abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_43735105
Deel zes, waarin de peilingen niet meer te peilen zijn.

Welke peilingen zijn er allemaal?
De verkiezingen naderen en dus wordt er flink op los gepeild onder de Nederlandse bevolking. Iedere week doen drie instituten onderzoek naar het stemgedrag van de Nederlanders:
- Interview/NSS - Politieke Barometer (in opdracht van NOVA)
- Peil.nl - Maurice de Hond (in opdracht van het NOS Journaal)
- TNS NIPO (in opdracht van RTL Nieuws)
Interview/NSS en Maurice de Hond brengen nu dagelijks een nieuwe peiling uit. TNS NIPO peilt nog steeds 1x per week.

Peilingen, wat kun je ermee en wat kun je er NIET mee?
Het verleden heeft uitgewezen dat peilingen zo onbetrouwbaar zijn als de pest. Zelden wordt een verkiezingsuitslag exact voorspeld. Bij de verkiezingen in 2003 bijvoorbeeld wees iedere peiling de PvdA als winnaar aan van de verkiezingen, terwijl het CDA won. Ook bij het lijsttrekkerschap van de VVD zaten de peilingen er goed naast: Rita Verdonk werd als absolute winnaar aangewezen, terwijl Rutte er met de winst vandoor ging. Peilingen zijn dus alleen nuttig voor het inzichtelijk maken van globale trends. Als je een goed beeld wilt krijgen van de zin en onzin van peilingen, bekijk dan de volgende links:
- Politiek laat zich leiden door onzuiver onderzoek
- Peilingen worden verkeerd begrepen
- De werkelijkheid van de peilingen
- KRO Profiel over de peiler Maurice de Hond (video)
- Zembla-aflevering over peilingen (video)

Welke peiling is eigenlijk het beste?
De drie peilingen laten op dit moment vrij grote verschillen zien. Deze verschillen kunnen worden verklaard door de manier waarop de steekproef wordt genomen: via internet of ook telefonisch, iedere week met andere mensen of via een panel, etc.

Welke peiling is nu het beste? Dat is de one million dollar question. De peiltechnieken zijn grotendeels geheim, waardoor het moeilijk is in te schatten welk bureau het beste peilt. De verkiezingen zijn dus ook voor de peilbureaus het moment van de waarheid: welke methode is het beste gebleken?

Omdat de peilcultuur in Nederland nog relatief jong is is er weinig te zeggen over de betrouwbaarheid van de peilingen in het verleden. De verkiezingen in 2003 waren de eerste verkiezingen waarbij alledrie de instanties meededen. Door hun laatste peiling met de uitslag te vergelijken zie je dat Interview/NSS verreweg het betrouwbaarst was (96% juist), terwijl Maurice de Hond er het verst naast zat (90,7% juist).

Interview/NSS voorspelde de uitslag in 2003 dus het beste. Maar Maurice de Hond wist de uitslag van de laatste gemeenteraadsverkiezingen het beste te peilen. En TNS NIPO slaagde erin om zowel de opkomst als de uitslag van het referendum over de Europese Grondwet het beste te benaderen.

Hoe staan de partijen er nu voor?
Hieronder de meest recente grafiek voor het zetelaantal van de politieke partijen volgens Interview/NSS, De Hond en TNS NIPO (vanaf 13 november peilen Interview/NSS en Maurice de Hond iedere dag):

Hoe staan de coalities er nu voor?
Hieronder de meest recente grafiek voor het zetelaantal van de mogelijke coalities volgens Interview/NSS, De Hond en TNS NIPO (vanaf 13 november peilen Interview/NSS en Maurice de Hond iedere dag):

Topic history
Het grote Peilingen-topic
Het grote Peilingen-topic #2
Het grote Peilingen-topic #3
Het grote Peilingen-topic #4
Het grote Peilingen-topic #5
pi_43735169
.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 21 november 2006 @ 00:21:28 #3
862 Arcee
Look closer
pi_43735185
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 00:15 schreef Genverbrander het volgende:
Jij bent cynisch, foei!
Nee, serieus. CDA/PvdA lijkt me niks. Ik zie 't liever over rechts of links gaan. Denk dat de meeste mensen dat ook liever willen. Wordt 't niks, dan kun je ze daar over 4 jaar weer op afrekenen. Ik zou op zich best voor een 2-partijen-stelsel zijn, alleen zou 't dan wel een stuk kleurlozer worden tijdens de verkiezingen en ook in de Kamer.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  dinsdag 21 november 2006 @ 00:22:34 #4
157786 Ooster
Alleen nog maar blokzeep!
pi_43735207
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 00:08 schreef MrX1982 het volgende:
De lange termijn visie van links is inderdaad buitengewoon goed. De jaren 60 en 70 met al zijn revoluties en nieuwe ideeën. Daar plukken we nu nog de zure vruchten van .
Ach....ja weer een loze niet onderbouwde kreet.
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 00:13 schreef MrX1982 het volgende:
De doodsteek van het onderwijs ligt toch echt in die tijd. Mammoetwet en later de schaalvergroting.

Geen onderwijs waar de leerling centraal staat maar een onderwijsfabriek waar je een nummertje bent.
Die goede oude Mammoetwet, ingevoerd door de beste man, Jo Cals, van de KVP, voorloper van het het CDA.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Jo_Cals
Dat was zeker nog uit de tijd dat mensen die CDA stemmers per definitie links waren.

[ Bericht 7% gewijzigd door Ooster op 21-11-2006 00:28:41 ]
..:: principieel wietteler (en sinds kort ook paddokweker)::..
pi_43735277
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 00:17 schreef Ooster het volgende:
Ach ja, die goede oude Mammoetwet, ingevoerd door de beste man Job Cals van de KVP, voorloper van het het CDA.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Jo_Cals
Dat was zeker nog uit de tijd dat mensen die CDA stemmen per definitie links waren.
quote:
K.V.P. (Katholieke Volkspartij), vanaf 22 december 1945 (behoorde tot linkervleugel)
quote:
"Laat die mammoet maar in het sprookjesleven voort bestaan"
Welke wijze politicus was dit. Maar genoeg over die oude Mammoetwet.

Morgen verkiezingen .
  dinsdag 21 november 2006 @ 00:27:37 #6
157786 Ooster
pi_43735332
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 00:25 schreef MrX1982 het volgende:

Morgen verkiezingen .
Wees eens een man en geef toe dat je een onzin verhaal ophangt, de linkervleugel van de VVD is ook niet opeens "links".
quote:
Behoorde in de KVP tot de linkervleugel, maar bleef wel zijn partij trouw.
pi_43735434
Intussen gaan we hier door over de peilingen en verbazen we ons nog over de verrassende peiling van TNS Nipo, die laat zien dat de SP de PvdA voorbij is gestreefd. De andere twee peilingen laten juist een spectaculaire winst zien voor de PvdA.

Het wordt in elk geval bloedstollend. Ik denk niet dat TNS nog met een peiling komt voor de verkiezingen. Dat is natuurlijk gunstig voor de PvdA, want zo kan het beeld van een grote SP weer wat wegzakken.

Maurice en Interview peilen in ieder geval morgen nog, en waarschijnlijk ook op de verkiezingsdag zelf. Ik ben zeer benieuwd wat deze uit gaan wijzen. Vooral morgen zal cruciaal blijken. Er moet in de peilingen dan nog steeds sprake zijn van een nek-aan-nek om de strategische stemmers erbij te trekken.

Spannend!

[ Bericht 14% gewijzigd door Genverbrander op 21-11-2006 00:37:36 ]
pi_43735487
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 00:27 schreef Ooster het volgende:
Wees eens een man en geef toe dat je een onzin verhaal ophangt, de linkervleugel van de VVD is ook niet opeens "links".
De KVP vertegenwoordigde een zuil, de katholieke zuil. Ongetwijfeld links én rechts maar dat op parlement.com over Jo Cals is dus onzin?
pi_43735566
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 00:25 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

[..]

[..]

Morgen verkiezingen .
De partijen van dat kabinet
quote:
KVP, VVD, ARP en CHU
CDA VVD dus en is dat tegenwoordig links ?
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 21 november 2006 @ 00:42:02 #10
862 Arcee
Look closer
pi_43735693
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 00:31 schreef Genverbrander het volgende:
Het wordt in elk geval bloedstollend.
Het zou al met al ook maar zo 'es net zo'n beetje kunnen worden als in 2003.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  dinsdag 21 november 2006 @ 00:43:29 #11
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_43735733
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 00:42 schreef Arcee het volgende:

[..]

Het zou al met al ook maar zo 'es net zo'n beetje kunnen worden als in 2003.
Nou, toen had Bos het heel slim aangepakt door heel lang te wachten met z'n kandidaatpremier, waardoor hij tot die zondag eigenlijk de media controleerde. Dat is nu toch anders.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
  dinsdag 21 november 2006 @ 00:44:10 #12
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_43735752
Nog twee nachtjes slapen voor de "echte peiling"
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_43735771
pelingen zeggen niet alles. er is eigenlijk maar een 'peiling' van het nederlands stemgedrag die betrouwbaar is, en dat zijn de verkiezingen zelf...

ik hoop zelf op een overwinning voor links.
-I don't wanna wake up one day and find that I let all these years go by...wasted-
-The hardest thing in this world, is to live in it-
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 21 november 2006 @ 00:47:07 #14
862 Arcee
Look closer
pi_43735815
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 00:43 schreef I.R.Baboon het volgende:
Nou, toen had Bos het heel slim aangepakt door heel lang te wachten met z'n kandidaatpremier, waardoor hij tot die zondag eigenlijk de media controleerde. Dat is nu toch anders.
Daarom zei ik ook "al met al". Al met al kunnen er natuurlijk net zo'n beetje de cijfers als in 2003 uitrollen, met name voor 't CDA en de PvdA.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 21 november 2006 @ 00:48:03 #15
862 Arcee
Look closer
pi_43735843
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 00:44 schreef Californian_dreamer het volgende:
ik hoop zelf op een overwinning voor links.
Wat zie jij als een overwinning voor links? Persoonlijk zie ik een CDA/PvdA-regering als een nederlaag voor iedereen en die coalitie maakt de meeste kans.
  dinsdag 21 november 2006 @ 00:49:17 #16
11923 I.R.Baboon
pi_43735874
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 00:47 schreef Arcee het volgende:

[..]

Daarom zei ik ook "al met al". Al met al kunnen er natuurlijk net zo'n beetje de cijfers als in 2003 uitrollen, met name voor 't CDA en de PvdA.
Ik durf de stelling aan dat de LPF iig gaat dalen.
pi_43735888
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 00:48 schreef Arcee het volgende:

[..]

Wat zie jij als een overwinning voor links? Persoonlijk zie ik een CDA/PvdA-regering als een nederlaag voor iedereen en die coalitie maakt de meeste kans.
Ik ben alleen tevreden met CDA/PvdA als Bos premier wordt. Ik snak naar een ander gezicht op die post, en dan gaat er ook echt een andere wind waaien.

PvdA moet dus de grootste worden.
  dinsdag 21 november 2006 @ 00:50:19 #18
157786 Ooster
pi_43735890
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 00:34 schreef MrX1982 het volgende:
De KVP vertegenwoordigde een zuil, de katholieke zuil. Ongetwijfeld links én rechts maar dat op parlement.com over Jo Cals is dus onzin?
Nee, wat er op parlement.com staat is geen onzin, de conclusies die jij trekt zijn onzin.
  dinsdag 21 november 2006 @ 00:53:50 #19
22579 Momitsu
Ignorance is bliss
pi_43735969
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 00:49 schreef I.R.Baboon het volgende:

[..]

Ik durf de stelling aan dat de LPF iig gaat dalen.
Ik denk dat je daarmee bij de bookies niet veel gaat verdienen
pi_43735976
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 00:48 schreef Arcee het volgende:

[..]

en jij denkt serieus dat deze coalitie een kans maakt? deze 2 partijen zijn niet te verenigen, daarvoor zijn de verschillen te groot.

Als het CDA wint, zal er met alle macht geprobeerd worden een coalitie te vormen waarbij ze de PvdA niet nodig zullen hebben (zoals in 2003), en wint het PvdA zal het precies zo gaan, alleen dan word er gezocht naar een coalitie zonder CDA.

mark my words...de winnaar van de verkiezingen bepaald welke richting we de komende jaren uitgaan, al scheelt het maar een zetel met de nummer 2.

met andere woorden, met een overwinning voor links hoop ik dus op een overwinning voor de PvdA, en een linkse coalitie.
-I don't wanna wake up one day and find that I let all these years go by...wasted-
-The hardest thing in this world, is to live in it-
  dinsdag 21 november 2006 @ 00:59:02 #21
11923 I.R.Baboon
pi_43736077
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 00:54 schreef Californian_dreamer het volgende:

[..]

en jij denkt serieus dat deze coalitie een kans maakt? deze 2 partijen zijn niet te verenigen, daarvoor zijn de verschillen te groot.

Als het CDA wint, zal er met alle macht geprobeerd worden een coalitie te vormen waarbij ze de PvdA niet nodig zullen hebben (zoals in 2003), en wint het PvdA zal het precies zo gaan, alleen dan word er gezocht naar een coalitie zonder CDA.
Ik denk dat het best meevalt. De soep wordt niet zo heet gegeten etc, en als je naar hun programma's kijkt zijn er ook geen écht onoverkomelijke meningsverschillen. Maar goed, je wint geen verkiezing door te zeggen dat je zo op elkaar lijkt.
pi_43736117
quote:

[..]

Als het er op aankomt valt dat reuze mee hoor.

Die werken echt wel (met frisse tegenzin) samen.
  dinsdag 21 november 2006 @ 01:02:28 #23
22579 Momitsu
Ignorance is bliss
pi_43736136
De verschillen tussen het CDa en de PvdA zijn echt niet zo extreem. Wel is het volgens mij zo dat de leiders van deze partijen niet met elkaar zouden kunnen functioneren in een kabinet. Een coalitie CDA/PvdA acht ik echt niet uitgesloten, maar mocht de PvdA de grootste worden dan zal Jp en hopelijk ook Verhagen het veld ruimen.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog dinsdag 21 november 2006 @ 01:02:34 #24
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_43736138
het is weer echt spannend, alleen groeit links steeds een zetel; dus een meerderheid halen ze niet woensdag

we stormen recht af op een monsterkabinet van CDA/PvdA, wat niemand wil
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_43736154
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 00:59 schreef I.R.Baboon het volgende:

[..]

Ik denk dat het best meevalt. De soep wordt niet zo heet gegeten etc, en als je naar hun programma's kijkt zijn er ook geen écht onoverkomelijke meningsverschillen. Maar goed, je wint geen verkiezing door te zeggen dat je zo op elkaar lijkt.
Ja ben ik wel met je eens. Ze komen er denk ik wel uit. Maar toch denk ik dat het gat tussen PvdA en CDA niet alleen verkiezingsretoriek is. Denk idd dat het nog nooit zo groot is geweest als nu. In de PvdA heeft de linkerflank op dit moment het overwicht, in het CDA de rechterflank. Er zijn enkele zeer grote inhoudelijke bruggen te slaan (huurbeleid, hypotheekrenteaftrek, generaal pardon) bij de coalitiebesprekingen. Er hoeft dan maar weinig te gebeuren of de besprekingen liggen weer op z'n gat, net als in 2003.
  dinsdag 21 november 2006 @ 01:03:41 #26
11923 I.R.Baboon
pi_43736172
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 01:03 schreef Genverbrander het volgende:

[..]

Ja ben ik wel met je eens. Ze komen er denk ik wel uit. Maar toch denk ik dat het gat tussen PvdA en CDA niet alleen verkiezingsretoriek is. Denk idd dat het nog nooit zo groot is geweest als nu. In de PvdA heeft de linkerflank op dit moment het overwicht, in het CDA de rechterflank. Er zijn enkele zeer grote inhoudelijke bruggen te slaan (huurbeleid, hypotheekrenteaftrek, generaal pardon) bij de coalitiebesprekingen. Er hoeft dan maar weinig te gebeuren of de besprekingen liggen weer op z'n gat, net als in 2003.
Dat is zo, en daar moeten ze zich beiden bewust van zijn.

Maar goed, er valt nog weinig te zeggen van de uitslag woensdag, maar de kans is groot dat alle andere mogelijke coalities NOG onwaarschijnlijker zijn dan CDA-VVD-D66 was in 2003. En dan zullen ze zich nog wel een keer bedenken voor ze de CDA-PvdA (of vv) besprekingen opblazen en helemaal overgeleverd zijn aan een coalitieloterij.
pi_43736182
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 01:02 schreef Momitsu het volgende:
De verschillen tussen het CDa en de PvdA zijn echt niet zo extreem. Wel is het volgens mij zo dat de leiders van deze partijen niet met elkaar zouden kunnen functioneren in een kabinet. Een coalitie CDA/PvdA acht ik echt niet uitgesloten, maar mocht de PvdA de grootste worden dan zal Jp en hopelijk ook Verhagen het veld ruimen.
Ohhh die dag zal ik voor altijd onthouden als de meest gelukzalige dag uit mijn leven.
pi_43736211
quote:
DEN HAAG - Twee dagen voor de Tweede Kamerverkiezingen lijkt de strijd tussen CDA en PvdA om wie de grootste partij wordt toch nog spannend te worden.

In de peiling van Maurice de Hond liep de voorsprong van het CDA maandag terug tot 3 zetels: 42 om 39. Afgelopen zaterdag was die voorsprong nog 5 zetels. Ook in de politieke barometer van Interview/NSS en het tv-programma Nova loopt de PvdA in. Het verschil was zondag 10 zetels, maandag waren dat er 6. In de peiling komt het CDA uit op 43, de PvdA op 37.

SP

Daar tegenover staat de peiling van TNS Nipo die maandag aangaf dat de SP juist de PvdA had ingehaald. In deze peiling komt de PvdA uit op 31 zetels, de SP op 32 en het CDA op 41.

De VVD staat in alle peilingen onveranderd op verlies. Als er nu verkiezingen zouden zijn, zouden de liberalen 21 zetels behalen, een verlies van 7 in vergelijking met de stembusgang in 2003.

In geen van de peilingen haalt de huidige coalitie van CDA en VVD een meerderheid. Dat geldt evenmin voor het linkse blok van PvdA, SP en GroenLinks.

Linkse coalitie

Tot teleurstelling van SP en GroenLinks sprak PvdA-leider Wouter Bos zich ook maandag niet onomwonden uit voor een linkse coalitie. Tijdens een gesprek in een Amsterdams café maakte Bos zijn linkse collega's duidelijk dat hij met een eigen verhaal naar de kiezer wil.

Volgens hem is in het gesprek wel weer vastgesteld dat PvdA, SP en GroenLinks veel gemeen hebben, maar hij vindt dat iedere partij moet proberen zoveel mogelijk stemmen te behalen om samen het "kabinet van Balkenende en Verdonk" te voorkomen.

Onontbeerlijk

Daarvoor is een grote PvdA onontbeerlijk, hield Bos maandag zijn achterban voor tijdens de slotavond van zijn verkiezingscampagne in Haarlem. "Voor iedereen die vindt dat het sterker en socialer moet zijn in Nederland is de keus duidelijk. Een kabinet Balkenende-Verdonk zal de verschillen en tegenstellingen tussen de mensen alleen maar verder vergroten."

Eindstation

Ook VVD-leider Mark Rutte benutte de laatste VVD-campagnebijeenkomst nog eens om flink uit te halen. Vooral het CDA moest het in Amsterdam ontgelden. "Een stem op het CDA is een sprong op een trein waarvan niemand weet wat het eindstation is", zei Rutte.

Hij hekelde opnieuw de opstelling van CDA-leider Jan Peter Balkenende, die weigert zich uit te spreken voor een voortzetting van de huidige coalitie van CDA en VVD. "Jan Peter is maar met één vraag bezig: hoe blijf ik premier. Hij mijdt elke keuze die kiezers kan kosten."

Gezinsbeleid

Balkenende sloeg maandagavond op een CDA-bijeenkomst in Lisse juist een verzoenende toon aan. Hij richtte zich op het jeugd- en gezinsbeleid. Dit van oudsher CDA-thema wordt volgens hem inmiddels ook opgepakt door andere partijen. "Laten we ondanks alle politieke verschillen kijken wat ons bindt", aldus Balkenende.

Hij stelde voor tijdens de eerste maanden van de nieuwe kabinetsperiode te komen met een plan van aanpak voor het gezinsbeleid. Daarin moet volgens hem de komst staan van centra voor jeugd en gezin in elke gemeente, het wegwerken van taalachterstanden en maatschappelijke stages voor jongeren.

Bron:Nu.nl
Ja vertrouw de VOC mentaliteit, hoe meer binnen hoe groter de PVDA.
  dinsdag 21 november 2006 @ 01:07:50 #29
78918 SeLang
Black swans matter
pi_43736245
Het lijkt er wel op dat de SP te vroeg is gepiekt. Die gaan waarschijnlijk rond de 20 zetels halen.
Misschien wordt het toch nog een nek-aan-nek race tussen CDA en PvdA.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_43736251
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 01:03 schreef I.R.Baboon het volgende:

[..]

Dat is zo, en daar moeten ze zich beiden bewust van zijn.

Maar goed, er valt nog weinig te zeggen van de uitslag woensdag, maar de kans is groot dat alle andere mogelijke coalities NOG onwaarschijnlijker zijn dan CDA-VVD-D66 was in 2003. En dan zullen ze zich nog wel een keer bedenken voor ze de CDA-PvdA (of vv) besprekingen opblazen en helemaal overgeleverd zijn aan een coalitieloterij.
Klopt. Inderdaad zal Balkenende de boel minder snel laten klappen dan in 2003, toen hij in de comfortabele positie zat om te kiezen tussen links en rechts. Maar het blijft een explosief mengseltje hoor. Bos en Balkenende, twee totaal verschillende persoonlijkheden die elkaar niet goed liggen en dan al die moeilijke inhoudelijke punten waarover ze in het heetst van de verkiezingstijd allemaal harde beloftes hebben gemaakt naar de kiezers. Moeilijk!
  dinsdag 21 november 2006 @ 01:13:03 #31
11923 I.R.Baboon
pi_43736331
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 01:08 schreef Genverbrander het volgende:

[..]

Klopt. Inderdaad zal Balkenende de boel minder snel laten klappen dan in 2003, toen hij in de comfortabele positie zat om te kiezen tussen links en rechts. Maar het blijft een explosief mengseltje hoor. Bos en Balkenende, twee totaal verschillende persoonlijkheden die elkaar niet goed liggen en dan al die moeilijke inhoudelijke punten waarover ze in het heetst van de verkiezingstijd allemaal harde beloftes hebben gemaakt naar de kiezers. Moeilijk!
Nou ja, tussen de regels door hebben ze wel wat speelruimte aangegeven. Bos heeft geen halszaak gemaakt van de hypotheekrente, en wat het CDA met het Generaal Pardon gaat doen vraag ik me ook af (ik vond het vrij onverstandig dat Balkenende dat min of meer uitgesloten heeft). Misschien moeten Wijn en Bos samen het kabinet gaan trekken, dat lijkt me wel wat.

Maar het blijft allemaal spannend. Nou ja, over 2 dagen weten we (wellicht) meer.
pi_43736407
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 01:13 schreef I.R.Baboon het volgende:

[..]

Nou ja, tussen de regels door hebben ze wel wat speelruimte aangegeven. Bos heeft geen halszaak gemaakt van de hypotheekrente, en wat het CDA met het Generaal Pardon gaat doen vraag ik me ook af (ik vond het vrij onverstandig dat Balkenende dat min of meer uitgesloten heeft). Misschien moeten Wijn en Bos samen het kabinet gaan trekken, dat lijkt me wel wat.

Maar het blijft allemaal spannend. Nou ja, over 2 dagen weten we (wellicht) meer.
Dat lijkt me ook wel wat, die twee liggen elkaar wel. Leers heeft zich ook uitgesproken voor een generaal pardon, dan kan hij Balkenende vervangen.

Balkenende zal na lange moeizame onderhandelingen uiiteindelijk ook wel met een generaal pardon akkoord gaan denk ik, maar dat is vooral voor hem natuurlijk moeilijk te verkopen aan de vele rechtse kiezers die bij de VVD zijn weggelopen.
pi_43736461
Voor kwartje(10 euro cent), alles koop, weet je niet......................rest vergeten, ik heb genoeg op de markten gestaan.
pi_43737848
was de VOC niet iets van balkenelende?
bovendien, het heeft wel ons land groot gemaakt.

stem gewoon pvda, de partij voor het volk.
pi_43738923
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 00:31 schreef Genverbrander het volgende:
Intussen gaan we hier door over de peilingen en verbazen we ons nog over de verrassende peiling van TNS Nipo, die laat zien dat de SP de PvdA voorbij is gestreefd. De andere twee peilingen laten juist een spectaculaire winst zien voor de PvdA.
Dat vind ik wel erg vreemd, geeft wel aan dat de peilers in dit geval ook maar een beetje in het duister tasten.

Eergisteren ging Zembla trouwens over de manier waarop gepeild werd en de betrouwbaarheid ervan.
  dinsdag 21 november 2006 @ 09:02:26 #36
158930 Jurgen21
Rechtse christenhond
pi_43739293
Ik denk dat we het signaal van TNS NIPO niet mogen onderschatten. Dat bureau heeft gepeild in het weekeinde, toen de SP bij de andere bureaus alweer aan het dalen was. Dat NIPO die trend niet ziet zegt vrij veel. Als je alle polls op internet zo eens bekijkt dan zie je datd e SP veel populairder is dan de PvdA. Het wordt dus morgen echt spannend.
Pugna Pro Patria
pi_43739413
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 09:02 schreef Jurgen21 het volgende:
Ik denk dat we het signaal van TNS NIPO niet mogen onderschatten. Dat bureau heeft gepeild in het weekeinde, toen de SP bij de andere bureaus alweer aan het dalen was.
Nee hoor, TNS peilt iedere week op donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag. Dus niet alleen het weekend. Ik denk dat de meesten de poll hebben ingevuld op donderdag. Dat kan heel goed want TNS peilt maar 1x per week, en al die mensen in het panel staan nu natuurlijk te trappelen om polls in te vullen dus die hebben dat meteen donderdag gedaan. Donderdag en vrijdag was precies ook de piek van de SP in de andere peilingen.

Ik denk dat de peilingen van Interview en De Hond het beste de huidige stand van zaken weergeven, en dat is dus een enorme groei van de PvdA ten koste van de SP, en een voorzichtige daling van het CDA.
pi_43739453
Tijd voor een verbod op tussentijdse peilingen. Er worden nu alleen maar brandjes geblust om eerdere uitspraken te corrigeren, dan dat er daadwerkelijk een visie gepresenteerd wordt. Het is wel vermakelijk om het allemaal te zien, maar het is niet goed.
pi_43739508
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 09:10 schreef Genverbrander het volgende:

[..]

Nee hoor, TNS peilt iedere week op donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag. Dus niet alleen het weekend. Ik denk dat de meesten de poll hebben ingevuld op donderdag. Dat kan heel goed want TNS peilt maar 1x per week, en al die mensen in het panel staan nu natuurlijk te trappelen om polls in te vullen dus die hebben dat meteen donderdag gedaan. Donderdag en vrijdag was precies ook de piek van de SP in de andere peilingen.

Ik denk dat de peilingen van Interview en De Hond het beste de huidige stand van zaken weergeven, en dat is dus een enorme groei van de PvdA ten koste van de SP, en een voorzichtige daling van het CDA.
Is de wens hier de vader van de gedachte?
  dinsdag 21 november 2006 @ 09:56:37 #40
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_43740171
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 08:41 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Dat vind ik wel erg vreemd, geeft wel aan dat de peilers in dit geval ook maar een beetje in het duister tasten.

Eergisteren ging Zembla trouwens over de manier waarop gepeild werd en de betrouwbaarheid ervan.
Was erg interessant . Daar bleek dat bij Maurice de Hond er alleen mensen zaten die zich vrijwillig hadden opgegeven hadden. Vaak zijn dit wat meer mondige en kritische personen, die zich veel bemoeien en interesseren in de maatschappij. Leeftijd, inkomensgroepen, geslacht enzo kun je nog corrigeren via diverse wegingsfactoren, maar het is ondoenlijk om op basis van categorieën als 'de mondigheid van de burger' een peiling te corrigeren. Je hebt namelijk ook een grote groep mensen, die zich niet willen opgeven voor zo'n panel en het zou goed kunnen dat in die groep het stemgedrag anders is.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_43740275
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 09:15 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Is de wens hier de vader van de gedachte?
Ja voor een gedeelte wel, maar het blijft zo dat TNS o.a. heeft gepeild op donderdag, toen de SP dus in de piek zat. Daarbij peilde TNS Nipo de SP vanaf het begin al hoger dan de andere twee peilers.
pi_43740341
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 09:56 schreef Falco het volgende:

[..]

Was erg interessant . Daar bleek dat bij Maurice de Hond er alleen mensen zaten die zich vrijwillig hadden opgegeven hadden. Vaak zijn dit wat meer mondige en kritische personen, die zich veel bemoeien en interesseren in de maatschappij. Leeftijd, inkomensgroepen, geslacht enzo kun je nog corrigeren via diverse wegingsfactoren, maar het is ondoenlijk om op basis van categorieën als 'de mondigheid van de burger' een peiling te corrigeren. Je hebt namelijk ook een grote groep mensen, die zich niet willen opgeven voor zo'n panel en het zou goed kunnen dat in die groep het stemgedrag anders is.
Idd.

Vooral ook de stelling van die dame van de uni die onderzoek had gedaan dat internetpeilers wel corrigeren voor van alles en nog wat, maar eigenlijk niet goed (kunnen) weten waarvoor ze precies moeten corrigeren en in welke mate, dus dat ze daardoor nog steeds geen goed beeld kunnen geven. En dat uiteindelijk de enige methode om iets te zeggen een aselecte steekproef is, waarbij je ook je best moet doen om degenen die niet mee willen doen, toch in je steekproef te krijgen.

Met name internetpeilingen hebben een grote onzekere factor, omdat ze bepaalde doelgroepen structureel negeren.
  dinsdag 21 november 2006 @ 10:18:58 #43
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_43740663
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 10:05 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Idd.

Vooral ook de stelling van die dame van de uni die onderzoek had gedaan dat internetpeilers wel corrigeren voor van alles en nog wat, maar eigenlijk niet goed (kunnen) weten waarvoor ze precies moeten corrigeren en in welke mate, dus dat ze daardoor nog steeds geen goed beeld kunnen geven. En dat uiteindelijk de enige methode om iets te zeggen een aselecte steekproef is, waarbij je ook je best moet doen om degenen die niet mee willen doen, toch in je steekproef te krijgen.
Yup, zelfs een aselecte steekproef is niet alles. Ik werk bij een onderzoeksbureau waar aselect mensen worden geselecteerd en bel ze dan vervolgens op. Bij een onderzoek merkte ik al gauw dat relatief teveel mensen (die mee wilden doen aan dat onderzoek) zeggen dat ze voor alle dingen altijd stemmen, terwijl verkiezingen voor Europa een opkomstpercentage van hooguit 50% hebben. Dus je mist altijd een bepaalde groep mensen in je onderzoek.
pi_43740721
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 10:18 schreef Falco het volgende:

[..]

Yup, zelfs een aselecte steekproef is niet alles. Ik werk bij een onderzoeksbureau waar aselect mensen worden geselecteerd en bel ze dan vervolgens op. Bij een onderzoek merkte ik al gauw dat relatief teveel mensen (die mee wilden doen aan dat onderzoek) zeggen dat ze voor alle dingen altijd stemmen, terwijl verkiezingen voor Europa een opkomstpercentage van hooguit 50% hebben. Dus je mist altijd een bepaalde groep mensen in je onderzoek.
Ja maar met een aselecte steekproef kun je gewoon de bekende statistische formules op je dataset loslaten om te zien wat het betrouwbaarheidsinterval precies is. Bij een selecte steekproef kan dat absoluut niet. Niemand weet dus precies wat de foutmarge is van de peilingen. Dan kan 2 zetels zijn, maar ook 10.
pi_43741064
quote:
met andere woorden, met een overwinning voor links hoop ik dus op een overwinning voor de PvdA, en een linkse coalitie.
Dat steun ik van harte. Ikzelf stem absoluut geen PvdA, maar om een links (of in ieder geval géén rechts) kabinet te vormen, moet er ééntje de grootste zijn. En PvdA is dan de enige die kans maakt. Dus toen ik van het weekend campagne stond te voeren, smeekte ik sommige mensen dan toch op z'n minst op PvdA te stemmen, als ze niet linkser willen stemmen.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 21 november 2006 @ 11:08:08 #46
862 Arcee
Look closer
pi_43741808
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 01:17 schreef Genverbrander het volgende:
Balkenende zal na lange moeizame onderhandelingen uiiteindelijk ook wel met een generaal pardon akkoord gaan denk ik
Niet als 't CDA de grootste partij is en Balkenende aan het roer staat.
pi_43741862
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 11:08 schreef Arcee het volgende:

[..]

Niet als 't CDA de grootste partij is en Balkenende aan het roer staat.
nou dat betwijfel ik hoor. Ze zullen de PvdA toch op belangrijke punten tegemoet moeten komen, het is geen splinterpartijtje. Bovendien is het generaal pardon voor Balkenende geen breekpunt.
pi_43741976
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 11:09 schreef Genverbrander het volgende:

[..]

nou dat betwijfel ik hoor. Ze zullen de PvdA toch op belangrijke punten tegemoet moeten komen, het is geen splinterpartijtje.
Idd. En uiteindelijk moet er een regering komen, en dan is een coalitie CDA-PVDA wel de meest reële. Het CDA kan dus niet achteroverleunen en er maar op wachten tot de PVDA overal water bij de wijn doet. Dan knallen de onderhandelingen, en kan het CDA beginnen naar de zoektocht naar een ander kabinet, en dat wordt erg lastig. Moeten ze met VVD en GL of SP in zee. Dan moeten ze meer water bij de wijn doen, want anders stappen GL/SP niet in het kabinet.
  Moderator dinsdag 21 november 2006 @ 11:16:50 #49
1212 crew  Mike
Excellent!
pi_43742039
Het Generaal Pardon heeft het net niet gehaald op het laatste CDA-congres, maar er is een hele grote groep CDA-ers die dat zien zitten. Ik kan me niet voorstellen dat het CDA hier een breekpunt van gaat maken.
In some matters there's no reality, only perception. Truth exists, but people have a vested interest in not knowing it.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 21 november 2006 @ 11:19:04 #50
862 Arcee
Look closer
pi_43742096
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 11:09 schreef Genverbrander het volgende:
nou dat betwijfel ik hoor. Ze zullen de PvdA toch op belangrijke punten tegemoet moeten komen, het is geen splinterpartijtje. Bovendien is het generaal pardon voor Balkenende geen breekpunt.
Heeft JP letterlijk zo gezegd.

Overigens vind ik 't ook ongeloofwaardig als de HRA niet aangepakt gaat worden. Vrijwel alle partijen willen dat.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 21 november 2006 @ 11:19:49 #51
862 Arcee
Look closer
pi_43742118
Ik vind 'n CDA/PvdA-regering helemaal niks.
pi_43742119
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 11:19 schreef Arcee het volgende:

[..]

Heeft JP letterlijk zo gezegd.
Dat dacht ik ook.
quote:
Overigens vind ik 't ook ongeloofwaardig als de HRA niet aangepakt gaat worden. Vrijwel alle partijen willen dat.
VVD niet, en CDA is er ook niet echt voor.
pi_43742142
quote:
Ik ook.
Het is nog wel iets beter als een CDA-VVD regering, maar daar heb je het wel mee gehad.
pi_43742213
Nog 1 nacht en dan kunnen de peilingen allemaal de kast in want er komt toch wat anders uit
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 21 november 2006 @ 11:23:05 #55
862 Arcee
Look closer
pi_43742232
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 11:19 schreef Wombcat het volgende:
VVD niet, en CDA is er ook niet echt voor.
Exact, en daarom moeten die 2 ook samen regeren.

Of linkse partijen, maar niet een meer-water-dan-wijn-kabinet van CDA en PvdA.
pi_43742332
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 11:23 schreef Arcee het volgende:

[..]

Exact, en daarom moeten die 2 ook samen niet regeren.
maar dat is een persoonlijke mening
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 21 november 2006 @ 11:29:06 #57
862 Arcee
Look closer
pi_43742427
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 11:26 schreef Wombcat het volgende:
maar dat is een persoonlijke mening
PvdA + SP + GL dan? Niet dat die een meerderheid hebben, maar goed, dan heb je wel partijen die 't redelijk eens kunnen worden.
pi_43742513
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 11:29 schreef Arcee het volgende:

[..]

PvdA + SP + GL dan? Niet dat die een meerderheid hebben, maar goed, dan heb je wel partijen die 't redelijk eens kunnen worden.
Dat wel
Ik zie een kabinet CDA-PVDA ook liever dan een kabinet CDA-VVD, maar CDA-PVDA lijkt me ook niets. Daar heb ik al eens op gestemd (Lubber III), en daar kreeg ik spijt van, dus doe ik niet nog een keer.

(Of het was Paars 1 waar ik op PVDA heb gestemd, maar iig kreeg ik de laatste keer spijt toen ik op PVDA heb gestemd).

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 21-11-2006 11:33:13 ]
pi_43742536
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 11:16 schreef Mike het volgende:
Het Generaal Pardon heeft het net niet gehaald op het laatste CDA-congres, maar er is een hele grote groep CDA-ers die dat zien zitten. Ik kan me niet voorstellen dat het CDA hier een breekpunt van gaat maken.
Juist het kan hem in z'n eigen partij alleen maar populairder maken. Het sociale gezicht van het CDA wordt toch wat gemist.
pi_43742588
quote:
Het is ook niks maar de enige reeële optie.

Over 4 jaar zakken ze dan beiden wel weer in en kunnen de confessionelen weer uit de macht geschopt worden .
  dinsdag 21 november 2006 @ 11:36:08 #61
158930 Jurgen21
Rechtse christenhond
pi_43742616
Uit de Leeuwarder Courant
quote:
Peiling: SP derde partij in Friesland, VVD verliezer

Leeuwarden - De SP groeit in Friesland uit tot de derde partij. En de VVD verliest een derde van de stemmen. Dit is de uitkomst van een peiling onder 990 Friezen door enquêtebureau vraaghetdevries.nl van de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden.

Het CDA krijgt morgen in Friesland de meeste stemmen. De christendemocraten zouden op grond van de Friese stemmen mogen rekenen op 52 zetels in de Tweede Kamer, de PvdA op 34, de SP op 28 en de VVD op 14. Opvallend is dat de SP vooral stemmen wint van het bevolkingsdeel dat in oktober nog geen keuze had bepaald, en uit de hoek van de PvdA. Veel oorspronkelijke VVD-stemmers geven nu hun steun aan het CDA. Daarmee volgt Friesland een landelijke trend.
Pugna Pro Patria
pi_43742645
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 11:23 schreef Arcee het volgende:

[..]

Exact, en daarom moeten die 2 ook samen regeren.
Die hebben er echter altijd een derde of vierde partij bij nodig. En met een leider als Balkenende is dat zeer slecht voor de stabiliteit.
quote:
Of linkse partijen, maar niet een meer-water-dan-wijn-kabinet van CDA en PvdA.
Momenteel de minst slechte oplossing denk ik.
pi_43742650
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 11:35 schreef du_ke het volgende:

[..]

Over 4 jaar zakken ze dan beiden wel weer in en kunnen de confessionelen weer uit de macht geschopt worden .
Of het kabinet gaat eerder ten gronde, vanwege de strijd tussen Bos en Balkenende en we mogen volgend jaar weer stemmen.
pi_43742677
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 11:36 schreef Jurgen21 het volgende:
[..]

Dus in Friesland alleen een CDA PvdA coalitie echt mogelijk .
pi_43742698
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 11:37 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Of het kabinet gaat eerder ten gronde, vanwege de strijd tussen Bos en Balkenende en we mogen volgend jaar weer stemmen.
Als dat betekent dat Balkenende weg gaat prima .
pi_43742707
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 11:38 schreef du_ke het volgende:

[..]

Maar of Friesland representatief is voor Nederland...
  dinsdag 21 november 2006 @ 11:39:53 #67
158930 Jurgen21
Rechtse christenhond
pi_43742733
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 11:38 schreef du_ke het volgende:

[..]

Ja, met een CDA dat de touwtjes stevig in handen heeft.
Pugna Pro Patria
pi_43742805
VVD op 14 trouwens in Friesland

Droomscenario
pi_43742840
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 11:39 schreef Jurgen21 het volgende:

[..]

De rest van de Nederlanders kan nog wel 10 zetels bijschaven. Dan kan de PvdA nog groter worden .
pi_43742850
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 11:39 schreef Jurgen21 het volgende:

[..]

Sja leuk, maar helaas voor het CDA bestaat Nederland uit nog 11 andere provincies die net wat minder christelijk zijn.

Als Friesland zich nou afsplitst met dat gekke taaltje van ze zijn we meteen van een hoop CDA'ers verlost.
  dinsdag 21 november 2006 @ 11:45:15 #71
158930 Jurgen21
Rechtse christenhond
pi_43742882
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 11:43 schreef Genverbrander het volgende:

[..]

Sja leuk, maar helaas voor het CDA bestaat Nederland uit nog 11 andere provincies die net wat minder christelijk zijn.

Als Friesland zich nou afsplitst met dat gekke taaltje van ze zijn we meteen van een hoop CDA'ers verlost.
In 2003 was de PvdA de grootste partij in Friesland. En je moet naar de trends kijken, niet naar zetelaantallen.
Pugna Pro Patria
pi_43742916
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 11:45 schreef Jurgen21 het volgende:

[..]

In 2003 was de PvdA de grootste partij in Friesland.
Serieus? Oh dan is dit wel verrassend!
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 21 november 2006 @ 11:52:20 #73
862 Arcee
Look closer
pi_43743086
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 11:35 schreef du_ke het volgende:

Met CDA/PvdA krijgt 80% van de kiezers niet z'n zin. Niet erg democratisch.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 21 november 2006 @ 11:53:32 #74
862 Arcee
Look closer
pi_43743126
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 11:36 schreef Jurgen21 het volgende:

Veel oorspronkelijke VVD-stemmers geven nu hun steun aan het CDA. Daarmee volgt Friesland een landelijke trend.
Dat snap ik niet. Dat mensen switchen naar een Christelijke partij.
pi_43743144
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 11:52 schreef Arcee het volgende:

[..]

Als de kiezer dat de 2 grootste partijen maakt krijgt wel degelijk het grootste deel van de kiezers z'n zin.

Meer dan met het vorige kabinet in elk geval.
pi_43743177
quote:

[..]

Maar dat weten de kiezers (dat die kans groot is), en toch stemmen ze op CDA/PVDA. Dus is het misschien hun tweede keuze? En hebben ze die liever dan de eerste keuze van vele anderen?
pi_43743184
quote:

[..]

CDA/PvdA gaan samen maar 30 zetels halen? Of zijn we hier weer net aan het doen alsof je op een coalitie kan stemmen? .
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  dinsdag 21 november 2006 @ 11:58:41 #78
158930 Jurgen21
Rechtse christenhond
pi_43743276
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 11:46 schreef Genverbrander het volgende:

[..]

Serieus? Oh dan is dit wel verrassend!
CDA 32,05%
PvdA 33,46%
Pugna Pro Patria
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 21 november 2006 @ 11:59:44 #79
862 Arcee
Look closer
pi_43743302
Hoeveel procent van de kiezers wil een CDA/PvdA-regering? Daar gaat het om. Volgens mij is dat maar 10 a 20 procent, dus krijgt zeker 80% niet z'n zin.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 21 november 2006 @ 12:01:09 #80
862 Arcee
Look closer
pi_43743337
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 11:54 schreef du_ke het volgende:
Als de kiezer dat de 2 grootste partijen maakt krijgt wel degelijk het grootste deel van de kiezers z'n zin.

Meer dan met het vorige kabinet in elk geval.
Ik denk dat het grootste deel óf over links óf over rechts wil. Daarom worden CDA en PvdA ook zo groot.

Niet omdat men die samen wil laten regeren.
pi_43743338
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 11:59 schreef Arcee het volgende:
Hoeveel procent van de kiezers wil een CDA/PvdA-regering? Daar gaat het om. Volgens mij is dat maar 10 a 20 procent, dus krijgt zeker 80% niet z'n zin.
Klopt.
Maar misschien is het wel van een groot deel van de kiezers de tweede keus, dus dan zijn (gemiddeld) beter af dan CDA-VVD of PVDA-SP-GL, en heeft een CDA-PVDA kabinet toch het grootste draagvlak.
  Moderator dinsdag 21 november 2006 @ 12:01:50 #82
1212 crew  Mike
Excellent!
pi_43743345
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 11:59 schreef Arcee het volgende:
Tja, ze willen ook geen links of rechts kabinet, want die kabinetten halen het ook niet in de peilingen. Als het volk zo verdeeld is, blijft er weinig anders over dan een CDA/PvdA-kabinet.
In some matters there's no reality, only perception. Truth exists, but people have a vested interest in not knowing it.
pi_43743370
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 12:01 schreef Arcee het volgende:

[..]

Ik denk dat het grootste deel óf over links óf over rechts wil. Daarom worden CDA en PvdA ook zo groot.

Als je over links wil, moet je SP/GL stemmen, wil je over rechts, moet je VVD stemmen. Met een stem op CDA of PVDA maak je alleen de kans op een CDA-PVDA kabinet groter.

alhoewel zowel over links als rechts volgens de peilingen niet mogelijk is nu
pi_43743380
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 12:01 schreef Mike het volgende:

[..]

Tja, ze willen ook geen links of rechts kabinet, want die kabinetten halen het ook niet in de peilingen. Als het volk zo verdeeld is, blijft er weinig anders over dan een CDA/PvdA-kabinet.
Juist
pi_43743391
quote:

[..]

Daar leek het vorige keer ook op, toch? Maar helaas...
Frankly my dear, I don't give a damn. Smike. O+.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 21 november 2006 @ 12:04:05 #86
862 Arcee
Look closer
pi_43743405
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 12:02 schreef Wombcat het volgende:
Als je over links wil, moet je SP/GL stemmen, wil je over rechts, moet je VVD stemmen. Met een stem op CDA of PVDA maak je alleen de kans op een CDA-PVDA kabinet groter.

alhoewel zowel over links als rechts volgens de peilingen niet mogelijk is nu
Maar de VVD maak je nooit de grootste partij, dus stem je CDA.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 21 november 2006 @ 12:05:18 #87
862 Arcee
Look closer
pi_43743446
quote:
Ik ben wel benieuwd naar het percentage dat een PvdA/SP/GL-coalitie wil en naar CDA/VVD.
pi_43743458
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 12:03 schreef Ripley het volgende:

[..]

De vorige keer was ook in de peilingen al duidelijk dat een CDA/VVD met een derde partij een kamermeerderheid konden halen. Dat lijkt nu niet mogelijk, omdat er dan tenminste vier partijen nodig zijn. Waarvan er dan twee splinterpartijen zijn, dus dit heeft een instabiel kabinet tot gevolg, want die partijen hebben te weinig invloed op het kabinet (dat zag je in het laatste kabinet bij D66 al). Twee van dat soort partijen is vragen om een kabinet dat binnen een jaar valt.
  Moderator dinsdag 21 november 2006 @ 12:06:15 #89
1212 crew  Mike
Excellent!
pi_43743471
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 12:03 schreef Ripley het volgende:

[..]

Ja, dat klopt. Het verschil was toen alleen dat er nog een alternatieve optie was. D'66 is echt zo'n opvulpartij die je altijd kon gebruiken om een andere coalitie mogelijk te maken. Dat lijkt alleen niet meer te kunnen gebeuren.
pi_43743472
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 12:01 schreef Arcee het volgende:

[..]

Tuurlijk wel. Het zijn de middenpartijen, ruim 60% stemt op een van die 2 en dan zouden ze niet willen dat ze gaan regeren?
Nederland is niet zo extremistisch, poldermodel enzo.
pi_43743488
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 12:04 schreef Arcee het volgende:

[..]

Maar de VVD maak je nooit de grootste partij, dus stem je CDA.
En dan kies je in feite (waarschijnlijk) voor CDA-PVDA. Risico van strategisch stemmen, dan moet je maar stemmen voor de partij die het meeste overeenkomt met je standpunten.
pi_43743504
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 12:05 schreef Arcee het volgende:

[..]

Ik ben wel benieuwd naar het percentage dat een PvdA/SP/GL-coalitie wil en naar CDA/VVD.
Die komen elk zeker 10 zetels tekort. totaal niet realistisch dus.
  Moderator dinsdag 21 november 2006 @ 12:07:40 #93
1212 crew  Mike
Excellent!
pi_43743515
quote:

[..]

Tel het aantal linkse en het aantal rechtse zetels bij elkaar op. Alles rechts van het CDA wil een rechts kabinet. Alles links van het CDA wil een links kabinet. Simpel.
pi_43743529
quote:

[..]

Grof gezegd lijkt mij dat je dat doet door te kijken naar de stemmers SP/GL en VVD.

Maar we kiezen nu eenmaal niet een kabinet.

Was er laatst trouwens niet een opiniepeiling naar de kabinetswensen?
pi_43743563
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 12:07 schreef Mike het volgende:

[..]

Tel het aantal linkse en het aantal rechtse zetels bij elkaar op. Alles rechts van het CDA wil een rechts kabinet. Alles links van het CDA wil een links kabinet. Simpel.
Is wel de essentie ja. Als je zover links of rechts zit, dan wil je idd (het liefst) een kabinet van die kleur.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 21 november 2006 @ 12:11:26 #96
862 Arcee
Look closer
pi_43743618
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 12:07 schreef du_ke het volgende:
Die komen elk zeker 10 zetels tekort. totaal niet realistisch dus.
Ja, dat weet ik. Maar zie bijvoorbeeld: [poll] Welke coalitie zie jij het liefst na 22 november?
pi_43743642
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 12:11 schreef Arcee het volgende:

[..]

Ja, dat weet ik. Maar zie bijvoorbeeld: [poll] Welke coalitie zie jij het liefst na 22 november?
Komt vooral omdat het aantal CDA aanhangers op fok op 2 handen te tellen is .
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 21 november 2006 @ 12:13:29 #98
862 Arcee
Look closer
pi_43743660
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 12:08 schreef Wombcat het volgende:
Was er laatst trouwens niet een opiniepeiling naar de kabinetswensen?
Ja, en die zoek ik.

Trouwens: Wie heeft er GEEN moeite met een CDA/PvdA-coalitie?
pi_43743736
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 12:11 schreef Arcee het volgende:

[..]

Alsof Fok! ook maar enigszins represnetatief is: [POLL] Wat stem jij op 22 november?
Als dat zo was, dan zou Ad Bos bijna een meerderheid in de TK krijgen.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 21 november 2006 @ 12:21:51 #100
862 Arcee
Look closer
pi_43743914
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 12:15 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Alsof Fok! ook maar enigszins represnetatief is: [POLL] Wat stem jij op 22 november?
Als dat zo was, dan zou Ad Bos bijna een meerderheid in de TK krijgen.
Hehe.

Ik kan die opiniepeiling niet vinden.
  dinsdag 21 november 2006 @ 12:22:17 #101
78918 SeLang
Black swans matter
pi_43743928
quote:

[..]

http://www.iex.nl/Poll3/?results=1&iPollId=199

Voila, CDA+VVD+CU dus
Mijn reisverslagen
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 21 november 2006 @ 12:23:33 #102
862 Arcee
Look closer
pi_43743960
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 12:22 schreef SeLang het volgende:

Voila, CDA+VVD+CU dus
Ja, onder beleggers...

Maar CDA/PvdA scoort iig slecht, da's duidelijk.
pi_43743963
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 12:22 schreef SeLang het volgende:

[..]

Voila, CDA+VVD+CU dus
Da's ook weer een niet-representatieve internetpoll
  dinsdag 21 november 2006 @ 12:25:59 #104
78918 SeLang
Black swans matter
pi_43744021
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 12:23 schreef Arcee het volgende:

[..]

Ja, onder beleggers...

Maar CDA/PvdA scoort iig slecht, da's duidelijk.
Zelfs onder beleggers krijgt PvdA+GL+SP meer dan 2x zoveel stemmen als CDA+PvdA
Mijn reisverslagen
pi_43744058
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 12:25 schreef SeLang het volgende:

[..]

Zijn er toch nog meer beleggers met verstand dan ik dacht
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 21 november 2006 @ 12:28:55 #106
862 Arcee
Look closer
pi_43744117
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 12:25 schreef SeLang het volgende:
Inderdaad, bijna niemand zit op CDA/PvdA te wachten.
  dinsdag 21 november 2006 @ 12:43:05 #107
78918 SeLang
Black swans matter
pi_43744507
Ik denk dat het gewoon CDA/PvdA wordt en als na een jaar die linkse rage weer een beetje is uitgeziekt dan trekt Balk de stekker eruit en komen er nieuwe verkiezingen
Mijn reisverslagen
pi_43744723
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 12:43 schreef SeLang het volgende:
Ik denk dat het gewoon CDA/PvdA wordt en als na een jaar die linkse rage weer een beetje is uitgeziekt dan trekt Balk de stekker eruit en komen er nieuwe verkiezingen
Na die paar jaar is Balks z'n houdbaarheidsdatum wel geweest. Mag het CDA eindelijk weer uit de macht ontheven worden .
pi_43744802
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 12:51 schreef du_ke het volgende:

[..]

Na die paar jaar is Balks z'n houdbaarheidsdatum wel geweest. Mag het CDA eindelijk weer uit de macht ontheven worden .
Dat gebeurt morgen al.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 21 november 2006 @ 14:40:15 #110
862 Arcee
Look closer
pi_43748072
  dinsdag 21 november 2006 @ 14:44:34 #111
11923 I.R.Baboon
pi_43748252
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 11:53 schreef Arcee het volgende:

[..]

Dat snap ik niet. Dat mensen switchen naar een Christelijke partij.
Het lijkt me onzin om christelijk te moeten zijn om CDA te stemmen. Net alsof iedere PvdAer het socialistische gedachtengoed moet onderschrijven.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 21 november 2006 @ 14:47:11 #112
862 Arcee
Look closer
pi_43748342
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 14:44 schreef I.R.Baboon het volgende:
Het lijkt me onzin om christelijk te moeten zijn om CDA te stemmen.
Ik bedoel meer dat je als sterk ongelovige nooit op 't CDA zou stemmen.
  Moderator dinsdag 21 november 2006 @ 14:48:28 #113
1212 crew  Mike
Excellent!
pi_43748388
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 14:47 schreef Arcee het volgende:

[..]

Ik bedoel meer dat je als sterk ongelovige nooit op 't CDA zou stemmen.
Ik zou niet weten waarom niet. Zolang je de grondbeginselen van de partij ondersteunt, maakt het toch niet uit of je gelovig bent of niet?

Je hoeft echt niet de bijbel uit je hoofd te kennen om op het CDA te stemmen.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 21 november 2006 @ 14:57:28 #114
862 Arcee
Look closer
pi_43748642
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 14:48 schreef Mike het volgende:
Ik zou niet weten waarom niet. Zolang je de grondbeginselen van de partij ondersteunt, maakt het toch niet uit of je gelovig bent of niet?
Wel als je zeer ongelovig bent.
quote:
Laat ik 't dan zo zeggen: ík zou nóóit 't CDA stemmen.

Vanwege die C dus.
  Moderator dinsdag 21 november 2006 @ 15:00:46 #115
1212 crew  Mike
Excellent!
pi_43748747
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 14:57 schreef Arcee het volgende:

Laat ik 't dan zo zeggen: ík zou nóóit 't CDA stemmen.
Ja, da's idd wat anders.
quote:
Vanwege die C dus.
Onze samenleving is gebouwd op de christelijke normen en waarden. Prima, wat mij betreft, ook al ben ik zelf niet gelovig.
  dinsdag 21 november 2006 @ 15:02:28 #116
11923 I.R.Baboon
pi_43748805
Ik vraag me trouwens wel af wat 'zeer ongelovig' is. In hoeverre ben je dan ongeloviger dan als je 'ongelovig' bent?
  dinsdag 21 november 2006 @ 15:05:34 #117
78918 SeLang
Black swans matter
pi_43748910
Het probleem dat ik met het CDA heb is niet die 'C' maar meer dat ze zo sterk de nadruk leggen op het gezin. Als iemand kinderen wil moet ie dat zelf maar betalen.
Mijn reisverslagen
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 21 november 2006 @ 15:06:44 #118
862 Arcee
Look closer
pi_43748941
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 15:02 schreef I.R.Baboon het volgende:
Ik vraag me trouwens wel af wat 'zeer ongelovig' is. In hoeverre ben je dan ongeloviger dan als je 'ongelovig' bent?
Heb je even?
  Moderator dinsdag 21 november 2006 @ 15:07:04 #119
1212 crew  Mike
Excellent!
pi_43748950
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 15:05 schreef SeLang het volgende:
Het probleem dat ik met het CDA heb is niet die 'C' maar meer dat ze zo sterk de nadruk leggen op het gezin. Als iemand kinderen wil moet ie dat zelf maar betalen.
Tegenwoordig vind je die 'het gezin is de hoeksteen van de samenleving'-gedachte ook bij alle andere partijen.
  dinsdag 21 november 2006 @ 15:07:14 #120
11923 I.R.Baboon
pi_43748958
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 15:06 schreef Arcee het volgende:

[..]

Heb je even?
Je bedoelt 'minder tolerant'? .
  dinsdag 21 november 2006 @ 15:07:44 #121
11923 I.R.Baboon
pi_43748974
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 15:07 schreef Mike het volgende:

[..]

Tegenwoordig vind je die 'het gezin is de hoeksteen van de samenleving'-gedachte ook bij alle andere partijen.
Ja, op het moment dat nota fucking bene de VVD met gratis kinderopvang komt vraag ik me toch af hoe het verder moet met de wereld.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 21 november 2006 @ 15:08:53 #122
862 Arcee
Look closer
pi_43749015
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 15:07 schreef I.R.Baboon het volgende:
Je bedoelt 'minder tolerant'? .
Nee, totaal niet.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 21 november 2006 @ 15:09:17 #123
862 Arcee
Look closer
pi_43749032
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 15:07 schreef I.R.Baboon het volgende:
Ja, op het moment dat nota fucking bene de VVD met gratis kinderopvang komt vraag ik me toch af hoe het verder moet met de wereld.
Inderdaad.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 21 november 2006 @ 15:11:46 #124
862 Arcee
Look closer
pi_43749117
Maurice de Hond:
quote:
Vandaag zal ik rond 18 uur uitkomen met de peiling van vandaag. Rond 23.30 uur kom ik met de laatste peiling na de debatten op de televisie. Morgen zal ik voor ANP en NOS de exit-polls doen en om 21 uur zal dan de (richting) van de uitslag bekend worden gemaakt.
pi_43752028
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 15:11 schreef Arcee het volgende:
Maurice de Hond:
[..]
  dinsdag 21 november 2006 @ 16:48:55 #126
158930 Jurgen21
Rechtse christenhond
pi_43752725
Morgen trouwens al om 20.50 de eerste exitpoll op RTL4
Pugna Pro Patria
pi_43752765
quote:
RTL Nieuws al om 20:50 uur met prognose

RTL Nieuws en TNS NIPO komen morgen om 20:50 uur al met de eerste uitslag van een grootschalige verkiezingspoll. RTL4 heeft daarmee op de verkiezingsavond de allereerste prognose van Nederland.

Betrouwbaar
TNS NIPO en RTL Nieuws vragen op de verkiezingsdag aan 20.000 mensen wat ze hebben gestemd. Dat moet een zeer betrouwbaar beeld van de uiteindelijke uitslag opleveren.

Verkiezingsavond
De poll wordt uitgezonden tijdens de RTL Nieuws Verkiezingsavond. Die begint om 20:30 uur en wordt gepresenteerd door Rick Nieman en Suzanne Bosman. De show is live te zien op RTLNieuws.nl
Morgen worden we dus bedolven onder de exit-polls. Morgen rond 21:00 weten we al een stuk meer over de uiteindelijke uitslag.
pi_43752838
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 16:48 schreef Jurgen21 het volgende:
Waarom een exitpoll tien minuten voordat de stembussen sluiten? Wil Wester zo graag de eerste zijn?
pi_43752851
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 16:48 schreef Jurgen21 het volgende:
Best zielig
pi_43752991
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 16:51 schreef Kozzmic het volgende:

[..]

Waarom een exitpoll tien minuten voordat de stembussen sluiten? Wil Wester zo graag de eerste zijn?
Lokkertje.
  dinsdag 21 november 2006 @ 17:16:01 #131
143274 -skippybal-
Stuiterdestuiter
pi_43753680
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 15:11 schreef Arcee het volgende:
Maurice de Hond:
[..]
Ik, ik, ik...

Maurice de Hond
LastFM
03/06 Maccabees - 10/06 Gaslight Anthem - 18/06 Oi Vai Voi - 20/06 Green Beats - 24/06 Ghinzu - 18/07 Extrema Outdoor
pi_43754132
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 17:16 schreef -skippybal- het volgende:

[..]

Ik, ik, ik...

Maurice de Hond
Wat wil je dan zeggen ipv "ik"? "Een bepaald persoon die de opdracht heeft gekregen deze peilingen hiervoor te fabriceren"?
  dinsdag 21 november 2006 @ 17:38:08 #133
143274 -skippybal-
Stuiterdestuiter
pi_43754407
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 17:30 schreef ItaloDancer het volgende:

[..]

Wat wil je dan zeggen ipv "ik"? "Een bepaald persoon die de opdracht heeft gekregen deze peilingen hiervoor te fabriceren"?
Wij? Alsof 'ie het in z'n eentje doet. Hij is gewoon hoofd van een soort bedrijf
LastFM
03/06 Maccabees - 10/06 Gaslight Anthem - 18/06 Oi Vai Voi - 20/06 Green Beats - 24/06 Ghinzu - 18/07 Extrema Outdoor
pi_43754625
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 17:38 schreef -skippybal- het volgende:

[..]

Wij? Alsof 'ie het in z'n eentje doet. Hij is gewoon hoofd van een soort bedrijf
Hij doet het meeste alleen. Vanachter zijn laptop. Het grootste deel is geautomatiseerd.
  dinsdag 21 november 2006 @ 17:49:15 #135
143274 -skippybal-
Stuiterdestuiter
pi_43754778
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 17:44 schreef Genverbrander het volgende:

[..]

Hij doet het meeste alleen. Vanachter zijn laptop. Het grootste deel is geautomatiseerd.
Hoe dan?
LastFM
pi_43754837
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 17:49 schreef -skippybal- het volgende:

[..]

Hoe dan?
Nou er is niet veel werk voor nodig. Hij heeft 40.000 mensen in zijn internetpanel, daar wordt iedere keer automatisch een steekproef uit genomen. Deze mensen krijgen dan automatisch een mailtje met het verzoek mee te doen, die vullen dat in, de uitslagen komen in de database, Maurice laat hier een programmaatje op los en in de output heb je de zetelverdeling van die dag. Een kind kan de was doen.

Het is de kunst om veel mensen in je panel te hebben, het meeste tijd gaat zitten in mensen werven op het begin. Als je die eenmaal hebt gaat het eigenlijk vanzelf.
  dinsdag 21 november 2006 @ 17:55:15 #137
143274 -skippybal-
Stuiterdestuiter
pi_43754946
Klint wel logisch op zich, maar ook weer niet echt geweldig. Ik neem toch altijd de peilingen van hem met een korreltje zout...
LastFM
pi_43754968
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 17:55 schreef -skippybal- het volgende:
Klint wel logisch op zich, maar ook weer niet echt geweldig. Ik neem toch altijd de peilingen van hem met een korreltje zout...
Dat is ook heel verstandig.
pi_43755046
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 15:05 schreef SeLang het volgende:
Dus jij stemt vvd?
jammer
pi_43755068
https://n33.noties.nl/peil.nl/

Laatste peiling De Hond: gat CDA PvdA weer groter.

dinsdag 21 november 2006 @ 18:05:45 #141
139330 TNA
For the stars that shine
pi_43755223
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 17:59 schreef Genverbrander het volgende:
https://n33.noties.nl/peil.nl/

Laatste peiling De Hond: gat CDA PvdA weer groter.

[afbeelding]
Vier zetels verschil dus. Met een debat vanavond waarin Marijnissen vermoedelijk sterker is dan Bos. En met SP-kiezers die op het laatste moment toch voor de PvdA kiezen. Conclusie: spannend.

pi_43755324
Het is wel spannend, maar winst voor de PvdA lijkt me nu toch wel echt heel klein. 4 zetels is best veel, en het CDA is vrij stabiel. De SP is ook stukken beter dan de VVD momenteel, waardoor er gewoon minder mensen bereid zijn strategisch te stemmen aan de linkerkant dan aan de rechterkant.

Om 23:30 komt Maurice de Hond met nog een peiling, ben benieuwd. Twee keer op een dag peilen.
  dinsdag 21 november 2006 @ 18:13:33 #143
139330 TNA
For the stars that shine
pi_43755434
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 18:09 schreef Genverbrander het volgende:
Het is wel spannend, maar winst voor de PvdA lijkt me nu toch wel echt heel klein. 4 zetels is best veel, en het CDA is vrij stabiel. De SP is ook stukken beter dan de VVD momenteel, waardoor er gewoon minder mensen bereid zijn strategisch te stemmen aan de linkerkant dan aan de rechterkant.

Om 23:30 komt Maurice de Hond met nog een peiling, ben benieuwd. Twee keer op een dag peilen.
Zou het de eerste keer in de geschiedenis zijn dat één bureau twee peilingen binnen 5,5 uur uitbrengt?
  dinsdag 21 november 2006 @ 18:48:53 #144
158930 Jurgen21
Rechtse christenhond
pi_43756544
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 18:09 schreef Genverbrander het volgende:

Wouter Bos kan nog op één manier winnen morgen: straks zowel Marijnissen als Balkenende in het debat duidelijk verslaan. Als hem dat niet lukt zal het morgen moeilijk worden. En oja, het regent morgenavond ook nog
Pugna Pro Patria
  Moderator / Redactie Sport / Weblog dinsdag 21 november 2006 @ 18:51:42 #145
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_43756638
we stormen recht af op een CDA PvdA kabinet met Bos in de kamer mooi kunnen we over 1,5 jaar weer stemmen
DeLuna vindt me dik ;(
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_43757375
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 18:48 schreef Jurgen21 het volgende:

[..]

Wouter Bos kan nog op één manier winnen morgen: straks zowel Marijnissen als Balkenende in het debat duidelijk verslaan. Als hem dat niet lukt zal het morgen moeilijk worden. En oja, het regent morgenavond ook nog
Er wordt geen winnaar uitgeroepen, dus niemand zal officieel winnen.:)
pi_43757490
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 14:48 schreef Mike het volgende:

[..]

Ik vind dat het wel uitmaakt. Ik snap niet dat atheïsten kunnen stemmen op een partij die de scheiding tussen kerk en staat alleen belangrijk vindt voor andere religies, en zelf allerlei christelijke grondbeginselen in de grondwet wil opnemen.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 21 november 2006 @ 19:36:28 #148
862 Arcee
Look closer
pi_43758515
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 18:51 schreef rubbereend het volgende:
we stormen recht af op een CDA PvdA kabinet met Bos in de kamer
Inderdaad.
  dinsdag 21 november 2006 @ 20:06:39 #149
139330 TNA
For the stars that shine
pi_43759846
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 19:10 schreef Genverbrander het volgende:

[..]

Er wordt geen winnaar uitgeroepen, dus niemand zal officieel winnen.:)
Moet Maurice de Hond niet eens peilen wie de winnaar is? Dan kan hij drie politieke peilingen in één dag publiceren
pi_43760345
Interessant artikel op de site van TNS Nipo over hun afwijkende peiling die de SP groter inschatte dan de PvdA:
quote:
Verschillen tussen peilingen van TNS NIPO en Peil.nl (Maurice de Hond) en Interview/NSS

Vandaag hebben heel wat journalisten ons gebeld met vragen over het grote verschil tussen de peilingen die TNS NIPO enerzijds, en Peil.nl (Maurice de Hond) en Interview/NSS anderzijds maandag jl. publiceerden. Terwijl de SP in de TNS NIPO-peiling de PvdA voorbijstreefde, legde zij het in de peilingen van de collega-bureaus duidelijk tegen de PvdA af. Dit opmerkelijke verschil was voor ons uiteraard reden om nogmaals aandachtig ons eigen onderzoeksmateriaal te bestuderen. Deze extra controle bracht geen onvolkomenheden in onze laatste peiling aan het licht.

Een mogelijke oorzaak voor de afwijkende uitkomst had in een afwijkende aanpak kunnen liggen. De betreffende peilingen van Maurice de Hond en Interview/NSS zijn dagelijkse peilingen. Daarentegen heeft TNS NIPO tijdens deze verkiezingsronde uitsluitend op wekelijkse basis gepeild: vier dagen in de week, van donderdag tot en met zondag. Dat is een bewuste keuze. Zo kunnen we een zo goed mogelijke spreiding garanderen en een zo representatief mogelijke samenstelling van onze steekproef. Om dezelfde reden ondervragen we ook mensen die geen pc bezitten - telefonisch.

Nadere bestudering van onze onderzoeksresultaten had dan een kentering aan het licht moeten brengen tijdens de laatste één of twee dagen van onze peiling. Die kentering zien wij echter niet: afgelopen weekend waren de SP en de PvdA in onze peiling nagenoeg even groot en is het CDA de grootste partij van Nederland.
Dit is wel heel apart. Ik dacht dat de afwijking te zoeken was in het feit dat ze ook voor het weekend gepeild hadden, maar dus ook als ze alleen naar de uitslagen in het weekend kijken zijn PvdA en SP even groot.

De peilers peilen alledrie op een soortgelijke manier, ze hebben zelfs voor een belangrijk deel dezelfde mensen in de panels en toch een COMPLEET andere uitslag Bizar zeg. Morgen zullen we zien wie er gelijk had.
pi_43760409
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 19:14 schreef Elseetje het volgende:

[..]

Ik vind dat het wel uitmaakt. Ik snap niet dat atheïsten kunnen stemmen op een partij die de scheiding tussen kerk en staat alleen belangrijk vindt voor andere religies, en zelf allerlei christelijke grondbeginselen in de grondwet wil opnemen.
Je kunt het met geen enkele partij voor de volle 100% eens zijn (denk ik), en het christelijke punt van het CDA zie ik gewoon net als ieder ander punt dat ze hebben (Hypotheekrenteaftrek ofzo, ik noem maar wat). Snap eigenlijk niet waarom de C voor sommige mensen zo'n groot probleem is, ze gaan je echt niet verplichten zondag weer naar de kerk te gaan.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 21 november 2006 @ 20:24:32 #152
862 Arcee
Look closer
pi_43760693
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 19:14 schreef Elseetje het volgende:
Hear, hear.
  dinsdag 21 november 2006 @ 20:26:01 #153
139330 TNA
For the stars that shine
pi_43760756
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 20:17 schreef Genverbrander het volgende:
Interessant artikel op de site van TNS Nipo over hun afwijkende peiling die de SP groter inschatte dan de PvdA:
[..]

Dit is wel heel apart. Ik dacht dat de afwijking te zoeken was in het feit dat ze ook voor het weekend gepeild hadden, maar dus ook als ze alleen naar de uitslagen in het weekend kijken zijn PvdA en SP even groot.

De peilers peilen alledrie op een soortgelijke manier, ze hebben zelfs voor een belangrijk deel dezelfde mensen in de panels en toch een COMPLEET andere uitslag Bizar zeg. Morgen zullen we zien wie er gelijk had.
Ik dacht exact hetzelfde als jij. Interview/NSS en de Hond hebben weliswaar andere resultaten, maar de trend is daar wel hetzelfde. Het NIPO komt vervolgens doodleuk met een onderzoek waaruit blijkt dat de SP even groot, of zelfs groter is dan de PvdA. Een totaal, maar dan ook totaal ander beeld. Erg interessant om de uitslag af te wachten.

En als de PvdA morgen veel hoger eindigt dan de SP zegt TNS Nipo "Net als bij de vorige verkiezingen stapten SP-kiezers de twee dagen voor de verkiezingen over naar de PvdA.".
pi_43760876
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 20:17 schreef Genverbrander het volgende:
[..]

Deze link stond er ook nog onder:

http://www.tnsnipo.com/sub_content.asp?id=c009&file=persvannipopeilingen_info.htm

/edit: die werkt niet, vreemd. Ik doe lui, zoek hm zelf maar bij TNS.
Clarkson: Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you.
pi_43763558
Nou, het debat en de peilingen zo bekijkende verwacht ik niet dat de PvdA de verkiezingen gaat winnen. Bos is een goede debater maar hij steekt er toch echt niet voldoende bovenuit. Ik denk dat de SP wel weer wat mensen naar zich toetrekt, die Jan is toch een prachtige debater. En er zijn al 10 zetels van sociale CDA'ers weggelopen naar links, dus veel meer zal het niet worden. De rest is kennelijk al tevreden met een aantal procentpunten economische groei.

Ik voorspel dus dat de uitslag niet ver zal liggen van wat de peilingen van De Hond en NOVA nu zeggen.

Ik vind Halsema trouwens wel weer erg goed, die zal ook wel wat zeteltjes pikken.

[ Bericht 4% gewijzigd door Genverbrander op 21-11-2006 21:35:30 ]
pi_43765138
Ik vond Femke Halsema ook érg goed, een mede Sp-er die ik ken is nav. dit debat overgestapt naar GroenLinks zelfs. Maar goed, ik kan wel sympathie opbrengen voor Groenlinks tenslotte hebben we min of meer hetzelfde doel voor ogen
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 21 november 2006 @ 22:23:25 #157
862 Arcee
Look closer
pi_43765222
Halsema was weer meer schreeuwen dan inhoud.

Over Irak wel sterk.

Ik vond Rutte verrassend goed deze keer.
pi_43765443
De laatste peiling van NOVA:

Gat PvdA/CDA kleiner, maar er zijn 2 zetels van links naar rechts weggelekt. Opvallend dat de SP daalt zonder dat de PvdA stijgt. De coalities:

dinsdag 21 november 2006 @ 22:38:50 #159
11923 I.R.Baboon
pi_43765959
Het is wel boeiend dat de enige coalitie die eigenlijk niet schommelt die van SP-PvdA-GL is. De kans dat die een meerderheid behalen lijkt me dan ook nihil. Hoe het tussen de PvdA en het CDA gaat uitpakken blijft daarentegen wel spannend.
pi_43766257
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 22:23 schreef Arcee het volgende:

WAT!!
Serieus?

Ik vond Rutte ramp-za-lig.
pi_43766426
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 22:23 schreef Arcee het volgende:
Halsema was weer meer schreeuwen dan inhoud.

Over Irak wel sterk.

Halsema is één van de weinige die juist de hele tijd op de inhoud ingaat. Maar ik kan begrijpen dat het schreeuwerig overkomt, als je je verstaanbaar moet maken tussen een hoop mannen die meer decibel per persoon produceren. Dat zie je altijd in discussies, vrouwen moeten de stem wat meer verheffen (om indruk te maken).
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 21 november 2006 @ 22:50:57 #162
862 Arcee
Look closer
pi_43766484
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 22:45 schreef Genverbrander het volgende:
WAT!!
Serieus?

Ik vond Rutte ramp-za-lig.
Hij had heel wat meer in de Marijnissenmelk te brokkelen dan eerder. Vond ik verrassend.

Vorige keer vond ik hem 't slechtst, trouwens.
pi_43766642
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 22:49 schreef Elseetje het volgende:

[..]

Halsema is één van de weinige die juist de hele tijd op de inhoud ingaat. Maar ik kan begrijpen dat het schreeuwerig overkomt, als je je verstaanbaar moet maken tussen een hoop mannen die meer decibel per persoon produceren. Dat zie je altijd in discussies, vrouwen moeten de stem wat meer verheffen (om indruk te maken).
Zo is het.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 21 november 2006 @ 22:55:32 #164
862 Arcee
Look closer
pi_43766662
Hier ook nog even de cijfers van de laatste barometer:

FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 21 november 2006 @ 22:58:46 #165
862 Arcee
Look closer
pi_43766777
pi_43766781
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 22:49 schreef Elseetje het volgende:
Een goed argument heeft geen stemverheffing nodig. Zegt genoeg over de argumentatie van Halsema. Rond uit pet.

Vanavond had ze sowieso maar een stokpaardje. Milieu. Als je het over bangmakerij heeft was dit toch bangmakerij pur sang.

Maar morgen is eindelijk de keizer aan de beurt. Dat de Nederlanders maar verstandig stemmen .
pi_43767179
Wel opvallend dat het CDA zoveel verliest in de barometer.
  Moderator dinsdag 21 november 2006 @ 23:10:59 #168
1212 crew  Mike
Excellent!
pi_43767233
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 23:09 schreef Genverbrander het volgende:
Zo te zien zijn die stemmen naar de VVD gegaan.

Het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat na deze peilingen die stemmen weer terug gaan.
pi_43767308
Deze peiling is wel van voor het debat.

Ik geloof dat Maurice de hond er één publiceerd om half 12 met het debat meegewogen?
Losers always whine about there best.Winners go home and fuck the prom queen!
pi_43767313
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 23:10 schreef Mike het volgende:

[..]

Zo te zien zijn die stemmen naar de VVD gegaan.

Het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat na deze peilingen die stemmen weer terug gaan.
Sja dat debat heeft de VVD inderdaad geen goed gedaan.

Maarja die Rutte valt nog mee hoor, de VVD is veel kutter dan hijzelf. Het kan eigenlijk alleen maar erger.
pi_43767322
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 23:12 schreef -Jean- het volgende:

Ik geloof dat Maurice de hond er één publiceerd om half 12 met het debat meegewogen?
Klopt.
pi_43767347
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 23:09 schreef Genverbrander het volgende:
Nog altijd minder dan de PvdA .
pi_43767394
www.peil.nl:
quote:
Direct na het debat is er via Peil.nl onderzoek gedaan naar het oordeel over het debat.
Circa 2000 mensen zijn ondervraagd.

Na het debat: nog 15% beslist morgen

De debatten van vanavond heeft voor ongeveer 5% van de kiezers de beslissing gebracht ten aanzien van hun keuze morgen. Nog 15% van de kiezers, die morgen opkomen, heeft nog geen definitieve keuze gemaakt, hoewel de meesten van hen wel denken te weten wat ze gaan stemmen. De winnaar van het debat van de lijsttrekkers van de kleine partijen was Pechtold (32%) en van het debat met de lijsttrekkers van de grote partijen Balkenende (29%).

Bij het debat van de lijsttrekkers van de kleine partijen won Pechtold met 32%. Dat kwam doordat de kiezers van PvdA, Groen Links en SP hem ruim op de eerste plaats hebben gezet. Aan de linkerkant scoorde Marianne Thieme ook redelijk. Zij eindigde met 13% op de vierde plaats. De overige vier deelnemers moesten de stemmen verdelen van de kiezers van de rechterkant van het politieke spectrum. Wilders won die strijd nipt. Hij scoorde 22% en Pastors 19%. (Bij kiezers die morgen VVD kiezen doet Pastors het beter dan Wilders. Bij kiezers die morgen CDA stemmen is dat andersom). Van der Vlies eindigde met 7% als vijfde en Stuger met 1% als zesde.

Bij het debat met de lijsttrekkers van de zes grotere partijen eindigde Balkenende met 29% op de eerste plaats. Bos behaalde met 20% de tweede plaats. Halsema scoorde 17%, Marijnissen 14% en Rutte 9%. Rouvoet ten slotte haalde 8%.

De winst van Balkenende is te danken aan het feit dat hij het heel goed (meer dan 80%) deed bij de CDA-kiezers en dat hij bij de VVD-kiezers vrijwel gelijk eindigde met Rutte. De kiezers aan de linkerkant scoorde veel verdeelder. Hoewel de “eigen lijsttrekker” steeds bovenaan eindigde, kregen de andere lijsttrekkers aan de linkerkant toch behoorlijk wat stemmen. Zo haalde Bos bij de PvdAkiezers 58% en Halsema 24%. En bij de SP-kiezers scoorde Marijnissen 57% en Halsema 20%. Daarmee deed Halsema het duidelijk beter dan de omvang van haar achterban op dit moment.

De bijna 5% van de kiezers die door de debatten nu wel aangeven wat ze gaan stemen verdelen zich dusdanig over de partijen dat er amper verschuivingen zijn met de peiling van vandaag. Dus die blijft ongewijzigd (zie de volgende pagina).

Nog 15% van de kiezers die morgen opkomen geven aan dan pas de definitieve keuze te maken. Dat zijn vooral kiezers bij andere partijen dan CDA en PvdA die zich afvragen of ze al dan niet strategisch gaan stemmen. (Bijna 20% van de kiezers heeft vandaag aangegeven strategisch te gaan stemmen). Als er inderdaad nog wat meer strategisch gestemd gaat worden dan zou dat nog een licht aanzuigende werking kunnen krijgen op CDA en PvdA.
Opvallend! Marijnissen laag! Dit kan nog positief uitwerken voor Bos.
pi_43767397
ik had een vraag; wie zal volgens jullie winnen van elkaar (welke vd 2)

Wilders - Partij vd Dieren

SGP - D66

oftewel, wie haalt de meeste zetels t.o.v van elkaar (of gelijk?)... ik denk: Wilders én gelijk aantal voor D66 en SGP

jullie?
Haleloeja
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 21 november 2006 @ 23:18:21 #175
862 Arcee
Look closer
pi_43767500
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 23:12 schreef -Jean- het volgende:

quote:
De bijna 5% van de kiezers die door de debatten nu wel aangeven wat ze gaan stemen verdelen zich dusdanig over de partijen dat er amper verschuivingen zijn met de peiling van vandaag. Dus die blijft ongewijzigd
pi_43767523
Aha geen nieuwe peiling dus.

Okee dan kunnen we naar bed.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 21 november 2006 @ 23:19:53 #177
862 Arcee
Look closer
pi_43767550
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 23:15 schreef Gelderland het volgende:
ik had een vraag; wie zal volgens jullie winnen van elkaar (welke vd 2)

Wilders - Partij vd Dieren

SGP - D66

oftewel, wie haalt de meeste zetels t.o.v van elkaar (of gelijk?)... ik denk: Wilders én gelijk aantal voor D66 en SGP

jullie?
Wilders haalt zeker meer dan PvdD.

SGP haalt er 2. D66 kan 3 halen, maar ik denk 2.
pi_43767711
Sja eigenlijk zijn de peilingen vrij duidelijk hoor. CDA verliest zetels maar wordt de grootste, PvdA verliest zetels maar wordt ruim tweede, SP wint dik maar blijft waarschijnlijk net onder de VVD.

Alleen die rare peiling van TNS Nipo laat ik dan even voor het gemak buiten beschouwing.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 21 november 2006 @ 23:26:49 #179
862 Arcee
Look closer
pi_43767773
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 23:24 schreef Genverbrander het volgende:
Sja eigenlijk zijn de peilingen vrij duidelijk hoor. CDA verliest zetels maar wordt de grootste, PvdA verliest zetels maar wordt ruim tweede, SP wint dik maar blijft waarschijnlijk net onder de VVD.
Eens, maar de SP haalt minder dan 20 en de VVD een kleine 25.
pi_43767780
6 voor de CU zou gewoon heel mooi zijn.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
  dinsdag 21 november 2006 @ 23:31:30 #181
139330 TNA
For the stars that shine
pi_43767941
TNS Nipo of Interview/NSS + de Hond gaat morgen gigantisch onderuit
pi_43768079
Ik gok de Hond. Het zou niet de eerste keer zijn .
pi_43768305
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 23:14 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

Nog altijd minder dan de PvdA .
Ehm in deze winnen ze tenopzichte van de vorige peiling.
pi_43768371
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 23:26 schreef koningdavid het volgende:
6 voor de CU zou gewoon heel mooi zijn.
Kunnen ze echt blij mee zijn. Ben bang dat nog wel wat hoog gegrepen is maar ze hebben zeker weer wat van het CDA weggepakt.
pi_43768566
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 23:42 schreef du_ke het volgende:
Ehm in deze winnen ze tenopzichte van de vorige peiling.
Ik kijk vanzelfsprekend naar de huidige zetelaantallen.
  woensdag 22 november 2006 @ 01:18:50 #186
11923 I.R.Baboon
pi_43770876
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 23:35 schreef MrX1982 het volgende:
Ik gok de Hond. Het zou niet de eerste keer zijn .
Dan gaat ie dus samen met Interview/NSS onderuit.
pi_43773116
Dit is ook raar zeg. De peilingen van De Hond en Interview/NSS verschilden de gehele verklezingen vrij veel van elkaar. En uitgerekend de laatste peiling is nagenoeg identiek.

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
<?php
          Int
/NSS   De Hond
===========================
CDA       41        42
PvdA      37        38
VVD       23        22
SP        23        23
GL         7         8
Fortuyn    1         0
D66        3         2
CU         6         6
SGP        2         2
PVV        4         5
EenNL      1         1
PvdD       2         1
?>
pi_43773156
quote:
Op woensdag 22 november 2006 01:18 schreef I.R.Baboon het volgende:
Dan gaat ie dus samen met Interview/NSS onderuit.
Bij de vorige verkiezingen zat Interview/NSS er het dichtste bij. De Hond probeert zijn reputatie waarschijnlijk te redden door een peiling te hebben die daarbij in de buurt zit.

Na de verkiezingen kan de Hond zich weer richten op zaken waar hij verstand van heeft. Deventer moordzaak .
pi_43773178
quote:
Op woensdag 22 november 2006 09:09 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

Bij de vorige verkiezingen zat Interview/NSS er het dichtste bij. De Hond probeert zijn reputatie waarschijnlijk te redden door een peiling te hebben die daarbij in de buurt zit.

Na de verkiezingen kan de Hond zich weer richten op zaken waar hij verstand van heeft. Deventer moordzaak .
Bij de vorige landelijke verkiezingen zat interview er het dchtste bij en bij de vorige gemeenteraad de Hond meen ik. Zal dus wel in de buurt van die 2 zitten. Maar ach over een uurte of 15 weten we het zeker .
pi_43773194
quote:
Op woensdag 22 november 2006 09:09 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

Toch is het juist Interview/NSS die uitgerekend in de laatste peilingen grote veranderingen had. CDA wekenlang stabiel, in de laatste twee dagen opeens 4 zetels eraf. VVD al wekenlang rond de 20, en opeens in de laatste peiling 3 erbij.

Als er iemand heeft lopen rommelen is het juist Interview/NSS.
  woensdag 22 november 2006 @ 09:25:44 #191
158930 Jurgen21
Rechtse christenhond
pi_43773413
quote:
Op woensdag 22 november 2006 09:11 schreef Genverbrander het volgende:

[..]

Toch is het juist Interview/NSS die uitgerekend in de laatste peilingen grote veranderingen had. CDA wekenlang stabiel, in de laatste twee dagen opeens 4 zetels eraf. VVD al wekenlang rond de 20, en opeens in de laatste peiling 3 erbij.

Als er iemand heeft lopen rommelen is het juist Interview/NSS.
Pugna Pro Patria
pi_43773453
quote:
Op woensdag 22 november 2006 09:25 schreef Jurgen21 het volgende:

[..]

Die signature van jou wordt steeds erger.

JP zit staks gewoon weer in de Kamer.
  woensdag 22 november 2006 @ 09:29:56 #193
158930 Jurgen21
Rechtse christenhond
pi_43773483
quote:
Op woensdag 22 november 2006 09:28 schreef Genverbrander het volgende:

[..]

Die signature van jou wordt steeds erger.

JP zit staks gewoon weer in de Kamer.
Ga jij je mond eens spoelen
Pugna Pro Patria
pi_43773592
quote:
Op woensdag 22 november 2006 09:29 schreef Jurgen21 het volgende:

[..]

Ga jij je mond eens spoelen
haha. Ach ik blijf positief tot de laatste stem geteld is.
  woensdag 22 november 2006 @ 09:37:23 #195
158930 Jurgen21
Rechtse christenhond
pi_43773630
quote:
Op woensdag 22 november 2006 09:35 schreef Genverbrander het volgende:

[..]

haha. Ach ik blijf positief tot de laatste stem geteld is.
Terecht! Ik heb een hekel aan negatieve mensen.
Pugna Pro Patria
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 22 november 2006 @ 10:30:32 #196
862 Arcee
Look closer
pi_43774791
Maurice en z'n exit poll: Voor een onderzoeker echt de mooist denkbare opdracht.
quote:
Een voorspelling: Het zal tot mei duren voordat we een kabinet hebben. En de volgende verkiezingen zijn voor het eind van 2008, want de situatie waar we in zullen belanden zal politiek zeer instabiel worden, zelfs als CDA+PvdA een meerderheid halen.
pi_43774913
twee maanden geleden voorspelde De Hond nog dat de nek-aan-nek-race ervoor zou zorgen dat de PvdA en CDA beide meer dan 50 zetels zouden behalen.

Ik neem die voorspellingen van De Hond met een korreltje zout.
pi_43774952
Ik acht Bos nog niet geheel kansloos. Die man is zo gigantisch geholpen door onze publieke media dat die daar toch wel van moet profiteren. Wint Bos een debat staat dat de hele dag groot op Teletekst. Nu wint Balkenende (zeer terecht) het debat wordt het niet eens genoemd...
De grote steden veranderen in sociaal compleet geruïneerde multiculturele getto's. Een blijvende herinnering aan falend links beleid....
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 22 november 2006 @ 10:40:40 #199
862 Arcee
Look closer
pi_43775015
quote:
Op woensdag 22 november 2006 10:37 schreef Tikorev het volgende:
Ik acht Bos nog niet geheel kansloos. Die man is zo gigantisch geholpen door onze publieke media dat die daar toch wel van moet profiteren. Wint Bos een debat staat dat de hele dag groot op Teletekst. Nu wint Balkenende (zeer terecht) het debat wordt het niet eens genoemd...
Wouter Nos.

Er staat nu wel dat-ie z'n kaart was vergeten.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 22 november 2006 @ 13:22:23 #200
862 Arcee
Look closer
pi_43779472
quote:
NOS wil dat RTL exit-poll uitstelt

` NOS-hoofdredacteur Laroes vindt dat
RTL geen prognose van de uitslag van de
Kamerverkiezingen moet uitzenden zolang
de stembureaus nog open zijn.Hij heeft
daarover een e-mail gestuurd naar RTL.

RTL wil om tien minuten voor sluiting
van de stembureaus,dat is om 21.00 uur,
al met een prognose komen.Daarvoor
schakelt de commerciële zender het
enquêtebureau TNS NIPO in.

De NOS en het persbureau ANP komen
vanavond met een exit-poll van Maurice
de Hond,maar dat gebeurt na 21.00 uur.
Volgens Laroes moeten kiezers niet op
de verkiezingsdag gehinderd worden door
stemadviezen en tussentijdse peilingen.
pi_43785878
quote:
Allochtonen stemmen massaal links

AMSTERDAM - De allochtonen die tot nu toe hebben gestemd, kiezen massaal voor links. Bijna driekwart van de Turken, Marokkanen, Surinamers en overige allochtonen hebben hun stem uitgebracht op PvdA, SP of GroenLinks.

Dat blijkt woensdag uit de Stemindex Allochtonen van Foquz Etnomarketing. De opkomst van de allochtonen ligt hoger dan verwacht. Rond 12.00 uur lag deze op 37 procent. Volgens Foquz kan de opkomst uiteindelijk uitkomen op 78 procent.

In de tweewekelijkse stemindex gaf tot vandaag 65 procent aan zeker links te zullen stemmen. Dat dit percentage nu lijkt te stijgen, schrijft Foquz toe aan de zwevende kiezers. Die stemmen op het laatste moment vooral SP.
bron
"Whatever the mind of man can conceive and believe, it can achieve" Napoleon Hill
pi_43785929
quote:
Op woensdag 22 november 2006 16:23 schreef venomsnake het volgende:

[..]

bron
* klok gelijk zet *
  woensdag 22 november 2006 @ 17:36:38 #203
139330 TNA
For the stars that shine
pi_43788923
Wouter Nos
pi_43788953
Hoor je die grap nu pas voor het eerst?
  woensdag 22 november 2006 @ 17:40:56 #206
139330 TNA
For the stars that shine
pi_43788976
quote:
Op woensdag 22 november 2006 17:40 schreef Genverbrander het volgende:
Eigenlijk wel.
pi_43789003
quote:
Op woensdag 22 november 2006 17:40 schreef TNA het volgende:

[..]

Eigenlijk wel.
Haha ok. Ik hoor m al weken, is van GeenStijl komen overwaaien.
pi_43789051
quote:
Op woensdag 22 november 2006 17:40 schreef Genverbrander het volgende:
Ja
  woensdag 22 november 2006 @ 17:44:00 #209
139330 TNA
For the stars that shine
pi_43789082
quote:
Op woensdag 22 november 2006 17:41 schreef Genverbrander het volgende:

[..]

Haha ok. Ik hoor m al weken, is van GeenStijl komen overwaaien.
Ongetwijfeld waren de reacties op deze grap daar ietwat rechtser dan hier, maar ik kan er gewoon om lachen
pi_43789168
quote:
Op woensdag 22 november 2006 17:40 schreef TNA het volgende:

[..]

Eigenlijk wel.
pi_43804305
De nauwkeurigheid van de drie peilers (laatste peiling gisteren vergeleken met laatste prognose van NOS, 84,6%)

pi_43804398
Op naar Kabinet-Bos I.

Dat gaat nog wel even duren .
pi_43804566
Interview/NSS lijkt wederom de meest nauwkeurige peiler.
De grote steden veranderen in sociaal compleet geruïneerde multiculturele getto's. Een blijvende herinnering aan falend links beleid....
pi_43804612
quote:
Op woensdag 22 november 2006 23:23 schreef MrX1982 het volgende:
Op naar Kabinet-Bos I.

Dat gaat nog wel even duren .
Sja helaas wel. Links heeft zelfs samen met ChristenUnie geen meerderheid weer, wat eerder wel het geval was.

Ik vermoed een kabinet van CDA/PvdA/ChristenUnie.
pi_43804758
quote:
Op woensdag 22 november 2006 23:26 schreef Tikorev het volgende:
Interview/NSS lijkt wederom de meest nauwkeurige peiler.
Maar nog steeds rampzalig onnauwkeurig. Zie ook dit:

NIPO was dus goed in het voorspellen van de PvdA en slecht in de SP, en de andere twee hebben de SP veel nauwkeuriger voorspeld.
pi_43804856
Zo zie je maar wat voor vals gevoel peilingen geven. Er was deze verkiezingen echt een overkill aan peilingen.

Maand voor de verkiezingen geen peilingen. Lijkt me geweldig .
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 23 november 2006 @ 00:35:45 #217
862 Arcee
Look closer
pi_43807687
quote:
Op woensdag 22 november 2006 23:26 schreef Genverbrander het volgende:
Sja helaas wel. Links heeft zelfs samen met ChristenUnie geen meerderheid weer, wat eerder wel het geval was.
Zelfs met D66 of PvdD niet... met beide partijen wel en dan nog maar net met 76.

Dat zijn 6 partijen.
pi_43807691
Definitieve nauwkeurigheid peilingen:

Interview/NSS het beste voorspeld, nauwkeurigheid van 89,3% (maarliefst 16 zetels verschi met uitslag!). In 2003 was Interview/NSS ook het beste met een nauwkeurigheid van 96% (6 zetels verschil met uitslag).

Maar veel verschilt Interview/NSS dit keer niet hoor met de andere twee peilers: De Hond zat er 18 zetels naast en TNS NIPO 20.

Deze verkiezingen hebben dus aangetoond dat alle peilingen onbetrouwbaarder zijn dan ooit.

Truste.
  donderdag 23 november 2006 @ 00:42:44 #219
139330 TNA
For the stars that shine
pi_43807943
quote:
Op donderdag 23 november 2006 00:35 schreef Genverbrander het volgende:
Definitieve nauwkeurigheid peilingen:

[afbeelding]

Interview/NSS het beste voorspeld, nauwkeurigheid van 89,3% (maarliefst 16 zetels verschi met uitslag!). In 2003 was Interview/NSS ook het beste met een nauwkeurigheid van 96% (6 zetels verschil met uitslag).

Maar veel verschilt Interview/NSS dit keer niet hoor met de andere twee peilers: De Hond zat er 18 zetels naast en TNS NIPO 20.

Deze verkiezingen hebben dus aangetoond dat alle peilingen onbetrouwbaarder zijn dan ooit.

Truste.
Idd, hopelijk komen er volgende keer strengere regels (nu is het gewoon onterechte beïnvloeding) of veel betere peilingen. Maar dat zal beide wel niet.

Even offtopic;

Ik geloof niet dat ik je in een ander topic goed kan aanspreken, dus bij dezen gecondoleerd met de uitslag, maar ik heb er wel plezier in gehad om afgelopen weken je OP's en je posts te lezen en daarop te reageren
pi_43808028
Maurice de Hond moet zich sowieso richten op iets waar hij goed in is. Wat dat is weet ik niet. Hopelijk weet hij dat zelf hoewel ik daar aan twijfel .
  Moderator / Redactie Sport / Weblog donderdag 23 november 2006 @ 01:01:47 #221
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_43808640
wie had de exit polls het beste?
DeLuna vindt me dik ;(
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 23 november 2006 @ 01:18:23 #222
862 Arcee
Look closer
pi_43809168
quote:
Op donderdag 23 november 2006 01:01 schreef rubbereend het volgende:
wie had de exit polls het beste?
Uitslag / Exit NOS / Exit RTL

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
41 43 (-2) 38 (-3) CDA
32 35 (-3) 34 (-2) PvdA
26 24 (-2) 30 (-4) SP
22 21 (-1) 20 (-2) VVD
 9  6 (-3)  8 (-1) Wilders
 6  5 (-1)  7 (-1) CU
 3  2 (-1)  2 (-1) D66
 2  3 (-1)  2 ( 0) Dieren
 2  2 ( 0)  2 ( 0) SGP
 7  8 (-1)  6 (-1) GL
 0  1 (-1)  1 (-1) 1NL

-16 -16

Precies gelijk.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog donderdag 23 november 2006 @ 01:43:47 #223
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_43809629
wat een drama
DeLuna vindt me dik ;(
pi_43811767
quote:
Op donderdag 23 november 2006 00:42 schreef TNA het volgende:

[..]

Idd, hopelijk komen er volgende keer strengere regels (nu is het gewoon onterechte beïnvloeding) of veel betere peilingen. Maar dat zal beide wel niet.

Even offtopic;

Ik geloof niet dat ik je in een ander topic goed kan aanspreken, dus bij dezen gecondoleerd met de uitslag, maar ik heb er wel plezier in gehad om afgelopen weken je OP's en je posts te lezen en daarop te reageren
Bedankt. Ik heb ook van jouw bijdragen genoten. Nu de politieke wonden likken en positief naar de toekomst kijken.
  donderdag 23 november 2006 @ 09:38:16 #225
158930 Jurgen21
Rechtse christenhond
pi_43812201
Toch een pluim voor TNS-NIPO, die de trends toch het beste heeft gepeild.
Pugna Pro Patria
pi_43817758
quote:
Op donderdag 23 november 2006 09:38 schreef Jurgen21 het volgende:
Toch een pluim voor TNS-NIPO, die de trends toch het beste heeft gepeild.

TNS NIPO heeft het slechtst voorspeld.
pi_43818958
Telegraaf.nl:
quote:
'Vertel iedereen hoe het zit met die peilingen'

UTRECHT - De Nederlandse kiezer weet niet hoe hij een opiniepeiling moet opvatten, maar laat zich er wel door beïnvloeden. Gerty Lensvelt-Mulders, hoofddocent methodenleer en statistiek aan de Universiteit Utrecht, pleit voor meer openheid over het tot stand komen van de peilingen.

„De onderzoeksbureaus moeten meer openheid geven over de marges van hun onderzoek en de media moeten de verschillende peilingen openlijk vergelijken. Het aantal peilingen neemt enorm toe en hoe vaker en harder je iets roept, hoe groter het effect daarvan is.”

Volgens Lensvelt-Mulders zijn heel veel factoren van invloed op de peilingen en die peilingen zijn onmiskenbaar van invloed op de uitslag van een verkiezing. Dat die peilingen zo'n grote invloed hebben is geen kwalijke zaak, zolang er openheid is. „De onderzoeksbureaus hanteren zeer uiteenlopende methoden, vragen en manieren van wegen. De lezers en luisteraars moeten weten hoeveel en wat voor soort mensen voor die ene peiling met welke vragen zijn ondervraagd en welke marge er op de uitslag zit.”

De docente noemt het van groot belang dat iedere kiezer heel voorzichtig omspringt met opiniepeilingen. „Media zouden alle peilingen naast elkaar moeten laten zien, zodat men weet hoe onbetrouwbaar ze soms zijn. De bureaus zouden eerlijker moeten zijn over de totstandkoming van hun onderzoek.”

Internet is niet meer weg te denken uit het terrein van opinieonderzoek, aldus Lensvelt-Mulders. „Internet is here to stay, maar we moeten er wel mee leren omgaan. Panelonderzoek via internet is relatief nieuw, de haken en ogen die er nog aan zitten moeten we kwijt zien te raken.”

Dat de peilingen van de verschillende onderzoeksbureaus in de aanloop naar de verkiezingen van woensdag zo uiteen liepen, mogen we hen volgens Lensvelt-Mulders niet kwalijk nemen. „Er zijn zo veel verschillende factoren die meespelen. Maar zég dat gewoon. Dan weet het volk hoe zo'n peiling moeten worden ingeschat.”
pi_43819025
quote:
Op donderdag 23 november 2006 01:18 schreef Arcee het volgende:

[..]

Uitslag / Exit NOS / Exit RTL
[ code verwijderd ]

-16 -16

Precies gelijk.
Bizar eigenlijk dat de exitpolls even onnauwkeurig waren als de peilingen.

Onbegrijpelijk.
  donderdag 23 november 2006 @ 13:59:40 #229
139330 TNA
For the stars that shine
pi_43819120
quote:
Op donderdag 23 november 2006 13:54 schreef Genverbrander het volgende:
Telegraaf.nl:
[..]
Hopelijk ontstaat hier een goed debat over. Ik vind het voordeel van peilingen dat de kiezer inzicht kan krijgen in de vermoedelijke premier en de vermoedelijke coalitie. Maar dan moeten die peilingen wel kloppen. Als peilingen zo'n vertekend beeld blijven geven als deze verkiezingen mogen ze wat mij betreft verboden worden tot een maand voor de verkiezingen.
  donderdag 23 november 2006 @ 17:47:01 #230
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_43826126
TNS/Nipo verbergt zich vooral achter smoesjes en gedraai:
quote:
Opiniepeilen blijft een buitengewoon uitdagend, maar moeilijk vak. Vorig jaar sloegen we met onze peiling voor het referendum over de Europese Grondwet de spijker op z'n kop. Ditmaal blijven we iets verder verwijderd van de einduitslag.
Het politieke klimaat in ons land maakt het peilen er niet makkelijker op. Het electoraat is bepaald niet meer honkvast, het vertoont een ongekend switch-gedrag. Vele kiesgerechtigden weten tot het laatste moment eenvoudig niet wie op wie ze zullen gaan stemmen. Uit ons onderzoek blijkt, dat maar liefst 25 procent op de verkiezingsdag zelf z'n keuze heeft bepaald. Een aanzienlijk deel ging zelfs het stemhokje binnen zonder te weten op wie hij zou gaan stemmen. Men ging er zwevend in en kwam er (tijdelijk) geland weer uit. De magie van het stemhokje, zo mag je dat wel noemen. Dat heeft zich bij deze verkiezingen ook vertaald in een ongekend groot aantal partijen dat Kamer-zetels veroverde. Niet te peilen, zou je kunnen zeggen, maar dat is toch onze eer te na.

We hebben ons uiterste best gedaan om de einduitslag zo goed mogelijk te voorspellen. In alle bescheidenheid: daar zijn we redelijk in geslaagd. En nu gaan we onderzoeken hoe we dat volgende keer nog beter kunnen doen.
Gratis tip: volgende keer toch maar wat minder triomfantelijk doen over de betrouwbaarheid van exit-polls...
  donderdag 23 november 2006 @ 18:48:43 #231
158292 problematiQue
Correspondent ter Plaatse
pi_43827819
wanneer wordt er opnieuw gepeild? Ben wel benieuwd of een verkiezingsuitslag daar invloed op heeft, of bijvoorbeeld meer mensen nu SP ipv PvdA zouden stemmen nu die laatste zo hard heeft verloren, etc.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 23 november 2006 @ 18:55:55 #232
862 Arcee
Look closer
pi_43828029
quote:
Op donderdag 23 november 2006 18:48 schreef problematiQue het volgende:
wanneer wordt er opnieuw gepeild? Ben wel benieuwd of een verkiezingsuitslag daar invloed op heeft
  donderdag 23 november 2006 @ 18:59:26 #233
158292 problematiQue
pi_43828134
quote:
Op donderdag 23 november 2006 18:55 schreef Arcee het volgende:

[..]

waarom niet? misschien zien sommige mensen de PVV nu wel als een reëel alternatief nu het niet een kleine partij maar de 5e van het land is geworden. Zijn legio redenen te bedenken waarom het wel invloed zou kunnen hebben.
pi_43828188
quote:
RTL Nieuws ontevreden over peiling

HILVERSUM - Hoofdredacteur Harm Taselaar van RTL Nieuws is ontevreden over de peiling die zijn zender woensdag kort voor het sluiten van de stembussen bekendmaakte. Hij vindt de afwijkingen met de echte uitslag van de verkiezingen te groot.

Volgens Taselaar geldt dat ook voor het onderzoeksbureau TNS Nipo en daarom wil hij met de onderzoekers om de tafel gaan zitten om te bespreken wat er fout is gegaan. Pas daarna zal hij zich eventueel beraden over de vraag of RTL Nieuws in de toekomst anders met peilingen om zal gaan.

Volgens de zogeheten exit-poll zou het CDA de PvdA vier zetels voorblijven, in werkelijkheid gaat het om negen zetels. De SP zou uitkomen op dertig zetels en dat werden er 26.
bron
"Whatever the mind of man can conceive and believe, it can achieve" Napoleon Hill
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 23 november 2006 @ 19:45:25 #235
862 Arcee
Look closer
pi_43829609
quote:
Op donderdag 23 november 2006 18:59 schreef problematiQue het volgende:
waarom niet? misschien zien sommige mensen de PVV nu wel als een reëel alternatief nu het niet een kleine partij maar de 5e van het land is geworden. Zijn legio redenen te bedenken waarom het wel invloed zou kunnen hebben.
Ik mis de peilingen wel.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 23 november 2006 @ 19:45:54 #236
862 Arcee
Look closer
pi_43829626
quote:
Op donderdag 23 november 2006 19:01 schreef venomsnake het volgende:

[..]

bron
Als peilingen altijd precies zouden kloppen, dan zouden de stemmen ook niet geteld hoeven worden.
pi_43830081
quote:
Op donderdag 23 november 2006 19:01 schreef venomsnake het volgende:

[..]

bron
pi_43830100
quote:
Op donderdag 23 november 2006 18:48 schreef problematiQue het volgende:
wanneer wordt er opnieuw gepeild? Ben wel benieuwd of een verkiezingsuitslag daar invloed op heeft, of bijvoorbeeld meer mensen nu SP ipv PvdA zouden stemmen nu die laatste zo hard heeft verloren, etc.
Dat zou goed kunnen.

Ik denk trouwens dat De Hond gewoon doorgaat met zijn wekelijkse peilingen.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 23 november 2006 @ 20:05:10 #239
862 Arcee
Look closer
pi_43830294
quote:
Op donderdag 23 november 2006 19:59 schreef Genverbrander het volgende:
Ik denk trouwens dat De Hond gewoon doorgaat met zijn wekelijkse peilingen.
De politieke barometer ook wel, denk ik.
pi_43830344
quote:
Op donderdag 23 november 2006 20:05 schreef Arcee het volgende:

[..]

De politieke barometer ook wel, denk ik.
Op naar deel 10
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 23 november 2006 @ 20:08:51 #241
862 Arcee
Look closer
pi_43830446
quote:
Op donderdag 23 november 2006 20:06 schreef Genverbrander het volgende:
Op naar deel 10
Ja.

Wat zou 't trouwens gaaf zijn als je exact kon zien wat mensen de vorige keer gestemd hebben en de keren daarvoor. Kun je geweldige statistieken van maken.
pi_43830514
Ik had trouwens kritiek geleverd op het weblog van Maurice de Hond op zijn peilingen. En al die Deventer Moordzaak-groupies komen ook in deze zaak onvoorwaardelijk voor hem op en zien allemaal complottheorieën bij anderen.

De wereld kan op z'n kop gaan staan, maar aan Maurice zal het niet liggen.
  donderdag 23 november 2006 @ 20:50:29 #243
139330 TNA
For the stars that shine
pi_43832140
Wel raar om nu een hele dag niets nieuws over de verkiezingen te horen. Geen peilingen, geen opmerkingen van politici, hopelijk gebeurt er snel weer wat, dit is maar irritant afkicken
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 23 november 2006 @ 21:12:25 #244
862 Arcee
Look closer
pi_43832934
quote:
Op donderdag 23 november 2006 20:50 schreef TNA het volgende:
Wel raar om nu een hele dag niets nieuws over de verkiezingen te horen. Geen peilingen, geen opmerkingen van politici, hopelijk gebeurt er snel weer wat, dit is maar irritant afkicken
Ja, het wordt tijd dat de eerste minister met een flinke rel opstapt.
pi_43833428
Ik vind het allemaal leuk en aardig, dat alle bestuurders, SalonSocialisten en overige Elite allemaal een hele dikke piemel krijgen van die enquetesystemen.
Ik snap dat ook wel, die systemen zijn vele malen complexer dan de gebeurtenissen en werk waar politici zich mee bezig houden.
Maar ik en velen met mij vinden die systemen maar een Peace of Shit (Cake) MAW wij pissen op al die bestuurders omdat wij technici mijlen ver boven ze staan. En het zal niet lang meer duren voor dat de Technici de dienst uit maken op deze wereld en de politici allemaal stuk voor stuk het nakijken hebben!

Wat ik ook niet kan uitstaan is wanneer je relaxt in je urban-kleren een beetje stylo loopt te doen, dan zien die huichelaars je niet staan, maar zodra ze weten dat je een tovenaar bent, dan proberen al die belangrijke mannetjes in je reet te kruipen, je hebt er bij zitten die proberen tot hun enkels in je reet te kruipen.
Huichelaars zijn het allemaal.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
  vrijdag 24 november 2006 @ 00:12:12 #246
139330 TNA
For the stars that shine
pi_43839036
quote:
Op donderdag 23 november 2006 21:12 schreef Arcee het volgende:

[..]

Ja, het wordt tijd dat de eerste minister met een flinke rel opstapt.
Haha, ik vrees dat de eerste kans daarop pas komt als het Irakrapport uitkomt. Maar de laatste tijd ontsnappen er ook aardig wat TBS'ers.

Conclusie; tegen de tijd dat Balkenende zijn kabinet rond heeft gaat het Balkenende 6 heten
  vrijdag 24 november 2006 @ 00:14:03 #247
158292 problematiQue
pi_43839087
quote:
Op donderdag 23 november 2006 21:25 schreef JohnDope het volgende:
Ik vind het allemaal leuk en aardig, dat alle bestuurders, SalonSocialisten en overige Elite allemaal een hele dikke piemel krijgen van die enquetesystemen.
Ik snap dat ook wel, die systemen zijn vele malen complexer dan de gebeurtenissen en werk waar politici zich mee bezig houden.
Maar ik en velen met mij vinden die systemen maar een Peace of Shit (Cake) MAW wij pissen op al die bestuurders omdat wij technici mijlen ver boven ze staan. En het zal niet lang meer duren voor dat de Technici de dienst uit maken op deze wereld en de politici allemaal stuk voor stuk het nakijken hebben!

Wat ik ook niet kan uitstaan is wanneer je relaxt in je urban-kleren een beetje stylo loopt te doen, dan zien die huichelaars je niet staan, maar zodra ze weten dat je een tovenaar bent, dan proberen al die belangrijke mannetjes in je reet te kruipen, je hebt er bij zitten die proberen tot hun enkels in je reet te kruipen.
Huichelaars zijn het allemaal.
koekje erbij?
  vrijdag 24 november 2006 @ 00:16:53 #248
139330 TNA
For the stars that shine
pi_43839576
De provinciale verkiezingen komen eraan, leuk voor al die peilingjunkies...
Op dinsdag 27 augustus 2013 15:07 schreef KomtTijd... het volgende:
"ik zoek een autootje om boodschappen mee te doen in het dorp, is een bugatti veyron snel genoeg?"
pi_43839780
quote:
Op vrijdag 24 november 2006 00:34 schreef Junglebeast het volgende:
De provinciale verkiezingen komen eraan, leuk voor al die peilingjunkies...
Da's nog maar de vraag...
quote:
RTL Nieuws ontevreden over peiling

HILVERSUM - Hoofdredacteur Harm Taselaar van RTL Nieuws is ontevreden over de peiling die zijn zender woensdag kort voor het sluiten van de stembussen bekendmaakte. Hij vindt de afwijkingen met de echte uitslag van de verkiezingen te groot.

Volgens Taselaar geldt dat ook voor het onderzoeksbureau TNS Nipo en daarom wil hij met de onderzoekers om de tafel gaan zitten om te bespreken wat er fout is gegaan. Pas daarna zal hij zich eventueel beraden over de vraag of RTL Nieuws in de toekomst anders met peilingen om zal gaan.

Volgens de zogeheten exit-poll zou het CDA de PvdA vier zetels voorblijven, in werkelijkheid gaat het om negen zetels. De SP zou uitkomen op dertig zetels en dat werden er 26.

De NOS had bij de verkiezingen Maurice de Hond in de arm genomen. Ook NOS-hoofdreacteur Hans Laroes vindt dat de betrouwbaarheid van de peilingen veel te wensen overlaat. Hij zei donderdag op NCRV-radio1: ,,Ik worstel wel een beetje met peilingen en polls. Je moet kijken of je de rol van de polls kunt terugdringen en als NOS moet je goed nadenken of je peilingen nog moet publiceren in de laatste drie weken.''
(ANP)

http://www.ad.nl/cultuurenshow/article839440.ece
pi_43839836
quote:
Op vrijdag 24 november 2006 00:44 schreef Kozzmic het volgende:

[..]

Da's nog maar de vraag...
[..]
Goed punt. Ik zou het toejuichen als mensen zich niet continu door de waan van het moment zouden laten overhalen om strategisch te stemmen, maar vanuit een persoonlijke ideologie naar de stembus zouden gaan.
pi_43844070
Daar gaat het relaxte baantje van Maurice de Hond.
  vrijdag 24 november 2006 @ 13:53:36 #253
139330 TNA
For the stars that shine
pi_43849759
quote:
Op vrijdag 24 november 2006 10:18 schreef Genverbrander het volgende:
Daar gaat het relaxte baantje van Maurice de Hond.
Hij zal wel in de WW belanden, daarom peilde hij de linkse partijen zo hoog
  vrijdag 24 november 2006 @ 20:30:51 #254
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_43861723
quote:
Op vrijdag 24 november 2006 13:53 schreef TNA het volgende:

[..]

Hij zal wel in de WW belanden, daarom peilde hij de linkse partijen zo hoog
Denk niet dat ie vanuit de WW een paar ton schadevergoeding kan ophoesten
  zaterdag 25 november 2006 @ 16:21:15 #255
139330 TNA
For the stars that shine
pi_43880848
Peil.nl ligt er ook al een tijdje uit

Edit: doet het weer inmiddels.

[ Bericht 14% gewijzigd door TNA op 25-11-2006 16:48:01 ]
  zondag 26 november 2006 @ 12:14:15 #256
139330 TNA
For the stars that shine
pi_43900157
Voor iedereen die moeite heeft met afkicken... een nieuwe peiling!

Wel grappig om te zien dat mensen nu veel minder strategisch stemmen (ja, waarom zou je als de verkiezingen net achter de rug zijn?).
pi_43900233
quote:
Op zondag 26 november 2006 12:14 schreef TNA het volgende:

[afbeelding]

Wel grappig om te zien dat mensen nu veel minder strategisch stemmen (ja, waarom zou je als de verkiezingen net achter de rug zijn?).
SP weer naar 30
  zondag 26 november 2006 @ 12:18:55 #258
139330 TNA
For the stars that shine
pi_43900262
quote:
Op zondag 26 november 2006 12:17 schreef venomsnake het volgende:

[..]

SP weer naar 30
Als de PvdA met de ChristenUnie en het CDA gaat regeren en dat kabinet valt, dan gaat de SP royaal over de 30 zetels heen
  zondag 26 november 2006 @ 12:22:47 #259
158292 problematiQue
pi_43900337
quote:

[afbeelding]

iedereen loopt achter de winnaars aan

wow dat valt me nu pas op, in 2004 PVV op 29 zetels! waaaaaat!

edit: oh dat was na van gogh of niet?
  zondag 26 november 2006 @ 12:23:58 #260
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_43900366
quote:
Op zondag 26 november 2006 12:17 schreef venomsnake het volgende:

[..]

SP weer naar 30
En Wilders naar 13.
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
pi_43900370
Interessant dat het 'linkse blok' even groot blijft. Veel PvdA stemmers deden dit wellicht uit strategische overwegingen.
  zondag 26 november 2006 @ 12:26:33 #262
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_43900434
quote:
Op zondag 26 november 2006 12:18 schreef TNA het volgende:

[..]

Als de PvdA met de ChristenUnie en het CDA gaat regeren en dat kabinet valt, dan gaat de SP royaal over de 30 zetels heen
Inderdaad. Wat dat betreft is het ook heel goed te begrijpen dat Bos pleit voor een coalitie met SP er in.

Vreemd trouwens dat GL nu ook weer een zetel verliest. Je zou zeggen dat die mensen toch al niet strategisch aan het stemmen waren.
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
  zondag 26 november 2006 @ 13:18:20 #263
158930 Jurgen21
Rechtse christenhond
pi_43901968
PVV naar 13 zetels. Onverwacht populair die Geert
Pugna Pro Patria
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 26 november 2006 @ 14:50:51 #264
862 Arcee
Look closer
pi_43905051
Met 9 zetels in de Kamer nu wordt een klein extra handje vol mensen nog over de Wilders-streep getrokken, blijkbaar.
pi_43905139
quote:
Op zondag 26 november 2006 14:50 schreef Arcee het volgende:
Met 9 zetels in de Kamer nu wordt een klein extra handje vol mensen nog over de Wilders-streep getrokken, blijkbaar.
Klein? Als het een goede afspiegeling is van de bevolking, dan zijn het 2 - 3 honderdduizend mensen ofzo
  zondag 26 november 2006 @ 15:05:59 #266
158292 problematiQue
pi_43905554
quote:
Op zondag 26 november 2006 12:26 schreef Jane het volgende:

[..]

Inderdaad. Wat dat betreft is het ook heel goed te begrijpen dat Bos pleit voor een coalitie met SP er in.

Vreemd trouwens dat GL nu ook weer een zetel verliest. Je zou zeggen dat die mensen toch al niet strategisch aan het stemmen waren.
iedereen wil bij de winnaar horen.
pi_43906160
quote:

[afbeelding]

Die Geert
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 26 november 2006 @ 15:31:51 #268
862 Arcee
Look closer
pi_43906232
quote:
Op zondag 26 november 2006 14:53 schreef ItaloDancer het volgende:
Klein? Als het een goede afspiegeling is van de bevolking, dan zijn het 2 - 3 honderdduizend mensen ofzo
Het handje vol was klein, want het zijn 4 extra zetels en niet 5.
  zaterdag 23 december 2006 @ 15:51:02 #269
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_44683306
quote:
Peiling: PvdA blijft zetels verliezen

De PvdA van Wouter Bos doet het niet goed bij de kiezer, en blijft zetels verliezen. Gesprekspartners bij de formatie CDA en ChristenUnie blijven daarentegen stabiel.

Volgens een peiling van Interview/NSS verliest de PvdA, na de zware verkiezingsnederlaag van november, opnieuw drie zetels. In totaal zou de partij volgens de kiezer nu 31 zetels krijgen.

Kritiek
De SP lijkt daarentegen te profiteren van het vroegtijdig afhaken bij de formatiebesprekingen, en wint twee zetels. Daarmee nadert de partij van Jan Marijnissen de PvdA tot vier zetels, en komt uit op 27 zetels.

Opvallend is dat ook GroenLinks wint: de partij van Femke Halsema wint een zetel en komt uit op acht zetels, ondanks forse kritiek uit haar partij dat Halsema mogelijke deelname aan de formatiegesprekken te snel heeft afgewezen.

Vertrouwen
Voor de formatiegesprekken bij informateur Herman Wijffels (CDA) lijkt dit vooralsnog geen gevolgen te hebben: de beoogde coalitiepartners van de PvdA, CDA en ChristenUnie, blijven stabiel. CDA blijft volgens de peiling staan op 41, de ChristenUnie op vijf.

Deze coalitie zou een nipte kamermeerderheid houden van 77 zetels. Fractieleiders Jan Peter Balkenende (CDA), André Rouvoet (ChristenUnie) en Wouter Bos waren donderdag hun eerste gesprek bij informateur Wijffels, de opvolger van Rein Jan Hoekstra.

De fractieleiders zeiden voorafgaand aan het gesprek tempo te willen maken met de formatiegesprekken. Bos zei wel dat het voor hem belangrijk is dat de andere fractieleiders vertrouwen weten te wekken in de samenwerking.
Bron

Bos zal zich in deze coalitie moeten profieleren anders gaat hem dit veel zetels kosten als je kijkt naar de trend die nu doorzet.
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_47354874
Hier zet ik niets neer!
  vrijdag 16 maart 2007 @ 23:22:18 #271
93744 Finder_elf_towns
Sterf nu en vloek tevergeefs
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')