abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_43664217
Deel vijf, nog maar 4 nachtjes slapen!

Welke peilingen zijn er allemaal?
De verkiezingen naderen en dus wordt er flink op los gepeild onder de Nederlandse bevolking. Iedere week doen drie instituten onderzoek naar het stemgedrag van de Nederlanders:
- Interview/NSS - Politieke Barometer (in opdracht van NOVA)
- Peil.nl - Maurice de Hond (in opdracht van het NOS Journaal)
- TNS NIPO (in opdracht van RTL Nieuws)
Interview/NSS en Maurice de Hond brengen nu dagelijks een nieuwe peiling uit. TNS NIPO peilt nog steeds 1x per week.

Peilingen, wat kun je ermee en wat kun je er NIET mee?
Het verleden heeft uitgewezen dat peilingen zo onbetrouwbaar zijn als de pest. Zelden wordt een verkiezingsuitslag exact voorspeld. Bij de verkiezingen in 2003 bijvoorbeeld wees iedere peiling de PvdA als winnaar aan van de verkiezingen, terwijl het CDA won. Ook bij het lijsttrekkerschap van de VVD zaten de peilingen er goed naast: Rita Verdonk werd als absolute winnaar aangewezen, terwijl Rutte er met de winst vandoor ging. Peilingen zijn dus alleen nuttig voor het inzichtelijk maken van globale trends. Als je een goed beeld wilt krijgen van de zin en onzin van peilingen, bekijk dan de volgende links:
- Politiek laat zich leiden door onzuiver onderzoek
- Peilingen worden verkeerd begrepen
- De werkelijkheid van de peilingen
- KRO Profiel over de peiler Maurice de Hond
- Zembla-aflevering over peilingen

Welke peiling is eigenlijk het beste?
De drie peilingen laten op dit moment vrij grote verschillen zien. Deze verschillen kunnen worden verklaard door de manier waarop de steekproef wordt genomen: via internet of ook telefonisch, iedere week met andere mensen of via een panel, etc.

Welke peiling is nu het beste? Dat is de one million dollar question. De peiltechnieken zijn grotendeels geheim, waardoor het moeilijk is in te schatten welk bureau het beste peilt. De verkiezingen zijn dus ook voor de peilbureaus het moment van de waarheid: welke methode is het beste gebleken?

Omdat de peilcultuur in Nederland nog relatief jong is is er weinig te zeggen over de betrouwbaarheid van de peilingen in het verleden. De verkiezingen in 2003 waren de eerste verkiezingen waarbij alledrie de instanties meededen. Door hun laatste peiling met de uitslag te vergelijken zie je dat Interview/NSS verreweg het betrouwbaarst was (96% juist), terwijl Maurice de Hond er het verst naast zat (90,7% juist).

Hoe staan de partijen er nu voor?
Hieronder de meest recente grafiek voor het zetelaantal van de politieke partijen volgens Interview/NSS, De Hond en TNS NIPO (vanaf 13 november peilen Interview/NSS en Maurice de Hond iedere dag):

Hoe staan de coalities er nu voor?
Hieronder de meest recente grafiek voor het zetelaantal van de mogelijke coalities volgens Interview/NSS, De Hond en TNS NIPO (vanaf 13 november peilen Interview/NSS en Maurice de Hond iedere dag):

Topic history
Het grote Peilingen-topic
Het grote Peilingen-topic #2
Het grote Peilingen-topic #3
Het grote Peilingen-topic #4
  zaterdag 18 november 2006 @ 19:24:34 #2
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_43664242
Het gaat wellicht nog spannend worden. Altijd leuk
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_43664301
quote:
Op zaterdag 18 november 2006 19:24 schreef Falco het volgende:
Het gaat wellicht nog spannend worden. Altijd leuk
Dat wel, maar vervolgens een half jaar wachten tot we weer een kabinet hebben.
  zaterdag 18 november 2006 @ 19:26:30 #4
135430 Sargon
Canes latrantes non mordent
pi_43664303
Stel dat die van tns nipo uitkomt, dan krijg je hele rare coalities.
pi_43664364
quote:
Op zaterdag 18 november 2006 19:26 schreef Sargon het volgende:
Stel dat die van tns nipo uitkomt, dan krijg je hele rare coalities.
Da's met alle peilingen wel volgens mij.
PVDA-CDA vind ik op dit moment ook niet echt een logische coalitie, maar da's eigenlijk de enige die met twee partijen nog (misschien) aan een meerderhied kan komen.
  zaterdag 18 november 2006 @ 19:29:16 #6
139330 TNA
For the stars that shine
pi_43664392
quote:
Op zaterdag 18 november 2006 18:19 schreef Jurgen21 het volgende:
Ik roep het hier al weken; die nek-aan-nekrace komt er alsnog. Het is een keuze tussen vasthouden aan het huidige beleid (dan stem je CDA) of een linkse coalitie (dan stem je PvdA). Ik zou zeggen: maak uw keuze en stem woensdag verstandig.
Jurgen, je hebt iets objectiefs gepost, zonder speciale CDA-voorkeur! Ik ben het met iedere zin uit je post eens. Nou, ga zo door zou ik zeggen
  zaterdag 18 november 2006 @ 19:30:55 #7
139330 TNA
For the stars that shine
pi_43664432
quote:
Op zaterdag 18 november 2006 19:28 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Da's met alle peilingen wel volgens mij.
PVDA-CDA vind ik op dit moment ook niet echt een logische coalitie, maar da's eigenlijk de enige die met twee partijen nog (misschien) aan een meerderhied kan komen.
Zowel de hypotheekrenteaftrek als het generaal pardon is een breekpunt, dus bij de coalitiebesprekingen moet het CDA en/of de PvdA erg ongeloofwaardige dingen gaan toen tegenover de achterban. Dan kan je beter even oppositie voeren en wachten tot het minderheidskabinet valt
  zaterdag 18 november 2006 @ 19:32:19 #8
158930 Jurgen21
Rechtse christenhond
pi_43664476
quote:
Op zaterdag 18 november 2006 19:29 schreef TNA het volgende:

[..]

Jurgen, je hebt iets objectiefs gepost, zonder speciale CDA-voorkeur! Ik ben het met iedere zin uit je post eens. Nou, ga zo door zou ik zeggen
Pugna Pro Patria
  zaterdag 18 november 2006 @ 19:33:40 #9
135430 Sargon
Canes latrantes non mordent
pi_43664507
Stel dat er 2 kampen zijn die een minderheidskabinet willen invoeren wat dan?
pi_43664587
quote:
Op zaterdag 18 november 2006 19:33 schreef Sargon het volgende:
Dan wordt het dringen bij de koningin.

Of de kamer laten stemmen welk kabinet het wordt
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 18 november 2006 @ 19:38:41 #11
862 Arcee
Look closer
pi_43664655
Te veel peilingen.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  zaterdag 18 november 2006 @ 19:39:55 #12
158930 Jurgen21
Rechtse christenhond
pi_43664690
quote:
Op zaterdag 18 november 2006 19:33 schreef Sargon het volgende:
Dan komt er een rechts minderheidskabinet aangezien rechts naar het zich nu laat aanzien een meerderheid krijgt in de tweede kamer.

CDA 42
VVD 22
CU 6
SGP 2
PVV 5
1NL 1

Totaal rechts 78
Pugna Pro Patria
pi_43664942
quote:
Op zaterdag 18 november 2006 19:30 schreef TNA het volgende:

[..]

Zowel de hypotheekrenteaftrek als het generaal pardon is een breekpunt, dus bij de coalitiebesprekingen moet het CDA en/of de PvdA erg ongeloofwaardige dingen gaan toen tegenover de achterban.
Dat bedoel ik ja.
pi_43664969
quote:
Op zaterdag 18 november 2006 19:39 schreef Jurgen21 het volgende:

[..]

Dan komt er een rechts minderheidskabinet aangezien rechts naar het zich nu laat aanzien een meerderheid krijgt in de tweede kamer.

CDA 42
VVD 22
CU 6
SGP 2
PVV 5
1NL 1

Totaal rechts 78
Nou, dat wordt lekker stabiel regeren dan.
pi_43665050
quote:
Op zaterdag 18 november 2006 19:39 schreef Jurgen21 het volgende:

[..]

CDA 42
VVD 22
CU 6
SGP 2
PVV 5
1NL 1

Totaal rechts 78
CU kun je echt niet als rechts beschouwen. De leden zijn dan misschien overwegend rechts, een onderzoek van Maurice de Hond liet zien dat een meerderheid van de stemmers links zijn.

Daarbij is het bij mijn weten geen regel dat er een minderheidskabinet van CDA/VVD mag komen als er een rechtse meerderheid is.

PS nog gefeliciteerd met je objectieve post Jurgen!
pi_43665243
Ha het NOS Journaal is bijna geheel gewijd aan de verkiezingen.

"Toch nog spannende nek-aan-nek-race PvdA/CDA"
  zaterdag 18 november 2006 @ 20:02:21 #17
139330 TNA
For the stars that shine
pi_43665310
quote:
Op zaterdag 18 november 2006 19:53 schreef Genverbrander het volgende:

[..]

CU kun je echt niet als rechts beschouwen. De leden zijn dan misschien overwegend rechts, een onderzoek van Maurice de Hond liet zien dat een meerderheid van de stemmers links zijn.

Daarbij is het bij mijn weten geen regel dat er een minderheidskabinet van CDA/VVD mag komen als er een rechtse meerderheid is.

PS nog gefeliciteerd met je objectieve post Jurgen!
Als er een rechtse meerderheid is in de kamer is het natuurlijk wel zo democratisch om dan een rechts minderheidskabinet boven een links minderheidskabinet te verkiezen. De ChristenUnie zou ik trouwens als een linkse partij beschouwen; hypotheekrenteaftrek beperken tot 42%, WIA-uitkering verhogen, inkomensafhankelijke kinderbijslag en een generaal pardon voor de 26.000 asielzoekers. Ik vis nu wel selectief uit hun programmavijver, maar met zulke standpunten kan je een partij niet rechts noemen.
pi_43665470
Als CU links is is er dus een linkse meerderheid volgens de peilingen.

Maar CU is niet links, een partij die tegen het homohuwelijk, abortus en euthanasie is kun je zeker niet links noemen.

De CU schommelt er gewoon tussenin.

[ Bericht 65% gewijzigd door Genverbrander op 18-11-2006 20:13:04 ]
pi_43665778
quote:
Op zaterdag 18 november 2006 20:02 schreef TNA het volgende:

[..]

Als er een rechtse meerderheid is in de kamer is het natuurlijk wel zo democratisch om dan een rechts minderheidskabinet boven een links minderheidskabinet te verkiezen. De ChristenUnie zou ik trouwens als een linkse partij beschouwen; hypotheekrenteaftrek beperken tot 42%, WIA-uitkering verhogen, inkomensafhankelijke kinderbijslag en een generaal pardon voor de 26.000 asielzoekers. Ik vis nu wel selectief uit hun programmavijver, maar met zulke standpunten kan je een partij niet rechts noemen.
Het betekent iig dat het voor een minderheidskabinet wat lastig is om op een dergelijke partij te moeten rekenen.

Verder wat genverbrander zegt: CU heeft zowel linkse als rechtse punten.
pi_43665968
Het journaal besprak de mogelijke coalities. Volgens die vrouw was:

• CDA/VVD/CU niet haalbaar door de christelijke standpunten van de CU
  • CDA/VVD/Wilders niet haalbaar doordat Balkenende niet meer met Fortuynistische partij wil
  • PvdA/SP/GL niet haalbaar omdat SP en PvdA het niet eens kunnen worden over de belasting voor het bedrijfsleven
  • PvdA/CDA moeilijk maar de enige optie.

Wel een realistische schets denk ik. Op dit moment zou ik ook mijn kaarten inzetten op PvdA/CDA. Maar toch is het nu nog maar de vraag of PvdA/CDA wel een meerderheid halen. Daarbij vraag ik me af wie het moeilijker eens worden: Bos en Marijnissen of Bos en Balkenende. Bos en Balkenende hebben inmiddels zoveel breekpunten genoemd dat regeren haast onmogelijk is.

De vraag is: in hoeverre is SP bereid om in te leveren in ruil voor regeringsdeelname?
  • pi_43666127
    quote:
    Op zaterdag 18 november 2006 20:20 schreef Genverbrander het volgende:

• PvdA/SP/GL niet haalbaar omdat SP en PvdA het niet eens kunnen worden over de belasting voor het bedrijfsleven
  • Ik verwacht eigenlijk niet dat die meer dan 75 zetels halen.
    pi_43666249
    Ik ook niet Wombcat. Helaas. Hoewel...

Nog een grafiekje, % zwevende kiezers per opleiding:

Je ziet dat de laagopgeleiden het meeste twijfelen. Dat is juist de groep waar links het van moet hebben. Dus er kan nog wel wat verschuiven de laatste dagen.
      zaterdag 18 november 2006 @ 20:27:51 #23
    139330 TNA
    For the stars that shine
    pi_43666256
    quote:
    Op zaterdag 18 november 2006 20:20 schreef Genverbrander het volgende:
  • Nou, daar doet de SP echt wel water bij de wijn hoor.
    pi_43666307
    quote:
    Op zaterdag 18 november 2006 20:27 schreef Genverbrander het volgende:
    Ik ook niet Wombcat. Helaas. Hoewel...
    Het zou wel leuk zijn, al was het alleen al vanwege al die Fok!kers die aangekondigd hebben dan te emigreren
      zaterdag 18 november 2006 @ 20:29:03 #25
    139330 TNA
    For the stars that shine
    pi_43666313
    quote:
    Op zaterdag 18 november 2006 20:27 schreef Genverbrander het volgende:
    Je ziet dat de laagopgeleiden het meeste twijfelen. Dat is juist de groep waar links het van moet hebben. Dus er kan nog wel wat verschuiven de laatste dagen.
    Maar het meeste zal verschuiven binnen de SP, GL en de PvdA.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')