abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_42671570
De verkiezingen naderen en dus wordt er flink op los gepeild onder de Nederlandse bevolking. Iedere week doen drie instituten onderzoek naar het stemgedrag van de Nederlanders:

- Interview/NSS - Politieke Barometer (in opdracht van NOVA)
- Peil.nl - Maurice de Hond (in opdracht van het NOS Journaal)
- TNS NIPO (in opdracht van RTL Nieuws)

Het verleden heeft uitgewezen dat peilingen zo onbetrouwbaar zijn als de pest. Zelden wordt een verkiezingsuitslag exact voorspeld. Bij de verkiezingen in 2003 bijvoorbeeld wees iedere peiling de PvdA als winnaar aan van de verkiezingen, terwijl het CDA won. Ook bij het lijsttrekkerschap van de VVD zaten de peilingen er goed naast: Rita Verdonk werd als absolute winnaar aangewezen, terwijl Rutte er met de winst vandoor ging. Peilingen zijn dus alleen nuttig voor het inzichtelijk maken van globale trends. Als je een goed beeld wilt krijgen van de zin en onzin van peilingen, lees dan de volgende artikelen:
- Politiek laat zich leiden door onzuiver onderzoek
- Peilingen worden verkeerd begrepen
- De werkelijkheid van de peilingen

De verschillen tussen de peilingen kunnen worden verklaard door de manier waarop de steekproef wordt genomen: via internet of ook telefonisch, iedere week met andere mensen of via een panel, etc. Omdat de peilcultuur in Nederland nog relatief jong is is er weinig te zeggen over de betrouwbaarheid van de peilingen. De verkiezingen in 2003 waren de eerste verkiezingen waarbij alldrie de instanties meededen. Door hun laatste peiling met de uitslag te vergelijken zie je dat Interview/NSS verreweg het betrouwbaarst was (96% juist), terwijl Maurice de Hond er het verst naast zat (90,7% juist).

Interview/NSS brengt de peiling iedere vrijdag naar buiten, Maurice de Hond iedere zondag en TNS NIPO iedere maandag. De laatste resultaten zijn:

[ Bericht 0% gewijzigd door Genverbrander op 15-10-2006 13:27:36 ]
pi_42671716
Hierbij voor de duidleijkheid nog even de laatste peiling van Interview/NSS (gisteren verschenen):

Opvallend: PvdA nog steeds de grootste, Partij voor de DIeren voor het eerst op 1 zetel.
pi_42683219
goed topic!
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  zaterdag 14 oktober 2006 @ 23:11:55 #4
158930 Jurgen21
Rechtse christenhond
pi_42683531
Spannend hoor, die peilingen. In de laatste Interview/NSS peiling beide op ongeveer 30% van de stemmen. Grote vraag tot de verkiezingen is welke grote partij (CDA of PvdA) er het beste in slaagt strategische stemmers bij de kleintjes weg te halen
Pugna Pro Patria
pi_42684202
quote:
Op zaterdag 14 oktober 2006 23:11 schreef Jurgen21 het volgende:
Spannend hoor, die peilingen. In de laatste Interview/NSS peiling beide op ongeveer 30% van de stemmen. Grote vraag tot de verkiezingen is welke grote partij (CDA of PvdA) er het beste in slaagt strategische stemmers bij de kleintjes weg te halen
Het zal inderdaad bloedstollend worden. Ben benieuwd wat De Hond morgen te melden heeft in zijn peiling. Omdat de verschillen zo klein zijn kan iedere televisieperformance ook invloed hebben. Het wordt een ongekend spannende tijd!

Moge de beste winnen.
pi_42685054
quote:
Op zaterdag 14 oktober 2006 23:36 schreef Genverbrander het volgende:

[..]

Het zal inderdaad bloedstollend worden.
Nee hoor. Het is al een gelopen race. De tendens is volstrekt duidelijk. Als er geen schandalen komen, of lijken uit de kast vallen, of aanslagen komen (al dan niet op politici) dan staat de uitkomst m.i. min of meer vast...:

CDA wint de verkiezingen, Balkenende weer premier, Bos weg, kabinet CDA+VVD+CU........Ben benieuwd of ik gelijk krijg (vast wel, vrees ik )
pi_42685143
quote:
Op zondag 15 oktober 2006 00:07 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Nee hoor. Het is al een gelopen race. De tendens is volstrekt duidelijk. Als er geen schandalen komen, of lijken uit de kast vallen, of aanslagen komen (al dan niet op politici) dan staat de uitkomst m.i. min of meer vast...:

CDA wint de verkiezingen, Balkenende weer premier, Bos weg, kabinet CDA+VVD+CU........Ben benieuwd of ik gelijk krijg (vast wel, vrees ik )
pi_42685609
quote:
Op zondag 15 oktober 2006 00:09 schreef Genverbrander het volgende:

[..]

Ja dat begrijp ik wil, maar het erge is dat ik meestal wel gelijk heb.....Maar ik heb 10999 x liever Bos....
pi_42685728
quote:
Op zondag 15 oktober 2006 00:23 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Ja dat begrijp ik wil, maar het erge is dat ik meestal wel gelijk heb.....Maar ik heb 10999 x liever Bos....
Ik ben het met je eens dat het een zeer reeel gevaar is wat je beschrijft.

Bos moet een list bedenken.
pi_42685787
Tja het is lastig op te komen tegen de lastercampagne die de regeringspartijen nastreven.
pi_42686729
quote:
Op zondag 15 oktober 2006 00:28 schreef du_ke het volgende:
Tja het is lastig op te komen tegen de lastercampagne die de regeringspartijen nastreven.
Inderdaad. Het halleluja verhaal van Balkenende raakt kant noch wal: alsof het door hem nu ineens zo goed gaat met het land.... En dan wil hij nog het een en ander op zijn conto schrijven als het gaat om normen en waarden.....Het is te bar voor woorden maar ook zo onthutsend dat een groot deel van Nederland erin lijkt te tuinen.....

Nou ja, laten we hopen dat het uiteindelijk toch goed gaat komen...Het is echt tijd dat Bos aan zet komt....het is nu of nooit voor Bos. Hij kan het ; ik weet het zeker. Hij heeft alles in huis om staatman voor dit land te worden: leiderschap, intelligentie en charisma ; hij heeft het allemaal. Nu is de kiezer aan zet...
pi_42686881
quote:
Op zondag 15 oktober 2006 00:54 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Inderdaad. Het halleluja verhaal van Balkenende raakt kant noch wal: alsof het door hem nu ineens zo goed gaat met het land.... En dan wil hij nog het een en ander op zijn conto schrijven als het gaat om normen en waarden.....Het is te bar voor woorden maar ook zo onthutsend dat een groot deel van Nederland erin lijkt te tuinen.....

Nou ja, laten we hopen dat het uiteindelijk toch goed gaat komen...Het is echt tijd dat Bos aan zet komt....het is nu of nooit voor Bos. Hij kan het ; ik weet het zeker. Hij heeft alles in huis om staatman voor dit land te worden: leiderschap, intelligentie en charisma ; hij heeft het allemaal. Nu is de kiezer aan zet...
Ja inderdaad. Ik denk dat Bos nog wel een paar pijlen op zijn boog heeft. Hij is bijzonder intelligent, goed ingelezen in de belangrijke materie en bovendien heeft hij een aantal geniale campagne-experts om zich heen verzameld. Als hij eenmaal 4 jaar premier is geweest willen mensen niet anders meer denk ik. Het is alleen even wennen, zo'n capabele vent na 6 jaar die hork van een Balkenende.
pi_42686918
ben ook nog wel benieuwd naar alle verkiezingsposters. heb er tot nu toe alleen 1 van de PvdA en van de PvdD gezien, beiden best goed, maar ik hoop dat er nog meer mooie en goede posters komen.
  zondag 15 oktober 2006 @ 01:45:20 #14
158292 problematiQue
Correspondent ter Plaatse
pi_42688089
wat een grote verschillen tussen die peilingen zeg. SP: 13/17/21 - PvdA 40/43/47

Ook komen de trends vrijwel nergens bij geen enkele partij overeen. Ik dacht altijd dat peilingen nog wel enigzinds betrouwbaar waren, maar blijkbaar moeten ze genomen worden met een flinke korrel zout á foutmarge van zo'n 8 zetels

goede OP en de daarin gelinkte artikelen!
pi_42688210
quote:
Op zondag 15 oktober 2006 01:45 schreef problematiQue het volgende:
wat een grote verschillen tussen die peilingen zeg. SP: 13/17/21 - PvdA 40/43/47

Ook komen de trends vrijwel nergens bij geen enkele partij overeen. Ik dacht altijd dat peilingen nog wel enigzinds betrouwbaar waren, maar blijkbaar moeten ze genomen worden met een flinke korrel zout á foutmarge van zo'n 8 zetels

Inderdaad, je ziet dat de peilingen van De Hond en TNS NIPO veel conservatiever zijn. Er is vorig jaar veel kritiek geuit op de manier waarop De Hond zijn data verzameld. De mensen die wekelijks zijn enquete invullen zijn totaal niet representatief, maar hij 'trekt het achteraf recht' door er wat formules op los te laten. Dus dan gaat het bijv. als volgt: 'in deze peiling was maar 3% allochtoon, in Nederland is 25% allochtoon dus de voorkeur van de 3% moet acht keer zo zwaar wegen'. Dat heeft verder dus heel weinig met de realiteit te maken en dat komt de betrouwbaarheid niet ten goede. De Hond zelf beweert echter dat hij het meest nauwkeurig is en dat de rest het fout doet.

Vooralsnog denk ik dat de peiling van Interview/NSS het meest betrouwbare beeld geeft.
pi_42692424
quote:
Op zondag 15 oktober 2006 01:45 schreef problematiQue het volgende:

Ik denk dat goed peilen in de loop der tijd sowieso veel moeilijker is geworden. Wat ze nooit vermelden is de groep die zegt het niet te weten, de 'zwevende' kiezer. Terwijl deze groep waarschijnlijk alleen maar groter is geworden, en op het moment dat ze wel een keuze maakt (in de laatste paar weken voor de verkiezingen) enorm van invloed is op het uiteindelijk resultaat. Niet voor niets bleek bij de laatste twee verkiezingen dat de uiteindelijke zetelverdeling fors afweek van hetgeen een paar maanden daarvoor nog werd gepeild.

Ik zie het nut niet helemaal van drie verschillende peilingen per week, die ieder ook nog breed in de media komen. Op vrijdagavond horen we dat de PvdA nipt voorligt, op zondag wordt er gemeld dat Balkenende zijn voorsprong uitbouwt, op maandag liggen beide partijen weer nek-aan-nek. Zou de willekeurige kiezer dat nog snappen? Ondertussen heeft het wel zijn invloed op het eindresultaat, omdat de zwevende kiezer zijn stem mede baseert op de peilingen.
pi_42692473
Precies Kozzmic. De peilingen worden helemaal verkeerd gebruikt door de media, en het nadeel is dat dit nog gevolgen heeft op het stemgedrag van de mensen ook. Daarom zou ik het ook geen slecht idee vinden om peilingen voor de verkiezingen te verbieden, of om de media een lesje in 'Peilingen begrijpen' te geven.

En die zwevende kiezers, die zijn inderdaad belangrijk. Je hebt daadwerkelijk een grote groep mensen, misschien wel rond de 10% van de bevolking, die de dag van de verkiezingen zelf een keuze maken. Daarom zal de laatste week voor de verkiezingen ook zo belangrijk zijn.
  zondag 15 oktober 2006 @ 11:21:29 #18
158292 problematiQue
pi_42692897
op wat voor manier laten zwevende kiezers hun stem afhangen van de peilingen dan?
  zondag 15 oktober 2006 @ 11:27:27 #19
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_42692991
quote:
Op zondag 15 oktober 2006 11:21 schreef problematiQue het volgende:
op wat voor manier laten zwevende kiezers hun stem afhangen van de peilingen dan?
Strategisch stemmen en stemmen op een winnaar zijn imho twee belangrijke motivaties.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  zondag 15 oktober 2006 @ 12:05:19 #20
158292 problematiQue
pi_42693753
danku - ik kon er zo snel even niet opkomen

Dus, zonder peilingen oprechtere stemmen (dwz stemmen op een partij die iemand echt aanspreekt ipv bovengenoemde methodes)?
pi_42693987
quote:
Op zondag 15 oktober 2006 12:05 schreef problematiQue het volgende:
danku - ik kon er zo snel even niet opkomen

Dus, zonder peilingen oprechtere stemmen (dwz stemmen op een partij die iemand echt aanspreekt ipv bovengenoemde methodes)?
Ja ik denk het wel! De hele hetze rond de 'titanenstrijd' tussen Balkenende en Bos bijv. komt rechtstreeks van De Hond. Zonder de peilingen was het besef van een titanenstrijd minder groot geweest, en dan hadden mensen meer op partijen gestemd die ze echt aanspreken. Dus SP en GL ipv PvdA, en ChristenUnie en Wilders ipv CDA.
  zondag 15 oktober 2006 @ 12:56:24 #22
158930 Jurgen21
Rechtse christenhond
pi_42694868
quote:
Op zondag 15 oktober 2006 12:16 schreef Genverbrander het volgende:

[..]

Ja ik denk het wel! De hele hetze rond de 'titanenstrijd' tussen Balkenende en Bos bijv. komt rechtstreeks van De Hond. Zonder de peilingen was het besef van een titanenstrijd minder groot geweest, en dan hadden mensen meer op partijen gestemd die ze echt aanspreken. Dus SP en GL ipv PvdA, en ChristenUnie en Wilders ipv CDA.
Overigens staat jouw grote leider in de peiling van Maurice de Hond weer een zetel voor op het CDA. Des te bter natuurlijk, want dan kan weer een club VVD'ers strategisch gaan stemmen
Pugna Pro Patria
pi_42695227
quote:
Op zondag 15 oktober 2006 12:56 schreef Jurgen21 het volgende:

[..]

Overigens staat jouw grote leider in de peiling van Maurice de Hond weer een zetel voor op het CDA. Des te bter natuurlijk, want dan kan weer een club VVD'ers strategisch gaan stemmen
Ah ok. Ik ben benieuwd naar de volledige uitslag van deze week, staat nog niet op www.peil.nl.

Wel weer typisch hoe de Telegraaf dit behandelt: http://www.telegraaf.nl/ Een klein berichtje rechtsbovenin. Je moest het eens zien toen het CDA vorige week een zetel voor stond, de dikke chocoladeletters bedekten de gehele site.

Telegraaf.
pi_42695522
quote:
Op zondag 15 oktober 2006 13:09 schreef Genverbrander het volgende:

[..]

Ah ok. Ik ben benieuwd naar de volledige uitslag van deze week, staat nog niet op www.peil.nl.
PvdA -- 43 (43)
CDA -- 42 (44)
VVD -- 27 (27)
SP -- 17 (17)
GroenLinks -- 6 (7)
ChristenUnie -- 6 (5)
PVV -- 3 (3)
EénNL -- 2 (1)
SGP -- 2 (2)
D66 -- 1 (1)
PvdD -- 1 (0)
Fortuyn -- 0 (0)
Overig -- 0 (0)

Weinig wijzigingen dus. CDA twee zetels in de min, GroenLinks één. EénNL, ChristenUnie en Partij voor de Dieren hebben allen een zetel winst.

Vergeleken met de politieke barometer staan CDA en PvdA ieder vier zetels lager en staat de SP vier zetels hoger. EénNL en Wilders staan ieder twee zetels hoger bij Peil.nl.
pi_42695691
quote:
Op zondag 15 oktober 2006 13:22 schreef Kozzmic het volgende:

[..]

PvdA -- 43 (43)
CDA -- 42 (44)
VVD -- 27 (27)
SP -- 17 (17)
GroenLinks -- 6 (7)
ChristenUnie -- 6 (5)
PVV -- 3 (3)
EénNL -- 2 (1)
SGP -- 2 (2)
D66 -- 1 (1)
PvdD -- 1 (0)
Fortuyn -- 0 (0)
Overig -- 0 (0)

Weinig wijzigingen dus. CDA twee zetels in de min, GroenLinks één. EénNL, ChristenUnie en Partij voor de Dieren hebben allen een zetel winst.
Dank je. Heb je een lijntje met Maurice?

Twee zetels minder is toch een flink verlies voor het CDA. EénNL en CU hebben daar baat bij gehad. Blijkbaar gaat de groei van de Partij voor de Dieren ten koste van GroenLinks. Het ziet er toch naar uit dat die partij nu echt in de kamer gaat komen.
quote:
Vergeleken met de politieke barometer staan CDA en PvdA ieder vier zetels lager en staat de SP vier zetels hoger. EénNL en Wilders staan ieder twee zetels hoger bij Peil.nl.
Interessant.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')