Het zal inderdaad bloedstollend worden.quote:Op zaterdag 14 oktober 2006 23:11 schreef Jurgen21 het volgende:
Spannend hoor, die peilingen. In de laatste Interview/NSS peiling beide op ongeveer 30% van de stemmen. Grote vraag tot de verkiezingen is welke grote partij (CDA of PvdA) er het beste in slaagt strategische stemmers bij de kleintjes weg te halen![]()
Nee hoor. Het is al een gelopen race. De tendens is volstrekt duidelijk. Als er geen schandalen komen, of lijken uit de kast vallen, of aanslagen komen (al dan niet op politici) dan staat de uitkomst m.i. min of meer vast...:quote:Op zaterdag 14 oktober 2006 23:36 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Het zal inderdaad bloedstollend worden.
quote:Op zondag 15 oktober 2006 00:07 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Nee hoor. Het is al een gelopen race. De tendens is volstrekt duidelijk. Als er geen schandalen komen, of lijken uit de kast vallen, of aanslagen komen (al dan niet op politici) dan staat de uitkomst m.i. min of meer vast...:
CDA wint de verkiezingen, Balkenende weer premier, Bos weg, kabinet CDA+VVD+CU........Ben benieuwd of ik gelijk krijg (vast wel, vrees ik )
Ja dat begrijp ik wil, maar het erge is dat ik meestal wel gelijk heb.....Maar ik heb 10999 x liever Bos....quote:
Ik ben het met je eens dat het een zeer reeel gevaar is wat je beschrijft.quote:Op zondag 15 oktober 2006 00:23 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ja dat begrijp ik wil, maar het erge is dat ik meestal wel gelijk heb.....Maar ik heb 10999 x liever Bos....![]()
Inderdaad. Het halleluja verhaal van Balkenende raakt kant noch wal: alsof het door hem nu ineens zo goed gaat met het land.... En dan wil hij nog het een en ander op zijn conto schrijven als het gaat om normen en waarden.....Het is te bar voor woorden maar ook zo onthutsend dat een groot deel van Nederland erin lijkt te tuinen.....quote:Op zondag 15 oktober 2006 00:28 schreef du_ke het volgende:
Tja het is lastig op te komen tegen de lastercampagne die de regeringspartijen nastreven.
Ja inderdaad. Ik denk dat Bos nog wel een paar pijlen op zijn boog heeft. Hij is bijzonder intelligent, goed ingelezen in de belangrijke materie en bovendien heeft hij een aantal geniale campagne-experts om zich heen verzameld. Als hij eenmaal 4 jaar premier is geweest willen mensen niet anders meer denk ik. Het is alleen even wennen, zo'n capabele vent na 6 jaar die hork van een Balkenende.quote:Op zondag 15 oktober 2006 00:54 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Inderdaad. Het halleluja verhaal van Balkenende raakt kant noch wal: alsof het door hem nu ineens zo goed gaat met het land.... En dan wil hij nog het een en ander op zijn conto schrijven als het gaat om normen en waarden.....Het is te bar voor woorden maar ook zo onthutsend dat een groot deel van Nederland erin lijkt te tuinen.....
Nou ja, laten we hopen dat het uiteindelijk toch goed gaat komen...Het is echt tijd dat Bos aan zet komt....het is nu of nooit voor Bos. Hij kan het ; ik weet het zeker. Hij heeft alles in huis om staatman voor dit land te worden: leiderschap, intelligentie en charisma ; hij heeft het allemaal. Nu is de kiezer aan zet...
Inderdaad, je ziet dat de peilingen van De Hond en TNS NIPO veel conservatiever zijn. Er is vorig jaar veel kritiek geuit op de manier waarop De Hond zijn data verzameld. De mensen die wekelijks zijn enquete invullen zijn totaal niet representatief, maar hij 'trekt het achteraf recht' door er wat formules op los te laten. Dus dan gaat het bijv. als volgt: 'in deze peiling was maar 3% allochtoon, in Nederland is 25% allochtoon dus de voorkeur van de 3% moet acht keer zo zwaar wegen'. Dat heeft verder dus heel weinig met de realiteit te maken en dat komt de betrouwbaarheid niet ten goede. De Hond zelf beweert echter dat hij het meest nauwkeurig is en dat de rest het fout doet.quote:Op zondag 15 oktober 2006 01:45 schreef problematiQue het volgende:
wat een grote verschillen tussen die peilingen zeg. SP: 13/17/21 - PvdA 40/43/47
Ook komen de trends vrijwel nergens bij geen enkele partij overeen. Ik dacht altijd dat peilingen nog wel enigzinds betrouwbaar waren, maar blijkbaar moeten ze genomen worden met een flinke korrel zout á foutmarge van zo'n 8 zetels![]()
goede OP en de daarin gelinkte artikelen!
Ik denk dat goed peilen in de loop der tijd sowieso veel moeilijker is geworden. Wat ze nooit vermelden is de groep die zegt het niet te weten, de 'zwevende' kiezer. Terwijl deze groep waarschijnlijk alleen maar groter is geworden, en op het moment dat ze wel een keuze maakt (in de laatste paar weken voor de verkiezingen) enorm van invloed is op het uiteindelijk resultaat. Niet voor niets bleek bij de laatste twee verkiezingen dat de uiteindelijke zetelverdeling fors afweek van hetgeen een paar maanden daarvoor nog werd gepeild.quote:Op zondag 15 oktober 2006 01:45 schreef problematiQue het volgende:
wat een grote verschillen tussen die peilingen zeg. SP: 13/17/21 - PvdA 40/43/47
Ook komen de trends vrijwel nergens bij geen enkele partij overeen. Ik dacht altijd dat peilingen nog wel enigzinds betrouwbaar waren, maar blijkbaar moeten ze genomen worden met een flinke korrel zout á foutmarge van zo'n 8 zetels![]()
goede OP en de daarin gelinkte artikelen!
Strategisch stemmen en stemmen op een winnaar zijn imho twee belangrijke motivaties.quote:Op zondag 15 oktober 2006 11:21 schreef problematiQue het volgende:
op wat voor manier laten zwevende kiezers hun stem afhangen van de peilingen dan?
Ja ik denk het wel! De hele hetze rond de 'titanenstrijd' tussen Balkenende en Bos bijv. komt rechtstreeks van De Hond. Zonder de peilingen was het besef van een titanenstrijd minder groot geweest, en dan hadden mensen meer op partijen gestemd die ze echt aanspreken. Dus SP en GL ipv PvdA, en ChristenUnie en Wilders ipv CDA.quote:Op zondag 15 oktober 2006 12:05 schreef problematiQue het volgende:
danku - ik kon er zo snel even niet opkomen
Dus, zonder peilingen oprechtere stemmen (dwz stemmen op een partij die iemand echt aanspreekt ipv bovengenoemde methodes)?
Overigens staat jouw grote leider in de peiling van Maurice de Hond weer een zetel voor op het CDA. Des te bter natuurlijk, want dan kan weer een club VVD'ers strategisch gaan stemmenquote:Op zondag 15 oktober 2006 12:16 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Ja ik denk het wel! De hele hetze rond de 'titanenstrijd' tussen Balkenende en Bos bijv. komt rechtstreeks van De Hond. Zonder de peilingen was het besef van een titanenstrijd minder groot geweest, en dan hadden mensen meer op partijen gestemd die ze echt aanspreken. Dus SP en GL ipv PvdA, en ChristenUnie en Wilders ipv CDA.
Ah ok. Ik ben benieuwd naar de volledige uitslag van deze week, staat nog niet op www.peil.nl.quote:Op zondag 15 oktober 2006 12:56 schreef Jurgen21 het volgende:
[..]
Overigens staat jouw grote leider in de peiling van Maurice de Hond weer een zetel voor op het CDA. Des te bter natuurlijk, want dan kan weer een club VVD'ers strategisch gaan stemmen![]()
PvdA -- 43 (43)quote:Op zondag 15 oktober 2006 13:09 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Ah ok. Ik ben benieuwd naar de volledige uitslag van deze week, staat nog niet op www.peil.nl.
Dank je. Heb je een lijntje met Maurice?quote:Op zondag 15 oktober 2006 13:22 schreef Kozzmic het volgende:
[..]
PvdA -- 43 (43)
CDA -- 42 (44)
VVD -- 27 (27)
SP -- 17 (17)
GroenLinks -- 6 (7)
ChristenUnie -- 6 (5)
PVV -- 3 (3)
EénNL -- 2 (1)
SGP -- 2 (2)
D66 -- 1 (1)
PvdD -- 1 (0)
Fortuyn -- 0 (0)
Overig -- 0 (0)
Weinig wijzigingen dus. CDA twee zetels in de min, GroenLinks één. EénNL, ChristenUnie en Partij voor de Dieren hebben allen een zetel winst.
Interessant.quote:Vergeleken met de politieke barometer staan CDA en PvdA ieder vier zetels lager en staat de SP vier zetels hoger. EénNL en Wilders staan ieder twee zetels hoger bij Peil.nl.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |