abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_43214375
Deeltje 2!

Welke peilingen zijn er allemaal?
De verkiezingen naderen en dus wordt er flink op los gepeild onder de Nederlandse bevolking. Iedere week doen drie instituten onderzoek naar het stemgedrag van de Nederlanders:
- Interview/NSS - Politieke Barometer (in opdracht van NOVA)
- Peil.nl - Maurice de Hond (in opdracht van het NOS Journaal)
- TNS NIPO (in opdracht van RTL Nieuws)

Peilingen, wat kun je ermee en wat kun je er NIET mee?
Het verleden heeft uitgewezen dat peilingen zo onbetrouwbaar zijn als de pest. Zelden wordt een verkiezingsuitslag exact voorspeld. Bij de verkiezingen in 2003 bijvoorbeeld wees iedere peiling de PvdA als winnaar aan van de verkiezingen, terwijl het CDA won. Ook bij het lijsttrekkerschap van de VVD zaten de peilingen er goed naast: Rita Verdonk werd als absolute winnaar aangewezen, terwijl Rutte er met de winst vandoor ging. Peilingen zijn dus alleen nuttig voor het inzichtelijk maken van globale trends. Als je een goed beeld wilt krijgen van de zin en onzin van peilingen, bekijk dan de volgende links:
- Politiek laat zich leiden door onzuiver onderzoek
- Peilingen worden verkeerd begrepen
- De werkelijkheid van de peilingen
- KRO Profiel over de peiler Maurice de Hond

Welke peiling is eigenlijk het beste?
De drie peilingen laten op dit moment vrij grote verschillen zien. Deze verschillen kunnen worden verklaard door de manier waarop de steekproef wordt genomen: via internet of ook telefonisch, iedere week met andere mensen of via een panel, etc.

Welke peiling is nu het beste? Dat is de one million dollar question. De peiltechnieken zijn grotendeels geheim, waardoor het moeilijk is in te schatten welk bureau het beste peilt. De verkiezingen zijn dus ook voor de peilbureaus het moment van de waarheid: het bureau dat er het dichtstbij zit kan vele opdrachten in de toekomst verwachten, en het bureau dat er het verst vanaf zit zal afgaan als een gieter.

Omdat de peilcultuur in Nederland nog relatief jong is is er weinig te zeggen over de betrouwbaarheid van de peilingen in het verleden. De verkiezingen in 2003 waren de eerste verkiezingen waarbij alledrie de instanties meededen. Door hun laatste peiling met de uitslag te vergelijken zie je dat Interview/NSS verreweg het betrouwbaarst was (96% juist), terwijl Maurice de Hond er het verst naast zat (90,7% juist).

Hoe staat het er nu voor?
Interview/NSS brengt de peiling iedere vrijdag naar buiten, Maurice de Hond iedere zondag en TNS NIPO iedere maandag. Op dit moment vind ik het het interessantst om te kijken naar de zetelaantallen van de coalities. Hierbij de grafieken van de mogelijke coalities volgens de drie peilingen:

Topic history
Het grote Peilingen-topic

[ Bericht 3% gewijzigd door Genverbrander op 04-11-2006 15:22:32 ]
  vrijdag 3 november 2006 @ 20:24:44 #2
158930 Jurgen21
Rechtse christenhond
pi_43214530
De nieuwe barometer:

- CDA blijft grootste partij (twee procent voorsprong op PvdA)
- SP daalt weer
- Part voor de dieren op 2 zetels

CDA 45
PvdA 43
VVD 25
SP 17
GL 7
CU 4
D66 2
PVV 2
SGP 2
PvdD 2
1NL 1
Pugna Pro Patria
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 3 november 2006 @ 20:26:52 #3
862 Arcee
Look closer
pi_43214596
Te veel politiek.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_43214773
Benieuwd wie er deze keer het dichtst bij zit.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_43214900
tvp
pi_43215150
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 20:24 schreef Jurgen21 het volgende:
De nieuwe barometer:

- CDA blijft grootste partij (twee procent voorsprong op PvdA)
- SP daalt weer
- Part voor de dieren op 2 zetels

CDA 45
PvdA 43
VVD 25
SP 17
GL 7
CU 4
D66 2
PVV 2
SGP 2
PvdD 2
1NL 1
Wilders +2 en GroenLinks +2 komt door het debat van zondag?
EénNL ook +1. Wilders en EénNL komen allebei van 0 en staan nu op 3 gezamenlijk. Dat is toch vreemd.

Partij van de Dieren zeker om die verdronken paardjes
pi_43215161
Heel leuk topic. Is er eigenlijk al een Fok! verkiezings pol? Bel benieuwd hoe de balans op Fok! is.
pi_43215194
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 20:43 schreef MaGNeT het volgende:
Heel leuk topic. Is er eigenlijk al een Fok! verkiezings pol? Bel benieuwd hoe de balans op Fok! is.
Jazeker [poll] Wat ga jij stemmen #2
pi_43215227
quote:
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 20:44 schreef ItaloDancer het volgende:

[..]

Jazeker [poll] Wat ga jij stemmen #2
Oké! Thanx!
pi_43215359
Fortuyn/LPF uit de Kamer en Pastors weer terug, twee weken geleden was die combinatie met Wilders
pi_43215702
Die van RTL is wel bijzonder. Twee zeteltjes van het CDA naar Wilders en twee zetels van de PvdA naar de SP en geen van de nog enigszins logische kabinetten kan gemaakt worden. Dat worden dan denk ik nieuwe verkiezingen.
De grote steden veranderen in sociaal compleet geruïneerde multiculturele getto's. Een blijvende herinnering aan falend links beleid....
pi_43216098
Gaat niet gebeuren hoor; PvdA en CDA halen 100% zeker samen een meerderheid.
  vrijdag 3 november 2006 @ 21:30:44 #14
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_43216335
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 21:05 schreef Tikorev het volgende:
Die van RTL is wel bijzonder. Twee zeteltjes van het CDA naar Wilders en twee zetels van de PvdA naar de SP en geen van de nog enigszins logische kabinetten kan gemaakt worden. Dat worden dan denk ik nieuwe verkiezingen.
Dan gaat het nog meer een tweestrijd worden tussen CDA en PvdA waardoor we die combinatie krijgen.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_43216371
Het "Balkenende" - "Bos" debat begint!
RTL4
pi_43218354
quote:
Politieke Barometer week 44 - 3 november 2006

Grote partijen verliezen, kleine partijen winnen

De stijgende lijn van het CDA komt tot stilstand. Ruim twee weken voor de Tweede Kamerverkiezingen staat het CDA op 45 zetels. Dat zijn twee zetels minder dan vorige week. Ook de PvdA verliest één zetel en komt uit op 43 zetels. De SP, die vorige week nog goed was voor 19 zetels, verliest er twee en komt uit op 17 zetels.

De VVD lijkt te stabiliseren rond de 25 zetels. Al meer dan een maand schommelt de partij rond de 25 en 26 zetels. D66 is de afgelopen maand steeds goed geweest voor twee zetels, zo ook deze week.

Diverse kleinere partijen zijn deze week gestegen in politieke voorkeur. GroenLinks gaat deze week van vijf naar zeven zetels. Wilders haalt twee zetels. Vorige week kwam hij net niet boven de kiesdeler. De Partij voor de Dieren wint één zetel en heeft er nu twee. En EénNL zou één zetel halen als er vandaag verkiezingen zouden worden gehouden.

Ten slotte halen de christelijke partijen evenveel zetels als vorige week. De ChristenUnie staat op vier zetels en de SGP op twee.
Clarkson: Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you.
pi_43219100
Opvallende ontwikkeling in de NOVA-peiling: CDA/VVD/CU ook in deze peiling onder de stippellijn beland.

pi_43227041
Ik vind het zeer opvallend dat de coalitie VVD/CDA/CU nu in alle peilingen onder de 75 zetels staat. Dit is wel weer een bewijs dat de bevolking is uitgekeken op de rechtse regering, maar nog niet op Balkenende. Ik vind dit echt een zeer geruststellend idee en hoop dat het zo blijft, want op een rechts-conservatief-christelijke regering zit ik echt niet te wachten.

Dus PvdA/CDA kan straks wel eens de enige oplossing zijn, en als de heren daar niet uitkomen moet er een minderheidskabinet komen (PvdA/SP/GL?)
pi_43227078
Gezien de peilingen zou je zeggen dat PvdA/CDA de enige mogelijkheid is. Voor het CDA verwacht ik dat ze alleen meedoen als Balkenende premier kan worden. Zou de PvdA de grootste zijn (waarschijnlijk 1 zeteltje verschil), en Bos zou premier worden zie ik het CDA niet zo snel meedoen.

In dat laatste geval zullen we gaan klooien met minderheidskabinetten (CDA/VVD bijvoorbeeld), en dat valt binnen 8 maanden.
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_43227107
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 10:10 schreef LangeTabbetje het volgende:
Gezien de peilingen zou je zeggen dat PvdA/CDA de enige mogelijkheid is. Voor het CDA verwacht ik dat ze alleen meedoen als Balkenende premier kan worden. Zou de PvdA de grootste zijn (waarschijnlijk 1 zeteltje verschil), en Bos zou premier worden zie ik het CDA niet zo snel meedoen.

In dat laatste geval zullen we gaan klooien met minderheidskabinetten (CDA/VVD bijvoorbeeld), en dat valt binnen 8 maanden.
Idd, goed voor het land is deze ontwikkeling niet.
pi_43227112
quote:
(PvdA/SP/GL?)
pi_43233118
Peiling de Hond is binnen, gepeild na het debat.

quote:
46% van de kiezers geeft aan niet zeker te weten welke partij te zullen gaan stemmen. Net name tussen CDA en VVD, en tussen PvdA en SP zijn nog veel zwevende zetels. De afgelopen week is de situatie binnen het electoraat behoorlijk veranderd. Direct na het eerste debat was duidelijk vast te stellen dat de positie van de PvdA verzwakte ten gunste van de SP. Door het RTL4 debat is dat verlies weer wat goedgemaakt. Het gat tussen CDA en PvdA is inmiddels 4 zetels. Aan de rechterkant zien we ook een belangwekkende ontwikkeling. De VVD verzwakt verder en De Partij voor de Vrijheid stijgt Inmiddels denkt 61% dat het CDA de grootste partij zal worden en 30% de PvdA.
Clarkson: Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you.
pi_43233192
Linkse coalitie nog steeds in de minderheid. Dat doet me goed.
pi_43233426
Huh, is die peiling er nu al? Is dat geen foutje van De Hond? Volgens mij mag hij van zijn werkgever - de NOS - zijn peiling helemaal niet voor zondagmiddag publiceren. Ik heb het al eens een keer eerder gezien dat De Hond zijn uitslag halverwege de week moest aanpassen.

Anyway, interessante uitslag. Zeer dubbel ook. Gat tussen CDA en PvdA weer groter, maar het rechtse blok verliest nog steeds tov het linkse blok. De coaltie CDA/VVD/CU zakt steeds verder weg.

[ Bericht 7% gewijzigd door Genverbrander op 04-11-2006 15:28:59 ]
pi_43233469
Directe link naar het volledig document:

http://www.peil.nl/?2137
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')