Wilders +2 en GroenLinks +2quote:Op vrijdag 3 november 2006 20:24 schreef Jurgen21 het volgende:
De nieuwe barometer:
- CDA blijft grootste partij (twee procent voorsprong op PvdA)
- SP daalt weer
- Part voor de dieren op 2 zetels
CDA 45
PvdA 43
VVD 25
SP 17
GL 7
CU 4
D66 2
PVV 2
SGP 2
PvdD 2
1NL 1
Jazeker [poll] Wat ga jij stemmen #2quote:Op vrijdag 3 november 2006 20:43 schreef MaGNeT het volgende:
Heel leuk topic. Is er eigenlijk al een Fok! verkiezings pol? Bel benieuwd hoe de balans op Fok! is.
quote:
Oké! Thanx!quote:Op vrijdag 3 november 2006 20:44 schreef ItaloDancer het volgende:
[..]
Jazeker [poll] Wat ga jij stemmen #2![]()
Dan gaat het nog meer een tweestrijd worden tussen CDA en PvdA waardoor we die combinatie krijgen.quote:Op vrijdag 3 november 2006 21:05 schreef Tikorev het volgende:
Die van RTL is wel bijzonder. Twee zeteltjes van het CDA naar Wilders en twee zetels van de PvdA naar de SP en geen van de nog enigszins logische kabinetten kan gemaakt worden. Dat worden dan denk ik nieuwe verkiezingen.
quote:Politieke Barometer week 44 - 3 november 2006
Grote partijen verliezen, kleine partijen winnen
De stijgende lijn van het CDA komt tot stilstand. Ruim twee weken voor de Tweede Kamerverkiezingen staat het CDA op 45 zetels. Dat zijn twee zetels minder dan vorige week. Ook de PvdA verliest één zetel en komt uit op 43 zetels. De SP, die vorige week nog goed was voor 19 zetels, verliest er twee en komt uit op 17 zetels.
De VVD lijkt te stabiliseren rond de 25 zetels. Al meer dan een maand schommelt de partij rond de 25 en 26 zetels. D66 is de afgelopen maand steeds goed geweest voor twee zetels, zo ook deze week.
Diverse kleinere partijen zijn deze week gestegen in politieke voorkeur. GroenLinks gaat deze week van vijf naar zeven zetels. Wilders haalt twee zetels. Vorige week kwam hij net niet boven de kiesdeler. De Partij voor de Dieren wint één zetel en heeft er nu twee. En EénNL zou één zetel halen als er vandaag verkiezingen zouden worden gehouden.
Ten slotte halen de christelijke partijen evenveel zetels als vorige week. De ChristenUnie staat op vier zetels en de SGP op twee.
Idd, goed voor het land is deze ontwikkeling niet.quote:Op zaterdag 4 november 2006 10:10 schreef LangeTabbetje het volgende:
Gezien de peilingen zou je zeggen dat PvdA/CDA de enige mogelijkheid is. Voor het CDA verwacht ik dat ze alleen meedoen als Balkenende premier kan worden. Zou de PvdA de grootste zijn (waarschijnlijk 1 zeteltje verschil), en Bos zou premier worden zie ik het CDA niet zo snel meedoen.
In dat laatste geval zullen we gaan klooien met minderheidskabinetten (CDA/VVD bijvoorbeeld), en dat valt binnen 8 maanden.
quote:46% van de kiezers geeft aan niet zeker te weten welke partij te zullen gaan stemmen. Net name tussen CDA en VVD, en tussen PvdA en SP zijn nog veel zwevende zetels. De afgelopen week is de situatie binnen het electoraat behoorlijk veranderd. Direct na het eerste debat was duidelijk vast te stellen dat de positie van de PvdA verzwakte ten gunste van de SP. Door het RTL4 debat is dat verlies weer wat goedgemaakt. Het gat tussen CDA en PvdA is inmiddels 4 zetels. Aan de rechterkant zien we ook een belangwekkende ontwikkeling. De VVD verzwakt verder en De Partij voor de Vrijheid stijgt Inmiddels denkt 61% dat het CDA de grootste partij zal worden en 30% de PvdA.
CU heeft zijn voorkeur uitgesproken voor een regeringsdeelname in een centrumrechts of centrumlinks kabinet. Voor een centrumlinks kabinet is CU niet nodig. Als de VVD wil blijven regeren zullen ze wel moeten.quote:Op zaterdag 4 november 2006 15:22 schreef MrX1982 het volgende:
Sinds wanneer is het "rechtse" blok van CDA, VVD en CU een realistische optie of heb ik iets gemist.
Ironisch genoeg is dit heel gunstig voor de PvdA en minder voor het CDA, dat zal veel strategische stemmen opleveren voor de PvdA.quote:Inmiddels denkt 61% dat het CDA de grootste partij zal worden en 30% de PvdA.
Voor een centrumlinks kabinet is de CU niet nodig. Ik zie geen meerderheid voor links hoorquote:Op zaterdag 4 november 2006 15:26 schreef Genverbrander het volgende:
CU heeft zijn voorkeur uitgesproken voor een regeringsdeelname in een centrumrechts of centrumlinks kabinet. Voor een centrumlinks kabinet is CU niet nodig. Als de VVD wil blijven regeren zullen ze wel moeten.
In ieder geval kunnen we al voorzichtig concluderen dat een nieuw rechts kabinet Balkenende wel heel ver weg lijkt.
Dat zeg ik letterlijk.quote:Op zaterdag 4 november 2006 15:28 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Voor een centrumlinks kabinet is de CU niet nodig.
Ik ook niet.quote:Ik zie geen meerderheid voor links hoor.
Klopt, maar het ziet er toch niet goed uit voor CDA en VVD. Ze zakken steeds verder weg in iedere peiling.quote:Wat een stemmingmakerij om de voorzichtige conclusie te trekken dat een nieuw rechts kabinet onder Balkenende wel erg ver weg lijkt. De peilingen veranderen per dag.
Dan hebben ze de CU misschien wel nodig. Alleen een 4 partijen coalitie is natuurlijk helemaal drijfzand. Zeker met 3 chronische oppositie partijen.quote:Op zaterdag 4 november 2006 15:30 schreef Genverbrander het volgende:
Dat zeg ik letterlijk.
Ik ook niet.
De verkiezingen zijn pas over 3 weken daarin kan van alles gebeuren. 6 zetels komen CDA en VVD tekort. Nog geen man overboord.quote:Klopt, maar het ziet er toch niet goed uit voor CDA en VVD. Ze zakken steeds verder weg in iedere peiling.
Rouvoet wil niet met links regeren, dat lijkt me ook een kansloze samenwerking.quote:Op zaterdag 4 november 2006 15:33 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Dan hebben ze de CU misschien wel nodig. Alleen een 4 partijen coalitie is natuurlijk helemaal drijfzand. Zeker met 3 chronische oppositie partijen.
Optimist.quote:De verkiezingen zijn pas over 3 weken daarin kan van alles gebeuren. 6 zetels komen CDA en VVD tekort. Nog geen man overboord.
Dat is dan vreemd ik dacht dat hij vaak met de linkse partijen mee ging bij stemmingen in de Kamer.quote:Op zaterdag 4 november 2006 15:36 schreef Genverbrander het volgende:
Rouvoet wil niet met links regeren, dat lijkt me ook een kansloze samenwerking.
Realist maar 22 november weten we het allemaal. Het zal wel CDA en PvdA worden. Ze mogen elkaar dan figuurlijk de kamer uitvechten maar daar hecht ik weinig waarde aan.quote:Optimist.
Gelukkig maar, PvdAquote:Op zaterdag 4 november 2006 16:16 schreef Jurgen21 het volgende:
Ongelofelijk; een droompeiling voor het CDA. Ondanks het tegenvallende debat gisteravond inmiddels vier zetels voorsprong op de PvdA en grote kansen op verdere zetelroof bij VVD en CU. Ik moet eerlijk toegeven dat ik dit niet had verwacht. Ik had een stijging van de PvdA verwacht.
En 61% denkt dat het CDA de grootste partij wordt.![]()
De Hond heeft wel degelijk een belangrijk deel na het debat gepeild. Zo heeft hij een goed beeld van de verschuivingen. Drie conclusies:quote:Op zaterdag 4 november 2006 16:53 schreef vw_caddy het volgende:
Vaag. Ik kreeg vanmorgen rond 10:00 uur mail van de Hond of ik vrijwillig de peiling in wilde vullen, zoals elke week. Dat heb ik dan vanmorgen ook gedaan. En dan begrijp ik het commentaar van de Hond ook niet bij deze peiling:
"Door het RTL4 debat is dat verlies weer wat goedgemaakt."
Misschien rechts in de zin van conservatief?quote:Op zaterdag 4 november 2006 16:19 schreef Genverbrander het volgende:
Nog even over de CU.
Uit de tabel van De Hond blijkt toch niet dat ChristenUnie een rechtse partij is. 74% overweegt een stem op een rechtse partij (PVV, EénNL, CDA, VVD), 79% een stem op een linkse partij (PvdDieren, PvdA, SP, GL, D66).
Hoe kan het dan dat ik pas las dat 75% van de achterban van CU zichzelf rechts vindt?Zijn dat alleen de leden ofzo?
Stond de SP niet op 23 zetels 4 jaar geleden? Bijna net zoveel als de PvdA destijds?quote:Op zaterdag 4 november 2006 15:39 schreef Genverbrander het volgende:
SP zit de VVD hier op de hielen. 20 zetels, historisch hoogtepunt voor de SP.
ben benieuwd of de SP dit keer ook zo'n terugval maakt door tactische stemmers... denk dat ze er nu beter voorstaan o.a. door dat ze regeringsverantwoordelijkheid hebben genomen in enkele nederlandse gemeenten...quote:Op zondag 5 november 2006 09:55 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Stond de SP niet op 23 zetels 4 jaar geleden? Bijna net zoveel als de PvdA destijds?
Bos zal de komende twee weken nog wel wat winnen, waardoor tactisch stemmen meer dan eens nodig zal zijn.quote:Op zondag 5 november 2006 10:35 schreef Nieuwschierig het volgende:
Vanmorgen weer een succespeiling voor het CDA in De Telegraaf.
Naar mijn idee gaat het te hard, dan krijgen kiezers (mezelf incluis) het idee dat Balkenende het toch wel red en daarom beter tactisch kan stemmen om ze naar links of rechts te laten afbuigen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |