abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_43735105
Deel zes, waarin de peilingen niet meer te peilen zijn.

Welke peilingen zijn er allemaal?
De verkiezingen naderen en dus wordt er flink op los gepeild onder de Nederlandse bevolking. Iedere week doen drie instituten onderzoek naar het stemgedrag van de Nederlanders:
- Interview/NSS - Politieke Barometer (in opdracht van NOVA)
- Peil.nl - Maurice de Hond (in opdracht van het NOS Journaal)
- TNS NIPO (in opdracht van RTL Nieuws)
Interview/NSS en Maurice de Hond brengen nu dagelijks een nieuwe peiling uit. TNS NIPO peilt nog steeds 1x per week.

Peilingen, wat kun je ermee en wat kun je er NIET mee?
Het verleden heeft uitgewezen dat peilingen zo onbetrouwbaar zijn als de pest. Zelden wordt een verkiezingsuitslag exact voorspeld. Bij de verkiezingen in 2003 bijvoorbeeld wees iedere peiling de PvdA als winnaar aan van de verkiezingen, terwijl het CDA won. Ook bij het lijsttrekkerschap van de VVD zaten de peilingen er goed naast: Rita Verdonk werd als absolute winnaar aangewezen, terwijl Rutte er met de winst vandoor ging. Peilingen zijn dus alleen nuttig voor het inzichtelijk maken van globale trends. Als je een goed beeld wilt krijgen van de zin en onzin van peilingen, bekijk dan de volgende links:
- Politiek laat zich leiden door onzuiver onderzoek
- Peilingen worden verkeerd begrepen
- De werkelijkheid van de peilingen
- KRO Profiel over de peiler Maurice de Hond (video)
- Zembla-aflevering over peilingen (video)

Welke peiling is eigenlijk het beste?
De drie peilingen laten op dit moment vrij grote verschillen zien. Deze verschillen kunnen worden verklaard door de manier waarop de steekproef wordt genomen: via internet of ook telefonisch, iedere week met andere mensen of via een panel, etc.

Welke peiling is nu het beste? Dat is de one million dollar question. De peiltechnieken zijn grotendeels geheim, waardoor het moeilijk is in te schatten welk bureau het beste peilt. De verkiezingen zijn dus ook voor de peilbureaus het moment van de waarheid: welke methode is het beste gebleken?

Omdat de peilcultuur in Nederland nog relatief jong is is er weinig te zeggen over de betrouwbaarheid van de peilingen in het verleden. De verkiezingen in 2003 waren de eerste verkiezingen waarbij alledrie de instanties meededen. Door hun laatste peiling met de uitslag te vergelijken zie je dat Interview/NSS verreweg het betrouwbaarst was (96% juist), terwijl Maurice de Hond er het verst naast zat (90,7% juist).

Interview/NSS voorspelde de uitslag in 2003 dus het beste. Maar Maurice de Hond wist de uitslag van de laatste gemeenteraadsverkiezingen het beste te peilen. En TNS NIPO slaagde erin om zowel de opkomst als de uitslag van het referendum over de Europese Grondwet het beste te benaderen.

Hoe staan de partijen er nu voor?
Hieronder de meest recente grafiek voor het zetelaantal van de politieke partijen volgens Interview/NSS, De Hond en TNS NIPO (vanaf 13 november peilen Interview/NSS en Maurice de Hond iedere dag):

Hoe staan de coalities er nu voor?
Hieronder de meest recente grafiek voor het zetelaantal van de mogelijke coalities volgens Interview/NSS, De Hond en TNS NIPO (vanaf 13 november peilen Interview/NSS en Maurice de Hond iedere dag):

Topic history
Het grote Peilingen-topic
Het grote Peilingen-topic #2
Het grote Peilingen-topic #3
Het grote Peilingen-topic #4
Het grote Peilingen-topic #5
pi_43735169
.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 21 november 2006 @ 00:21:28 #3
862 Arcee
Look closer
pi_43735185
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 00:15 schreef Genverbrander het volgende:
Jij bent cynisch, foei!
Nee, serieus. CDA/PvdA lijkt me niks. Ik zie 't liever over rechts of links gaan. Denk dat de meeste mensen dat ook liever willen. Wordt 't niks, dan kun je ze daar over 4 jaar weer op afrekenen. Ik zou op zich best voor een 2-partijen-stelsel zijn, alleen zou 't dan wel een stuk kleurlozer worden tijdens de verkiezingen en ook in de Kamer.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  dinsdag 21 november 2006 @ 00:22:34 #4
157786 Ooster
Alleen nog maar blokzeep!
pi_43735207
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 00:08 schreef MrX1982 het volgende:
De lange termijn visie van links is inderdaad buitengewoon goed. De jaren 60 en 70 met al zijn revoluties en nieuwe ideeën. Daar plukken we nu nog de zure vruchten van .
Ach....ja weer een loze niet onderbouwde kreet.
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 00:13 schreef MrX1982 het volgende:
De doodsteek van het onderwijs ligt toch echt in die tijd. Mammoetwet en later de schaalvergroting.

Geen onderwijs waar de leerling centraal staat maar een onderwijsfabriek waar je een nummertje bent.
Die goede oude Mammoetwet, ingevoerd door de beste man, Jo Cals, van de KVP, voorloper van het het CDA.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Jo_Cals
Dat was zeker nog uit de tijd dat mensen die CDA stemmers per definitie links waren.

[ Bericht 7% gewijzigd door Ooster op 21-11-2006 00:28:41 ]
..:: principieel wietteler (en sinds kort ook paddokweker)::..
pi_43735277
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 00:17 schreef Ooster het volgende:
Ach ja, die goede oude Mammoetwet, ingevoerd door de beste man Job Cals van de KVP, voorloper van het het CDA.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Jo_Cals
Dat was zeker nog uit de tijd dat mensen die CDA stemmen per definitie links waren.
quote:
K.V.P. (Katholieke Volkspartij), vanaf 22 december 1945 (behoorde tot linkervleugel)
quote:
"Laat die mammoet maar in het sprookjesleven voort bestaan"
Welke wijze politicus was dit. Maar genoeg over die oude Mammoetwet.

Morgen verkiezingen .
  dinsdag 21 november 2006 @ 00:27:37 #6
157786 Ooster
pi_43735332
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 00:25 schreef MrX1982 het volgende:

Morgen verkiezingen .
Wees eens een man en geef toe dat je een onzin verhaal ophangt, de linkervleugel van de VVD is ook niet opeens "links".
quote:
Behoorde in de KVP tot de linkervleugel, maar bleef wel zijn partij trouw.
pi_43735434
Intussen gaan we hier door over de peilingen en verbazen we ons nog over de verrassende peiling van TNS Nipo, die laat zien dat de SP de PvdA voorbij is gestreefd. De andere twee peilingen laten juist een spectaculaire winst zien voor de PvdA.

Het wordt in elk geval bloedstollend. Ik denk niet dat TNS nog met een peiling komt voor de verkiezingen. Dat is natuurlijk gunstig voor de PvdA, want zo kan het beeld van een grote SP weer wat wegzakken.

Maurice en Interview peilen in ieder geval morgen nog, en waarschijnlijk ook op de verkiezingsdag zelf. Ik ben zeer benieuwd wat deze uit gaan wijzen. Vooral morgen zal cruciaal blijken. Er moet in de peilingen dan nog steeds sprake zijn van een nek-aan-nek om de strategische stemmers erbij te trekken.

Spannend!

[ Bericht 14% gewijzigd door Genverbrander op 21-11-2006 00:37:36 ]
pi_43735487
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 00:27 schreef Ooster het volgende:
Wees eens een man en geef toe dat je een onzin verhaal ophangt, de linkervleugel van de VVD is ook niet opeens "links".
De KVP vertegenwoordigde een zuil, de katholieke zuil. Ongetwijfeld links én rechts maar dat op parlement.com over Jo Cals is dus onzin?
pi_43735566
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 00:25 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

[..]

[..]

Morgen verkiezingen .
De partijen van dat kabinet
quote:
KVP, VVD, ARP en CHU
CDA VVD dus en is dat tegenwoordig links ?
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 21 november 2006 @ 00:42:02 #10
862 Arcee
Look closer
pi_43735693
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 00:31 schreef Genverbrander het volgende:
Het wordt in elk geval bloedstollend.
Het zou al met al ook maar zo 'es net zo'n beetje kunnen worden als in 2003.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  dinsdag 21 november 2006 @ 00:43:29 #11
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_43735733
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 00:42 schreef Arcee het volgende:

[..]

Het zou al met al ook maar zo 'es net zo'n beetje kunnen worden als in 2003.
Nou, toen had Bos het heel slim aangepakt door heel lang te wachten met z'n kandidaatpremier, waardoor hij tot die zondag eigenlijk de media controleerde. Dat is nu toch anders.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
  dinsdag 21 november 2006 @ 00:44:10 #12
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_43735752
Nog twee nachtjes slapen voor de "echte peiling"
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_43735771
pelingen zeggen niet alles. er is eigenlijk maar een 'peiling' van het nederlands stemgedrag die betrouwbaar is, en dat zijn de verkiezingen zelf...

ik hoop zelf op een overwinning voor links.
-I don't wanna wake up one day and find that I let all these years go by...wasted-
-The hardest thing in this world, is to live in it-
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 21 november 2006 @ 00:47:07 #14
862 Arcee
Look closer
pi_43735815
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 00:43 schreef I.R.Baboon het volgende:
Nou, toen had Bos het heel slim aangepakt door heel lang te wachten met z'n kandidaatpremier, waardoor hij tot die zondag eigenlijk de media controleerde. Dat is nu toch anders.
Daarom zei ik ook "al met al". Al met al kunnen er natuurlijk net zo'n beetje de cijfers als in 2003 uitrollen, met name voor 't CDA en de PvdA.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 21 november 2006 @ 00:48:03 #15
862 Arcee
Look closer
pi_43735843
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 00:44 schreef Californian_dreamer het volgende:
ik hoop zelf op een overwinning voor links.
Wat zie jij als een overwinning voor links? Persoonlijk zie ik een CDA/PvdA-regering als een nederlaag voor iedereen en die coalitie maakt de meeste kans.
  dinsdag 21 november 2006 @ 00:49:17 #16
11923 I.R.Baboon
pi_43735874
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 00:47 schreef Arcee het volgende:

[..]

Daarom zei ik ook "al met al". Al met al kunnen er natuurlijk net zo'n beetje de cijfers als in 2003 uitrollen, met name voor 't CDA en de PvdA.
Ik durf de stelling aan dat de LPF iig gaat dalen.
pi_43735888
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 00:48 schreef Arcee het volgende:

[..]

Wat zie jij als een overwinning voor links? Persoonlijk zie ik een CDA/PvdA-regering als een nederlaag voor iedereen en die coalitie maakt de meeste kans.
Ik ben alleen tevreden met CDA/PvdA als Bos premier wordt. Ik snak naar een ander gezicht op die post, en dan gaat er ook echt een andere wind waaien.

PvdA moet dus de grootste worden.
  dinsdag 21 november 2006 @ 00:50:19 #18
157786 Ooster
pi_43735890
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 00:34 schreef MrX1982 het volgende:
De KVP vertegenwoordigde een zuil, de katholieke zuil. Ongetwijfeld links én rechts maar dat op parlement.com over Jo Cals is dus onzin?
Nee, wat er op parlement.com staat is geen onzin, de conclusies die jij trekt zijn onzin.
  dinsdag 21 november 2006 @ 00:53:50 #19
22579 Momitsu
Ignorance is bliss
pi_43735969
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 00:49 schreef I.R.Baboon het volgende:

[..]

Ik durf de stelling aan dat de LPF iig gaat dalen.
Ik denk dat je daarmee bij de bookies niet veel gaat verdienen
pi_43735976
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 00:48 schreef Arcee het volgende:

[..]

en jij denkt serieus dat deze coalitie een kans maakt? deze 2 partijen zijn niet te verenigen, daarvoor zijn de verschillen te groot.

Als het CDA wint, zal er met alle macht geprobeerd worden een coalitie te vormen waarbij ze de PvdA niet nodig zullen hebben (zoals in 2003), en wint het PvdA zal het precies zo gaan, alleen dan word er gezocht naar een coalitie zonder CDA.

mark my words...de winnaar van de verkiezingen bepaald welke richting we de komende jaren uitgaan, al scheelt het maar een zetel met de nummer 2.

met andere woorden, met een overwinning voor links hoop ik dus op een overwinning voor de PvdA, en een linkse coalitie.
-I don't wanna wake up one day and find that I let all these years go by...wasted-
-The hardest thing in this world, is to live in it-
  dinsdag 21 november 2006 @ 00:59:02 #21
11923 I.R.Baboon
pi_43736077
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 00:54 schreef Californian_dreamer het volgende:

[..]

en jij denkt serieus dat deze coalitie een kans maakt? deze 2 partijen zijn niet te verenigen, daarvoor zijn de verschillen te groot.

Als het CDA wint, zal er met alle macht geprobeerd worden een coalitie te vormen waarbij ze de PvdA niet nodig zullen hebben (zoals in 2003), en wint het PvdA zal het precies zo gaan, alleen dan word er gezocht naar een coalitie zonder CDA.
Ik denk dat het best meevalt. De soep wordt niet zo heet gegeten etc, en als je naar hun programma's kijkt zijn er ook geen écht onoverkomelijke meningsverschillen. Maar goed, je wint geen verkiezing door te zeggen dat je zo op elkaar lijkt.
pi_43736117
quote:

[..]

Als het er op aankomt valt dat reuze mee hoor.

Die werken echt wel (met frisse tegenzin) samen.
  dinsdag 21 november 2006 @ 01:02:28 #23
22579 Momitsu
Ignorance is bliss
pi_43736136
De verschillen tussen het CDa en de PvdA zijn echt niet zo extreem. Wel is het volgens mij zo dat de leiders van deze partijen niet met elkaar zouden kunnen functioneren in een kabinet. Een coalitie CDA/PvdA acht ik echt niet uitgesloten, maar mocht de PvdA de grootste worden dan zal Jp en hopelijk ook Verhagen het veld ruimen.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog dinsdag 21 november 2006 @ 01:02:34 #24
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_43736138
het is weer echt spannend, alleen groeit links steeds een zetel; dus een meerderheid halen ze niet woensdag

we stormen recht af op een monsterkabinet van CDA/PvdA, wat niemand wil
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_43736154
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 00:59 schreef I.R.Baboon het volgende:

[..]

Ik denk dat het best meevalt. De soep wordt niet zo heet gegeten etc, en als je naar hun programma's kijkt zijn er ook geen écht onoverkomelijke meningsverschillen. Maar goed, je wint geen verkiezing door te zeggen dat je zo op elkaar lijkt.
Ja ben ik wel met je eens. Ze komen er denk ik wel uit. Maar toch denk ik dat het gat tussen PvdA en CDA niet alleen verkiezingsretoriek is. Denk idd dat het nog nooit zo groot is geweest als nu. In de PvdA heeft de linkerflank op dit moment het overwicht, in het CDA de rechterflank. Er zijn enkele zeer grote inhoudelijke bruggen te slaan (huurbeleid, hypotheekrenteaftrek, generaal pardon) bij de coalitiebesprekingen. Er hoeft dan maar weinig te gebeuren of de besprekingen liggen weer op z'n gat, net als in 2003.
  dinsdag 21 november 2006 @ 01:03:41 #26
11923 I.R.Baboon
pi_43736172
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 01:03 schreef Genverbrander het volgende:

[..]

Ja ben ik wel met je eens. Ze komen er denk ik wel uit. Maar toch denk ik dat het gat tussen PvdA en CDA niet alleen verkiezingsretoriek is. Denk idd dat het nog nooit zo groot is geweest als nu. In de PvdA heeft de linkerflank op dit moment het overwicht, in het CDA de rechterflank. Er zijn enkele zeer grote inhoudelijke bruggen te slaan (huurbeleid, hypotheekrenteaftrek, generaal pardon) bij de coalitiebesprekingen. Er hoeft dan maar weinig te gebeuren of de besprekingen liggen weer op z'n gat, net als in 2003.
Dat is zo, en daar moeten ze zich beiden bewust van zijn.

Maar goed, er valt nog weinig te zeggen van de uitslag woensdag, maar de kans is groot dat alle andere mogelijke coalities NOG onwaarschijnlijker zijn dan CDA-VVD-D66 was in 2003. En dan zullen ze zich nog wel een keer bedenken voor ze de CDA-PvdA (of vv) besprekingen opblazen en helemaal overgeleverd zijn aan een coalitieloterij.
pi_43736182
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 01:02 schreef Momitsu het volgende:
De verschillen tussen het CDa en de PvdA zijn echt niet zo extreem. Wel is het volgens mij zo dat de leiders van deze partijen niet met elkaar zouden kunnen functioneren in een kabinet. Een coalitie CDA/PvdA acht ik echt niet uitgesloten, maar mocht de PvdA de grootste worden dan zal Jp en hopelijk ook Verhagen het veld ruimen.
Ohhh die dag zal ik voor altijd onthouden als de meest gelukzalige dag uit mijn leven.
pi_43736211
quote:
DEN HAAG - Twee dagen voor de Tweede Kamerverkiezingen lijkt de strijd tussen CDA en PvdA om wie de grootste partij wordt toch nog spannend te worden.

In de peiling van Maurice de Hond liep de voorsprong van het CDA maandag terug tot 3 zetels: 42 om 39. Afgelopen zaterdag was die voorsprong nog 5 zetels. Ook in de politieke barometer van Interview/NSS en het tv-programma Nova loopt de PvdA in. Het verschil was zondag 10 zetels, maandag waren dat er 6. In de peiling komt het CDA uit op 43, de PvdA op 37.

SP

Daar tegenover staat de peiling van TNS Nipo die maandag aangaf dat de SP juist de PvdA had ingehaald. In deze peiling komt de PvdA uit op 31 zetels, de SP op 32 en het CDA op 41.

De VVD staat in alle peilingen onveranderd op verlies. Als er nu verkiezingen zouden zijn, zouden de liberalen 21 zetels behalen, een verlies van 7 in vergelijking met de stembusgang in 2003.

In geen van de peilingen haalt de huidige coalitie van CDA en VVD een meerderheid. Dat geldt evenmin voor het linkse blok van PvdA, SP en GroenLinks.

Linkse coalitie

Tot teleurstelling van SP en GroenLinks sprak PvdA-leider Wouter Bos zich ook maandag niet onomwonden uit voor een linkse coalitie. Tijdens een gesprek in een Amsterdams café maakte Bos zijn linkse collega's duidelijk dat hij met een eigen verhaal naar de kiezer wil.

Volgens hem is in het gesprek wel weer vastgesteld dat PvdA, SP en GroenLinks veel gemeen hebben, maar hij vindt dat iedere partij moet proberen zoveel mogelijk stemmen te behalen om samen het "kabinet van Balkenende en Verdonk" te voorkomen.

Onontbeerlijk

Daarvoor is een grote PvdA onontbeerlijk, hield Bos maandag zijn achterban voor tijdens de slotavond van zijn verkiezingscampagne in Haarlem. "Voor iedereen die vindt dat het sterker en socialer moet zijn in Nederland is de keus duidelijk. Een kabinet Balkenende-Verdonk zal de verschillen en tegenstellingen tussen de mensen alleen maar verder vergroten."

Eindstation

Ook VVD-leider Mark Rutte benutte de laatste VVD-campagnebijeenkomst nog eens om flink uit te halen. Vooral het CDA moest het in Amsterdam ontgelden. "Een stem op het CDA is een sprong op een trein waarvan niemand weet wat het eindstation is", zei Rutte.

Hij hekelde opnieuw de opstelling van CDA-leider Jan Peter Balkenende, die weigert zich uit te spreken voor een voortzetting van de huidige coalitie van CDA en VVD. "Jan Peter is maar met één vraag bezig: hoe blijf ik premier. Hij mijdt elke keuze die kiezers kan kosten."

Gezinsbeleid

Balkenende sloeg maandagavond op een CDA-bijeenkomst in Lisse juist een verzoenende toon aan. Hij richtte zich op het jeugd- en gezinsbeleid. Dit van oudsher CDA-thema wordt volgens hem inmiddels ook opgepakt door andere partijen. "Laten we ondanks alle politieke verschillen kijken wat ons bindt", aldus Balkenende.

Hij stelde voor tijdens de eerste maanden van de nieuwe kabinetsperiode te komen met een plan van aanpak voor het gezinsbeleid. Daarin moet volgens hem de komst staan van centra voor jeugd en gezin in elke gemeente, het wegwerken van taalachterstanden en maatschappelijke stages voor jongeren.

Bron:Nu.nl
Ja vertrouw de VOC mentaliteit, hoe meer binnen hoe groter de PVDA.
  dinsdag 21 november 2006 @ 01:07:50 #29
78918 SeLang
Black swans matter
pi_43736245
Het lijkt er wel op dat de SP te vroeg is gepiekt. Die gaan waarschijnlijk rond de 20 zetels halen.
Misschien wordt het toch nog een nek-aan-nek race tussen CDA en PvdA.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_43736251
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 01:03 schreef I.R.Baboon het volgende:

[..]

Dat is zo, en daar moeten ze zich beiden bewust van zijn.

Maar goed, er valt nog weinig te zeggen van de uitslag woensdag, maar de kans is groot dat alle andere mogelijke coalities NOG onwaarschijnlijker zijn dan CDA-VVD-D66 was in 2003. En dan zullen ze zich nog wel een keer bedenken voor ze de CDA-PvdA (of vv) besprekingen opblazen en helemaal overgeleverd zijn aan een coalitieloterij.
Klopt. Inderdaad zal Balkenende de boel minder snel laten klappen dan in 2003, toen hij in de comfortabele positie zat om te kiezen tussen links en rechts. Maar het blijft een explosief mengseltje hoor. Bos en Balkenende, twee totaal verschillende persoonlijkheden die elkaar niet goed liggen en dan al die moeilijke inhoudelijke punten waarover ze in het heetst van de verkiezingstijd allemaal harde beloftes hebben gemaakt naar de kiezers. Moeilijk!
  dinsdag 21 november 2006 @ 01:13:03 #31
11923 I.R.Baboon
pi_43736331
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 01:08 schreef Genverbrander het volgende:

[..]

Klopt. Inderdaad zal Balkenende de boel minder snel laten klappen dan in 2003, toen hij in de comfortabele positie zat om te kiezen tussen links en rechts. Maar het blijft een explosief mengseltje hoor. Bos en Balkenende, twee totaal verschillende persoonlijkheden die elkaar niet goed liggen en dan al die moeilijke inhoudelijke punten waarover ze in het heetst van de verkiezingstijd allemaal harde beloftes hebben gemaakt naar de kiezers. Moeilijk!
Nou ja, tussen de regels door hebben ze wel wat speelruimte aangegeven. Bos heeft geen halszaak gemaakt van de hypotheekrente, en wat het CDA met het Generaal Pardon gaat doen vraag ik me ook af (ik vond het vrij onverstandig dat Balkenende dat min of meer uitgesloten heeft). Misschien moeten Wijn en Bos samen het kabinet gaan trekken, dat lijkt me wel wat.

Maar het blijft allemaal spannend. Nou ja, over 2 dagen weten we (wellicht) meer.
pi_43736407
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 01:13 schreef I.R.Baboon het volgende:

[..]

Nou ja, tussen de regels door hebben ze wel wat speelruimte aangegeven. Bos heeft geen halszaak gemaakt van de hypotheekrente, en wat het CDA met het Generaal Pardon gaat doen vraag ik me ook af (ik vond het vrij onverstandig dat Balkenende dat min of meer uitgesloten heeft). Misschien moeten Wijn en Bos samen het kabinet gaan trekken, dat lijkt me wel wat.

Maar het blijft allemaal spannend. Nou ja, over 2 dagen weten we (wellicht) meer.
Dat lijkt me ook wel wat, die twee liggen elkaar wel. Leers heeft zich ook uitgesproken voor een generaal pardon, dan kan hij Balkenende vervangen.

Balkenende zal na lange moeizame onderhandelingen uiiteindelijk ook wel met een generaal pardon akkoord gaan denk ik, maar dat is vooral voor hem natuurlijk moeilijk te verkopen aan de vele rechtse kiezers die bij de VVD zijn weggelopen.
pi_43736461
Voor kwartje(10 euro cent), alles koop, weet je niet......................rest vergeten, ik heb genoeg op de markten gestaan.
pi_43737848
was de VOC niet iets van balkenelende?
bovendien, het heeft wel ons land groot gemaakt.

stem gewoon pvda, de partij voor het volk.
pi_43738923
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 00:31 schreef Genverbrander het volgende:
Intussen gaan we hier door over de peilingen en verbazen we ons nog over de verrassende peiling van TNS Nipo, die laat zien dat de SP de PvdA voorbij is gestreefd. De andere twee peilingen laten juist een spectaculaire winst zien voor de PvdA.
Dat vind ik wel erg vreemd, geeft wel aan dat de peilers in dit geval ook maar een beetje in het duister tasten.

Eergisteren ging Zembla trouwens over de manier waarop gepeild werd en de betrouwbaarheid ervan.
  dinsdag 21 november 2006 @ 09:02:26 #36
158930 Jurgen21
Rechtse christenhond
pi_43739293
Ik denk dat we het signaal van TNS NIPO niet mogen onderschatten. Dat bureau heeft gepeild in het weekeinde, toen de SP bij de andere bureaus alweer aan het dalen was. Dat NIPO die trend niet ziet zegt vrij veel. Als je alle polls op internet zo eens bekijkt dan zie je datd e SP veel populairder is dan de PvdA. Het wordt dus morgen echt spannend.
Pugna Pro Patria
pi_43739413
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 09:02 schreef Jurgen21 het volgende:
Ik denk dat we het signaal van TNS NIPO niet mogen onderschatten. Dat bureau heeft gepeild in het weekeinde, toen de SP bij de andere bureaus alweer aan het dalen was.
Nee hoor, TNS peilt iedere week op donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag. Dus niet alleen het weekend. Ik denk dat de meesten de poll hebben ingevuld op donderdag. Dat kan heel goed want TNS peilt maar 1x per week, en al die mensen in het panel staan nu natuurlijk te trappelen om polls in te vullen dus die hebben dat meteen donderdag gedaan. Donderdag en vrijdag was precies ook de piek van de SP in de andere peilingen.

Ik denk dat de peilingen van Interview en De Hond het beste de huidige stand van zaken weergeven, en dat is dus een enorme groei van de PvdA ten koste van de SP, en een voorzichtige daling van het CDA.
pi_43739453
Tijd voor een verbod op tussentijdse peilingen. Er worden nu alleen maar brandjes geblust om eerdere uitspraken te corrigeren, dan dat er daadwerkelijk een visie gepresenteerd wordt. Het is wel vermakelijk om het allemaal te zien, maar het is niet goed.
pi_43739508
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 09:10 schreef Genverbrander het volgende:

[..]

Nee hoor, TNS peilt iedere week op donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag. Dus niet alleen het weekend. Ik denk dat de meesten de poll hebben ingevuld op donderdag. Dat kan heel goed want TNS peilt maar 1x per week, en al die mensen in het panel staan nu natuurlijk te trappelen om polls in te vullen dus die hebben dat meteen donderdag gedaan. Donderdag en vrijdag was precies ook de piek van de SP in de andere peilingen.

Ik denk dat de peilingen van Interview en De Hond het beste de huidige stand van zaken weergeven, en dat is dus een enorme groei van de PvdA ten koste van de SP, en een voorzichtige daling van het CDA.
Is de wens hier de vader van de gedachte?
  dinsdag 21 november 2006 @ 09:56:37 #40
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_43740171
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 08:41 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Dat vind ik wel erg vreemd, geeft wel aan dat de peilers in dit geval ook maar een beetje in het duister tasten.

Eergisteren ging Zembla trouwens over de manier waarop gepeild werd en de betrouwbaarheid ervan.
Was erg interessant . Daar bleek dat bij Maurice de Hond er alleen mensen zaten die zich vrijwillig hadden opgegeven hadden. Vaak zijn dit wat meer mondige en kritische personen, die zich veel bemoeien en interesseren in de maatschappij. Leeftijd, inkomensgroepen, geslacht enzo kun je nog corrigeren via diverse wegingsfactoren, maar het is ondoenlijk om op basis van categorieën als 'de mondigheid van de burger' een peiling te corrigeren. Je hebt namelijk ook een grote groep mensen, die zich niet willen opgeven voor zo'n panel en het zou goed kunnen dat in die groep het stemgedrag anders is.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_43740275
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 09:15 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Is de wens hier de vader van de gedachte?
Ja voor een gedeelte wel, maar het blijft zo dat TNS o.a. heeft gepeild op donderdag, toen de SP dus in de piek zat. Daarbij peilde TNS Nipo de SP vanaf het begin al hoger dan de andere twee peilers.
pi_43740341
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 09:56 schreef Falco het volgende:

[..]

Was erg interessant . Daar bleek dat bij Maurice de Hond er alleen mensen zaten die zich vrijwillig hadden opgegeven hadden. Vaak zijn dit wat meer mondige en kritische personen, die zich veel bemoeien en interesseren in de maatschappij. Leeftijd, inkomensgroepen, geslacht enzo kun je nog corrigeren via diverse wegingsfactoren, maar het is ondoenlijk om op basis van categorieën als 'de mondigheid van de burger' een peiling te corrigeren. Je hebt namelijk ook een grote groep mensen, die zich niet willen opgeven voor zo'n panel en het zou goed kunnen dat in die groep het stemgedrag anders is.
Idd.

Vooral ook de stelling van die dame van de uni die onderzoek had gedaan dat internetpeilers wel corrigeren voor van alles en nog wat, maar eigenlijk niet goed (kunnen) weten waarvoor ze precies moeten corrigeren en in welke mate, dus dat ze daardoor nog steeds geen goed beeld kunnen geven. En dat uiteindelijk de enige methode om iets te zeggen een aselecte steekproef is, waarbij je ook je best moet doen om degenen die niet mee willen doen, toch in je steekproef te krijgen.

Met name internetpeilingen hebben een grote onzekere factor, omdat ze bepaalde doelgroepen structureel negeren.
  dinsdag 21 november 2006 @ 10:18:58 #43
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_43740663
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 10:05 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Idd.

Vooral ook de stelling van die dame van de uni die onderzoek had gedaan dat internetpeilers wel corrigeren voor van alles en nog wat, maar eigenlijk niet goed (kunnen) weten waarvoor ze precies moeten corrigeren en in welke mate, dus dat ze daardoor nog steeds geen goed beeld kunnen geven. En dat uiteindelijk de enige methode om iets te zeggen een aselecte steekproef is, waarbij je ook je best moet doen om degenen die niet mee willen doen, toch in je steekproef te krijgen.
Yup, zelfs een aselecte steekproef is niet alles. Ik werk bij een onderzoeksbureau waar aselect mensen worden geselecteerd en bel ze dan vervolgens op. Bij een onderzoek merkte ik al gauw dat relatief teveel mensen (die mee wilden doen aan dat onderzoek) zeggen dat ze voor alle dingen altijd stemmen, terwijl verkiezingen voor Europa een opkomstpercentage van hooguit 50% hebben. Dus je mist altijd een bepaalde groep mensen in je onderzoek.
pi_43740721
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 10:18 schreef Falco het volgende:

[..]

Yup, zelfs een aselecte steekproef is niet alles. Ik werk bij een onderzoeksbureau waar aselect mensen worden geselecteerd en bel ze dan vervolgens op. Bij een onderzoek merkte ik al gauw dat relatief teveel mensen (die mee wilden doen aan dat onderzoek) zeggen dat ze voor alle dingen altijd stemmen, terwijl verkiezingen voor Europa een opkomstpercentage van hooguit 50% hebben. Dus je mist altijd een bepaalde groep mensen in je onderzoek.
Ja maar met een aselecte steekproef kun je gewoon de bekende statistische formules op je dataset loslaten om te zien wat het betrouwbaarheidsinterval precies is. Bij een selecte steekproef kan dat absoluut niet. Niemand weet dus precies wat de foutmarge is van de peilingen. Dan kan 2 zetels zijn, maar ook 10.
pi_43741064
quote:
met andere woorden, met een overwinning voor links hoop ik dus op een overwinning voor de PvdA, en een linkse coalitie.
Dat steun ik van harte. Ikzelf stem absoluut geen PvdA, maar om een links (of in ieder geval géén rechts) kabinet te vormen, moet er ééntje de grootste zijn. En PvdA is dan de enige die kans maakt. Dus toen ik van het weekend campagne stond te voeren, smeekte ik sommige mensen dan toch op z'n minst op PvdA te stemmen, als ze niet linkser willen stemmen.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 21 november 2006 @ 11:08:08 #46
862 Arcee
Look closer
pi_43741808
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 01:17 schreef Genverbrander het volgende:
Balkenende zal na lange moeizame onderhandelingen uiiteindelijk ook wel met een generaal pardon akkoord gaan denk ik
Niet als 't CDA de grootste partij is en Balkenende aan het roer staat.
pi_43741862
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 11:08 schreef Arcee het volgende:

[..]

Niet als 't CDA de grootste partij is en Balkenende aan het roer staat.
nou dat betwijfel ik hoor. Ze zullen de PvdA toch op belangrijke punten tegemoet moeten komen, het is geen splinterpartijtje. Bovendien is het generaal pardon voor Balkenende geen breekpunt.
pi_43741976
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 11:09 schreef Genverbrander het volgende:

[..]

nou dat betwijfel ik hoor. Ze zullen de PvdA toch op belangrijke punten tegemoet moeten komen, het is geen splinterpartijtje.
Idd. En uiteindelijk moet er een regering komen, en dan is een coalitie CDA-PVDA wel de meest reële. Het CDA kan dus niet achteroverleunen en er maar op wachten tot de PVDA overal water bij de wijn doet. Dan knallen de onderhandelingen, en kan het CDA beginnen naar de zoektocht naar een ander kabinet, en dat wordt erg lastig. Moeten ze met VVD en GL of SP in zee. Dan moeten ze meer water bij de wijn doen, want anders stappen GL/SP niet in het kabinet.
  Moderator dinsdag 21 november 2006 @ 11:16:50 #49
1212 crew  Mike
Excellent!
pi_43742039
Het Generaal Pardon heeft het net niet gehaald op het laatste CDA-congres, maar er is een hele grote groep CDA-ers die dat zien zitten. Ik kan me niet voorstellen dat het CDA hier een breekpunt van gaat maken.
In some matters there's no reality, only perception. Truth exists, but people have a vested interest in not knowing it.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 21 november 2006 @ 11:19:04 #50
862 Arcee
Look closer
pi_43742096
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 11:09 schreef Genverbrander het volgende:
nou dat betwijfel ik hoor. Ze zullen de PvdA toch op belangrijke punten tegemoet moeten komen, het is geen splinterpartijtje. Bovendien is het generaal pardon voor Balkenende geen breekpunt.
Heeft JP letterlijk zo gezegd.

Overigens vind ik 't ook ongeloofwaardig als de HRA niet aangepakt gaat worden. Vrijwel alle partijen willen dat.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 21 november 2006 @ 11:19:49 #51
862 Arcee
Look closer
pi_43742118
Ik vind 'n CDA/PvdA-regering helemaal niks.
pi_43742119
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 11:19 schreef Arcee het volgende:

[..]

Heeft JP letterlijk zo gezegd.
Dat dacht ik ook.
quote:
Overigens vind ik 't ook ongeloofwaardig als de HRA niet aangepakt gaat worden. Vrijwel alle partijen willen dat.
VVD niet, en CDA is er ook niet echt voor.
pi_43742142
quote:
Ik ook.
Het is nog wel iets beter als een CDA-VVD regering, maar daar heb je het wel mee gehad.
pi_43742213
Nog 1 nacht en dan kunnen de peilingen allemaal de kast in want er komt toch wat anders uit
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 21 november 2006 @ 11:23:05 #55
862 Arcee
Look closer
pi_43742232
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 11:19 schreef Wombcat het volgende:
VVD niet, en CDA is er ook niet echt voor.
Exact, en daarom moeten die 2 ook samen regeren.

Of linkse partijen, maar niet een meer-water-dan-wijn-kabinet van CDA en PvdA.
pi_43742332
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 11:23 schreef Arcee het volgende:

[..]

Exact, en daarom moeten die 2 ook samen niet regeren.
maar dat is een persoonlijke mening
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 21 november 2006 @ 11:29:06 #57
862 Arcee
Look closer
pi_43742427
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 11:26 schreef Wombcat het volgende:
maar dat is een persoonlijke mening
PvdA + SP + GL dan? Niet dat die een meerderheid hebben, maar goed, dan heb je wel partijen die 't redelijk eens kunnen worden.
pi_43742513
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 11:29 schreef Arcee het volgende:

[..]

PvdA + SP + GL dan? Niet dat die een meerderheid hebben, maar goed, dan heb je wel partijen die 't redelijk eens kunnen worden.
Dat wel
Ik zie een kabinet CDA-PVDA ook liever dan een kabinet CDA-VVD, maar CDA-PVDA lijkt me ook niets. Daar heb ik al eens op gestemd (Lubber III), en daar kreeg ik spijt van, dus doe ik niet nog een keer.

(Of het was Paars 1 waar ik op PVDA heb gestemd, maar iig kreeg ik de laatste keer spijt toen ik op PVDA heb gestemd).

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 21-11-2006 11:33:13 ]
pi_43742536
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 11:16 schreef Mike het volgende:
Het Generaal Pardon heeft het net niet gehaald op het laatste CDA-congres, maar er is een hele grote groep CDA-ers die dat zien zitten. Ik kan me niet voorstellen dat het CDA hier een breekpunt van gaat maken.
Juist het kan hem in z'n eigen partij alleen maar populairder maken. Het sociale gezicht van het CDA wordt toch wat gemist.
pi_43742588
quote:
Het is ook niks maar de enige reeële optie.

Over 4 jaar zakken ze dan beiden wel weer in en kunnen de confessionelen weer uit de macht geschopt worden .
  dinsdag 21 november 2006 @ 11:36:08 #61
158930 Jurgen21
Rechtse christenhond
pi_43742616
Uit de Leeuwarder Courant
quote:
Peiling: SP derde partij in Friesland, VVD verliezer

Leeuwarden - De SP groeit in Friesland uit tot de derde partij. En de VVD verliest een derde van de stemmen. Dit is de uitkomst van een peiling onder 990 Friezen door enquêtebureau vraaghetdevries.nl van de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden.

Het CDA krijgt morgen in Friesland de meeste stemmen. De christendemocraten zouden op grond van de Friese stemmen mogen rekenen op 52 zetels in de Tweede Kamer, de PvdA op 34, de SP op 28 en de VVD op 14. Opvallend is dat de SP vooral stemmen wint van het bevolkingsdeel dat in oktober nog geen keuze had bepaald, en uit de hoek van de PvdA. Veel oorspronkelijke VVD-stemmers geven nu hun steun aan het CDA. Daarmee volgt Friesland een landelijke trend.
Pugna Pro Patria
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')