Ik weet dus ondertussen dankzij Ivo dat mijn beredenering van het omrekenen van de waardes juist is, maar het belangrijkste weet ik nog niet. kán ik een dsrl als lichtmeter gebruiken voor mijn film-srl. Ik zou zelf niet weten waarom niet, maar misschien heeft iemand van jullie hier meer ervaring mee.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 20:36 schreef PoseidonVS het volgende:
In het kort: Kan ik een willekeurige Dsrl(of zelfs mijn edelcompact) gebruiken als lichtmeter voor mijn filmreflex?
Uitgebreider: Ik ga binnenkort met Vliegvrager de studio in voor een shoot, dus met losse flitsers enzo.
Nou is dat voor mij de eerste keer en ik heb niet echt ervaring met het werken met losse flitsers. Kan ik nou voor mijn camera de instellingen overnemen die Vlieg voor zijn Dsrl gebruikt mits we de ISO gelijk houden? Of zou ik misschien zelfs mijn mijn Dimage Z1 wat test shots kunnen maken om te kijken wat de juist belichtings instelling is?
Als ik dan één juist instelling weet kan ik aan de hand daarvan toch ook gewoon de waardes voor andere diafragma instellingen uitreken? Dus bijvoorbeeld 1/250 op f4 is ok ==> dan is 1/500 op f2.8 ook ok.
Ja hoor, dat kan je. Tijdens de vorige mei meet heeft Xilantof zijn D70 gebruikt als lichtmeter voor zijn 6x6 camera. En ik heb er 1 of 2 keer gebruik van gemaakt.quote:Op donderdag 16 maart 2006 08:41 schreef PoseidonVS het volgende:
Ik weet dus ondertussen dankzij Ivo dat mijn beredenering van het omrekenen van de waardes juist is, maar het belangrijkste weet ik nog niet. kán ik een dsrl als lichtmeter gebruiken voor mijn film-srl. Ik zou zelf niet weten waarom niet, maar misschien heeft iemand van jullie hier meer ervaring mee.
Dank je, Dan hoef ik iig geen proefrolletje te schieten en te ontwikkelen om te kijken of het wel goed gaat.quote:Op donderdag 16 maart 2006 11:01 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
Ja hoor, dat kan je. Tijdens de vorige mei meet heeft Xilantof zijn D70 gebruikt als lichtmeter voor zijn 6x6 camera. En ik heb er 1 of 2 keer gebruik van gemaakt.
Dank je, ik heb het even in de eerste post erbij gezet.quote:Op donderdag 16 maart 2006 11:06 schreef Shark.Bait het volgende:
Vorig deel: Heb je een fotografie vraag? Vraag het de expert(s)!
De OP:
De bedoeling is simpel, jij als hebt een brandende vraag omtrent fotografie en wij de experts proberen dan zo simpel mogelijk een antwoord op je vraag te geven
LET OP:
Dit is geen topic voor camera specifieke vragen!!!
Dit is geen topic om te vragen of je foto wel mooi is, daar zijn andere topics voor
Het grote lenzentopic #9quote:Op zaterdag 18 maart 2006 15:38 schreef Pr0-n00b het volgende:
Ben van plan om een 2e hands 100-200 lens voor mijn canon 300 te kopen, nu vroeg ik me af of een FD lens wel op een 300 past?
(geen idee of dit het goede topic is, maar heb geen idee waar ik hem anders moet stellen.)
Heeft dat niet iets te maken met de focuslengte, die op een digitaaltoestel groter is. ??quote:Op donderdag 23 maart 2006 13:23 schreef Quinazoline het volgende:
Ik vroeg dit al in de slowchat, maar probeer het hier ook maar even:
Mijn fotocursusdocent zei gisterenavond tegen mij dat je met een digitale camera bij hetzelfde diafragma en sluitertijd en een vergelijkbare brandpuntsafstand (bv 35 tov 50 mm) een grotere scherptediepte hebt dan bij een analoge camera. Klopt dat? En hoe komt dat?
klopt. komt door de "circle of confusion"quote:Op donderdag 23 maart 2006 13:23 schreef Quinazoline het volgende:
Ik vroeg dit al in de slowchat, maar probeer het hier ook maar even:
Mijn fotocursusdocent zei gisterenavond tegen mij dat je met een digitale camera bij hetzelfde diafragma en sluitertijd en een vergelijkbare brandpuntsafstand (bv 35 tov 50 mm) een grotere scherptediepte hebt dan bij een analoge camera. Klopt dat? En hoe komt dat?
Hey, ik had daar al antwoord gegeven!quote:Op donderdag 23 maart 2006 13:23 schreef Quinazoline het volgende:
Ik vroeg dit al in de slowchat, maar probeer het hier ook maar even:
Mijn fotocursusdocent zei gisterenavond tegen mij dat je met een digitale camera bij hetzelfde diafragma en sluitertijd en een vergelijkbare brandpuntsafstand (bv 35 tov 50 mm) een grotere scherptediepte hebt dan bij een analoge camera. Klopt dat? En hoe komt dat?
Volgende keer crossposten dusquote:Op donderdag 23 maart 2006 15:14 schreef PoseidonVS het volgende:
Hey, ik had daar al antwoord gegeven!
Ik wist alleen niet meer precies waarom het was.
Mischien kun je op deze site wat meer te weten komen.. Ook met de tool die daar staatquote:Op dinsdag 25 april 2006 14:42 schreef Esto het volgende:
GoedenmiddagIk heb ook een paar vragen.
Ik snap nog steeds niet hoe het zit met de F-getalen (stops). Die dingen zijn dus om een hoeveelheid ligt op je sensor toe te laten?
Maar ik heb ook iemand ooit horen zeggen dat het voor meer scherptediepte of DOF zorgt. Neem nou bijvoorbeeld de foto's van Aapstok, die gebruikt volgens mij 2 of 2.8 getallen, vandaar die mooie portretten waarvan alleen het gezicht scherp is en de hals etc. vaag, denk ik?
Maar als ik nou bijvoorbeeld een overzichtsfoto wil hebben waarbij alles er duidelijk op moet staan, moet ik dan een hoog F-getal nemen?
Als ik schiet op de M stand en een F-getal in stel dan wordt de foto juist veelste licht of veelste donker
En dan nog een vraagje... Begrijp ik het nou goed dat een F-getal eigenlijk hetzelfde is als de diafragma of niet?
Dat bij een laag F-getal de diafragma klein is... En bij een hoog getal de diafragma groot isOf juist andersom?
De f waarde en stops zijn niet het zelfde. Een stop is een trap in je belichting. Dus van 1/250 f2 naar 1/250 f2.8 is +1 stop, maar 1/250 f8 naar 1/500 f8 is ook +1 stop.quote:Op dinsdag 25 april 2006 14:42 schreef Esto het volgende:
GoedenmiddagIk heb ook een paar vragen.
Ik snap nog steeds niet hoe het zit met de F-getalen (stops). Die dingen zijn dus om een hoeveelheid ligt op je sensor toe te laten?
Maar ik heb ook iemand ooit horen zeggen dat het voor meer scherptediepte of DOF zorgt. Neem nou bijvoorbeeld de foto's van Aapstok, die gebruikt volgens mij 2 of 2.8 getallen, vandaar die mooie portretten waarvan alleen het gezicht scherp is en de hals etc. vaag, denk ik?
Maar als ik nou bijvoorbeeld een overzichtsfoto wil hebben waarbij alles er duidelijk op moet staan, moet ik dan een hoog F-getal nemen?
Als ik schiet op de M stand en een F-getal in stel dan wordt de foto juist veelste licht of veelste donker
En dan nog een vraagje... Begrijp ik het nou goed dat een F-getal eigenlijk hetzelfde is als de diafragma of niet?
Dat bij een laag F-getal de diafragma klein is... En bij een hoog getal de diafragma groot isOf juist andersom?
Dat moet onderbelichten zijn. Als je tegen de ondergrens van de juiste belichting aan zit kun je hem niet overblichten want dan zou of je sluitertijd omhoog moeten of je diafragma en dat wilde/kan je dus niet.quote:Op dinsdag 25 april 2006 15:40 schreef Puckzzz het volgende:
wanneer je een hoog F getal neemt komt er minder licht door je lens, dus zul je een langere sluitertijd moeten hanteren om met die combinatie het juiste licht te bepalen op stand M.
Als ie dan nog te donker is maar een langere sluitertijd gaat echt niet iv.m. bewegingsonscherpte kan je 'm nog een paar stops overbelichten onderbelichten
Als het goed is kan je je camera laten meten wat de juiste waarde zou moeten zijn bij een bepaald diafragma. Die kun je overnemen. En als je alles handmatig wil doen zul je dus op een andere manier het licht moeten meten of het leren te gokken/ in te schatten op het oog.quote:Op dinsdag 25 april 2006 15:47 schreef Esto het volgende:
Thanks HM²
@ Puckzzz, bedankt voor je uitleg! Denk dat ik het nu wel een beetje snapMoet dan alleen nog uitvinden welke sluitertijd het beste past bij een F getal om de juiste belichting te krijgen
.
@ Poseidon, ook bedankt ! Ik snap het nuAlleen niet hoe je weet welke sluitertijd dan het beste bij het F-getal past... Dat doet de camera toch niet automatisch?
quote:Op dinsdag 25 april 2006 15:49 schreef PoseidonVS het volgende:
[..]
Dat moet onderbelichten zijn. Als je tegen de ondergrens van de juiste belichting aan zit kun je hem niet overblichten want dan zou of je sluitertijd omhoog moeten of je diafragma en dat wilde/kan je dus niet.
In zo'n geval neem je dus een te donkere foto die je later in Photoshop oid ophaald > een onderbelichte foto dus.
bedoelde hij misschien dat 1 GIG gewoon wel voldoende is?quote:Op dinsdag 25 april 2006 16:25 schreef Schupi het volgende:
Ik ben van plan een Panasonic DMC FX 01aan te schaffen. Ik had hoge verwachtingen van deze digitale camera en deze worden door de eerste reviews op kieskeurig alleen maar bevestigd.
Nu heb ik een vraagje over de geugenkaartjes (heb er zelf helemaal (nog) geen verstand van). Ik wilde eigenlijk een SanDisk ultra II 2 GB kaartje kopen. De verkoper in de winkel zei dat dit helemaal geen toegevoegde waarde had en dat een gewone 1GB kaart voldoende was voor dit toestel. Ik vermoed echter dat hij dit zei omdat hij alleen maar een 1GB-kaart had.
Ultra heeft toch met de schrijfsnelheid te maken? Er zit een mogelijkheid op deze camera om snel foto's achter elkaar te maken. Heeft dan zo'n ultra-kaartje toegevoegde waarde?
De verkoper vind het voldoende. Juist.quote:Op dinsdag 25 april 2006 16:25 schreef Schupi het volgende:Ik wilde eigenlijk een SanDisk ultra II 2 GB kaartje kopen. De verkoper in de winkel zei dat dit helemaal geen toegevoegde waarde had en dat een gewone 1GB kaart voldoende was voor dit toestel. Ik vermoed echter dat hij dit zei omdat hij alleen maar een 1GB-kaart had.
Ja, maar alleen als het toegevoegde waarde heeft. Het voordeel van 2GB snap ik wel maar ik zit met die ultraquote:Op dinsdag 25 april 2006 16:33 schreef VanBinsbergenLUL het volgende:
[..]
De verkoper vind het voldoende. Juist.
Als jij een 2GB wil kopen voor dat ding, dan doe je dat toch lekker gewoon...
Dat lijkt me meer iets voor serieuze sportfotografen die volop met burstmode schieten...quote:Op dinsdag 25 april 2006 16:41 schreef Schupi het volgende:
[..]
Ja, maar alleen als het toegevoegde waarde heeft. Het voordeel van 2GB snap ik wel maar ik zit met die ultra
Betere belichting en witbalans?quote:Op woensdag 26 april 2006 01:17 schreef PescaPallaMarcusManu het volgende:
Weet iemand hoe het komt dat die kleuren zo mooi geworden zijn bij deze foto? De rest was heel saai en grauw en deze was perrongeluk heel leuk! (ja de foto zelf niet maar de kleuren) en ik wil wel meer van dat soort foto's maken!
Je berekening klopt. Tenminste: dat zegt mijn calculatorquote:Op dinsdag 25 april 2006 20:51 schreef Gimmick het volgende:
Ik liet altijd mijn mijn negatieven inscannen bij de hema. Op zich redelijk te vreden, alleen heb ik nog nooit een medewerker gehad die hetzelfde verhaal vertelde als zijn collega. Nu kreeg ik te horen dat ze geen zwart/witfilms in konden scannen, terwijl ik toch echt een aantal cd's van de hema heb. U begrijpt: tranen.
Nu zag ik ook dat scanners helemaal niet zo duur meer zijn. Voor rond de negentig euro heb je een behoorlijke scanner van 3200 dpi. Nu vroeg ik me af wat voor resolutie dit geeft. Ik kwam op dit:
Een kleinbeeldnegatief is 2,4 bij 3,5 cm.
1 inch is 2,24 cm, dus dat maakt het 1260 dots per cm (dpc).
2,4 cm x 1260 dpc = 3024
3,5 cm x 1260 dpc = 4410
De resolutie is dan 3023 bij 4409 = 13 335 840, grofweg 13 megapixel.![]()
Dat is best veel. Dan ga ik me ook niet meer aan de max 550 px regel houden. Klopt mijn berekening? Of zie ik wat stoms over het hoofd?
Nog een vraag:
Canon duidt zijn scanner aan met 3200 x 6400 dpi. Waarom wordt dit dpi met twee getallen weergegeven?
Zoals Aapstok al aangeeft is je camera hier niet echt geschikt voor. Wat je echter zou kunnen proberen is je macro-functie hiervoor te misbruiken.quote:Op woensdag 26 april 2006 10:35 schreef Elefes het volgende:
Oke, ik zit al heel lang met een vraag. Ik wil graag foto's maken (o.a. portretfoto's, van mensen en dieren, maar ook landschapsfoto's) met een kleine scherptediepte. Dus dat het hoofd van die mensen wel mooi scherp is, maar de achtergrond echt wazig (of in landschap gezien, dat er gewoon maar een klein gebied scherp is op de foto). Dit lukt mij wel als ik macrofoto's maak, dat is geen probleem.
Maar voor "gewone" foto's, kan ik dat voor elkaar krijgen met mijn Olympus C7070, of is dat echt iets wat je met een spiegelreflex en een bepaalde lens moet doen?
Er gaat niks boven een SLR als je een écht kleine scherptediepte wil. Dit omdat een SLR een véél groter sensoroppervlakte heeft dan compactcamera...quote:Op woensdag 26 april 2006 10:35 schreef Elefes het volgende:
Oke, ik zit al heel lang met een vraag. Ik wil graag foto's maken (o.a. portretfoto's, van mensen en dieren, maar ook landschapsfoto's) met een kleine scherptediepte. Dus dat het hoofd van die mensen wel mooi scherp is, maar de achtergrond echt wazig (of in landschap gezien, dat er gewoon maar een klein gebied scherp is op de foto). Dit lukt mij wel als ik macrofoto's maak, dat is geen probleem.
Maar voor "gewone" foto's, kan ik dat voor elkaar krijgen met mijn Olympus C7070, of is dat echt iets wat je met een spiegelreflex en een bepaalde lens moet doen?
Is niet echt waar natuurlijk. Een SLR systeem heeft alleen per definitie 1 objectief en een opklappende spiegel. Over het opname formaat zegt het niet per sé iets (je zou ook een SLR kunnen maken met een sensor die kleiner is dan die van een gemiddelde digitale compactcamera)quote:Op woensdag 26 april 2006 11:38 schreef VanBinsbergenLUL het volgende:
[..]
Er gaat niks boven een SLR als je een écht kleine scherptediepte wil. Dit omdat een SLR een véél groter sensoroppervlakte heeft dan compactcamera...
Hmmm, ik heb zo even geen link bij de hand maar de balangrijkste dingen zijn:quote:Op zondag 30 april 2006 13:03 schreef Elefes het volgende:
Nog even doorgaand op de lenzen. Stel ik heb een spiegelreflex (digitaal) en wil graag macrofoto's maken, en ook kunnen zoomen. Is dat te combineren in 1 lens (op een redelijk goede manier)?
(Ik zie bijvoorbeeld deze lens staan: Sigma 28-300mm f/3.5-6.3 ASP DL IF Macro (ø62mm).)
En is het mogelijk om redelijk compleet te zijn wat betreft lenzen, als je er 2 hebt/meeneemt (dan heb ik het vooral over vakanties, waar ik het toch beperkt wil houden wat materiaal betreft, maar toch goed wil kunnen fotograferen).
Heeft verder iemand een link, of kan iemand mij zelf uitleggen, hoe ik kan bepalen wat de specificaties van een lens zijn? Dus waar alle "getallen" en afkortingen als het ware voor staan.
Kloptquote:Op zondag 30 april 2006 19:42 schreef Elefes het volgende:
Als ik het goed begrijp is (bijvoorbeeld) 28-300mm het bereik, en kun je met een lens die 50mm is dus niet zoomen? (Wat wel weer goedkoper is in prijs.)
En meer milimeters = tele (en niet zoom wat veel mensen denken). Denk maar aan een verrekijker, die kan ook niet zoomen (want dat is de brandpuntsafstand veranderen, het aantal milimeters dus) maar je kan wel veel beter dingen zien die ver weg zijn.quote:En hoe kleiner het aantal mm, hoe meer groothoek de lens is? (En hoe minder dichtbij je uiteindelijk kunt komen als je met die lens ook kunt zoomen?)
Dat kan heel goed, ik heb zelf op 1 lens na alles 2e hands. Als je nog nooit met de apparatuur gewerkt hebt kan het handig zijn iemand mee te nemen die wel weet waar hij/zij op moet letten.quote:Zijn lenzen en bijvoorbeeld een body van een dslr goed tweedehands te kopen, of is dat niet verstandig omdat het moeilijk te zien is of het materiaal nog goed is/goed werkt?
Heb je ondertussen al een camera gekocht? Zo niet mail me eens op loezs apestaartje hotmail punt com.quote:Op dinsdag 25 april 2006 16:41 schreef Schupi het volgende:
[..]
Ja, maar alleen als het toegevoegde waarde heeft. Het voordeel van 2GB snap ik wel maar ik zit met die ultra
Puckzzz, hier de link naar de eigenschappen:
http://www.letsgodigital.(...)ation/1199/show.html
Als invulflits kan het soms best handig zijn. Dus als je bijvoorbeeld een portret in de zon wilt maken waarbij de persoon de zon in de rug heeft. Dan krijg je een heel donker gezicht of een te lichte achtergrond. Inflitsen licht de voorgrond (persoon dus) wat op waarbij de achtergrond gelijk blijft.quote:Op maandag 1 mei 2006 15:45 schreef Falanx het volgende:
ik heb ook nog een vraagje. ik lees heel vaak dat direct flitsen eigenlijk not done is bij heel veel foto's en dat het veel beter is indirect te flitsen enzo. dat snap ik allemaal wel. maar is er eigenlijk wel een situatie waarbij je een (ingebouwde) flits wel wil gebruiken ? of is het eigenlijk meer puur uit nood omdat je niet anders kan
(ps. ik ga hier nog heel veel vragen stellen denk ik. als rookie)
Je kunt natuurlijk ook gewoon je diafragma verder dichtdraaien/iso verlagen.quote:Op maandag 1 mei 2006 22:44 schreef blackbully het volgende:
en het liefst inflitsen dus niet op vollekracht, want dat maakt je foto zo flets.
Ervanuitgaande dat je ze vergelijkt op camera's met dezelfde cropfactor klopt het, dan is 200mm altijd hetzelfde. Alleen als je een andere cropfactor gebruikt (of analoog), dan verandert het.quote:Op donderdag 4 mei 2006 20:19 schreef Elefes het volgende:
Nog even over de lenzen een paar vraagjes.
Een lens met een bepaald bereik, bijvoorbeeld 200 mm, kun je met al die lenzen even dicht bij je onderwerp komen? (Dus bijv. 100-200mm, 50-200mm, 200mm) Of heeft dat ook met de vergrotingsfactor van de camera van doen?
Tnx again voor de antwoordenquote:Op vrijdag 5 mei 2006 20:12 schreef luap het volgende:
Ehm Ivo, dat klopt niet... De beeldhoek is wel het zelfde maar de maximale vergroting niet.
Elefes: brandpuntsafstand heeft niks met de maximale vergroting te maken. Wel met op welke afstand tot je camera je die vergroting krijgt.
Een macro mode van 1:2 is vrij redelijk. Het betekent dat je een onderwerp van 2 keer je sensorgrootte beeldvullend kunt fotograferen. Dus voor een DSLR (met 1.5 keer cropfactor) is de sensor 24 mm lang. 24 x 2 = 48 mm is dus het beste wat je gaat halen. Een vlinder van 48 mm groot kun je dus beeldvullend fotograferen. 1:4,4 is al een stuk minder wat macro betreft...
Echt macro is pas 1:1 minimaal.quote:Op zaterdag 6 mei 2006 00:31 schreef blackbully het volgende:
als je nu een 100mm macro lens pakt (is voorbeeld) van 1:2 is hij leuk voor macro. (daar is hij voor gemaakt)
maar gaan dan met diezelfde lens foto's van bv. portretten niet tegen vallen (hij kan het wel maar hoe is dan de kwaliteit?)
Ik maak heel vaak portretten met mijn macrolens...ik vind ze erg mooi worden.quote:Op zaterdag 6 mei 2006 00:31 schreef blackbully het volgende:
als je nu een 100mm macro lens pakt (is voorbeeld) van 1:2 is hij leuk voor macro. (daar is hij voor gemaakt)
maar gaan dan met diezelfde lens foto's van bv. portretten niet tegen vallen (hij kan het wel maar hoe is dan de kwaliteit?)
Kloptquote:Op zaterdag 6 mei 2006 02:38 schreef aapstok het volgende:
ik heb over die 100mm f2.8 macrolens van Canon wel goede verhalen gehoord qua portretten.
Kun je daar dus ook "gewone" foto's mee maken? En met een kleine scherptediepte?quote:Op maandag 8 mei 2006 17:14 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
KloptEn dat is ook een fijn lensje
Heb er een aantal keer mee mogen spelen
![]()
Ja hoor, heel goed zelfsquote:Op maandag 8 mei 2006 18:12 schreef Elefes het volgende:
[..]
Kun je daar dus ook "gewone" foto's mee maken? En met een kleine scherptediepte?
Jaquote:Op maandag 8 mei 2006 18:12 schreef Elefes het volgende:
[..]
Kun je daar dus ook "gewone" foto's mee maken? En met een kleine scherptediepte?
Heeft jouw camera de mogelijkheid om een spotmeting te doen?quote:Op donderdag 11 mei 2006 14:51 schreef Kleintje het volgende:
vraagje, durf hem al bijna niet meer te stellen want... ik wil te snel...
Ik heb net heel wat mooie paardenfoto's gemaakt. Zitten leuke tussen en wat foto's met wat overbelichte stukjes.
Van ieder paard krijg ik wel wat leuke plaatjes, maar... niet van mijn eigen paard.
Zelfde omstandigheden, zelfde licht. En of ik het nou met zonnekap doe, tegen het licht, zon in mijn rug, zon van de zijkant. Ze zijn te licht of te donker.
Heeft iemand een tip hoe ik het licht goed kan afstellen op een grijs paard op een zonnige dag in een groen weiland.
Ik heb je een mailtje gestuurd en daar staat misschien wel wat interessants voor je inquote:Op donderdag 11 mei 2006 15:02 schreef Kleintje het volgende:
Ow, misschien is het wel makkelijk als ik erbij vermeld welke camera ik heb.
Ik heb de Nikon D70s met de kitlens (18 - 70 nikor) en een nikkor 70-300 zoomlens.
Geen externe flitser.
Dus ja, heb spotmeting.
Misschien voor de hand liggend, maar op zo'n dag niet midden op de dag een foto maken, maar alleen in de vroege ochtend of aan het begin van de avond. Het licht is dan veel vergevender met zachtere contrasten.quote:Op donderdag 11 mei 2006 14:51 schreef Kleintje het volgende:
vraagje, durf hem al bijna niet meer te stellen want... ik wil te snel...
Ik heb net heel wat mooie paardenfoto's gemaakt. Zitten leuke tussen en wat foto's met wat overbelichte stukjes.
Van ieder paard krijg ik wel wat leuke plaatjes, maar... niet van mijn eigen paard.
Zelfde omstandigheden, zelfde licht. En of ik het nou met zonnekap doe, tegen het licht, zon in mijn rug, zon van de zijkant. Ze zijn te licht of te donker.
Heeft iemand een tip hoe ik het licht goed kan afstellen op een grijs paard op een zonnige dag in een groen weiland.
Eeehhhhhh Klein.. Eeehhhhh Als da schaduwen van de paarden tussen jou en het onderwerp (paard) te zien is op de foto, dan sta ja of heel erg in ene verkeerde houding of je staat vol TEGEN de zon in met de zon in je gezicht te fotograferen..quote:Op donderdag 11 mei 2006 15:50 schreef Kleintje het volgende:
LET OP: onbewerkte foto's!!! Dus niet miepen verder
[afbeelding]
F5,6, iso 200, sluitertijd 1/200"
Foto is gemaakt met de zon in mijn rug om 12:23 uur
Zwaar overbelicht, dus ik kreeg de tip om wat stops te gaan onderbelichten.
[afbeelding]
F10, iso 200, sluitertijd 1/1000"
Foto is gemaakt met zon in mijn rug om 13:17
2 x 1/3 stop onderbelicht.
En dit is het resultaat.
[afbeelding]
En dit is gemaakt op F10, iso 200, sluitertijd 1/250"
Zon in mijn rug om 13:20
HOE KAN DAT???
Ik heb de camera op manual staan, ik heb gezorgd dat de exposure value op 0 kwam, dus vandaar de verschillende sluitertijden. Omdat mijn paard normaal overbelicht is heb ik die wat stops onderbelicht en nu is ze te donker, en deze is gewoon goed!
foto 2 is de schaduw aan de voorkant van de rechterpoot, dus volgens mij kwam de zon dan van schuin rechts achter de billen van je paard?quote:Op donderdag 11 mei 2006 15:58 schreef Kleintje het volgende:
Dan kan het inderdaad op de eerste foto's anders zijn HMII, maar op de 2e en 3e zijn de schaduwen toch allebei onder de paarden tot net erachter.
En ik heb ze zeker wel vanaf hetzelfde stukje gefotografeerd, alleen 3 meter verderop.
Ik liep het weiland in en ben niet anders gaan staan.
Even tussendoor Kleintje, ik weet niet of je ondertussen al een flitser hebt? Zo nee, misschien zou je eens bij Kamera-express kunnen kijken, daar hebben ze ook occasionsquote:Op donderdag 11 mei 2006 16:09 schreef Kleintje het volgende:
Zon kwam vanaf dezelfde kant als op de laatste foto, het was 1 weiland ernaast en 3 meter verder lopen naar het paard + veulen.
Ja, het is onkunde, maar mag ik het dan hier niet vragen?quote:Op donderdag 11 mei 2006 17:18 schreef AlohaXa het volgende:
Sorry hoor, maar dit ziet er meer uit als onkunde. Het antwoord is al gegeven. Probeer meer tussenstapjes te doen.
Het is natuurlijk fout als je een overbelichte foto probeerte te compenseren met uiterste instellingen.
Dat is zoiets als een halve lege emmer vullen met 3 volle emmers![]()
Want ik zie een wide open diafragma, lage sluitertijden tegenover f10, 1/1000" en nog eens onderbelichten![]()
quote:Op donderdag 11 mei 2006 19:24 schreef Kleintje het volgende:
[..]
Ja, het is onkunde, maar mag ik het dan hier niet vragen?
Eerst mocht ik al niets meer vragen, moet RTFM doen.
Deed ik RTFM wat nog meer vragen opriep, mocht ik niets vragen.
Toen moest ik gaan spelen en gaan uiitproberen...
Doe ik dat, heb ik vragen bij mijn resultaten, mag ik dat ook weer niet vragen.
Schiet mij maar lek... ik weet het niet meer
F5,6 1/200 -> F10 1/1000 is iets van 5 of 6 stops ofzo?quote:Op donderdag 11 mei 2006 15:50 schreef Kleintje het volgende:
Zwaar overbelicht, dus ik kreeg de tip om wat stops te gaan onderbelichten.
Ik heb geen flauw idee wat de mogelijkheden van een digireflex zijn. Ik heb er zelf namelijk geen een. ik denk dat je beter iemand kunt vragen die je camera goed kent.quote:Op donderdag 11 mei 2006 20:18 schreef Kleintje het volgende:
Juist Pos, daar zeg je het. Ik deed het op de Manual stand.
Ik wilde haar op scherp zetten (oef, arm paard).
Dus ik koos voor F10. Dus, ik ging met het andere wieltje draaien tot ik de juiste sluitertijd had en de automaat van de camera aangaf dat de belichting goed was.
En de automaat has fooled me.
Maar goed, ik woon niet overdreven ver van Utrecht af, dus ik daag je uit om dat grijs op de foto te zetten.
Probleem is gewoon dat ze erg dicht bij de grijswaarde zit (grijskaart) en de zon fucking fel was.
ehh als het paard een 18% grijswaarde heeft zou het voor de camera een ideaal kleurtje hebben om op te meten wat de hoeveelheid licht is. en de kleurtemperatuur zou dan ook goed moeten gaan.quote:Op donderdag 11 mei 2006 20:26 schreef PoseidonVS het volgende:
[..]
Ik heb geen flauw idee wat de mogelijkheden van een digireflex zijn. Ik heb er zelf namelijk geen een. ik denk dat je beter iemand kunt vragen die je camera goed kent.
zonder te flisen is het niet mogelijk om op een heldere dag zonder andere reflecterende hulpmiddelen een foto te maken, tegen de zon in, op zo'n manier dat ondergrond, onderwerp en lucht er goed belicht op komen testaan.quote:Op donderdag 11 mei 2006 20:38 schreef Kleintje het volgende:
Maar waar gaat het dan mis BB?
Ik weet heus wel dat ik het doe, maar waar moet ik het dan anders doen?
Ik dacht juist aan onderbelichten omdat ik dacht dat ik anders weer een te heldere lucht had...
Nou, als mensen je zeggen dat foto A en B duidelijk tegen de zon ingenomen zijn, moet je dat misschien ook gewoon eens aannemenquote:Op donderdag 11 mei 2006 19:24 schreef Kleintje het volgende:
Schiet mij maar lek... ik weet het niet meer
In welke context bedoel je dit, stilquote:Op donderdag 18 mei 2006 17:55 schreef stil het volgende:
wat is een Boosterset ?
ik zat wat te bladeren op speurders en kwam dit tegen, ik wilde eigelijk wel weten wat het is.quote:Op donderdag 18 mei 2006 18:01 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
In welke context bedoel je dit, stil
Ja maar nergens een beschrijving.quote:Op donderdag 18 mei 2006 18:11 schreef PdeHoog het volgende:
Ik zou het verder niet weten, maar ff googlen leverde allerlei associaties op naar lichtmeters
Je ziet bij lagere resolutie gewoon sneller/meer dat het digitaal is. Bij 8mp zul je hier zeer waarschijnlijk helemaal niets van zien, bij 2mp wel. En nu is het niet zo dat het echt storend is ofzo, dus wat dat betreft is 2mp voor 10x15 inderdaad genoeg, maar je ziet het vaak welquote:Op vrijdag 19 mei 2006 12:02 schreef gateway het volgende:
Okeej: vraagje van mij
Heb een digitale camera, een Sony Cyber - Shot W100
Hij kan foto's maken in 16:9 , 2 MegaPixel, 3MP, 5MP, 3:2 en 8 m
maar wat is nou een goede resolutie, om er later toch een foto van te maken? (op fotopapier ofjah laten afdrukken door een firma)
Ik zou zeggen, WTF moet je met 8MP bij een foto van 10x15 ?? dacht al eens gelezen te hebben dat 2 MP dan ook genoeg is???
Want, wie wil er nou foto;s in een formaat dat je er wel een poster van kan maken op A4 formaat? dat kan wel, ena sl je dat wilt zet je um waarschijnlijk op 8MP, maar normaal??
quote:Op vrijdag 19 mei 2006 12:23 schreef Werewolf het volgende:
Ik heb altijd gehoord dat je met 3.2 megapixel op A4 fotokwaliteit kunt printen.
Met 2 megapixel moet je dus makkelijk 10 bij 15 foto's kunnen printen.
Als je een 8 megapixel foto maakt kan je dus 3/4 van je foto laten wegvallen zonder dat je kwaliteitsverlies hebt.
Zo kan je storende elementen buiten je foto laten vallen en je hoofdonderwerp groter op je foto krijgen...
hmmz, k, dan wordt het 5 MP... met 512 mb& het interne geheugen is dat volgens de camera 199 foto's.... en heb nog een Sony cybershot DSC-P12 mee die op 5MP 101 foto's kan laten dus dan komt wel goed danquote:Op vrijdag 19 mei 2006 12:27 schreef Elefes het volgende:
[..]
Je ziet bij lagere resolutie gewoon sneller/meer dat het digitaal is. Bij 8mp zul je hier zeer waarschijnlijk helemaal niets van zien, bij 2mp wel. En nu is het niet zo dat het echt storend is ofzo, dus wat dat betreft is 2mp voor 10x15 inderdaad genoeg, maar je ziet het vaak wel.
Verder schiet ik zelf meestal minimaal op 5mp (maar liever op de hoogste resolutie) omdat je nooit weet welke foto toch wel heel erg mooi uit de camera komt, en je dus wilt vergroten. Met 2mp kom je dan niet zo ver. En voor de kwaliteit kan het nooit kwaad natuurlijk.
Er is een voordeel van het grootste formaat mogelijk. Als je daarin wat fotosoept, dan verdwijnt die aanpassing bij het verkleinen. Nou wil ik niet zeggen dat jij al je foto's edit, maar als je het niet standaard instelt, dat kan je er verzekerd van zijn dat je kansen gaat missen. En ws ook foto's iet kan opblazen naar A4 of A3 omdat de resolutie k*t is.quote:Op vrijdag 19 mei 2006 12:02 schreef gateway het volgende:
Okeej: vraagje van mij
Heb een digitale camera, een Sony Cyber - Shot W100
Hij kan foto's maken in 16:9 , 2 MegaPixel, 3MP, 5MP, 3:2 en 8 m
maar wat is nou een goede resolutie, om er later toch een foto van te maken? (op fotopapier ofjah laten afdrukken door een firma)
Ik zou zeggen, WTF moet je met 8MP bij een foto van 10x15 ?? dacht al eens gelezen te hebben dat 2 MP dan ook genoeg is???
Want, wie wil er nou foto;s in een formaat dat je er wel een poster van kan maken op A4 formaat? dat kan wel, ena sl je dat wilt zet je um waarschijnlijk op 8MP, maar normaal??
Wanneer de bracketing-functie wordt gebruikt, maakt de camera een aantal opnamen met verschillende belichtingsinstellingen. In situaties waar de juiste belichtingsinstelling moeilijk is vast te stellen, biedt de bracketingfunctie meer dan één belichtingsoptie zodat u zelf het beste resultaat kunt kiezen.quote:Op vrijdag 19 mei 2006 13:14 schreef Werewolf het volgende:
Heeft iemand nog antwoord op mijn vraag in welke situaties je de 'bracketing functies' van je camera gebruikt?
volgens mij heb ik wel eens van die onderwatercameratjes gezien die een hele grote zoeker hebben, meer een plastig kader, zodat je ongeveer weet waar je moet mikken...quote:Op donderdag 8 juni 2006 21:07 schreef Phoenixx het volgende:
Maandag gaan wij op vakantie en hoogstwaarschijnlijk zullen we ook gaan snorkelen.
Omdat ik mijn Canon 350D geen zwemles wil gaan geven, lijkt het me een heel fijn plan om zo'n "onderwatercameraatje voor eenmalig gebruik" te kopen.
Doordat je met snorkelen natuurlijk altijd met zo'n duikbril voor je snuffel zit, is kijken door de zoeker van zo'n ding natuurlijk soort van onmogelijk. Bestaat er een handig trucje waardoor ik toch een klein beetje in kan schatten wat er op de foto komt, of moet ik gewoon "in het wilde weg" afdrukken en hopen dat er één of twee leuke plaatjes bij zit??
Ik gebruik beide..... Het maakt namelijk eerder verschil in de mate van je Diafragma dan je lenzen. Met een klein diafragma (f/1.8) krijg je een meer geblurde achtergrond. Omdat je DOF zeer klein is. Als je het diafragma helemaal dichtknijpt tot f/22 dan is bijna alles scherp en zichtbaar.quote:Op donderdag 6 juli 2006 10:20 schreef Esto het volgende:
Ik heb even een klein vraagje.
Volgende week heb ik een soort shoot met iemand, gewoon wat ideetjes uitwerken. Nou vraag ik me af welke lens je het best kan gebruiken... De 18-55 of de 70-300 mm...
Bij de 70-300 krijg je meer geblurde achtergronden, maar moet je ver weg gaan staan en heb je kans dat er mensen door je beeld lopen toch?
En bij 18-55 kan je dichterbij komen... Maar heb je kans dat de achtergrond af en toe stoort...
Wat gebruiken jullie dan?
Heb ik weer zitten klooien met groot en klein... Damnquote:Op donderdag 6 juli 2006 10:34 schreef Gizz het volgende:
HMaster-II: f/1.8 is juist een vrij groot diafragma. Verder zijn zowel de 18-55 als de 70-300 budgetlenzen met een niet zo groot diafragma. Bij gelijk diafragma zal je dus wel degelijk een langere brandpuntafstand moeten nemen om een kleinere DOF te krijgen.
Esto: Met je 18-55 kan je inderdaad dichterbij staan om dezelfde uitsnede te krijgen als met je 70-300 op een grotere afstand. Let wel op dat je eigenlijk niet lagere dan 50mm wil gaan zitten, omdat je anders mensen gaat vervomen (grote neus bijvoorbeeld).
Ik heb geen idee of je alleen het hoofd van je model in beeld gaat brengen of dat het full-body shots. zullen zijn? In het eerste geval zou ik lekker de 70-300 pakken en op 70-100 schieten. In het tweede geval zou ik die 18-55 paken en rond de 45-55 blijven hangen.
Waar ga je trouwens fotograferen? Mensen die door je beeld lopen zijn niet zo heel gauw een probleem, of je moet in een drukke winkelstraat staan
checkquote:Op donderdag 6 juli 2006 10:47 schreef Gizz het volgende:
We hadden het toch over een 70-300 f/4-5.6, niet over een 70-200 2.8? Esto in ieder geval wel
Die 70-300 is qua diafragma vrij 'budget' en vergelijkbaar met de 18-55 die f/3,5-5.6 is.
Ghehe, zo heel druk is het er inderdaad nietquote:Op donderdag 6 juli 2006 10:34 schreef Gizz het volgende:
HMaster-II: f/1.8 is juist een vrij groot diafragma. Verder zijn zowel de 18-55 als de 70-300 budgetlenzen met een niet zo groot diafragma. Bij gelijk diafragma zal je dus wel degelijk een langere brandpuntafstand moeten nemen om een kleinere DOF te krijgen.
Esto: Met je 18-55 kan je inderdaad dichterbij staan om dezelfde uitsnede te krijgen als met je 70-300 op een grotere afstand. Let wel op dat je eigenlijk niet lagere dan 50mm wil gaan zitten, omdat je anders mensen gaat vervomen (grote neus bijvoorbeeld).
Ik heb geen idee of je alleen het hoofd van je model in beeld gaat brengen of dat het full-body shots. zullen zijn? In het eerste geval zou ik lekker de 70-300 pakken en op 70-100 schieten. In het tweede geval zou ik die 18-55 paken en rond de 45-55 blijven hangen.
Waar ga je trouwens fotograferen? Mensen die door je beeld lopen zijn niet zo heel gauw een probleem, of je moet in een drukke winkelstraat staan
Mag ik je als tip een +1 dpt opschroeflensje aanraden? Minimale vervorming, maar wel een halvering van je brandpuntsafstand. Je beeld wordt iets softer langs de randen, maar dat is voor portretten vaak niet storend. Ik heb er eentje op mijn 70-300 voor dit soort dingen, en het bevalt prima!quote:Op donderdag 6 juli 2006 10:41 schreef HMaster-II het volgende:
[...]
Het grote probleem met die 70-200 is idd de afstand die je moet nemen tot je model. minimaal 1.60 meter. Dan is een winkelstraat erg iritant.
[...]
Ja dat kan, met een zogenaamde negatievenscannerquote:Op vrijdag 1 december 2006 16:20 schreef SunSun het volgende:
Is het mogelijk om van een negatief (zonder tussenstap) een digitale foto te maken?
Waarschijnlijk welquote:Op maandag 4 december 2006 14:20 schreef Hik het volgende:
Vast een hele domme vraag...
Ik heb een Canon EOS 300 analoog. Daarbij vorig jaar een zoomlens van Sigma gekocht (85-300). Stel dat ik nou t.z.t. een digitale Canon body koop: kan die zoomlens daar dan nog op?
Thanks!![]()
Domme vragen bestaan niet.quote:Op maandag 4 december 2006 14:20 schreef Hik het volgende:
Vast een hele domme vraag...
Ik heb een Canon EOS 300 analoog. Daarbij vorig jaar een zoomlens van Sigma gekocht (85-300). Stel dat ik nou t.z.t. een digitale Canon body koop: kan die zoomlens daar dan nog op?
Thanks!![]()
Wat moet je met 2 dSLR'squote:Op maandag 4 december 2006 12:57 schreef 19_William_78 het volgende:
Vraagje van een NOOB (lol)
Ik heb een Nikon D50 en D70s standaard met dubbele kitlenzen.
Nu wil ik een flitser kopen welke voor beide toestellen goed is.
Welke raden jullie me aan.
Toch de SB600?
Nog een ander vraagje.
Ik wil portret foto's gaan maken.
Welk lensje moet echt in mijn bezit zijn volgens jullie.
Heb een hoop gelezen maar ben er nog niet helemaal uit dus alle info is welkom.
Thx anyway.
Je hebt helemaal gelijk!quote:Op maandag 4 december 2006 14:41 schreef Gizz het volgende:
Een 85-300 van Sigma bestaat volgens mij niet. Weet je zeker dat het niet een 75-300 is?
Een recente 75-300 moet het gewoon doen op een DSLR.
2 dSLR euhhh..quote:Op maandag 4 december 2006 15:02 schreef Elefes het volgende:
[..]
Wat moet je met 2 dSLR's
Maar goed, je vragen. Van flitsers heb ik geen verstand, wie weet hebben anderen daar hier wel een antwoord op.
Voor portretfoto's kun je denk ik niet om een 50mm 1.8 heen, die zijn niet zo duur (ik gok dat die van Nikon rond de 120 euro wel te vinden is? Maar weet het niet zeker) en zeker de moeite waard. Door het grote diafragma (1.8) kun je daar heel fijn portretfoto's mee maken, en toch redelijk low-budget. Sowieso is voor portret een 1.8 of 2.0 lens heel fijn, met een brandpuntsafstand tussen de 50 en de 90 mm ongeveer geloof ik.
Ik heb op mijn D70s een sigma EF-500 DG super, en die bevalt heel goed, kan ook als slave worden gebruikt, zonder snoertje.quote:Op maandag 4 december 2006 15:07 schreef 19_William_78 het volgende:
[..]
2 dSLR euhhh..
1 voor vriendinnetje
1 voor mezelf..![]()
Maar ik zal eens gaan zoeken voor een mooie 1.8 (50 /90mm)
En dat flitsverhaal...
Tja daar krijg ik vast nog wel antwoord op.
[offtopic]quote:
Dat kan ik nog begrijpenquote:Op maandag 4 december 2006 15:27 schreef Marc H het volgende:
[..]
[offtopic]
Minder lenswissels, handig als backup, staat zeer profi![]()
Tijdens sommige soorten fotografie heb je te weinig tijd om lens te wisselen/of moet je anders steeds tussen 2 lenzen wisselen.
En mijn belangrijkste reden voor 2de DSLR: mijn 10D was aan vervanging toe, en omdat de 10D eruit ziet of hij van een fotograaf is geweest die 6 maanden in bagdad was, leverde verkoop te weinig op.
Klopt. In m'n analoge tijd had ik bij bijvoorbeeld Schaatsmarathons een SLR met dikke flitser en telelens (zoom of middenslag tele) en tegelijkertijd een meetzoeker met 40mm lens en klein flitsertje. De meetzoeker was voor als er iemand de boarding ging bestuderen.quote:Op maandag 4 december 2006 15:27 schreef Marc H het volgende:
[..]
[offtopic]
Minder lenswissels, handig als backup, staat zeer profi![]()
Tijdens sommige soorten fotografie heb je te weinig tijd om lens te wisselen/of moet je anders steeds tussen 2 lenzen wisselen.
Ik heb een 75-300mm lens van Sigma. Een met DL in zijn naam. Deze werkt niet op een eos digital. Het zou gechipped moeten worden bij Sigma. Mijn lens hadden ze geen onderdelen meer voor, dus ik mag een nieuwe lens kopen.quote:Op maandag 4 december 2006 15:04 schreef Hik het volgende:
[..]
Je hebt helemaal gelijk!
En dank voor de antwoorden. Fijn dat die lens het waarschijnlijk gaat doen. Dat maakt hetw eer een beetje aantrekkelijker om over te schakelen!![]()
pssst, vertel mij even wat die afkortingen betekenen?quote:Op maandag 4 december 2006 19:14 schreef Newb het volgende:
Mijn body altijd op AV zetten, en dan mijn af zover mogelijk open zetten (dus laagste getal mogelijk). Dan kan ik wel foto's maken, anders krijg ik mooi error 99 op mijn body te zien.
50 mm 1.8quote:Op vrijdag 8 december 2006 12:36 schreef 19_William_78 het volgende:
Een goede portret lens moet ik nog hebben. Iemand een idee..?
Zeker, alleen hangt ook van je stijl af. Ik ben helemaal gek op portretten met mijn 70-300 IS USMquote:
Misschien eens aangeven wat je budget is? 65 1.8 is ook fantastisch, maar wel 3-4 keer zo duurder dan de 50 1.8quote:Op vrijdag 8 december 2006 12:36 schreef 19_William_78 het volgende:
[Offtopic]
Heb 'n SB-600 gekocht!en wat een verschil is dat ineens..
Super gewoon..
[/Offtopic]
Een goede portret lens moet ik nog hebben. Iemand een idee..?
Dat is een telelens die je ook voor portretten kunt ge/misbruiken (als je bang bent van modellen bijvquote:Op vrijdag 8 december 2006 13:12 schreef freud het volgende:
[..]
Zeker, alleen hangt ook van je stijl af. Ik ben helemaal gek op portretten met mijn 70-300 IS USM.
Of dus alles in RAW schieten en er achteraf HDR foto's van makenquote:Op vrijdag 8 december 2006 13:25 schreef Vliegvrager het volgende:
klein diafragma (als het licht het toelaat f>=8), tikje onderbelichten (max 1 stop) en in de nabewerking contrast + beetje rood en blauw naar smaak toevoegen.
edit: of je statiefje meenemen en alles HDR schieten
Pa heeft die ook (maar dan op een gewone D70 firmware 2.0) en die heeft een op de zoveel foto's vreselijk overbelicht. Met de Omnibounce erop gebeurt het vaker dan zonder. Heb jij daar geen last van? (of weet je een oplossing)quote:Op maandag 4 december 2006 15:22 schreef pea4fun het volgende:
[..]
Ik heb op mijn D70s een sigma EF-500 DG super, en die bevalt heel goed, kan ook als slave worden gebruikt, zonder snoertje.
als je toch RAW schiet, kun je het onderbelichten achteraf doen.quote:Op vrijdag 8 december 2006 13:49 schreef Yoni het volgende:
HDR heb ik ook wel over zitten denken, maar ik heb niet zoveel zin om continu met een statief te gaan slepen![]()
Besides that, ditmaal ben ik ook niet alleen, dus ik heb ook nog wel rekening te houden met mijn gezelschap (die wel ook fotografeert, maar volgens mij niet zo snel een kwartier blijft prutsen voor één foto)
RAW zal ik waarschijnlijk wel doen. Dat scheelt toch weer ietsEn die tip van klein diafragma en onderbelichten ga ik ook onthouden en eens proberen
![]()
Ik heb geen last van overbelichting. Ik gebruik ook geen omnibounce. Ik wilde dat eerst wel gaan doen, maar sinds ik een pdf over flitsen heb gelezen ben ik overtuigd dat ik dat dus niet ga doen. Ik laat vaak de flitser zelf bepalen hoeveel licht nodig is, en maar een enkele keer hoef ik dat te corrigeren.quote:Op vrijdag 8 december 2006 13:54 schreef Fixers het volgende:
[..]
Pa heeft die ook (maar dan op een gewone D70 firmware 2.0) en die heeft een op de zoveel foto's vreselijk overbelicht. Met de Omnibounce erop gebeurt het vaker dan zonder. Heb jij daar geen last van? (of weet je een oplossing)
Nog een tweede vraag: Ik was een tijd terug met iemand die zich bezig houdt met Asian Ball Jointed Dolls. Een type pop waar aan de liefhebbers per stuk net zoveel uitgeven als wij hier aan een nieuwe camera. Maar nu vroeg ze dus wat voor typel ens nu het beste zou zijn om portretten van die poppen te maken: macro of juist een langere portret?
Die poppen zijn tussen de 20 en 60 cm lang en een voorbeeld is hier te vinden.
Zeg, hedde gij die PDF ergens leesbaar online, of weet je me die aan te wijzen? Een beetje flitsen met mijn SB-600 Blitzkanonne gaat wel, maar ik heb nog te vaak dat ik de sfeer wegflits.quote:Op vrijdag 8 december 2006 15:07 schreef pea4fun het volgende:
[..]
Ik heb geen last van overbelichting. Ik gebruik ook geen omnibounce. Ik wilde dat eerst wel gaan doen, maar sinds ik een pdf over flitsen heb gelezen ben ik overtuigd dat ik dat dus niet ga doen. Ik laat vaak de flitser zelf bepalen hoeveel licht nodig is, en maar een enkele keer hoef ik dat te corrigeren.
Over de poppen. Omdat ze zo klein zijn zou ik zelf gaan voor een macrolens denk ik, maar dat is vooral een kwestie van uitproberen
Ik heb em nog ff online gezet. flitsenquote:Op vrijdag 8 december 2006 15:55 schreef Fixers het volgende:
[..]
Zeg, hedde gij die PDF ergens leesbaar online, of weet je me die aan te wijzen? Een beetje flitsen met mijn SB-600 Blitzkanonne gaat wel, maar ik heb nog te vaak dat ik de sfeer wegflits.
Dankquote:Op vrijdag 8 december 2006 15:59 schreef pea4fun het volgende:
[..]
Ik heb em nog ff online gezet. flitsen
De monitor en het geheugen komt wel in orde (wordt 2 gig met een duo core processor). Maar ik heb zelf geen flauw idee of er verschil zit in videokaarten voor fotobewerken.quote:Op zondag 17 december 2006 19:33 schreef elmarz het volgende:
Hoi Fixers,
Ik denk dat een goede monitor en flink wat geheugen (zeker 1 Gig) belangrijker is dan de videokaart.
De 430 is 3,7 sec. Dus vergeleken met de sunpak is 10 sec wel een beetje lang.quote:Op donderdag 21 december 2006 12:14 schreef freud het volgende:
Ik heb me helemaal scheef gezocht, maar kan niet zo snel de flash recharge tijden vinden van de Canon 420ex/430ex/550ex/etc vinden. Heb nu een sunpak unit, maar met 10s recharge is het me niet snel genoeg, en ik vroeg me af of dit normaal was.
Je weet dat je batterijen een enorme invloed hebben op deze tijden? Ik denk dat er daarom geen standaard tabellen zijn.quote:Op donderdag 21 december 2006 12:14 schreef freud het volgende:
Ik heb me helemaal scheef gezocht, maar kan niet zo snel de flash recharge tijden vinden van de Canon 420ex/430ex/550ex/etc vinden. Heb nu een sunpak unit, maar met 10s recharge is het me niet snel genoeg, en ik vroeg me af of dit normaal was.
Je hebt het denk ik pas nodig zodra je 't mist op de foto (als je er geen hebt).quote:Op donderdag 21 december 2006 22:03 schreef Fixers het volgende:
Hoeveel nut hebben reflectieschermen voor amateur-prortretfotografie? En hoe moeilijk of makkelijk zijn ze te gebruiken?
Je ziet op tv de profi's altijd met van die schermpjes wapperen (of althans de assistenten) en blijkbaar heeft het wel een goede invloed op foto's. Ik wil graag de protret kant op, mensjes fotograferen is enorm leuk. Maar zou het nut hebben om ding aan te schaffen of heeft dat voor amateurs te weinig meerwaarde?
Ik heb wel eens een advertentie gezien van driehoekige met een speciaal handvat zodat je hem zelf vast kan houden. En dan met de andere hand je camera, ook niet echt handig lijkt mij. Net even geneuzeld bij Calumet, ze hebben ook houders ervoor zodat je ze, van die gewone ronde, op een statief kan zetten. Het kan wel in je eentje, zonder halsbrekende toeren.quote:Op donderdag 21 december 2006 23:26 schreef Xilantof het volgende:
[..]
Je hebt het denk ik pas nodig zodra je 't mist op de foto (als je er geen hebt).
Ze zijn verder makkelijk te gebruiken, zeker met natuurlijk licht/constante lichtbron zie je direct welk effect het heeft op de belichting. Bij flitslicht is het altijd even proberen.
Verder heb je wel iets of iemand nodig om hem vast te houden
Een reflectiescherm is erg handig om te hebben voor daglichtportretjes. Je haalt er de hardste schaduwen mee weg, en als je er een neemt met diffusiescherm (je hebt van die 3-in-1, 5-in-1en zelfs 7-in-1 setjes, met een diffusiescherm als basis en 2, 4, of 6 kleurtjes hoezen), kun je een eventuele te harde zon ook nog wat verzachten. Een assistent of statief is wel handig, maar als je m gebruikt zoals een invulflits (en dat zal bij daglichtportretten toch vaak het geval zijn), kun je m ook prima zelf vasthouden.quote:Op donderdag 21 december 2006 22:03 schreef Fixers het volgende:
Hoeveel nut hebben reflectieschermen voor amateur-prortretfotografie? En hoe moeilijk of makkelijk zijn ze te gebruiken?
Je ziet op tv de profi's altijd met van die schermpjes wapperen (of althans de assistenten) en blijkbaar heeft het wel een goede invloed op foto's. Ik wil graag de protret kant op, mensjes fotograferen is enorm leuk. Maar zou het nut hebben om ding aan te schaffen of heeft dat voor amateurs te weinig meerwaarde?
Effe een inbraakje doen op je discussie met Vlieg(Kn/Vr)agerquote:Op vrijdag 22 december 2006 09:41 schreef Shadow47 het volgende:
Vliegvrager, ik heb op fotokonijnenberg gekeken en inderdaad voor 3 tientjes een reflectiescherm.
Maar aan een reflectiescherm alleen heb ik persoonlijk neit veel. Eigenlijk moet ik een statief met een lamp erop. Eerlijk gezegd vind ik 200+ euro voor zoiets een beetje teveel van het goede. Heb jij nog tips voor eventuele goedkopere merken danwel oplossingen??
Bij de Gamma hadden ze 2x500W bouwlampen op 1 statief voor 60 euro of iets...
Tevens een tvp!
'Mijn' prijzen waren gebaseerd op FE bij KE, maar dit is vergelijkbaar (en opvouwbaar hoor Fixxers)quote:Op vrijdag 22 december 2006 09:41 schreef Shadow47 het volgende:
Vliegvrager, ik heb op fotokonijnenberg gekeken en inderdaad voor 3 tientjes een reflectiescherm.
[/url]
2x 500W bouwlamp is idd goedkoper dan een flitsset en werkbaar, zij het met een paar nadelen:quote:Maar aan een reflectiescherm alleen heb ik persoonlijk neit veel. Eigenlijk moet ik een statief met een lamp erop. Eerlijk gezegd vind ik 200+ euro voor zoiets een beetje teveel van het goede. Heb jij nog tips voor eventuele goedkopere merken danwel oplossingen??
Bij de Gamma hadden ze 2x500W bouwlampen op 1 statief voor 60 euro of iets...
Tevens een tvp!
Hoi Hamsterquote:Op vrijdag 22 december 2006 10:19 schreef HMaster-II het volgende:
[..]
Effe een inbraakje doen op je discussie met Vlieg(Kn/Vr)agerHoi Vlieg
![]()
Voor de budgetfreaks met een beetje handige handjes onder ons: Een microfoonstandaard met arm is (met wat zoeken, dat wel) ca ¤ 25, en na een beetje knutselen ook bruikbaar als reflectieschermstatief.quote:Ik heb een JinBei statief bij de konijn samen met een reflectieschermhouder aangeschaft. was 2 x ¤ 39,--Ik had al een 80cm 5-in-1 scherm thuis.. Die was ¤49,-- een jaar geleden. Dus geen ¤ 200 in totaal.
Reflectieschermhouder
Statief (luchtgeveerd dus erg prettig met een zware lamp erop)
De micro statiefen waar ik mee heb gewerkt zijn wel ideaal voor dit soort dingen.Goed verstelbaar en die arm erop heeft ook nog een prima rijkwijdte en verstelmogelijkheden.quote:Op vrijdag 22 december 2006 10:25 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Hoi Hamster![]()
[..]
Voor de budgetfreaks met een beetje handige handjes onder ons: Een microfoonstandaard met arm is (met wat zoeken, dat wel) ca ¤ 25, en na een beetje knutselen ook bruikbaar als reflectieschermstatief.
Dit is precies de reden waarom ik het niet gedaan heb! Vooral het feit dat ze erg warm worden is niet prettig (tenzij je een semi-naakt shoot doet misschienquote:Op vrijdag 22 december 2006 10:21 schreef Vliegvrager het volgende:
2x 500W bouwlamp is idd goedkoper dan een flitsset en werkbaar, zij het met een paar nadelen:
-wordt erg warm, dat is ten 1e vervelend werken en ten tweede kun je geen softbox oid gebruiken
-kleurtemperatuur is lelijk, maar dat is makkelijk te verhelpen door vooraf of achteraf je wb te corrigeren
-je model moet turen en krijgt bovendien kleine pupillen
Ik wilde al langer een 50mm 1.8 prime dus daar kan ik zowiezo mee beginnen.quote:Ik heb ooit 1 shoot met bouwlampen gedaan en op zich gaat het, maar studioflitsers zijn toch echt superieur. En nee, die weet ik niet onder de 200E. Sterker nog, als je serieus iets wilt met een model zit je al snel op het dubbele.
Mijn advies is om niet te hannesen als je dat geld niet hebt, maar even lekker bij daglichtfotografie (reflectiescherm, invulflits en lichtsterke prime) te blijven tot je wel 400E of meer neer kunt en wilt leggen.
Daar krijg je hoe dan ook geen spijt van.quote:Op vrijdag 22 december 2006 14:27 schreef Shadow47 het volgende:
Ik wilde al langer een 50mm 1.8 prime dus daar kan ik zowiezo mee beginnen.
runaway, voor dit soort effecten zou ik toch altijd Photoshop gebruiken.quote:Op vrijdag 22 december 2006 22:12 schreef runaway het volgende:
Ik heb sinds kort een canon a530 en daar zit een hele leuke functie op; zwart-wit fotograferen en een kleur eruit 'filteren'.
Nu vraag ik me af hoe je een voorwerp dat bestaat uit verschillende tinten van dezelfde kleur er goed uit kunt laten komen. Ik heb bijvoorbeeld een rode bloem met verschillende tinten rood, maar krijg dit niet mooi op de foto![]()
quote:Op zaterdag 23 december 2006 10:27 schreef flugeltje het volgende:
De meeste FOTters posten hier ook, dus ik plemp ff een verzoekje neer.
Welke ervaren FOTter heeft zin om vóór half februari een dagje met mij op stap te gaan? Ik heb een canon EOS 350D gekocht en de techniek is compleet nieuw voor mij. (altijd alleen maar analoog gefotografeerd). Ik ga in februari naar IJsland en wil de camera dan goed kunnen gebruiken. Ik zoek dus eigenlijk iemand die een dagje één op één met me op pad wil om me de basisbeginselen uit te leggen en samen wat foto's te maken. Uiteraard tracteer ik op een drankje tussendoor en een lekkere lunch...
Locatie zou Brabant moeten zijn, liefst hier in Tilburg waar een aantal mooie plekken zijn die ik altijd al eens goed op de foto vast heb willen leggen.
Ik voel mezelf niet echt heel ervaren, en heb geen canon, maar ik denk dat ik je de functies en grondbeginselen wel in jip en janneke taal kan uitleggen. Ik woon zelf ook in brabant, en waarschijnlijk heb ik de komende tijd nog wel een aantal vrije dagen, dus als je wil kunnen we wel een keer samen op stapquote:Op zaterdag 23 december 2006 10:40 schreef flugeltje het volgende:
Heb dit verzoek ook in de SC gezet, maar hier is het wellicht ook wel op z'n plek....
[..]
Dank voor het aanbodquote:Op zaterdag 23 december 2006 15:09 schreef pea4fun het volgende:
[..]
Ik voel mezelf niet echt heel ervaren, en heb geen canon, maar ik denk dat ik je de functies en grondbeginselen wel in jip en janneke taal kan uitleggen. Ik woon zelf ook in brabant, en waarschijnlijk heb ik de komende tijd nog wel een aantal vrije dagen, dus als je wil kunnen we wel een keer samen op stap
Gebruik je de flitser?, zo niet, wat voor sluitertijden krijg je?quote:Op donderdag 28 december 2006 03:02 schreef nonzz het volgende:
Ik heb een probleempje met mijn Kodak DX7590. Als ik ingezoomd een foto in een redelijk donkere ruimte (huiskamer met wat sfeerverlichting bijvoorbeeld) maak, is de foto ongeveer de helft van de keren niet scherp. Ik gebruik geen statief, maar het moet toch mogelijk zijn om wel echt scherpe fotos's te maken. Wat zou een oplossing kunnen zijn? Aan welke instellingen zou het kunnen liggen? Ik gebruik eigenlijk vooral de automatische stand, de stand waarop hij alle instellingen zelf doet.
Ik heb op dit moment helaas geen goed voorbeeld omdat ik de foto's altijd meteen weggooi. Ik gebruik inderdaad een flitser. Als ik uit die twee dingen van jou zou moeten kiezen dat denk ik dat het de eerste is, de autofocus kan geen contrast vinden. Als ik de knop van de camera half indruk zodat hij scherp stelt, krijgt hij hem ook niet goed scherp. Omdat ik toch een foto wil hebben druk ik dan toch maar af en wordt de foto dus onscherp. Als ik dan 10 seconden later precies dezelfde foto wil maken, gaat het soms wel goed.quote:Op donderdag 28 december 2006 03:16 schreef Marc H het volgende:
[..]
Gebruik je de flitser?, zo niet, wat voor sluitertijden krijg je?
het kan 2 dingen zijn, of de autofocus kan geen contrast vinden en stelt niet scherp, of er is te weinig licht, waardoor de belichting te lang duurt voor zonder statief.
Post eens een foto, zodat we een beetje kunnen oordelen waar het aan ligt
quote:Op donderdag 28 december 2006 18:53 schreef elmarz het volgende:
kan iemand mij nog helpen met mijn vraag over die reflector?
Geen ervaring mee, maar 't lijkt me dat deze mooi difuus licht geeft.quote:Op zaterdag 23 december 2006 00:17 schreef elmarz het volgende:
Ok nu mijn vraag:
Ik heb mijn zinnen gezet op de 5 foot reflector van Profoto.
Iemand ervaring mee? Of een andere variant van deze topper?
Geen idee, maar bij fotoSG hebben ze veel voor studiofotografie, je vind daar vast iets vergelijkbaarsquote:Op donderdag 28 december 2006 20:39 schreef elmarz het volgende:
Is er ook een nederlandse profoto dealer?
Volgens mij kan dat niet. Omdat de foto zonder flits nu eenmaal onderbelicht zou zijn. De camera kan niet weten (en de flits kan dat van te voren niet inschatten) "wat het effect" van de flits is.quote:Op zaterdag 30 december 2006 02:19 schreef pirke het volgende:
Wel heb ik een vraagje over de lichtmeting. Ik kan dus lichtmeting instellen voor de camera (sluitertijd/diafragma) en voor de flits zelf (hoeveelheid licht). Echter als ik een bepaalde sluitertijd/diafragma keuze instel, dan geeft mijn zoeker *altijd* onderbelichting aan, zelfs bij normaal alles automatisch programma. De foto's lukken overigens wel goed, dus die flitser regelt alles, maar hoe kan ik in mijn zoeker de belichting met flits zien? Dat ik dus niet als ik een bepaalde sluitertijd kies, dat hij altijd max diafragma kiest omdat ie anders onderbelicht is...
Volgens mij kan dit niet.quote:Op vrijdag 19 januari 2007 17:49 schreef runaway het volgende:
Niet heel fotografisch, maar ik weet niet waar ik hem anders kwijt moet.
Kan ik mijn canon A 530 als webcam gebruiken, en zo ja; hoe??!!
Ik had ooit een sony mavica fd-85 gewonnen (met 4-speed floppydrive!!!), en die kon ik aansluiten op de coax-ingang van van mijn tv-kaart. Met wat codec gefrommel kon ik dat beeld omzetten naar een webcam-beeld-formaat waardoor webcamprogramma's hem als webcam herkende, alleen om de zoveel tijd moet je even een knopje induwen, anders ging hij uit of op screensaverquote:Op vrijdag 19 januari 2007 19:06 schreef Xilantof het volgende:
[..]
Volgens mij kan dit niet.
Meen ik ergens gelezen te hebben.
Verder zou je handleiding daar wel uitsluitsel over bieden.
Als de effectieve opening vergroot wordt, dan zegt mijn logisch verstand dat je juist minder licht nodig hebt?quote:De effectieve opening van de lens wordt vergroot met respectievelijk één of twee stops. Autofocus werkt niet wanneer de effectieve maximale opening groter is dan f/5,6 (groter dan f/8 bij de EOS 1V en EOS 3).
Je kan extenders best wel op elkaar zetten.. Schijnt op DPZ ergens een foto van rond te waaie over een L lens met 6 of meer extenders type 1.4x en 2x. Niet dat je ook mar iets ziet hoor...quote:Op vrijdag 23 februari 2007 13:25 schreef ..zapper het volgende:
Nee wbt de lenzen, wellicht wel combineerbaar, maar ik denk het niet, de extenders zijn slechts voor een paar lenzen geschikt, hij past bijvoorbeeld niet op de 24/70-104 lenzen enzo, ik zal thuis straks wel eens even in de brochure spieken hoe het ook alweer precies zat.
quote:Op vrijdag 23 februari 2007 14:03 schreef HMaster-II het volgende:
[..]
Je kan extenders best wel op elkaar zetten.. Schijnt op DPZ ergens een foto van rond te waaie over een L lens met 6 of meer extenders type 1.4x en 2x. Niet dat je ook mar iets ziet hoor...
Oh en Pirke.. die 1200MM kost maar ¤ 104.000,-- euries...![]()
bij de 1.4 extender doet je autofocus het nog wel, bij de 2x extender kan je alleen nog handmatig scherpstellen. Het kost behoorlijk wat licht omdat je grootste diafragma kleiner wordt. Je f4 wordt met een 1.4 dus 5.6 en met een 2x f8 als ik het goed heb.quote:Als de effectieve opening vergroot wordt, dan zegt mijn logisch verstand dat je juist minder licht nodig hebt?
Maar als hij inderdaad m'n 200mm lens naar 400mm maakt, dan heb je wel weer meer licht nodig aangezien een groot deel van het oorspronkelijke licht niet meer gebruikt wordt.
En hoe zit het met die autofocus??
[edit] ik zat eens rond te neuzen, maar wat een bruut apparaat: 1200mm lens! Zet daar een paar extenders op en je hebt meer dan een telescoop! klik
Kan je extenders eigenlijk op elkaar zetten?
Dat is niet helemaal waar.quote:Op vrijdag 23 februari 2007 14:20 schreef Gose het volgende:
bij de 1.4 extender doet je autofocus het nog wel, bij de 2x extender kan je alleen nog handmatig scherpstellen. Het kost behoorlijk wat licht omdat je grootste diafragma kleiner wordt. Je f4 wordt met een 1.4 dus 5.6 en met een 2x f8 als ik het goed heb.
Vage aanname, in het stukje van de extender zelf staat dat het 2 stops is.quote:Extender EF 2x II
De effectieve opening van de lens wordt vergroot met respectievelijk één of twee stops. Autofocus werkt niet wanneer de effectieve maximale opening groter is dan f/5,6 (groter dan f/8 bij de EOS 1V en EOS 3).
U wordt gehelpt waar u bijzit..quote:Op vrijdag 23 februari 2007 20:13 schreef MissBliss het volgende:
Hoi, ik heb net rawshooter geinstalleerd en wat NEF-foto's gemaakt, maar het programma ziet ze nietEn Hmaster had het over een file wat je nodig zou hebben om NEF werkbaar te maken, maar ik kan nergens een dergelijke file vinden
Iemand een idee?
quote:Op vrijdag 23 februari 2007 20:21 schreef HMaster-II het volgende:
[..]
U wordt gehelpt waar u bijzit..
Hij zegt dat er geen RAW's zich bevinden in de map. |Het is nog niet verholpen, ik kan ze inmiddels wel in PS openen, maar niet in Rawshooter.quote:Op vrijdag 23 februari 2007 20:26 schreef Xilantof het volgende:
* Xilantof komt aanrennen.
Ik heb zelfs hier rawshooter op de pc staan en deze werkte prima zonder een extra bestandje o.i.d. te moeten installeren.
Hij ziet de map met de NEF's erin dus gewoon als "leeg"?
Misschien heb je een oude versie van RAWshooter waarin de ondersteuning van de D80 nog niet is verwerkt? (lijkt me sterk, maar ik vraag maar even).
edit:
ik krijg ook al door dat 't euvel waarschijnlijk is gevonden?
In theorie zou je idd wel met de cropfactor rekening "moeten" houden, dus:quote:Op zaterdag 24 februari 2007 08:29 schreef dreovic het volgende:
Hoe was ook al weer die vuistregel om bewegingsonscherpte tegen te gaan???
brandpunt 50mm = 1/50 en bij een brandpunt van 200 = 1/200
Moet er met de cropfactor rekening gehouden worden van 1,5 zodat bij 50mm het 1/75 wordt???
Alvast bedankt voor een antwoord
Ik heb het zelf ook alleen met Nikon Capture voor elkaar gekregen.quote:Op zaterdag 24 februari 2007 13:12 schreef CrazyCharlie het volgende:
Vraagje..
Hoe kan ik genomen foto's rechtstreeks op de pc zetten ?
Ik wil rechtsreeks naar de laptop "schieten"via firewire of usb, weet dat het met Nikon Capture mogelijk is.
Doel is enerzijds om meteen de bestanden op de HD te krijgen, anderzijds om op een groter scherm de genomen foto's te bekijken.
Zijn er alternatieven voor Nikon Capture? Is er een plug-in voor CS2 te verkrijgen?
CC
Gebruik je dan misschien de optie "save for the web"?quote:Op zaterdag 24 februari 2007 13:04 schreef Dr.Droxz het volgende:
Ik heb meer een algemene vraag.
Op het moment dat ik mijn foto's niet bewerkt, pleur ze online en bekijk dan de eigenschappen (jpg formaat dan), dan zie ik alles staan m.b.t. alle instellingen van mijn camera.
Maar op het moment dat ik mijn foto voor b.v internet verklein met fotosoep
zijn al die instellingen pleite.
Nou zie ik bij sommige plaatjes hier op het forum wel alle eigenschappen, en er staat boven
dat er fotosoep gebruikt is, hoe kan ik dan realiseren?
Ik wil dus dat hij die info blijft behouden, als ik deze b.v alleen verklein in fotosoep.
(ik weet ook niet wat de naam van deze info is ofzo ...vandaar dat hier op zoeken in google weinig doet hahahaha)
Dat was snelquote:Op zaterdag 24 februari 2007 13:26 schreef Xilantof het volgende:
[..]
Ik heb het zelf ook alleen met Nikon Capture voor elkaar gekregen.
Bedenk wel dat je nog gewoon door je zoeker moet kijken om de foto te nemen...
Het ligt er een beetje aan wat jij precies wilt.quote:Op zaterdag 24 februari 2007 17:32 schreef Perdiguero het volgende:
Ik heb een vraag over fotografie in het donker. Het lukt mij namelijk nooit om goede foto's te maken in het donker en schemering. Nu wil ik een nieuwe camera kopen(ben er bijna uit) en mijn laatste vraag is waar ik op moet letten voor goede foto's 's nachts?
Ik wil scherpe foto's kunnen maken wanneer ik bv 's avonds door een stad loop. Nu kan ik zulke foto's thuis weggooien. Op het LCD lijken ze wel scherp, maar eenmaal thuis op groot scherm niet. Ik dacht zelf dat dat met de sluitertijd te maken had.quote:Op zaterdag 24 februari 2007 17:35 schreef Xilantof het volgende:
[..]
Het ligt er een beetje aan wat jij precies wilt.
Wil je lange belichtingstijden dan kun beter zorgen voor een goed statief. Wil je "gewoon" goed belichtte foto's, dan moet je zoeken naar een camera die nog goed presteerd op hogere ISO waarden (hogere l(licht)gevoeligheid).
Wil je mooi (niet te fel) kunnen inflitsen moet je zorgen dat je camera dat goed kan of goed door jou laat aanpassen.
Dat heeft het ook, door een kortere sluitertijd worden je foto's meer "bevroren" en dus scherp als ze goed gefocust zijn. Maar de dingen die Xilantof aangeeft dragen er aan bij dat je een kortere sluitertijd kunt gebruiken, zonder dat je onderbelichte foto's krijgt.quote:Op zaterdag 24 februari 2007 17:41 schreef Perdiguero het volgende:
[..]
Ik wil scherpe foto's kunnen maken wanneer ik bv 's avonds door een stad loop. Nu kan ik zulke foto's thuis weggooien. Op het LCD lijken ze wel scherp, maar eenmaal thuis op groot scherm niet. Ik dacht zelf dat dat met de sluitertijd te maken had.
Hoe lang (of kort) je sluitertijd is, hangt af van een combinatie van 3 zaken:quote:Op zaterdag 24 februari 2007 18:03 schreef Perdiguero het volgende:
Ok en bij welke ISO waardes kun je zo'n korte sluitertijd gebruiken? Ik neem aan dat die twee specificaties op elkaar zijn afgestemd?
nope ik gebruik "save as" en kies dan jpg (dus NIET voor save web oid)quote:Op zaterdag 24 februari 2007 13:27 schreef Xilantof het volgende:
[..]
Gebruik je dan misschien de optie "save for the web"?
De informatie die jij bedoeld heet: de EXIF information.
Met save for the web verwijderd PS deze (omdat dit weer een paar kb in beslag neemt).
Varieert per camera:quote:Op zaterdag 24 februari 2007 18:33 schreef Perdiguero het volgende:
Ok, maar bijna alle cameras stellen deze 3 zaken zelf in, of moet je dat bij elke camera zelf doen?
Ik begrijp hier ook uit dat hoe kleiner je sluitertijd is, hoe minder last je zult hebben van bewegingsonscherpte?
Dan heb je hem vermoedelijk als 16-bits TIFF geexporteerd. Ga even naar het menu Edit, Mode en zet daar de foto om naar 8 bits/channel.quote:Op zondag 25 februari 2007 14:33 schreef MissBliss het volgende:
Help
Ik heb dus net in RAW geschoten, daarna omgezet naar tif en bewerkt in PS CS2 en verkleind en nu wil ik hem als jpg, maar ik kan hem niet oplsaan als jpgDie optie staat er niet bij. En zelf jpg noemen werkt ook niet, dan maakt hij er gewoon een tif van
Dat was het idd, ik hoorde het ook al van Shark, thanksquote:Op zondag 25 februari 2007 14:37 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Dan heb je hem vermoedelijk als 16-bits TIFF geexporteerd. Ga even naar het menu Edit, Mode en zet daar de foto om naar 8 bits/channel.
Bedankt, heb even een post gezet in het andere topic. Deze kunnen weg dus...quote:Op zondag 25 februari 2007 15:42 schreef PdeHoog het volgende:
HoiJe het beter hier ff vragen: [CENTRAAL] Wie helpt mij een nieuwe camera te vinden? 4 En je moet de camera eigenlijk ff vasthouden. Qua kwaliteit doet geen enkele camera meer onder voor een ander.
Het formaat Raw is ontworpen voor afbeeldingen die zijn opgeslagen in niet-gedocumenteerde formaten, zoals formaten die afkomstig zijn van wetenschappelijke toepassingen. Gecomprimeerde bestanden, zoals PICT- en GIF-bestanden, kunnen niet worden geopend met dit formaat.quote:Op maandag 26 februari 2007 13:25 schreef ide het volgende:
Met mijn camera, panasonic FZ20 kan ik op verschillende soorten compressies foto's maken. Maximaal maakt ie er een TIFF bestand van een mb of 14 ofzo van. Nu lees ik hier het forum wel eens en hoor ik enorm veel geblaat over schieten op RAW, omdat dit ongecomprimeerd en beter ofzo is. Ik vraag me af wat ik met de TIFF functie kan, wat het verschil is met RAW, wat zijn de voordelen van TIFF of RAW tov gewoon jpeg. Ik zie namelijk niet zo'n groot verschil tussen de beide foto's uit mijn camera.
Mag ik dit verhaal samenvatten met: Raw is een nog niet 'ontwikkelde' foto en dus eigenlijk puur de registratie in bits en bytes.quote:
Dan zou ik het maar bij jpg houden en niet naar dat 'geblaat' van de rest luisterenquote:Op maandag 26 februari 2007 13:25 schreef ide het volgende:
Ik zie namelijk niet zo'n groot verschil tussen de beide foto's uit mijn camera.
Yupquote:Op maandag 26 februari 2007 14:58 schreef Re het volgende:
gisteren voor het eerst op RAW geschoten, ik zie er de voordelen wel van in behalve dat elke file 20MB is, om nog maar niet te spreken van de TIFF bestanden, die gan wel naar de 100MB toe
D2xquote:Op maandag 26 februari 2007 15:01 schreef ..zapper het volgende:
20MB? Dat vind ik best knap, dacht dat ik zelf behoorlijk ruim zat met 12.8MB gemiddeld. Ik dacht dat het meestal circa 1 MB per miljoen pixels in beslag nam, Nikon zeker he.
En de RAW-bestanden van de D80 zijn maar de helft zo grootquote:
En compressed RAW?quote:Op maandag 26 februari 2007 14:58 schreef Re het volgende:
gisteren voor het eerst op RAW geschoten, ik zie er de voordelen wel van in behalve dat elke file 20MB is, om nog maar niet te spreken van de TIFF bestanden, die gan wel naar de 100MB toe
kijk dat begrijp ik dan weer niet, waarom zou je het willen compressen, dat was toch juist wat voorkomen zou worden met RAW?quote:
ahhh ok, ik dacht dat je sowieso informatie verliest immers anders zou er niet gecomprimeerd kunnen wordenquote:Op maandag 26 februari 2007 15:19 schreef ..zapper het volgende:
Compressed RAW is volgens mij compressie zonder kwaliteitsverlies, wat je bij JPG dus wel hebt.
Nee, dat zou een slechte zaak zijn voor winzip en consortenquote:Op maandag 26 februari 2007 15:21 schreef Re het volgende:
[..]
ahhh ok, ik dacht dat je sowieso informatie verliest immers anders zou er niet gecomprimeerd kunnen worden
ik heb 1,5 terabyte liggen, daar moet ik wel mee vooruit kunnen:)quote:Op maandag 26 februari 2007 15:00 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
YupBreid je harde schijf-ruimte maar vast uit en haal wat externe schijven
En wat nieuwe geheugenkaartjes.
De PKZIP versie van je RAW; geen kwaliteitsverlies, kost ietsie meer tijd om em weg te schrijven...quote:Op maandag 26 februari 2007 15:15 schreef Re het volgende:
kijk dat begrijp ik dan weer niet, waarom zou je het willen compressen, dat was toch juist wat voorkomen zou worden met RAW?
En je compressie staat uit?quote:Op maandag 26 februari 2007 16:33 schreef Fixers het volgende:
Als ik dat zo hoor ben ik nog best blij dat mijn D70 het niet gekker maakt dat een 5,7 tot 6,9 megabytes voor een raw bestandje. Nu vraag ik me af, wat veroorzaakt precies de verschillen in grootte tussen het ene raw bestand en het ander, uit de zelfde camera? In jpeg is het een eigenschap van het compressiealgorythme om voor meer detail meer bytes te gebruiken. Maar als een raw een 1op1 geheugendump van de censor dan zou er toch geen verschil in bestandsgrootte moeten zijn?
ach en dan moet je weer gaan saven, deleten enz.quote:Op maandag 26 februari 2007 17:18 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
De PKZIP versie van je RAW; geen kwaliteitsverlies, kost ietsie meer tijd om em weg te schrijven...
Dat is het beste idd, en naderhand (enkele weken na de shoot bedoel ik) ook schonen--dat scheelt.quote:Op maandag 26 februari 2007 17:22 schreef Re het volgende:
ach en dan moet je weer gaan saven, deleten enz.... wordt gewoon nog selectiever fotos nemen
quote:Op maandag 26 februari 2007 17:18 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
De PKZIP versie van je RAW; geen kwaliteitsverlies, kost ietsie meer tijd om em weg te schrijven...
als ik een beter prestatie uit mijn camera kan krijgen, waarom niet? Ik poste om wat bij te leren, en dat heb ik inmiddels gedaan .. Er zijn speciale programma's om RAW bestanden te openen, zijn die er ook voor TIFF bestanden, hoe heten ze? Mijn camera gaat helaas alleen tot TIFF bestanden en niet tot RAWquote:Op maandag 26 februari 2007 14:57 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
Dan zou ik het maar bij jpg houden en niet naar dat 'geblaat' van de rest luisteren
Ik heb een soort 'sok' die ik over mijn flitser kan zetten, om een soort softboxeffect te krijgen. Erg behelpen, maar in noodgevallen werkt het wel. In ieder geval geen snoeiharde schaduwen meer. Dingen zijn voor een tientje op marktplaats te vinden.quote:Op maandag 16 april 2007 10:28 schreef Werewolf het volgende:
Zijn er tips om met de onboard flitser minder harde schaduwen te krijgen?
Altijd als ik in situaties met weinig licht fotografeer krijg ik van die keiharde schaduwen.
Langere sluitertijd is geen optie omdat het meestal bewegende dingen zijn.
Ook extra lampen op de achtergrond is hierdoor lastig.
Hogere ISO en meer belichten geeft ook geen mooi resultaat...
(Heb overigens de Nikon D80 en geen externe flitser)
En hoe heten die dingen officieel? Flitssok geeft geen resultatenquote:Op maandag 16 april 2007 10:31 schreef freud het volgende:
[..]
Ik heb een soort 'sok' die ik over mijn flitser kan zetten, om een soort softboxeffect te krijgen. Erg behelpen, maar in noodgevallen werkt het wel. In ieder geval geen snoeiharde schaduwen meer. Dingen zijn voor een tientje op marktplaats te vinden.
Kijk effe naar deze link dan weet je wat Freudke ongeveer bedoeldquote:Op maandag 16 april 2007 10:47 schreef Werewolf het volgende:
[..]
En hoe heten die dingen officieel? Flitssok geeft geen resultaten![]()
Nee, ik bedoelde dit:quote:Op maandag 16 april 2007 10:52 schreef HMaster-II het volgende:
[..]
Kijk effe naar deze link dan weet je wat Freudke ongeveer bedoeld![]()
ja ongeveer 3 flitsen voordat je een vlam hebt gecreerdquote:
Wat een lelijk condoomquote:
hmmmm nooit last van gehad ... rijstevloeitjequote:Op maandag 16 april 2007 11:02 schreef HMaster-II het volgende:
[..]
ja ongeveer 3 flitsen voordat je een vlam hebt gecreerd![]()
![]()
Ik heb de handleiding nog eens goed bekeken en gelezen wat er staat. Al Focus is gewoon hetzelfde als One Shot, en zodra de camera 'ziet' dat je doel beweegt schakelt ie automatisch over op Al Servo. Ik denk dat ik de volgende keer gewoon eens ga stoeien met de flitser aan te laten, zodat ik met One Shot sowieso hulplicht heb en wellicht is het in de Al Focus mode dan ook wel een goeie opstarter om met hulplicht door te schakelen naar Al Servo zonder hulplicht.quote:Op maandag 16 april 2007 09:33 schreef Gose het volgende:
ja die one shot focus zorgt ervoor dat als jij je ontspanknop half in druk hij scherpsteld. Dat punt houdt hij vast net zolang totdat jij afdrukt. Als er iemand op je afgelopen komt en je stelt scherp, zou je eigenlijk direct moet afdrukken omdat anders diegene al dichterbij je is en het scherpstelpunt dus eigenlijk dichterbij zou moeten zijn. Die AI focus weet ik even niet meer (staat wel heel goed uitgelegd in je handleiding van je camera) en Servo is inderdaad om bewegende dingen te fotograferen, hij blijft dan het scherpstelpunt aanpassen aan de snelheid waarmee het onderwerp op je afkomt. Dus eigenlijk zou dat de meest ideale zijn. MAAR, concerten en beweging... Waarschijnlijk had je te weinig licht waardoor je lens ook niet goed kon scherpstellen(hunten), dat is dat zoeken wat je omschreef. Je AF hulplicht zou je hierbij kunnen helpen, maar juist dat ding wordt bij servo uitgeschakeld. Leuk he die logica van Canon
.
Kan me niet voorstellen dat je dit allemaal nog niet wist, als je met dit soort apparatuur fotografeert, maar het lijkt mij dus eigenlijk vrij logisch. De AI focus zou tussen one shot en servo in moeten zitten, dus misschien is dit wel constant scherpstellen incl. AF hulplicht, zou ik eens uitproberen als ik jou was.
Geile apparatuur btw
ziet het er onscherp uit door je zoeker of ook op de foto. Kijk eens of je oculair goed staat, dat is dat stukje glas aan de achterkant van je camera waar je doorheen kijkt.quote:Op maandag 16 april 2007 10:02 schreef ..zapper het volgende:
Ik ben pas een klein jaar bezig en dit was mn eerste concert shoot. Bedankt voor je tips, ik zal de volgende keer ook eens met Al Focus stoeien, hoewel ik de visuele bevestiging wel lekker vind voordat ik afdruk. Ik druk net zo vaak half in totdat ie scherp is zegmaar en dan druk ik meteen door. Maar ook met half indrukken zag het er gewoon zo ontzettend vaak onscherp uit..
Ik heb iets minder dan een halve woonkamer tot mijn beschikking (iets van 10-12m2) en ik vind het net iets te weinig. Ik weet van anderen dat ze iets meer ruimte hebben. Ik gok zo'n 15m2. Da's best goed te doenquote:Op donderdag 19 april 2007 09:02 schreef Dutch50 het volgende:
VRAAG: Ik zit de denken aan een flitsset, nu wil ik niet weten wat een goede c.q. de beste aankoop zou zijn, alhoewel advies natuurlijk welkom is, maar ik wil graag horen wat het minimum vloeroppervlak (mtr bij mtr) is waarin je nog redelijk kunt werken. Ik heb niet zoveel ruimte en ik wil een miskoop voorkomen.
P.S. Als ik deze dichtgooi, kan iemand dan deel 3 openen, ik heb geen idee hoe dat moet
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |