Je kunt natuurlijk ook gewoon je diafragma verder dichtdraaien/iso verlagen.quote:Op maandag 1 mei 2006 22:44 schreef blackbully het volgende:
en het liefst inflitsen dus niet op vollekracht, want dat maakt je foto zo flets.
Ervanuitgaande dat je ze vergelijkt op camera's met dezelfde cropfactor klopt het, dan is 200mm altijd hetzelfde. Alleen als je een andere cropfactor gebruikt (of analoog), dan verandert het.quote:Op donderdag 4 mei 2006 20:19 schreef Elefes het volgende:
Nog even over de lenzen een paar vraagjes.
Een lens met een bepaald bereik, bijvoorbeeld 200 mm, kun je met al die lenzen even dicht bij je onderwerp komen? (Dus bijv. 100-200mm, 50-200mm, 200mm) Of heeft dat ook met de vergrotingsfactor van de camera van doen?
Tnx again voor de antwoordenquote:Op vrijdag 5 mei 2006 20:12 schreef luap het volgende:
Ehm Ivo, dat klopt niet... De beeldhoek is wel het zelfde maar de maximale vergroting niet.
Elefes: brandpuntsafstand heeft niks met de maximale vergroting te maken. Wel met op welke afstand tot je camera je die vergroting krijgt.
Een macro mode van 1:2 is vrij redelijk. Het betekent dat je een onderwerp van 2 keer je sensorgrootte beeldvullend kunt fotograferen. Dus voor een DSLR (met 1.5 keer cropfactor) is de sensor 24 mm lang. 24 x 2 = 48 mm is dus het beste wat je gaat halen. Een vlinder van 48 mm groot kun je dus beeldvullend fotograferen. 1:4,4 is al een stuk minder wat macro betreft...
Echt macro is pas 1:1 minimaal.quote:Op zaterdag 6 mei 2006 00:31 schreef blackbully het volgende:
als je nu een 100mm macro lens pakt (is voorbeeld) van 1:2 is hij leuk voor macro. (daar is hij voor gemaakt)
maar gaan dan met diezelfde lens foto's van bv. portretten niet tegen vallen (hij kan het wel maar hoe is dan de kwaliteit?)
Ik maak heel vaak portretten met mijn macrolens...ik vind ze erg mooi worden.quote:Op zaterdag 6 mei 2006 00:31 schreef blackbully het volgende:
als je nu een 100mm macro lens pakt (is voorbeeld) van 1:2 is hij leuk voor macro. (daar is hij voor gemaakt)
maar gaan dan met diezelfde lens foto's van bv. portretten niet tegen vallen (hij kan het wel maar hoe is dan de kwaliteit?)
Kloptquote:Op zaterdag 6 mei 2006 02:38 schreef aapstok het volgende:
ik heb over die 100mm f2.8 macrolens van Canon wel goede verhalen gehoord qua portretten.
Kun je daar dus ook "gewone" foto's mee maken? En met een kleine scherptediepte?quote:Op maandag 8 mei 2006 17:14 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
KloptEn dat is ook een fijn lensje
Heb er een aantal keer mee mogen spelen
![]()
Ja hoor, heel goed zelfsquote:Op maandag 8 mei 2006 18:12 schreef Elefes het volgende:
[..]
Kun je daar dus ook "gewone" foto's mee maken? En met een kleine scherptediepte?
Jaquote:Op maandag 8 mei 2006 18:12 schreef Elefes het volgende:
[..]
Kun je daar dus ook "gewone" foto's mee maken? En met een kleine scherptediepte?
Heeft jouw camera de mogelijkheid om een spotmeting te doen?quote:Op donderdag 11 mei 2006 14:51 schreef Kleintje het volgende:
vraagje, durf hem al bijna niet meer te stellen want... ik wil te snel...
Ik heb net heel wat mooie paardenfoto's gemaakt. Zitten leuke tussen en wat foto's met wat overbelichte stukjes.
Van ieder paard krijg ik wel wat leuke plaatjes, maar... niet van mijn eigen paard.
Zelfde omstandigheden, zelfde licht. En of ik het nou met zonnekap doe, tegen het licht, zon in mijn rug, zon van de zijkant. Ze zijn te licht of te donker.
Heeft iemand een tip hoe ik het licht goed kan afstellen op een grijs paard op een zonnige dag in een groen weiland.
Ik heb je een mailtje gestuurd en daar staat misschien wel wat interessants voor je inquote:Op donderdag 11 mei 2006 15:02 schreef Kleintje het volgende:
Ow, misschien is het wel makkelijk als ik erbij vermeld welke camera ik heb.
Ik heb de Nikon D70s met de kitlens (18 - 70 nikor) en een nikkor 70-300 zoomlens.
Geen externe flitser.
Dus ja, heb spotmeting.
Misschien voor de hand liggend, maar op zo'n dag niet midden op de dag een foto maken, maar alleen in de vroege ochtend of aan het begin van de avond. Het licht is dan veel vergevender met zachtere contrasten.quote:Op donderdag 11 mei 2006 14:51 schreef Kleintje het volgende:
vraagje, durf hem al bijna niet meer te stellen want... ik wil te snel...
Ik heb net heel wat mooie paardenfoto's gemaakt. Zitten leuke tussen en wat foto's met wat overbelichte stukjes.
Van ieder paard krijg ik wel wat leuke plaatjes, maar... niet van mijn eigen paard.
Zelfde omstandigheden, zelfde licht. En of ik het nou met zonnekap doe, tegen het licht, zon in mijn rug, zon van de zijkant. Ze zijn te licht of te donker.
Heeft iemand een tip hoe ik het licht goed kan afstellen op een grijs paard op een zonnige dag in een groen weiland.
Eeehhhhhh Klein.. Eeehhhhh Als da schaduwen van de paarden tussen jou en het onderwerp (paard) te zien is op de foto, dan sta ja of heel erg in ene verkeerde houding of je staat vol TEGEN de zon in met de zon in je gezicht te fotograferen..quote:Op donderdag 11 mei 2006 15:50 schreef Kleintje het volgende:
LET OP: onbewerkte foto's!!! Dus niet miepen verder
[afbeelding]
F5,6, iso 200, sluitertijd 1/200"
Foto is gemaakt met de zon in mijn rug om 12:23 uur
Zwaar overbelicht, dus ik kreeg de tip om wat stops te gaan onderbelichten.
[afbeelding]
F10, iso 200, sluitertijd 1/1000"
Foto is gemaakt met zon in mijn rug om 13:17
2 x 1/3 stop onderbelicht.
En dit is het resultaat.
[afbeelding]
En dit is gemaakt op F10, iso 200, sluitertijd 1/250"
Zon in mijn rug om 13:20
HOE KAN DAT???
Ik heb de camera op manual staan, ik heb gezorgd dat de exposure value op 0 kwam, dus vandaar de verschillende sluitertijden. Omdat mijn paard normaal overbelicht is heb ik die wat stops onderbelicht en nu is ze te donker, en deze is gewoon goed!
foto 2 is de schaduw aan de voorkant van de rechterpoot, dus volgens mij kwam de zon dan van schuin rechts achter de billen van je paard?quote:Op donderdag 11 mei 2006 15:58 schreef Kleintje het volgende:
Dan kan het inderdaad op de eerste foto's anders zijn HMII, maar op de 2e en 3e zijn de schaduwen toch allebei onder de paarden tot net erachter.
En ik heb ze zeker wel vanaf hetzelfde stukje gefotografeerd, alleen 3 meter verderop.
Ik liep het weiland in en ben niet anders gaan staan.
Even tussendoor Kleintje, ik weet niet of je ondertussen al een flitser hebt? Zo nee, misschien zou je eens bij Kamera-express kunnen kijken, daar hebben ze ook occasionsquote:Op donderdag 11 mei 2006 16:09 schreef Kleintje het volgende:
Zon kwam vanaf dezelfde kant als op de laatste foto, het was 1 weiland ernaast en 3 meter verder lopen naar het paard + veulen.
Ja, het is onkunde, maar mag ik het dan hier niet vragen?quote:Op donderdag 11 mei 2006 17:18 schreef AlohaXa het volgende:
Sorry hoor, maar dit ziet er meer uit als onkunde. Het antwoord is al gegeven. Probeer meer tussenstapjes te doen.
Het is natuurlijk fout als je een overbelichte foto probeerte te compenseren met uiterste instellingen.
Dat is zoiets als een halve lege emmer vullen met 3 volle emmers![]()
Want ik zie een wide open diafragma, lage sluitertijden tegenover f10, 1/1000" en nog eens onderbelichten![]()
quote:Op donderdag 11 mei 2006 19:24 schreef Kleintje het volgende:
[..]
Ja, het is onkunde, maar mag ik het dan hier niet vragen?
Eerst mocht ik al niets meer vragen, moet RTFM doen.
Deed ik RTFM wat nog meer vragen opriep, mocht ik niets vragen.
Toen moest ik gaan spelen en gaan uiitproberen...
Doe ik dat, heb ik vragen bij mijn resultaten, mag ik dat ook weer niet vragen.
Schiet mij maar lek... ik weet het niet meer
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |