Je kunt natuurlijk ook gewoon je diafragma verder dichtdraaien/iso verlagen.quote:Op maandag 1 mei 2006 22:44 schreef blackbully het volgende:
en het liefst inflitsen dus niet op vollekracht, want dat maakt je foto zo flets.
Ervanuitgaande dat je ze vergelijkt op camera's met dezelfde cropfactor klopt het, dan is 200mm altijd hetzelfde. Alleen als je een andere cropfactor gebruikt (of analoog), dan verandert het.quote:Op donderdag 4 mei 2006 20:19 schreef Elefes het volgende:
Nog even over de lenzen een paar vraagjes.
Een lens met een bepaald bereik, bijvoorbeeld 200 mm, kun je met al die lenzen even dicht bij je onderwerp komen? (Dus bijv. 100-200mm, 50-200mm, 200mm) Of heeft dat ook met de vergrotingsfactor van de camera van doen?
Tnx again voor de antwoordenquote:Op vrijdag 5 mei 2006 20:12 schreef luap het volgende:
Ehm Ivo, dat klopt niet... De beeldhoek is wel het zelfde maar de maximale vergroting niet.
Elefes: brandpuntsafstand heeft niks met de maximale vergroting te maken. Wel met op welke afstand tot je camera je die vergroting krijgt.
Een macro mode van 1:2 is vrij redelijk. Het betekent dat je een onderwerp van 2 keer je sensorgrootte beeldvullend kunt fotograferen. Dus voor een DSLR (met 1.5 keer cropfactor) is de sensor 24 mm lang. 24 x 2 = 48 mm is dus het beste wat je gaat halen. Een vlinder van 48 mm groot kun je dus beeldvullend fotograferen. 1:4,4 is al een stuk minder wat macro betreft...
Echt macro is pas 1:1 minimaal.quote:Op zaterdag 6 mei 2006 00:31 schreef blackbully het volgende:
als je nu een 100mm macro lens pakt (is voorbeeld) van 1:2 is hij leuk voor macro. (daar is hij voor gemaakt)
maar gaan dan met diezelfde lens foto's van bv. portretten niet tegen vallen (hij kan het wel maar hoe is dan de kwaliteit?)
Ik maak heel vaak portretten met mijn macrolens...ik vind ze erg mooi worden.quote:Op zaterdag 6 mei 2006 00:31 schreef blackbully het volgende:
als je nu een 100mm macro lens pakt (is voorbeeld) van 1:2 is hij leuk voor macro. (daar is hij voor gemaakt)
maar gaan dan met diezelfde lens foto's van bv. portretten niet tegen vallen (hij kan het wel maar hoe is dan de kwaliteit?)
Kloptquote:Op zaterdag 6 mei 2006 02:38 schreef aapstok het volgende:
ik heb over die 100mm f2.8 macrolens van Canon wel goede verhalen gehoord qua portretten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |