Klopt. In m'n analoge tijd had ik bij bijvoorbeeld Schaatsmarathons een SLR met dikke flitser en telelens (zoom of middenslag tele) en tegelijkertijd een meetzoeker met 40mm lens en klein flitsertje. De meetzoeker was voor als er iemand de boarding ging bestuderen.quote:Op maandag 4 december 2006 15:27 schreef Marc H het volgende:
[..]
[offtopic]
Minder lenswissels, handig als backup, staat zeer profi![]()
Tijdens sommige soorten fotografie heb je te weinig tijd om lens te wisselen/of moet je anders steeds tussen 2 lenzen wisselen.
Ik heb een 75-300mm lens van Sigma. Een met DL in zijn naam. Deze werkt niet op een eos digital. Het zou gechipped moeten worden bij Sigma. Mijn lens hadden ze geen onderdelen meer voor, dus ik mag een nieuwe lens kopen.quote:Op maandag 4 december 2006 15:04 schreef Hik het volgende:
[..]
Je hebt helemaal gelijk!
En dank voor de antwoorden. Fijn dat die lens het waarschijnlijk gaat doen. Dat maakt hetw eer een beetje aantrekkelijker om over te schakelen!![]()
pssst, vertel mij even wat die afkortingen betekenen?quote:Op maandag 4 december 2006 19:14 schreef Newb het volgende:
Mijn body altijd op AV zetten, en dan mijn af zover mogelijk open zetten (dus laagste getal mogelijk). Dan kan ik wel foto's maken, anders krijg ik mooi error 99 op mijn body te zien.
50 mm 1.8quote:Op vrijdag 8 december 2006 12:36 schreef 19_William_78 het volgende:
Een goede portret lens moet ik nog hebben. Iemand een idee..?
Zeker, alleen hangt ook van je stijl af. Ik ben helemaal gek op portretten met mijn 70-300 IS USMquote:
Misschien eens aangeven wat je budget is? 65 1.8 is ook fantastisch, maar wel 3-4 keer zo duurder dan de 50 1.8quote:Op vrijdag 8 december 2006 12:36 schreef 19_William_78 het volgende:
[Offtopic]
Heb 'n SB-600 gekocht!en wat een verschil is dat ineens..
Super gewoon..
[/Offtopic]
Een goede portret lens moet ik nog hebben. Iemand een idee..?
Dat is een telelens die je ook voor portretten kunt ge/misbruiken (als je bang bent van modellen bijvquote:Op vrijdag 8 december 2006 13:12 schreef freud het volgende:
[..]
Zeker, alleen hangt ook van je stijl af. Ik ben helemaal gek op portretten met mijn 70-300 IS USM.
Of dus alles in RAW schieten en er achteraf HDR foto's van makenquote:Op vrijdag 8 december 2006 13:25 schreef Vliegvrager het volgende:
klein diafragma (als het licht het toelaat f>=8), tikje onderbelichten (max 1 stop) en in de nabewerking contrast + beetje rood en blauw naar smaak toevoegen.
edit: of je statiefje meenemen en alles HDR schieten
Pa heeft die ook (maar dan op een gewone D70 firmware 2.0) en die heeft een op de zoveel foto's vreselijk overbelicht. Met de Omnibounce erop gebeurt het vaker dan zonder. Heb jij daar geen last van? (of weet je een oplossing)quote:Op maandag 4 december 2006 15:22 schreef pea4fun het volgende:
[..]
Ik heb op mijn D70s een sigma EF-500 DG super, en die bevalt heel goed, kan ook als slave worden gebruikt, zonder snoertje.
als je toch RAW schiet, kun je het onderbelichten achteraf doen.quote:Op vrijdag 8 december 2006 13:49 schreef Yoni het volgende:
HDR heb ik ook wel over zitten denken, maar ik heb niet zoveel zin om continu met een statief te gaan slepen![]()
Besides that, ditmaal ben ik ook niet alleen, dus ik heb ook nog wel rekening te houden met mijn gezelschap (die wel ook fotografeert, maar volgens mij niet zo snel een kwartier blijft prutsen voor één foto)
RAW zal ik waarschijnlijk wel doen. Dat scheelt toch weer ietsEn die tip van klein diafragma en onderbelichten ga ik ook onthouden en eens proberen
![]()
Ik heb geen last van overbelichting. Ik gebruik ook geen omnibounce. Ik wilde dat eerst wel gaan doen, maar sinds ik een pdf over flitsen heb gelezen ben ik overtuigd dat ik dat dus niet ga doen. Ik laat vaak de flitser zelf bepalen hoeveel licht nodig is, en maar een enkele keer hoef ik dat te corrigeren.quote:Op vrijdag 8 december 2006 13:54 schreef Fixers het volgende:
[..]
Pa heeft die ook (maar dan op een gewone D70 firmware 2.0) en die heeft een op de zoveel foto's vreselijk overbelicht. Met de Omnibounce erop gebeurt het vaker dan zonder. Heb jij daar geen last van? (of weet je een oplossing)
Nog een tweede vraag: Ik was een tijd terug met iemand die zich bezig houdt met Asian Ball Jointed Dolls. Een type pop waar aan de liefhebbers per stuk net zoveel uitgeven als wij hier aan een nieuwe camera. Maar nu vroeg ze dus wat voor typel ens nu het beste zou zijn om portretten van die poppen te maken: macro of juist een langere portret?
Die poppen zijn tussen de 20 en 60 cm lang en een voorbeeld is hier te vinden.
Zeg, hedde gij die PDF ergens leesbaar online, of weet je me die aan te wijzen? Een beetje flitsen met mijn SB-600 Blitzkanonne gaat wel, maar ik heb nog te vaak dat ik de sfeer wegflits.quote:Op vrijdag 8 december 2006 15:07 schreef pea4fun het volgende:
[..]
Ik heb geen last van overbelichting. Ik gebruik ook geen omnibounce. Ik wilde dat eerst wel gaan doen, maar sinds ik een pdf over flitsen heb gelezen ben ik overtuigd dat ik dat dus niet ga doen. Ik laat vaak de flitser zelf bepalen hoeveel licht nodig is, en maar een enkele keer hoef ik dat te corrigeren.
Over de poppen. Omdat ze zo klein zijn zou ik zelf gaan voor een macrolens denk ik, maar dat is vooral een kwestie van uitproberen
Ik heb em nog ff online gezet. flitsenquote:Op vrijdag 8 december 2006 15:55 schreef Fixers het volgende:
[..]
Zeg, hedde gij die PDF ergens leesbaar online, of weet je me die aan te wijzen? Een beetje flitsen met mijn SB-600 Blitzkanonne gaat wel, maar ik heb nog te vaak dat ik de sfeer wegflits.
Dankquote:Op vrijdag 8 december 2006 15:59 schreef pea4fun het volgende:
[..]
Ik heb em nog ff online gezet. flitsen
De monitor en het geheugen komt wel in orde (wordt 2 gig met een duo core processor). Maar ik heb zelf geen flauw idee of er verschil zit in videokaarten voor fotobewerken.quote:Op zondag 17 december 2006 19:33 schreef elmarz het volgende:
Hoi Fixers,
Ik denk dat een goede monitor en flink wat geheugen (zeker 1 Gig) belangrijker is dan de videokaart.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |