F5,6 1/200 -> F10 1/1000 is iets van 5 of 6 stops ofzo?quote:Op donderdag 11 mei 2006 15:50 schreef Kleintje het volgende:
Zwaar overbelicht, dus ik kreeg de tip om wat stops te gaan onderbelichten.
Ik heb geen flauw idee wat de mogelijkheden van een digireflex zijn. Ik heb er zelf namelijk geen een. ik denk dat je beter iemand kunt vragen die je camera goed kent.quote:Op donderdag 11 mei 2006 20:18 schreef Kleintje het volgende:
Juist Pos, daar zeg je het. Ik deed het op de Manual stand.
Ik wilde haar op scherp zetten (oef, arm paard).
Dus ik koos voor F10. Dus, ik ging met het andere wieltje draaien tot ik de juiste sluitertijd had en de automaat van de camera aangaf dat de belichting goed was.
En de automaat has fooled me.
Maar goed, ik woon niet overdreven ver van Utrecht af, dus ik daag je uit om dat grijs op de foto te zetten.
Probleem is gewoon dat ze erg dicht bij de grijswaarde zit (grijskaart) en de zon fucking fel was.
ehh als het paard een 18% grijswaarde heeft zou het voor de camera een ideaal kleurtje hebben om op te meten wat de hoeveelheid licht is. en de kleurtemperatuur zou dan ook goed moeten gaan.quote:Op donderdag 11 mei 2006 20:26 schreef PoseidonVS het volgende:
[..]
Ik heb geen flauw idee wat de mogelijkheden van een digireflex zijn. Ik heb er zelf namelijk geen een. ik denk dat je beter iemand kunt vragen die je camera goed kent.
zonder te flisen is het niet mogelijk om op een heldere dag zonder andere reflecterende hulpmiddelen een foto te maken, tegen de zon in, op zo'n manier dat ondergrond, onderwerp en lucht er goed belicht op komen testaan.quote:Op donderdag 11 mei 2006 20:38 schreef Kleintje het volgende:
Maar waar gaat het dan mis BB?
Ik weet heus wel dat ik het doe, maar waar moet ik het dan anders doen?
Ik dacht juist aan onderbelichten omdat ik dacht dat ik anders weer een te heldere lucht had...
Nou, als mensen je zeggen dat foto A en B duidelijk tegen de zon ingenomen zijn, moet je dat misschien ook gewoon eens aannemenquote:Op donderdag 11 mei 2006 19:24 schreef Kleintje het volgende:
Schiet mij maar lek... ik weet het niet meer
In welke context bedoel je dit, stilquote:Op donderdag 18 mei 2006 17:55 schreef stil het volgende:
wat is een Boosterset ?
ik zat wat te bladeren op speurders en kwam dit tegen, ik wilde eigelijk wel weten wat het is.quote:Op donderdag 18 mei 2006 18:01 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
In welke context bedoel je dit, stil
Ja maar nergens een beschrijving.quote:Op donderdag 18 mei 2006 18:11 schreef PdeHoog het volgende:
Ik zou het verder niet weten, maar ff googlen leverde allerlei associaties op naar lichtmeters
Je ziet bij lagere resolutie gewoon sneller/meer dat het digitaal is. Bij 8mp zul je hier zeer waarschijnlijk helemaal niets van zien, bij 2mp wel. En nu is het niet zo dat het echt storend is ofzo, dus wat dat betreft is 2mp voor 10x15 inderdaad genoeg, maar je ziet het vaak welquote:Op vrijdag 19 mei 2006 12:02 schreef gateway het volgende:
Okeej: vraagje van mij
Heb een digitale camera, een Sony Cyber - Shot W100
Hij kan foto's maken in 16:9 , 2 MegaPixel, 3MP, 5MP, 3:2 en 8 m
maar wat is nou een goede resolutie, om er later toch een foto van te maken? (op fotopapier ofjah laten afdrukken door een firma)
Ik zou zeggen, WTF moet je met 8MP bij een foto van 10x15 ?? dacht al eens gelezen te hebben dat 2 MP dan ook genoeg is???
Want, wie wil er nou foto;s in een formaat dat je er wel een poster van kan maken op A4 formaat? dat kan wel, ena sl je dat wilt zet je um waarschijnlijk op 8MP, maar normaal??
quote:Op vrijdag 19 mei 2006 12:23 schreef Werewolf het volgende:
Ik heb altijd gehoord dat je met 3.2 megapixel op A4 fotokwaliteit kunt printen.
Met 2 megapixel moet je dus makkelijk 10 bij 15 foto's kunnen printen.
Als je een 8 megapixel foto maakt kan je dus 3/4 van je foto laten wegvallen zonder dat je kwaliteitsverlies hebt.
Zo kan je storende elementen buiten je foto laten vallen en je hoofdonderwerp groter op je foto krijgen...
hmmz, k, dan wordt het 5 MP... met 512 mb& het interne geheugen is dat volgens de camera 199 foto's.... en heb nog een Sony cybershot DSC-P12 mee die op 5MP 101 foto's kan laten dus dan komt wel goed danquote:Op vrijdag 19 mei 2006 12:27 schreef Elefes het volgende:
[..]
Je ziet bij lagere resolutie gewoon sneller/meer dat het digitaal is. Bij 8mp zul je hier zeer waarschijnlijk helemaal niets van zien, bij 2mp wel. En nu is het niet zo dat het echt storend is ofzo, dus wat dat betreft is 2mp voor 10x15 inderdaad genoeg, maar je ziet het vaak wel.
Verder schiet ik zelf meestal minimaal op 5mp (maar liever op de hoogste resolutie) omdat je nooit weet welke foto toch wel heel erg mooi uit de camera komt, en je dus wilt vergroten. Met 2mp kom je dan niet zo ver. En voor de kwaliteit kan het nooit kwaad natuurlijk.
Er is een voordeel van het grootste formaat mogelijk. Als je daarin wat fotosoept, dan verdwijnt die aanpassing bij het verkleinen. Nou wil ik niet zeggen dat jij al je foto's edit, maar als je het niet standaard instelt, dat kan je er verzekerd van zijn dat je kansen gaat missen. En ws ook foto's iet kan opblazen naar A4 of A3 omdat de resolutie k*t is.quote:Op vrijdag 19 mei 2006 12:02 schreef gateway het volgende:
Okeej: vraagje van mij
Heb een digitale camera, een Sony Cyber - Shot W100
Hij kan foto's maken in 16:9 , 2 MegaPixel, 3MP, 5MP, 3:2 en 8 m
maar wat is nou een goede resolutie, om er later toch een foto van te maken? (op fotopapier ofjah laten afdrukken door een firma)
Ik zou zeggen, WTF moet je met 8MP bij een foto van 10x15 ?? dacht al eens gelezen te hebben dat 2 MP dan ook genoeg is???
Want, wie wil er nou foto;s in een formaat dat je er wel een poster van kan maken op A4 formaat? dat kan wel, ena sl je dat wilt zet je um waarschijnlijk op 8MP, maar normaal??
Wanneer de bracketing-functie wordt gebruikt, maakt de camera een aantal opnamen met verschillende belichtingsinstellingen. In situaties waar de juiste belichtingsinstelling moeilijk is vast te stellen, biedt de bracketingfunctie meer dan één belichtingsoptie zodat u zelf het beste resultaat kunt kiezen.quote:Op vrijdag 19 mei 2006 13:14 schreef Werewolf het volgende:
Heeft iemand nog antwoord op mijn vraag in welke situaties je de 'bracketing functies' van je camera gebruikt?
volgens mij heb ik wel eens van die onderwatercameratjes gezien die een hele grote zoeker hebben, meer een plastig kader, zodat je ongeveer weet waar je moet mikken...quote:Op donderdag 8 juni 2006 21:07 schreef Phoenixx het volgende:
Maandag gaan wij op vakantie en hoogstwaarschijnlijk zullen we ook gaan snorkelen.
Omdat ik mijn Canon 350D geen zwemles wil gaan geven, lijkt het me een heel fijn plan om zo'n "onderwatercameraatje voor eenmalig gebruik" te kopen.
Doordat je met snorkelen natuurlijk altijd met zo'n duikbril voor je snuffel zit, is kijken door de zoeker van zo'n ding natuurlijk soort van onmogelijk. Bestaat er een handig trucje waardoor ik toch een klein beetje in kan schatten wat er op de foto komt, of moet ik gewoon "in het wilde weg" afdrukken en hopen dat er één of twee leuke plaatjes bij zit??
Ik gebruik beide..... Het maakt namelijk eerder verschil in de mate van je Diafragma dan je lenzen. Met een klein diafragma (f/1.8) krijg je een meer geblurde achtergrond. Omdat je DOF zeer klein is. Als je het diafragma helemaal dichtknijpt tot f/22 dan is bijna alles scherp en zichtbaar.quote:Op donderdag 6 juli 2006 10:20 schreef Esto het volgende:
Ik heb even een klein vraagje.
Volgende week heb ik een soort shoot met iemand, gewoon wat ideetjes uitwerken. Nou vraag ik me af welke lens je het best kan gebruiken... De 18-55 of de 70-300 mm...
Bij de 70-300 krijg je meer geblurde achtergronden, maar moet je ver weg gaan staan en heb je kans dat er mensen door je beeld lopen toch?
En bij 18-55 kan je dichterbij komen... Maar heb je kans dat de achtergrond af en toe stoort...
Wat gebruiken jullie dan?
Heb ik weer zitten klooien met groot en klein... Damnquote:Op donderdag 6 juli 2006 10:34 schreef Gizz het volgende:
HMaster-II: f/1.8 is juist een vrij groot diafragma. Verder zijn zowel de 18-55 als de 70-300 budgetlenzen met een niet zo groot diafragma. Bij gelijk diafragma zal je dus wel degelijk een langere brandpuntafstand moeten nemen om een kleinere DOF te krijgen.
Esto: Met je 18-55 kan je inderdaad dichterbij staan om dezelfde uitsnede te krijgen als met je 70-300 op een grotere afstand. Let wel op dat je eigenlijk niet lagere dan 50mm wil gaan zitten, omdat je anders mensen gaat vervomen (grote neus bijvoorbeeld).
Ik heb geen idee of je alleen het hoofd van je model in beeld gaat brengen of dat het full-body shots. zullen zijn? In het eerste geval zou ik lekker de 70-300 pakken en op 70-100 schieten. In het tweede geval zou ik die 18-55 paken en rond de 45-55 blijven hangen.
Waar ga je trouwens fotograferen? Mensen die door je beeld lopen zijn niet zo heel gauw een probleem, of je moet in een drukke winkelstraat staan
checkquote:Op donderdag 6 juli 2006 10:47 schreef Gizz het volgende:
We hadden het toch over een 70-300 f/4-5.6, niet over een 70-200 2.8? Esto in ieder geval wel
Die 70-300 is qua diafragma vrij 'budget' en vergelijkbaar met de 18-55 die f/3,5-5.6 is.
Ghehe, zo heel druk is het er inderdaad nietquote:Op donderdag 6 juli 2006 10:34 schreef Gizz het volgende:
HMaster-II: f/1.8 is juist een vrij groot diafragma. Verder zijn zowel de 18-55 als de 70-300 budgetlenzen met een niet zo groot diafragma. Bij gelijk diafragma zal je dus wel degelijk een langere brandpuntafstand moeten nemen om een kleinere DOF te krijgen.
Esto: Met je 18-55 kan je inderdaad dichterbij staan om dezelfde uitsnede te krijgen als met je 70-300 op een grotere afstand. Let wel op dat je eigenlijk niet lagere dan 50mm wil gaan zitten, omdat je anders mensen gaat vervomen (grote neus bijvoorbeeld).
Ik heb geen idee of je alleen het hoofd van je model in beeld gaat brengen of dat het full-body shots. zullen zijn? In het eerste geval zou ik lekker de 70-300 pakken en op 70-100 schieten. In het tweede geval zou ik die 18-55 paken en rond de 45-55 blijven hangen.
Waar ga je trouwens fotograferen? Mensen die door je beeld lopen zijn niet zo heel gauw een probleem, of je moet in een drukke winkelstraat staan
Mag ik je als tip een +1 dpt opschroeflensje aanraden? Minimale vervorming, maar wel een halvering van je brandpuntsafstand. Je beeld wordt iets softer langs de randen, maar dat is voor portretten vaak niet storend. Ik heb er eentje op mijn 70-300 voor dit soort dingen, en het bevalt prima!quote:Op donderdag 6 juli 2006 10:41 schreef HMaster-II het volgende:
[...]
Het grote probleem met die 70-200 is idd de afstand die je moet nemen tot je model. minimaal 1.60 meter. Dan is een winkelstraat erg iritant.
[...]
Ja dat kan, met een zogenaamde negatievenscannerquote:Op vrijdag 1 december 2006 16:20 schreef SunSun het volgende:
Is het mogelijk om van een negatief (zonder tussenstap) een digitale foto te maken?
Waarschijnlijk welquote:Op maandag 4 december 2006 14:20 schreef Hik het volgende:
Vast een hele domme vraag...
Ik heb een Canon EOS 300 analoog. Daarbij vorig jaar een zoomlens van Sigma gekocht (85-300). Stel dat ik nou t.z.t. een digitale Canon body koop: kan die zoomlens daar dan nog op?
Thanks!![]()
Domme vragen bestaan niet.quote:Op maandag 4 december 2006 14:20 schreef Hik het volgende:
Vast een hele domme vraag...
Ik heb een Canon EOS 300 analoog. Daarbij vorig jaar een zoomlens van Sigma gekocht (85-300). Stel dat ik nou t.z.t. een digitale Canon body koop: kan die zoomlens daar dan nog op?
Thanks!![]()
Wat moet je met 2 dSLR'squote:Op maandag 4 december 2006 12:57 schreef 19_William_78 het volgende:
Vraagje van een NOOB (lol)
Ik heb een Nikon D50 en D70s standaard met dubbele kitlenzen.
Nu wil ik een flitser kopen welke voor beide toestellen goed is.
Welke raden jullie me aan.
Toch de SB600?
Nog een ander vraagje.
Ik wil portret foto's gaan maken.
Welk lensje moet echt in mijn bezit zijn volgens jullie.
Heb een hoop gelezen maar ben er nog niet helemaal uit dus alle info is welkom.
Thx anyway.
Je hebt helemaal gelijk!quote:Op maandag 4 december 2006 14:41 schreef Gizz het volgende:
Een 85-300 van Sigma bestaat volgens mij niet. Weet je zeker dat het niet een 75-300 is?
Een recente 75-300 moet het gewoon doen op een DSLR.
2 dSLR euhhh..quote:Op maandag 4 december 2006 15:02 schreef Elefes het volgende:
[..]
Wat moet je met 2 dSLR's
Maar goed, je vragen. Van flitsers heb ik geen verstand, wie weet hebben anderen daar hier wel een antwoord op.
Voor portretfoto's kun je denk ik niet om een 50mm 1.8 heen, die zijn niet zo duur (ik gok dat die van Nikon rond de 120 euro wel te vinden is? Maar weet het niet zeker) en zeker de moeite waard. Door het grote diafragma (1.8) kun je daar heel fijn portretfoto's mee maken, en toch redelijk low-budget. Sowieso is voor portret een 1.8 of 2.0 lens heel fijn, met een brandpuntsafstand tussen de 50 en de 90 mm ongeveer geloof ik.
Ik heb op mijn D70s een sigma EF-500 DG super, en die bevalt heel goed, kan ook als slave worden gebruikt, zonder snoertje.quote:Op maandag 4 december 2006 15:07 schreef 19_William_78 het volgende:
[..]
2 dSLR euhhh..
1 voor vriendinnetje
1 voor mezelf..![]()
Maar ik zal eens gaan zoeken voor een mooie 1.8 (50 /90mm)
En dat flitsverhaal...
Tja daar krijg ik vast nog wel antwoord op.
[offtopic]quote:
Dat kan ik nog begrijpenquote:Op maandag 4 december 2006 15:27 schreef Marc H het volgende:
[..]
[offtopic]
Minder lenswissels, handig als backup, staat zeer profi![]()
Tijdens sommige soorten fotografie heb je te weinig tijd om lens te wisselen/of moet je anders steeds tussen 2 lenzen wisselen.
En mijn belangrijkste reden voor 2de DSLR: mijn 10D was aan vervanging toe, en omdat de 10D eruit ziet of hij van een fotograaf is geweest die 6 maanden in bagdad was, leverde verkoop te weinig op.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |