quote:Op donderdag 28 december 2006 18:53 schreef elmarz het volgende:
kan iemand mij nog helpen met mijn vraag over die reflector?
Geen ervaring mee, maar 't lijkt me dat deze mooi difuus licht geeft.quote:Op zaterdag 23 december 2006 00:17 schreef elmarz het volgende:
Ok nu mijn vraag:
Ik heb mijn zinnen gezet op de 5 foot reflector van Profoto.
Iemand ervaring mee? Of een andere variant van deze topper?
Geen idee, maar bij fotoSG hebben ze veel voor studiofotografie, je vind daar vast iets vergelijkbaarsquote:Op donderdag 28 december 2006 20:39 schreef elmarz het volgende:
Is er ook een nederlandse profoto dealer?
Volgens mij kan dat niet. Omdat de foto zonder flits nu eenmaal onderbelicht zou zijn. De camera kan niet weten (en de flits kan dat van te voren niet inschatten) "wat het effect" van de flits is.quote:Op zaterdag 30 december 2006 02:19 schreef pirke het volgende:
Wel heb ik een vraagje over de lichtmeting. Ik kan dus lichtmeting instellen voor de camera (sluitertijd/diafragma) en voor de flits zelf (hoeveelheid licht). Echter als ik een bepaalde sluitertijd/diafragma keuze instel, dan geeft mijn zoeker *altijd* onderbelichting aan, zelfs bij normaal alles automatisch programma. De foto's lukken overigens wel goed, dus die flitser regelt alles, maar hoe kan ik in mijn zoeker de belichting met flits zien? Dat ik dus niet als ik een bepaalde sluitertijd kies, dat hij altijd max diafragma kiest omdat ie anders onderbelicht is...
Volgens mij kan dit niet.quote:Op vrijdag 19 januari 2007 17:49 schreef runaway het volgende:
Niet heel fotografisch, maar ik weet niet waar ik hem anders kwijt moet.
Kan ik mijn canon A 530 als webcam gebruiken, en zo ja; hoe??!!
Ik had ooit een sony mavica fd-85 gewonnen (met 4-speed floppydrive!!!), en die kon ik aansluiten op de coax-ingang van van mijn tv-kaart. Met wat codec gefrommel kon ik dat beeld omzetten naar een webcam-beeld-formaat waardoor webcamprogramma's hem als webcam herkende, alleen om de zoveel tijd moet je even een knopje induwen, anders ging hij uit of op screensaverquote:Op vrijdag 19 januari 2007 19:06 schreef Xilantof het volgende:
[..]
Volgens mij kan dit niet.
Meen ik ergens gelezen te hebben.
Verder zou je handleiding daar wel uitsluitsel over bieden.
Als de effectieve opening vergroot wordt, dan zegt mijn logisch verstand dat je juist minder licht nodig hebt?quote:De effectieve opening van de lens wordt vergroot met respectievelijk één of twee stops. Autofocus werkt niet wanneer de effectieve maximale opening groter is dan f/5,6 (groter dan f/8 bij de EOS 1V en EOS 3).
Je kan extenders best wel op elkaar zetten.. Schijnt op DPZ ergens een foto van rond te waaie over een L lens met 6 of meer extenders type 1.4x en 2x. Niet dat je ook mar iets ziet hoor...quote:Op vrijdag 23 februari 2007 13:25 schreef ..zapper het volgende:
Nee wbt de lenzen, wellicht wel combineerbaar, maar ik denk het niet, de extenders zijn slechts voor een paar lenzen geschikt, hij past bijvoorbeeld niet op de 24/70-104 lenzen enzo, ik zal thuis straks wel eens even in de brochure spieken hoe het ook alweer precies zat.
quote:Op vrijdag 23 februari 2007 14:03 schreef HMaster-II het volgende:
[..]
Je kan extenders best wel op elkaar zetten.. Schijnt op DPZ ergens een foto van rond te waaie over een L lens met 6 of meer extenders type 1.4x en 2x. Niet dat je ook mar iets ziet hoor...
Oh en Pirke.. die 1200MM kost maar ¤ 104.000,-- euries...![]()
bij de 1.4 extender doet je autofocus het nog wel, bij de 2x extender kan je alleen nog handmatig scherpstellen. Het kost behoorlijk wat licht omdat je grootste diafragma kleiner wordt. Je f4 wordt met een 1.4 dus 5.6 en met een 2x f8 als ik het goed heb.quote:Als de effectieve opening vergroot wordt, dan zegt mijn logisch verstand dat je juist minder licht nodig hebt?
Maar als hij inderdaad m'n 200mm lens naar 400mm maakt, dan heb je wel weer meer licht nodig aangezien een groot deel van het oorspronkelijke licht niet meer gebruikt wordt.
En hoe zit het met die autofocus??
[edit] ik zat eens rond te neuzen, maar wat een bruut apparaat: 1200mm lens! Zet daar een paar extenders op en je hebt meer dan een telescoop! klik
Kan je extenders eigenlijk op elkaar zetten?
Dat is niet helemaal waar.quote:Op vrijdag 23 februari 2007 14:20 schreef Gose het volgende:
bij de 1.4 extender doet je autofocus het nog wel, bij de 2x extender kan je alleen nog handmatig scherpstellen. Het kost behoorlijk wat licht omdat je grootste diafragma kleiner wordt. Je f4 wordt met een 1.4 dus 5.6 en met een 2x f8 als ik het goed heb.
Vage aanname, in het stukje van de extender zelf staat dat het 2 stops is.quote:Extender EF 2x II
De effectieve opening van de lens wordt vergroot met respectievelijk één of twee stops. Autofocus werkt niet wanneer de effectieve maximale opening groter is dan f/5,6 (groter dan f/8 bij de EOS 1V en EOS 3).
U wordt gehelpt waar u bijzit..quote:Op vrijdag 23 februari 2007 20:13 schreef MissBliss het volgende:
Hoi, ik heb net rawshooter geinstalleerd en wat NEF-foto's gemaakt, maar het programma ziet ze nietEn Hmaster had het over een file wat je nodig zou hebben om NEF werkbaar te maken, maar ik kan nergens een dergelijke file vinden
Iemand een idee?
quote:Op vrijdag 23 februari 2007 20:21 schreef HMaster-II het volgende:
[..]
U wordt gehelpt waar u bijzit..
Hij zegt dat er geen RAW's zich bevinden in de map. |Het is nog niet verholpen, ik kan ze inmiddels wel in PS openen, maar niet in Rawshooter.quote:Op vrijdag 23 februari 2007 20:26 schreef Xilantof het volgende:
* Xilantof komt aanrennen.
Ik heb zelfs hier rawshooter op de pc staan en deze werkte prima zonder een extra bestandje o.i.d. te moeten installeren.
Hij ziet de map met de NEF's erin dus gewoon als "leeg"?
Misschien heb je een oude versie van RAWshooter waarin de ondersteuning van de D80 nog niet is verwerkt? (lijkt me sterk, maar ik vraag maar even).
edit:
ik krijg ook al door dat 't euvel waarschijnlijk is gevonden?
In theorie zou je idd wel met de cropfactor rekening "moeten" houden, dus:quote:Op zaterdag 24 februari 2007 08:29 schreef dreovic het volgende:
Hoe was ook al weer die vuistregel om bewegingsonscherpte tegen te gaan???
brandpunt 50mm = 1/50 en bij een brandpunt van 200 = 1/200
Moet er met de cropfactor rekening gehouden worden van 1,5 zodat bij 50mm het 1/75 wordt???
Alvast bedankt voor een antwoord
Ik heb het zelf ook alleen met Nikon Capture voor elkaar gekregen.quote:Op zaterdag 24 februari 2007 13:12 schreef CrazyCharlie het volgende:
Vraagje..
Hoe kan ik genomen foto's rechtstreeks op de pc zetten ?
Ik wil rechtsreeks naar de laptop "schieten"via firewire of usb, weet dat het met Nikon Capture mogelijk is.
Doel is enerzijds om meteen de bestanden op de HD te krijgen, anderzijds om op een groter scherm de genomen foto's te bekijken.
Zijn er alternatieven voor Nikon Capture? Is er een plug-in voor CS2 te verkrijgen?
CC
Gebruik je dan misschien de optie "save for the web"?quote:Op zaterdag 24 februari 2007 13:04 schreef Dr.Droxz het volgende:
Ik heb meer een algemene vraag.
Op het moment dat ik mijn foto's niet bewerkt, pleur ze online en bekijk dan de eigenschappen (jpg formaat dan), dan zie ik alles staan m.b.t. alle instellingen van mijn camera.
Maar op het moment dat ik mijn foto voor b.v internet verklein met fotosoep
zijn al die instellingen pleite.
Nou zie ik bij sommige plaatjes hier op het forum wel alle eigenschappen, en er staat boven
dat er fotosoep gebruikt is, hoe kan ik dan realiseren?
Ik wil dus dat hij die info blijft behouden, als ik deze b.v alleen verklein in fotosoep.
(ik weet ook niet wat de naam van deze info is ofzo ...vandaar dat hier op zoeken in google weinig doet hahahaha)
Dat was snelquote:Op zaterdag 24 februari 2007 13:26 schreef Xilantof het volgende:
[..]
Ik heb het zelf ook alleen met Nikon Capture voor elkaar gekregen.
Bedenk wel dat je nog gewoon door je zoeker moet kijken om de foto te nemen...
Het ligt er een beetje aan wat jij precies wilt.quote:Op zaterdag 24 februari 2007 17:32 schreef Perdiguero het volgende:
Ik heb een vraag over fotografie in het donker. Het lukt mij namelijk nooit om goede foto's te maken in het donker en schemering. Nu wil ik een nieuwe camera kopen(ben er bijna uit) en mijn laatste vraag is waar ik op moet letten voor goede foto's 's nachts?
Ik wil scherpe foto's kunnen maken wanneer ik bv 's avonds door een stad loop. Nu kan ik zulke foto's thuis weggooien. Op het LCD lijken ze wel scherp, maar eenmaal thuis op groot scherm niet. Ik dacht zelf dat dat met de sluitertijd te maken had.quote:Op zaterdag 24 februari 2007 17:35 schreef Xilantof het volgende:
[..]
Het ligt er een beetje aan wat jij precies wilt.
Wil je lange belichtingstijden dan kun beter zorgen voor een goed statief. Wil je "gewoon" goed belichtte foto's, dan moet je zoeken naar een camera die nog goed presteerd op hogere ISO waarden (hogere l(licht)gevoeligheid).
Wil je mooi (niet te fel) kunnen inflitsen moet je zorgen dat je camera dat goed kan of goed door jou laat aanpassen.
Dat heeft het ook, door een kortere sluitertijd worden je foto's meer "bevroren" en dus scherp als ze goed gefocust zijn. Maar de dingen die Xilantof aangeeft dragen er aan bij dat je een kortere sluitertijd kunt gebruiken, zonder dat je onderbelichte foto's krijgt.quote:Op zaterdag 24 februari 2007 17:41 schreef Perdiguero het volgende:
[..]
Ik wil scherpe foto's kunnen maken wanneer ik bv 's avonds door een stad loop. Nu kan ik zulke foto's thuis weggooien. Op het LCD lijken ze wel scherp, maar eenmaal thuis op groot scherm niet. Ik dacht zelf dat dat met de sluitertijd te maken had.
Hoe lang (of kort) je sluitertijd is, hangt af van een combinatie van 3 zaken:quote:Op zaterdag 24 februari 2007 18:03 schreef Perdiguero het volgende:
Ok en bij welke ISO waardes kun je zo'n korte sluitertijd gebruiken? Ik neem aan dat die twee specificaties op elkaar zijn afgestemd?
nope ik gebruik "save as" en kies dan jpg (dus NIET voor save web oid)quote:Op zaterdag 24 februari 2007 13:27 schreef Xilantof het volgende:
[..]
Gebruik je dan misschien de optie "save for the web"?
De informatie die jij bedoeld heet: de EXIF information.
Met save for the web verwijderd PS deze (omdat dit weer een paar kb in beslag neemt).
Varieert per camera:quote:Op zaterdag 24 februari 2007 18:33 schreef Perdiguero het volgende:
Ok, maar bijna alle cameras stellen deze 3 zaken zelf in, of moet je dat bij elke camera zelf doen?
Ik begrijp hier ook uit dat hoe kleiner je sluitertijd is, hoe minder last je zult hebben van bewegingsonscherpte?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |