quote:
Op maandag 26 februari 2007 13:25 schreef ide het volgende:Met mijn camera, panasonic FZ20 kan ik op verschillende soorten compressies foto's maken. Maximaal maakt ie er een TIFF bestand van een mb of 14 ofzo van. Nu lees ik hier het forum wel eens en hoor ik enorm veel geblaat over schieten op RAW, omdat dit ongecomprimeerd en beter ofzo is. Ik vraag me af wat ik met de TIFF functie kan, wat het verschil is met RAW, wat zijn de voordelen van TIFF of RAW tov gewoon jpeg. Ik zie namelijk niet zo'n groot verschil tussen de beide foto's uit mijn camera.
Het formaat Raw is ontworpen voor afbeeldingen die zijn opgeslagen in niet-gedocumenteerde formaten, zoals formaten die afkomstig zijn van wetenschappelijke toepassingen. Gecomprimeerde bestanden, zoals PICT- en GIF-bestanden, kunnen niet worden geopend met dit formaat.
Het Raw-formaat bestaat uit een stroom bytes die de kleurinformatie in de afbeelding beschrijven. Elke pixel wordt in binair formaat beschreven, waarbij 0 zwart weergeeft en 255 wit (voor afbeeldingen met 16-bits kanalen is de witwaarde 65535). Adobe Photoshop wijst het aantal kanalen aan dat nodig is voor het beschrijven van de afbeelding, plus extra kanalen in de afbeelding. U kunt de bestandsextensie opgeven (Windows), het bestandstype (Mac*OS), de maker van het bestand (Mac*OS) en headerinformatie.
In Mac*OS is het bestandstype gewoonlijk een ID bestaande uit vier tekens waarmee het bestand wordt geïdentificeerd. TEXT geeft bijvoorbeeld aan dat het bestand een ASCII-tekstbestand is. De maker van het bestand wordt gewoonlijk ook met een ID van vier tekens aangeduid. Voor de meeste Mac*OS-toepassingen geldt een unieke maker-ID die is geregistreerd bij de groep Apple Computer Developer Services.
In de headerparameter geeft u aan hoeveel bytes aan informatie in het bestand staan voordat de echte afbeeldingsinformatie begint. Met deze waarde bepaalt u het aantal nullen dat aan het begin van het bestand als placeholders wordt opgenomen. Standaard is er geen header (headergrootte = 0). U kunt een header invoeren als u het bestand opent met het formaat Raw. U kunt het bestand ook opslaan zonder header en later met een bewerkingsprogramma als HEdit (Windows) of Norton Utilities® (Mac*OS) de nullen vervangen door headerinformatie.
U kunt de afbeelding opslaan in een afwisselend of niet-afwisselend formaat. Als u afwisselend kiest, worden de kleurwaarden (bijvoorbeeld rood, groen en blauw) opeenvolgend opgeslagen. Uw keuze hangt af van de vereisten van de toepassing waarin*u het bestand wilt openen.
Het TIFF-formaat (Tagged-Image File Format) wordt gebruikt om bestanden tussen*toepassingen en computers uit te wisselen. TIFF is een flexibel formaat voor*bitmapafbeeldingen, dat door vrijwel alle teken-, beeldbewerking- en paginaopmaakprogramma's wordt ondersteund. Ook kunnen nagenoeg alle bureauscanners TIFF-afbeeldingen produceren.
Het TIFF-formaat ondersteunt CMYK-, RGB-, Lab-, geïndexeerde kleuren- en grijswaardenafbeeldingen met alfakanalen en afbeeldingen in bitmapmodus zonder alfakanalen. Photoshop kan lagen opslaan in een TIFF-bestand. Als u echter het bestand opent in een andere toepassing, is alleen de samengevoegde afbeelding zichtbaar. Photoshop kan ook notities, transparantie en multiresolutie-piramidegegevens opslaan in TIFF-formaat.
of in t Nederlands
![]()
RAW formaat is zoals de naam aangeeft het onbewerkte beeld dat direct afgenomen wordt van de CCD. Dit heeft enkele belangrijke voordelen vooral voor degenen die achteraf bewerkingen willen uitvoeren op hun foto. Zo is de opnames meestal in 12 bits ipv 8 bits wat achteraf een speling van 2^4 of 4 stops geeft tov 8 bits. Nagenoeg alle instellingen die je anders direct in de camera maakt zijn door het RAW formaat achteraf opnieuw te wijzigen. zo bv de witbalans, de kleurverzadiging, de color space, de sharping enz. Al deze instellingen kunnen natuurlijk ook direct door de camera ook uitgevoerd worden maar achteraf wijzigen van een jpg of tif formaat kan mogelijks reeds te laat zijn. Een witbalans herstellen bv in photoshop is niet hetzelfde als de regeling vanaf het RAW formaat. De beste kwaliteit haal je enkel met RAW maar het kost je meer tijd en geheugen. Voor de kwaliteit werk ik enkel in RAW. Je hebt wel een software nodig om dit nadien om te zetten maar meestal wordt die door de fabrikant van het foto toestel ondersteund. Het is natuurlijk allemaal een kwestie waar je eisen liggen. Het TIF formaat is trouwens ook niet zo klein. De volgorde van kwaliteit is:
RAW
TIF
JPG