Dan heb je hem vermoedelijk als 16-bits TIFF geexporteerd. Ga even naar het menu Edit, Mode en zet daar de foto om naar 8 bits/channel.quote:Op zondag 25 februari 2007 14:33 schreef MissBliss het volgende:
Help
Ik heb dus net in RAW geschoten, daarna omgezet naar tif en bewerkt in PS CS2 en verkleind en nu wil ik hem als jpg, maar ik kan hem niet oplsaan als jpgDie optie staat er niet bij. En zelf jpg noemen werkt ook niet, dan maakt hij er gewoon een tif van
Dat was het idd, ik hoorde het ook al van Shark, thanksquote:Op zondag 25 februari 2007 14:37 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Dan heb je hem vermoedelijk als 16-bits TIFF geexporteerd. Ga even naar het menu Edit, Mode en zet daar de foto om naar 8 bits/channel.
Bedankt, heb even een post gezet in het andere topic. Deze kunnen weg dus...quote:Op zondag 25 februari 2007 15:42 schreef PdeHoog het volgende:
HoiJe het beter hier ff vragen: [CENTRAAL] Wie helpt mij een nieuwe camera te vinden? 4 En je moet de camera eigenlijk ff vasthouden. Qua kwaliteit doet geen enkele camera meer onder voor een ander.
Het formaat Raw is ontworpen voor afbeeldingen die zijn opgeslagen in niet-gedocumenteerde formaten, zoals formaten die afkomstig zijn van wetenschappelijke toepassingen. Gecomprimeerde bestanden, zoals PICT- en GIF-bestanden, kunnen niet worden geopend met dit formaat.quote:Op maandag 26 februari 2007 13:25 schreef ide het volgende:
Met mijn camera, panasonic FZ20 kan ik op verschillende soorten compressies foto's maken. Maximaal maakt ie er een TIFF bestand van een mb of 14 ofzo van. Nu lees ik hier het forum wel eens en hoor ik enorm veel geblaat over schieten op RAW, omdat dit ongecomprimeerd en beter ofzo is. Ik vraag me af wat ik met de TIFF functie kan, wat het verschil is met RAW, wat zijn de voordelen van TIFF of RAW tov gewoon jpeg. Ik zie namelijk niet zo'n groot verschil tussen de beide foto's uit mijn camera.
Mag ik dit verhaal samenvatten met: Raw is een nog niet 'ontwikkelde' foto en dus eigenlijk puur de registratie in bits en bytes.quote:
Dan zou ik het maar bij jpg houden en niet naar dat 'geblaat' van de rest luisterenquote:Op maandag 26 februari 2007 13:25 schreef ide het volgende:
Ik zie namelijk niet zo'n groot verschil tussen de beide foto's uit mijn camera.
Yupquote:Op maandag 26 februari 2007 14:58 schreef Re het volgende:
gisteren voor het eerst op RAW geschoten, ik zie er de voordelen wel van in behalve dat elke file 20MB is, om nog maar niet te spreken van de TIFF bestanden, die gan wel naar de 100MB toe
D2xquote:Op maandag 26 februari 2007 15:01 schreef ..zapper het volgende:
20MB? Dat vind ik best knap, dacht dat ik zelf behoorlijk ruim zat met 12.8MB gemiddeld. Ik dacht dat het meestal circa 1 MB per miljoen pixels in beslag nam, Nikon zeker he.
En de RAW-bestanden van de D80 zijn maar de helft zo grootquote:
En compressed RAW?quote:Op maandag 26 februari 2007 14:58 schreef Re het volgende:
gisteren voor het eerst op RAW geschoten, ik zie er de voordelen wel van in behalve dat elke file 20MB is, om nog maar niet te spreken van de TIFF bestanden, die gan wel naar de 100MB toe
kijk dat begrijp ik dan weer niet, waarom zou je het willen compressen, dat was toch juist wat voorkomen zou worden met RAW?quote:
ahhh ok, ik dacht dat je sowieso informatie verliest immers anders zou er niet gecomprimeerd kunnen wordenquote:Op maandag 26 februari 2007 15:19 schreef ..zapper het volgende:
Compressed RAW is volgens mij compressie zonder kwaliteitsverlies, wat je bij JPG dus wel hebt.
Nee, dat zou een slechte zaak zijn voor winzip en consortenquote:Op maandag 26 februari 2007 15:21 schreef Re het volgende:
[..]
ahhh ok, ik dacht dat je sowieso informatie verliest immers anders zou er niet gecomprimeerd kunnen worden
ik heb 1,5 terabyte liggen, daar moet ik wel mee vooruit kunnen:)quote:Op maandag 26 februari 2007 15:00 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
YupBreid je harde schijf-ruimte maar vast uit en haal wat externe schijven
En wat nieuwe geheugenkaartjes.
De PKZIP versie van je RAW; geen kwaliteitsverlies, kost ietsie meer tijd om em weg te schrijven...quote:Op maandag 26 februari 2007 15:15 schreef Re het volgende:
kijk dat begrijp ik dan weer niet, waarom zou je het willen compressen, dat was toch juist wat voorkomen zou worden met RAW?
En je compressie staat uit?quote:Op maandag 26 februari 2007 16:33 schreef Fixers het volgende:
Als ik dat zo hoor ben ik nog best blij dat mijn D70 het niet gekker maakt dat een 5,7 tot 6,9 megabytes voor een raw bestandje. Nu vraag ik me af, wat veroorzaakt precies de verschillen in grootte tussen het ene raw bestand en het ander, uit de zelfde camera? In jpeg is het een eigenschap van het compressiealgorythme om voor meer detail meer bytes te gebruiken. Maar als een raw een 1op1 geheugendump van de censor dan zou er toch geen verschil in bestandsgrootte moeten zijn?
ach en dan moet je weer gaan saven, deleten enz.quote:Op maandag 26 februari 2007 17:18 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
De PKZIP versie van je RAW; geen kwaliteitsverlies, kost ietsie meer tijd om em weg te schrijven...
Dat is het beste idd, en naderhand (enkele weken na de shoot bedoel ik) ook schonen--dat scheelt.quote:Op maandag 26 februari 2007 17:22 schreef Re het volgende:
ach en dan moet je weer gaan saven, deleten enz.... wordt gewoon nog selectiever fotos nemen
quote:Op maandag 26 februari 2007 17:18 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
De PKZIP versie van je RAW; geen kwaliteitsverlies, kost ietsie meer tijd om em weg te schrijven...
als ik een beter prestatie uit mijn camera kan krijgen, waarom niet? Ik poste om wat bij te leren, en dat heb ik inmiddels gedaan .. Er zijn speciale programma's om RAW bestanden te openen, zijn die er ook voor TIFF bestanden, hoe heten ze? Mijn camera gaat helaas alleen tot TIFF bestanden en niet tot RAWquote:Op maandag 26 februari 2007 14:57 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
Dan zou ik het maar bij jpg houden en niet naar dat 'geblaat' van de rest luisteren
Ik heb een soort 'sok' die ik over mijn flitser kan zetten, om een soort softboxeffect te krijgen. Erg behelpen, maar in noodgevallen werkt het wel. In ieder geval geen snoeiharde schaduwen meer. Dingen zijn voor een tientje op marktplaats te vinden.quote:Op maandag 16 april 2007 10:28 schreef Werewolf het volgende:
Zijn er tips om met de onboard flitser minder harde schaduwen te krijgen?
Altijd als ik in situaties met weinig licht fotografeer krijg ik van die keiharde schaduwen.
Langere sluitertijd is geen optie omdat het meestal bewegende dingen zijn.
Ook extra lampen op de achtergrond is hierdoor lastig.
Hogere ISO en meer belichten geeft ook geen mooi resultaat...
(Heb overigens de Nikon D80 en geen externe flitser)
En hoe heten die dingen officieel? Flitssok geeft geen resultatenquote:Op maandag 16 april 2007 10:31 schreef freud het volgende:
[..]
Ik heb een soort 'sok' die ik over mijn flitser kan zetten, om een soort softboxeffect te krijgen. Erg behelpen, maar in noodgevallen werkt het wel. In ieder geval geen snoeiharde schaduwen meer. Dingen zijn voor een tientje op marktplaats te vinden.
Kijk effe naar deze link dan weet je wat Freudke ongeveer bedoeldquote:Op maandag 16 april 2007 10:47 schreef Werewolf het volgende:
[..]
En hoe heten die dingen officieel? Flitssok geeft geen resultaten![]()
Nee, ik bedoelde dit:quote:Op maandag 16 april 2007 10:52 schreef HMaster-II het volgende:
[..]
Kijk effe naar deze link dan weet je wat Freudke ongeveer bedoeld![]()
ja ongeveer 3 flitsen voordat je een vlam hebt gecreerdquote:
Wat een lelijk condoomquote:
hmmmm nooit last van gehad ... rijstevloeitjequote:Op maandag 16 april 2007 11:02 schreef HMaster-II het volgende:
[..]
ja ongeveer 3 flitsen voordat je een vlam hebt gecreerd![]()
![]()
Ik heb de handleiding nog eens goed bekeken en gelezen wat er staat. Al Focus is gewoon hetzelfde als One Shot, en zodra de camera 'ziet' dat je doel beweegt schakelt ie automatisch over op Al Servo. Ik denk dat ik de volgende keer gewoon eens ga stoeien met de flitser aan te laten, zodat ik met One Shot sowieso hulplicht heb en wellicht is het in de Al Focus mode dan ook wel een goeie opstarter om met hulplicht door te schakelen naar Al Servo zonder hulplicht.quote:Op maandag 16 april 2007 09:33 schreef Gose het volgende:
ja die one shot focus zorgt ervoor dat als jij je ontspanknop half in druk hij scherpsteld. Dat punt houdt hij vast net zolang totdat jij afdrukt. Als er iemand op je afgelopen komt en je stelt scherp, zou je eigenlijk direct moet afdrukken omdat anders diegene al dichterbij je is en het scherpstelpunt dus eigenlijk dichterbij zou moeten zijn. Die AI focus weet ik even niet meer (staat wel heel goed uitgelegd in je handleiding van je camera) en Servo is inderdaad om bewegende dingen te fotograferen, hij blijft dan het scherpstelpunt aanpassen aan de snelheid waarmee het onderwerp op je afkomt. Dus eigenlijk zou dat de meest ideale zijn. MAAR, concerten en beweging... Waarschijnlijk had je te weinig licht waardoor je lens ook niet goed kon scherpstellen(hunten), dat is dat zoeken wat je omschreef. Je AF hulplicht zou je hierbij kunnen helpen, maar juist dat ding wordt bij servo uitgeschakeld. Leuk he die logica van Canon
.
Kan me niet voorstellen dat je dit allemaal nog niet wist, als je met dit soort apparatuur fotografeert, maar het lijkt mij dus eigenlijk vrij logisch. De AI focus zou tussen one shot en servo in moeten zitten, dus misschien is dit wel constant scherpstellen incl. AF hulplicht, zou ik eens uitproberen als ik jou was.
Geile apparatuur btw
ziet het er onscherp uit door je zoeker of ook op de foto. Kijk eens of je oculair goed staat, dat is dat stukje glas aan de achterkant van je camera waar je doorheen kijkt.quote:Op maandag 16 april 2007 10:02 schreef ..zapper het volgende:
Ik ben pas een klein jaar bezig en dit was mn eerste concert shoot. Bedankt voor je tips, ik zal de volgende keer ook eens met Al Focus stoeien, hoewel ik de visuele bevestiging wel lekker vind voordat ik afdruk. Ik druk net zo vaak half in totdat ie scherp is zegmaar en dan druk ik meteen door. Maar ook met half indrukken zag het er gewoon zo ontzettend vaak onscherp uit..
Ik heb iets minder dan een halve woonkamer tot mijn beschikking (iets van 10-12m2) en ik vind het net iets te weinig. Ik weet van anderen dat ze iets meer ruimte hebben. Ik gok zo'n 15m2. Da's best goed te doenquote:Op donderdag 19 april 2007 09:02 schreef Dutch50 het volgende:
VRAAG: Ik zit de denken aan een flitsset, nu wil ik niet weten wat een goede c.q. de beste aankoop zou zijn, alhoewel advies natuurlijk welkom is, maar ik wil graag horen wat het minimum vloeroppervlak (mtr bij mtr) is waarin je nog redelijk kunt werken. Ik heb niet zoveel ruimte en ik wil een miskoop voorkomen.
P.S. Als ik deze dichtgooi, kan iemand dan deel 3 openen, ik heb geen idee hoe dat moet
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |