Ja, maar alleen als het toegevoegde waarde heeft. Het voordeel van 2GB snap ik wel maar ik zit met die ultraquote:Op dinsdag 25 april 2006 16:33 schreef VanBinsbergenLUL het volgende:
[..]
De verkoper vind het voldoende. Juist.
Als jij een 2GB wil kopen voor dat ding, dan doe je dat toch lekker gewoon...
Dat lijkt me meer iets voor serieuze sportfotografen die volop met burstmode schieten...quote:Op dinsdag 25 april 2006 16:41 schreef Schupi het volgende:
[..]
Ja, maar alleen als het toegevoegde waarde heeft. Het voordeel van 2GB snap ik wel maar ik zit met die ultra
Betere belichting en witbalans?quote:Op woensdag 26 april 2006 01:17 schreef PescaPallaMarcusManu het volgende:
Weet iemand hoe het komt dat die kleuren zo mooi geworden zijn bij deze foto? De rest was heel saai en grauw en deze was perrongeluk heel leuk! (ja de foto zelf niet maar de kleuren) en ik wil wel meer van dat soort foto's maken!
Je berekening klopt. Tenminste: dat zegt mijn calculatorquote:Op dinsdag 25 april 2006 20:51 schreef Gimmick het volgende:
Ik liet altijd mijn mijn negatieven inscannen bij de hema. Op zich redelijk te vreden, alleen heb ik nog nooit een medewerker gehad die hetzelfde verhaal vertelde als zijn collega. Nu kreeg ik te horen dat ze geen zwart/witfilms in konden scannen, terwijl ik toch echt een aantal cd's van de hema heb. U begrijpt: tranen.
Nu zag ik ook dat scanners helemaal niet zo duur meer zijn. Voor rond de negentig euro heb je een behoorlijke scanner van 3200 dpi. Nu vroeg ik me af wat voor resolutie dit geeft. Ik kwam op dit:
Een kleinbeeldnegatief is 2,4 bij 3,5 cm.
1 inch is 2,24 cm, dus dat maakt het 1260 dots per cm (dpc).
2,4 cm x 1260 dpc = 3024
3,5 cm x 1260 dpc = 4410
De resolutie is dan 3023 bij 4409 = 13 335 840, grofweg 13 megapixel.![]()
Dat is best veel. Dan ga ik me ook niet meer aan de max 550 px regel houden. Klopt mijn berekening? Of zie ik wat stoms over het hoofd?
Nog een vraag:
Canon duidt zijn scanner aan met 3200 x 6400 dpi. Waarom wordt dit dpi met twee getallen weergegeven?
Zoals Aapstok al aangeeft is je camera hier niet echt geschikt voor. Wat je echter zou kunnen proberen is je macro-functie hiervoor te misbruiken.quote:Op woensdag 26 april 2006 10:35 schreef Elefes het volgende:
Oke, ik zit al heel lang met een vraag. Ik wil graag foto's maken (o.a. portretfoto's, van mensen en dieren, maar ook landschapsfoto's) met een kleine scherptediepte. Dus dat het hoofd van die mensen wel mooi scherp is, maar de achtergrond echt wazig (of in landschap gezien, dat er gewoon maar een klein gebied scherp is op de foto). Dit lukt mij wel als ik macrofoto's maak, dat is geen probleem.
Maar voor "gewone" foto's, kan ik dat voor elkaar krijgen met mijn Olympus C7070, of is dat echt iets wat je met een spiegelreflex en een bepaalde lens moet doen?
Er gaat niks boven een SLR als je een écht kleine scherptediepte wil. Dit omdat een SLR een véél groter sensoroppervlakte heeft dan compactcamera...quote:Op woensdag 26 april 2006 10:35 schreef Elefes het volgende:
Oke, ik zit al heel lang met een vraag. Ik wil graag foto's maken (o.a. portretfoto's, van mensen en dieren, maar ook landschapsfoto's) met een kleine scherptediepte. Dus dat het hoofd van die mensen wel mooi scherp is, maar de achtergrond echt wazig (of in landschap gezien, dat er gewoon maar een klein gebied scherp is op de foto). Dit lukt mij wel als ik macrofoto's maak, dat is geen probleem.
Maar voor "gewone" foto's, kan ik dat voor elkaar krijgen met mijn Olympus C7070, of is dat echt iets wat je met een spiegelreflex en een bepaalde lens moet doen?
Is niet echt waar natuurlijk. Een SLR systeem heeft alleen per definitie 1 objectief en een opklappende spiegel. Over het opname formaat zegt het niet per sé iets (je zou ook een SLR kunnen maken met een sensor die kleiner is dan die van een gemiddelde digitale compactcamera)quote:Op woensdag 26 april 2006 11:38 schreef VanBinsbergenLUL het volgende:
[..]
Er gaat niks boven een SLR als je een écht kleine scherptediepte wil. Dit omdat een SLR een véél groter sensoroppervlakte heeft dan compactcamera...
Hmmm, ik heb zo even geen link bij de hand maar de balangrijkste dingen zijn:quote:Op zondag 30 april 2006 13:03 schreef Elefes het volgende:
Nog even doorgaand op de lenzen. Stel ik heb een spiegelreflex (digitaal) en wil graag macrofoto's maken, en ook kunnen zoomen. Is dat te combineren in 1 lens (op een redelijk goede manier)?
(Ik zie bijvoorbeeld deze lens staan: Sigma 28-300mm f/3.5-6.3 ASP DL IF Macro (ø62mm).)
En is het mogelijk om redelijk compleet te zijn wat betreft lenzen, als je er 2 hebt/meeneemt (dan heb ik het vooral over vakanties, waar ik het toch beperkt wil houden wat materiaal betreft, maar toch goed wil kunnen fotograferen).
Heeft verder iemand een link, of kan iemand mij zelf uitleggen, hoe ik kan bepalen wat de specificaties van een lens zijn? Dus waar alle "getallen" en afkortingen als het ware voor staan.
Kloptquote:Op zondag 30 april 2006 19:42 schreef Elefes het volgende:
Als ik het goed begrijp is (bijvoorbeeld) 28-300mm het bereik, en kun je met een lens die 50mm is dus niet zoomen? (Wat wel weer goedkoper is in prijs.)
En meer milimeters = tele (en niet zoom wat veel mensen denken). Denk maar aan een verrekijker, die kan ook niet zoomen (want dat is de brandpuntsafstand veranderen, het aantal milimeters dus) maar je kan wel veel beter dingen zien die ver weg zijn.quote:En hoe kleiner het aantal mm, hoe meer groothoek de lens is? (En hoe minder dichtbij je uiteindelijk kunt komen als je met die lens ook kunt zoomen?)
Dat kan heel goed, ik heb zelf op 1 lens na alles 2e hands. Als je nog nooit met de apparatuur gewerkt hebt kan het handig zijn iemand mee te nemen die wel weet waar hij/zij op moet letten.quote:Zijn lenzen en bijvoorbeeld een body van een dslr goed tweedehands te kopen, of is dat niet verstandig omdat het moeilijk te zien is of het materiaal nog goed is/goed werkt?
Heb je ondertussen al een camera gekocht? Zo niet mail me eens op loezs apestaartje hotmail punt com.quote:Op dinsdag 25 april 2006 16:41 schreef Schupi het volgende:
[..]
Ja, maar alleen als het toegevoegde waarde heeft. Het voordeel van 2GB snap ik wel maar ik zit met die ultra
Puckzzz, hier de link naar de eigenschappen:
http://www.letsgodigital.(...)ation/1199/show.html
Als invulflits kan het soms best handig zijn. Dus als je bijvoorbeeld een portret in de zon wilt maken waarbij de persoon de zon in de rug heeft. Dan krijg je een heel donker gezicht of een te lichte achtergrond. Inflitsen licht de voorgrond (persoon dus) wat op waarbij de achtergrond gelijk blijft.quote:Op maandag 1 mei 2006 15:45 schreef Falanx het volgende:
ik heb ook nog een vraagje. ik lees heel vaak dat direct flitsen eigenlijk not done is bij heel veel foto's en dat het veel beter is indirect te flitsen enzo. dat snap ik allemaal wel. maar is er eigenlijk wel een situatie waarbij je een (ingebouwde) flits wel wil gebruiken ? of is het eigenlijk meer puur uit nood omdat je niet anders kan
(ps. ik ga hier nog heel veel vragen stellen denk ik. als rookie)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |