abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 26 september 2026 @ 23:01:52 #1
284411 crew  heywoodu
  zaterdag 26 september 2026 @ 23:05:01 #2
323876 michaelmoore
begint U ook een voedselbos
pi_221865464
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 september 2026 23:00 schreef Scjvb het volgende:

[..]
Derhalve zou er een compromis gesloten moeten worden, waarbij een contructie tot bv het bepalen van nieuwe grenzen opgetuigd wordt, en waaraan beide landen zich dan dienen te houden o.i.d.
zou moeten ,
maar Poetin wil niet stoppen met zijn droom van een het herstellen van de USSR en zijn slaven als Lavrov en Peskov hebben geen andere keus dan het het oorlogsgebral van Poetin na te kletsen en maar over de Russische helden van een oorlog lang geleden zeuren

Putin kan niet stoppen zonder een glanzende overwinning op denkbeeldige Nazi's

Putin is oud en seniel net als Trump, het zou verboden moeten worden voor mensen van 60 jaar en ouder om president te zijn

Bekijk deze YouTube-video

[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 26-09-2026 23:19:41 ]
AI-overzicht Volgens onderzoeken behoren autonome, gezonde westerse ouderen met een goed pensioen tot meest tevreden mensen ter wereld. Deze combinatie van factoren zorgt voor een hoog welzijn.
pi_221865629
Interessant draadje over de russische internationale pogingen om volken van andere landen te beïnvloeden, in dit geval over Nederland. Onder andere de russische ambassade in Nederland die zich enorm vaak uit over de binnenlandse Nederlandse politiek. Maar liefst 45% van hun Tweets wijten ze hier aan. Dan zit hun duidelijk iets dwars.
De tactiek: Eén of andere binnenlandse kwestie van Nederland (zoals protesten) uitvergroten en omvormen tot "groot internationaal protest tegen de oorlog" of in sommige gevallen hun uitvergrote narratief van het Nederlandse gebeuren terugvoeden in de Nederlandse social media-omloop. Zo lijken ze bewust te willen stoken tussen bevolking en regering.

twitter

Niet geheel verrassend lenen vooral FvD'ers zich voor de "amplificatie" van de russische propaganda, zoals de enorme golf deze week van de "ik ben -landX- en rusland is niet mijn vijand". FvD'ers lijken bovengemiddeld gevoelig voor russische propaganda.

twitter

[ Bericht 5% gewijzigd door MaxMark op 26-09-2026 23:40:58 ]
  zaterdag 26 september 2026 @ 23:40:22 #4
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_221865692
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2026 23:05 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
zou moeten ,
maar Poetin wil niet stoppen met zijn droom van een het herstellen van de USSR en zijn slaven als Lavrov en Peskov hebben geen andere keus dan het het oorlogsgebral van Poetin na te kletsen en maar over de Russische helden van een oorlog lang geleden zeuren

Putin kan niet stoppen zonder een glanzende overwinning op denkbeeldige Nazi's

Putin is oud en seniel net als Trump, het zou verboden moeten worden voor mensen van 60 jaar en ouder om president te zijn

Dat is het probleem nou juist.

President Poetin stopt niet snel. En dit heeft erg veel te maken met uiteindelijk zijn aangewakkerde achterdocht/paranoïa jegens het westen afgelopen tientallen jaren. Ook dat van 'nazi's' is hieraan inherent.
Na de koude oorlog was er erg veel toenadering en samenwerking tussen de russen en het westen, ware het niet dat de Russen zich in loop der tijd meer en meer belazerd voelen door alle westerse invloeden meer en meer richting Rusland.

Laatste niet helemaal eens over dat seniel. Poetin lijkt totaal niet seniel en is sowieso al de kalmte zelve. Bovendien schijnt 'ie nog zeer fit te zijn en niet te vergeten bewonderenswaardig sterk voor zijn leeftijd, waar bij Trump net als Biden tijdens z'n presidentschap duidelijk tekenen daarvan te bekennen waren.
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
pi_221865808
twitter

Het Russisch leger is in en in slecht
pi_221865821
Terreur op burgerdoelen, Poetin die alles behalve complete overgave weigert:

'Ja ze moeten maar gaan praten'
pi_221865851
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 september 2026 23:40 schreef Scjvb het volgende:

[..]

President Poetin stopt niet snel. En dit heeft erg veel te maken met uiteindelijk zijn aangewakkerde achterdocht/paranoïa jegens het westen afgelopen tientallen jaren. Ook dat van 'nazi's' is hieraan inherent.
Na de koude oorlog was er erg veel toenadering en samenwerking tussen de russen en het westen, ware het niet dat de Russen zich in loop der tijd meer en meer belazerd voelen door alle westerse invloeden meer en meer richting Rusland.

Laatste niet helemaal eens over dat seniel. Poetin lijkt totaal niet seniel en is sowieso al de kalmte zelve. Bovendien schijnt 'ie nog zeer fit te zijn en niet te vergeten bewonderenswaardig sterk voor zijn leeftijd, waar bij Trump net als Biden tijdens z'n presidentschap duidelijk tekenen daarvan te bekennen waren.
Ik vind hem leuk bedacht: de Russen die zich belazerd voelen door de westerse invloeden die Rusland bereiken dankzij de toenadering tussen de Russen en het westen na de koude oorlog.

En ondertussen rijden ze Mercedes, bellen met een iPhone, bevatten hun drones Amerikaanse chips, stemt Poetin op een niet geactiveerde Windows computer, etc...
Wantie is eigendom van de zittende macht en heeft dus geen eigen mening meer -- @Candymannetje
pi_221866111
twitter

Mooie quote.
pi_221866116
quote:

[..]

Huh? Waren je credits op?
  zondag 27 september 2026 @ 05:42:51 #10
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221866287
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2026 23:30 schreef MaxMark het volgende:
Interessant draadje over de russische internationale pogingen om volken van andere landen te beïnvloeden, in dit geval over Nederland. Onder andere de russische ambassade in Nederland die zich enorm vaak uit over de binnenlandse Nederlandse politiek. Maar liefst 45% van hun Tweets wijten ze hier aan. Dan zit hun duidelijk iets dwars.
De tactiek: Eén of andere binnenlandse kwestie van Nederland (zoals protesten) uitvergroten en omvormen tot "groot internationaal protest tegen de oorlog" of in sommige gevallen hun uitvergrote narratief van het Nederlandse gebeuren terugvoeden in de Nederlandse social media-omloop. Zo lijken ze bewust te willen stoken tussen bevolking en regering.

[ x ]

Niet geheel verrassend lenen vooral FvD'ers zich voor de "amplificatie" van de russische propaganda, zoals de enorme golf deze week van de "ik ben -landX- en rusland is niet mijn vijand". FvD'ers lijken bovengemiddeld gevoelig voor russische propaganda.

[ x ]
Gelukkig hebben we nog een paar goochemerds als jij die door die kwaadaardige propaganda heen prikken.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
  zondag 27 september 2026 @ 07:42:17 #11
462265 Peligrosso
Radio Espantoso
pi_221866411
quote:

[ x ]

[ x ]
Hier moet meer onderzoek naar gedaan worden, belangrijk om de handlangers en de werkwijzen van de Russen in Nederland te exposen.
Nederland 2026: Ontevreden in het hof van Eden
pi_221866451
quote:
1s.gif Op zondag 27 september 2026 05:42 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Gelukkig hebben we nog een paar goochemerds als jij die door die kwaadaardige propaganda heen prikken.
Maar ook genoeg hier die dat niet doen...
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_221866457
quote:

[ x ]

[ x ]
Die Brian Geertshuis van FvD Hengelo, dat is die geradicaliseerde fantast die laatst die tweet schreef: Ik sprak vanochtend met Poetin... :')
Die debiel zou uit z'n ambt verwijderd moeten worden.
Smile.
pi_221866495
Rusland niet onze vijand.

De 298 vergeten aan boord van de MH017?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_221866590
quote:

[..]
Daar hebben we de man die topics vol kon vullen over wat als Oekraïne datacenters van Rusland zou raken, maar stil is als Rusland datacenters van Oekraïne raakt.
  zondag 27 september 2026 @ 09:15:23 #16
323876 michaelmoore
pi_221866648
quote:

[..]

Poetin heeft te danken aan waar ie nu is, door iedereen die in zijn weg staat op te ruimen
Hij ging van klein Oost-Duits KGB agentje tot de levensgevaarlijk dictator van Rusland
Als Poetin er niet geweest was dan was de relatie met het westen veel beter geweest

En nu is ie bezig buur landen op te ruimen want hij stopt nooit
En alle middelen zijn toegestaan zolang ie zelf maar blijft leven

Het verhaal van de grote patriottische oorlog komt iedere rus allang de neus uit ,

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 27-09-2026 09:25:49 ]
AI-overzicht Volgens onderzoeken behoren autonome, gezonde westerse ouderen met een goed pensioen tot meest tevreden mensen ter wereld. Deze combinatie van factoren zorgt voor een hoog welzijn.
pi_221866892
Als je recent die demonstratie in Duitsland ziet van studenten tegen dienstplicht, dan denk je: Duitsland mag van technologische innovatie binnen defensie als vervang van mensen, wel prioriteit gaan maken. Want de (jongeren) in Duitsland zien het niet zitten.
pi_221866927
quote:
1s.gif Op zondag 27 september 2026 08:11 schreef BennieButtfuck het volgende:

[..]
Die Brian Geertshuis van FvD Hengelo, dat is die geradicaliseerde fantast die laatst die tweet schreef: Ik sprak vanochtend met Poetin... :')
Die debiel zou uit z'n ambt verwijderd moeten worden.
Ik dacht aan: systematisch pesten en uiteindelijk een krukje en een touw cadeau doen.

Maar uit het ambt zetten is uiteraard ook een optie.
pi_221866961
quote:

[ x ]

[ x ]
Groot deel van die 'Rusland is niet mijn vijand' bestaat uit bots, AI.
pi_221867111
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 09:37 schreef theunderdog het volgende:
Als je recent die demonstratie in Duitsland ziet van studenten tegen dienstplicht, dan denk je: Duitsland mag van technologische innovatie binnen defensie als vervang van mensen, wel prioriteit gaan maken. Want de (jongeren) in Duitsland zien het niet zitten.
De kortste route naar veiligheid op het Europese continent is Rusland terug in z’n hok schoppen en zorgen voor geloofwaardige afschrikking, niet “ik ben tegen oorlog” roepen.
pi_221867127
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 09:58 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
De kortste route naar veiligheid op het Europese continent is Rusland terug in z’n hok schoppen en zorgen voor geloofwaardige afschrikking, niet “ik ben tegen oorlog” roepen.
Hoe werkt deze reactie? je hoopt dat die Duitse jeugd dit leest?

Ik ben het met je eens. Maar wil enkel duidelijk maken dat een groot deel van de Duitse jeugd hier anders over denkt.
pi_221867161
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 08:27 schreef Red_85 het volgende:
Rusland niet onze vijand.

De 298 vergeten aan boord van de MH017?
Dat inderdaad en dan vooral dat ze de fout niet toegeven. Het zal niet expres gebeurt zijn maar hoe ze toen de slachtoffers hebben geschoffeerd en nog steeds doen.

Vergeet ook niet dat er na dat nog steeds politici rondliepen met Russische vriendschap speldjes.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_221867173
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 10:01 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Ik ben het met je eens. Maar wil enkel duidelijk maken dat een groot deel van de Duitse jeugd hier anders over denkt.
Toen ik 16 was, was ik ook idealistisch en dacht ik dat we gewoon met elkaar moesten praten. Maar als je ouder wordt kom je er meestal achter dat dat vrij naïef is en dat peace en refugees welcome roepen en overal regenbogen en unicorns op schilderen misschien nobel is maar geen vervanging voor een geopolitieke strategie. Denk dat het van alle tijden is.

In de jaren 80 waren er ook die tegen de stationering van raketten en kernwapens waren. Gelukkig beslist deze groep niet over dit soort kwesties.

Je moet altijd in gesprek blijven maar Rusland is niet onder de indruk van praten. Dat waren ze 300 jaar geleden niet en dat zijn ze nu nog niet.
pi_221867186
Zolang je zelf maar niet hoeft op te draven. ^O^
  zondag 27 september 2026 @ 10:13:19 #25
323876 michaelmoore
pi_221867193
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 10:01 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Duitse jeugd heeft ook nog niet veel hersens , net als alle jeugd
pi_221867216
quote:
1s.gif Op zondag 27 september 2026 10:09 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Toen ik 16 was, was ik ook idealistisch en dacht ik dat we gewoon met elkaar moesten praten. Maar als je ouder wordt kom je er meestal achter dat dat vrij naïef is en dat peace en refugees welcome roepen en overal regenbogen en unicorns op schilderen misschien nobel is maar geen vervanging voor een geopolitieke strategie. Denk dat het van alle tijden is.

In de jaren 80 waren er ook die tegen de stationering van raketten en kernwapens waren. Gelukkig beslist deze groep niet over dit soort kwesties.

Je moet altijd in gesprek blijven maar Rusland is niet onder de indruk van praten. Dat waren ze 300 jaar geleden niet en dat zijn ze nu nog niet.
1: Misschien. Neemt niet weg dat als de groep groot genoeg is, dat verandering teweeg kan brengen.

2: Zie bovenstaande. Hangt er vanaf hoe groot die groep is.

3: Tja. Maar wat wij dan wel moeten doen is mij een raadsel.
pi_221867219
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 10:12 schreef Since2003 het volgende:
Zolang je zelf maar niet hoeft op te draven. ^O^
Volgens mij snap je het principe van een dienstplicht niet helemaal. Het is niet wezenlijk anders dan een belastingplicht: het is verplicht.

Je kan ook demonstreren tegen de inkomstenbelasting maar betalen zul je.
  zondag 27 september 2026 @ 10:21:04 #28
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_221867228
Poetin lijkt wel trek te hebben in een volgend avontuur.

twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_221867230
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 10:19 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Volgens mij snap je het principe van een dienstplicht niet helemaal. Het is niet wezenlijk anders dan een belastingplicht: het is verplicht.

In theorie. Maar als in praktijk er ineens echt hordes mensen in verzet komen tegen de belastingplicht, dan kan dat gewoon de boel veranderen.

Punt is alleen dat 'belasting' weliswaar vervelend is (soms), maar het mensen niet echt weet te motiveren om massaal in opstand te komen. Bij dienstplicht is dit wel een mogelijkheid.
pi_221867238
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 10:18 schreef theunderdog het volgende:

[..]
1: Misschien. Neemt niet weg dat als de groep groot genoeg is, dat verandering teweeg kan brengen.

2: Zie bovenstaande. Hangt er vanaf hoe groot die groep is.

3: Tja. Maar wat wij dan wel moeten doen is mij een raadsel.
Geloofwaardige afschrikking is de basis voor elk gesprek met een agressor. Anders word je überhaupt niet serieus genomen.

Dat is het hele punt. Rusland is bereid om haar geopolitieke doelen met geweld af te dwingen. Europa niet, Rusland weet dat en buit dat uit. Je kan wel roepen dat je tegen oorlog of de dienstplicht bent maar als iemand jouw land binnenvalt en niet geïnteresseerd is en vrede omdat diegene jou wil onderwerpen, dan heb je niets aan idealen en valt er niks meer te kiezen.
pi_221867254
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 10:22 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Geloofwaardige afschrikking is de basis voor elk gesprek met een agressor. Anders word je überhaupt niet serieus genomen.

Dat is het hele punt. Rusland is bereid om haar geopolitieke doelen met geweld af te dwingen. Europa niet, Rusland weet dat en buit dat uit. Je kan wel roepen dat je tegen oorlog of de dienstplicht bent maar als iemand jouw land binnenvalt en niet geïnteresseerd is en vrede omdat diegene jou wil onderwerpen, dan heb je niets aan idealen en valt er niks meer te kiezen.
Ja, in dat perspectief is het bijna 'jammer' dat Oekraine het zo goed doet tegen Rusland. Want nu moet je mensen duidelijk maken dat ondanks dat Rusland er weinig van bakt tegen Oekraine (elk geval in vergelijking met hun eerdere doelstellingen), dat ze toch een tweede front kunnen openen tegen de Baltische staten.

Militair strategisch prima uit te leggen, maar dat komt niet binnen bij mensen die zien dat 'Rusland niet eens Oekraine aankan'.

Want dat is meestal de redenering he. De redenering is niet 'pro-Russisch', maar juist meer: dus wij moeten bang zijn voor dit Rusland?
pi_221867267
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 10:21 schreef Perrin het volgende:
Poetin lijkt wel trek te hebben in een volgend avontuur.

[ x ]
Kan. Wat ook kan: hij zegt dit, om vervolgens te genieten van de wisselende reacties in het westen hierop.
pi_221867268
De vredesbrigade staat, zonder het toe te geven, een appeasementstrategie voor waarbij Oekraïne wordt opgeofferd om een oorlog met Rusland te voorkomen. Prima, maar de geschiedenis wijst uit dat een agressor die beloond wordt altijd terug komt voor meer.
pi_221867279
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 10:19 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]

Tijdens de oorlogsjaren had je hier zodoende nog wel meer 'plichten' inderdaad
pi_221867280
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 10:27 schreef Spablauw214 het volgende:
De vredesbrigade staat, zonder het toe te geven, een appeasementstrategie voor waarbij Oekraïne wordt opgeofferd om een oorlog met Rusland te voorkomen. Prima, maar de geschiedenis wijst uit dat een agressor die beloond wordt altijd terug komt voor meer.
Deels. Dit is meer de theorie van de rechtse-'vredesbrigade'. Die willen Ukraine opgeven, maar wel een sterke defensie om Rusland verder te stoppen.

Maar de linkse vredesbeweging is ook tegen het investeren in defensie.
pi_221867283
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 10:25 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Ja, in dat perspectief is het bijna 'jammer' dat Oekraine het zo goed doet tegen Rusland. Want nu moet je mensen duidelijk maken dat ondanks dat Rusland er weinig van bakt tegen Oekraine (elk geval in vergelijking met hun eerdere doelstellingen), dat ze toch een tweede front kunnen openen tegen de Baltische staten.

Militair strategisch prima uit te leggen, maar dat komt niet binnen bij mensen die zien dat 'Rusland niet eens Oekraine aankan'.

Want dat is meestal de redenering he. De redenering is niet 'pro-Russisch', maar juist meer: dus wij moeten bang zijn voor dit Rusland?
Ik denk niet dat deze mensen pro-Rusland zijn, het is volgens mij gewoon puur egoïsme en eigenbelang. Geen conflict met Rusland, tegen elke prijs. Maar dat de prijs om Rusland te stoppen alleen maar hoger wordt, daar hebben ze geen antwoord op.

De Oekraïners mogen sterven zo lang Rusland ons maar met rust laat. En dat noemen we dan “vrede”. Je zou lachen als het niet zo hypocriet was.
pi_221867309
quote:
1s.gif Op zondag 27 september 2026 10:30 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Ik denk niet dat deze mensen pro-Rusland zijn, het is volgens mij gewoon puur egoïsme en eigenbelang. Geen conflict met Rusland, tegen elke prijs. Maar dat de prijs om Rusland te stoppen alleen maar hoger wordt, daar hebben ze geen antwoord op.

De Oekraïners mogen sterven zo lang Rusland ons maar met rust laat. En dat noemen we dan “vrede”. Je zou lachen als het niet zo hypocriet was.
Ja. Alleen moet de band met Oekraine ook worden 'geforceerd' he. Ik had voor deze oorlog ook niets met Oekraine. En in essentie heb ik dat nog steeds niet. Punt is gewoon dat ik de Russen zie als vijandig.

Maar als je dat laatste niet 'voelt' is het lastig om echt op te komen voor een land waar je geen verbintenis mee hebt.
pi_221867320
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 10:29 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Deels. Dit is meer de theorie van de rechtse-'vredesbrigade'. Die willen Ukraine opgeven, maar wel een sterke defensie om Rusland verder te stoppen.

Maar de linkse vredesbeweging is ook tegen het investeren in defensie.
Links is nog veel gevaarlijker, zo’n Mélenchon of Wagenknecht zijn helemaal van het padje af. De antiwesterse retoriek en zelfhaat zit zo diep dat ze onze hele veiligheidsstructuur willen opblazen.
pi_221867325
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 10:35 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Links is nog veel gevaarlijker, zo’n Mélenchon of Wagenknecht zijn helemaal van het padje af. De antiwesterse retoriek en zelfhaat zit zo diep dat ze onze hele veiligheidsstructuur willen opblazen.
Haha ja. Al is Melenchon juist wel weer voor een erg sterke Franse defensie. Juist omdat hij wil dat Frankrijk uit de NATO gaat en helemaal soeverein wordt.
pi_221867494
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 10:34 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Ja. Alleen moet de band met Oekraine ook worden 'geforceerd' he. Ik had voor deze oorlog ook niets met Oekraine. En in essentie heb ik dat nog steeds niet. Punt is gewoon dat ik de Russen zie als vijandig.

Maar als je dat laatste niet 'voelt' is het lastig om echt op te komen voor een land waar je geen verbintenis mee hebt.
Eens. Ik denk dat dat ook iets is wat moet groeien. Landen als Tsjechië en Hongarije werden tot niet al te lang geleden ook als “het Oostblok” gezien. Toch hoor je daar nu niemand meer over, de landen die na 2004 zijn toegetreden zijn inmiddels ook gewoon volwaardig onderdeel van de club.

Neemt niet weg dat UA van heel ver moet komen en nog lang niet aan de eisen voor toetreding voldoet.
pi_221867504
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 11:17 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Eens. Ik denk dat dat ook iets is wat moet groeien. Landen als Tsjechië en Hongarije werden tot niet al te lang geleden ook als “het Oostblok” gezien. Toch hoor je daar nu niemand meer over, de landen die na 2004 zijn toegetreden zijn inmiddels ook gewoon volwaardig onderdeel van de club.

Neemt niet weg dat UA van heel ver moet komen en nog lang niet aan de eisen voor toetreding voldoet.
Haha, ik denk dat er vrijwel niemand is in West-Europa die een mentale verbintenis voelt met een land als Hongarije. het werd hoogstens een tijd misbruikt door immigratie-kritisch rechts als zogenaamd heilstaat.

Voor mij is heel het Oostblok (dus ook Hongarije, Tsjechie) een beetje de derde wereld van Europa. 0 verbintenis.
pi_221867519
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 11:19 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Haha, ik denk dat er vrijwel niemand is in West-Europa die een mentale verbintenis voelt met een land als Hongarije. het werd hoogstens een tijd misbruikt door immigratie-kritisch rechts als zogenaamd heilstaat.

Voor mij is heel het Oostblok (dus ook Hongarije, Tsjechie) een beetje de derde wereld van Europa. 0 verbintenis.
Voor mij is Europa meer een waardengemeenschap. Maar ik ben dan ook geen federalist. Ik ben Nederlander en voel me op geen enkele manier Europeaan.
pi_221867522
twitter

Zou dat misschien komen omdat we toen wel geloofwaardige afschrikking hadden, Maarten.
pi_221867531
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 11:23 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Voor mij is Europa meer een waardengemeenschap. Maar ik ben dan ook geen federalist. Ik ben Nederlander en voel me op geen enkele manier Europeaan.
Ik voel weinig qua identificatie met een specifiek grondgebied. Het gaat voor mij allemaal niet veel verder dan: 'och ja. Hier woon ik nu eenmaal'.

Dus ons beschermen tegen vijandelijke staten, groepen is voor mij belangrijk omdat ik en mijn dierbaren hier wonen. Maar daar blijft het wel bij. Echt diep patriottisme is voor mij wezensvreemd. Snap daar weinig van.
pi_221867536
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2026 22:28 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Er is geen enkel zinnig argument aan te dragen om pro-Rusland te zijn dus ik hoor graag waar je je op baseert. Of ben je gewoon de edgelord?
Ga heen met je 'pro-Rusland', dat ben ik helemaal niet.
  zondag 27 september 2026 @ 11:30:20 #46
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_221867552
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 11:23 schreef Spablauw214 het volgende:
[ x ]
Zou dat misschien komen omdat we toen wel geloofwaardige afschrikking hadden, Maarten.
Nu tonen we Poetin niks dan angst voor escalatie. En dat lokt avonturisme uit. We vragen er praktisch om.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_221867556
quote:
1s.gif Op zondag 27 september 2026 10:30 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]

Als dit de norm is om 'pro-Rusland' te zijn dat zijn wel heel veel mensen dat. Europese landen durven immers ook niet met boots on the ground, Oekraïne te gaan helpen. De enige reden is omdat men dan direct betrokken raakt bij deze oorlog.
pi_221867619
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 10:27 schreef Spablauw214 het volgende:
Waarom is Rusland volgens jou de oorlog tegen Oekraïne begonnen?
pi_221867626
quote:
14s.gif Op zondag 27 september 2026 11:31 schreef HowardRoark het volgende:
Europese landen durven immers ook niet met boots on the ground, Oekraïne te gaan helpen. De enige reden is omdat men dan direct betrokken raakt bij deze oorlog.
Omdat we, volledig terecht, geen zin hebben nukes te mogen gaan koppen.
  zondag 27 september 2026 @ 11:57:15 #50
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_221867692
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 10:35 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Ik zou Wagenknecht zeker niet in het kamp links plaatsen.
pi_221867713
quote:

[..]
Als dit de norm is om 'pro-Rusland' te zijn dat zijn wel heel veel mensen dat. Europese landen durven immers ook niet met boots on the ground, Oekraïne te gaan helpen. De enige reden is omdat men dan direct betrokken raakt bij deze oorlog.
Ook het feit dat we overal weg getrapt worden waar we boots on the ground zetten zal niet erg motiveren.
Zowel Europa als de USA hebben toch erg weinig militaire successen behaald de laatste decennia.
pi_221867742
Continue onheilspellende berichten over Rusland die op navo grond zou kutten.
Nu is het de lange arm van Iran die in de UK een grote sabotage uitvoert.
Know your enemy - Rage against the machine
Vakman pur sang
pi_221867753
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 11:43 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Waarom is Rusland volgens jou de oorlog tegen Oekraïne begonnen?
Omdat een vrij, democratisch en succesvol Oekraïne een bedreiging is voor de macht van de veiligheidselite in het Kremlin.
pi_221867768
quote:

[..]
Ik denk dat er maar weinig mensen echt pro-Rusland zijn. De meeste mensen die laten we zeggen kritisch zijn, zijn mensen die sowieso elke vorm van geweld afwijzen (zeg maar de naïeve pacifisten), anti-VS/NAVO zijn of vinden dat het geld beter binnenlands besteed kan worden.

Probleem is alleen dat je met die standpunten inherent bijdraagt aan de Russische zaak.
pi_221867782
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 12:13 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Omdat een vrij, democratisch en succesvol Oekraïne een bedreiging is voor de macht van de veiligheidselite in het Kremlin.
Ok, vandaar dat wij zo verschillend denken over de Russische dreiging.
pi_221867819
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 12:18 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Het verandert weinig aan de dreiging. Rusland is zonder steekhoudende aanleiding een neutraal buurland binnengevallen. De rest is ruis.
  zondag 27 september 2026 @ 12:28:07 #57
323876 michaelmoore
pi_221867821
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 12:13 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Heel veel mensen uit Belarus werken in Polen , dat vind het Kremlin niet leuk
pi_221867825
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 12:18 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
dit zijn feiten die ook bekend zijn gemaakt door Luhkasenko deze maand. Hij benoemde dat hij zijn land een Oekraine situatie bespaard heeft doordat het leger voorkomen heeft door het parlement buitenspel te zetten, en het russische leger liet ingrijpen, toen hij de verkiezingen verloor in 2022.

iets wat Oekraine dus niet toestond in 2014, omdat het hele democratisch gekozen parlement de pro rusissch president naar huis stuurde. Oekraine is toen democratisch gebleven en is daardoor in Oorlog met Rusland.
pi_221867883
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 12:27 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Het verandert weinig aan de dreiging. Rusland is zonder steekhoudende aanleiding een neutraal buurland binnengevallen. De rest is ruis.
Nou nee want de aanleiding is sinds 2008 al duidelijk.
En dat neutrale buurland werd bewapend en getraind door 3 NAVO landen.
pi_221867932
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 12:28 schreef Korenfok het volgende:

[..]
dit zijn feiten die ook bekend zijn gemaakt door Luhkasenko deze maand. Hij benoemde dat hij zijn land een Oekraine situatie bespaard heeft doordat het leger voorkomen heeft door het parlement buitenspel te zetten, en het russische leger liet ingrijpen, toen hij de verkiezingen verloor in 2022.

iets wat Oekraine dus niet toestond in 2014, omdat het hele democratisch gekozen parlement de pro rusissch president naar huis stuurde. Oekraine is toen democratisch gebleven en is daardoor in Oorlog met Rusland.
Heb je daar een link van?
pi_221868002
Een BNW-er die om een bron vraagt _O-

De ironie :')
pi_221868080
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 12:28 schreef Korenfok het volgende:

[..]

Lukashenko heeft Wit-Rusland in een Russische vazalstaat veranderd om aan de macht te kunnen blijven.

Die demonstranten waren helemaal niet anti-Rusland, ze wilden gewoon eerlijke verkiezingen. En Lukashenko doet nu alsof hij Wit-Rusland heeft behoed voor chaos, maar dat is een onzinverhaal.

En ook hier komt terug: Rusland blieft geen democratisch Wit-Rusland.
pi_221868101
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 12:33 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Nou nee want de aanleiding is sinds 2008 al duidelijk.
En dat neutrale buurland werd bewapend en getraind door 3 NAVO landen.
Nadat Rusland binnenviel in 2014 ja.
pi_221868132
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 12:59 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Nadat Rusland binnenviel in 2014 ja.
Dat klopt ja en Rusland viel binnen nadat in het associatieverdrag tussen de EU en Oekraïne is afgesproken om samen te werken op het gebied van defensie.
Zoals staat beschreven in artikel 7 en artikel 10.
Dus zo neutraal was Oekraïne niet meer.
pi_221868182
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 13:04 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Dat klopt ja en Rusland viel binnen nadat in het associatieverdrag tussen de EU en Oekraïne is afgesproken om samen te werken op het gebied van defensie.
Het EU-associatieverdrag is geen militair pact. Of zijn landen als Marokko, Tunesië en Jordanië ook niet meer neutraal? Die hebben namelijk ook een dergelijk verdrag.
pi_221868253
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 13:11 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Het EU-associatieverdrag is geen militair pact. Of zijn landen als Marokko, Tunesië en Jordanië ook niet meer neutraal? Die hebben namelijk ook een dergelijk verdrag.
Het is geen militair pact maar er worden duidelijk militaire afspraken in gemaakt.
Het staat er gewoon letterlijk.
quote:
De partijen intensiveren hun dialoog en samenwerking en ondersteunen de geleidelijke convergentie op het vlak van buitenlands en veiligheidsbeleid, met inbegrip van het gemeenschappelijk veiligheids- en defensiebeleid (GVDB),
quote:
De partijen intensiveren de praktische samenwerking op het vlak van conflictpreventie en crisisbeheer, in het bijzonder met het oog op versterkte deelname van Oekraïne aan civiele en militaire operaties inzake crisisbeheer onder leiding van de EU en aan oefeningen en opleidingen, ook die in het kader van het gemeenschappelijk veiligheids- en defensiebeleid (GVDB)
https://wetten.overheid.n(...)TiteldeelII_Artikel7
Ik heb me niet verdiept in het associatieverdrag met die landen dus daar kan ik niet over oordelen.
Wat ik wel zeker weet is dat die landen niet aan Rusland grenzen dus van minder belang zijn voor Rusland.
  zondag 27 september 2026 @ 13:25:44 #67
6484 ExTec
Hostes Europae moriantur
pi_221868293
Het is weer een rondje putin verstehen merk ik.
Scorched earth
pi_221868304
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 13:21 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Het is geen militair pact maar er worden duidelijk militaire afspraken in gemaakt.
Het staat er gewoon letterlijk.
[..]
[..]
https://wetten.overheid.n(...)TiteldeelII_Artikel7
Ik heb me niet verdiept in het associatieverdrag met die landen dus daar kan ik niet over oordelen.
Wat ik wel zeker weet is dat die landen niet aan Rusland grenzen dus van minder belang zijn voor Rusland.
Maar het is geen defensiepact. Als artikel 7 en 10 een militaire alliantie zouden zijn, dan zouden Marokko, Jordanië en Tunesië ook geen neutrale staten meer zijn. Oekraïne was neutraal tot Rusland de Krim annexeerde.

Dat die andere landen niet aan Rusland grenzen is irrelevant. Of probeer je duidelijk te maken dat Rusland mag bepalen welke landen neutraal moeten zijn?
  zondag 27 september 2026 @ 13:46:45 #69
323876 michaelmoore
pi_221868397
quote:
Superhelden, "speciale operaties" en "het vormgeven van de mentaliteit van Russische kinderen".
pi_221868428
Denk een mannetje of 2000 op de Dam nu als ik de webcam zo zie
pi_221868459
quote:
1s.gif Op zondag 27 september 2026 13:52 schreef Spablauw214 het volgende:
Denk een mannetje of 2000 op de Dam nu als ik de webcam zo zie
Goed om deze gekkies te monitoren. Wap Gietelink loop er onder andere rond.
pi_221868487
quote:

[..]
Nee het was een handels verdrag. (en die defensie samenwerkin verzin je er zelf nu bij).

Plus
rusland heeft met de navo afgesproken in 1997 dat navo zelf bepaalt wqie het toelaat en dat het iedereen zelf bepaalt hoe dit zijn veiligheid regelt. Plus hebben ze in 1994 met Oekraïne afgesproken dat ze deze nooit zouden aanvallen plus dat Oekraine zelf hun koers en defensie kunnen bepalen.

Dus rusland heeft afspraken gemaakt, maar de nationalist Poetin, wil dat heel europa russisch spreekt, dat rusissche de dominante cultuur is. Zoals VS dat nu is in Europa. Dus tja de fascistische nationalist wil oorlog voeren zoals ze altijd meoten.
pi_221868496
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 13:27 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Maar het is geen defensiepact. Als artikel 7 en 10 een militaire alliantie zouden zijn, dan zouden Marokko, Jordanië en Tunesië ook geen neutrale staten meer zijn. Oekraïne was neutraal tot Rusland de Krim annexeerde.

Dat die andere landen niet aan Rusland grenzen is irrelevant. Of probeer je duidelijk te maken dat Rusland mag bepalen welke landen neutraal moeten zijn?
Dit is alles behalve neutraal zijn. Net zoals Wit Rusland neutraal is😂.
pi_221868497

Heel goed interview over hoe 3rd Army Corps werkt. Erg interessant over hoe de command structure werkt en verschillen tussen NAVO en Oekraine etc.
pi_221868513
quote:

[..]

Ik probeer enkel duidelijk te maken dat dit door Rusland wel als militaire samenwerking gezien kan worden aangezien het er letterlijk staat.
pi_221868517
twitter
pi_221868520
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 14:09 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Ik probeer enkel duidelijk te maken dat dit door Rusland wel als militaire samenwerking gezien kan worden aangezien het er letterlijk staat.
Gelul. Ruslands perceptie verandert niets aan het feit dat Oekraïne neutraal was. Neutraliteit wordt bepaald door internationaal recht, niet door Russische gevoelens.
pi_221868527
quote:

[..]
Nope, dat is de pro Russische uitleg.

En strijdig met je eerdere bewering dat Oekraïne door de EU werd bewapend.
Wantie is eigendom van de zittende macht en heeft dus geen eigen mening meer -- @Candymannetje
pi_221868528
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 14:07 schreef Korenfok het volgende:

[..]
Dit is alles behalve neutraal zijn. Net zoals Wit Rusland neutraal is😂.
Oekraïne moet gewoon naar de pijpen van Rusland dansen, maar dat zegt hij niet.
pi_221868534
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 14:13 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Oekraïne moet gewoon naar de pijpen van Rusland dansen, maar dat zegt hij niet.
Niet hardop nee, omdat dat niet goed valt hier.
pi_221868579
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
pi_221868633
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 14:12 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Gelul. Ruslands perceptie verandert niets aan het feit dat Oekraïne neutraal was. Neutraliteit wordt bepaald door internationaal recht, niet door Russische gevoelens.
Het staat gewoon letterlijk zwart op wit dat ze op militair gebied gaan samenwerken.
En Rusland had z'n zwarte zee vloot op de Krim liggen.
  Moderator zondag 27 september 2026 @ 14:45:43 #83
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_221868689
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 14:35 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Het staat gewoon letterlijk zwart op wit dat ze op militair gebied gaan samenwerken.
En Rusland had z'n zwarte zee vloot op de Krim liggen.
we werken al samen op militair gebied sinds ze onafhankelijk werden, tijdens UNPROFOR werkten ze onder de britten

maar op het moment dat ze hun neutraliteit in de grondwet verankeren vallen de Russen binnen

argument gaat echt niet op, boeide Rusland simepelweg niet
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_221868710
quote:
88s.gif Op zondag 27 september 2026 14:45 schreef sp3c het volgende:

[..]
we werken al samen op militair gebied sinds ze onafhankelijk werden, tijdens UNPROFOR werkten ze onder de britten

maar op het moment dat ze hun neutraliteit in de grondwet verankeren vallen de Russen binnen

argument gaat echt niet op, boeide Rusland simepelweg niet
Ik kan niks vinden over de neutraliteit in de grondwet van Oekraïne.
Heb je wat meer info?
  Moderator zondag 27 september 2026 @ 14:57:30 #85
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_221868743
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 14:50 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Ik kan niks vinden over de neutraliteit in de grondwet van Oekraïne.
Heb je wat meer info?
quote:
Ukrainian parliament passed a bill, proposed by the President, that excluded the goal of "integration into Euro-Atlantic security and NATO membership" from the country's national security strategy.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ukraine%E2%80%93NATO_relations
pi_221868822
quote:
En waar staat daar dat neutraliteit in grondwet verankerd is?
  Moderator zondag 27 september 2026 @ 15:12:24 #87
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_221868859
In de quote

Passed a bill
pi_221868874
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 15:12 schreef sp3c het volgende:
In de quote

Passed a bill
Ik heb dat helemaal uit zitten zoeken maar het klopt niet.
Oekraïne heeft nooit neutraliteit in de grondwet verankerd gehad.
pi_221868908
twitter

Oekraine stuurt drones met humanitaire hulp naar het bezette Oleshky, waar door een Russische blokkade er een humanitaire ramp dreigt.

twitter

^ Situatie

( CC @Idisrom over je vraag eerder)
pi_221868956
quote:
1s.gif Op zondag 27 september 2026 14:15 schreef Wantie het volgende:

[..]
Niet hardop nee, omdat dat niet goed valt hier.
Niet alleen hier hoor. Maar als je dat vindt kan je daar toch gewoon transparant over zijn ipv “voor vrede” te veinzen.
pi_221869016
twitter

Lol
pi_221869057
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 15:32 schreef Spablauw214 het volgende:
[ x ]
Lol

Ook iemand met deze vlag, https://nl.wikipedia.org/wiki/Vlag_van_Nieuw-Rusland lol
pi_221869059
quote:
[ x ]
Lol
SP is ook diep gezonken.
pi_221869074
Protesten zijn anno 2026 ook meer ggz bijeenkomsten dan protest.
pi_221869109
quote:
1s.gif Op zondag 27 september 2026 15:38 schreef Wantie het volgende:

[..]
SP is ook diep gezonken.
Naar de filistijnen geholpen door Dijk.

Op de foto’s zie ik novorossija-vlaggen, USSR-vlaggen, Russische vlaggen en zo nog wat. Daar gaat toch geen weldenkend mens tussen staan. Maar we zijn echt niet pro-Rusland hoor.
pi_221869115
quote:
Ja, Novorossija idd.

Er is ook een aardige tegendemonstratie inmiddels.
  Moderator zondag 27 september 2026 @ 16:04:45 #97
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_221869192
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 15:15 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Ik heb dat helemaal uit zitten zoeken maar het klopt niet.
Oekraïne heeft nooit neutraliteit in de grondwet verankerd gehad.
Ik deed het voor je
  zondag 27 september 2026 @ 16:05:33 #98
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_221869197
quote:

Het is een soeverein land, dus dat kan het voor zichzelf bepalen inderdaad. Andere landen kunnen daaromtrent dan weer een andere positie innemen.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_221869218
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 14:00 schreef Opnaarutrecht het volgende:

[..]
Goed om deze gekkies te monitoren. Wap Gietelink loop er onder andere rond.
Iedereen met een andere mening willen monitoren. Jij past in elk geval prima in Rusland.
  zondag 27 september 2026 @ 16:10:18 #100
56749 BlaZ
pi_221869220
quote:
[ x ]
Lol
Wappies die andere wappies wappies noemen.
  zondag 27 september 2026 @ 16:14:02 #101
56749 BlaZ
pi_221869236
quote:
De oorlogsvlag van Nieuw Rusland nog wel.
pi_221869252
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 16:05 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Het is een soeverein land, dus dat kan het voor zichzelf bepalen inderdaad. Andere landen kunnen daaromtrent dan weer een andere positie innemen.
Een grootschalige invasie als 'een andere positie innemen' verbloemen
Juist ja.

Het is een valse gelijkwaardigheid die je hier inneemt.
pi_221869255
quote:
Leuk om een beeld bij de fokuser te hebben
Op dinsdag 9 december 2025 20:10 schreef Haags het volgende:
De enige goede Rus is een dode Rus.
  zondag 27 september 2026 @ 16:24:15 #104
56749 BlaZ
pi_221869290
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 16:17 schreef Adames het volgende:

[..]
Een grootschalige invasie als 'een andere positie innemen' verbloemen
Juist ja.

Het is een valse gelijkwaardigheid die je hier inneemt.
Ja, dat valt onder soeverein: het betekent immers onafhankelijk en oppermachtig; het duidt op het bezit van het hoogste gezag zonder verantwoording schuldig te zijn aan een externe partij.
Je hoeft een invasie ook niet te verbloemen, Rusland invadeert en andere landen mogen daar weer een mening over hebben.
pi_221869303
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 16:05 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Och. Offensief realisme. Ook een manier om imperialisme te vergoelijken.
  zondag 27 september 2026 @ 16:33:40 #106
56749 BlaZ
pi_221869340
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 16:27 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Hoewel ik offensief realisme wel als een juist theorie bezie, is dit eerder een uitwerking van het concept van soevereiniteit. Als staten soeverein zijn, hebben zij de vrijheid om te acteren.
Het internationaal recht kan daarin bezien worden als een dun laagje vernis wat zo nu en dan door een verandering van de wacht door afbijtmiddel verwijderd wordt en hergevernist.
pi_221869357
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 16:27 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Ik zie niemand iets vergoelijken.
Je kan toch vinden dat Rusland de militaire samenwerking van Oekraïne met de EU als dreiging ziet zonder dat je achter de Russische invasie staat?
pi_221869380
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 16:36 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Je kan toch vinden dat Rusland de militaire samenwerking van Oekraïne met de EU als dreiging ziet zonder dat je achter de Russische invasie staat?
Welke dreiging of gevaar creëert dat? Hoeveel invallen en agressie heeft de EU of Oekraïne richting Rusland geuit? Wat voor 'dreiging' heeft Rusland ervaren?

Dat komt regelrecht uit het sprookjesboek van het Kremlin.
pi_221869393
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 16:40 schreef havanagila het volgende:

[..]
Welke dreiging of gevaar creëert dat? Hoeveel invallen en agressie heeft de EU of Oekraïne richting Rusland geuit?

Sinds wanneer komt het associatieverdrag uit het sprookjesboek van het Kremlin?
  zondag 27 september 2026 @ 16:42:22 #110
56749 BlaZ
pi_221869394
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 16:40 schreef havanagila het volgende:

[..]
Welke dreiging of gevaar creëert dat? Hoeveel invallen en agressie heeft de EU of Oekraïne richting Rusland geuit?

Het idee van soeveiniteit is dat het Kremlin precies recht heeft op zijn eigen sprookjesboek.
pi_221869413
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 16:42 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Sinds wanneer komt het associatieverdrag uit het sprookjesboek van het Kremlin?
Je had het over militaire samenwerking.
pi_221869436
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 16:44 schreef havanagila het volgende:

[..]
Je had het over militaire samenwerking.
Ja dat staat dus in het associatieverdrag.
pi_221869489
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 16:48 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Ja dat staat dus in het associatieverdrag.
Hoe bedreigt dat Rusland dan. Heeft de EU of Oekraïne een verleden vol oorlog en invasies? Wereld op zijn kop dit.
pi_221869499
Hopeloos topic weer. Negeren is beter.
pi_221869509
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 16:54 schreef havanagila het volgende:

[..]
Hoe bedreigt dat Rusland dan. Heeft de EU of Oekraïne een verleden vol oorlog en invasies? Wereld op zijn kop dit.
Eigenlijk wel ja.
Als er 1 continent een verleden vol oorlog heeft is het Europa wel.
pi_221869526
Ik zeg niks.
pi_221869547
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 16:57 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Eigenlijk wel ja.
Als er 1 continent een verleden vol oorlog heeft is het Europa wel.
Met Rusland voorop.
Of dacht je dat al dat grondgebied van de huidige Russische Federatie met liefde is verkregen?

Ik snap dat zogenaamde Russische slachtofferschap van jou niet.
In een vorige discussie kwam je zelfs met oorlogen uit de middeleeuwen aanzetten om Rusland als slachtoffer neer te zetten.

Terwijl vrijwel heel Europa op de een of andere manier met elkaar zijn verenigd. Ondanks al het oorlogsgeweld uit het verleden.
pi_221869559
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 16:55 schreef havanagila het volgende:
Hopeloos topic weer. Negeren is beter.
Ach, het is wel vermakelijk.
Candy wordt boos als ik iets op het Oekraïne topic op BNW post, maar ondertussen schijt hij zelf NWS vol met zijn pro Russische retoriek.
pi_221869567
quote:
1s.gif Op zondag 27 september 2026 17:01 schreef Wantie het volgende:

[..]
Met Rusland voorop.
Of dacht je dat al dat grondgebied van de huidige Russische Federatie met liefde is verkregen?

Ik snap dat zogenaamde Russische slachtofferschap van jou niet.
In een vorige discussie kwam je zelfs met oorlogen uit de middeleeuwen aanzetten om Rusland als slachtoffer neer te zetten.

Terwijl vrijwel heel Europa op de een of andere manier met elkaar zijn verenigd. Ondanks al het oorlogsgeweld uit het verleden.
Jij snapt wel meer dingen niet.
Dat komt doordat je geen enkele kennis van de materie hebt.
Je roept maar wat en zodra het allemaal te inhoudelijk wordt ga je offtopic om toch je zin te krijgen.
Vervolgens raakt alles offtopic en moeten de mods weer gaan vegen.
pi_221869576
quote:
1s.gif Op zondag 27 september 2026 17:03 schreef Wantie het volgende:

[..]
Ach, het is wel vermakelijk.
Candy wordt boos als ik iets op het Oekraïne topic op BNW post, maar ondertussen schijt hij zelf NWS vol met zijn pro Russische retoriek.
Waar jij inhoudelijk niks tegen in kan brengen.
pi_221869630
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 17:05 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Waar jij inhoudelijk niks tegen in kan brengen.
Nee, ga gerust je gang met het hier volschijten met pro Russische retoriek.

Blijkbaar kun je dat niet genoeg kwijt op BNW
pi_221869650
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 16:36 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Dat mogen ze vinden maar dat legitimeert de invasie niet.
  zondag 27 september 2026 @ 17:13:59 #123
56749 BlaZ
pi_221869654
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 16:54 schreef havanagila het volgende:

[..]
De lidstaten en met name de voormalig lidstaat van de EU toch zeker wel. Maar dit is volledig irrelevant, Rusland bepaald vanuit zijn eigen perspectief of het zich bedreigd voelt en enkel de toekomst kan uitwijzen of dit terecht is of niet.
Net als dat de Navolidstaten zelf bepalen of ze zich door Rusland bedreigt voelen, of die dreiging realistisch is of niet zal de toekomst uitwijzen.
  zondag 27 september 2026 @ 17:15:01 #124
56749 BlaZ
pi_221869664
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 17:13 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Dat hangt er weer vanaf wie de basis tot legitimiteit bestiert.
pi_221869677
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 16:33 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Hoewel ik offensief realisme wel als een juist theorie bezie, is dit eerder een uitwerking van het concept van soevereiniteit. Als staten soeverein zijn, hebben zij de vrijheid om te acteren.
Het internationaal recht kan daarin bezien worden als een dun laagje vernis wat zo nu en dan door een verandering van de wacht door afbijtmiddel verwijderd wordt en hergevernist.
Offensief realisme is een theorie geen natuurwet. Het beschrijft machtspolitiek maar het rechtvaardigt geen agressie. Soevereiniteit betekent niet dat een staat naar eigen goeddunken grenzen mag schenden.
pi_221869699
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 17:15 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Dat hangt er weer vanaf wie de basis tot legitimiteit bestiert.
Dus de legitimiteit hangt af van de perceptie van de agressor. Tot zover het internationaal recht.
  zondag 27 september 2026 @ 17:19:37 #127
56749 BlaZ
pi_221869702
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 17:15 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Offensief realisme is een theorie geen natuurwet. Het beschrijft machtspolitiek maar het rechtvaardigt geen agressie. Soevereiniteit betekent niet dat een staat naar eigen goeddunken grenzen mag schenden.
Een staat kan niet soeverein zijn als het dat niet mag.

quote:
Het betekent immers onafhankelijk en oppermachtig; het duidt op het bezit van het hoogste gezag zonder verantwoording schuldig te zijn aan een externe partij.
Als je iets niet mag, dan heb je per definitie niet het hoogste gezag; je bent dus suzerein.
  zondag 27 september 2026 @ 17:20:55 #128
56749 BlaZ
pi_221869713
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 17:19 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Dus de legitimiteit hangt af van de perceptie van de agressor. Tot zover het internationaal recht.
Nee, dat staat er niet. Legitimiteit is een uitwerking van internationaal recht; en internationaal recht is afhankelijk van een groep soevereine staat die een hegemonie vormen en is van toepassing totdat deze hegemonie omvalt of wankelt.

Eigenlijk de praktijk zoals de VS omgaat met het internationaal strafrecht.

Maar ook Chinese, Russische en misdaden van wellicht een aantal andere landen zullen nooit bestraft worden, simpelweg omdat deze landen de macht bezitten om dergelijke internationale autoriteit te kunnen omzeilen.
pi_221869736
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 17:19 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Een staat kan niet soeverein zijn als het dat niet mag.
[..]
Als je iets niet mag, dan heb je per definitie niet het hoogste gezag; je bent dus suzerein.
Dit is zuiver imperialisme. Iets anders kan ik er niet van maken.
  zondag 27 september 2026 @ 17:24:16 #130
56749 BlaZ
pi_221869742
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 17:23 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Dit is zuiver imperialisme. Iets anders kan ik er niet van maken.
Dit is simpelweg de tegenstelling soevereiniteit en suzereiniteit zoals al ruim voor het imperialisme gedefinieerd werd. De term komt eerder uit een feodale rangorde voort.

De term is ook vrij simpel qua betekenis, het komt uit het latijn: superanus, waar het het bovenste betekent.
pi_221869752
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 17:24 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Dit is simpelweg de tegenstelling soevereiniteit en suzereiniteit zoals al ruim voor het imperialisme gedefinieerd werd. De term komt eerder uit een feodale rangorde voort.
Nee, dat is jouw normatieve kader dat je als feit probeert te verkopen.
  zondag 27 september 2026 @ 17:26:03 #132
56749 BlaZ
pi_221869760
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 17:25 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Nee, dat is jouw normatieve kader dat je als feit probeert te verkopen.
De term komt uit het latijn en betekent het bovenste. Kijk dan kun je zo'n term wel willen herinterpreteren, maar met de werkelijkheid heeft dat weinig van doen.

De ai heeft een mooi overzicht voor je

quote:
Term Kernkenmerk Relatie tot anderen
Soeverein Absolute onafhankelijkheid Erkent geen enkele hogere macht boven zich.
Suzerein Gedeeltelijke dominantie Heeft wel macht over andere (vazal)staten, maar niet de volledige interne controle.
pi_221869806

quote:
🎯 An exceptionally successful hunting week for the "Phoenix" border unit pilots.

🌧️ Due to the worsening weather conditions, the enemy has become somewhat more active on all the sections of the front entrusted to us. It is likely that they hoped our pilots would not be prepared for the rain and fog. However, the enemy miscalculated, as the "Phoenix" pilots are true professionals in their field. That's why they achieved extremely interesting results.

💥 In particular, a self-propelled artillery system "Peony" was destroyed in the Dobropillya direction, and an enemy BMP-2 was successfully targeted in the Lyman direction.

🔥 However, the Toretsk direction proved to be truly successful in terms of targets destroyed – the pilots of the "Phoenix" unit neutralized several enemy artillery pieces, two BMP-2s, and two BM-21 "Grad" multiple rocket launchers.

🎯 Of course, strikes were also carried out against the enemy's manpower and logistical routes. This is evidenced, among other things, by the fact that we set two internal unit records within a single week for the number of enemy soldiers eliminated.
pi_221869818
quote:

[..]
Precies dat.
  Moderator zondag 27 september 2026 @ 18:06:32 #135
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_221870186
quote:

[..]
Technisch gezien wel, internationaal rechtstaat preventieve actie simpelweg toe

Er is alleen geen enkel bewijs te vinden dat een groeiende NAVO een bedreiging vormde voor Rusland

We dreven met zijn allen handel met de Russen, we werkten militair samen met de Russen, we hadden vergaande verdragen met de Russen, alles zat goed met de Russen ... tot de Krim, dankzij de Russen

Is gewoon ordinair landjepik van de Russen en de Oekrainers pikten het niet
pi_221870415
quote:
88s.gif Op zondag 27 september 2026 18:06 schreef sp3c het volgende:

[..]
Technisch gezien wel, internationaal rechtstaat preventieve actie simpelweg toe

Er is alleen geen enkel bewijs te vinden dat een groeiende NAVO een bedreiging vormde voor Rusland

We dreven met zijn allen handel met de Russen, we werkten militair samen met de Russen, we hadden vergaande verdragen met de Russen, alles zat goed met de Russen ... tot de Krim, dankzij de Russen

Is gewoon ordinair landjepik van de Russen en de Oekrainers pikten het niet
Een vrij en democratisch Oekraïne vormt een bedreiging voor Rusland. En dan meer specifiek voor Poetin en z’n cronies.
  Moderator zondag 27 september 2026 @ 18:28:30 #137
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_221870451
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 18:26 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Een vrij en democratisch Oekraïne vormt een bedreiging voor Rusland. En dan meer specifiek voor Poetin en z’n cronies.
nee, totaal niet

een neutraal Oekraine is een prijs voor Rusland
althans zo zag Poetin dat dus hij ging er direct voor

als Oekraine in 2004 met de Baltics lid was geworden dan was Rusland nu even veilig, hadden Poetin en zijn boevenbende zich daar net zo hard aan verrijkt en waren er nu minimaal 2 miljoen mensen niet dood en gewond
pi_221870557
quote:
88s.gif Op zondag 27 september 2026 18:28 schreef sp3c het volgende:

[..]
nee, totaal niet

een neutraal Oekraine is een prijs voor Rusland
althans zo zag Poetin dat dus hij ging er direct voor

als Oekraine in 2004 met de Baltics lid was geworden dan was Rusland nu even veilig, hadden Poetin en zijn boevenbende zich daar net zo hard aan verrijkt en waren er nu minimaal 2 miljoen mensen niet dood en gewond
Militair was er geen dreiging. Politiek wel: een vrij Oekraïne ondermijnt het Kremlin.
  Moderator zondag 27 september 2026 @ 18:34:47 #139
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_221870581
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 18:33 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Militair was er geen dreiging. Politiek wel: een vrij Oekraïne ondermijnt het Kremlin.
niets wijst daar op

het is hebzucht, oekraine dat wegbeweegt van de westerse invloedsfeer is ripe for the taking

dacht men en hier zitten we dan 4 jaar later
pi_221870667
quote:
88s.gif Op zondag 27 september 2026 18:34 schreef sp3c het volgende:

[..]
niets wijst daar op

het is hebzucht, oekraine dat wegbeweegt van de westerse invloedsfeer is ripe for the taking

dacht men en hier zitten we dan 4 jaar later
Hoeft elkaar niet te bijten. Het kan zowel machtspolitiek als regimeveiligheid zijn.
  Moderator zondag 27 september 2026 @ 18:50:23 #141
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_221870814
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 18:40 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Hoeft elkaar niet te bijten. Het kan zowel machtspolitiek als regimeveiligheid zijn.
maar het bijt elkaar wel

letterlijk alles en iedereen ten westen van de Russen heen is rijker geworden van de val van de muur, inclusief de Russen

waarom zou een vrij en democratisch Oekraine een probleem opleveren?

ordinair landjepik, zo simpel ligt het
pi_221870957
quote:
88s.gif Op zondag 27 september 2026 18:50 schreef sp3c het volgende:

[..]
waarom zou een vrij en democratisch Oekraine een probleem opleveren?
Omdat Rusland zichzelf niet als land maar als beschaving ziet en Oekraïne in hun wereldbeeld een afvallige provincie is en geen soeverein land. Een succesvol, vrij Oekraïne laat zien dat een post‑Sovjetstaat wél kan democratiseren, wél corruptie kan aanpakken en wél een werkende rechtsstaat kan bouwen. Dat ondermijnt de legitimiteit van Poetins regime. Voor Poetin is dat een existentiële dreiging.
  Moderator zondag 27 september 2026 @ 19:01:04 #143
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_221870972
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 18:59 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Omdat Rusland zichzelf niet als land maar als beschaving ziet en Oekraïne in hun wereldbeeld een afvallige provincie is en geen soeverein land. Een succesvol, vrij Oekraïne laat zien dat een post‑Sovjetstaat wél kan democratiseren, wél corruptie kan aanpakken en wél een werkende rechtsstaat kan bouwen. Dat ondermijnt de legitimiteit van Poetins regime.
zo zien ze de Baltics ook maar een vrij en democratisch litouwen was nooit een probleem
  zondag 27 september 2026 @ 19:01:37 #144
56749 BlaZ
pi_221870977
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 18:59 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Omdat Rusland zichzelf niet als land maar als beschaving ziet en Oekraïne in hun wereldbeeld een afvallige provincie is en geen soeverein land. Een succesvol, vrij Oekraïne laat zien dat een post‑Sovjetstaat wél kan democratiseren, wél corruptie kan aanpakken en wél een werkende rechtsstaat kan bouwen. Dat ondermijnt de legitimiteit van Poetins regime.
Dit klopt wel, het is ook belangrijk om Oekraïne niet direct te vergelijken met landen als Estland, Letland en Litouwen. Dat zijn duidelijk andere culturen en andere volkeren, terwijl Oekraïners, Witrussen en Russen vanuit dat beschavingsperspectief als kernvolkeren worden gezien.
  zondag 27 september 2026 @ 19:02:23 #145
56749 BlaZ
pi_221870985
quote:
88s.gif Op zondag 27 september 2026 19:01 schreef sp3c het volgende:

[..]
zo zien ze de Baltics ook maar een vrij en democratisch litouwen was nooit een probleem
Litouwen en de Litouwse cultuur vallen niet onder het concept van de Groot-Russische beschaving.
pi_221871014
quote:
88s.gif Op zondag 27 september 2026 19:01 schreef sp3c het volgende:

[..]
Omdat de Baltics al 20 jaar lid zijn van de NAVO, hen terughalen is out of the question. Oekraïne is dat niet.

Bovendien worden de Balten in de filosofie van het Kremlin niet als “broedervolk” gezien.

Waarom je een “broedervolk” vervolgens gaat martelen, verkrachten en vermoorden is ook een beetje vreemd, stukje overly attached girlfriend.
  zondag 27 september 2026 @ 19:12:46 #147
56749 BlaZ
pi_221871163
quote:
1s.gif Op zondag 27 september 2026 19:04 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Omdat de Baltics al 20 jaar lid zijn van de NAVO, hen terughalen is out of the question. Oekraïne is dat niet.

Bovendien worden de Balten in de filosofie van het Kremlin niet als “broedervolk” gezien.

Waarom je een “broedervolk” vervolgens gaat martelen, verkrachten en vermoorden is ook een beetje vreemd, stukje overly attached girlfriend.
Ook een broedervolk moet je kunnen onderwerpen als het te ver van je verwijdert raakt zal ongetwijfeld het idee zijn. Daarnaast zien we in de propaganda ook terug dat Zelenski geen legitieme heerser is, dat er neonazi's aan de macht zijn etc.
Ik denk dat het vergelijkbaar is met hoe Hitler Nederland zag en op termijn ook wilde herannexeren als kerndeel van het Duits Rijk, ook al was het sinds 1648 daar geen onderdeel meer van.
  Moderator zondag 27 september 2026 @ 19:13:05 #148
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_221871168
quote:
1s.gif Op zondag 27 september 2026 19:04 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]

Ik zeg ook niet dat ze het terug willen halen, ik zeg dat vrije en democratische buurlanden nog nooit een probleem hebben opgeleverd in Rusland

Militair niet, politiek ook niet en ik zie geen enkele reden waarom dat met Oekraine anders zou liggen
pi_221871243
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 19:13 schreef sp3c het volgende:

[..]
Ik zeg ook niet dat ze het terug willen halen, ik zeg dat vrije en democratische buurlanden nog nooit een probleem hebben opgeleverd in Rusland

Militair niet, politiek ook niet en ik zie geen enkele reden waarom dat met Oekraine anders zou liggen
Agree to disagree.
pi_221871853
quote:

[..]
Dat klopt, maar volgens mij is hier niemand die de invasie legitimeert.
pi_221872021
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 16:24 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Ja, dat valt onder soeverein: het betekent immers onafhankelijk en oppermachtig; het duidt op het bezit van het hoogste gezag zonder verantwoording schuldig te zijn aan een externe partij.
Je hoeft een invasie ook niet te verbloemen, Rusland invadeert en andere landen mogen daar weer een mening over hebben.
Wat is dit voor waanzinnig vermoeiende 'discussie' met iemand met een rare cirkelredenatie
Het is leuk voor je dat je discussies wilt voeren, daar is dit op zich een prima plek voor, maar heb dan wel even voor jezelf duidelijk wat je punt is dat je wilt overbrengen. Want nu is een oeverloos gezwam van 'ja maar x'

Je stelt eerst dat Oekraine soeverein is, dan is het opeens niet soeverein want een ander soeverein land valt het binnen. En dus wordt Oekraine suzerein, wat dan weer de inval van Rusland legitimeert ofzo.

Met andere woorden, je stelt macht gelijk aan recht. Wat een feitelijke constatering is. Maar dat maakt dat macht dus niet per se rechtsgeldig is. Dan is het gewoon macht. En binnen dat kader gebeuren dingen. En daar mag je dus prima dingen van vinden als internationale gemeenschap.
Net als dat we ook dingen vinden van verkrachting en moord, wat in beginsel ook een uiting van macht is. Maar daar doen we ook wat tegen als samenleving om zo een rechtstaat te handhaven.
pi_221872184
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 19:41 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
:')

Voel je dan vooral niet aangesproken.
pi_221872185
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 17:24 schreef BlaZ het volgende:

[..]

De term is ook vrij simpel qua betekenis, het komt uit het latijn: superanus, waar het het bovenste betekent.
En ook hier. Termen van 2000 jaar geleden of hoe ze in de middeleeuwen hebben gefunctioneerd hebben niet per se dezelfde betekenis als nu in de moderne internationale orde.

Dan kun je nog cynisch stellen dat die moderne internationale orde niet meer bestaat, maar juist dat is een recept voor wereldoorlogen. Vasthouden aan die internationale orde en het stellen van sancties, geven van steun aan het slachtoffer Oekraïne en het veroordelen van dit geweld zorgt ervoor dat we de wereld nog proberen veilig te houden.
pi_221872430
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 19:53 schreef Adames het volgende:

[..]
En ook hier. Termen van 2000 jaar geleden of hoe ze in de middeleeuwen hebben gefunctioneerd hebben niet per se dezelfde betekenis als nu in de moderne internationale orde.

Dan kun je nog cynisch stellen dat die moderne internationale orde niet meer bestaat, maar juist dat is een recept voor wereldoorlogen. Vasthouden aan die internationale orde en het stellen van sancties, geven van steun aan het slachtoffer Oekraïne en het veroordelen van dit geweld zorgt ervoor dat we de wereld nog proberen veilig te houden.
Dit. Als je van mening bent dat internationaal recht slechts “vernis” is, en dat het verder vooral draait om degene die de grootste blaffer op tafel kan leggen, dan is dat prima als een mening maar ga niet doen alsof het een natuurwet is.

Offensief realisme is gewoon een theorie, en er is om een reden enorm veel kritiek op Mearsheimer.
pi_221872440
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 19:41 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Er wordt hier dagelijks geroepen dat Rusland geen keus had of zaken van gelijke strekking.
pi_221872477
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 20:05 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Er wordt hier dagelijks geroepen dat Rusland geen keus had of zaken van gelijke strekking.
Sure maar dat is dan een persoonlijke mening van een user.
De VN waar ook Rusland bij aangesloten zit heeft bepaald dat het geen legitieme oorlog is.
pi_221872610
@Spablauw214 hier staat het.
https://unric.org/nl/vn-e(...)n-oekraine-verlaten/
quote:
De Algemene Vergadering van de Verenigde Naties heeft woensdag een resolutie aangenomen waarin het de “agressie” van Rusland tegen Oekraïne in de meest krachtige bewoordingen afkeurt en eist dat Rusland onmiddellijk zijn strijdkrachten terugtrekt uit Oekraïne.
Dus geen legitieme oorlog.
pi_221872664
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 20:14 schreef Candymannetje het volgende:
@:Spablauw214 hier staat het.
https://unric.org/nl/vn-e(...)n-oekraine-verlaten/
[..]
Dus geen legitieme oorlog.
Wat lul je nou?

Je zegt letterlijk dit:
quote:
Gebeurt dus dagelijks.
pi_221872704
quote:
1s.gif Op zondag 27 september 2026 20:18 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Wat lul je nou?

Je zegt letterlijk dit:
[..]
Gebeurt dus dagelijks.
Ja maar ik zeg net dat het dan een persoonlijke mening is van een user en niet op feiten gebaseerd.
Het is simpelweg geen legale oorlog.
pi_221872756
En als een user zegt dat Rusland geen andere keus had ofzo wilt dat niet zeggen dat hij de oorlog legitimeert.
Dat is aan de VN om te bepalen.
pi_221872769
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 20:20 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Ja maar ik zeg net dat het dan een persoonlijke mening is van een user en niet op feiten gebaseerd.
Het is simpelweg geen legale oorlog.
Uiteraard is het niet legitiem, maar waarom steun jij de Russen wel elke keer?
pi_221872783
quote:
10s.gif Op zondag 27 september 2026 20:23 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Ik steun ze niet maar ik steun Oekraïne ook niet.
pi_221872785
Massale opstanden in Duitsland van jongeren die protesteren tegen de verplichte medische keuring in aanloop naar een dienstplicht. In 100 steden! Zeer nieuwswaardig.

En ga eens naar nos.nl

Helemaal niks hierover

Dan naar nu.nl

Ook niks

Censuur van onwelgevallig nieuws in Nederland? Hoe kom je erop!
  zondag 27 september 2026 @ 20:26:26 #164
345631 Scjvb
pi_221872807
quote:
10s.gif Op zondag 27 september 2026 20:23 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Met betrekking tot voorgaande tijden enig begrip mss, da's net even wat anders dan legitimeren, toch?
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
pi_221872875
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 20:24 schreef Homey het volgende:
Massale opstanden in Duitsland van jongeren die protesteren tegen de verplichte medische keuring in aanloop naar een dienstplicht. In 100 steden! Zeer nieuwswaardig.

En ga eens naar nos.nl

Helemaal niks hierover

Dan naar nu.nl

Ook niks

Mischien kan je beter op Duitse kanalen kijken, voor Duits nieuws.
pi_221872884
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 20:24 schreef Homey het volgende:

En ga eens naar nos.nl

Helemaal niks hierover

Dan naar nu.nl

Ook niks

https://www.tagesschau.de(...)roteste-dgb-100.html

Het gaat om economische protesten :O
pi_221873129
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 20:30 schreef havanagila het volgende:

[..]
Mischien kan je beter op Duitse kanalen kijken, voor Duits nieuws.
Dus helemaal geen buitenlands nieuws meer in onze media? Immers, kijk maar hun kanalen.
  zondag 27 september 2026 @ 20:46:11 #168
56749 BlaZ
pi_221873130
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 19:47 schreef Adames het volgende:

[..]
Wat is dit voor waanzinnig vermoeiende 'discussie' met iemand met een rare cirkelredenatie
Het is leuk voor je dat je discussies wilt voeren, daar is dit op zich een prima plek voor, maar heb dan wel even voor jezelf duidelijk wat je punt is dat je wilt overbrengen. Want nu is een oeverloos gezwam van 'ja maar x'
Het is geen cirkelredenatie, ik vrees, gezien je verdere opmerkingen, dat je het simpelweg niet begrepen hebt.

quote:
Je stelt eerst dat Oekraine soeverein is, dan is het opeens niet soeverein want een ander soeverein land valt het binnen. En dus wordt Oekraine suzerein, wat dan weer de inval van Rusland legitimeert ofzo.
Nee, dat heb ik nooit geschreven en heeft niks te maken met het geen er staat. Oekraïne en Rusland zijn beide soeverein

quote:
Het belangrijkste verschil tussen soevereiniteit en suzereiniteit is de mate van onafhankelijkheid en het bestaan van een hoger gezag: een soevereine staat kent geen hogere macht, terwijl een onder een suzerein vallend gebied wel degelijk te maken heeft met een dominante overmacht, maar wel een eigen interne autonomie behoudt.
quote:
Met andere woorden, je stelt macht gelijk aan recht. Wat een feitelijke constatering is. Maar dat maakt dat macht dus niet per se rechtsgeldig is. Dan is het gewoon macht. En binnen dat kader gebeuren dingen. En daar mag je dus prima dingen van vinden als internationale gemeenschap.
Net als dat we ook dingen vinden van verkrachting en moord, wat in beginsel ook een uiting van macht is. Maar daar doen we ook wat tegen als samenleving om zo een rechtstaat te handhaven.
Dat is allemaal prima, en daar ben ik het ook mee eens. Maar dit valt buiten hetgeen ik besprak.
pi_221873169
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 20:30 schreef Adames het volgende:

[..]
https://www.tagesschau.de(...)roteste-dgb-100.html

Het gaat om economische protesten :O
Nee schaap, juist niet:

https://x.com/LeftLaser/status/2103887811120374100
  zondag 27 september 2026 @ 20:50:15 #170
56749 BlaZ
pi_221873216
quote:

[..]
Dit. Als je van mening bent dat internationaal recht slechts “vernis” is, en dat het verder vooral draait om degene die de grootste blaffer op tafel kan leggen, dan is dat prima als een mening maar ga niet doen alsof het een natuurwet is.

Offensief realisme is gewoon een theorie, en er is om een reden enorm veel kritiek op Mearsheimer.
Dit is geen uiting van het offensief realisme, maar valt binnen de veel bredere neorealistische stroming. Ook binnen het defensief realisme is er diep wantrouwen tegen internationale rechtsorde aangezien de praktijk ons leert dat het internationale systeem simpelweg anarchistisch is.

Het is ook erg makkelijk om het dan maar op Mearsheimer te gooien, terwijl dit echt een brede stroming is in de theorie aangaande internationale betrekkingen.
  zondag 27 september 2026 @ 20:53:27 #171
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221873261
quote:

[..]

Het is juist de natuurwet dat internationaal het recht van de sterkste geldt. En het internationale recht wil dat veranderen met een rechtsorde.
Wel eens dat deze rechtsorde steeds verder op de achtergrond raakt. Dat komt ook omdat wij (als Westen) zelf dat toegepast hebben zoals ons het uitkwam. Kijk Servië/Kosovo en Irak 2003. Dan kun je niet van de andere landen verwachten dat ze wel heel strikt zijn
The End Times are wild
pi_221873297
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 20:53 schreef LXIV het volgende:

[..]
Het is juist de natuurwet dat internationaal het recht van de sterkste geldt. En het internationale recht wil dat veranderen met een rechtsorde.
Wel eens dat deze rechtsorde steeds verder op de achtergrond raakt. Dat komt ook omdat wij (als Westen) zelf dat toegepast hebben zoals ons het uitkwam. Kijk Servië/Kosovo en Irak 2003.
I saw what you did there.

Ingrijpen in Servië en Kosovo is nog steeds prima te verdedigen. Ingrijpen in Irak veel lastiger.
  zondag 27 september 2026 @ 20:57:27 #173
56749 BlaZ
pi_221873310
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 19:53 schreef Adames het volgende:

[..]

Dat terminologie uit een vroegere periode komt betekent niet dat het niet hedendage toepasbaar is. Internationale orden komen en gaan, de https://en.wikipedia.org/wiki/League_of_Nations league of nations bestaat bijvoorbeeld ook niet langer. Mocht het machtsvacuüm verschuiven dan is de opzet van een geheel nieuwe organisatie om de VN te vervangen dan ook niet zonder antecedenten.

Dat soort sancties hebben enkel zin als ze wereldwijd gedragen worden.
Daar is geen sprake van:
  zondag 27 september 2026 @ 20:58:45 #174
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221873329
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 20:56 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Ingrijpen in Servië en Kosovo is nog steeds prima te verdedigen. Ingrijpen in Irak veel lastiger.
Maar viel dat binnen het internationale recht? Dat is de vraag. Ook als het goed te verdedigen valt. Want zo werkt de wet namelijk niet.
The End Times are wild
  zondag 27 september 2026 @ 21:02:52 #175
56749 BlaZ
pi_221873381
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 20:56 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Volgens het VN handvest wordt een militaire aanval op een soevereine staat slechts als rechtmatig beschouwd op grond van twee belangrijke uitzonderingen: directe zelfverdediging tegen een dreigende of lopende gewapende aanval, of uitdrukkelijke toestemming van de Veiligheidsraad krachtens Hoofdstuk VII.
Daar was bij Servië en Kosovo geen sprake van.

Daarbuiten valt het nog altijd wel prima te verdedigen denk ik, de internationale orde werkte ook toen al niet doordat de permanente landen in de veiligheidsraad vetomacht hebben. In het geval Servië zouden Rusland (en China?) de boel waarschijnlijk gevetood hebben.
pi_221873419
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 20:57 schreef BlaZ het volgende:
Dat soort sancties hebben enkel zin als ze wereldwijd gedragen worden.
Het is niet zo dat sancties alleen werken als ze wereldwijd toegepast worden.
pi_221873466
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 20:24 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Dat bedoel ik.
pi_221873470
quote:

[..]
Ik post iemand die er veel beter doorheen kan prikken dan ik, daarom deel ik het. Vanwaar het op de man spelen hier? Het lijkt wel de standaard wanneer het inhoudelijk te moeilijk voor je is om ertegen in te gaan?
pi_221873482
quote:
10s.gif Op zondag 27 september 2026 21:08 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Dat bedoel ik.
Is daar iets mis mee?
pi_221873487
quote:
14s.gif Op zondag 27 september 2026 20:26 schreef Scjvb het volgende:

[..]
Met betrekking tot voorgaande tijden enig begrip mss, da's net even wat anders dan legitimeren, toch?
Neuh, je gedraagt je gewoon als een eersteklas roebelhoer.
pi_221873491
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 21:08 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Is daar iets mis mee?
Zeker. Maar dat zal je nooit bevestigen.
  zondag 27 september 2026 @ 21:10:10 #182
56749 BlaZ
pi_221873504
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 21:04 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Het is niet zo dat sancties alleen werken als ze wereldwijd toegepast worden.
Laten we het zo stellen: Hoe meer landen er meedoen hoe groter het effect. Het helpt in ieder geval niet bepaald dat China, India en de rest van Azië niet meedoen.
pi_221873536
quote:
10s.gif Op zondag 27 september 2026 21:09 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Zeker. Maar dat zal je nooit bevestigen.
Zeg maar wat er mis mee is.
Ik steun Rusland niet en Oekraïne ook niet.
Ben met geen van beide landen verbonden dus zou niet weten waarom ik 1 van hun zou moeten steunen.
  zondag 27 september 2026 @ 21:13:03 #184
345631 Scjvb
pi_221873600
quote:
10s.gif Op zondag 27 september 2026 21:09 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Neuh, je gedraagt je gewoon als een eersteklas roebelhoer.
Nou, niet precies dat hoor.
  zondag 27 september 2026 @ 21:13:50 #185
6484 ExTec
Hostes Europae moriantur
pi_221873618
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 21:11 schreef Candymannetje het volgende:
dus zou niet weten waarom ik 1 van hun zou moeten steunen.
Moraliteit.

De ene partij is agressor, de andere is slachtoffer.
Scorched earth
pi_221873715
quote:
7s.gif Op zondag 27 september 2026 21:13 schreef ExTec het volgende:

[..]
Moraliteit.

De ene partij is agressor, de andere is slachtoffer.
Ja maar er zijn zo veel slachtoffers.
Kan ik wel bezig blijven.
  zondag 27 september 2026 @ 21:21:26 #187
6484 ExTec
Hostes Europae moriantur
pi_221873760
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 21:19 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Ik heb altijd wel sympathie voor slachtoffers. Dat is een gedachte. Kost niks. Het hoeft zich niet te vertalen naar dat ik bv doneer ofzo.
Scorched earth
pi_221873821
quote:
7s.gif Op zondag 27 september 2026 21:21 schreef ExTec het volgende:

[..]
Ik heb altijd wel sympathie voor slachtoffers. Dat is een gedachte. Kost niks. Het hoeft zich niet te vertalen naar dat ik bv doneer ofzo.
En als het slachtoffers zijn van NAVO acties?
  zondag 27 september 2026 @ 21:24:54 #189
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221873829
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 21:02 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Volgens het VN handvest wordt een militaire aanval op een soevereine staat slechts als rechtmatig beschouwd op grond van twee belangrijke uitzonderingen: directe zelfverdediging tegen een dreigende of lopende gewapende aanval, of uitdrukkelijke toestemming van de Veiligheidsraad krachtens Hoofdstuk VII.
Daar was bij Servië en Kosovo geen sprake van.

Daarbuiten valt het nog altijd wel prima te verdedigen denk ik, de internationale orde werkte ook toen al niet doordat de permanente landen in de veiligheidsraad vetomacht hebben. In het geval Servië zouden Rusland (en China?) de boel waarschijnlijk gevetood hebben.
De internationale rechtsorde heeft toch best lang redelijk gewerkt. In ieder geval werd het serieuzer genomen dan nu het geval is. Nu wil ik helemaal niet zeggen dat de internationale rechtsorde perfect is, maar je ziet dat naarmate het steeds verder opzij geschoven wordt ook steeds meer landen het tarten. Kijk bijv naar Argentinië over de Falkland-Eilanden.
Omdat wij een paar keer expliciet dit recht overtreden hebben vinden andere landen ons hypocriet als we er op wijzen. Dat is net zoals dat internationale strafhof. Als Bush en Blair daar niet hoeven te verschijnen dan hoeft niemand dat. Of Netanyahu die gewoon over Italie en Frankrijk mag vliegen.
Het is gewoon een stok geworden om een hond mee te slaan zoals het ons uitkomt. Logisch dat het niet meer serieus genomen wordt, maar wel een recept voor veel toekomstige ellende. Zeker nu Amerika zo op zijn bek gegaan is in de Golf
The End Times are wild
  zondag 27 september 2026 @ 21:25:09 #190
6484 ExTec
Hostes Europae moriantur
pi_221873834
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 21:24 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
En als het slachtoffers zijn van NAVO acties?
Slachtoffers zijn slachtoffers.
Scorched earth
pi_221873897
quote:
7s.gif Op zondag 27 september 2026 21:25 schreef ExTec het volgende:

[..]
Slachtoffers zijn slachtoffers.
Maar steun je die dan ook of enkel sympathie?
pi_221873930
quote:
7s.gif Op zondag 27 september 2026 21:13 schreef Scjvb het volgende:

[..]
Nou, niet precies dat hoor.
Goh, je erkent dit niet. Wat onverwacht.
pi_221873957
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 21:11 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Zeg maar wat er mis mee is.
Ik steun Rusland niet en Oekraïne ook niet.
Ben met geen van beide landen verbonden dus zou niet weten waarom ik 1 van hun zou moeten steunen.
Maar natuurlijk. Je steunt Rusland niet maar stiekem toch wel in al je berichten.
  zondag 27 september 2026 @ 21:30:51 #194
345631 Scjvb
pi_221873984
quote:
10s.gif Op zondag 27 september 2026 21:28 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Goh, je erkent dit niet. Wat onverwacht.
Wat moet erkend worden waar iemand niet per se achter staat, of wat iemand niet doet?
pi_221874036
quote:
10s.gif Op zondag 27 september 2026 21:29 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Maar natuurlijk. Je steunt Rusland niet maar stiekem toch wel in al je berichten.
Omdat ik Oekraïne niet steun ben ik stiekem Rusland aan het steunen?
pi_221874045
quote:
10s.gif Op zondag 27 september 2026 21:30 schreef Scjvb het volgende:

[..]
Wat moet erkend worden waar iemand niet per se achter staat, of wat iemand niet doet?
Dat Rusland hier de agressor is.
pi_221874047
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 21:24 schreef LXIV het volgende:
De internationale rechtsorde heeft toch best lang redelijk gewerkt. In ieder geval werd het serieuzer genomen dan nu het geval is. Nu wil ik helemaal niet zeggen dat de internationale rechtsorde perfect is, maar je ziet dat naarmate het steeds verder opzij geschoven wordt ook steeds meer landen het tarten. Kijk bijv naar Argentinië over de Falkland-Eilanden.
Omdat wij een paar keer expliciet dit recht overtreden hebben vinden andere landen ons hypocriet als we er op wijzen.
Je bent nogal moeilijk te volgen.

Falklandoorlog was in 1982. En daarbij waren het de Argentijnen die het internationale recht schonden.
pi_221874063
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 21:33 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Omdat ik Oekraïne niet steun ben ik stiekem Rusland aan het steunen?
Gezien je gedrag is het niet eens stiekem.
  zondag 27 september 2026 @ 21:35:08 #199
56749 BlaZ
pi_221874076
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 21:34 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Falklandoorlog was in 1982. En daarbij waren het de Argentijnen die het internationale recht schonden.
Hij doelt op recente uitspraken van de Argentijnse politiek leider aangaande de Falklandeilanden.
pi_221874085
quote:
10s.gif Op zondag 27 september 2026 21:34 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Gezien je gedrag is het niet eens stiekem.
Kan je wat voorbeelden geven?
pi_221874099
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 21:35 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Hij doelt op recente uitspraken van de Argentijnse politiek leider aangaande de Falklandeilanden.
Milei zoekt afleiding omdat het in Argentinië niet zo goed draait.
pi_221874130
quote:

[..]

Ach, echt moeilijk is zijn verhaal nooit. In de basis steunt hij gewoon altijd de rechtsextremisten.
pi_221874155
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 21:35 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Kan je wat voorbeelden geven?
Vast, maar zou het enig effect hebben?
  zondag 27 september 2026 @ 21:39:06 #204
56749 BlaZ
pi_221874158
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 21:36 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Milei zoekt afleiding omdat het in Argentinië niet zo goed draait.
Dat mag wel zo zijn, maar Milei durft zich wel duidelijker te uiten aangezien er steeds minder schrik voor consequenties en voor Engeland zijn:

https://www.aljazeera.com(...)land-islands-dispute
pi_221874192
quote:
10s.gif Op zondag 27 september 2026 21:38 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Vast, maar zou het enig effect hebben?
Ja
pi_221874194
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 21:39 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Dat mag wel zo zijn, maar Milei durft zich wel duidelijker te uiten aangezien er steeds minder schrik voor consequenties en voor Engeland zijn:

Wat nogal naïef is van Milei en consorten. Immers behalve boe roepen kunnen de Argentijnen weinig.
pi_221874209
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 21:41 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Ja
Werkelijk? Zou je je dan wel afkeren van de extremistische gekkies?
  zondag 27 september 2026 @ 21:44:03 #209
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221874226
quote:

[..]

Ik heb het over wat Milei deze week over de Falklands zei.
The End Times are wild
  zondag 27 september 2026 @ 21:45:07 #210
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221874247
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 21:35 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Ja, natuurlijk. Maar er zijn natuurlijk voorbeelden te over vanaf 2020
The End Times are wild
pi_221874301
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 21:44 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ik heb het over wat Milei deze week over de Falklands zei.
Milei wil de Falklands terug. Mooie afleiding voor de slechte situatie in Argentinië.

Maar hoezo heeft hij dan een punt? Omdat de Britten Amerika achterna liepen in Irak?

Two wrongs don't make a right.
  zondag 27 september 2026 @ 21:51:32 #212
56749 BlaZ
pi_221874310
quote:
10s.gif Op zondag 27 september 2026 21:41 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Wat nogal naïef is van Milei en consorten. Immers behalve boe roepen kunnen de Argentijnen weinig.
Dat ben ik zeker met je eens. Maar ze hoeven uiteindelijk ook niet veel te doen, de vraag is eerder hoe het VK reageert als ze een paar duizend troepen op de Falklands afzetten.
pi_221874314
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 21:51 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Dat ben ik zeker met je eens. Maar ze hoeven uiteindelijk ook niet veel te doen, de vraag is eerder hoe het VK reageert als ze een paar duizend troepen op de Falklands afzetten.
Die worden nog sneller die eilandjes afgeschoten dan vorige keer. De Argentijnen hebben een nog veel slechter leger dan de Britten.
  zondag 27 september 2026 @ 21:52:36 #214
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221874317
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 21:50 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Milei wil de Falklands terug. Mooie afleiding voor de slechte situatie in Argentinië.

Maar hoezo heeft hij dan een punt? Omdat de Britten Amerika achterna liepen in Irak?

Two wrongs don't make a right.
Hij heeft helemaal geen punt en dat zeg ik ook niet. De internationale rechtsorde wordt steeds meer opzij geschoven, dit is een symptoom.
The End Times are wild
  zondag 27 september 2026 @ 21:52:42 #215
56749 BlaZ
pi_221874319
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 21:52 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Die worden nog sneller die eilandjes afgeschoten dan vorige keer. De Argentijnen hebben een nog veel slechter leger dan de Britten.
Dat was niet echt het punt, het idee is in hoeverre het VK wil ingrijpen.
  zondag 27 september 2026 @ 21:53:25 #216
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221874324
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 21:52 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Misschien hebben ze nu, in het tijdperk van de drone-wars, wel meer kans om te winnen
The End Times are wild
pi_221874325
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 21:52 schreef LXIV het volgende:

[..]
Hij heeft helemaal geen punt en dat zeg ik ook niet. De internationale rechtsorde wordt steeds meer opzij geschoven, dit is een symptoom.
Valt in Europa wel mee. Vooral door figuren als Poetin, Trump en Xi Jinping.
pi_221874337
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 21:53 schreef LXIV het volgende:

[..]
Misschien hebben ze nu, in het tijdperk van de drone-wars, wel meer kans om te winnen
Dan zullen de Oekraïners nog eerder met hun kennis de Britten helpen.

Nog een reden om Oekraïne te blijven steunen.
  zondag 27 september 2026 @ 21:57:33 #219
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221874356
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 21:55 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Dan zullen de Oekraïners nog eerder met hun kennis de Britten helpen.

Nog een reden om Oekraïne te blijven steunen.
wat drones doen is het slagveld meer symmetrisch maken. Dus een zwakkere, minder rijke, minder technologische partij heeft minder achterstand. Daar kunnen de Oekrainers weinig aan veranderen. Dat geldt ook voor Hezbollah of Iran.
The End Times are wild
pi_221874436
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 21:57 schreef LXIV het volgende:

[..]
wat drones doen is het slagveld meer symmetrisch maken. Dus een zwakkere, minder rijke, minder technologische partij heeft minder achterstand. Daar kunnen de Oekrainers weinig aan veranderen. Dat geldt ook voor Hezbollah of Iran.
Hezbollah en Iran hebben het geluk dat de Israëliërs en de Amerikanen nauwelijks boots on the ground durven zetten.

De Britten hebben dan weer het voordeel dat ze vrienden hebben met veel drone-ervaring.

Ukrainian Drones vs NATO Training – 5 Things to Know
pi_221874648
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 20:46 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Het is geen cirkelredenatie, ik vrees, gezien je verdere opmerkingen, dat je het simpelweg niet begrepen hebt.
[..]
Nee, dat heb ik nooit geschreven en heeft niks te maken met het geen er staat. Oekraïne en Rusland zijn beide soeverein
[..]
[..]
Dat is allemaal prima, en daar ben ik het ook mee eens. Maar dit valt buiten hetgeen ik besprak.
Tuurlijk joh :')
pi_221874730
quote:
0.0 intentie tot vrede dus.
  maandag 28 september 2026 @ 01:26:27 #223
56749 BlaZ
pi_221874903
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 22:51 schreef Adames het volgende:

[..]
Tuurlijk joh :')
Ja, hieruit bleek wel heel duidelijk dat je niet begrijpt waar het over gaat:

quote:
Hoezo zou Oekraïne suzerein worden en wat zou dat met een legitimering van doen hebben?
  maandag 28 september 2026 @ 02:15:18 #224
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_221874959
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 21:19 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Wat een gedoe allemaal he, Jezus!
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
  maandag 28 september 2026 @ 03:39:11 #225
323876 michaelmoore
pi_221875008
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 20:24 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
mijn sympathie ligt bij de aangevallenen, steunen is iets anders
  Moderator maandag 28 september 2026 @ 03:56:53 #226
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_221875012
quote:

[..]
Hoe willen de Argentijnen dat doen?
  maandag 28 september 2026 @ 04:17:13 #227
56749 BlaZ
pi_221875014
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2026 03:56 schreef sp3c het volgende:

[..]
Hoe willen de Argentijnen dat doen?
Met schepen vanuit de nieuwe zeebasis die ze in het zuiden aan het bouwen zijn.
  maandag 28 september 2026 @ 04:21:18 #228
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_221875015
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
  Moderator maandag 28 september 2026 @ 06:12:27 #229
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_221875050
quote:
1s.gif Op maandag 28 september 2026 04:17 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Hun schepen doen het nauwelijks die hele capaciteit moeten ze opnieuw opbouwen als die basis klaar is, daar gaat jaren zo niet decennia overheen
pi_221875062
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2026 03:39 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
mijn sympathie ligt bij de aangevallenen, steunen is iets anders
Zelfs dat heeft @Candymannetje niet.
pi_221875109
quote:

[..]
Het is de vraag of ze dat überhaupt georganiseerd krijgen. Maar de Britten gaan alles op alles zetten om ze er weer uit te gooien. Alleen als Trump ze fysiek dwingt niets te doen kan het misschien anders uitpakken.
pi_221875114
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2026 01:26 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Ja, hieruit bleek wel heel duidelijk dat je niet begrijpt waar het over gaat:
[..]
Hoezo zou Oekraïne suzerein worden en wat zou dat met een legitimering van doen hebben?
Het is een kwestie van logische consequentie. Als jouw definitie van soevereiniteit inhoudt dat Rusland het 'recht' heeft om zonder verantwoording een buurland binnen te vallen als diens beleid niet zint, dan ontzeg je dat buurland per definitie het recht op zelfbeschikking.

Je noemt Oekraïne dan wel 'soeverein', maar in de praktijk degradeer je het tot een staat die onderworpen is aan de wil van de sterkste. Dat is inhoudelijk exact wat suzereiniteit inhoudt.

Verder weet ik niet wat legitiem nog verder voor zin heeft in deze discussie. Dat heeft alleen zin als je nog een norm of een recht hebt.
Je brengt het terug naar neorealisme (wie de macht heeft bepaalt de regels) en daarmee vervalt legitimiteit.
pi_221875549
Hier een groep gevangen genomen russen tijdens operatie Vivaldi:

twitter
pi_221875555
Op sommige fronten verliest Oekraïne nog steeds dagelijks terrein, maar ze heroveren ook nog steeds:

twitter
pi_221875748
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2026 21:39 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Met welke marine gaat hij dat doen. Het Argentijnse leger is er nog harder op achteruit gegaan dan het Engelse.
Leg daar 3 onderzeeërs neer en het is gedaan.
pi_221875756
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2026 07:28 schreef Adames het volgende:

[..]
Het is een kwestie van logische consequentie. Als jouw definitie van soevereiniteit inhoudt dat Rusland het 'recht' heeft om zonder verantwoording een buurland binnen te vallen als diens beleid niet zint, dan ontzeg je dat buurland per definitie het recht op zelfbeschikking.

Je noemt Oekraïne dan wel 'soeverein', maar in de praktijk degradeer je het tot een staat die onderworpen is aan de wil van de sterkste. Dat is inhoudelijk exact wat suzereiniteit inhoudt.

Verder weet ik niet wat legitiem nog verder voor zin heeft in deze discussie. Dat heeft alleen zin als je nog een norm of een recht hebt.
Je brengt het terug naar neorealisme (wie de macht heeft bepaalt de regels) en daarmee vervalt legitimiteit.
Exact. In deze definitie ben je soeverein zo lang dat de grootmacht zint. Dus dan zijn alleen kernmachten soeverein. Dit is geen internationale rechtsorde maar feodale, middeleeuwse logica.
pi_221875862
quote:
1s.gif Op maandag 28 september 2026 04:17 schreef BlaZ het volgende:

[..]
't Is niet Command & Conquer hè, dat als je d'r een zeebasis neerbouwt, je er schepen uit kunt pompen.
pi_221875872
Bijna 2.100 mensen er doorheen aan Russische zijde, gisteren. Dat is lang geleden dat we nog eens een dergelijk cijfer hebben gezien.
Smile.
pi_221875876
Ik las van de week al zo'n aankondiging, dat ze naast luchtdrones (naar zeggen verantwoordelijk voor 95% van russische doden) nu ook de gronddones enorm aan "terrein" winnen in het slagveld. In deze video laten ze zien hoe een gronddrone achter de linies wordt gedropt. Stel je eens voor dat ze dit op grote schaal zouden gaan doen:

twitter
.
pi_221875879
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2026 10:20 schreef BennieButtfuck het volgende:
Bijna 2.100 mensen er doorheen aan Russische zijde, gisteren. Dat is lang geleden dat we nog eens een dergelijk cijfer hebben gezien.
Damn, is dat de eerste keer over 2000?
pi_221875887
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2026 10:21 schreef MaxMark het volgende:

[..]
Damn, is dat de eerste keer over 2000?
In de laatste twee, drie jaar zeker.
Smile.
pi_221875939
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2026 10:21 schreef MaxMark het volgende:
Ik las van de week al zo'n aankondiging, dat ze naast luchtdrones (naar zeggen verantwoordelijk voor 95% van russische doden) nu ook de gronddones enorm aan "terrein" winnen in het slagveld. In deze video laten ze zien hoe een gronddrone achter de linies wordt gedropt. Stel je eens voor dat ze dit op grote schaal zouden gaan doen:

[ x ].
De Oekrainsche generaal (?) Biletsky van het 3e zegt dat deze tactiek veel gebruikt werd in operatie Vivaldi.
pi_221875959
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2026 10:20 schreef BennieButtfuck het volgende:
Het blijft gewoon bizar en onwerkelijk die aantallen. Wat een ellende zit er achter die cijfers. :{
pi_221875989
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2026 10:37 schreef Breekfast het volgende:

[..]
Het blijft gewoon bizar en onwerkelijk die aantallen. Wat een ellende zit er achter die cijfers. :{
Rusland kan zich vandaag terugtrekken dan is het over.
pi_221876005
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2026 10:44 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Oh ja het was ook niet als een verwijt richting Oekraïne bedoelt hoor. Er is er maar één schuldig in dit conflict en dat is Poetin/Rusland.
pi_221876012
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2026 10:37 schreef Breekfast het volgende:

[..]
Het is verschrikkelijk. Gaat geen nacht voorbij dat ik niet denk aan het lot van de bezetter. Ze kwamen enkel om kinderen te verkrachten. I mean...
  maandag 28 september 2026 @ 10:52:20 #247
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_221876030
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2026 10:44 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
de Oekraine ook.
pi_221876035
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2026 10:48 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Het is verschrikkelijk. Gaat geen nacht voorbij dat ik niet denk aan het lot van de bezetter. Ze kwamen enkel om kinderen te verkrachten. I mean...
Mijn opmerking ging over hoe onvoorstelbaar de aantallen slachtoffers zijn in dit conflict, zowel aan Russische als aan Oekraïense zijde. Hoewel ik inderdaad veel meer medelijden heb met de slachtoffers en het lijden van de Oekraïners.
pi_221876046
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2026 10:52 schreef Breekfast het volgende:

[..]
Mijn opmerking ging over hoe onvoorstelbaar de aantallen slachtoffers zijn in dit conflict, zowel aan Russische als aan Oekraïense zijde. Hoewel ik inderdaad veel meer medelijden heb met de slachtoffers en het lijden van de Oekraïners.
De Russen kunnen geen slachtoffers zijn in deze. Zij zijn de daders. Natuurlijk kan je zeggen dat veel ook gewoon 'moeten'. Maar als je als geheel korps in verzet komt tegen Putin, heeft Putin het nakijken.
pi_221876108
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2026 10:55 schreef theunderdog het volgende:

[..]
De Russen kunnen geen slachtoffers zijn in deze. Zij zijn de daders. Natuurlijk kan je zeggen dat veel ook gewoon 'moeten'. Maar als je als geheel korps in verzet komt tegen Putin, heeft Putin het nakijken.
Ik weet niet of het zo makkelijk is. Bij de Russen worden opstandige/deserterende soldaten gewoon neergeschoten. Maar aan de andere kant zijn veel Russen denk ik wel nog steeds op vrijwillige basis bij het leger gegaan (voor de beloning).
pi_221876118
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2026 11:04 schreef Breekfast het volgende:

[..]
Ik weet niet of het zo makkelijk is. Bij de Russen worden opstandige/deserterende soldaten gewoon neergeschoten. Maar aan de andere kant zijn veel Russen denk ik wel nog steeds op vrijwillige basis bij het leger gegaan (voor de beloning).
Ja, omdat degene die in opstand komen slechts wat individuen zijn. Wat juist bewijst dat er geen massale opstand is. Wat vervolgens bewijst dat het grootste deel er achter staat of het in elk geval wel best vinden.

2.100 rip bozo's
  maandag 28 september 2026 @ 11:10:21 #252
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_221876137
Als er een opstand komt in Rusland eindigt het:
1) In een neergeslagen opstand
2) De dood van de tsaar of president.

Er is geen middenweg.
pi_221876144
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2026 11:04 schreef Breekfast het volgende:

[..]
Interessante filosofische discussie in hoeverre de Russen ook slachtoffer zijn. Bovenal zijn de Russen dader, zij veroorzaken de ellende. Aan de andere kant zijn zij ook slachtoffer, vooral het voetvolk dat zich door propaganda en geldsommen de ellende in heeft laten lokken.
pi_221876163
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2026 11:10 schreef xzaz het volgende:
Als er een opstand komt in Rusland eindigt het:
1) In een neergeslagen opstand
2) De dood van de tsaar of president.

Er is geen middenweg.
Wagner vergeten?
  maandag 28 september 2026 @ 11:17:42 #255
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_221876175
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2026 11:16 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Wagner vergeten?
Die is verongelukt.
pi_221876186
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2026 11:12 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Interessante filosofische discussie in hoeverre de Russen ook slachtoffer zijn. Bovenal zijn de Russen dader, zij veroorzaken de ellende. Aan de andere kant zijn zij ook slachtoffer, vooral het voetvolk dat zich door propaganda en geldsommen de ellende in heeft laten lokken.
Ze zijn daders op Oekraïens grondgebied. Slachtoffer worden ze (misschien) als ze terugkeren, en spijt krijgen. Dan zou je kunnen zeggen dat ze ook slachtoffer waren.

Maar in Oekraine zijn het daders. Allemaal.
pi_221876213
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2026 11:17 schreef xzaz het volgende:

[..]
Die is verongelukt.
Maar die opstand is niet neergeslagen. Hij werd pas een half jaar later ofzo uit de lucht geblazen.
pi_221876279
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2026 11:19 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Ze zijn daders op Oekraïens grondgebied. Slachtoffer worden ze (misschien) als ze terugkeren, en spijt krijgen. Dan zou je kunnen zeggen dat ze ook slachtoffer waren.

Maar in Oekraine zijn het daders. Allemaal.
Rusland is de dader. En de grootste slachtoffers zijn de kinderen die ontvoerd worden, de vrouwen die verkracht worden, de mensen die gemarteld worden.

Toch zie ik in het Russische voetvolk ook slachtoffers. Voor een arme Rus wonend diep in Rusland is het aanlokkelijk om held te worden en goed geld te verdienen in het Russische leger. Alleen blijven betalingen vaak uit, en sterven ze een droevige dood in de Oekraïense dorpen en velden. In zekere zin zijn zij ook slachtoffers (nog los van de dienstplichtigen die gedwongen worden, al lijkt dat een minderheid te zijn).
pi_221876284
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2026 11:37 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Rusland is de dader. En de grootste slachtoffers zijn de kinderen die ontvoerd worden, de vrouwen die verkracht worden, de mensen die gemarteld worden.

Toch zie ik in het Russische voetvolk ook slachtoffers. Je zal maar een arme Rus zijn wonend diep in Rusland, dan is het aanlokkelijk om held te worden en goed geld te verdienen in het Russische leger. Alleen blijven betalingen vaak uit, en sterven ze een droevige dood in de Oekraïense dorpen en velden. In zekere zin zijn zij ook slachtoffers (nog los van de dienstplichtigen die gedwongen worden, al lijkt dat een minderheid te zijn).
Ja, die Rus draagt slachtofferschap met zich mee. Waar ik gerust compassie voor kan hebben als hij levend Oekraïne verlaat. Maar in Oekraïne is hij dader. En is het voor Oekraïne goed nieuws als die richting de eeuwige jachtvelden gaat.
pi_221876292
quote:
En de grootste slachtoffers zijn de kinderen die ontvoerd worden, de vrouwen die verkracht worden, de mensen die gemarteld worden.
Ik zou denken dat de grootste slachtoffers de talloze soldaten aan het front zijn die nutteloos aan hun einde komen.
pi_221876293
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2026 11:06 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Ja, omdat degene die in opstand komen slechts wat individuen zijn. Wat juist bewijst dat er geen massale opstand is. Wat vervolgens bewijst dat het grootste deel er achter staat of het in elk geval wel best vinden.

2.100 rip bozo's
Rusland is gewoon een stinkende, imperialistische bende. Ook al die lui die zogenaamd tegen de oorlog zijn. Vraag ze maar eens van wie de Krim is. Dan heb je je antwoord.
pi_221876303
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2026 11:41 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Ik zou denken dat de grootste slachtoffers de talloze soldaten aan het front zijn die nutteloos aan hun einde komen.
Die soldaten kiezen er zelf voor. In hoeverre die keuze vrijwillig is, daar kan je over twisten.

Oekraïners leven gewoon in hun land, en worden een oorlog in gesleept door Rusland, dat is iets heel anders.
pi_221876306
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2026 11:44 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Die soldaten kiezen er zelf voor. In hoeverre die keuze vrijwillig is, daar kan je over twisten.

Oekraïners leven gewoon in hun land, en worden een oorlog in gesleept door Rusland, dat is iets heel anders.
Al die talloze mannen in Oekraïne die busjes in gesleept worden tegen hun wil kiezen er zelf voor ja?
pi_221876307
quote:

[..]

Toch zie ik in het Russische voetvolk ook slachtoffers. Voor een arme Rus wonend diep in Rusland is het aanlokkelijk om held te worden en goed geld te verdienen in het Russische leger. Alleen blijven betalingen vaak uit, en sterven ze een droevige dood in de Oekraïense dorpen en velden. In zekere zin zijn zij ook slachtoffers (nog los van de dienstplichtigen die gedwongen worden, al lijkt dat een minderheid te zijn).
Het is diep triest dat Rusland, in potentie een van de rijkste landen ter wereld, nooit in staat is gebleken om zich over zijn imperialistische en koloniale erfenis heen te zetten en de verschuiving naar een democratische rechtsstaat te maken. Maar zelfs als Poetin morgen omvalt helpen ze gewoon de volgende sterke man in het zadel omdat ze ervan overtuigd zijn dat Rusland dat nodig heeft.
pi_221876313
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2026 11:45 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Al die talloze mannen in Oekraïne die busjes in gesleept worden tegen hun wil kiezen er zelf voor ja?
Als hier de pleuris uitbreekt komt de Marechaussee jou ook gewoon ophalen.
pi_221876317
quote:

[..]
In tijden van oorlog heb je nu eenmaal dienstplicht. Daarbij zorgen ze in Oekraïne redelijk voor hun soldaten, vooral als je het vergelijkt met de Russen.
pi_221876323
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2026 11:46 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Als hier de pleuris uitbreekt komt de Marechaussee jou ook gewoon ophalen.
Die komen helemaal naar Zuid Amerika ja?
Verder is dat helemaal mijn punt niet. Er wordt gezegt dat de 'grootste' slachtoffers vrouwen en kinderen zouden zijn. Honderdduizenden gesneuvelde mannen zijn het daar niet mee eens. Maar die worden niet eens benoemd.
pi_221876326
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2026 10:52 schreef xzaz het volgende:

[..]
de Oekraine ook.
Waar naar toe slimmerd?
Of toch weer de propaganda fuik ingezwommen?

Het is trouwens Oekraïne.
  maandag 28 september 2026 @ 12:02:40 #269
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_221876368
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2026 11:24 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Maar die opstand is niet neergeslagen. Hij werd pas een half jaar later ofzo uit de lucht geblazen.
Uhh die is gewoon 'afgehandeld' en neergeslagen.
pi_221876374
Wie zou zich vrijwillig aanmelden bij defensie om als eerste aan de linies te staan?
Vakman pur sang
pi_221876381
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2026 11:41 schreef PurifieR het volgende:

[..]
quote:

[..]
Als je nou gewoon eens even ChatGPT snel even een scriptje laat schrijven die dit elke dag automatisch opnieuw voor je post. Dat scheelt jou gewoon heel veel handmatig werk.
  maandag 28 september 2026 @ 12:08:03 #272
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_221876385
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2026 11:48 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Waar naar toe slimmerd?
Of toch weer de propaganda fuik ingezwommen?

Het is trouwens Oekraïne.
Zover als Rusland dat wilt.
pi_221876386
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2026 12:02 schreef xzaz het volgende:

[..]
Afgehandeld ja, neergeslagen zou ik niet zeggen. Het achterland van rusland bleek enorm leeg te zijn qua verdediging, er waren ook tal van filmpjes van Wagner die oprukt en dingen kapot aan het schieten waren. Van rusland zag je niet veel meer dan het graven van greppels rondom moskou.
  maandag 28 september 2026 @ 12:09:28 #274
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_221876396
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2026 12:08 schreef MaxMark het volgende:

[..]
Afgehandeld ja, neergeslagen zou ik niet zeggen. Het achterland van rusland bleek enorm leeg te zijn qua verdediging, er waren ook tal van filmpjes van Wagner die oprukt en dingen kapot aan het schieten waren. Van rusland zag je niet veel meer dan het graven van greppels rondom moskou.
Rusland is ook niet heel veel. Alles is geconcentreerd in het noord-westen. De rest is zo'n beetje leeg.
pi_221876397
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2026 12:06 schreef MaxMark het volgende:

[..]
[..]
Als je nou gewoon eens even ChatGPT snel even een scriptje laat schrijven die dit elke dag automatisch opnieuw voor je post. Dat scheelt jou gewoon heel veel handmatig werk.
:O
  maandag 28 september 2026 @ 12:12:22 #276
477768 TweedeKlum
De echte Rico is op Zuid.
pi_221876407
Sommige users waren er ook niet zo blij mee dat Churchill weigerde om vrede te sluiten oom Dolf? :')
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
pi_221876447
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2026 12:02 schreef xzaz het volgende:

[..]
Geen idee waar je het over hebt. Tanks konden gewoon doorrijden Moskou in.
pi_221876572
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2026 12:12 schreef TweedeKlum het volgende:
Sommige users waren er ook niet zo blij mee dat Churchill weigerde om vrede te sluiten oom Dolf? :')
Beetje van dit kaliber inderdaad:

pi_221876579
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2026 12:58 schreef MaxMark het volgende:

[..]
Beetje van dit kaliber inderdaad:

[ afbeelding ]
Zelfde als palliewappies
Vakman pur sang
pi_221876593
quote:
1s.gif Op maandag 28 september 2026 13:00 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Zelfde als palliewappies
Ander topic.
  maandag 28 september 2026 @ 13:08:40 #281
345631 Scjvb
pi_221876612
Muziek en dans bieden houvast: zo houden Oekraïners de moed erin tijdens oorlog

Menigeen die rondgaat in mijn kringen moet eveneens van het hart dat, behalve wat veel Russen sinds jaren ondervinden, al het leed voor Oekraïners best ook mag worden verzacht tijdens het voortdurende conflict in de regio.

Tevens bestaat daar ook een ander bekend en tevens fantastisch initiatief, waarbij Nederlandse patatbakkers in het gehavende land hen smaakvolle snacks bieden én daarbij ook een soort van troost!

Bekijk gerust het vandaag uitgebrachte en hierbij ingesloten filmpje:
https://www.rtl.nl/nieuws(...)ns-bieden-houvast-zo
pi_221876663

twitter

Oekraiense burgers proberen brand te ontsnappen nadat de " National Academy of Sciences " op klaarlichte dag is aangevallen
pi_221876666
quote:
7s.gif Op maandag 28 september 2026 13:08 schreef Scjvb het volgende:

Menigeen die rondgaat in mijn kringen moet eveneens van het hart dat, behalve wat veel Russen sinds jaren ondervinden, al het leed voor Oekraïners best ook mag worden verzacht tijdens het voortdurende conflict in de regio.

Tevens bestaat daar ook een ander bekend en tevens fantastisch initiatief, waarbij Nederlandse patatbakkers in het gehavende land hen smaakvolle snacks bieden én daarbij ook een soort van troost!

Hahaha "behalve wat veel Russen sinds jaren ondervinden", jij bent echt knettergek he. Nogmaals de tip, stop met deze act
  maandag 28 september 2026 @ 13:29:10 #284
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_221876693
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2026 12:24 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Geen idee waar je het over hebt. Tanks konden gewoon doorrijden Moskou in.
Ergens net in de buitenwijken toen was het genoeg. Tanks stonden echt niet op het Rode plein.
  maandag 28 september 2026 @ 13:29:31 #285
345631 Scjvb
pi_221876695
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2026 13:22 schreef 007700 het volgende:

[..]
Hahaha "behalve wat veel Russen sinds jaren ondervinden", jij bent echt knettergek he. Nogmaals de tip, stop met deze act
Hear hear.

En het dan ergens zelf grappig vinden. :{w

:') :') :')
pi_221876702
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2026 13:21 schreef skysherrif het volgende:
[ afbeelding ]

[ x ]

Oekraiense burgers proberen brand te ontsnappen nadat de " National Academy of Sciences " op klaarlichte dag is aangevallen
twitter

Meerdere doden en gewonden gemeld.

Kankerrussen
pi_221876719
quote:
7s.gif Op maandag 28 september 2026 13:08 schreef Scjvb het volgende:

Het is geen conflict, het is een oorlog. Een oorlog gestart door de Russen, een oorlog die gestopt kan worden door de Russen. Die troost zou niet nodig zijn als Rusland zich terug zou trekken en de oorlog stopt.
  maandag 28 september 2026 @ 13:38:07 #288
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_221876733
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2026 13:35 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Het is geen conflict, het is een oorlog. Een oorlog gestart door de Russen, een oorlog die gestopt kan worden door de Russen. Die troost zou niet nodig zijn als Rusland zich terug zou trekken en de oorlog stopt.
de Oekraine kan dit leed ook gewoon verzachten tot overgave en het beseffen dat ze hebben verloren.
pi_221876742
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2026 13:38 schreef xzaz het volgende:

[..]
de Oekraine kan dit leed ook gewoon verzachten tot overgave en het beseffen dat ze hebben verloren.
En dan morgen opnieuw beginnen omdat Rusland van mening is recht te hebben op nog wat meer gebieden?
pi_221876746
  maandag 28 september 2026 @ 13:40:48 #291
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_221876750
quote:

[..]
Alleen hebben ze helemaal niet verloren. Als er een land heeft verloren is het Rusland, dat na 4 jaar nog steeds bezig is met op de vierkante meter terrein te veroveren.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_221876767
quote:

[..]
En dan behandeld worden zoals Oekraieners nu in de bezette gebieden waar kinderen worden ontvoerd en naar heropvoedignskampen in Rusland en Noord korea worden gestuurd, leraren, journalisten etc terecht komen in dezelfde gevangenkampen als Oekraiense soldaten en meer dan eens worden doodgemarteld en verkrachting van vrouwen door soldaten de normaalste zaak van de wereld is.

Veel Oekraieners hebben itt jou helemaal geen zin om door een brute dictator te worden ingenomen en vechten liever voor hun idealen ja.

[ Bericht 0% gewijzigd door skysherrif op 28-09-2026 13:52:39 ]
pi_221876796
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2026 13:42 schreef skysherrif het volgende:

[..]
En dan behandeld worden zoals Oekraieners nu in de bezette gebieden waar kinderen worden ontvoerd en naar heropvoedignskampen in Rusland en Noord korea worden gestuurd, leraren terecht komen in dezelfde gevangenkampen als Oekraiense soldaten en meer dan eens worden doodgemarteld en verkrachting van vrouwen door soldaten de normaalste zaak van de wereld is.

Veel Oekraieners hebben itt jou helemaal geen zin om door een brute dictator te worden ingenomen en vechten liever voor hun idealen ja.
Dat.
Oekraïne heeft niet de luxe om te kunnen stoppen, zij vechten voor hun voortbestaan, itt tot de Ruzzen die daar geen ene moer te zoeken hebben en de oorlog per direct te kunnen stoppen door gewoon terug naar huis te gaan.

Maar na jaren snappen the usual suspects dat nog steeds niet...

Wat een hoop zegt over hun mentale en intellectuele capaciteiten.
Zou me niks verbazen als ze thuis gewoon in de keuken schijten.
pi_221876811
quote:
1s.gif Op maandag 28 september 2026 13:49 schreef Gajes_Octavianus het volgende:

[..]
Dat.
Oekraïne heeft niet de luxe om te kunnen stoppen, zij vechten voor hun voortbestaan, itt tot de Ruzzen die daar geen ene moer te zoeken hebben en de oorlog per direct te kunnen stoppen door gewoon terug naar huis te gaan.

Maar na jaren snappen the usual suspects dat nog steeds niet...

Wat een hoop zegt over hun mentale capaciteiten.
Zou me niks verbazen als ze thuis gewoon in de keuken schijten.
Waarom zou je druk zetten op de agressor als je ook het slachtoffer kan dwingen tot overgave hè.
pi_221876854
quote:

[..]
Jezus. Bij sommige mensen is er ook geen redding mogelijk, vorm van chronische hersenrot. :')
pi_221876859
quote:
1s.gif Op maandag 28 september 2026 12:04 schreef Lospedrosa het volgende:
Wie zou zich vrijwillig aanmelden bij defensie om als eerste aan de linies te staan?
Ik, jij, Brekelmans en Chris Stoffer.
pi_221876866
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2026 13:52 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Waarom zou je druk zetten op de agressor als je ook het slachtoffer kan dwingen tot overgave hè.
Ik twijfel eerlijk gezegd of dit soort figuren dezelfde mening delen als wij over wie de agressor en wie het slachtoffer is.
pi_221876915
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2026 13:29 schreef xzaz het volgende:

[..]
Ergens net in de buitenwijken toen was het genoeg. Tanks stonden echt niet op het Rode plein.
Toen is het niet neergeslagen maar is Prigozhin gaan praten en heeft ie zijn troepen terug getrokken.

Wagner heeft een paar helikopters de lucht uit geknald en paar tanks kapot geschoten. Wagner heeft heeft, wat er bekend van is, amper iets verloren toen. Rare definitie van neerslaan heb jij.
pi_221876938
quote:
7s.gif Op maandag 28 september 2026 13:29 schreef Scjvb het volgende:

[..]
Hear hear.

En het dan ergens zelf grappig vinden. :{w

:') :') :')
Okee Henk
  maandag 28 september 2026 @ 14:16:50 #300
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_221876940
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2026 14:00 schreef Seeburg54 het volgende:

[..]
Jezus. Bij sommige mensen is er ook geen redding mogelijk, vorm van chronische hersenrot. :')
Inderdaad; geweld toejuichen zonder eind en zonder enig realiteitszin.
pi_221876949
quote:

[..]
Als Oekraïne zich overgeeft, gaan er makkelijk nog een paar honderd duizend Oekraïners dood tijdens de bezetting. Dit nog los van alle martelingen en verkrachtingen die dan over het land zullen woeden. Met dit in hun achterhoofd is het toch hartstikke logisch dat ze doorvechten.

Wat zou jij doen als Bubba voor je staat en zegt dat hij jou je kleine bitch wil maken? Ga je dan terugvechten of voorover buigen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')