abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221725382

X / Twitter: Volodymyr Zelenskyy | Ukraine gov | General Staff UA | Ministry of Defence UK | Kyiv Independent | Illia Ponomarenko | Christo Grozev | NOELreports | WarTranslated | OSINTtechnical | Andrew Perpetua | Michael Kofman | Rob Lee | Nathan Ruser | Michael A. Horowitz | Thomas C. Theiner | KyivPost | NEXTA | BNO News

Newssites: Geenstijl | NOS - Oorlog in Oekraïne | Al Jazeera | BBC - War in Ukraine | Reuters | Associated Press | Kyiv Independent | Washington Post | New York Times | The Guardian | Ukrainska Pravda | UkrInform | Kyiv Post | Desk Russie

Analyse / OSINT: Institute for the Study of War (ISW) | MilitaryLand | Oryx | WarTranslated | Russia 200 - bevestigde Russische verliezen | Charon - Russische doden en vermisten

Wikipedia: Russian invasion of Ukraine | Russo-Ukrainian War | Current Events

Maps: DeepState | GeoConfirmed | Andrew Perpetua / UKRdaily | Liveuamap | Black Bird Group | FlightRadar24

Reddit: Ukraine | UkraineConflict | UkraineWarReports | CombatFootage | CredibleDefense

Telegram: General Staff UA | NOELreports

Youtube: Crux | Zolkin Volodymyr | 1420 | Perun | Caspian Report | Task & Purpose | Jake Broe

Filmpjes: TikTok | Funker530 | Russoldat

Handig: Overzicht Russische oorlogsmisdadigers

Noodzakelijk: <verwijderd>

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 3% gewijzigd door skysherrif op 04-09-2026 16:29:11 ]
pi_221725388
Duurde lang @FcTwente o|O
pi_221725394
Nou, dan kunnen de inlichtingsdiensten van Ukraine nu helemaal vrijuit gaan qua wat ze doen.
pi_221725397
twitter

twitter

(voor de mensen die denken dat Rusland geen oorlogseconomie heeft)
  vrijdag 4 september 2026 @ 16:15:29 #5
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221725408
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 16:09 schreef skysherrif het volgende:

[..]
Klopt, maar toch zijn de directeurs van de beide veiligheidsdiensten veel meer "heilig" wat dat betreft dan wat generaals van beide kanten.
Ja, maar het uitschakelen van civilisten aan beide kanten door bomaanslagen etc is toch iets wat al langer speelt. Nu is het dan wat hoger in de boom

quote:
Russische / pro-Russische niet-militaire functionarissen of prominente collaborateurs die door Oekraïne of pro-Oekraïense actoren zouden zijn uitgeschakeld

Darya Dugina (politiek commentator)
Gedood door een autobom nabij Moskou in augustus 2022. Rusland beschuldigde Oekraïne; Oekraïne ontkende betrokkenheid.

Vladen Tatarsky (blogger)
Gedood door een bom verborgen in een beeldje in Sint-Petersburg in april 2023.

Alexey Kovalev (Oekraïens ex-parlementslid dat voor de bezettingsautoriteiten werkte)
Doodgeschoten in bezet Cherson in augustus 2022.

Dmitry Savluchenko (functionaris van de bezettingsadministratie in Cherson)
Gedood door een autobom in juni 2022.

Pavel Slobodchikov (assistent van bezettingsleider Volodymyr Saldo)
Doodgeschoten in Cherson in maart 2022.

Valerii Kuleshov (blogger en medewerker van het bezettingsbestuur)
Doodgeschoten in april 2022.

Vitaly Gura (plaatsvervangend hoofd van de bezettingsadministratie van Nova Kachovka)
Neergeschoten in augustus 2022 en later overleden.

Ivan Sushko (Russisch aangestelde bestuurder in Mykhailivka)
Gedood door een autobom in augustus 2022.

Alexander Kolesnikov (plaatsvervangend hoofd van de bezettingsverkeerspolitie in Berdjansk)
Gedood bij een bomaanslag in augustus 2022.

Mykhailo Hrytsai (collaborateur en bestuurder in bezet Berdjansk)
Doodgeschoten in juni 2025. Oekraïense inlichtingendienst meldde zijn dood.
quote:
Oekraïense niet-militaire functionarissen of prominente pro-Oekraïense figuren die door Rusland of pro-Russische actoren zouden zijn uitgeschakeld

Hier is het beeld minder duidelijk. Rusland heeft vaker militaire, inlichtingen- en politieke doelwitten aangevallen, maar een lijst van 10 prominente burgerfunctionarissen die aantoonbaar door Russische geheime operaties zijn vermoord sinds 2022 bestaat nauwelijks.

Denys Kireiev (Oekraïens onderhandelaar)
Gedood in Kiev in maart 2022 onder onduidelijke omstandigheden; later door Oekraïne erkend als werkzaam voor de militaire inlichtingendienst.

Reshat Ametov (Krim-Tataarse activist)
Ontvoerd en vermoord tijdens de Russische overname van de Krim in 2014.

Volodymyr Rybak (lokaal politicus in Horlivka)
Ontvoerd en vermoord door pro-Russische separatisten in 2014.

Kateryna Handziuk (anti-corruptieactiviste en lokaal bestuurder)
Overleed na een zuuraanval in 2018; er zijn langdurig vermoedens geweest van banden met pro-Russische netwerken, maar dit is niet bewezen.

Andriy Parubiy (voormalig parlementsvoorzitter, later parlementslid)
Vermoord in Lviv in augustus 2025; Oekraïense autoriteiten onderzochten mogelijke Russische betrokkenheid.

Pavlo Sheremet (journalist, werkzaam in Oekraïne)
Gedood door een autobom in Kiev in 2016; verschillende onderzoekers hebben Russische betrokkenheid als mogelijkheid genoemd, maar dit is niet definitief vastgesteld.

Oleksiy Vadatursky (zakenman en publieke figuur)
Gedood in een Russische raketaanval op Mykolajiv in 2022. Niet een geheime moord maar wel een doelgerichte aanval volgens sommige Oekraïense functionarissen.

Kyrylo Budanov's medewerker Maksym Shapoval (militaire inlichtingendienst, geen frontmilitair)
Gedood door een autobom in Kiev in 2017; Oekraïne beschuldigde Russische diensten.

Amina Okuyeva (vrijwilliger, politiek activist)
Doodgeschoten in een hinderlaag in 2017; Oekraïense onderzoekers zagen Russische betrokkenheid als mogelijke piste.

Diverse lokale bestuurders in bezette gebieden
Volgens ACLED en Oekraïense autoriteiten zijn meerdere Oekraïense burgemeesters, bestuurders en activisten ontvoerd of gedood door Russische bezettings- en veiligheidsdiensten, maar individuele gevallen zijn vaak slecht gedocumenteerd.

Opvallende conclusie

Als je strikt kijkt naar autobommen, gerichte liquidaties en sabotageacties, dan heeft Oekraïne sinds 2022 veel vaker en zichtbaarder pro-Russische bestuurders, collaborateurs en propagandisten uitgeschakeld dan omgekeerd. Rusland heeft daarentegen veel vaker gebruikgemaakt van raketaanvallen, bombardementen, ontvoeringen en arrestaties, terwijl het aantal goed gedocumenteerde clandestiene moorden op prominente Oekraïense burgerfunctionarissen aanzienlijk lager lijkt.
The End Times are wild
  vrijdag 4 september 2026 @ 16:15:54 #6
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221725415
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 16:13 schreef theunderdog het volgende:
Nou, dan kunnen de inlichtingsdiensten van Ukraine nu helemaal vrijuit gaan qua wat ze doen.
Nou, dat zijn gewoon ambtenaren die een mandaat van de politiek nodig hebben
The End Times are wild
pi_221725425
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 16:15 schreef LXIV het volgende:

[..]
Nou, dat zijn gewoon ambtenaren die een mandaat van de politiek nodig hebben
Hangt er nogal vanaf welke rol de inlichtingen gaan spelen, toch? de inlichtingdiensten in bijvoorbeeld Israel spelen een hele andere rol dan inlichtdiensten in Nederland. Land in oorlog versus land in 'vrede'.
  vrijdag 4 september 2026 @ 16:20:54 #8
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221725437
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 16:18 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Hangt er nogal vanaf welke rol de inlichtingen gaan spelen, toch? de inlichtingdiensten in bijvoorbeeld Israel spelen een hele andere rol dan inlichtdiensten in Nederland. Land in oorlog versus land in 'vrede'.
Er geldt altijd het primaat van de politiek. Zowel voor het leger als voor de inlichtingdiensten. Dat ze soms naast de pot pissen zal best, maar dat wordt over het algemeen hard bestraft.

Bijvoorbeeld zo'n aanslag waar we het dus over hadden, dat wordt altijd op het hoogste niveau goedgekeurd. Onmogelijk dat een Russische ambtenaar dit zelfstandig besluit. Want hij kan niet afwegen wat de politieke consequenties zijn en of dit acceptabel is.

Maar niemand legt een link naar deze aanslag en de schietpartij tussen SBU en HUR drie dagen terug? Wie zegt dat het niet intern is, of dat de HUR gelekt heeft met de locatie. Of zijn jullie dat al vergeten?
The End Times are wild
pi_221725452
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 16:20 schreef LXIV het volgende:

[..]
Er geldt altijd het primaat van de politiek. Zowel voor het leger als voor de inlichtingdiensten. Dat ze soms naast de pot pissen zal best, maar dat wordt over het algemeen hard bestraft.

Bijvoorbeeld zo'n aanslag waar we het dus over hadden, dat wordt altijd op het hoogste niveau goedgekeurd. Onmogelijk dat een Russische ambtenaar dit zelfstandig besluit. Want hij kan niet afwegen wat de politieke consequenties zijn en of dit acceptabel is.

Maar niemand legt een link naar deze aanslag en de schietpartij tussen SBU en HUR drie dagen terug? Wie zegt dat het niet intern is, of dat de HUR gelekt heeft met de locatie. Of zijn jullie dat al vergeten?
Goed. Ik had moeten zeggen: 'nu geeft de Ukrainsche politiek de inlichtingen 'vrij spel'. Maar eigenlijk ben ik niet echt overtuigd van je theorie. Volgens mij zie je juist heel vaak dat het een machtsspel is, en dat het lang niet altijd 'de politiek' is die beslist.
  vrijdag 4 september 2026 @ 16:26:35 #10
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221725470
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 16:23 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Goed. Ik had moeten zeggen: 'nu geeft de Ukrainsche politiek de inlichtingen 'vrij spel'. Maar eigenlijk ben ik niet echt overtuigd van je theorie. Volgens mij zie je juist heel vaak dat het een machtsspel is, en dat het lang niet altijd 'de politiek' is die beslist.
In Oekraine zul je misschien wel van die koninkrijkjes hebben. Maar in een functionerende staat zoals bijvoorbeeld Nederland is dat echt ondenkbaar.
The End Times are wild
pi_221725474
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 16:26 schreef LXIV het volgende:

[..]
In Oekraine zul je misschien wel van die koninkrijkjes hebben. Maar in een functionerende staat zoals bijvoorbeeld Nederland is dat echt ondenkbaar.
Tot Nederland ook in oorlog komt. Maar goed :)
  vrijdag 4 september 2026 @ 16:28:30 #12
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221725483
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 16:27 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Tot Nederland ook in oorlog komt. Maar goed :)
Nee, ook dan niet. Juist niet. Het gaat er niet om dat Oekraine in oorlog is, maar dat het een slecht functionerende en corrupte staat is waar allerlei machtsspelletjes gespeeld worden.
The End Times are wild
pi_221725493
Even wat nieuwe plaatjes in de laatste spoiler gegooid @MaxMark de volgende mag zijne weer uitkiezen :P
pi_221725496
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 16:26 schreef LXIV het volgende:

[..]
In Nederland zijn de inlichtingendiensten niet voor niets hervormd. We hadden hier ook koninkrijkjes die elkaar bevochten.
Die 50k Noord-Koreaanse levens gaan evengoed Oekraïense levens vernietigen. Het is de zoveelste meesterzet van Russische president - phpmystyle
pi_221725497
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 16:15 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ja, maar het uitschakelen van civilisten aan beide kanten door bomaanslagen etc is toch iets wat al langer speelt. Nu is het dan wat hoger in de boom
[..]
[..]

Die eerste aan Oekraiens gedode is dus waar heel het conflict tussen HUR en SBU door komt.
pi_221725498
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 16:28 schreef LXIV het volgende:

[..]
Nee, ook dan niet. Juist niet. Het gaat er niet om dat Oekraine in oorlog is, maar dat het een slecht functionerende en corrupte staat is waar allerlei machtsspelletjes gespeeld worden.
Als jij denkt dat Nederland in staat van oorlog nog een even goed functionerende democratie is als nu, dan weet ik niet wat je te zeggen. Naïef is dan een sympathieke classificatie.
pi_221725504

Vind die eed rituelen soms wel echt indrukwekkend om te zien van sommige Oekraiense brigades.
  vrijdag 4 september 2026 @ 16:41:23 #18
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221725571
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 september 2026 16:30 schreef Wantie het volgende:

[..]
In Nederland zijn de inlichtingendiensten niet voor niets hervormd. We hadden hier ook koninkrijkjes die elkaar bevochten.
Een beetje. Maar niemand deed iets zonder dat hij daar toestemming voor had.
The End Times are wild
  vrijdag 4 september 2026 @ 16:42:04 #19
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221725580
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 16:30 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Als jij denkt dat Nederland in staat van oorlog nog een even goed functionerende democratie is als nu, dan weet ik niet wat je te zeggen. Naïef is dan een sympathieke classificatie.
In oorlogstijd heb ik meer vertrouwen in het functioneren van Nederland als rechtstaat dan dati k dat in vredestijd voor Oekraine heb
The End Times are wild
pi_221725606
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 16:42 schreef LXIV het volgende:

[..]
In oorlogstijd heb ik meer vertrouwen in het functioneren van Nederland als rechtstaat dan dati k dat in vredestijd voor Oekraine heb
Vergeten hoe in coronatijd Nederland functioneerde in crisis?
Op dinsdag 9 december 2025 20:10 schreef Haags het volgende:
De enige goede Rus is een dode Rus.
  vrijdag 4 september 2026 @ 16:46:29 #21
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221725609
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 september 2026 16:45 schreef Mortaxx het volgende:

[..]
Vergeten hoe in coronatijd Nederland functioneerde in crisis?
Best goed ja. Mandaat lag gewoon bij de politiek.
The End Times are wild
pi_221725651
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 16:46 schreef LXIV het volgende:

[..]
Best goed ja. Mandaat lag gewoon bij de politiek.
Maar het had weinig met democratie of rechtsstaat te maken

Sws is de rechtsstaat in Nederland een mythe.
pi_221725654
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 16:12 schreef skysherrif het volgende:
Duurde lang @:Fctwente o|O
Ja werkt schijnbaar nog niet 100%.
pi_221725657
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 16:41 schreef LXIV het volgende:

[..]
Een beetje. Maar niemand deed iets zonder dat hij daar toestemming voor had.
Nou, ze waren elkaar aan het afluisteren etc.
En dat in vredestijd in een klein landje als Nederland.

Oekraïne is een relatief jong land, vele malen groter dan Nederland en binnen 30 jaar na de onafhankelijkheid in een oorlog verwikkeld.

Dat is een stuk heftiger voor de veiligheidsdiensten.
Die 50k Noord-Koreaanse levens gaan evengoed Oekraïense levens vernietigen. Het is de zoveelste meesterzet van Russische president - phpmystyle
  vrijdag 4 september 2026 @ 16:54:44 #25
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221725669
Ik ben wel benieuwd naar jullie mening of dit conflict nu aan het versnellen is of dat het gewoon nog een paar jaar op de huidige wijze zal doorrommelen.
Om het scherp te stellen zal ik dan vragen: WO3 voor december 2027? Waarbij WO3 is dat minstens de Europese NAVO-landen actief gaan vechten tegen Rusland, die al dan niet substantieel gesteund wordt door China. Dus dat er fysiek Franse, Duitse, Nederlandse etc militairen gaan vechten.

POLL
The End Times are wild
  vrijdag 4 september 2026 @ 16:55:45 #26
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221725672
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 september 2026 16:51 schreef Mortaxx het volgende:

[..]
Maar het had weinig met democratie of rechtsstaat te maken

Sws is de rechtsstaat in Nederland een mythe.
Toch hoop ik dat je meer vertrouwen hebt in Nederland als rechtstaat dan in Oekraine!
The End Times are wild
pi_221725689
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 16:55 schreef LXIV het volgende:

[..]
Toch hoop ik dat je meer vertrouwen hebt in Nederland als rechtstaat dan in Oekraine!
Dat er meer mis is met Oekraïne is evident. Maar dat was 30 jaar geleden ook het geval in Poland en de Baltische staten
  vrijdag 4 september 2026 @ 16:58:46 #28
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221725691
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 september 2026 16:58 schreef Mortaxx het volgende:

[..]
Dat er meer mis is met Oekraïne is evident. Maar dat was 30 jaar geleden ook het geval in Poland en de Baltische staten
Dat weet ik niet precies, hoe het toen daar was.
The End Times are wild
  vrijdag 4 september 2026 @ 17:00:20 #29
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221725696
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 16:54 schreef LXIV het volgende:
Ik ben wel benieuwd naar jullie mening of dit conflict nu aan het versnellen is of dat het gewoon nog een paar jaar op de huidige wijze zal doorrommelen.
Om het scherp te stellen zal ik dan vragen: WO3 voor december 2027? Waarbij WO3 is dat minstens de Europese NAVO-landen actief gaan vechten tegen Rusland, die al dan niet substantieel gesteund wordt door China. Dus dat er fysiek Franse, Duitse, Nederlandse etc militairen gaan vechten.

[poll=10360]
Eigenlijk had ik van die 0% 1% moeten maken... Want er is altijd wel een kans
The End Times are wild
pi_221725733
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 16:58 schreef LXIV het volgende:

[..]
Dat weet ik niet precies, hoe het toen daar was.
Niet zo goed als nu. De EU heeft een hoop goeds gebracht in Oost Europa
  vrijdag 4 september 2026 @ 17:05:59 #31
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221725739
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 september 2026 17:05 schreef Mortaxx het volgende:

[..]
Niet zo goed als nu. De EU heeft een hoop goeds gebracht in Oost Europa
Dat het communisme ophield was de grootste klapper imho
The End Times are wild
pi_221725745
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 17:05 schreef LXIV het volgende:

[..]
Dat het communisme ophield was de grootste klapper imho
Ze hadden ook Rusland achterna kunnen gaan!
  vrijdag 4 september 2026 @ 17:07:57 #33
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221725755
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 september 2026 17:06 schreef Mortaxx het volgende:

[..]
Ze hadden ook Rusland achterna kunnen gaan!
Ik denk wel dat vooral voor de Baltische staten hun omvang een groot voordeel was. Het zijn nauwelijks grote steden qua inwoneraantal Dat maakt het wel allemaal wat eenvoudiger te managen.
The End Times are wild
pi_221725779
quote:

[poll=10360]
Je bent bang hè?
"Ik hou stiekem van mannen. Een lekkere vleesboom tussen m'n lippen, daar kan niets aan tippen." -phpmystyle
pi_221725787
quote:

[poll=10360]
Waarom zouden de Europese landen zich actief met deze oorlog gaan bemoeien (als in Rusland aanvallen)? Die keuze ligt echt bij Rusland en dan moeten ze het ook wel echt heel bond maken. Ik zie dat niet gebeuren.

Ze zijn ook nog steeds erg terughoudend om lange afstandsspul te leveren terwijl bijvoorbeeld Noord Korea geen strobreed in de weg wordt gelegd.
  vrijdag 4 september 2026 @ 17:13:00 #36
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221725797
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 17:11 schreef BennieButtfuck het volgende:

[..]
Je bent bang hè?
Ik maak me wel zorgen ja. Hoop van harte dat de 0% stemmers gelijk hebben!
The End Times are wild
pi_221725801
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 17:13 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ik maak me wel zorgen ja. Hoop van harte dat de 0% stemmers gelijk hebben!
Niet doen.
"Ik hou stiekem van mannen. Een lekkere vleesboom tussen m'n lippen, daar kan niets aan tippen." -phpmystyle
pi_221725803
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 17:11 schreef Joppiez het volgende:

[..]
Waarom zouden de Europese landen zich actief met deze oorlog gaan bemoeien (als in Rusland aanvallen)? Die keuze ligt echt bij Rusland en dan moeten ze het ook wel echt heel bond maken. Ik zie dat niet gebeuren.

Dat hangt een beetje af hoe ver Rusland gaat met sabotage acties in de EU. Op gegeven moment kan een reactie niet meer uitblijven natuurlijk.
Zonder wrijving geen glans
pi_221725812
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 17:13 schreef Haags het volgende:

[..]
Dat hangt een beetje af hoe ver Rusland gaat met sabotage acties in de EU. Op gegeven moment kan een reactie niet meer uitblijven natuurlijk.
Dat kan prima. Gewoon de andere kant op kijken of doen alsof je neus bloedt. Dat hebben ze al zo vaak gedaan.
Tenzij Rusland het zoals ik zei het echt te bond maakt. Maar denk dat ze prima weten hoe ver (genoeg) ze kunnen gaan.
  vrijdag 4 september 2026 @ 17:15:49 #40
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221725816
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 17:11 schreef Joppiez het volgende:

[..]

Ze zijn ook nog steeds erg terughoudend om lange afstandsspul te leveren terwijl bijvoorbeeld Noord Korea geen strobreed in de weg wordt gelegd.
Ik zie een omslag. Als je dat hele drone-incident van Leipzig gevolgd hebt, wat Wadepul er over gezegd heeft, hoe andere Europese leiders steun betuigden aan Duitslands optreden, dat Merz 5000 militaire drones aan Oekraine gaat geven om op Rusland af te vuren, de interne problemen in UK, FR, GER en de dramatische populariteitscijfers van de regeringsleiders daar...
Ja, ik zie dit wel mis gaan. Wat ik sowieso zie is dat grenzen steeds overschreden worden en ook sneller. Op allerlei vlakken. En ik zie niet zo snel een uitweg die nog haalbaar is. Trump en Xi zouden nog wat kunnen proberen..
The End Times are wild
pi_221725822
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 17:15 schreef Joppiez het volgende:

[..]
Dat kan prima. Gewoon de andere kant op kijken of doen alsof je neus bloedt. Dat hebben ze al zo vaak gedaan.

Die tijd is wat mij betreft wel voorbij.

Rusland zal ook steeds verder gaan als ze zien dat er de andere kant op gekeken wordt.
  vrijdag 4 september 2026 @ 17:19:35 #42
462265 Peligrosso
Radio Espantoso
pi_221725841
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 17:00 schreef LXIV het volgende:

[..]
Eigenlijk had ik van die 0% 1% moeten maken... Want er is altijd wel een kans
Wat heb je zelf gestemd? 20%?
Nederland 2026: Ontevreden in het hof van Eden
  vrijdag 4 september 2026 @ 17:20:29 #43
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221725846
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 17:13 schreef Haags het volgende:

[..]
Het gaat niet enkel om die sabotage acties. Die hebben tot nu toe nauwelijks echte schade aangericht (muv Nordstream natuurlijk). Maar wat als Duitsland straks Oekraine 5000 drones laat afvuren richting Rusland?
twitter

Als zo'n prutsdrone als in Leipzig al als een oorlogsdaad beschouwd wordt (Wadepul), wat is dit dan?
The End Times are wild
  vrijdag 4 september 2026 @ 17:20:47 #44
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221725849
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 17:19 schreef Peligrosso het volgende:

[..]
Wat heb je zelf gestemd? 20%?
80%
The End Times are wild
pi_221725852
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 17:20 schreef LXIV het volgende:

[..]
Het gaat niet enkel om die sabotage acties. Die hebben tot nu toe nauwelijks echte schade aangericht (muv Nordstream natuurlijk). Maar wat als Duitsland straks Oekraine 5000 drones laat afvuren richting Rusland?
[ x ]
Als zo'n prutsdrone als in Leipzig al als een oorlogsdaad beschouwd wordt (Wadepul), wat is dit dan?
Actie -> reactie

Dikke prima ^O^
pi_221725853
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 17:15 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ik zie een omslag. Als je dat hele drone-incident van Leipzig gevolgd hebt, wat Wadepul er over gezegd heeft, hoe andere Europese leiders steun betuigden aan Duitslands optreden, dat Merz 5000 militaire drones aan Oekraine gaat geven om op Rusland af te vuren, de interne problemen in UK, FR, GER en de dramatische populariteitscijfers van de regeringsleiders daar...
Ja, ik zie dit wel mis gaan. Wat ik sowieso zie is dat grenzen steeds overschreden worden en ook sneller. Op allerlei vlakken. En ik zie niet zo snel een uitweg die nog haalbaar is. Trump en Xi zouden nog wat kunnen proberen..
De Europese NAVO landen zullen nooit het initiatief gaan nemen Rusland te provoceren.
Ook de hulp die de Europese (NAVO) landen aan Oekraine geleverd hebben zijn gewoon prima te legitimeren binnen de kaders van de VN bijvoorbeeld, en dus geen daad van agressie naar Rusland toe (al zullen ze dit daar natuurlijk anders zien, ze moeten wel).

Dusja of het tot een directe conflict met Rusland komt zal 100% Rusland haar keuze zijn. En misschien willen ze dat ook wel, als een soort uitweg van de ellende die ze gestart is.
  Moderator vrijdag 4 september 2026 @ 17:22:37 #47
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_221725856
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 17:20 schreef LXIV het volgende:

[..]
[ x ]
Wapenhandel?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_221725857
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 17:11 schreef BennieButtfuck het volgende:

[..]
Je bent bang hè?
Hij wil andere mensen vooral angst aanpraten heb ik het idee
  vrijdag 4 september 2026 @ 17:26:24 #49
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221725874
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 17:22 schreef Joppiez het volgende:

[..]
De Europese NAVO landen zullen nooit het initiatief gaan nemen Rusland te provoceren.
Ook de hulp die de Europese (NAVO) landen aan Oekraine geleverd hebben zijn gewoon prima te legitimeren binnen de kaders van de VN bijvoorbeeld, en dus geen daad van agressie naar Rusland toe (al zullen ze dit daar natuurlijk anders zien, ze moeten wel).

Als die 5000 drones van Merz in Moskou terecht komen dan zal Rusland dat als een aanval beschouwen. Dat is toch wat anders dan het leveren van een Patriot voor luchtafweer in Kiev.
Dat was ook mijn punt. Als die speelgoed-drone in Leipzig door Duitsland al als een aanval beschouwd wordt, wat zijn 5000 militaire drones dan?
quote:
Dusja of het tot een directe conflict met Rusland komt zal 100% Rusland haar keuze zijn. En misschien willen ze dat ook wel, als een soort uitweg van de ellende die ze gestart is.
Als dat de enige uitweg is die je voor ze schept ben je dom bezig. Of juist niet. Maar je weet wel wat er van komt.
The End Times are wild
  vrijdag 4 september 2026 @ 17:27:31 #50
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221725882
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 17:22 schreef sp3c het volgende:

[..]
Wapenhandel?
Als Duitsland dat levert als geschenk en ook nog eens de doelen in Moskou gaat aanwijzen dan is dat geen wapenhandel meer te noemen. Dan kun je alles wel wapenhandel noemen.
The End Times are wild
  vrijdag 4 september 2026 @ 17:28:15 #51
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221725887
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 17:22 schreef 3rr0r het volgende:

[..]
Hij wil andere mensen vooral angst aanpraten heb ik het idee
Wat zou ik daaraan hebben?
The End Times are wild
pi_221725892
Iran levert Shaheds, Europa een paar drones van Duitse snit. Ik zou bijna willen zeggen; who cares?
  vrijdag 4 september 2026 @ 17:30:55 #53
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221725907
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 17:28 schreef BennieButtfuck het volgende:
Iran levert Shaheds, Europa een paar drones van Duitse snit. Ik zou bijna willen zeggen; who cares?
Ik denk dat Rusland gaat caren wanneer Duitsland 5000 militaire drones op Moskou gaat afvuren. Al drukt dan een Oekrainer op het knopje.
The End Times are wild
pi_221725918
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 17:30 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ik denk dat Rusland gaat caren wanneer Duitsland 5000 militaire drones op Moskou gaat afvuren. Al drukt dan een Oekrainer op het knopje.
Ze caren maar tot ze een ons wegen. Ze hebben wel grotere problemen in Rusland.
  vrijdag 4 september 2026 @ 17:34:59 #55
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221725923
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 17:33 schreef BennieButtfuck het volgende:

[..]
Ze caren maar tot ze een ons wegen. Ze hebben wel grotere problemen in Rusland.
Dat sowieso. Maar dat hoeft niet altijd gunstig te zijn.

twitter
The End Times are wild
pi_221725959
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 17:34 schreef LXIV het volgende:

[..]

[ x ]
Kommaaaaarrrrrrrr
Val hard aan, artikeltje 5. Doen <nee>, doen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Jippie op 04-09-2026 18:38:05 ]
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_221726010
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 17:26 schreef LXIV het volgende:

[..]
Als die 5000 drones van Merz in Moskou terecht komen dan zal Rusland dat als een aanval beschouwen. Dat is toch wat anders dan het leveren van een Patriot voor luchtafweer in Kiev.
Dat was ook mijn punt. Als die speelgoed-drone in Leipzig door Duitsland al als een aanval beschouwd wordt, wat zijn 5000 militaire drones dan?
[..]
Als dat de enige uitweg is die je voor ze schept ben je dom bezig. Of juist niet. Maar je weet wel wat er van komt.
Wij maken bijvoorbeeld toch ook drones voor Oekraïne? 5000 drones valt ook binnen de proportionaliteit wat Oekraïne nodig heeft om zichzelf beetje fatsoenlijk te weren (kort). Binnen mum van tijd is dat er ook doorheen. Daarnaast krijgt Rusland een shitload (zwaar) Noord Koreaans geschut en daar horen we niks over escalatie.
pi_221726013
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 17:30 schreef LXIV het volgende:

[..]
En dan?
pi_221726020
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 17:22 schreef Joppiez het volgende:
De uitweg voor ons allen. *O*
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_221726025
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 17:34 schreef LXIV het volgende:

[..]

[ x ]
Niets is zonder risico. Jij denkt dat Duitsland dat zelf niet beseft? ik heb behoorlijk wat wantrouwen in de politiek, maar om nou te denken dat ze dit 'zomaar' doen zonder rekenin te houden met de reactie van Rusland gaat zelfs mij te ver.
  vrijdag 4 september 2026 @ 18:02:58 #61
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221726067
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 17:50 schreef Joppiez het volgende:

[..]
Wij maken bijvoorbeeld toch ook drones voor Oekraïne? 5000 drones valt ook binnen de proportionaliteit wat Oekraïne nodig heeft om zichzelf beetje fatsoenlijk te weren (kort). Binnen mum van tijd is dat er ook doorheen. Daarnaast krijgt Rusland een shitload (zwaar) Noord Koreaans geschut en daar horen we niks over escalatie.
Dat is natuurlijk net zo goed escalatie! Dat komt per definitie bijna van 2 kanten.

Er is een verschil tussen bijv Patriots, die puur defensief zijn, artilleriegeschut dat militair op de frontlijn ingezet wordt en lange-afstandsraketten die op een stad worden ingezet. Je ziet dat het dus steeds verder opschuift. Er is wel degelijk een verschil in het soort wapens.
NB dat Ollongren het destijds nog over 'verdedigingswapens' had..
The End Times are wild
  vrijdag 4 september 2026 @ 18:04:47 #62
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221726072
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 17:54 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Niets is zonder risico. Jij denkt dat Duitsland dat zelf niet beseft? ik heb behoorlijk wat wantrouwen in de politiek, maar om nou te denken dat ze dit 'zomaar' doen zonder rekenin te houden met de reactie van Rusland gaat zelfs mij te ver.
Natuurlijk beseft Duitsland dat!

Maar is je niet opgevallen wat voor een verschil in retoriek de laatste 3 weken ontstaan is? Daar gaat het nu helemaal om, ik bemerk dat we echt op een keerpunt zitten. En daarom mijn vraag of jullie dat ook zo zagen.
The End Times are wild
pi_221726096
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 18:02 schreef LXIV het volgende:

[..]
Dat is natuurlijk net zo goed escalatie! Dat komt per definitie bijna van 2 kanten.

Er is een verschil tussen bijv Patriots, die puur defensief zijn, artilleriegeschut dat militair op de frontlijn ingezet wordt en lange-afstandsraketten die op een stad worden ingezet. Je ziet dat het dus steeds verder opschuift. Er is wel degelijk een verschil in het soort wapens.
NB dat Ollongren het destijds nog over 'verdedigingswapens' had..
Rusland had meer naar Sun Tzu moeten luisteren
Als je brand sticht, zorg er dan voor dat je wind mee hebt. Val nooit aan als je wind tegen hebt. - Sun Tzu
pi_221726097
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 18:04 schreef LXIV het volgende:

[..]

Maar is je niet opgevallen wat voor een verschil in retoriek de laatste 3 weken ontstaan is? Daar gaat het nu helemaal om, ik bemerk dat we echt op een keerpunt zitten. En daarom mijn vraag of jullie dat ook zo zagen.
Zal wel een beetje meevallen. Retoriek is van alle tijden.
Alhoewel een wereldoorlog altijd wel begint met Duitsland en Rusland betrokken.
  vrijdag 4 september 2026 @ 18:19:19 #65
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221726125
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 18:11 schreef Adames het volgende:

[..]
Rusland had meer naar Sun Tzu moeten luisteren
Als je brand sticht, zorg er dan voor dat je wind mee hebt. Val nooit aan als je wind tegen hebt. - Sun Tzu
Dat dachten ze wel. Was een compleet verkeerde inschatting. Die zitten ook in hun eigen bubble
The End Times are wild
  vrijdag 4 september 2026 @ 18:19:49 #66
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221726129
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 18:11 schreef Dr88 het volgende:

[..]
Zal wel een beetje meevallen. Retoriek is van alle tijden.
Alhoewel een wereldoorlog altijd wel begint met Duitsland en Rusland betrokken.
Het is de toon die de muziek maakt. En die is veranderd
The End Times are wild
pi_221726169
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 18:19 schreef LXIV het volgende:

[..]
Het is de toon die de muziek maakt. En die is veranderd
Rusland weet ook wel dit dreigement niks gaat veranderen.
Op zijn hoogst gaat het wat publieke opinie veranderen. Beetje bangmakerij
Bij sommigen lijkt dat heel goed te werken
  vrijdag 4 september 2026 @ 18:31:55 #68
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221726189
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 18:28 schreef Adames het volgende:

[..]
Rusland weet ook wel dit dreigement niks gaat veranderen.
Op zijn hoogst gaat het wat publieke opinie veranderen. Beetje bangmakerij
Bij sommigen lijkt dat heel goed te werken
Ik had het vooral over de toon van Duitsland en de steunbetuigingen aan Duitsland
The End Times are wild
  Moderator vrijdag 4 september 2026 @ 18:40:52 #69
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_221726229
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 17:27 schreef LXIV het volgende:

[..]
Als Duitsland dat levert als geschenk en ook nog eens de doelen in Moskou gaat aanwijzen dan is dat geen wapenhandel meer te noemen. Dan kun je alles wel wapenhandel noemen.
niets is voor niets en dat Duitsland doelen in moskou aan gaat wijzen is doelpalen verschuiven, lees ik ook nergens terug

bovendien zijn het Oekrainse drones die in Duitsland geproduceert gaan worden

vergezocht argument wmb
  vrijdag 4 september 2026 @ 18:52:47 #70
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221726295
quote:
88s.gif Op vrijdag 4 september 2026 18:40 schreef sp3c het volgende:

[..]
niets is voor niets en dat Duitsland doelen in moskou aan gaat wijzen is doelpalen verschuiven, lees ik ook nergens terug

bovendien zijn het Oekrainse drones die in Duitsland geproduceert gaan worden

vergezocht argument wmb
We zullen zien hoe er op gereageerd gaat worden.
Ik vind het krom dat er op een speelgoeddrone in Leipzig zo heftig gereageerd wordt terwijl gelijktijdig 5000 drones voor Rusland worden aangeboden.
Dat vind ik de ander op een splinter wijzen terwijl je de balk in eigen oog niet ziet.
The End Times are wild
pi_221726324
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 18:52 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ik vind het krom dat er op een speelgoeddrone in Leipzig zo heftig gereageerd wordt terwijl gelijktijdig 5000 drones voor Rusland worden aangeboden.
Dat vind ik de ander op een splinter wijzen terwijl je de balk in eigen oog niet ziet.
Een speelgoed drone met explosieven op een vliegveld: no biggie.

5000 raketten maar een land wat voor haar leven vecht: oei oei.

Snap ik niet.

Vanacht iig weer een olie opslag en luchtafweer in Sochi geraakt.
  vrijdag 4 september 2026 @ 18:58:50 #72
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221726337
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 16:13 schreef skysherrif het volgende:
[ x ]

[ x ]

(voor de mensen die denken dat Rusland geen oorlogseconomie heeft)
Maar hoe kan dit waar zijn als de wereldbank iets totaal anders zegt?
Je kan helemaal geen 44% uitgeven aan defensie zonder zelf te verhongeren.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  vrijdag 4 september 2026 @ 18:59:16 #73
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221726342
Professor Engelen over de Russen vrees..
Bekijk deze YouTube-video
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
pi_221726376
HQ SDU geraakt. Lijkt me een nieuwe escalatie. Ik dacht dat dat soort plekken voorheen juist vermeden werden.
pi_221726381
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 september 2026 18:59 schreef phpmystyle het volgende:
Professor Engelen over de Russen vrees..
Koekwaus Engelen.
pi_221726383
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 19:05 schreef Discombobulate het volgende:
HQ SDU geraakt. Lijkt me een nieuwe escalatie. Ik dacht dat dat soort plekken voorheen juist vermeden werden.
Eind vorige topic en begin dit topic ook een beetje besproken mocht je willen teruglezen.
pi_221726387
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 19:06 schreef skysherrif het volgende:

[..]
Eind vorige topic en begin dit topic ook een beetje besproken mocht je willen teruglezen.
Ik lees het net op NOS iig.
pi_221726397
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 september 2026 18:58 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Bron
  Moderator vrijdag 4 september 2026 @ 19:09:34 #79
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_221726400
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 18:52 schreef LXIV het volgende:

[..]
waarom is dit anders dan de 100.000+ 155mm granaten die Duitsland al geleverd heeft?
  vrijdag 4 september 2026 @ 19:10:46 #80
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221726407
quote:
88s.gif Op vrijdag 4 september 2026 19:09 schreef sp3c het volgende:

[..]
waarom is dit anders dan de 100.000+ 155mm granaten die Duitsland al geleverd heeft?
Omdat je een 155 mm granaat niet op Moskou kunt afvuren. Dat leg ik letterlijk uit een paar Posts terug
The End Times are wild
  Moderator vrijdag 4 september 2026 @ 19:11:19 #81
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_221726411
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 19:10 schreef LXIV het volgende:

[..]
Omdat je een 155 mm granaat niet op Moskou kunt afvuren. Dat leg ik letterlijk uit een paar Posts terug
kan gewoon, je moet de vuurmond alleen op 40km afstand zien te krijgen
  vrijdag 4 september 2026 @ 19:12:42 #82
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221726416
quote:
88s.gif Op vrijdag 4 september 2026 19:11 schreef sp3c het volgende:

[..]
kan gewoon, je moet de vuurmond alleen op 40km afstand zien te krijgen
:D
The End Times are wild
pi_221726418
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 19:10 schreef LXIV het volgende:

[..]
Maar een drone op een vliegveld in Leipzig is dan "speelgoed"?
  vrijdag 4 september 2026 @ 19:13:47 #84
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221726422
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 19:13 schreef havanagila het volgende:

[..]
Maar een drone op een vliegveld in Leipzig is dan "speelgoed"?
Heb je de foto gezien? Het is gewoon zo'n ding van Amazon. Geen mil spec apparaat oid.
The End Times are wild
  vrijdag 4 september 2026 @ 19:14:21 #85
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221726425
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 19:08 schreef skysherrif het volgende:

[..]
Bron
https://data.worldbank.or(...)tart=1987&view=chart

https://www.sipri.org/pub(...)-russias-budget-2026

Twee zeer betrouwbare onafhankelijke bronnen die op enkele decimalen na hetzelfde rapporteren.
Zelfs nazi duitsland gaf geen 44% van z'n economie uit aan oorlog. Dan verhonger je letterlijk.
  vrijdag 4 september 2026 @ 19:18:55 #86
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_221726439
Tja Europa is wakker, is in behoorlijk tempo de eigen wapenindustrie aan het renoveren, begrijpt dat het niet 1, maar 2 tot 3 vijandelijke machten tegenover zich heeft en begint ook te begrijpen dat de tijd van beschaafde diplomatie voorbij is. Met de huidige al dan niet door Rusland gepleegde speldenprikken in Duitsland, met het behoorlijk succesvol beïnvloeden van verkiezingen in Duitsland begrijpt de Duitse regering dat de tijd van lief zijn voorbij is.

Metz begrijpt dat hij geen jaren meer heeft om het gevaar in eigen land te beteugelen en dat kan alleen door de en de interne en de externe vijand tegelijkertijd te lijf te gaan. AfD of delen ervan werken actief samen met Rusland, Duitsland lijkt gezien het succes van AfD twee kanten op te kunnen gaan. Onder de AfD verworden tot en een marionet van Rusland met migranten als bliksemafleider. Of vol in de aanval door Oekraïne van alles te voorzien waarmee Rusland maximale schade kan worden toegebracht in de hoop dat Putin en zijn kliek verdwijnen.

Ja de kans op WO3 is levensgroot, waarschijnlijk is ze eigenlijk al begonnen, maar nog in een beginstadium. Een beetje zoals de periode 1933-1938 met de Spaanse burgeroorlog, Japanse bezetting China, Russisch - Japanse grensconflict, Italiaans gekloot in Ethiopië. Hoe heet deze oorlog gaat worden is nog onduidelijk. Er is weinig aanleiding tot overdreven optimisme.
pi_221726452
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 17:15 schreef LXIV het volgende:

[..]
Snap niet waarom ze drones gaan geven als 'reactie' en volgens mij nog steeds niet de lange afstand Taurus waar Oekraine al jaren om vraagt. Ze geven hun dus expres spulletjes waar rusland zich nog redelijk tegen kan wapenen.
pi_221726454
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 19:13 schreef LXIV het volgende:

[..]
Heb je de foto gezien? Het is gewoon zo'n ding van Amazon. Geen mil spec apparaat oid.
twitter
The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it
  vrijdag 4 september 2026 @ 19:22:15 #89
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221726460
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 19:18 schreef mcmlxiv het volgende:
Tja Europa is wakker, is in behoorlijk tempo de eigen wapenindustrie aan het renoveren, begrijpt dat het niet 1, maar 2 tot 3 vijandelijke machten tegenover zich heeft en begint ook te begrijpen dat de tijd van beschaafde diplomatie voorbij is. Met de huidige al dan niet door Rusland gepleegde speldenprikken in Duitsland, met het behoorlijk succesvol beïnvloeden van verkiezingen in Duitsland begrijpt de Duitse regering dat de tijd van lief zijn voorbij is.

Metz begrijpt dat hij geen jaren meer heeft om het gevaar in eigen land te beteugelen en dat kan alleen door de en de interne en de externe vijand tegelijkertijd te lijf te gaan. AfD of delen ervan werken actief samen met Rusland, Duitsland lijkt gezien het succes van AfD twee kanten op te kunnen gaan. Onder de AfD verworden tot en een marionet van Rusland met migranten als bliksemafleider. Of vol in de aanval door Oekraïne van alles te voorzien waarmee Rusland maximale schade kan worden toegebracht in de hoop dat Putin en zijn kliek verdwijnen.

Ja de kans op WO3 is levensgroot, waarschijnlijk is ze eigenlijk al begonnen, maar nog in een beginstadium. Een beetje zoals de periode 1933-1938 met de Spaanse burgeroorlog, Japanse bezetting China, Russisch - Japanse grensconflict, Italiaans gekloot in Ethiopië. Hoe heet deze oorlog gaat worden is nog onduidelijk. Er is weinig aanleiding tot overdreven optimisme.
Ik zou in dat geval die 2e 'vijand' (ik neem aan dat je USA bedoelt) toch binden aan ons. Want Europa maakt tegen 3 vijanden geen kans en cultureel en historisch gezien is de USA nu eenmaal een bondgenoot, Trump of geen Trump.
The End Times are wild
pi_221726463
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 september 2026 18:58 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Dat staat daar ook niet.
  vrijdag 4 september 2026 @ 19:23:09 #91
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221726467
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 september 2026 19:14 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Twee zeer betrouwbare onafhankelijke bronnen die op enkele decimalen na hetzelfde rapporteren.
Zelfs nazi duitsland gaf geen 44% van z'n economie uit aan oorlog. Dan verhonger je letterlijk.
Vroeger was voedsel 80% van het BNP, tegenwoordig nog 10% oid? Dus er kan veel meer ingeleverd worden op luxe.
The End Times are wild
pi_221726473
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 19:18 schreef mcmlxiv het volgende:

Het electoraat van de AfD is zo verschrikkelijk dom.

https://www.bnr.nl/nieuws(...)t-afrika-aanwakkeren
  vrijdag 4 september 2026 @ 19:26:11 #93
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221726481
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 19:23 schreef LXIV het volgende:

[..]
Vroeger was voedsel 80% van het BNP, tegenwoordig nog 10% oid? Dus er kan veel meer ingeleverd worden op luxe.
Begin jij nu ook al?

Zucht. Ik word echt moe.

Lees gewoon even rustig die linkjes door. Elke achterlijke kan bedenken dat je als land geen 44% aan defensie kan spenderen. De mensen komen je letterlijk lynchen omdat ze honger hebben.

Gewoon eens realistisch denken..
  vrijdag 4 september 2026 @ 19:28:49 #94
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221726490
quote:
19s.gif Op vrijdag 4 september 2026 19:21 schreef TwenteFC het volgende:

[..]
Snap niet waarom ze drones gaan geven als 'reactie' en volgens mij nog steeds niet de lange afstand Taurus waar Oekraine al jaren om vraagt. Ze geven hun dus expres spulletjes waar rusland zich nog redelijk tegen kan wapenen.
Het bereik van deze drones is toch 1500 km, ruim meer dan de afstand naar Moskou (700 km). Het zijn ook geavanceerde drones met AI om EW-maatregelen te kunnen ontlopen. Een game-changer is het niet, maar het zijn echt wel meer dan de vliegende koffiemolens uit het begin van de oorlog
The End Times are wild
  vrijdag 4 september 2026 @ 19:32:44 #95
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221726507
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 september 2026 19:26 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Begin jij nu ook al?

Zucht. Ik word echt moe.

Lees gewoon even rustig die linkjes door. Elke achterlijke kan bedenken dat je als land geen 44% aan defensie kan spenderen. De mensen komen je letterlijk lynchen omdat ze honger hebben.

Maar dan heb je toch 56% over? En als je minder dan dat uitgeeft aan voedsel dan hoef je daar toch niet op te bezuinigen?
Een groot deel van de Russen leeft praktisch onafhankelijk van de staat. Die pompen hun eigen water, hakken hun eigen hout en hebben hun eigen tuin. Die merken daar niks van. En in Moskou en St-Petersburg is nog voldoende luxe aanwezig.

Nu is zo'n percentage altijd arbitrair en maar net hoe je rekent. Maar een heel groot deel aan defensie lijkt mij evident, ze moeten tegenop de halve NAVO produceren.
In 1944 gaf de Soviet-Unie 53% van het BNP uit aan defensie (Grok). En dat was in een tijd dat je relatief veel meer van je BNP nodig had voor primaire levensbehoeften.
The End Times are wild
pi_221726527
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 september 2026 19:14 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Komt omdat wij en dat ligt ook aan mij, twee totaal verschillende dingen vergelijken. Volgens jouw bronnen spendeert Rusland 7.5% van Ruslands GDP (totale economie) die is natuurlijk enorm.

Mijn bron zegt dat Ruslannd 44% van haar jaarlijkse begroting van de federale overheid nu aan defensie uitgeeft wat een heel ander getal is dan de gehele GDP, maar wel heel veel zegt over waar de overheid nu al haar geld insteekt en daarom ook lijkt mij een veel betere graadmeter is of een economie een oorlogseconomie is of niet.

Of 44% daar genoeg voor is mag iemand denk ik voor zichzelf beaplen lijkt me niet dat daar bepaalde regels voor zijn :P
  vrijdag 4 september 2026 @ 19:38:51 #97
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221726542
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 19:36 schreef skysherrif het volgende:

[..]
Komt omdat wij en dat ligt ook aan mij, twee totaal verschillende dingen vergelijken. Volgens jouw bronnen spendeert Rusland 7.5% van Ruslands GDP (totale economie) die is natuurlijk enorm.

Mijn bron zegt dat Ruslannd 44% van haar jaarlijkse begroting van de federale overheid nu aan defensie uitgeeft wat een heel ander getal is dan de gehele GDP, maar wel heel veel zegt over waar de overheid nu al haar geld insteekt en daarom ook lijkt mij een veel betere graadmeter is of een economie een oorlogseconomie is of niet.

Of 44% daar genoeg voor is mag iemand denk ik voor zichzelf beaplen lijkt me niet dat daar bepaalde regels voor zijn :P
En ik lees dat de overheidsbestedingen van Rusland minder zijn dan 40% van het BNP. Dat is dus heel laag. De mensen houden dus sowieso veel geld zelf over, hebben de overheid ook minder nodig om te overleven.
Ik geloof ook dat Rusland een flattax heeft van maximaal 15%. Dus zo woedend zullen de mensen niet snel worden.
The End Times are wild
  vrijdag 4 september 2026 @ 19:41:48 #98
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221726559
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 19:32 schreef LXIV het volgende:

[..]
Maar dan heb je toch 56% over? En als je minder dan dat uitgeeft aan voedsel dan hoef je daar toch niet op te bezuinigen?
Een groot deel van de Russen leeft praktisch onafhankelijk van de staat. Die pompen hun eigen water, hakken hun eigen hout en hebben hun eigen tuin. Die merken daar niks van. En in Moskou en St-Petersburg is nog voldoende luxe aanwezig.

Nu is zo'n percentage altijd arbitrair en maar net hoe je rekent. Maar een heel groot deel aan defensie lijkt mij evident, ze moeten tegenop de halve NAVO produceren.
In 1944 gaf de Soviet-Unie 53% van het BNP uit aan defensie (Grok). En dat was in een tijd dat je relatief veel meer van je BNP nodig had voor primaire levensbehoeften.
Je gaat maar gewoon even lezen. Ik ga niet tegen de clippen op argumenteren.
Geen enkel land kan zo even tientallen procenten van de economie her alloceren op een zinvolle manier zonder dat het geen giga impact heeft. Hier zijn wij bezig met enkele tienden van procenten te her-alloceren, maar dat krijgen wij schijnbaar niet eens uitgegeven.
pi_221726564
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 september 2026 19:41 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Je gaat maar gewoon even lezen. Ik ga niet tegen de clippen op argumenteren.
Geen enkel land kan zo even tientallen procenten van de economie her alloceren op een zinvolle manier zonder dat het geen giga impact heeft. Hier zijn wij bezig met enkele tienden van procenten te her-alloceren, maar dat krijgen wij schijnbaar niet eens uitgegeven.
Dat komt omdat jij denkt dat het over GDP gaat.
pi_221726565
quote:

[..]
Begin jij nu ook al?

Zucht. Ik word echt moe.

Een opstand in een dictatuur duurt wel even. Alle oppositie is lamgelegd zoals je ook wel weet.

Nazi Duitsland zou op 70% van het GDP hebben gezeten in 1943 volgens Mark Harrison in 'Economics of WW2'
En dan 75-80 tegen het einde. Maar dat was wel honger lijden ja.
  vrijdag 4 september 2026 @ 19:51:49 #101
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_221726626
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 19:22 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ik zou in dat geval die 2e 'vijand' (ik neem aan dat je USA bedoelt) toch binden aan ons. Want Europa maakt tegen 3 vijanden geen kans en cultureel en historisch gezien is de USA nu eenmaal een bondgenoot, Trump of geen Trump.
Dat is precies wat Europa doet of op zijn minst steeds probeert. Maar dat vergt wel een zekere mate van coöperatie van die andere partij, hoe klein ook.

De VS is nog steeds een bondgenoot alleen geen betrouwbare bondgenoot meer. Vanzelfsprekend is vervangen door aarzeling. Het terugtrekken van goudreserves door o.a. Frankrijk en Nederland passen in dat beeld.

Als Europa moeten we onszelf herpakken en opnieuw uitvinden. Hopelijk zonder al te veel kwijt te raken van wat ons anders maakt dan andere werelddelen. Nergens is het leven voor zovelen beter dan hier, dat verdedigen is zeer de moeite waard. Zowel economisch verdedigen als militair verdedigen. Oekraïne daarbij ook offensief ondersteunen past daarbij
  vrijdag 4 september 2026 @ 20:00:03 #102
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221726661
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 19:36 schreef skysherrif het volgende:

[..]

In dezelfde link (zet even op: Military expenditure current USD) zie je dat de totale uitgaven circa 148 miljard usd zijn. Ik heb even verder gekeken, totale GDP is circa 2,56 trillion (2025)
Ik maak even de som 148/2560= ~ 5,78% (dus feitelijk percentage gdp dat aan defensie gaat)

Het totale overheidsbudget betreft cira (20%) 500 miljard usd. 148/500 = ~30%

We kunnen dus stellen dat een aanzienlijk deel van de publieke uitgaven naar defensie/politie gaat, maar op het totaal van de economie valt dat mee. Blijkbaar regelt (wordt geacht) de Rus veel zelf, ipv de overheid dat doet.

Bovenstaande is een verduidelijking/nuancering op mijn eerdere stelling dat 44% niet kan, dat percentage lijkt mij nog steeds onwaarschijnlijk hoog, maar het lijkt er wel degelijk op (omdat Russische overheid minder belasting ophaalt cq budget heeft) dat een stevig deel van het publieke budget aan defensie opgaat. Een verdubbeling tov voor de oorlog.

NB: volgens deze stat is 18,9% wat er besteed wordt aan defensie. Volgens mij wordt er een defenitie spelletje gespeeld. Als je de politie, rechterlijke apparaat en andere zaken meerekent dan ga je wel naar die 30%, maar sek alleen defensie zou zo rond de 20% kunnen zijn..

[ Bericht 10% gewijzigd door phpmystyle op 04-09-2026 20:10:01 ]
  vrijdag 4 september 2026 @ 20:00:29 #103
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221726665
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 19:51 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]
Dat is precies wat Europa doet of op zijn minst steeds probeert. Maar dat vergt wel een zekere mate van coöperatie van die andere partij, hoe klein ook.

De VS is nog steeds een bondgenoot alleen geen betrouwbare bondgenoot meer. Vanzelfsprekend is vervangen door aarzeling. Het terugtrekken van goudreserves door o.a. Frankrijk en Nederland passen in dat beeld.

Als Europa moeten we onszelf herpakken en opnieuw uitvinden. Hopelijk zonder al te veel kwijt te raken van wat ons anders maakt dan andere werelddelen. Nergens is het leven voor zovelen beter dan hier, dat verdedigen is zeer de moeite waard. Zowel economisch verdedigen als militair verdedigen. Oekraïne daarbij ook offensief ondersteunen past daarbij
Oekraïne hoort bij Europa , net Als Moldova
maar we hebben al arme landen zat ijn de EU dus doe maar niet bij de EU

Alhoewel Polen was ook straatarn en heeft nu eeen BNP bijna gelijk aan dat van Nederland

quote:
AI-overzicht
In 2026 bedraagt het nominale bruto binnenlands product (bbp/bnp) van Nederland naar schatting $1,45 biljoen (ongeveer ¤1,35 biljoen), terwijl dat van Polen rond de $1,13 biljoen ligt. [1] (https://www.worldometers.info/nl/bbp/bbp-per-land/)Totale economie (Nominaal BBP)Nederland: ~$1,45 biljoen (wereldwijd op plaats 18).
Polen: ~$1,13 biljoen (wereldwijd op plaats 21).
Verschil: De totale Nederlandse economie is in omvang groter dan de Poolse, hoewel Polen snel inloopt dankzij een sterke economische groei. [1] (https://www.facebook.com/(...)-20/941816948850214/), [2] (https://www.worldometers.info/nl/bbp/bbp-per-land/)

Economische groei in 2026
Polen: Heeft een sterke reële bbp-groei van naar verwachting 3,3% tot 3,6%, waarmee het een van de snelst groeiende economieën in de EU is.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  vrijdag 4 september 2026 @ 20:01:50 #104
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221726682
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 19:51 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]

Ik denk dat het Trump-tijdperk als een tijdelijke abbreviatie gezien zal worden. En de USA heeft ons net zo hard nodig. Dus deel ze svp niet in bij 'vijanden' maar bij 'tijdelijk van het padje, niet teveel op rekenen'
The End Times are wild
  vrijdag 4 september 2026 @ 20:03:47 #105
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_221726703
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 september 2026 20:00 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
In dezelfde link (zet even op: Military expenditure current USD) zie je dat de totale uitgaven circa 148 miljard usd zijn. Ik heb even verder gekeken, totale GDP is circa 2,56 trillion (2025)
Ik maak even de som 148/2560= ~ 5,78% (dus feitelijk percentage gdp dat aan defensie gaat)

Het totale overheidsbudget betreft cira (20%) 500 miljard usd. 148/500 = ~30%

We kunnen dus stellen dat een aanzienlijk deel van de publieke uitgaven naar defensie/politie gaat, maar op het totaal van de economie valt dat mee. Blijkbaar regelt (wordt geacht) de Rus veel zelf, ipv de overheid dat doet.

Bovenstaande is een verduidelijking/nuancering op mijn eerdere stelling dat 44% niet kan, dat percentage lijkt mij nog steeds onwaarschijnlijk hoog, maar het lijkt er wel degelijk op (omdat Russische overheid minder belasting ophaalt cq budget heeft) dat een stevig deel van het publieke budget aan defensie opgaat. Een verdubbeling tov voor de oorlog.
Ja Rusland heeft een kleine overheid inderdaad. Dus 7,5% van het BBP lijkt wel mee te vallen, maar Rusland zit met 44% wel op een maximum wat de overheid aan kan.
Nog meer geld ophalen in hun eigen economie kan niet meer. Dan valt het helemaal om.
  vrijdag 4 september 2026 @ 20:05:18 #107
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221726708
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 20:01 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ik denk dat het Trump-tijdperk als een tijdelijke abbreviatie gezien zal worden. En de USA heeft ons net zo hard nodig. Dus deel ze svp niet in bij 'vijanden' maar bij 'tijdelijk van het padje, niet teveel op rekenen'
Het kan wel degelijk een einde van een tijdperk betekenen. En ik vraag mij ook af of wij daar spijtig om moeten zijn. Ik kijk toch wel met dubbele gevoelens op alle acties die USA heeft gedaan in de periode ná de tweede wereld oorlog en welke implicaties dat voor ons heeft gehad.
  vrijdag 4 september 2026 @ 20:05:56 #108
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221726714
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 20:04 schreef Adames het volgende:

[..]
Ja Rusland heeft een kleine overheid inderdaad. Dus 7,5% van het BBP lijkt wel mee te vallen, maar Rusland zit met 44% wel op een maximum wat de overheid aan kan.
Nog meer geld ophalen in hun eigen economie kan niet meer. Dan valt het helemaal om.
Het BNP van Ruzzia is gebaseerd op de oorlogsproductie die ze aan zich zelf verkopen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  vrijdag 4 september 2026 @ 20:05:58 #109
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221726715
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 20:04 schreef Adames het volgende:

[..]
Ja of ze moeten meer belasting ophalen, maar dat zal niet zo simpel gaan..
  vrijdag 4 september 2026 @ 20:07:44 #110
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221726726
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 september 2026 20:05 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Ja of ze moeten meer belasting ophalen, maar dat zal niet zo simpel gaan..
Daartoe hebben ze meer mogelijkheden dan wij. Want als je hier de belastingen verhoogd met 40% dan heeft niemand nog wat over.
The End Times are wild
  vrijdag 4 september 2026 @ 20:11:39 #111
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221726755
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 20:07 schreef LXIV het volgende:

[..]
Daartoe hebben ze meer mogelijkheden dan wij. Want als je hier de belastingen verhoogd met 40% dan heeft niemand nog wat over.
Mwoah.
Je moet kijken naar wat mensen te besteden hebben, de meeste mensen geven >90% van hun inkomen uit, dat zal in Rusland ook zo zijn. Vlad gaat als een gieter af als hij in de portemonnee van burgers komt.
pi_221726765
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 19:38 schreef LXIV het volgende:

[..]
En ik lees dat de overheidsbestedingen van Rusland minder zijn dan 40% van het BNP. Dat is dus heel laag. De mensen houden dus sowieso veel geld zelf over, hebben de overheid ook minder nodig om te overleven.
Ik geloof ook dat Rusland een flattax heeft van maximaal 15%. Dus zo woedend zullen de mensen niet snel worden.
We moeten eigenlijk voor dit soort dingen juist nog dieper onderzoek doen. Namelijk omdat ik vermoed dat zaken waar mensen van overleven en rondkomen ook veelal door regionale budgetten worden gefinancieerd. En we weten dat regionale budgetten zeker in bepaalde regios enorm worden opgeslokt door de sign up bonussen die militairen krijgen bij het tekenen van een defensiecontract.

https://www.themoscowtime(...)laden-regions-a93545

Zelfs zo dat de centrale overheid enorm moet bijspringen om die te redden van hun schulden. En ben dan ook weer benieuwd waar die kosten terechtkomen op het balansboekje voor dit jaar en of je die dan ook moet rekenen bij defensieuitgaven maargoed.

---

Dan meer voor PHP, als inderdaad 44% nu van het budget voor dit jaar en wat ook steeds meeroploopt wordt uitgegeven aan defensie dat we dan niet veel grotere problemen moeten zien.

Daarvoor is dit een goed artikel om te lezen:

https://babel.ua/en/news/(...)due-to-cash-shortage , is kort maar dit als belangrijke highlight:

quote:
As part of the austerity regime, Russia has cut budget funding for non-war-related items, social programs, regional support, and national debt by 35%. Federal agencies have also been instructed to prepare for 15% staff cuts and postpone all non-essential spending.

Despite this, the situation is not considered critical at the moment. According to Bloombergʼs interlocutors, Russia can still continue to finance the war for several years.
Dusja Rusland kan helaas nog even doorgaan en het zijn Oekraiense en Russische burgers die daar steeds meer onder zullen lijden.
  vrijdag 4 september 2026 @ 20:13:52 #113
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221726767
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 september 2026 20:11 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Mwoah.
Je moet kijken naar wat mensen te besteden hebben, de meeste mensen geven >90% van hun inkomen uit, dat zal in Rusland ook zo zijn. Vlad gaat als een gieter af als hij in de portemonnee van burgers komt.
Ik bedoel, de belastingdruk in Rusland en China is ongeveer de helft van die in Frankrijk, Belgie of Nederland. Dat geeft wel ruimte voor verhoging. Wij zitten echt aan het maximale. Daarom dat de staat nu ook vermogen gaat innemen om de boel rond te krjigen (box 3 en erven). Op inkomen heffen is al niet meer haalbaar.
The End Times are wild
  vrijdag 4 september 2026 @ 20:16:16 #114
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221726785
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 20:13 schreef skysherrif het volgende:

[..]
We moeten eigenlijk voor dit soort dingen juist nog dieper onderzoek doen. Namelijk omdat ik vermoed dat zaken waar mensen van overleven en rondkomen ook veelal door regionale budgetten worden gefinancieerd. En we weten dat regionale budgetten zeker in bepaalde regios enorm worden opgeslokt door de sign up bonussen die militairen krijgen bij het tekenen van een defensiecontract.

Zelfs zo dat de centrale overheid enorm moet bijspringen om die te redden van hun schulden. En ben dan ook weer benieuwd waar die kosten terechtkomen op het balansboekje voor dit jaar en of je die dan ook moet rekenen bij defensieuitgaven maargoed.

Het is altijd extreem moeilijk dit te vergelijken. In Belgie is de belastingdruk enorm, hoger dan in Nederland. Maar ik kom daar vaak, de Belgen wonen in veel grotere, mooiere, vrijstaande huizen, ze rijden in duurdere auto's, ze eten vaker en beter buiten de deur en de sociale mogelijkheden daar zijn zeer luxueus. Dus wie leeft er dan het beste?
Zelfde voor Italie. Al is het bijna failliet, meer zwembaden of duurdere auto's dan je in Nederland tegenkomt. En heel veel mensen hebben een eigen huis met geen of lage hypotheek.
The End Times are wild
pi_221726804
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 20:16 schreef LXIV het volgende:

[..]
Het is altijd extreem moeilijk dit te vergelijken. In Belgie is de belastingdruk enorm, hoger dan in Nederland. Maar ik kom daar vaak, de Belgen wonen in veel grotere, mooiere, vrijstaande huizen, ze rijden in duurdere auto's, ze eten vaker en beter buiten de deur en de sociale mogelijkheden daar zijn zeer luxueus. Dus wie leeft er dan het beste?
Zelfde voor Italie. Al is het bijna failliet, meer zwembaden of duurdere auto's dan je in Nederland tegenkomt. En heel veel mensen hebben een eigen huis met geen of lage hypotheek.
Klopt het is ook lastig te vergelijken, en zeg ook niet dat morgen de Russen ineens geen geld meer hebben voor eten, zeker niet. Deels natuurlijk ook gewoon gevoed door een enorme oorlogseconomie.

Mijn punt was eigenlijk vooral even dat het Russische budget inmiddels wel echt voor het grootste deel naar defensie gaat. Wat ook inderdaad niet meer dan logisch is bij een oorlog van deze schaal.
  vrijdag 4 september 2026 @ 20:20:14 #116
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221726807
twitter

plottwist
The End Times are wild
  vrijdag 4 september 2026 @ 20:20:58 #117
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221726815
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 20:19 schreef skysherrif het volgende:

[..]
Klopt het is ook lastig te vergelijken, en zeg ook niet dat morgen de Russen ineens geen geld meer hebben voor eten, zeker niet. Deels natuurlijk ook gewoon gevoed door een enorme oorlogseconomie.

Mijn punt was eigenlijk vooral even dat het Russische budget inmiddels wel echt voor het grootste deel naar defensie gaat. Wat ook inderdaad niet meer dan logisch is bij een oorlog van deze schaal.
Ja, heel groot deel. Dat denk ik ook, kan haast ook niet anders.
The End Times are wild
  vrijdag 4 september 2026 @ 20:22:43 #118
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221726824
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 20:13 schreef skysherrif het volgende:

[..]

---

Dan meer voor PHP, als inderdaad 44% nu van het budget voor dit jaar en wat ook steeds meeroploopt wordt uitgegeven aan defensie dat we dan niet veel grotere problemen moeten zien.

Daarvoor is dit een goed artikel om te lezen:

https://babel.ua/en/news/(...)due-to-cash-shortage , is kort maar dit als belangrijke highlight:
[..]
Dusja Rusland kan helaas nog even doorgaan en het zijn Oekraiense en Russische burgers die daar steeds meer onder zullen lijden.
Even gelezen:
quote:
Als onderdeel van het bezuinigingsregime heeft Rusland de budgetfinanciering voor niet-oorlogsgerelateerde items, sociale programma's, regionale steun en staatsschuld met 35% verlaagd. Federale agentschappen hebben ook de opdracht gekregen om zich voor te bereiden op 15% personeelsbezuinigingen en alle niet-essentiële uitgaven uit te stellen.
Vind ik een bizarre (maar ik kan het tegendeel niet bewijzen) stelling. Even 35% bezuinigen op wat dan? Dat zijn niet de puntenslijpers of de inhuur van wat externen. Dat is zo dramatisch dat ik het niet kan voorstellen. Of we missen context? Is dit over een tijdscohort van 15 jaar?

quote:
Tegelijkertijd is het Russische federale begrotingstekort al gegroeid tot $ 77,2 miljard, of 2,8% van het bbp. Dit is aanzienlijk hoger dan de 1,6% van het BBP die voor 2026 is gepland. Volgens interne prognoses van het Russische ministerie van Financiën kan het tekort tegen het einde van het jaar nog meer toenemen, en in 2027 kan het 3,2-3,8% van het bbp bereiken.
Dat is niet lekker voor Rusland omdat je Rubles niet makkelijk kunt verkopen op de internationale markt. Maar ook dit zijn percentages waar we in Europa alleen maar van konden dromen..

Wat mij betreft doet een onafhankelijk journalistiek programma eens onderzoek naar hoe Rusland dit precies doet, zonder te vervallen dat alle Russen platzak zijn ten faveure van het leger. Ik zou het best eens op detail uitgeplozen willen hebben.
  vrijdag 4 september 2026 @ 20:23:38 #119
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221726836
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 20:13 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ik bedoel, de belastingdruk in Rusland en China is ongeveer de helft van die in Frankrijk, Belgie of Nederland. Dat geeft wel ruimte voor verhoging. Wij zitten echt aan het maximale. Daarom dat de staat nu ook vermogen gaat innemen om de boel rond te krjigen (box 3 en erven). Op inkomen heffen is al niet meer haalbaar.
Klopt. Er is nog maar weinig onbenutte belastingcapaciteit.
Gelukkig kunnen wij lenen :P

[ Bericht 0% gewijzigd door phpmystyle op 04-09-2026 20:29:16 ]
  vrijdag 4 september 2026 @ 20:24:50 #120
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221726850
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 20:16 schreef LXIV het volgende:

[..]
Dat gevoel bekruipt mij ook wel eens. Dat wij ons rijker rekenen/voelen tov andere landen, maar dat het elders ook echt niet zo slecht is als soms voorgesteld.
pi_221726872
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 20:20 schreef LXIV het volgende:
[ x ]
plottwist
Kan je de bron halen welk Oekraiens media outlet dit naar buiten gebracht heeft, ik kan er geen vinden.

Volgens de vertaling gaat alles ook over "mogelijk"

Maar ik zal eens navraag doen bij mensen die die drones als een stel autisten tracken over Oekraine wat zij er van zeggen.
  vrijdag 4 september 2026 @ 20:30:07 #122
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221726898
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 september 2026 20:23 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Klopt. Er is nog maar weinig onbenutte belastingcapaciteit.
Gelukkig kunnen wij leven :P
Wij zitten allang rechts van de Laffer curve.

Zelf heeft werken voor mij financieel gezien geen enkele zin meer. Als ik first-in, first out redeneer ga ik dat restant geld wat ik krijg zelf nooit opmaken, en na IB, jarenlang afromen box3, inflatie en erfbelastign blijft er voor iedere euro die ik dan verdien nog 10 cent voor mijn kinderen over.
Dus kies ik altijd voor tijd ipv geld.
The End Times are wild
pi_221726899
Je kunt het wel gemakkelijk over de kosten in geld uitgedrukt hebben, maar de kosten zijn natuurlijk veel ernstiger in de vorm van honderdduizenden doden en gewonden. De gewonden zullen een blijvende last voor een land in oorlog opleveren. Verder gaat het natuurlijk ook over het zeer grote aantal mensen dat het land ontvlucht om buiten de oorlog te kunnen blijven dat is ook een grote last voor een oorlogsnatie. En dan kunnen we het ook nog hebben over de enorme schade aan infrastructuur, bedrijven, en militaire objecten.
Bovendien komt een oorlogsnatie in een soort oorlogseconomie en dat heeft vele gevolgen voor civiele bedrijven. Op dit moment gaan er heel erg veel civiele bedrijven failliet.
Het is daarmee een veel grotere ramp dan men op het eerste gezicht ziet. Het kost vele decennia om alles weer op orde te krijgen.

Nu iets over onze grote vriend Trump:
Die wil dat Europa de kosten die president Biden maakte voor de ondersteuning van Oekraïne gaat betalen.
Dit is natuurlijk volkomen absurd.
Amerika heeft net als het Verenigd Koninkrijk en Rusland, naast de algemene erkenning door alle landen van de VN, extra garanties aan Oekraïne gegeven voor haar onafhankelijkheid en haar territoriale integriteit in verband met de overdracht van haar kernwapenarsenaal. (Frankrijk en China hebben dat in iets afgezwakte vorm ook gedaan)
Toen Rusland in de persoon van Poetin deze overeenkomst op brute wijze en illegaal in precies de tegenovergestelde richting verbrak kan het natuurlijk niet zo zijn dat andere landen die kosten voor hun rekening gaan nemen.
Amerika heeft zich garant gesteld en het is dan ook niet meer dan normaal dat zij ook de kosten die dat met zich meebrengt zelf voor haar rekening neemt en zich aan de overeenkomst houdt.

[ Bericht 37% gewijzigd door Pegos op 04-09-2026 20:42:36 ]
  vrijdag 4 september 2026 @ 20:31:02 #124
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221726908
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 20:26 schreef skysherrif het volgende:

[..]
Kan je de bron halen welk Oekraiens media outlet dit naar buiten gebracht heeft, ik kan er geen vinden.

[ afbeelding ]

Volgens de vertaling gaat alles ook over "mogelijk"

Maar ik zal eens navraag doen bij mensen die die drones als een stel autisten tracken over Oekraine wat zij er van zeggen.
Ja, ben benieuwd.
Maar dat het een relatie heeft met die fittie van dinsdag klinkt ook weer niet zo raar. Was wel hele toevallige timing anders.
The End Times are wild
pi_221726916
quote:

[poll=10360]
We zijn al in oorlog.
  vrijdag 4 september 2026 @ 20:32:18 #126
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221726917
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 20:30 schreef Pegos het volgende:
Je kunt het wel gemakkelijk over de kosten in geld uitgedrukt hebben, maar de kosten zijn natuurlijk veel ernstiger in de vorm van honderdduizenden doden en gewonden. De gewonden zullen een blijvende last voor een land in oorlog opleveren. Verder gaat het natuurlijk ook over het grote aantal mensen dat het land verlaat om buiten de oorlog te kunnen blijven dat is ook een grote last voor een oorlogsnatie. En dan kunnen we het ook nog hebben over de enorme schade aan infrastructuur, bedrijven, en militaire objecten.
Bovendien komt een oorlogsnatie in een soort oorlogseconomie en dat heeft vele gevolgen voor civiele bedrijven. Op dit moment gaan er heel erg veel civiele bedrijven failliet.
Het is daarmee een veel grotere ramp dan men op het eerste gezicht ziet. Het kost vele decennia om alles weer op orde te krijgen,
Ja, eens. Vooral het vertrek van de hoger opgeleiden naar het buitenland, die mogelijk helemaal niet meer terugkeren, is een verlies dat héél lang duurt om nog goed te maken. Daarbij vergeleken is infra nog goed te doen.
The End Times are wild
  vrijdag 4 september 2026 @ 20:32:58 #127
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221726919
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 20:32 schreef Opnaarutrecht het volgende:

[..]
We zijn al in oorlog.
In zekere zin wel> Daarom heb ik gedefinieerd wanneer NAVO-soldaten openlijk mee gaan vechten (in welke vorm dan ook).
The End Times are wild
  vrijdag 4 september 2026 @ 20:36:47 #128
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221726944
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 20:30 schreef LXIV het volgende:

[..]
Wij zitten allang rechts van de Laffer curve.

Zelf heeft werken voor mij financieel gezien geen enkele zin meer. Als ik first-in, first out redeneer ga ik dat restant geld wat ik krijg zelf nooit opmaken, en na IB, jarenlang afromen box3, inflatie en erfbelastign blijft er voor iedere euro die ik dan verdien nog 10 cent voor mijn kinderen over.
Dus kies ik altijd voor tijd ipv geld.
Nouja, werken heeft blijkbaar voor velen nog wel zin, immers ze werken..
WW uitkering moet je hebben opgebouwd (heeft niet iedereen), bijstand is niet aantrekkelijk vanuit werkende situatie met vermogen. Bijstand is wel aantrekkelijk als je eigenlijk al aan lagere wal zit.

Jouw situatie ken ik niet. Maar als je genoeg hebt, en je rekent inderdaad uit dat je eerst inkomstenbelasting moet betalen, vervolgens vermogensbelasting (rendeert jouw geld niet?) en daarna erfbelasting omdat je dat verdiende geld niet uitgeeft dat door je kids betaald moet worden. Ja dan kan er zomaar 60/70% belasting over betaald worden.
  vrijdag 4 september 2026 @ 20:39:18 #129
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221726959
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 20:32 schreef LXIV het volgende:

[..]
In zekere zin wel> Daarom heb ik gedefinieerd wanneer NAVO-soldaten openlijk mee gaan vechten (in welke vorm dan ook).
Schei uit.
Er is maar een situatie realistisch denkbaar dat NAVO soldaten gaan vechten tegen Russische soldaten en dat is wanneer NAVO soldaten in de baltics worden aangevallen door Russische soldaten.

Ik zie geen voorstelbaar scenario dat Frankrijk of Duitsland actief soldaten naar voren gaat schuiven. Politiek volstrekt ondenkbaar. Tenzij Rusland Europa binnenvalt. Maar ook dat zie ik niet gebeuren.
pi_221726965
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 20:31 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ja, ben benieuwd.
Maar dat het een relatie heeft met die fittie van dinsdag klinkt ook weer niet zo raar. Was wel hele toevallige timing anders.
Het enige wat ik zelf weet is dat er een paar drones waren die een uur lang rond de ring van Kyiv heen cirkelden alvorens er uiteindelijk 1tje het doel bereikte.

Er zijn tientallen Oekraiense kanalen die live updates geven over waar drones vandaan komen en waarze heen vliegen

Geen zin om deze zelf uit te tekenen, maar als je de locaties opzoeket zijn ze inderdaad wezen cirkelen.

SPOILER
Dat hij van die locatie in een rechte lijn naar het SBU gebouw is gevlogen lijkt met eigenlijk niets overeen te komen wat is geobserveerd van wat ik kan vinden en weet iig.
  vrijdag 4 september 2026 @ 20:42:53 #131
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221726991
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 20:39 schreef skysherrif het volgende:
F
[..]
Het enige wat ik zelf weet is dat er een paar drones waren die een uur lang rond de ring van Kyiv heen cirkelden alvorens er uiteindelijk 1tje het doel bereikte.

Er zijn tientallen Oekraiense kanalen die live updates geven over waar drones vandaan komen en waarze heen vliegen

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Geen zin om deze zelf uit te tekenen, maar als je de locaties opzoeket zijn ze inderdaad wezen cirkelen.

SPOILER
Dat hij van die locatie in een rechte lijn naar het SBU gebouw is gevlogen lijkt met eigenlijk niets overeen te komen wat is geobserveerd van wat ik kan vinden en weet iig.
Dat weet ik niet, maar wat relevant is is de vraag of die drone uit Rusland kwam of intern. Dat ze wisten waar ze hem moesten gooien zegt ook wel iets
The End Times are wild
  vrijdag 4 september 2026 @ 20:53:43 #132
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221727066
@skysherrif: ik ben niet zo goed thuis als jij in alle twitteraars en of deze betrouwbaar zijn of niet, maar dit wordt als bron genoemd:
twitter

Ik merk al snel dat je via twitter in een bepaalde flow/stream terecht komt met alleen maar nieuws van één zijde, waardoor je beeld snel vertroebelt.
The End Times are wild
  vrijdag 4 september 2026 @ 20:54:40 #133
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221727071
Ongelooflijk als ze elkaar gaan bevechten..
pi_221727094
Ik zie dat voorlopig alleen nog maar hier langskomen, niet op (mijn) Twitter. Lijkt me ook perfect voor een russische psy-op, dit.
  vrijdag 4 september 2026 @ 21:00:04 #135
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221727119
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 20:56 schreef MaxMark het volgende:
Ik zie dat voorlopig alleen nog maar hier langskomen, niet op (mijn) Twitter. Lijkt me ook perfect voor een russische psy-op, dit.
Dat ze dit na aanleiding van die schietpartij zo getimed hebben, bedoel je?
The End Times are wild
pi_221727127
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 20:53 schreef LXIV het volgende:
@:skysherrif: ik ben niet zo goed thuis als jij in alle twitteraars en of deze betrouwbaar zijn of niet, maar dit wordt als bron genoemd:
[ x ]

Ik merk al snel dat je via twitter in een bepaalde flow/stream terecht komt met alleen maar nieuws van één zijde, waardoor je beeld snel vertroebelt.
Marta Havryshko heeft een hekel aan Oekraine, of laten we in ieder geval neutraal zeggen dat ze een hekel heeft aan de Oekraiense regering.

Net zoals de vorige bron een Pro russische witrus is.

Dat terzijde, dat heeft Flash nooit gezegd trouwens, ik kan wel laten zien wat hij wel heeft gezegd:

MAW de Drone pikte een signaal op in Kyiv waardoor de drone manueel bestuurd kon worden ipv te werken met een GPS doelwit, waardoor de drone precies in het kantoor kon vliegen van Poklad. Wat ook verklaart waarom hij rondjes an het vliegen was tot hij het signaal kon oppikken.

--

Als ik Russische bronnen lees merk ik wel een enorme info campagne waar ze zeggen dat dit absoluut nieteen Russische aanval was. Ik denk dat het inderdaad interessant was gezien de timing met SBU/HUR en een goed moment van Rusland om nog meer tweedracht te zaaien of iig te proberen.

Maar de 2 mensen die hier gepost zijn die dit naar buiten brengen zijn geen mensen in het Oekraiense kamp :P
pi_221727129
In oorlog zijn leugens en bedrog belangrijke wapens.
pi_221727151
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 21:01 schreef skysherrif het volgende:

[..]
Marta Havryshko heeft een hekel aan Oekraine, of laten we in ieder geval neutraal zeggen dat ze een hekel heeft aan de Oekraiense regering.

Dat terzijde, dat heeft Flash nooit gezegd trouwens, ik kan wel laten zien wat hij wel heeft gezegd:

[ afbeelding ]

MAW de Drone pikte een signaal op in Kyiv waardoor de drone manueel bestuurd kon worden ipv te werken met een GPS doelwit, waardoor de drone precies in het kantoor kon vliegen van Poklad. Wat ook verklaart waarom hij rondjes an het vliegen was tot hij het signaal kon oppikken.

--

Als ik Russische bronnen lees merk ik wel een enorme info campagne waar ze zeggen dat dit absoluut nieteen Russische aanval was. Ik denk dat het inderdaad interessant was gezien de timing met SBU/HUR en een goed moment van Rusland om nog meer tweedracht te zaaien of iig te proberen.

Maar de 2 mensen die hier gepost zijn die dit naar buiten brengen zijn geen mensen in het Oekraiense kamp :P
Wel slim gedaan, en relatief eenvoudig te kopiëren.
pi_221727159
quote:

[..]

[ afbeelding ]

--

Ik zat nog eens te kijken terwijl ik dit type, waarom de vele emoji reacties op dit bericht die lachen alsof ze hem niet serieus nemen. Terwijl 1 flash nooit zoveel emojis krijgt op berichten, 2 de reacties op de post helemaal niet laten zien alsof ze hem niet serieus nemen.

Enige conclusie die ik kan maken is dat er een botnetwerk al die emojis plaatst op zijn post (wat overigens heel makkelijk en veel voorkomend is op TG) juist om deze psyops verder te voeden.

-

Hier bijv hetzelfde op deze post

vrijdag 4 september 2026 @ 21:06:58 #140
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221727161
quote:

[..]

[ afbeelding ]

--

Dat maakt het al minder betrouwbaar dus. Wel snel gereageerd van Rusland als ze zo snel daar een drone en een agent kunnen inzetten.
The End Times are wild
pi_221727166
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 17:28 schreef LXIV het volgende:

[..]
Wat zou ik daaraan hebben?
Wellicht de gedachte creeren dat we Rusland vooral hun zin moeten geven want ze zijn de grote boze beer en anders komt hel en verdoemenis ook in ons land? Beweegreden weet ik uiteraard niet, kan ik alleen naar gissen. Sommige mensen doen dat dus omdat ze zelf zo bang zijn en hopen dat als iedereen dat wordt de pestkop z'n zin wordt gegeven en de situatie voor henzelf niet meer dreigend aanvoelt voorlopig. Of gebruiken angstaanjagen omdat ze het vervelend vinden dat er geld heengaat en dus hopen dat dat stopt.
pi_221727172
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 21:06 schreef LXIV het volgende:

[..]
Dat maakt het al minder betrouwbaar dus. Wel snel gereageerd van Rusland als ze zo snel daar een drone en een agent kunnen inzetten.
Russen zijn dan ook op bepaalde gebieden heel innovatief en effectief, helemaal de FSB en bepaalde drone eenheden als Rubicon. Waar misschien weer elementen in het landleger achterlopen op de feiten of te log zijn zich snel aan te passen.

Maar als het komt op lange afstand drones/wapens etc moet je ze helaas echt niet onderschatten
  vrijdag 4 september 2026 @ 21:12:21 #143
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221727191
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 21:07 schreef 3rr0r het volgende:

[..]
Wellicht de gedachte creeren dat we Rusland vooral hun zin moeten geven want ze zijn de grote boze beer en anders komt hel en verdoemenis ook in ons land? Beweegreden weet ik uiteraard niet, kan ik alleen naar gissen. Sommige mensen doen dat dus omdat ze zelf zo bang zijn en hopen dat als iedereen dat wordt de pestkop z'n zin wordt gegeven en de situatie voor henzelf niet meer dreigend aanvoelt voorlopig. Of gebruiken angstaanjagen omdat ze het vervelend vinden dat er geld heengaat en dus hopen dat dat stopt.
Maar dan overschat je de invloed van dit forum zelf (en dan nog eens mijn invloed op dit forum) toch gigantisch? Dit is een incrowd van 20 man, van wie de mening voor 90% al vast staat. Dan kun je hier posten wat je wil, dat gaat in de echte wereld helemaal niks, maar dan ook niks veranderen.

Natuurlijk bestaat beinvloeding, bijvoorbeeld via social media, maar dat is dan óf het beinvloeden van de massa, bijvoorbeeld door een influencer met een groot aantal volgelingen op instagram of zo, of het beinvloeden van een persoon met macht, op subtielere wijze, die ook daadwerkelijk iets kan doen.

Dit hier zijn 20 'nerds' (inclusief mezelf), die nauwelijks tot geen macht hebben ergens iets te veranderen. Dus vanuit dat opzicht is het echt zinloos.
The End Times are wild
pi_221727192
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 september 2026 20:54 schreef phpmystyle het volgende:
Ongelooflijk als ze elkaar gaan bevechten..
Dat is normaal daar, voor de oorlog zag je ook regelmatig vechtpartijen in het Oekraïense parlement.
The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it
  vrijdag 4 september 2026 @ 21:12:42 #145
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221727193
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 21:07 schreef 3rr0r het volgende:

[..]
Wat bij LXIV waarschijnlijk latent meespeelt is dat hij ook ziet dat Rusland een nagel aan de doodskist is voor de EU-unie én de liberale wereldorde, een orde waarin LXIV ook maar matig past.
  vrijdag 4 september 2026 @ 21:12:57 #146
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221727195
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 21:09 schreef skysherrif het volgende:

[..]
Russen zijn dan ook op bepaalde gebieden heel innovatief en effectief, helemaal de FSB en bepaalde drone eenheden als Rubicon. Waar misschien weer elementen in het landleger achterlopen op de feiten of te log zijn zich snel aan te passen.

Maar als het komt op lange afstand drones/wapens etc moet je ze helaas echt niet onderschatten
Maar ook de snelheid dan waarmee het bedacht is, opgezet is en ingeregeld en uitgevoerd. Of het lag toevallig al op de plank
The End Times are wild
  vrijdag 4 september 2026 @ 21:13:50 #147
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221727199
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 21:12 schreef LXIV het volgende:

[..]
Maar dan overschat je de invloed van dit forum zelf (en dan nog eens mijn invloed op dit forum) toch gigantisch? Dit is een incrowd van 20 man, van wie de mening voor 90% al vast staat. Dan kun je hier posten wat je wil, dat gaat in de echte wereld helemaal niks, maar dan ook niks veranderen.

Natuurlijk bestaat beinvloeding, bijvoorbeeld via social media, maar dat is dan óf het beinvloeden van de massa, bijvoorbeeld door een influencer met een groot aantal volgelingen op instagram of zo, of het beinvloeden van een persoon met macht, op subtielere wijze, die ook daadwerkelijk iets kan doen.

Dit hier zijn 20 'nerds' (inclusief mezelf), die nauwelijks tot geen macht hebben ergens iets te veranderen. Dus vanuit dat opzicht is het echt zinloos.
Mathematisch is de invloed vrijwel 0. Maar dit forum wordt gelezen door politici en beleidsmakers, dat weet ik haast zeker!
  vrijdag 4 september 2026 @ 21:14:26 #148
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221727201
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 september 2026 21:12 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Wat bij LXIV waarschijnlijk latent meespeelt is dat hij ook ziet dat Rusland een nagel aan de doodskist is voor de EU-unie én de liberale wereldorde, een orde waarin LXIV ook maar matig past.
De EU gebruikt deze oorlog, net als iedere crisis, alleen maar om haar macht meer te centraliseren. Wat dat betreft maak ik me geen illusies. Niets komt ze beter uit dan een gemeenschappelijke vijand! Er wordt nu ook letterlijk gepleit om veto-recht weg te nemen bij buitenlandse zaken.

Het is dus net andersom eigelijk..
The End Times are wild
  vrijdag 4 september 2026 @ 21:15:39 #149
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221727203
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 september 2026 21:13 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Mathematisch is de invloed vrijwel 0. Maar dit forum wordt gelezen door politici en beleidsmakers, dat weet ik haast zeker!
Misschien dat er een kamerlid af en toe kijkt op het forum als geheel. Maar dit topic? Blijft een cirkel jerk waarin ook heel veel sentiment en spam naar boven komt telkens.
The End Times are wild
pi_221727204
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 18:04 schreef LXIV het volgende:

[..]

Misschien wel.
pi_221727212
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 19:22 schreef LXIV het volgende:

[..]
VS is dan ook helemaal geen vijand. Dat is echt paranoide geneuzel.
  vrijdag 4 september 2026 @ 21:17:23 #152
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221727213
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 21:14 schreef LXIV het volgende:

[..]
De EU gebruikt deze oorlog, net als iedere crisis, alleen maar om haar macht meer te centraliseren. Wat dat betreft maak ik me geen illusies. Niets komt ze beter uit dan een gemeenschappelijke vijand! Er wordt nu ook letterlijk gepleit om veto-recht weg te nemen bij buitenlandse zaken.

Het is dus net andersom eigelijk..
Ja, dat is ook een gevolg van de oorlog.
Maar deze oorlog werkt ook ontwrichtend. Deze oorlog heeft er ook toe geleid dat het zogenoemde 'extreemrechts' meer tractie heeft gekregen door energieschaarste bij de onderklasse, op de flanken in Frankrijk en Duitsland hebben de pro Russische sentiment meer speelruimte. En bij de herverkiezing van TRump heeft dit ook een rolletje omdat BIden zich niet populair maakte met al deze wapenleveringen.

Dat de EU ook zoekt naar een gemeenschappelijke vijand is óók waar. Mes snijdt aan twee kanten.
pi_221727215
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 21:00 schreef LXIV het volgende:

[..]
Dat ze dit na aanleiding van die schietpartij zo getimed hebben, bedoel je?
Dat de aanval wel door de russen is gedaan en zij nu het "nieuws" naar buiten brengen dat het weer inteelt-vechten is van Oekraïne, want dat past goed bij het verhaal van de laatste dagen.
  vrijdag 4 september 2026 @ 21:18:38 #154
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221727222
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 september 2026 21:17 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Maar deze oorlog werkt ook ontwrichtend. Deze oorlog heeft er ook toe geleid dat het zogenoemde 'extreemrechts' meer tractie heeft gekregen door energieschaarste bij de onderklasse, op de flanken in Frankrijk en Duitsland hebben de pro Russische sentiment meer speelruimte. En bij de herverkiezing van TRump heeft dit ook een rolletje omdat BIden zich niet populair maakte met al deze wapenleveringen.

Dat de EU ook zoekt naar een gemeenschappelijke vijand is óók waar. Mes snijdt aan twee kanten.
Veel van de thema's waarop FN en FvD winnen, zoals migratie, energietekorten, EU-macht, hebben we onszelf aangedaan. Daar heeft Rusland nooit iets mee te maken gehad.
The End Times are wild
pi_221727259
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 september 2026 21:17 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Ik vind dat de discussie daarover nogal ongenuanceerd wordt gevoerd. Er zijn verschillende standpunten mogelijk omtrent Rusland - Oekraine. Je hebt absoluut een deel bij AFD, FN die pro-Russisch zijn, maar je hebt juist ook een harde anti-Rusland deel. Het grootste deel zit een beetje in het midden. Zijn in principe 'pro-Ukraine', maar zien het gewoon niet als prioriteit nummer 1. Ze willen eerst problemen oplossen in Duitsland, Frankrijk.
pi_221727265
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 21:12 schreef LXIV het volgende:

[..]

Bange mensen zijn vaak zo geconsumeerd door dat gevoel dat ze daar niet per se aan denken. Of het is de gedachte van 'alle beetjes helpen', hopen dat die mensen in hun eigen kring ook dat sentiment gaan verspreiden, als een olievlek dus. Of het was gewoon uiting van eigen emoties zonder doel te hebben anderen te overtuigen dezelfde angst aan te nemen maar dan ben je wel fanatiek daarin. Er zijn altijd ook genoeg lurkers overigens, mensen die gewoon meelezen maar niet participeren, dus het zijn er zeker meer dan 20. Niet dat het landelijk van invloed is maar just for your information.
  vrijdag 4 september 2026 @ 21:31:38 #157
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221727284
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 21:28 schreef 3rr0r het volgende:

[..]
Bange mensen zijn vaak zo geconsumeerd door dat gevoel dat ze daar niet per se aan denken. Of het is de gedachte van 'alle beetjes helpen', hopen dat die mensen in hun eigen kring ook dat sentiment gaan verspreiden, als een olievlek dus. Of het was gewoon uiting van eigen emoties zonder doel te hebben anderen te overtuigen dezelfde angst aan te nemen maar dan ben je wel fanatiek daarin. Er zijn altijd ook genoeg lurkers overigens, mensen die gewoon meelezen maar niet participeren, dus het zijn er zeker meer dan 20. Niet dat het landelijk van invloed is maar just for your information.
Maar dan nog, al zou het een ieniemienie-effect hebben, wat heb ik daar dan aan?
The End Times are wild
pi_221727347
https://www.lalettre.fr/f(...)emande,110871371-eve

Sommige kunnen het hier wel hebben over dat 'Amerika de vijand is" (volstrekt krankzinnig idee wat mij betreft), maar Duitsland focust nog steeds op goede bondgenootschap met Amerika. Blijven Amerika verkiezen boven Frankrijk.
pi_221727453
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 21:17 schreef theunderdog het volgende:

[..]
VS is dan ook helemaal geen vijand. Dat is echt paranoide geneuzel.
Onderbouw dit eens
pi_221727482
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 22:09 schreef Since2003 het volgende:

[..]
Onderbouw dit eens
Europa en VS zijn teveel verweven met elkaar. Het is ook helemaal niet 'nieuw', het is het zoveelste gedoetje met gekke Amerika. Maar uiteindelijk komen we altijd weer nader tot elkaar. De bondgenootschap tussen Amerika en Europa is een geheel systeem, daar kan je niet zomaar een einde aan maken. Als je dat echt wil dan kost dat jaren en jaren, en dan? heeft Amerika geen alternatief.

Amerika wil dan ook natuurlijk helemaal niet van ons af. Ze willen ons nog afhankelijker. Dat is het probleem. Het probleem is niet dat de VS ons geheel laat zitten. Nee het probleem is dat Amerika wil dat wij niet van ze af kunnen komen.
pi_221727541
Breaking:

Komt een drie daagse wapenstilstand
pi_221727548
twitter
pi_221727560
Wut, nog voordat Witloff en die druif Kushner er zijn geweest? Of is het juist vanwege hun bezoeken aan beide landen? En is "line of combat" de frontlinie of gewoon alles (incl. lange-afstands drones)?
pi_221727564
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 22:36 schreef MaxMark het volgende:
Wut, nog voordat Witloff en die druif Kushner er zijn geweest? Of is het juist vanwege hun bezoeken aan beide landen? En is "line of combat" de frontlinie of gewoon alles (incl. lange-afstands drones)?
Ik vermoed ja vanwege hen, en ja alles.
pi_221727566
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 22:36 schreef MaxMark het volgende:
Drie dagen voor de show.
  vrijdag 4 september 2026 @ 22:39:06 #167
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221727573
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 22:37 schreef MaxMark het volgende:
Alles dus:

[ x ]
Maar dit is de verwachting van Oekraine. Toch niet een harde toezegging van Rusland?
The End Times are wild
pi_221727578
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 22:39 schreef LXIV het volgende:

[..]
Maar dit is de verwachting van Oekraine. Toch niet een harde toezegging van Rusland?
Zo sterk als het leger van Ukraine is, zo zwak staan ze qua gebedel omtrent de VS. Ik moet nog maar zien of ze uberhaupt Kyiv gaan bezoeken.
pi_221727579
De Britse steun zal wel afnemen. Ik vind dat er overlap is gezien britse contributies

twitter
pi_221727582
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 september 2026 22:41 schreef Since2003 het volgende:
De Britse steun zal wel afnemen. Ik vind dat er overlap is gezien britse contributies

[ x ]
Wat heeft dit nu weer met Oekraine te maken?
  vrijdag 4 september 2026 @ 22:42:43 #171
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221727583
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 22:39 schreef LXIV het volgende:

[..]
Dit gaat over luchtaanvallen. Geen generieke wapenstilstand zover ik het lees.
  vrijdag 4 september 2026 @ 22:43:28 #172
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221727585
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 22:42 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Wat heeft dit nu weer met Oekraine te maken?
Britten leveren veel aan Oekraine.
pi_221727588

Russen^ (geen officiele bron)
pi_221727589
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 september 2026 22:43 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Britten leveren veel aan Oekraine.
Ja, dat snap ik. maar hoezo zal dat afnemen?

Of gaan we serieus acteren alsof we Argetinie als een serieus gevaar zien ? _O-
pi_221727595
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 22:43 schreef skysherrif het volgende:
[ afbeelding ]

Russen^ (geen officiele bron)
Waar heb je dit van?
  vrijdag 4 september 2026 @ 22:46:04 #176
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221727596
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 september 2026 22:41 schreef Since2003 het volgende:

[ x ]
5D schaak van Trump. Milei durft dit omdat Trump heeft gezegd de soevereiniteit van de UK over de Falklands niet meer te erkennen
The End Times are wild
pi_221727597
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 22:45 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Waar heb je dit van?
Telegram
pi_221727600
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 22:46 schreef skysherrif het volgende:

[..]
Telegram
Haha ja. Maar welke :)
pi_221727601

Zeer goed ingevoerde Oekraiense bron.
pi_221727602
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 22:46 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Haha ja. Maar welke :)
t.me/ZOV_Voevoda

Russische insider bij VKS
pi_221727604
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 22:46 schreef LXIV het volgende:

[..]
5D schaak van Trump. Milei durft dit omdat Trump heeft gezegd de soevereiniteit van de UK over de Falklands niet meer te erkennen
Dit is 5D schaak ja?

Het is uiteindelijk vooral het naaien van Argetinie. Want de uitstekende banden tussen Engeland en Amerika blijven gewoon bestaan, en na Milei is Arggetinie weer het irrelevante landje.
pi_221727609
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 22:47 schreef skysherrif het volgende:

[..]
t.me/ZOV_Voevoda

Russische insider bij VKS
Thx
  vrijdag 4 september 2026 @ 22:49:36 #183
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221727611
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 22:47 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Dit is 5D schaak ja?

Het is uiteindelijk vooral het naaien van Argetinie. Want de uitstekende banden tussen Engeland en Amerika blijven gewoon bestaan, en na Milei is Arggetinie weer het irrelevante landje.
Daarom is het 5D. Anders was het gewoon 4D
The End Times are wild
pi_221727613
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 22:46 schreef skysherrif het volgende:
[ afbeelding ]

Zeer goed ingevoerde Oekraiense bron.
Kijk, ik ben een leek he. Maar ik vraag mij wel steeds meer af hoe relevant dit soort bezoeken nog zijn. Wat verwacht men nou nog van die Amerikanen?
  vrijdag 4 september 2026 @ 22:51:37 #185
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221727618
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 22:49 schreef theunderdog het volgende:
en nog zijn. Wat verwacht men nou nog van die Amerikanen?
Ik denk dat áls er nog iets van een bestand of verdrag komt, dit toch via de Amerikanen zal zijn. Al wordt het steeds moeilijker.
Europa is veel te veel invested in Oekraine om in zo'n proces nog een serieuze rol te kunnen spelen. Ook te verdeeld, te zwak.
Als Trump en Xi de handen ineen slaan, en ook niet bang zijn beide partijen wat te dreigen, zou het nog kunnen...
The End Times are wild
pi_221727622
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 22:44 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Ja, dat snap ik. maar hoezo zal dat afnemen?

Of gaan we serieus acteren alsof we Argetinie als een serieus gevaar zien ? _O-
Engeland is geheel afhankelijk van precies 4 Typhoon jachtvliegtuigen.
Laat maar waaien
pi_221727624
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 22:51 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ik denk dat áls er nog iets van een bestand of verdrag komt, dit toch via de Amerikanen zal zijn. Al wordt het steeds moeilijker.
Europa is veel te veel invested in Oekraine om in zo'n proces nog een serieuze rol te kunnen spelen. Ook te verdeeld, te zwak.
Als Trump en Xi de handen ineen slaan, en ook niet bang zijn beide partijen wat te dreigen, zou het nog kunnen...
Ja kijk, ik begrijp dit in theorie wel. Maar het komt op mij allemaal over als: 'goh, we komen maar weer eens op de koffie......'

Er is uiteraard ongelooflijk veel dat ik niet zie. Dat besef ik mij. Maar op de informatie die ik heb, zie ik niet echt signalen voor serieuze ontwikkelingen.
pi_221727626
Overigens lijkt me de kans dat er op de grond een houdend 3 daagse ceasefire komt grenzend aan de 0, lucht zal wel moeten lukken.
pi_221727627
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 22:49 schreef LXIV het volgende:

[..]
Daarom is het 5D. Anders was het gewoon 4D
Ahja, ik dacht dat mensen dat vooral gebruikte als er iets 'groots' was. Dit is meer Trump does a little trolling.
  vrijdag 4 september 2026 @ 22:55:24 #190
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221727632
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 22:51 schreef LXIV het volgende:

[..]
Trump en Xi kunnen gewoon overeenkomen dat hun landen direct/indirecte leveranties gaan staken naar de strijdende partijen. Dan droogt het gauw op.
pi_221727635
Welke incentives heeft Xi hiervoor?
  vrijdag 4 september 2026 @ 22:57:13 #192
6484 ExTec
Hostes Europae moriantur
pi_221727646
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 22:56 schreef skysherrif het volgende:
Ja, of trump net zo goed.

Die doet louter dingen om hem en z'n cronies te verrijken. Grotere goed? Nog nooit van gehoord.
Scorched earth
  vrijdag 4 september 2026 @ 22:57:39 #193
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221727648
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 22:56 schreef skysherrif het volgende:
Geopolitiek niet. Voor hem is het ook wel lekker dat Rusland afhankelijk wordt van China. En wij kopen dure energie van Amerika en doen daar de inkoop voor Oekraiense wapens.

Maar als beide partijen uit charitatieve overwegingen willen dat de oorlog stopt, dan kunnen zij dat.
pi_221727652
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 september 2026 22:57 schreef ExTec het volgende:

[..]

Die doet louter dingen om hem en z'n cronies te verrijken. Grotere goed? Nog nooit van gehoord.
Trump wil gwn die Nobelprijs en denkt aan midterms (maar niet al teveel gezien Iran)
  vrijdag 4 september 2026 @ 22:58:31 #195
6484 ExTec
Hostes Europae moriantur
pi_221727657
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 september 2026 22:55 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Trump en Xi kunnen gewoon overeenkomen dat hun landen direct/indirecte leveranties gaan staken naar de strijdende partijen.
Helaas. Want dan komen de bonussen van de CEO's van LM en RTX in gevaar.
Scorched earth
pi_221727658
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 september 2026 22:57 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Geopolitiek niet. Voor hem is het ook wel lekker dat Rusland afhankelijk wordt van China. En wij kopen dure energie van Amerika en doen daar de inkoop voor Oekraiense wapens.

Maar als beide partijen uit charitatieve overwegingen willen dat de oorlog stopt, dan kunnen zij dat.
Maw China gaat niet al teveel doen, en Amerika is momenteel diplomatiek veel te onkundig om een deal die acceptabel is voor beide eruit te slepen.
  vrijdag 4 september 2026 @ 22:59:20 #197
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221727661
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 22:57 schreef skysherrif het volgende:

[..]
Trump wil gwn die Nobelprijs en denkt aan midterms (maar niet al teveel gezien Iran)
Nou, een succes zou hem wel goed uitkomen na het debacle in Iran
The End Times are wild
  vrijdag 4 september 2026 @ 22:59:47 #198
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221727666
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 22:58 schreef skysherrif het volgende:

[..]
Maw China gaat niet al teveel doen, en Amerika is momenteel diplomatiek veel te onkundig om een deal die acceptabel is voor beide eruit te slepen.
Daar kun je gelijk in hebben. Helaas.
Maar wat wil jij dan?
pi_221727675
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 22:59 schreef LXIV het volgende:

[..]
Nou, een succes zou hem wel goed uitkomen na het debacle in Iran
Ja daarom, maar het is niet alsof hij serieuze aanstalten maakt om daar mee te stoppen. Nouja zoals het spreekwoord ongeveer gaat, easy to enter a war, hard to exit. Zie ook Rusland.
pi_221727676
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 22:57 schreef skysherrif het volgende:

[..]
Denk dat je van dat laatste nog wel eens van een koude kermis van terugkomen. Maar goed, offtopic.
pi_221727678
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 september 2026 22:59 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Daar kun je gelijk in hebben. Helaas.
Maar wat wil jij dan?
Een ijzersterke langdurige vrede.
pi_221727682
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 23:03 schreef skysherrif het volgende:

[..]
En hoe moet dat eruit zien? bedoel, kunnen dan de feiten op de grond blijven zoals het nu is?
  vrijdag 4 september 2026 @ 23:04:42 #203
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221727684
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 23:03 schreef skysherrif het volgende:

[..]
Ja en hoe?
Beide partijen hebben eigenlijk geen perspectief op een totale overwinning.
pi_221727686
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 september 2026 22:57 schreef ExTec het volgende:

[..]
Trump z'n ego wordt gestreeld als hij een vredesakkoord voor elkaar krijgt.

Die FIFA Peace Prize is een beetje lullig als je ook de Nobel Peace Prize kan winnen.
  vrijdag 4 september 2026 @ 23:09:23 #205
6484 ExTec
Hostes Europae moriantur
pi_221727691
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 23:06 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Trump z'n ego wordt gestreeld als hij een vredesakkoord voor elkaar krijgt.

Die FIFA Peace Prize is een beetje lullig als je ook de Nobel Peace Prize kan winnen.
Natuurlijk, maar oek vragen: wil je please please please met f*ckin' sugar on-top jezelf overgeven zodat ik mooie sier kan maken met een vredesverdrag? - gaat em nu eenmaal niet worden.
Scorched earth
pi_221727700
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 september 2026 23:09 schreef ExTec het volgende:

[..]
Natuurlijk, maar oek vragen: wil je please please please met f*ckin' sugar on-top jezelf overgeven zodat ik mooie sier kan maken met een vredesverdrag? - gaat em nu eenmaal niet worden.
Een vrede zou toch ook vragen om terugtrekking van Russische troepen?
  vrijdag 4 september 2026 @ 23:13:59 #207
6484 ExTec
Hostes Europae moriantur
pi_221727708
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 23:11 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Een vrede zou toch ook vragen om terugtrekking van Russische troepen?
Trump tarieft de hele wereld de moeder, incl. eilanden waar alleen penguins wonen, maar 1 land niet: rus. Want putin is immers z'n bff.
Scorched earth
pi_221727714
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 september 2026 23:13 schreef ExTec het volgende:

[..]
Trump tarieft de hele wereld de moeder, incl. eilanden waar alleen penguins wonen, maar 1 land niet: rus. Want putin is immers z'n bff.
Ja, naja. Ik weet nog steeds niet hoe dat zit.
pi_221727715
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 september 2026 23:04 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Ja en hoe?
Beide partijen hebben eigenlijk geen perspectief op een totale overwinning.
Een Artikel 5 principe die ondertekend wordt met de NAVO, ze hoeven niet eens per se de NAVO volledig in. Rusland mag dan in mijn opinie Kramator, Sloviansk en Druzhivka hebben, steden zijn toch al helaas bijna volledig kapot geschoten. Geen idee wat ze er verder mee moeten. Alhoewel dat laatste uiteindelijk volledig aan Oekraine is.

Maar ik vrees dat dat niet acceptabel is voor Rusland dusja.

Bovenstaand is uiteraard niet mijn ideale situatie, maar puur wat op korte termijn een realistische manier zou kunnen zijn.
  vrijdag 4 september 2026 @ 23:15:59 #210
6484 ExTec
Hostes Europae moriantur
pi_221727719
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 23:15 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Ja, naja. Ik weet nog steeds niet hoe dat zit.
Van mij mag jij jezelf kietelen dat trump ineens het licht gaat zien en daadwerkelijk vervelend gaat doen tegen rus, maar ik zie het niet gebeuren.
Scorched earth
pi_221727725

Russische lange afstand drones vliegen ook nog steeds. (in oekraine is het al 0.00 geweest)
pi_221727726
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 september 2026 23:15 schreef ExTec het volgende:

[..]
Van mij mag jij jezelf kietelen dat trump ineens het licht gaat zien en daadwerkelijk vervelend gaat doen tegen rus, maar ik zie het niet gebeuren.
Zolang Ukraine sterk blijft, zou hij op een gegeven wel moeten. Althans, als de democraten winnen tijdens de midterms. Helpt allemaal mee.
  vrijdag 4 september 2026 @ 23:20:21 #213
6484 ExTec
Hostes Europae moriantur
pi_221727732
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 23:18 schreef theunderdog het volgende:
Althans, als de democraten winnen tijdens de midterms.
Dan wordt trump de moeder der alle lame ducks. Dan kan hij de komende 2 jaar AI slop posten op truth social en dat is het dan wel.
Scorched earth
pi_221727735
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 september 2026 23:20 schreef ExTec het volgende:

[..]
Dan wordt trump de moeder der alle lame ducks. Dan kan hij de komende 2 jaar AI slop posten op truth social en dat is het dan wel.
Als ze zowel het huis als het senaat winnen, dan kunnen ze behoorlijk wat forceren. maar goed, altijd nog liever een lame duck, dan iemand die Ukraine effectief dwars zit.
  vrijdag 4 september 2026 @ 23:25:10 #215
6484 ExTec
Hostes Europae moriantur
pi_221727745
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 23:21 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Als ze zowel het huis als het senaat winnen, dan kunnen ze behoorlijk wat forceren. maar goed, altijd nog liever een lame duck, dan iemand die Ukraine effectief dwars zit.
Eens, maar het een en ander spelt continuerende afnemende invloed op dit conflict.
Scorched earth
  vrijdag 4 september 2026 @ 23:27:54 #216
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221727752
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 23:15 schreef skysherrif het volgende:
ordt met de NAVO, ze hoeven niet eens per se de NAVO volledig in. Rusland mag dan in mijn opinie Kramator, Sloviansk en Druzhivka hebben, steden zijn toch al helaas bijna volledig kapot geschoten. Geen idee wat ze er verder mee moeten. Alhoewel dat laatste uiteindelijk volledig aan Oekraine is.

Maar ik vrees dat dat niet acceptabel is voor Rusland dusja.

Bovenstaand is uiteraard niet mijn ideale situatie, maar puur wat op korte termijn een
Rusland mag natuurlijk wel druk ervaren om te tekenen. Dat zal voor Oekraine ook nodig zijn. Zonder externe druk is het niet meer nodig. Xi heeft leverage op Putin, Trump op Zelensky.
En de NAVO is volgens mij de enige serieuze veiligheidsgarantie. Je zou nog kunnen zeggen een max aan NAVO-troepen in Oekraine tot aan een bepaald jaar, als onderhandelingsruimte.

Maar ik denk dat het veiliger is om nu op Putin en Zelensky druk uit te oefenen om akkoord te gaan dan het op z'n beloop te laten met de gay-gang van de EU op de backbench die vanuit een veilige positie deze oorlog misbruiken voor eigen politiek gewin, zonder iets te verbeteren.
The End Times are wild
pi_221727755
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 september 2026 23:25 schreef ExTec het volgende:

[..]
Eens, maar het een en ander spelt continuerende afnemende invloed op dit conflict.
Dat wel ja. Maar ben sowieso 'bang' voor Ukraine. Ook vanwege de ontwikkelingen binnen de EU. Steeds meer partijen die het toch anders zien (ik vind een pro-Rusland kwalificatie ook te simpel). Maar in elk geval moet Ukraine zich voorbereiden op minder steun.
  vrijdag 4 september 2026 @ 23:29:35 #218
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221727758
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 23:28 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Dat wel ja. Maar ben sowieso 'bang' voor Ukraine. Ook vanwege de ontwikkelingen binnen de EU. Steeds meer partijen die het toch anders zien (ik vind een pro-Rusland kwalificatie ook te simpel). Maar in elk geval moet Ukraine zich voorbereiden op minder steun.
Dat is ook nog een risico idd. Als FN of anders AfD aan de macht komen en ze durven echt de stekker uit de EU te trekken dan is dat ook voorbij.
The End Times are wild
pi_221727762
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 23:29 schreef LXIV het volgende:

[..]
Dat is ook nog een risico idd. Als FN of anders AfD aan de macht komen en ze durven echt de stekker uit de EU te trekken dan is dat ook voorbij.
Stekker uit de EU doen ze niet. Dat idee is voorbij. Ze willen een verrechtsing van de EU. Maar ze kunnen wel de stekker uit de hulp omtrent Ukraine trekken. Of een stekker die veel langer doet met opladen.
  vrijdag 4 september 2026 @ 23:33:13 #220
6484 ExTec
Hostes Europae moriantur
pi_221727769
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 23:29 schreef LXIV het volgende:
AfD
Die kunnen het leuk doen in een deelstaat ofzo, maar zullen een coalitie moeten smeden in de bondsdag.
Scorched earth
pi_221727781

Lekkere ceasefire, drone in kyiv in geslagen in een appartementengebouw.
pi_221727786
pi_221727787
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 september 2026 23:33 schreef ExTec het volgende:

[..]
Die kunnen het leuk doen in een deelstaat ofzo, maar zullen een coalitie moeten smeden in de bondsdag.
Ja. Maar het Duitse politieke systeem is zo dat je bij winst in Saksen-Anhalt, ook relatief veel landelijke invloed hebt. Ze kunnen dan erg veel dingen frustreren, vertragen. Het heeft invloed. Ook op Ukraine. Hier waar Ukraine rekening mee moet houden. Hoe dan ook.
pi_221727788
  vrijdag 4 september 2026 @ 23:40:38 #225
6484 ExTec
Hostes Europae moriantur
pi_221727798
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 23:38 schreef theunderdog het volgende:
Maar het Duitse politieke systeem is zo dat je bij winst in Saksen-Anhalt, ook relatief veel landelijke invloed hebt.
Dan vormt de rest een coalitie met elkaar, zonder de AfD en dan heeft de AfD het nakijken.
Scorched earth
pi_221727800
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 september 2026 23:40 schreef ExTec het volgende:

[..]
Dan vormt de rest een coalitie met elkaar, zonder de AfD en dan heeft de AfD het nakijken.
Dan zit je nog met een ongelooflijk groot AFD in de oppositie. En dan is er ook nog Frankrijk met Le Pen.
  vrijdag 4 september 2026 @ 23:44:00 #227
6484 ExTec
Hostes Europae moriantur
pi_221727808
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 23:41 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Dan zit je nog met een ongelooflijk groot AFD in de oppositie.
Dat gevaar is wat langere termijn.

En als die overname na deze oorlog is, who cares.

quote:
En dan is er ook nog Frankrijk met Le Pen.
En dat is idd op een wat kortere termijn een gevaar.
Scorched earth
  vrijdag 4 september 2026 @ 23:45:19 #228
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221727809
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 23:41 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Dan zit je nog met een ongelooflijk groot AFD in de oppositie. En dan is er ook nog Frankrijk met Le Pen.
Die verkiezingen kunnen inderdaad voor Poetin gunstig uitvallen, en als ze niet gunstig uitvallen verslechterd dat de situatie niet omdat beide landen toch al op hand van Oekraine zijn.
Poetins situatie verslechterd pas als er uitzicht komt op een neo-con republikein of een warhack democraat bij de elections in '28.
pi_221727812
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 20:03 schreef AchJa het volgende:

[..]
Bron?
Is te lang geleden.
pi_221727818
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 september 2026 23:44 schreef ExTec het volgende:

[..]
Dat gevaar is wat langere termijn.

En als die overname na deze oorlog is, who cares.
[..]
En dat is idd op een wat kortere termijn een gevaar.
We hebben geen idee wanneer er een einde aan de oorlog komt. Dat is het punt.
  vrijdag 4 september 2026 @ 23:48:36 #231
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221727825
Ik had in '22 niet gedacht dat deze oorlog eind '26 nog gaande zou zijn.
pi_221727841
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 september 2026 23:48 schreef phpmystyle het volgende:
Nee, ik ook niet. Maar het is wel zo dat ik nu denk dat het tegen 2035 nog gedoe is.
pi_221727843
Ok echt ieder kanaal meldt nu dat er echt nul orders zijn voor een staakt het vuren.
pi_221727847
Misschien wordt dit wel een soort Israel/Palestina. Ja, natuurlijk geen 1 op 1 vergelijking. Bij lange na niet. Maar wel een eeuwig conflict omtrent grondgebied.
  zaterdag 5 september 2026 @ 00:06:26 #235
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221727868
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 23:56 schreef theunderdog het volgende:
Misschien wordt dit wel een soort Israel/Palestina. Ja, natuurlijk geen 1 op 1 vergelijking. Bij lange na niet. Maar wel een eeuwig conflict omtrent grondgebied.
Denk ik niet. Het enige gunstige is dat dit een ouderwets interstatelijk conflict is, en die zijn meestal voorbij op het moment dat het verdrag getekend wordt. Niemand wil eigenlijk daarna nog doorvechten.
The End Times are wild
  zaterdag 5 september 2026 @ 00:08:52 #236
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221727872
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 23:54 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Nee, ik ook niet. Maar het is wel zo dat ik nu denk dat het tegen 2035 nog gedoe is.
Dat denk ik ook niet, ook al heb ik geen idee hoe dit kan eindigen.

Dit eindigt natuurlijk pas wanneer beide partijen dat ze het optimale er uit hebben kunnen halen.
pi_221727884
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2026 00:06 schreef LXIV het volgende:

[..]
Denk ik niet. Het enige gunstige is dat dit een ouderwets interstatelijk conflict is, en die zijn meestal voorbij op het moment dat het verdrag getekend wordt. Niemand wil eigenlijk daarna nog doorvechten.
Ja, dat zal wel. Maar wat wordt het inhoud van het verdrag? als dat is dat de feiten op de grond blijven zoals ze zijn, dan heb je een soort semi Israel-Palestina idee.
  zaterdag 5 september 2026 @ 00:13:26 #238
6484 ExTec
Hostes Europae moriantur
pi_221727888
Het is oscileert hier sowieso nogal bizar.

In het begin: ja, rus gaat dit binnen een paar weken wel doen/ oek schopt ze binnen x tijd wel het land uit.

Nu: deze oorlog gaat nooit meer over.

Maar het zal dus wel ergens in het midden liggen.
Scorched earth
  zaterdag 5 september 2026 @ 00:35:26 #239
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221727939
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2026 00:11 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Ja, dat zal wel. Maar wat wordt het inhoud van het verdrag? als dat is dat de feiten op de grond blijven zoals ze zijn, dan heb je een soort semi Israel-Palestina idee.
Daarom een vredesverdrag en niet enkel een wapenstilstand
The End Times are wild
pi_221727942
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2026 00:35 schreef LXIV het volgende:

[..]
Daarom een vredesverdrag en niet enkel een wapenstilstand
Ja. Maar dan nog heb je een vreemde verdeling qua grondgebied. Of denk jij dat de Oekrainiers die dan leven onder Russisch bewind, ineens gelukkig zijn met dat Russische bewind?
pi_221727950
Ballistische raketaanval zjuist op Oekraine.
  zaterdag 5 september 2026 @ 00:40:05 #242
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221727954
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2026 00:36 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Ja. Maar dan nog heb je een vreemde verdeling qua grondgebied. Of denk jij dat de Oekrainiers die dan leven onder Russisch bewind, ineens gelukkig zijn met dat Russische bewind?
Ik weet niet hoe de lijn gaat lopen. Ik hoop dat er geen gebieden met Oekraïense meerderheid aan Rusland vallen, dat zou absurd zijn.
The End Times are wild
pi_221727956
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 september 2026 23:48 schreef phpmystyle het volgende:
Ik wist vanaf dag 10 hoe deze oorlog zou gaan, en hoe het met rusland gaat aflopen.
  zaterdag 5 september 2026 @ 00:45:38 #244
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221727965
Wat gaan eu landen doen met Oekraieners die hier verblijven indien er al dan wel of niet uitzicht is op een definitief vredesbestand?
pi_221727970
quote:
7s.gif Op zaterdag 5 september 2026 00:45 schreef phpmystyle het volgende:
Wat gaan eu landen doen met Oekraieners die hier verblijven indien er al dan wel of niet uitzicht is op een definitief vredesbestand?
Hoop mannen terug, en (zeker sommige) dames blijven.
  zaterdag 5 september 2026 @ 00:48:01 #246
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221727972
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2026 00:47 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Hoop mannen terug, en (zeker sommige) dames blijven.
O+
pi_221727973
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2026 00:40 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ik weet niet hoe de lijn gaat lopen. Ik hoop dat er geen gebieden met Oekraïense meerderheid aan Rusland vallen, dat zou absurd zijn.
Ook grote minderheid zal blijvende problemen veroorzaken. Ze hebben gezien wat de Russische bezetter en haar huurlingen doen.
  zaterdag 5 september 2026 @ 00:48:54 #248
6484 ExTec
Hostes Europae moriantur
pi_221727977
quote:
7s.gif Op zaterdag 5 september 2026 00:48 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
O+
Die spuwen op putin fanbois he, dat begrijp je.
Scorched earth
  zaterdag 5 september 2026 @ 00:54:40 #249
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221727995
quote:
10s.gif Op zaterdag 5 september 2026 00:48 schreef ExTec het volgende:

[..]
Die spuwen op putin fanbois he, dat begrijp je.
Ach, ik zal hen troosten en liefhebben O+ O+

Mooi t-shirt

zaterdag 5 september 2026 @ 00:55:34 #250
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221727997
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2026 00:48 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Ook grote minderheid zal blijvende problemen veroorzaken. Ze hebben gezien wat de Russische bezetter en haar huurlingen doen.
Ik denk dat in die gebieden niemand onvrijwillig zal blijven
The End Times are wild
  zaterdag 5 september 2026 @ 00:57:39 #251
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221728000
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2026 00:55 schreef LXIV het volgende:

[..]
?
  zaterdag 5 september 2026 @ 00:57:58 #252
6484 ExTec
Hostes Europae moriantur
pi_221728002
quote:
7s.gif Op zaterdag 5 september 2026 00:54 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Ach, ik zal hen troosten en liefhebben O+ O+

Mooi t-shirt

[ afbeelding ]
Past goed bij je dekbed overtrek.
Scorched earth
  zaterdag 5 september 2026 @ 00:58:50 #253
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221728006
quote:
7s.gif Op zaterdag 5 september 2026 00:57 schreef ExTec het volgende:

[..]
Past goed bij je dekbed overtrek.
Dat is gewoon een saaie wehkamp geval.
  zaterdag 5 september 2026 @ 00:59:54 #254
6484 ExTec
Hostes Europae moriantur
pi_221728010
quote:
7s.gif Op zaterdag 5 september 2026 00:58 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Niet liegen.
Scorched earth
  zaterdag 5 september 2026 @ 01:00:36 #255
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221728013
quote:
10s.gif Op zaterdag 5 september 2026 00:59 schreef ExTec het volgende:

[..]
Niet liegen.
Zover ik weet bestaat er geen Putin dekbedovertrek. Maar ik houd mij van harte aanbevolen indien anders...?

Leuke dame!
pi_221728036
twitter

Mooi spul.
pi_221728068
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2026 00:55 schreef LXIV het volgende:

[..]
Nee. En zij die gedwongen worden, zullen op den duur verzet tonen. In welke vorm dan ook. Dus...
pi_221728075
quote:
7s.gif Op zaterdag 5 september 2026 01:00 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Zover ik weet bestaat er geen Putin dekbedovertrek. Maar ik houd mij van harte aanbevolen indien anders...?

Leuke dame!
[ afbeelding ]
Kost je krap 17 euro

pi_221728081
quote:

[..]
Begin jij nu ook al?

Zucht. Ik word echt moe.

Ok, op tijd gaan slapen als je moe bent he.
pi_221728091

Kende deze niet zo eigenlijk, asian volunteer corps vechtend voor Oekraine.
  zaterdag 5 september 2026 @ 09:15:50 #261
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221728501
https://www.telegraaf.nl/(...)n-uit/161018437.html
Als het wel slaagt dan gaan ze het boven Oekraïne gebruiken dan zal Musk ook gebruik starlink boven Ruzzia toestaan
quote:
Russisch antwoord op Starlink faalt: meeste satellieten vallen al na enkele maanden uit

Rusland- Ruslands technologieproject Rassvet, dat het Russische antwoord op Starlink moest worden, lijkt volledig te mislukken.
Het satellietnetwerk moest Rusland onder meer helpen in de oorlog, maar de satellieten vallen volgens recente berichtgeving al na enkele maanden uit. Van de 32 gelanceerde satellieten zouden er nog maar twaalf functioneren.
43 minuten geleden

Even terug naar het begin van het jaar. Na gesprekken tussen Kiev en SpaceX-baas Elon Musk werd een manier gevonden om Russische troepen af te sluiten van het Starlink-satellietnetwerk.

Dat was een flinke klap voor het Russische leger. Starlink biedt belangrijke communicatiemogelijkheden, zeker in een oorlog die steeds meer draait om drone warfare.
pi_221728510
quote:
7s.gif Op zaterdag 5 september 2026 00:58 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Op afbetaling zeker.
  zaterdag 5 september 2026 @ 09:20:37 #263
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221728518
pi_221728524
pi_221728525
Oekraïne eet zichzelf op
twitter
pi_221728526

Gaat niet best allemaal in Rusland.
  zaterdag 5 september 2026 @ 09:38:44 #267
445736 The-BFG
Putin is een klootzak
pi_221728573
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2026 09:23 schreef BennieButtfuck het volgende:

Gaat niet best allemaal in Rusland.
Putin is inmiddels net zo paranoïde als Stalin.

The death of Putin zou een mooie opvolger van The death of Stalin kunnen zijn.
The name is Putler, Vladimir Putler
pi_221728903
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2026 01:52 schreef skysherrif het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Kende deze niet zo eigenlijk, asian volunteer corps vechtend voor Oekraine.
Buitenlanders op avontuur. Zulke mensen zijn knettergek. Weet nou niet of je daar blij mee moet zijn.
pi_221729126
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 september 2026 23:46 schreef Wantie het volgende:
Is te lang geleden.
Ik ben zelf natuurlijk ook wezen zoeken maar kan niks vinden wat ook maar in die richting hint. Dat de AIVD de MIVD zou afluisteren of andersom. Ik zeg broodje aap.
pi_221729132
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 september 2026 11:00 schreef AchJa het volgende:

[..]
Ik ben zelf natuurlijk ook wezen zoeken maar kan niks vinden wat ook maar in die richting hint. Dat de AIVD de MIVD zou afluisteren of andersom. Ik zeg broodje aap.
Misschien niet. Wat ik wel weet is dat een oud MIVD'er dat maar al te graag zou willen.
pi_221729139
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2026 11:01 schreef theunderdog het volgende:

Misschien niet. Wat ik wel weet is dat een oud MIVD'er dat maar al te graag zou willen.
De AIVD tappen? Kom maar met een bron dan. Zelfs Cobelens (want die bedoel je gok ik) was wel wijzer.
pi_221729168
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 september 2026 11:00 schreef AchJa het volgende:

[..]
AIVD bestond toen nog niet.
pi_221729201
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 september 2026 11:10 schreef Wantie het volgende:

AIVD bestond toen nog niet.
Maak het nou eens concreet dan en kom met bronnen.

Wie of wat bedoel je nou? LA/MAR/LUID, MID, MIVD, BVD? Hoever moeten we terug?
  zaterdag 5 september 2026 @ 11:23:46 #274
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221729251
Rusland kan de oorlog niet meer stoppen, de oorlogseconomie is de enige economie die mensen werk geeft

Alhoewel Geely een autofabriek in Ruzzia gebouwd heeft en er gelijk een Russisch logo op plakt, heel slim, dus nu heeft Poetin ook een eigen automerk net als Erdogan met de TOGG

[ Bericht 15% gewijzigd door michaelmoore op 05-09-2026 11:34:32 ]
pi_221729278
quote:
7s.gif Op zaterdag 5 september 2026 01:00 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Leuke dame!
[ afbeelding ]
Ze mag haar shirt wel uittrekken.
En verdient daarna een hatefuck.

Trek je toch niet aan dit?
1947-2016
pi_221729285
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2026 09:22 schreef Since2003 het volgende:
Oekraïne eet zichzelf op
[ x ]
Dit soort shit had ik gehoopt in moskou... niet in kiev.
1947-2016
pi_221729393
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2026 11:28 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Lijkt inmiddels verdacht veel op Moskou in de jaren 90.
  zaterdag 5 september 2026 @ 12:02:16 #278
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221729518
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2026 11:27 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Ze mag haar shirt wel uittrekken.
En verdient daarna een hatefuck.

Trek je toch niet aan dit?
Het staat haar erg goed.
pi_221729543
quote:
7s.gif Op zaterdag 5 september 2026 12:02 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Het staat haar erg goed.
Tjah, dat moet jij wel zeggen. Niks negatiefs, straks krijg je nog problemen met je monitor.
1947-2016
pi_221729594
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2026 10:00 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Buitenlanders op avontuur. Zulke mensen zijn knettergek. Weet nou niet of je daar blij mee moet zijn.
Waarom?
pi_221729597
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2026 11:28 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Waarom geloof je dit?
pi_221729603
twitter

twitter

Zelfs dit soort journalisten worden benaderd met bullshit en de reacties moeten uitleggen dat het onzin is.
pi_221729616
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2026 12:20 schreef skysherrif het volgende:

[..]
Waarom?
Lekker oorlogje spelen?

Het is natuurlijk lastig om dan te beargumenteren waarom ik ze knettergek vind, omdat het arbitrair is. Maar ik vind oorlog ellende, en niet iets om je lekker mee te bemoeien. Maar goed..
pi_221729620
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2026 12:24 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Lekker oorlogje spelen?

Het is natuurlijk lastig om dan te beargumenteren waarom ik ze knettergek vind, omdat het arbitrair is. Maar ik vind oorlog ellende, en niet iets om je lekker mee te bemoeien. Maar goed..
Met name japanners enzo komen niet voor het geld of om lekker oorlogje te spelen maar echt de overtuiging dat ze de bevolking van Oekraine kunnen beschermen tegen een dictator.
  zaterdag 5 september 2026 @ 12:28:13 #285
6484 ExTec
Hostes Europae moriantur
pi_221729626
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2026 12:26 schreef skysherrif het volgende:

[..]
Met name japanners enzo komen niet voor het geld of om lekker oorlogje te spelen maar echt de overtuiging dat ze de bevolking van Oekraine kunnen beschermen tegen een dictator.
Aangezien je daar altijd hetzelfde salaris krijgt als een normale oekrainer, denk ik dat er daar niemand rondloopt voor de centen.
Scorched earth
pi_221729650
twitter
pi_221729699
twitter
  zaterdag 5 september 2026 @ 13:38:07 #289
6484 ExTec
Hostes Europae moriantur
pi_221730071
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2026 09:38 schreef The-BFG het volgende:

[..]
Putin is inmiddels net zo paranoïde als Stalin.

The death of Putin zou een mooie opvolger van The death of Stalin kunnen zijn.
Die schoolkitjes op 6:50 lijkt me wel wat voor php

[ Bericht 1% gewijzigd door Jippie op 05-09-2026 14:20:34 ]
Scorched earth
pi_221730092
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2026 12:26 schreef skysherrif het volgende:

[..]
Japan is toch hartstikke platgeslagen qua militarisme? er is nu weer een beetje een opleving, maar de atoombom heeft veel gedaan.
  zaterdag 5 september 2026 @ 13:45:51 #291
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221730099
quote:
7s.gif Op zaterdag 5 september 2026 13:38 schreef ExTec het volgende:

[..]
Die schoolkitjes op 6:50 lijkt me wel wat voor php.
Ziet er wel gaaf uit.
Blijkbaar is die man een popidool in Rusland.
Soort Christiano Ronaldo, maar dan in de politiek.
  zaterdag 5 september 2026 @ 13:47:32 #292
6484 ExTec
Hostes Europae moriantur
pi_221730108
quote:
7s.gif Op zaterdag 5 september 2026 13:45 schreef phpmystyle het volgende:
Blijkbaar is die man een popidool in Rusland.
Ja, op dezelfde manier als dat de man met de snor dat in '40-'45 bij onze oosterburen ook was.
Scorched earth
  zaterdag 5 september 2026 @ 13:49:50 #293
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221730122
quote:
7s.gif Op zaterdag 5 september 2026 13:47 schreef ExTec het volgende:

[..]
Ja, op dezelfde manier als dat de man met de snor dat in '40-'45 bij onze oosterburen ook was.
Onvergelijkbaar, daar was het systeem zelf dat de man zat te verheerlijken door middel van propaganda via kranten en radio.
Poetin wordt gewoon door de bevolking op zijn 'merrit' beoordeeld, en de burger merkt dat zijn portemonnee voller is, de levensverwachting hoger, en dat Rusland weer terug is op het geopolitieke toneel. Zodanig dat heel Europa doodsbang is geworden.
  zaterdag 5 september 2026 @ 13:51:41 #294
6484 ExTec
Hostes Europae moriantur
pi_221730130
quote:
7s.gif Op zaterdag 5 september 2026 13:49 schreef phpmystyle het volgende:
Onvergelijkbaar, daar was het systeem zelf dat de man zat te verheerlijken door middel van propaganda via kranten en radio.
Yup, net als rus, dus.
Scorched earth
  zaterdag 5 september 2026 @ 13:52:51 #295
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221730137
quote:
7s.gif Op zaterdag 5 september 2026 13:51 schreef ExTec het volgende:

[..]
Yup, net als rus, dus.
Hitler was een totalitaire massamoordenaar en oorlogscrimineel.
Poetin is een orthodox-conservatief die gesteld is op traditionele gezinswaarden. Dat is wel ff wat anders.
  zaterdag 5 september 2026 @ 13:53:30 #296
6484 ExTec
Hostes Europae moriantur
pi_221730141
quote:
7s.gif Op zaterdag 5 september 2026 13:52 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Hitler was een totalitaire massamoordenaar en oorlogscrimineel.
Ja, net als putin, dus.
Scorched earth
  zaterdag 5 september 2026 @ 13:54:06 #297
6484 ExTec
Hostes Europae moriantur
pi_221730144
To easy, he, dit.
Scorched earth
  zaterdag 5 september 2026 @ 13:55:25 #298
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221730151
@LXIV
Zo hard lijkt Duitsland ook weer niet op zoek te zijn naar escalatie, althans dat wordt niet zo bezien.

https://www.volkskrant.nl(...)ine-staan~ba7206541/
  zaterdag 5 september 2026 @ 13:56:03 #299
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221730156
quote:
10s.gif Op zaterdag 5 september 2026 13:53 schreef ExTec het volgende:

[..]
Ja, net als putin, dus.
Als je Poetin met Hitler vergelijk dan baggetaliseer/ontken je echt wat Hitler heeft gedaan.
  zaterdag 5 september 2026 @ 13:57:36 #300
6484 ExTec
Hostes Europae moriantur
pi_221730166
quote:
7s.gif Op zaterdag 5 september 2026 13:56 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Als je Poetin met Hitler vergelijk dan baggetaliseer/ontken je echt wat Hitler heeft gedaan.
Nou, die heeft toch wel ff de autobahn's gemaakt, AOW ingevoerd.

Natuurlijk is dat nogal selectief bekeken, maar dat is jouw gehele oeuvre, is het niet.
Scorched earth
pi_221730167
^p^
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')