abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221726383
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 19:05 schreef Discombobulate het volgende:
HQ SDU geraakt. Lijkt me een nieuwe escalatie. Ik dacht dat dat soort plekken voorheen juist vermeden werden.
Eind vorige topic en begin dit topic ook een beetje besproken mocht je willen teruglezen.
pi_221726387
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 19:06 schreef skysherrif het volgende:

[..]
Eind vorige topic en begin dit topic ook een beetje besproken mocht je willen teruglezen.
Ik lees het net op NOS iig.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_221726397
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 september 2026 18:58 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Maar hoe kan dit waar zijn als de wereldbank iets totaal anders zegt?
Je kan helemaal geen 44% uitgeven aan defensie zonder zelf te verhongeren.
Bron
  Moderator vrijdag 4 september 2026 @ 19:09:34 #79
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_221726400
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 18:52 schreef LXIV het volgende:

[..]
We zullen zien hoe er op gereageerd gaat worden.
Ik vind het krom dat er op een speelgoeddrone in Leipzig zo heftig gereageerd wordt terwijl gelijktijdig 5000 drones voor Rusland worden aangeboden.
Dat vind ik de ander op een splinter wijzen terwijl je de balk in eigen oog niet ziet.
waarom is dit anders dan de 100.000+ 155mm granaten die Duitsland al geleverd heeft?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  vrijdag 4 september 2026 @ 19:10:46 #80
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221726407
quote:
88s.gif Op vrijdag 4 september 2026 19:09 schreef sp3c het volgende:

[..]
waarom is dit anders dan de 100.000+ 155mm granaten die Duitsland al geleverd heeft?
Omdat je een 155 mm granaat niet op Moskou kunt afvuren. Dat leg ik letterlijk uit een paar Posts terug
The End Times are wild
  Moderator vrijdag 4 september 2026 @ 19:11:19 #81
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_221726411
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 19:10 schreef LXIV het volgende:

[..]
Omdat je een 155 mm granaat niet op Moskou kunt afvuren. Dat leg ik letterlijk uit een paar Posts terug
kan gewoon, je moet de vuurmond alleen op 40km afstand zien te krijgen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  vrijdag 4 september 2026 @ 19:12:42 #82
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221726416
quote:
88s.gif Op vrijdag 4 september 2026 19:11 schreef sp3c het volgende:

[..]
kan gewoon, je moet de vuurmond alleen op 40km afstand zien te krijgen
:D
The End Times are wild
pi_221726418
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 19:10 schreef LXIV het volgende:

[..]
Maar een drone op een vliegveld in Leipzig is dan "speelgoed"?
  vrijdag 4 september 2026 @ 19:13:47 #84
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221726422
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 19:13 schreef havanagila het volgende:

[..]
Maar een drone op een vliegveld in Leipzig is dan "speelgoed"?
Heb je de foto gezien? Het is gewoon zo'n ding van Amazon. Geen mil spec apparaat oid.
The End Times are wild
  vrijdag 4 september 2026 @ 19:14:21 #85
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221726425
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 19:08 schreef skysherrif het volgende:

[..]
Bron
https://data.worldbank.or(...)tart=1987&view=chart

https://www.sipri.org/pub(...)-russias-budget-2026

Twee zeer betrouwbare onafhankelijke bronnen die op enkele decimalen na hetzelfde rapporteren.
Zelfs nazi duitsland gaf geen 44% van z'n economie uit aan oorlog. Dan verhonger je letterlijk.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  vrijdag 4 september 2026 @ 19:18:55 #86
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_221726439
Tja Europa is wakker, is in behoorlijk tempo de eigen wapenindustrie aan het renoveren, begrijpt dat het niet 1, maar 2 tot 3 vijandelijke machten tegenover zich heeft en begint ook te begrijpen dat de tijd van beschaafde diplomatie voorbij is. Met de huidige al dan niet door Rusland gepleegde speldenprikken in Duitsland, met het behoorlijk succesvol beïnvloeden van verkiezingen in Duitsland begrijpt de Duitse regering dat de tijd van lief zijn voorbij is.

Metz begrijpt dat hij geen jaren meer heeft om het gevaar in eigen land te beteugelen en dat kan alleen door de en de interne en de externe vijand tegelijkertijd te lijf te gaan. AfD of delen ervan werken actief samen met Rusland, Duitsland lijkt gezien het succes van AfD twee kanten op te kunnen gaan. Onder de AfD verworden tot en een marionet van Rusland met migranten als bliksemafleider. Of vol in de aanval door Oekraïne van alles te voorzien waarmee Rusland maximale schade kan worden toegebracht in de hoop dat Putin en zijn kliek verdwijnen.

Ja de kans op WO3 is levensgroot, waarschijnlijk is ze eigenlijk al begonnen, maar nog in een beginstadium. Een beetje zoals de periode 1933-1938 met de Spaanse burgeroorlog, Japanse bezetting China, Russisch - Japanse grensconflict, Italiaans gekloot in Ethiopië. Hoe heet deze oorlog gaat worden is nog onduidelijk. Er is weinig aanleiding tot overdreven optimisme.
pi_221726452
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 17:15 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ik zie een omslag. Als je dat hele drone-incident van Leipzig gevolgd hebt, wat Wadepul er over gezegd heeft, hoe andere Europese leiders steun betuigden aan Duitslands optreden, dat Merz 5000 militaire drones aan Oekraine gaat geven om op Rusland af te vuren, de interne problemen in UK, FR, GER en de dramatische populariteitscijfers van de regeringsleiders daar...
Ja, ik zie dit wel mis gaan. Wat ik sowieso zie is dat grenzen steeds overschreden worden en ook sneller. Op allerlei vlakken. En ik zie niet zo snel een uitweg die nog haalbaar is. Trump en Xi zouden nog wat kunnen proberen..
Snap niet waarom ze drones gaan geven als 'reactie' en volgens mij nog steeds niet de lange afstand Taurus waar Oekraine al jaren om vraagt. Ze geven hun dus expres spulletjes waar rusland zich nog redelijk tegen kan wapenen.
pi_221726454
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 19:13 schreef LXIV het volgende:

[..]
Heb je de foto gezien? Het is gewoon zo'n ding van Amazon. Geen mil spec apparaat oid.
twitter
The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it
  vrijdag 4 september 2026 @ 19:22:15 #89
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221726460
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 19:18 schreef mcmlxiv het volgende:
Tja Europa is wakker, is in behoorlijk tempo de eigen wapenindustrie aan het renoveren, begrijpt dat het niet 1, maar 2 tot 3 vijandelijke machten tegenover zich heeft en begint ook te begrijpen dat de tijd van beschaafde diplomatie voorbij is. Met de huidige al dan niet door Rusland gepleegde speldenprikken in Duitsland, met het behoorlijk succesvol beïnvloeden van verkiezingen in Duitsland begrijpt de Duitse regering dat de tijd van lief zijn voorbij is.

Metz begrijpt dat hij geen jaren meer heeft om het gevaar in eigen land te beteugelen en dat kan alleen door de en de interne en de externe vijand tegelijkertijd te lijf te gaan. AfD of delen ervan werken actief samen met Rusland, Duitsland lijkt gezien het succes van AfD twee kanten op te kunnen gaan. Onder de AfD verworden tot en een marionet van Rusland met migranten als bliksemafleider. Of vol in de aanval door Oekraïne van alles te voorzien waarmee Rusland maximale schade kan worden toegebracht in de hoop dat Putin en zijn kliek verdwijnen.

Ja de kans op WO3 is levensgroot, waarschijnlijk is ze eigenlijk al begonnen, maar nog in een beginstadium. Een beetje zoals de periode 1933-1938 met de Spaanse burgeroorlog, Japanse bezetting China, Russisch - Japanse grensconflict, Italiaans gekloot in Ethiopië. Hoe heet deze oorlog gaat worden is nog onduidelijk. Er is weinig aanleiding tot overdreven optimisme.
Ik zou in dat geval die 2e 'vijand' (ik neem aan dat je USA bedoelt) toch binden aan ons. Want Europa maakt tegen 3 vijanden geen kans en cultureel en historisch gezien is de USA nu eenmaal een bondgenoot, Trump of geen Trump.
The End Times are wild
pi_221726463
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 september 2026 18:58 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Maar hoe kan dit waar zijn als de wereldbank iets totaal anders zegt?
Je kan helemaal geen 44% uitgeven aan defensie zonder zelf te verhongeren.
Dat staat daar ook niet.
  vrijdag 4 september 2026 @ 19:23:09 #91
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221726467
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 september 2026 19:14 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Twee zeer betrouwbare onafhankelijke bronnen die op enkele decimalen na hetzelfde rapporteren.
Zelfs nazi duitsland gaf geen 44% van z'n economie uit aan oorlog. Dan verhonger je letterlijk.
Vroeger was voedsel 80% van het BNP, tegenwoordig nog 10% oid? Dus er kan veel meer ingeleverd worden op luxe.
The End Times are wild
pi_221726473
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 19:18 schreef mcmlxiv het volgende:

Het electoraat van de AfD is zo verschrikkelijk dom.

https://www.bnr.nl/nieuws(...)t-afrika-aanwakkeren
"Ik hou stiekem van mannen. Een lekkere vleesboom tussen m'n lippen, daar kan niets aan tippen." -phpmystyle
  vrijdag 4 september 2026 @ 19:26:11 #93
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221726481
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 19:23 schreef LXIV het volgende:

[..]
Vroeger was voedsel 80% van het BNP, tegenwoordig nog 10% oid? Dus er kan veel meer ingeleverd worden op luxe.
Begin jij nu ook al?

Zucht. Ik word echt moe.

Lees gewoon even rustig die linkjes door. Elke achterlijke kan bedenken dat je als land geen 44% aan defensie kan spenderen. De mensen komen je letterlijk lynchen omdat ze honger hebben.

Gewoon eens realistisch denken..
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
  vrijdag 4 september 2026 @ 19:28:49 #94
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221726490
quote:
19s.gif Op vrijdag 4 september 2026 19:21 schreef TwenteFC het volgende:

[..]
Snap niet waarom ze drones gaan geven als 'reactie' en volgens mij nog steeds niet de lange afstand Taurus waar Oekraine al jaren om vraagt. Ze geven hun dus expres spulletjes waar rusland zich nog redelijk tegen kan wapenen.
Het bereik van deze drones is toch 1500 km, ruim meer dan de afstand naar Moskou (700 km). Het zijn ook geavanceerde drones met AI om EW-maatregelen te kunnen ontlopen. Een game-changer is het niet, maar het zijn echt wel meer dan de vliegende koffiemolens uit het begin van de oorlog
The End Times are wild
  vrijdag 4 september 2026 @ 19:32:44 #95
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221726507
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 september 2026 19:26 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Begin jij nu ook al?

Zucht. Ik word echt moe.

Lees gewoon even rustig die linkjes door. Elke achterlijke kan bedenken dat je als land geen 44% aan defensie kan spenderen. De mensen komen je letterlijk lynchen omdat ze honger hebben.

Maar dan heb je toch 56% over? En als je minder dan dat uitgeeft aan voedsel dan hoef je daar toch niet op te bezuinigen?
Een groot deel van de Russen leeft praktisch onafhankelijk van de staat. Die pompen hun eigen water, hakken hun eigen hout en hebben hun eigen tuin. Die merken daar niks van. En in Moskou en St-Petersburg is nog voldoende luxe aanwezig.

Nu is zo'n percentage altijd arbitrair en maar net hoe je rekent. Maar een heel groot deel aan defensie lijkt mij evident, ze moeten tegenop de halve NAVO produceren.
In 1944 gaf de Soviet-Unie 53% van het BNP uit aan defensie (Grok). En dat was in een tijd dat je relatief veel meer van je BNP nodig had voor primaire levensbehoeften.
The End Times are wild
pi_221726527
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 september 2026 19:14 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Komt omdat wij en dat ligt ook aan mij, twee totaal verschillende dingen vergelijken. Volgens jouw bronnen spendeert Rusland 7.5% van Ruslands GDP (totale economie) die is natuurlijk enorm.

Mijn bron zegt dat Ruslannd 44% van haar jaarlijkse begroting van de federale overheid nu aan defensie uitgeeft wat een heel ander getal is dan de gehele GDP, maar wel heel veel zegt over waar de overheid nu al haar geld insteekt en daarom ook lijkt mij een veel betere graadmeter is of een economie een oorlogseconomie is of niet.

Of 44% daar genoeg voor is mag iemand denk ik voor zichzelf beaplen lijkt me niet dat daar bepaalde regels voor zijn :P
  vrijdag 4 september 2026 @ 19:38:51 #97
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221726542
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 19:36 schreef skysherrif het volgende:

[..]
Komt omdat wij en dat ligt ook aan mij, twee totaal verschillende dingen vergelijken. Volgens jouw bronnen spendeert Rusland 7.5% van Ruslands GDP (totale economie) die is natuurlijk enorm.

Mijn bron zegt dat Ruslannd 44% van haar jaarlijkse begroting van de federale overheid nu aan defensie uitgeeft wat een heel ander getal is dan de gehele GDP, maar wel heel veel zegt over waar de overheid nu al haar geld insteekt en daarom ook lijkt mij een veel betere graadmeter is of een economie een oorlogseconomie is of niet.

Of 44% daar genoeg voor is mag iemand denk ik voor zichzelf beaplen lijkt me niet dat daar bepaalde regels voor zijn :P
En ik lees dat de overheidsbestedingen van Rusland minder zijn dan 40% van het BNP. Dat is dus heel laag. De mensen houden dus sowieso veel geld zelf over, hebben de overheid ook minder nodig om te overleven.
Ik geloof ook dat Rusland een flattax heeft van maximaal 15%. Dus zo woedend zullen de mensen niet snel worden.
The End Times are wild
  vrijdag 4 september 2026 @ 19:41:48 #98
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221726559
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 19:32 schreef LXIV het volgende:

[..]
Maar dan heb je toch 56% over? En als je minder dan dat uitgeeft aan voedsel dan hoef je daar toch niet op te bezuinigen?
Een groot deel van de Russen leeft praktisch onafhankelijk van de staat. Die pompen hun eigen water, hakken hun eigen hout en hebben hun eigen tuin. Die merken daar niks van. En in Moskou en St-Petersburg is nog voldoende luxe aanwezig.

Nu is zo'n percentage altijd arbitrair en maar net hoe je rekent. Maar een heel groot deel aan defensie lijkt mij evident, ze moeten tegenop de halve NAVO produceren.
In 1944 gaf de Soviet-Unie 53% van het BNP uit aan defensie (Grok). En dat was in een tijd dat je relatief veel meer van je BNP nodig had voor primaire levensbehoeften.
Je gaat maar gewoon even lezen. Ik ga niet tegen de clippen op argumenteren.
Geen enkel land kan zo even tientallen procenten van de economie her alloceren op een zinvolle manier zonder dat het geen giga impact heeft. Hier zijn wij bezig met enkele tienden van procenten te her-alloceren, maar dat krijgen wij schijnbaar niet eens uitgegeven.
pi_221726564
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 september 2026 19:41 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Je gaat maar gewoon even lezen. Ik ga niet tegen de clippen op argumenteren.
Geen enkel land kan zo even tientallen procenten van de economie her alloceren op een zinvolle manier zonder dat het geen giga impact heeft. Hier zijn wij bezig met enkele tienden van procenten te her-alloceren, maar dat krijgen wij schijnbaar niet eens uitgegeven.
Dat komt omdat jij denkt dat het over GDP gaat.
pi_221726565
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 september 2026 19:26 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Begin jij nu ook al?

Zucht. Ik word echt moe.

Een opstand in een dictatuur duurt wel even. Alle oppositie is lamgelegd zoals je ook wel weet.

Nazi Duitsland zou op 70% van het GDP hebben gezeten in 1943 volgens Mark Harrison in 'Economics of WW2'
En dan 75-80 tegen het einde. Maar dat was wel honger lijden ja.
  vrijdag 4 september 2026 @ 19:51:49 #101
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_221726626
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 19:22 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ik zou in dat geval die 2e 'vijand' (ik neem aan dat je USA bedoelt) toch binden aan ons. Want Europa maakt tegen 3 vijanden geen kans en cultureel en historisch gezien is de USA nu eenmaal een bondgenoot, Trump of geen Trump.
Dat is precies wat Europa doet of op zijn minst steeds probeert. Maar dat vergt wel een zekere mate van coöperatie van die andere partij, hoe klein ook.

De VS is nog steeds een bondgenoot alleen geen betrouwbare bondgenoot meer. Vanzelfsprekend is vervangen door aarzeling. Het terugtrekken van goudreserves door o.a. Frankrijk en Nederland passen in dat beeld.

Als Europa moeten we onszelf herpakken en opnieuw uitvinden. Hopelijk zonder al te veel kwijt te raken van wat ons anders maakt dan andere werelddelen. Nergens is het leven voor zovelen beter dan hier, dat verdedigen is zeer de moeite waard. Zowel economisch verdedigen als militair verdedigen. Oekraïne daarbij ook offensief ondersteunen past daarbij
  vrijdag 4 september 2026 @ 20:00:03 #102
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221726661
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 19:36 schreef skysherrif het volgende:

[..]

In dezelfde link (zet even op: Military expenditure current USD) zie je dat de totale uitgaven circa 148 miljard usd zijn. Ik heb even verder gekeken, totale GDP is circa 2,56 trillion (2025)
Ik maak even de som 148/2560= ~ 5,78% (dus feitelijk percentage gdp dat aan defensie gaat)

Het totale overheidsbudget betreft cira (20%) 500 miljard usd. 148/500 = ~30%

We kunnen dus stellen dat een aanzienlijk deel van de publieke uitgaven naar defensie/politie gaat, maar op het totaal van de economie valt dat mee. Blijkbaar regelt (wordt geacht) de Rus veel zelf, ipv de overheid dat doet.

Bovenstaande is een verduidelijking/nuancering op mijn eerdere stelling dat 44% niet kan, dat percentage lijkt mij nog steeds onwaarschijnlijk hoog, maar het lijkt er wel degelijk op (omdat Russische overheid minder belasting ophaalt cq budget heeft) dat een stevig deel van het publieke budget aan defensie opgaat. Een verdubbeling tov voor de oorlog.

NB: volgens deze stat is 18,9% wat er besteed wordt aan defensie. Volgens mij wordt er een defenitie spelletje gespeeld. Als je de politie, rechterlijke apparaat en andere zaken meerekent dan ga je wel naar die 30%, maar sek alleen defensie zou zo rond de 20% kunnen zijn..

[ Bericht 10% gewijzigd door phpmystyle op 04-09-2026 20:10:01 ]
  vrijdag 4 september 2026 @ 20:00:29 #103
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221726665
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 19:51 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]
Dat is precies wat Europa doet of op zijn minst steeds probeert. Maar dat vergt wel een zekere mate van coöperatie van die andere partij, hoe klein ook.

De VS is nog steeds een bondgenoot alleen geen betrouwbare bondgenoot meer. Vanzelfsprekend is vervangen door aarzeling. Het terugtrekken van goudreserves door o.a. Frankrijk en Nederland passen in dat beeld.

Als Europa moeten we onszelf herpakken en opnieuw uitvinden. Hopelijk zonder al te veel kwijt te raken van wat ons anders maakt dan andere werelddelen. Nergens is het leven voor zovelen beter dan hier, dat verdedigen is zeer de moeite waard. Zowel economisch verdedigen als militair verdedigen. Oekraïne daarbij ook offensief ondersteunen past daarbij
Oekraïne hoort bij Europa , net Als Moldova
maar we hebben al arme landen zat ijn de EU dus doe maar niet bij de EU

Alhoewel Polen was ook straatarn en heeft nu eeen BNP bijna gelijk aan dat van Nederland

quote:
AI-overzicht
In 2026 bedraagt het nominale bruto binnenlands product (bbp/bnp) van Nederland naar schatting $1,45 biljoen (ongeveer ¤1,35 biljoen), terwijl dat van Polen rond de $1,13 biljoen ligt. [1] (https://www.worldometers.info/nl/bbp/bbp-per-land/)Totale economie (Nominaal BBP)Nederland: ~$1,45 biljoen (wereldwijd op plaats 18).
Polen: ~$1,13 biljoen (wereldwijd op plaats 21).
Verschil: De totale Nederlandse economie is in omvang groter dan de Poolse, hoewel Polen snel inloopt dankzij een sterke economische groei. [1] (https://www.facebook.com/(...)-20/941816948850214/), [2] (https://www.worldometers.info/nl/bbp/bbp-per-land/)

Economische groei in 2026
Polen: Heeft een sterke reële bbp-groei van naar verwachting 3,3% tot 3,6%, waarmee het een van de snelst groeiende economieën in de EU is.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  vrijdag 4 september 2026 @ 20:01:50 #104
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221726682
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 19:51 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]

Ik denk dat het Trump-tijdperk als een tijdelijke abbreviatie gezien zal worden. En de USA heeft ons net zo hard nodig. Dus deel ze svp niet in bij 'vijanden' maar bij 'tijdelijk van het padje, niet teveel op rekenen'
The End Times are wild
  vrijdag 4 september 2026 @ 20:03:47 #105
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_221726703
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 september 2026 20:00 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
In dezelfde link (zet even op: Military expenditure current USD) zie je dat de totale uitgaven circa 148 miljard usd zijn. Ik heb even verder gekeken, totale GDP is circa 2,56 trillion (2025)
Ik maak even de som 148/2560= ~ 5,78% (dus feitelijk percentage gdp dat aan defensie gaat)

Het totale overheidsbudget betreft cira (20%) 500 miljard usd. 148/500 = ~30%

We kunnen dus stellen dat een aanzienlijk deel van de publieke uitgaven naar defensie/politie gaat, maar op het totaal van de economie valt dat mee. Blijkbaar regelt (wordt geacht) de Rus veel zelf, ipv de overheid dat doet.

Bovenstaande is een verduidelijking/nuancering op mijn eerdere stelling dat 44% niet kan, dat percentage lijkt mij nog steeds onwaarschijnlijk hoog, maar het lijkt er wel degelijk op (omdat Russische overheid minder belasting ophaalt cq budget heeft) dat een stevig deel van het publieke budget aan defensie opgaat. Een verdubbeling tov voor de oorlog.
Ja Rusland heeft een kleine overheid inderdaad. Dus 7,5% van het BBP lijkt wel mee te vallen, maar Rusland zit met 44% wel op een maximum wat de overheid aan kan.
Nog meer geld ophalen in hun eigen economie kan niet meer. Dan valt het helemaal om.
  vrijdag 4 september 2026 @ 20:05:18 #107
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221726708
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 20:01 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ik denk dat het Trump-tijdperk als een tijdelijke abbreviatie gezien zal worden. En de USA heeft ons net zo hard nodig. Dus deel ze svp niet in bij 'vijanden' maar bij 'tijdelijk van het padje, niet teveel op rekenen'
Het kan wel degelijk een einde van een tijdperk betekenen. En ik vraag mij ook af of wij daar spijtig om moeten zijn. Ik kijk toch wel met dubbele gevoelens op alle acties die USA heeft gedaan in de periode ná de tweede wereld oorlog en welke implicaties dat voor ons heeft gehad.
  vrijdag 4 september 2026 @ 20:05:56 #108
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221726714
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 20:04 schreef Adames het volgende:

[..]
Ja Rusland heeft een kleine overheid inderdaad. Dus 7,5% van het BBP lijkt wel mee te vallen, maar Rusland zit met 44% wel op een maximum wat de overheid aan kan.
Nog meer geld ophalen in hun eigen economie kan niet meer. Dan valt het helemaal om.
Het BNP van Ruzzia is gebaseerd op de oorlogsproductie die ze aan zich zelf verkopen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  vrijdag 4 september 2026 @ 20:05:58 #109
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221726715
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 20:04 schreef Adames het volgende:

[..]
Ja of ze moeten meer belasting ophalen, maar dat zal niet zo simpel gaan..
  vrijdag 4 september 2026 @ 20:07:44 #110
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221726726
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 september 2026 20:05 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Ja of ze moeten meer belasting ophalen, maar dat zal niet zo simpel gaan..
Daartoe hebben ze meer mogelijkheden dan wij. Want als je hier de belastingen verhoogd met 40% dan heeft niemand nog wat over.
The End Times are wild
  vrijdag 4 september 2026 @ 20:11:39 #111
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221726755
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 20:07 schreef LXIV het volgende:

[..]
Daartoe hebben ze meer mogelijkheden dan wij. Want als je hier de belastingen verhoogd met 40% dan heeft niemand nog wat over.
Mwoah.
Je moet kijken naar wat mensen te besteden hebben, de meeste mensen geven >90% van hun inkomen uit, dat zal in Rusland ook zo zijn. Vlad gaat als een gieter af als hij in de portemonnee van burgers komt.
pi_221726765
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 19:38 schreef LXIV het volgende:

[..]
En ik lees dat de overheidsbestedingen van Rusland minder zijn dan 40% van het BNP. Dat is dus heel laag. De mensen houden dus sowieso veel geld zelf over, hebben de overheid ook minder nodig om te overleven.
Ik geloof ook dat Rusland een flattax heeft van maximaal 15%. Dus zo woedend zullen de mensen niet snel worden.
We moeten eigenlijk voor dit soort dingen juist nog dieper onderzoek doen. Namelijk omdat ik vermoed dat zaken waar mensen van overleven en rondkomen ook veelal door regionale budgetten worden gefinancieerd. En we weten dat regionale budgetten zeker in bepaalde regios enorm worden opgeslokt door de sign up bonussen die militairen krijgen bij het tekenen van een defensiecontract.

https://www.themoscowtime(...)laden-regions-a93545

Zelfs zo dat de centrale overheid enorm moet bijspringen om die te redden van hun schulden. En ben dan ook weer benieuwd waar die kosten terechtkomen op het balansboekje voor dit jaar en of je die dan ook moet rekenen bij defensieuitgaven maargoed.

---

Dan meer voor PHP, als inderdaad 44% nu van het budget voor dit jaar en wat ook steeds meeroploopt wordt uitgegeven aan defensie dat we dan niet veel grotere problemen moeten zien.

Daarvoor is dit een goed artikel om te lezen:

https://babel.ua/en/news/(...)due-to-cash-shortage , is kort maar dit als belangrijke highlight:

quote:
As part of the austerity regime, Russia has cut budget funding for non-war-related items, social programs, regional support, and national debt by 35%. Federal agencies have also been instructed to prepare for 15% staff cuts and postpone all non-essential spending.

Despite this, the situation is not considered critical at the moment. According to Bloombergʼs interlocutors, Russia can still continue to finance the war for several years.
Dusja Rusland kan helaas nog even doorgaan en het zijn Oekraiense en Russische burgers die daar steeds meer onder zullen lijden.
  vrijdag 4 september 2026 @ 20:13:52 #113
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221726767
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 september 2026 20:11 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Mwoah.
Je moet kijken naar wat mensen te besteden hebben, de meeste mensen geven >90% van hun inkomen uit, dat zal in Rusland ook zo zijn. Vlad gaat als een gieter af als hij in de portemonnee van burgers komt.
Ik bedoel, de belastingdruk in Rusland en China is ongeveer de helft van die in Frankrijk, Belgie of Nederland. Dat geeft wel ruimte voor verhoging. Wij zitten echt aan het maximale. Daarom dat de staat nu ook vermogen gaat innemen om de boel rond te krjigen (box 3 en erven). Op inkomen heffen is al niet meer haalbaar.
The End Times are wild
  vrijdag 4 september 2026 @ 20:16:16 #114
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221726785
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 20:13 schreef skysherrif het volgende:

[..]
We moeten eigenlijk voor dit soort dingen juist nog dieper onderzoek doen. Namelijk omdat ik vermoed dat zaken waar mensen van overleven en rondkomen ook veelal door regionale budgetten worden gefinancieerd. En we weten dat regionale budgetten zeker in bepaalde regios enorm worden opgeslokt door de sign up bonussen die militairen krijgen bij het tekenen van een defensiecontract.

Zelfs zo dat de centrale overheid enorm moet bijspringen om die te redden van hun schulden. En ben dan ook weer benieuwd waar die kosten terechtkomen op het balansboekje voor dit jaar en of je die dan ook moet rekenen bij defensieuitgaven maargoed.

Het is altijd extreem moeilijk dit te vergelijken. In Belgie is de belastingdruk enorm, hoger dan in Nederland. Maar ik kom daar vaak, de Belgen wonen in veel grotere, mooiere, vrijstaande huizen, ze rijden in duurdere auto's, ze eten vaker en beter buiten de deur en de sociale mogelijkheden daar zijn zeer luxueus. Dus wie leeft er dan het beste?
Zelfde voor Italie. Al is het bijna failliet, meer zwembaden of duurdere auto's dan je in Nederland tegenkomt. En heel veel mensen hebben een eigen huis met geen of lage hypotheek.
The End Times are wild
pi_221726804
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 20:16 schreef LXIV het volgende:

[..]
Het is altijd extreem moeilijk dit te vergelijken. In Belgie is de belastingdruk enorm, hoger dan in Nederland. Maar ik kom daar vaak, de Belgen wonen in veel grotere, mooiere, vrijstaande huizen, ze rijden in duurdere auto's, ze eten vaker en beter buiten de deur en de sociale mogelijkheden daar zijn zeer luxueus. Dus wie leeft er dan het beste?
Zelfde voor Italie. Al is het bijna failliet, meer zwembaden of duurdere auto's dan je in Nederland tegenkomt. En heel veel mensen hebben een eigen huis met geen of lage hypotheek.
Klopt het is ook lastig te vergelijken, en zeg ook niet dat morgen de Russen ineens geen geld meer hebben voor eten, zeker niet. Deels natuurlijk ook gewoon gevoed door een enorme oorlogseconomie.

Mijn punt was eigenlijk vooral even dat het Russische budget inmiddels wel echt voor het grootste deel naar defensie gaat. Wat ook inderdaad niet meer dan logisch is bij een oorlog van deze schaal.
  vrijdag 4 september 2026 @ 20:20:14 #116
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221726807
twitter

plottwist
The End Times are wild
  vrijdag 4 september 2026 @ 20:20:58 #117
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221726815
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 20:19 schreef skysherrif het volgende:

[..]
Klopt het is ook lastig te vergelijken, en zeg ook niet dat morgen de Russen ineens geen geld meer hebben voor eten, zeker niet. Deels natuurlijk ook gewoon gevoed door een enorme oorlogseconomie.

Mijn punt was eigenlijk vooral even dat het Russische budget inmiddels wel echt voor het grootste deel naar defensie gaat. Wat ook inderdaad niet meer dan logisch is bij een oorlog van deze schaal.
Ja, heel groot deel. Dat denk ik ook, kan haast ook niet anders.
The End Times are wild
  vrijdag 4 september 2026 @ 20:22:43 #118
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221726824
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 20:13 schreef skysherrif het volgende:

[..]

---

Dan meer voor PHP, als inderdaad 44% nu van het budget voor dit jaar en wat ook steeds meeroploopt wordt uitgegeven aan defensie dat we dan niet veel grotere problemen moeten zien.

Daarvoor is dit een goed artikel om te lezen:

https://babel.ua/en/news/(...)due-to-cash-shortage , is kort maar dit als belangrijke highlight:
[..]
Dusja Rusland kan helaas nog even doorgaan en het zijn Oekraiense en Russische burgers die daar steeds meer onder zullen lijden.
Even gelezen:
quote:
Als onderdeel van het bezuinigingsregime heeft Rusland de budgetfinanciering voor niet-oorlogsgerelateerde items, sociale programma's, regionale steun en staatsschuld met 35% verlaagd. Federale agentschappen hebben ook de opdracht gekregen om zich voor te bereiden op 15% personeelsbezuinigingen en alle niet-essentiële uitgaven uit te stellen.
Vind ik een bizarre (maar ik kan het tegendeel niet bewijzen) stelling. Even 35% bezuinigen op wat dan? Dat zijn niet de puntenslijpers of de inhuur van wat externen. Dat is zo dramatisch dat ik het niet kan voorstellen. Of we missen context? Is dit over een tijdscohort van 15 jaar?

quote:
Tegelijkertijd is het Russische federale begrotingstekort al gegroeid tot $ 77,2 miljard, of 2,8% van het bbp. Dit is aanzienlijk hoger dan de 1,6% van het BBP die voor 2026 is gepland. Volgens interne prognoses van het Russische ministerie van Financiën kan het tekort tegen het einde van het jaar nog meer toenemen, en in 2027 kan het 3,2-3,8% van het bbp bereiken.
Dat is niet lekker voor Rusland omdat je Rubles niet makkelijk kunt verkopen op de internationale markt. Maar ook dit zijn percentages waar we in Europa alleen maar van konden dromen..

Wat mij betreft doet een onafhankelijk journalistiek programma eens onderzoek naar hoe Rusland dit precies doet, zonder te vervallen dat alle Russen platzak zijn ten faveure van het leger. Ik zou het best eens op detail uitgeplozen willen hebben.
  vrijdag 4 september 2026 @ 20:23:38 #119
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221726836
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 20:13 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ik bedoel, de belastingdruk in Rusland en China is ongeveer de helft van die in Frankrijk, Belgie of Nederland. Dat geeft wel ruimte voor verhoging. Wij zitten echt aan het maximale. Daarom dat de staat nu ook vermogen gaat innemen om de boel rond te krjigen (box 3 en erven). Op inkomen heffen is al niet meer haalbaar.
Klopt. Er is nog maar weinig onbenutte belastingcapaciteit.
Gelukkig kunnen wij lenen :P

[ Bericht 0% gewijzigd door phpmystyle op 04-09-2026 20:29:16 ]
  vrijdag 4 september 2026 @ 20:24:50 #120
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221726850
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 20:16 schreef LXIV het volgende:

[..]
Dat gevoel bekruipt mij ook wel eens. Dat wij ons rijker rekenen/voelen tov andere landen, maar dat het elders ook echt niet zo slecht is als soms voorgesteld.
pi_221726872
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 20:20 schreef LXIV het volgende:
[ x ]
plottwist
Kan je de bron halen welk Oekraiens media outlet dit naar buiten gebracht heeft, ik kan er geen vinden.

Volgens de vertaling gaat alles ook over "mogelijk"

Maar ik zal eens navraag doen bij mensen die die drones als een stel autisten tracken over Oekraine wat zij er van zeggen.
  vrijdag 4 september 2026 @ 20:30:07 #122
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221726898
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 september 2026 20:23 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Klopt. Er is nog maar weinig onbenutte belastingcapaciteit.
Gelukkig kunnen wij leven :P
Wij zitten allang rechts van de Laffer curve.

Zelf heeft werken voor mij financieel gezien geen enkele zin meer. Als ik first-in, first out redeneer ga ik dat restant geld wat ik krijg zelf nooit opmaken, en na IB, jarenlang afromen box3, inflatie en erfbelastign blijft er voor iedere euro die ik dan verdien nog 10 cent voor mijn kinderen over.
Dus kies ik altijd voor tijd ipv geld.
The End Times are wild
pi_221726899
Je kunt het wel gemakkelijk over de kosten in geld uitgedrukt hebben, maar de kosten zijn natuurlijk veel ernstiger in de vorm van honderdduizenden doden en gewonden. De gewonden zullen een blijvende last voor een land in oorlog opleveren. Verder gaat het natuurlijk ook over het zeer grote aantal mensen dat het land ontvlucht om buiten de oorlog te kunnen blijven dat is ook een grote last voor een oorlogsnatie. En dan kunnen we het ook nog hebben over de enorme schade aan infrastructuur, bedrijven, en militaire objecten.
Bovendien komt een oorlogsnatie in een soort oorlogseconomie en dat heeft vele gevolgen voor civiele bedrijven. Op dit moment gaan er heel erg veel civiele bedrijven failliet.
Het is daarmee een veel grotere ramp dan men op het eerste gezicht ziet. Het kost vele decennia om alles weer op orde te krijgen.

Nu iets over onze grote vriend Trump:
Die wil dat Europa de kosten die president Biden maakte voor de ondersteuning van Oekraïne gaat betalen.
Dit is natuurlijk volkomen absurd.
Amerika heeft net als het Verenigd Koninkrijk en Rusland, naast de algemene erkenning door alle landen van de VN, extra garanties aan Oekraïne gegeven voor haar onafhankelijkheid en haar territoriale integriteit in verband met de overdracht van haar kernwapenarsenaal. (Frankrijk en China hebben dat in iets afgezwakte vorm ook gedaan)
Toen Rusland in de persoon van Poetin deze overeenkomst op brute wijze en illegaal in precies de tegenovergestelde richting verbrak kan het natuurlijk niet zo zijn dat andere landen die kosten voor hun rekening gaan nemen.
Amerika heeft zich garant gesteld en het is dan ook niet meer dan normaal dat zij ook de kosten die dat met zich meebrengt zelf voor haar rekening neemt en zich aan de overeenkomst houdt.

[ Bericht 37% gewijzigd door Pegos op 04-09-2026 20:42:36 ]
  vrijdag 4 september 2026 @ 20:31:02 #124
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221726908
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 20:26 schreef skysherrif het volgende:

[..]
Kan je de bron halen welk Oekraiens media outlet dit naar buiten gebracht heeft, ik kan er geen vinden.

[ afbeelding ]

Volgens de vertaling gaat alles ook over "mogelijk"

Maar ik zal eens navraag doen bij mensen die die drones als een stel autisten tracken over Oekraine wat zij er van zeggen.
Ja, ben benieuwd.
Maar dat het een relatie heeft met die fittie van dinsdag klinkt ook weer niet zo raar. Was wel hele toevallige timing anders.
The End Times are wild
pi_221726916
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 16:54 schreef LXIV het volgende:
Ik ben wel benieuwd naar jullie mening of dit conflict nu aan het versnellen is of dat het gewoon nog een paar jaar op de huidige wijze zal doorrommelen.
Om het scherp te stellen zal ik dan vragen: WO3 voor december 2027? Waarbij WO3 is dat minstens de Europese NAVO-landen actief gaan vechten tegen Rusland, die al dan niet substantieel gesteund wordt door China. Dus dat er fysiek Franse, Duitse, Nederlandse etc militairen gaan vechten.

[poll=10360]
We zijn al in oorlog.
  vrijdag 4 september 2026 @ 20:32:18 #126
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221726917
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 20:30 schreef Pegos het volgende:
Je kunt het wel gemakkelijk over de kosten in geld uitgedrukt hebben, maar de kosten zijn natuurlijk veel ernstiger in de vorm van honderdduizenden doden en gewonden. De gewonden zullen een blijvende last voor een land in oorlog opleveren. Verder gaat het natuurlijk ook over het grote aantal mensen dat het land verlaat om buiten de oorlog te kunnen blijven dat is ook een grote last voor een oorlogsnatie. En dan kunnen we het ook nog hebben over de enorme schade aan infrastructuur, bedrijven, en militaire objecten.
Bovendien komt een oorlogsnatie in een soort oorlogseconomie en dat heeft vele gevolgen voor civiele bedrijven. Op dit moment gaan er heel erg veel civiele bedrijven failliet.
Het is daarmee een veel grotere ramp dan men op het eerste gezicht ziet. Het kost vele decennia om alles weer op orde te krijgen,
Ja, eens. Vooral het vertrek van de hoger opgeleiden naar het buitenland, die mogelijk helemaal niet meer terugkeren, is een verlies dat héél lang duurt om nog goed te maken. Daarbij vergeleken is infra nog goed te doen.
The End Times are wild
  vrijdag 4 september 2026 @ 20:32:58 #127
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221726919
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 20:32 schreef Opnaarutrecht het volgende:

[..]
We zijn al in oorlog.
In zekere zin wel> Daarom heb ik gedefinieerd wanneer NAVO-soldaten openlijk mee gaan vechten (in welke vorm dan ook).
The End Times are wild
  vrijdag 4 september 2026 @ 20:36:47 #128
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221726944
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 20:30 schreef LXIV het volgende:

[..]
Wij zitten allang rechts van de Laffer curve.

Zelf heeft werken voor mij financieel gezien geen enkele zin meer. Als ik first-in, first out redeneer ga ik dat restant geld wat ik krijg zelf nooit opmaken, en na IB, jarenlang afromen box3, inflatie en erfbelastign blijft er voor iedere euro die ik dan verdien nog 10 cent voor mijn kinderen over.
Dus kies ik altijd voor tijd ipv geld.
Nouja, werken heeft blijkbaar voor velen nog wel zin, immers ze werken..
WW uitkering moet je hebben opgebouwd (heeft niet iedereen), bijstand is niet aantrekkelijk vanuit werkende situatie met vermogen. Bijstand is wel aantrekkelijk als je eigenlijk al aan lagere wal zit.

Jouw situatie ken ik niet. Maar als je genoeg hebt, en je rekent inderdaad uit dat je eerst inkomstenbelasting moet betalen, vervolgens vermogensbelasting (rendeert jouw geld niet?) en daarna erfbelasting omdat je dat verdiende geld niet uitgeeft dat door je kids betaald moet worden. Ja dan kan er zomaar 60/70% belasting over betaald worden.
  vrijdag 4 september 2026 @ 20:39:18 #129
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221726959
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 20:32 schreef LXIV het volgende:

[..]
In zekere zin wel> Daarom heb ik gedefinieerd wanneer NAVO-soldaten openlijk mee gaan vechten (in welke vorm dan ook).
Schei uit.
Er is maar een situatie realistisch denkbaar dat NAVO soldaten gaan vechten tegen Russische soldaten en dat is wanneer NAVO soldaten in de baltics worden aangevallen door Russische soldaten.

Ik zie geen voorstelbaar scenario dat Frankrijk of Duitsland actief soldaten naar voren gaat schuiven. Politiek volstrekt ondenkbaar. Tenzij Rusland Europa binnenvalt. Maar ook dat zie ik niet gebeuren.
pi_221726965
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 20:31 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ja, ben benieuwd.
Maar dat het een relatie heeft met die fittie van dinsdag klinkt ook weer niet zo raar. Was wel hele toevallige timing anders.
Het enige wat ik zelf weet is dat er een paar drones waren die een uur lang rond de ring van Kyiv heen cirkelden alvorens er uiteindelijk 1tje het doel bereikte.

Er zijn tientallen Oekraiense kanalen die live updates geven over waar drones vandaan komen en waarze heen vliegen

Geen zin om deze zelf uit te tekenen, maar als je de locaties opzoeket zijn ze inderdaad wezen cirkelen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat hij van die locatie in een rechte lijn naar het SBU gebouw is gevlogen lijkt met eigenlijk niets overeen te komen wat is geobserveerd van wat ik kan vinden en weet iig.
  vrijdag 4 september 2026 @ 20:42:53 #131
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221726991
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 20:39 schreef skysherrif het volgende:
F
[..]
Het enige wat ik zelf weet is dat er een paar drones waren die een uur lang rond de ring van Kyiv heen cirkelden alvorens er uiteindelijk 1tje het doel bereikte.

Er zijn tientallen Oekraiense kanalen die live updates geven over waar drones vandaan komen en waarze heen vliegen

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Geen zin om deze zelf uit te tekenen, maar als je de locaties opzoeket zijn ze inderdaad wezen cirkelen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat hij van die locatie in een rechte lijn naar het SBU gebouw is gevlogen lijkt met eigenlijk niets overeen te komen wat is geobserveerd van wat ik kan vinden en weet iig.
Dat weet ik niet, maar wat relevant is is de vraag of die drone uit Rusland kwam of intern. Dat ze wisten waar ze hem moesten gooien zegt ook wel iets
The End Times are wild
  vrijdag 4 september 2026 @ 20:53:43 #132
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221727066
@skysherrif: ik ben niet zo goed thuis als jij in alle twitteraars en of deze betrouwbaar zijn of niet, maar dit wordt als bron genoemd:
twitter

Ik merk al snel dat je via twitter in een bepaalde flow/stream terecht komt met alleen maar nieuws van één zijde, waardoor je beeld snel vertroebelt.
The End Times are wild
  vrijdag 4 september 2026 @ 20:54:40 #133
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221727071
Ongelooflijk als ze elkaar gaan bevechten..
pi_221727094
Ik zie dat voorlopig alleen nog maar hier langskomen, niet op (mijn) Twitter. Lijkt me ook perfect voor een russische psy-op, dit.
  vrijdag 4 september 2026 @ 21:00:04 #135
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221727119
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 20:56 schreef MaxMark het volgende:
Ik zie dat voorlopig alleen nog maar hier langskomen, niet op (mijn) Twitter. Lijkt me ook perfect voor een russische psy-op, dit.
Dat ze dit na aanleiding van die schietpartij zo getimed hebben, bedoel je?
The End Times are wild
pi_221727127
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 20:53 schreef LXIV het volgende:
@:skysherrif: ik ben niet zo goed thuis als jij in alle twitteraars en of deze betrouwbaar zijn of niet, maar dit wordt als bron genoemd:
[ x ]

Ik merk al snel dat je via twitter in een bepaalde flow/stream terecht komt met alleen maar nieuws van één zijde, waardoor je beeld snel vertroebelt.
Marta Havryshko heeft een hekel aan Oekraine, of laten we in ieder geval neutraal zeggen dat ze een hekel heeft aan de Oekraiense regering.

Net zoals de vorige bron een Pro russische witrus is.

Dat terzijde, dat heeft Flash nooit gezegd trouwens, ik kan wel laten zien wat hij wel heeft gezegd:

MAW de Drone pikte een signaal op in Kyiv waardoor de drone manueel bestuurd kon worden ipv te werken met een GPS doelwit, waardoor de drone precies in het kantoor kon vliegen van Poklad. Wat ook verklaart waarom hij rondjes an het vliegen was tot hij het signaal kon oppikken.

--

Als ik Russische bronnen lees merk ik wel een enorme info campagne waar ze zeggen dat dit absoluut nieteen Russische aanval was. Ik denk dat het inderdaad interessant was gezien de timing met SBU/HUR en een goed moment van Rusland om nog meer tweedracht te zaaien of iig te proberen.

Maar de 2 mensen die hier gepost zijn die dit naar buiten brengen zijn geen mensen in het Oekraiense kamp :P
pi_221727129
In oorlog zijn leugens en bedrog belangrijke wapens.
pi_221727151
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 21:01 schreef skysherrif het volgende:

[..]
Marta Havryshko heeft een hekel aan Oekraine, of laten we in ieder geval neutraal zeggen dat ze een hekel heeft aan de Oekraiense regering.

Dat terzijde, dat heeft Flash nooit gezegd trouwens, ik kan wel laten zien wat hij wel heeft gezegd:

[ afbeelding ]

MAW de Drone pikte een signaal op in Kyiv waardoor de drone manueel bestuurd kon worden ipv te werken met een GPS doelwit, waardoor de drone precies in het kantoor kon vliegen van Poklad. Wat ook verklaart waarom hij rondjes an het vliegen was tot hij het signaal kon oppikken.

--

Als ik Russische bronnen lees merk ik wel een enorme info campagne waar ze zeggen dat dit absoluut nieteen Russische aanval was. Ik denk dat het inderdaad interessant was gezien de timing met SBU/HUR en een goed moment van Rusland om nog meer tweedracht te zaaien of iig te proberen.

Maar de 2 mensen die hier gepost zijn die dit naar buiten brengen zijn geen mensen in het Oekraiense kamp :P
Wel slim gedaan, en relatief eenvoudig te kopiëren.
pi_221727159
quote:

[..]

[ afbeelding ]

--

Ik zat nog eens te kijken terwijl ik dit type, waarom de vele emoji reacties op dit bericht die lachen alsof ze hem niet serieus nemen. Terwijl 1 flash nooit zoveel emojis krijgt op berichten, 2 de reacties op de post helemaal niet laten zien alsof ze hem niet serieus nemen.

Enige conclusie die ik kan maken is dat er een botnetwerk al die emojis plaatst op zijn post (wat overigens heel makkelijk en veel voorkomend is op TG) juist om deze psyops verder te voeden.

-

Hier bijv hetzelfde op deze post

vrijdag 4 september 2026 @ 21:06:58 #140
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221727161
quote:

[..]

[ afbeelding ]

--

Dat maakt het al minder betrouwbaar dus. Wel snel gereageerd van Rusland als ze zo snel daar een drone en een agent kunnen inzetten.
The End Times are wild
pi_221727166
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 17:28 schreef LXIV het volgende:

[..]
Wat zou ik daaraan hebben?
Wellicht de gedachte creeren dat we Rusland vooral hun zin moeten geven want ze zijn de grote boze beer en anders komt hel en verdoemenis ook in ons land? Beweegreden weet ik uiteraard niet, kan ik alleen naar gissen. Sommige mensen doen dat dus omdat ze zelf zo bang zijn en hopen dat als iedereen dat wordt de pestkop z'n zin wordt gegeven en de situatie voor henzelf niet meer dreigend aanvoelt voorlopig. Of gebruiken angstaanjagen omdat ze het vervelend vinden dat er geld heengaat en dus hopen dat dat stopt.
pi_221727172
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 21:06 schreef LXIV het volgende:

[..]
Dat maakt het al minder betrouwbaar dus. Wel snel gereageerd van Rusland als ze zo snel daar een drone en een agent kunnen inzetten.
Russen zijn dan ook op bepaalde gebieden heel innovatief en effectief, helemaal de FSB en bepaalde drone eenheden als Rubicon. Waar misschien weer elementen in het landleger achterlopen op de feiten of te log zijn zich snel aan te passen.

Maar als het komt op lange afstand drones/wapens etc moet je ze helaas echt niet onderschatten
  vrijdag 4 september 2026 @ 21:12:21 #143
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221727191
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 21:07 schreef 3rr0r het volgende:

[..]
Wellicht de gedachte creeren dat we Rusland vooral hun zin moeten geven want ze zijn de grote boze beer en anders komt hel en verdoemenis ook in ons land? Beweegreden weet ik uiteraard niet, kan ik alleen naar gissen. Sommige mensen doen dat dus omdat ze zelf zo bang zijn en hopen dat als iedereen dat wordt de pestkop z'n zin wordt gegeven en de situatie voor henzelf niet meer dreigend aanvoelt voorlopig. Of gebruiken angstaanjagen omdat ze het vervelend vinden dat er geld heengaat en dus hopen dat dat stopt.
Maar dan overschat je de invloed van dit forum zelf (en dan nog eens mijn invloed op dit forum) toch gigantisch? Dit is een incrowd van 20 man, van wie de mening voor 90% al vast staat. Dan kun je hier posten wat je wil, dat gaat in de echte wereld helemaal niks, maar dan ook niks veranderen.

Natuurlijk bestaat beinvloeding, bijvoorbeeld via social media, maar dat is dan óf het beinvloeden van de massa, bijvoorbeeld door een influencer met een groot aantal volgelingen op instagram of zo, of het beinvloeden van een persoon met macht, op subtielere wijze, die ook daadwerkelijk iets kan doen.

Dit hier zijn 20 'nerds' (inclusief mezelf), die nauwelijks tot geen macht hebben ergens iets te veranderen. Dus vanuit dat opzicht is het echt zinloos.
The End Times are wild
pi_221727192
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 september 2026 20:54 schreef phpmystyle het volgende:
Ongelooflijk als ze elkaar gaan bevechten..
Dat is normaal daar, voor de oorlog zag je ook regelmatig vechtpartijen in het Oekraïense parlement.
The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it
  vrijdag 4 september 2026 @ 21:12:42 #145
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221727193
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 21:07 schreef 3rr0r het volgende:

[..]
Wat bij LXIV waarschijnlijk latent meespeelt is dat hij ook ziet dat Rusland een nagel aan de doodskist is voor de EU-unie én de liberale wereldorde, een orde waarin LXIV ook maar matig past.
  vrijdag 4 september 2026 @ 21:12:57 #146
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221727195
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 21:09 schreef skysherrif het volgende:

[..]
Russen zijn dan ook op bepaalde gebieden heel innovatief en effectief, helemaal de FSB en bepaalde drone eenheden als Rubicon. Waar misschien weer elementen in het landleger achterlopen op de feiten of te log zijn zich snel aan te passen.

Maar als het komt op lange afstand drones/wapens etc moet je ze helaas echt niet onderschatten
Maar ook de snelheid dan waarmee het bedacht is, opgezet is en ingeregeld en uitgevoerd. Of het lag toevallig al op de plank
The End Times are wild
  vrijdag 4 september 2026 @ 21:13:50 #147
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221727199
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 21:12 schreef LXIV het volgende:

[..]
Maar dan overschat je de invloed van dit forum zelf (en dan nog eens mijn invloed op dit forum) toch gigantisch? Dit is een incrowd van 20 man, van wie de mening voor 90% al vast staat. Dan kun je hier posten wat je wil, dat gaat in de echte wereld helemaal niks, maar dan ook niks veranderen.

Natuurlijk bestaat beinvloeding, bijvoorbeeld via social media, maar dat is dan óf het beinvloeden van de massa, bijvoorbeeld door een influencer met een groot aantal volgelingen op instagram of zo, of het beinvloeden van een persoon met macht, op subtielere wijze, die ook daadwerkelijk iets kan doen.

Dit hier zijn 20 'nerds' (inclusief mezelf), die nauwelijks tot geen macht hebben ergens iets te veranderen. Dus vanuit dat opzicht is het echt zinloos.
Mathematisch is de invloed vrijwel 0. Maar dit forum wordt gelezen door politici en beleidsmakers, dat weet ik haast zeker!
  vrijdag 4 september 2026 @ 21:14:26 #148
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221727201
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 september 2026 21:12 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Wat bij LXIV waarschijnlijk latent meespeelt is dat hij ook ziet dat Rusland een nagel aan de doodskist is voor de EU-unie én de liberale wereldorde, een orde waarin LXIV ook maar matig past.
De EU gebruikt deze oorlog, net als iedere crisis, alleen maar om haar macht meer te centraliseren. Wat dat betreft maak ik me geen illusies. Niets komt ze beter uit dan een gemeenschappelijke vijand! Er wordt nu ook letterlijk gepleit om veto-recht weg te nemen bij buitenlandse zaken.

Het is dus net andersom eigelijk..
The End Times are wild
  vrijdag 4 september 2026 @ 21:15:39 #149
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221727203
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 september 2026 21:13 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Mathematisch is de invloed vrijwel 0. Maar dit forum wordt gelezen door politici en beleidsmakers, dat weet ik haast zeker!
Misschien dat er een kamerlid af en toe kijkt op het forum als geheel. Maar dit topic? Blijft een cirkel jerk waarin ook heel veel sentiment en spam naar boven komt telkens.
The End Times are wild
pi_221727204
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 18:04 schreef LXIV het volgende:

[..]
Natuurlijk beseft Duitsland dat!

Maar is je niet opgevallen wat voor een verschil in retoriek de laatste 3 weken ontstaan is? Daar gaat het nu helemaal om, ik bemerk dat we echt op een keerpunt zitten. En daarom mijn vraag of jullie dat ook zo zagen.
Misschien wel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')