Wat zou ik daaraan hebben?quote:Op vrijdag 4 september 2026 17:22 schreef 3rr0r het volgende:
[..]
Hij wil andere mensen vooral angst aanpraten heb ik het idee
Ik denk dat Rusland gaat caren wanneer Duitsland 5000 militaire drones op Moskou gaat afvuren. Al drukt dan een Oekrainer op het knopje.quote:Op vrijdag 4 september 2026 17:28 schreef BennieButtfuck het volgende:
Iran levert Shaheds, Europa een paar drones van Duitse snit. Ik zou bijna willen zeggen; who cares?
Ze caren maar tot ze een ons wegen. Ze hebben wel grotere problemen in Rusland.quote:Op vrijdag 4 september 2026 17:30 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik denk dat Rusland gaat caren wanneer Duitsland 5000 militaire drones op Moskou gaat afvuren. Al drukt dan een Oekrainer op het knopje.
Dat sowieso. Maar dat hoeft niet altijd gunstig te zijn.quote:Op vrijdag 4 september 2026 17:33 schreef BennieButtfuck het volgende:
[..]
Ze caren maar tot ze een ons wegen. Ze hebben wel grotere problemen in Rusland.
Kommaaaaarrrrrrrrquote:Op vrijdag 4 september 2026 17:34 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat sowieso. Maar dat hoeft niet altijd gunstig te zijn.
[ x ]
Wij maken bijvoorbeeld toch ook drones voor Oekraïne? 5000 drones valt ook binnen de proportionaliteit wat Oekraïne nodig heeft om zichzelf beetje fatsoenlijk te weren (kort). Binnen mum van tijd is dat er ook doorheen. Daarnaast krijgt Rusland een shitload (zwaar) Noord Koreaans geschut en daar horen we niks over escalatie.quote:Op vrijdag 4 september 2026 17:26 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als die 5000 drones van Merz in Moskou terecht komen dan zal Rusland dat als een aanval beschouwen. Dat is toch wat anders dan het leveren van een Patriot voor luchtafweer in Kiev.
Dat was ook mijn punt. Als die speelgoed-drone in Leipzig door Duitsland al als een aanval beschouwd wordt, wat zijn 5000 militaire drones dan?
[..]
Als dat de enige uitweg is die je voor ze schept ben je dom bezig. Of juist niet. Maar je weet wel wat er van komt.
En dan?quote:Op vrijdag 4 september 2026 17:30 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik denk dat Rusland gaat caren wanneer Duitsland 5000 militaire drones op Moskou gaat afvuren. Al drukt dan een Oekrainer op het knopje.
De uitweg voor ons allen.quote:Op vrijdag 4 september 2026 17:22 schreef Joppiez het volgende:
Dusja of het tot een directe conflict met Rusland komt zal 100% Rusland haar keuze zijn. En misschien willen ze dat ook wel, als een soort uitweg van de ellende die ze gestart is.
Niets is zonder risico. Jij denkt dat Duitsland dat zelf niet beseft? ik heb behoorlijk wat wantrouwen in de politiek, maar om nou te denken dat ze dit 'zomaar' doen zonder rekenin te houden met de reactie van Rusland gaat zelfs mij te ver.quote:Op vrijdag 4 september 2026 17:34 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat sowieso. Maar dat hoeft niet altijd gunstig te zijn.
[ x ]
Dat is natuurlijk net zo goed escalatie! Dat komt per definitie bijna van 2 kanten.quote:Op vrijdag 4 september 2026 17:50 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Wij maken bijvoorbeeld toch ook drones voor Oekraïne? 5000 drones valt ook binnen de proportionaliteit wat Oekraïne nodig heeft om zichzelf beetje fatsoenlijk te weren (kort). Binnen mum van tijd is dat er ook doorheen. Daarnaast krijgt Rusland een shitload (zwaar) Noord Koreaans geschut en daar horen we niks over escalatie.
Natuurlijk beseft Duitsland dat!quote:Op vrijdag 4 september 2026 17:54 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Niets is zonder risico. Jij denkt dat Duitsland dat zelf niet beseft? ik heb behoorlijk wat wantrouwen in de politiek, maar om nou te denken dat ze dit 'zomaar' doen zonder rekenin te houden met de reactie van Rusland gaat zelfs mij te ver.
Rusland had meer naar Sun Tzu moeten luisterenquote:Op vrijdag 4 september 2026 18:02 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk net zo goed escalatie! Dat komt per definitie bijna van 2 kanten.
Er is een verschil tussen bijv Patriots, die puur defensief zijn, artilleriegeschut dat militair op de frontlijn ingezet wordt en lange-afstandsraketten die op een stad worden ingezet. Je ziet dat het dus steeds verder opschuift. Er is wel degelijk een verschil in het soort wapens.
NB dat Ollongren het destijds nog over 'verdedigingswapens' had..
Zal wel een beetje meevallen. Retoriek is van alle tijden.quote:Op vrijdag 4 september 2026 18:04 schreef LXIV het volgende:
[..]
Natuurlijk beseft Duitsland dat!
Maar is je niet opgevallen wat voor een verschil in retoriek de laatste 3 weken ontstaan is? Daar gaat het nu helemaal om, ik bemerk dat we echt op een keerpunt zitten. En daarom mijn vraag of jullie dat ook zo zagen.
Dat dachten ze wel. Was een compleet verkeerde inschatting. Die zitten ook in hun eigen bubblequote:Op vrijdag 4 september 2026 18:11 schreef Adames het volgende:
[..]
Rusland had meer naar Sun Tzu moeten luisteren
Als je brand sticht, zorg er dan voor dat je wind mee hebt. Val nooit aan als je wind tegen hebt. - Sun Tzu
Het is de toon die de muziek maakt. En die is veranderdquote:Op vrijdag 4 september 2026 18:11 schreef Dr88 het volgende:
[..]
Zal wel een beetje meevallen. Retoriek is van alle tijden.
Alhoewel een wereldoorlog altijd wel begint met Duitsland en Rusland betrokken.
Rusland weet ook wel dit dreigement niks gaat veranderen.quote:Op vrijdag 4 september 2026 18:19 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het is de toon die de muziek maakt. En die is veranderd
Ik had het vooral over de toon van Duitsland en de steunbetuigingen aan Duitslandquote:Op vrijdag 4 september 2026 18:28 schreef Adames het volgende:
[..]
Rusland weet ook wel dit dreigement niks gaat veranderen.
Op zijn hoogst gaat het wat publieke opinie veranderen. Beetje bangmakerij
Bij sommigen lijkt dat heel goed te werken
niets is voor niets en dat Duitsland doelen in moskou aan gaat wijzen is doelpalen verschuiven, lees ik ook nergens terugquote:Op vrijdag 4 september 2026 17:27 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als Duitsland dat levert als geschenk en ook nog eens de doelen in Moskou gaat aanwijzen dan is dat geen wapenhandel meer te noemen. Dan kun je alles wel wapenhandel noemen.
We zullen zien hoe er op gereageerd gaat worden.quote:Op vrijdag 4 september 2026 18:40 schreef sp3c het volgende:
[..]
niets is voor niets en dat Duitsland doelen in moskou aan gaat wijzen is doelpalen verschuiven, lees ik ook nergens terug
bovendien zijn het Oekrainse drones die in Duitsland geproduceert gaan worden
vergezocht argument wmb
Een speelgoed drone met explosieven op een vliegveld: no biggie.quote:Op vrijdag 4 september 2026 18:52 schreef LXIV het volgende:
[..]
We zullen zien hoe er op gereageerd gaat worden.
Ik vind het krom dat er op een speelgoeddrone in Leipzig zo heftig gereageerd wordt terwijl gelijktijdig 5000 drones voor Rusland worden aangeboden.
Dat vind ik de ander op een splinter wijzen terwijl je de balk in eigen oog niet ziet.
Maar hoe kan dit waar zijn als de wereldbank iets totaal anders zegt?quote:Op vrijdag 4 september 2026 16:13 schreef skysherrif het volgende:
[ x ]
[ x ]
(voor de mensen die denken dat Rusland geen oorlogseconomie heeft)
Koekwaus Engelen.quote:Op vrijdag 4 september 2026 18:59 schreef phpmystyle het volgende:
Professor Engelen over de Russen vrees..
Bekijk deze YouTube-video
Eind vorige topic en begin dit topic ook een beetje besproken mocht je willen teruglezen.quote:Op vrijdag 4 september 2026 19:05 schreef Discombobulate het volgende:
HQ SDU geraakt. Lijkt me een nieuwe escalatie. Ik dacht dat dat soort plekken voorheen juist vermeden werden.
Ik lees het net op NOS iig.quote:Op vrijdag 4 september 2026 19:06 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Eind vorige topic en begin dit topic ook een beetje besproken mocht je willen teruglezen.
Bronquote:Op vrijdag 4 september 2026 18:58 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Maar hoe kan dit waar zijn als de wereldbank iets totaal anders zegt?
Je kan helemaal geen 44% uitgeven aan defensie zonder zelf te verhongeren.
waarom is dit anders dan de 100.000+ 155mm granaten die Duitsland al geleverd heeft?quote:Op vrijdag 4 september 2026 18:52 schreef LXIV het volgende:
[..]
We zullen zien hoe er op gereageerd gaat worden.
Ik vind het krom dat er op een speelgoeddrone in Leipzig zo heftig gereageerd wordt terwijl gelijktijdig 5000 drones voor Rusland worden aangeboden.
Dat vind ik de ander op een splinter wijzen terwijl je de balk in eigen oog niet ziet.
Omdat je een 155 mm granaat niet op Moskou kunt afvuren. Dat leg ik letterlijk uit een paar Posts terugquote:Op vrijdag 4 september 2026 19:09 schreef sp3c het volgende:
[..]
waarom is dit anders dan de 100.000+ 155mm granaten die Duitsland al geleverd heeft?
kan gewoon, je moet de vuurmond alleen op 40km afstand zien te krijgenquote:Op vrijdag 4 september 2026 19:10 schreef LXIV het volgende:
[..]
Omdat je een 155 mm granaat niet op Moskou kunt afvuren. Dat leg ik letterlijk uit een paar Posts terug
quote:Op vrijdag 4 september 2026 19:11 schreef sp3c het volgende:
[..]
kan gewoon, je moet de vuurmond alleen op 40km afstand zien te krijgen
Maar een drone op een vliegveld in Leipzig is dan "speelgoed"?quote:Op vrijdag 4 september 2026 19:10 schreef LXIV het volgende:
[..]
Omdat je een 155 mm granaat niet op Moskou kunt afvuren. Dat leg ik letterlijk uit een paar Posts terug
Heb je de foto gezien? Het is gewoon zo'n ding van Amazon. Geen mil spec apparaat oid.quote:Op vrijdag 4 september 2026 19:13 schreef havanagila het volgende:
[..]
Maar een drone op een vliegveld in Leipzig is dan "speelgoed"?
https://data.worldbank.or(...)tart=1987&view=chartquote:
Snap niet waarom ze drones gaan geven als 'reactie' en volgens mij nog steeds niet de lange afstand Taurus waar Oekraine al jaren om vraagt. Ze geven hun dus expres spulletjes waar rusland zich nog redelijk tegen kan wapenen.quote:Op vrijdag 4 september 2026 17:15 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik zie een omslag. Als je dat hele drone-incident van Leipzig gevolgd hebt, wat Wadepul er over gezegd heeft, hoe andere Europese leiders steun betuigden aan Duitslands optreden, dat Merz 5000 militaire drones aan Oekraine gaat geven om op Rusland af te vuren, de interne problemen in UK, FR, GER en de dramatische populariteitscijfers van de regeringsleiders daar...
Ja, ik zie dit wel mis gaan. Wat ik sowieso zie is dat grenzen steeds overschreden worden en ook sneller. Op allerlei vlakken. En ik zie niet zo snel een uitweg die nog haalbaar is. Trump en Xi zouden nog wat kunnen proberen..
quote:Op vrijdag 4 september 2026 19:13 schreef LXIV het volgende:
[..]
Heb je de foto gezien? Het is gewoon zo'n ding van Amazon. Geen mil spec apparaat oid.
Ik zou in dat geval die 2e 'vijand' (ik neem aan dat je USA bedoelt) toch binden aan ons. Want Europa maakt tegen 3 vijanden geen kans en cultureel en historisch gezien is de USA nu eenmaal een bondgenoot, Trump of geen Trump.quote:Op vrijdag 4 september 2026 19:18 schreef mcmlxiv het volgende:
Tja Europa is wakker, is in behoorlijk tempo de eigen wapenindustrie aan het renoveren, begrijpt dat het niet 1, maar 2 tot 3 vijandelijke machten tegenover zich heeft en begint ook te begrijpen dat de tijd van beschaafde diplomatie voorbij is. Met de huidige al dan niet door Rusland gepleegde speldenprikken in Duitsland, met het behoorlijk succesvol beïnvloeden van verkiezingen in Duitsland begrijpt de Duitse regering dat de tijd van lief zijn voorbij is.
Metz begrijpt dat hij geen jaren meer heeft om het gevaar in eigen land te beteugelen en dat kan alleen door de en de interne en de externe vijand tegelijkertijd te lijf te gaan. AfD of delen ervan werken actief samen met Rusland, Duitsland lijkt gezien het succes van AfD twee kanten op te kunnen gaan. Onder de AfD verworden tot en een marionet van Rusland met migranten als bliksemafleider. Of vol in de aanval door Oekraïne van alles te voorzien waarmee Rusland maximale schade kan worden toegebracht in de hoop dat Putin en zijn kliek verdwijnen.
Ja de kans op WO3 is levensgroot, waarschijnlijk is ze eigenlijk al begonnen, maar nog in een beginstadium. Een beetje zoals de periode 1933-1938 met de Spaanse burgeroorlog, Japanse bezetting China, Russisch - Japanse grensconflict, Italiaans gekloot in Ethiopië. Hoe heet deze oorlog gaat worden is nog onduidelijk. Er is weinig aanleiding tot overdreven optimisme.
Dat staat daar ook niet.quote:Op vrijdag 4 september 2026 18:58 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Maar hoe kan dit waar zijn als de wereldbank iets totaal anders zegt?
Je kan helemaal geen 44% uitgeven aan defensie zonder zelf te verhongeren.
Vroeger was voedsel 80% van het BNP, tegenwoordig nog 10% oid? Dus er kan veel meer ingeleverd worden op luxe.quote:Op vrijdag 4 september 2026 19:14 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
https://data.worldbank.or(...)tart=1987&view=chart
https://www.sipri.org/pub(...)-russias-budget-2026
Twee zeer betrouwbare onafhankelijke bronnen die op enkele decimalen na hetzelfde rapporteren.
Zelfs nazi duitsland gaf geen 44% van z'n economie uit aan oorlog. Dan verhonger je letterlijk.
Het electoraat van de AfD is zo verschrikkelijk dom.quote:Op vrijdag 4 september 2026 19:18 schreef mcmlxiv het volgende:
Tja Europa is wakker, is in behoorlijk tempo de eigen wapenindustrie aan het renoveren, begrijpt dat het niet 1, maar 2 tot 3 vijandelijke machten tegenover zich heeft en begint ook te begrijpen dat de tijd van beschaafde diplomatie voorbij is. Met de huidige al dan niet door Rusland gepleegde speldenprikken in Duitsland, met het behoorlijk succesvol beïnvloeden van verkiezingen in Duitsland begrijpt de Duitse regering dat de tijd van lief zijn voorbij is.
Metz begrijpt dat hij geen jaren meer heeft om het gevaar in eigen land te beteugelen en dat kan alleen door de en de interne en de externe vijand tegelijkertijd te lijf te gaan. AfD of delen ervan werken actief samen met Rusland, Duitsland lijkt gezien het succes van AfD twee kanten op te kunnen gaan. Onder de AfD verworden tot en een marionet van Rusland met migranten als bliksemafleider. Of vol in de aanval door Oekraïne van alles te voorzien waarmee Rusland maximale schade kan worden toegebracht in de hoop dat Putin en zijn kliek verdwijnen.
Ja de kans op WO3 is levensgroot, waarschijnlijk is ze eigenlijk al begonnen, maar nog in een beginstadium. Een beetje zoals de periode 1933-1938 met de Spaanse burgeroorlog, Japanse bezetting China, Russisch - Japanse grensconflict, Italiaans gekloot in Ethiopië. Hoe heet deze oorlog gaat worden is nog onduidelijk. Er is weinig aanleiding tot overdreven optimisme.
Begin jij nu ook al?quote:Op vrijdag 4 september 2026 19:23 schreef LXIV het volgende:
[..]
Vroeger was voedsel 80% van het BNP, tegenwoordig nog 10% oid? Dus er kan veel meer ingeleverd worden op luxe.
Het bereik van deze drones is toch 1500 km, ruim meer dan de afstand naar Moskou (700 km). Het zijn ook geavanceerde drones met AI om EW-maatregelen te kunnen ontlopen. Een game-changer is het niet, maar het zijn echt wel meer dan de vliegende koffiemolens uit het begin van de oorlogquote:Op vrijdag 4 september 2026 19:21 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
Snap niet waarom ze drones gaan geven als 'reactie' en volgens mij nog steeds niet de lange afstand Taurus waar Oekraine al jaren om vraagt. Ze geven hun dus expres spulletjes waar rusland zich nog redelijk tegen kan wapenen.
Maar dan heb je toch 56% over? En als je minder dan dat uitgeeft aan voedsel dan hoef je daar toch niet op te bezuinigen?quote:Op vrijdag 4 september 2026 19:26 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Begin jij nu ook al?
Zucht. Ik word echt moe.
Lees gewoon even rustig die linkjes door. Elke achterlijke kan bedenken dat je als land geen 44% aan defensie kan spenderen. De mensen komen je letterlijk lynchen omdat ze honger hebben.
Gewoon eens realistisch denken..
Komt omdat wij en dat ligt ook aan mij, twee totaal verschillende dingen vergelijken. Volgens jouw bronnen spendeert Rusland 7.5% van Ruslands GDP (totale economie) die is natuurlijk enorm.quote:Op vrijdag 4 september 2026 19:14 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
https://data.worldbank.or(...)tart=1987&view=chart
https://www.sipri.org/pub(...)-russias-budget-2026
Twee zeer betrouwbare onafhankelijke bronnen die op enkele decimalen na hetzelfde rapporteren.
Zelfs nazi duitsland gaf geen 44% van z'n economie uit aan oorlog. Dan verhonger je letterlijk.
En ik lees dat de overheidsbestedingen van Rusland minder zijn dan 40% van het BNP. Dat is dus heel laag. De mensen houden dus sowieso veel geld zelf over, hebben de overheid ook minder nodig om te overleven.quote:Op vrijdag 4 september 2026 19:36 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Komt omdat wij en dat ligt ook aan mij, twee totaal verschillende dingen vergelijken. Volgens jouw bronnen spendeert Rusland 7.5% van Ruslands GDP (totale economie) die is natuurlijk enorm.
Mijn bron zegt dat Ruslannd 44% van haar jaarlijkse begroting van de federale overheid nu aan defensie uitgeeft wat een heel ander getal is dan de gehele GDP, maar wel heel veel zegt over waar de overheid nu al haar geld insteekt en daarom ook lijkt mij een veel betere graadmeter is of een economie een oorlogseconomie is of niet.
Of 44% daar genoeg voor is mag iemand denk ik voor zichzelf beaplen lijkt me niet dat daar bepaalde regels voor zijn
Je gaat maar gewoon even lezen. Ik ga niet tegen de clippen op argumenteren.quote:Op vrijdag 4 september 2026 19:32 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar dan heb je toch 56% over? En als je minder dan dat uitgeeft aan voedsel dan hoef je daar toch niet op te bezuinigen?
Een groot deel van de Russen leeft praktisch onafhankelijk van de staat. Die pompen hun eigen water, hakken hun eigen hout en hebben hun eigen tuin. Die merken daar niks van. En in Moskou en St-Petersburg is nog voldoende luxe aanwezig.
Nu is zo'n percentage altijd arbitrair en maar net hoe je rekent. Maar een heel groot deel aan defensie lijkt mij evident, ze moeten tegenop de halve NAVO produceren.
In 1944 gaf de Soviet-Unie 53% van het BNP uit aan defensie (Grok). En dat was in een tijd dat je relatief veel meer van je BNP nodig had voor primaire levensbehoeften.
Dat komt omdat jij denkt dat het over GDP gaat.quote:Op vrijdag 4 september 2026 19:41 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Je gaat maar gewoon even lezen. Ik ga niet tegen de clippen op argumenteren.
Geen enkel land kan zo even tientallen procenten van de economie her alloceren op een zinvolle manier zonder dat het geen giga impact heeft. Hier zijn wij bezig met enkele tienden van procenten te her-alloceren, maar dat krijgen wij schijnbaar niet eens uitgegeven.
Een opstand in een dictatuur duurt wel even. Alle oppositie is lamgelegd zoals je ook wel weet.quote:Op vrijdag 4 september 2026 19:26 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Begin jij nu ook al?
Zucht. Ik word echt moe.
Lees gewoon even rustig die linkjes door. Elke achterlijke kan bedenken dat je als land geen 44% aan defensie kan spenderen. De mensen komen je letterlijk lynchen omdat ze honger hebben.
Gewoon eens realistisch denken..
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |