Lekken vooral uit een soort compulsie, of simpelweg om een handig lijntje even zoet en gunstiggestemd te houden.quote:Op dinsdag 1 september 2026 07:04 schreef nostra het volgende:
En tja, lekken. Wie heeft er voordeel bij? Is er überhaupt iets te lekken? Van Weel leek het minst amused.
Ja, mijn onderbuik zegt ook dat het vaak de wat mindere goden zijn wier piemeltje gestimuleerd wordt door ook even wat voor te stellen.quote:Op dinsdag 1 september 2026 07:08 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Lekken vooral uit een soort compulsie, of simpelweg om een handig lijntje even zoet en gunstiggestemd te houden.
Ik zie nog niet zo in waarom dat een probleem is. Onze arbeidsparticipatie is op recordhoogte. Natuurlijk kan je nog best een paar extra gewerkte uurtjes uit de arbeidsmarkt trekken. Maar wat heb je dan nog voor effect?quote:Op maandag 31 augustus 2026 23:21 schreef TheVulture het volgende:
Jort Kelder had vorige week wel wat zinnigs toen ie meldde dat de gemiddelde Nederlander echt veel te weinig uren per week maakt.
Da's natuurlijk ook wel een probleem, een steeds grotere groep die de arbeidsmarkt op komt wil wel de lusten in een hoog salaris en goede arbeidsvoorwaarden, maar dan niet de lasten als in 36/40 uur werken. Sowieso die groeiende groep die wel hun geld denkt te kunnen verdienen als influencer of een ander fun beroep
Die arbeidsproductiviteit gaat ongekend omhoog schieten. Door AI. Wat gaan we met al die huidige en toekomstige werknemers doen?quote:Op dinsdag 1 september 2026 07:26 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ik zie nog niet zo in waarom dat een probleem is. Onze arbeidsparticipatie is op recordhoogte. Natuurlijk kan je nog best een paar extra gewerkte uurtjes uit de arbeidsmarkt trekken. Maar wat heb je dan nog voor effect?
Dit is typisch de wat dommige VVD-oplossing wat mij betreft. Wellicht moeten we mensen ook nog wat eerder aan het werk krijgen. HBO of WO kan ook prima in drie jaar…
Waar de winst zit is in de arbeidsproductiviteit. De ontwikkeling daarvan is al jaren niet heel rooskleurig. De vergrijzing opvangen met meer uren per persoon gaat gewoon niet lukken.
Er blijft werk zat over.quote:Op dinsdag 1 september 2026 07:50 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Die arbeidsproductiviteit gaat ongekend omhoog schieten. Door AI. Wat gaan we met al die huidige en toekomstige werknemers doen?
quote:Maandag 31 augustus sprak CDA-leider Henri Bontenbal de achttiende EW HJ Schoo-lezing uit. Hij stond stil bij het belang van veerkracht in de maatschappij en in de economie. Drie fragmenten uit zijn lezing.
Hoe veerkrachtig zijn we als land?
‘Waarom moeten we met elkaar nadenken over veerkracht? Is “veerkracht” niet zo’n begrip dat inmiddels overal op wordt geplakt? Je vindt het in managementboeken, beleidsnota’s en vooral in het schap met zelfhulpboeken.
Het is niet mijn ambitie dat deze lezing daar na vanavond tussen belandt. Toch denk ik dat het stellen van de vraag naar de veerkracht van de samenleving ons helpt om scherper te zien wat onze opdracht is.
Veerkracht hebben we hard nodig om de komende decennia als samenleving vooruit te komen. Er zal een groot beroep worden gedaan op ons vermogen om met tegenslag en verandering om te gaan.
Vaak hoor ik stemmen waarin maatschappelijke somberheid doorklinkt. Somberheid over de toekomst, cynisme over ons vermogen om goed met elkaar samen te leven. Maar zorg over de toekomst mag niet betekenen dat we ons neerleggen bij pessimisme en cynisme.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wait for the ricochet.
Ein Besonderes unter den Besten.
Mwah, je mag hopen dat dat passend is. Meestal komt het niet echt goed wanneer er grote sectoren wegvallen.quote:
De veerkracht van woordenquote:Op dinsdag 1 september 2026 08:18 schreef nostra het volgende:
Even geen zin om de doorkliklinks te schonen. Er moet gewerkt worden!
[..]
https://nos.nl/artikel/26(...)uw-in-vijf-gemeentenquote:Kabinet wil grootschalige woningbouw in vijf gemeenten
Het kabinet wijst vijf nieuwe plekken in Nederland aan waar tot en met 2035 versneld 30.000 woningen moeten komen. Het gaat om grootschalige bouwlocaties in Deventer, Haarlem, Leeuwarden, Maastricht en Weert.
Die locaties krijgen ondersteuning van het Rijk, schrijft minister Boekholt-O'Sullivan in een brief aan de Tweede Kamer. "Door meer en sneller vergunningen af te geven, kan de schop eerder de grond in."
Er komt geen extra geld om de woningen bereikbaar te maken. "Er is expliciet gekeken naar locaties waar geen aanvullende middelen nodig zijn" voor bijvoorbeeld de infrastructuur.
Om deze locaties gaat het:
Deventer
Centrum, Schil en Keizerslanden (circa 5000 tot 6000 woningen)
Haarlem
Schalkwijk (circa 5000 tot 6000 woningen)
Leeuwarden
Middelsee-Spoordok (circa 6000 woningen)
Maastricht
Spoorzone (circa 8000 woningen)
Weert
Spoorzone (circa 5000 woningen)
Onlangs werd duidelijk dat de bouw op vier grootschalige woningbouwlocaties die het vorige kabinet aanwees, niet kan beginnen. Er is namelijk geen geld om wegen en spoorwegen aan te leggen.
Bij de vijf nieuwe plekken is "getoetst op water en bodem, netcongestie, stikstof, drinkwater en bedrijvigheid", verzekert de minister voor Wonen.
De vijf nieuwe locaties komen boven op 21 andere 'grootschalige woningbouwlocaties' die eerder zijn aanwezen. De bedoeling is dat de landelijke overheid daar bijspringt om woningbouw te helpen.
Later nog vijf plekken
Later dit jaar wijst de D66-minister nog eens vijf plekken aan. De inzet van dit kabinet is om versneld en langjarig 100.000 woningen per jaar te realiseren.
Een deel van de ruimte waar straks huizen moeten staan, is nu nog bestemd voor bedrijven. Boekholt-O'Sullivan wil met die gemeenten "nadere afspraken" maken om nieuwe ruimte voor bedrijven te vinden.
Ik ken alleen de situatie in Leeuwarden een beetje: het spoordok is (relatief) midden in de stad en bij het project Middelsee lijkt inderdaad de meeste infrastructuur al te liggen. Voor de hand liggende keuzes.quote:Op dinsdag 1 september 2026 10:19 schreef nostra het volgende:
Schalkwijk kan je sowieso de oude tyfusbende (4 hoog) slopen en de hoogte in. Rijdt zo de A9 op, dus dat zou ook niet echt een issue zijn. En een redding voor het verpauperde winkelcentrum.
https://www.nu.nl/media/6(...)itler-uitspraak.htmlquote:Ongehoord Nederland en hoofdredacteur Joost Niemöller hebben besloten hun samenwerking per direct te beëindigen, laat directeur Peter Vlemmix weten op de website van de omroep. De aanleiding is een verschil van inzicht over de inhoudelijke koers en de recente programmering.
Omdat het mensen in de ziektewet zijn Hans. Ik heb het over oud collega's of mensen uit het dorp.quote:Op maandag 31 augustus 2026 22:48 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Hoe weet jij dat die mensen ziek zijn
de meesten zijn de personen die een aantal dagen thuis "werken" en de andere dagen ziek zijn
ja daar moet men mee ophouden
Die KNMT CAO is ook geen vetpot geloof ik. Of moet je zelf onderhandelen als je bij een tandarts in dienst komt?quote:Op dinsdag 1 september 2026 06:57 schreef nostra het volgende:
Mwah, het zijn vooral de deeltijdwerkers in de leuk-maar-niet-veel-verdienersklasse. Ik heb veel tandartsen als klant, die weer assistentes in dienst hebben, en die weigeren gewoon meer dan 24 uur te werken. Door kinderen, maar ook doordat de marginale opbrengst voor die groep minimaal is. Een dag extra werken voor een paar tientjes netto per maand, dikkedoei. En breder in de zorg door piekvraag.
Tandarts(assistent)en hebben geen cao, alleen wat losse richtlijnen vanuit de KNMT. Maar nee, het is geen vetpot, denk aan 3.000 bruto max per maand (fulltime).quote:Op dinsdag 1 september 2026 12:17 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Die KNMT CAO is ook geen vetpot geloof ik. Of moet je zelf onderhandelen als je bij een tandarts in dienst komt?
Wat gaat zo'n woning kosten?quote:Op dinsdag 1 september 2026 10:13 schreef Cyan9 het volgende:
Nou, dit klinkt alsof er dit keer wat beter is over nagedacht..
[..]
https://nos.nl/artikel/26(...)uw-in-vijf-gemeenten
Dat is een ongekend laag bedrag gezien de verantwoordelijk die zo iemand toch draagt, en naast dat zo iemand een MBO 4 opleiding heeft afgerond. Zeker in een branche zoals het tandartsbedrijf kan er echt wel meer betaald worden.quote:Op dinsdag 1 september 2026 12:20 schreef nostra het volgende:
[..]
Tandarts(assistent)en hebben geen cao, alleen wat losse richtlijnen vanuit de KNMT. Maar nee, het is geen vetpot, denk aan 3.000 bruto max per maand (fulltime).
Tja, er komt meestal nog wel wat bij, maar ort enzo heb je natuurlijk ook niet. De cijfers van je tandarts zijn ook openbaar ( www.jaarverantwoordingzorg.nl ). Daarmee proberen ze een soort "vreemde ogen dwingen" af te dwingen, maar of dat nou gaat werken. De gemiddelde tandarts loopt met een paar ton netto weg, daar kan je wat van vinden natuurlijk.quote:Op dinsdag 1 september 2026 12:24 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat is een ongekend laag bedrag gezien de verantwoordelijk die zo iemand toch draagt, en naast dat zo iemand een MBO 4 opleiding heeft afgerond. Zeker in een branche zoals het tandartsbedrijf kan er echt wel meer betaald worden.
Speelt hetzelfde probleem zich af bij dierenartsen?quote:Op dinsdag 1 september 2026 13:19 schreef nostra het volgende:
[..]
Tja, er komt meestal nog wel wat bij, maar ort enzo heb je natuurlijk ook niet. De cijfers van je tandarts zijn ook openbaar ( www.jaarverantwoordingzorg.nl ). Daarmee proberen ze een soort "vreemde ogen dwingen" af te dwingen, maar of dat nou gaat werken. De gemiddelde tandarts loopt met een paar ton netto weg, daar kan je wat van vinden natuurlijk.
Dezelfde problematiek als in dat er een enorme private equity overnamegolf gaande is (AniCura als grootste voorbeeld). Die vervolgens de prijzen enorm verhogen. Dierenartsen zijn geen verzekeringsgeld - tandartsen voor het overgrote deel ook niet - dus ik heb geen idee wat die verdienen. Ongetwijfeld goed.quote:Op dinsdag 1 september 2026 13:23 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Speelt hetzelfde probleem zich af bij dierenartsen?
Middelsee en Spoordok staat al gepland om gebouwd te worden.quote:Op dinsdag 1 september 2026 10:13 schreef Cyan9 het volgende:
Nou, dit klinkt alsof er dit keer wat beter is over nagedacht..
[..]
https://nos.nl/artikel/26(...)uw-in-vijf-gemeenten
Ik verwacht dat Klaver nee gaat zeggenquote:Op dinsdag 1 september 2026 14:10 schreef ESF1Gamer het volgende:
Verder: Er is gelekt.
https://nos.nl/artikel/26(...)agstukken-lekken-uit
Daar ben ik niet zo zeker van. Ik ben benieuwd wat de plannen zijn om sociale stelsel te hervormen waarbij eerst de pot geld gelijk blijft.quote:Op dinsdag 1 september 2026 14:11 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Ik verwacht dat Klaver nee gaat zeggen
Dus de verkorting van de WW duur blijft staan en de verhoging van het eigen risico ook, maar gaan alleen een jaar later in.quote:Op dinsdag 1 september 2026 14:10 schreef ESF1Gamer het volgende:
Verder: Er is gelekt.
https://nos.nl/artikel/26(...)agstukken-lekken-uit
RTL Nieuws is het weer gelukt om de prinsjesdag stukken in handen te krijgen.
Dat ze eerst de provinciale staten verkiezing afwachten?quote:Op dinsdag 1 september 2026 14:17 schreef Jaeger85 het volgende:
Leest alsof ze het een jaar willen uitstellen in afwachting van de verkiezingen volgend jaar. Als er dan wel een gunstige uitslag is rammen zs het er alsnog doorheen
En vervolgens gaat het kabinet het zo spinnen dat ze (=oppositiepartijen waar ze er niet mee uitkomen) niet constructief zijn, landsbelang, etc. etc.quote:Op dinsdag 1 september 2026 14:11 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Dacht ik ook ja. Vanwege EK natuurlijk. Ordinair tijd kopen dit.quote:Op dinsdag 1 september 2026 14:18 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat ze eerst de provinciale staten verkiezing afwachten?
Ze kunnen spinnen wat ze willen, PRO staat op winst, de coalitie op verlies. Mensen zijn ontevreden en zullen dat eerder op Jetten dan op Klaver richten. Dunk ik zo.quote:Op dinsdag 1 september 2026 14:18 schreef Regilio_ het volgende:
[..]
En vervolgens gaat het kabinet het zo spinnen dat ze (=oppositiepartijen waar ze er niet mee uitkomen) niet constructief zijn, landsbelang, etc. etc.
Nee grapjurken, jullie wisten dat bij het aangaan van dit minderheidsavontuur precies dat het zo zou gaan.
Waarom hebben ze die poppenkast opgetuigd het afgeopen weekend?quote:Op dinsdag 1 september 2026 14:19 schreef Regilio_ het volgende:
[..]
Dacht ik ook ja. Vanwege EK natuurlijk. Ordinair tijd kopen dit.
Ja daar doelde ik opquote:Op dinsdag 1 september 2026 14:18 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat ze eerst de provinciale staten verkiezing afwachten?
Eens, maar niemand heeft belang bij nieuwe verkiezingen en zo houden ze elkaar in een wurggreep door te blijven aanmodderen met dit minderheidskabinet.quote:Op dinsdag 1 september 2026 14:20 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Ze kunnen spinnen wat ze willen, PRO staat op winst, de coalitie op verlies. Mensen zijn ontevreden en zullen dat eerder op Jetten dan op Klaver richten. Dunk ik zo.
Klopt, maar goed dat is langetermijndenken en daar doen ze al geruime tijd nauwelijks tot niet meer aan lijkt het.quote:Op dinsdag 1 september 2026 14:20 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Waarom hebben ze die poppenkast opgetuigd het afgeopen weekend?
Dit had je van tevoren al kunnen regelen.
Eigenlijks sinds Rutte premier is/was niet meer.quote:Op dinsdag 1 september 2026 14:22 schreef Regilio_ het volgende:
[..]
Klopt, maar goed dat is langetermijndenken en daar doen ze al geruime tijd nauwelijks tot niet meer aan lijkt het.
Benieuwd of Spekman die stakingen in trekt.quote:Op dinsdag 1 september 2026 14:23 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Eigenlijks sinds Rutte premier is/was niet meer.
Verder is dit wel handreiking om met de vakbonden om tafel te zitten om te kijken wat mogelijk is..
Dat niet, want dat is al georganiseerd.quote:Op dinsdag 1 september 2026 14:24 schreef capricia het volgende:
[..]
Benieuwd of Spekman die stakingen in trekt.
Dan wordt het een akkoord of geen akkoord per begroting.quote:Op dinsdag 1 september 2026 14:21 schreef Regilio_ het volgende:
[..]
Eens, maar niemand heeft belang bij nieuwe verkiezingen en zo houden ze elkaar in een wurggreep door te blijven aanmodderen met dit minderheidskabinet.
Dat zou toch wel weer heel makkelijk zijn, het lijkt me een meer dan redelijke handreiking aan zijn partij. In het huidige politieke klimaat is 2029 ook nog een eeuwigheid weg, dus dat uitstel van de WW-maatregelen zou toch geen reden moeten zijn om "Nee" te zeggen....quote:Op dinsdag 1 september 2026 14:11 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Dat lijkt mij niet. De WIA bezuinigingen gaan gewoon grotendeels door.quote:Op dinsdag 1 september 2026 14:24 schreef capricia het volgende:
[..]
Benieuwd of Spekman die stakingen in trekt.
Ik vrees dat ze dan gehalveerd worden zoals in 2017. Of naja dat was erger.quote:Op dinsdag 1 september 2026 14:28 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Dat zou toch wel weer heel makkelijk zijn, het lijkt me een meer dan redelijke handreiking aan zijn partij. In het huidige politieke klimaat is 2029 ook nog een eeuwigheid weg, dus dat uitstel van de WW-maatregelen zou toch geen reden moeten zijn om "Nee" te zeggen....
Het bedrag is nu van de begroting af. Als ik Spekman begreep wou hij wel praten over hervormingen van de WIA. Alleen zei hij dat het niet eerst vastgesteld bedrag moest worden bezuinigd.quote:Op dinsdag 1 september 2026 14:29 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Dat lijkt mij niet. De WIA bezuinigingen gaan gewoon grotendeels door.
Er wordt nog steeds hard bezuinigd op de WIA. Dat gaat niet lekker vallen bij Pro.quote:Op dinsdag 1 september 2026 14:28 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Dat zou toch wel weer heel makkelijk zijn, het lijkt me een meer dan redelijke handreiking aan zijn partij. In het huidige politieke klimaat is 2029 ook nog een eeuwigheid weg, dus dat uitstel van de WW-maatregelen zou toch geen reden moeten zijn om "Nee" te zeggen....
Waar lees jij dat?quote:Op dinsdag 1 september 2026 14:33 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Er wordt nog steeds hard bezuinigd op de WIA. Dat gaat niet lekker vallen bij Pro.
Weet je dat zeker? Ik zie het namelijk niet staan in de lijstquote:Op dinsdag 1 september 2026 14:32 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Het bedrag is nu van de begroting af. Als ik Spekman begreep wou hij wel praten over hervormingen van de WIA. Alleen zei hij dat het niet eerst vastgesteld bedrag moest worden bezuinigd.
quote:Belangrijkste punten uit de onderhandelingen
Koopkrachtreparatie: 1,5 miljard euro
Geen bezuiniging op AOW: 2,8 miljard euro
Streep door verlaging maximum dagloon: 824 miljoen euro
Uitstel duur WW van twee naar een jaar: 684 miljoen euro
Uitstel verhoging eigen risico zorg
Tijdelijk minder accijns op diesel en benzine: 750 miljoen euro
Meer ouderen gratis vaccinatie tegen gordelroos
Vier jaar lang 367 miljoen euro extra voor ontwikkelingssamenwerking
Dat gaat rechts niet leuk vinden, mag de VVD wel gaan uitleggen.quote:Vier jaar lang 367 miljoen euro extra voor ontwikkelingssamenwerking
quote:Op dinsdag 1 september 2026 14:34 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Weet je dat zeker? Ik zie het namelijk niet staan in de lijst
[..]
Wilders incoming 1,2,3.....quote:Op dinsdag 1 september 2026 14:37 schreef Dutch_view het volgende:
[..]
Dat gaat rechts niet leuk vinden, mag de VVD wel gaan uitleggen.
3D chessquote:Op dinsdag 1 september 2026 14:37 schreef Dutch_view het volgende:
[..]
Dat gaat rechts niet leuk vinden, mag de VVD wel gaan uitleggen.
Dankje. Dus alleen de IVA verlaging naar 70% en afschaffing voor nieuwe gevallen blijven over.quote:Op dinsdag 1 september 2026 14:38 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
https://www.rtl.nl/nieuws(...)roting-miljoenennota
Hier sta veel beter dat bezuinigingen geschrapt zijn.
Benieuwd hoe het betaald gaat worden.quote:Op dinsdag 1 september 2026 14:38 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
https://www.rtl.nl/nieuws(...)roting-miljoenennota
Hier sta veel beter dat bezuinigingen geschrapt zijn.
Vermoed deels afromen uit de potten van de WW en WIA die overvol zitten.quote:Op dinsdag 1 september 2026 14:47 schreef capricia het volgende:
[..]
Benieuwd hoe het betaald gaat worden.
Er komen ook steeds meer mensen in de WIA? Hoe gaan ze dat aanpakken?quote:Op dinsdag 1 september 2026 14:49 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Vermoed deels afromen uit de potten van de WW en WIA die overvol zitten.
Is grotendeels het gevolg van de verhoging van de AOW. Mensen die volledig uitvallen voordat ze hun pensioen halen. Ik weet niet of dat valt te voorkomenquote:Op dinsdag 1 september 2026 14:53 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Er komen ook steeds meer mensen in de WIA? Hoe gaan ze dat aanpakken?
En de werkende man zal het wel gematigd vindenquote:Op dinsdag 1 september 2026 15:04 schreef lbosse het volgende:
Na op verschillende plekken wat reacties te hebben gelezen kan ik vaststellen dat 50% de aanpassingen te links vindt en 50% vindt het nog steeds te rechts.
Verkorting WW is toch niet zo'n ramp, heb je een jaar de tijd? Alleen voor hele oude mensen is het lullig.quote:Op dinsdag 1 september 2026 14:14 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Dus de verkorting van de WW duur blijft staan en de verhoging van het eigen risico ook, maar gaan alleen een jaar later in.
Hoe zit het met de WIA en Wajong trouwens? Of de voorgenomen afschaffing van de huishoudelijke hulp uit de WMO? Of het afschaffen van zorgkosten als aftrekpost bij de inkomstenbelasting?
Die zijn ook broodnodig.quote:Op dinsdag 1 september 2026 14:29 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Dat lijkt mij niet. De WIA bezuinigingen gaan gewoon grotendeels door.
Wordtquote:Op dinsdag 1 september 2026 14:34 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Weet je dat zeker? Ik zie het namelijk niet staan in de lijst
[..]
quote:Uitstel duur WW van twee naar een jaar: 684 miljoen euro
Het wordt een jaar geparkeerd en er dan nog doorheen geramdquote:Op dinsdag 1 september 2026 15:31 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Wordt
Begrijp ik goed dat de verlaging van 2 jaar naar 1 jaar gewoon doorgaat?
[..]
Maximaal een jaar hé. Om aanspraak te maken op een jaar WW moet je eerst een arbeidsverleden hebben van 24 jaar.quote:Op dinsdag 1 september 2026 15:28 schreef DobbyDobby het volgende:
[..]
Verkorting WW is toch niet zo'n ramp, heb je een jaar de tijd? Alleen voor hele oude mensen is het lullig.
Maar nog steeds is dat toch lang genoeg voor de meesten? Je kan bijna niet werkloos zijn in deze tijd. Wat ik zeg, alleen voor hele oude mensen is het enorm lullig en wat mij betreft hanteren ze iets andere spelregels voor 55+. We zijn in Nederland ook wel erg verwent geraakt aan dit soort uitkeringen. In de meeste landen kennen ze dit helemaal niet en daar is ook niet de luxe dat werk voor het oprapen ligt.quote:Op dinsdag 1 september 2026 15:48 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Maximaal een jaar hé. Om aanspraak te maken op een jaar WW moet je eerst een arbeidsverleden hebben van 24 jaar.
Met bijvoorbeeld 10 jaar arbeidsverleden heb je dan maar recht op 5 maanden.
Dat had ik wel verwacht ja, maar de overheid zorgt nu voor ondersteuning waardoor het sneller zou moeten gaan.quote:Op dinsdag 1 september 2026 14:08 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Middelsee en Spoordok staat al gepland om gebouwd te worden.
Er is zelfs de bedoeling dat er Station Leeuwarden Middelsee erbij komt.quote:Op dinsdag 1 september 2026 16:07 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Dat had ik wel verwacht ja, maar de overheid zorgt nu voor ondersteuning waardoor het sneller zou moeten gaan.
Gaat dan de Lelylijn nu wel door ??quote:Op dinsdag 1 september 2026 16:10 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Er is zelfs de bedoeling dat er Station Leeuwarden Middelsee erbij komt.
https://middelsee.nl/station-leeuwarden-middelsee/
Hierdoor krijgt Leeuwarden een 3de station naast Leeuwarden en Leeuwarden Camminghaburen.
Dat is ook zatquote:Op dinsdag 1 september 2026 15:48 schreef Tomatenboer het volgende:
Met bijvoorbeeld 10 jaar arbeidsverleden heb je dan maar recht op 5 maanden.
quote:De stap die de coalitie heeft gezet is dan ook ‘nog lang niet voldoende’, aldus PRO-leider Jesse Klaver. „Er gaan straks miljarden extra naar de allerrijkste mensen, en de bezuinigingen op gewone mensen via de sociale zekerheid blijven staan”, aldus de PRO-leider. „Wat ik hier zie is een politiek compromis. Ze hebben geprobeerd de ruzie in de coalitie op te lossen, maar dit helpt de gewone Nederlander niet.”
JA21 ziet in de uitgelekte plannen weinig terug van de voorstellen die de oppositiepartij zelf bij het kabinet op tafel heeft gelegd. Partijleider Joost Eerdmans moet er naar eigen zeggen ‘met een vergrootglas naar zoeken’, en vindt dat de weinige handreikingen die de coalitie wel doet, ‘teniet worden gedaan door lastenverzwaringen elders’.
Ja boven de 50 kan het tegenwoordig verrekte lastig zijn , maar met twee jaar WW is de verleiding te groot om maar helemaal thuis te blijvenquote:Op dinsdag 1 september 2026 15:59 schreef DobbyDobby het volgende:
Je kan bijna niet werkloos zijn in deze tijd.
Wat ik zeg, alleen voor hele oude mensen is het enorm lullig en wat mij betreft hanteren ze iets andere spelregels voor 55+.
We zijn in Nederland ook wel erg verwent geraakt aan dit soort uitkeringen. In de meeste landen kennen ze dit helemaal niet en daar is ook niet de luxe dat werk voor het oprapen ligt.
10 jaar, hoofdzakelijk, aaneengesloten arbeidsverleden hé. Dan moet je ook aan de wekeneis in die gewerkte jaren voldoen.quote:Op dinsdag 1 september 2026 16:29 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dat is ook zat
met 10 jaar arbeidsverleden ben je een jonge vent of jonge meid, dan ga je niet een jaar thuislopen, dan heb je na een maand weer ander werk
Er komt echter ook weer een moment dat de banen niet voor het oprapen liggen. Dan heb je met 10 jaar werkverleden recht op een schamele vijf maanden WW, terwijl dat nu nog 10 maanden is en in het verleden 14 maanden was. Zie maar eens binnen vijf maanden wat anders te vinden in tijdens van recessie. Dat is niet eenvoudig. Een sollicitatieprocedure alleen al kan een maand of twee/drie duren. Dan kun je na die vijf maanden interen op eventueel spaargeld/vermogen of je daalt terug naar bijstandsniveau. Want denk maar niet dat in tijden van recessie deze bezuiniging ongedaan wordt gemaakt. Dan is er geen geld voorquote:Op dinsdag 1 september 2026 15:59 schreef DobbyDobby het volgende:
[..]
Maar nog steeds is dat toch lang genoeg voor de meesten? Je kan bijna niet werkloos zijn in deze tijd. Wat ik zeg, alleen voor hele oude mensen is het enorm lullig en wat mij betreft hanteren ze iets andere spelregels voor 55+. We zijn in Nederland ook wel erg verwent geraakt aan dit soort uitkeringen. In de meeste landen kennen ze dit helemaal niet en daar is ook niet de luxe dat werk voor het oprapen ligt.
Wenselijk versus betaalbaar.quote:Op dinsdag 1 september 2026 16:46 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Er komt echter ook weer een moment dat de banen niet voor het oprapen liggen. Dan heb je met 10 jaar werkverleden recht op een schamele vijf maanden WW, terwijl dat nu nog 10 maanden is en in het verleden 14 maanden was. Zie maar eens binnen vijf maanden wat anders te vinden in tijdens van recessie. Dat is niet eenvoudig. Een sollicitatieprocedure alleen al kan een maand of twee/drie duren. Dan kun je na die vijf maanden interen op eventueel spaargeld/vermogen of je daalt terug naar bijstandsniveau. Want denk maar niet dat in tijden van recessie deze bezuiniging ongedaan wordt gemaakt. Dan is er geen geld voor
De grootste kostenposten zitten in de vergrijzing, AOW en zorgkosten. Niet in de WW.quote:Op dinsdag 1 september 2026 17:13 schreef Perrin het volgende:
[..]
Wenselijk versus betaalbaar.
Iets kan heel wenselijk zijn en niet betaalbaar.
Dat kan, maar het is nog steeds best een luxe positie. En met al het geld wat inmiddels de balk over vliegt voor klimaat, asiel en defensie lijkt het mij ook iets wat niet meer te betalen is of je moet andere keuzes maken.quote:Op dinsdag 1 september 2026 16:46 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Er komt echter ook weer een moment dat de banen niet voor het oprapen liggen. Dan heb je met 10 jaar werkverleden recht op een schamele vijf maanden WW, terwijl dat nu nog 10 maanden is en in het verleden 14 maanden was. Zie maar eens binnen vijf maanden wat anders te vinden in tijdens van recessie. Dat is niet eenvoudig. Een sollicitatieprocedure alleen al kan een maand of twee/drie duren. Dan kun je na die vijf maanden interen op eventueel spaargeld/vermogen of je daalt terug naar bijstandsniveau. Want denk maar niet dat in tijden van recessie deze bezuiniging ongedaan wordt gemaakt. Dan is er geen geld voor
Vind ik wel interessant.quote:Op dinsdag 1 september 2026 13:19 schreef nostra het volgende:
[..]
Tja, er komt meestal nog wel wat bij, maar ort enzo heb je natuurlijk ook niet. De cijfers van je tandarts zijn ook openbaar ( www.jaarverantwoordingzorg.nl ). Daarmee proberen ze een soort "vreemde ogen dwingen" af te dwingen, maar of dat nou gaat werken. De gemiddelde tandarts loopt met een paar ton netto weg, daar kan je wat van vinden natuurlijk.
Dat is onjuist. De huidige WW premie is meer dan kostendekkend waardoor er inmiddels 11 miljard reserve in de pot zit.quote:Op dinsdag 1 september 2026 17:44 schreef DobbyDobby het volgende:
[..]
Dat kan, maar het is nog steeds best een luxe positie. En met al het geld wat inmiddels de balk over vliegt voor klimaat, asiel en defensie lijkt het mij ook iets wat niet meer te betalen is of je moet andere keuzes maken.
Daar heb je gelijk in. In tegenstelling tot het sociale stelsel is dit wel kostendekkend. Nog steeds ben ik voorstander, maar financieel is er geen reden om de WW terug te brengen tot een jaar. Wat dat betreft zijn er andere zaken om aan te pakken.quote:Op dinsdag 1 september 2026 17:50 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Dat is onjuist. De huidige WW premie is meer dan kostendekkend waardoor er inmiddels 11 miljard reserve in de pot zit.
https://digimv12.desan.nl/archive/searchquote:Op dinsdag 1 september 2026 17:49 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Vind ik wel interessant.
Maar ik ben aan het zoeken naar de documenten met verantwoording. Maar op deze pagina kom ik alleen maar rommel tegen.
https://www.jaarverantwoo(...)egevens-per-boekjaar
Waar kan ik een en ander vinden?
Excuus zal wel zijn dat wanneer dit goedkoper wordt, andere premies of belastingen kunnen stijgen zonder dat het opvaltquote:Op dinsdag 1 september 2026 18:03 schreef DobbyDobby het volgende:
[..]
Daar heb je gelijk in. In tegenstelling tot het sociale stelsel is dit wel kostendekkend. Nog steeds ben ik voorstander, maar financieel is er geen reden om de WW terug te brengen tot een jaar. Wat dat betreft zijn er andere zaken om aan te pakken.
https://www.ewmagazine.nl(...)otingsoverleg_291499quote:Met pijn en moeite stelde de coalitie een begroting op. Vlak voor de deadline kwamen ze er maandag 31 augustus uit, maar de coalitie vaart geen duidelijke koers. Er zijn grote handreikingen naar de oppositie, maar die is niet tevreden. Nu is in Den Haag iedereen chagrijnig.
Vrijwel direct zijn de grote besluiten van het begrotingsoverleg gelekt. Persbureau ANP bevestigde het bericht van RTL Nieuws dat het minderheidskabinet de miljardenbezuinigingen op de sociale zekerheid grotendeels schrapt.
De korting op uitkeringen is van de baan, net als de snellere stijging van de AOW-leeftijd. Enkele andere ingrepen, waaronder de halvering van de WW-duur, worden met een jaar uitgesteld.
Ook wordt er 1,5 miljard euro uitgetrokken voor koopkrachtreparatie, gaat het eigen risico volgend jaar niet met 60 euro omhoog en voert het kabinet voor 400 miljoen euro een vaccinatie in tegen gordelroos. Voor 750 miljoen euro wordt de korting op de brandstofaccijns vertraagd afgebouwd.
Het is een breuk met het eigen coalitieakkoord. De grote sociale hervormingen waren een van de grootste pijlers van dat akkoord. Het kabinet-Jetten maakte pijnlijke keuzes, maar beloofde dat de zorg en sociale zekerheid ook in de toekomst voor iedereen beschikbaar zouden zijn.
De weerstand daartegen is groot. De grootste oppositiepartij, PRO, voert samen met vakbond FNV het verzet aan. Het beloofde een hete herfst vol protesten tegen het kabinetsbeleid te worden. Al waren die protesten en stakingen tot op heden geen doorslaand succes.
Begrotingsproces ontspoorde
Ogenschijnlijk lonkt de coalitie van D66, VVD en CDA nu nadrukkelijk naar de steun van linkse partijen en het midden. Maar onduidelijk uit de gelekte plannen is nog hoe en door wie de kosten worden betaald.
In Den Haag erkennen politieke kopstukken dat het begrotingsproces van de coalitie is ontspoord. Iedereen wijst met de beschuldigende vinger naar elkaar.
Allereerst was het proces onduidelijk. Premier Rob Jetten (D66) koos ervoor samen met zijn vicepremiers Dilan Yeşilgöz (VVD) en Bart van den Brink (CDA) om tafel te gaan met oppositiepartijen. Zo moest het kabinet duidelijk krijgen welke begrotingswensen die partijen hadden.
Gelijktijdig onderhandelen de drie coalitiepartijen onderling over de begroting en over wat zij wensten te realiseren. Moest daar een aanbod richting de coalitie in? Of pas na de presentatie van de begroting op Prinsjesdag ( 15 september)?
Heinen ging freewheelen
En dan was er nog minister van Financiën Eelco Heinen. De VVD’er had zijn eigen bord waarop hij de puzzel van de begroting wilde leggen. Dat deed hij door óók gesprekken te voeren met de financiële woordvoerders van de oppositie.
Feitelijk werd de minister van Financiën zo geïsoleerd bij het opstellen van de begroting, een begroting waarvoor hij verantwoordelijk is. Heinen ging freewheelen. Toen volgens hem de begroting al bijna rond was, werd dat door de coalitie tegengesproken. D66 en CDA vreesden voor de stugge minister van Financiën die het eigen VVD-belang voorop zou zetten, en niet dat van de coalitie.
Te lang leefde bij de coalitiepartijen het idee dat het wel goed zou komen. Premier Jetten en andere coalitiekopstukken waren opvallend positief. Die gemakzucht gaf ruimte voor het ontsporen van de onderhandelingen, vlak voor de deadline.
Premier Jetten en de coalitie hebben het opstellen van de begroting enorm onderschat. Voor de zomer verwachtte Jetten nog dat hij niemand de hersens zou hoeven in te slaan om de begroting op te stellen. Achteraf een naïeve houding van de premier, waarvoor gebrek aan ervaring geen excuus is. Als partijeider en minister van Klimaat maakte hij menig begrotingsoverleg mee.
Coalitie verdwaalde in eigen doolhof
De coalitie wilde de begroting op zo’n complexe manier rondbreien dat ze verdwaalden in hun eigen doolhof. Daarvoor is Jetten eindverantwoordelijk, als naamgever van dit kabinet.
Hoe die scherven nu te lijmen? De oppositiepartijen PRO, JA21, ChristenUnie en 50PLUS zetten voorlopig geen handtekening onder de gedeeltelijk gelekte plannen. Daar heerst veel chagrijn over het rommelige proces, waarin zij zowel deelnemers als toeschouwer waren.
Oppositiepartijen waren zowel deelnemers als toeschouwers
Nu de plannen grotendeels uitlekken, reageren zij dan ook zuinig. PRO-leider Jesse Klaver is ‘totaal niet onder de indruk’ van de beleidsaanpassingen, JA21-leider Joost Eerdmans zegt met een vergrootglas te zoeken naar handreikingen van het kabinet-Jetten. Zij wachten verdere onderhandelingen met de coalitie voorlopig af.
Zo is niemand iets opgeschoten. Wat dit weekeinde wel duidelijk werd, is dat het wantrouwen binnen de coalitie van het kabinet-Jetten niet veel kleiner is dan in het kabinet-Schoof.
Wie had durven denken dat iedereen chagrijnig is als je geen keuzes maakt.quote:Op dinsdag 1 september 2026 18:52 schreef nostra het volgende:
[..]
https://www.ewmagazine.nl(...)otingsoverleg_291499
Heb je ooit een oppositie horen verklaren hoe geweldig het zittende kabinet is?quote:Op dinsdag 1 september 2026 18:52 schreef nostra het volgende:
[..]
https://www.ewmagazine.nl(...)otingsoverleg_291499
Tories over Callaghan 1977.quote:Op dinsdag 1 september 2026 19:07 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Heb je ooit een oppositie horen verklaren hoe geweldig het zittende kabinet is?
Of de antirevolutionairen over Pieter Philip van Bosse in 1869.quote:
Succes is een keuze.quote:Op dinsdag 1 september 2026 19:14 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Of de antirevolutionairen over Pieter Philip van Bosse in 1869.
Het is vooral wereldschokkend dat er mensen zijn die dachten dat een andere uitkomst mogelijk was. De partijen die keuzes wilden maken geven dat weer weg, dus blijft er niets over.quote:Op dinsdag 1 september 2026 19:01 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Wie had durven denken dat iedereen chagrijnig is als je geen keuzes maakt.
Wereldschokkend.
Links wilt niks, rechts wilt niks. Als rechts iets wilt dan verliezen ze kiezers aan de flanken, als links iets wilt idem.quote:Op dinsdag 1 september 2026 19:27 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Het is vooral wereldschokkend dat er mensen zijn die dachten dat een andere uitkomst mogelijk was. De partijen die keuzes wilden maken geven dat weer weg, dus blijft er niets over.
Al dat politieke theater met zelf opgelegde deadlines, je zou denken dat mensen het een keer saai zouden gaan vinden
Laat PRO het maar proberen. Ik verheug mij nu al op het falen en door de mand vallen van al die "deugers". Dat ze gaan falen is wel duidelijk, zie Halsema, de meest incompetente burgemeester ooit.quote:Op dinsdag 1 september 2026 19:36 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Links wilt niks, rechts wilt niks. Als rechts iets wilt dan verliezen ze kiezers aan de flanken, als links iets wilt idem.
We hebben ook geen visie. Waar willen we in 2030 staan? 2035? Onze (vice) premier(s) zijn vooral bezig met hockey, ruzie maken op Twitter of het F woord.
En het gaat ook te veel om de poppetjes. Een Halsema, Wilders of Keijzer, die al sinds vorige eeuw in de politiek zitten en maar wat doen. Halsema die als burgemeester alleen bezig is met crisisbestrijding, Den Haag of de Telegraaf, Wilders alleen bezig met twitter of Israel of Keijzer die alleen bezig is met partijhoppen en de Nederlandse versie van project 2025.
Mocht PRO de grootste worden met nieuwe verkiezingen dan zie ik het ook somber in. Een nieuwe partij, met oude koppen en geen nieuwe aanwas.
Den Uyll moet terug komenquote:Op dinsdag 1 september 2026 19:36 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Links wilt niks, rechts wilt niks. Als rechts iets wilt dan verliezen ze kiezers aan de flanken, als links iets wilt idem.
We hebben ook geen visie. Waar willen we in 2030 staan? 2035? Onze (vice) premier(s) zijn vooral bezig met hockey, ruzie maken op Twitter of het F woord.
En het gaat ook te veel om de poppetjes. Een Halsema, Wilders of Keijzer, die al sinds vorige eeuw in de politiek zitten en maar wat doen. Halsema die als burgemeester alleen bezig is met crisisbestrijding, Den Haag of de Telegraaf, Wilders alleen bezig met twitter of Israel of Keijzer die alleen bezig is met partijhoppen en de Nederlandse versie van project 2025.
Mocht PRO de grootste worden met nieuwe verkiezingen dan zie ik het ook somber in. Een nieuwe partij, met oude koppen en geen nieuwe aanwas.
ach pauperrechts , beetje sneuquote:Op dinsdag 1 september 2026 20:24 schreef -XOR- het volgende:
Wel lollig dat pauperrechts zo woestwoedend is dat er naar links wordt afgebogen.
De hele situatie in Nederland is weinig lollig aan. Op ieder gebied rolt het in rap tempo de afgerond in. Onderwijs, sociaal stelsel, woningmarkt, asiel, kosten rijzen de pan uit, netheid en veiligheid in de steden is een drama en ga zo maar door. En iedereen zeurt maar over links/rechts. Had liever eens wat samenwerking en echt goed uitgewerkte ideeën van een partij die niet in links/rechts denkt, maar de Nederlandse burger op 1 zet. Maar ze zitten er bijna allemaal alleen maar voor zichzelf.quote:Op dinsdag 1 september 2026 20:24 schreef -XOR- het volgende:
Wel lollig dat pauperrechts zo woestwoedend is dat er naar links wordt afgebogen.
Ik zat een beetje filmpjes te kijken op youtube waaronder woeste commentaren stonden over kniebuigingen van de VVD voor PRO van scribenten waarvan ik sterk vermoed dat ze beter af zijn met wat meer sociale zekerheid, maar slecht want Links.quote:Op dinsdag 1 september 2026 20:34 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ach pauperrechts , beetje sneu
D66 heeft de voorkeur gegeven aan PRO voor een kamerbrede meerderheid en dat gaat ten koste van de HRA eis van de VVD , dat is wel duidelijk
Heeft niets met pauper te maken , meer met de VVD die geen mot wil in de coalitie ,
een meerderheid op rechts is te link ivm steun in de eerste kamer
Yesilgoz wil haar toffe baaantje als minister van oorlog niet kwijt
minder sociale zekerheid is dom geblaatquote:Op dinsdag 1 september 2026 20:48 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ik zat een beetje filmpjes te kijken op youtube waaronder woeste commentaren stonden over kniebuigingen van de VVD voor PRO van scribenten waarvan ik sterk vermoed dat ze beter af zijn met wat meer sociale zekerheid, maar slecht want Links.
Daar hebben de linkse partijen ook uitreksels gemaakt hoe dat te fiancierenquote:Op dinsdag 1 september 2026 20:51 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
minder sociale zekerheid is dom geblaat
Twee jaar doorbetaling wegens ziekte ten koste van de kaasboer is absurd
Dat hoef niemand te financieren ,de hulp bij de kaasboer krijgt geen geld meerquote:Op dinsdag 1 september 2026 20:52 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Daar hebben de linkse partijen ook uitreksels gemaakt hoe dat te fiancieren
Want dat kost geen geldquote:Op dinsdag 1 september 2026 20:53 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dat hoef niemand te financieren ,de hulp bij de kaasboer krijgt geen geld meer
Ze komt thuis werk te doen bij de kinderen en zoekt een baantje bij PostNL of ze gaat eerder in de WAO
Moet dat nou? Wordt zo moe van dat pauperrechts/domlinks geneuzel.quote:Op dinsdag 1 september 2026 20:24 schreef -XOR- het volgende:
Precies dit inderdaad.quote:Op dinsdag 1 september 2026 20:43 schreef DobbyDobby het volgende:
De hele situatie in Nederland is weinig lollig aan. Op ieder gebied rolt het in rap tempo de afgerond in. Onderwijs, sociaal stelsel, woningmarkt, asiel, kosten rijzen de pan uit, netheid en veiligheid in de steden is een drama en ga zo maar door. En iedereen zeurt maar over links/rechts. Had liever eens wat samenwerking en echt goed uitgewerkte ideeën van een partij die niet in links/rechts denkt, maar de Nederlandse burger op 1 zet. Maar ze zitten er bijna allemaal alleen maar voor zichzelf.
Nou zo erg is het allemaal ook weer niet hoor. Uiteindelijk keert de wal het schip wel, tot die tijd kunnen we zo doormodderen met heen en weer geschuif.quote:Op dinsdag 1 september 2026 20:43 schreef DobbyDobby het volgende:
[..]
De hele situatie in Nederland is weinig lollig aan. Op ieder gebied rolt het in rap tempo de afgerond in. Onderwijs, sociaal stelsel, woningmarkt, asiel, kosten rijzen de pan uit, netheid en veiligheid in de steden is een drama en ga zo maar door. En iedereen zeurt maar over links/rechts. Had liever eens wat samenwerking en echt goed uitgewerkte ideeën van een partij die niet in links/rechts denkt, maar de Nederlandse burger op 1 zet. Maar ze zitten er bijna allemaal alleen maar voor zichzelf.
Domrechts paupervolk heeft een teringhekel aan mij, ik heb een teringhekel aan domrechts paupervolk, de Toppers zijn de Toppers, het concertgebouworkest is het concertgebouworkest en never the twain shall meet.quote:Op dinsdag 1 september 2026 20:56 schreef nelaeryn het volgende:
[..]
Moet dat nou? Wordt zo moe van dat pauperrechts/domlinks geneuzel.
Die zitten er, bij PRO, CDA, D66.quote:Op dinsdag 1 september 2026 20:43 schreef DobbyDobby het volgende:
[..]
Niet zo netjes om dan terug te rijden, maar verder lijkt me dat niet zo'n probleem.quote:Op dinsdag 1 september 2026 22:55 schreef nostra het volgende:
Van Dantzig (acht jaar partijleider D66 A'dam) gepakt met mdma, cocaïne én cannabis. Dat was een wild weekend.
Het ging ook om het rijden ja, het gebruik zal me wat.quote:Op dinsdag 1 september 2026 23:02 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Niet zo netjes om dan terug te rijden, maar verder lijkt me dat niet zo'n probleem.
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op dinsdag 1 september 2026 23:03 schreef nostra het volgende:
[..]
Het ging ook om het rijden ja, het gebruik zal me wat.
Mwahhh na het geweld van vandaag.quote:Op dinsdag 1 september 2026 23:02 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Niet zo netjes om dan terug te rijden, maar verder lijkt me dat niet zo'n probleem.
Lijkt wel correct. Ja.quote:Op woensdag 2 september 2026 00:14 schreef RotatoR het volgende:
Jetten krijgt er flink van langs bij Nieuwsuur. Rommeltje, geen regie, geen afstemming. Positie van Jetten is "beschadigd".
Dacht dat dat alleen bij de PVV gebeurde..quote:Op dinsdag 1 september 2026 22:55 schreef nostra het volgende:
Van Dantzig (acht jaar partijleider D66 A'dam) gepakt met mdma, cocaïne én cannabis. Dat was een wild weekend.
Achter het stuur nog wel.quote:Op dinsdag 1 september 2026 22:55 schreef nostra het volgende:
Dat niet alleen, maar als je zegt dat iemand recht heeft op 12 maanden WW, gaan ze pas bij maand 11 denken om de solicitaties te gaan doen.quote:Op dinsdag 1 september 2026 16:05 schreef ESF1Gamer het volgende:
Sommige hebben geen flauw benul hoelang sollicitatieprocedures zijn.
Dan zou je eigenlijk moeten pleiten voor een afnemende inkomstenverzekering.quote:Op woensdag 2 september 2026 03:34 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Dat niet alleen, maar als je zegt dat iemand recht heeft op 12 maanden WW, gaan ze pas bij maand 11 denken om de solicitaties te gaan doen.
Eén keer raden wie dat zei: de oppositie?quote:Op woensdag 2 september 2026 00:14 schreef RotatoR het volgende:
Jetten krijgt er flink van langs bij Nieuwsuur. Rommeltje, geen regie, geen afstemming. Positie van Jetten is "beschadigd".
Feitelijk relaas van de gebeurtenissen.quote:Op woensdag 2 september 2026 00:14 schreef RotatoR het volgende:
Maar de NOS is toch D66?quote:Op woensdag 2 september 2026 06:46 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Eén keer raden wie dat zei: de oppositie?
Ik snap niet dat er nog mensen zijn die willen aanhoren wat politici zeggen. Willen ze soms besodemieterd worden? Heel raar allemaal.
Is toch al het plan, twee maanden 100, dan naar 70. Of iets in die trant.quote:Op woensdag 2 september 2026 04:57 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dan zou je eigenlijk moeten pleiten voor een afnemende inkomstenverzekering.
Stel je verdient 2000 netto, dan ontvang je de eerste maand 2000, de tweede 1950, 1900, iets in die richting althans.
Dat was de duiding van Noorlander.quote:Op woensdag 2 september 2026 06:46 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Eén keer raden wie dat zei: de oppositie?
Ik snap niet dat er nog mensen zijn die willen aanhoren wat politici zeggen. Willen ze soms besodemieterd worden? Heel raar allemaal.
De oppositie 'in de wandelgangen' aanhorende.quote:Op woensdag 2 september 2026 08:12 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Dat was de duiding van Noorlander.
Bij PVV is het een randvoorwaarde om mee te mogen doenquote:Op woensdag 2 september 2026 00:21 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dacht dat dat alleen bij de PVV gebeurde..
Wordt vervelend functioneringsgesprek voor die agent...quote:Op woensdag 2 september 2026 02:12 schreef capricia het volgende:
[..]
Achter het stuur nog wel.![]()
'Reinier van Dantzig (D66) achter stuur gepakt met én cocaïne én cannabis én mdma én mda in z'n mik'
Gewoon die 2 jaar behouden. Kost slechts 850 miljoen oid.quote:Op woensdag 2 september 2026 07:59 schreef nostra het volgende:
[..]
Is toch al het plan, twee maanden 100, dan naar 70. Of iets in die trant.
Achter het stuur kruipen is uiteraard not done.quote:Op woensdag 2 september 2026 02:12 schreef capricia het volgende:
[..]
Achter het stuur nog wel.![]()
'Reinier van Dantzig (D66) achter stuur gepakt met én cocaïne én cannabis én mdma én mda in z'n mik'
PRO wil ook het 2e jaar ziektewet afschaffen en vervangen door een collectieve verzekeringquote:Op dinsdag 1 september 2026 20:53 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dat hoef niemand te financieren ,de hulp bij de kaasboer krijgt geen geld meer
Ze komt thuis werk te doen bij de kinderen en zoekt een baantje bij PostNL of ze gaat eerder in de WAO
Of ze is opeens miraculeus weer beter en gaat weer aan de slag in kaaswinkel
Straffen is niet de oplossing.quote:Op woensdag 2 september 2026 04:57 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Stel je verdient 2000 netto, dan ontvang je de eerste maand 2000, de tweede 1950, 1900, iets in die richting althans.
Nee. Net zoals je flink bezatten ook niet vreemd is.quote:Op woensdag 2 september 2026 11:50 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Achter het stuur kruipen is uiteraard not done.
Maar die drugs combineren op een festival is verder ook weer niet wereldschokkend.
Vreemde gedachte.quote:Op woensdag 2 september 2026 04:57 schreef BlaZ het volgende:
[..]
ja prima tochquote:Op woensdag 2 september 2026 12:45 schreef Abrikozentaart het volgende:
[..]
PRO wil ook het 2e jaar ziektewet afschaffen en vervangen door een collectieve verzekering
Kijk maar op je loon strookje wat er wat ingehoudenquote:Op woensdag 2 september 2026 13:24 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja prima toch
dat moet je dan maar zelf verzekeren
Een zelfstandige die moet alle verzekeringen zelf betalen , waarvan een minimale WAO dekking verplicht is
Ik ben AOW erquote:Op woensdag 2 september 2026 13:57 schreef Abrikozentaart het volgende:
[..]
Kijk maar op je loon strookje wat er wat ingehouden
quote:AI-overzicht
er is een belangrijk verschil tussen deze twee premies.
De premies voor de Ziektewet (ZW) en de Werkloosheidswet (WW) zijn inderdaad werkgeverspremies,
Hieronder zie je precies hoe het zit per wet:
1. WW-premie (Werkloosheidswet)
Wie betaalt? De werkgever betaalt deze premie volledig via de AWf-premie (Arbeidsdosfondspremie).
Zichtbaarheid:
Deze staat wel op je loonstrook.
Omdat het een werkgeverspremie is, wordt dit bedrag niet van jouw brutoloon afgetrokken.
Het staat er puur ter informatie op, vaak onder de noemer 'werkgeverslasten'.
2. ZW-premie (Ziektewet)
Wie betaalt? De werkgever betaalt deze premie via de Gedifferentieerde premie Whk (Werkhervattingskas).
Zichtbaarheid:
Deze staat meestal niet gespecificeerd op je loonstrook.
De werkgever mag deze premie namelijk niet inhouden op jouw loon.
Als het een vvd'er betrof dan was het minder erg?quote:Op woensdag 2 september 2026 12:54 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Nee. Net zoals je flink bezatten ook niet vreemd is.
Wel als je dat doet als wethouder van een partij die anderen nogal de maat neemt als die over de scheef gaan.
Volgens mij is D66 is behoorlijk liberaal als het op drugs aankomt.quote:Op woensdag 2 september 2026 12:54 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Wel als je dat doet als wethouder van een partij die anderen nogal de maat neemt als die over de scheef gaan.
Die vent heeft superprogressieve MS, laat hem lekker de tijd pakken die hij nog heeft. Alleen de auto instappen is gewoon totale no-go.quote:Op woensdag 2 september 2026 12:54 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Klopt niet. De Whk mag wel, gedeeltelijk, worden doorbelast naar de werknemerquote:Op woensdag 2 september 2026 14:23 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ik ben AOW er
ik kan wel ziek worden, maar ik bleef al thuis \
loonstrook
[..]
en je totale pensioenafdracht valt ook onder de loonkostenquote:Op woensdag 2 september 2026 14:30 schreef Zelva het volgende:
[..]
Klopt niet. De Whk mag wel, gedeeltelijk, worden doorbelast naar de werknemer
je spaar geld dat niet van jou is, en dat 40 jaar langquote:AI-overzicht
De totale pensioenafdracht bij een bruto modaal loon dat is aangesloten bij het ABP bedraagt ¤ 8.848,15 per jaar.
Dit bedrag is gebaseerd op het door het CPB vastgestelde bruto modale inkomen van ¤ 48.000 per jaar (inclusief vakantiegeld) en de geldende ABP-premiepercentages.
quote:Bij een jaarlijks rendement van 6% over een periode van 40 jaar bedraagt het kapitaal ¤ 1.475.759,48,
mits de berekende modale ABP-jaarpremie van ¤ 8.848,15 in maandelijkse termijnen (¤ 737,35) wordt ingelegd. .
Ja. Dat is mijn punt ook niet Hans.quote:Op woensdag 2 september 2026 14:27 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Volgens mij is D66 is behoorlijk liberaal als het op drugs aankomt.
Dat is prima. Ben nooit dogmatisch anti drugs geweest, hoewel ik zelf geen drugs gebruik op alcohol na en bij tijd en wijlen wel eens rook.quote:Op woensdag 2 september 2026 14:30 schreef nostra het volgende:
[..]
Die vent heeft superprogressieve MS, laat hem lekker de tijd pakken die hij nog heeft. Alleen de auto instappen is gewoon totale no-go.
Ik zie hier afgelopen dagen anders genoeg users posten aan beide kanten van het politieke spectrum. Vertrokken users worden wel degelijk gemist, maar zulk soort posts dragen niks bij aan de lopende discussies/gesprekken in POL.quote:Op woensdag 2 september 2026 15:47 schreef Ambtenaar030 het volgende:
Dit topic lijkt wel redelijk uitgestorven te zijn met het vertrek van Hanca en Klopkoek en verworden tot een echokamer
Blijkbaar komt er iets…?quote:
Haha, zoiets goedpratenquote:Op woensdag 2 september 2026 11:50 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Achter het stuur kruipen is uiteraard not done.
Maar die drugs combineren op een festival is verder ook weer niet wereldschokkend.
Wacht even, wij moeten niet reageren op domme trolls maar mods mogen dat wel?quote:Op woensdag 2 september 2026 16:15 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Ik zie hier afgelopen dagen anders genoeg users posten aan beide kanten van het politieke spectrum. Vertrokken users worden wel degelijk gemist, maar zulk soort posts dragen niks bij aan de lopende discussies/gesprekken in POL.
Wel ff gecheckt dat het niet vol loden balletjes zit?quote:
Ehm.quote:Op woensdag 2 september 2026 16:05 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat is prima. Ben nooit dogmatisch anti drugs geweest, hoewel ik zelf geen drugs gebruik op alcohol na en bij tijd en wijlen wel eens rook.
Alleen weekends.quote:
Ik ben geen standaard roker. Maar als ik rook, dan is dat bij leven.quote:
roken bij tijd en wijlen klonk een beetje alsof je een voorkeur voor cremeren hebtquote:Op woensdag 2 september 2026 18:25 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik ben geen standaard roker. Maar als ik rook, dan is dat bij leven.
Het is sinds Rutte al een zooi. Wat is er nou echt verbeterd? Verder zijn ze drukker met het klimaat en andere landen dan hier eens wat te verbeteren. Met als dieptepunt het onderwijs, waarin we jaarlijks verder zakken.quote:Op dinsdag 1 september 2026 21:01 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Nou zo erg is het allemaal ook weer niet hoor. Uiteindelijk keert de wal het schip wel, tot die tijd kunnen we zo doormodderen met heen en weer geschuif.
Dat heb ik liever dan dat iemand als Hugo het weer op de heupen krijgt en de woningmarkt verder verziekt, of de VVD die weer anti-liberaal stemt. De overheid die letterlijk niets doet is beter in deze situatie.
Hij zou ze de vinger moeten geven en uitsluiten. Trollen die losers.quote:Op woensdag 2 september 2026 19:11 schreef -XOR- het volgende:
Klaver zou er trouwens goed aan doen om wel enig enthousiasme te tonen over de ommezwaai van de VVD.
Bruls was in die tijd ook wel een enorm misselijkmakend kutfiguur.quote:Op woensdag 2 september 2026 17:30 schreef nostra het volgende:
Bruls kon volgens Grapperhaus 'de ziekte krijgen', onderwijsminister Slob was 'jankerd'
De coronacommissie confronteert Grapperhaus opnieuw met zijn appverkeer. Dit keer gaat het om berichtjes waarin hij onderwijsminister Slob van destijds een "soepjurk" en een "jankerd" noemde en de Amsterdamse burgemeester Halsema iemand die "zeurt". De burgemeester van Breda, Paul Depla, had een "gebrek aan ruggengraat" en die van Nijmegen (Bruls, voorzitter van het Veiligheidsberaad) kon "de ziekte krijgen". Ook schreef hij een keer: "Morgenochtend vertrouw ik het Veiligheidsberaad voor geen cent". De burgemeesters, verenigd in het Veiligheidsberaad, moesten het beleid uitvoeren en handhaven dat mede door Grapperhaus was vormgegeven.
Uiteraard slechts geinig bedoeld.
Ook D66 en PRO zijn ontzettend kinderachtig. Een PRO in de gemeente Amsterdam doet ook maar wat het wil om maar wat te noemen. Dat D66 loopt zelfs op hun social media te janken over klimaatverandeirng, wanneer bossen bewust in de fik worden gezet. Dan denk ik, waar ben je mee bezig man. Check het even als je een serieuze partij bent. Dezelfde fake news als Geert Wilders zal kunnen plaatsen. Dat VVD enorm is afgegleden is wel een feit en dat gaat nog wel verder afglijden. Wat een verschrikkelijk mens die Yesilgoz.quote:Op dinsdag 1 september 2026 22:18 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Die zitten er, bij PRO, CDA, D66.
Het is alleen de VVD die niks meer moet hebben van besturen. De vice premier is iemand die ruzie maakt op Twitter met Douwe Bob, half Den Haag uitsluit. Karremans zit alleen de hele dag op social media filmpjes met influencers te maken, Heijnen heeft NSC het vorige kabinet uitgepest, Van der Burg zat toen ruzie te maken met Ouwehand, Aartsen straalt niks uit behalve spijt(knor/bal).
Sinds Rutte vertrokken is heeft niemand echt meer de leiding. Ik geloof niet dat Yesilgoz boven de rest staat. De VVD is verworden tot dochterpartij de PVV, het enige wat ze missen is Wilders die terugkeert en dan als partijleider.
Geen zorgen.quote:Op woensdag 2 september 2026 19:29 schreef Kickinalfa het volgende:
https://www.nu.nl/politie(...)r-nu-niet.html#nujij
Ah ja box 3 dat was er ook nog.
Wel een enorm insinueerend artikel overigens waarbij het begrip "kosten" voor de staatskas en "belastingverhoging voor iedereen" nogal door elkaar worden gehaald.
maar nu gaat dus de fictieve winst weer belast worden ??????????????????quote:Op woensdag 2 september 2026 19:29 schreef Kickinalfa het volgende:
https://www.nu.nl/politie(...)r-nu-niet.html#nujij
Ah ja box 3 dat was er ook nog.
Wel een enorm insinueerend artikel overigens waarbij het begrip "kosten" voor de staatskas en "belastingverhoging voor iedereen" nogal door elkaar worden gehaald.
Weinig, maar er is dan ook weinig ruimte voor. Rutte was daar eerlijk over, we hebben heel veel soevereiniteit weg gegeven aan de EU. Of dat goed of slecht is hangt van het onderwerp af, wat betreft migratie en natuurbeheer is een fiasco geworden.quote:Op woensdag 2 september 2026 19:21 schreef DobbyDobby het volgende:
[..]
Het is sinds Rutte al een zooi. Wat is er nou echt verbeterd?
Dat, plus zeer eng. Die kerel had met pek en veren uit het publieke leven gejaagd moeten worden. Hij wordt geil van repressie, zo lijkt het.quote:Op woensdag 2 september 2026 19:24 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Bruls was in die tijd ook wel een enorm misselijkmakend kutfiguur.
Wat een verrassing zeg, de werkende middenklasse met een bescheiden spaarpotje voor later wordt weer eens uitgekleed door de leugenaars van PRO.quote:Op woensdag 2 september 2026 20:05 schreef nostra het volgende:
"De allerrijksten", dixit Jesse.
[ afbeelding ]
PRO zit niet in de regering. Terwijl de huidige regering de gewone mensen wilt uitkleden met die bezuinigen. En wel mensen die toch al minder inkomen hebben,quote:Op woensdag 2 september 2026 20:34 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Wat een verrassing zeg, de werkende middenklasse met een bescheiden spaarpotje voor later wordt weer eens uitgekleed door de leugenaars van PRO.
Mwah, >100.000e spaargeld is meer dan een bescheiden spaarpotje van de werkende middenklasse.quote:Op woensdag 2 september 2026 20:34 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Wat een verrassing zeg, de werkende middenklasse met een bescheiden spaarpotje voor later wordt weer eens uitgekleed door de leugenaars van PRO.
Wel een beetje misleidend aangezien ze hier de verwachte opbrengst per vermogensklasse weergeven en niet hoeveel mensen er in die klasse zitten. Als 10.000 mensen samen 2x meer ophoesten dan 10 mensen in de hoogste klasse, dan betalen die 10 mensen natuurlijk heel fors meer.quote:Op woensdag 2 september 2026 20:05 schreef nostra het volgende:
[ afbeelding ]
Het is in principe een flat tax, dus dat is gewoon de opbrengst delen door de mediaan. Het onderstreept juist het punt dat de bulk van de opbrengsten (of lasten vanuit het perspectief van de burger) gedragen worden door 'modaal+'. Daar zou je juist als PRO iets tegenover kunnen zetten zodat dat verschuift, alleen is dat vrij illusoir, want dan zou je met marginale tarieven moeten gaan werken die ver boven de 50% zouden moeten gaan liggen onder de assumptie dat belastingplichtigen dan ook netjes blijven zitten waar ze zitten.quote:Op woensdag 2 september 2026 21:28 schreef Monolith het volgende:
[..]
Wel een beetje misleidend aangezien ze hier de verwachte opbrengst per vermogensklasse weergeven en niet hoeveel mensen er in die klasse zitten. Als 10.000 mensen samen 2x meer ophoesten dan 10 mensen in de hoogste klasse, dan betalen die 10 mensen natuurlijk heel fors meer.
Of even wachten totdat alle plannen bekend zijn. We weten enkel wat er gelekt is, er is nog een enorm deel wat niet gelekt is.quote:Op woensdag 2 september 2026 19:11 schreef -XOR- het volgende:
Klaver zou er trouwens goed aan doen om wel enig enthousiasme te tonen over de ommezwaai van de VVD.
Veel ervan zal van ZZPers zijn die het voor hun pensioen gebruiken, zoals ondergetekende.quote:Op woensdag 2 september 2026 21:20 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Mwah, >100.000e spaargeld is meer dan een bescheiden spaarpotje van de werkende middenklasse.
Zitten alle lijfrentes en privépensioenspaarrekeningen ook in box 3?quote:Op donderdag 3 september 2026 08:44 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Veel ervan zal van ZZPers zijn die het voor hun pensioen gebruiken, zoals ondergetekende.
Als je de pensioenpotten mee gaat rekenen dan komen er een hele hoop mensen in Nederland boven de 100k uit.
Is niet letterlijk hetzelfde uiteraard want pensioenpot is niet liquide maar het is wel een eerlijkere vergelijking.
De EU bepaald is correct. Je kan er wel tegenin gaan, maar dat doen we toch niet. Of het goed of slecht is laat ik ook in het midden.quote:Op woensdag 2 september 2026 20:17 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Weinig, maar er is dan ook weinig ruimte voor. Rutte was daar eerlijk over, we hebben heel veel soevereiniteit weg gegeven aan de EU. Of dat goed of slecht is hangt van het onderwerp af, wat betreft migratie en natuurbeheer is een fiasco geworden.
Rutte lulde maar wat want dat was wel lekker makkelijk voor hem. "Nee, ik ben met handen en voeten gebonden, het is de EU, ik kan hier verder ook weinig aan doen".quote:Op woensdag 2 september 2026 20:17 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Weinig, maar er is dan ook weinig ruimte voor. Rutte was daar eerlijk over, we hebben heel veel soevereiniteit weg gegeven aan de EU. Of dat goed of slecht is hangt van het onderwerp af, wat betreft migratie en natuurbeheer is een fiasco geworden.
Het volk heeft in meerderheid rechts gestemd en krijgt zometeen links beleid. Gewoon niet oké. Schaf de democratie maar af.quote:Op woensdag 2 september 2026 20:44 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
PRO zit niet in de regering. Terwijl de huidige regering de gewone mensen wilt uitkleden met die bezuinigen. En wel mensen die toch al minder inkomen hebben,
O ja.... en de bovenmodalen krijgen nog meer vermogen in de plannen
Als ik voor mijzelf spreek dan spreid ik mijn pensioenopbouw. Gedeelte aandelen, gedeelte pensioenrekening, gedeelte vastgoed (klinkt groter dan het isquote:Op donderdag 3 september 2026 09:02 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Zitten alle lijfrentes en privépensioenspaarrekeningen ook in box 3?
Links beleid? Lijkt er voorlopig niet op. En de bevolking kan wel rechts stemmen, maar als rechts alleen maar ruzie met elkaar maakt of er zaken op nahoudt die puur voor het belang van een bepaalde groep zijn en/of zaken die aan een periode in het verleden doen denken, komt rechts er samen natuurlijk niet uit.quote:Op donderdag 3 september 2026 09:55 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Het volk heeft in meerderheid rechts gestemd en krijgt zometeen links beleid. Gewoon niet oké. Schaf de democratie maar af.
Als er een meerderheid is dan is er toch sprake van democratie?quote:Op donderdag 3 september 2026 09:55 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Het volk heeft in meerderheid rechts gestemd en krijgt zometeen links beleid. Gewoon niet oké. Schaf de democratie maar af.
Nee, als de boven-ons-gestelden gewoon lekker doen waar zij zin in hebben.quote:Op donderdag 3 september 2026 12:54 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Als er een meerderheid is dan is er toch sprake van democratie?
quote:Op donderdag 3 september 2026 13:00 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Nee, als de boven-ons-gestelden gewoon lekker doen waar zij zin in hebben.
Hoi @torentjequote:Op donderdag 3 september 2026 13:00 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Pensioen valt niet in Box3. Of tenminste, als je het vastzet voor dat doel.quote:Op donderdag 3 september 2026 08:44 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Veel ervan zal van ZZPers zijn die het voor hun pensioen gebruiken, zoals ondergetekende.
Als je de pensioenpotten mee gaat rekenen dan komen er een hele hoop mensen in Nederland boven de 100k uit.
Is niet letterlijk hetzelfde uiteraard want pensioenpot is niet liquide maar het is wel een eerlijkere vergelijking.
Omdat rechts er gewoon helemaal niks van terecht brengtquote:Op donderdag 3 september 2026 13:00 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Dat weet ik, daarom stop ik er ook geld in.quote:Op donderdag 3 september 2026 13:26 schreef nostra het volgende:
[..]
Pensioen valt niet in Box3. Of tenminste, als je het vastzet voor dat doel.
Ja, dat kan zeker. En al zou je het vrij te besteden hebben op je 45e, ben je nou ook niet "erg rijk". Of PRO moet eerlijk zijn en vertellen dat ze dat bedoelen met "rijk", dan gaan er nog wel wat mensen steigeren in hun stempotentieel.quote:Op donderdag 3 september 2026 13:34 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Dat weet ik, daarom stop ik er ook geld in.
Het ging over vermogen en dat van de mensen die 100k+ hebben niet per se rijk zijn maar dat het ook gewoon hun pensioengeld kan zijn. Als in, geld voor pensioen wat niet in een echte pensioenpot zit.
Hij had gelijk en het was juist een van keren dat hij echt eerlijk was. Maar eerlijkheid wordt niet gewaardeerd in de politiek, dat wist en weet Rutte ook wel.quote:Op donderdag 3 september 2026 09:40 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Rutte lulde maar wat want dat was wel lekker makkelijk voor hem. "Nee, ik ben met handen en voeten gebonden, het is de EU, ik kan hier verder ook weinig aan doen".
Discussie voeren met hardliners die met feestboek oneliners komen lijkt mij knap lastig.quote:Op donderdag 3 september 2026 13:27 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Omdat rechts er gewoon helemaal niks van terecht brengt
Zit wat in hoor. Dat er altijd wel een vorm van vermogensbelasting zal zijn, zal vrijwel niemand ontkennen. Maar welke variant het ook wordt, het levert altijd bakken met gezeik op…quote:Op donderdag 3 september 2026 16:50 schreef bloodymary1 het volgende:
Ik vraag me wel eens af of de mensen die destijds zaten te mekkeren over de 4 % rendementsheffing, die 16 jaar is geweest en welk mekkeren geleid heeft tot de differentiatie in de tarieven en uiteindelijk tot de Kerstarresten waar door nu het hele box 3 stelsel al jaren op de schop ligt daar nu geen spijt van hebben.
En of als ze niet hadden gemekkerd het nog steeds diezelfde 4 % zou zijn. Dat was het immers ook in perioden dat er 12 % rendement gemaakt werd.
Rechts heeft voor grote welvaart gezorgd. Rechts wil meer banen, links wil hogere uitkeringen.quote:Op donderdag 3 september 2026 13:27 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Omdat rechts er gewoon helemaal niks van terecht brengt
Vind het altijd zo bijzonder er tig landen minder welvarend zijn zoals ons (Italie) maar waar de normen veel ruimer liggen.quote:Op donderdag 3 september 2026 13:38 schreef nostra het volgende:
[..]
Ja, dat kan zeker. En al zou je het vrij te besteden hebben op je 45e, ben je nou ook niet "erg rijk". Of PRO moet eerlijk zijn en vertellen dat ze dat bedoelen met "rijk", dan gaan er nog wel wat mensen steigeren in hun stempotentieel.
Vanuit keuzes in kaartquote:Op donderdag 3 september 2026 13:38 schreef nostra het volgende:
[..]
Ja, dat kan zeker. En al zou je het vrij te besteden hebben op je 45e, ben je nou ook niet "erg rijk". Of PRO moet eerlijk zijn en vertellen dat ze dat bedoelen met "rijk", dan gaan er nog wel wat mensen steigeren in hun stempotentieel.
Heb je een onderbouwing bij je stelling dan maar drie zinnen?quote:Op donderdag 3 september 2026 17:13 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Rechts heeft voor grote welvaart gezorgd. Rechts wil meer banen, links wil hogere uitkeringen.
Te simplistisch, de samenwerking juist tussen deze richtingen heeft geleid tot vooruitgang. Maar de basis is vooral door technologische vooruitgang.quote:Op donderdag 3 september 2026 17:13 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Rechts heeft voor grote welvaart gezorgd. Rechts wil meer banen, links wil hogere uitkeringen.
Ja en ze plakken bewust geen getallen of cijfers op waar die schijven dan beginnen of eindigen of hoeveel ze bedragen (ja, zesde @ 60% op 150k geloof ik). Anyway, met een ton ben je dus gewoon zwaar de lul en met 70k waarschijnlijk ook al. Dat zijn dan de ultrarijken in la-la-land van Jesse.quote:Op donderdag 3 september 2026 17:38 schreef Kickinalfa het volgende:
"De tarieven van het vijfschijvenstelsel liggen tot en met een inkomen van 30.000
euro lager dan de tarieven van het huidige stelsel, maar daarboven juist hoger. Daardoor is het nieuwe
vijfschijvenstelsel voor midden- en hoge inkomens een lastenverzwaring".
Dus een inkomen van 30.000 is rijk bij Klaver.
Het inkomen van jan modaal staat overigens op 48k.
Zet Pels er maar neer, beetje kleur bekennen. Met haar erfpachtontwijkingsconstructietje voor haar mio+ pandje.quote:Op donderdag 3 september 2026 17:37 schreef phpmystyle het volgende:
Klaver raakt ook over zijn houdbaarheidsdatum heen. Wordt echt een apparatsjiek zo.
Ben ik niet met je eens.quote:Op donderdag 3 september 2026 17:53 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Te simplistisch, de samenwerking juist tussen deze richtingen heeft geleid tot vooruitgang. Maar de basis is vooral door technologische vooruitgang.
En zonder de sociaaldemocratie was het leven echt kutter hoor, als je weinig had kon je niet studeren en kreeg je slecht betaalde baan, nou dat is tegenwoordig wel anders. Als je ruzie met je baas hebt heeft je baas een probleem, werktempo en veiligheid op het werk is gereguleerd. En als je als burger een foutje maakt word je niet gelijk kapot gemaakt. En ruime voorzieningen als het echt niet lukt.
Bovenstaande is natuurlijk niet meer waar sociaaldemocraten zich dagdagelijks mee bezig houden. Die vinden het belangrijker dat mannen hun nagels lakken, verlichtingsdenken in het buitenland propageren, asielzoekers binnenhalen, en dat allemaal ten koste van de ooit zo mythische arbeider waar deze groep ooit zo (succesvol) voor op kwam.
Wat moet hij dan doen na te zijn weggestuurd? Hij heeft nog nooit een echte baan gehad. Het bedrijfsleven zit deze wereldvreemde utopist al aankomen.quote:Op donderdag 3 september 2026 17:37 schreef phpmystyle het volgende:
Klaver raakt ook over zijn houdbaarheidsdatum heen. Wordt echt een apparatsjiek zo.
Pels lijkt mij wel leuk voor avondje uit.quote:Op donderdag 3 september 2026 17:56 schreef nostra het volgende:
[..]
Zet Pels er maar neer, beetje kleur bekennen. Met haar erfpachtontwijkingsconstructietje voor haar mio+ pandje.
Jij kent duidelijk de baantjes carrousel van de de PvdA niet.quote:Op donderdag 3 september 2026 18:10 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Wat moet hij dan doen na te zijn weggestuurd? Hij heeft nog nooit een echte baan gehad. Het bedrijfsleven zit deze wereldvreemde utopist al aankomen.
Pas je op dat je niet teveel op een Annemarie van Gaal gaat lijken? Is niet zo charmant.quote:Op donderdag 3 september 2026 17:53 schreef nostra het volgende:
[..]
Ja en ze plakken bewust geen getallen of cijfers op waar die schijven dan beginnen of eindigen of hoeveel ze bedragen (ja, zesde @ 60% op 150k geloof ik). Anyway, met een ton ben je dus gewoon zwaar de lul en met 70k waarschijnlijk ook al. Dat zijn dan de ultrarijken in la-la-land van Jesse.
Je stelt het echt te sober hoor, we hebben het nog steeds heel goed. En er is geen baas die makkelijk (tenzij be-omstandigheden) van z'n personeel af komt, tenzij personeel gewillig meewerkt.quote:Op donderdag 3 september 2026 18:04 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Ben ik niet met je eens.
Rechts heeft allang geen visie meer. Toen Mark Rutte premier werd was er nog een visie, een klassiek liberale wereld waar iedereen moest werken voor zijn rechten en/of privileges. Dat zie je nu niet meer terug op rechts met het zoveelste afsplitsing groepje dat dezelfde punten draagt.
Alleen in Ja21 heb ik enige vertrouwen met Joost Eerdmans. Durft een nee te verkopen aan de SGP als het gaat om abortus rechten. Al vrees ik dat Nanninga vroeg of laat full wappie gaat en haar FvD verleden de partij verpest.
Verder bestaat de sociaal-democratie niet meer. Misschien in Noorwegen. Maar in Nederland bepalen sociaal-economische factoren grotendeels je kansen. Ook de problemen in de arbeidsmark met mensen met een burn-out, personeel dat makkelijk op straat wordt gezet is iets wat vroeger niet speelde. En je hebt natuurlijk de Toeslagenaffaire en andere misstanden waar burgers door een onbetrouwbare overheid gemalen werden.
Rechtse media (propaganda) verkondigen dat het vooral bij links gaat om "mannen die hun nagels lakken". Maar als dat waar was dan zou Klaver allang bij het kruisje hebben getekend en de VVD hem allang verwelkomd hebben.
Ik ben het wel eens dat PRO zich te veel richt op de grachtengordel. En te weinig oog heeft voor arbeiders, gentrificatie en integratie
Al die Polen en Bulgaren die door uitzendbureaus letterlijk en figuurlijk op straat worden gezet zijn het niet met je eens.quote:Op donderdag 3 september 2026 18:15 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Je stelt het echt te sober hoor, we hebben het nog steeds heel goed. En er is geen baas die makkelijk (tenzij be-omstandigheden) makkelijk van z'n personeel af komt, tenzij personeel gewillig meewerkt.
We hebben een gepamperde dikke rokende onderklasse met allerlei ziektes door de welvaart. Niemand heeft honger, iedereen heeft werk of een vette uitkering. Je mag echt in je handen knijpen dat je hier geboren bent.
Maar het is niet vanzelfsprekend dat dat zo blijft.
Ja je kan altijd zoeken naar de kwade kanten van een systeem.quote:Op donderdag 3 september 2026 18:18 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Al die Polen en Bulgaren die door uitzendbureaus letterlijk en figuurlijk op straat worden gezet zijn het niet met je eens.
Tenzij je dat harde en vieze werk wat ze doen niet ziet als arbeid
Klopkoek schreef ooit dat wij de meest flexibele arbeidsvoorwaarden van de EU hebben
Echt dom rechts geblaat meer komt er niet uitquote:Op donderdag 3 september 2026 17:45 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Heb je een onderbouwing bij je stelling dan maar drie zinnen?
De commissie Borstlap was niet bepaald positief en gaf het advies om de arbeidsmarkt te hervormen. Zeker als je de misstanden in de zorg, het onderwijs en de kinderopvang terug ziet.quote:Op donderdag 3 september 2026 18:20 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ja je kan altijd zoeken naar de kwade kanten van een systeem.
Ik kan bij een Ferrari of McLaren ook wel wat slechte punten opzoeken, of een aantal zaken aanmerken die matig functioneren.
Wij zijn inderdaad de koplopers op dit geied, maar we zijn er nog niet. Een arbeidscontract voor onbepaalde tijd is echt een achterhaald concept. Een werkgever kan nooit weten of een werknemer over twintig jaar nog steeds waardevol voor hem is.quote:Op donderdag 3 september 2026 18:18 schreef Ambtenaar030 het volgende:
Klopkoek schreef ooit dat wij de meest flexibele arbeidsvoorwaarden van de EU hebben
Commissie borstlap was dacht ik voor ingrepen in de sociale zekerheid meen ik mij te herinneren. Anyway Borslap was onlangs nog in een podcast bij de T. Wat hij voorstaat qua ingrepen is zwaarder dan wat VVD of JA21 willen. Deze man wil serieus de WW halveren en daarbij ook deze WW (en andere zaken) afhankelijk maken van de CAO/bedrijfstak. Dat zal inhouden dat wat nu het UWV collectief (goed) regels straks afhankelijk is van de financiële prestaties van een bedrijfstak. Ik zou deze kwibus op grote afstand houden.quote:Op donderdag 3 september 2026 18:30 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
De commissie Borstlap was niet bepaald positief en gaf het advies om de arbeidsmarkt te hervormen. Zeker als je de misstanden in de zorg, het onderwijs en de kinderopvang terug ziet.
"Minister Van Hijum benadrukt dat flexibiliteit op de arbeidsmarkt mogelijk blijft via zelfstandigen, uitzendwerk en tijdelijke contracten.
"Maar we hebben kunnen zien dat het Nederland compleet is doorgeschoten: 43 procent van de beroepsbevolking is afhankelijk van een onzeker contract en weet dus niet hoeveel werk en inkomen er volgende maand weer beschikbaar is."
'Wetsvoorstel tegen flexibilisering arbeidsmarkt lost kernproblemen niet op' https://share.google/ZbHCTxc0EpxlSEIYw
De match is eigenlijk opvallend sterk. Een aantal details uit de beschikking komt vrijwel één-op-één overeen met Patrick van Schie en de TeldersStichting:quote:Op donderdag 3 september 2026 18:53 schreef phpmystyle het volgende:
@:nostra
Zie beschikking kantonrechter in ontbindingsprocedure ao werknemer wetenschappelijk bureau.
Zou het die van Schie van de VVD zijn? Ik lees'm ff door.
https://uitspraken.rechts(...)howbutton=true&idx=6
Dat was ook wel aan het bericht af te lezen.quote:Op donderdag 3 september 2026 18:57 schreef Perrin het volgende:
[..]
Dat klinkt iig alsof het niet gezellig was.
Je had het een tijdje terug wel genoemd volgens mij. Maar verbazingwekkend dat de VVD zo’n idioot zo lang tolereerde…quote:Op donderdag 3 september 2026 19:02 schreef nostra het volgende:
Dit had ik volgens mij al gepost, maar niet zeker.
Subtiel.quote:Op donderdag 3 september 2026 19:05 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Je had het een tijdje terug wel genoemd volgens mij. Maar verbazingwekkend dat de VVD zo’n idioot zo lang tolereerde…
Stop aub met AI gebruik in deze context. En lees en schrijf zelf.quote:Op donderdag 3 september 2026 18:57 schreef Perrin het volgende:
[..]
De match is eigenlijk opvallend sterk. Een aantal details uit de beschikking komt vrijwel één-op-één overeen met Patrick van Schie en de TeldersStichting:
• Van Schie werkt sinds 1991 bij de TeldersStichting.
• Hij werd in 2001 directeur, wat aansluit bij de arbeidsovereenkomst uit oktober 2001.
• In 2024 werd zijn functie opgesplitst in een algemeen en een wetenschappelijk-directeurschap; Van Schie werd wetenschappelijk directeur.
• Juist die wetenschappelijke functie moest vervolgens bij de reorganisatie verdwijnen.
• De beschikking noemt specifiek de zomerschool als een jarenlang onderdeel van zijn werkzaamheden. Dat was ook aantoonbaar een verantwoordelijkheid van Van Schie.
• De beschreven organisatie -- een klein wetenschappelijk bureau met een curatorium -- past precies bij de TeldersStichting.
• De ontbinding van het dienstverband wordt vastgesteld op 18 september 2026, dezelfde datum waarop Van Schie volgens berichtgeving vertrekt.
Vooral de combinatie van 1991 -> directeur vanaf 2001 -> functieverdeling in 2024 -> wetenschappelijk directeur -> zomerschool -> vertrek op 18 september 2026 maakt een toevallige overeenkomst eigenlijk zeer onwaarschijnlijk.
Van Schie verliest zijn baan, krijgt geen ¤523.000 billijke vergoeding, moet ruim ¤10.000 bruto terugbetalen en de proceskosten dragen. Daar staat tegenover dat hij zijn transitievergoeding behoudt en dat de rechter hem niet verwijtbaar acht aan het einde van het dienstverband.
Ja. Maar dat is niet terug te lezen in de beschikking. Ik wil weten of wg of wn verantwoordelijk is voor de onwerkbare situatie.quote:Op donderdag 3 september 2026 18:59 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat was ook wel aan het bericht af te lezen.
quote:[verweerder] onterecht heeft beschuldigd van het aanhangen van extreemrechts gedachtegoed.
Je mag dat soort zaken best benoemen. Er is altijd wel een stukje VVD geweest dat bovenal conservatief is maar dit soort types passen toch niet bij een partij die beweert in elk geval iets met het liberalisme te hebben?quote:
Jezus dit ga ik zelf allemaal niet handmatig napluizen hoor. Doe het zelf!quote:Op donderdag 3 september 2026 19:06 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Stop aub met AI gebruik in deze context. En lees en schrijf zelf.
Ergens in de jaren zeventig schijnt de VVD iets liberaals gehad te hebben.quote:Op donderdag 3 september 2026 19:07 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Je mag dat soort zaken best benoemen. Er is altijd wel een stukje VVD geweest dat bovenal conservatief is maar dit soort types passen toch niet bij een partij die beweert in elk geval iets met het liberalisme te hebben?
Een minderheidskabinet kan zich geen meerderheidsgedrag veroorloven.quote:Op donderdag 3 september 2026 19:06 schreef nostra het volgende:
Oké de roddel over Heinen is nu ook publiek gelekt dus kan ik ook posten:
Telefoontje naar de verkeerde, teruggefloten minister en te weinig koffie: zo mislukte de prinsjesdagdeal
https://www.ad.nl/politie(...)jesdagdeal~a47322b0/
Gewoon diagonaal doorlezen en dan samenvatten.quote:Op donderdag 3 september 2026 19:07 schreef Perrin het volgende:
[..]
Jezus dit ga ik zelf allemaal niet handmatig napluizen hoor. Doe het zelf!
Subtiel.quote:Op donderdag 3 september 2026 19:06 schreef nostra het volgende:
Telefoontje naar de verkeerde, teruggefloten minister en te weinig koffie: zo mislukte de prinsjesdagdeal
quote:Als Jetten en Heinen langsgaan bij PRO-leider Jesse Klaver pakt de premier snel de stoel naast Klaver. Zo leggen de camera’s vast dat Jetten in ieder geval op beeld náást de oppositie zit, niet tegenover. Geen twee-tegen-één. Maar als de camera’s weg zijn, gaat Jetten gewoon naast Heinen tegenover Klaver zitten.
Stukje mediamanagement. Laat dat maar aan Jetten over.quote:Op donderdag 3 september 2026 19:09 schreef KareldeStoute het volgende:
Als Jetten en Heinen langsgaan bij PRO-leider Jesse Klaver pakt de premier snel de stoel naast Klaver. Zo leggen de camera’s vast dat Jetten in ieder geval op beeld náást de oppositie zit, niet tegenover. Geen twee-tegen-één. Maar als de camera’s weg zijn, gaat Jetten gewoon naast Heinen tegenover Klaver zitten.
In de jaren tachtig en negentig ook nog wel. Met zelfs een paar restantjes deze eeuw.quote:Op donderdag 3 september 2026 19:09 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Ergens in de jaren zeventig schijnt de VVD iets liberaals gehad te hebben.
Ik ben hier altijd uitermate mild, anders krijg ik pompompom achter me aan.quote:Op donderdag 3 september 2026 18:13 schreef phpmystyle het volgende:
Pas je op dat je niet teveel op een Annemarie van Gaal gaat lijken? Is niet zo charmant.
Dus woke-zijn is niet bepaald een voordeel voor het ambt van MP.quote:Op donderdag 3 september 2026 19:06 schreef nostra het volgende:
Misschien hebben vrij weinig mensen door dat de VVD een onbestuurbare partij is geworden, dat was eigenlijk met de kwestie Yesilgoz en Douwe Bob al duidelijk.quote:Op donderdag 3 september 2026 22:48 schreef TheVulture het volgende:
Dit straalt toch met name wel slecht af op Heinen en de VVD en hopelijk heeft Jetten nu ook door dat hij veel meer de regie moet pakken
Ondertussen vind ik ook wel dat Klaver wat minder butthurt moet gaan doen want hij krijgt voor een heel belangrijk deel wel zijn zin.
Links is opgeschoven van verontwaardiging over miljardairs naar een groeiende wrevel tegen de hogere middenklasse.quote:Op woensdag 2 september 2026 20:05 schreef nostra het volgende:
[ afbeelding ]
Hun eigen grachtengordel stemvee?quote:Op donderdag 3 september 2026 23:47 schreef Perrin het volgende:
[..]
Links is opgeschoven van verontwaardiging over miljardairs naar een groeiende wrevel tegen de hogere middenklasse.
Nou de VVD weet donders goed wat ze doenquote:Op donderdag 3 september 2026 23:11 schreef Ambtenaar030 het volgende:
De VVD doet maar wat, Yesilgoz heeft haar eigen koers, Heijnen heeft zijn eigen koers, Karremans heeft zijn eigen koers.
Allemaal willen ze partijleider blijven of worden.
GL is wokequote:Op vrijdag 4 september 2026 00:12 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Hun eigen grachtengordel stemvee?
Wanneer gaan ze bij rechts een keuze maken. GL kan niet de PVDA overnemen om vervolgens tegen hun eigen GL grachtengordel te zijn
Een ouwelul op Fok drukt weer ergens een woke stempel op.quote:Op vrijdag 4 september 2026 01:48 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Nou de VVD weet donders goed wat ze doen
het gaat om geld he
[..]
GL is woke
Bekijk deze YouTube-video
Je overdrijft wat, maar de VVD heeft wel een intern verdeeldheidsprobleempje ja. De communis opinio bij de leden wordt ook steeds meer om maar eens vier jaar op de oppositiebank te gaan zitten. Nog wel met als meest voorkomende reden DAN ZULLEN ZE ZIEN DAT ZE NIET ZONDER ONS KUNNEN11!!, maar bon.quote:Op donderdag 3 september 2026 23:11 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Misschien hebben vrij weinig mensen door dat de VVD een onbestuurbare partij is geworden, dat was eigenlijk met de kwestie Yesilgoz en Douwe Bob al duidelijk.
De VVD doet maar wat, Yesilgoz heeft haar eigen koers, Heijnen heeft zijn eigen koers, Karremans heeft zijn eigen koers. Allemaal willen ze partijleider blijven of worden.
Raymond Mens zei het zelf, in de publieke opinie zouden ze elkaar niet afvallen. Maar een mes in de rug zouden ze zo doen. Het is een partij die dringend aan vernieuwing toe is zoals een CDA na Rutte 3/4. Of een VVD na Balkende 3/4
Laat PRO het maar doen met de linkse wolk. Laat de grote verbinder Klaver met zijn grote bek het maar zien.quote:Op vrijdag 4 september 2026 07:21 schreef nostra het volgende:
[..]
Je overdrijft wat, maar de VVD heeft wel een intern verdeeldheidsprobleempje ja. De communis opinio bij de leden wordt ook steeds meer om maar eens vier jaar op de oppositiebank te gaan zitten. Nog wel met als meest voorkomende reden DAN ZULLEN ZE ZIEN DAT ZE NIET ZONDER ONS KUNNEN11!!, maar bon.
Dat is de volgende reden ja.quote:Op vrijdag 4 september 2026 07:25 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Laat PRO het maar doen met de linkse wolk. Laat de grote verbinder Klaver met zijn grote bek het maar zien.
![]()
Dan klinkt het christendemocratische “herbronnen” toch sympathieker.quote:Op vrijdag 4 september 2026 07:21 schreef nostra het volgende:
[..]
Je overdrijft wat, maar de VVD heeft wel een intern verdeeldheidsprobleempje ja. De communis opinio bij de leden wordt ook steeds meer om maar eens vier jaar op de oppositiebank te gaan zitten. Nog wel met als meest voorkomende reden DAN ZULLEN ZE ZIEN DAT ZE NIET ZONDER ONS KUNNEN11!!, maar bon.
Nou ja, buiten de VVD lijken de meeste partijen wel redelijk constructief. Blijkbaar schakelt Klaver zelfs op positieve wijze met BBB, SGP en JA21. Dat is meer communicatie dan vanuit de VVD mogelijk bleekquote:
Gezellig met elkaar babbelen en een land besturen zijn wel twee tamelijk verschillende disciplines.quote:Op vrijdag 4 september 2026 07:45 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Nou ja, buiten de VVD lijken de meeste partijen wel redelijk constructief. Blijkbaar schakelt Klaver zelfs op positieve wijze met BBB, SGP en JA21. Dat is meer communicatie dan vanuit de VVD mogelijk bleek.
Uiteraard. Maar beide beheerst de VVD momenteel matigquote:Op vrijdag 4 september 2026 07:50 schreef Perrin het volgende:
[..]
Gezellig met elkaar babbelen en een land besturen zijn wel twee tamelijk verschillende disciplines.
Ik ben ervan overtuigd dat PRO het veel beter zou kunnen dan de VVD al jaren laat zien (met de coalitiepartners).quote:Op vrijdag 4 september 2026 07:25 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Laat PRO het maar doen met de linkse wolk. Laat de grote verbinder Klaver met zijn grote bek het maar zien.
![]()
Achter de schermen hoor ik dat ze bij de VVD vooral bezig lijken te zijn met de volgende verkiezingen en ondertussen zand in de raderen strooien.quote:Op donderdag 3 september 2026 23:11 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Misschien hebben vrij weinig mensen door dat de VVD een onbestuurbare partij is geworden, dat was eigenlijk met de kwestie Yesilgoz en Douwe Bob al duidelijk.
De VVD doet maar wat, Yesilgoz heeft haar eigen koers, Heijnen heeft zijn eigen koers, Karremans heeft zijn eigen koers. Allemaal willen ze partijleider blijven of worden.
Raymond Mens zei het zelf, in de publieke opinie zouden ze elkaar niet afvallen. Maar een mes in de rug zouden ze zo doen. Het is een partij die dringend aan vernieuwing toe is zoals een CDA na Rutte 3/4. Of een VVD na Balkende 3/4
Het is wel de VVD mentaliteit in een notendop. Eigen belang boven algemeen belang. Weinig normbesef zolang het persoonlijk gewin oplevert en opportunisme boven een lange termijn visie.quote:Op donderdag 3 september 2026 23:11 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Raymond Mens zei het zelf, in de publieke opinie zouden ze elkaar niet afvallen. Maar een mes in de rug zouden ze zo doen.
Omgekeerd is de redenering bij PRO niet wezenlijk anders: wie nog iets te missen heeft, moet vooral meer afdragen, zodat de onderkant zo lang mogelijk buiten schot kan blijven. Eigenbelang heet daar alleen 'solidariteit'.quote:Op vrijdag 4 september 2026 08:32 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Het is wel de VVD mentaliteit in een notendop. Eigen belang boven algemeen belang. Weinig normbesef zolang het persoonlijk gewin oplevert en opportunisme boven een lange termijn visie.
Dat is wel weer bijzonder simplistisch geredeneerd.quote:Op vrijdag 4 september 2026 08:41 schreef Perrin het volgende:
[..]
Omgekeerd is de redenering bij PRO niet wezenlijk anders: wie nog iets te missen heeft, moet vooral meer afdragen, zodat de onderkant zo lang mogelijk buiten schot kan blijven. Eigenbelang heet daar alleen 'solidariteit'.
Ongetwijfeld. Maar 'simplistisch' is meestal het woord dat valt wanneer iets nét wat te dicht bij een ongemakkelijke waarheid komt.quote:Op vrijdag 4 september 2026 08:44 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dat is wel weer bijzonder simplistisch geredeneerd.
Want de Paarse jaren waren zo verschrikkelijk voor de middenklasse :’).quote:Op vrijdag 4 september 2026 08:47 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ongetwijfeld. Maar 'simplistisch' is meestal het woord dat valt wanneer iets nét wat te dicht bij een ongemakkelijke waarheid komt.
Toch ging het toen ook lang niet over in Europa zo goed…quote:Op vrijdag 4 september 2026 08:55 schreef Perrin het volgende:
Dat was geen uitgesproken links tijdperk, maar eerder een vrij liberale en pragmatische coalitie, die bovendien profiteerde van gunstige economische omstandigheden en zelf ook de nodige hervormingen doorvoerde.
Dat de middenklasse het in die periode relatief goed deed, zegt vooral iets over de omstandigheden van toen.
Dat is sinds Rutte 4 aan de gang.quote:Op vrijdag 4 september 2026 09:07 schreef -XOR- het volgende:
Als er iets slecht is is het inderdaad wel het kleuterschoolpleingedrag van de VVD.
Het is struikroverspolitiek van PRO.quote:Op vrijdag 4 september 2026 08:41 schreef Perrin het volgende:
[..]
Omgekeerd is de redenering bij PRO niet wezenlijk anders: wie nog iets te missen heeft, moet vooral meer afdragen, zodat de onderkant zo lang mogelijk buiten schot kan blijven. Eigenbelang heet daar alleen 'solidariteit'.
U bent duidelijk niet solidair. Er zijn heel veel mensen die uw centjes hard nodig hebben.quote:Op vrijdag 4 september 2026 09:32 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Het is struikroverspolitiek van PRO.
De krant van wakker Nederland slaat op de tijd dat de Telegraaf iedere ochtend om 6 uur ochtends in de brievenbus lag ,quote:Op vrijdag 4 september 2026 06:17 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Een ouwelul op Fok drukt weer ergens een woke stempel op.
De krant van woke Nederland leest mee.
[ afbeelding ]
Vandaar dat van PRO de grenzen onbelemmerd open moeten voor alle verworpenen der aarde. Er is zoveel ongelijkheid en onrecht in de wereld en dat moeten wij Nederlanders, volgens PRO, gaan rechtzetten. Lekker de deugzame wokert uithangen.quote:Op vrijdag 4 september 2026 09:37 schreef Perrin het volgende:
[..]
U bent duidelijk niet solidair. Er zijn heel veel mensen die uw centjes hard nodig hebben.
Ik bespeur enige scepsis over de maakbaarheid van de wereld en, niet geheel onbelangrijk, over de bereidheid om al dat idealisme zelf te financieren.quote:Op vrijdag 4 september 2026 09:49 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Vandaar dat van PRO de grenzen onbelemmerd open moeten voor alle verworpenen der aarde. Er is zoveel ongelijkheid en onrecht in de wereld en dat moeten wij Nederlanders, volgens PRO, gaan rechtzetten. Lekker de deugzame wokert uithangen.
Het zijn weer verzonnen onzinbeschuldigingen, Zo ontwricht je een politiek debat. Maar dat wil je ook ?quote:Op vrijdag 4 september 2026 09:49 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Vandaar dat van PRO de grenzen onbelemmerd open moeten voor alle verworpenen der aarde. Er is zoveel ongelijkheid en onrecht in de wereld en dat moeten wij Nederlanders, volgens PRO, gaan rechtzetten. Lekker de deugzame wokert uithangen.
Zo lang politici zich gedragen als utopistisch in plaats van rationeel, zal er altijd onrecht in de wereld bestaan.quote:Op vrijdag 4 september 2026 09:52 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik bespeur enige scepsis over de maakbaarheid van de wereld en, niet geheel onbelangrijk, over de financierbaarheid van al dat idealisme door uzelf.
Toch zouden veel partijen graag een poging met uw geld willen wagen.
Het zijn geen onzinbeschuldigingen, het zijn reële verwachtingen:quote:Op vrijdag 4 september 2026 09:53 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Het zijn weer verzonnen onzinbeschuldigingen, Zo ontwricht je een politiek debat. Maar dat wil je ook ?
quote:De overwinning van PRO sloeg in als een bom in Den Haag en ver daarbuiten. Binnen een week veranderde het Nederlandse landschap toen alle remmen op het asielbeleid werden losgegooid. De grenzen gingen volledig open waardoor eindeloze stromen asielzoekers het land binnenkwamen. Direct werd er een dwingende verdeelsleutel opgelegd die gemeenten verplichtte enorme aantallen mensen op te nemen. Al snel liepen burgemeesters en wethouders tegen onmogelijke muren van praktijkproblemen aan. Bezorgd en wanhopig stelden ze kritische vragen op het stadhuis: "maar hoe lang gaat dit nog door en waar moeten we al die woningen vandaan halen?" Het antwoord vanuit de centrale linkse machthebbers liet niet lang op zich wachten en was angstaanjagend kordaat. Iedere gemeente die weigerde of durfde te tegensputteren, werd direct met draconische maatregelen en directe boycots bedreigd. Het lokale verzet smolt als sneeuw voor de zon onder de ijzeren vuist van de nieuwe politieke orde. Nederland keek ademloos toe hoe het hele openbare bestuur werd herschikt.
Ga lekker ergens anders achterlijk trollen.quote:Op vrijdag 4 september 2026 09:49 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Niets is goed of deugt blijkbaar als ik je hoor.quote:Op vrijdag 4 september 2026 09:52 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik bespeur enige scepsis over de maakbaarheid van de wereld en, niet geheel onbelangrijk, over de bereidheid om al dat idealisme zelf te financieren.
Toch zouden veel partijen graag nog een poging met uw geld wagen. Gezien de huidige staat van ons land hebben we het duidelijk nog niet grondig genoeg geprobeerd.
Als je dan iets quote, plaats de bron er dan ook even bij. Dit leest als opinie.quote:Op vrijdag 4 september 2026 10:05 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Het zijn geen onzinbeschuldigingen, het zijn reële verwachtingen:
[..]
Of een AI prompt van Wilders of een andere uiterst rechtse dwaas.quote:Op vrijdag 4 september 2026 10:10 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Als je dan iets quote, plaats de bron er dan ook even bij. Dit leest als opinie.
Het zijn mijn verwachtingen en die van honderdduizenden andere rechtsgeoriënteerden vaderlanders. Ik heb nul komma nul vertrouwen in linkse politici. Ik vind ze verschrikkelijk hypocriet en dom.quote:Op vrijdag 4 september 2026 10:10 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Als je dan iets quote, plaats de bron er dan ook even bij. Dit leest als opinie.
Tenenkrommend gisteren naar zijn hervatting van het programma 'Sander en de kloof' gekeken.quote:
https://nos.nl/artikel/26(...)ezingen-volgend-jaarquote:PvdA-prominent Hamer lijsttrekker Pro bij Eerste Kamerverkiezingen volgend jaar
PvdA-prominent Mariëtte Hamer wordt lijsttrekker namens de linkse fusiepartij Pro, voorheen GL-PvdA, bij de Eerste Kamerverkiezingen volgend jaar mei. Het partijbestuur heeft dit zojuist bevestigd, nadat bronnen dit hadden gemeld aan de NOS. Hamer is daarmee de opvolger van GroenLinks-politicus Paul Rosenmöller die vorige week bekend maakte dat hij in mei stopt.
Het partijbestuur heeft Hamer voorgedragen als lijsttrekker vanwege haar lange staat van dienst. Ze was eerder lid van de Tweede Kamer en ook fractievoorzitter van de PvdA. Tijdens het laatste kabinet Balkenende van CDA, PvdA en CU speelde zij achter de schermen een belangrijke rol bij het oplossen en dempen van allerlei conflicten. Ze was ook voorzitter van de SER, een belangrijk adviesorgaan van het kabinet, regeringscommissaris seksueel grensoverschrijdend gedrag en kabinetsinformateur.
Wat naast haar ervaring ook een rol speelt is dat zij uit de PvdA komt en vrouw is, want binnen fusiepartij Pro moeten de topfuncties voorlopig een beetje evenwichtig over PvdA en GL verdeeld worden. En over mannen en vrouwen. Aangezien partijleider Klaver uit GroenLinks komt en man is, moest de opvolger van Rosenmöller een PvdA-vrouw worden.
Ook nieuwe partijvoorzitter
Vandaag maakt het partijbestuur ook officieel bekend dat er drie kandidaten zijn om de eerste partijvoorzitter van Progressief Nederland te worden. De huidige twee, Esther-Mirjam Sent uit de PvdA en Katinka Eikelenboom uit GL hebben het fusieproces geleid en stoppen ermee.
De kandidaat-opvolgers zijn oud-Kamerlid Michiel Servaes, tegenwoordig de directeur van Oxfam Novib, oud-vicevoorzitter Kitty Jong van vakcentrale FNV en Frank van de Wolde, organisatiedeskundige en de voorman van RoodGroen, een actiegroep binnen GL-PvdA die een beslissende rol heeft gespeeld bij de totstandkoming van de fusie.
Ze vinden alle drie dat zij zelf de beste kandidaat zijn. Van de Wolde: "Ik geloofde in progressief Nederland voordat het bestond. De fusie is nog niet klaar, nu wil ik er een succes van maken. Ik denk dat ik heb laten zien dat ik dingen voor elkaar krijg in de partij."
Jong noemt zichzelf de enige die, als voormalig vice-voorzitter van de FNV, ervaring heeft met het besturen van een grote vereniging. "We kunnen het ons niet permitteren om nu te experimenteren met mensen die nog nooit een vereniging hebben geleid, want dat is best complex." En Servaes tenslotte: "Ik breng politieke ervaring mee en heel veel ervaring als directeur van Oxfam Novib waar ik geleerd heb hoe je heel veel mensen op de been krijgt en dat is heel belangrijk de komende jaren."
Spannende verkiezingsstrijd
De leden kiezen deze maand wie van de drie het wordt. Naar verwachting wordt het een spannende verkiezingsstrijd. Ze hebben alle drie hun kwaliteiten, maar er valt ook wat op ze af te dingen. Van de Wolde is cruciaal geweest voor de fusie, maar is het minst ervaren als het gaat om het leiden van een grote vereniging.
Jong heeft wat dat betreft veel meer te bieden, maar toen zij FNV-bestuurder was werd de vakcentrale geteisterd door interne ruzies, al had zij daar zelf niet zoveel mee te maken. En Servaes is ervaren actievoerder, denk aan de Rode Lijn-demonstraties voor de Palestijnen, maar heeft ook best een scherp politiek profiel dat hem in botsing kan brengen met de politiek leider van Pro, Jesse Klaver.
Politieke familie
Tegelijk met de verkiezing van de nieuwe partijvoorzitter mogen leden antwoord geven op de vraag bij welke politieke 'familie' Pro zich in het Europees Parlement moet aansluiten, bij de 'rode' sociaaldemocraten of bij de Groenen. Pro heeft nu acht afgevaardigden in het Europees Parlement, vier van de PvdA en vier van GL.
Die zijn nu verdeeld over de sociaaldemocraten en over de Groenen, maar het partijbestuur wil dat ze zich na de volgende verkiezingen aansluiten bij de sociaaldemocraten. Dat doet zeer, vooral in het GroenLinks-kamp. Onder andere de GL-Europarlementariërs zijn uitgesproken tegen.
In de kern gaat het om een keus tussen macht en principes. De sociaaldemocraten in het Europees Parlement zijn veel groter en invloedrijker, er zijn bijvoorbeeld wel sociaaldemocratische Eurocommissarissen en ook premiers in Europa. Dat geldt niet voor de Groenen.
De leden mogen zich in een referendum uitspreken over de partijvoorzitter en de politieke Europese 'familie'. Op 25 september worden de uitkomsten van het referendum bekendgemaakt.
Opinie dus. Dat staat je vrij, maar het zegt niet zo veel. Die honderdduizenden grijp je voor het gemak even uit de lucht.quote:Op vrijdag 4 september 2026 10:13 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Het zijn mijn verwachtingen en die van honderdduizenden andere rechtsgeoriënteerden vaderlanders. Ik heb nul komma nul vertrouwen in linkse politici. Ik vind ze verschrikkelijk hypocriet en dom.
Hahahah Hamer.quote:Op vrijdag 4 september 2026 10:15 schreef Cyan9 het volgende:
In ander nieuws:
[..]
https://nos.nl/artikel/26(...)ezingen-volgend-jaar
Helemaal mee eens. Ik doe niets anders hier dan mijn mening geven. Soms met feiten onderbouwd, soms alleen met mijn gezond verstand. Net zoals de linksgeoriënteerde users hier, hoewel daar het gezond verstand vaak te wensen overlaat. Maar dat is ook maar mijn mening.quote:Op vrijdag 4 september 2026 10:17 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Opinie dus. Dat staat je vrij, maar het zegt niet zo veel. Die honderdduizenden grijp je voor het gemak even uit de lucht.
Nee, zo zwart-wit zie ik het zeker niet. En ik ben ook geen Jacob Rees-Mogg in vermomming.quote:Op vrijdag 4 september 2026 10:09 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Niets is goed of deugt blijkbaar als ik je hoor.
Wat zie jij dan wel als route met enig perspectief? Hoop niet dat dat een te grote dosis Jacob Rees-Mogg bevat…
Het is een succesvolle Nederlander die laat zien hoe de onderklasse van Nederland zichzelf te kakken zet. Daar is niks mis mee.quote:Op vrijdag 4 september 2026 10:15 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Tenenkrommend gisteren naar zijn hervatting van het programma 'Sander en de kloof' gekeken.
Het leuke is dat hij écht doet alsof hij iets om de onderklasse geeft. Maar het heeft een nogal hoog maligne gehalte.
In 16 jaar kan er natuurlijk niks veranderen.quote:Op vrijdag 4 september 2026 10:20 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Hahahah Hamer.
Dan was die dame die in 2010 werd overschaduwd door Wouter Bos omdat Hamer zich niet staande kon houden in debatten met Wilders, Rutte en Marijnissen.
Zij is niet veranderd. Dat maakt niet uit. Maar het is niet in het voordeel van de partij om deze apparatus wederom naar voren te schuiven.quote:Op vrijdag 4 september 2026 10:25 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
In 16 jaar kan er natuurlijk niks veranderen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |