Ik ben hier altijd uitermate mild, anders krijg ik pompompom achter me aan.quote:Op donderdag 3 september 2026 18:13 schreef phpmystyle het volgende:
Pas je op dat je niet teveel op een Annemarie van Gaal gaat lijken? Is niet zo charmant.
Dus woke-zijn is niet bepaald een voordeel voor het ambt van MP.quote:Op donderdag 3 september 2026 19:06 schreef nostra het volgende:
Oké de roddel over Heinen is nu ook publiek gelekt dus kan ik ook posten:
Telefoontje naar de verkeerde, teruggefloten minister en te weinig koffie: zo mislukte de prinsjesdagdeal
https://www.ad.nl/politie(...)jesdagdeal~a47322b0/
Misschien hebben vrij weinig mensen door dat de VVD een onbestuurbare partij is geworden, dat was eigenlijk met de kwestie Yesilgoz en Douwe Bob al duidelijk.quote:Op donderdag 3 september 2026 22:48 schreef TheVulture het volgende:
Dit straalt toch met name wel slecht af op Heinen en de VVD en hopelijk heeft Jetten nu ook door dat hij veel meer de regie moet pakken
Ondertussen vind ik ook wel dat Klaver wat minder butthurt moet gaan doen want hij krijgt voor een heel belangrijk deel wel zijn zin.
Links is opgeschoven van verontwaardiging over miljardairs naar een groeiende wrevel tegen de hogere middenklasse.quote:Op woensdag 2 september 2026 20:05 schreef nostra het volgende:
"De allerrijksten", dixit Jesse.
[ afbeelding ]
Hun eigen grachtengordel stemvee?quote:Op donderdag 3 september 2026 23:47 schreef Perrin het volgende:
[..]
Links is opgeschoven van verontwaardiging over miljardairs naar een groeiende wrevel tegen de hogere middenklasse.
Nou de VVD weet donders goed wat ze doenquote:Op donderdag 3 september 2026 23:11 schreef Ambtenaar030 het volgende:
De VVD doet maar wat, Yesilgoz heeft haar eigen koers, Heijnen heeft zijn eigen koers, Karremans heeft zijn eigen koers.
Allemaal willen ze partijleider blijven of worden.
GL is wokequote:Op vrijdag 4 september 2026 00:12 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Hun eigen grachtengordel stemvee?
Wanneer gaan ze bij rechts een keuze maken. GL kan niet de PVDA overnemen om vervolgens tegen hun eigen GL grachtengordel te zijn
Een ouwelul op Fok drukt weer ergens een woke stempel op.quote:Op vrijdag 4 september 2026 01:48 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Nou de VVD weet donders goed wat ze doen
het gaat om geld he
[..]
GL is woke
Bekijk deze YouTube-video
Je overdrijft wat, maar de VVD heeft wel een intern verdeeldheidsprobleempje ja. De communis opinio bij de leden wordt ook steeds meer om maar eens vier jaar op de oppositiebank te gaan zitten. Nog wel met als meest voorkomende reden DAN ZULLEN ZE ZIEN DAT ZE NIET ZONDER ONS KUNNEN11!!, maar bon.quote:Op donderdag 3 september 2026 23:11 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Misschien hebben vrij weinig mensen door dat de VVD een onbestuurbare partij is geworden, dat was eigenlijk met de kwestie Yesilgoz en Douwe Bob al duidelijk.
De VVD doet maar wat, Yesilgoz heeft haar eigen koers, Heijnen heeft zijn eigen koers, Karremans heeft zijn eigen koers. Allemaal willen ze partijleider blijven of worden.
Raymond Mens zei het zelf, in de publieke opinie zouden ze elkaar niet afvallen. Maar een mes in de rug zouden ze zo doen. Het is een partij die dringend aan vernieuwing toe is zoals een CDA na Rutte 3/4. Of een VVD na Balkende 3/4
Laat PRO het maar doen met de linkse wolk. Laat de grote verbinder Klaver met zijn grote bek het maar zien.quote:Op vrijdag 4 september 2026 07:21 schreef nostra het volgende:
[..]
Je overdrijft wat, maar de VVD heeft wel een intern verdeeldheidsprobleempje ja. De communis opinio bij de leden wordt ook steeds meer om maar eens vier jaar op de oppositiebank te gaan zitten. Nog wel met als meest voorkomende reden DAN ZULLEN ZE ZIEN DAT ZE NIET ZONDER ONS KUNNEN11!!, maar bon.
Dat is de volgende reden ja.quote:Op vrijdag 4 september 2026 07:25 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Laat PRO het maar doen met de linkse wolk. Laat de grote verbinder Klaver met zijn grote bek het maar zien.
![]()
Dan klinkt het christendemocratische “herbronnen” toch sympathieker.quote:Op vrijdag 4 september 2026 07:21 schreef nostra het volgende:
[..]
Je overdrijft wat, maar de VVD heeft wel een intern verdeeldheidsprobleempje ja. De communis opinio bij de leden wordt ook steeds meer om maar eens vier jaar op de oppositiebank te gaan zitten. Nog wel met als meest voorkomende reden DAN ZULLEN ZE ZIEN DAT ZE NIET ZONDER ONS KUNNEN11!!, maar bon.
Nou ja, buiten de VVD lijken de meeste partijen wel redelijk constructief. Blijkbaar schakelt Klaver zelfs op positieve wijze met BBB, SGP en JA21. Dat is meer communicatie dan vanuit de VVD mogelijk bleekquote:
Gezellig met elkaar babbelen en een land besturen zijn wel twee tamelijk verschillende disciplines.quote:Op vrijdag 4 september 2026 07:45 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Nou ja, buiten de VVD lijken de meeste partijen wel redelijk constructief. Blijkbaar schakelt Klaver zelfs op positieve wijze met BBB, SGP en JA21. Dat is meer communicatie dan vanuit de VVD mogelijk bleek.
Uiteraard. Maar beide beheerst de VVD momenteel matigquote:Op vrijdag 4 september 2026 07:50 schreef Perrin het volgende:
[..]
Gezellig met elkaar babbelen en een land besturen zijn wel twee tamelijk verschillende disciplines.
Ik ben ervan overtuigd dat PRO het veel beter zou kunnen dan de VVD al jaren laat zien (met de coalitiepartners).quote:Op vrijdag 4 september 2026 07:25 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Laat PRO het maar doen met de linkse wolk. Laat de grote verbinder Klaver met zijn grote bek het maar zien.
![]()
Achter de schermen hoor ik dat ze bij de VVD vooral bezig lijken te zijn met de volgende verkiezingen en ondertussen zand in de raderen strooien.quote:Op donderdag 3 september 2026 23:11 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Misschien hebben vrij weinig mensen door dat de VVD een onbestuurbare partij is geworden, dat was eigenlijk met de kwestie Yesilgoz en Douwe Bob al duidelijk.
De VVD doet maar wat, Yesilgoz heeft haar eigen koers, Heijnen heeft zijn eigen koers, Karremans heeft zijn eigen koers. Allemaal willen ze partijleider blijven of worden.
Raymond Mens zei het zelf, in de publieke opinie zouden ze elkaar niet afvallen. Maar een mes in de rug zouden ze zo doen. Het is een partij die dringend aan vernieuwing toe is zoals een CDA na Rutte 3/4. Of een VVD na Balkende 3/4
Het is wel de VVD mentaliteit in een notendop. Eigen belang boven algemeen belang. Weinig normbesef zolang het persoonlijk gewin oplevert en opportunisme boven een lange termijn visie.quote:Op donderdag 3 september 2026 23:11 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Raymond Mens zei het zelf, in de publieke opinie zouden ze elkaar niet afvallen. Maar een mes in de rug zouden ze zo doen.
Omgekeerd is de redenering bij PRO niet wezenlijk anders: wie nog iets te missen heeft, moet vooral meer afdragen, zodat de onderkant zo lang mogelijk buiten schot kan blijven. Eigenbelang heet daar alleen 'solidariteit'.quote:Op vrijdag 4 september 2026 08:32 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Het is wel de VVD mentaliteit in een notendop. Eigen belang boven algemeen belang. Weinig normbesef zolang het persoonlijk gewin oplevert en opportunisme boven een lange termijn visie.
Dat is wel weer bijzonder simplistisch geredeneerd.quote:Op vrijdag 4 september 2026 08:41 schreef Perrin het volgende:
[..]
Omgekeerd is de redenering bij PRO niet wezenlijk anders: wie nog iets te missen heeft, moet vooral meer afdragen, zodat de onderkant zo lang mogelijk buiten schot kan blijven. Eigenbelang heet daar alleen 'solidariteit'.
Ongetwijfeld. Maar 'simplistisch' is meestal het woord dat valt wanneer iets nét wat te dicht bij een ongemakkelijke waarheid komt.quote:Op vrijdag 4 september 2026 08:44 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dat is wel weer bijzonder simplistisch geredeneerd.
Want de Paarse jaren waren zo verschrikkelijk voor de middenklasse :’).quote:Op vrijdag 4 september 2026 08:47 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ongetwijfeld. Maar 'simplistisch' is meestal het woord dat valt wanneer iets nét wat te dicht bij een ongemakkelijke waarheid komt.
Toch ging het toen ook lang niet over in Europa zo goed…quote:Op vrijdag 4 september 2026 08:55 schreef Perrin het volgende:
Dat was geen uitgesproken links tijdperk, maar eerder een vrij liberale en pragmatische coalitie, die bovendien profiteerde van gunstige economische omstandigheden en zelf ook de nodige hervormingen doorvoerde.
Dat de middenklasse het in die periode relatief goed deed, zegt vooral iets over de omstandigheden van toen.
Dat is sinds Rutte 4 aan de gang.quote:Op vrijdag 4 september 2026 09:07 schreef -XOR- het volgende:
Als er iets slecht is is het inderdaad wel het kleuterschoolpleingedrag van de VVD.
Het is struikroverspolitiek van PRO.quote:Op vrijdag 4 september 2026 08:41 schreef Perrin het volgende:
[..]
Omgekeerd is de redenering bij PRO niet wezenlijk anders: wie nog iets te missen heeft, moet vooral meer afdragen, zodat de onderkant zo lang mogelijk buiten schot kan blijven. Eigenbelang heet daar alleen 'solidariteit'.
U bent duidelijk niet solidair. Er zijn heel veel mensen die uw centjes hard nodig hebben.quote:Op vrijdag 4 september 2026 09:32 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Het is struikroverspolitiek van PRO.
De krant van wakker Nederland slaat op de tijd dat de Telegraaf iedere ochtend om 6 uur ochtends in de brievenbus lag ,quote:Op vrijdag 4 september 2026 06:17 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Een ouwelul op Fok drukt weer ergens een woke stempel op.
De krant van woke Nederland leest mee.
[ afbeelding ]
Vandaar dat van PRO de grenzen onbelemmerd open moeten voor alle verworpenen der aarde. Er is zoveel ongelijkheid en onrecht in de wereld en dat moeten wij Nederlanders, volgens PRO, gaan rechtzetten. Lekker de deugzame wokert uithangen.quote:Op vrijdag 4 september 2026 09:37 schreef Perrin het volgende:
[..]
U bent duidelijk niet solidair. Er zijn heel veel mensen die uw centjes hard nodig hebben.
Ik bespeur enige scepsis over de maakbaarheid van de wereld en, niet geheel onbelangrijk, over de bereidheid om al dat idealisme zelf te financieren.quote:Op vrijdag 4 september 2026 09:49 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Vandaar dat van PRO de grenzen onbelemmerd open moeten voor alle verworpenen der aarde. Er is zoveel ongelijkheid en onrecht in de wereld en dat moeten wij Nederlanders, volgens PRO, gaan rechtzetten. Lekker de deugzame wokert uithangen.
Het zijn weer verzonnen onzinbeschuldigingen, Zo ontwricht je een politiek debat. Maar dat wil je ook ?quote:Op vrijdag 4 september 2026 09:49 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Vandaar dat van PRO de grenzen onbelemmerd open moeten voor alle verworpenen der aarde. Er is zoveel ongelijkheid en onrecht in de wereld en dat moeten wij Nederlanders, volgens PRO, gaan rechtzetten. Lekker de deugzame wokert uithangen.
Zo lang politici zich gedragen als utopistisch in plaats van rationeel, zal er altijd onrecht in de wereld bestaan.quote:Op vrijdag 4 september 2026 09:52 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik bespeur enige scepsis over de maakbaarheid van de wereld en, niet geheel onbelangrijk, over de financierbaarheid van al dat idealisme door uzelf.
Toch zouden veel partijen graag een poging met uw geld willen wagen.
Het zijn geen onzinbeschuldigingen, het zijn reële verwachtingen:quote:Op vrijdag 4 september 2026 09:53 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Het zijn weer verzonnen onzinbeschuldigingen, Zo ontwricht je een politiek debat. Maar dat wil je ook ?
quote:De overwinning van PRO sloeg in als een bom in Den Haag en ver daarbuiten. Binnen een week veranderde het Nederlandse landschap toen alle remmen op het asielbeleid werden losgegooid. De grenzen gingen volledig open waardoor eindeloze stromen asielzoekers het land binnenkwamen. Direct werd er een dwingende verdeelsleutel opgelegd die gemeenten verplichtte enorme aantallen mensen op te nemen. Al snel liepen burgemeesters en wethouders tegen onmogelijke muren van praktijkproblemen aan. Bezorgd en wanhopig stelden ze kritische vragen op het stadhuis: "maar hoe lang gaat dit nog door en waar moeten we al die woningen vandaan halen?" Het antwoord vanuit de centrale linkse machthebbers liet niet lang op zich wachten en was angstaanjagend kordaat. Iedere gemeente die weigerde of durfde te tegensputteren, werd direct met draconische maatregelen en directe boycots bedreigd. Het lokale verzet smolt als sneeuw voor de zon onder de ijzeren vuist van de nieuwe politieke orde. Nederland keek ademloos toe hoe het hele openbare bestuur werd herschikt.
Ga lekker ergens anders achterlijk trollen.quote:Op vrijdag 4 september 2026 09:49 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Niets is goed of deugt blijkbaar als ik je hoor.quote:Op vrijdag 4 september 2026 09:52 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik bespeur enige scepsis over de maakbaarheid van de wereld en, niet geheel onbelangrijk, over de bereidheid om al dat idealisme zelf te financieren.
Toch zouden veel partijen graag nog een poging met uw geld wagen. Gezien de huidige staat van ons land hebben we het duidelijk nog niet grondig genoeg geprobeerd.
Als je dan iets quote, plaats de bron er dan ook even bij. Dit leest als opinie.quote:Op vrijdag 4 september 2026 10:05 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Het zijn geen onzinbeschuldigingen, het zijn reële verwachtingen:
[..]
Of een AI prompt van Wilders of een andere uiterst rechtse dwaas.quote:Op vrijdag 4 september 2026 10:10 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Als je dan iets quote, plaats de bron er dan ook even bij. Dit leest als opinie.
Het zijn mijn verwachtingen en die van honderdduizenden andere rechtsgeoriënteerden vaderlanders. Ik heb nul komma nul vertrouwen in linkse politici. Ik vind ze verschrikkelijk hypocriet en dom.quote:Op vrijdag 4 september 2026 10:10 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Als je dan iets quote, plaats de bron er dan ook even bij. Dit leest als opinie.
Tenenkrommend gisteren naar zijn hervatting van het programma 'Sander en de kloof' gekeken.quote:
https://nos.nl/artikel/26(...)ezingen-volgend-jaarquote:PvdA-prominent Hamer lijsttrekker Pro bij Eerste Kamerverkiezingen volgend jaar
PvdA-prominent Mariëtte Hamer wordt lijsttrekker namens de linkse fusiepartij Pro, voorheen GL-PvdA, bij de Eerste Kamerverkiezingen volgend jaar mei. Het partijbestuur heeft dit zojuist bevestigd, nadat bronnen dit hadden gemeld aan de NOS. Hamer is daarmee de opvolger van GroenLinks-politicus Paul Rosenmöller die vorige week bekend maakte dat hij in mei stopt.
Het partijbestuur heeft Hamer voorgedragen als lijsttrekker vanwege haar lange staat van dienst. Ze was eerder lid van de Tweede Kamer en ook fractievoorzitter van de PvdA. Tijdens het laatste kabinet Balkenende van CDA, PvdA en CU speelde zij achter de schermen een belangrijke rol bij het oplossen en dempen van allerlei conflicten. Ze was ook voorzitter van de SER, een belangrijk adviesorgaan van het kabinet, regeringscommissaris seksueel grensoverschrijdend gedrag en kabinetsinformateur.
Wat naast haar ervaring ook een rol speelt is dat zij uit de PvdA komt en vrouw is, want binnen fusiepartij Pro moeten de topfuncties voorlopig een beetje evenwichtig over PvdA en GL verdeeld worden. En over mannen en vrouwen. Aangezien partijleider Klaver uit GroenLinks komt en man is, moest de opvolger van Rosenmöller een PvdA-vrouw worden.
Ook nieuwe partijvoorzitter
Vandaag maakt het partijbestuur ook officieel bekend dat er drie kandidaten zijn om de eerste partijvoorzitter van Progressief Nederland te worden. De huidige twee, Esther-Mirjam Sent uit de PvdA en Katinka Eikelenboom uit GL hebben het fusieproces geleid en stoppen ermee.
De kandidaat-opvolgers zijn oud-Kamerlid Michiel Servaes, tegenwoordig de directeur van Oxfam Novib, oud-vicevoorzitter Kitty Jong van vakcentrale FNV en Frank van de Wolde, organisatiedeskundige en de voorman van RoodGroen, een actiegroep binnen GL-PvdA die een beslissende rol heeft gespeeld bij de totstandkoming van de fusie.
Ze vinden alle drie dat zij zelf de beste kandidaat zijn. Van de Wolde: "Ik geloofde in progressief Nederland voordat het bestond. De fusie is nog niet klaar, nu wil ik er een succes van maken. Ik denk dat ik heb laten zien dat ik dingen voor elkaar krijg in de partij."
Jong noemt zichzelf de enige die, als voormalig vice-voorzitter van de FNV, ervaring heeft met het besturen van een grote vereniging. "We kunnen het ons niet permitteren om nu te experimenteren met mensen die nog nooit een vereniging hebben geleid, want dat is best complex." En Servaes tenslotte: "Ik breng politieke ervaring mee en heel veel ervaring als directeur van Oxfam Novib waar ik geleerd heb hoe je heel veel mensen op de been krijgt en dat is heel belangrijk de komende jaren."
Spannende verkiezingsstrijd
De leden kiezen deze maand wie van de drie het wordt. Naar verwachting wordt het een spannende verkiezingsstrijd. Ze hebben alle drie hun kwaliteiten, maar er valt ook wat op ze af te dingen. Van de Wolde is cruciaal geweest voor de fusie, maar is het minst ervaren als het gaat om het leiden van een grote vereniging.
Jong heeft wat dat betreft veel meer te bieden, maar toen zij FNV-bestuurder was werd de vakcentrale geteisterd door interne ruzies, al had zij daar zelf niet zoveel mee te maken. En Servaes is ervaren actievoerder, denk aan de Rode Lijn-demonstraties voor de Palestijnen, maar heeft ook best een scherp politiek profiel dat hem in botsing kan brengen met de politiek leider van Pro, Jesse Klaver.
Politieke familie
Tegelijk met de verkiezing van de nieuwe partijvoorzitter mogen leden antwoord geven op de vraag bij welke politieke 'familie' Pro zich in het Europees Parlement moet aansluiten, bij de 'rode' sociaaldemocraten of bij de Groenen. Pro heeft nu acht afgevaardigden in het Europees Parlement, vier van de PvdA en vier van GL.
Die zijn nu verdeeld over de sociaaldemocraten en over de Groenen, maar het partijbestuur wil dat ze zich na de volgende verkiezingen aansluiten bij de sociaaldemocraten. Dat doet zeer, vooral in het GroenLinks-kamp. Onder andere de GL-Europarlementariërs zijn uitgesproken tegen.
In de kern gaat het om een keus tussen macht en principes. De sociaaldemocraten in het Europees Parlement zijn veel groter en invloedrijker, er zijn bijvoorbeeld wel sociaaldemocratische Eurocommissarissen en ook premiers in Europa. Dat geldt niet voor de Groenen.
De leden mogen zich in een referendum uitspreken over de partijvoorzitter en de politieke Europese 'familie'. Op 25 september worden de uitkomsten van het referendum bekendgemaakt.
Opinie dus. Dat staat je vrij, maar het zegt niet zo veel. Die honderdduizenden grijp je voor het gemak even uit de lucht.quote:Op vrijdag 4 september 2026 10:13 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Het zijn mijn verwachtingen en die van honderdduizenden andere rechtsgeoriënteerden vaderlanders. Ik heb nul komma nul vertrouwen in linkse politici. Ik vind ze verschrikkelijk hypocriet en dom.
Hahahah Hamer.quote:Op vrijdag 4 september 2026 10:15 schreef Cyan9 het volgende:
In ander nieuws:
[..]
https://nos.nl/artikel/26(...)ezingen-volgend-jaar
Helemaal mee eens. Ik doe niets anders hier dan mijn mening geven. Soms met feiten onderbouwd, soms alleen met mijn gezond verstand. Net zoals de linksgeoriënteerde users hier, hoewel daar het gezond verstand vaak te wensen overlaat. Maar dat is ook maar mijn mening.quote:Op vrijdag 4 september 2026 10:17 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Opinie dus. Dat staat je vrij, maar het zegt niet zo veel. Die honderdduizenden grijp je voor het gemak even uit de lucht.
Nee, zo zwart-wit zie ik het zeker niet. En ik ben ook geen Jacob Rees-Mogg in vermomming.quote:Op vrijdag 4 september 2026 10:09 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Niets is goed of deugt blijkbaar als ik je hoor.
Wat zie jij dan wel als route met enig perspectief? Hoop niet dat dat een te grote dosis Jacob Rees-Mogg bevat…
Het is een succesvolle Nederlander die laat zien hoe de onderklasse van Nederland zichzelf te kakken zet. Daar is niks mis mee.quote:Op vrijdag 4 september 2026 10:15 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Tenenkrommend gisteren naar zijn hervatting van het programma 'Sander en de kloof' gekeken.
Het leuke is dat hij écht doet alsof hij iets om de onderklasse geeft. Maar het heeft een nogal hoog maligne gehalte.
In 16 jaar kan er natuurlijk niks veranderen.quote:Op vrijdag 4 september 2026 10:20 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Hahahah Hamer.
Dan was die dame die in 2010 werd overschaduwd door Wouter Bos omdat Hamer zich niet staande kon houden in debatten met Wilders, Rutte en Marijnissen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |