En, doorrrrr….quote:Veel vrouwen willen geen man meer, want wat moet je met ‘een kamerplant met rijbewijs’?
Veel vrouwen hoeven geen emotioneel onvolwassen man meer. Hij vergt te veel onderhoud en levert te weinig op. Daardoor is de ‘echte’ man de weg kwijt, merkt Debby Gerritsen. Want wat moet hij nu precies doen? Zijn spierballen laten zien, over zijn gevoel praten of juist zijn feministische kant ontwikkelen? Alledrie tegelijk lijkt onmogelijk.
Het aantal hetero single vrouwen groeit, blijkt uit cijfers. Een belangrijke reden: ze hebben geen zin meer in een relatie met een emotioneel onvolwassen partner. „Veel vrouwen zijn de hoofdhuishouding, hoofdcommunicatie, crisismanager, therapeut én agenda-beheerder van hun man. Op TikTok wordt hij een ‘kamerplant met een rijbewijs’ genoemd - weinig functies, veel onderhoud’’, zegt Elles Beijers, managing editor van Elle, in de nieuwste aflevering.
Dat fenomeen heet mankeeping en is schadelijker dan je denkt. Voor vrouwen, omdat zij structureel de emotionele last dragen. Voor mannen omdat zij aantoonbaar gelukkiger zijn in een relatie, juist vanwege die emotionele steun, maar tegelijkertijd steeds moeilijker relaties en vriendschappen aangaan. Inmiddels heeft 15 procent van de mannen geen hechte vriendschappen; in 1990 was dat nog 3 procent.
Diep in onze cultuur
Dat mannen niet praten over gevoelens zit diep in onze cultuur. Terwijl die behoefte er wél is. Mannen en vrouwen hebben dezelfde hersenen: ze voelen hetzelfde. Toch woedt online een felle strijd over wat ‘mannelijk’ zou zijn, aangevoerd door Andrew Tate en zijn toxic masculinity-wannabe’s. Mannen die doodsbang zijn voor vrouwelijke kracht en veranderende gendernormen.
Types als fitfluencer Joel Beukers, die uren in de sportschool doorbrengt en opgewonden raakt van zijn eigen spiegelbeeld. De halfnaakte badkamer- en gymselfies worden gretig gedeeld op sociale media, omlijst met lange betogen over wat een ‘echte man’ zou moeten zijn. Gevoeligheid en empathie horen daar niet bij.
En dan is er de tegenreactie: de performative man. Ook wel de Matcha Man. „De man met een linnen tasje en een feministische klassieker onder zijn arm – het liefst uit tweedehands winkels’’, zegt Elles. „Hij heeft tampons voor zijn vriendinnen en plakt menstruatiekrampstickers op zijn buik om te laten zien dat hij ‘precies weet hoe het voelt’.’’
Het oogt als het perfecte tegenwicht van de Andrew-Tate-bro’s. Maar ook dit is vaak een rol. „Een manier om te zeggen: ik ben niet toxic’’, zegt Elles. „Maar ook gebruikt om makkelijk een date te scoren. Want: oh my god, hij snapt haar zó.’’
Je klassiekers niet kennen en gelijk boos wordenquote:Op woensdag 19 augustus 2026 18:44 schreef Elan het volgende:
[..]
Jouw boek? Dat moet wel haast een kleurboek zijn aangezien je amper in staat bent een topic met een fatsoenlijke OP te openen.
Wat is een vrouw?quote:Op woensdag 19 augustus 2026 19:17 schreef Questular het volgende:
En willen vrouwen nog steeds geen man?
Heb ze nog niet allemaal gesproken. Maar de spoeling leukerds is nu eenmaal dun. Hoor dat enkel de Chads het nog aardig doen. De rest is en blijft boos op die selectieve vrouwen. Met hun eigen keuzes...quote:Op woensdag 19 augustus 2026 19:17 schreef Questular het volgende:
Een man is een mens die een vrouw niet aankanquote:
...dragen ze zelf hoogstpersoonlijk bij aan de afstand die ze creeerenquote:Op woensdag 19 augustus 2026 19:34 schreef AchJa het volgende:
Danique eist de nacht weer eens op... Lees: "Geeft geld".
[..]
Geenstijl
[ x ]
Het grappige is dat omdat het boek waar ik naar verwees jou tegensprak je je ging verzetten. Eerst ging je zeuren over Galloway (zonder precies te vertellen wat er mis was), toen ik je wees op dat niet Galloway, maar Soh het boek geschreven had kwam je met het excuus dat ze zichzelf een voormalig feministe noemt en dat zou dan de reden zijn om haar te diskwalificeren en na (kennelijk) een rondje google is haar boek over gender een probleem (wederom, zonder dat je het precies kan duiden wat er dan mis mee is).quote:Op woensdag 19 augustus 2026 18:41 schreef Elan het volgende:
[..]
Zelfde dubieuze auteur. Ook compleet buiten haar vakgebied van neurowetenschap. In feite een veredelde Debby die een financieel slaatje wil slaan uit het gendergedoetje wat de wereld nogal bezig houdt.
Fair enough.quote:Op woensdag 19 augustus 2026 20:12 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het grappige is dat omdat het boek waar ik naar verwees jou tegensprak je je ging verzetten. Eerst ging je zeuren over Galloway (zonder precies te vertellen wat er mis was), toen ik je wees op dat niet Galloway, maar Soh het boek geschreven had kwam je met het excuus dat ze zichzelf een voormalig feministe noemt en dat zou dan de reden zijn om haar te diskwalificeren en na (kennelijk) een rondje google is haar boek over gender een probleem (wederom, zonder dat je het precies kan duiden wat er dan mis mee is).
Kortom: je bent heel driftig op zoek naar een ad hominem, want dat jij met jouw gebazel over dat vrouwen niet geschikt zijn om te werken en maar broedkippen moeten worden wel eens ongelijk kan hebben (…), dat ligt je nogal zwaar op de maag.
Ps: Soh is niet alleen neurowetenschapper, ze is opgeleid als psychologe en seksuologe. Dus gewoon haar vakgebied. Maar goed, daar gaat het jou niet om, als ze het eens was geweest met jouw jaren 50 denkbeelden had je haar geweldig gevonden.
Waarvan akte!
Iedereen die een boek schrijf over gender is omstreden, want het is een gebied wat zeer politiek is geworden en waarin groepen elkaar voor rotte vis uitmaken. Ongeacht wat je schrijft, er is altijd een groep te vinden die je kapot wil maken.quote:Op woensdag 19 augustus 2026 20:22 schreef Elan het volgende:
[..]
Fair enough.
Jij was op dat moment met zoveel pseudo onderzoekjes aan het strooien dat mij even niet duidelijk was waar je nu weer een refereerde. Het is nogmaals een omstreden figuur met omstreden denkbeelden. Ik vind persoonlijk dat moderatie daar in wel wat meer 1 lijn mag trekken. Indoctrinatie kent vele gezichten en niet iedereen met traditionele denkbeelden is een vrouwenhater.
Ten aanzien van bijvoorbeeld tradwives zijn het veelal de vrouwen die er zelf voor kiezen om op die manier te leven. En niet iedere man met een traditionele opvattingen heeft een tradwife thuis zitten.
Helaas zijn feministen en de metroseksuele meelopers niet in staat die nuance aan te brengen en gooien ze alles op 1 hoop. Vrouwenhaters en slachtoffers van vrouwenhaat.
Te biologisch en deterministisch. Het mist de psychosociale component van gender. Incompleet.quote:Op woensdag 19 augustus 2026 20:15 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Volwassen mens wiens lichaam is ingericht op het maken van zaadcellen.
Tuurlijk welquote:Op woensdag 19 augustus 2026 19:17 schreef Questular het volgende:
Gender is een theorie, die 0,0 afbakening kent.quote:Op woensdag 19 augustus 2026 20:50 schreef Koekoekmakto het volgende:
[..]
Te biologisch en deterministisch. Het mist de psychosociale component van gender. Incompleet.
Niks basta. Het ontkennen van psychosociale kenmerken mbt geslacht is beperkt. Seksekenmerken en genderkenmerken zijn allebei relevant.quote:Op woensdag 19 augustus 2026 22:07 schreef DoubleDip het volgende:
[..]
Iemand met XY chromosomen
Een vrouw heeft XX
En daarmee basta
Gender is idd breed, taal ook, labels ook. Categoriseren is afhankelijk van de parameters van de categorie, maar ook de visie van de categoriseerder.quote:Op woensdag 19 augustus 2026 22:12 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Gender is een theorie, die 0,0 afbakening kent.
Helemaal niet. Zelfs iemands sekse is zelden relevant.quote:Op woensdag 19 augustus 2026 23:33 schreef Koekoekmakto het volgende:
[..]
Niks basta. Het ontkennen van psychosociale kenmerken mbt geslacht is beperkt. Seksekenmerken en genderkenmerken zijn allebei relevant.
Als een begrip niet goed afgebakend is, is het niet-bestaand. Communicatie vereist gewoon afbakening.quote:Op woensdag 19 augustus 2026 23:35 schreef Koekoekmakto het volgende:
[..]
Gender is idd breed, taal ook, labels ook. Categoriseren is afhankelijk van de parameters van de categorie, maar ook de visie van de categoriseerder.
Het is net zo relevant als de persoon het zelf maakt. Het is aan de mensen om zichzelf te definiëren qua label. Een ander persoon kan namelijk andere kenmerken als doorslaggevend definiëren. Zeker de binaire figuren. Het is ook niet waardenvrij die externe definiëring.quote:Op woensdag 19 augustus 2026 23:40 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Helemaal niet. Zelfs iemands sekse is zelden relevant.
Wat heeft dit gereutel in godsnaam nog met het onderwerp te maken?quote:Op woensdag 19 augustus 2026 23:45 schreef Koekoekmakto het volgende:
[..]
Het is net zo relevant als de persoon het zelf maakt. Het is aan de mensen om zichzelf te definiëren qua label. Een ander persoon kan namelijk andere kenmerken als doorslaggevend definiëren. Zeker de binaire figuren. Het is ook niet waardenvrij die externe definiëring.
Dat klopt niet. Zaken en fenomenen kunnen bestaan zonder afbakening. Ik geef enkel aan dat de woorden 'man en vrouw' breder zijn dan de fysieke realiteit.quote:Op woensdag 19 augustus 2026 23:41 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Als een begrip niet goed afgebakend is, is het niet-bestaand. Communicatie vereist gewoon afbakening.
Dat gezegd hebbende: bijzonder off topic allemaal, terug naar het onderwerp.
Nou, dan reageer je toch lekker niet? Mij boeit het niet dat je het gereutel vindt. Zoals ik al hiervoor zei, definities bespreken past ook in dit topic. Goed dat mensen verschillende visies lezen.quote:Op woensdag 19 augustus 2026 23:46 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Wat heeft dit gereutel in godsnaam nog met het onderwerp te maken?
karl marx, ok. maar we trappen er toch niet in.quote:Op woensdag 19 augustus 2026 23:35 schreef Koekoekmakto het volgende:
[..]
Gender is idd breed, taal ook, labels ook. Categoriseren is afhankelijk van de parameters van de categorie, maar ook de visie van de categoriseerder.
Ik wil graag mijn abonnement op de NPO opzeggen, waar kan dit?quote:Op woensdag 19 augustus 2026 22:13 schreef MultiBanaan het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
Vandaag ook een filmpje gepost door WNL. Zelfde gewauwel als dat van Debby, alleen dan zegt ze als zijnde een antropoloog, dus dat suggereert dat we haar serieus zouden moeten nemen. Helaas is het niveau niet hoger dan een gemiddelde viva blogpost, maar dat is ook niet verwonderlijk, aangezien antropologie een pseudowetenschap is.
Dat 'we groepje' van je is te inflexibel voor de realiteit.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 03:27 schreef Memeowitz het volgende:
[..]
karl marx, ok. maar we trappen er toch niet in.
Dat dedain waarmee ze reageert op de mensen die haar van repliek dienen is ook tekenendquote:Op donderdag 20 augustus 2026 06:08 schreef Regilio_ het volgende:
[..]
Ik wil graag mijn abonnement op de NPO opzeggen, waar kan dit?
Die reacties op YouTube zijn ook wel geestig.
Eens. Zoals Laura het zelf heel raak verwoordt, vrouwen hebben geen probleem, mannen maken hier een probleem van en geven dan de schuld aan alles en iedereen.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 09:34 schreef miss_sly het volgende:
Zo jammer dat dat item dan weer zo wordt weggezet, zowel door die Tom Staal als hier op FOK! en ongetwijfeld in de reacties op YouTube.
Ik vind dat zij het toch behoorlijk netjes brengt en helemaal niet zegt dat alle mannen kut zijn en vrouwen nooit meer een man willen. Ze zegt juist dat mannen niet moeten doen wat vrouwen willen om ze te pleasen en een vrouw te krijgen. Ze zegt ook dat vrouwen heel graag wél een leuke man willen, maar dat ze dus single over het algemeen gelukkiger zijn dan mannen. Dat wil niet zeggen dat ze altijd single willen blijven, maar dat de drang om te settelen voor minder dan ze zouden willen minder groot is.
Tom Staal komt met zijn eigen relatie op de proppen als 'bewijs' dat het allemaal wel meevalt. Maar het punt is dat hij dus al reeds in een relatie zit waar hij en zijn vrouw blij van worden. Het gaat erom dat veel single vrouwen wel die leuke relatie willen, maar vrezen die bij een heleboel mannen die ze leren kennen/mee daten niet te krijgen.
Ik vind het advies om juist ook weer te werken aan de mannelijke vriendschappen helemaal zo slecht niet. Het is toch jammer dat dit de laatste 30 jaar zoveel minder geworden is.
Ik vind ook dat ze keurig heel netjes bleef, ondanks dat Staal bezig bleef met proberen haar voor lul te zetten en te overschreeuwen.
Maar goed, het zal wel weer niet waar zijn, en mannenhaat zijn. En vrouwen moeten niet zeiken.
Bijzonder, want hierquote:Op woensdag 19 augustus 2026 23:55 schreef Koekoekmakto het volgende:
Ik vind het niet off topic bij de weg.
vind je gender nog wel off topic.quote:Op woensdag 19 augustus 2026 17:58 schreef Koekoekmakto het volgende:
Hierin geef ik je wel gelijk. Is ook een heel ander topic.
We staan er weer lekker op bij het andere geslachtquote:Op donderdag 20 augustus 2026 06:08 schreef Regilio_ het volgende:
[..]
Ik wil graag mijn abonnement op de NPO opzeggen, waar kan dit?
Die reacties op YouTube zijn ook wel geestig.
Het ging dus in dat gesprek niet over mensen, mannen en vrouwen, met een relatie, maar over de single mannen en vrouwen.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 13:27 schreef C64 het volgende:
[..]
We staan er weer lekker op bij het andere geslacht![]()
De meeste mannen hebben volgens mij helemaal geen behoefte aan vrienden want ze willen een familie stichten. Logisch dat een vrouw binnen dat universum centraal staat.
Mijn vrouw is tevens mijn beste vriendin en vice versa. In de spaarzame tijd die er tussen werken en zorgen voor de kinderen overblijft zijn we dolblij dat we dingen samen kunnen doen.
Natuurlijk gaan we ook wel eens wat doen met andere mensen en hebben we contacten naast de relatie maar samen is het fijnst! Ook nul behoefte om zonder de ander op vakantie te gaan. Als je elkaar moet gaan ontvluchten of ander gezelschap leuker is dan je eigen man of vrouw..... dan zegt dat wel iets over je relatie.. denk ik...
Ook over mannen die geen vriendschappen hebben waardoor vrouwen zgn emotionele "mankeepers" worden binnen die relatie. Wat een denigrerende term is dat eigenlijk, bah.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 13:29 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het ging dus in dat gesprek niet over mensen, mannen en vrouwen, met een relatie, maar over de single mannen en vrouwen.
Het gaat ook deels over mankeeping, wat inderdaad geen fijne term is.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 13:30 schreef C64 het volgende:
[..]
Ook over mannen die geen vriendschappen hebben waardoor vrouwen zgn emotionele "mankeepers" worden binnen die relatie. Wat een denigrerende term is dat eigenlijk, bah.
Haar advies is heel erg gedacht vanuit haar belevingswereld en totaal niet vanuit de man. Want mannen hebben helemaal geen behoefte om in een kringetje te gaan praten over dat ze eenzaam zijn en graag een vrouw willen. Althans, niet zoals zij zich dat voorstelt. Wat je krijgt bij mannen is dat er iemand is die beweert precies te weten hoe hij iedere dag een andere vrouw kan versieren voor veel geld een cursus gaat aanbieden. Het is een onderdeel van de manosphere.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 09:34 schreef miss_sly het volgende:
Zo jammer dat dat item dan weer zo wordt weggezet, zowel door die Tom Staal als hier op FOK! en ongetwijfeld in de reacties op YouTube.
Ik vind dat zij het toch behoorlijk netjes brengt en helemaal niet zegt dat alle mannen kut zijn en vrouwen nooit meer een man willen. Ze zegt juist dat mannen niet moeten doen wat vrouwen willen om ze te pleasen en een vrouw te krijgen. Ze zegt ook dat vrouwen heel graag wél een leuke man willen, maar dat ze dus single over het algemeen gelukkiger zijn dan mannen. Dat wil niet zeggen dat ze altijd single willen blijven, maar dat de drang om te settelen voor minder dan ze zouden willen minder groot is.
Tom Staal komt met zijn eigen relatie op de proppen als 'bewijs' dat het allemaal wel meevalt. Maar het punt is dat hij dus al reeds in een relatie zit waar hij en zijn vrouw blij van worden. Het gaat erom dat veel single vrouwen wel die leuke relatie willen, maar vrezen die bij een heleboel mannen die ze leren kennen/mee daten niet te krijgen.
Ik vind het advies om juist ook weer te werken aan de mannelijke vriendschappen helemaal zo slecht niet. Het is toch jammer dat dit de laatste 30 jaar zoveel minder geworden is.
Ik vind ook dat ze keurig heel netjes bleef, ondanks dat Staal bezig bleef met proberen haar voor lul te zetten en te overschreeuwen.
Maar goed, het zal wel weer niet waar zijn, en mannenhaat zijn. En vrouwen moeten niet zeiken.
Even voor de goede orde: ben geregeld in het buitenland zonder mijn vrouw. Maar dat is niet omdat ik haar wil ontvluchten, maar omdat ik dan iets doe waar mijn vrouw geen zin in heeft. Zoals skiën. Dat doen we ook wel een week of twee samen, maar voor mijn vrouw is dat meer dan voldoende omdat ze mij met geen mogelijkheid kan bijhouden, waardoor samen skiën alleen maar kan op een manier dat ik het saai vind. In de praktijk is het dus dat zij af en toe op de piste te vinden is, we samen ontbijten, lunchen en de avond doorbrengen. En de rest van de tijd zit ze in de wellness. Dus ik ben meestal alleen weg.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 13:27 schreef C64 het volgende:
[..]
We staan er weer lekker op bij het andere geslacht![]()
De meeste mannen hebben volgens mij helemaal geen behoefte aan vrienden want ze willen een familie stichten. Logisch dat een vrouw binnen dat universum centraal staat.
Mijn vrouw is tevens mijn beste vriendin en vice versa. In de spaarzame tijd die er tussen werken en zorgen voor de kinderen overblijft zijn we dolblij dat we dingen samen kunnen doen.
Natuurlijk gaan we ook wel eens wat doen met andere mensen en hebben we contacten naast de relatie maar samen is het fijnst! Ook nul behoefte om zonder de ander op vakantie te gaan. Als je elkaar moet gaan ontvluchten of ander gezelschap leuker is dan je eigen man of vrouw..... dan zegt dat wel iets over je relatie.. denk ik...
Mannen hoeven niet per se onderling te praten en emotionele relaties te hebben. Ze moeten alleen niet aan vrouwen vragen wat ze moeten veranderen om wel gewild te zijn, ze moeten niet gaan pleasen. Dat is namelijk niet vol te houden. Dus misschien kun je dan beter een leuke vriendengroep hebben en samen leuke mannendingen doen en de vrouwen maar vergeten. Gechargeerd, uiteraard.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 14:34 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Haar advies is heel erg gedacht vanuit haar belevingswereld en totaal niet vanuit de man. Want mannen hebben helemaal geen behoefte om in een kringetje te gaan praten over dat ze eenzaam zijn en graag een vrouw willen. Althans, niet zoals zij zich dat voorstelt. Wat je krijgt bij mannen is dat er iemand is die beweert precies te weten hoe hij iedere dag een andere vrouw kan versieren voor veel geld een cursus gaat aanbieden. Het is een onderdeel van de manosphere.
Sowieso vind ik het idee dat mannen onderling moeten praten over wat ze moeten veranderen grappig, want als ze het zelfs niet begrijpen als hun vriendin het als probleem aankaart...
Ik denk dat je dit fout hebt gehoord oge geinterpreteerd. In een maatschappij die grotendeels monogaam is ingericht, plant 80-90% van de mannen (en vrouwen) zich voort. Juist omdat monogaam, en er werd wel gezorgd voor een partner, daar hoefde ook niet per se liefde voor aanwezig te zijn.quote:Maar het zit natuurlijk wel even wat dieper. Tijdje terug hoorde ik dat in een tijd voordat mensen trouwden en de maatschappij was ingericht op levenslange monogamie slechts de helft van de mannen zich voort konden planten.
Waar haal je vandaan dat het 80% niet lukt om een partner te vinden? Die rekensom kan ik niet terugvinden, of ik begrijp niet helemaal wat je zegt. Dat kan ookquote:Anders gezegd: de helft van de mannen was, om wat voor reden dan ook, toentertijd voor vrouwen niet interessant om seks mee te hebben. Je ziet dat ook in de natuur waar mannetjes vechten om het recht om zich te mogen voortplanten en een groot deel gewoon zich niet voortplant, want vanuit de natuur geweldig is, want de beste genen prevaleren dan.
Terug naar het heden: we hebben langdurig geleefd in een maatschappij waar levenslange monogamie de norm was. Je ging trouwen en pas daarna had je seks. En trouwen was tot de dood.
Deze week hoorde ik nog de conclusie die ik wel mooi vond: het huwelijk was DEI voor mannen.
We zijn op onze retour. Monogamie is nog steeds wel de norm, maar steeds minder (zie ook de hoeveelheid artikelen over open relaties en polyamorie waar ik verder 0 problemen mee heb, maar de aandacht is opvallend) en voor zover er monogamie is, is het seriële monogamie. Al geldt nog steeds dat het aantal seksuele partners over hun hele leven voor de meeste mensen behoorlijk laag is, dus we zitten nog steeds in een ommekeer.
Het gevolg is dus dat we terug gaan keren naar hoe het vroeger was: veel mannen zullen gewoon hun leven lang maagd blijven. Of zich moeten wenden tot de prostitutie.
Overigens, dat is niet alleen een mannenprobleem, want ook voor vrouwen geldt dat ze met het nieuwe evenwicht een probleem hebben. Er zijn namelijk veel vrouwen die ook kinderloos blijven en slechts 20% van de vrouwen die kinderloos blijven, blijven dat omdat ze ofwel een medische reden hebben waarom het niet is gelukt, ofwel daadwerkelijk geen kinderen wilden hebben. Anders gezegd: 80% lukt het dus niet om een partner te vinden waarmee ze kinderen op de wereld kunnen zetten. En dat is net als voor de mannen wiens kinderwens onvervuld blijft vaak een flinke domper.
Maar goed, het is wat het is. Je kan hoog of laag springen, mensen zullen altijd voor zichzelf kiezen als je ze vrij laat.
Hoeveel hiervan is de veiligheidsparadox?quote:Op donderdag 20 augustus 2026 13:56 schreef miss_sly het volgende:
Ik ben geen fan van Angela de Jong, maar met deze column maakt ze wel een punt.
https://www.ad.nl/binnenl(...)a0dbfa894a&auth_rd=1
Is volgens mij een behoorlijke onzin- of natte-duim-bewering....quote:Op donderdag 20 augustus 2026 14:46 schreef miss_sly het volgende:
Waar haal je vandaan dat het 80% niet lukt om een partner te vinden? Die rekensom kan ik niet terugvinden, of ik begrijp niet helemaal wat je zegt. Dat kan ook
Ik vind het nogal wat dat er telkens maar weer mannen zijn die vrouwen vertellen dat ze zich eigenlijk een beetje aanstellen en dat ze geen of nauwelijks of in ieder geval veel minder gevaar lopen.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 15:19 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Hoeveel hiervan is de veiligheidsparadox?
Want aldus de officiële cijfers is Nederland veel veiliger geworden. Een daling die al decennialang bestaat. Ik denk namelijk ook dat veel meer zichtbaar is geworden. Creeps die hun vrouw drogeren en vervolgens verkrachten zullen altijd bestaan hebben.
Natuurlijk is het filmen met een Meta bril wel nieuw (dat is natuurlijk meer gemeengoed geworden vanaf de eerste Nokia met camera).
Hoe dan ook, ik vind het wel weer een beetje op de bekende overdreven toon van haar. Met haar 'vrouwen zijn vogelvrij'.
Ik vind niet dat weten wat een partner belangrijk vind en daarnaar handelen meteen hetzelfde is als pleasen. Kijk, als je jezelf anders voor moet doen dan je bent, dan is dat inderdaad niet vol te houden. Maar als je bijvoorbeeld weet dat jouw vrouw het een probleem vindt dat jij overal aan moet worden herinnerd is het gewoon best verstandig om dingen in een agenda te zetten. Om maar eens wat te noemen.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 14:46 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Mannen hoeven niet per se onderling te praten en emotionele relaties te hebben. Ze moeten alleen niet aan vrouwen vragen wat ze moeten veranderen om wel gewild te zijn, ze moeten niet gaan pleasen. Dat is namelijk niet vol te houden. Dus misschien kun je dan beter een leuke vriendengroep hebben en samen leuke mannendingen doen en de vrouwen maar vergeten. Gechargeerd, uiteraard.
[..]
Ik denk dat je dit fout hebt gehoord oge geinterpreteerd. In een maatschappij die grotendeels monogaam is ingericht, plant 80-90% van de mannen (en vrouwen) zich voort. Juist omdat monogaam, en er werd wel gezorgd voor een partner, daar hoefde ook niet per se liefde voor aanwezig te zijn.
In een periode dat mensen niet trouwens en de maatschappij juist niet ingericht was op levenslange monogamie, maar op polygamie, waren het de mannen met macht die meerdere vrouwen konden hebben die zich (veel meer) voorplantten dan de mannen zonder macht en status. Bij monogamie, voor iedere persoon precies één partner, plant juist het grootste gedeelte zich voort.
[..]
Waar haal je vandaan dat het 80% niet lukt om een partner te vinden? Die rekensom kan ik niet terugvinden, of ik begrijp niet helemaal wat je zegt. Dat kan ook
Nou vertaal je mijn woorden naar iets wat ik niet heb gezegd.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 15:25 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik vind het nogal wat dat er telkens maar weer mannen zijn die vrouwen vertellen dat ze zich eigenlijk een beetje aanstellen en dat ze geen of nauwelijks of in ieder geval veel minder gevaar lopen.
Het is gewoon niet zo. Er zijn nog steeds teveel vrouwen die wel seksueel grensoverschrijdend gedrag meemaken, variërend van nafluiten, tot daterape, of jarenlang seksueel misbruik met geweld.
Maar zolang mannen, zelfs mannen die redelijk ogen zoals jij in veel posts doet, ons blijven vertellen dat het wel meevalt, zal er niks veranderen.
Maar dan praat je over wanneer je een relatie hebt. En natuurlijk doe je in je relatie je best om rekening te houden met elkaar. En als je weet dat je partner iets heel vervelend of juist heel fijn vindt, probeer je daarin te veranderen of tegemoet te komen.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 15:32 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik vind niet dat weten wat een partner belangrijk vind en daarnaar handelen meteen hetzelfde is als pleasen. Kijk, als je jezelf anders voor moet doen dan je bent, dan is dat inderdaad niet vol te houden. Maar als je bijvoorbeeld weet dat jouw vrouw het een probleem vindt dat jij overal aan moet worden herinnerd is het gewoon best verstandig om dingen in een agenda te zetten. Om maar eens wat te noemen.
Sowieso, iedereen is anders. Zelfs Nederlandse vrouwen zijn niet allemaal precies hetzelfde.Weten hoe de ander is en daar rekening mee houden lijkt mij de enige manier om in harmonie samen te kunnen leven.
Jezelf zijn =/= nergens rekening mee houden.
Lijkt mij dan.
O, ik had je verkeerd gelezen. Maar inderdaad, in een andere tijd hadden de machtigste mannetjes de meeste kans zich voort te planten. Ik denk eigenlijk dat een probleem van nu niet eens per se de mogelijke voortplanting is. Er zijn ook steeds meer mensen die bewust kiezen om geen kinderen te krijgen. Ik denk dat het probleem van nu vooral eenzaamheid is, depressie, door geen of weinig sociaal leven te hebben (denk aan de gamende (jonge) mannen op zolder). Wellicht als dat verandert, dat de kinderwens ook weer meer naar voren komt. Ik ontmoette mijn man toen hij al 34 was. Hij had nooit een relatie gehad, en dus ook nooit over kinderen nagedacht. Dat was immers toch niet aan de orde, en ach, voor hem hoefde het dan ook niet zo nodig.quote:Ten aanzien van het punt over dat 50% zich maar voortplant: dat was VOORDAT we in samenlevingen kwamen waarin monogamie de norm was. Daarmee werd volgens mij ook gedoeld op een periode dat de mens nog in kleine clusters leefden (als ik mij niet vergis was dat een groep van 100-150 man), zeg maar de tijd dat we het stokje van de Neanderthalers overnamen (die in nog kleinere groepen leefden).
Dat stijgende is natuurlijk ook deels vanwege vrouwen die daar bewust voor kiezen.quote:De 80% ziet op 80% van de vrouwen die geen kinderen zal krijgen gedurende haar leven. In Nederland is dat percentage thans 20% en stijgende.
Vogelvrij is wellicht een overdrijving.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 15:41 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nou vertaal je mijn woorden naar iets wat ik niet heb gezegd.
Vogelvrij zijn betekent dat je geen enkele bescherming geniet. Dat is gewoon aantoonbaar onwaar.
En ik vind dat de term onveilig inmiddels ook tot in het bizarre is opgerekt. Ik vind nafluiten niet kunnen en het kan vervelend voelen. Maar onveilig is voor mij echt wat anders.
Het gaat mij dus om dat zij overdrijft.
Dat is iets anders dan zeggen dat het wel meevalt, want dat vind ik niet.
Dat kan ook niet kloppen.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 14:46 schreef miss_sly het volgende:
Dit.. elke keer roept hij over de veiligheidsparadox en dat wij dat enkel maar zo voelen maar dat dit niet zo is.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 15:25 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik vind het nogal wat dat er telkens maar weer mannen zijn die vrouwen vertellen dat ze zich eigenlijk een beetje aanstellen en dat ze geen of nauwelijks of in ieder geval veel minder gevaar lopen.
Het is gewoon niet zo. Er zijn nog steeds teveel vrouwen die wel seksueel grensoverschrijdend gedrag meemaken, variërend van nafluiten, tot daterape, of jarenlang seksueel misbruik met geweld.
Maar zolang mannen, zelfs mannen die redelijk ogen zoals jij in veel posts doet, ons blijven vertellen dat het wel meevalt, zal er niks veranderen.
quote:Op donderdag 20 augustus 2026 15:25 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Sorry, dat moest los, dus date rape.quote:
Bedoelde meer van wat dat mag betekenen?quote:Op donderdag 20 augustus 2026 16:13 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Sorry, dat moest los, dus date rape.
Verkrachting tijdens/na een date door degene met wie je een date had.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 16:17 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Bedoelde meer van wat dat mag betekenen?
Zoals jezelf ook al zegt: 'zorg dat je een leukere partner wordt' is weldegelijk een prima strategie en ook al zijn niet alle vrouwen hetzelfde, er zijn wel bepaalde grote lijnen. Zoals zelfstandig zijn, financiën op orde, enz. Zonder een onderzoek daarnaar te hebben gedaan durf ik er geld op te zetten dat er heel veel vrouwen zijn die het waarderen en maar heel weinig die erop afknappen.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 15:54 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Maar dan praat je over wanneer je een relatie hebt. En natuurlijk doe je in je relatie je best om rekening te houden met elkaar. En als je weet dat je partner iets heel vervelend of juist heel fijn vindt, probeer je daarin te veranderen of tegemoet te komen.
Waar het in dit fragment om ging, waren de single mannen en single vrouwen. En dat het dus als man die nog single is niet zo moet zijn dat je aan (een) vrouw(en) gaat vragen wat je moet veranderen. Want dat heeft niet zoveel zin. Beter zorg je dat je een betere versie van jezelf wordt waar je zelf blij mee bent, en met het leven dat je leidt, en wellicht kom je dan wel een vrouw tegen die jou wil zoals je bent. En dan komen er binnen een relatie vast nog irritaties, dat hoort erbij. En soms lukt het je om iets te veranderen, en soms is dat lastiger. En dan komt om de hoek kijken dat je elkaar met liefde en mededogen bekijkt en niet direct keihard de ander affakkelt omdat die (nog?) niet zo is als je graag zou willen zien van een partner.
Mijn man heeft best een paar dingetjes waar ik al 21 jaar tegenaan loop en denk "zucht, hoe vaak hebben we het daarover gehad?" en ik heb dat ongetwijfeld ook. Maar hij heeft veel meer dingen waar ik blij van word en dus neem je ook wat op de koop toe. En vice versa. Want hij zal over mij natuurlijk precies hetzelfde zeggen.
[..]
O, ik had je verkeerd gelezen. Maar inderdaad, in een andere tijd hadden de machtigste mannetjes de meeste kans zich voort te planten. Ik denk eigenlijk dat een probleem van nu niet eens per se de mogelijke voortplanting is. Er zijn ook steeds meer mensen die bewust kiezen om geen kinderen te krijgen. Ik denk dat het probleem van nu vooral eenzaamheid is, depressie, door geen of weinig sociaal leven te hebben (denk aan de gamende (jonge) mannen op zolder). Wellicht als dat verandert, dat de kinderwens ook weer meer naar voren komt. Ik ontmoette mijn man toen hij al 34 was. Hij had nooit een relatie gehad, en dus ook nooit over kinderen nagedacht. Dat was immers toch niet aan de orde, en ach, voor hem hoefde het dan ook niet zo nodig.
[..]
Dat stijgende is natuurlijk ook deels vanwege vrouwen die daar bewust voor kiezen.
@:RM-rf geeft daarvoor een aantal redenen die vrouwen daarvoor geven.
De vraag is alleen of zo'n column van Angela daaraan bijdraagt, of juist het onveiligheidsgevoel versterkt.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 15:57 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Vogelvrij is wellicht een overdrijving.
Maar denk je nu werkelijk dat vrouwen dat anders ervaren door de verhalen die nu boven komen over mannen die hun eigen vrouw bedwelmen en verkrachten, een meta-bril waarmee mannen lekker tieten kunnen kijken, klachten (ja, echt!) over het anders in beeld brengen van athletiekbeelden waarbij minder en minder lang wordt ingezoomd op de billen en decollete van de sporters? Dat creeert niet echt het beeld dat vrouwen veiliger worden.
En nogmaals: bij een ontmoeting is aan zijn neus niet te zien tot welke groep hij behoort.
De veiligheidsparadox heb ik niet verzonnen hoor.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 16:10 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Dit.. elke keer roept hij over de veiligheidsparadox en dat wij dat enkel maar zo voelen maar dat dit niet zo is.
Hij heeft geen idee.
Ok maar dat gebeurt (in de meeste gevallen) niet zomaar natuurlijk. Men zal dan meestal gewoon met diegene mee naar huis zijn gegaan en laten we eerlijk zijn dat doe je meestal niet om te ganzenborden. Dat schept toch wel een bepaalde verwachting. Praten we dan over vrouwen die in eerste instantie gewoon instemden maar later spijt kregen en zich daardoor makkelijk, vies of 'verkracht' voelden of gaat het echt om vrouwen die geforceerd werden om sex te hebben? Want beide gevallen kunnen worden gezien als verkrachting maar ik vind dat er nogal een onderscheid te zit tussen de beide situaties.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 16:18 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Verkrachting tijdens/na een date door degene met wie je een date had.
Ik denk ook meer dat dit komt omdat verreweg de meeste mannen niet zo in elkaar steken en dan ook geen kwaad in het zin hebben en zich daar dus ook weinig bij voor kunnen stellen.quote:Maar zolang mannen, zelfs mannen die redelijk ogen zoals jij in veel posts doet, ons blijven vertellen dat het wel meevalt, zal er niks veranderen.
als ik het goed begrijp heb je het over 80% nu vruchtbare vrouwen die geen kinderen zullen krijgen, die volgens jou geen partner zou hebben (je lijkt te stellen dat dat 20% zou zijn)?quote:Op donderdag 20 augustus 2026 15:32 schreef VEM2012 het volgende:
De 80% ziet op 80% van de vrouwen die geen kinderen zal krijgen gedurende haar leven. In Nederland is dat percentage thans 20% en stijgende.
Daterape heeft maar 1 oorzaak en dat is dat de dader zijn eigen lust belangrijker vindt dan het welzijn van de persoon waarmee ze op dat moment zijn.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 16:37 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Ok maar dat gebeurt (in de meeste gevallen) niet zomaar natuurlijk. Men zal dan meestal gewoon met diegene mee naar huis zijn gegaan en laten we eerlijk zijn dat doe je meestal niet om te ganzenborden. Dat schept toch wel een bepaalde verwachting. Praten we dan over vrouwen die in eerste instantie gewoon instemden maar later spijt kregen en zich daardoor makkelijk, vies of 'verkracht' voelden of gaat het echt om vrouwen die geforceerd werden om sex te hebben? Want beide gevallen kunnen worden gezien als verkrachting maar ik vind dat er nogal een onderscheid te zit tussen de beide situaties.
[..]
Ik denk ook meer dat dit komt omdat verreweg de meeste mannen niet zo in elkaar steken en dan ook geen kwaad in het zin hebben en zich daar dus ook weinig bij voor kunnen stellen.
Wat een redenatie.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 16:37 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Ok maar dat gebeurt (in de meeste gevallen) niet zomaar natuurlijk. Men zal dan meestal gewoon met diegene mee naar huis zijn gegaan en laten we eerlijk zijn dat doe je meestal niet om te ganzenborden. Dat schept toch wel een bepaalde verwachting. Praten we dan over vrouwen die in eerste instantie gewoon instemden maar later spijt kregen en zich daardoor makkelijk, vies of 'verkracht' voelden of gaat het echt om vrouwen die geforceerd werden om sex te hebben? Want beide gevallen kunnen worden gezien als verkrachting maar ik vind dat er nogal een onderscheid te zit tussen de beide situaties.
[..]
Ik denk ook meer dat dit komt omdat verreweg de meeste mannen niet zo in elkaar steken en dan ook geen kwaad in het zin hebben en zich daar dus ook weinig bij voor kunnen stellen.
Jouw data is anders van opzet dan de data waar ik naar verwijs (ik zou het op moeten zoeken, ik denk te weten wie het heeft gezegd, maar de vraag is dan nog of ik ook kan vinden wanneer ze dat heeft gezegd).quote:Op donderdag 20 augustus 2026 16:42 schreef RM-rf het volgende:
[..]
als ik het goed begrijp heb je het over 80% nu vruchtbare vrouwen die geen kinderen zullen krijgen, die volgens jou geen partner zou hebben (je lijkt te stellen dat dat 20% zou zijn)?
Heb je een goede bron voor dat cijfer van 80%?
Ik heb eerder een CBS enquete onder nederlandse vrouwen en mannen over specifiek dit thema gegeven, en nergens komen de cijfers daaruit daarbij in de buurt.
In die statistieken van jongere vrouwen die nog steeds kinderen kunnen en willen krijgen, heeft hooguit 31% geen geschikte partner, maar meer dan de helft daarvan verwacht wel eentje te kunnen vinden.
Overigens, wat betreft dat percentage van 20% van de vrouwen die geen kinderen krijgen dat je kiest te gebruiken.
Dat komt van het CBS vandaan, om exact te zijn houden die voor de huidige generatie een 'prognose' aan van 22% .... maar of dat zo betrouwbaar is, zou ik zeker niet stellen.
https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/84878NED/table?dl=D95C9
De CBS statisteken zijn enkel tot de geboortegeneratie 1980 werkelijk gebaseerd op waarneming en dat daadwerkelijke cijfer van vrouwen geboren in 1980 lag rond de 15% kinderloze vrouwen...
Interessant overigens was dat in die generatie juist het aantal kinderloze vrouwen sterk daalden opzichte van de 15-20 jaar ervóór.
In de generatie 1960-1970 waren er méér vrouwen kinderloos dan in de generatie ervoor (maar lag de geboorterating toch al duidelijk lager).
bv in 1964 op 18,2% kinderloze vrouwen (wat dus ook een goed teken ervoor is dat een hoger percentage kinderloze vrouwen niet betekent dat de totale geboorteratings ook lager moeten zijn als meer vrouwen kinderlos zijn... essentieel hierbij is vooral ook het aantal kinderen per vrouw, wat véél essentieler blijkt te zijn voor een hoge geboorterating dan het aantal kinderloze vrouwen).
in de CBS cijfers loopt het percentage kinderloze vrouwen na 1980 plots sterk op, tussen 1980 naar 1990 van die 15% naar 22% en na 1990 blijft het plots gedurende 33 jaar geheel stabiel, op exact hetzelf getal tot in de decimaal: 22,0%.
let wel op: dit is dus het gedeelte dat volgens het CBS niet bestaat uit waarneming, maar voortkomt vanuit hun prognose-model.
laat ik daar een beetje argwanig van worden... een statistiek die plots dertig jaar vrijwel exact op eenzelfde niveau blijft en in de voorgaande jaren voortdurend ook fluctueert, lijkt me vooral duiden op een onvolledig of misschien zelfs disfunctioneel model.
Ik heb nagekekeken of er meer te vinden is over hun prognose-model, maar dat lijkt iig niet publiek en sinds ikzelf niet meer bij een internationale statistische instelling werk (wat ik voorheen wel 6 jaar gedaan heb) heb ik geen mogelijkheden er intern navraag naar te doen
Ik zou je dan aanraden dat gewoon wél te doen, komop met de exacte bron, of anders neem ik aan dat je dat getal gewoon uit de natte duim gezogen hebt ....quote:
De eerste zin is al meteen een rode vlag en al meteen tekenend hoe sommige mannen denken.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 16:37 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Ok maar dat gebeurt (in de meeste gevallen) niet zomaar natuurlijk.
Verkeerde been uit bed gestapt ofzo?quote:Op donderdag 20 augustus 2026 17:03 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Ik zou je dan aanraden dat gewoon wél te doen, komop met de exacte bron, of anders neem ik aan dat je dat getal gewoon uit de natte duim gezogen hebt ....
Vanuit het niks met behoorlijk extreme cijfers komen (je 80%) en dan als onderbouwing niet verder komen dan "ik meen het me te herinneren" is gewoon geen leuke manier een feit-gebaseerde discussie te voeren.
Zéker als je wel kennelijk mijn controleerbare cijfers mét specifieke bron wilt ontkennen als relevant, omdat volgens jou de "opzet daarvan" niet zou passen bij je claim
(écht, dat is wel een heel zielige wegvlucht-poging, zélf geen bronnen geven en dan iemand die wel heel specifiek controleerbare data aanbrengt die op het tegendeel wijst, verwerpen op basis van wat vaags roepen als "jamaar, de ópzet van die data is verkeerd")
Misschien wordt in de volksmond meer 'verkrachting' genoemd, maar meestal worden zaken die niet met penetratie te maken hebben gewoon seksueel overschrijdend gedrag/geweld of misbruik genoemd.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 16:45 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Daterape heeft maar 1 oorzaak en dat is dat de dader zijn eigen lust belangrijker vindt dan het welzijn van de persoon waarmee ze op dat moment zijn.
Zie hoe er door 40 jarige mannen over 16 jarigen gesproken wordt in het draadje 'hoe jong zou jij gaan'.
Verder is het niet zo dat ik mij er niets bij voor kan stellen. Ik ken de data. Angela beweert dat het onveiliger is geworden, maar de data laat zien dat het veiliger is geworden. Terwijl we met steeds meer zijn.
Mijn probleem is dus met hoe Angela het brengt. Het is onveiliger geworden. Vrouwen zijn vogelvrij. En zo kan ik nog wel wat dingen aanstippen waar ik het mijne van denk.
Natuurlijk is het wel zo dat de kans dat je op het internet verschijnt terwijl je gewoon in een winkelstraat loopt omdat er steeds meer camera's zijn. Maar dat vind ik wel even van een andere orde dan zaken als verkrachting. Niet ok, maar verkrachting is toch wel een ernstiger misdrijf.
Zo lees ik nu ook al dat sommigen aangeven dat mannen tijdens het daten niet altijd eerlijk zijn en soms een leugentje vertellen omdat het dan hun kans verhoogt op seks. En dat wordt dan ook verkrachting genoemd.
Ja, m.i. devalueer je daarmee alleen de term verkrachting.
Ik ga niet in detail treden. Maar mijn nichtje (met wie ik een zeer goede band heb), heeft een voorval gehad waarbij de dader recent 1,5 jaar cel (waarvan 1 jaar onvoorwaardelijk).quote:Op donderdag 20 augustus 2026 17:33 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Misschien wordt in de volksmond meer 'verkrachting' genoemd, maar meestal worden zaken die niet met penetratie te maken hebben gewoon seksueel overschrijdend gedrag/geweld of misbruik genoemd.
Heb je enig idee hoe ontzettend veel inbreuk het maakt op je gevoel van veiligheid als je weet dat mannen onder rokken foto's maken en filmen? Meta-brillen gebruiken om je op een bepaalde manier op te nemen? Dat er zaken als stealthing bestaan (wat overigens wel degelijk verkrachting is)? Dat er nog steeds veel mannen zijn die denken zoals P-met-de-overige-letters dat als je met ze op date gaat, eventueel naar huis gaat of meeneemt naar huis, dat daar gewoon seks op dient te volgen?
Nee, dat gebeurt allemaal niet de hele tijd en niet door alle mannen. Bij lange na niet, gelukkig. Maar welke man loop je tegen het lijf?
Mijn 17-jarige was 12 toen ze voor het eerst werd aangerand op het zwembad. Dat is toch niet normaal, 12? Daarvoor had ze al een dickpick gehad van een viespeuk. Regelmatig wordt ze vanaf dat ze borstontwikkeling heeft op ongepaste wijze bekeken door veel te oude mannen. Onze meisjes groeien op met telkens weer bewijzen dat ze voor (sommige, maar welke?) jongens en mannen uit moeten kijken. Dan kan de wereld officieel wel veiliger zijn geworden, maar daar hebben ze niet zoveel aan.
Overigens probeer ik onze dochter ook op te voeden met aan de ene kant de waarschuwing om voorzichtige te zijn, aan de andere kant haar recht om onvoorzichtig te zijn, en het vertrouwen dat echt niet alle mannen hetzelfde zijn en ze niet constant bang hoeft te zijn. Maar er zijn wel telkens weer voorvallen die haar vertrouwen in de wereld logenstraffen.
Eerst de straat op gaan om te protesteren? Om dan toch de realiteit te accepteren en binnen te blijven?quote:Op donderdag 20 augustus 2026 17:42 schreef Droopie het volgende:
[..]
Ik ga niet in detail treden. Maar mijn nichtje (met wie ik een zeer goede band heb), heeft een voorval gehad waarbij de dader recent 1,5 jaar cel (waarvan 1 jaar onvoorwaardelijk).
Ik heb hier redelijke gesprekken met haar over gehad.
Want behalve de daad zelf, komt de andere ellende daar nog bovenop en dat is minstens net zo erg.
Helaas is de maatschappij tegenwoordig zo.
Als iemand een oplossing heeft hoor ik dat graag, maar ik zie het niet.
Kan me ook niet voorstellen dat mannen door een campagne of terechtwijzing van vrienden zich opeens anders gaan gedragen.
Vind het wel apart, en dat is geen vingerwijzen. Dat vrouwen niet massaal de straat opgaan om bv snellere straffen te eisen, of structureel hogere straffen (want dit was echt heel hoog en had ook te maken met zijn proceshouding).
Maar ik zou toch ook dames en meisjes willen waarschuwen, doe je best om niet in zo'n situatie terecht komen.
Ja je zou het recht om s'nachts alleen over straat te kunnen moeten hebben, maar beter accepteer je de realiteit en sluit je zoveel mogelijk situaties uit.
En wat de oplossing is? Geen idee.
In ieder geval realistisch blijven.
Dat is sowieso geen rant, maar de droevige waarheid.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 18:07 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Eerst de straat op gaan om te protesteren? Om dan toch de realiteit te accepteren en binnen te blijven?
Toen ze na Lisa op de straat kwamen zijn ze nog net niet uitgelachen![]()
De realiteit is dat wij ons aanstellen volgens een deel van de mannen. Dat het veiliger is dan ooit, dat we dankbaar moeten zijn als iemand naar ons fluit, dat we seks moeten hebben als we mee naar huis gaan (of als de man alles van de date betaald en dus een tegenprestatie verwacht). Dat we er zelf om vragen als we in de nacht op straat gaan of iets drinken of een kort rokje aan hebben of toch net iets te grote borsten hebben op te jonge leeftijd en dus volgens het mannelijk besluit geslachtsrijp zijn en klaar om te plukken. Maar als je vraagt of ze vrienden willen zijn met een 16 jarige jongen dan wil geen ene man dat want dat zijn kinderen...
Ach ja... Het is allemaal maar voor de fun he? Vrouwen kunnen niets verdragen... Weg met hun rechten! Terug de keuken in en de baartafel op!!! En liefst zwijgend en glimlachend.
(Geen rant naar jou he @:Droopie )
Nee, ook in de discussie bleef men heel stug vasthouden aan dat het exact hetzelfde is als verkrachting, want de redenatie was dat consent in dat geval berust op een verkeerde voorstelling van zaken (vergelijkbaar met dwaling in het juridische) en dat daarom dus geen sprake is van consent en dus is het seks zonder consent en dus verkrachting.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 17:33 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Misschien wordt in de volksmond meer 'verkrachting' genoemd, maar meestal worden zaken die niet met penetratie te maken hebben gewoon seksueel overschrijdend gedrag/geweld of misbruik genoemd.
Heb je enig idee hoe ontzettend veel inbreuk het maakt op je gevoel van veiligheid als je weet dat mannen onder rokken foto's maken en filmen? Meta-brillen gebruiken om je op een bepaalde manier op te nemen? Dat er zaken als stealthing bestaan (wat overigens wel degelijk verkrachting is)? Dat er nog steeds veel mannen zijn die denken zoals P-met-de-overige-letters dat als je met ze op date gaat, eventueel naar huis gaat of meeneemt naar huis, dat daar gewoon seks op dient te volgen?
Nee, dat gebeurt allemaal niet de hele tijd en niet door alle mannen. Bij lange na niet, gelukkig. Maar welke man loop je tegen het lijf?
Mijn 17-jarige was 12 toen ze voor het eerst werd aangerand op het zwembad. Dat is toch niet normaal, 12? Daarvoor had ze al een dickpick gehad van een viespeuk. Regelmatig wordt ze vanaf dat ze borstontwikkeling heeft op ongepaste wijze bekeken door veel te oude mannen. Onze meisjes groeien op met telkens weer bewijzen dat ze voor (sommige, maar welke?) jongens en mannen uit moeten kijken. Dan kan de wereld officieel wel veiliger zijn geworden, maar daar hebben ze niet zoveel aan.
Overigens probeer ik onze dochter ook op te voeden met aan de ene kant de waarschuwing om voorzichtige te zijn, aan de andere kant haar recht om onvoorzichtig te zijn, en het vertrouwen dat echt niet alle mannen hetzelfde zijn en ze niet constant bang hoeft te zijn. Maar er zijn wel telkens weer voorvallen die haar vertrouwen in de wereld logenstraffen.
Ik kan niet in de hoofden kijken van de malloten die tekeer zijn gegaan tegen protesterende vrouwen, maar wat ik mij herinner betrof het deels de groep fatbikers die overal een spoor van ellende achterlaat en anderszins mannen bij wie de manier waarop dat incident was gespind het verkeerde keelsgat in was geschoten.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 18:07 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Eerst de straat op gaan om te protesteren? Om dan toch de realiteit te accepteren en binnen te blijven?
De realiteit is dat wij ons aanstellen volgens een deel van de mannen. Dat het veiliger is dan ooit, dat we dankbaar moeten zijn als iemand naar ons fluit, dat we seks moeten hebben als we mee naar huis gaan (of als de man alles van de date betaald en dus een tegenprestatie verwacht). Dat we er zelf om vragen als we in de nacht op straat gaan of iets drinken of een kort rokje aan hebben of toch net iets te grote borsten hebben op te jonge leeftijd en dus volgens het mannelijk besluit geslachtsrijp zijn en klaar om te plukken. Maar als je vraagt of ze vrienden willen zijn met een 16 jarige jongen dan wil geen ene man dat want dat zijn kinderen...
Ach ja... Het is allemaal maar voor de fun he? Vrouwen kunnen niets verdragen... Weg met hun rechten! Terug de keuken in en de baartafel op!!! En liefst zwijgend en glimlachend.
Wat vreselijk dat je nichtje dit heeft meegemaakt. Ik hoop dat ze er, met hulp van bijvoorbeeld jou en erover praten, weer goed bovenop komt en weer vertrouwen leert krijgen in zichzelf en de wereld.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 17:42 schreef Droopie het volgende:
[..]
Ik ga niet in detail treden. Maar mijn nichtje (met wie ik een zeer goede band heb), heeft een voorval gehad waarbij de dader recent 1,5 jaar cel (waarvan 1 jaar onvoorwaardelijk).
Ik heb hier redelijke gesprekken met haar over gehad.
Want behalve de daad zelf, komt de andere ellende daar nog bovenop en dat is minstens net zo erg.
Ik denk dus van wel. Ik denk dat als het niet meer oke is, niet meegegrinnikt wordt, seksistische praat niet meer gemeengoed is, dat je vrienden je terugfluiten als je te ver gaat, er een keerpunt komt. En dat zal niet heel snel zijn, daar zullen nog wel heel wat jaren overheen gaan, maar dan is een verandering mogelijk. Denk ik. Hoop ik.quote:Helaas is de maatschappij tegenwoordig zo.
Als iemand een oplossing heeft hoor ik dat graag, maar ik zie het niet.
Kan me ook niet voorstellen dat mannen door een campagne of terechtwijzing van vrienden zich opeens anders gaan gedragen.
Wat @Lenny77 zegt: vorig jaar ging men de straat op. En het enige dat er werd gedaan, was lachen om de leus die werd geroepen "wij eisen de nacht op". En daarnaast moest natuurlijk worden gewezen op de grote gevaren die mannen lopen in de nacht, want zij ervaren veel meer geweld. En asielzoekers, uiteraard.quote:Vind het wel apart, en dat is geen vingerwijzen. Dat vrouwen niet massaal de straat opgaan om bv snellere straffen te eisen, of structureel hogere straffen (want dit was echt heel hoog en had ook te maken met zijn proceshouding).
Zoals ik al zeg: dat is hoe ik, en heel veel moeders/ouders met mij, onze dochters opvoeden. We vertellen ze dat ze het recht hebben om desnoods poedelnaakt over straat te wandelen en dat er dan nog steeds niets gebeurt. Om altijd nee te zeggen, op welk moment dan ook. Om niet bang te hoeven zijn. En dan vertel ik haar dat die wereld (nog?) niet bestaat, dus dat het verstandig is om niet alleen in het donker te lopen. Niet alleen naar huis te fietsen. Locatie te delen. Iets in haar handen hebben om zich te verdedigen. Bellen terwijl ze ergens loopt. Een treinwagon op te zoeken waarin bij voorkeur een paar 40+ vrouwen zitten of een ouder stel.quote:Maar ik zou toch ook dames en meisjes willen waarschuwen, doe je best om niet in zo'n situatie terecht komen.
Ja je zou het recht om s'nachts alleen over straat te kunnen moeten hebben, maar beter accepteer je de realiteit en sluit je zoveel mogelijk situaties uit.
En wat de oplossing is? Geen idee.
In ieder geval realistisch blijven.
Smeerlappen, verkrachters en andere schorriemorrie zal er altijd zijn.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 18:07 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Dat ging niet over gender als definitiekwestie maar over puberteitsblokkers bij trans personen. Dat is iets heel anders. <knip> En daar reageerde ik op, dat het offtopic was. Nice try.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 12:58 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Bijzonder, want hier
[..]
vind je gender nog wel off topic.
Heel consequent is het allemaal niet. Maar als jij een keer om de oren wil worden geslagen met hoe idioot de discussie over gender is geworden, dan kun je daar een apart topic over openen. Anders is het misschien aan de mods om eens te kijken of het al dan niet off topic is. Want ik ben ook maar een gebruiker.
Je kan ze beter op vechtsport laten gaan en zeggen dat nee tegenwoordig geen vanzelfsprekendheid meer is, hoe graag je dat ook zou willen.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 18:26 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wat vreselijk dat je nichtje dit heeft meegemaakt. Ik hoop dat ze er, met hulp van bijvoorbeeld jou en erover praten, weer goed bovenop komt en weer vertrouwen leert krijgen in zichzelf en de wereld.
[..]
Ik denk dus van wel. Ik denk dat al
Zoals ik al zeg: dat is hoe ik, en heel veel moeders/ouders met mij, onze dochters opvoeden. We vertellen ze dat ze het recht hebben om desnoods poedelnaakt over straat te wandelen en dat er dan nog steeds niets gebeurt. Om altijd nee te zeggen, op welk moment dan ook.
Waarom laat je uit de quote weg dat ik ook waarschuw? En tevens probeer haar niet alle vertrouwen in de mensheid in het algemeen en mannen in het bijzonder te laten verliezen?quote:Op donderdag 20 augustus 2026 18:45 schreef Droopie het volgende:
[..]
Je kan ze beter op vechtsport laten gaan en zeggen dat nee tegenwoordig geen vanzelfsprekendheid meer is, hoe graag je dat ook zou willen.
Heb je het recht om je voordeur snachts open te laten staan, doe maar niet.
Mag je snachts met de eerste trein naar huis toe komen na een avond stappen "lieverd, ik heb liever dat je een taxi naar huis pakt en niet op het station alleen wacht"
De wereld is soms mooi en soms heel naar, en daar moeten we het allemaal maar mee doen en zelf het goede voorbeeld aangeven.
De oudste zit inderdaad inmiddels al op vechtsport.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 18:45 schreef Droopie het volgende:
[..]
Je kan ze beter op vechtsport laten gaan en zeggen dat nee tegenwoordig geen vanzelfsprekendheid meer is, hoe graag je dat ook zou willen.
Heb je het recht om je voordeur snachts open te laten staan, doe maar niet.
Mag je snachts met de eerste trein naar huis toe komen na een avond stappen "lieverd, ik heb liever dat je een taxi naar huis pakt en niet op het station alleen wacht"
De wereld is soms mooi en soms heel naar, en daar moeten we het allemaal maar mee doen en zelf het goede voorbeeld aangeven.
Omdat ik reageer op het stukje dat je zegt dat ze er recht op hebben.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 19:16 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Waarom laat je uit de quote weg dat ik ook waarschuw? En tevens probeer haar niet alle vertrouwen in de mensheid in het algemeen en mannen in het bijzonder te laten verliezen?
Dus we mogen afgeserveerd en aangevallen worden omdat het fragiele ego van sommige mannetjes en een woordje, belangrijker is dan dat wij gewoon veilig ergens kunnen rondlopen?quote:Op donderdag 20 augustus 2026 18:25 schreef VEM2012 het volgende:
Niet dat dat een excuus is, maar ik denk wel dat als je hoopt dat mannen je te hulp schieten als je wordt aangevallen het niet helpt om kreten te slaken als ‘mannenprobleem’.
Dat hebben wij ook altijd geleerd inderdaad. De schoonfamilie had er hier wat moeite mee, maar daarin zijn mijn man en ik altijd duidelijk geweest en dat heeft ze goed opgepikt. Ze is een enorme knuffelkont, maar alleen bij mensen waarbij ze dat wil.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 19:16 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
De oudste zit inderdaad inmiddels al op vechtsport.
Waar ik ook wel heel actief mee ben is dat ze van mij altijd heeft mogen weigeren om te knuffelen (dus ook oma hoef je geen knuffel te geven). Helaas is moeder daar anders mee. Het grappig is dan weer dat ze hier enorm knuffelig zijn en aldaar heel erg op hun strepen staan van 'nee, doen ik niet'. Dus het is gelukkig wel blijven hangen dat ze zelf hun grenzen mogen bepalen.
En gedrag herkennen. Een jongen die zijn zin doordrijft bij iets alledaags zal dat ook eerder op seksueel gebied doen.
Nou zijn mijn meiden gelukkig heel erg mondig (tot vervelens toe), dus hopelijk helpt hen dat.
Maar tegen de echte roofdieren is natuurlijk geen kruid gewassen helaas. Daarom zal ik tzt gewoon taxi spelen.
Maar dat zeg ik toch zelf ook al? Dat de wereld zo niet in elkaar zit en dat ik haar dat ook vertel?quote:Op donderdag 20 augustus 2026 19:23 schreef Droopie het volgende:
[..]
Omdat ik reageer op het stukje dat je zegt dat ze er recht op hebben.
Maar dat was niet bewust om je te framen.
Hier wil ik ook nog even op ingaan.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 18:17 schreef VEM2012 het volgende:
Komt voort uit een onderzoek waarin mannen is gevraagd of ze wel eens iets hadden gezegd in de hoop dat het de kans op seks zou verhogen. En dat had dan iets van 95% van de mannen wel eens gedaan en dus was de conclusie dat bijna alle mannen verkrachters waren.
Eigenlijk hè.. haal je met je antwoord hier heel je vorige posts onderuit dat het veiliger is dan ooit en dat wij alleen maar denken dat het onveilig is.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 19:16 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Waar ik ook wel heel actief mee ben is dat ze van mij altijd heeft mogen weigeren om te knuffelen (dus ook oma hoef je geen knuffel te geven). Helaas is moeder daar anders mee. Het grappig is dan weer dat ze hier enorm knuffelig zijn en aldaar heel erg op hun strepen staan van 'nee, doen ik niet'. Dus het is gelukkig wel blijven hangen dat ze zelf hun grenzen mogen bepalen.
En gedrag herkennen. Een jongen die zijn zin doordrijft bij iets alledaags zal dat ook eerder op seksueel gebied doen.
Nou zijn mijn meiden gelukkig heel erg mondig (tot vervelens toe), dus hopelijk helpt hen dat.
Maar tegen de echte roofdieren is natuurlijk geen kruid gewassen helaas. Daarom zal ik tzt gewoon taxi spelen.
Als ik de kranten lees zou ik ook denken t valt wel mee.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 19:42 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Eigenlijk hè.. haal je met je antwoord hier heel je vorige posts onderuit dat het veiliger is dan ooit en dat wij alleen maar denken dat het onveilig is.
Al je daden hebben je meiden van kleins af aan geleerd dat je moet opletten met mannen. Het niet knuffelen, ze niet geloven op hun woorden maar hun daden in het oog houden, je haalt ze zelf op, vechtsport,...
Dus zelfs jij als evenwichtige stabiele man geeft gewoon toe dat het niet veilig is voor meisjes en dat je er actief mee aan de slag gaat.
Kuddo's trouwens he
quote:Op donderdag 20 augustus 2026 19:34 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat hebben wij ook altijd geleerd inderdaad. De schoonfamilie had er hier wat moeite mee, maar daarin zijn mijn man en ik altijd duidelijk geweest en dat heeft ze goed opgepikt. Ze is een enorme knuffelkont, maar alleen bij mensen waarbij ze dat wil.
Vechtsport wil ze hier niet, helaas. Het is niet anders, kan haar moeilijk dwingen.
Taxi spelen doen we uiteraard ook.
Ik wou dat ik dat als kind had gehad, zulke ouders. Vond het toen al vreselijk om door iedereen bepoteld en vooral gezoend te worden. Kwam er weer een oud besje met bejaardenadem in je aura om je onder te kwijlenquote:Op donderdag 20 augustus 2026 19:16 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Er waren genoeg ouders die vonden dat wij zeer overdreven deden hoor, met dat niet laten knuffelen. Je moet eens weten hoeveel mensen nog steeds vinden dat toch op z’n minst ouders en grootouders verplicht zijn. Wij hebben ook nooit verplicht ons te knuffelen, ook daarin had ze autonomie.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 19:51 schreef Qarrad het volgende:
[..]
[..]
Ik wou dat ik dat als kind had gehad, zulke ouders. Vond het toen al vreselijk om door iedereen bepoteld en vooral gezoend te worden. Kwam er weer een oud besje met bejaardenadem in je aura om je onder te kwijlenMaar ja, dat "hoorde zo" en het was "niet aardig" om dat niet te willen met al die lieve mensen.
Van mij moesten de kinderen netjes een handje geven en gedag zeggen, maar niemand hoefde zich te laten vastpakken of zoenen. Jongste heeft na aangerand te zijn door een jongen die hier vanaf kleuter kind aan huis was (dag vertrouwen...) een jaar op krav maga gezeten, moest van mij. Ze wilde niet door, ook goed, maar ik weet nu dat ze weet dat ze iets kan doen.
Misschien dan eerst maar eens beginnen met een veilige en goed aanvoelende omgeving om aangifte te doen. Goede speciaal opgeleide agenten die de aangifte opnemen, de juiste vragen stellen en je niet het gevoel geven dat je iets fout hebt gedaan. Dan wordt de pakkans en kans op een veroordeling ook groter.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 19:53 schreef Droopie het volgende:
Maarre oplossingen?
Iedere 1 na laatste metro alleen voor vrouwen laten rijden, kan de beveiliging daarna rustig afsluiten.
De nachttrein, 1 wagon alleen voor vrouwen?
Een extra nachtbus, alleen voor vrouwen?
En bij duidelijke strafzaken, gewoon snelrecht.
Tegenwoordig kan je toch ook deals afsluiten, als je bekent dat je het misdrijf gepleegd hebt, geringe strafvermindering, hoeft het slachfoffer ook niet weer alles te vertellen tegenover de rechter.
3 jaar wachttijd, waar hebben we het over.
Dan zit zo'n gast al met zijn nieuwe vriendin in de rechtbank te zeiken dat ie zo graag verder wilt met zijn leven enzo.
En bovenstaande alleen voor de klootzakken dan he, er zijn zat en genoeg aardige mannen en jongens.
Wat mensen in een of ander topic roepen is natuurlijk totaal niet relevant. Iedereen heeft zo zijn fantasieën en dat mag natuurlijk ook gewoon. Daarmee ben je nog geen verkrachter.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 16:45 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Daterape heeft maar 1 oorzaak en dat is dat de dader zijn eigen lust belangrijker vindt dan het welzijn van de persoon waarmee ze op dat moment zijn.
Zie hoe er door 40 jarige mannen over 16 jarigen gesproken wordt in het draadje 'hoe jong zou jij gaan'.
Verder is het niet zo dat ik mij er niets bij voor kan stellen. Ik ken de data. Angela beweert dat het onveiliger is geworden, maar de data laat zien dat het veiliger is geworden. Terwijl we met steeds meer zijn.
Mijn probleem is dus met hoe Angela het brengt. Het is onveiliger geworden. Vrouwen zijn vogelvrij. En zo kan ik nog wel wat dingen aanstippen waar ik het mijne van denk.
Natuurlijk is het wel zo dat de kans dat je op het internet verschijnt terwijl je gewoon in een winkelstraat loopt omdat er steeds meer camera's zijn. Maar dat vind ik wel even van een andere orde dan zaken als verkrachting. Niet ok, maar verkrachting is toch wel een ernstiger misdrijf.
Zo lees ik nu ook al dat sommigen aangeven dat mannen tijdens het daten niet altijd eerlijk zijn en soms een leugentje vertellen omdat het dan hun kans verhoogt op seks. En dat wordt dan ook verkrachting genoemd.
Ja, m.i. devalueer je daarmee alleen de term verkrachting.
Waarom schieten vrouwen toch altijd direct zo snel in de emotie.. Mij ook direct in het hoekje 'verkrachters' willen schuivenquote:Op donderdag 20 augustus 2026 17:09 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
De eerste zin is al meteen een rode vlag en al meteen tekenend hoe sommige mannen denken.
Het mag niet gebeuren.
Niet.
Er is geen verzachtende omstandigheid voor wel te kunnen verkrachten.
Punt.
Niets geeft jou het recht om toch maar je ding te kunnen doen omdat ze per toeval toch mee naar je huis is gekomen of omdat.. bla bla bla.
Als je wat beter had gelezen dan had je kunnen weten dat ik enkel stelde als mogelijk voorbeeld en daarbij een vraag stelde. Want zoals gezegd was de term 'daterape' mij nog niet bekend en probeer te begrijpen wat dat in zou moeten houden.quote:
Sterker nog: de man in de bosjes die een vrouw overmeestert, de bosjes in sleurt en haar daar verkracht, is de uitzondering.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 22:15 schreef PzKpfw het volgende:
Ik probeer enkel te begrijpen wat ik precies moet verstaan onder een zgn. 'daterape'. Want het stereotype beeld dat ik heb bij een verkrachting is toch wel dat een vrouw de bosjes of een donker steegje in wordt gesleept. Maar als het zo vaak voorkomt zal dat natuurlijk in veel gevallen totaal anders gaan.
[..]
Dat is helemaal niet wat ik zeg.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 19:32 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Dus we mogen afgeserveerd en aangevallen worden omdat het fragiele ego van sommige mannetjes en een woordje, belangrijker is dan dat wij gewoon veilig ergens kunnen rondlopen?
We zouden wel hulp krijgen als 'we' het geen mannenprobleem hadden genoemd?
Niet elke tablet is een iPad maar een iPad is wel een tablet.
Niet elke moslim is een terrorist maar een terrorist is wel meestal een moslim.
Niet elke man is een verkrachter maar de meeste verkrachters zijn wel mannen.
Sorry.. mooier kan ik het niet maken.
En nee, ik bekijk niet alle mannen als varkens. Integendeel, ik bekijk ze nog steeds als interessante en fascinerende mensen en ik ga super graag met ze om. Ondanks dat ik mijn deel van ellende met verschillende mannen heb meegemaakt op reeds achterlijk jonge leeftijd en ouder ook.
Zoals @:miss_sly zegt: je ziet het helaas niet op hun gezicht.
Enige ideeën?quote:Op donderdag 20 augustus 2026 22:25 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat is helemaal niet wat ik zeg.
Maar ik kan mij de levendige discussie over de dood van Lisa nog goed herinneren. Het werd gebruikt voor politieke stokpaardjes. De ene groep vond dat alle asielzoekers eruit geknald moesten worden, de andere groep vond het nodig om mannen de schuld te geven, ook als ze wel eens hadden gelachen om een seksistisch grapje was je net zo fout (het was dat het woord manosphere toen nog niet zo vaak werd gebruikt, anders hadden die ook de schuld gekregen).
En wat mij daar vooral aan tegenstaat, net als de discussie over femicide: niemand lijkt echt bezig met het bedenken van iets wat echt helpend is. Het lijkt vooral op een combinatie van de schuld bij een groep leggen waar je een hekel aan hebt, politiek voordeel eruit te halen, maar als het gaat om echt iets verbeteren waardoor de kans dat iemand anders straks slachtoffer wordt vermindert... niemand lijkt daar ook maar mee bezig te zijn.
Het zal wel aan mij liggen, maar volgens mij is het zo dat als je echt de straat veiliger wil maken, als je echt iets geeft om de veiligheid van vrouwen, dan zoek je ook naar echte oplossingen en is dan ook niets taboe.
Niet per sé liegen. De meest voorkomende tactiek was 'iets zeggen wat de vrouw wil horen' (80%). Dat is vrij breed gesteld.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 19:38 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Hier wil ik ook nog even op ingaan.
Als je als man bewust liegt tegen een vrouw dat er meer in zit en dat je haar echt graag mag, terwijl je hem er gewoon eenmalig in wil hangen. En een serieus meisje dat geen seks wil voor de seks gelooft dat en gaat hier in mee...
Om daarna gedumpt te worden..
Nee het is geen verkrachting.
Maar buiten het feit dat ze triest is over de gebroken 'droom' en de verliefdheid verpulverd is, walgt ze ook van die kerel en vooral van zichzelf. Hoe kon ze zo dom zijn, hoe kon ze zo een smeerlap toegang geven tot haar lichaam. Haar zelfvertrouwen is ook om zeep.
95%... 95% liegt om seks te kunnen hebben.
Maar dan hebben wij wel een andere definitie van veilig. Nee, natuurlijk zijn er gevaren. In de auto stappen en in het verkeer bewegen houdt in dat er een kans is dat het misgaat. Daarom doen we allemaal een gordel om. Niet omdat we echt denken dat het verkeer onveilig is.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 19:42 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Eigenlijk hè.. haal je met je antwoord hier heel je vorige posts onderuit dat het veiliger is dan ooit en dat wij alleen maar denken dat het onveilig is.
Al je daden hebben je meiden van kleins af aan geleerd dat je moet opletten met mannen. Het niet knuffelen, ze niet geloven op hun woorden maar hun daden in het oog houden, je haalt ze zelf op, vechtsport,...
Dus zelfs jij als evenwichtige stabiele man geeft gewoon toe dat het niet veilig is voor meisjes en dat je er actief mee aan de slag gaat.
Kuddo's trouwens he
Ze moeten het allemaal zijn?quote:Op donderdag 20 augustus 2026 22:40 schreef VEM2012 het volgende:
En dan vrees ik dat niet alleen bijna alle mannen 'verkrachters' zijn.
Ik denk inderdaad dat er veel te weinig geld gaat naar de politie om echt adequaat op te treden en dat de procedures een stuk beter kunnen.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 19:58 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Misschien dan eerst maar eens beginnen met een veilige en goed aanvoelende omgeving om aangifte te doen. Goede speciaal opgeleide agenten die de aangifte opnemen, de juiste vragen stellen en je niet het gevoel geven dat je iets fout hebt gedaan. Dan wordt de pakkans en kans op een veroordeling ook groter.
Dat laatste vind ik eigenlijk wel een heel goed ideequote:Op donderdag 20 augustus 2026 22:50 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik denk inderdaad dat er veel te weinig geld gaat naar de politie om echt adequaat op te treden en dat de procedures een stuk beter kunnen.
Ook heb ik wel eens gedacht aan het gebruiken van technologie. B.v. een app op je smartwatch, of smartphone die kan zien dat je in een noodsituatie bent en dan geluid en/of video gaat veiligstellen. Daarmee is bewijs te verzamelen. En als de herkenning foolproof is of in ieder geval goed genoeg een noodsignaal versturen naar mensen in de buurt.
Ik heb nu al velen proberen uit te leggen waarom je niet met een 16 jarige naar bed moet gaan als 40 jarige. Het beklijft totaal niet. Dat zegt mij dat het niet om een fantasie gaat (dat mag natuurlijk), maar dat ze gewoon hun eigen lust belangrijker vinden.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 22:15 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Wat mensen in een of ander topic roepen is natuurlijk totaal niet relevant. Iedereen heeft zo zijn fantasieën en dat mag natuurlijk ook gewoon. Daarmee ben je nog geen verkrachter.
Dat vind ik helemaal geen slecht idee. Zeker ook voor de jeugd, die zijn vergroeid met hun telefoon dus die hebben ze altijd bij zich. Smartwatch is redelijk goed verspreid, denk ik, maar zal nog meer worden aangeschaft met dergelijke opties. Het is net zoiets als dat de camera gaat draaien als ik de claxon in de Tesla indruk?quote:Op donderdag 20 augustus 2026 22:50 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik denk inderdaad dat er veel te weinig geld gaat naar de politie om echt adequaat op te treden en dat de procedures een stuk beter kunnen.
Ook heb ik wel eens gedacht aan het gebruiken van technologie. B.v. een app op je smartwatch, of smartphone die kan zien dat je in een noodsituatie bent en dan geluid en/of video gaat veiligstellen. Daarmee is bewijs te verzamelen. En als de herkenning foolproof is of in ieder geval goed genoeg een noodsignaal versturen naar mensen in de buurt.
Ten aanzien van femicide zeker (omdat dat vaak iets is wat je aan kan zien komen).quote:
1:500.000? Rly? Zoek zelf eens op hoe vaak seksueel misbruik voorkomt!quote:Op donderdag 20 augustus 2026 22:53 schreef Masberum het volgende:
Over 50 jaar is iedereen geïmplanteerd met een chip vanwege de 1 op de 500.000 kans dat iemand ooit iets overkomt in zijn leven. Dankzij personen zoals jij
Ja idd, beiden aanleren hoe het hoort is nodigquote:Op donderdag 20 augustus 2026 22:58 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ten aanzien van femicide zeker (omdat dat vaak iets is wat je aan kan zien komen).
Ten aanzien van seksueel misbruik en/of lastig vallen zie ik voorlopig het meeste in op school kinderen al leren hoe met elkaar om te gaan. In Londen zijn ze met zoiets begonnen las ik van de week. Helaas alleen gericht op hoe jongens met meiden om moeten gaan, maar het is een stap in de goede richting.
Zeker is het een goede stap, maar het is inderdaad belangrijk om beide een en ander te leren. Meisjes krijgen ook nog genoeg verkeerde signalen en informatie.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 22:58 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ten aanzien van femicide zeker (omdat dat vaak iets is wat je aan kan zien komen).
Ten aanzien van seksueel misbruik en/of lastig vallen zie ik voorlopig het meeste in op school kinderen al leren hoe met elkaar om te gaan. In Londen zijn ze met zoiets begonnen las ik van de week. Helaas alleen gericht op hoe jongens met meiden om moeten gaan, maar het is een stap in de goede richting.
Ja, maar dan eigenlijk omdat de smartwatch/phone aan de hand van biometrische gegevens kan merken dat je in een noodsituatie komt. Dat is natuurlijk nog niet zo simpel (makkelijker met een horloge), maar met AI kan het daar natuurlijk snel steeds beter in worden.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 22:56 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat vind ik helemaal geen slecht idee. Zeker ook voor de jeugd, die zijn vergroeid met hun telefoon dus die hebben ze altijd bij zich. Smartwatch is redelijk goed verspreid, denk ik, maar zal nog meer worden aangeschaft met dergelijke opties. Het is net zoiets als dat de camera gaat draaien als ik de claxon in de Tesla indruk?
Ze moeten het allemaal zijn?quote:Op donderdag 20 augustus 2026 23:02 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Als je niet normaal met de discussie mee kan doen, bok dan op.
Nuja, zelfs als het geen noodsituatie is, dan zijn de geluiden/beelden ook niet nodig/ inzetbaar want er was niets aan de hand.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 23:01 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ja, maar dan eigenlijk omdat de smartwatch/phone aan de hand van biometrische gegevens kan merken dat je in een noodsituatie komt. Dat is natuurlijk nog niet zo simpel (makkelijker met een horloge), maar met AI kan het daar natuurlijk snel steeds beter in worden.
De oplossing is natuurlijk dat alle mannen van vrouwen afblijven wanneer dat niet wederzijds gewenst is.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 19:53 schreef Droopie het volgende:
Maarre oplossingen?
Iedere 1 na laatste metro alleen voor vrouwen laten rijden, kan de beveiliging daarna rustig afsluiten.
De nachttrein, 1 wagon alleen voor vrouwen?
Een extra nachtbus, alleen voor vrouwen?
En bij duidelijke strafzaken, gewoon snelrecht.
Tegenwoordig kan je toch ook deals afsluiten, als je bekent dat je het misdrijf gepleegd hebt, geringe strafvermindering, hoeft het slachfoffer ook niet weer alles te vertellen tegenover de rechter.
3 jaar wachttijd, waar hebben we het over.
Dan zit zo'n gast al met zijn nieuwe vriendin in de rechtbank te zeiken dat ie zo graag verder wilt met zijn leven enzo.
En bovenstaande alleen voor de klootzakken dan he, er zijn zat en genoeg aardige mannen en jongens.
Deze oplossing aandragen heeft net zoveel waarde als dat de mens moet stoppen met oorlog voeren.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 04:58 schreef Adrian4 het volgende:
[..]
De oplossing is natuurlijk dat alle mannen van vrouwen afblijven wanneer dat niet wederzijds gewenst is.
En over die “duidelijke strafzaken”: wat zijn dat precies voor zaken? Wanneer is iets duidelijk genoeg? En wie bepaalt dat?
Bij mij ook een schofterig groot aandeel.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 04:58 schreef Adrian4 het volgende:
[..]
Ik heb het voor mezelf eens geïnventariseerd in mijn eigen kennissenkring en ik ken geen vrouw die nog nooit met een klootzak, grensoverschrijdend gedrag of een onveilige situatie te maken heeft gehad.
verkrachting is zelden wettig en overtuigend te bewijzen. En afgaan op het woord van de ene partij wordt’m ook niet.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 06:48 schreef Droopie het volgende:
[..]
Deze oplossing aandragen heeft net zoveel waarde als dat de mens moet stoppen met oorlog voeren.
En in die context moet je niet (mag wel) gaan zeggen, ja maar mannen voeren altijd oorlog.
Achter bijna iedere soldaat staat een vrouw die hem steunt.
Ik ben fan van Midas Dekkers, en misschien is de simpele conclusie.
Het menselijke tekort.
Net zoals je niet iedere hond moet vertrouwen, ook al lijken ze zo lief, in ieder mens kan een potentiele TBS'er schuilen.
En met betrekking tot de rechtzaken, als jij met je date op stap gaat, je komt thuis en hij rand je aan.. heel veel succes bij de rechter, want het is jouw woord tegen de zijne.
Stel pietje doet iets tegen de wil van marietje bv in een dronken bui.
Nou dan kan pietje als hij spijt heeft gebruiken van een regeling dat de rechtsgang verkort en zijn straf vermindert.
Want pietje kan ook denken, als ik maar vaak genoeg alles ontken is er een kans dat ik ermee wegkom.
Want pietje zijn advocaat gaat het marietje flink lastig maken.
"Hoeveel had jezelf gedronken, gaf je hem de indruk dat je wel wilde, heb je wel eens zoveel gedronken dat je dingen niet meer herrinerde, wat vinden je ouders ervan"
Dus pietje mag op gesprek bij de politie, politie draagt het over aan de officier van justitie.
Die zegt wij doen voorstel van bv 4 maanden. Pietje moet ja zeggen. Marietje moet ja zeggen.
En anders gaan we interviewen, wachten, onderzoeken, wachten, interviewen, wachten, en dan na 3 jaar naar de rechtbank .
Tenzij de officier van justitie zegt, ja ze zeggen allebei wat anders en meer bewijs is er niet.
Het is lastiger, maar vergeet ook niet, niet iedere dader is zo snugger om tijdens het verhoor zijn daad soepeltjes te ontkennen en daarmee weg te komen.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 07:42 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
verkrachting is zelden wettig en overtuigend te bewijzen. En afgaan op het woord van de ene partij wordt’m ook niet.
Dan zie ik meer in een consent app.
Niet als probleemgeval, maar wel enigzins als persoon met gedeelde karakteristieken. Die ook negatief op jou kunnen afstralen.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 06:51 schreef Droopie het volgende:
[..]
Bij mij ook een schofterig groot aandeel.
Maar voel me geen onderdeel van het probleem alleen omdat ik een man ben. Ik kan er ook weinig aan doen he, behalve het gewoon niet te doen
Het is geen aangedragen oplossing. Het is aangeven wat de default zou moeten zijn.quote:
Als je met zijn allen in echokamers gaat lopen ophitsen hoe slecht het gesteld is met de manheid in zijn geheel, dat er bijna geen goeien meer overzijn en de meeste gewoon rotte appels, dan snap ik dat je er op een gegeven moment gevoed door angst gewoon helemaal niet meer aan deelneemt.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 05:33 schreef Adrian4 het volgende:
En daarbovenop zit nog een veel groter spectrum van gedrag dat vaak wordt weggewuifd als “ach, zo bedoelt hij het niet” of “dat bestaat alleen maar in het hoofd van vrouwen”
- mansplaining en het structureel minder serieus nemen van vrouwen
- bescherming die de vrijheid van vrouwen beperkt
- opmerkingen over kleding of hoe een vrouw zich zou moeten gedragen. Sowieso het idee dat vrouwen zich moeten aanpassen om ongewenst gedrag van mannen te voorkomen
- ongelijke behandeling op werk en de loonkloof.
Als je als vrouw keer op keer merkt dat je moet aanpassen, opletten, grenzen bewaken, ongewenst gedrag moet afweren, seksueel gedrag moet managen, jezelf moet beschermen en vervolgens ook nog moet uitleggen waarom je daar last van heb? Het is allemaal echt (en ik vind dus echt niet dat alle mannen slecht zijn. Het is dan geen mannenhaat) en dus ik snap best dat sommige vrouwen zich afvragen wat voegt een relatie met een man aan mijn leven toe, en wat kost het mij?
Maar zijn jouw “oplossingen” dan realistischer? Naast het feit dat je dan weer zegt dat vrouwen zich moeten aanpassen zodat ze niet aangevallen worden en als ze het dan niet doen (niet gebruik maken van de vrouwenbus) het dan toch haar eigen schuld is.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 06:48 schreef Droopie het volgende:
[..]
Deze oplossing aandragen heeft net zoveel waarde als dat de mens moet stoppen met oorlog voeren.
En in die context moet je niet (mag wel) gaan zeggen, ja maar mannen voeren altijd oorlog.
Achter bijna iedere soldaat staat een vrouw die hem steunt.
Ik ben fan van Midas Dekkers, en misschien is de simpele conclusie.
Het menselijke tekort.
Net zoals je niet iedere hond moet vertrouwen, ook al lijken ze zo lief, in ieder mens kan een potentiele TBS'er schuilen.
Maar wat bedoelde je dan met duidelijke zaken?quote:En met betrekking tot de rechtzaken, als jij met je date op stap gaat, je komt thuis en hij rand je aan.. heel veel succes bij de rechter, want het is jouw woord tegen de zijne.
Stel pietje doet iets tegen de wil van marietje bv in een dronken bui.
Nou dan kan pietje als hij spijt heeft gebruiken van een regeling dat de rechtsgang verkort en zijn straf vermindert.
Want pietje kan ook denken, als ik maar vaak genoeg alles ontken is er een kans dat ik ermee wegkom.
Want pietje zijn advocaat gaat het marietje flink lastig maken.
"Hoeveel had jezelf gedronken, gaf je hem de indruk dat je wel wilde, heb je wel eens zoveel gedronken dat je dingen niet meer herrinerde, wat vinden je ouders ervan"
Dus pietje mag op gesprek bij de politie, politie draagt het over aan de officier van justitie.
Die zegt wij doen voorstel van bv 4 maanden. Pietje moet ja zeggen. Marietje moet ja zeggen.
En anders gaan we interviewen, wachten, onderzoeken, wachten, interviewen, wachten, en dan na 3 jaar naar de rechtbank .
Tenzij de officier van justitie zegt, ja ze zeggen allebei wat anders en meer bewijs is er niet.
Dat kan ook zonder echokamer. Het enige wat helpt voor een betere beeldvorming is meer leukerds ontmoeten en vertellen hoe lief ze zich gedragen. Maar de meeste mannen die ik ontmoet bevestigen helaas mijn gedachten. Ik ken mannen en hun streken gewoon iets te goed.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 08:36 schreef MultiBanaan het volgende:
[..]
Als je met zijn allen in echokamers gaat lopen ophitsen hoe slecht het gesteld is met de manheid in zijn geheel, dat er bijna geen goeien meer overzijn en de meeste gewoon rotte appels, dan snap ik dat je er op een gegeven moment gevoed door angst gewoon helemaal niet meer aan deelneemt.
Hahaha … we gaan elkaar lekker zitten ophitsen. Lekker met een bakje thee. Dikke pret.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 08:36 schreef MultiBanaan het volgende:
[..]
Als je met zijn allen in echokamers gaat lopen ophitsen hoe slecht het gesteld is met de manheid in zijn geheel, dat er bijna geen goeien meer overzijn en de meeste gewoon rotte appels, dan snap ik dat je er op een gegeven moment gevoed door angst gewoon helemaal niet meer aan deelneemt.
Goed bezig! Maar je kan bijvoorbeeld ook je mede mannen in je leven aanspreken wanneer ze seksistische dingen doen of zeggen. Doe je dat ooit?quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 06:51 schreef Droopie het volgende:
[..]
Bij mij ook een schofterig groot aandeel.
Maar voel me geen onderdeel van het probleem alleen omdat ik een man ben. Ik kan er ook weinig aan doen he, behalve het gewoon niet te doen
Met duidelijke zaken bedoel ik dat de dader zelf ook gelijk doorheeft dat ie een over de schreef gegaan is.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 08:54 schreef Adrian4 het volgende:
[..]
Maar zijn jouw “oplossingen” dan realistischer? Naast het feit dat je dan weer zegt dat vrouwen zich moeten aanpassen zodat ze niet aangevallen worden en als ze het dan niet doen (niet gebruik maken van de vrouwenbus) het dan toch haar eigen schuld is.
[..]
Maar wat bedoelde je dan met duidelijke zaken?
Het is lastig te bewijzen inderdaad. Maar jij merkt toch ook hoe veel er vanuit het daderperspectief wordt geschreven in de media bijvoorbeeld? En hoeveel victim blaming er is in dit soort zaken.
Traumabonding is een bestaand fenomeen.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 08:58 schreef Adrian4 het volgende:
[..]
Hahaha … we gaan elkaar lekker zitten ophitsen. Lekker met een bakje thee. Dikke pret.
Dit is echt waar vrouwen tegenaan lopen. Jij merkt het niet want jij bent een man. Maar het is echt en elke dag.
En ik ben niet bang. Het is alleen enorm frustrerend.
Ja haha, wel op een ludieke manier.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 09:02 schreef Adrian4 het volgende:
[..]
Goed bezig! Maar je kan bijvoorbeeld ook je mede mannen in je leven aanspreken wanneer ze seksistische dingen doen of zeggen. Doe je dat ooit?
Zoiets is er eigenlijk al, maar dan voor vallen en ongelukken. Op basis dus van plotselinge harde klappen of schokken wordt die detectie opgestart. Er gaat een alarm af, dat je binnen een minuut nog zelf gewoon kunt uitzetten als je niet bewusteloos of anderszins gewond bent. Doe je dat niet, dan belt de smartwatch nooddiensten of vooraf door de drager aangegeven nummers om hulp in te roepen.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 23:01 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ja, maar dan eigenlijk omdat de smartwatch/phone aan de hand van biometrische gegevens kan merken dat je in een noodsituatie komt. Dat is natuurlijk nog niet zo simpel (makkelijker met een horloge), maar met AI kan het daar natuurlijk snel steeds beter in worden.
Het is vooral voor stap 2, het alarm slaan, belangrijk dat vals alarm niet of zeer zelden voorkomt, anders krijg je hetzelfde met een autoalarm.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 23:05 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Nuja, zelfs als het geen noodsituatie is, dan zijn de geluiden/beelden ook niet nodig/ inzetbaar want er was niets aan de hand.
Dat lijkt mij niet onoverkomelijk, ze zijn sowieso makkelijk te wissen achteraf. En in geval van twijfel: ook niet te gebruiken tegen de andere partij.
Ik denk serieus dat er geen mens is die dat laatste nooit heeft meegemaakt, want 1 klootzak maakt doorgaans vele slachtoffers.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 04:58 schreef Adrian4 het volgende:
[..]
De oplossing is natuurlijk dat alle mannen van vrouwen afblijven wanneer dat niet wederzijds gewenst is.
En over die “duidelijke strafzaken”: wat zijn dat precies voor zaken? Wanneer is iets duidelijk genoeg? En wie bepaalt dat?
Ik heb me toevallig pas verdiept in de zaak rond de beschuldigingen tegen Carl Devos, de hoogleraar die door een voormalige medewerker wordt beschuldigd van seksueel grensoverschrijdend gedrag en die volgens haar delen daarvan ook heeft erkend. Hoe duidelijk moet het worden voordat we vinden dat iemand verantwoordelijkheid moet nemen?
Dat patroon maakt mij boos. Wie macht heeft, krijgt tijd, advocaten, bescherming en het voordeel van de twijfel. Wie iets meemaakt, moet bewijzen, uitleggen, herhalen en vaak opnieuw door alles heen. En ondertussen verschuift de aandacht naar degene die beschuldigd wordt: hoe zwaar híj het heeft en hoe verdrietig híj is.
En het verbaast me hoeveel mensen hier en ook in andere topics reageren met: “Maar de meeste mannen zijn geen klootzakken.” Dat klopt. Natuurlijk klopt dat. Maar dat is geen argument dat het probleem niet bestaat.
Ik heb het voor mezelf eens geïnventariseerd in mijn eigen kennissenkring en ik ken geen vrouw die nog nooit met een klootzak, grensoverschrijdend gedrag of een onveilige situatie te maken heeft gehad.
Consent is geen momentopname. Ook tijdens een vrijpartij kan een van de deelnemers geen zin meer hebben.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 07:42 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
verkrachting is zelden wettig en overtuigend te bewijzen. En afgaan op het woord van de ene partij wordt’m ook niet.
Dan zie ik meer in een consent app.
Het is lastig om het echt goed te doen denk ik, maar de moeite waard om er eens verder naar te kijken…quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 09:21 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Zoiets is er eigenlijk al, maar dan voor vallen en ongelukken. Op basis dus van plotselinge harde klappen of schokken wordt die detectie opgestart. Er gaat een alarm af, dat je binnen een minuut nog zelf gewoon kunt uitzetten als je niet bewusteloos of anderszins gewond bent. Doe je dat niet, dan belt de smartwatch nooddiensten of vooraf door de drager aangegeven nummers om hulp in te roepen.
Ik vind het een goed idee. Ik heb er tevens een beetje een unheimlich gevoel bij, want je geeft iemand wel weer een ding om je te tracken. En misschien een vals gevoel van veiligheid. Maar ik zou het een goed ding vinden om zo'n app te maken en mee te experimenteren hoe het werkt en of je daar dan iets aan kan hebben.
Ik heb mijn man het idee aan de hand gedaan. IT'er die graag speelt met apps enzo. Hij gaat eens zoeken of het er al is, of een begin, of hoe zoiets te maken zou zijn. Het is natuurlijk wat amateurgerommel on the side, maar eens nadenken of hoe of wat kan altijd.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 09:47 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het is lastig om het echt goed te doen denk ik, maar de moeite waard om er eens verder naar te kijken…
Allemaal creatief genoeg, en de laatste zin misschien wel realistisch, maar eigenlijk he, is het toch van de zotte dat hierover zo moet worden nagedacht? En dat is niet nieuw, dit soort geweld is natuurlijk al bijna zo oud als de mensheid. Kunnen we nu echt anno 2026 niet een stukje meer beschaving ontwikkelen?quote:Helaas leven we in een wereld waarin seksueel geweld eerder norm dan uitzondering is. En dan gaat het echt niet alleen om landen als India of Congo. In Nederland is bijna de helft van de vrouwen (45 procent), en 1 op de 3 kinderen wel eens het slachtoffer geweest van seksueel geweld.
In reactie hierop komen sommigen met drastische maatregelen. Als er vanuit de overheid of samenleving te weinig aan dit probleem gedaan wordt, dan moeten vrouwen het heft maar in eigen hand nemen, is het idee.
Hier vijf bizarre uitvindingen tegen seksueel geweld. Wat is jouw ‘weapon of choice’?
1.De Rape-Ax (‘verkrachtingsbijl’)
Het anti-verkrachtingscondoom werd in Zuid-Afrika ontwikkeld in de aanloop naar het WK van 2010. Na ontmoetingen met slachtoffers van seksueel geweld bedacht een dokter dit condoom met weerhaakjes. De vrouw kan het zelf indoen, en wanneer een man haar wil verkrachten, komt zijn penis door de weerhaakjes vast te zitten in het condoom. Alleen in een ziekenhuis kunnen ze hem hiervan bevrijden (en tegelijkertijd de politie inlichten).
2. De anti-date-rape-nagellak
Studenten van de North Carolina University ontwikkelden een nagellak die rape drugs in drankjes moet herkennen. De bedoeling is dat de nagellak van kleur verschiet wanneer deze in aanraking komt met stoffen als rohypnol en ghb. Nagellak is een discrete manier om uit te vinden of de persoon tegenover je wel of niet pluis is; een kleine dip in je drankje en je weet waar je aan toe bent.
3. Het anti-verkrachtingstampon
Deze tampon met een ijzeren pin moet verkrachting voorkomen, en zou een vrouw de controle over eigen lichaam teruggeven. De naald in de tampon zorgt ervoor dat ieder ‘object’ wat het lichaam op de betreffende plek binnenkomt, gestoken wordt. Het ‘wapen’ heeft de naam FemDefence gekregen. Dit is een prototype, maar de bedenkers hebben een patent aangevraagd en willen het product binnenkort op de markt brengen.
4. De harige legging
Deze behaarde leggings zijn ontworpen in China, en de aanblik zou genoeg moeten zijn om elke seksuele honger direct in de kiem te smoren, zo is het idee. Critici van de harige leggings wezen in reactie hierop fijntjes op het grote aantal perverselingen dat juist ontzettend kickt op al dat haar.
5. De electrische bh
Studenten uit India ontwierpen een bh die bij hardhandige aanraking stroomstoten van 3800 KV afgeeft, en daarnaast, via een GPS-systeem, een bericht naar de politie en de ouders van het slachtoffer stuurt. De studenten baseerden het idee op onderzoeken die uitwijzen dat daders het allereerst naar de borsten van het slachtoffer grijpen.
Er valt over te speculeren hoe handzaam deze producten zijn. Bovendien is de kans groot dat een belager agressief reageert op bijvoorbeeld een ijzeren pin in zijn penis, waardoor de situatie helemaal escaleert. En hoewel misschien best doeltreffend, kun je je afvragen hoeveel vrouwen zich daadwerkelijk in de harige legging hijsen.
Misschien is een zelfverdedigingscursus, of een klein flesje pepperspray, uiteindelijk toch effectiever?
Ik ga het hier ook eens bespreken vandaag.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 09:55 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik heb mijn man het idee aan de hand gedaan. IT'er die graag speelt met apps enzo. Hij gaat eens zoeken of het er al is, of een begin, of hoe zoiets te maken zou zijn. Het is natuurlijk wat amateurgerommel on the side, maar eens nadenken of hoe of wat kan altijd.
Door jouw idee voor die app en mijn herinnering aan die nagellak, moest ik ineens ook denken aan het anti-verkrachtingscondoom dat ergens in Afrika is uitgevonden. Ik kwam toen dit artikel tegen.
https://www.oneworld.nl/i(...)gen-seksueel-geweld/
[..]
Allemaal creatief genoeg, en de laatste zin misschien wel realistisch, maar eigenlijk he, is het toch van de zotte dat hierover zo moet worden nagedacht? En dat is niet nieuw, dit soort geweld is natuurlijk al bijna zo oud als de mensheid. Kunnen we nu echt anno 2026 niet een stukje meer beschaving ontwikkelen?
Het kan beiden naast elkaar.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 10:04 schreef Koekoekmakto het volgende:
Leuk al die tech. Kan ook best nuttig zijn.
In mijn overtuiging moeten jonge mensen bij een blauwtje lopenbeter opgevangen en geïnstrueerd worden door ervaren mannen en vrouwen. Anders leren ze zichzelf de verkeerde lessen aan, gekleurd door wrok en teleurstelling, en gaan ze misschien sneller over tot vervelendere methodes.
Best indrukwekkende uitvindingenquote:Op vrijdag 21 augustus 2026 09:55 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik heb mijn man het idee aan de hand gedaan. IT'er die graag speelt met apps enzo. Hij gaat eens zoeken of het er al is, of een begin, of hoe zoiets te maken zou zijn. Het is natuurlijk wat amateurgerommel on the side, maar eens nadenken of hoe of wat kan altijd.
Door jouw idee voor die app en mijn herinnering aan die nagellak, moest ik ineens ook denken aan het anti-verkrachtingscondoom dat ergens in Afrika is uitgevonden. Ik kwam toen dit artikel tegen.
https://www.oneworld.nl/i(...)gen-seksueel-geweld/
[..]
Allemaal creatief genoeg, en de laatste zin misschien wel realistisch, maar eigenlijk he, is het toch van de zotte dat hierover zo moet worden nagedacht? En dat is niet nieuw, dit soort geweld is natuurlijk al bijna zo oud als de mensheid. Kunnen we nu echt anno 2026 niet een stukje meer beschaving ontwikkelen?
O dat laatste ben ik zeker met je eens.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 10:08 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik ga het hier ook eens bespreken vandaag.
Ten aanzien van het laatste: beschaving is vaak maar een dun laagje en mensen die zich onbespied wanen of onaantastbaar laten dat laagje snel vallen. Kijk maar eens hoe in het verkeer mensen zich heel gemakkelijk misdragen. Of anoniem op het internet.
Ook in het dierenrijk komt verkrachting voor. Dolfijnen bijvoorbeeld.
Een deel van de mensen verdient het gewoon om uit de maatschappij te worden gehaald. In ieder geval tijdelijk.
Ja he?quote:
Zo een app kan misschien ook door een specifiek woord geactiveerd worden? En een stopwoord voor bij vals alarm.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 09:55 schreef miss_sly het volgende:
[..]
De weerhaakjes lijken mij handiger dan de pin. Je zou die pin maar zelf in je lijf krijgen met een bewegingquote:Op vrijdag 21 augustus 2026 10:17 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ja he?
Ik moet zeggen dat ik zelf altijd al buikpijn krijg van dat antiverkrachtingscondoomlijkt me dat mannen daar helemaal een naar idee van krijgen.
Kijk, zo brainstormend komen we best ergens.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 10:17 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Zo een app kan misschien ook door een specifiek woord geactiveerd worden? En een stopwoord voor bij vals alarm.
Nu is dat niet handig als je niets kan zeggen dus er moet een back-up zijn door bv een beweging te kunnen maken.
Biometrie zal natuurlijk het handigste zijn maar er zal idd ergens een soort afschakeling nodig moeten zijn in geval van vals alarm: dus er moet een melding zijn bij activatie. Best geen geluid want dan hoort je belager dat ook en kan die het uitschakelen maar een soort trilfrequentie (bv 5 korte trillingkjes).
Dat, en na een heel pijnlijke prik door die pin kan de dader als reactie ook heel agressief worden, waardoor de aanval meer letsel kan veroorzaken en kan escaleren. Ik denk dat met zo'n condoom met weerhaakjes in je piemel je niet heel veel meer doet. Denk ik. Lijkt me heel erg gevoelig.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 10:18 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
De weerhaakjes lijken mij handiger dan de pin. Je zou die pin maar zelf in je lijf krijgen met een beweging
Ja klopt.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 10:20 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat, en na een heel pijnlijke prik door die pin kan de dader als reactie ook heel agressief worden, waardoor de aanval meer letsel kan veroorzaken en kan escaleren. Ik denk dat met zo'n condoom met weerhaakjes in je piemel je niet heel veel meer doet. Denk ik. Lijkt me heel erg gevoelig.
Wat ik denk is dat het feit dat je dan aan elkaar vast blijft zitten meteen ook een gevaar is. Dat de verkrachter dan de vrouw vermoordt en vervolgens probeert los te komen.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 10:17 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ja he?
Ik moet zeggen dat ik zelf altijd al buikpijn krijg van dat antiverkrachtingscondoomlijkt me dat mannen daar helemaal een naar idee van krijgen.
Blijft dat condoom zitten in de vrouw als hij probeert terug te trekken? Waar maak je dat uit op?quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 10:28 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Wat ik denk is dat het feit dat je dan aan elkaar vast blijft zitten meteen ook een gevaar is. Dat de verkrachter dan de vrouw vermoordt en vervolgens probeert los te komen.
Ik zou het eerder zo doen dat hij wel los kan komen, maar dat hij daarna wel medische hulp nodig heeft.
Dat condoom gaat mee naar buiten met de man door die weerhaakjes.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 10:29 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Blijft dat condoom zitten in de vrouw als hij probeert terug te trekken? Waar maak je dat uit op?
Dat dacht ik dus ook, inderdaad. En dan is hij met die weerhaakjes in zijn piemel denk ik niet meer heel agressief. Maar nogmaals, ik heb geen idee hoe het voelt.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 10:30 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Dat condoom gaat mee naar buiten met de man hoor door die weerhaakjes.
Kan mij niet voorstellen dat dat blijft zitten..
Vanaf het moment dat die man die weerhaakjes voelt wil die in een reflex zijn penis er zo snel mogelijk eruit trekken hoor.
Alarm laten luiden via een app bestaat al zie ik.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 10:17 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Zo een app kan misschien ook door een specifiek woord geactiveerd worden? En een stopwoord voor bij vals alarm.
Nu is dat niet handig als je niets kan zeggen dus er moet een back-up zijn door bv een beweging te kunnen maken.
Biometrie zal natuurlijk het handigste zijn maar er zal idd ergens een soort afschakeling nodig moeten zijn in geval van vals alarm: dus er moet een melding zijn bij activatie. Best geen geluid want dan hoort je belager dat ook en kan die het uitschakelen maar een soort trilfrequentie (bv 5 korte trillingkjes).
Dek dat dat een goed begin is, vrouwen hebben daar ook een mooie rol voor zichzelf in, je wordt sneller serieus genomen als je jezelf ook serieuzer neemtquote:Op vrijdag 21 augustus 2026 10:16 schreef miss_sly het volgende:
[..]
O dat laatste ben ik zeker met je eens.
Er moet een omslag komen in het denken en handelen. Vrouwen moeten meer als volwaardig worden gezien. Niet als zwakke en niet helemaal gelijkwaardige mensen, omdat de man nu eenmaal het prototype is. Er worden gelukkig veel stappen gezet, maar het is nog niet voldoende. En als vrouwen meer gelijkwaardig worden gezien en behandeld, denk ik dat seksueel misbruik ook minder zal zijn. Maar misschien ben ik wel een te grote idealist.
Verkeerd gelezen.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 10:29 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Blijft dat condoom zitten in de vrouw als hij probeert terug te trekken? Waar maak je dat uit op?
Helemaal waarquote:Op vrijdag 21 augustus 2026 10:43 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Verkeerd gelezen.
Als ik er wat langer over nadenk is dat ook volstrekt onlogisch. Het is nog vroeg…
Heb je het hele artikel gelezen, of alleen de kop?quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 10:38 schreef MultiBanaan het volgende:
[..]
Dek dat dat een goed begin is, vrouwen hebben daar ook een mooie rol voor zichzelf in, je wordt sneller serieus genomen als je jezelf ook serieuzer neemt
https://nos.nl/op3/artike(...)-vaker-af-dan-mannen
Ja, dus je mag inhoudelijk reageren als je wilt. En waaruit maak je precies op dat ik alles bij de vrouw neerleg? Heb ik helemaal niet gezegd, andermans woorden uit mijn mond vissen, zeer vermoeiend.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 10:46 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Heb je het hele artikel gelezen, of alleen de kop?
Overigens is dit weer een mooi voorbeeld van hoe er toch telkens mannen zijn die de boel heel hard om willen draaien en alles uitsluitend bij vrouwen zelf neer willen leggen. Zeer vermoeiend.
Jouw reactie op mijn post dat er een omslag in het denken moet komen, is een artikel dat vrouwen vaker een promotie afwijzen.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 10:53 schreef MultiBanaan het volgende:
[..]
Ja, dus je mag inhoudelijk reageren als je wilt. En waaruit maak je precies op dat ik alles bij de vrouw neerleg? Heb ik helemaal niet gezegd, andermans woorden uit mijn mond vissen, zeer vermoeiend.
Zeker dient het van meerdere kanten te komen, dat is juist mijn punt. Dus niet alleen van de mannen.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 11:01 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Jouw reactie op mijn post dat er een omslag in het denken moet komen, is een artikel dat vrouwen vaker een promotie afwijzen.
Heb je je ook afgevraagd waar die onzekerheid vandaan zou kunnen komen? En zoals je ziet, is die onzekerheid door de vrouw zelf weg te werken mbv een loopbaanoach. Ze werken er dus zelf aan.
Een omslag in het denken dient ook vanuit andere kanten te komen. Vanuit mannen, vanuit de medische wereld, om er eens twee te noemen.
Nou, veel mannen onderschatten vrouwen heel gemakkelijk zonder dat de vrouw in kwestie dat ook doet hoor. Jij doet nu alsof dat onderschatten komt door de vrouw, maar er zijn genoeg mannen te vinden die van mening zijn dat vrouwen sowieso niet in de top of uberhaupt in een managementpositie thuishoort. En daar ook niet voldoende van aannemen. Heel vervelende mannetjes zijn dat.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 11:14 schreef MultiBanaan het volgende:
[..]
Zeker dient het van meerdere kanten te komen, dat is juist mijn punt. Dus niet alleen van de mannen.
En die onzekerheid komt doordat vrouwen vaker de neiging hebben zichzelf te onderschatten dan mannen. En als je jezelf onderschat, dan geef je anderen onbewust de uitnodiging hetzelfde te doen. De vrouw in het artikel heeft er inderdaadaan gewerkt en zelf aan der lijve het verschil ondervonden
Die zijn er zeker, dat zijn nare mannetjes en die moeten ook zeker aangepakt wordenquote:Op vrijdag 21 augustus 2026 11:45 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Nou, veel mannen onderschatten vrouwen heel gemakkelijk zonder dat de vrouw in kwestie dat ook doet hoor. Jij doet nu alsof dat onderschatten komt door de vrouw, maar er zijn genoeg mannen te vinden die van mening zijn dat vrouwen sowieso niet in de top of uberhaupt in een managementpositie thuishoort. En daar ook niet voldoende van aannemen. Heel vervelende mannetjes zijn dat.
Ik denk overigens wel dat hier iets van nuance past. Een brede man van een meter of 2 wordt ook serieuzer genomen dan een iele man van 1,7 m. Zowel door mannen als vrouwen.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 11:45 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Nou, veel mannen onderschatten vrouwen heel gemakkelijk zonder dat de vrouw in kwestie dat ook doet hoor. Jij doet nu alsof dat onderschatten komt door de vrouw, maar er zijn genoeg mannen te vinden die van mening zijn dat vrouwen sowieso niet in de top of uberhaupt in een managementpositie thuishoort. En daar ook niet voldoende van aannemen. Heel vervelende mannetjes zijn dat.
Ik weet het niet. Is dat werkelijk zo? Ik ken genoeg mannen die helemaal niet zo'n enorme kerel zijn die, ook zakelijk, zeker serieus genomen worden. En ik weet ook dat vrouwen veel harder hun best moeten doen om serieus genomen te worden.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 11:51 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik denk overigens wel dat hier iets van nuance past. Een brede man van een meter of 2 wordt ook serieuzer genomen dan een iele man van 1,7 m. Zowel door mannen als vrouwen. WE moeten mensen toch gewoon beoordelen op hun vaardigheden en hun werk?
Wat dat betreft zit dat toch een beetje in de mens.
Het vereist denk ik ook gewoon dat je je daarvan bewust bent en gaat zoeken naar een andere manier om te beoordelen dan we met ons reptielenbrein doen.
Ja, daar is veel over te vinden. Zie bv hier:quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 11:55 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik weet het niet. Is dat werkelijk zo? Ik ken genoeg mannen die helemaal niet zo'n enorme kerel zijn die, ook zakelijk, zeker serieus genomen worden. En ik weet ook dat vrouwen veel harder hun best moeten doen om serieus genomen te worden.
Ik heb het zelf aan de hand gehad met een nieuwe medewerker die van mij niets aan wilde nemen, tot hem door de directie werd verteld dat hij dat toch echt moest doen. En zelfs toen werd het maar schoorvoetend gedaan. Uiteindelijk is deze man ontslagen, maar het heeft me een behoorlijk pittige tijd opgeleverd.
Maak dat maar eens hard…quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 12:08 schreef Koekoekmakto het volgende:
Mannen onderschatten vrouwen per definitie. Mannen nemen vrouwen enkel serieus bij het batsen. Daarna is het weer 'net doen alsof het je gelijke' is. Het is echt een diep geworteld superioriteitsgevoel. En het subtiel tegenwerken, betwijfelen en aanvechten gaat altijd door.
Als je je teveel laat inpakken door de gladde praatjes en niet kijkt naar de daadjes zul je iig veel decepties mogen meemaken voordat je ogen open gaan.
Dat heb ik ook wel eens gevraagd aan een man.quote:
Dus uiteindelijk is alles onze eigen schuld?quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 10:38 schreef MultiBanaan het volgende:
[..]
Dek dat dat een goed begin is, vrouwen hebben daar ook een mooie rol voor zichzelf in, je wordt sneller serieus genomen als je jezelf ook serieuzer neemt
https://nos.nl/op3/artike(...)-vaker-af-dan-mannen
Natuurlijk. Dat is van sommige mannen toch echt de default. GElukkig niet van alle.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 13:48 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Dus uiteindelijk is alles onze eigen schuld?
Zelfs een promotie afslaan wil zeggen dat wij minder waard zijn?
Edit: zag je verdere antwoorden later. Maar eigenlijk komt het nog steeds wel een beetje neer op dit.
Waarom is dat artikel een man vs vrouw issue? Of waarom ervaar ik dat zo in dit topic?quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 13:48 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Edit: zag je verdere antwoorden later. Maar eigenlijk komt het nog steeds wel een beetje neer op dit.
Schuld hebben en oorzaak zijn zijn sowieso twee verschillende dingen. Ook zijn vrouwen geen eenheid met een gedeeld brein, dus statements als ''dus wij zijn dit'' zijn lastig op te reageren. Maar ik legde nergens een schuld aantijging neer, ik wilde alleen tegengeluid geven tegen de retoriek "mannen worden standaard serieus genomen omdat ze man zijn, vrouwen worden standaard niet serieus genomen omdat ze vrouw zijn". Beide statements zijn in beginsel niet waarquote:Op vrijdag 21 augustus 2026 13:48 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Omdat het artikel toch wel wijst naar vrouwen, want ze wijzen immers zelfs promoties af. Dus dat ze niet zo hoog in het bedrijfsleven komen, ligt aan henzelf. Niet aan het systeem, niet aan mannen die moeite hebben met een vrouw op een leidinggevende positie (zeker boven hen staand in de hierarchie, maar ook gelijke collega's), aan vrouwen zelf.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 14:22 schreef Droopie het volgende:
[..]
Waarom is dat artikel een man vs vrouw issue? Of waarom ervaar ik dat zo in dit topic?
Ps het is een artikel uit 2015.
De jobcoach is ondertussen een wellness centrum begonnen in Spanje, geen grap
quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 14:22 schreef Droopie het volgende:
[..]
Waarom is dat artikel een man vs vrouw issue? Of waarom ervaar ik dat zo in dit topic?
Ps het is een artikel uit 2015.
De jobcoach is ondertussen een wellness centrum begonnen in Spanje, geen grap
Dat is vloeken in de kerk, wat Lisa Loeb is hier al afgeserveerd als vreselijke vrouw die alleen maar zanikt. Door mannen, uiteraard.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 17:15 schreef Stepperoller het volgende:
Boekentip: Fopfeminisme van Lisa Loeb. Is inclusief uitgebreide bronvermelding.
Daarin komt ook concreet aan bod dat vrouwen het op bepaalde punten nooit goed kunnen doen en dat voor mannen andere standaarden gelden
Weet niet waar je al die overhaaste conclusies vandaan hebt, niet van mij in ieder geval. Wat dacht je van het gegeven dat de wereld niet zwart wit is? Meerdere dingen kunnen tegelijkertijd waar zijn.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 17:05 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Omdat het artikel toch wel wijst naar vrouwen, want ze wijzen immers zelfs promoties af. Dus dat ze niet zo hoog in het bedrijfsleven komen, ligt aan henzelf. Niet aan het systeem, niet aan mannen die moeite hebben met een vrouw op een leidinggevende positie (zeker boven hen staand in de hierarchie, maar ook gelijke collega's), aan vrouwen zelf.
Oud artikel, ben benieuwd of er in 11 jaar iets veranderd is op dat gebied.
Dat de loopbaancoach inmiddels een andere invulling aan haar leven heeft gegeven, is verder eigenlijk niet zo relevant.
Ik ben ook een man, dus bij deze mijn aanbeveling.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 17:19 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat is vloeken in de kerk, wat Lisa Loeb is hier al afgeserveerd als vreselijke vrouw die alleen maar zanikt. Door mannen, uiteraard.
Is goed, ik ga hem lezen met vakje chips erbij. Ben wel benieuwd nu naar dit toekomstige standaardwerk in de sociologiequote:Op vrijdag 21 augustus 2026 17:29 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Ik ben ook een man, dus bij deze mijn aanbeveling.
En een vreselijke vrouw die alleen maar zanikt is niet bepaald een inhoudelijk argument, dus lees het boek maar gewoon en kom daarna met een onderbouwd verhaal waarom haar verhaal niet klopt en niet wanneer je nog volop in je toxische gefrustreerde mannetjes emoties zit.
Ben benieuwd naar elke inhoudelijke reactie van iemand die daadwerkelijk het boek heeft gelezen.
Alleen een boek door mannen geschreven en dan ook nog een specifiek type man kan enige grond van waarheid bevatten he?quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 17:19 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat is vloeken in de kerk, wat Lisa Loeb is hier al afgeserveerd als vreselijke vrouw die alleen maar zanikt. Door mannen, uiteraard.
Uiteraard. En dat noemen we dan niet mansplainen, natuurlijk.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 17:36 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Alleen een boek door mannen geschreven en dan ook nog een specifiek type man kan enige grond van waarheid bevatten he?
Nee das ook iets wat die stomme vrouwtjes hebben uitgevonden. Wat weten wij nou...quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 17:38 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Uiteraard. En dat noemen we dan niet mansplainen, natuurlijk.
Denk je dat je nog ongekleurd/onbevangen kan gaan lezen als je insteek al zo is?quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 17:41 schreef MultiBanaan het volgende:
Nee ik ga hem lezen, ik laat me graag womansplainen door Lisa Loeb, ze schijnt de code in de genderwar te hebben gekraakt, daar wil ik wel getuige van zijn
Ik ben net zo ongekleurd en onbevangen als iedereen in dit topic, ongekleurd en onbevangen zijn is voor tieners en kinderen, daar zijn we allemaal inmiddels wel wat te oud voorquote:Op vrijdag 21 augustus 2026 17:47 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Denk je dat je nog ongekleurd/onbevangen kan gaan lezen als je insteek al zo is?
Mja maar als je bij alles zo:quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 17:52 schreef MultiBanaan het volgende:
[..]
Ik ben net zo ongekleurd en onbevangen als iedereen in dit topic, ongekleurd en onbevangen zijn is voor tieners en kinderen, daar zijn we allemaal inmiddels wel wat te oud voor
Heb een aantal afleveringen van damn honey geluisterd, daar kon ik af en toe een gulle lach niet onderdrukken. Ik hoop echt dat dit een iets hoger niveau aantikt, want die podcast staat echt stijf van de complot theorieënquote:Op vrijdag 21 augustus 2026 17:54 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Mja maar als je bij alles zo:denkt dan zal het heel boek
zijn
Daar denken we dan heel anders over. Wat mij betreft zijn we nooit te oud om nieuwsgierig te willen zijn.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 17:52 schreef MultiBanaan het volgende:
[..]
Ik ben net zo ongekleurd en onbevangen als iedereen in dit topic, ongekleurd en onbevangen zijn is voor tieners en kinderen, daar zijn we allemaal inmiddels wel wat te oud voor
Klopt, het sluit ook niet alle risico's uit. Maar het is iets dat kan bijdragen voor mensen die naar de kroeg zijn geweest, one night stands, of bij andere gelegenheden waar beide bedpartners voor de eerste keer samen seks hebben als later blijkt dat een van de partijen de seks niet vrijwillig heeft beleefd.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 09:41 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Consent is geen momentopname. Ook tijdens een vrijpartij kan een van de deelnemers geen zin meer hebben.
Daarom denk ik dat schriftelijk vastleggen van consent geen goed idee is.
Nieuwsgierigheid is wat anders, dat heeft er verder niet zo veel mee te maken. Maar op je 30e ben je geen schone lei meer, dan is er al een deel van de tekening ingekleurd. Echte pure onbevangenheid hebben alleen kinderen, maar je kan ondanks dat nog steeds nieuwsgierig blijvenquote:Op vrijdag 21 augustus 2026 19:03 schreef OllieA het volgende:
[..]
Daar denken we dan heel anders over. Wat mij betreft zijn we nooit te oud om nieuwsgierig te willen zijn.
Naar diametraal andere standpunten, naar wat iemand bezielt die iets doet wat ik nooit zou doen, naar hoe andere mannen kijken naar vrouwen.
Dat laatste stelt me vaak teleur. Ik deel niet het optimisme van de vrouwen hier dat veel mannen wel deugen.
Maar ik blijf nieuwsgierig en, ik hoop, onbevangen.
Is allang gebeurd, dat heeft social media allemaal voor ons gefaciliteerd. Ik hoop echt dat de internet schakelaar een keer grotendeels terug uitgeschakeld wordt, internet alleen weer voor de basisbehoeften en verder niet. Dat zou ons als mensheid veel goed doenquote:Op vrijdag 21 augustus 2026 19:10 schreef phpmystyle het volgende:
Overigens moeten we oppassen dat we mannen en vrouwen niet teveel tegenover elkaar zetten.
Het is natuurlijk een combinatie van factoren en dat vrouwen minder vaak in topfuncties terecht komen heeft natuurlijk ook te maken met keuzes die vrouwen maken.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 17:05 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Omdat het artikel toch wel wijst naar vrouwen, want ze wijzen immers zelfs promoties af. Dus dat ze niet zo hoog in het bedrijfsleven komen, ligt aan henzelf. Niet aan het systeem, niet aan mannen die moeite hebben met een vrouw op een leidinggevende positie (zeker boven hen staand in de hierarchie, maar ook gelijke collega's), aan vrouwen zelf.
Oud artikel, ben benieuwd of er in 11 jaar iets veranderd is op dat gebied.
Dat de loopbaancoach inmiddels een andere invulling aan haar leven heeft gegeven, is verder eigenlijk niet zo relevant.
Lisa is een activist en allesbehalve een wetenschapper.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 17:15 schreef Stepperoller het volgende:
Boekentip: Fopfeminisme van Lisa Loeb. Is inclusief uitgebreide bronvermelding.
Daarin komt ook concreet aan bod dat vrouwen het op bepaalde punten nooit goed kunnen doen en dat voor mannen andere standaarden gelden
Als jij het boek kado geeft wil ik het best lezen.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 17:29 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Ik ben ook een man, dus bij deze mijn aanbeveling.
En een vreselijke vrouw die alleen maar zanikt is niet bepaald een inhoudelijk argument, dus lees het boek maar gewoon en kom daarna met een onderbouwd verhaal waarom haar verhaal niet klopt en niet wanneer je nog volop in je toxische gefrustreerde mannetjes emoties zit.
Ben benieuwd naar elke inhoudelijke reactie van iemand die daadwerkelijk het boek heeft gelezen.
Flauw. Ik heb een tip gegeven over een boek die door een vrouw geschreven is enkele dagen geleden.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 17:36 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Alleen een boek door mannen geschreven en dan ook nog een specifiek type man kan enige grond van waarheid bevatten he?
Het was dan ook niet tegen jouquote:Op vrijdag 21 augustus 2026 19:47 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Flauw. Ik heb een tip gegeven over een boek die door een vrouw geschreven is enkele dagen geleden.
Man/vrouw vind ik niet relevant in dezen.
Als jij hier in dit topic alleen maar leest dat de meeste mannen vrouwenhatende seksisten zijn, kun je niet begrijpend lezen of heb je niet goed gelezen.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 19:36 schreef MultiBanaan het volgende:
[..]
Nieuwsgierigheid is wat anders, dat heeft er verder niet zo veel mee te maken. Maar op je 30e ben je geen schone lei meer, dan is er al een deel van de tekening ingekleurd. Echte pure onbevangenheid hebben alleen kinderen, maar je kan ondanks dat nog steeds nieuwsgierig blijven
En dat optimisme hier dat de meeste mannen deugen heb ik niet gevonden hier, de tendens is eerder dat de meeste mannen vrouwenhatende seksisten zijn. Maar vevelend voor je dat je de wereld zo ervaart, hoop dat je er berusting in kan vinden
Zoals al gezegd: daar denken we dan heel anders over.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 19:36 schreef MultiBanaan het volgende:
[..]
Nieuwsgierigheid is wat anders, dat heeft er verder niet zo veel mee te maken. Maar op je 30e ben je geen schone lei meer, dan is er al een deel van de tekening ingekleurd. Echte pure onbevangenheid hebben alleen kinderen, maar je kan ondanks dat nog steeds nieuwsgierig blijven
En dat optimisme hier dat de meeste mannen deugen heb ik niet gevonden hier, de tendens is eerder dat de meeste mannen vrouwenhatende seksisten zijn. Maar vevelend voor je dat je de wereld zo ervaart, hoop dat je er berusting in kan vinden
Maw, vrouwen kunnen nooit zo goed als mannen zijn.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 19:41 schreef VEM2012 het volgende:
Dat is meteen mijn kritiek op equity. Ik ben voorstander van gelijke kansen, maar gelijke uitkomsten zul je dan alsnog alleen maar krijgen door groepen naar voren te schuiven.
quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 19:41 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het is natuurlijk een combinatie van factoren en dat vrouwen minder vaak in topfuncties terecht komen heeft natuurlijk ook te maken met keuzes die vrouwen maken.
Dat is meteen mijn kritiek op equity. Ik ben voorstander van gelijke kansen, maar gelijke uitkomsten zul je dan alsnog alleen maar krijgen door groepen naar voren te schuiven.
Een extreem voorbeeld wat mensen dan gebruiken is de NBA: laat daar equity op los en ineens is het veel gemakkelijker om als Aziaat of Blanke man te spelen in de NBA en vallen veel betere Zwarte spelers af.

Net als Johan Derksen, dat is ook geen vrouwenhatende seksistquote:Op vrijdag 21 augustus 2026 19:55 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Als jij hier in dit topic alleen maar leest dat de meeste mannen vrouwenhatende seksisten zijn, kun je niet begrijpend lezen of heb je niet goed gelezen.
Dat is wel erg zelfdiskwalificerend, kom op, een beetje vertrouwen hebben in jezelfquote:Op vrijdag 21 augustus 2026 19:57 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Maw, vrouwen kunnen nooit zo goed als mannen zijn.
Je kletst volledige nonsens. Maar als je daar blij van wordt, ga vooral je gang.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 20:26 schreef MultiBanaan het volgende:
[..]
Net als Johan Derksen, dat is ook geen vrouwenhatende seksist
Is enkel maar een antwoord op een stukje tekst van een ander.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 20:28 schreef MultiBanaan het volgende:
[..]
Dat is wel erg zelfdiskwalificerend, kom op, een beetje vertrouwen hebben in jezelf
Niet echt verbindend taalgebruik hè?quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 20:29 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Je kletst volledige nonsens. Maar als je daar blij van wordt, ga vooral je gang.
Ook niet de mening van degene die dat stukje tekst had geplaatstquote:Op vrijdag 21 augustus 2026 20:53 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Is enkel maar een antwoord op een stukje tekst van een ander.
Niet mijn mening.
Hm... Hoe lees jij dit?quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 21:03 schreef MultiBanaan het volgende:
[..]
Ook niet de mening van degene die dat stukje tekst had geplaatst
Ja, maar dat had denk ik vooral te maken met het feit dat diegene liever bevestigd werd in zijn ideeën om vrouwenrechten weer af te schaffen...quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 19:54 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Het was dan ook niet tegen jou![]()
En herinner je je nog de weerstand van anderen?
Dat is absoluut niet wat ik schreef en ik geloof daar ook niet in. Er zijn zaken waar vrouwen (gemiddeld) beter in zijn en er zijn zaken waar mannen (gemiddeld) beter in zijn.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 19:57 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Maw, vrouwen kunnen nooit zo goed als mannen zijn.
Het is inefficiënt. Stel dat er een functie is waarvoor 20 plekken zijn (b.v. chirurg). Er is een opleiding voor waar 100 mensen zich voor inschrijven. Slagingspercentage ongeveer 50%. 90 vrouwen schrijven zich in, 10 mannen.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 19:58 schreef miss_sly het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Wat is er mis met equity?
Ik denk inderdaad dat hij dat niet is. Ook al maakt hij wel eens een seksistische grap.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 20:26 schreef MultiBanaan het volgende:
[..]
In de echte wereld zijn er vele groepen die hele lange tijd niet dezelfde kansen hebben gehad als (met name blanke) mannen. Er is dus een inhaalslag te maken, en men is het aan die groepen verplicht om ze die hogere krat te geven zodat ze op den duur die hogere krat niet meer nodig hebben.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 21:40 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het is inefficiënt. Stel dat er een functie is waarvoor 20 plekken zijn (b.v. chirurg). Er is een opleiding voor waar 100 mensen zich voor inschrijven. Slagingspercentage ongeveer 50%. 90 vrouwen schrijven zich in, 10 mannen.
Equity schrijft voor dat 10 plekken naar vrouwen gaan en 10 naar mannen.
Het plaatje is heel leuk, maar heeft niet zoveel te maken met de echte wereld.
Ik zal je dat uitleggen: de kans dat alles exact past bij de verdeling in de maatschappij (50% vrouw / 50% man, 20% allochtonen in een land waar dan 20% is, 5% homoseksueel, enz.) is nihil.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 21:32 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Hm... Hoe lees jij dit?
'Ik ben voorstander van gelijke kansen, maar gelijke uitkomsten zul je dan alsnog alleen maar krijgen door groepen naar voren te schuiven.'
Dat is een theorie die natuurlijk niet klopt. Zelfs in de VS, waar men nog tot in de jaren 60 segregatie had zijn de 5 meest succesvolle groepen op basis van afkomt stuk voor stuk niet blank.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 21:45 schreef miss_sly het volgende:
[..]
In de echte wereld zijn er vele groepen die hele lange tijd niet dezelfde kansen hebben gehad als (met name blanke) mannen. Er is dus een inhaalslag te maken, en men is het aan die groepen verplicht om ze die hogere krat te geven zodat ze op den duur die hogere krat niet meer nodig hebben.
Als je dat niet doet, verandert er nooit iets of duurt het vele malen langer dan wanneer je wel een helpende hand uitsteekt naar de groepen die altijd onderaan gehouden werden.
Maar dan hebben ze wel eerst keihard moeten knokken voor zaken die voor mannen al veel langer aan de orde waren. Er zijn zoveel zaken waarin vrouwen pas echt veel later mogelijkheden kregen. En nu eindelijk begint het tij zich te keren. En ten koste van wat? Want veel mannen hebben er nu moeite mee dat vrouwen gelijk komen of zelfs wat verder doorstoten.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 21:54 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat is een theorie die natuurlijk niet klopt. Zelfs in de VS, waar men nog tot in de jaren 60 segregatie had zijn de 5 meest succesvolle groepen op basis van afkomt stuk voor stuk niet blank.
Verder is het ook nog zo dat de inhaalslag inhoudt dat je geschikte kandidaten moet gaan afwijzen op b.v. geslacht of huidskleur. Stel dat er een bedrijf is met 90% blanke mannen in de RVC en dat moet max 60% worden. Dat kan alleen maar op korte termijn door blanke mannen uit te sluiten. Dat lijkt heel eerlijk als je blanke mannen als groep ziet.
Maar feitelijk sluit je dus blanke mannen uit voor die functie voor de komende 10-20 jaar.
En vorige week hebben we nog gezien waartoe bevoordelen kan leiden: Arday.
Gelijke kansen is gelijke kansen. Al was het maar omdat blank zijn helemaal niet zoveel zegt. Niet als je naar een ver verleden kijkt (slavernij tijd, toen vrijwel iedere Nederlander gewoon niets bezat en 6 dagen in de week keihard moest werken voor die enkeling die heel veel had), maar ook naar vandaag de dag. Of denk je dat Pjotr echt een voordeel heeft?
Ps als we het puur bij mannen en vrouwen houden, de jongste generatie vrouwen zijn (in ieder geval in de VS) de mannen al voorbij als het gaat om opleiding, inkomen en eigen huis bezit (dat laatste is een vergelijking tussen single vrouwen en single mannen). Dat gaat gewoon doorwerken in de komende decennia en vrouwen zullen gewoon de macht over gaan nemen zoals het er nu uitziet. En eerlijk is eerlijk: volkomen verdiend!
De generatie die geknokt heeft voor de rechten is alweer met pensioen. De jongste generatie die nu net afstudeert profiteert daarvan. Nee, dat is niet eerlijk en ik snap best dat vrouwen die daadwerkelijk achtergesteld zijn daar pissig over zijn. Maar het is niet ok om de nieuwe generatie daarmee op te zadelen.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 22:04 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Maar dan hebben ze wel eerst keihard moeten knokken voor zaken die voor mannen al veel langer aan de orde waren. Er zijn zoveel zaken waarin vrouwen pas echt veel later mogelijkheden kregen. En nu eindelijk begint het tij zich te keren. En ten koste van wat? Want veel mannen hebben er nu moeite mee dat vrouwen gelijk komen of zelfs wat verder doorstoten.
Hahahaha, “als je alleen competente mensen in een kabinet wilt hebben, is 100% vrouwelijk” een quote van Hedy d’Ancona.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 21:47 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik zal je dat uitleggen: de kans dat alles exact past bij de verdeling in de maatschappij (50% vrouw / 50% man, 20% allochtonen in een land waar dan 20% is, 5% homoseksueel, enz.) is nihil.
Dus zul je altijd groepen naar voren moeten schuiven. Tenminste, voor gewilde posities. Voor niet gewilde posities zul je mensen moeten dwingen.
En juist dat vind ik zo’n frustrerende opmerking. “We gaan er toch niet uitkomen” en “het evolutionaire probleem der seksen” alsof dit allemaal een onveranderlijk natuurverschijnsel is waar we ons maar bij neer moeten leggen.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 21:58 schreef Viesdik het volgende:
Toch wel bijzonder hoeveel reeksen van dit topic nodig zijn om dit evolutionaire probleem der seksen tot in den treurnis te bespreken. We gaan er toch niet uitkomen. Uiteindelijk krijgt een man of vrouw een patner die het verdient en wenst
"Blijven uitleggen"........right.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 01:29 schreef Adrian4 het volgende:
[..]
En juist dat vind ik zo’n frustrerende opmerking. “We gaan er toch niet uitkomen” en “het evolutionaire probleem der seksen” alsof dit allemaal een onveranderlijk natuurverschijnsel is waar we ons maar bij neer moeten leggen.
Het is juist nodig om dit steeds opnieuw te bespreken. Niet omdat we na 37 reeksen ineens een magische oplossing hebben, maar omdat maatschappelijke normen veranderen doordat we dingen blijven benoemen, bevragen en uitleggen. Tot het uiteindelijk niet meer als normaal wordt gezien. En dat uitleggen is echt nodig aan de posts in dit topic te zien.
En dat laatste: “uiteindelijk krijgt een man of vrouw een partner die het verdient en wenst” vind ik eerlijk gezegd een nogal nare gedachte. Alsof iemand die in een slechte relatie terechtkomt dat op de een of andere manier verdiend heeft. Mensen verdienen sowieso geen mishandeling, intimidatie of grensoverschrijdend gedrag!
Waarschijnlijk omdat vrouwen het normaal kunnen uitleggen. Die missen dat ijdeltuiterige, infantiliserende ondertoontje en respecteren de competenties van de ander wat meer.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 02:35 schreef Regilio_ het volgende:
[..]
"Blijven uitleggen"........right.
Wat is het vrouwelijke equivalent van 'mansplaining'?
Oh nee wacht, dat is er niet hè.
Dat “uitleggen” was niet bedoeld als “vrouwen moeten mannen vertellen hoe ze moeten denken”. Ik bedoel: maatschappelijke normen veranderen doordat we blijven benoemen wat er misgaat, waarom het een probleem is en waarom “zo is het nu eenmaal” geen argument is. En gezien de reacties in dit topic is dat nu juist blijkbaar nog steeds nodig.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 02:35 schreef Regilio_ het volgende:
[..]
Dit is seksistisch, maar dat zal ik wel weer helemaal verkeerd hebben gelezen he, miss sly?quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 08:22 schreef Koekoekmakto het volgende:
[..]
Waarschijnlijk omdat vrouwen het normaal kunnen uitleggen. Die missen dat ijdeltuiterige, infantiliserende ondertoontje en respecteren de competenties van de ander wat meer.
Ben jij naar voren geschoven als de nationale woordvoerder van feministen Nederland? Maar ik denk niet dat je ver komt met de houding "we gaan het even allemaal haarfijn uitleggen net totdat jullie het goed doen terwijl we toekijken met de armpjes over elkaar"quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 08:49 schreef Adrian4 het volgende:
[..]
Dat “uitleggen” was niet bedoeld als “vrouwen moeten mannen vertellen hoe ze moeten denken”. Ik bedoel: maatschappelijke normen veranderen doordat we blijven benoemen wat er misgaat, waarom het een probleem is en waarom “zo is het nu eenmaal” geen argument is. En gezien de reacties in dit topic is dat nu juist blijkbaar nog steeds nodig.
Ik snap overigens heel goed dat het irritatie kan opwekken om steeds dezelfde discussie opnieuw aan te moeten horen als man zijnde. Maar als een onderwerp voor de ene groep al honderd keer besproken is en voor een andere groep nog steeds niet eens als probleem wordt herkend, dan is “we hebben het hier nu wel lang genoeg over gehad” misschien juist een aanwijzing dat we nog niet klaar zijn.
Dus ja: ik blijf het uitleggen. Net zolang totdat mannen begrijpen dat “ik zie het probleem niet” niet hetzelfde is als “er is geen probleem”.
Zeker, en ook nog eens geheel in het voordeel van de vrouwen. Laat dit een wijze les zijn en iets om mee aan de slag te gaan voor de mannen.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 08:56 schreef MultiBanaan het volgende:
[..]
Dit is seksistisch, maar dat zal ik wel weer helemaal verkeerd hebben gelezen he, miss sly?
Hoezo ben ik naar voren geschoven? 😅 Deze post is wel een makkelijke manier om niet in te gaan op mijn argumenten…quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 09:00 schreef MultiBanaan het volgende:
[..]
Ben jij naar voren geschoven als de nationale woordvoerder van feministen Nederland? Maar ik denk niet dat je ver komt met de houding "we gaan het even allemaal haarfijn uitleggen net totdat jullie het goed doen terwijl we toekijken met de armpjes over elkaar"
Equity stuurt op uitkomst en niet op gelijke kansen.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 01:16 schreef Adrian4 het volgende:
[..]
Hahahaha, “als je alleen competente mensen in een kabinet wilt hebben, is 100% vrouwelijk” een quote van Hedy d’Ancona.
Het gaat natuurlijk niet om een exacte verdeling die de maatschappij 1-op-1 weerspiegelt. Het gaat om selectie op basis van competentie. Maar als je daadwerkelijk alleen naar competentie kijkt, vind ik het wel heel opmerkelijk als de uitkomst structureel zo sterk afwijkt van de populatie. Je gaat mij namelijk niet vertellen dat de verhouding mensen met de juiste competenties bij witte mannen zoveel hoger ligt dan bij vrouwen, zwarte mensen of andere groepen.
Als 1 groep consequent veel sterker vertegenwoordigd is in posities waarvoor je zegt uitsluitend op kwaliteit te selecteren, lijkt het me juist logisch om je af te vragen welke andere selectiecriteria er blijkbaar ook meespelen.
Dat is natuurlijk niet waar. Vrouwen zijn net zo goed in staat om dat te doen. Het zijn soms net mensen!quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 08:22 schreef Koekoekmakto het volgende:
[..]
Waarschijnlijk omdat vrouwen het normaal kunnen uitleggen. Die missen dat ijdeltuiterige, infantiliserende ondertoontje en respecteren de competenties van de ander wat meer.
Dit topic kon ik vanaf het begin al niet serieus nemen omdat het zo seksistisch isquote:Op zaterdag 22 augustus 2026 01:29 schreef Adrian4 het volgende:
[..]
En juist dat vind ik zo’n frustrerende opmerking. “We gaan er toch niet uitkomen” en “het evolutionaire probleem der seksen” alsof dit allemaal een onveranderlijk natuurverschijnsel is waar we ons maar bij neer moeten leggen.
Het is juist nodig om dit steeds opnieuw te bespreken. Niet omdat we na 37 reeksen ineens een magische oplossing hebben, maar omdat maatschappelijke normen veranderen doordat we dingen blijven benoemen, bevragen en uitleggen. Tot het uiteindelijk niet meer als normaal wordt gezien. En dat uitleggen is echt nodig aan de posts in dit topic te zien.
En dat laatste: “uiteindelijk krijgt een man of vrouw een partner die het verdient en wenst” vind ik eerlijk gezegd een nogal nare gedachte. Alsof iemand die in een slechte relatie terechtkomt dat op de een of andere manier verdiend heeft. Mensen verdienen sowieso geen mishandeling, intimidatie of grensoverschrijdend gedrag!
Toch zijn er ook gewoon dingen die men blijft uitleggen, maar die gewoon niet waar zijn, of in ieder geval betwistbaar.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 08:49 schreef Adrian4 het volgende:
[..]
Dat “uitleggen” was niet bedoeld als “vrouwen moeten mannen vertellen hoe ze moeten denken”. Ik bedoel: maatschappelijke normen veranderen doordat we blijven benoemen wat er misgaat, waarom het een probleem is en waarom “zo is het nu eenmaal” geen argument is. En gezien de reacties in dit topic is dat nu juist blijkbaar nog steeds nodig.
Ik snap overigens heel goed dat het irritatie kan opwekken om steeds dezelfde discussie opnieuw aan te moeten horen als man zijnde. Maar als een onderwerp voor de ene groep al honderd keer besproken is en voor een andere groep nog steeds niet eens als probleem wordt herkend, dan is “we hebben het hier nu wel lang genoeg over gehad” misschien juist een aanwijzing dat we nog niet klaar zijn.
Dus ja: ik blijf het uitleggen. Net zolang totdat mannen begrijpen dat “ik zie het probleem niet” niet hetzelfde is als “er is geen probleem”.
Het ‘blijven uitleggen’ suggereert ook dat je het beter weet. Wat dat betreft is het dus exact als mansplaining, een top-down houding.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 09:00 schreef MultiBanaan het volgende:
[..]
Ben jij naar voren geschoven als de nationale woordvoerder van feministen Nederland? Maar ik denk niet dat je ver komt met de houding "we gaan het even allemaal haarfijn uitleggen net totdat jullie het goed doen terwijl we toekijken met de armpjes over elkaar"
En met de toon van @Adrian4 was dan ook niets mis. De reacties van een aantal mannen zijn dan wel weer exemplarisch.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 09:24 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk niet waar. Vrouwen zijn net zo goed in staat om dat te doen. Het zijn soms net mensen!
Ik heb vaak genoeg vrouwen horen zeggen "ja, maar jullie mannen snappen dat toch niet"quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 02:35 schreef Regilio_ het volgende:
[..]
Een 'hunnie ook' zegt dan weer niets over de mate waarin deze betweterigheid voorkomt. Regilio ziet het gewoon goed. Je leest zelden iets over womansplainers. Hoe zou dat toch komen? 🤔quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 09:24 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk niet waar. Vrouwen zijn net zo goed in staat om dat te doen. Het zijn soms net mensen!
Omdat je spreekt als een woordvoerder die alle vrouwen vertegenwoordigd. Stonden er argumenten dan, er stond vooral dat mannen braaf moeten zitten en luisteren naar vrouwen totdat het ze het naar hun smaak goed doenquote:Op zaterdag 22 augustus 2026 09:14 schreef Adrian4 het volgende:
[..]
Hoezo ben ik naar voren geschoven? 😅 Deze post is wel een makkelijke manier om niet in te gaan op mijn argumenten…
Ik moet ook eigenlijk gewoon stoppen met dit topic. Ik dacht, ik ga eens ergens anders lurken. Maar dan zie ik allemaal dingen gezegd worden die niet kloppen en dan staat mijn geweten niet toe om niets te zeggen… gruwelijk frustrerend
Wij van Wc-eend, adviseren Wc-eendquote:Op zaterdag 22 augustus 2026 09:38 schreef miss_sly het volgende:
[..]
En met de toon van @:Adrian24 was dan ook niets mis. De reacties van een aantal mannen zijn dan wel weer exemplarisch.
Jammer, laat je niet afblaffen. Je schrijft interessante dingen. Maar als je liever ergens anders wilt typen is dat zeker te respecteren.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 09:14 schreef Adrian4 het volgende:
[..]
Hoezo ben ik naar voren geschoven? 😅 Deze post is wel een makkelijke manier om niet in te gaan op mijn argumenten…
Ik moet ook eigenlijk gewoon stoppen met dit topic. Ik dacht, ik ga eens ergens anders lurken. Maar dan zie ik allemaal dingen gezegd worden die niet kloppen en dan staat mijn geweten niet toe om niets te zeggen… gruwelijk frustrerend
Nou, als je een post begint met hahahaha, dan valt dat toch wel te betwisten.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 09:38 schreef miss_sly het volgende:
[..]
En met de toon van @:Adrian24 was dan ook niets mis. De reacties van een aantal mannen zijn dan wel weer exemplarisch.
Het gebruik van mansplaining is vooral ook in zwang om de ander de mond te snoeren. Net zoals ‘witte mannen’ over bepaalde onderwerpen hun mond moeten houden, etc.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 09:40 schreef Koekoekmakto het volgende:
[..]
Een 'hunnie ook' zegt dan weer niets over de mate waarin deze betweterigheid voorkomt. Regilio ziet het gewoon goed. Je leest zelden iets over womansplainers. Hoe zou dat toch komen? 🤔
Omdat mannen daar over het algemeen niet zo'nm punt van makenquote:Op zaterdag 22 augustus 2026 09:40 schreef Koekoekmakto het volgende:
[..]
Een 'hunnie ook' zegt dan weer niets over de mate waarin deze betweterigheid voorkomt. Regilio ziet het gewoon goed. Je leest zelden iets over womansplainers. Hoe zou dat toch komen? 🤔
Maar dat kan toch ook?. Dat het bevattingsvermogen tekort schiet. Of dat het uitlegvermogen tekort schiet. Of het inschattingsvermogen van zender over het bevattingsvermogen van de ontvanger. Of ...quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 09:39 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ik heb vaak genoeg vrouwen horen zeggen "ja, maar jullie mannen snappen dat toch niet"
De uitleggers die uitleg krijgen gaan juist eerder steigeren imo.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 09:49 schreef MultiBanaan het volgende:
[..]
Omdat mannen daar over het algemeen niet zo'n punt van maken
Je vergeet de mogelijkheid dat degene die klaagt over dat de ander het niet snapt gewoon ongelijk heeft, of een feit met een mening verwart, of…quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 09:52 schreef Koekoekmakto het volgende:
[..]
Maar dat kan toch ook?. Dat het bevattingsvermogen tekort schiet. Of dat het uitlegvermogen tekort schiet. Of het inschattingsvermogen van zender over het bevattingsvermogen van de ontvanger. Of ...
Relativeren is heerlijk. Ik zeg het je.
Uitleggen is een term voor in het klaslokaalquote:Op zaterdag 22 augustus 2026 09:55 schreef Koekoekmakto het volgende:
[..]
De uitleggers die uitleg krijgen gaan juist eerder steigeren imo.
'It difficult to fill a cup that is already full' - Tjahik
Nee, het is niet 'om de mond te snoeren'. Het is enkel om aan te geven dat iemand zijn betweterigheid overkookt. Het is meer om de verhoudingen gelijkwaardiger te maken. Een correctie op vorm.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 09:49 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het gebruik van mansplaining is vooral ook in zwang om de ander de mond te snoeren. Net zoals ‘witte mannen’ over bepaalde onderwerpen hun mond moeten houden, etc.
De groepen bij wie deze tactieken in zwang zijn, zijn nu eenmaal niet echt geneigd om een vrouw de mond te snoeren. Tenzij TERF, wat feitelijk hetzelfde gebruikt wordt als mansplaining.
Dat 'vergat' ik niet. Dat was het inschattingsvermogen dat tekort schiet. Maar nuanceren heeft altijd het probleem van incompleetheid. Stellig blijft gezellig.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 09:57 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Je vergeet de mogelijkheid dat degene die klaagt over dat de ander het niet snapt gewoon ongelijk heeft, of een feit met een mening verwart, of…
"Je lult maar een eind aan" - miss.slyquote:Op zaterdag 22 augustus 2026 10:11 schreef Koekoekmakto het volgende:
[..]
Dat 'vergat' ik niet. Dat was het inschattingsvermogen dat tekort schiet. Maar nuanceren heeft altijd het probleem van incompleetheid. Stellig blijft gezellig.
En uitleg 'klagen' noemen is imo behoorlijk gekleurd. Net als het idee van incompetentie (niet snappen, ongelijk hebben). Op deze manier sta je niet echt open voor de ander meer.
Wat het punt bewijst van onze gerespecteerde Tjahik.
Wat knap dat jij beter weet hoe ik het gebruikt zie worden…quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 10:06 schreef Koekoekmakto het volgende:
Nee, het is niet 'om de mond te snoeren'.
Zal ik zeker blijven doen. Doei doei.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 10:19 schreef MultiBanaan het volgende:
[..]
"Je lult maar een eind aan" - miss.sly
Knap hè. Ik lees 'de mond snoeren' en reageer 'op de mond snoeren'. Ik lees 'klagen' en reageer op 'klagen'. Moet niet gekker worden op een discussieforum.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 10:21 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Wat knap dat jij beter weet hoe ik het gebruikt zie worden…
Het nadeel hiervan is dat het te pas en te onpas wordt ingezet om het ongelijk en de onzin van vrouwen aan te duiden, want de term wordt soms ook gebruikt om een man de mond te snoeren, dus hoeven we er verder niets mee.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 09:49 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het gebruik van mansplaining is vooral ook in zwang om de ander de mond te snoeren. Net zoals ‘witte mannen’ over bepaalde onderwerpen hun mond moeten houden, etc.
Net zo goed kun de ander (of ik dat nou ben, of @Koekoekmakto of wie dan ook) het ook op een andere manier gebruikt zien worden als jij.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 10:21 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Wat knap dat jij beter weet hoe ik het gebruikt zie worden…
Dat is een daadwerkelijke quote die een keer hier is gebruikt, dat is geen verzonnen smaad ofzo.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 10:59 schreef Droopie het volgende:
Zullen we het quoten houden bij quoten, en geen tegeltjeswijsheden maken met andermans naam erop.
Bedankt
Dat komt omdat het in beginsel al een problematische term is. Het kan en wordt in tal van verschillende situaties worden ingezet, terwijl in werkelijkheid de grenzen veel vager zijn dan een snel uitgedeelde aantijging als mansplaining. Soms terecht, soms onterecht, maar het is per definitie een soort veroordeling, een vonnis uit het wetboek van sociaal recht, en of het terecht is of niet, gaat eigenlijk verloren want de rechter is ook de jury en de beul. "Jij hebt je schuldig gemaakt aan mansplaining" klinkt veel heftiger dan het eigenlijk isquote:Op zaterdag 22 augustus 2026 10:47 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het nadeel hiervan is dat het te pas en te onpas wordt ingezet om het ongelijk en de onzin van vrouwen aan te duiden, want de term wordt soms ook gebruikt om een man de mond te snoeren, dus hoeven we er verder niets mee.
De hakken hoeven niet per se in het zand vanwege een bepaalde term.
Vind je de term constructief?quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 10:47 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het nadeel hiervan is dat het te pas en te onpas wordt ingezet om het ongelijk en de onzin van vrouwen aan te duiden, want de term wordt soms ook gebruikt om een man de mond te snoeren, dus hoeven we er verder niets mee.
De hakken hoeven niet per se in het zand vanwege een bepaalde term.
Ken je de oorsprong van de term?quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 11:30 schreef MultiBanaan het volgende:
[..]
Dat komt omdat het in beginsel al een problematische term is. Het kan en wordt in tal van verschillende situaties worden ingezet, terwijl in werkelijkheid de grenzen veel vager zijn dan een snel uitgedeelde aantijging als mansplaining. Soms terecht, soms onterecht, maar het is per definitie een soort veroordeling, een vonnis uit het wetboek van sociaal recht, en of het terecht is of niet, gaat eigenlijk verloren want de rechter is ook de jury en de beul. "Jij hebt je schuldig gemaakt aan mansplaining" klinkt veel heftiger dan het eigenlijk is
Ben jij nu mansplaining aan het mansplainen?quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 11:30 schreef MultiBanaan het volgende:
[..]
Dat komt omdat het in beginsel al een problematische term is. Het kan en wordt in tal van verschillende situaties worden ingezet, terwijl in werkelijkheid de grenzen veel vager zijn dan een snel uitgedeelde aantijging als mansplaining. Soms terecht, soms onterecht, maar het is per definitie een soort veroordeling, een vonnis uit het wetboek van sociaal recht, en of het terecht is of niet, gaat eigenlijk verloren want de rechter is ook de jury en de beul. "Jij hebt je schuldig gemaakt aan mansplaining" klinkt veel heftiger dan het eigenlijk is
Natuurlijk bestaat het. Anders was dat woord niet verzonnen. Maar verder: zie hierboven.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 10:51 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Net zo goed kun de ander (of ik dat nou ben, of @:Koekoekmakto of wie dan ook) het ook op een andere manier gebruikt zien worden als jij.
Met je post geef je een beetje het idee dat je niet geloof dat 'mansplainen' bestaat. Is dat zo?
Zie mijn andere reactie. Dat een termquote:Op zaterdag 22 augustus 2026 12:03 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Vind je de term constructief?
Ik niet.
En nog belangrijker: de officiële betekenis is dat een man tegen een vrouw neerbuigend iets uitlegt terwijl die vrouw minstens zoveel of zelfs meer van dat onderwerp af weet.
Maar het wordt gewoon in de praktijk vooral gebruikt door een bepaald type mens die simpelweg het niet eens is met wat een man zegt.
Dat is wat ik zie iig.
Nou ben je onbedoeld aan het bewijzen dat mansplaining geregeld ten onrechte wordt gebruikt.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 12:04 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Ben jij nu mansplaining aan het mansplainen?
Wie zegt dat het onbedoeld was?quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 12:06 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nou ben je onbedoeld aan het bewijzen dat mansplaining geregeld ten onrechte wordt gebruikt.
Ik zal er ook niet op aanslaan als die correct wordt gebruikt.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 12:06 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Zie mijn andere reactie. Dat een term
Niet altijd correct wordt gebruikt, betekent niet dat het nooit gebeurt.
Ik vind heel veel termen en reacties niet constructief. Wil niet zeggen dat ze soms niet op hun plek kunnen zijn.
Ik wilde het net opmerkenquote:Op zaterdag 22 augustus 2026 12:10 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik zal er ook niet op aanslaan als die correct wordt gebruikt.
Het is lang geleden dat ik dat zag. Maar dat komt ook omdat de term inmiddels zo’n grijsgedraaide plaat is dat het vervangen is door andere beschuldigingen (tegenwoordig zit ik vooral de fragiliteitsverklaring van witte mannen (recent zag ik dat nog gebruikt worden tegen een Zwarte vrouw, moest ik wel om lachen), of ‘witte man reageert emotioneel’, wat dan kennelijk beledigend moet zijn ofzo.
(Ja, ik zit teveel op SM)
Ik gebruik dat woord zelfs nooit in het dagelijkse leven.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 12:13 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik wilde het net opmerken
SM zijn wel het vergif van deze tijd, en wat je daar ( wel) ziet, zegt erg weinig over de echte wereld.
Al die termen, ik kom ze allemaal nauwelijks tegen. Op Twitter zie ik nog weleens van die polariserende posts voorbijkomen, maar die sla ik over op basis van “polariserend, niet interessant, en doorrr”.
Kijk, en dat noem ik constructief: de persoon zelf aanspreken op zijn gedrag zonder te verwijzen naar volstrekt irrelevante kenmerken als piemeldragerij.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 12:25 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Ik gebruik dat woord zelfs nooit in het dagelijkse leven.
Hoop en al: zijt ge mij nu echt aan het uitleggen hoe ik een band moet wisselen alsof ik een kientje ben?
quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 12:25 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Hoop en al: zijt ge mij nu echt aan het uitleggen hoe ik een band moet wisselen alsof ik een kientje ben?
Dat heeft niks met emancipatie te maken.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 12:33 schreef Droopie het volgende:
[..]mijn papa zei vroeger, emancipatie houd op bij het wisselen van een autoband
* doet voorzichtig onder de dekens kruipen
Ik ken de oorsprong. Maar dat was mijn punt niet. Vind het alleen een overbodige term, gewoon strak communiceren is nog altijd beter dan iemand een term onder de neus houden alsof de hele lading daarmee gedekt is.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 12:03 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ken je de oorsprong van de term?
Daarnaast: het feit dat een term of woord niet altijd correct gebruikt wordt, maakt niet dat het geen bestaansrecht heeft of er nooit sprake van is.
Of iets door een ander als heftig of minder heftig wordt ervaren, is niet aan jou. Dat is precies een van de problemen: als een vrouw opmerkt dat ze iets ervaart, zijn er altijd mannen die komen vertellen dat dat niet waar is, niet helemaal klopt, of niet zo erg is als ze het ervaart.
En dat geldt helaas niet alleen voor mannen en vrouwen, maar is een groter probleem in onze maatschappij. Empathie, invoelend zijn, medeleven, allemaal meer veel minder aanwezig. Vooral bezig met zichzelf, niet met de ander.
Ook in dit topic zou het toch ook eens mooi zijn als er eens meer mannen dan die enkeleling (you know who you are) zouden zijn die ook eens erkennen dat er best eens wat waarheid kan zitten in de ervaringen van vrouwen in plaats van ze allemaal te nuanceren, relativeren of zelfs volledig negeren en afdoen als nonsens of met een “ja maar jullie/zij/“.
Nuja eigenlijk net niet he?quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 12:33 schreef Droopie het volgende:
[..]mijn papa zei vroeger, emancipatie houd op bij het wisselen van een autoband
* doet voorzichtig onder de dekens kruipen
Zie nu pas dat ik dat wel heel erg in het Vlaams heb geschrevenquote:Op zaterdag 22 augustus 2026 12:25 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Ook genoeg mannen die de anwb bellen of de loodgieter.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 13:32 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Nuja eigenlijk net niet he?
Emancipatie, feminisme: zelfde rechten, zelfde plichten.
Ik wissel mijn banden, ik kruip in de riolering als de wc verstopt zit, ik hang mijn eigen dingen op,...
Je kan niet het één willen en het ander weigeren.
Klopt.. niet veel mannen kunnen nog echt klussen. En dat is helemaal niet erg, daar bestaan mensen voor die dat prima kunnen. De banen zijn veranderd, de normen ook. Dus als je als leek aan de klus gaat, dan is de kans groot dat het afgekeurd wordt.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 13:40 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ook genoeg mannen die de anwb bellen of de loodgieter.
Snap niet zo goed wat dat nou te maken heeft met emancipatie.
quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 14:05 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Klopt.. niet veel mannen kunnen nog echt klussen. En dat is helemaal niet erg, daar bestaan mensen voor die dat prima kunnen. De banen zijn veranderd, de normen ook. Dus als je als leek aan de klus gaat, dan is de kans groot dat het afgekeurd wordt.
Hetgeen mij dan wel eens stoort is vooral: jaaaa grote baas zijn, dat willen ze wel.. maar owee als ze klinkers moeten gaan leggen of rioleringen leeg moeten schuppen. Dan zie je ze niet? He? HE???
Euh... 90% van de mannen ook niet hè??
Hoeveel mannen ken je nog die alles zelf doen? Het gros sleutelt niet zelf meer en brengt z'n auto voor elk wiswasje naar de garage, of huurt een klusjesman in.quote:
Ik wil van alles lezen, en dat doe ik ook.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 12:38 schreef MultiBanaan het volgende:
[..]
Ik ken de oorsprong. Maar dat was mijn punt niet. Vind het alleen een overbodige term, gewoon strak communiceren is nog altijd beter dan iemand een term onder de neus houden alsof de hele lading daarmee gedekt is.
Empathie is een groot goed maar moet wel van twee kanten komen
En heb zat vaak in dit topic erkent dat er sommige problemen zijn, maar als je dat niet wilt lezen, prima hoor
Dat in dit topic de tendens zou zijn dat de meeste mannen vrouwenhatende seksisten zijn. Dat is zeker niet de tendens in dit topic. Als ik je vervolgens daarop wijs en zeg dat als dat is wat je uit dit topic haalt, je niet goed (begrijpend) leest, is jouw enige reactie:quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 19:36 schreef MultiBanaan het volgende:
[..]
En dan ga je mij verwijten dat ik niet lees en niet op een correcte manier reageer? Omdat mijn reactie op die laatste opmerking was dat je volstrekte nonsens kletst?quote:Net als Johan Derksen, dat is ook geen vrouwenhatende seksistquote:Op vrijdag 21 augustus 2026 19:55 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Als jij hier in dit topic alleen maar leest dat de meeste mannen vrouwenhatende seksisten zijn, kun je niet begrijpend lezen of heb je niet goed gelezen.
Er zijn maar heel weinig mensen die dat woord in het dagelijks leven gebruiken. Net zoals een heleboel van die woorden en termen die vooral gebruikt worden oniine in polariserende posts die erop gericht zijn schade aan te richten, mensen uit elkaar te drijven, op te hitsen.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 12:25 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
De ANWB bellen om wielen te wisselen? Dat lijkt mij niet.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 13:40 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ook genoeg mannen die de anwb bellen of de loodgieter.
Snap niet zo goed wat dat nou te maken heeft met emancipatie.
Varieert hoor, lekke band op de snelweg. Anwb bellen of 112 (ja dat mogen we op de ring van rotterdam)quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 19:20 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
De ANWB bellen om wielen te wisselen? Dat lijkt mij niet.
Ik denk dat het vrij veilig is om te zeggen dat het meer geaccepteerd is om te zeggen als vrouw dat je dat soort dingen niet kan, dan het is om te zeggen als man dat je niet kan strijken.
Voor beiden geldt: geen zin an. Wielen verwisselen is simpel. Strijken ook.
En dan ga je mij verwijten dat ik niet lees en niet op een correcte manier reageer? Omdat mijn reactie op die laatste opmerking was dat je volstrekte nonsens kletst?quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 16:11 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik wil van alles lezen, en dat doe ik ook.
Jij klaagt hier
[..]
Dat in dit topic de tendens zou zijn dat de meeste mannen vrouwenhatende seksisten zijn. Dat is zeker niet de tendens in dit topic. Als ik je vervolgens daarop wijs en zeg dat als dat is wat je uit dit topic haalt, je niet goed (begrijpend) leest, is jouw enige reactie:
[..]
Langs de snelweg is een veiligheidsaspect.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 19:23 schreef Droopie het volgende:
[..]
Varieert hoor, lekke band op de snelweg. Anwb bellen of 112 (ja dat mogen we op de ring van rotterdam)
Thuis zou ik het wel zelf verwisselen, denk ik *kuch*
en goed strijken moet je ook maar willen, sterker nog, heb niet eens een strijkijzer, nergens voor nodig in mijn wereldje
Misschien zeg je het wel goed, geen zin in, of andere prioriteit hebben...gemak dient de mens.
Ik denk dat jij de 'jeugd' overschat.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 19:20 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik denk dat het vrij veilig is om te zeggen dat het meer geaccepteerd is om te zeggen als vrouw dat je dat soort dingen niet kan, dan het is om te zeggen als man dat je niet kan strijken.
Kan best strijken, heb er alleen geen zin in.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 19:20 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Strijken is niet zo moeilijk, maar is helaas wel een noodzakelijk kwaad als je vaak overhemden en chino's e.d. draagt.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 19:23 schreef Droopie het volgende:
en goed strijken moet je ook maar willen, sterker nog, heb niet eens een strijkijzer, nergens voor nodig in mijn wereldje
Ik denk ook dat heel veel thuis niet meer geleerd wordt.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 19:20 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Als mijn dochters oud genoeg zijn leer ik het hen gewoon hoor.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 19:43 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Ik denk dat jij de 'jeugd' overschat.
Tuurlijk kan jij dat.
Ik denk dat voor de meesten geldt dat met de juiste incentive ze het ineens prima weten. Anders zoeken ze maar op YouTube hoe het moet.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 19:56 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Kan best strijken, heb er alleen geen zin in.
Kan strijken, wassen, afwassen, koken, stofzuigen, dweilen, ramen lappen, tuinieren, stoffen, boodschappen doen, naaien etc. Heb ik geen vrouw voor nodig.
Vind het verder overigens niet noemenswaardig dat ik dat kan, het is doodsimpel. Vind het bizar dat er mannen zijn die dat niet kunnen, maar blijkbaar lopen er een hoop achterlijke mongolen rond.
O, nee… hier moeten ze meehelpen met alles wat ze kunnen. Ook als de fiets stukgaat.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 20:27 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik denk ook dat heel veel thuis niet meer geleerd wordt.
Toen ik naar de middelbare school ging, moest ik iedere dag 15 km fietsen, enkele reis. Mijn ouders leerden me toen om mijn band te plakken en de ketting erop te leggen als die eraf ging. Eerlijk is eerlijk: dat hebben we onze dochter niet geleerd toen ze naar de middelbare school ging, omdat we het zelf ook niet meer doen. We wonen vlakbij een fietsenmaker, die kan het veel beter
Huishouden idem, vrees ik. Ik heb mijn dochter geprobeerd een en ander aan te leren, maar dat wilde nog niet zo erg. Tot ze vorig jaar op campus ging wonen en zelf haar was moest doen en met de overige floor mates hun verdieping en kamers schoon en opgeruimd moeten houden. Vreemde ogen dwingen, denk ik. In het begin belde ze nog wel met vragen hoe dingen moeten, maar inmiddels zit dat er wel in.
Maar we zijn tegenwoordig ook wel gemakzuchtiger, allemaal. Heel veel mensen (zowel gezinnen, als stellen, als singles) hebben een schoonmaker, lijkt het.
Magnetron en fatsoenlijke maaltijd... does not computequote:Op zaterdag 22 augustus 2026 20:34 schreef VEM2012 het volgende:
Ik weet nog dat mijn oma overleed en mijn opa geleerd moest worden om de magnetron te bedienen. Zo sneu dat je ineens afhankelijk bent van anderen om een fatsoenlijke maaltijd voorgeschoteld te krijgen.
Ik bedoelde dat hij afhankelijk was van de dagen dat hij dan wel bij ons, dan wel bij een van zijn andere dochters mocht mee eten.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 20:55 schreef nelaeryn het volgende:
[..]
Magnetron en fatsoenlijke maaltijd... does not compute
Ik vind koken juist een basisvaardigheid als man zijnde. Beetje afhankelijk van anderen zijn voor fatsoenlijk vers gekookt eten, moet er niet aan denken. Je hoeft geen Gordon Ramsay te zijn, maar wat pasta, piepers of rijst en wat groente en vlees bereiden is echt niet zo moeilijk.
Als je die fiets zelf repareert wel inderdaad. Maar wij zijn van die mensen die die fiets zelf ook wegbrengen. Al in geen dertig jaar meer een band geplakt.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 20:42 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
O, nee… hier moeten ze meehelpen met alles wat ze kunnen. Ook als de fiets stukgaat.
Er zal ook gewerkt moeten gaan worden zodra ze die leeftijd hebben.
Vinden ze niet altijd even leuk. Sommige dingen wel, zoals koken. Schoonmaken daarentegen…
Tip: non iron en easy iron overhemden kun je na het wassen direct met een kledinghanger ophangen. Dan drogen ze en strijken ze zichzelf. Ze zijn wel duurder in aanschaf. Met broeken doe ik hetzelfde. Strijken is echt niet noodzakelijk.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 20:09 schreef nelaeryn het volgende:
[..]
Strijken is niet zo moeilijk, maar is helaas wel een noodzakelijk kwaad als je vaak overhemden en chino's e.d. draagt.
Heb er wel een aantal. Maar ook die moet je wel even strijken wil je echt een smet- en kreukloos overhemd hebben. It's all in the details, after allquote:Op zaterdag 22 augustus 2026 21:31 schreef Groepfunder het volgende:
Tip: non iron en easy iron overhemden kun je na het wassen direct met een kledinghanger ophangen. Dan drogen ze en strijken ze zichzelf. Ze zijn wel duurder in aanschaf. Met broeken doe ik hetzelfde. Strijken is echt niet noodzakelijk.
Ik wou net zeggen, want dat is mijn ervaring ook idd.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 21:59 schreef nelaeryn het volgende:
[..]
Heb er wel een aantal. Maar ook die moet je wel even strijken wil je echt een smet- en kreukloos overhemd hebben. It's all in the details, after all
Mijn collega's waren juist hogelijk verbaasd toen ik hen vertelde mijn overhemden nooit te strijken. Die zagen het niet.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 21:59 schreef nelaeryn het volgende:
Heb er wel een aantal. Maar ook die moet je wel even strijken wil je echt een smet- en kreukloos overhemd hebben. It's all in the details, after all
Maar ze roken het wel?quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 22:14 schreef Groepfunder het volgende:
Mijn collega's waren juist hogelijk verbaasd toen ik hen vertelde mijn overhemden nooit te strijken. Die zagen het niet.
Hoe kom je erbij dat een wiel verwisselen simpel is?quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 19:20 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |