abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 22 augustus 2026 @ 10:25:16 #251
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221626659
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 10:21 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Wat knap dat jij beter weet hoe ik het gebruikt zie worden…
Knap hè. Ik lees 'de mond snoeren' en reageer 'op de mond snoeren'. Ik lees 'klagen' en reageer op 'klagen'. Moet niet gekker worden op een discussieforum.
"Doe maar gek, want er zijn al genoeg gewone mensen" - Ted Langenbach
pi_221626846
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 09:49 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Het gebruik van mansplaining is vooral ook in zwang om de ander de mond te snoeren. Net zoals ‘witte mannen’ over bepaalde onderwerpen hun mond moeten houden, etc.

Het nadeel hiervan is dat het te pas en te onpas wordt ingezet om het ongelijk en de onzin van vrouwen aan te duiden, want de term wordt soms ook gebruikt om een man de mond te snoeren, dus hoeven we er verder niets mee.
De hakken hoeven niet per se in het zand vanwege een bepaalde term.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_221626884
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 10:21 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Wat knap dat jij beter weet hoe ik het gebruikt zie worden…
Net zo goed kun de ander (of ik dat nou ben, of @Koekoekmakto of wie dan ook) het ook op een andere manier gebruikt zien worden als jij.

Met je post geef je een beetje het idee dat je niet geloof dat 'mansplainen' bestaat. Is dat zo?
  Moderator zaterdag 22 augustus 2026 @ 10:59:46 #254
38824 crew  Droopie
pi_221626944
Zullen we het quoten houden bij quoten, en geen tegeltjeswijsheden maken met andermans naam erop.

Bedankt
Hell To The Liars
pi_221626995
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 10:59 schreef Droopie het volgende:
Zullen we het quoten houden bij quoten, en geen tegeltjeswijsheden maken met andermans naam erop.

Bedankt
Dat is een daadwerkelijke quote die een keer hier is gebruikt, dat is geen verzonnen smaad ofzo.
pi_221627103
quote:
7s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 10:47 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Het nadeel hiervan is dat het te pas en te onpas wordt ingezet om het ongelijk en de onzin van vrouwen aan te duiden, want de term wordt soms ook gebruikt om een man de mond te snoeren, dus hoeven we er verder niets mee.
Dat komt omdat het in beginsel al een problematische term is. Het kan en wordt in tal van verschillende situaties worden ingezet, terwijl in werkelijkheid de grenzen veel vager zijn dan een snel uitgedeelde aantijging als mansplaining. Soms terecht, soms onterecht, maar het is per definitie een soort veroordeling, een vonnis uit het wetboek van sociaal recht, en of het terecht is of niet, gaat eigenlijk verloren want de rechter is ook de jury en de beul. "Jij hebt je schuldig gemaakt aan mansplaining" klinkt veel heftiger dan het eigenlijk is
pi_221627433
quote:
7s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 10:47 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Vind je de term constructief?

Ik niet.

En nog belangrijker: de officiële betekenis is dat een man tegen een vrouw neerbuigend iets uitlegt terwijl die vrouw minstens zoveel of zelfs meer van dat onderwerp af weet.

Maar het wordt gewoon in de praktijk vooral gebruikt door een bepaald type mens die simpelweg het niet eens is met wat een man zegt.

Dat is wat ik zie iig.
pi_221627434
quote:
10s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 11:30 schreef MultiBanaan het volgende:

[..]
Dat komt omdat het in beginsel al een problematische term is. Het kan en wordt in tal van verschillende situaties worden ingezet, terwijl in werkelijkheid de grenzen veel vager zijn dan een snel uitgedeelde aantijging als mansplaining. Soms terecht, soms onterecht, maar het is per definitie een soort veroordeling, een vonnis uit het wetboek van sociaal recht, en of het terecht is of niet, gaat eigenlijk verloren want de rechter is ook de jury en de beul. "Jij hebt je schuldig gemaakt aan mansplaining" klinkt veel heftiger dan het eigenlijk is
Ken je de oorsprong van de term?

Daarnaast: het feit dat een term of woord niet altijd correct gebruikt wordt, maakt niet dat het geen bestaansrecht heeft of er nooit sprake van is.

Of iets door een ander als heftig of minder heftig wordt ervaren, is niet aan jou. Dat is precies een van de problemen: als een vrouw opmerkt dat ze iets ervaart, zijn er altijd mannen die komen vertellen dat dat niet waar is, niet helemaal klopt, of niet zo erg is als ze het ervaart.
En dat geldt helaas niet alleen voor mannen en vrouwen, maar is een groter probleem in onze maatschappij. Empathie, invoelend zijn, medeleven, allemaal meer veel minder aanwezig. Vooral bezig met zichzelf, niet met de ander.

Ook in dit topic zou het toch ook eens mooi zijn als er eens meer mannen dan die enkeleling (you know who you are) zouden zijn die ook eens erkennen dat er best eens wat waarheid kan zitten in de ervaringen van vrouwen in plaats van ze allemaal te nuanceren, relativeren of zelfs volledig negeren en afdoen als nonsens of met een “ja maar jullie/zij/“.
  Moderator zaterdag 22 augustus 2026 @ 12:04:05 #259
441859 crew  Lenny77
pi_221627441
quote:
10s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 11:30 schreef MultiBanaan het volgende:

[..]
Ben jij nu mansplaining aan het mansplainen? :P
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_221627447
quote:
7s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 10:51 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Net zo goed kun de ander (of ik dat nou ben, of @:Koekoekmakto of wie dan ook) het ook op een andere manier gebruikt zien worden als jij.

Met je post geef je een beetje het idee dat je niet geloof dat 'mansplainen' bestaat. Is dat zo?
Natuurlijk bestaat het. Anders was dat woord niet verzonnen. Maar verder: zie hierboven.
pi_221627457
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 12:03 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Vind je de term constructief?

Ik niet.

En nog belangrijker: de officiële betekenis is dat een man tegen een vrouw neerbuigend iets uitlegt terwijl die vrouw minstens zoveel of zelfs meer van dat onderwerp af weet.

Maar het wordt gewoon in de praktijk vooral gebruikt door een bepaald type mens die simpelweg het niet eens is met wat een man zegt.

Dat is wat ik zie iig.
Zie mijn andere reactie. Dat een term
Niet altijd correct wordt gebruikt, betekent niet dat het nooit gebeurt.
Ik vind heel veel termen en reacties niet constructief. Wil niet zeggen dat ze soms niet op hun plek kunnen zijn.
pi_221627463
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 12:04 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Ben jij nu mansplaining aan het mansplainen? :P
Nou ben je onbedoeld aan het bewijzen dat mansplaining geregeld ten onrechte wordt gebruikt. ;)
  Moderator zaterdag 22 augustus 2026 @ 12:07:34 #263
441859 crew  Lenny77
pi_221627477
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 12:06 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Nou ben je onbedoeld aan het bewijzen dat mansplaining geregeld ten onrechte wordt gebruikt. ;)
Wie zegt dat het onbedoeld was? ;)
pi_221627505
quote:
7s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 12:06 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Zie mijn andere reactie. Dat een term
Niet altijd correct wordt gebruikt, betekent niet dat het nooit gebeurt.
Ik vind heel veel termen en reacties niet constructief. Wil niet zeggen dat ze soms niet op hun plek kunnen zijn.
Ik zal er ook niet op aanslaan als die correct wordt gebruikt.

Het is lang geleden dat ik dat zag. Maar dat komt ook omdat de term inmiddels zo’n grijsgedraaide plaat is dat het vervangen is door andere beschuldigingen (tegenwoordig zit ik vooral de fragiliteitsverklaring van witte mannen (recent zag ik dat nog gebruikt worden tegen een Zwarte vrouw, moest ik wel om lachen), of ‘witte man reageert emotioneel’, wat dan kennelijk beledigend moet zijn ofzo.

(Ja, ik zit teveel op SM) ;)
pi_221627507
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 12:07 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Wie zegt dat het onbedoeld was? ;)
Touché.
pi_221627538
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 12:10 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik zal er ook niet op aanslaan als die correct wordt gebruikt.

Het is lang geleden dat ik dat zag. Maar dat komt ook omdat de term inmiddels zo’n grijsgedraaide plaat is dat het vervangen is door andere beschuldigingen (tegenwoordig zit ik vooral de fragiliteitsverklaring van witte mannen (recent zag ik dat nog gebruikt worden tegen een Zwarte vrouw, moest ik wel om lachen), of ‘witte man reageert emotioneel’, wat dan kennelijk beledigend moet zijn ofzo.

(Ja, ik zit teveel op SM) ;)
Ik wilde het net opmerken :D

SM zijn wel het vergif van deze tijd, en wat je daar ( wel) ziet, zegt erg weinig over de echte wereld.
Al die termen, ik kom ze allemaal nauwelijks tegen. Op Twitter zie ik nog weleens van die polariserende posts voorbijkomen, maar die sla ik over op basis van “polariserend, niet interessant, en doorrr”.
  Moderator zaterdag 22 augustus 2026 @ 12:25:57 #267
441859 crew  Lenny77
pi_221627676
quote:
7s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 12:13 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik wilde het net opmerken :D

SM zijn wel het vergif van deze tijd, en wat je daar ( wel) ziet, zegt erg weinig over de echte wereld.
Al die termen, ik kom ze allemaal nauwelijks tegen. Op Twitter zie ik nog weleens van die polariserende posts voorbijkomen, maar die sla ik over op basis van “polariserend, niet interessant, en doorrr”.
Ik gebruik dat woord zelfs nooit in het dagelijkse leven.
Hoop en al: zijt ge mij nu echt aan het uitleggen hoe ik een band moet wisselen alsof ik een kientje ben?
pi_221627702
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 12:25 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Hoop en al: zijt ge mij nu echt aan het uitleggen hoe ik een band moet wisselen alsof ik een kientje ben?
Kijk, en dat noem ik constructief: de persoon zelf aanspreken op zijn gedrag zonder te verwijzen naar volstrekt irrelevante kenmerken als piemeldragerij.
  Moderator zaterdag 22 augustus 2026 @ 12:33:45 #269
38824 crew  Droopie
pi_221627735
quote:

[..]
:@ mijn papa zei vroeger, emancipatie houd op bij het wisselen van een autoband

* doet voorzichtig onder de dekens kruipen
Hell To The Liars
  zaterdag 22 augustus 2026 @ 12:38:12 #270
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_221627777
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 12:33 schreef Droopie het volgende:

[..]

Dat heeft niks met emancipatie te maken.
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_221627779
quote:
7s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 12:03 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ken je de oorsprong van de term?

Daarnaast: het feit dat een term of woord niet altijd correct gebruikt wordt, maakt niet dat het geen bestaansrecht heeft of er nooit sprake van is.

Of iets door een ander als heftig of minder heftig wordt ervaren, is niet aan jou. Dat is precies een van de problemen: als een vrouw opmerkt dat ze iets ervaart, zijn er altijd mannen die komen vertellen dat dat niet waar is, niet helemaal klopt, of niet zo erg is als ze het ervaart.
En dat geldt helaas niet alleen voor mannen en vrouwen, maar is een groter probleem in onze maatschappij. Empathie, invoelend zijn, medeleven, allemaal meer veel minder aanwezig. Vooral bezig met zichzelf, niet met de ander.

Ook in dit topic zou het toch ook eens mooi zijn als er eens meer mannen dan die enkeleling (you know who you are) zouden zijn die ook eens erkennen dat er best eens wat waarheid kan zitten in de ervaringen van vrouwen in plaats van ze allemaal te nuanceren, relativeren of zelfs volledig negeren en afdoen als nonsens of met een “ja maar jullie/zij/“.
Ik ken de oorsprong. Maar dat was mijn punt niet. Vind het alleen een overbodige term, gewoon strak communiceren is nog altijd beter dan iemand een term onder de neus houden alsof de hele lading daarmee gedekt is.
Empathie is een groot goed maar moet wel van twee kanten komen

En heb zat vaak in dit topic erkent dat er sommige problemen zijn, maar als je dat niet wilt lezen, prima hoor
  Moderator zaterdag 22 augustus 2026 @ 13:32:36 #272
441859 crew  Lenny77
pi_221628075
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 12:33 schreef Droopie het volgende:

[..]

Nuja eigenlijk net niet he?
Emancipatie, feminisme: zelfde rechten, zelfde plichten.
Ik wissel mijn banden, ik kruip in de riolering als de wc verstopt zit, ik hang mijn eigen dingen op,...
Je kan niet het één willen en het ander weigeren.
  Moderator zaterdag 22 augustus 2026 @ 13:33:35 #273
441859 crew  Lenny77
pi_221628080
quote:

[..]
Zie nu pas dat ik dat wel heel erg in het Vlaams heb geschreven :@ :D
  zaterdag 22 augustus 2026 @ 13:40:19 #274
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_221628118
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 13:32 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Nuja eigenlijk net niet he?
Emancipatie, feminisme: zelfde rechten, zelfde plichten.
Ik wissel mijn banden, ik kruip in de riolering als de wc verstopt zit, ik hang mijn eigen dingen op,...
Je kan niet het één willen en het ander weigeren.
Ook genoeg mannen die de anwb bellen of de loodgieter.
Snap niet zo goed wat dat nou te maken heeft met emancipatie.
Wie dit leest is een lezer van dit
  Moderator zaterdag 22 augustus 2026 @ 14:05:45 #275
441859 crew  Lenny77
pi_221628487
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 13:40 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Ook genoeg mannen die de anwb bellen of de loodgieter.
Snap niet zo goed wat dat nou te maken heeft met emancipatie.
Klopt.. niet veel mannen kunnen nog echt klussen. En dat is helemaal niet erg, daar bestaan mensen voor die dat prima kunnen. De banen zijn veranderd, de normen ook. Dus als je als leek aan de klus gaat, dan is de kans groot dat het afgekeurd wordt.

Hetgeen mij dan wel eens stoort is vooral: jaaaa grote baas zijn, dat willen ze wel.. maar owee als ze klinkers moeten gaan leggen of rioleringen leeg moeten schuppen. Dan zie je ze niet? He? HE???

Euh... 90% van de mannen ook niet hè??
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')