Knap hè. Ik lees 'de mond snoeren' en reageer 'op de mond snoeren'. Ik lees 'klagen' en reageer op 'klagen'. Moet niet gekker worden op een discussieforum.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 10:21 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Wat knap dat jij beter weet hoe ik het gebruikt zie worden…
Het nadeel hiervan is dat het te pas en te onpas wordt ingezet om het ongelijk en de onzin van vrouwen aan te duiden, want de term wordt soms ook gebruikt om een man de mond te snoeren, dus hoeven we er verder niets mee.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 09:49 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het gebruik van mansplaining is vooral ook in zwang om de ander de mond te snoeren. Net zoals ‘witte mannen’ over bepaalde onderwerpen hun mond moeten houden, etc.
Net zo goed kun de ander (of ik dat nou ben, of @Koekoekmakto of wie dan ook) het ook op een andere manier gebruikt zien worden als jij.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 10:21 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Wat knap dat jij beter weet hoe ik het gebruikt zie worden…
Dat is een daadwerkelijke quote die een keer hier is gebruikt, dat is geen verzonnen smaad ofzo.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 10:59 schreef Droopie het volgende:
Zullen we het quoten houden bij quoten, en geen tegeltjeswijsheden maken met andermans naam erop.
Bedankt
Dat komt omdat het in beginsel al een problematische term is. Het kan en wordt in tal van verschillende situaties worden ingezet, terwijl in werkelijkheid de grenzen veel vager zijn dan een snel uitgedeelde aantijging als mansplaining. Soms terecht, soms onterecht, maar het is per definitie een soort veroordeling, een vonnis uit het wetboek van sociaal recht, en of het terecht is of niet, gaat eigenlijk verloren want de rechter is ook de jury en de beul. "Jij hebt je schuldig gemaakt aan mansplaining" klinkt veel heftiger dan het eigenlijk isquote:Op zaterdag 22 augustus 2026 10:47 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het nadeel hiervan is dat het te pas en te onpas wordt ingezet om het ongelijk en de onzin van vrouwen aan te duiden, want de term wordt soms ook gebruikt om een man de mond te snoeren, dus hoeven we er verder niets mee.
De hakken hoeven niet per se in het zand vanwege een bepaalde term.
Vind je de term constructief?quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 10:47 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het nadeel hiervan is dat het te pas en te onpas wordt ingezet om het ongelijk en de onzin van vrouwen aan te duiden, want de term wordt soms ook gebruikt om een man de mond te snoeren, dus hoeven we er verder niets mee.
De hakken hoeven niet per se in het zand vanwege een bepaalde term.
Ken je de oorsprong van de term?quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 11:30 schreef MultiBanaan het volgende:
[..]
Dat komt omdat het in beginsel al een problematische term is. Het kan en wordt in tal van verschillende situaties worden ingezet, terwijl in werkelijkheid de grenzen veel vager zijn dan een snel uitgedeelde aantijging als mansplaining. Soms terecht, soms onterecht, maar het is per definitie een soort veroordeling, een vonnis uit het wetboek van sociaal recht, en of het terecht is of niet, gaat eigenlijk verloren want de rechter is ook de jury en de beul. "Jij hebt je schuldig gemaakt aan mansplaining" klinkt veel heftiger dan het eigenlijk is
Ben jij nu mansplaining aan het mansplainen?quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 11:30 schreef MultiBanaan het volgende:
[..]
Dat komt omdat het in beginsel al een problematische term is. Het kan en wordt in tal van verschillende situaties worden ingezet, terwijl in werkelijkheid de grenzen veel vager zijn dan een snel uitgedeelde aantijging als mansplaining. Soms terecht, soms onterecht, maar het is per definitie een soort veroordeling, een vonnis uit het wetboek van sociaal recht, en of het terecht is of niet, gaat eigenlijk verloren want de rechter is ook de jury en de beul. "Jij hebt je schuldig gemaakt aan mansplaining" klinkt veel heftiger dan het eigenlijk is
Natuurlijk bestaat het. Anders was dat woord niet verzonnen. Maar verder: zie hierboven.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 10:51 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Net zo goed kun de ander (of ik dat nou ben, of @:Koekoekmakto of wie dan ook) het ook op een andere manier gebruikt zien worden als jij.
Met je post geef je een beetje het idee dat je niet geloof dat 'mansplainen' bestaat. Is dat zo?
Zie mijn andere reactie. Dat een termquote:Op zaterdag 22 augustus 2026 12:03 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Vind je de term constructief?
Ik niet.
En nog belangrijker: de officiële betekenis is dat een man tegen een vrouw neerbuigend iets uitlegt terwijl die vrouw minstens zoveel of zelfs meer van dat onderwerp af weet.
Maar het wordt gewoon in de praktijk vooral gebruikt door een bepaald type mens die simpelweg het niet eens is met wat een man zegt.
Dat is wat ik zie iig.
Nou ben je onbedoeld aan het bewijzen dat mansplaining geregeld ten onrechte wordt gebruikt.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 12:04 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Ben jij nu mansplaining aan het mansplainen?
Wie zegt dat het onbedoeld was?quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 12:06 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nou ben je onbedoeld aan het bewijzen dat mansplaining geregeld ten onrechte wordt gebruikt.
Ik zal er ook niet op aanslaan als die correct wordt gebruikt.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 12:06 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Zie mijn andere reactie. Dat een term
Niet altijd correct wordt gebruikt, betekent niet dat het nooit gebeurt.
Ik vind heel veel termen en reacties niet constructief. Wil niet zeggen dat ze soms niet op hun plek kunnen zijn.
Ik wilde het net opmerkenquote:Op zaterdag 22 augustus 2026 12:10 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik zal er ook niet op aanslaan als die correct wordt gebruikt.
Het is lang geleden dat ik dat zag. Maar dat komt ook omdat de term inmiddels zo’n grijsgedraaide plaat is dat het vervangen is door andere beschuldigingen (tegenwoordig zit ik vooral de fragiliteitsverklaring van witte mannen (recent zag ik dat nog gebruikt worden tegen een Zwarte vrouw, moest ik wel om lachen), of ‘witte man reageert emotioneel’, wat dan kennelijk beledigend moet zijn ofzo.
(Ja, ik zit teveel op SM)
Ik gebruik dat woord zelfs nooit in het dagelijkse leven.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 12:13 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik wilde het net opmerken
SM zijn wel het vergif van deze tijd, en wat je daar ( wel) ziet, zegt erg weinig over de echte wereld.
Al die termen, ik kom ze allemaal nauwelijks tegen. Op Twitter zie ik nog weleens van die polariserende posts voorbijkomen, maar die sla ik over op basis van “polariserend, niet interessant, en doorrr”.
Kijk, en dat noem ik constructief: de persoon zelf aanspreken op zijn gedrag zonder te verwijzen naar volstrekt irrelevante kenmerken als piemeldragerij.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 12:25 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Ik gebruik dat woord zelfs nooit in het dagelijkse leven.
Hoop en al: zijt ge mij nu echt aan het uitleggen hoe ik een band moet wisselen alsof ik een kientje ben?
quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 12:25 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Hoop en al: zijt ge mij nu echt aan het uitleggen hoe ik een band moet wisselen alsof ik een kientje ben?
Dat heeft niks met emancipatie te maken.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 12:33 schreef Droopie het volgende:
[..]mijn papa zei vroeger, emancipatie houd op bij het wisselen van een autoband
* doet voorzichtig onder de dekens kruipen
Ik ken de oorsprong. Maar dat was mijn punt niet. Vind het alleen een overbodige term, gewoon strak communiceren is nog altijd beter dan iemand een term onder de neus houden alsof de hele lading daarmee gedekt is.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 12:03 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ken je de oorsprong van de term?
Daarnaast: het feit dat een term of woord niet altijd correct gebruikt wordt, maakt niet dat het geen bestaansrecht heeft of er nooit sprake van is.
Of iets door een ander als heftig of minder heftig wordt ervaren, is niet aan jou. Dat is precies een van de problemen: als een vrouw opmerkt dat ze iets ervaart, zijn er altijd mannen die komen vertellen dat dat niet waar is, niet helemaal klopt, of niet zo erg is als ze het ervaart.
En dat geldt helaas niet alleen voor mannen en vrouwen, maar is een groter probleem in onze maatschappij. Empathie, invoelend zijn, medeleven, allemaal meer veel minder aanwezig. Vooral bezig met zichzelf, niet met de ander.
Ook in dit topic zou het toch ook eens mooi zijn als er eens meer mannen dan die enkeleling (you know who you are) zouden zijn die ook eens erkennen dat er best eens wat waarheid kan zitten in de ervaringen van vrouwen in plaats van ze allemaal te nuanceren, relativeren of zelfs volledig negeren en afdoen als nonsens of met een “ja maar jullie/zij/“.
Nuja eigenlijk net niet he?quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 12:33 schreef Droopie het volgende:
[..]mijn papa zei vroeger, emancipatie houd op bij het wisselen van een autoband
* doet voorzichtig onder de dekens kruipen
Zie nu pas dat ik dat wel heel erg in het Vlaams heb geschrevenquote:Op zaterdag 22 augustus 2026 12:25 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Ook genoeg mannen die de anwb bellen of de loodgieter.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 13:32 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Nuja eigenlijk net niet he?
Emancipatie, feminisme: zelfde rechten, zelfde plichten.
Ik wissel mijn banden, ik kruip in de riolering als de wc verstopt zit, ik hang mijn eigen dingen op,...
Je kan niet het één willen en het ander weigeren.
Klopt.. niet veel mannen kunnen nog echt klussen. En dat is helemaal niet erg, daar bestaan mensen voor die dat prima kunnen. De banen zijn veranderd, de normen ook. Dus als je als leek aan de klus gaat, dan is de kans groot dat het afgekeurd wordt.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 13:40 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ook genoeg mannen die de anwb bellen of de loodgieter.
Snap niet zo goed wat dat nou te maken heeft met emancipatie.
quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 14:05 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Klopt.. niet veel mannen kunnen nog echt klussen. En dat is helemaal niet erg, daar bestaan mensen voor die dat prima kunnen. De banen zijn veranderd, de normen ook. Dus als je als leek aan de klus gaat, dan is de kans groot dat het afgekeurd wordt.
Hetgeen mij dan wel eens stoort is vooral: jaaaa grote baas zijn, dat willen ze wel.. maar owee als ze klinkers moeten gaan leggen of rioleringen leeg moeten schuppen. Dan zie je ze niet? He? HE???
Euh... 90% van de mannen ook niet hè??
Hoeveel mannen ken je nog die alles zelf doen? Het gros sleutelt niet zelf meer en brengt z'n auto voor elk wiswasje naar de garage, of huurt een klusjesman in.quote:
Ik wil van alles lezen, en dat doe ik ook.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 12:38 schreef MultiBanaan het volgende:
[..]
Ik ken de oorsprong. Maar dat was mijn punt niet. Vind het alleen een overbodige term, gewoon strak communiceren is nog altijd beter dan iemand een term onder de neus houden alsof de hele lading daarmee gedekt is.
Empathie is een groot goed maar moet wel van twee kanten komen
En heb zat vaak in dit topic erkent dat er sommige problemen zijn, maar als je dat niet wilt lezen, prima hoor
Dat in dit topic de tendens zou zijn dat de meeste mannen vrouwenhatende seksisten zijn. Dat is zeker niet de tendens in dit topic. Als ik je vervolgens daarop wijs en zeg dat als dat is wat je uit dit topic haalt, je niet goed (begrijpend) leest, is jouw enige reactie:quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 19:36 schreef MultiBanaan het volgende:
[..]
Nieuwsgierigheid is wat anders, dat heeft er verder niet zo veel mee te maken. Maar op je 30e ben je geen schone lei meer, dan is er al een deel van de tekening ingekleurd. Echte pure onbevangenheid hebben alleen kinderen, maar je kan ondanks dat nog steeds nieuwsgierig blijven
En dat optimisme hier dat de meeste mannen deugen heb ik niet gevonden hier, de tendens is eerder dat de meeste mannen vrouwenhatende seksisten zijn. Maar vevelend voor je dat je de wereld zo ervaart, hoop dat je er berusting in kan vinden
En dan ga je mij verwijten dat ik niet lees en niet op een correcte manier reageer? Omdat mijn reactie op die laatste opmerking was dat je volstrekte nonsens kletst?quote:Net als Johan Derksen, dat is ook geen vrouwenhatende seksistquote:Op vrijdag 21 augustus 2026 19:55 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Als jij hier in dit topic alleen maar leest dat de meeste mannen vrouwenhatende seksisten zijn, kun je niet begrijpend lezen of heb je niet goed gelezen.
Er zijn maar heel weinig mensen die dat woord in het dagelijks leven gebruiken. Net zoals een heleboel van die woorden en termen die vooral gebruikt worden oniine in polariserende posts die erop gericht zijn schade aan te richten, mensen uit elkaar te drijven, op te hitsen.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 12:25 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
De ANWB bellen om wielen te wisselen? Dat lijkt mij niet.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 13:40 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ook genoeg mannen die de anwb bellen of de loodgieter.
Snap niet zo goed wat dat nou te maken heeft met emancipatie.
Varieert hoor, lekke band op de snelweg. Anwb bellen of 112 (ja dat mogen we op de ring van rotterdam)quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 19:20 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
De ANWB bellen om wielen te wisselen? Dat lijkt mij niet.
Ik denk dat het vrij veilig is om te zeggen dat het meer geaccepteerd is om te zeggen als vrouw dat je dat soort dingen niet kan, dan het is om te zeggen als man dat je niet kan strijken.
Voor beiden geldt: geen zin an. Wielen verwisselen is simpel. Strijken ook.
En dan ga je mij verwijten dat ik niet lees en niet op een correcte manier reageer? Omdat mijn reactie op die laatste opmerking was dat je volstrekte nonsens kletst?quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 16:11 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik wil van alles lezen, en dat doe ik ook.
Jij klaagt hier
[..]
Dat in dit topic de tendens zou zijn dat de meeste mannen vrouwenhatende seksisten zijn. Dat is zeker niet de tendens in dit topic. Als ik je vervolgens daarop wijs en zeg dat als dat is wat je uit dit topic haalt, je niet goed (begrijpend) leest, is jouw enige reactie:
[..]
Net als Johan Derksen, dat is ook geen vrouwenhatende seksist
Langs de snelweg is een veiligheidsaspect.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 19:23 schreef Droopie het volgende:
[..]
Varieert hoor, lekke band op de snelweg. Anwb bellen of 112 (ja dat mogen we op de ring van rotterdam)
Thuis zou ik het wel zelf verwisselen, denk ik *kuch*
en goed strijken moet je ook maar willen, sterker nog, heb niet eens een strijkijzer, nergens voor nodig in mijn wereldje
Misschien zeg je het wel goed, geen zin in, of andere prioriteit hebben...gemak dient de mens.
Ik denk dat jij de 'jeugd' overschat.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 19:20 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik denk dat het vrij veilig is om te zeggen dat het meer geaccepteerd is om te zeggen als vrouw dat je dat soort dingen niet kan, dan het is om te zeggen als man dat je niet kan strijken.
Kan best strijken, heb er alleen geen zin in.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 19:20 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Strijken is niet zo moeilijk, maar is helaas wel een noodzakelijk kwaad als je vaak overhemden en chino's e.d. draagt.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 19:23 schreef Droopie het volgende:
en goed strijken moet je ook maar willen, sterker nog, heb niet eens een strijkijzer, nergens voor nodig in mijn wereldje
Ik denk ook dat heel veel thuis niet meer geleerd wordt.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 19:20 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Als mijn dochters oud genoeg zijn leer ik het hen gewoon hoor.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 19:43 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Ik denk dat jij de 'jeugd' overschat.
Tuurlijk kan jij dat.
Ik denk dat voor de meesten geldt dat met de juiste incentive ze het ineens prima weten. Anders zoeken ze maar op YouTube hoe het moet.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 19:56 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Kan best strijken, heb er alleen geen zin in.
Kan strijken, wassen, afwassen, koken, stofzuigen, dweilen, ramen lappen, tuinieren, stoffen, boodschappen doen, naaien etc. Heb ik geen vrouw voor nodig.
Vind het verder overigens niet noemenswaardig dat ik dat kan, het is doodsimpel. Vind het bizar dat er mannen zijn die dat niet kunnen, maar blijkbaar lopen er een hoop achterlijke mongolen rond.
O, nee… hier moeten ze meehelpen met alles wat ze kunnen. Ook als de fiets stukgaat.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 20:27 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik denk ook dat heel veel thuis niet meer geleerd wordt.
Toen ik naar de middelbare school ging, moest ik iedere dag 15 km fietsen, enkele reis. Mijn ouders leerden me toen om mijn band te plakken en de ketting erop te leggen als die eraf ging. Eerlijk is eerlijk: dat hebben we onze dochter niet geleerd toen ze naar de middelbare school ging, omdat we het zelf ook niet meer doen. We wonen vlakbij een fietsenmaker, die kan het veel beter
Huishouden idem, vrees ik. Ik heb mijn dochter geprobeerd een en ander aan te leren, maar dat wilde nog niet zo erg. Tot ze vorig jaar op campus ging wonen en zelf haar was moest doen en met de overige floor mates hun verdieping en kamers schoon en opgeruimd moeten houden. Vreemde ogen dwingen, denk ik. In het begin belde ze nog wel met vragen hoe dingen moeten, maar inmiddels zit dat er wel in.
Maar we zijn tegenwoordig ook wel gemakzuchtiger, allemaal. Heel veel mensen (zowel gezinnen, als stellen, als singles) hebben een schoonmaker, lijkt het.
Magnetron en fatsoenlijke maaltijd... does not computequote:Op zaterdag 22 augustus 2026 20:34 schreef VEM2012 het volgende:
Ik weet nog dat mijn oma overleed en mijn opa geleerd moest worden om de magnetron te bedienen. Zo sneu dat je ineens afhankelijk bent van anderen om een fatsoenlijke maaltijd voorgeschoteld te krijgen.
Ik bedoelde dat hij afhankelijk was van de dagen dat hij dan wel bij ons, dan wel bij een van zijn andere dochters mocht mee eten.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 20:55 schreef nelaeryn het volgende:
[..]
Magnetron en fatsoenlijke maaltijd... does not compute
Ik vind koken juist een basisvaardigheid als man zijnde. Beetje afhankelijk van anderen zijn voor fatsoenlijk vers gekookt eten, moet er niet aan denken. Je hoeft geen Gordon Ramsay te zijn, maar wat pasta, piepers of rijst en wat groente en vlees bereiden is echt niet zo moeilijk.
Als je die fiets zelf repareert wel inderdaad. Maar wij zijn van die mensen die die fiets zelf ook wegbrengen. Al in geen dertig jaar meer een band geplakt.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 20:42 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
O, nee… hier moeten ze meehelpen met alles wat ze kunnen. Ook als de fiets stukgaat.
Er zal ook gewerkt moeten gaan worden zodra ze die leeftijd hebben.
Vinden ze niet altijd even leuk. Sommige dingen wel, zoals koken. Schoonmaken daarentegen…
Tip: non iron en easy iron overhemden kun je na het wassen direct met een kledinghanger ophangen. Dan drogen ze en strijken ze zichzelf. Ze zijn wel duurder in aanschaf. Met broeken doe ik hetzelfde. Strijken is echt niet noodzakelijk.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 20:09 schreef nelaeryn het volgende:
[..]
Strijken is niet zo moeilijk, maar is helaas wel een noodzakelijk kwaad als je vaak overhemden en chino's e.d. draagt.
Heb er wel een aantal. Maar ook die moet je wel even strijken wil je echt een smet- en kreukloos overhemd hebben. It's all in the details, after allquote:Op zaterdag 22 augustus 2026 21:31 schreef Groepfunder het volgende:
Tip: non iron en easy iron overhemden kun je na het wassen direct met een kledinghanger ophangen. Dan drogen ze en strijken ze zichzelf. Ze zijn wel duurder in aanschaf. Met broeken doe ik hetzelfde. Strijken is echt niet noodzakelijk.
Ik wou net zeggen, want dat is mijn ervaring ook idd.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 21:59 schreef nelaeryn het volgende:
[..]
Heb er wel een aantal. Maar ook die moet je wel even strijken wil je echt een smet- en kreukloos overhemd hebben. It's all in the details, after all
Mijn collega's waren juist hogelijk verbaasd toen ik hen vertelde mijn overhemden nooit te strijken. Die zagen het niet.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 21:59 schreef nelaeryn het volgende:
Heb er wel een aantal. Maar ook die moet je wel even strijken wil je echt een smet- en kreukloos overhemd hebben. It's all in the details, after all
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |