Zeker, en ook nog eens geheel in het voordeel van de vrouwen. Laat dit een wijze les zijn en iets om mee aan de slag te gaan voor de mannen.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 08:56 schreef MultiBanaan het volgende:
[..]
Dit is seksistisch, maar dat zal ik wel weer helemaal verkeerd hebben gelezen he, miss sly?
Hoezo ben ik naar voren geschoven? 😅 Deze post is wel een makkelijke manier om niet in te gaan op mijn argumenten…quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 09:00 schreef MultiBanaan het volgende:
[..]
Ben jij naar voren geschoven als de nationale woordvoerder van feministen Nederland? Maar ik denk niet dat je ver komt met de houding "we gaan het even allemaal haarfijn uitleggen net totdat jullie het goed doen terwijl we toekijken met de armpjes over elkaar"
Equity stuurt op uitkomst en niet op gelijke kansen.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 01:16 schreef Adrian4 het volgende:
[..]
Hahahaha, “als je alleen competente mensen in een kabinet wilt hebben, is 100% vrouwelijk” een quote van Hedy d’Ancona.
Het gaat natuurlijk niet om een exacte verdeling die de maatschappij 1-op-1 weerspiegelt. Het gaat om selectie op basis van competentie. Maar als je daadwerkelijk alleen naar competentie kijkt, vind ik het wel heel opmerkelijk als de uitkomst structureel zo sterk afwijkt van de populatie. Je gaat mij namelijk niet vertellen dat de verhouding mensen met de juiste competenties bij witte mannen zoveel hoger ligt dan bij vrouwen, zwarte mensen of andere groepen.
Als 1 groep consequent veel sterker vertegenwoordigd is in posities waarvoor je zegt uitsluitend op kwaliteit te selecteren, lijkt het me juist logisch om je af te vragen welke andere selectiecriteria er blijkbaar ook meespelen.
Dat is natuurlijk niet waar. Vrouwen zijn net zo goed in staat om dat te doen. Het zijn soms net mensen!quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 08:22 schreef Koekoekmakto het volgende:
[..]
Waarschijnlijk omdat vrouwen het normaal kunnen uitleggen. Die missen dat ijdeltuiterige, infantiliserende ondertoontje en respecteren de competenties van de ander wat meer.
Dit topic kon ik vanaf het begin al niet serieus nemen omdat het zo seksistisch isquote:Op zaterdag 22 augustus 2026 01:29 schreef Adrian4 het volgende:
[..]
En juist dat vind ik zo’n frustrerende opmerking. “We gaan er toch niet uitkomen” en “het evolutionaire probleem der seksen” alsof dit allemaal een onveranderlijk natuurverschijnsel is waar we ons maar bij neer moeten leggen.
Het is juist nodig om dit steeds opnieuw te bespreken. Niet omdat we na 37 reeksen ineens een magische oplossing hebben, maar omdat maatschappelijke normen veranderen doordat we dingen blijven benoemen, bevragen en uitleggen. Tot het uiteindelijk niet meer als normaal wordt gezien. En dat uitleggen is echt nodig aan de posts in dit topic te zien.
En dat laatste: “uiteindelijk krijgt een man of vrouw een partner die het verdient en wenst” vind ik eerlijk gezegd een nogal nare gedachte. Alsof iemand die in een slechte relatie terechtkomt dat op de een of andere manier verdiend heeft. Mensen verdienen sowieso geen mishandeling, intimidatie of grensoverschrijdend gedrag!
Toch zijn er ook gewoon dingen die men blijft uitleggen, maar die gewoon niet waar zijn, of in ieder geval betwistbaar.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 08:49 schreef Adrian4 het volgende:
[..]
Dat “uitleggen” was niet bedoeld als “vrouwen moeten mannen vertellen hoe ze moeten denken”. Ik bedoel: maatschappelijke normen veranderen doordat we blijven benoemen wat er misgaat, waarom het een probleem is en waarom “zo is het nu eenmaal” geen argument is. En gezien de reacties in dit topic is dat nu juist blijkbaar nog steeds nodig.
Ik snap overigens heel goed dat het irritatie kan opwekken om steeds dezelfde discussie opnieuw aan te moeten horen als man zijnde. Maar als een onderwerp voor de ene groep al honderd keer besproken is en voor een andere groep nog steeds niet eens als probleem wordt herkend, dan is “we hebben het hier nu wel lang genoeg over gehad” misschien juist een aanwijzing dat we nog niet klaar zijn.
Dus ja: ik blijf het uitleggen. Net zolang totdat mannen begrijpen dat “ik zie het probleem niet” niet hetzelfde is als “er is geen probleem”.
Het ‘blijven uitleggen’ suggereert ook dat je het beter weet. Wat dat betreft is het dus exact als mansplaining, een top-down houding.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 09:00 schreef MultiBanaan het volgende:
[..]
Ben jij naar voren geschoven als de nationale woordvoerder van feministen Nederland? Maar ik denk niet dat je ver komt met de houding "we gaan het even allemaal haarfijn uitleggen net totdat jullie het goed doen terwijl we toekijken met de armpjes over elkaar"
En met de toon van @Adrian4 was dan ook niets mis. De reacties van een aantal mannen zijn dan wel weer exemplarisch.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 09:24 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk niet waar. Vrouwen zijn net zo goed in staat om dat te doen. Het zijn soms net mensen!
Ik heb vaak genoeg vrouwen horen zeggen "ja, maar jullie mannen snappen dat toch niet"quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 02:35 schreef Regilio_ het volgende:
[..]
"Blijven uitleggen"........right.
Wat is het vrouwelijke equivalent van 'mansplaining'?
Oh nee wacht, dat is er niet hè.
Een 'hunnie ook' zegt dan weer niets over de mate waarin deze betweterigheid voorkomt. Regilio ziet het gewoon goed. Je leest zelden iets over womansplainers. Hoe zou dat toch komen? 🤔quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 09:24 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk niet waar. Vrouwen zijn net zo goed in staat om dat te doen. Het zijn soms net mensen!
Omdat je spreekt als een woordvoerder die alle vrouwen vertegenwoordigd. Stonden er argumenten dan, er stond vooral dat mannen braaf moeten zitten en luisteren naar vrouwen totdat het ze het naar hun smaak goed doenquote:Op zaterdag 22 augustus 2026 09:14 schreef Adrian4 het volgende:
[..]
Hoezo ben ik naar voren geschoven? 😅 Deze post is wel een makkelijke manier om niet in te gaan op mijn argumenten…
Ik moet ook eigenlijk gewoon stoppen met dit topic. Ik dacht, ik ga eens ergens anders lurken. Maar dan zie ik allemaal dingen gezegd worden die niet kloppen en dan staat mijn geweten niet toe om niets te zeggen… gruwelijk frustrerend
Wij van Wc-eend, adviseren Wc-eendquote:Op zaterdag 22 augustus 2026 09:38 schreef miss_sly het volgende:
[..]
En met de toon van @:Adrian24 was dan ook niets mis. De reacties van een aantal mannen zijn dan wel weer exemplarisch.
Jammer, laat je niet afblaffen. Je schrijft interessante dingen. Maar als je liever ergens anders wilt typen is dat zeker te respecteren.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 09:14 schreef Adrian4 het volgende:
[..]
Hoezo ben ik naar voren geschoven? 😅 Deze post is wel een makkelijke manier om niet in te gaan op mijn argumenten…
Ik moet ook eigenlijk gewoon stoppen met dit topic. Ik dacht, ik ga eens ergens anders lurken. Maar dan zie ik allemaal dingen gezegd worden die niet kloppen en dan staat mijn geweten niet toe om niets te zeggen… gruwelijk frustrerend
Nou, als je een post begint met hahahaha, dan valt dat toch wel te betwisten.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 09:38 schreef miss_sly het volgende:
[..]
En met de toon van @:Adrian24 was dan ook niets mis. De reacties van een aantal mannen zijn dan wel weer exemplarisch.
Het gebruik van mansplaining is vooral ook in zwang om de ander de mond te snoeren. Net zoals ‘witte mannen’ over bepaalde onderwerpen hun mond moeten houden, etc.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 09:40 schreef Koekoekmakto het volgende:
[..]
Een 'hunnie ook' zegt dan weer niets over de mate waarin deze betweterigheid voorkomt. Regilio ziet het gewoon goed. Je leest zelden iets over womansplainers. Hoe zou dat toch komen? 🤔
Omdat mannen daar over het algemeen niet zo'nm punt van makenquote:Op zaterdag 22 augustus 2026 09:40 schreef Koekoekmakto het volgende:
[..]
Een 'hunnie ook' zegt dan weer niets over de mate waarin deze betweterigheid voorkomt. Regilio ziet het gewoon goed. Je leest zelden iets over womansplainers. Hoe zou dat toch komen? 🤔
Maar dat kan toch ook?. Dat het bevattingsvermogen tekort schiet. Of dat het uitlegvermogen tekort schiet. Of het inschattingsvermogen van zender over het bevattingsvermogen van de ontvanger. Of ...quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 09:39 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ik heb vaak genoeg vrouwen horen zeggen "ja, maar jullie mannen snappen dat toch niet"
De uitleggers die uitleg krijgen gaan juist eerder steigeren imo.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 09:49 schreef MultiBanaan het volgende:
[..]
Omdat mannen daar over het algemeen niet zo'n punt van maken
Je vergeet de mogelijkheid dat degene die klaagt over dat de ander het niet snapt gewoon ongelijk heeft, of een feit met een mening verwart, of…quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 09:52 schreef Koekoekmakto het volgende:
[..]
Maar dat kan toch ook?. Dat het bevattingsvermogen tekort schiet. Of dat het uitlegvermogen tekort schiet. Of het inschattingsvermogen van zender over het bevattingsvermogen van de ontvanger. Of ...
Relativeren is heerlijk. Ik zeg het je.
Uitleggen is een term voor in het klaslokaalquote:Op zaterdag 22 augustus 2026 09:55 schreef Koekoekmakto het volgende:
[..]
De uitleggers die uitleg krijgen gaan juist eerder steigeren imo.
'It difficult to fill a cup that is already full' - Tjahik
Nee, het is niet 'om de mond te snoeren'. Het is enkel om aan te geven dat iemand zijn betweterigheid overkookt. Het is meer om de verhoudingen gelijkwaardiger te maken. Een correctie op vorm.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 09:49 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het gebruik van mansplaining is vooral ook in zwang om de ander de mond te snoeren. Net zoals ‘witte mannen’ over bepaalde onderwerpen hun mond moeten houden, etc.
De groepen bij wie deze tactieken in zwang zijn, zijn nu eenmaal niet echt geneigd om een vrouw de mond te snoeren. Tenzij TERF, wat feitelijk hetzelfde gebruikt wordt als mansplaining.
Dat 'vergat' ik niet. Dat was het inschattingsvermogen dat tekort schiet. Maar nuanceren heeft altijd het probleem van incompleetheid. Stellig blijft gezellig.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 09:57 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Je vergeet de mogelijkheid dat degene die klaagt over dat de ander het niet snapt gewoon ongelijk heeft, of een feit met een mening verwart, of…
"Je lult maar een eind aan" - miss.slyquote:Op zaterdag 22 augustus 2026 10:11 schreef Koekoekmakto het volgende:
[..]
Dat 'vergat' ik niet. Dat was het inschattingsvermogen dat tekort schiet. Maar nuanceren heeft altijd het probleem van incompleetheid. Stellig blijft gezellig.
En uitleg 'klagen' noemen is imo behoorlijk gekleurd. Net als het idee van incompetentie (niet snappen, ongelijk hebben). Op deze manier sta je niet echt open voor de ander meer.
Wat het punt bewijst van onze gerespecteerde Tjahik.
Wat knap dat jij beter weet hoe ik het gebruikt zie worden…quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 10:06 schreef Koekoekmakto het volgende:
Nee, het is niet 'om de mond te snoeren'.
Zal ik zeker blijven doen. Doei doei.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 10:19 schreef MultiBanaan het volgende:
[..]
"Je lult maar een eind aan" - miss.sly
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |