Dit.. elke keer roept hij over de veiligheidsparadox en dat wij dat enkel maar zo voelen maar dat dit niet zo is.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 15:25 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik vind het nogal wat dat er telkens maar weer mannen zijn die vrouwen vertellen dat ze zich eigenlijk een beetje aanstellen en dat ze geen of nauwelijks of in ieder geval veel minder gevaar lopen.
Het is gewoon niet zo. Er zijn nog steeds teveel vrouwen die wel seksueel grensoverschrijdend gedrag meemaken, variërend van nafluiten, tot daterape, of jarenlang seksueel misbruik met geweld.
Maar zolang mannen, zelfs mannen die redelijk ogen zoals jij in veel posts doet, ons blijven vertellen dat het wel meevalt, zal er niks veranderen.
quote:Op donderdag 20 augustus 2026 15:25 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik vind het nogal wat dat er telkens maar weer mannen zijn die vrouwen vertellen dat ze zich eigenlijk een beetje aanstellen en dat ze geen of nauwelijks of in ieder geval veel minder gevaar lopen.
Het is gewoon niet zo. Er zijn nog steeds teveel vrouwen die wel seksueel grensoverschrijdend gedrag meemaken, variërend van nafluiten, tot daterape, of jarenlang seksueel misbruik met geweld.
Maar zolang mannen, zelfs mannen die redelijk ogen zoals jij in veel posts doet, ons blijven vertellen dat het wel meevalt, zal er niks veranderen.
Sorry, dat moest los, dus date rape.quote:
Bedoelde meer van wat dat mag betekenen?quote:Op donderdag 20 augustus 2026 16:13 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Sorry, dat moest los, dus date rape.
Verkrachting tijdens/na een date door degene met wie je een date had.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 16:17 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Bedoelde meer van wat dat mag betekenen?
Zoals jezelf ook al zegt: 'zorg dat je een leukere partner wordt' is weldegelijk een prima strategie en ook al zijn niet alle vrouwen hetzelfde, er zijn wel bepaalde grote lijnen. Zoals zelfstandig zijn, financiën op orde, enz. Zonder een onderzoek daarnaar te hebben gedaan durf ik er geld op te zetten dat er heel veel vrouwen zijn die het waarderen en maar heel weinig die erop afknappen.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 15:54 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Maar dan praat je over wanneer je een relatie hebt. En natuurlijk doe je in je relatie je best om rekening te houden met elkaar. En als je weet dat je partner iets heel vervelend of juist heel fijn vindt, probeer je daarin te veranderen of tegemoet te komen.
Waar het in dit fragment om ging, waren de single mannen en single vrouwen. En dat het dus als man die nog single is niet zo moet zijn dat je aan (een) vrouw(en) gaat vragen wat je moet veranderen. Want dat heeft niet zoveel zin. Beter zorg je dat je een betere versie van jezelf wordt waar je zelf blij mee bent, en met het leven dat je leidt, en wellicht kom je dan wel een vrouw tegen die jou wil zoals je bent. En dan komen er binnen een relatie vast nog irritaties, dat hoort erbij. En soms lukt het je om iets te veranderen, en soms is dat lastiger. En dan komt om de hoek kijken dat je elkaar met liefde en mededogen bekijkt en niet direct keihard de ander affakkelt omdat die (nog?) niet zo is als je graag zou willen zien van een partner.
Mijn man heeft best een paar dingetjes waar ik al 21 jaar tegenaan loop en denk "zucht, hoe vaak hebben we het daarover gehad?" en ik heb dat ongetwijfeld ook. Maar hij heeft veel meer dingen waar ik blij van word en dus neem je ook wat op de koop toe. En vice versa. Want hij zal over mij natuurlijk precies hetzelfde zeggen.
[..]
O, ik had je verkeerd gelezen. Maar inderdaad, in een andere tijd hadden de machtigste mannetjes de meeste kans zich voort te planten. Ik denk eigenlijk dat een probleem van nu niet eens per se de mogelijke voortplanting is. Er zijn ook steeds meer mensen die bewust kiezen om geen kinderen te krijgen. Ik denk dat het probleem van nu vooral eenzaamheid is, depressie, door geen of weinig sociaal leven te hebben (denk aan de gamende (jonge) mannen op zolder). Wellicht als dat verandert, dat de kinderwens ook weer meer naar voren komt. Ik ontmoette mijn man toen hij al 34 was. Hij had nooit een relatie gehad, en dus ook nooit over kinderen nagedacht. Dat was immers toch niet aan de orde, en ach, voor hem hoefde het dan ook niet zo nodig.
[..]
Dat stijgende is natuurlijk ook deels vanwege vrouwen die daar bewust voor kiezen.
@:RM-rf geeft daarvoor een aantal redenen die vrouwen daarvoor geven.
De vraag is alleen of zo'n column van Angela daaraan bijdraagt, of juist het onveiligheidsgevoel versterkt.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 15:57 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Vogelvrij is wellicht een overdrijving.
Maar denk je nu werkelijk dat vrouwen dat anders ervaren door de verhalen die nu boven komen over mannen die hun eigen vrouw bedwelmen en verkrachten, een meta-bril waarmee mannen lekker tieten kunnen kijken, klachten (ja, echt!) over het anders in beeld brengen van athletiekbeelden waarbij minder en minder lang wordt ingezoomd op de billen en decollete van de sporters? Dat creeert niet echt het beeld dat vrouwen veiliger worden.
En nogmaals: bij een ontmoeting is aan zijn neus niet te zien tot welke groep hij behoort.
De veiligheidsparadox heb ik niet verzonnen hoor.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 16:10 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Dit.. elke keer roept hij over de veiligheidsparadox en dat wij dat enkel maar zo voelen maar dat dit niet zo is.
Hij heeft geen idee.
Ok maar dat gebeurt (in de meeste gevallen) niet zomaar natuurlijk. Men zal dan meestal gewoon met diegene mee naar huis zijn gegaan en laten we eerlijk zijn dat doe je meestal niet om te ganzenborden. Dat schept toch wel een bepaalde verwachting. Praten we dan over vrouwen die in eerste instantie gewoon instemden maar later spijt kregen en zich daardoor makkelijk, vies of 'verkracht' voelden of gaat het echt om vrouwen die geforceerd werden om sex te hebben? Want beide gevallen kunnen worden gezien als verkrachting maar ik vind dat er nogal een onderscheid te zit tussen de beide situaties.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 16:18 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Verkrachting tijdens/na een date door degene met wie je een date had.
Ik denk ook meer dat dit komt omdat verreweg de meeste mannen niet zo in elkaar steken en dan ook geen kwaad in het zin hebben en zich daar dus ook weinig bij voor kunnen stellen.quote:Maar zolang mannen, zelfs mannen die redelijk ogen zoals jij in veel posts doet, ons blijven vertellen dat het wel meevalt, zal er niks veranderen.
als ik het goed begrijp heb je het over 80% nu vruchtbare vrouwen die geen kinderen zullen krijgen, die volgens jou geen partner zou hebben (je lijkt te stellen dat dat 20% zou zijn)?quote:Op donderdag 20 augustus 2026 15:32 schreef VEM2012 het volgende:
De 80% ziet op 80% van de vrouwen die geen kinderen zal krijgen gedurende haar leven. In Nederland is dat percentage thans 20% en stijgende.
Daterape heeft maar 1 oorzaak en dat is dat de dader zijn eigen lust belangrijker vindt dan het welzijn van de persoon waarmee ze op dat moment zijn.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 16:37 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Ok maar dat gebeurt (in de meeste gevallen) niet zomaar natuurlijk. Men zal dan meestal gewoon met diegene mee naar huis zijn gegaan en laten we eerlijk zijn dat doe je meestal niet om te ganzenborden. Dat schept toch wel een bepaalde verwachting. Praten we dan over vrouwen die in eerste instantie gewoon instemden maar later spijt kregen en zich daardoor makkelijk, vies of 'verkracht' voelden of gaat het echt om vrouwen die geforceerd werden om sex te hebben? Want beide gevallen kunnen worden gezien als verkrachting maar ik vind dat er nogal een onderscheid te zit tussen de beide situaties.
[..]
Ik denk ook meer dat dit komt omdat verreweg de meeste mannen niet zo in elkaar steken en dan ook geen kwaad in het zin hebben en zich daar dus ook weinig bij voor kunnen stellen.
Wat een redenatie.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 16:37 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Ok maar dat gebeurt (in de meeste gevallen) niet zomaar natuurlijk. Men zal dan meestal gewoon met diegene mee naar huis zijn gegaan en laten we eerlijk zijn dat doe je meestal niet om te ganzenborden. Dat schept toch wel een bepaalde verwachting. Praten we dan over vrouwen die in eerste instantie gewoon instemden maar later spijt kregen en zich daardoor makkelijk, vies of 'verkracht' voelden of gaat het echt om vrouwen die geforceerd werden om sex te hebben? Want beide gevallen kunnen worden gezien als verkrachting maar ik vind dat er nogal een onderscheid te zit tussen de beide situaties.
[..]
Ik denk ook meer dat dit komt omdat verreweg de meeste mannen niet zo in elkaar steken en dan ook geen kwaad in het zin hebben en zich daar dus ook weinig bij voor kunnen stellen.
Jouw data is anders van opzet dan de data waar ik naar verwijs (ik zou het op moeten zoeken, ik denk te weten wie het heeft gezegd, maar de vraag is dan nog of ik ook kan vinden wanneer ze dat heeft gezegd).quote:Op donderdag 20 augustus 2026 16:42 schreef RM-rf het volgende:
[..]
als ik het goed begrijp heb je het over 80% nu vruchtbare vrouwen die geen kinderen zullen krijgen, die volgens jou geen partner zou hebben (je lijkt te stellen dat dat 20% zou zijn)?
Heb je een goede bron voor dat cijfer van 80%?
Ik heb eerder een CBS enquete onder nederlandse vrouwen en mannen over specifiek dit thema gegeven, en nergens komen de cijfers daaruit daarbij in de buurt.
In die statistieken van jongere vrouwen die nog steeds kinderen kunnen en willen krijgen, heeft hooguit 31% geen geschikte partner, maar meer dan de helft daarvan verwacht wel eentje te kunnen vinden.
Overigens, wat betreft dat percentage van 20% van de vrouwen die geen kinderen krijgen dat je kiest te gebruiken.
Dat komt van het CBS vandaan, om exact te zijn houden die voor de huidige generatie een 'prognose' aan van 22% .... maar of dat zo betrouwbaar is, zou ik zeker niet stellen.
https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/84878NED/table?dl=D95C9
De CBS statisteken zijn enkel tot de geboortegeneratie 1980 werkelijk gebaseerd op waarneming en dat daadwerkelijke cijfer van vrouwen geboren in 1980 lag rond de 15% kinderloze vrouwen...
Interessant overigens was dat in die generatie juist het aantal kinderloze vrouwen sterk daalden opzichte van de 15-20 jaar ervóór.
In de generatie 1960-1970 waren er méér vrouwen kinderloos dan in de generatie ervoor (maar lag de geboorterating toch al duidelijk lager).
bv in 1964 op 18,2% kinderloze vrouwen (wat dus ook een goed teken ervoor is dat een hoger percentage kinderloze vrouwen niet betekent dat de totale geboorteratings ook lager moeten zijn als meer vrouwen kinderlos zijn... essentieel hierbij is vooral ook het aantal kinderen per vrouw, wat véél essentieler blijkt te zijn voor een hoge geboorterating dan het aantal kinderloze vrouwen).
in de CBS cijfers loopt het percentage kinderloze vrouwen na 1980 plots sterk op, tussen 1980 naar 1990 van die 15% naar 22% en na 1990 blijft het plots gedurende 33 jaar geheel stabiel, op exact hetzelf getal tot in de decimaal: 22,0%.
let wel op: dit is dus het gedeelte dat volgens het CBS niet bestaat uit waarneming, maar voortkomt vanuit hun prognose-model.
laat ik daar een beetje argwanig van worden... een statistiek die plots dertig jaar vrijwel exact op eenzelfde niveau blijft en in de voorgaande jaren voortdurend ook fluctueert, lijkt me vooral duiden op een onvolledig of misschien zelfs disfunctioneel model.
Ik heb nagekekeken of er meer te vinden is over hun prognose-model, maar dat lijkt iig niet publiek en sinds ikzelf niet meer bij een internationale statistische instelling werk (wat ik voorheen wel 6 jaar gedaan heb) heb ik geen mogelijkheden er intern navraag naar te doen
Ik zou je dan aanraden dat gewoon wél te doen, komop met de exacte bron, of anders neem ik aan dat je dat getal gewoon uit de natte duim gezogen hebt ....quote:
De eerste zin is al meteen een rode vlag en al meteen tekenend hoe sommige mannen denken.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 16:37 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Ok maar dat gebeurt (in de meeste gevallen) niet zomaar natuurlijk.
Verkeerde been uit bed gestapt ofzo?quote:Op donderdag 20 augustus 2026 17:03 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Ik zou je dan aanraden dat gewoon wél te doen, komop met de exacte bron, of anders neem ik aan dat je dat getal gewoon uit de natte duim gezogen hebt ....
Vanuit het niks met behoorlijk extreme cijfers komen (je 80%) en dan als onderbouwing niet verder komen dan "ik meen het me te herinneren" is gewoon geen leuke manier een feit-gebaseerde discussie te voeren.
Zéker als je wel kennelijk mijn controleerbare cijfers mét specifieke bron wilt ontkennen als relevant, omdat volgens jou de "opzet daarvan" niet zou passen bij je claim
(écht, dat is wel een heel zielige wegvlucht-poging, zélf geen bronnen geven en dan iemand die wel heel specifiek controleerbare data aanbrengt die op het tegendeel wijst, verwerpen op basis van wat vaags roepen als "jamaar, de ópzet van die data is verkeerd")
Misschien wordt in de volksmond meer 'verkrachting' genoemd, maar meestal worden zaken die niet met penetratie te maken hebben gewoon seksueel overschrijdend gedrag/geweld of misbruik genoemd.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 16:45 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Daterape heeft maar 1 oorzaak en dat is dat de dader zijn eigen lust belangrijker vindt dan het welzijn van de persoon waarmee ze op dat moment zijn.
Zie hoe er door 40 jarige mannen over 16 jarigen gesproken wordt in het draadje 'hoe jong zou jij gaan'.
Verder is het niet zo dat ik mij er niets bij voor kan stellen. Ik ken de data. Angela beweert dat het onveiliger is geworden, maar de data laat zien dat het veiliger is geworden. Terwijl we met steeds meer zijn.
Mijn probleem is dus met hoe Angela het brengt. Het is onveiliger geworden. Vrouwen zijn vogelvrij. En zo kan ik nog wel wat dingen aanstippen waar ik het mijne van denk.
Natuurlijk is het wel zo dat de kans dat je op het internet verschijnt terwijl je gewoon in een winkelstraat loopt omdat er steeds meer camera's zijn. Maar dat vind ik wel even van een andere orde dan zaken als verkrachting. Niet ok, maar verkrachting is toch wel een ernstiger misdrijf.
Zo lees ik nu ook al dat sommigen aangeven dat mannen tijdens het daten niet altijd eerlijk zijn en soms een leugentje vertellen omdat het dan hun kans verhoogt op seks. En dat wordt dan ook verkrachting genoemd.
Ja, m.i. devalueer je daarmee alleen de term verkrachting.
Ik ga niet in detail treden. Maar mijn nichtje (met wie ik een zeer goede band heb), heeft een voorval gehad waarbij de dader recent 1,5 jaar cel (waarvan 1 jaar onvoorwaardelijk).quote:Op donderdag 20 augustus 2026 17:33 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Misschien wordt in de volksmond meer 'verkrachting' genoemd, maar meestal worden zaken die niet met penetratie te maken hebben gewoon seksueel overschrijdend gedrag/geweld of misbruik genoemd.
Heb je enig idee hoe ontzettend veel inbreuk het maakt op je gevoel van veiligheid als je weet dat mannen onder rokken foto's maken en filmen? Meta-brillen gebruiken om je op een bepaalde manier op te nemen? Dat er zaken als stealthing bestaan (wat overigens wel degelijk verkrachting is)? Dat er nog steeds veel mannen zijn die denken zoals P-met-de-overige-letters dat als je met ze op date gaat, eventueel naar huis gaat of meeneemt naar huis, dat daar gewoon seks op dient te volgen?
Nee, dat gebeurt allemaal niet de hele tijd en niet door alle mannen. Bij lange na niet, gelukkig. Maar welke man loop je tegen het lijf?
Mijn 17-jarige was 12 toen ze voor het eerst werd aangerand op het zwembad. Dat is toch niet normaal, 12? Daarvoor had ze al een dickpick gehad van een viespeuk. Regelmatig wordt ze vanaf dat ze borstontwikkeling heeft op ongepaste wijze bekeken door veel te oude mannen. Onze meisjes groeien op met telkens weer bewijzen dat ze voor (sommige, maar welke?) jongens en mannen uit moeten kijken. Dan kan de wereld officieel wel veiliger zijn geworden, maar daar hebben ze niet zoveel aan.
Overigens probeer ik onze dochter ook op te voeden met aan de ene kant de waarschuwing om voorzichtige te zijn, aan de andere kant haar recht om onvoorzichtig te zijn, en het vertrouwen dat echt niet alle mannen hetzelfde zijn en ze niet constant bang hoeft te zijn. Maar er zijn wel telkens weer voorvallen die haar vertrouwen in de wereld logenstraffen.
Eerst de straat op gaan om te protesteren? Om dan toch de realiteit te accepteren en binnen te blijven?quote:Op donderdag 20 augustus 2026 17:42 schreef Droopie het volgende:
[..]
Ik ga niet in detail treden. Maar mijn nichtje (met wie ik een zeer goede band heb), heeft een voorval gehad waarbij de dader recent 1,5 jaar cel (waarvan 1 jaar onvoorwaardelijk).
Ik heb hier redelijke gesprekken met haar over gehad.
Want behalve de daad zelf, komt de andere ellende daar nog bovenop en dat is minstens net zo erg.
Helaas is de maatschappij tegenwoordig zo.
Als iemand een oplossing heeft hoor ik dat graag, maar ik zie het niet.
Kan me ook niet voorstellen dat mannen door een campagne of terechtwijzing van vrienden zich opeens anders gaan gedragen.
Vind het wel apart, en dat is geen vingerwijzen. Dat vrouwen niet massaal de straat opgaan om bv snellere straffen te eisen, of structureel hogere straffen (want dit was echt heel hoog en had ook te maken met zijn proceshouding).
Maar ik zou toch ook dames en meisjes willen waarschuwen, doe je best om niet in zo'n situatie terecht komen.
Ja je zou het recht om s'nachts alleen over straat te kunnen moeten hebben, maar beter accepteer je de realiteit en sluit je zoveel mogelijk situaties uit.
En wat de oplossing is? Geen idee.
In ieder geval realistisch blijven.
Dat is sowieso geen rant, maar de droevige waarheid.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 18:07 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Eerst de straat op gaan om te protesteren? Om dan toch de realiteit te accepteren en binnen te blijven?
Toen ze na Lisa op de straat kwamen zijn ze nog net niet uitgelachen![]()
De realiteit is dat wij ons aanstellen volgens een deel van de mannen. Dat het veiliger is dan ooit, dat we dankbaar moeten zijn als iemand naar ons fluit, dat we seks moeten hebben als we mee naar huis gaan (of als de man alles van de date betaald en dus een tegenprestatie verwacht). Dat we er zelf om vragen als we in de nacht op straat gaan of iets drinken of een kort rokje aan hebben of toch net iets te grote borsten hebben op te jonge leeftijd en dus volgens het mannelijk besluit geslachtsrijp zijn en klaar om te plukken. Maar als je vraagt of ze vrienden willen zijn met een 16 jarige jongen dan wil geen ene man dat want dat zijn kinderen...
Ach ja... Het is allemaal maar voor de fun he? Vrouwen kunnen niets verdragen... Weg met hun rechten! Terug de keuken in en de baartafel op!!! En liefst zwijgend en glimlachend.
(Geen rant naar jou he @:Droopie )
Nee, ook in de discussie bleef men heel stug vasthouden aan dat het exact hetzelfde is als verkrachting, want de redenatie was dat consent in dat geval berust op een verkeerde voorstelling van zaken (vergelijkbaar met dwaling in het juridische) en dat daarom dus geen sprake is van consent en dus is het seks zonder consent en dus verkrachting.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 17:33 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Misschien wordt in de volksmond meer 'verkrachting' genoemd, maar meestal worden zaken die niet met penetratie te maken hebben gewoon seksueel overschrijdend gedrag/geweld of misbruik genoemd.
Heb je enig idee hoe ontzettend veel inbreuk het maakt op je gevoel van veiligheid als je weet dat mannen onder rokken foto's maken en filmen? Meta-brillen gebruiken om je op een bepaalde manier op te nemen? Dat er zaken als stealthing bestaan (wat overigens wel degelijk verkrachting is)? Dat er nog steeds veel mannen zijn die denken zoals P-met-de-overige-letters dat als je met ze op date gaat, eventueel naar huis gaat of meeneemt naar huis, dat daar gewoon seks op dient te volgen?
Nee, dat gebeurt allemaal niet de hele tijd en niet door alle mannen. Bij lange na niet, gelukkig. Maar welke man loop je tegen het lijf?
Mijn 17-jarige was 12 toen ze voor het eerst werd aangerand op het zwembad. Dat is toch niet normaal, 12? Daarvoor had ze al een dickpick gehad van een viespeuk. Regelmatig wordt ze vanaf dat ze borstontwikkeling heeft op ongepaste wijze bekeken door veel te oude mannen. Onze meisjes groeien op met telkens weer bewijzen dat ze voor (sommige, maar welke?) jongens en mannen uit moeten kijken. Dan kan de wereld officieel wel veiliger zijn geworden, maar daar hebben ze niet zoveel aan.
Overigens probeer ik onze dochter ook op te voeden met aan de ene kant de waarschuwing om voorzichtige te zijn, aan de andere kant haar recht om onvoorzichtig te zijn, en het vertrouwen dat echt niet alle mannen hetzelfde zijn en ze niet constant bang hoeft te zijn. Maar er zijn wel telkens weer voorvallen die haar vertrouwen in de wereld logenstraffen.
Ik kan niet in de hoofden kijken van de malloten die tekeer zijn gegaan tegen protesterende vrouwen, maar wat ik mij herinner betrof het deels de groep fatbikers die overal een spoor van ellende achterlaat en anderszins mannen bij wie de manier waarop dat incident was gespind het verkeerde keelsgat in was geschoten.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 18:07 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Eerst de straat op gaan om te protesteren? Om dan toch de realiteit te accepteren en binnen te blijven?
De realiteit is dat wij ons aanstellen volgens een deel van de mannen. Dat het veiliger is dan ooit, dat we dankbaar moeten zijn als iemand naar ons fluit, dat we seks moeten hebben als we mee naar huis gaan (of als de man alles van de date betaald en dus een tegenprestatie verwacht). Dat we er zelf om vragen als we in de nacht op straat gaan of iets drinken of een kort rokje aan hebben of toch net iets te grote borsten hebben op te jonge leeftijd en dus volgens het mannelijk besluit geslachtsrijp zijn en klaar om te plukken. Maar als je vraagt of ze vrienden willen zijn met een 16 jarige jongen dan wil geen ene man dat want dat zijn kinderen...
Ach ja... Het is allemaal maar voor de fun he? Vrouwen kunnen niets verdragen... Weg met hun rechten! Terug de keuken in en de baartafel op!!! En liefst zwijgend en glimlachend.
Wat vreselijk dat je nichtje dit heeft meegemaakt. Ik hoop dat ze er, met hulp van bijvoorbeeld jou en erover praten, weer goed bovenop komt en weer vertrouwen leert krijgen in zichzelf en de wereld.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 17:42 schreef Droopie het volgende:
[..]
Ik ga niet in detail treden. Maar mijn nichtje (met wie ik een zeer goede band heb), heeft een voorval gehad waarbij de dader recent 1,5 jaar cel (waarvan 1 jaar onvoorwaardelijk).
Ik heb hier redelijke gesprekken met haar over gehad.
Want behalve de daad zelf, komt de andere ellende daar nog bovenop en dat is minstens net zo erg.
Ik denk dus van wel. Ik denk dat als het niet meer oke is, niet meegegrinnikt wordt, seksistische praat niet meer gemeengoed is, dat je vrienden je terugfluiten als je te ver gaat, er een keerpunt komt. En dat zal niet heel snel zijn, daar zullen nog wel heel wat jaren overheen gaan, maar dan is een verandering mogelijk. Denk ik. Hoop ik.quote:Helaas is de maatschappij tegenwoordig zo.
Als iemand een oplossing heeft hoor ik dat graag, maar ik zie het niet.
Kan me ook niet voorstellen dat mannen door een campagne of terechtwijzing van vrienden zich opeens anders gaan gedragen.
Wat @Lenny77 zegt: vorig jaar ging men de straat op. En het enige dat er werd gedaan, was lachen om de leus die werd geroepen "wij eisen de nacht op". En daarnaast moest natuurlijk worden gewezen op de grote gevaren die mannen lopen in de nacht, want zij ervaren veel meer geweld. En asielzoekers, uiteraard.quote:Vind het wel apart, en dat is geen vingerwijzen. Dat vrouwen niet massaal de straat opgaan om bv snellere straffen te eisen, of structureel hogere straffen (want dit was echt heel hoog en had ook te maken met zijn proceshouding).
Zoals ik al zeg: dat is hoe ik, en heel veel moeders/ouders met mij, onze dochters opvoeden. We vertellen ze dat ze het recht hebben om desnoods poedelnaakt over straat te wandelen en dat er dan nog steeds niets gebeurt. Om altijd nee te zeggen, op welk moment dan ook. Om niet bang te hoeven zijn. En dan vertel ik haar dat die wereld (nog?) niet bestaat, dus dat het verstandig is om niet alleen in het donker te lopen. Niet alleen naar huis te fietsen. Locatie te delen. Iets in haar handen hebben om zich te verdedigen. Bellen terwijl ze ergens loopt. Een treinwagon op te zoeken waarin bij voorkeur een paar 40+ vrouwen zitten of een ouder stel.quote:Maar ik zou toch ook dames en meisjes willen waarschuwen, doe je best om niet in zo'n situatie terecht komen.
Ja je zou het recht om s'nachts alleen over straat te kunnen moeten hebben, maar beter accepteer je de realiteit en sluit je zoveel mogelijk situaties uit.
En wat de oplossing is? Geen idee.
In ieder geval realistisch blijven.
Smeerlappen, verkrachters en andere schorriemorrie zal er altijd zijn.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 18:07 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Dat ging niet over gender als definitiekwestie maar over puberteitsblokkers bij trans personen. Dat is iets heel anders. <knip> En daar reageerde ik op, dat het offtopic was. Nice try.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 12:58 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Bijzonder, want hier
[..]
vind je gender nog wel off topic.
Heel consequent is het allemaal niet. Maar als jij een keer om de oren wil worden geslagen met hoe idioot de discussie over gender is geworden, dan kun je daar een apart topic over openen. Anders is het misschien aan de mods om eens te kijken of het al dan niet off topic is. Want ik ben ook maar een gebruiker.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |