abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 19 augustus 2026 @ 09:27:11 #1
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_221605007
quote:
Ouders overleden Milou (17) thuis bedreigd vanwege euthanasie dochter

De ouders van een meisje van 17 dat in 2023 euthanasie kreeg, hebben de rechter gevraagd het OM te dwingen de namen bekend te maken van de artsen achter een omstreden brief over haar levensbeëindiging. Gisteren vertelde de moeder van het meisje Milou in de rechtbank in Den Haag hoe groot de gevolgen van de brief voor haar gezin zijn.

In de brief vroegen veertien psychiaters en artsen het Openbaar Ministerie naar de mogelijkheden voor een strafrechtelijk vooronderzoek naar de euthanasie. Zij wilden dat justitie ging onderzoeken in hoeverre Milous ouders, samen met twee psychiaters, invloed hebben gehad op haar keuze voor de vrijwillige levensbeëindiging.

De briefschrijvers suggereerden bovendien dat Milou niet meer volledig wilsbekwaam was, schrijft Omroep Brabant. Van zes ondertekenaars van de brief zijn de namen bekend. De andere acht hebben hun identiteit niet bekendgemaakt, ondanks oproepen van Milous ouders.

Volgens de regels
Milou kreeg euthanasie vanwege uitzichtloos psychisch lijden. Dat traject is volgens de geldende regels verlopen. De Regionale Toetsingscommissies Euthanasie oordeelden dat in haar geval aan de wettelijke zorgvuldigheidseisen was voldaan.

De schrijvers van de brief kenden Milou en haar persoonlijke achtergrond niet en hadden haar niet zelf gesproken.

'Alle gevoel van veiligheid is weg'
De moeder vertelde gisteren hoe haar leven door de brief veranderd is. "Wij ontvangen doodswensen en ervaren bedreigingen aan huis." Ook vertelde ze dat de politie rond hun woning surveilleert.

De advocaat van de ouders zei dat zij nog dagelijks via onder meer e-mail en sociale media met de beschuldigingen worden geconfronteerd. "Alle gevoel van veiligheid is weg", gaf hij aan.

"Als ouder je kind verliezen en voor altijd moeten missen is het ergste wat je kan overkomen. Als ouder daarna beschuldigd worden van het aanzetten tot de dood van je kind of medeplichtig zijn aan haar dood, is met geen pen te beschrijven en onleefbaar", las de moeder voor in de rechtszaal.

Geen tuchtzaak tegen anonieme zorgverleners
Milous ouders vinden dat de brief hen ernstig heeft beschadigd en willen zich inhoudelijk kunnen verweren. Ook willen ze een rectificatie en erkenning dat de veertien briefschrijvers onrechtmatig hebben gehandeld. Daarom hebben ze onder meer een tuchtzaak aangespannen.

Omdat het tuchtcollege geen klachten behandelt over anonieme zorgverleners, kunnen Milous ouders de tuchtzaak pas voortzetten als zij weten wie de ondertekenaars zijn.

Justitie in vertrouwen genomen
Het OM wil de namen niet geven, bleek gisteren in de rechtbank. De advocaat van het OM benadrukte tijdens de zitting dat het OM geen partij wil worden in het conflict tussen de ouders en de artsen.

Daarnaast is er volgens het OM nog een argument om de namen niet te geven: "Het is belangrijk dat mensen zich in vertrouwen met zorgen tot justitie kunnen wenden. Het vrijgeven van namen kan volgens het OM een drempel opwerpen voor anderen om dat in de toekomst te doen."

Het OM bestrijdt bovendien dat de brief een formeel verzoek was om een strafrechtelijk onderzoek te beginnen. Zo'n onderzoek is volgens het OM nooit overwogen.

Landelijke discussie
In eerste instantie wisten de ouders niet eens dat de brief bestond. Pas na een interview in de krant NRC met hoogleraar psychiatrie Damiaan Denys raakten de ouders ervan op de hoogte. De brief schokte de ouders en bracht landelijk een discussie op gang over euthanasie bij jongeren.

Alle publiciteit erover bereikte ook de politiek. Tweede Kamerlid Ria de Korte (NSC) diende in juni 2025 een initiatiefnota in voor een tijdelijke stop van drie jaar op euthanasie bij psychisch lijden van jonge mensen. De nota haalde het uiteindelijk niet.

Gisteren stelde de moeder van Milou in de rechtszaal dat de dood van haar dochter gebruikt wordt in een bredere strijd tegen euthanasie: "In onze ogen is onze dochter zelfs misbruikt".

De ouders zeggen maar één belang te hebben: "de nagedachtenis van Milou zuiver houden" en hun eigen integriteit verdedigen.

De rechter doet op 3 september uitspraak.

https://nos.nl/artikel/26(...)e-euthanasie-dochter
---------------------

Dat ze hun dochter kwijt zijn is al erg genoeg. Wat een walgelijk tyfusvolk om ze te beschuldigen en bedreigen :r :r :r
pi_221605064
Krankzinnig :{
OH NOES!!1*&@^!!*@!!@$*^!!!!!!!!
pi_221605074
Wát een geestesziek tyfusvolk loopt er toch rond. die ouders zijn hun dochter al kwijt, dat is al erg genoeg. Rot lekker in de hel met je respectloze asogedrag.
Ook in moeilijke tijden.
pi_221605080
Gristengekkies.
  woensdag 19 augustus 2026 @ 09:40:11 #5
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_221605085
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 09:38 schreef Gibson88 het volgende:
Wát een geestesziek tyfusvolk loopt er toch rond. die ouders zijn hun dochter al kwijt, dat is al erg genoeg. Rot lekker in de hel met je respectloze asogedrag.
En dat is dan zorgverlener, uit het beroep trappen dat volk.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
  Redactie Frontpage woensdag 19 augustus 2026 @ 09:41:11 #6
510587 crew  Watmoetjenou
pi_221605091
Ik vind er wel wat van dat een meisje van 17 euthanasie kan laten plegen, maar het zal ongetwijfeld goed beoordeeld zijn door meerdere artsen, niemand kent natuurlijk de achtergrond.

Maar zo'n trap nageven aan de ouders, smerig volk.
pi_221605094
Als deze artsen die de brief hebben geschreven zo ontzettend achter deze brief staan, moeten ze ook zo dapper zijn om uit de anonimiteit te komen.

Beetje anoniem mensen zwart maken omdat je anders denkt over euthanasie dan momenteel is toegestaan.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  woensdag 19 augustus 2026 @ 09:44:37 #8
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_221605109
Dit toont mooi de belabberde staat aan van het niveau van de GGZ en Psychiatrie in Nederland. Keer op keer laat laten ze enorme steken vallen!! Mijn buurvrouw is psychiater en ze zegt dat veel van haar collega's meer van het padje af zijn dan de patienten die ze behandelen. Vond ik wel getuigen van zelfinzicht ^O^

Die hele GGZ c.q. psychologische begeleiding in dit land is ook een lachertje aan het worden. Mensen met suicide neigingen komen gewoon in de wachtstand van een aantal maanden want geen plek 8)7 8)7 8)7
"Hoka Hey!"
  woensdag 19 augustus 2026 @ 09:58:37 #9
165264 Puzzie
Kreng de la crème
pi_221605180
https://npo.nl/start/afspelen/npo-doc-milou-s-strijd-gaat-door

Dat was een hele mooie indrukwekkende documentaire waar ik wel wat traantjes bij heb gelaten ;(

Zoveel respect voor die ouders hoe ze daar mee omgingen dan worden ze met de dood bedreigd
Zieke mensen :r
My age is very
Inappropriate
for my behavior
pi_221605197
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 09:44 schreef matspontius het volgende:
Dit toont mooi de belabberde staat aan van het niveau van de GGZ en Psychiatrie in Nederland. Keer op keer laat laten ze enorme steken vallen!! Mijn buurvrouw is psychiater en ze zegt dat veel van haar collega's meer van het padje af zijn dan de patienten die ze behandelen. Vond ik wel getuigen van zelfinzicht ^O^

Die hele GGZ c.q. psychologische begeleiding in dit land is ook een lachertje aan het worden. Mensen met suicide neigingen komen gewoon in de wachtstand van een aantal maanden want geen plek 8)7 8)7 8)7
Er zijn enorme wachtlijsten in de GGZ en daar zijn diverse redenen voor.
Dat kun je de mensen die er werkzaam zijn toch niet volledig voor zover al uberhaupt kwalijk nemen. Er zullen best minder goede mensen of rotte appels tussen zitten, maar niet de hele keten is slecht.
  woensdag 19 augustus 2026 @ 10:03:45 #11
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_221605211
quote:
7s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 10:01 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dat kun je de mensen die er werkzaam zijn toch niet volledig voor zover al uberhaupt kwalijk nemen. Er zullen best minder goede mensen of rotte appels tussen zitten, maar niet de hele keten is slecht.
Hij moet het weten! Zijn buurvrouw heeft het immers gezegd. :')
Wie dit leest is een lezer van dit
  Redactie Frontpage woensdag 19 augustus 2026 @ 10:18:34 #12
510587 crew  Watmoetjenou
pi_221605310
quote:
1s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 10:03 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Hij moet het weten! Zijn buurvrouw heeft het immers gezegd. :')
Is gewoon algemeen bekend hoor
  woensdag 19 augustus 2026 @ 10:21:11 #13
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221605334
Het OM wil de namen van die ondertekende artsen/stiekemerds niet vrijgeven. Beetje benepen. Artsen moeten niet duiken bij een dergelijk onderwerp. Die ouders krijgen al genoeg natrappers achter zich aan.
"Doe maar gek, want er zijn al genoeg gewone mensen" - Ted Langenbach
pi_221605351
Maar was het de bedoeling dat die brief in de openbaarheid zou komen? Indien ja is het nogal appart om je dan op anonimiteit te beroepen.
  woensdag 19 augustus 2026 @ 10:26:03 #15
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_221605371
Die namen gaan wel lekken
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
  woensdag 19 augustus 2026 @ 10:29:51 #16
287741 matspontius
pi_221605392
quote:
7s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 10:01 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Weet je het weer beter? Dit komt continu in het nieuws en er zijn tal van schrijnende voorbeelden. Waar zeg ik dat die mensen die daar werken daarvoor verantwoordelijk zijn? Dat is o.a. zeer slecht beleid inderdaad. Verder quote ik gewoon iemand, niet mijn woorden - maar kan me er wel iets bij voorstellen.
"Hoka Hey!"
  woensdag 19 augustus 2026 @ 10:29:59 #17
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221605394
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 10:24 schreef Tocadisco het volgende:
Maar was het de bedoeling dat die brief in de openbaarheid zou komen? Indien ja is het nogal appart om je dan op anonimiteit te beroepen.
Goeie vraag. De bedoeling was waarschijnlijk om anoniem te zijn (en te willen blijven). Ik vind dat weinig klasse hebben. Ook een beetje matennaaierig om een beoordeling van je collega's te willen aanvechten en voordragen voor strafrechtelijk onderzoek.
"Doe maar gek, want er zijn al genoeg gewone mensen" - Ted Langenbach
  woensdag 19 augustus 2026 @ 10:33:33 #18
335133 MichaelScott
pi_221605415
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 10:24 schreef Tocadisco het volgende:
Maakt dat uit? Ook als die artsen via vroegere vriendjes van de sociëteit bij de top van het OM terecht komen hoort de onderste steen boven te komen.
  woensdag 19 augustus 2026 @ 10:33:54 #19
165264 Puzzie
Kreng de la crème
pi_221605416
quote:
15s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 10:21 schreef Koekoekmakto het volgende:
Het OM wil de namen van die ondertekende artsen/stiekemerds niet vrijgeven. Beetje benepen. Artsen moeten niet duiken bij een dergelijk onderwerp. Die ouders krijgen al genoeg natrappers achter zich aan.
Echt nasty
My age is very
Inappropriate
for my behavior
pi_221605458
quote:
In eerste instantie wisten de ouders niet eens dat de brief bestond. Pas na een interview in de krant NRC met hoogleraar psychiatrie Damiaan Denys raakten de ouders ervan op de hoogte. De brief schokte de ouders en bracht landelijk een discussie op gang over euthanasie bij jongeren.
Wat dus kennelijk zelf een van de ondertekenaars is. Je schrijft een brief die geheim moet blijven en waarvan een deel van je ondertekenende collega's absoluut anoniem wil blijven, en dan verklap je dat die er is?

quote:
De namen van zes briefschrijvers zijn inmiddels bekend. Onder hen zijn de prominente hoogleraren Jim van Os (UMC Utrecht) en Damiaan Denys (Amsterdam UMC). Acht ondertekenaars hullen zich nog altijd in stilzwijgen, ondanks oproepen van de ouders zich bekend te maken.
  woensdag 19 augustus 2026 @ 10:54:01 #21
438527 MissButterflyy
pi_221605512
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 10:18 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Is gewoon algemeen bekend hoor
Dat het de mensen is aan te rekenen die in de GGZ werken? Nee, dat is mij niet bekend.
  woensdag 19 augustus 2026 @ 10:57:51 #22
438527 MissButterflyy
pi_221605536
Triest trouwens dat het helemaal niet gaat over dat de ouders van dat meisje met de dood worden bedreigd nu.
pi_221605539
quote:
1s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 10:57 schreef MissButterflyy het volgende:
Triest trouwens dat het helemaal niet gaat over dat de ouders van dat meisje met de dood worden bedreigd nu.
Nee, de anonimiteit van de artsen is veel belangrijker.

Er is een zeer zorgvuldig traject geweest om deze euthanasie toe te kennen. De ouders hebben met al hun liefde voor hun kind dit traject mee gelopen en zijn vanuit diezelfde liefde meegegaan in haar wens tot euthanasie. En een aantal artsen die vinden dat jonge mensen een dergelijke beslissing niet kunnen nemen, trappen nu een partij na, met tot gevolg dat die ouders geen leven meer hebben en politiebescherming.

Lekker gewerkt.
pi_221605542
Vind dat altijd wel fascinerend. Zo intelligent, maar zo sociaal incapabel. Hoe haal je het in je hoofd werkelijk.
pi_221605565
quote:
Onder hen zijn de prominente hoogleraren Jim van Os (UMC Utrecht) en Damiaan Denys (Amsterdam UMC).
quote:
In het Marathoninterview in juni 2024 vertelde hij aan interviewer Eva Koreman dat hij vindt dat mensen die psychisch lijden veel te snel in aanmerking kunnen komen voor euthanasie.[26] Hij herhaalde dat standpunt diezelfde maand in een opiniestuk in Trouw[27] en in december 2024 in een interview door Tom Grosfeld in Het Parool.[1]

Hij werd geïnterviewd in de documentaire Milou's Strijd gaat door (2025),[28] over de zeventienjarige Milou die op 2 oktober 2023 stierf door euthanasie, en zei daarin over jonge mensen met een actieve euthanasiewens:[29]

Ik zie jonge mensen [met] een actieve euthanasiewens. Wat ik doe? Ik zeg: je kan altijd beschikken over je eigen leven. Die optie is er altijd. Daar heb je geen euthanasietraject voor nodig. Ieder mens beschikt over zijn eigen leven. Suïcide is heel erg taboe. Maar het is een menselijke oplossing. Dat kan je altijd hebben. Dat is troostend, die gedachte, dat je over je eigen leven kan beslissen.
Ik kan me niet heel goed verplaatsen in mensen met een actieve doodswens, maar als je oprecht niet meer wilt leven schiet je toch weinig op met dit soort gewauwel?
pi_221605568
quote:
7s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 09:41 schreef miss_sly het volgende:
Als deze artsen die de brief hebben geschreven zo ontzettend achter deze brief staan, moeten ze ook zo dapper zijn om uit de anonimiteit te komen.

Beetje anoniem mensen zwart maken omdat je anders denkt over euthanasie dan momenteel is toegestaan.
Naja. Ik weet dan weer niet of ik het helemaal eens ben met deze redenering. Het is natuurlijk heel goed mogelijk dat je ooit voor een situatie komt waarin jij gelijk hebt, maar het desalniettemin nog controversieel is.

Let op: ik zeg niet dat dat hier zo is. Integendeel. Vind het vrij ranzig. Maar het fenomeen 'anonimiteit' moeten we wel behouden, denk ik.
  woensdag 19 augustus 2026 @ 11:06:54 #28
438527 MissButterflyy
pi_221605574
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 11:05 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
[..]
Ik kan me niet heel goed verplaatsen in mensen met een actieve doodswens, maar als je oprecht niet meer wilt leven schiet je toch weinig op met dit soort gewauwel?
Dus ‘spring maar voor de trein’, dat is dan beter ofzo?
pi_221605593
quote:
1s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 11:06 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Nee, maar het kan gerust stellen.
pi_221605598
quote:
1s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 11:06 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Ja, zoals ik het interpreteer zegt hij dus iets als "ach een euthanasietraject is helemaal niet nodig, je kunt altijd nog een trein koppen als het echt niet meer gaat. En dat de trein een optie is, is een troostend idee". Maar ik kan me voorstellen dat een fatsoenlijk traject veel fijner is voor alle betrokkenen (niet alleen voor de patient en directe familie, maar ook voor de machinist, politie en alle andere mensen die je ongevraagd in een zelfdoding betrekt), en dat het concept van zelfmoord kunnen plegen troostend is lijkt me een nogal persoonlijke opvatting.
  woensdag 19 augustus 2026 @ 11:11:03 #31
438527 MissButterflyy
pi_221605600
Maar de mogelijkheid tot euthanasie dan toch ook beschikken over je eigen leven?
pi_221605610
quote:
1s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 11:11 schreef MissButterflyy het volgende:
Maar de mogelijkheid tot euthanasie dan toch ook beschikken over je eigen leven?
Ja, maar is een erg lang traject. Het gaat niet om het signaal 'pleeg zelfmoord!', het gaat erom dat iemand beseft dat het 'kan'. Dat het geen plicht is om te blijven leven met al je ellende. Dat kan een bepaalde mentale rust geven.
pi_221605621
Wat erg voor die ouders

Diep triest dit

Mensen moeten zich kapot schamen
  woensdag 19 augustus 2026 @ 11:15:16 #34
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_221605628
Dat tuig zou je toch bijna dwingen om 48 uur lang het volledige repertoire van Frans Bauer op repeat te laten horen, op vol volume, net zo lang dat ze zelf euthanasie aanvragen :(
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_221605647
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 11:05 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
[..]
Gewauwel inderdaad. Echt, hoe onmenselijk.

Als je echt dood wil, kies je maar voor zelfmoord (want dat bedoelt hij met 'beschikken over je eigen leven') en moet je maar onmenselijk voor een trein springen, kijken of je voldoende medicijnen kunt vinden om jezelf te doden, hang je je maar op zodat je nabestaanden je zo vinden, etc. Maar een humane manier met begeleiding die ook voor je nabestaanden nog iets van acceptatie op kan leveren, nee, dat is echt uit den boze.
  woensdag 19 augustus 2026 @ 11:19:03 #36
438527 MissButterflyy
pi_221605654
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 11:12 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Ja, maar is een erg lang traject. Het gaat niet om het signaal 'pleeg zelfmoord!', het gaat erom dat iemand beseft dat het 'kan'. Dat het geen plicht is om te blijven leven met al je ellende. Dat kan een bepaalde mentale rust geven.
Ze kenden het meisje niet. Kenden de hele situatie en alle betrokkenen niet.
Wie zegt dat ze bovenstaande niet wist?
pi_221605658
Dit is het probleem van de huidige tijd.
Iedereen weet alles van iedereen en dan heb je teveel debielen met een main character syndrome.
  Spellchecker woensdag 19 augustus 2026 @ 11:20:38 #38
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_221605663
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 11:19 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Iedereen weet alles van iedereen en dan heb je teveel debielen met een main character syndrome.
:Y
pi_221605666
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 11:06 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Naja. Ik weet dan weer niet of ik het helemaal eens ben met deze redenering. Het is natuurlijk heel goed mogelijk dat je ooit voor een situatie komt waarin jij gelijk hebt, maar het desalniettemin nog controversieel is.

Let op: ik zeg niet dat dat hier zo is. Integendeel. Vind het vrij ranzig. Maar het fenomeen 'anonimiteit' moeten we wel behouden, denk ik.
Niet als je oproept tot een strafrechterijk onderzoek naar de begeleiding van dit euthanasietraject en de ouders van dit meisje op deze manier raakt.

Het was legaal, het was zorgvuldig. Dat je van mening bent dat jonge mensen niet zulke beslissingen kunnen nemen, is prima, dan begeleid je zelf een dergelijk traject niet. Maar ga niet anoniem natrappen.
pi_221605680
quote:
7s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 11:21 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Niet als je oproept tot een strafrechterijk onderzoek naar de begeleiding van dit euthanasietraject en de ouders van dit meisje op deze manier raakt.

Het was legaal, het was zorgvuldig. Dat je van mening bent dat jonge mensen niet zulke beslissingen kunnen nemen, is prima, dan begeleid je zelf een dergelijk traject niet. Maar ga niet anoniem natrappen.
Er bestaan toch gewoon rechtelijke dwalingen?

Nogmaals: de aversie tegenover deze brief deel ik met je. Ik vraag mij enkel af of anonimiteit opheffen intelligent is.
pi_221605686
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 11:22 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Er bestaan toch gewoon rechtelijke dwalingen?

Nogmaals: de aversie tegenover deze brief deel ik met je. Ik vraag mij enkel af of anonimiteit opheffen intelligent is.
Ik zeg niet dat het OM die moet opheffen. Zij hebben een valide argument om dat niet te doen.

Die artsen moeten mans genoeg zijn om met naam en toenaam achter hun brief te staan.
pi_221605693
quote:
7s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 11:23 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik zeg niet dat het OM die moet opheffen. Zij hebben een valide argument om dat niet te doen.

Die artsen moeten mans genoeg zijn om met naam en toenaam achter hun brief te staan.
Oh, je vindt ze gewoon laf. ja, eens.
pi_221605699
Zo. traject duurt jaren ik meende iets van 5 jaar.
Dan zou dit meisje een jaar of 12 zijn geweest toen dit traject begon.
Dat is wel heel erg jong.
pi_221605703
De interne strijd binnen de GGZ wordt blijkbaar bitsig gevoerd.
pi_221605705
quote:
1s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 11:19 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Ze kenden het meisje niet. Kenden de hele situatie en alle betrokkenen niet.
Wie zegt dat ze bovenstaande niet wist?
Iedereen weet in letterlijke zin dat hij/zij een einde aan zijn/haar leven kan maken. Maar het beseffen/doorleven is iets anders. Dat besef heeft mij erg geholpen toen ik erdoorheen zat. Het besef dat als het echt echt niet meer lukt, het kan. Het is een beetje lastig uit te leggen, maar het geeft mentale rust. Of althans, kan.
pi_221605771
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 09:58 schreef Puzzie het volgende:
https://npo.nl/start/afspelen/npo-doc-milou-s-strijd-gaat-door

Dat was een hele mooie indrukwekkende documentaire waar ik wel wat traantjes bij heb gelaten ;(

Zoveel respect voor die ouders hoe ze daar mee omgingen dan worden ze met de dood bedreigd
Zieke mensen :r
Dit inderdaad. Ik heb bij het zien van deze docu hard staan brullen en ik was erg onder de indruk van hun strijd. Ik vond de ouders en psychiater erg moedig. Ik denk dat het goed is om het onderwerp kritisch te benaderen, maar wat hier allemaal gebeurt daar ben ik van geschrokken. Bijzonder te lezen hoe bekrompen sommige mensen zijn en dat ze de ouders lastigvallen
pi_221605776
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 11:26 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Iedereen weet in letterlijke zin dat hij/zij een einde aan zijn/haar leven kan maken. Maar het beseffen/doorleven is iets anders. Dat besef heeft mij erg geholpen toen ik erdoorheen zat. Het besef dat als het echt echt niet meer lukt, het kan. Het is een beetje lastig uit te leggen, maar het geeft mentale rust. Of althans, kan.
Dat dat rust geeft, kan ik me goed voorstellen. Maar zou het niet nog meer rust geven als je zou weten dat je op een humane manier een einde aan je leven kunt maken? Humaan voor jezelf, maar ook voor je nabestaanden die je niet hoeven ontdekken in het trapgat of dood in bed of met je polsen doorgesneden, en voor anderen zoals de machinist en passagiers van een trein, de politie en eventueel brandweer die je vinden en hun werk moeten doen.
pi_221605780
quote:
7s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 11:33 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dat dat rust geeft, kan ik me goed voorstellen. Maar zou het niet nog meer rust geven als je zou weten dat je op een humane manier een einde aan je leven kunt maken? Humaan voor jezelf, maar ook voor je nabestaanden die je niet hoeven ontdekken in het trapgat of dood in bed of met je polsen doorgesneden, en voor anderen zoals de machinist en passagiers van een trein, de politie en eventueel brandweer die je vinden en hun werk moeten doen.
Wat mij betreft verkopen ze de 'zelfmoordpil' in een supermarkt.
pi_221605802
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 11:34 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Nou dat gaat wel ver, dan zou iemand hem in een impulsieve bui kunnen kopen en innemen
  woensdag 19 augustus 2026 @ 11:37:13 #50
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_221605804
Hoop dat nog wel lekt wie die laffe ondertekenaars zijn.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_221605828
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 11:37 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Nou dat gaat wel ver, dan zou iemand hem in een impulsieve bui kunnen kopen en innemen
Net zoals zelfmoord nu. Je moet dan nog naar de supermarkt, je kan in de supermarkt nog nadenken. denk dat die impulsiviteit wel meevalt.
pi_221605844
quote:

[..]
Futurama-style.
pi_221605850
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 11:39 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Net zoals zelfmoord nu. Je moet dan nog naar de supermarkt, je kan in de supermarkt nog nadenken. denk dat die impulsiviteit wel meevalt.
Ik weet het niet, heb er ook wel eens aan gedacht op momenten maar als ik dan de trein zie aankomen denk ik toch brrr nee laat maar, een pil is maar een klein ding, een kleine stap
Het lijkt mij niet verstandig
pi_221605853
quote:

[..]
3 halen 2 betalen
pi_221605859
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 11:42 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Ik weet het niet, heb er ook wel eens aan gedacht op momenten maar als ik dan de trein zie aankomen denk ik toch brrr nee laat maar, een pil is maar een klein ding, een kleine stap
Het lijkt mij niet verstandig
Joah, misschien heb je wel een punt.
pi_221605862
Dat er dus schijnbaar artsen en psychiaters een onderzoek zijn gestart is wel bijzonder, dat geeft de indruk dat hier toch meer aan de hand kan zijn. Euthanasie voor minderjarigen is in nagenoeg alle gevallen ook totaalidioot. Maar om dan vervolgens die ouders te gaan bedreigen is volstrekt ontoelaatbaar en zou natuurlijk hard bestraft moeten worden.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_221605869
quote:

[..]
Dat vind ik wel erg progressief.
Maar dat na een traject met wat zorgverleners de mogelijkheid bestaat tot een dergelijke manier om je leven te beeindigen, zou ik zeker voor zijn.
pi_221605876
quote:
7s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 11:45 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Maar dat na een traject met wat zorgverleners de mogelijkheid bestaat tot een dergelijke manier om je leven te beeindigen, zou ik zeker voor zijn.
Eens.
pi_221605882
quote:

[..]
Mee eens
pi_221605996
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 11:43 schreef enmanuel het volgende:

[..]
3 halen 2 betalen
Mag deze onsmakelijke opmerking weg
  woensdag 19 augustus 2026 @ 12:10:20 #61
287741 matspontius
pi_221606043
quote:

[..]
Verdiep je eerst eens goed in deze materie. Daar zitten grote medisch-ethische struikelblokken in. Dat het mogelijk zou moeten zijn - eens, maar dat moet dan wel heel goed opgetuigd worden. Want euthansie doe je maar 1 keer!!
"Hoka Hey!"
pi_221606044
Stuur zo’n grietje gewoon naar een derde wereldland om daar mensen te gaan helpen. Dan doe je in ieder geval nog iets zinvols tussen je ondraaglijk lijden door.
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
pi_221606047
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 12:03 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Mag deze onsmakelijke opmerking weg
Een beetje spot mag toch wel, of niet?
pi_221606058
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 12:10 schreef enmanuel het volgende:

[..]
Ik vind het erg onsmakelijk
  woensdag 19 augustus 2026 @ 12:12:46 #65
287741 matspontius
pi_221606067
quote:
14s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 11:44 schreef HowardRoark het volgende:
Dat er dus schijnbaar artsen en psychiaters een onderzoek zijn gestart is wel bijzonder, dat geeft de indruk dat hier toch meer aan de hand kan zijn. Euthanasie voor minderjarigen is in nagenoeg alle gevallen ook totaalidioot. Maar om dan vervolgens die ouders te gaan bedreigen is volstrekt ontoelaatbaar en zou natuurlijk hard bestraft moeten worden.
Maar wie bedreigt die ouders dan? Het handelen wordt aan de kaak gesteld schijnbaar en dat gebeurt op een wel zeer onpasselijke manier. Maar dat kun je toch geen bedreigen noemen?
"Hoka Hey!"
  woensdag 19 augustus 2026 @ 12:14:19 #66
287741 matspontius
pi_221606073
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 12:10 schreef enmanuel het volgende:

[..]
Ja hoor ^O^
"Hoka Hey!"
pi_221606141
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 12:12 schreef matspontius het volgende:

[..]
Maar wie bedreigt die ouders dan? Het handelen wordt aan de kaak gesteld schijnbaar en dat gebeurt op een wel zeer onpasselijke manier. Maar dat kun je toch geen bedreigen noemen?
Bij het huis van de ouders houdt de politie de boel in de gaten, en ze krijgen bedreigingen thuis, kennelijk. Staat in het artikel.
pi_221606142
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 12:10 schreef matspontius het volgende:

[..]
Verdiep je eerst eens goed in deze materie. Daar zitten grote medisch-ethische struikelblokken in. Dat het mogelijk zou moeten zijn - eens, maar dat moet dan wel heel goed opgetuigd worden. Want euthansie doe je maar 1 keer!!
Wat maakt dat je denkt dat ik me niet verdiept heb in de materie, en toch deze mening toegedaan ben?
pi_221606201
quote:
14s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 09:40 schreef MichaelScott het volgende:

[..]
En dat is dan zorgverlener, uit het beroep trappen dat volk.
In mijn ogen spelen hier meerdere zaken:
1. artsen die een brief schrijven mbt strafrechtelijke onderzoek
2. brief die in de media komt
3. geestelijke zieken die overgaan tot werkelijke bedreigingen aan de ouders

Punt 2 en 3 is absoluut not done. Dit soort geestelijke zieke mensen die overgaan tot bedreigingen moeten m.i. worden opgepakt en worden gestraft en geholpen.

Punt 1 vind ik ook niet oke, maar ik kan nog begrijpen dat andere artsen vragen om een second opinion / beoordeling of alles daadwerkelijk er juist aan toe is gegaan mbt medisch traject. Maar ik snap niet dat dit middels strafrechtelijke traject moet. Is dit omdat men het niet eens was met de uitkomst van het onderzoek van het tuchtcollege? Was het zeg maar een vervolgstap omdat het via het tuchtcollege niet lukte?
Krekker is de bom!
pi_221606265
quote:
1s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 12:37 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Punt 2 en 3 is absoluut not done. Dit soort geestelijke zieke mensen die overgaan tot bedreigingen moeten m.i. worden opgepakt en worden gestraft en geholpen.

Punt 1 vind ik ook niet oke, maar ik kan nog begrijpen dat andere artsen vragen om een second opinion / beoordeling of alles daadwerkelijk er juist aan toe is gegaan mbt medisch traject. Maar ik snap niet dat dit middels strafrechtelijke traject moet. Is dit omdat men het niet eens was met de uitkomst van het onderzoek van het tuchtcollege? Was het zeg maar een vervolgstap omdat het via het tuchtcollege niet lukte?
Ja, dat vraag ik me ook af. Dat men regelmatig binnen de beroepsgroep discussiert over standpunten, beleid en dergelijke lijkt me niets mis mee, heel wenselijk zelfs. Maar zeker ook omdat het hier om psychiaters gaat, je weet wel de beroepsgroep die zich bezig houdt met de geestelijke gezondheid van mensen... is dan een brief naar het OM sturen die als gevolg kan hebben dat ouders, die al ongetwijfeld in de rouw zitten vanwege de dood van hun dochter, ook nog belast worden met (de dreiging van) een strafrechtelijk onderzoek de weg om te volgen? Wat mij betreft niet.
pi_221606295
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 09:41 schreef Watmoetjenou het volgende:
Ik vind er wel wat van dat een meisje van 17 euthanasie kan laten plegen, maar het zal ongetwijfeld goed beoordeeld zijn door meerdere artsen, niemand kent natuurlijk de achtergrond.

Maar zo'n trap nageven aan de ouders, smerig volk.
"Zal ongetwijfeld goed beoordeeld zijn."
Het kind was mentaal verdomme nog niet eens uitontwikkeld. Heel kwalijk dit, van alle betrokken partijen. Wel triest om de ouders te bedreigen, die hebben zich erin laten luizen en zijn tegelijk ook slachtoffer van een bizarre mentale gezondheidszorg.
pi_221606334
quote:

[..]

Die brief in de media is toch via de groep zelf gegaan? Interview met Denys, een van de ondertekenaars van deze brief?

Ik vind het wat kort door de bocht om de mensen die bedreigen geestesziek te noemen. Want dat betekent dat we hedentendage een enorme hoeveelheid geestezieke mensen rond hebben lopen, als je ziet wie allemaal wie bedreigt. Bedreigingen zijn tegenwoordig verworden tot een uiting van ongenoegen met de mening van een ander.

wat betreft punt 3: in het artikel staat:

quote:
In de brief vroegen veertien psychiaters en artsen het Openbaar Ministerie naar de mogelijkheden voor een strafrechtelijk vooronderzoek naar de euthanasie. Zij wilden dat justitie ging onderzoeken in hoeverre Milous ouders, samen met twee psychiaters, invloed hebben gehad op haar keuze voor de vrijwillige levensbeëindiging.
Maar er staat ook in:

quote:
Milou kreeg euthanasie vanwege uitzichtloos psychisch lijden. Dat traject is volgens de geldende regels verlopen. De Regionale Toetsingscommissies Euthanasie oordeelden dat in haar geval aan de wettelijke zorgvuldigheidseisen was voldaan.
Er is al een niet eenvoudig traject voor euthanasie, dat nog strikter is voor minderjarigen. Er gelden aanvullenden wettelijke eisen voor dit traject.

Ik vind het dus op z'n minst aanmatigend dat deze groep artsen om de mogelijkheid van een strafrechterlijk onderzoek vraagt, omdat ze toch wel enige expertise en zorgvuldigheid mogen verwachten. Er is ook geen sprake van een tuchtzaak, er is gewoon een groep artsen dat euthanasie voor minderjarigen geen goed idee vindt, en dat dus een strafrechterlijk onderzoek vraagt.

De ouders willen een tichtzaak aanspannen tegen deze artsen, en daarvoor zijn de namen nodig, want je kunt geen tuchtzaak tegen een anoniem persoon aanspannen. Daarom willen ze dat die andere namen ook bekend worden.
  woensdag 19 augustus 2026 @ 13:14:54 #73
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_221606436
Niet eens met de gristenen, maar het is wel vrijheid van meningsuiting. Je kunt ook de brief verscheuren of berichten blokkeren.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  woensdag 19 augustus 2026 @ 13:15:47 #74
438527 MissButterflyy
pi_221606443
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 13:14 schreef Harvest89 het volgende:
Niet eens met de gristenen, maar het is wel vrijheid van meningsuiting. Je kunt ook de brief verscheuren of berichten blokkeren.
Kan je niet lezen?
De politie moet zelfs de woning van de ouders beveiligen.
  woensdag 19 augustus 2026 @ 13:16:54 #75
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_221606455
quote:
1s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 13:15 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Kan je niet lezen?
De politie moet zelfs de woning van de ouders beveiligen.
Daar heb ik inderdaad overeen gelezen, sorry.
Ik dacht dat het ging om wat brieven of appjes. Daar kun je makkelijk iets aan doen.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_221606462
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 13:14 schreef Harvest89 het volgende:
Die brief vraagt expliciet aan ht OM om een strafrechterlijk onderzoek in te stellen naar het handelen van de artsen en ouders bij het traject van Milou. Dat is lastig verscheuren en blokkeren.
  woensdag 19 augustus 2026 @ 13:39:54 #77
335133 MichaelScott
pi_221606587
quote:

[..]

Zonder inhoudelijke kennis van het dossier meteen naar het OM stappen om een strafrechtelijk onderzoek te eisen tegen een collega is wel 3 stappen te ver lijkt me.

quote:
De briefschrijvers suggereerden bovendien dat Milou niet meer volledig wilsbekwaam was. Ze ondertekenden de brief met hun naam en functie.
quote:
"Deze psychiaters hebben Milou nooit behandeld, nooit gezien", zei haar moeder Mireille Verhoof eerder in de Volkskrant. "Ze kenden haar dossier niet, maar ze hebben ons tegenover justitie neergezet als ouders die hun kind de dood in hebben gejaagd. Daar hebben wij nog altijd last van. Dag en nacht."
https://www.omroepbrabant(...)r-euthanasie-schreef

Dat zou gewoon een tuchtrechtelijk staartje moeten kunnen krijgen, ongeacht de belangen van het OM.
pi_221606873
quote:
7s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 13:00 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik vind het wat kort door de bocht om de mensen die bedreigen geestesziek te noemen. Want dat betekent dat we hedentendage een enorme hoeveelheid geestezieke mensen rond hebben lopen, als je ziet wie allemaal wie bedreigt. Bedreigingen zijn tegenwoordig verworden tot een uiting van ongenoegen met de mening van een ander.

Dat iets steeds vaker en vaker voorkomt maakt het niet opeens minder erg. Ik denk inderdaad dat het aantal labiele mensen die de consequenties van hun daden voor geen meter begrijpt, inderdaad is toegenomen de afgelopen jaren.
Krekker is de bom!
pi_221606886
quote:
1s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 14:22 schreef KreKkeR het volgende:

[..]
Dat iets steeds vaker en vaker voorkomt maakt het niet opeens minder erg. Ik denk inderdaad dat het aantal labiele mensen die de consequenties van hun daden voor geen meter begrijpt, inderdaad is toegenomen de afgelopen jaren.
Ik vind het ook niet minder erg, maar ik ben bang dat deze mensen lang niet allemaal geestesziek zijn.
pi_221606931
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 12:12 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Ik vind het erg onsmakelijk
Excuus daarvoor.
  woensdag 19 augustus 2026 @ 14:33:26 #81
438527 MissButterflyy
pi_221606933
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 12:12 schreef matspontius het volgende:

[..]
Lezen is een kunst.
pi_221606962
quote:

[..]
Juist mogen de specialisten van politie dat boel opruimen. Want moet onderzocht worden of een zelfmoord is. Of gedood door hulp van ander...
Daarmee belast je de andere mee. Daarom hebben we een traject staan, waarbij beleid euthanasie zonder boel rommel hoeven opruimen.

Bovendien het is geen computerspel waarbij bij een schietspel bij gedood en ergens opnieuw beginnen en lopen knallen.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_221606993
quote:
7s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 14:25 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik vind het ook niet minder erg, maar ik ben bang dat deze mensen lang niet allemaal geestesziek zijn.
Definieert de geestesziekte.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_221607057
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 14:44 schreef Captain_Ghost het volgende:

[..]
Definieert de geestesziekte.
geestesziek
geestesziek logo #1000
geestesziek bijv.naamw. Verbuigingen: geesteszieker Verbuigingen: geestesziekst van een persoon dat deze lijdt aan een psychiatrische stoornis, de term wordt vaak gebruikt in combinatie met gewelddadig gedrag Synoniemen: gek krankzinnig waanzinnig
Gevonden op https://woorden.org/woord/geestesziek
pi_221607077
quote:
7s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 14:53 schreef miss_sly het volgende:

[..]
geestesziek
geestesziek logo #1000
geestesziek bijv.naamw. Verbuigingen: geesteszieker Verbuigingen: geestesziekst van een persoon dat deze lijdt aan een psychiatrische stoornis, de term wordt vaak gebruikt in combinatie met gewelddadig gedrag Synoniemen: gek krankzinnig waanzinnig
Gevonden op https://woorden.org/woord/geestesziek
Wie bepaalt dat gedrag geweldadig zijn, gek, krankzinnig, waanzinnig zijn. Iemand die graag horror kijkt, is gek?
pi_221607201
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 14:56 schreef Captain_Ghost het volgende:

[..]
Wie bepaalt dat gedrag geweldadig zijn, gek, krankzinnig, waanzinnig zijn. Iemand die graag horror kijkt, is gek?
Gewelddadig verdrag vertonen is hetzelfde als graag horror kijken?
pi_221607218
Dus een groep artsen en psychiaters heeft gezamenlijk het OM benaderd over een euthanasiezaak waarbij ze zelf niet betrokken waren. Dat vind ik op z'n minst een opmerkelijke stap vanuit hun professionele rol en de daarbij horende normen van beroepsethiek. Wat ik daarbij frappant vind:
quote:
Het OM bestrijdt bovendien dat de brief een formeel verzoek was om een strafrechtelijk onderzoek te beginnen. Zo'n onderzoek is volgens het OM nooit overwogen.
Wat was dan wél het doel van een dergelijke brief aan het OM?

Of de artsen met de brief zelf publiciteit zochten, is mij niet duidelijk. De bedreigingen aan het adres van de ouders lijken in ieder geval vooral het gevolg van de latere media-aandacht, wat natuurlijk ronduit schrijnend is. Ook de bredere maatschappelijke en politieke discussie over euthanasie bij jongeren lijkt vooral ná de brief en door de publiciteit daarover te zijn ontstaan. Dat dit het gevolg is geweest, betekent niet per se dat het ook het doel van de brief was. Dat onderscheid vind ik nog wel relevant.

Als je euthanasie bij jongeren breder ter discussie wilt stellen, lijkt mij een algemene discussie over de regels en praktijk vanuit ethisch oogpunt zorgvuldiger dan het aangrijpen van één individuele en kwetsbare zaak.

[ Bericht 9% gewijzigd door Justinn op 19-08-2026 15:20:48 ]
pi_221607263
Onmogelijk dat die namen onbekend blijven, ouders en kinderen met ernstig lijden zouden de keuze moeten hebben om zich niet door die personen te laten bijstaan.
pi_221607433
Wellicht beetje offtopic, maar in de rol die de social-media heeft gespeeld bij de verslechtering van Milou's situatie in eerdere topics of discussies eigenljk onder de aandacht gebracht?

Wellicht ook tijd voor dit soort rechtzaken?

Meta voor rechter VS: miljardenzaak om verslaving van tieners

In dit geval niet ivm verslaving maar om het feit dat ze kids met serieuze psychische problemen zoals Milou, verder kapot maken. In haar geval schotelde de algoritmes haar steeds meer van dit soort negatief materiaal (automutilatie, suïcidaliteit) voor, waaroor ze steeds meer in een negatieve bubbel kwam, wat haar negatieve zelfbeeld bevestigde en verergerde.
Krekker is de bom!
pi_221607481
quote:
1s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 15:46 schreef KreKkeR het volgende:
Wellicht beetje offtopic, maar in de rol die de social-media heeft gespeeld bij de verslechtering van Milou's situatie in eerdere topics of discussies eigenljk onder de aandacht gebracht?

Wellicht ook tijd voor dit soort rechtzaken?

Meta voor rechter VS: miljardenzaak om verslaving van tieners

In dit geval niet ivm verslaving maar om het feit dat ze kids met serieuze psychische problemen zoals Milou, verder kapot maken. In haar geval schotelde de algoritmes haar steeds meer van dit soort negatief materiaal (automutilatie, suïcidaliteit) voor, waaroor ze steeds meer in een negatieve bubbel kwam, wat haar negatieve zelfbeeld bevestigde en verergerde.
In haar geval werd er twee keer seksueel misbruik van haar gemaakt, waaronder een verkrachting. Naast wat je zegt inderdaad.
pi_221607510
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 11:19 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Denk eerder dat iedereen denkt dat ze alles weten van een ander. Want het stond op Facebook zegmaar
pi_221607545
quote:

Vergeet de rol van het OM ook niet in deze die hadden deze brief ook meteen gewoon door de shredder kunnen halen. Een verwijderd persbericht door het OM is nogal dubieus van deze partij..
pi_221607583
quote:

Uit beroep zetten en zwaar beboeten , dit zijn gewoon lekken …
  woensdag 19 augustus 2026 @ 16:15:46 #94
165264 Puzzie
Kreng de la crème
pi_221607656
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 15:15 schreef Justinn het volgende:
Dus een groep artsen en psychiaters heeft gezamenlijk het OM benaderd over een euthanasiezaak waarbij ze zelf niet betrokken waren. Dat vind ik op z'n minst een opmerkelijke stap vanuit hun professionele rol en de daarbij horende normen van beroepsethiek. Wat ik daarbij frappant vind:
[..]
Wat was dan wél het doel van een dergelijke brief aan het OM?

Of de artsen met de brief zelf publiciteit zochten, is mij niet duidelijk. De bedreigingen aan het adres van de ouders lijken in ieder geval vooral het gevolg van de latere media-aandacht, wat natuurlijk ronduit schrijnend is. Ook de bredere maatschappelijke en politieke discussie over euthanasie bij jongeren lijkt vooral ná de brief en door de publiciteit daarover te zijn ontstaan. Dat dit het gevolg is geweest, betekent niet per se dat het ook het doel van de brief was. Dat onderscheid vind ik nog wel relevant.

Als je euthanasie bij jongeren breder ter discussie wilt stellen, lijkt mij een algemene discussie over de regels en praktijk vanuit ethisch oogpunt zorgvuldiger dan het aangrijpen van één individuele en kwetsbare zaak.
ik zat er vanmiddag nog over na te denken na dat ik die docu weer had gezien.
Ik herinner me dat daar toen al gedoe over was en dat er idd een aantal psychiaters een strafrechtelijk onderzoek naar Psychiater Menno Oosterhoff en de ouders van Milou eisten
https://open.overheid.nl/(...)12-063ff1b77ef0/file
Het is werkelijk te schandalig voor woorden
En nog een interview met één van de briefschrijvers :')
https://www.digibron.nl/v(...)0730:newsml_ww113893

[ Bericht 8% gewijzigd door Puzzie op 19-08-2026 16:30:46 ]
My age is very
Inappropriate
for my behavior
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')