Ga eens wat lezen danquote:Op woensdag 19 augustus 2026 19:44 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Jij denkt dat het doel van de brief anders was?
Ze kunnen van alles constateren, maar dat is dan een mening, want er is gewoon een juridisch kader waarbinnen euthanasie ook bij een minderjarige kan worden uitgevoerd.quote:Op woensdag 19 augustus 2026 19:33 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik schat zo in dat deze psychiaters gezamenlijk hebben geconcludeerd dat dit indruist tegen de hele psychiatrische wereld.
Een jonge fysiek gezonde vrouw cq kind euthanaseren is niet het doel van een behandeling en druist in tegen alle principes van de eed van Hippocrates. Er alles aan doen om de patiënt gezond te maken zonder de patiënt te schaden.
Ik snap wel heel goed, ook zonder enkele religieuze achtergrond, dat elke vezel als behandelaar hier tegen is.quote:Op woensdag 19 augustus 2026 21:47 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ze kunnen van alles constateren, maar dat is dan een mening, want er is gewoon een juridisch kader waarbinnen euthanasie ook bij een minderjarige kan worden uitgevoerd.
Het is een langdurig en zorgvuldig traject waar nog meer eisen en voorwaarden aan worden gesteld dan bij een euthanasie van een meerderjarige. Gebeurt niet eenvoudig, is geen gemakkelijke weg en veel jongeren willen wel degelijk aan hun herstel werken.quote:Op woensdag 19 augustus 2026 21:49 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik snap wel heel goed, ook zonder enkele religieuze achtergrond, dat elke vezel als behandelaar hier tegen is.
Het geeft ook een precedent aan elke jongere met psychische problemen.
Een beetje de makkeljke weg mogelijk maken, waar dan weer meer jongeren oren naar hebben ipv aan hun herstel werken.
Nou ja de kritiek is dat er een strafrechtelijk onderzoek moet plaatsvinden van 6 bekende en 8 anonieme experts, dat zegt toch wel wat.quote:Op woensdag 19 augustus 2026 21:52 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het is een langdurig en zorgvuldig traject waar nog meer eisen en voorwaarden aan worden gesteld dan bij een euthanasie van een meerderjarige. Gebeurt niet eenvoudig, is geen gemakkelijke weg en veel jongeren willen wel degelijk aan hun herstel werken.
Dat zegt niet per se iets.quote:Op woensdag 19 augustus 2026 21:57 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nou ja de kritiek is dat er een strafrechtelijk onderzoek moet plaatsvinden van 6 bekende en 8 anonieme experts, dat zegt toch wel wat.
Ja, dat doet die docu inderdaad.quote:Op woensdag 19 augustus 2026 16:15 schreef Puzzie het volgende:
[..]
ik zat er vanmiddag nog over na te denken na dat ik die docu weer had gezien.
Ik herinner me dat daar toen al gedoe over was en dat er idd een aantal psychiaters een strafrechtelijk onderzoek naar Psychiater Menno Oosterhoff en de ouders van Milou eisten
https://open.overheid.nl/(...)12-063ff1b77ef0/file
Het is werkelijk te schandalig voor woorden
En nog een interview met één van de briefschrijvers![]()
https://www.digibron.nl/v(...)0730:newsml_ww113893
Nou. Als je zo'n brief stuurt naar mensen die net een kind hebbem verloren, ben je niet goed bij je hoofd.quote:Op woensdag 19 augustus 2026 14:53 schreef miss_sly het volgende:
[..]
geestesziek
geestesziek logo #1000
geestesziek bijv.naamw. Verbuigingen: geesteszieker Verbuigingen: geestesziekst van een persoon dat deze lijdt aan een psychiatrische stoornis, de term wordt vaak gebruikt in combinatie met gewelddadig gedrag Synoniemen: gek krankzinnig waanzinnig
Gevonden op https://woorden.org/woord/geestesziek
Graag ja.quote:Op woensdag 19 augustus 2026 21:57 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nou ja de kritiek is dat er een strafrechtelijk onderzoek moet plaatsvinden van 6 bekende en 8 anonieme experts, dat zegt toch wel wat.
Het is geen zwart of wit.quote:Op woensdag 19 augustus 2026 15:13 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Gewelddadig verdrag vertonen is hetzelfde als graag horror kijken?
quote:Op woensdag 19 augustus 2026 18:52 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Als je niet meer kan functioneren. Als je een gevaar bent voor jezelf en/of een ander.
Ik zeg het altijd al, soms echt blij dat ik palletsorteerder ben.quote:Op woensdag 19 augustus 2026 09:41 schreef miss_sly het volgende:
Als deze artsen die de brief hebben geschreven zo ontzettend achter deze brief staan, moeten ze ook zo dapper zijn om uit de anonimiteit te komen.
Beetje anoniem mensen zwart maken omdat je anders denkt over euthanasie dan momenteel is toegestaan.
Dat is toch precies wat ik zei?quote:Op donderdag 20 augustus 2026 08:30 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Het is geen zwart of wit.
Het hangt er af van persoon. Het zou zomaar kunnen dat persoon gewelddadig geworden, dat je niet meer functioneren. Zie de hieronder.
Dus je kan niet zomaar iedereen geestesziek noemen. het is grote grijze gebied.
[..]
Ik vind de rol van die artsen en het OM hier wel nogal kwalijk. Rinus Otte (baas OM) heeft zich blijkbaar meerdere malen uitgelaten dat de huidige euthanasiewet niet goed is, en datzelfde zeggen die artsen: https://www.trouw.nl/binn(...)-de-rechter~bbbba63dquote:Op woensdag 19 augustus 2026 21:57 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Je kan niet verder van de waarheid zitten.quote:Op woensdag 19 augustus 2026 19:33 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik schat zo in dat deze psychiaters gezamenlijk hebben geconcludeerd dat dit indruist tegen de hele psychiatrische wereld.
Een jonge fysiek gezonde vrouw cq kind euthanaseren is niet het doel van een behandeling en druist in tegen alle principes van de eed van Hippocrates. Er alles aan doen om de patiënt gezond te maken zonder de patiënt te schaden.
Mensen die zelf geen psychologische aandoening gehad hebben of geen expert zijn moeten ook hun bek eens gaan houden.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 01:06 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Ja, dat doet die docu inderdaad.
Wat die ouders zeggen, waar ging het fout? En voor degene die de docu gezien hebben, graag een reactie.
De zorg voor de rest van de wereld, want zo is het basisonderwijs nu ingericht.
De zorg voor haar broer met syndroom van down.
De verkrachting door een bekende waar ze zich voor schaamde.
De spoken in haar hoofd en de onrust om maar niet te willen slapen/dromen.
Ik zie ook heel veel brainrot in de docu, online depressieve shit, Engelse teksten en tekeningen, maakte ze dit zelf of kopieerde ze dit van anderen online?
Moeilijke cases, waarvan partijen zoals de sgp, denk, cu en anderen zich weg moeten houden. Vanwege hun geloofsovertuiging. Die partijen moeten zich in deze neutraal opstellen.
Want dat is een andere case, kunnen gelovige partijen oordelen over deze cases? Ik denk het niet, en het zo chique zijn als ze zich niet in deze discussies roeren.
Wat wil je nu zeggen? Dat iedereen maar 100 moet worden?quote:Op donderdag 20 augustus 2026 11:24 schreef Strijder_ het volgende:
Een verkennend onderzoek naar ouders en behandelaars bij euthanasie van een 17 jarig meisje is niet meer dan normaal. Bizar dat dit gebeurt in de wereld met Nederland weer trots vooraan. Euthanasie is nu de doodsoorzaak van 6% van de Nederlandse bevolking!
Verkennend onderzoek is iets anders dan een strafrechtelijk onderzoek.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 11:24 schreef Strijder_ het volgende:
Een verkennend onderzoek naar ouders en behandelaars bij euthanasie van een 17 jarig meisje is niet meer dan normaal. Bizar dat dit gebeurt in de wereld met Nederland weer trots vooraan. Euthanasie is nu de doodsoorzaak van 6% van de Nederlandse bevolking!
Ja, en het merendeel daarvan zijn ernstig zieke mensen die niet meer beter worden, zoals kankerpatiënten die uitbehandeld zijn, geen jonge depressieve mensen.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 11:24 schreef Strijder_ het volgende:
Waarom is dat niet meer dan normaal?quote:Op donderdag 20 augustus 2026 11:24 schreef Strijder_ het volgende:
Precies, alsof die 6% iets zegt over het aantal jongeren. Dat cijfer zegt niets in de juiste context; die van een maatschappij waarvan de groep ouderen steeds groter wordt.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 12:24 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ja, en het merendeel daarvan zijn ernstig zieke mensen die niet meer beter worden, zoals kankerpatiënten die uitbehandeld zijn, geen jonge depressieve mensen.
Eens, maar ja, als zij hun namen bekend maken, dan krijg je zo ook weer een heksenjacht naar hun, en dat is ook niet goed. Zo'n samenleving zijn we inmiddels wel geworden helaas.quote:Op woensdag 19 augustus 2026 11:23 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat het OM die moet opheffen. Zij hebben een valide argument om dat niet te doen.
Die artsen moeten mans genoeg zijn om met naam en toenaam achter hun brief te staan.
Een heksenjacht op die artsen is natuurlijk ook niet nodig. Maar inmiddels zijn de ouders dus wat lijdend voorwerp van een dergelijke heksenjacht, en omdat de artsen niet met open vizier strijden, is niet eens een tuchtzaak tegen ze aan te spannen. Dus die ouders worden bedreigd, zijn hun dochter verloren en hebben nu geen leven meer, en die artsen wassen hun handen in onschuld en kunnen rustig slapen.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 12:40 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Eens, maar ja, als zij hun namen bekend maken, dan krijg je zo ook weer een heksenjacht naar hun, en dat is ook niet goed. Zo'n samenleving zijn we inmiddels wel geworden helaas.
Als het OM ballen had, dan had deze organisatie ism onze politie natuurlijk al een paar van die anonieme bedreigers op kunnen sporen en op kunnen pakken en deze via snelrecht aangepakt..Soms vraag ik me wel eens af waarom zoiets logisch wat een duidelijk signaal tegen zich anoniem wanende bedreigers toont niet zo snel gebeurt .quote:Op donderdag 20 augustus 2026 12:42 schreef miss_sly het volgende:
. Maar inmiddels zijn de ouders dus wat lijdend voorwerp van een dergelijke heksenjacht,
Heb je die documentaire gezien?quote:Op woensdag 19 augustus 2026 09:40 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
En dat is dan zorgverlener, uit het beroep trappen dat volk.
Als ik dat soort dingen lees, lijk ik echt wel geluk gehad te hebben met de twee klinieken waarin ik gezeten heb.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 13:55 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Heb je die documentaire gezien?
Als ik het me goed kan herinneren was ze zelfs in de instelling waarin ze was opgenomen seksueel misbruikt. Zelfs daar was ze niet beschermd. Een verschrikkelijk verhaal is dat.
Dus ze was in haar jeugd misbruikt en later nog in de instelling waar ze zou moeten herstellen. Door een medepatient.
Hoe wat zover heeft kunnen komen?quote:Op donderdag 20 augustus 2026 16:09 schreef xzaz het volgende:
Bovendien lijkt mij het normaal dat er toch een objectief onderzoek komt naar zo'n ernstig uitkomt. Als ouders wil je toch ook weten hoe het zover heeft kunnen komen?
Dat een kind van 17 euthanasie wilt plegen.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 16:18 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Hoe wat zover heeft kunnen komen?
Daar is een heel lang en zorgvuldig traject aan voorafgegaan waar die ouders volledig in meegenomen zijn. Ze weten dus hoe het zover heeft kunnen komen.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 16:19 schreef xzaz het volgende:
[..]
Dat een kind van 17 euthanasie wilt plegen.
Ik zou me er niet in verdiepen als je nog uit eten moet maar zoek het eens op.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 16:09 schreef xzaz het volgende:
Bovendien lijkt mij het normaal dat er toch een objectief onderzoek komt naar zo'n ernstig uitkomt. Als ouders wil je toch ook weten hoe het zover heeft kunnen komen?
Misschien je even inlezen.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 16:19 schreef xzaz het volgende:
[..]
Dat een kind van 17 euthanasie wilt plegen.
Op welke grond zou er een tuchtzaak tegen ze aangespannen moeten worden?quote:Op donderdag 20 augustus 2026 12:42 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Een heksenjacht op die artsen is natuurlijk ook niet nodig. Maar inmiddels zijn de ouders dus wat lijdend voorwerp van een dergelijke heksenjacht, en omdat de artsen niet met open vizier strijden, is niet eens een tuchtzaak tegen ze aan te spannen. Dus die ouders worden bedreigd, zijn hun dochter verloren en hebben nu geen leven meer, en die artsen wassen hun handen in onschuld en kunnen rustig slapen.
Ik heb daar toch grote moeite mee.
Niet echt relevant dat de ouders zijn meegenomen. Is toch medisch-technisch gewoon interessant om dit in de literatuur op te nemen.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 16:30 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Daar is een heel lang en zorgvuldig traject aan voorafgegaan waar die ouders volledig in meegenomen zijn. Ze weten dus hoe het zover heeft kunnen komen.
quote:Op donderdag 20 augustus 2026 16:51 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Op welke grond zou er een tuchtzaak tegen ze aangespannen moeten worden?
Ze hebben olie op het vuur gegooid, en daarbij hun ook professionele kwalificaties gebruikt om meer impact te hebben. Daar mogen ze wat mij betreft wel voor vervolgd worden, maar is dat iets voor een tuchtzaak?
Hier staat 'onder meer een tuchtzaak', verder rept men hier niet over wat de bedoeling is. Maar dat die ouders verdere stappen willen ondernemen, snap ik zeker. Geen idee of er ook een 'gewone' rechtzaak op handen is. Het feit dat deze artsen hun professionele kwalificaties hebben gebruikt, rechtvaardigt dat dan niet een tuchtzaak?quote:Milous ouders vinden dat de brief hen ernstig heeft beschadigd en willen zich inhoudelijk kunnen verweren. Ook willen ze een rectificatie en erkenning dat de veertien briefschrijvers onrechtmatig hebben gehandeld. Daarom hebben ze onder meer een tuchtzaak aangespannen.
Ik denk dat de ouders van deze meid gewoon lekker verder moeten gaan met hun leven en hun genieten van hun zoon. Als alles gegaan is zoals het gegaan moet zijn is er verder niets om op terug te vallen.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 17:20 schreef miss_sly het volgende:
Hier staat 'onder meer een tuchtzaak', verder rept men hier niet over wat de bedoeling is. Maar dat die ouders verdere stappen willen ondernemen, snap ik zeker. Geen idee of er ook een 'gewone' rechtzaak op handen is. Het feit dat deze artsen hun professionele kwalificaties hebben gebruikt, rechtvaardigt dat dan niet een tuchtzaak?
Wat maakt dat je denkt dat hierover niet medisch-technisch van alles is vastgelegd en wordt gebruikt als voorbeeld voor andere zaken? En waarom zou daarom een strafrechterlijke vervolging voor nodig zijn van de behandelend artsen en de ouders van het meisje?quote:Op donderdag 20 augustus 2026 17:04 schreef xzaz het volgende:
[..]
Niet echt relevant dat de ouders zijn meegenomen. Is toch medisch-technisch gewoon interessant om dit in de literatuur op te nemen.
https://www.omroepbrabant(...)vertelt-haar-verhaalquote:Op donderdag 20 augustus 2026 20:12 schreef Cockwhale het volgende:
Wel benieuwd hoe dat meisje geestelijk zo is geworden... Dat komt niet uit de lucht vallen.
Dat mag jij denken. Ik vind het behoorlijk kortzichtig en gevoelloos maja.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 17:22 schreef xzaz het volgende:
[..]
Ik denk dat de ouders van deze meid gewoon lekker verder moeten gaan met hun leven en hun genieten van hun zoon. Als alles gegaan is zoals het gegaan moet zijn is er verder niets om op terug te vallen.
Als ze geen aandacht willen moeten ze ook geen documentaire gaan maken.
En wat is er met de verkrachters gebeurd?quote:Op donderdag 20 augustus 2026 20:26 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
https://www.omroepbrabant(...)vertelt-haar-verhaal
https://npo.nl/start/vide(...)door/meer-informatie
- PTSS door ingrijpende ziekenhuis opname geestelijk gehandicapte broer met wie ze super close was, als 11-jarige hele periode bij hem gezeten in ziekenhuis wat behoorlijk traumatische geweest moet zijn.
- Tot twee keer toe verkracht
- in social media fuik gezogen mbt negativiteit zoals zelfverminking, zelfmoord en andere zaken die lage zelfwaarde bevestigen of verergerden
En wrs nog een hoop meer:(
Geen ideequote:Op donderdag 20 augustus 2026 22:51 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
En wat is er met de verkrachters gebeurd?
quote:Nee, voor zover bekend uit de openbare bronnen, de documentaire en interviews met haar ouders is er in beide gevallen niemand opgepakt of strafrechtelijk berecht.
De twee situaties zijn als volgt verlopen:
Eerste misbruik (in de eigen omgeving): Milou durfde pas een jaar nadat het gebeurde aan haar ouders te vertellen wat er was voorgevallen. Omdat de situatie toen al gekenmerkt werd door een acute psychische crisis en suïcidaliteit, lag de volledige focus van het gezin en de hulpverlening op haar behandeling en veiligheid. Er is destijds geen strafrechtelijk traject of arrestatie uit voortgevomen.
Tweede misbruik (door een medepatiënt in de GGZ-kliniek): Toen dit incident binnen de instelling aan het licht kwam, is er door de kliniek intern ingegrepen. De betreffende jongen is overgeplaatst naar een andere zorginstelling. Ook in deze casus is het niet tot een politie-inzet of strafzaak gekomen.
In de praktijk komt het bij jongeren met zware psychische problematiek en trauma's vaker voor dat een formeel strafrechtelijk traject (met intensieve politieverhoren en confrontaties) door behandelaars en familie als te belastend of gevaarlijk voor de mentale toestand van de jongere wordt ingeschat, waardoor er geen aangifte wordt gedaan.
Dat willen ze, maar dat lukt onder andere dankzij de psychiaters die naar het OM zijn gegaan en de volidioten die ze gaan lastig vallen niet.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 17:22 schreef xzaz het volgende:
[..]
Ik denk dat de ouders van deze meid gewoon lekker verder moeten gaan met hun leven en hun genieten van hun zoon. Als alles gegaan is zoals het gegaan moet zijn is er verder niets om op terug te vallen.
Als ze geen aandacht willen moeten ze ook geen documentaire gaan maken.
Wees blij. Euthenasie is overigens niet de oorzaak, maar een gevolg van iets.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 11:24 schreef Strijder_ het volgende:
Dan sla je wel een hoop dingen over, zie deze post van @KreKkeR : KreKkeR in NWS / Ouders overleden Milou (17) thuis bedreigd vanwege euthanasie dochterMquote:Op vrijdag 21 augustus 2026 08:01 schreef enmanuel het volgende:
Naar mijn begrijpen via wat AI onderzoek zat het meisje heel diep in de sociale media fuik en durfde niemand haar de toegang tot het internet ontzeggen, uit angst voor kans op suïcidaliteit. Terwijl ze nu is gestorven door euthanasie. Dat de ouders en/of hulpverleners het toelieten om haar 'hulp' te laten zoeken bij wildvreemden bij wie je niet weet wat hun intenties zijn, gaat er bij mij niet in. Dat is wmb een grote faal van het GGZ.
Ik denk wel dat dit de hoofdoorzaak was. Ze werd er zo hard in meegezogen dat zelfmoord haar identiteit werd en alles erom heen, alles wat ze meegemaakt had, bevestigde dat.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 08:17 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Dan sla je wel een hoop dingen over, zie deze post van @:Krekker : KreKkeR in NWS / Ouders overleden Milou (17) thuis bedreigd vanwege euthanasie dochterM
Dat het GGZ haar gefaald heeft lijkt me ook inderdaad, maar dit was wel veel meer dan alleen een sociale mediafuik.
Dat niet alleen, ik zou als patient ook willen weten of mijn zorgverlener die brief ondertekend heeft, zodat ik een ander kan zoeken.quote:Op woensdag 19 augustus 2026 09:41 schreef miss_sly het volgende:
Als deze artsen die de brief hebben geschreven zo ontzettend achter deze brief staan, moeten ze ook zo dapper zijn om uit de anonimiteit te komen.
Beetje anoniem mensen zwart maken omdat je anders denkt over euthanasie dan momenteel is toegestaan.
Ik ben geen psychiater en kende haar niet, maar als ik de nieuwsberichten erover lees hebben heel veel mensen om haar heen haar gefaald, inclusief mensen die ze vertrouwde.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 08:24 schreef enmanuel het volgende:
[..]
Ik denk wel dat dit de hoofdoorzaak was. Ze werd er zo hard in meegezogen dat zelfmoord haar identiteit werd en alles erom heen, alles wat ze meegemaakt had, bevestigde dat.
Bijzonder. Dus twee daders die er zo maar mee wegkomen, zonder enige vorm van recht of vergelding. De catharsis van vergelding wordt onderschat. Slachtoffers, waarbij de daders ongestrafd wegkomen met hun daad, ondervinden vaak meer klachten van wat hen overkomen is. Het benadrukt het gevoel dat ze waardeloos zijn, niet beschermd worden, er altijd gevaar dreigt en iedereen maar kan doen met ze wat ze willen.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 07:23 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Geen idee
Snelle ai-check geeft volgende aan maar heb het verder niet geverifieerd:
[..]
Wellicht. Probleem is dat zo'n veroordeling er niet komt zonder slopende rechtzaak. Ik ben zelf geen deskundige op dit gebied dus vind het moeilijk te beoordelen of de baten de offers waard zullen zijn.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 08:46 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Bijzonder. Dus twee daders die er zo maar mee wegkomen, zonder enige vorm van recht of vergelding. De catharsis van vergelding wordt onderschat. Slachtoffers, waarbij de daders ongestrafd wegkomen met hun daad, ondervinden vaak meer klachten van wat hen overkomen is. Het benadrukt het gevoel dat ze waardeloos zijn, niet beschermd worden, er altijd gevaar dreigt en iedereen maar kan doen met ze wat ze willen.
Hoe dan ook, machteloosheid is 'a common theme' in haar leven. Wellicht dat haar interesse voor euthanasie daarom ook zo groot was. De controle terug pakkenquote:Op vrijdag 21 augustus 2026 08:55 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Wellicht. Probleem is dat zo'n veroordeling er niet komt zonder slopende rechtzaak. Ik ben zelf geen deskundige op dit gebied dus vind het moeilijk te beoordelen of de baten de offers waard zullen zijn.
Allemaal niet bewezen overigens. En als broer van een geestelijk gehandicapte jongen kan ik je verzekeren dat het soms allemaal kut is maar het zet je nog niet aan tot zelfmoord.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 20:26 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
https://www.omroepbrabant(...)vertelt-haar-verhaal
https://npo.nl/start/vide(...)door/meer-informatie
- PTSS door ingrijpende ziekenhuis opname geestelijk gehandicapte broer met wie ze super close was, als 11-jarige hele periode bij hem gezeten in ziekenhuis wat behoorlijk traumatische geweest moet zijn.
- Tot twee keer toe verkracht
- in social media fuik gezogen mbt negativiteit zoals zelfverminking, zelfmoord en andere zaken die lage zelfwaarde bevestigen of verergerden
En wrs nog een hoop meer:(
Of het is gewoon verzonnen door een psychologisch niet heel stabiel meisje.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 08:46 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Bijzonder. Dus twee daders die er zo maar mee wegkomen, zonder enige vorm van recht of vergelding. De catharsis van vergelding wordt onderschat. Slachtoffers, waarbij de daders ongestrafd wegkomen met hun daad, ondervinden vaak meer klachten van wat hen overkomen is. Het benadrukt het gevoel dat ze waardeloos zijn, niet beschermd worden, er altijd gevaar dreigt en iedereen maar kan doen met ze wat ze willen.
Je doelt op de verkrachtingen of iets anders?quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 10:09 schreef xzaz het volgende:
[..]
Allemaal niet bewezen overigens. En als broer van een geestelijk gehandicapte jongen kan ik je verzekeren dat het soms allemaal kut is maar het zet je nog niet aan tot zelfmoord.
Alles wat hier beschreven wordt.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 10:12 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Je doelt op de verkrachtingen of iets anders?
Sociale media geloof ik het meest; maar dat is de schuld van de ouders.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 10:12 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Je doelt op de verkrachtingen of iets anders?
Niet iedereen denkt hetzelfde en ervaart dingen hetzelfde die uitspraak kun je totaal niet voor iemand anders maken.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 10:09 schreef xzaz het volgende:
[..]
Allemaal niet bewezen overigens. En als broer van een geestelijk gehandicapte jongen kan ik je verzekeren dat het soms allemaal kut is maar het zet je nog niet aan tot zelfmoord.
Deze user heeft zich niet verdiept in de zaak, laat staan de moeite genomen de documentaire te bekijken.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 10:15 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Niet iedereen denkt hetzelfde en ervaart dingen hetzelfde die uitspraak kun je totaal niet voor iemand anders maken.
Ga toch weg. Ze had gewoon van social media af moeten blijven. Ze bleef lekker TikTok filmpjes maken.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 10:15 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Niet iedereen denkt hetzelfde en ervaart dingen hetzelfde die uitspraak kun je totaal niet voor iemand anders maken.
De ouders moeten met andere gevolgen leven.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 10:19 schreef livelink het volgende:
De ouders moeten namelijk ook met de gevolgen van hun brief leven.
Ik zou in zo'n sneue zaak liever geen vinger gaan wijzen, maar eerder kijken wat er van geleerd kan worden.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 10:13 schreef xzaz het volgende:
[..]
Sociale media geloof ik het meest; maar dat is de schuld van de ouders.
Het leven is niet zo simpel.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 10:09 schreef xzaz het volgende:
[..]
Ik hoef de documentaire niet te kijken omdat deze met de familie is gemaakt. De documentaire geeft geen objectief beeld.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 10:30 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Het leven is niet zo simpel.
Als je het aandurft om je horizon te verbreden dan kan je op NPO start de documentaire (soort van gratis) kijken over deze Milou. Het kost je alleen anderhalf uur van je dure tijd
Dat is precies de zaak die de verschillende experts willen starten; is er ergens een fout gemaakt. Maar dat wil de familie niet.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 10:21 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Ik zou in zo'n sneue zaak liever geen vinger gaan wijzen, maar eerder kijken wat er van geleerd kan worden.
Dan moet je er ook sluimerend uitkomen en niet bij de eerste beste tegenslag je kind uit huis plaatsen en overgeven aan andere mensen.quote:Veel ouders waren (en zijn) zich nog niet volledig bewust van de gevaren van sociale media en daarnaast is het ook nog eens heel moeilijke een puber er volledig van te weren.
En ook mbt andere zaken is het achteraf gezien natuurlijk makkelijker om te oordelen. Maar als ouder, wanneer je er middenin zit is het niet alijd zo vanzelfsprekend wat de beste keus is.
En wanneer je daarnaast ook nog andere kinderen hebt inclusief een geestelijk gehandicapt kind kun je bepaalde zaken die mbt het andere kind langzaam en sluimerend opkomen, simpelweg net even niet snel genoeg doorhebben.
Dat is gewoon getoetst door de bevoegde instantie:quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 11:08 schreef xzaz het volgende:
[..]
Dat is precies de zaak die de verschillende experts willen starten; is er ergens een fout gemaakt. Maar dat wil de familie niet.
[..]
Dan moet je er ook sluimerend uitkomen en niet bij de eerste beste tegenslag je kind uit huis plaatsen en overgeven aan andere mensen.
Dus nergens voor nodig om dat -nota bene strafrechtelijk- nog eens over te doen.quote:Milou kreeg euthanasie vanwege uitzichtloos psychisch lijden. Dat traject is volgens de geldende regels verlopen. De Regionale Toetsingscommissies Euthanasie oordeelden dat in haar geval aan de wettelijke zorgvuldigheidseisen was voldaan.
Gros komt er gewoon goed uit, mogelijk wel iets minder stabiel dan een paar jaar terug het geval was. Dit omdat men vanwege bedden tekort meer inzet op thuis herstellen. Wat overigens beter is als je al meerde episodes gehad hebt. Iig in mijn geval.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 16:07 schreef xzaz het volgende:
Ik heb niks met die klinieken lijkt mij dat je er altijd slechter uit komt dan in gaat. Gewoon normaal door leven en niet zoveel nadenken. Mensen spreken en denken ook veel te veel.
Maar goed misschien ben ik te nuchter.
Het had je kunnen leren en context kunnen geven over mensen die jarenlang suicidal zijn. Jammer dat jij liever je huidige subjectieve beeld in stand wil houdenquote:Op vrijdag 21 augustus 2026 11:07 schreef xzaz het volgende:
[..]
Ik hoef de documentaire niet te kijken omdat deze met de familie is gemaakt. De documentaire geeft geen objectief beeld.
Ja, of we leven in de Matrix, was zij Neo en is ze nu unplugged, bevrijd van de machinesquote:Op vrijdag 21 augustus 2026 10:11 schreef xzaz het volgende:
[..]
Of het is gewoon verzonnen door een psychologisch niet heel stabiel meisje.
Dat zeg je goed, ze TOETSEN het maar doen geen onderzoek.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 11:59 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dat is gewoon getoetst door de bevoegde instantie:
Dus Oosterhoff maakt rapport op wordt op 'ok' gezet door RTE, RTE doet vanwege wetgeving een andere RTE benaderen -> doet ook 'ok'. Oosterhoff moet door wetgeving een externe onafhankelijke psychiater raadplegen -> doet dat maar krijgt geen eenstemming -> overstemd door Oosterhoff en ouders grijpen dan ook niet in....quote:De onafhankelijke psychiater zag ook nog behandelmogelijkheden voor Milou's persoonlijkheidsproblemen. Maar volgens Oosterhoff was Milou voor het laten slagen hiervan niet gemotiveerd genoeg. Het oordeel van de onafhankelijke psychiater werd overstemd door Oosterhoff. Hij droeg argumenten aan zoals hierboven en raadpleegde diverse hoogleraren om die verder te onderbouwen.
Hoe wil je dan toetsen?!quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 13:23 schreef xzaz het volgende:
[..]
Dat zeg je goed, ze TOETSEN het maar doen geen onderzoek.
Het enige wat we moeten is het erkennen dat psychiatrische aandoeningen het leven ondragelijk kunnen maken. Dat ze net zo fataal kunnen zijn als kanker en net zoals kanker niet altijd genezen kunnen worden.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 13:26 schreef xzaz het volgende:
Overigens is alles naar mijn idee gewoon volgens de wet verlopen dus daar zit helemaal geen probleem. We moeten alleen wel onderzoeken waarom het zover is gekomen dat lijkt mij medisch en ethisch toch gewoon een hele normale vraag.
Menno Oosterhofquote:Vijf jaar geleden hoorde ik dat een meisje van 18 euthanasie had gekregen vanwege psychische problematiek. Ik was ontzet. 18 jaar! Maar de psychiater die erbij betrokken was kende ik als zeer kundig en zorgvuldig. Ik besloot toen dat ik er niet over kon oordelen.
Bijna een jaar geleden verleende ik zelf euthanasie aan Milou, een meisje dat nog een jaar jonger was. De regionale toetsingscommissies hebben geoordeeld dat aan alle zorgvuldigheidseisen is voldaan. Juridisch in orde dus, maar ethisch? Die vraag heeft me vooraf maandenlang elke dag (en soms ’s nachts) beziggehouden, en ook daarna nog. Doe ik er goed aan? Milou vond van wel. Op een gegeven moment zei ik tegen haar: ‘Misschien heb jíj gelijk en ís je lijden uitzichtloos. Nog maar net op de terugreis waren zij en haar moeder uit de auto gestapt en in de berm gaan zitten, omdat ze zo hard moest huilen: ‘Eindelijk iemand die naar me luistert.’
Maar was het goed naar haar te luisteren? Haar verzoek was zeer consistent, maar was ze innerlijk vrij om te kiezen? Was zij aan het woord of haar ziekte? Daar kun je lang over discussiëren. Ik ben uiteindelijk tot de overtuiging gekomen dat ze wilsbekwaam was inzake haar verzoek. Dat haar lijden ondraaglijk was stond buiten kijf, dat zij het als uitzichtloos zag ook, maar was dat ook zo? Kan het uitzichtloos zijn als je nog maar 17 bent?
Zij wilde absoluut geen behandeling meer. Dat had ze al jaren geprobeerd. Ze kon het niet langer opbrengen. Een gedwongen opname van meer dan een jaar had geen enkel succes gehad. Zij was duidelijk. Liefst euthanasie, maar anders zou ze er zelf een eind aan maken. Haar ouders en psycholoog waren ervan overtuigd dat ze dat inderdaad zou doen. Mij leek dat ook waarschijnlijk. Ze vloog dagelijks tegen de muren omhoog en wilde maar één ding. Dat het stopte. Als ze kans zag zocht ze verdoving in alcohol, drugs, zelfbeschadiging, op internet bestelde medicatie. Ook mij vroeg ze om steeds meer kalmerende medicijnen. De conclusie van een groot moreel beraad was, dat er geen mogelijkheden meer waren. De ouders waren haar ten langen leste gaan steunen. Dan moet ik goede argumenten hebben om te zeggen dat het anders kan. Na maanden wikken en wegen, overleg met haar huidige en eerdere behandelaars, lezen van alle correspondentie en advies vragen aan heel veel anderen, moest ik erkennen dat ik die niet had.
Zou een betere ggz hebben geholpen? Of een betere maatschappij? Ze had veel hulp gehad, maar zonder succes. En wat de maatschappij betreft: er zijn zeker dingen gebeurd die rampzalige gevolgen hadden. Maar die waren niet terug te draaien.
Ik heb naar eer en geweten een keus gemaakt tussen twee kwaden. Geen euthanasie verlenen zou ook verstrekkende gevolgen gehad hebben. Goddank kunnen ik en ook haar dappere ouders nog steeds achter mijn keuze staan haar wel euthanasie te verlenen. En natuurlijk is ze ook nog door een tweede psychiater en een SCEN-arts onderzocht, die tot dezelfde conclusie kwamen.
Recent is er veel venijnige kritiek geweest. Dat gaat me niet in de koude kleren zitten. Maar ik houd me vast aan wat Milou zei: ‘Eindelijk iemand die naar me luistert!’ Voor mij weegt dat overal tegenop. Dát en haar wens dat haar verhaal bekend zou worden, zodat er meer geluisterd wordt. Dat was voor de ouders reden destijds de publiciteit te zoeken. Die dappere vervulling van de wens van hun dochter verdient niet het slijk waar ze nu doorheen zijn gehaald. Zij hebben recht op genoegdoening. Zodat ze verder kunnen rouwen. Ik hoop vurig dat dat nog komt.
De ouders van Milou hebben meegelezen en ingestemd met plaatsing van deze tekst.
Ik heb toestemming (en verzoek) van patiënte om deze (medische) gegevens te delen.
Bron (september 2024): https://www.medischcontact.nl/opinie/blogs-columns/blog/milouquote:
Dit is waar het zoveel mensen om gaat: kan het leven uitzichtloos zijn als je 17 bent? Want kennelijk kan dat prima als je 50+ bent, of kanker hebt, maar is dat niet te bepalen als je 17 bent, volgens sommige mensen. En omdat zij vinden dat je het dan nog niet kunt bepalen, had deze euthanasie niet mogen worden toegekend.quote:
Een van de argumenten was dat op je 17e je hersenen nog minstens één stap moeten maken om volwassen te worden. De redenatie was dat die stap haar weer op weg zou helpen.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 16:58 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dit is waar het zoveel mensen om gaat: kan het leven uitzichtloos zijn als je 17 bent? Want kennelijk kan dat prima als je 50+ bent, of kanker hebt, maar is dat niet te bepalen als je 17 bent, volgens sommige mensen. En omdat zij vinden dat je het dan nog niet kunt bepalen, had deze euthanasie niet mogen worden toegekend.
Ik heb nu zelf een 17-jarige dochter. Natuurlijk is er nog genoeg te leren, maar ze is ook al wijs. Ze kan heel goed verwoorden wat ze voelt, denkt en vindt. En wie kan voor een ander bepalen, zeker als die ander zo goed onder woorden kan brengen wat ze wil, dat dat toch niet hetgene is dat ze wil, dat het echt nog wel ooit over gaat?
Ik hoop nooit in de situatie te komen, maar ik hoop dat als mijn dochter mij op die manier nodig heeft als Milou haar ouders nodig had, dat ik dan net zo dapper en liefdevol kan handelen als zij hebben gedaan.
Ik kijk nu heel anders naar het leven dan toen ik 17 was. Ik vind dat die artsen die de brief hebben geschreven best een punt hebben.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 16:58 schreef miss_sly het volgende:
Ik heb nu zelf een 17-jarige dochter. Natuurlijk is er nog genoeg te leren, maar ze is ook al wijs.
Ik vind het schaamteloos hoe je het hier af probeert te doen als verzonnen verhaaltjes. Dit meisje heeft de hulp die ze nodig had niet gekregen en is door heel veel mensen en instanties in de steek gelaten. Dat op deze manier afdoen vind ik nogal droevig van je.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 10:18 schreef xzaz het volgende:
[..]
Ga toch weg. Ze had gewoon van social media af moeten blijven. Ze bleef lekker TikTok filmpjes maken.
Iedereen weet waar de schuld zit maar niemand durft het te benoemen.
Deze meid was TikTok filmpjes aan het makenquote:Op vrijdag 21 augustus 2026 16:53 schreef MissButterflyy het volgende:
Ik denk dat veel mensen zich ook niet kunnen voorstellen hoe een zware chronische depressie is.
Heb het een keer meegemaakt bij iemand, die persoon lag jarenlang op bed en deed niks. Vond niks leuk, wilde alleen maar dood. Had meerdere pogingen gedaan zelfmoord te plegen.
Je kon niet eens met haar praten, want communiceren kostte haar al te veel moeite.
Alles was uit de kast getrokken en geprobeerd bij die persoon. Dat is afschuwelijk voor de persoon zelf en de omgeving.
Lekker anderen weer de schuld geven.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 18:49 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Ik vind het schaamteloos hoe je het hier af probeert te doen als verzonnen verhaaltjes. Dit meisje heeft de hulp die ze nodig had niet gekregen en is door heel veel mensen en instanties in de steek gelaten. Dat op deze manier afdoen vind ik nogal droevig van je.
Heeft ze zichzelf misbruikt dan?quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 18:49 schreef xzaz het volgende:
[..]
Lekker anderen weer de schuld geven.
Dat is ten eerste geen zekerheid en ten tweede, wat is er nog verstrekkender dan euthanasie?quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 16:41 schreef MissButterflyy het volgende:
Geen euthanasie verlenen zou ook verstrekkende gevolgen gehad hebben.
Zelfmoord. Dat is voor elke betrokkene een stuk zwaarder.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 18:55 schreef enmanuel het volgende:
[..]
Dat is ten eerste geen zekerheid en ten tweede, wat is er nog verstrekkender dan euthanasie?
Elke, behalve haarzelf. Men heeft de mogelijkheid weggenomen dat ze geen zelfmoord zou plegen.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 19:04 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Zelfmoord. Dat is voor elke betrokkene een stuk zwaarder.
Ook voor haarzelf. Bij euthanasie is de aanloop naar het overlijden, het het overlijden zelf en het vervolg netjes geregeld. Ook kan er (openlijk) afscheid genomen worden. Ze weet dat ze niemand belast met het (onverwacht) vinden van haar lichaam. Ze hoeft niet heimelijk te doen. Etc. etc.quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |