abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 2 juli 2026 @ 21:21:28 #1
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221218512
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_221218518
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2026 20:16 schreef Bluesdude het volgende: https://nos.nl/artikel/2621298-groot-stembiljet-verdwijnt-vanaf-2029-kleine-versie-met-de-logo-s-van-partijen Dit bevalt me wel.. Nadeeltje als iemand een voorkeurstem wil doen, dan moet ie vooraf het lijstnummer zoeken ergens. Waar ? In een brief thuis ontvangen. Op het stembureau ? Online opzoeken ? [ afbeelding ]
De gemiddelde Nederlander is hier echt te dom voor, dat wordt 5% ongeldig ofzo. Misschien wel een aardige variant van de IQ-test.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_221218889
quote:
1s.gif Op donderdag 2 juli 2026 21:21 schreef nostra het volgende:

[..]
De gemiddelde Nederlander is hier echt te dom voor, dat wordt 5% ongeldig ofzo. Misschien wel een aardige variant van de IQ-test.
Dat is dom van jou. De gemiddelde Nederlander kan leren, toch.
Zo moeilijk is dit biljet niet. ... Tests wezen uit dat er iets meer ongeldige stemmen waren, maar 0,47% .
Niks 5 %.. Kwestie van wennen, leren, vaker doen. En dan daalt die 0,47%
De meeste mensen kiezen toch de lijsttrekker.
Dus eerst de partij rood maken en dan in de nummerlijst, nummer 1 rood kleuren.

Eindelijk zijn we van die grote lappen met kleine lettertjes af.
Ik hoorde zoiets van de maar A3...dus 30 cm bij 42 cm voor dat nieuwe biljet
https://www.kiesraad.nl/a(...)mmen-moet-wel-omlaag

[ Bericht 7% gewijzigd door Bluesdude op 02-07-2026 21:52:06 ]
pi_221219215
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2026 21:44 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Dat is dom van jou. De gemiddelde Nederlander kan leren, toch.
Zo moeilijk is dit biljet niet. ... Tests wezen uit dat er iets meer ongeldige stemmen waren, maar 0,47% .
Niks 5 %.. Kwestie van wennen, leren, vaker doen. En dan daalt die 0,47%
De meeste mensen kiezen toch de lijsttrekker.
Dus eerst de partij rood maken en dan in de nummerlijst, nummer 1 rood kleuren.

Eindelijk zijn we van die grote lappen met kleine lettertjes af.
Ik hoorde zoiets van de maar A3...dus 30 cm bij 42 cm voor dat nieuwe biljet
https://www.kiesraad.nl/a(...)mmen-moet-wel-omlaag
Nou ja, 'iets' was vier keer meer dan de controlegroep. Maar ok, als niets invullen bij lijst 2 of onzin invullen tóch geldt - wat vrij bizar is - dan zal het percentage wel wat lager zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door nostra op 02-07-2026 22:43:24 ]
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  donderdag 2 juli 2026 @ 22:23:19 #5
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_221219516
quote:
1s.gif Op donderdag 2 juli 2026 22:03 schreef nostra het volgende:

[..]
Nou ja, 'iets' was bijna het dubbele dan de controlegroep. Maar ok, als niets invullen bij lijst 2 of onzin invullen tóch geldt - wat vrij bizar is - dan zal het percentage wel wat lager zijn.
Mij lijkt een default juist prima. Heb je een voorkeur kleur je het vakje in, anders gewoon nummer 1 van de lijst, net zoals nu.
pi_221219565
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2026 22:23 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]
Mij lijkt een default juist prima. Heb je een voorkeur kleur je het vakje in, anders gewoon nummer 1 van de lijst, net zoals nu.
Mja, als je lijst 2 kiest en nummer 30, maar lijst 2 heeft geen nummer 30 en lijst 1 wel, wat was dan je bedoeling? Then again, met zo'n plaatjesboek moet dat niet fout kunnen gaan, maar blijkbaar ging het dat toch.
pi_221219829
quote:
7s.gif Op donderdag 2 juli 2026 22:25 schreef nostra het volgende:

[..]
Mja, als je lijst 2 kiest en nummer 30, maar lijst 2 heeft geen nummer 30 en lijst 1 wel, wat was dan je bedoeling? Then again, met zo'n plaatjesboek moet dat niet fout kunnen gaan, maar blijkbaar ging het dat toch.
Oh, volgens de officiële site is je stem dan wél ongeldig. Volgens het nieuwsbericht gaat hij dan naar de lijsttrekker.
pi_221219892
Ik zie de T. er nog wel voor aan om Populistisch Nederland op te richten, met rode PN als logo, gezien hun recalcitrante geplug van PN als afkorting. Elke afgevangen stem is er één.
pi_221220149
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2026 20:16 schreef Bluesdude het volgende:
https://nos.nl/artikel/2621298-groot-stembiljet-verdwijnt-vanaf-2029-kleine-versie-met-de-logo-s-van-partijen

Dit bevalt me wel.. Nadeeltje als iemand een voorkeurstem wil doen, dan moet ie vooraf het lijstnummer zoeken ergens. Waar ? In een brief thuis ontvangen. Op het stembureau ? Online opzoeken ?

[ afbeelding ]
In het stemlokaal hangt altijd een lijst, wellicht wordt die nu ook in de stemhokjes gehangen.

Voor tellers uitstekend nieuws, dan ben je gewoon 21:15 klaar _O_
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_221220245
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2026 22:03 schreef nostra het volgende:

[..]
Nou ja, 'iets' was vier keer meer dan de controlegroep. Maar ok, als niets invullen bij lijst 2 of onzin invullen tóch geldt - wat vrij bizar is - dan zal het percentage wel wat lager zijn.
Welke controlegroep die slechts 0,12% ongeldig stemde? Linkje
Ik hoorde bij eenvandaag dat normaal 0,27% ongeldig stemt.
Het is een kwestie van goede voorlichting op tv..en dan dat mensen wennen in het stemhokje.
Is helemaal niet moeilijk
pi_221220253
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2026 23:42 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Welke controlegroep die slechts 0,12% ongeldig stemde? Linkje
Ik hoorde bij eenvandaag dat normaal 0,27% ongeldig stemt.
Het is een kwestie van goede voorlichting op tv..en dan dat mensen wennen in het stemhokje.
Is helemaal niet moeilijk
In de gemeenten waar bij de Europees Parlementsverkiezing is geëxperimenteerd met het nieuwe stembiljet is het aantal ongeldige stemmen hoger dan in andere gemeenten. Gemiddeld is in de experimentgemeenten 0,74% van de uitgebrachte stemmen ongeldig verklaard, terwijl dat in de overige gemeenten gemiddeld 0,18% is.
pi_221220266
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2026 20:27 schreef zevenmijlslaars het volgende:

[..]
De lijst met alle partijen en kandidaten krijgt u thuisgestuurd. Deze ligt ook voor u klaar in het stemhokje. (https://www.nieuwstembiljet.nl/zo-werkt-het).
Kunnen we deze brieven ook digitaal ontvangen, want ik hoef niet persé zo’n kandidatenlijstformulier.
pi_221220281
quote:
Die eerste test met EU-verkiezingen was in 2024 . Men heeft er van geleerd in 2025 kamerverkiezingen en 2026 gemeenteraden.. Belangrijk was dat men in de stembureaus mensen meer uitleg gaf. En toen waren er minder ongeldige stemmen.
Voorlichten is belangrijk. Nu gaat men mogellijk maken dat men alleen de partij invult .. dan is het geldig en noteert men dat als gestemd op nr1 de lijstrekker. Niet veel anders dat dat velen nu al doen: nr 1 van de partij van voorkeur rood maken. Het is niet nodig dat men een kandidaatsnummer aanvinkt.

De ervaring is dat de tellers eerder klaar zijn met het nieuwe syteem...
  vrijdag 3 juli 2026 @ 09:12:22 #14
222927 Lurf
All you need is Lurf
pi_221221615
Wat ik nog het meest onhandige vond aan het nieuwe stemmen was, dat het boekje met de kandidatenlijsten/nummers precies in het midden van het stemhokje vastgemaakt was, waardoor je het stembiljet nog steeds niet helemaal kon uitvouwen en vlak kon neerleggen. Dat een kleiner stembiljet ook een kleiner stemhokje betekent had ik nog niet bedacht, maar bij het stembureau denken ze vooruit.

Dat ze de wet aanpassen lijkt me verstandig, dat was ook mijn kritiekpunt (eerste keer werd je geïnterviewd na het stemmen). Twee bolletjes inkleuren geeft vier keer zoveel kans op fouten. Dat is gewoon statistiek. Als je daar geen rekening mee wil houden moet je het bij het oude stembiljet houden.
Never explain, never apologize.
  vrijdag 3 juli 2026 @ 10:05:16 #15
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221221948

mensen doen toch gewoon 6 en 1 of 4 en 1
zal daar wel briefjes liggen met kandidaten lijsten
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_221221950
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2026 09:12 schreef Lurf het volgende:
Wat ik nog het meest onhandige vond aan het nieuwe stemmen was, dat het boekje met de kandidatenlijsten/nummers precies in het midden van het stemhokje vastgemaakt was, waardoor je het stembiljet nog steeds niet helemaal kon uitvouwen en vlak kon neerleggen. Dat een kleiner stembiljet ook een kleiner stemhokje betekent had ik nog niet bedacht, maar bij het stembureau denken ze vooruit.

Dat ze de wet aanpassen lijkt me verstandig, dat was ook mijn kritiekpunt (eerste keer werd je geïnterviewd na het stemmen). Twee bolletjes inkleuren geeft vier keer zoveel kans op fouten. Dat is gewoon statistiek. Als je daar geen rekening mee wil houden moet je het bij het oude stembiljet houden.
Nu had ik begrepen dat bij niet invullen van een nummer en wel de partij, men dat noteert als stem voor de lijsttrekker. Een meerderheid van de kiezers kiezen toch de lijsttrekker van hun partij van voorkeur.
Dus 1 vakje rood maken, ook bij het nieuwe biljet.

Ik denk dat wbt veel voorkeurstemmen al voor de stembusgang door kiezers gezocht zijn naar het nummer op de kandidatenlijst . In het stemhokje zelf nog zoeken naar de naam van voorkeur is meer tijd. Iedereen moet vooraf dat nummer zoeken.
  vrijdag 3 juli 2026 @ 12:18:25 #17
222927 Lurf
All you need is Lurf
pi_221222741
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2026 10:05 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Nu had ik begrepen dat bij niet invullen van een nummer en wel de partij, men dat noteert als stem voor de lijsttrekker. Een meerderheid van de kiezers kiezen toch de lijsttrekker van hun partij van voorkeur.
Dus 1 vakje rood maken, ook bij het nieuwe biljet.
Nu dus nog niet, daar komen die ongeldige stemmen vandaan. Om dat te voorkomen moet de wet aangepast worden, wat men wel van plan is. Het probleem doet zich met name voor als je een hoger nummer aankruist dan er kandidaten zijn voor een partij. Nostra merkte terecht op dat je dan niet kunt vaststellen of de fout bij de partij of bij de persoon gemaakt is. De veronderstelling dat de partij altijd juist is ingevuld gaat dan te ver. Ik denk dat die stemmen dan nog steeds ongeldig blijven.
Never explain, never apologize.
pi_221222896
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2026 12:18 schreef Lurf het volgende:

[..]
Nu dus nog niet, daar komen die ongeldige stemmen vandaan. Om dat te voorkomen moet de wet aangepast worden, wat men wel van plan is. Het probleem doet zich met name voor als je een hoger nummer aankruist dan er kandidaten zijn voor een partij. Nostra merkte terecht op dat je dan niet kunt vaststellen of de fout bij de partij of bij de persoon gemaakt is. De veronderstelling dat de partij altijd juist is ingevuld gaat dan te ver. Ik denk dat die stemmen dan nog steeds ongeldig blijven.
Nu had ik van eenvandaag begrepen dat als een te hoog nummer wordt aangestipt voor de gekozen partij ( zoveel kandidaten staan niet op hun lijst) dat diie genoteerd wordt als een keuze voor de lijsttrekker.
Als dat nog niet wettelijk goed geregeld is.... dan is er nog 2 jaar tijd daarvoor.

Goede voorlichting via de media en ter plekke in het stemlokaal.. oa door de vrijwilligers
* alleen de partij vinken is ook prima... nummer invullen hoeft niet persé
* kijk voor de stembusgang wat het nummer is van je voorkeuze
  vrijdag 3 juli 2026 @ 13:26:06 #19
403588 mcmlxiv
pi_221223259
Naast een kiesdrempel nog een mooie mogelijkheid de kieswet aan te passen. Weg met voorkeurstemmen, lijstduwers en andere persoonsverheerlijking. Stemmen zou om het programma moeten gaan, niet over het poppetje. Volgende aanpassing, de anti-stem, naast een voorkeur ook een afkeur-stem.
pi_221223634
Deelname aan de tweede kamer obv partij ipv persoon lijkt me wel wat.

Als je je wilt afsplitsen dan begin je maar je eigen partij en geef je je zetel terug aan de partij.
  Moderator vrijdag 3 juli 2026 @ 17:11:37 #21
375570 crew  Cyan9
pi_221225074
De zelfde bewegingen blijven zich voortzetten..

quote:
Vier maanden na start kabinet staat D66 op verlies in peilingen, Pro profiteert

Ruim vier maanden na de start van het kabinet-Jetten staat diens partij in de Peilingwijzer op verlies. Van de 26 zetels die D66 bij de verkiezingen van afgelopen oktober won, blijven er 15 tot 20 over in dit gewogen gemiddelde van de peilingen van Ipsos I&O en Verian/EenVandaag.

Pro, het vroegere GroenLinks-PvdA, profiteert van de tegenwind die D66 ondervindt. Met 24 tot 29 zetels, een winst van ongeveer 6, is deze oppositiepartij nu de grootste in de Peilingwijzer. Volgens het laatste onderzoek van Ipsos I&O stapt zo'n 15 procent van de D66-stemmers momenteel over naar Pro, met name degenen die het huidige regeringsbeleid niet links genoeg vinden.

De huidige minderheidscoalitie is sowieso weinig populair, want ook het CDA levert zetels in op 13 tot 18. Alleen de VVD weet zich redelijk te handhaven op 19 tot 23.

PVV verliest aan JA21 en FvD
Op rechts is een soortgelijke beweging te zien, maar dan ten koste van de PVV. De partij van Geert Wilders valt terug naar 17 tot 22 Kamerzetels, terwijl JA21 (11-15) en Forum voor Democratie (10-14) juist stijgen.

Politicoloog Tom Louwerse, de maker van de Peilingwijzer, wijst erop dat in dit geval een lijn wordt doorgetrokken die al bij de Kamerverkiezingen te zien was: toen verloor de PVV 11 zetels, terwijl JA21 en FVD terrein wonnen.

Waar Wilders met name kampt met het idee bij rechtse kiezers dat het kabinet-Schoof niet heeft 'geleverd' op vooral asiel, worstelt Jetten in de waarneming van Louwerse met het beeld dat zijn minderheidskabinet het moeilijk heeft om voldoende steun voor plannen te organiseren in de Kamer.

"Omdat die steun uiteindelijk uit verschillende hoeken moet komen, kan het idee ontstaan dat de coalitie van twee walletjes probeert te eten", zegt Louwerse. "Je ziet verdeeldheid over de koers: sommige kiezers van regeringspartijen vinden het beleid nu te links, anderen juist weer te rechts. Maar er zijn in het Ipsos I&O-onderzoek ook tevredener kiezers die het kabinet het voordeel van de twijfel geven en vinden dat er in elk geval een zekere mate van rust is teruggekeerd."

BBB verder omlaag
Achter de grotere partijen gaat het nog altijd niet goed met BBB. De BoerBurgerBeweging heeft sinds het najaar nog maar 4 zetels over en staat nu volgens de Peilingwijzer op 1 tot 3.

Anders is dat bij de Partij voor de Dieren, die juist winst boekt op 4 tot 7. Net als 50Plus, dat na zijn comeback in de Tweede Kamer nu op 2 tot 6 staat. Ook de SP (3-5) en Volt (1-3) lijken het iets beter te doen.

Stabiliteit is er bij de ChristenUnie, de SGP en Denk, alle op 2 tot 4.
https://nos.nl/artikel/26(...)ingen-pro-profiteert
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_221225128
VVD op 2

De Nederlander leert het nooit
  vrijdag 3 juli 2026 @ 22:11:08 #23
213335 Breekfast
Ondertitel
pi_221227388
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2026 17:23 schreef Cupfighter het volgende:
VVD op 2

Zij pakken anders wel het toeteren aan. Geen enkele andere partij die dit grote probleem serieus nam.
pi_221227520
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2026 17:11 schreef Cyan9 het volgende:
Volgens het laatste onderzoek van Ipsos I&O stapt zo'n 15 procent van de D66-stemmers momenteel over naar Pro, met name degenen die het huidige regeringsbeleid niet links genoeg vinden.
Hebben die het verkiezingsprogramma en Jetten wel gevolgd?
pi_221227615
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2026 13:26 schreef mcmlxiv het volgende:
Naast een kiesdrempel nog een mooie mogelijkheid de kieswet aan te passen. Weg met voorkeurstemmen, lijstduwers en andere persoonsverheerlijking. Stemmen zou om het programma moeten gaan, niet over het poppetje. Volgende aanpassing, de anti-stem, naast een voorkeur ook een afkeur-stem.
Versterkt de Partijlijn, verkleint de pluriformiteit binnen een partij (nogal groot verschil bij bijvoorbeeld een VVD of je Van den Burg hebt zitten of Yesilgoz).
pi_221230182
Goed verhaal van Van der Veer (hier wss niet erg geliefd, dan kan je Otmars Zonen lezen, sowieso een goed boek).

'Jeroen van der Veer: ‘We willen in Nederland te graag mensen cancelen’' https://fd.nl/bedrijfslev(...)utm_term=app-android
  Moderator zaterdag 4 juli 2026 @ 10:44:31 #27
375570 crew  Cyan9
pi_221231172
quote:
81s.gif Op vrijdag 3 juli 2026 22:23 schreef nostra het volgende:

[..]
Hebben die het verkiezingsprogramma en Jetten wel gevolgd?
Het antwoord is nee.
pi_221231216
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2026 17:23 schreef Cupfighter het volgende:
VVD op 2

Beter dan een radicaal linkse partij op 1
pi_221231456
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 11:01 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Beter dan een radicaal linkse partij op 1
Zo radicaal vind ik Pro niet
  zaterdag 4 juli 2026 @ 11:37:47 #30
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_221231679
quote:
6s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 08:06 schreef nostra het volgende:
Goed verhaal van Van der Veer (hier wss niet erg geliefd, dan kan je Otmars Zonen lezen, sowieso een goed boek).

'Jeroen van der Veer: ‘We willen in Nederland te graag mensen cancelen’' https://fd.nl/bedrijfslev(...)utm_term=app-android
Wie worden er gecanceld dan?
pi_221232239
quote:
1s.gif Op donderdag 2 juli 2026 21:21 schreef nostra het volgende:

[..]
De gemiddelde Nederlander kan dit best. Maar van de domste 10% zal een aardig deel hier wel te veel moeite mee hebben ja.
"Pools are perfect for holding water"
  zaterdag 4 juli 2026 @ 13:40:46 #32
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_221232355
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 11:19 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Pro is niet radicaal. punt.

Het omdat-negerisme is radicaal.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_221232453
quote:

[..]
Misschien nog een nieuwe term, uiterst links maar eens proberen?
  zaterdag 4 juli 2026 @ 14:13:21 #34
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221232465
quote:

[..]
ze zijn wel erg dol op groene strontweilanden
pi_221233096
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 14:09 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Hoe zou PRO uiterst links zijn. Denk je niet dat SP en PvdD verder links staan?
Vind je D66 ook uiterst rechts?
  zaterdag 4 juli 2026 @ 15:18:02 #36
403588 mcmlxiv
pi_221233129
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2026 22:31 schreef nostra het volgende:

[..]
Versterkt de Partijlijn, verkleint de pluriformiteit binnen een partij (nogal groot verschil bij bijvoorbeeld een VVD of je Van den Burg hebt zitten of Yesilgoz).
Precies de bedoeling lijkt mij. Leugenachtigheid als politiek middel zoveel mogelijk afbreken.

Pluriformiteit is namelijk een mooi woord voor A zeggen en Z doen. Dat politiek in een democratisch bestel compromissen vereist is duidelijk, dat partijen probleemloos kernwaarden overboord gooien niet.
pi_221233595
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 15:18 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]
Precies de bedoeling lijkt mij. Leugenachtigheid als politiek middel zoveel mogelijk afbreken.

Pluriformiteit is namelijk een mooi woord voor A zeggen en Z doen. Dat politiek in een democratisch bestel compromissen vereist is duidelijk, dat partijen probleemloos kernwaarden overboord gooien niet.
Ik mis een beetje hoe het een tot het ander leidt. Partijen winnen verkiezingen door geen compromissen te beloven, dat is hoe het werkt. Of je nou stemt op een persoon of op een partij.
pi_221234215
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 15:18 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]

Je moet als Kamerlid zonder last kunnen stemmen. Dan zit je dus niet alleen aan de Kieswet, maar ook aan de Grondwet te rommelen. Daar moet je als kiezer ook invloed op uit kunnen oefenen door op een persoon te stemmen die het dichtst in de buurt komt van jouw (belangrijkste) idealen. A zeggen en Z doen is juist mogelijk als alle leden de partijlijn volgen, er is dan totaal geen ruimte meer voor intern dualisme.
pi_221234237
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 13:40 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Pro is niet radicaal. punt.

Het omdat-negerisme is radicaal.
Er zijn elementen van PRO die natuurlijk ontzettend radicaal zijn. En facties die dat niet zijn. Dat is een beetje het hele probleem van die fusie.
pi_221235592
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 17:53 schreef nostra het volgende:

[..]
Er zijn elementen van PRO die natuurlijk ontzettend radicaal zijn. En facties die dat niet zijn. Dat is een beetje het hele probleem van die fusie.
Elementen?
Je hebt het over mensen dus. Welke partijleden, bedoel je. En waarom zijn ze 'natuurlijk ontzettend radicaal ?
Ach ja... FOK zit vol met mensen die stevige uitspraken doen, generaliserend, agressief... bedoel je zoiets met ontzettend radicaal ?
Of denk je aan partijleden die terreur en linkse dictatuur aanhangen of willen.
Noem die namen..... en wat ze zeiden. Nu lijkt het op roddel van je
pi_221235653
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 19:37 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Elementen?
Je hebt het over mensen dus. Welke partijleden, bedoel je. En waarom zijn ze 'natuurlijk ontzettend radicaal ?
Ach ja... FOK zit vol met mensen die stevige uitspraken doen, generaliserend, agressief... bedoel je zoiets met ontzettend radicaal ?
Roddel? Dit is een openbaar forum kerel, wat lul jij nou :D
pi_221235655
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 14:09 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
'Vind je PRO dan uiterst links?
En wat zie je als gewoon links en uiterst links ?
  zaterdag 4 juli 2026 @ 19:43:23 #43
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_221235685
quote:

[..]
Datzelfde kun je zeggen over de VVD.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_221235697
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 19:41 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Roddel? Dit is een openbaar forum kerel, wat lul jij nou :D
Ik lul dat wat Nostra schrijft op roddel lijkt. Hij komt niet met namen, geeft geen citaten, geeft geen linkjes.
Hij omschrijft niet wat "ontzettend radicaal' zou zijn in zijn visie
pi_221235721
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 19:43 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Goed dat je toegeeft dat er radicale elementen zijn binnen PN ^O^
pi_221235725
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 19:44 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Ik lul dat wat Nostra schrijft op roddel lijkt. Hij komt niet met namen, geeft geen citaten, geeft geen linkjes.
Hij omschrijft niet wat "ontzettend radicaal' zou zijn in zijn visie
Nou want een ramp zeg. Nog steeds geen roddel, maar goed.
pi_221235736
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 19:37 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Elementen?
Nou, laten we bij de simpelste inkopper beginnen: Groot Wassink met zijn gedweep met Lenin (tot aan shirtjes aan toe), "dat heb je allemaal zo slecht nog niet gezien, vadertje" over Marx en zijn eigen profilering als "sociaal-radicaal".
  zaterdag 4 juli 2026 @ 19:47:47 #48
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_221235745
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 19:46 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Goed dat je toegeeft dat er radicale elementen zijn binnen PN ^O^
De Scharwachterfactie? Die is wel radicaal ja, maar die is zo obscuur dat ze geen enkele rol spelen.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_221235755
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 19:43 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Dat klopt. Al zijn die wat minder prominent aanwezig.
pi_221235756
quote:

[..]
Er is geen probleem in PRO
quote:
De stemmingsuitslagen waren duidelijk. 96% van de leden van GroenLinks en 97% van de leden van PvdA stemde voor het voorstel. Daarmee is de fusie een feit.
Tegenstanders van de fusie kunnen meegaan als partijlid of doen dat niet.
Heel normaal bij dergelijke partijfusies, dat niet iedereen er mee eens is,
pi_221235770
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 19:48 schreef Bluesdude het volgende:
Een Noord-Koreaanse stemuitslag heeft niet zoveel te maken met wat ik zeg.
pi_221235785
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 19:47 schreef nostra het volgende:

[..]
Nou, laten we bij de simpelste inkopper beginnen: Groot Wassink met zijn gedweep met Lenin (tot aan shirtjes aan toe), "dat heb je allemaal zo slecht nog niet gezien, vadertje" over Marx en zijn eigen profilering als "sociaal-radicaal".
Ik weet niks dat Groot Wassink dweept met Lenin. Je zult wel een opgeblazen verhaal overgenomen heb.
Linkje? Letterlijke citaat?

Wat Marx goed zag was dat de arbeiders uitgebuit werden en worden door kapitalisten.
Dat is altijd zo geweest en nog steeds zo.
Wat hij fout zag was dat er spoedig een totale instorting van het kapitalisme zou komen.
pi_221235813
Dan heb je die Piri nog die net doet alsof Gaza het belangrijkste onderwerp in Nederland is.
pi_221235829
Dan hebben we Scharwachter inderdaad nog ("ik begrijp niet dat iemand geen communist is"). Nu zijn jongerenorganisaties wat puurder, of radicaler zo je wil, dan hun moederpartij, maar bon.
pi_221235848
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 19:52 schreef MoreDakka het volgende:
Dan heb je die Piri nog die net doet alsof Gaza het belangrijkste onderwerp in Nederland is.
Dat doet ze niet,,, dat lijkt weer een roddel van je
Maar .. vind je de motie Piri uiterst links ?
pi_221236110
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 19:50 schreef Bluesdude het volgende:
Ik weet niks dat Groot Wassink dweept met Lenin. Je zult wel een opgeblazen verhaal overgenomen heb.
Linkje? Letterlijke citaat?
Het is geen opgeblazen verhaal, de man lijkt er uiterlijk op en wordt er dus vaak mee vergeleken, maar vindt dat tegelijkertijd prachtig. Jammer dat hij zijn X-account heeft verwijderd, want daar stonden wat directe foto's van hem op in Lenin-shirts. Het blijft verder bij wat schalks dwepen, zoals:

Zijn boek Vervaagde Grenzen gaat over zijn diplomaten- en ambassadeurstijd in het communistische Oostblok en op Cuba, waar de geheime dienst hem van hekserij verdacht. Glaubitz had de GroenLinks-wethouder uitverkoren om het eerste exemplaar van zijn boek in ontvangst te nemen vanwege diens vermeende sympathieën voor het communisme. „Hoe fijn is het om een boek over het verdwijnen van het communisme in Europa te kunnen overhandigen aan de laatste gelovige marxist”, zei de auteur tegen de als zeer links bekend staande Groot Wassink.

„Ha, ik ben ontmaskerd”, grapte de stadsbestuurder. Over het failliet van het communisme in het Oost-Europa merkte hij schalks op dat Lenin beter naar Marx had moeten luisteren en arbeiders in plaats van boeren had moeten proberen te verenigen.

Tijdens de borrel vertelde Groot Wassink dat hij onder andere geschiedenis van de Sovjet-Unie heeft gestudeerd. „In de gemeenteraad heb ik Lenin en Marx wel eens geciteerd.”
link

De wethouder videobelt vanuit zijn huis, met verfvlekken op zijn handen. ‘Ik ben tussendoor wat schilderwerk aan het doen.’ Hij draagt een knalrood T-shirt met een afbeelding van wild fuivende communistische kopstukken erop – Lenin, Marx, Che Guevara – met de tekst Communist party erbij. Groot Wassink doet zijn bijnaam ‘Lenin aan de Amstel’ eer aan.

Hondenfluitjes als "Wees realistisch, eis het onmogelijke."
pi_221236269
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 19:54 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Misschien moet je echt even opzoeken wat het woord roddel betekent. En misschien dan ook meteen even opzoeken hoe je leestekens gebruikt in het Nederlands.

En ontkennen dat Piri een obsessie heeft voor 'Palestijnen' is natuurlijk lachwekkend. Vorige zomer werd de Kamer compleet gegijzeld door dat onderwerp.
pi_221236369
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 20:19 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Misschien moet je echt even opzoeken wat het woord roddel betekent. En misschien dan ook meteen even opzoeken hoe je leestekens gebruikt in het Nederlands.
In deze context: ik versta onder roddel: kwaadspreken over iemand.
En dat doe je met Piri.
Zover ik begreep vind ze Gaza niet het belangrijkste onderwerp in de Nederlandse politiek
pi_221237004
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 20:23 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
In deze context: ik versta onder roddel: kwaadspreken over iemand.
En dat doe je met Piri.
Zover ik begreep vind ze Gaza niet het belangrijkste onderwerp in de Nederlandse politiek

Leuk dat je probeert mee te doen.
  zaterdag 4 juli 2026 @ 21:07:48 #60
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_221237263
Piri is de buitenlandwoordvoerder, die heeft het uiteraard niet over stikstof.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_221237556
Anyway, dat continu wegzetten van de andere kant als extreem, radicaal of verzin een ander synoniem - waar ik nu zelf aan meedoe - is natuurlijk bijzonder weinig constructief voor een parlement dat voor extreem grote uitdagingen staat, maar waar alleen de waan van de dag lijkt te dicteren wat men doet. Het experiment met radicaal-rechts is faliekant geflopt, het experiment met een minderheidskabinet is dat ook of dreigt dat op zijn minst te worden. Daar werkt de VVD aan mee met hun obsessieve haat richting PRO, daar werkt PRO aan mee door spelletjes voor eigengewin te spelen - wat je ze niet eens kan verwijten als oppositiepartij - en daar werkt de idiote golfbeweging in verkiezingen aan mee, waardoor je met onwerkbare Kamerverdelingen zit opgescheept als legacy van een momentopname van de vorige Messias.

Het gevaar is dat we inmiddels zoveel jaren hebben verspild aan zinloos gezever, dat de onopgeloste problemen alleen maar opgelost (lijken te) kunnen worden door nog radicalere oplossingen (of je dat nou over links of over rechts wil) en een gewenst pragmatisch, slagvaardig kabinet met een solide Kamermeerderheid verder weg dan ooit lijkt.
pi_221237898
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 20:55 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Leuk dat je probeert mee te doen.
Alweer roddel van je. Suggereren dat ik niet kan meedoen in dit soort topics.
Ik doe al lang mee in POL...
pi_221237966
quote:
7s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 21:25 schreef nostra het volgende:
Anyway, dat continu wegzetten van de andere kant als extreem, radicaal of verzin een ander synoniem - waar ik nu zelf aan meedoe - is natuurlijk bijzonder weinig constructief voor een parlement dat voor extreem grote uitdagingen staat, maar waar alleen de waan van de dag lijkt te dicteren wat men doet. Het experiment met radicaal-rechts is faliekant geflopt, het experiment met een minderheidskabinet is dat ook of dreigt dat op zijn minst te worden. Daar werkt de VVD aan mee met hun obsessieve haat richting PRO, daar werkt PRO aan mee door spelletjes voor eigengewin te spelen - wat je ze niet eens kan verwijten als oppositiepartij - en daar werkt de idiote golfbeweging in verkiezingen aan mee, waardoor je met onwerkbare Kamerverdelingen zit opgescheept als legacy van een momentopname van de vorige Messias.

Het gevaar is dat we inmiddels zoveel jaren hebben verspild aan zinloos gezever, dat de onopgeloste problemen alleen maar opgelost (lijken te) kunnen worden door nog radicalere oplossingen (of je dat nou over links of over rechts wil) en een gewenst pragmatisch, slagvaardig kabinet met een solide Kamermeerderheid verder weg dan ooit lijkt.
Veel gaat af hangen van de stikstofwetten. Als dat lukt dan heeft het minderheidskabinet best een kans. Maar alleen als de verkiezingen volgend jaar niet weer een populistische rommel opleveren.

Dat de VVD niet met PN in een coalitie wil is terecht, dat zou tijdens de onderhandelingen al geklapt zijn en waren we nu nog verder van huis.
pi_221238190
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 21:55 schreef MoreDakka het volgende:
Veel gaat af hangen van de stikstofwetten. Als dat lukt dan heeft het minderheidskabinet best een kans. Maar alleen als de verkiezingen volgend jaar niet weer een populistische rommel opleveren.

Dat de VVD niet met PN in een coalitie wil is terecht, dat zou tijdens de onderhandelingen al geklapt zijn en waren we nu nog verder van huis.
That's a big if. Je zit met twee verschillende Kamers waar je die zooi doorheen moet zien te loodsen en het enige lichtpuntje wat er nu is, lijkt te zijn dat JA21 lijkt mee te bewegen.

En dat was op voorhand natuurlijk al het grote probleem met dit minderheidsexperiment; dat is leuk en aardig als het geld tegen de plinten klotst en je een keertje over rechts gaat en een keertje over links en kumbaya, maar afgezien van Defensie loopt elk departement vast op hun bezuinigingsplan. De keuze voor supposed wonderboy Jaimi op LVVN met juist dit dossier was ook al ontzettend opportunistisch. En dat is dan dossier één.
  zaterdag 4 juli 2026 @ 22:47:03 #65
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_221238438
Dat bothsideisme klinkt als een soort sympathieke uitgestoken hand maar in werkelijkheid is het natuurlijk de VVD die helemaal op de kar van het omdat-negerisme fatsoenlijk bestuur teringmoeilijk heeft gemaakt.

Die proberen gewoon hun teringzooi ter verbloemen door een angstpornoframe op te zetten.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_221238472
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 19:48 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
[..]
Tegenstanders van de fusie kunnen meegaan als partijlid of doen dat niet.
Heel normaal bij dergelijke partijfusies, dat niet iedereen er mee eens is,
96 / 97% stemde voor?
Cijfers waarvan Verenigd Rusland alleen maar kan dromen inderdaad. :+
pi_221238500
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 19:54 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Maar .. vind je de motie Piri uiterst links ?
Je doelt op die motie waarin ze graag wil dat Israël zich niet meer kan verdedigen, over de Iron dome?

Jazeker, zeer radicaal.
En het heeft een duidelijke waterscheiding te weeg gebracht.
De meeste niet-linkse mensen wilden vanaf dat moment ook helemaal niets meer met haar en haar partij van doen hebben.
pi_221238515
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 22:47 schreef -XOR- het volgende:
Dat bothsideisme klinkt als een soort sympathieke uitgestoken hand maar in werkelijkheid is het natuurlijk de VVD die helemaal op de kar van het omdat-negerisme fatsoenlijk bestuur teringmoeilijk heeft gemaakt.

Die proberen gewoon hun teringzooi ter verbloemen door een angstpornoframe op te zetten.
De hele dag op Bluesky zitten doet een mens geen goed, zo blijkt maar weer. Bijna de hele bingokaart vol.
  zaterdag 4 juli 2026 @ 22:58:29 #69
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_221238516
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 22:56 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Je doelt op die motie waarin ze graag wil dat Israël zich niet meer mag verdedigen, over de Iron dome?

Jazeker, zeer radicaal.
En het heeft een duidelijke waterscheiding te weeg gebracht.
De meeste niet-linkse mensen wilden vanaf dat moment ook helemaal niets meer met haar en haar partij van doen hebben.
Lol, de omdat-negeristen waren woestwoedend dat Netanyahu en Ben Gvir zouden kunnen worden gehinderd in hun etnische zuivering.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_221238542
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 22:58 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Lol, de omdat-negeristen waren woestwoedend dat Netanyahu en Ben Gvir zouden kunnen worden gehinderd in hun etnische zuivering.
Ik begrijp echt niet wat je schrijft.
Wie negeert ? Je spreekt een soort wartaal.
pi_221238559
quote:
12s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 22:17 schreef nostra het volgende:

[..]
That's a big if. Je zit met twee verschillende Kamers waar je die zooi doorheen moet zien te loodsen en het enige lichtpuntje wat er nu is, lijkt te zijn dat JA21 lijkt mee te bewegen.

En dat was op voorhand natuurlijk al het grote probleem met dit minderheidsexperiment; dat is leuk en aardig als het geld tegen de plinten klotst en je een keertje over rechts gaat en een keertje over links en kumbaya, maar afgezien van Defensie loopt elk departement vast op hun bezuinigingsplan. De keuze voor supposed wonderboy Jaimi op LVVN met juist dit dossier was ook al ontzettend opportunistisch. En dat is dan dossier één.
Ik denk dat het allemaal niet zo veel uit maakt. Minderheidskabinet of niet, alles is vastgeroest en het kabinet en de Kamer zijn wanhopig nog hun immer krimpende heerlijkheid aan het verdedigen met inhoudsloze debatten en eindeloos geschuif met geld dat er eigenlijk ook niet meer is.

We zullen zien of de Nederlandse bevolking in al haar wijsheid een fatsoenlijke Eerste Kamer kiest (die al lang afgeschaft had moeten worden natuurlijk) of weer op de populistische tour gaat (en daar schaar ik PN ook onder).
pi_221238572
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 22:58 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Proost! B:)B
  zaterdag 4 juli 2026 @ 23:03:33 #73
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_221238579
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 23:01 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Ik begrijp echt niet wat je schrijft.
Wie negeert ? Je spreekt een soort wartaal.
Niet iedereen heeft hetzelfde vermogen tot tekstbegrip inderdaad.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_221238596
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 23:03 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Niet iedereen heeft hetzelfde vermogen tot tekstbegrip inderdaad.
En zijn die 'omdat-negeristen' nu ook aanwezig in deze ruimte met jou?
  zaterdag 4 juli 2026 @ 23:09:29 #75
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_221238648
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 23:04 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
En zijn die 'omdat-negeristen' nu ook aanwezig in deze ruimte met jou?
Ik bevind me als praktiserend linksmens momenteel in een trein tussen 2 provinciesteden dus dat is zeker niet uit te sluiten. Misschien moet ik een rondvraag doen.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_221238845
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 23:02 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Ik denk dat het allemaal niet zo veel uit maakt. Minderheidskabinet of niet, alles is vastgeroest en het kabinet en de Kamer zijn wanhopig nog hun immer krimpende heerlijkheid aan het verdedigen met inhoudsloze debatten en eindeloos geschuif met geld dat er eigenlijk ook niet meer is.

We zullen zien of de Nederlandse bevolking in al haar wijsheid een fatsoenlijke Eerste Kamer kiest (die al lang afgeschaft had moeten worden natuurlijk) of weer op de populistische tour gaat (en daar schaar ik PN ook onder).
De EK heeft haar functie als chambre de réflection allang verloren inderdaad, al zal je bij afschaffing wel iets van een Constitutioneel Hof moeten invoeren nmm. Vreemd genoeg is juist links (SP, PRO, PvdD), aangevuld met D66 en PVV vóór - een wat bijzonder blok zo samen - en zit de VVD weer eens op de 'mèh, zou kunnen, zou ook niet kunnen' lijn. En dan heb je nog de partijen die principieel ook vóór zouden moeten zijn, maar die hun extreme machtspositie niet willen verliezen.

Heb je een gekwalificeerde meerderheid in beide Kamers nodig om dat überhaupt er doorheen te krijgen?
pi_221238865
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 23:09 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Ik bevind me als praktiserend linksmens momenteel in een trein tussen 2 provinciesteden dus dat is zeker niet uit te sluiten. Misschien moet ik een rondvraag doen.
Normale mensen die niet per definitie linksmens zijn, begrijpen totaal niet wat je schrijft, of als je in jouw ruimte een rondvraag wil gaan doen.

Maar veel succes met je rondvraag aan de door jou bedachte omdat-negeristen.
:D
  zaterdag 4 juli 2026 @ 23:29:49 #78
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_221238892
EK kan prima worden afgeschaft, maar de VVD had zich ook normaal kunnen opstellen en gewoon een breed middenkabinet kunnen vormen, helaas voor het land verkozen ze om de clowntjes uit te hangen.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  zaterdag 4 juli 2026 @ 23:31:34 #79
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_221238906
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 23:27 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Normale mensen die niet per definitie linksmens zijn, begrijpen totaal niet wat je schrijft, of als je in jouw ruimte een rondvraag wil gaan doen.

Maar veel succes met je rondvraag aan de door jou bedachte omdat-negeristen.
:D
Ik heb de term reeds meermaals vrij helder gedefinieerd.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_221238937
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 23:31 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Ik heb de term reeds meermaals vrij helder gedefinieerd.
Waarom zou je er als zelfbenoemd linksmens steeds negers bij willen halen?
Is dat iets van links? Of is de uitdrukking iets wat jezelf bedacht hebt?

Ben benieuwd in welke contreien die 'omdat-negeristen' een normale uitdrukking in een discussie is. :D

Het komt op mij een beetje over alsof je links juist in een kwaad daglicht wil zetten. Een soort trol gedrag.
  zaterdag 4 juli 2026 @ 23:35:29 #81
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_221238951
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 23:34 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Waarom zou je er als linksmens steeds negers bij willen halen?
Is dat iets van links? Of is de uitdrukking iets wat jezelf bedacht hebt?

Ben benieuwd in welke contreien die 'omdat-negeristen' een normale uitdrukking in een discussie is. :D
Je snapt dat de term sarcastisch bedoeld is?
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_221238963
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 23:35 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Je snapt dat de term sarcastisch bedoeld is?
Ik heb geen idee. Ik zie jou meermaals met argumenten met negers komen, en dan zeg je dat je links bent.

Vaag toch.
  zaterdag 4 juli 2026 @ 23:38:58 #83
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_221238985
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 23:37 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Ik heb geen idee. Ik zie jou meermaals met argumenten met negers komen, en dan zeg je dat je links bent.

Vaag toch.
Oh jeetje, een verboden woord. "Omdat negers" is in essentie het antwoord van het rechtse domvolk op iedere politieke waarom-vraag.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_221239036
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 23:38 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Oh jeetje, een verboden woord.
ik ken gewoon weinig mensen die met negers bezig zijn.
En als er dan eentje langs komt die ook nog linksmens zegt te zijn, dan ben ik wel benieuwd ja.

Weet je zeker dat je links bent? En niet een of andere extreme trol die links in een kwaad daglicht probeert te zetten?
pi_221239073
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 23:38 schreef -XOR- het volgende:

[..]
"Omdat negers" is in essentie het antwoord van het rechtse domvolk op iedere politieke waarom-vraag.
Tot nu toe ben jij degene die steeds met negers komt.
Het geeft jouw preoccupatie en eenzijdige belangstelling weer.
  zaterdag 4 juli 2026 @ 23:45:54 #86
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_221239077
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 23:43 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
ik ken gewoon weinig mensen die met negers bezig zijn.
En als er dan eentje langs komt die ook nog linksmens zegt te zijn, dan ben ik wel benieuwd ja.

Weet je zeker dat je links bent? En niet een of andere extreme trol die links in een kwaad daglicht probeert te zetten?
Ik wil omdat-negeristen ook wel gewoon racisten noemen als je dat fijner vindt, maar prefereer eerstgenoemde term omdat dat mooi uitdrukking geeft aan de banale stupiditeit van wegwerp-rechts.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  zaterdag 4 juli 2026 @ 23:49:36 #87
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_221239145
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 20:11 schreef nostra het volgende:

[..]
Het is geen opgeblazen verhaal, de man lijkt er uiterlijk op en wordt er dus vaak mee vergeleken, maar vindt dat tegelijkertijd prachtig. Jammer dat hij zijn X-account heeft verwijderd, want daar stonden wat directe foto's van hem op in Lenin-shirts. Het blijft verder bij wat schalks dwepen, zoals:

Ik heb een la Linea shirt aan. Ben ik nu een Lineist? Of gewoon iemand die dit een leuk shirt vindt?
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_221239194
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 23:45 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Ik wil omdat-negeristen ook wel gewoon racisten noemen als je dat fijner vindt, maar prefereer eerstgenoemde term omdat dat mooi uitdrukking geeft aan de banale stupiditeit van wegwerp-rechts.
Ah.. dus je vindt eigenlijk iedereen die het niet met die Piri motie eens was, een racist?

Is dat wat je nu eigenlijk wil zeggen. Zeg dat dan gewoon. In plaats van met allerlei zelfbedachte negers aan te komen in je trein. :D
  zaterdag 4 juli 2026 @ 23:52:34 #89
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_221239205
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 23:51 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Ah.. dus je vindt eigenlijk iedereen die het niet met die Piri motie eens was, een racist?

Nee, lezen is een kunst.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_221239251
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 23:52 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Nee, lezen is een kunst.
En denk je daar je linkse zaak goed mee te doen? Met steeds die negers.

Ik denk dat het mensen afschrikt. Het komt zo extreem over.
Ik vraag me dus af of je wel zo links bent.
pi_221239263
quote:
18s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 23:49 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Ik heb een la Linea shirt aan. Ben ik nu een Lineist? Of gewoon iemand die dit een leuk shirt vindt?
Ja, en ik heb wat NVU hoodies in de kast omdat de kleurstelling wel aardig is en de stof zo fijn. Ik ga niet achter je doelpalen aanrennen; je wilde bewijs van de 'roddels', je hebt je bewijs, klaar.
  zaterdag 4 juli 2026 @ 23:58:58 #92
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_221239276
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 23:55 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
En denk je daar je linkse zaak goed mee te doen? Met steeds die negers.

Ik denk dat het mensen afschrikt. Het komt zo extreem over.
Ik vraag me dus af of je wel zo links bent.
Iemand met een hakenkruis met een rode streep erdoor als UI is waarschijnlijk ook geen nazi, misschien is het zo wat duidelijker voor je.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_221239306
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 23:58 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Iemand met een hakenkruis met een rode streep erdoor als UI is waarschijnlijk ook geen nazi, misschien is het zo wat duidelijker voor je.
Ik zie geen UI's.
Ik lees alleen dat jij jezelf links noemt en continu met negers bezig bent. Is dat trouwens iets wat breder leeft op links?
  zondag 5 juli 2026 @ 00:15:58 #94
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_221239401
quote:
1s.gif Op zondag 5 juli 2026 00:02 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Ik zie geen UI's.
Ik lees alleen dat jij jezelf links noemt en continu met negers bezig bent. Is dat trouwens iets wat breder leeft op links?
Ik ga niet mijn begrippenapparaat keer op keer uitleggen aan iemand waarvan ik vermoed dat zijn intellectuele capaciteiten hiervoor ontoereikend zijn, sorry.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  zondag 5 juli 2026 @ 00:18:05 #95
66444 Lord_Vetinari
pi_221239424
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 23:56 schreef nostra het volgende:

[..]
Ja, en ik heb wat NVU hoodies in de kast omdat de kleurstelling wel aardig is en de stof zo fijn. Ik ga niet achter je doelpalen aanrennen; je wilde bewijs van de 'roddels', je hebt je bewijs, klaar.
Ik wil niet vervelend zijn, maar het zou wel leuk zijn als je zou bijhouden op wie je reageert en wie op jou reageert zodat je geen onzin posts plaatst.
pi_221239500
quote:
18s.gif Op zondag 5 juli 2026 00:18 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Ik wil niet vervelend zijn, maar het zou wel leuk zijn als je zou bijhouden op wie je reageert en wie op jou reageert zodat je geen onzin posts plaatst.
Onzinposts, spelkoning. My bad, haalde jullie door elkaar. Maakt voor de essentie overigens niet veel uit.
pi_221240476
quote:

[..]
Dat frame gelooft toch alleen de Telegraaf nog?
pi_221241028
quote:
10s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 22:53 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
96 / 97% stemde voor?
Cijfers waarvan Verenigd Rusland alleen maar kan dromen inderdaad. :+
jaja toch even verkapt suggereren dat die stemming niet deugt.
pi_221241034
quote:
10s.gif Op zondag 5 juli 2026 08:13 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Dat frame gelooft toch alleen de Telegraaf nog?
Nou nee, de T. denkt dat PRO is overgenomen door GL en in zijn geheel extreem-links is geworden. Dat is sterk overdreven.

Mijn bescheiden mening is dat het beoogde doel van de fusie - van elke fusie - dat 1+1=3 niet gerealiseerd is en niet gaat worden. Je ontneemt het onderscheidend vermogen van beide partijen - dat er wel degelijk was, je komt met een belabberde naam, je hebt geen aansprekend leiderschap en je brengt jezelf in een positie waarin de al dan niet gepercipieerd extreme(re) elementen op jou als partij als geheel afstralen. Echte tractie blijft vooralsnog ook uit, en strategisch én tactisch vind ik het gewoon een blunder.
  zondag 5 juli 2026 @ 09:48:06 #100
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_221241046
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2026 09:46 schreef nostra het volgende:

Mijn bescheiden mening is dat het beoogde doel van de fusie - van elke fusie - dat 1+1=3 niet gerealiseerd is en niet gaat worden.
Het is al gerealiseerd. PRO is momenteel de belangrijkste partij van Nederland, welk frame de VVD en de Telegraaf ook proberen op te werken.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_221241058
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 22:56 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Je doelt op die motie waarin ze graag wil dat Israël zich niet meer kan verdedigen, over de Iron dome?
Nee, een motie met die intentie is er nooit geweest. Dat is jouw fantasie

quote:
Ook niet waar.
Er was een soort demonisering vanuit rechtse hoek , zo van....het is jodenhaat.
Het was ook verkapt de Israelische terreur agressie en terreur steunen

[ Bericht 4% gewijzigd door Bluesdude op 05-07-2026 10:12:12 ]
  zondag 5 juli 2026 @ 10:00:18 #102
13309 nostra
ask why
pi_221241128
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2026 09:48 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Het is al gerealiseerd. PRO is momenteel de belangrijkste partij van Nederland, welk frame de VVD en de Telegraaf ook proberen op te werken.
De "belangrijkste partij van Nederland" ben je pas als je (gedragen) beleid maakt, niet als je in een peiling relatief bescheiden voorop loopt (PvdA-GL peilde zo ongeveer hetzelfde en die 20 uiteindelijke zetels waren gewoonweg teleurstellend).
  zondag 5 juli 2026 @ 10:13:42 #103
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_221241258
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2026 10:00 schreef nostra het volgende:

[..]
De "belangrijkste partij van Nederland" ben je pas als je (gedragen) beleid maakt, niet als je in een peiling relatief bescheiden voorop loopt (PvdA-GL peilde zo ongeveer hetzelfde en die 20 uiteindelijke zetels waren gewoonweg teleurstellend).
PRO moet geincorporeerd worden in de coalitie als halve gedoogpartner blijkt nu wel, anders gaat er niets van de grond komen en daar kunnen ze heel veel voor terugvragen.

De 20 zetels waren inderdaad terleurstellend maar dat is vooral terug te voeren op een slechte campagne, niet zozeer op structurele misrekeningen omtrent de fusie. Je ziet nu ook dat ze in de peilingen de grootste partij zijn, dat was PvdA of GroenLinks afzonderlijk niet meer gelukt.

Het zou best wel eens kunnen dat de VVD gaat moeten counteren door te fuseren met JA21.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  zondag 5 juli 2026 @ 10:33:25 #104
13309 nostra
ask why
pi_221241464

Zijn pensioen lijkt Frans niet echt goed te doen.
  zondag 5 juli 2026 @ 10:38:29 #105
13309 nostra
ask why
pi_221241490
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2026 10:13 schreef -XOR- het volgende:
De 20 zetels waren inderdaad terleurstellend maar dat is vooral terug te voeren op een slechte campagne, niet zozeer op structurele misrekeningen omtrent de fusie. Je ziet nu ook dat ze in de peilingen de grootste partij zijn, dat was PvdA of GroenLinks afzonderlijk niet meer gelukt.

Het zou best wel eens kunnen dat de VVD gaat moeten counteren door te fuseren met JA21.
Da's waar, afzonderlijk waren ze nooit de grootste geworden (of ze dat uiteindelijk worden blijft natuurlijk de vraag). De vraag is wel wat je daar vervolgens nou precies mee kan als de uitslag wordt zoals de peilingen nu zijn. Over links kan niet, de rest is te fragmentarisch. Dus je blijft in dezelfde patstelling staan, met alleen een andere positie.

VVD samen met JA21 zou precies dezelfde fout zijn. Dat verlies je dan uiteindelijk gewoon terug aan D66.
  zondag 5 juli 2026 @ 10:40:14 #106
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_221241503
quote:
15s.gif Op zondag 5 juli 2026 10:33 schreef nostra het volgende:
[ afbeelding ]

Flink afgevallen en geschoren. Hij ziet er wel iets ouder uit dan dat hij daadwerkelijk is en zo'n petje staat nooit goed maar verder lijkt 'ie me een stuk fitter dan hij was.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  zondag 5 juli 2026 @ 10:48:00 #107
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_221241540
Werken hoeft ie niet meer met zoveel wachtgeld. Lekker genieten van het leven.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  zondag 5 juli 2026 @ 10:59:17 #108
13309 nostra
ask why
pi_221241591
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2026 10:48 schreef Perrin het volgende:
Werken hoeft ie niet meer met zoveel wachtgeld. Lekker genieten van het leven.
En het uitventen van zijn polyglot-zijn is hij ook nog niet verleerd.
pi_221242353
quote:
15s.gif Op zondag 5 juli 2026 10:33 schreef nostra het volgende:
[ afbeelding ]

Hij llijkt hier wel tien jaar ouder ineens.
pi_221242380
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2026 10:38 schreef nostra het volgende:

[..]
Da's waar, afzonderlijk waren ze nooit de grootste geworden (of ze dat uiteindelijk worden blijft natuurlijk de vraag). De vraag is wel wat je daar vervolgens nou precies mee kan als de uitslag wordt zoals de peilingen nu zijn. Over links kan niet, de rest is te fragmentarisch. Dus je blijft in dezelfde patstelling staan, met alleen een andere positie.

VVD samen met JA21 zou precies dezelfde fout zijn. Dat verlies je dan uiteindelijk gewoon terug aan D66.
Dat klopt zoals de peilingen nu zijn heeft een nieuwe verkiezing geen zin. Laat dit kabinet nog maar een tijdje doormodderen. Stilstand zijn we inmiddels wel gewend en de meeste tekenen daar blijkbaar voor. Velen vinden stilstand behoud van culturele continuiteit geloof ik.
  zondag 5 juli 2026 @ 13:32:40 #111
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_221242656
quote:
Dakloze arbeidsmigranten overgeleverd aan willekeur in opvang-experimenten

Arbeidsmigranten worden in nieuwe opvang van gemeenten overgeleverd aan willekeurige regels en voorwaarden. Dit blijkt uit onderzoek van Investico en De Groene Amsterdammer. Alleen arbeidsmigranten die ‘gemotiveerd genoeg’ zijn, mogen de opvang in. Daar moeten ze zo snel mogelijk nieuw werk zoeken bij een uitzendbureau. Lukt dat niet snel genoeg, dan worden ze weer dakloos.

Het aantal dakloze arbeidsmigranten stijgt de afgelopen jaren snel: volgens het Leger des Heils slapen er nu drie keer zoveel arbeidsmigranten op straat dan in 2021. Omdat zij vaak geen toegang krijgen tot de reguliere daklozenopvang, openden zes gemeenten in 2023 speciale opvanglocaties waar zij worden begeleid naar nieuw werk. Vorige maand kondigde de overheid aan dat daar nog eens acht gemeenten bijkomen.

Al deze opvang-experimenten zijn erop gericht om ‘gemotiveerde’ arbeidsmigranten zo snel mogelijk weer aan het werk te krijgen. Maar hulpverleners mogen zelf bepalen wat als gemotiveerd geldt. In de opvang in Venlo is een arbeidsmigranten bijvoorbeeld pas gemotiveerd genoeg voor een bed als die vijf keer op tijd komt op een afspraak met een hulpverlener. In Rotterdam krijgen arbeidsmigranten punten voor schoonmaken of andere klusjes, waarmee ze motivatie laten zien. Met de punten kunnen ze sigaretten of een VVV-cadeaukaart krijgen in de opvang.

En in Arnhem moeten arbeidsmigranten zelfs als voorwaarde voor opvang een traject volgen waarin ze laten zien dat ze nog ‘werkfit’ zijn. Hierbij werken ze drie maanden vier dagen per week onbetaald in de recycling. Pas daarna mogen ze solliciteren op een nieuwe baan bij een uitzendbureau. Tegen Investico vertellen arbeidsmigranten in het traject dat ze niet begrijpen wat het doel is en waarom ze niet betaald worden voor het werk.

‘Uit geen enkel onderzoek blijkt dat deze trajecten helpen om mensen weer aan het werk te krijgen’, zegt hoogleraar precair werk en armoedearbeidsrecht Anja Eleveld van de Vrije Universiteit (VU). Volgens haar werken dit soort trajecten vaak zelfs stigmatiserend of vernederend. Ook VU-wetenschapper Dion Kramer is kritisch op de pilot en op de aanname dat arbeidsmigranten geen recht hebben op meer hulp dan begeleiding naar nieuw werk. “De enige manier waarop we nu een woning zoeken voor arbeidsmigranten is door ze terug te leveren aan het systeem.”

Hulpverleners die Investico sprak vragen zich af of deze opvang-aanpak zinvol is. Ze zien arbeidsmigranten regelmatig opnieuw opduiken in de opvang nadat ze opnieuw dakloos zijn geraakt. Ze zijn wederom hun baan en huis verloren, vanwege fysiek zwaar werk, verslaving of tijdelijke contracten. Na een lange tijd varkens slachten of ‘elke drie seconden een kip ophangen’ in een abattoir kunnen mensen het werk niet meer opbrengen, of zijn ze getraumatiseerd, vertellen hulpverleners aan Investico.
https://www.platform-inve(...)sfunctioneel-systeem
pi_221242698
quote:
Gaaf land he.

Arbeidsmigranten 3 maanden onbetaald laten werken zodat ze kunnen laten zien dat ze gemotiveerd zijn :')
Volgens mij heet dat gewoon slavernij.

Maar dat soort trajecten hebben sommige gemeenten ook voor andere werkzoekenden. Dat er verder weinig begeleid wordt naar werk door van die trajecten is ook heel vaak het geval. De bedoeling is meer om mensen weg te jagen.

Tja dat is nou eenmaal hoe rechts de maatschappij graag ziet. Het mag wat kosten om mensen te vernederen.
  zondag 5 juli 2026 @ 13:53:52 #113
13309 nostra
ask why
pi_221242805
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2026 13:44 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Arbeidsmigranten 3 maanden onbetaald laten werken zodat ze kunnen laten zien dat ze gemotiveerd zijn
Volgens mij heet dat gewoon slavernij.

Maar dat soort trajecten hebben sommige gemeenten ook voor andere werkzoekenden. Dat er verder weinig begeleid wordt naar werk door van die trajecten is ook heel vaak het geval. De bedoeling is meer om mensen weg te jagen.

Tja dat is nou eenmaal hoe rechts de maatschappij graag ziet. Het mag wat kosten om mensen te vernederen.
Arnhem is PRO, D66, PvdD, CDA. Die arbeidsmigratieproblematiek wordt alleen wel steeds heftiger en de landelijke overheid blijft het maar (zoals met zo ongeveer alles) de schutting overgooien naar gemeenten, die dan vervolgens allemaal individuele experimentjes gaan uitvoeren. Juist voor zo'n probleem moet je gewoon landelijk coördineren, het maakt natuurlijk geen fluit uit of je in Arnhem of Den Bosch varkens aan het slachten bent.
pi_221243483
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2026 13:53 schreef nostra het volgende:

[..]
Arnhem is PRO, D66, PvdD, CDA. Die arbeidsmigratieproblematiek wordt alleen wel steeds heftiger en de landelijke overheid blijft het maar (zoals met zo ongeveer alles) de schutting overgooien naar gemeenten, die dan vervolgens allemaal individuele experimentjes gaan uitvoeren. Juist voor zo'n probleem moet je gewoon landelijk coördineren, het maakt natuurlijk geen fluit uit of je in Arnhem of Den Bosch varkens aan het slachten bent.
Arnhem werkt net als alle gemeenten met de participatiewet. De participatiewet komt uit de koker van de onzalige combinatie VVD, PvdA. Hopelijk heeft PvdA van die samenwerking geleerd dat regeren met de VVD een no-go is. (ik zou zelf alleen op PRO stemmen als ze VVD gaan uitsluiten)

Dat de landelijke overheid deze problemen maar wat graag bij de gemeenten dumpt klopt.

In elk geval is dat type immigratie om in de slachthuizen te komen werken een type immigratie waar best wat tegen te doen zou zijn. Bijvoorbeeld door betere wetgeving, maak het onaantrekkelijker voor de werkgevers om te kiezen voor een migrant boven een Nederlander. Schaf de expatregeling af bijvoorbeeld. Partijen als VVD en Ja21, praten bij dit onderwerp altijd met meel in de mond, van de ene kant durven ze de problemen niet te ontkennen. Van de andere kant kunnen ze niet de hand die ze voedt bijten, ik bedoel VVD wordt flink gesponsored door Otto Workforce toch?

Wat voor type coordinatie bedoel je dan? Als je het mij vraagt moet de begeleiding zich juist focussen op mensen aan het werk krijgen. Bijvoorbeeld bemiddelen tussen werkgevers en de werkzoekenden. Niet om tests te doen of mensen wel graag genoeg willen. Het probleem lijkt me niet zozeer de coordinatie. Maar meer dat men ervan uitgaat dat mensen ongemotiveerd zijn tot ze zich 'bewijzen' een beter uitgangspunt is het tegenovergestelde. Aannemen dat mensen gemotiveerd zijn tot ze bewijzen dat niet te zijn, bijvoorbeeld door afspraken te missen of niet na te komen.
  zondag 5 juli 2026 @ 16:29:43 #115
491000 KareldeStoute
1433 - 1477
pi_221244367
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2026 09:46 schreef nostra het volgende:

[..]
Nou nee, de T. denkt dat PRO is overgenomen door GL en in zijn geheel extreem-links is geworden. Dat is sterk overdreven.

Mijn bescheiden mening is dat het beoogde doel van de fusie - van elke fusie - dat 1+1=3 niet gerealiseerd is en niet gaat worden. Je ontneemt het onderscheidend vermogen van beide partijen - dat er wel degelijk was, je komt met een belabberde naam, je hebt geen aansprekend leiderschap en je brengt jezelf in een positie waarin de al dan niet gepercipieerd extreme(re) elementen op jou als partij als geheel afstralen. Echte tractie blijft vooralsnog ook uit, en strategisch én tactisch vind ik het gewoon een blunder.
Oh dat de fusie geen succes is ben ik het helemaal mee eens. Maar volgens mij vooral omdat het verkeerd is aangepakt. Nieuw gezicht, fris geformuleerde boodschap en een aansprekende partijnaam hadden prima na de val van Rutte IV snel ontwikkeld kunnen en moeten worden.
Toen lag het speelveld meer dan open en die kans hebben ze volledig gemist…
pi_221244615
Vond sinds het begin dat je met een naam als progressief Nederland teveel in het vaarwater van D66 gaat zitten. Ook hadden ze moeten fuseren voor de verkiezingen met een goede leider en een betere naam.
Daarbij moet wel gezegd worden dat oppositie voeren in Nederland een ondankbare taak is. Omdat er veelal het negatieve beeld is onder de bevolking dat je er alleen maar bent om de boel tegen te werken. Oppositie voeren mag alleen als "constructief" bent als linkse partij.

[ Bericht 0% gewijzigd door Stephen_Dedalus op 05-07-2026 16:51:44 (Zinsopbouw ) ]
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
  zondag 5 juli 2026 @ 17:07:31 #117
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221244935
quote:
1s.gif Op zondag 5 juli 2026 16:50 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
Vond sinds het begin dat je met een naam als progressief Nederland teveel in het vaarwater van D66 gaat zitten. Ook hadden ze moeten fuseren voor de verkiezingen met een goede leider en een betere naam.
Daarbij moet wel gezegd worden dat oppositie voeren in Nederland een ondankbare taak is. Omdat er veelal het negatieve beeld is onder de bevolking dat je er alleen maar bent om de boel tegen te werken. Oppositie voeren mag alleen als "constructief" bent als linkse partij.
linkse partijen zijn constructief??
wat gaan ze voor constructiefs doen?

quote:
AI-overzicht
Iets dat "in zichzelf onmogelijk" is, ook wel een logische paradox of conceptuele ongerijmdheid genoemd, kan niet bestaan of waar zijn omdat het de wetten van de logica schendt.
Het gaat hierbij om uitspraken of situaties die zichzelf innerlijk tegenspreken, zoals een "cirkel die vierkant is" of "een steen zo zwaar dat niemand hem kan optillen

[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 05-07-2026 17:59:29 ]
pi_221245894
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2026 17:07 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
links partijen zijn constructief??
[..]

Gelukkig zijn de rechtse haatzaaiers wel constructief
Breken alles af en zetten mensen tegen elkaar op
pi_221246192
quote:

[..]
[..]

Voedselbossen aanleggen... Prima hoor !
pi_221246979
quote:

[..]
[..]

Ja, linkse partijen in Nederland zijn overwegend constructief. Wellicht muv de SP. Maar zeker een PvdA; de afgelopen 20 jaar zéer constructief geweest mbt rechts-midden kabinetten. GL wat minder (snel geneigd om te bukken om zich door het neoliberalisme in de kont te neuken), maar ook nog steeds prima voldoend aan 'constructieve politiek bedrijven'.

Dat hele 'moeten we nog wel zo constructief zijn?' wat je nu hoort binnen PRO is pas een ding sinds Schoof-1.

En aan de andere kant is het al jaar en dag zo'n beetje de verwachting dat een Wilders te allen tijde zijn kont tegen de krib gooit. Bij vrijwel alles. Al 20 jaar lang. "Nietus!" roepen en tegenwerken. Dát is de standaard op (radicaal-)rechts.

[ Bericht 6% gewijzigd door probeer op 05-07-2026 20:20:40 ]
"Pools are perfect for holding water"
  zondag 5 juli 2026 @ 20:58:56 #121
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221247348
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2026 20:15 schreef probeer het volgende:
Maar zeker een PvdA; de afgelopen 20 jaar zéer constructief geweest mbt rechts-midden kabinetten
ja dat is waar

Pvda kon goed constructief zijn, Den Uyl was niet zo van de voedselbossen , meleuzones en koppen soep
als er gebouwd moest worden dan werd er ook gebouwd, weilanden of geen weilanden

de pvda was sociaal en niet links of Woke ,dat was de CPN , SP , PSP en PPR
jammer dat middenpartijen kennelijk het veld moeten ruimen

[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 05-07-2026 21:37:29 ]
  zondag 5 juli 2026 @ 22:27:51 #122
66444 Lord_Vetinari
pi_221248652
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2026 20:58 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ja dat is waar

Pvda kon goed constructief zijn, Den Uyl was niet zo van de voedselbossen , meleuzones en koppen soep
als er gebouwd moest worden dan werd er ook gebouwd, weilanden of geen weilanden

de pvda was sociaal en niet links of Woke ,dat was de CPN , SP , PSP en PPR
jammer dat middenpartijen kennelijk het veld moeten ruimen
Ja, want midden jaren 70 is natuurlijk 1:1 te vergelijken met vandaag. Zwamneus.
  zondag 5 juli 2026 @ 22:32:45 #123
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221248729
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2026 22:27 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Ja, want midden jaren 70 is natuurlijk 1:1 te vergelijken met vandaag. Zwamneus.
Den Uyl zou het nu niet anders gedaan hebben , die had lak aan stikstof smoesjes
pi_221249128
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2026 22:32 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Den Uyl zou het nu niet anders gedaan hebben , die had lak aan stikstof smoesjes
Heb je ook nog politici uit begin 19e eeuw in je vals-nostalgische repertoir?
  zondag 5 juli 2026 @ 23:14:59 #125
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221249457
quote:
1s.gif Op zondag 5 juli 2026 22:54 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Heb je ook nog politici uit begin 19e eeuw in je vals-nostalgische repertoir?
je bedoelt of ze toen ook woke waren ??

dat moet ik ff nakijken
wel homo dacht ik sommigen
ik heb vrienden gehad die zijn maagd in de kist terug naar de here gegaan
pi_221249493
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2026 23:14 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
je bedoelt of ze toen ook woke waren ??

dat moet ik ff nakijken

Michael loves woke
pi_221255305
https://www.nu.nl/politie(...)ren-asielopvang.html

Riep hij alle overlast gevende criminelen maar eens op het matje.

Of misschien kan hij dezelfde oproep doen om 88.000 woningen voor Nederlanders te realiseren ipv asielzoekers.

[ Bericht 16% gewijzigd door Kickinalfa op 06-07-2026 16:48:38 ]
pi_221258616
quote:
1s.gif Op maandag 6 juli 2026 16:41 schreef Kickinalfa het volgende:
https://www.nu.nl/politie(...)ren-asielopvang.html

Riep hij alle overlast gevende criminelen maar eens op het matje.

Of misschien kan hij dezelfde oproep doen om 88.000 woningen voor Nederlanders te realiseren ipv asielzoekers.
Wil je geen woningen of centra voor asielzoekers ? Dan is jouw plan de azc's overvol maken, mensen moeten op het gras en de straat slapen, krijgen ruzie onderling, meer ovelast voor elkaar en de buren
pi_221273293
  Moderator woensdag 8 juli 2026 @ 11:05:48 #130
5428 crew  miss_sly
pi_221273474
quote:
En toch he, als je dan voor de hardwerkende Nederlander zegt te pleiten, is het niet heel eerlijk.

Als iemand een ton per jaar verdient met werken, houdt hij daar bruto ongeveer 65K van over.
Als iemand een ton erft van ouders, houdt hij daar ongeveer 92K van over.

Volgens mij wordt de hardwerkende Nederlander hier toch harder geplukt voor zijn harde werken en komen de geerfde centjes waar de ontvanger niets voor gedaan heeft, ruimschoots binnen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  woensdag 8 juli 2026 @ 11:06:02 #131
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_221273477
quote:
Heinen lult zichzelf klem.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_221273482
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2026 11:06 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Heinen lult zichzelf klem.
Ja dat niet uitgeven wordt wel een dingetje om eens in de praktijk te laten zien.
pi_221273868
quote:
Ik vraag me wel af hoe/waarom men in het onderzoek tot de conclusie is gekomen dat de erfbelasting te laag is.
Ik heb nog nooit iemand gehoord die het eerlijk vindt dat de overheid je spaarpotje bij overlijden maar even afroomt.
  woensdag 8 juli 2026 @ 11:34:42 #134
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_221273882
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2026 11:31 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]

Ik heb nog nooit iemand gehoord die het eerlijk vindt dat de overheid je spaarpotje bij overlijden maar even afroomt.
Hoi, hier is 'nooit iemand', maar al mijn vrienden noemen me -XOR-.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_221273887
quote:

[..]
Ik vraag me wel af hoe/waarom men in het onderzoek tot de conclusie is gekomen dat de erfbelasting te laag is.
Ik vind dat wel eerlijk. Als geld van eigenaar wisselt betaal je daar belasting over, hele simpel.
Als je werkgever je loon uitbetaalt betaal je loonbelasting, als je een product koopt betaal je BTW, als je geld erft betaal je daar belasting over. Bij inkomsten uit loon hebben we dat progressief geregeld. Dat kunnen we bij erfbelasting ook doen.

Waarom zouden rijke mensen uitgezonderd moeten worden van dit principe?
pi_221273896
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2026 22:22 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Wil je geen woningen of centra voor asielzoekers ? Dan is jouw plan de azc's overvol maken, mensen moeten op het gras en de straat slapen, krijgen ruzie onderling, meer ovelast voor elkaar en de buren
Betere optie: handboeien > vliegtuig > Syrië
I carried the fire before I knew its name.
pi_221273902
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2026 11:35 schreef archito het volgende:

[..]
Ik vind dat wel eerlijk. Als geld van eigenaar wisselt betaal je daar belasting over, hele simpel.
Als je werkgever je loon uitbetaalt betaal je loonbelasting, als je een product koopt betaal je BTW, als je geld erft betaal je daar belasting over. Bij inkomsten uit loon hebben we dat progressief geregeld. Dat kunnen we bij erfbelasting ook doen.

Waarom zouden rijke mensen uitgezonderd moeten worden van dit principe?
Het "geld" is toch geen eigendom van de overheid.
Als mijn ouders komen te overlijden is het nogal raar dat de overheid hier zegt, joh die eigendommen van jouw ouders, ik wil daar graag 30% van hebben.
  woensdag 8 juli 2026 @ 11:41:24 #138
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_221273911
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2026 11:39 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Als mijn ouders komen te overlijden is het nogal raar dat de overheid hier zegt, joh die eigendommen van jouw ouders, ik wil daar graag 30% van hebben.
Het geld is ook geen eigendom van jou. Het geld van je ouders is het geld van je ouders, jouw geld is jouw geld.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  woensdag 8 juli 2026 @ 11:41:31 #139
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221273912
quote:

[..]
geld verandert van eigenaar , dat is de reden dat we belasting heffen

en dat er al belasting over betaald is, dat is niet waar, overwaarde is NIETS over betaald

over een erfenis van 200.00 blijft 188.000 euro netto over, nou nou ,

weet je wat je normaal netto overhoud van 200.000 euro bruto inkomen ?

[ Bericht 4% gewijzigd door michaelmoore op 08-07-2026 11:54:18 ]
pi_221273928
quote:
1s.gif Op zondag 5 juli 2026 16:50 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
Ik zie van beide kanten geen leiders waarvan ik zou denken, ja, die vertrouw ik wel. Meesten zijn volgers ipv leiders.
  woensdag 8 juli 2026 @ 11:45:25 #141
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221273937
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2026 11:44 schreef DavidAZ het volgende:

[..]
Ik zie van beide kanten geen leiders waarvan ik zou denken, ja, die vertrouw ik wel. Meesten zijn volgers ipv leiders.
ik zie liever AI ons regeren dan de tweede kamer
pi_221273939
quote:

[..]
Het geld wat je werkgever aan jou betaalt is ook niet van de overheid, toch heffen ze er inkomstenbelasting op. En het geld wat ik uitgeef aan producten in de supermarkt is ook niet van de overheid, toch moet de supermarkt BTW afdragen. Als je jouw argumentatie zou volgen dan zou het hele principe van belasting heffen in zijn algemeenheid oneerlijk zijn.
pi_221273940
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2026 11:45 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ik zie liever AI ons regeren dan de tweede kamer
+1
  woensdag 8 juli 2026 @ 11:51:05 #144
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221273968
Wesland wil geen asielzoekers
WANT ?????

Het gaat om veel meer dan opvang voor zielige asielzoekers, wat denk je van huisvesting voor onze kinderen ??????
Geef vergunningen voor een paar duizend huizen
kassen genoeg die we kunnen slopen
rood voor rood ?? Kom maar op

https://www.telegraaf.nl/(...)ar-op/158362740.html
quote:
Weigergemeente Westland zet hakken diep in het zand tegen komst van azc: 'Minister wil hard tegen hard? Kom maar op!'
Naaldwijk- Weigergemeente Westland wil geen enkele asielzoeker.
Een ruime meerderheid in de raad van de glastuinbouwgemeente heeft zich luid en duidelijk gekeerd tegen de Spreidingswet.

Maar nu klopt de minister aan: Westland moet op gesprek komen en zich aan de wet houden. ,,

Onze boodschap aan de wethouder is: zeg niets toe. We zullen alles doen wat in onze macht ligt om te voorkomen dat we een azc krijgen."
Koen van Eijk Algemeen verslaggever
05:00 uur | vandaag update 11:04

Oppositiepartij Westland Verstandig, met negen zetels veruit de grootste partij in de gemeenteraad, is zeer stellig: geen azc in Westland.

Ook geen noodvoorziening als onderdeel van de Spreidingswet.

De boze brief aan Westland van asielminister Bart van den Brink (CDA) maakt op fractiewoordvoerder Peter Duijsens van Westland Verstandig dan ook geen indruk. ,,
We wisten dat die brief kwam. Prima. Niets doen, niets toezeggen. Dat is onze opdracht aan de wethouder."
quote:
Zo niet, dan dreigt het Rijk zelf een opvang locatie op te tuigen.

Dat gaat via een 'interventieladder'.
Westland staat inmiddels op trede drie van de zes treden tellende ladder, aldus de minister.
Huisvesting voor ouderen en jongeren
Gemeenten zijn niet boos, nee pislink, het is oneerlijk naar de inwoners toe die huisvesting zoeken

quote:
'Het gaat niet alleen om de Spreidingswet'
Ze houdt het op de 'communicatielijn' die is vastgelegd in het coalitieakkoord na de gemeenteraadsverkiezingen.
Dat wil zeggen: ,,In gesprek gaan met omliggende gemeenten in de regio over de huisvestingsopgaven van verschillende doelgroepen."

Bedoelt het college daarmee dat Westland hoopt dat de buurgemeenten de asielzoekers voor hun rekening nemen?
Nee, appt de woordvoerster.
Het is 'een breder vraagstuk rondom doelgroepenhuisvesting'. ,,
Het gaat dus niet alleen om de Spreidingswet."

[ Bericht 18% gewijzigd door michaelmoore op 08-07-2026 12:06:04 ]
pi_221273976
quote:

[..]
Ik heb nog nooit iemand gehoord die niet wil dat de erfbelasting omhoog gaat?
Bij erfbelasting gaat het ook niet om jouw spaarpotje. Een erfenis is per definitie andermans spaarpotje.

Verder natuurlijk weinig verassend dat VVD zoals altijd vooral de lasten op werkenden wil houden. Mensen die met een gouden lepel in de mond worden geboren moeten uiteraard meer beschermd worden.
pi_221274038
quote:

[..]
Oh, je hebt ze er tussen zitten hoor.

https://www.oneworld.nl/m(...)rocent-erfbelasting/

(En nee, mijn ouders hadden beiden DSB- en Wehkampschulden dus ik ken het begrip erfenis persoonlijk niet)
pi_221274160
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2026 11:52 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Ik heb nog nooit iemand gehoord die niet wil dat de erfbelasting omhoog gaat?
Bij erfbelasting gaat het ook niet om jouw spaarpotje. Een erfenis is per definitie andermans spaarpotje.

Verder natuurlijk weinig verassend dat VVD zoals altijd vooral de lasten op werkenden wil houden. Mensen die met een gouden lepel in de mond worden geboren moeten uiteraard meer beschermd worden.
Het kapitalisme moet hier nog over de top van dezelfde piek kunnen werken als in de VS, met alle krampachtigheid er achteraan.

De enige redding voor Europa zou zijn dat Trump en z'n wannabe-dynastie zou vertrekken daar en de VS stevig fatsoeneert. Want ondermeer Nederland kijkt altijd naar de VS als een soort van landschap dat men na wil schilderen.
  woensdag 8 juli 2026 @ 12:14:06 #148
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221274163
quote:
10s.gif Op woensdag 8 juli 2026 12:01 schreef nostra het volgende:

[..]
Oh, je hebt ze er tussen zitten hoor.

https://www.oneworld.nl/m(...)rocent-erfbelasting/

(En nee, mijn ouders hadden beiden DSB- en Wehkampschulden dus ik ken het begrip erfenis persoonlijk niet)
mijn kinderen hebben geen erfenis meer nodig , die zijn al boven jan en boven sjaak ook
pi_221274186
Er is nogal wat gespeelde naiviteit over het idee dat de overheid daadwerkelijk meer inkomsten krijgt bij een verhoging van de erfbelasting.
pi_221274274
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2026 11:38 schreef DavidAZ het volgende:

[..]
Betere optie: handboeien > vliegtuig > Syrië
Zo asociaal en haatdragend is de Nederlaandse overheid niet.
pi_221274566
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2026 12:28 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Zo asociaal en haatdragend is de Nederlaandse overheid niet.
Het is niet asociaal en haatdragend. Het heet law enforcement. Dat de Nederland langzamerhand ochlocratie aan het worden is, is een andere vraag.
pi_221274606
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2026 12:16 schreef MoreDakka het volgende:
Er is nogal wat gespeelde naiviteit over het idee dat de overheid daadwerkelijk meer inkomsten krijgt bij een verhoging van de erfbelasting.
Bij de erfenisjes van een paar ton wel, de rest zorgt er wel voor linksom of rechtsom. Netto-effect nul of een beetje, maar de afgunst is weer gevoed, dat is ook wat waard bij sommigen.
pi_221275502
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2026 11:45 schreef archito het volgende:

[..]
Het geld wat je werkgever aan jou betaalt is ook niet van de overheid, toch heffen ze er inkomstenbelasting op. En het geld wat ik uitgeef aan producten in de supermarkt is ook niet van de overheid, toch moet de supermarkt BTW afdragen. Als je jouw argumentatie zou volgen dan zou het hele principe van belasting heffen in zijn algemeenheid oneerlijk zijn.
Daar staan wel diensten/producten tegenover.
Erfbelasting naar beneden lijkt me alleen maar beter.
Als ik jarenlang werk en spaar heb ik liever dat mijn geld naar mijn kinderen gaat dan naar Jetten.

En voor diegene die extra belasting willen betalen kunnen we vast een Giro 555 oprichten waarmee je je geld kan doneren aan de belastingdienst.
pi_221275547
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2026 11:52 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Mensen die met een gouden lepel in de mond worden geboren moeten uiteraard meer beschermd worden.
Jij hebt liever dat iemand jarenlang hard werkt en spaart om iets achter te laten voor zijn kinderen dit liever inlevert bij de belastingdienst?
pi_221275571
quote:
1s.gif Op woensdag 8 juli 2026 15:18 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Daar staan wel diensten/producten tegenover.
Erfbelasting naar beneden lijkt me alleen maar beter.
Als ik jarenlang werk en spaar heb ik liever dat mijn geld naar mijn kinderen gaat dan naar Jetten.

En voor diegene die extra belasting willen betalen kunnen we vast een Giro 555 oprichten waarmee je je geld kan doneren aan de belastingdienst.
Welke dienst staat er tegenover de door jou werkgever ingehouden loonbelasting?
Voor je geleverde arbeid staat een bruto salaris.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_221275579
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2026 15:26 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Jij hebt liever dat iemand jarenlang hard werkt en spaart om iets achter te laten voor zijn kinderen dit liever inlevert bij de belastingdienst?
Kinderen hebben een enorme vrijstelling. Eerste 26k vrijgesteld en dan 10% tot 160k. Mensen die dus “iets” achterlaten weten dat ruim 90% terecht komt bij de kinderen - die het ook maar in hun schoot geworpen krijgen.
pi_221275581
quote:
7s.gif Op woensdag 8 juli 2026 13:04 schreef nostra het volgende:

[..]
Bij de erfenisjes van een paar ton wel, de rest zorgt er wel voor linksom of rechtsom. Netto-effect nul of een beetje, maar de afgunst is weer gevoed, dat is ook wat waard bij sommigen.
Daar gaat het natuurlijk vooral om. En dat rijke ouders hun kinderen rijk maken en dat dat dan voor meer ongelijkheid zorgt, tja. Dat lijkt me ook een open deur.

Een manier om dat een beetje tegen te gaan is wellicht om schenkbelasting om te gooien, en meer mogelijkheden te geven daar in. Dan komt het geld meer geleidelijk de economie in, in plaats van een erfenisgolf als de boomers massaal de pijp uitgaan.
pi_221275582
De vraag is natuurlijk:

Waarom belasten we 150k waarvoor gewerkt is zwaarder dan 150k die je overgemaakt krijgt zonder enige tegenprestatie.
pi_221275584
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2026 15:35 schreef kalinhos het volgende:
De vraag is natuurlijk:

Waarom belasten we 150k waarvoor gewerkt is zwaarder dan 150k die je overgemaakt krijgt zonder enige tegenprestatie.
Omdat die tweede 150k ook voor gewerkt is natuurlijk. En al belasting over betaald. Hier trapt niemand in.
pi_221275603
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2026 15:34 schreef kalinhos het volgende:

[..]
Kinderen hebben een enorme vrijstelling. Eerste 26k vrijgesteld en dan 10% tot 160k. Mensen die dus “iets” achterlaten weten dat ruim 90% terecht komt bij de kinderen - die het ook maar in hun schoot geworpen krijgen.
En dat kan nog best verder naar beneden.
Er zijn ook andere Europese landen die het afschaffen.
pi_221275605
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2026 15:36 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Omdat die tweede 150k ook voor gewerkt is natuurlijk. En al belasting over betaald. Hier trapt niemand in.
Maar niet door de ontvanger

Het hele stelsel is gebaseerd op belasten van de geldstroom of van de ontvanger. Niet van de gever.
pi_221275616
quote:
7s.gif Op woensdag 8 juli 2026 11:05 schreef miss_sly het volgende:

[..]
En toch he, als je dan voor de hardwerkende Nederlander zegt te pleiten, is het niet heel eerlijk.

Als iemand een ton per jaar verdient met werken, houdt hij daar bruto ongeveer 65K van over.
Als iemand een ton erft van ouders, houdt hij daar ongeveer 92K van over.

Volgens mij wordt de hardwerkende Nederlander hier toch harder geplukt voor zijn harde werken en komen de geerfde centjes waar de ontvanger niets voor gedaan heeft, ruimschoots binnen.
Theoretisch (voortbordurend op Mirrees) is erfbelasting inderdaad als een vrij prominent belastinginstrument te gebruiken, omdat het de minste gedragseffecten sorteert en relatief veel ongelijkheid wegneemt bij beperkte welvaartsverliezen. Ook vanuit meritocratisch perspecief, waar klassiek-rechts juist zo op hamert, valt er veel voor te zeggen om het in te zetten. En voor onbedoelde erfenissen, waar de erflater dus had beoogd om (een deel van) het vermogen te consumeren, geldt dat al helemaal. Die hele discussie over erfbelasting wordt dus ook vooral gevormd door politieke en "rechtvaardigheids" meningen.
pi_221275941
quote:
1s.gif Op woensdag 8 juli 2026 15:39 schreef kalinhos het volgende:

[..]
Maar niet door de ontvanger

Het hele stelsel is gebaseerd op belasten van de geldstroom of van de ontvanger. Niet van de gever.
Dat zal, maar je stelling dat er niet voor gewerkt is gaat dus niet op.

Ik ben ook niet tegen een erfbelasting in principe, die bestaat al.
pi_221276097
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2026 16:12 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Dat zal, maar je stelling dat er niet voor gewerkt is gaat dus niet op.

Ik ben ook niet tegen een erfbelasting in principe, die bestaat al.
Niet gewerkt voor door de ontvanger. Dat staat nog steeds.
Ik zei namelijk: “150k die je overgemaakt krijgt zonder enige tegenprestatie”

Welke tegenprestatie heb jij als ontvanger geleverd?
pi_221276838
quote:
1s.gif Op woensdag 8 juli 2026 16:31 schreef kalinhos het volgende:

[..]
Niet gewerkt voor door de ontvanger. Dat staat nog steeds.
Maar wel door de gever. Het punt is, er is gewerkt en er is belasting betaald. De erfbelasting komt daar bovenop, dat is een feit. Hoeveel die belasting moet zijn kun je verder over bakkelijen, maar net doen alsof er niet voor gewerkt is slaat nergens op natuurlijk.
pi_221277390
quote:
7s.gif Op woensdag 8 juli 2026 13:04 schreef nostra het volgende:

[..]
Nee hoe groter de erfenis hoe meer er te halen valt voor de overheid. Uiteraard VVD doet graag alsof het moeilijk zou zijn. Dat is het niet. Juist rijke mensen hebben een hele administratie en accountants, zo moeilijk is het dan niet om vervolgens uit te rekenen wat er verschuldigt is.

Die erfenisjes tot een miljoentje moet je uberhaupt niet veel aan doen verder dat is de moeite niet. Maar zo'n Heineken zou een paar miljard moeten afdragen bij haar erfenis.
pi_221277424
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2026 19:47 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Nee hoe groter de erfenis hoe meer er te halen valt voor de overheid. Uiteraard VVD doet graag alsof het moeilijk zou zijn. Dat is het niet. Juist rijke mensen hebben een hele administratie en accountants, zo moeilijk is het dan niet om vervolgens uit te rekenen wat er verschuldigt is.
Ja, dat is het punt niet, het punt is dat - in het geval van Heineken - daar Loyens & Loeff op zit die er (met in haar specifieke geval een consortium aan stichtingen en ondernemingen vernoemd naar natuurfenomenen rondom St. Moritz - er wel voor zorgt dat er zo min mogelijk Nederlandse erfbelasting hoeft te worden betaald (zo niet geen). En nee, dat ga je niet dichttimmeren.
pi_221277465
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2026 18:07 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Maar wel door de gever. Het punt is, er is gewerkt en er is belasting betaald. De erfbelasting komt daar bovenop, dat is een feit. Hoeveel die belasting moet zijn kun je verder over bakkelijen, maar net doen alsof er niet voor gewerkt is slaat nergens op natuurlijk.
Bij een erfenis is er niet voor gewerkt. Degene die ervoor werkte is dood.
Degene die erft is niet dood, die heeft ook niet gewerkt voor de erfenis of belasting betaald over de erfenis.
pi_221277532
quote:
7s.gif Op woensdag 8 juli 2026 19:55 schreef nostra het volgende:

[..]
Ja, dat is het punt niet, het punt is dat - in het geval van Heineken - daar Loyens & Loeff op zit die er (met in haar specifieke geval een consortium aan stichtingen en ondernemingen vernoemd naar natuurfenomenen rondom St. Moritz - er wel voor zorgt dat er zo min mogelijk Nederlandse erfbelasting hoeft te worden betaald (zo niet geen). En nee, dat ga je niet dichttimmeren.
Ik neem aan dat een Heineken niet het meeste van haar vermogen zwart heeft staan. Als het niet zwart is, is er administratie van. In dat geval is het ook niet zo heel moeilijk voor de belastingdienst om dat te vinden en belasten. Het is een politieke keuze om te doen alsof vermogen ongrijpbaar is.
pi_221277540
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2026 20:11 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Ik neem aan dat een Heineken niet het meeste van haar vermogen zwart heeft staan. Als het niet zwart is, is er administratie van. In dat geval is het ook niet zo heel moeilijk voor de belastingdienst om dat te vinden en belasten. Het is een politieke keuze om te doen alsof vermogen ongrijpbaar is.
Ja, zo werkt het niet. Om te beginnen met de definitie van "haar" zijn we al duizenden memo's verder.
pi_221277559
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2026 20:03 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Bij een erfenis is er niet voor gewerkt. Degene die ervoor werkte is dood.
Degene die erft is niet dood, die heeft ook niet gewerkt voor de erfenis of belasting betaald over de erfenis.
dus? Het is een dubbele belasting.
pi_221277573
quote:
7s.gif Op woensdag 8 juli 2026 20:12 schreef nostra het volgende:

[..]
Ja, zo werkt het niet. Om te beginnen met de definitie van "haar" zijn we al duizenden memo's verder.
Ja dat is dus een politieke keuze. Om vermogen zo te laten ontsnappen aan belasting.
De politiek staat dus toe dat rijke mensen hele ingewikkelde constructies kunnen laten opstellen om belasting te ontlopen. Dat is geen noodzaak. De politiek is in staat om wetten aan te nemen die zulke constructies verbieden of nutteloos maken.
pi_221277614
quote:
1s.gif Op woensdag 8 juli 2026 20:15 schreef Bofjijff het volgende:

[..]
dus? Het is een dubbele belasting.
Leg uit?Hoe is het dubbel?

Degene die er belasting over heeft betaald is er niet meer.
Degene die het ontvang heeft er niet voor gewerkt en geen belasting voor betaald.
pi_221277629
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2026 20:23 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Leg uit?Hoe is het dubbel?

Degene die er belasting over heeft betaald is er niet meer.
Degene die het ontvang heeft er niet voor gewerkt en geen belasting voor betaald.
er is al belasting over betaald. Dat is volgens mij nu al 10x verteld hier. Waarom zou er, ongeacht wie het is, nog een berg belasting over moeten komen?
pi_221277635
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2026 20:17 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
De politiek is in staat om wetten aan te nemen die zulke constructies verbieden of nutteloos maken.
Was het leven maar zo simpel, maar al zet je een SP'er als MinFin neer - God zij met ons -, dat gaat niet gebeuren.
pi_221278280
quote:
7s.gif Op woensdag 8 juli 2026 20:25 schreef nostra het volgende:

[..]
Was het leven maar zo simpel, maar al zet je een SP'er als MinFin neer - God zij met ons -, dat gaat niet gebeuren.
Een SP'er zou misschien wel op de centen letten. Geen idee waarom je denkt dat accounting trucjes om belasting te ontwijken zo cruciaal zijn voor de maatschappij.
pi_221278351
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2026 21:26 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Een SP'er zou misschien wel op de centen letten. Geen idee waarom je denkt dat accounting trucjes om belasting te ontwijken zo cruciaal zijn voor de maatschappij.
Ze zijn niet cruciaal voor de maatschappij - verre van - maar een onvermijdbaar gevolg van de complexe wetgeving enerzijds en de nutteloosheid van unilateraal handelen als Nederlandje anderzijds.
pi_221278800
quote:
1s.gif Op woensdag 8 juli 2026 20:25 schreef Bofjijff het volgende:

[..]
er is al belasting over betaald. Dat is volgens mij nu al 10x verteld hier. Waarom zou er, ongeacht wie het is, nog een berg belasting over moeten komen?
Over alle geld is al ontelbaar keer belasting over betaald. Elke keer als het van eigenaar wisselt, zoals een erfenis.

Waarom zou erven daarvoor uitgezonderd moeten zijn?

Vermogensbelasting dan ook maar afschaffen? Ik heb al loonbelasting over dat geld betaald. En BTW ook, want het geld waar ik producten mee koop heb ik ook al loonbelasting over betaald.
pi_221278847
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2026 22:10 schreef archito het volgende:

[..]
Over alle geld is al ontelbaar keer belasting over betaald. Elke keer als het van eigenaar wisselt, zoals een erfenis.

Vermogensbelasting dan ook maar afschaffen? Ik heb al loonbelasting over dat geld betaald. En BTW ook, want het geld waar ik producten mee koop heb ik ook al loonbelasting over betaald.
je hoeft niet iedereen en zijn moeder elke x enorm veel te belasten. Het is wel goed zo.
pi_221278968
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2026 22:10 schreef archito het volgende:

[..]

Wie pleit daar voor? De erfbelasting bestaat al he.
pi_221280307
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2026 22:30 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Wie pleit daar voor? De erfbelasting bestaat al he.
Echt letterlijk de poster die ik quote vindt dat er geen belasting over betaald zou moeten worden omdat er al belasting over is betaald.
pi_221280314
quote:
1s.gif Op woensdag 8 juli 2026 22:16 schreef Bofjijff het volgende:

[..]
je hoeft niet iedereen en zijn moeder elke x enorm veel te belasten. Het is wel goed zo.
Prima als dat je standpunt is hoor, maar ik snap niet waarom je dan juist erfbelasting niet zou willen. Ik zou het logischer vinden om dan juist loonbelasting en/of BTW omlaag te doen bijvoorbeeld.
  donderdag 9 juli 2026 @ 09:19:24 #183
66444 Lord_Vetinari
pi_221280344
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2026 09:12 schreef archito het volgende:

[..]
Prima als dat je standpunt is hoor, maar ik snap niet waarom je dan juist erfbelasting niet zou willen. Ik zou het logischer vinden om dan juist loonbelasting en/of BTW omlaag te doen bijvoorbeeld.
Misschien omdat over een erfenis al tig keer belasting is betaald? Het geld moet ergens vandaan komen en elk inkomen in Nederland is belast. Is het dan ook nog een substantiële erfenis, dan is er de voorgaande jaren ook al vermogensbelasting over betaald. Ik zie ook niet in waarom het feit dat mijn oma mij wat geld nalaat reden moet zijn voor de overheid om te zeggen: 'Hee, daar willen wij ook een deel van!'. Het was toch niet hún oma?
pi_221280365
quote:
18s.gif Op donderdag 9 juli 2026 09:19 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Misschien omdat over een erfenis al tig keer belasting is betaald? Het geld moet ergens vandaan komen en elk inkomen in Nederland is belast. Is het dan ook nog een substantiële erfenis, dan is er de voorgaande jaren ook al vermogensbelasting over betaald. Ik zie ook niet in waarom het feit dat mijn oma mij wat geld nalaat reden moet zijn voor de overheid om te zeggen: 'Hee, daar willen wij ook een deel van!'. Het was toch niet hún oma?
Zoals ik al zei, elke keer als geld van eigenaar wisselt wordt er belasting over betaald. Waarom zou dat anders zijn met een erfenis?
pi_221280503
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2026 09:25 schreef archito het volgende:

[..]
Zoals ik al zei, elke keer als geld van eigenaar wisselt wordt er belasting over betaald. Waarom zou dat anders zijn met een erfenis?
Voor mensen die dat zeggen is het meer een mantra dan dat ze er ooit over na hebben gedacht volgens mij.
pi_221280707
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2026 09:12 schreef archito het volgende:

[..]
Hoeft voor mij niet perse helemaal weg en er mag sowieso wel kritischer worden gekeken naar belastingen.
pi_221280766
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2026 09:42 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Voor mensen die dat zeggen is het meer een mantra dan dat ze er ooit over na hebben gedacht volgens mij.
Het mantra wat ik meestal zie is juist tegen erfbelasting: 'omdat je er al belasting over hebt betaald'. Dit is daar een reactie op. Het is eerder een ontkrachting van een ander mantra dus.
  donderdag 9 juli 2026 @ 10:02:03 #188
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221280796
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2026 09:25 schreef archito het volgende:

[..]
erfenissen, dat betreft voor 95% overwaarde, daar is nooit belasting over betaald
  donderdag 9 juli 2026 @ 10:55:45 #189
66444 Lord_Vetinari
pi_221281249
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2026 10:02 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
erfenissen, dat betreft voor 95% overwaarde, daar is nooit belasting over betaald
Wel eens van OZB gehoord?
  donderdag 9 juli 2026 @ 11:21:21 #190
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221281562
quote:
18s.gif Op donderdag 9 juli 2026 10:55 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Wel eens van OZB gehoord?
en HRA
pi_221281814
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2026 09:58 schreef archito het volgende:

[..]
Het mantra wat ik meestal zie is juist tegen erfbelasting: 'omdat je er al belasting over hebt betaald'. Dit is daar een reactie op. Het is eerder een ontkrachting van een ander mantra dus.
Ja mijn opmerking ging er enkel over de mensen die zeggen 'er is al belasting over betaald' dat meer doen als een pavloviaanse reactie bij een discussie erfbelasting. Dat hebben ze vaker gehoord en dus herhalen ze het.
Natuurlijk als je vervolgens vraagt hoe is het dan al belast, dan blijkt dat die persoon dat op geen enkele manier kan uitleggen. Omdat ze niet na hebben gedacht over '' er is al belasting over betaald' dat is bij ze geprogrammeerd.

Ironisch genoeg lijkt het ook het meest gehoorde argument in deze discussie.
pi_221282478
quote:
1s.gif Op donderdag 9 juli 2026 09:55 schreef Bofjijff het volgende:
Hoeft voor mij niet perse helemaal weg en er mag sowieso wel kritischer worden gekeken naar belastingen.
Je weet één ding zeker in het leven; dood en tot die tijd belasting.
pi_221282491
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2026 09:11 schreef archito het volgende:

[..]
Echt letterlijk de poster die ik quote vindt dat er geen belasting over betaald zou moeten worden omdat er al belasting over is betaald.
Nee, dat zegt hij niet.
  donderdag 9 juli 2026 @ 12:35:17 #194
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_221282501
Bestaat de term Oost-Indisch blind al?
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
pi_221287811
Wat is dat toch met die uiterst rechtse lieden en de klimaatverandering.
Net doen alsof die er niet is.Waarom dat ontkennen ?
quote:
Maar Duk dan, die niet had gekeken naar EenVandaag. “Ze doen nu net of dit zo uniek is, maar wij hebben de jaren zeventig nog meegemaakt. Toen had je toch ook van dit soort zomers, met dit soort temperaturen?” En verder: “Nee, maar serieus: als je al die klimaatwetenschappers nu ziet op sociale media, een en al paniek, ‘het is nooit zo erg geweest in de geschiedenis, Europa staat nu voor een totaal ander tijdperk’. Dan denk ik: 35, 36 graden, dat is het toch vroeger ook weleens geweest?’
https://www.parool.nl/han(...)%2Fwww.google.com%2F
In hetzelfde artikel dit:
quote:
Het KNMI heeft het zwart op wit: vorige eeuw waren er 26 dagen met temperaturen boven de 35 graden, sinds 2000 zijn het er al 41. En dan moest de hittekoepel waar we nu in vertoeven nog komen
Trump in 2018:
quote:
Trump heeft klimaatverandering in tal van eerdere gevallen niet alleen afgedaan als een hoax, maar ook als een Chinees verzinsel en als een manier om veel geld te verdienen aan de Verenigde Staten
https://nos.nl/artikel/22(...)over-rol-van-de-mens

Trump in 2025;
quote:
President Donald Trump rebuked world leaders for being overly concerned about climate change during a speech to the United Nations in which he called global warming a “con job.”
Trump, who spoke for nearly an hour at the U.N. General Assembly in New York, argued that renewable energy such as wind and solar are a “scam” that should be eliminated. He urged nations instead to buy more American oil and gas, while also increasing nuclear energy.
https://www.eenews.net/ar(...)n-speech-on-climate/

[ Bericht 16% gewijzigd door Bluesdude op 09-07-2026 22:22:58 ]
  zaterdag 11 juli 2026 @ 15:43:57 #196
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_221303402
quote:
Nieuws & Politiek•10 jul 06:15•Aangepast op 10 jul 06:16
Vijlbrief: hogere vermogensbelasting mag geen taboe zijn

Auteur: Marlijn Peuker

Hans Vijlbrief, minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, wil de optie op tafel houden om de vermogensbelasting te verhogen als de geplande miljardenbezuinigingen op sociale zekerheid niet rondkomen. Dat zegt Vijlbrief in een interview tegen het Financieele Dagblad.

Vijlbrief zegt met vakbonden en werkgevers tot een sociaal akkoord te willen komen. 'Dat zal wellicht niet voor de bedragen gaan die in de bijlage van het coalitieakkoord staan.' Dus zal er dan een andere manier gevonden moeten worden om die rekening te dekken. Een hogere belasting op vermogen mag daarbij volgens Vijlbrief 'geen taboe' zijn.

Vijlbrief zoekt liever meer inkomsten om de rekening te dekken, dan dat er andere plannen geschrapt worden. 'Dan krijg je een kabinet dat aan beide kanten niets doet. Ik heb liever een kabinet dat aan beide kanten wel wat doet.' De minister noemt als voorbeeld het plan voor gratis kinderopvang. 'Ik vind zelf dat we min of meer wel verplicht zijn dit nu een keer te doen.'

VVD is het er niet mee eens
Coalitiepartner VVD is doorgaans geen voorstander van hogere lasten op vermogen. De VVD heeft eerder laten weten dat de partij vindt dat de miljardbezuinigingen moeten doorgaan. Dat begrijpt Vijlbrief, 'maar er zijn ook dingen die wij als D66 niet willen'.

Sociale zekerheid
De onderhandelingen over sociale zekerheid tussen het kabinet en de vakbonden en werkgevers lopen erg stroef. De geplande bezuinigingen op de begroting zullen onder andere gevolgen hebben voor de AOW, de werkloosheidsuitkeringen (WW) en de regelingen voor arbeidsongeschikten (WIA).
https://www.bnr.nl/nieuws(...)-mag-geen-taboe-zijn
pi_221306611
Dan is de lijn van Heijnen een stuk beter. Als het niet lukt om op A te bezuinigen dan bespaar je dat ergens anders ipv meer geld van werkend Nederland op te halen.

Zeker als je als minderheidskabinet zulke niet haalbare doelen stelt.
Of hadden ze echt verwacht dat ze steun zouden krijgen voor de bezuinigingen op sociale zekerheid?
  zaterdag 11 juli 2026 @ 22:19:01 #198
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_221307366
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 21:49 schreef Kickinalfa het volgende:
Dan is de lijn van Heijnen een stuk beter. Als het niet lukt om op A te bezuinigen dan bespaar je dat ergens anders ipv meer geld van werkend Nederland op te halen.
Het wordt niet opgehaald bij werkend Nederland maar bij vermogend Nederland.
pi_221307562
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 22:19 schreef Bondsrepubliek het volgende:

[..]
En terecht
  zaterdag 11 juli 2026 @ 22:43:04 #200
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221307789
quote:

[..]
was dat maar waar
pi_221308075
quote:

[..]
Want die werken niet?
We belasten "vermogens" al vanaf 55k, het is niet alsof je daarmee rijk bent.

Het beste zou overigens zijn dat een minderheidskabinet realistische plannen presenteert en/of steun voor de plannen gaat zoeken ipv een belastingverhoging doorvoeren als ze dat niet lukt.
  zondag 12 juli 2026 @ 06:54:54 #202
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_221311654
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 23:03 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Want die werken niet?

Het beste zou overigens zijn dat een minderheidskabinet realistische plannen presenteert en/of steun voor de plannen gaat zoeken ipv een belastingverhoging doorvoeren als ze dat niet lukt.
Het zou gaan om de belasting op arbeid en vermogen meer in balans te brengen. Nu betaalt de bezittende klasse amper belasting. Prima wat mij betreft, hoog tijd dat de klasse die parasiteert op de arbeid van anderen ook zijn eerlijke deel betaalt aan de publieke voorzieningen.
quote:
D66-minister zet deur open naar hogere belasting op vermogen, tegen wens van VVD in

Hogere vermogensbelastingen liggen wel degelijk op de onderhandelingstafel als de regering de begroting niet rondkrijgt, vindt D66-minister Hans Vijlbrief (Sociale Zaken). Wat hem betreft zijn er ‘geen taboes’. Zijn positie staat lijnrecht tegenover die van de VVD.

De D66’er deed de uitspraken vrijdag in het Financieele Dagblad, voorafgaand aan de laatste ministerraad voor de coalitieonderhandelingen over de rijksbegroting. Die gaan in augustus van start. Vijlbriefs positie staat lijnrecht tegenover die van de VVD, die de voorkeur geeft aan hogere lasten op arbeid en bezuinigingen op de sociale zekerheid en gezondheidszorg...
https://www.volkskrant.nl(...)%2Fwww.google.com%2F
  zondag 12 juli 2026 @ 09:02:47 #203
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221311899
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 23:03 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Want die werken niet?

Inkomen uit zware arbeid wordt zwaar belast

doe dan inkomen uit vermogen niet belasten en inkomen uit arbeid ook niet belasten en stel de BTW op 25%

[ Bericht 5% gewijzigd door michaelmoore op 12-07-2026 09:08:09 ]
  zondag 12 juli 2026 @ 13:52:07 #204
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_221314496
quote:
0s.gif Op zondag 12 juli 2026 09:02 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

doe dan inkomen uit vermogen niet belasten en inkomen uit arbeid ook niet belasten en stel de BTW op 25%

En dan met z'n allen in het buitenland gaan winkelen. Topidee.
Alles blijft. Alles gaat voorbij. Alles blijft voorbijgaan. JD.
  zondag 12 juli 2026 @ 13:59:07 #205
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221314544
quote:
0s.gif Op zondag 12 juli 2026 13:52 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
laat je dan daar de auto repareren voortaan
https://www.moore-drv.nl/btw-tarieven-eu-landen/

maar ok 10% belasting op vermogen en op arbeid, jij je zin
pi_221318406
quote:

[..]
Wat is daar mis mee? Zoveel mensen doen dat al, net als tanken.
  zondag 12 juli 2026 @ 20:55:40 #207
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221318607
quote:

[..]
kosten product 100% komt BTW overheen 21% kostprijs 121
idem met 25% BTW is kostrprijs in de winkel 125

nee ik zie jouw niet naar Duitsland rijden
  zondag 12 juli 2026 @ 22:08:25 #208
66444 Lord_Vetinari
pi_221319104
quote:
0s.gif Op zondag 12 juli 2026 20:55 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

nee ik zie jouw niet naar Duitsland rijden
Glazen bol? En zijn wel? Zie je die ook?
pi_221336678
pi_221336760
quote:
0s.gif Op zondag 12 juli 2026 09:02 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

<--- Neem New Hampshire als voorbeeld. Geen IB. Geen vermogensbelasting. Geen btw. Geen erfbelasting. Wel OZB. VPB iets van 8%. Energiebelasting 0.00055 USD/kWh.
  woensdag 15 juli 2026 @ 01:37:16 #211
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_221338718
quote:
12s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 22:08 schreef nostra het volgende:

[..]
<--- Neem New Hampshire als voorbeeld. Geen IB. Geen vermogensbelasting. Geen btw. Geen erfbelasting. Wel OZB. VPB iets van 8%. Energiebelasting 0.00055 USD/kWh.
Ja leuk, maar je betaalt wel gewoon de federale belastingen, zoals bijvoorbeeld de federal income tax.
pi_221338762
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 01:37 schreef Zelva het volgende:

[..]
Ja leuk, maar je betaalt wel gewoon de federale belastingen, zoals bijvoorbeeld de federal income tax.
Daar ontkom je niet aan nee.
  woensdag 15 juli 2026 @ 19:47:48 #213
363374 Regilio_
Witte Neger
pi_221345797
twitter

Ik laat dit even hier

#BENIEUWD
OH NOES!!1*&@^!!*@!!@$*^!!!!!!!!
  donderdag 16 juli 2026 @ 07:17:27 #214
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221350331
quote:
10s.gif Op woensdag 15 juli 2026 19:47 schreef Regilio_ het volgende:
[ x ]

Ik laat dit even hier

#BENIEUWD
ben niet geinteresseerd in frans Timmermans
  donderdag 16 juli 2026 @ 07:47:19 #215
38496 Perrin
pi_221350444
Hebben we geen leuke frisse nieuwe beloften die ons land kundig gaan leiden die we kunnen interviewen?
pi_221350447
quote:
10s.gif Op woensdag 15 juli 2026 19:47 schreef Regilio_ het volgende:
[ x ]

Ik laat dit even hier

#BENIEUWD
Alles met Tim Hofman is bij voorbaat al te cringeworthy om te bekijken, helemaal als de man Grote Interviews gaat geven. Of denkt te kunnen geven. Die moet het lekker bij stand-in voor Alberto Stegeman houden.
  donderdag 16 juli 2026 @ 07:48:38 #217
38496 Perrin
pi_221350449
Idd. Fanboy spelen van lui die reeds de arena hebben verlaten, het draagt zo weinig bij.
pi_221350518
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2026 07:47 schreef Perrin het volgende:
Hebben we geen leuke frisse nieuwe beloften die ons land kundig gaan leiden die we kunnen interviewen?
De Hoop komt het dichtst in de buurt? Al is leiden een ander spelletje dan vrijspelen in de oppositie.
  donderdag 16 juli 2026 @ 14:43:27 #219
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_221354568
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2026 07:47 schreef Perrin het volgende:
Arne Slot
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  donderdag 16 juli 2026 @ 14:45:41 #220
38496 Perrin
pi_221354583
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2026 14:43 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Arne Slot
De nieuwe Redder des Vaderlands.
pi_221356007
pi_221356461
quote:
Gelukkig maakt zijn partij zich in de praktijk drukker over een paar theoretische nareizigers op nareizigers dan over de fundamentele problemen voor onze toekomstige economie…
  donderdag 16 juli 2026 @ 18:52:04 #223
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_221356462
Dat het verstandiger om Nederland concurrerender te maken door te investeren in innovatie in plaats van in goedkope arbeid vertellen de sociaaldemocraten al decennia. Nu komt liberaal Wiebes daar dus ook achter. Ik ben wel benieuwd wat VVD-sponsor OTTO Work Force daar van vindt.
pi_221356621
quote:
Het is altijd zo fijn als een oud politicus zijn visie komt geven en dan gaat zeggen dat we te afhankelijk zijn van andere landen voor onze energie en we meer energie van eigen bodem moeten hebben zonder enige vorm van zelfreflectie.

Het was meneer Wiebes zelf die verantwoordelijk was voor het direct sluiten van 6 gasvelden en het besluit om in 2030 geen gaswinning meer in Groningen te hebben waardoor we dieper in die afhankelijke positie terecht zijn gekomen.
  donderdag 16 juli 2026 @ 19:13:18 #225
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_221356628
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2026 18:52 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Dat het verstandiger om Nederland concurrerender te maken door te investeren in innovatie in plaats van in goedkope arbeid vertellen de sociaaldemocraten al decennia. Nu komt liberaal Wiebes daar dus ook achter. Ik ben wel benieuwd wat VVD-sponsor OTTO Work Force daar van vindt.
Tsja, landen worden anno 2026 nou eenmaal bestuurd door mensen die door middel van uitgekiende soundbites de meeste stemmen wisten te trekken, ze zitten vaak niet niet vanwege van hun competentie in deze positie. En maak je borst maar nat, want dit gaat alleen nog maar erger worden.
  donderdag 16 juli 2026 @ 20:33:00 #226
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221357151
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2026 19:13 schreef kladderadatsch het volgende:

[..]
Tsja, landen worden anno 2026 nou eenmaal bestuurd door mensen die door middel van uitgekiende soundbites de meeste stemmen wisten te trekken, ze zitten vaak niet niet vanwege van hun competentie in deze positie. En maak je borst maar nat, want dit gaat alleen nog maar erger worden.
Het wordt tijd dat we door AI geregeerd gaan worden ipv door agressieve idioten
  vrijdag 17 juli 2026 @ 17:09:41 #227
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_221363279
Voor rechtse politieke partijen in Nederland heeft een lage staatsschuld de meeste prioriteit. Daarom zijn ze te zuinig met investeren in innovatie waardoor bedrijven uit Nederland vertrekken. Oftewel, penny wise, pound foolish.
quote:
Weinig financiering en vol stroomnet jagen innovatieve bedrijven weg uit Nederland: 'Amerika wil onze kennis wel hebben'

17 jul 2026, 11:57 Marloes Lemsom

Ze hebben de meest baanbrekende uitvindingen gedaan maar dreigen Nederland nu te verlaten: bedrijven die aan oplossingen voor de voedselindustrie werken. Ze lopen aan tegen netcongestie, het stikstofprobleem en te weinig financiering.

Corjan van den Berg van het bedrijf Revyve, is er vrij stellig in: "Als wij niet zouden kunnen doorgroeien, moeten we naar het buitenland gaan om verder op te schalen." Er is te weinig plek op het energienet om een nieuwe grote fabriek te bouwen, en daarbij vindt Van den Berg dat er in Nederland maar weinig financiering op gang komt.

Ei zonder ei
En hij is niet de enige. Lars Langhout van NoPalm Ingredients twijfelt ook of zijn bedrijf in Nederland kan blijven. "Als we een winstgevende fabriek neer willen zetten dan moeten we voorbij de landsgrenzen kijken", zegt hij. NoPalm Ingredients maakt een alternatief voor palmolie waar geen palmbomen voor nodig zijn. "Daardoor hopen we heel veel ontbossing te kunnen voorkomen", zegt Langhout.

Hij heeft zelf een manier uitgevonden om een eiwitvervanger te maken, waardoor er in de toekomst mogelijk geen eieren meer nodig zullen zijn voor producten waar eiwit in zit. Van den Berg en Langhout vinden allebei dat de Nederlandse overheid niet gul genoeg is met het financieren van innovatieve bedrijven.

Industriepolitiek
In andere landen weten dit soort bedrijven meer leningen te krijgen, zeggen Van den Berg en Langhout. "In China, de Verenigde Staten, maar ook in Frankrijk en Duitsland kan het wel. Hier is men constant bang voor staatssteun, en dat is voor ons erg bevreemdend", zegt Van den Berg.

Om als land een goede concurrentiepositie te houden op het wereldtoneel, is het volgens de ondernemers belangrijk om meer aan industriepolitiek te doen. Als overheid stuur, bescherm en stimuleer je dan bepaalde industrieën. "Als ondernemer vraag ik me af of de politiek dat wel ten volle realiseert hier", zegt Van den Berg over het belang daarvan. "Wij maken de economie van de toekomst."

'New York wil ons hebben'
Langhout wijst erop dat zijn bedrijf NoPalm Ingredients al is benaderd door New York. "Dan krijg je een hoog bedrag aangeboden om naar de Verenigde Staten te komen."

Voor gedeputeerde van Gelderland Helga Witjes is het een bekend verhaal. "De Verenigde Staten rolt de rode loper uit voor dit soort bedrijven en wil onze kennis graag hebben." Ze sprak laatst nog met tien bedrijven uit de regio die zich bezighouden met de voedselindustrie, waarvan acht bedrijven op z'n minst overwogen om te verhuizen naar het buitenland. "Dan gaan de oplossingen die wij bedacht hebben naar andere landen en verliezen we onze concurrentiepositie."

Succesvol ondanks overheid
Waarom het erg zou zijn als innovatieve bedrijven uit Nederland vertrekken? Volgens Van den Berg merk je dat pas als ze weg zijn. "Als het buitenland dan zegt: 'We gaan eerst onze eigen markt bedienen, en Europa of Nederland komen later wel.'"

Langhout is kritisch op de problemen waar bedrijven in Nederland tegenaan lopen. "Als ons bedrijf en andere bedrijven succesvol zijn, dan is dat niet dankzij de overheid, maar ondanks de overheid", zegt hij tot slot stellig.
https://eenvandaag.avrotr(...)is-wel-hebben-164246
pi_221366612
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2026 17:09 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Voor rechtse politieke partijen in Nederland heeft een lage staatsschuld de meeste prioriteit. Daarom zijn ze te zuinig met investeren in innovatie waardoor bedrijven uit Nederland vertrekken. Oftewel, penny wise, pound foolish.
[..]
https://eenvandaag.avrotr(...)is-wel-hebben-164246
Zolang we aan de linkerzijde teveel bramenplanten een probleem vinden, we jarenlange procedures preferen boven snel doorpakken en graag torenhoge belastingen aan energieverbruik onder de noemer van milieu aan Jan en alleman opleggen moeten we ook niet klagen dat iemand zijn heil ergens anders zoekt.

Dat zeggende is een ondernemer die graag geld ziet en/of bescherming van de overheid nu ook niet de meest neutrale partij in deze kwestie.
pi_221366777
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 juli 2026 06:54 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Zolang we aan de linkerzijde teveel bramenplanten een probleem vinden, we jarenlange procedures preferen boven snel doorpakken en graag torenhoge belastingen aan energieverbruik onder de noemer van milieu aan Jan en alleman opleggen moeten we ook niet klagen dat iemand zijn heil ergens anders zoekt.

Dat zeggende is een ondernemer die graag geld ziet en/of bescherming van de overheid nu ook niet de meest neutrale partij in deze kwestie.
Wel grappig gesteld dat het weer eens de schuld van links is, nadat we al jaren ons economisch beleid hebben laten bepalen door de VVD…

Overigens gaat die gewenste innovatie ook niet komen van bedrijven die heel veel stikstof uitstoten of gas gebruiken…
pi_221366842
quote:
10s.gif Op zaterdag 18 juli 2026 08:31 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Wel grappig gesteld dat het weer eens de schuld van links is, nadat we al jaren ons economisch beleid hebben laten bepalen door de VVD…

Overigens gaat die gewenste innovatie ook niet komen van bedrijven die heel veel stikstof uitstoten of gas gebruiken…
Op de schaal tot ja21 en forum is de VVD links. Maar ons neoliberaal lobbieclubje met WNL / de telegraaf -Wakker Nederland als propagandakanalen zet wel heel graag ons land in de vitrine.
pi_221366918
quote:

[..]

Kickinalfa blijft meestal hangen in dit soort onzin frames die niets met de werkelijkheid te maken hebben..

quote:
Landbouwers en agrarische bedrijven kunnen landbouwsubsidies krijgen. Deze steun is vaak onderdeel van het Europese Gemeenschappelijk Landbouwbeleid. Hiermee zorgt de Europese Unie voor duurzaam, voedzaam, veilig en betaalbaar voedsel in Europa.

Regelingen voor landbouwers en agrarische bedrijven
Er zijn verschillende regelingen voor landbouwers en agrarische bedrijven:

bedrijfsovernamefonds voor startende boeren en tuinders
basisbetaling
vergroeningsbetaling
extra betaling aan jonge landbouwers
graasdierpremie
Borgstellingskrediet voor landbouw en visserij (BLV)
Regeling Agrarisch natuurbeheer (SNL)
Regeling Kwaliteitsimpuls natuur en landschap (SKNL)
tegemoetkoming premie brede weersverzekering
subsidies energiebesparing in kassen
https://www.rijksoverheid(...)uw/landbouwsubsidies

Met zoveel subsidies voor onze boeren kunnen we natuurlijk niet spreken van hoge belastingdruk. Het tegenovergestelde is waar, boeren ontvangen meer belasting dan ze opbrengen.
Handje ophouden en klagen terwijl ze onze leefomgeving gigantisch vervuilen is waar onze boeren het beste in zijn. Maar uiteraard sommige leggen liever altijd de schuld bij links.
pi_221367130
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2026 17:09 schreef Bondsrepubliek het volgende:
InvestNL was wel een aardig idee, maar lijkt de focus ook weer wat te hebben verloren. De overheid heeft natuurlijk ook helemaal niet de taak (en al helemaal niet de kennis) om zelfstandig in startups te gaan investeren; wel om het ecosysteem daartoe te creëren - en dan zijn zaken als Box 3 niet echt handig, maar vooral de kapitaalmarkt is een probleem en dat is feitelijk een supranationaal, lees EU, probleem. We hebben nog een semi-afspraak staan om daar in het najaar een soort Tedtalk over te houden met de programmadirecteur van Leiden Bio Science Park en de ceo van één van de grotere Nederlandse scale-ups daar waar ze nou precies tegenaan lopen.
pi_221367140
quote:
13s.gif Op donderdag 16 juli 2026 19:12 schreef Timwonnacott het volgende:

[..]
Het is altijd zo fijn als een oud politicus zijn visie komt geven en dan gaat zeggen dat we te afhankelijk zijn van andere landen voor onze energie en we meer energie van eigen bodem moeten hebben zonder enige vorm van zelfreflectie.

Het was meneer Wiebes zelf die verantwoordelijk was voor het direct sluiten van 6 gasvelden en het besluit om in 2030 geen gaswinning meer in Groningen te hebben waardoor we dieper in die afhankelijke positie terecht zijn gekomen.
Enige hypocrisie kan je hem niet ontzeggen nee, dat klopt.
  zaterdag 18 juli 2026 @ 11:47:27 #234
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_221367505
quote:
12s.gif Op zaterdag 18 juli 2026 10:20 schreef nostra het volgende:

[..]
InvestNL was wel een aardig idee, maar lijkt de focus ook weer wat te hebben verloren. De overheid heeft natuurlijk ook helemaal niet de taak (en al helemaal niet de kennis) om zelfstandig in startups te gaan investeren; wel om het ecosysteem daartoe te creëren - en dan zijn zaken als Box 3 niet echt handig, maar vooral de kapitaalmarkt is een probleem en dat is feitelijk een supranationaal, lees EU, probleem. We hebben nog een semi-afspraak staan om daar in het najaar een soort Tedtalk over te houden met de programmadirecteur van Leiden Bio Science Park en de ceo van één van de grotere Nederlandse scale-ups daar waar ze nou precies tegenaan lopen.
Omdat voor de kapitaalmarkt het rendement centraal staat en daarom in principe risicomijdend is zijn in de risicovolle beginfase van startups juist investeringen door de overheden noodzakelijk. Dat gebeurt nu in het buitenland veel meer dan in Nederland volgens het artikel. Zolang overheidsinvesteringen in Nederland achterblijven zullen bedrijven vertrekken. Dus het is weldegelijk een taak van overheden om te investeren. Ook omdat overheden het algemeen belang bewaken kunnen ze zo sturen naar de gewenste economie van de toekomst, bijvoorbeeld één die veel minder koolstofintensief is.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bondsrepubliek op 18-07-2026 11:59:58 ]
pi_221367597
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 juli 2026 11:47 schreef Bondsrepubliek het volgende:

[..]
Omdat voor de kapitaalmarkt het rendement centraal staat en daarom in principe risicomijdend is zijn in de risicovolle beginfase van startups juist investeringen door de overheden noodzakelijk. Dat gebeurt nu in het buitenland veel meer dan in Nederland volgens het artikel. Zolang overheidsinvesteringen in Nederland achterblijven zullen bedrijven vertrekken. Dus het is weldegelijk een taak van overheden om te investeren. Ook omdat overheden het algemeen belang bewaken kunnen ze zo sturen naar de gewenste economie van de toekomst, bijvoorbeeld één die veel minder koolstofintensief is.
Het probleem in Nederland zit hem juist niet in startups, maar in de opschaling daarvan. Kapitaal is in essentie ook nog niet eens het probleem, alleen zie je vaak in de latere series (zeg 5 mio+) dat de VS een veel diepere verankering van risicovolle investeringen in hun markten heeft.
pi_221367699
quote:
13s.gif Op donderdag 16 juli 2026 19:12 schreef Timwonnacott het volgende:

[..]

Ja, dit. Die Wiebes heeft op dat dossier alle kennis en kunde volledig losgelaten en zijn puur op emotie geregeerd. Zeer schadelijk en dat maakt hem totaal ongeloofwaardig. Zelfs als hij wat zegt wat in essentie wel klopt.
pi_221367703
quote:

[..]

Haha, je bewijst precies zijn punt
  zondag 19 juli 2026 @ 07:20:10 #238
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_221375459
De bezuinigingsdrift van de neoliberale politieke partijen is een grotere bedreiging voor de Nederlandse cultuur dan het sprookje van omvolking en de weerstand tegen zwarte piet. Toch hoor je de uiterst rechtse partijen in Nederland daar nooit over. Waarom eigenlijk niet?
quote:
NOS Nieuws

gisteren, 17:32
Aantal Nederlandse muziekstudenten op conservatoria fors gedaald

Nog maar twee op de tien studenten die in Nederland worden opgeleid tot uitvoerend musicus, komen ook echt uit Nederland. Het aandeel Nederlandse studenten op conservatoria daalde in twintig jaar tijd van 52 procent naar 22 procent dit jaar. Dat blijkt uit cijfers die de NOS heeft opgevraagd bij DUO, de Dienst Uitvoering Onderwijs.

Nederland telt negen hogescholen - de voormalige conservatoria - die hoger muziekonderwijs geven. Zeven daarvan bieden een masteropleiding aan tot uitvoerend musicus. Van deze studenten komt 78 procent dus uit het buitenland.

Een belangrijke oorzaak van de terugloop van de Nederlandse muziekstudenten is dat er flink is bezuinigd op muziekeducatie in de afgelopen vijftien jaar, zegt Jan van den Eijnden, senior adviseur bij het Landelijk Kenniscentrum Cultuureducatie en Amateurkunst (LKCA) en als docent verbonden aan het conservatorium in Tilburg.

"Op lang niet alle scholen is er structureel muziekonderwijs, waar kinderen kunnen kennismaken met muziek. Daarnaast is de buitenschoolse muziekeducatie versnipperd geraakt. Er zijn grote verschillen in de toegankelijkheid en betaalbaarheid van muzieklessen buiten school."

Cultuursector hard geraakt

De Raad voor Cultuur berekende in 2023 dat de cultuursector, waar het muziekonderwijs onder valt, sinds 2005 jaarlijks ruim 500 miljoen euro heeft ingeleverd ten opzichte van andere sectoren. Veel muziekscholen en centra voor de kunsten moesten noodgedwongen sluiten. Ook is er steeds minder ruimte voor individuele muzieklessen. "Dat gaat ten koste van de verdieping van talent", zegt Van den Eijnden. "En dat gaat weer ten koste van de instroom bij muziekverenigingen en conservatoria."

Op sommige plekken zijn volgens Van den Eijnden particuliere initiatieven ontstaan als alternatief, maar het maakt wel uit waar je woont of je daar makkelijk toegang toe hebt en of je ouders het kunnen betalen: "Er is ruim voldoende talent in Nederland, maar er zijn niet genoeg voorzieningen om dat talent altijd tot bloei te laten komen."

Daarnaast is de weinig rooskleurige arbeidspositie van muziekdocenten die werken als zzp'er voor veel jonge mensen een drempel om voor een muziekopleiding te kiezen. "Dat is jammer", vindt Van den Eijnden, "want veel jongeren zijn met muziek bezig en er is ook veel talent. Maar zij willen er natuurlijk wel van rond kunnen komen."

Terugloop Nederlandse orkesten

In Kerkrade wordt op dit moment het Wereld Muziek Concours gehouden waar harmonieorkesten, brassbands en fanfares uit 28 landen het tegen elkaar opnemen. Daar zien ze al jaren een terugloop van Nederlandse orkesten bij de wedstrijden. In de jeugddivisie doet dit jaar geen enkel Nederlands orkest mee. "Er is steeds minder jeugdige aanwas en steeds minder verenigingsleven dat bij de orkesten hoort. De orkesten worden ook steeds kleiner", zegt Björn Bus, artistiek directeur van het blaasmuziekfestival dat dit jaar 75 jaar bestaat.

Bus wijt de teruggang aan de achteruitgang van het muziekonderwijs in Nederland. "De overheid heeft vijftien jaar geleden flink gesneden in cultuur en dus ook in het muziekonderwijs. Dat is nooit meer goedgekomen en daarvan zie je de resultaten in de Nederlandse muziekcultuur."

'Andere landen maken muziekles toegankelijker'

In omringende landen gaat het anders, ziet Bus: "In Portugal krijgt ieder kind gratis muziekonderwijs en een instrument in bruikleen. In België valt het muziekonderwijs onder het ministerie van Onderwijs en muziekles is er veel goedkoper dan bij ons."

Ook Luxemburg heeft het muziekonderwijs beter op orde. Daar is wettelijk vastgelegd dat muzieklessen gratis zijn en elke gemeente heeft daarvoor een voorziening. "Dat andere landen muziekles toegankelijker maken, zie je terug in de orkesten. Er zijn er meer en ze zijn van betere kwaliteit," zegt Bus.

Zowel Jan van den Eijnden als Björn Bus vindt dat de overheid aan zet is om jong talent op te leiden met goed georganiseerd en betaalbaar muziekonderwijs. "Er zijn wettelijke kaders nodig zoals in België en Luxemburg, waarbij iedere gemeente een muziekvoorziening heeft", zegt Van den Eijnden. "Je hebt het muziekonderwijs niet zomaar weer opgebouwd", meent Bus. "Als de overheid het nu zou aanpakken, zien we daar bij het Wereld Muziek Concours pas over tien of twintig jaar het effect van."
https://nos.nl/artikel/26(...)vatoria-fors-gedaald
pi_221375510
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 07:20 schreef Bondsrepubliek het volgende:
De bezuinigingsdrift van de neoliberale politieke partijen is een grotere bedreiging voor de Nederlandse cultuur dan het sprookje van omvolking en de weerstand tegen zwarte piet. Toch hoor je de uiterst rechtse partijen in Nederland daar nooit over. Waarom eigenlijk niet?
[..]
https://nos.nl/artikel/26(...)vatoria-fors-gedaald
Conservatoria zijn voor de elite en daar mis je dus niks aan. Veel platter dan uiterst rechts kan het niet natuurlijk.
  zondag 19 juli 2026 @ 10:20:39 #240
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221376004
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2026 17:23 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Volkswagen is inderdaad een aflopende zaak
Van een paar dagen terug
[..]
https://www.bnr.nl/nieuws(...)fabrieken-te-sluiten

Maar de auto-industrie, waar jij blijkbaar de agro industrie mee wil vergelijken voegt veel meer waarde toe.
Een Volkswagen levert Volkswagen meer geld op dan een pak melk een boer oplevert.
quote:
Biologisch boeren vind jij te duur, dat vind ik apart.
Dat is dan toch juist goed voor boeren?
Hier in het drukbevolkte en rijke Nederland is dat wat boeren zouden moeten doen. Laat bijvoorbeeld dat pluimvee lekker doen in lage lonen landen met veel ruimte en dan doen wij hier alleen nog biologisch.
Nederland is een hele grote eierproducent in de EU
quote:
AI-overzicht
Nederland is een van de grootste eier-exporteurs ter wereld.
Een substantieel deel van de geproduceerde consumptie-eieren gaat naar het buitenland.
Ongeveer 60 tot 70 procent van de totale Nederlandse eierproductie is bestemd voor de export

[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 20-07-2026 12:05:54 ]
pi_221390086
gelderlander: Meerderheid Kamer klaar met Ongehoord Nederland: omroep hoort niet langer thuis in bestel
pi_221390094
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2026 09:30 schreef Bluesdude het volgende:
gelderlander: Meerderheid Kamer klaar met Ongehoord Nederland: omroep hoort niet langer thuis in bestel
En terecht waardeloze omroep
pi_221391336
Is dit een voorloper op wie Dilan gaat vervangen?

https://youtube.com/shorts/5ZxalU8Jvgk?is=_VhSMhfpxJeX9pOV
pi_221391472
quote:
10s.gif Op zondag 19 juli 2026 08:02 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Conservatoria zijn voor de elite en daar mis je dus niks aan. Veel platter dan uiterst rechts kan het niet natuurlijk.
Of eigenlijk een veel breder iets, of je het nu over onderwijs, stikstof, muziekonderwijs of infrastructuur hebt.
Er is te weinig geld en/of het geld wat er is wordt niet correct besteed/gaat op aan andere zaken dan daadwerkelijk resultaat.
  Moderator maandag 20 juli 2026 @ 14:38:48 #245
375570 crew  Cyan9
pi_221392071
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2026 09:30 schreef Bluesdude het volgende:
Heeft nog vrij lang geduurd totdat ze tot deze haast niet te missen conclusie zijn gekomen.
pi_221392294
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2026 14:38 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
Heeft nog vrij lang geduurd totdat ze tot deze haast niet te missen conclusie zijn gekomen.
Waar heb je het over? Dit hebben ze wel vaker geprobeerd.

Sowieso zou de minister dit niet moeten doen. Er is gewoon een bestaande procedure waarin oproepen die de regels overtreden eruit gegooid kunnen worden, en ON heeft zich daar al zo vaak aan gebrand dat ze vrijwel zeker eruit gegooid worden op die basis. Daar moet de politiek zich niet mee bemoeien, dat zou wat mij betreft een wet moeten zijn. Grote afstand tussen de politiek en de publieke omroep, idealieter een complete firewall.
  Moderator maandag 20 juli 2026 @ 15:03:36 #247
375570 crew  Cyan9
pi_221392319
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2026 15:00 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Waar heb je het over? Dit hebben ze wel vaker geprobeerd.

Sowieso zou de minister dit niet moeten doen. Er is gewoon een bestaande procedure waarin oproepen die de regels overtreden eruit gegooid kunnen worden, en ON heeft zich daar al zo vaak aan gebrand dat ze vrijwel zeker eruit gegooid worden op die basis. Daar moet de politiek zich niet mee bemoeien, dat zou wat mij betreft een wet moeten zijn. Grote afstand tussen de politiek en de publieke omroep, idealieter een complete firewall.
Het is mij verder om het even hoe het gebeurt, maar ON heeft wat mij betreft al kansen genoeg gehad.
pi_221392437
quote:

Er is gewoon een bestaande procedure waarin oproepen die de regels overtreden eruit gegooid kunnen worden
Is dat zo ? Wie doet die procedure en wie kan besluiten ON te verwijderen.
Ik dacht dat het nu aan de politiek is..
pi_221394560
quote:
Sowieso zou de minister dit niet moeten doen. Er is gewoon een bestaande procedure waarin oproepen die de regels overtreden eruit gegooid kunnen worden, en ON heeft zich daar al zo vaak aan gebrand dat ze vrijwel zeker eruit gegooid worden op die basis.
De minister van OCW kan een omroepvergunning intrekken. Niemand anders .
Niet de minister-president, niet de Tweede Kamer, niet het commissariaat van de media
pi_221394770
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2026 15:03 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
Het is mij verder om het even hoe het gebeurt, maar ON heeft wat mij betreft al kansen genoeg gehad.
Ik had nooit gedacht dat een club die een creatief loopje met de werkelijkheid neemt de draad ooit zou kwijtraken.
pi_221394822
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2026 21:54 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
De minister van OCW kan een omroepvergunning intrekken. Niemand anders .
Dat is incorrect, elke beslissing moet daarna nog naar een bestuursrechter. Staat ook gewoon in het artikel.

Het punt hier is dat een minister zo'n beslissing nooit mag maken op basis van wat de Kamer vindt. De procedure waar ik op doelde is dat de NPO, in samenwerking met het Commissariaat van de Media, zelf een advies indient bij de minister. Die beslist dan, dan is de bestuursrechter aan zet. Dat is niet de taak van de Kamer en die heeft er dan ook geen reet over te zeggen.
pi_221394826
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2026 15:03 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
Dat is uitzonderlijk naief van je. Het is heel belangrijk om de pluriformiteit van de publieke omroep te beschermen, zeker tegen politieke invloeden. Het is dat, of de publieke omroep afschaffen.
  maandag 20 juli 2026 @ 23:20:45 #253
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221395128
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2026 22:28 schreef MoreDakka het volgende:

Het is dat, of de publieke omroep afschaffen.
ok doe maar scheelt weer een miljard aan jaarlijkse subsidie
pi_221396001
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2026 22:27 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Dat is incorrect, elke beslissing moet daarna nog naar een bestuursrechter. Staat ook gewoon in het artikel.

Het punt hier is dat een minister zo'n beslissing nooit mag maken op basis van wat de Kamer vindt
De bestuursrechter kan een omroeplicentie niet intrekken of toewijzen. Dat doet de minister.
De minister mag zeker wel de mening van de kamer meewegen in het besluit., (zo werkt democratie) maar hij/zij moet wel besluiten nav geconstateerde overtredingen.
pi_221396019
quote:

[..]
Dat is uitzonderlijk naief van je. Het is heel belangrijk om de pluriformiteit van de publieke omroep te beschermen, zeker tegen politieke invloeden. Het is dat, of de publieke omroep afschaffen.
Politieke drek hoort daar niet bij. Er is volop ruimte voor normale rechtse geluiden bij de andere omroepen
  dinsdag 21 juli 2026 @ 10:02:16 #256
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221396180
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juli 2026 09:24 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Politieke drek hoort daar niet bij. Er is volop ruimte voor normale rechtse geluiden bij de andere omroepen
tv kijken is voorbij
pi_221398434
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juli 2026 09:20 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
De bestuursrechter kan een omroeplicentie niet intrekken of toewijzen. Dat doet de minister.
En dat moet de bestuursrechter dus beoordelen, die neemt daarbij het advies en bewijsvoering van de NPO mee. Je zat er gewoon naast, geeft niet hoor.

Het punt is dus dat de minister moet acteren op basis van het advies van de NPO, niet op druk van de Kamer. Die heeft daar gewoon geen reet over te zeggen en moet de bek houden.
pi_221398459
pi_221398503
quote:
Leuke rubriek wel. Die Palmen werd opgehemeld als een soort orakel die wel alles doorhad.

Verder:
quote:
De kluis bevat onderlinge communicatie over de beruchte Caf-zaken (Combiteam Aanpak Facilitators). In deze zaken werden groepen ouders collectief als fraudeur aangepakt, zonder individuele toetsing. Zij kregen het label fraudeur opgeplakt puur op basis van hun nationaliteit, geloof of postcode.
Verzint Trouw dit nu zelf? Waar komt dit vandaan?
pi_221399850
quote:

[..]
Ongehoord Nederland is baggerkwaliteit dan is het overbodig om allemaal nodeloze procedures te doorlopen. Totale verspilling van gemeenschapsgeld om dat wel te doen.

Daarbij als de publieke omroep beschermen tegen politieke invloeden een doelstelling zou zijn (is het niet) had Ongehoord op basis daarvan al nooit toegelaten mogen worden. ON wilde duidelijk politieke invloed omdat hun doelgroep niet gehoord zou worden ofzo. Wat dat betreft doen ze ook helemaal niet waar ze voor zijn opgericht. Het is niet alsof Nederland ongehoorden een spreekbuis geeft. Ze geven juist zeer specifiek enkel een spreekbuis aan rechtse wappies.

De publieke omroep afschaffen is een dom idee en ook niet direct nodig als ON verdwijnt. Ook niet alsof ON zich verder veel onderscheid van WNL of andersom.
  dinsdag 21 juli 2026 @ 18:24:38 #261
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_221399889
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juli 2026 18:17 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Ongehoord Nederland is baggerkwaliteit dan is het overbodig om allemaal nodeloze procedures te doorlopen. Totale verspilling van gemeenschapsgeld om dat wel te doen.

Daarbij als de publieke omroep beschermen tegen politieke invloeden een doelstelling zou zijn (is het niet) had Ongehoord op basis daarvan al nooit toegelaten mogen worden. ON wilde duidelijk politieke invloed omdat hun doelgroep niet gehoord zou worden ofzo. Wat dat betreft doen ze ook helemaal niet waar ze voor zijn opgericht. Het is niet alsof Nederland ongehoorden een spreekbuis geeft. Ze geven juist zeer specifiek enkel een spreekbuis aan rechtse wappies.

De publieke omroep afschaffen is een dom idee en ook niet direct nodig als ON verdwijnt. Ook niet alsof ON zich verder veel onderscheid van WNL of andersom.
Als je vindt dat ON zich verder niet veel onderscheidt van WNL, moet WNL dan ook verdwijnen?
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_221400025
Ik denk dat we vooral de enorme ironie van het feit dat "ongehoord Nederland" zich op kosten van de belastingbetaler mag laten horen op de publieke omroep niet aan ons voorbij moeten laten gaan.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  dinsdag 21 juli 2026 @ 19:37:02 #263
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_221400335
quote:

[..]

Hun doelgroep maakt juist de meeste herrie dus wat nou ongehoord. :D
  dinsdag 21 juli 2026 @ 19:38:09 #264
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_221400342
quote:
14s.gif Op dinsdag 21 juli 2026 18:24 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Als je vindt dat ON zich verder niet veel onderscheidt van WNL, moet WNL dan ook verdwijnen?
Weird Duk en die Zwagerman kramen ook aardig wat onzin uit ja.
  dinsdag 21 juli 2026 @ 20:32:10 #265
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221400784
@nostra

Kijk eens wat leuke sprekers!!

https://www.hollandgold.nl/evenement/
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_221401389
quote:

[..]

Ja leuk gelul allemaal, maar je geeft precies aan waarom de Kamer hier juist niet over moet gaan.
pi_221401395
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juli 2026 18:35 schreef Monolith het volgende:
Ik denk dat we vooral de enorme ironie van het feit dat "ongehoord Nederland" zich op kosten van de belastingbetaler mag laten horen op de publieke omroep niet aan ons voorbij moeten laten gaan.
Ze hadden zichzelf "Gemarginaliseerd Nederland" moeten noemen. Maar ja, wappies zijn niet zo slim.
pi_221401993
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juli 2026 16:00 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Leuke rubriek wel. Die Palmen werd opgehemeld als een soort orakel die wel alles doorhad.

Verder:
[..]
Verzint Trouw dit nu zelf? Waar komt dit vandaan?
Ze zetten het wat zwaar aan, maar in de kern klopt dat wel natuurlijk. Ook al bleken er velen wel degelijk fraudeur, maar misbruikte de belastingdienst zijn machtspositie wel volkomen onrechtmatig.

https://www.google.com/ur(...)IXwB0_TWtSrobfzoCyrf
pi_221402004
ON niet 'onderscheidend' vinden van WNL is ook wel weer next level.
pi_221402017
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 juli 2026 22:43 schreef nostra het volgende:

[..]
Ze zetten het wat zwaar aan, maar in de kern klopt dat wel natuurlijk. Ook al bleken er velen wel degelijk fraudeur, maar misbruikte de belastingdienst zijn machtspositie wel volkomen onrechtmatig.

https://www.google.com/ur(...)IXwB0_TWtSrobfzoCyrf
Tja, dit is wel waarom ik Trouw niet lees.
pi_221402018
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juli 2026 15:48 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
En dat moet de bestuursrechter dus beoordelen, die neemt daarbij het advies en bewijsvoering van de NPO mee. Je zat er gewoon naast, geeft niet hoor.
De bestuursrechter kan een zaak behandelen bij conflicten tussen burgers met de overheid.
Een een uitspraak doen.Bijv een overheidsbesluit vernietigen.
Maar ... die kan niet een omroep een vergunning geven of afpakken. De minister doet dat.

quote:
Het punt is dus dat de minister moet acteren op basis van het advies van de NPO, niet op druk van de Kamer. Die heeft daar gewoon geen reet over te zeggen en moet de bek houden.
Bek houden ? Niet zo democratisch van je.... Ben je stiekem een fan van de drek van ON ?

[ Bericht 1% gewijzigd door Bluesdude op 21-07-2026 22:56:46 ]
pi_221402038
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juli 2026 22:51 schreef Bluesdude het volgende:
Bek houden ? Niet zo democratisch van je....
Het belangrijkste idee van een pluriforme publieke omroep is dat de politiek zich niet met de inhoud bemoeit. Dat is een fundamentele waarde van een functionele democratie. Als je dat niet in kunt zien valt er weinig meer te zeggen. Dan ben je een vijand van een vrij democratie.
pi_221402051
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juli 2026 22:56 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Het belangrijkste idee van een pluriforme publieke omroep is dat de politiek zich niet met de inhoud bemoeit.
De Tweede Kamer heeft volop spreekrecht...en moet de regering controleren als die een wet niet toepast
Bijv als blijkt dat een drekomroep de mediawet overtreedt... aanhoudend/
Dat is democratie... en niet jouw mening dat de Kamer de bek moet houden.
Er zijn voldoende mogelijkheden in de PO voor normale niet groffe, discriminerende rechtse geluiden. Zo hoort het ook. Pluriformiteit iis geen excuus voor grof gelul toestaan.
pi_221402062
Gemini Google vat samen
quote:
Het Commissariaat voor de Media (CvdM) heeft omroep ON! (Ongehoord Nederland) beboet wegens overtreding van de Mediawet. De sanctie is gebaseerd op twee hoofdovertredingen:

Belangenverstrengeling: Er is sprake (geweest) van ontoelaatbare belangenverstrengeling door de vermenging van redactionele en (privé)politieke belangen van een medewerker. Daarnaast was een bestuurder betrokken bij personeelszaken van een direct familielid, zonder dat dit schriftelijk goed was vastgelegd.

Niet-naleving eigen redactiestatuut: De omroep heeft zich niet gehouden aan de richtlijnen die in het eigen redactiestatuut staan beschreven.De boete die het CvdM oplegde is vastgesteld op ¤ 40.000.Naast deze recente overtredingen van de Mediawet, heeft ON! in het verleden ook meermalen boetes ontvangen van de NPO. Dit gebeurde destijds wegens het stelselmatig schenden van de Journalistieke Code.
pi_221402137
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 juli 2026 20:32 schreef phpmystyle het volgende:
@:nostra

Kijk eens wat leuke sprekers!!

https://www.hollandgold.nl/evenement/
Niet zo blij mee dat ze zich zo aan het profileren zijn, ik schnabbel nog wat bij bij hun concurrent.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')