abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 2 juli 2026 @ 21:21:28 #1
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221218512
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_221218518
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2026 20:16 schreef Bluesdude het volgende: https://nos.nl/artikel/2621298-groot-stembiljet-verdwijnt-vanaf-2029-kleine-versie-met-de-logo-s-van-partijen Dit bevalt me wel.. Nadeeltje als iemand een voorkeurstem wil doen, dan moet ie vooraf het lijstnummer zoeken ergens. Waar ? In een brief thuis ontvangen. Op het stembureau ? Online opzoeken ? [ afbeelding ]
De gemiddelde Nederlander is hier echt te dom voor, dat wordt 5% ongeldig ofzo. Misschien wel een aardige variant van de IQ-test.
pi_221218889
quote:
1s.gif Op donderdag 2 juli 2026 21:21 schreef nostra het volgende:

[..]
De gemiddelde Nederlander is hier echt te dom voor, dat wordt 5% ongeldig ofzo. Misschien wel een aardige variant van de IQ-test.
Dat is dom van jou. De gemiddelde Nederlander kan leren, toch.
Zo moeilijk is dit biljet niet. ... Tests wezen uit dat er iets meer ongeldige stemmen waren, maar 0,47% .
Niks 5 %.. Kwestie van wennen, leren, vaker doen. En dan daalt die 0,47%
De meeste mensen kiezen toch de lijsttrekker.
Dus eerst de partij rood maken en dan in de nummerlijst, nummer 1 rood kleuren.

Eindelijk zijn we van die grote lappen met kleine lettertjes af.
Ik hoorde zoiets van de maar A3...dus 30 cm bij 42 cm voor dat nieuwe biljet
https://www.kiesraad.nl/a(...)mmen-moet-wel-omlaag

[ Bericht 7% gewijzigd door Bluesdude op 02-07-2026 21:52:06 ]
pi_221219215
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2026 21:44 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Dat is dom van jou. De gemiddelde Nederlander kan leren, toch.
Zo moeilijk is dit biljet niet. ... Tests wezen uit dat er iets meer ongeldige stemmen waren, maar 0,47% .
Niks 5 %.. Kwestie van wennen, leren, vaker doen. En dan daalt die 0,47%
De meeste mensen kiezen toch de lijsttrekker.
Dus eerst de partij rood maken en dan in de nummerlijst, nummer 1 rood kleuren.

Eindelijk zijn we van die grote lappen met kleine lettertjes af.
Ik hoorde zoiets van de maar A3...dus 30 cm bij 42 cm voor dat nieuwe biljet
https://www.kiesraad.nl/a(...)mmen-moet-wel-omlaag
Nou ja, 'iets' was vier keer meer dan de controlegroep. Maar ok, als niets invullen bij lijst 2 of onzin invullen tóch geldt - wat vrij bizar is - dan zal het percentage wel wat lager zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door nostra op 02-07-2026 22:43:24 ]
  donderdag 2 juli 2026 @ 22:23:19 #5
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_221219516
quote:
1s.gif Op donderdag 2 juli 2026 22:03 schreef nostra het volgende:

[..]
Nou ja, 'iets' was bijna het dubbele dan de controlegroep. Maar ok, als niets invullen bij lijst 2 of onzin invullen tóch geldt - wat vrij bizar is - dan zal het percentage wel wat lager zijn.
Mij lijkt een default juist prima. Heb je een voorkeur kleur je het vakje in, anders gewoon nummer 1 van de lijst, net zoals nu.
pi_221219565
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2026 22:23 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]
Mij lijkt een default juist prima. Heb je een voorkeur kleur je het vakje in, anders gewoon nummer 1 van de lijst, net zoals nu.
Mja, als je lijst 2 kiest en nummer 30, maar lijst 2 heeft geen nummer 30 en lijst 1 wel, wat was dan je bedoeling? Then again, met zo'n plaatjesboek moet dat niet fout kunnen gaan, maar blijkbaar ging het dat toch.
pi_221219829
quote:
7s.gif Op donderdag 2 juli 2026 22:25 schreef nostra het volgende:

[..]
Mja, als je lijst 2 kiest en nummer 30, maar lijst 2 heeft geen nummer 30 en lijst 1 wel, wat was dan je bedoeling? Then again, met zo'n plaatjesboek moet dat niet fout kunnen gaan, maar blijkbaar ging het dat toch.
Oh, volgens de officiële site is je stem dan wél ongeldig. Volgens het nieuwsbericht gaat hij dan naar de lijsttrekker.
pi_221219892
Ik zie de T. er nog wel voor aan om Populistisch Nederland op te richten, met rode PN als logo, gezien hun recalcitrante geplug van PN als afkorting. Elke afgevangen stem is er één.
pi_221220149
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2026 20:16 schreef Bluesdude het volgende:
https://nos.nl/artikel/2621298-groot-stembiljet-verdwijnt-vanaf-2029-kleine-versie-met-de-logo-s-van-partijen

Dit bevalt me wel.. Nadeeltje als iemand een voorkeurstem wil doen, dan moet ie vooraf het lijstnummer zoeken ergens. Waar ? In een brief thuis ontvangen. Op het stembureau ? Online opzoeken ?

[ afbeelding ]
In het stemlokaal hangt altijd een lijst, wellicht wordt die nu ook in de stemhokjes gehangen.

Voor tellers uitstekend nieuws, dan ben je gewoon 21:15 klaar _O_
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_221220245
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2026 22:03 schreef nostra het volgende:

[..]
Nou ja, 'iets' was vier keer meer dan de controlegroep. Maar ok, als niets invullen bij lijst 2 of onzin invullen tóch geldt - wat vrij bizar is - dan zal het percentage wel wat lager zijn.
Welke controlegroep die slechts 0,12% ongeldig stemde? Linkje
Ik hoorde bij eenvandaag dat normaal 0,27% ongeldig stemt.
Het is een kwestie van goede voorlichting op tv..en dan dat mensen wennen in het stemhokje.
Is helemaal niet moeilijk
pi_221220253
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2026 23:42 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Welke controlegroep die slechts 0,12% ongeldig stemde? Linkje
Ik hoorde bij eenvandaag dat normaal 0,27% ongeldig stemt.
Het is een kwestie van goede voorlichting op tv..en dan dat mensen wennen in het stemhokje.
Is helemaal niet moeilijk
In de gemeenten waar bij de Europees Parlementsverkiezing is geëxperimenteerd met het nieuwe stembiljet is het aantal ongeldige stemmen hoger dan in andere gemeenten. Gemiddeld is in de experimentgemeenten 0,74% van de uitgebrachte stemmen ongeldig verklaard, terwijl dat in de overige gemeenten gemiddeld 0,18% is.
pi_221220266
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2026 20:27 schreef zevenmijlslaars het volgende:

[..]
De lijst met alle partijen en kandidaten krijgt u thuisgestuurd. Deze ligt ook voor u klaar in het stemhokje. (https://www.nieuwstembiljet.nl/zo-werkt-het).
Kunnen we deze brieven ook digitaal ontvangen, want ik hoef niet persé zo’n kandidatenlijstformulier.
pi_221220281
quote:
Die eerste test met EU-verkiezingen was in 2024 . Men heeft er van geleerd in 2025 kamerverkiezingen en 2026 gemeenteraden.. Belangrijk was dat men in de stembureaus mensen meer uitleg gaf. En toen waren er minder ongeldige stemmen.
Voorlichten is belangrijk. Nu gaat men mogellijk maken dat men alleen de partij invult .. dan is het geldig en noteert men dat als gestemd op nr1 de lijstrekker. Niet veel anders dat dat velen nu al doen: nr 1 van de partij van voorkeur rood maken. Het is niet nodig dat men een kandidaatsnummer aanvinkt.

De ervaring is dat de tellers eerder klaar zijn met het nieuwe syteem...
  vrijdag 3 juli 2026 @ 09:12:22 #14
222927 Lurf
All you need is Lurf
pi_221221615
Wat ik nog het meest onhandige vond aan het nieuwe stemmen was, dat het boekje met de kandidatenlijsten/nummers precies in het midden van het stemhokje vastgemaakt was, waardoor je het stembiljet nog steeds niet helemaal kon uitvouwen en vlak kon neerleggen. Dat een kleiner stembiljet ook een kleiner stemhokje betekent had ik nog niet bedacht, maar bij het stembureau denken ze vooruit.

Dat ze de wet aanpassen lijkt me verstandig, dat was ook mijn kritiekpunt (eerste keer werd je geïnterviewd na het stemmen). Twee bolletjes inkleuren geeft vier keer zoveel kans op fouten. Dat is gewoon statistiek. Als je daar geen rekening mee wil houden moet je het bij het oude stembiljet houden.
Never explain, never apologize.
  vrijdag 3 juli 2026 @ 10:05:16 #15
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221221948

mensen doen toch gewoon 6 en 1 of 4 en 1
zal daar wel briefjes liggen met kandidaten lijsten
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_221221950
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2026 09:12 schreef Lurf het volgende:
Wat ik nog het meest onhandige vond aan het nieuwe stemmen was, dat het boekje met de kandidatenlijsten/nummers precies in het midden van het stemhokje vastgemaakt was, waardoor je het stembiljet nog steeds niet helemaal kon uitvouwen en vlak kon neerleggen. Dat een kleiner stembiljet ook een kleiner stemhokje betekent had ik nog niet bedacht, maar bij het stembureau denken ze vooruit.

Dat ze de wet aanpassen lijkt me verstandig, dat was ook mijn kritiekpunt (eerste keer werd je geïnterviewd na het stemmen). Twee bolletjes inkleuren geeft vier keer zoveel kans op fouten. Dat is gewoon statistiek. Als je daar geen rekening mee wil houden moet je het bij het oude stembiljet houden.
Nu had ik begrepen dat bij niet invullen van een nummer en wel de partij, men dat noteert als stem voor de lijsttrekker. Een meerderheid van de kiezers kiezen toch de lijsttrekker van hun partij van voorkeur.
Dus 1 vakje rood maken, ook bij het nieuwe biljet.

Ik denk dat wbt veel voorkeurstemmen al voor de stembusgang door kiezers gezocht zijn naar het nummer op de kandidatenlijst . In het stemhokje zelf nog zoeken naar de naam van voorkeur is meer tijd. Iedereen moet vooraf dat nummer zoeken.
  vrijdag 3 juli 2026 @ 12:18:25 #17
222927 Lurf
All you need is Lurf
pi_221222741
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2026 10:05 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Nu had ik begrepen dat bij niet invullen van een nummer en wel de partij, men dat noteert als stem voor de lijsttrekker. Een meerderheid van de kiezers kiezen toch de lijsttrekker van hun partij van voorkeur.
Dus 1 vakje rood maken, ook bij het nieuwe biljet.
Nu dus nog niet, daar komen die ongeldige stemmen vandaan. Om dat te voorkomen moet de wet aangepast worden, wat men wel van plan is. Het probleem doet zich met name voor als je een hoger nummer aankruist dan er kandidaten zijn voor een partij. Nostra merkte terecht op dat je dan niet kunt vaststellen of de fout bij de partij of bij de persoon gemaakt is. De veronderstelling dat de partij altijd juist is ingevuld gaat dan te ver. Ik denk dat die stemmen dan nog steeds ongeldig blijven.
Never explain, never apologize.
pi_221222896
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2026 12:18 schreef Lurf het volgende:

[..]
Nu dus nog niet, daar komen die ongeldige stemmen vandaan. Om dat te voorkomen moet de wet aangepast worden, wat men wel van plan is. Het probleem doet zich met name voor als je een hoger nummer aankruist dan er kandidaten zijn voor een partij. Nostra merkte terecht op dat je dan niet kunt vaststellen of de fout bij de partij of bij de persoon gemaakt is. De veronderstelling dat de partij altijd juist is ingevuld gaat dan te ver. Ik denk dat die stemmen dan nog steeds ongeldig blijven.
Nu had ik van eenvandaag begrepen dat als een te hoog nummer wordt aangestipt voor de gekozen partij ( zoveel kandidaten staan niet op hun lijst) dat diie genoteerd wordt als een keuze voor de lijsttrekker.
Als dat nog niet wettelijk goed geregeld is.... dan is er nog 2 jaar tijd daarvoor.

Goede voorlichting via de media en ter plekke in het stemlokaal.. oa door de vrijwilligers
* alleen de partij vinken is ook prima... nummer invullen hoeft niet persé
* kijk voor de stembusgang wat het nummer is van je voorkeuze
  vrijdag 3 juli 2026 @ 13:26:06 #19
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_221223259
Naast een kiesdrempel nog een mooie mogelijkheid de kieswet aan te passen. Weg met voorkeurstemmen, lijstduwers en andere persoonsverheerlijking. Stemmen zou om het programma moeten gaan, niet over het poppetje. Volgende aanpassing, de anti-stem, naast een voorkeur ook een afkeur-stem.
pi_221223634
Deelname aan de tweede kamer obv partij ipv persoon lijkt me wel wat.

Als je je wilt afsplitsen dan begin je maar je eigen partij en geef je je zetel terug aan de partij.
  Moderator vrijdag 3 juli 2026 @ 17:11:37 #21
375570 crew  Cyan9
pi_221225074
De zelfde bewegingen blijven zich voortzetten..

quote:
Vier maanden na start kabinet staat D66 op verlies in peilingen, Pro profiteert

Ruim vier maanden na de start van het kabinet-Jetten staat diens partij in de Peilingwijzer op verlies. Van de 26 zetels die D66 bij de verkiezingen van afgelopen oktober won, blijven er 15 tot 20 over in dit gewogen gemiddelde van de peilingen van Ipsos I&O en Verian/EenVandaag.

Pro, het vroegere GroenLinks-PvdA, profiteert van de tegenwind die D66 ondervindt. Met 24 tot 29 zetels, een winst van ongeveer 6, is deze oppositiepartij nu de grootste in de Peilingwijzer. Volgens het laatste onderzoek van Ipsos I&O stapt zo'n 15 procent van de D66-stemmers momenteel over naar Pro, met name degenen die het huidige regeringsbeleid niet links genoeg vinden.

De huidige minderheidscoalitie is sowieso weinig populair, want ook het CDA levert zetels in op 13 tot 18. Alleen de VVD weet zich redelijk te handhaven op 19 tot 23.

PVV verliest aan JA21 en FvD
Op rechts is een soortgelijke beweging te zien, maar dan ten koste van de PVV. De partij van Geert Wilders valt terug naar 17 tot 22 Kamerzetels, terwijl JA21 (11-15) en Forum voor Democratie (10-14) juist stijgen.

Politicoloog Tom Louwerse, de maker van de Peilingwijzer, wijst erop dat in dit geval een lijn wordt doorgetrokken die al bij de Kamerverkiezingen te zien was: toen verloor de PVV 11 zetels, terwijl JA21 en FVD terrein wonnen.

Waar Wilders met name kampt met het idee bij rechtse kiezers dat het kabinet-Schoof niet heeft 'geleverd' op vooral asiel, worstelt Jetten in de waarneming van Louwerse met het beeld dat zijn minderheidskabinet het moeilijk heeft om voldoende steun voor plannen te organiseren in de Kamer.

"Omdat die steun uiteindelijk uit verschillende hoeken moet komen, kan het idee ontstaan dat de coalitie van twee walletjes probeert te eten", zegt Louwerse. "Je ziet verdeeldheid over de koers: sommige kiezers van regeringspartijen vinden het beleid nu te links, anderen juist weer te rechts. Maar er zijn in het Ipsos I&O-onderzoek ook tevredener kiezers die het kabinet het voordeel van de twijfel geven en vinden dat er in elk geval een zekere mate van rust is teruggekeerd."

BBB verder omlaag
Achter de grotere partijen gaat het nog altijd niet goed met BBB. De BoerBurgerBeweging heeft sinds het najaar nog maar 4 zetels over en staat nu volgens de Peilingwijzer op 1 tot 3.

Anders is dat bij de Partij voor de Dieren, die juist winst boekt op 4 tot 7. Net als 50Plus, dat na zijn comeback in de Tweede Kamer nu op 2 tot 6 staat. Ook de SP (3-5) en Volt (1-3) lijken het iets beter te doen.

Stabiliteit is er bij de ChristenUnie, de SGP en Denk, alle op 2 tot 4.
https://nos.nl/artikel/26(...)ingen-pro-profiteert
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_221225128
VVD op 2

De Nederlander leert het nooit
  vrijdag 3 juli 2026 @ 22:11:08 #23
213335 Breekfast
Ondertitel
pi_221227388
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2026 17:23 schreef Cupfighter het volgende:
VVD op 2

De Nederlander leert het nooit
Zij pakken anders wel het toeteren aan. Geen enkele andere partij die dit grote probleem serieus nam.
pi_221227520
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2026 17:11 schreef Cyan9 het volgende:
Volgens het laatste onderzoek van Ipsos I&O stapt zo'n 15 procent van de D66-stemmers momenteel over naar Pro, met name degenen die het huidige regeringsbeleid niet links genoeg vinden.
Hebben die het verkiezingsprogramma en Jetten wel gevolgd?
pi_221227615
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2026 13:26 schreef mcmlxiv het volgende:
Naast een kiesdrempel nog een mooie mogelijkheid de kieswet aan te passen. Weg met voorkeurstemmen, lijstduwers en andere persoonsverheerlijking. Stemmen zou om het programma moeten gaan, niet over het poppetje. Volgende aanpassing, de anti-stem, naast een voorkeur ook een afkeur-stem.
Versterkt de Partijlijn, verkleint de pluriformiteit binnen een partij (nogal groot verschil bij bijvoorbeeld een VVD of je Van den Burg hebt zitten of Yesilgoz).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')