Echt een fijn land. De rijken ontzien en de armen laten sneuvelen aan het front.quote:Oekraïens verzet tegen dienstplicht steeds gewelddadiger
Het verzet tegen de gedwongen Oekraïense dienstplicht wordt steeds gewelddadiger, schrijft Responsible Statecraft. Want ondanks alle hosannaverhalen over het groeiende Oekraïense zelfvertrouwen, immense Russische verliezen op het slagveld en een op handen zijnde overwinning voor Kyiv, bevindt het land zich in een heuse 'rekruteringscrisis'.
De Oekraïense dienstplicht is al jaren zeer controversieel met als dieptepunt video's van gemaskerde mannen die Oekraïense burgers met geweld in gereedstaande busjes sleuren en afvoeren naar een aanmeldcentrum van het leger, een praktijk die zelfs een eigen naam heeft: 'busificatie'. En legio zijn de omkoopschandalen, verhalen van deserties en jongens die naar het buitenland vluchten en gedwongen dienstplicht voor mannen met mentale of fysieke beperkingen.
Gewelddadig burgerlijk verzet
De afkeer van de gedwongen dienstplicht wordt niet alleen breed gedeeld binnen de Oekraïense samenleving, het burgerlijke verzet ertegen neemt toe en wordt almaar gewelddadiger. Zo werden vorig jaar verschillende dienstplichtambtenaren aangevallen door burgers. Twee ambtenaren vonden zelfs de dood bij het gewelddadige verzet. Dit jaar zag een verdere escalatie: eind januari doodde een man een dienstplichtambtenaar en vluchtte met een van de dienstplichtigen die hij begeleidde, de maand erop vonden ten minste twee afzonderlijke aanvallen plaats op officieren in Charkiv en in Lviv. In maart reed een groep een minibusje met daarin rekruteerders van de weg om de dienstplichtige die zij vervoerden te bevrijden.
Ook april was een slechte maand voor rekruteringsambtenaren: drie steekpartijen in vier dagen, tieners die agenten aanvallen om een aangehouden dienstplichtige te beschermen, een 48-jarige deserteur die een auto met agenten beschiet en een dienstweigeraar die twee recruiters het ziekenhuis in steekt na een identiteitscontrole.
Fractie
Volgens cijfers van de regering zijn deze incidenten slechts een fractie van de meer dan 600 aanvallen op rekruteringsfunctionarissen sinds het begin van de oorlog. Het aantal geweldsdelicten is tussen 2024 en 2025 bijna verdrievoudigd, toen er 341 werden geregistreerd. Alleen al in de eerste vier maanden van 2026 vonden minstens 117 aanvallen plaats, meer dan twintig keer zoveel als de vijf die in het hele eerste oorlogsjaar werden geregistreerd.
Vechten aan het front is onverminderd impopulair. De Oekraïense minister van Defensie maakte dit jaar bekend dat Oekraïne twee miljoen dienstweigeraars telt en dat er 200.000 gevallen van desertie waren. Waren de vrijwilligers in de eerste oorlogsmaanden van 2022 niet aan te slepen, daar is de dienstplicht nu verantwoordelijk voor 70 procent van de rekrutering.
Onrechtvaardig
Het verzet tegen de dienstplicht is begrijpelijk, het wordt door veel Oekraïense burgers immers als een inherent onrechtvaardig systeem ervaren: de meer welvarende Oekraïners kopen zich met smeergeld vrij van de dienstplicht, terwijl de commandant van de Oekraïense Nationale Garde degenen met geldproblemen aanspoort om in het leger te gaan. Een analyse van de Oekraïense slachtofferaantallen toont aan dat de overgrote meerderheid van de gesneuvelden onevenredig vaak uit kleine steden afkomstig is, waar de armoedecijfers doorgaans hoger liggen. Wat dat betreft lijkt Oekraïne op de Russische vijand die de legergelederen vooral vult met inwoners uit de armere perifere regio's waar de werkloosheid hoog is.
Hervormingen
Werd de dienstplichtige leeftijd vorig jaar al verlaagd van 27 naar 25 jaar, binnen het leger gaan er steeds meer stemmen op om de leeftijd naar 18 jaar te verlagen om het schreeuwende tekort aan manschappen te ondervangen. Tegelijkertijd maakte Kyiv op 1 mei bekend dat het deze zomer ingrijpende legerhervormingen wil doorvoeren. De Oekraiense president Zelensky beloofde niet alleen de salarissen te verhogen voor infanteriesoldaten (de minst gewilde en gevaarlijkste functie in het leger), zijn minister van Defensie Fedorov stelde soldaten 'een model voor eerlijke beloning, een nieuw contractsysteem met duidelijke dienstvoorwaarden en een transparant roulatiebeleid' in het vooruitzicht.
Onder het nieuwe regime zouden de maandsalarissen voor niet-gevechtsfuncties naar minstens 30.000 hryvnia (omgerekend 742 euro) opgetrokken moeten worden, een verhoging van een derde ten opzichte van de huidige remuneratie. Voor gevechtsfuncties zal het salaris nog verder opgetrokken worden. Volgens Zelensky zullen de speciale contracten voor de infanterie variëren van 250.000 tot 400.000 hryvnia (omgerekend een bedrag tussen de 4.858 en 7.774 euro).
De beoogde hervormingen zullen ook betrekking hebben op de tijdige aflossing van frontdienst. Het komt vaak voor dat soldaten jaren onafgebroken dienst doen aan het front, Kyiv wil nu vaste diensttermijnen alsook een gefaseerde ontslag uit dienst voor degenen die eerder zijn gemobiliseerd.
Er moet inderdaad meer druk gezet worden op Rusland om simpelweg de keuze te maken de oorlog te beëindigen.quote:Op zondag 17 mei 2026 16:21 schreef Mikeytt het volgende:
En wij vanuit het veilige Nederland meehelpen de oorlog alsmaar te verlengen.
Gelijk heeft ie. Die 'ambtenaar' wil je je dood in sturen. Terwijl ie zelf veilig ver van de frontlinies blijft.quote:eind januari doodde een man een dienstplichtambtenaar
Als elk land in Europa zich nou gewoon vrijwillig door Rusland zouden laten annexeren dan hoeft er ook geen oorlog gevoerd te worden.quote:Op zondag 17 mei 2026 16:21 schreef Mikeytt het volgende:
https://www.bnr.nl/nieuws(...)steeds-gewelddadiger
[..]
Echt een fijn land. De rijken ontzien en de armen laten sneuvelen aan het front.
En wij vanuit het veilige Nederland meehelpen de oorlog alsmaar te verlengen.Hartverscheurend.
In Rusland exact hetzelfde, maar dat verwacht je van ze. Mijn centen gaan daar dan ook niet naartoe om deze manier van oorlog voeren te supporten.quote:Op zondag 17 mei 2026 16:25 schreef SebbeSwensje het volgende:
Hoe is dit anders in Rusland dan? Ik kan me deze houding van Oekraïne beter voorstellen dan dezelfde houding maar dan van Rusland.
Oekraïne wil blijven bestaan, Rusland wil alleen maar een klein stukje groter worden. Wanhopige tijden vragen om wanhopige maatregelen, maar wie kun je hier wanhopig noemen?quote:Op zondag 17 mei 2026 16:34 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
In Rusland exact hetzelfde, maar dat verwacht je van ze. Mijn centen gaan daar dan ook niet naartoe om deze manier van oorlog voeren te supporten.
want rusland en oekraine zijn zo heel verschillend wil je zeggenquote:Op zondag 17 mei 2026 16:34 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
In Rusland exact hetzelfde, maar dat verwacht je van ze. Mijn centen gaan daar dan ook niet naartoe om deze manier van oorlog voeren te supporten.
Juist niet heel verschillend hierin. Het enige verschil is dat mijn centen naar Oekraïne gaan en ik van hen dus ook meer menselijkheid verwacht.quote:Op zondag 17 mei 2026 16:43 schreef RockToTheBeat het volgende:
[..]
want rusland en oekraine zijn zo heel verschillend wil je zeggen
Dat zou betekenen dat ook de allerrijksten die plicht moeten vervullen. Zoals je leest is dat niet zo en kopen zij zichzelf veelal uit.quote:Op zondag 17 mei 2026 16:44 schreef HowardRoark het volgende:
maar het heet natuurlijk niet voor niets dienstplicht
Oekraïne is natuurlijk geen 'Russia light'. Men probeert zich juist uit de invloedsferen van Rusland te verwijderen en aansluiting te zoeken bij het Westen.quote:
Het is triest dat dit anno 2026 nog steeds gebeurt.quote:Op zondag 17 mei 2026 16:21 schreef Mikeytt het volgende:
Echt een fijn land. De rijken ontzien en de armen laten sneuvelen aan het front.
ik zal het hen doorgevenquote:Op zondag 17 mei 2026 16:44 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Juist niet heel verschillend hierin. Het enige verschil is dat mijn centen naar Oekraïne gaan en ik van hen dus ook meer menselijkheid verwacht.
Inderdaad, plicht voor de armen. Niet de rijken.quote:Op zondag 17 mei 2026 16:44 schreef HowardRoark het volgende:
Tja, dit is natuurlijk tragisch, maar het heet natuurlijk niet voor niets dienstplicht
En alleen voor mannen. Bespottelijk gewoon.quote:Op zondag 17 mei 2026 16:47 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Inderdaad, plicht voor de armen. Niet de rijken.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik hem ook zal peren met mijn spaargeld als we in oorlog komen.quote:Op zondag 17 mei 2026 16:44 schreef HowardRoark het volgende:
Tja, dit is natuurlijk tragisch, maar het heet natuurlijk niet voor niets dienstplicht. In een tijd van oorlog zou je dat hier ook hebben. Het wekt natuurlijk verder wel de vraag op hoelang dit nog is vol te houden voor Oekraïne.
Groot gelijk. Voor een land waar 'gelijkheid' tussen man en vrouw maar één kant op werkt zou ik ook niet vechten.quote:en jongens die naar het buitenland vluchten
Same here. Ik kan bij familie in Zuid Amerika terecht.quote:Op zondag 17 mei 2026 16:50 schreef DobbyDobby het volgende:
[..]
Ik moet eerlijk zeggen dat ik hem ook zal peren met mijn spaargeld als we in oorlog komen.
Dat klopt, maar linguïstisch, cultureel, historisch, etnisch, normatief, geografisch etc zit men natuurlijk véél dichter bij Rusland dan bij ons. Misschien wordt dat bedoeld.quote:Op zondag 17 mei 2026 16:46 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Oekraïne is natuurlijk geen 'Russia light'. Men probeert zich juist uit de invloedsferen van Rusland te verwijderen en aansluiting te zoeken bij het Westen.
Een "plicht" die door de rijken is af te kopen is geen echte plicht met maatschappelijk draagvlak. Sommige levens zijn blijkbaar meer waard.quote:Op zondag 17 mei 2026 16:44 schreef HowardRoark het volgende:
Tja, dit is natuurlijk tragisch, maar het heet natuurlijk niet voor niets dienstplicht. In een tijd van oorlog zou je dat hier ook hebben. Het wekt natuurlijk verder wel de vraag op hoelang dit nog is vol te houden voor Oekraïne.
Nee toch!? Die hebben juist allemaal getekend voor het legerquote:Op zondag 17 mei 2026 16:51 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Same here. Ik kan bij familie in Zuid Amerika terecht.
Waar ik hoogstwaarschijnlijk 'onze' 'koninklijke familie' tegen het lijf zal lopen.
Geloof me, dat bedoelt deze user nietquote:Op zondag 17 mei 2026 16:52 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat klopt, maar linguïstisch, cultureel, historisch, etnisch, normatief, geografisch etc zit men natuurlijk véél dichter bij Rusland dan bij ons. Misschien wordt dat bedoeld.
Dat is een vrij algemeen fenomeen tijdens oorlogen, is het in bijv Rusland anders.quote:Op zondag 17 mei 2026 16:21 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Nederland verkeert vooral is een illusie van schijnveiligheid, maar dat is een andere discussie. Als de russen zich weer terugtrekken achter hun eigen internationaal erkende grenzen stopt die oorlog. Landjepik in de achtertuin pissed europeanen nogal off sinds met name WOII, gek hequote:En wij vanuit het veilige Nederland meehelpen de oorlog alsmaar te verlengen.Hartverscheurend.
Je gelooft toch niet werkelijk dat er ook maar één iemand uit die familie ook maar één moment ook maar enigszins in de buurt van een frontlinie zal komen?quote:Op zondag 17 mei 2026 16:52 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee toch!? Die hebben juist allemaal getekend voor het leger
Was sarcastisch bedoeld..quote:Op zondag 17 mei 2026 16:58 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Je gelooft toch niet werkelijk dat er ook maar één iemand uit die familie ook maar één moment ook maar enigszins in de buurt van een frontlinie zal komen?
Yo tambien, ben trouwens te oud om aan de strijd te gaan deelnemen.quote:Op zondag 17 mei 2026 16:51 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Same here. Ik kan bij familie in Zuid Amerika terecht.
Waar ik hoogstwaarschijnlijk 'onze' 'koninklijke familie' tegen het lijf zal lopen.
Volgens mij is het hier voor mannen en vrouwen?quote:Op zondag 17 mei 2026 16:48 schreef PurifieR het volgende:
[..]
En alleen voor mannen. Bespottelijk gewoon.
Ze moeten iets om arme sloebers te overtuigen in dienst te gaan.quote:Op zondag 17 mei 2026 16:52 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee toch!? Die hebben juist allemaal getekend voor het leger
https://wnl.tv/2025/12/19(...)nauwelijks-verwerkenquote:Jongeren melden zich massaal
Het doel is om in 2030 te groeien naar 100.000 mensen. Dat doel komt steeds dichterbij: het personeelsbestand groeide dit jaar met 20 procent naar zo’n 80.000
Hier wel. Daar niet.quote:Op zondag 17 mei 2026 17:01 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Volgens mij is het hier voor mannen en vrouwen?
quote:Op zondag 17 mei 2026 16:21 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
En wij vanuit het veilige Nederland meehelpen de oorlog alsmaar te verlengen.Hartverscheurend.
quote:Oorlog is een slachting van mensen die elkaar niet kennen, ten behoeve van mensen die elkaar kennen, maar elkaar niet afslachten.
De nederlandse koninklijke k.. komt uit Argentinië die kunnen daar echt prima terechtquote:Op zondag 17 mei 2026 17:01 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Zodra de pleuris uitbreekt zit die dikke kut binnen no-time in Canada, dat zit in haar bloed.
Ze zijn zichzelf aan het opheffen op het altaar van de Eurofiele/Russische droom. Het land is volledig leeggelopen/leeggezogen. Nog even en er wonen minder mensen dan in Nederland.quote:Op zondag 17 mei 2026 16:46 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Oekraïne is natuurlijk geen 'Russia light'. Men probeert zich juist uit de invloedsferen van Rusland te verwijderen en aansluiting te zoeken bij het Westen.
Heel pijnlijk ja, bewonderenswaardig hoe ze doorvechten, maar blijft niks van dat land over.quote:Op zondag 17 mei 2026 17:07 schreef Since2003 het volgende:
[..]
Ze zijn zichzelf aan het opheffen op het altaar van de Eurofiele/Russische droom. Het land is volledig leeggelopen/leeggezogen. Nog even en er wonen minder mensen dan in Nederland.
Onwaar is het niet hoor.quote:Op zondag 17 mei 2026 16:54 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Geloof me, dat bedoelt deze user niet
Op de gehele wereldbevolking een druppel op een gloeiende plaat, nederlandse boeren kunnen/zijn daar al aan de gangquote:Op zondag 17 mei 2026 17:07 schreef Since2003 het volgende:
[..]
Ze zijn zichzelf aan het opheffen op het altaar van de Eurofiele/Russische droom. Het land is volledig leeggelopen/leeggezogen. Nog even en er wonen minder mensen dan in Nederland.
Voor Rusland idem dito natuurlijk. Een eindeloze attritie-oorlog, precies wat iedereen met enig verstand juist probeert te voorkomen. De demografie van beide landen was al dramatisch slecht, maar nu, zowel door de gesneuvelden als door de emigratie, is het gewoon hopeloos te noemen. Wederzijdse vernietiging. Als de oorlog straks voorbij is, en Oekraine bij de NAVO en de EU is gekomen, wordt het land gewoon gevuld met Derde Wereldbewoners. Dan is Rusland praktisch ontvolkt en wordt in Oekraine Arabisch gesproken. Pyrrusoverwinning op zijn best.quote:Op zondag 17 mei 2026 17:07 schreef Since2003 het volgende:
[..]
Momenteel wint Oekraïne juist land terug.quote:Op zondag 17 mei 2026 17:08 schreef DobbyDobby het volgende:
[..]
Heel pijnlijk ja, bewonderenswaardig hoe ze doorvechten, maar blijft niks van dat land over.
Er is geen tekort aan land maar aan mensen...quote:Op zondag 17 mei 2026 17:17 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Momenteel wint Oekraïne juist land terug.
Klopt. Ze helpen zichzelf om zeep. Compleet gestoord.quote:Op zondag 17 mei 2026 17:17 schreef LXIV het volgende:
[..]
Voor Rusland idem dito natuurlijk. Een eindeloze attritie-oorlog, precies wat iedereen met enig verstand juist probeert te voorkomen. De demografie van beide landen was al dramatisch slecht, maar nu, zowel door de gesneuvelden als door de emigratie, is het gewoon hopeloos te noemen. Wederzijdse vernietiging. Als de oorlog straks voorbij is, en Oekraine bij de NAVO en de EU is gekomen, wordt het land gewoon gevuld met Derde Wereldbewoners. Dan is Rusland praktisch ontvolkt en wordt in Oekraine Arabisch gesproken. Pyrrusoverwinning op zijn best.
En dat land wordt niet meer bevolkt door Oekraïners straks.quote:Op zondag 17 mei 2026 17:17 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Momenteel wint Oekraïne juist land terug.
En omdat dat gebeurd zou Oekraine onze steun niet meer verdienen?quote:Op zondag 17 mei 2026 16:45 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Dat zou betekenen dat ook de allerrijksten die plicht moeten vervullen. Zoals je leest is dat niet zo en kopen zij zichzelf veelal uit.
Als we afgaan op Oekraïnse overheidsdocumenten dan gaat inwoners uit Bangadesh halen.quote:Op zondag 17 mei 2026 17:17 schreef LXIV het volgende:
[..]
Voor Rusland idem dito natuurlijk. Een eindeloze attritie-oorlog, precies wat iedereen met enig verstand juist probeert te voorkomen. De demografie van beide landen was al dramatisch slecht, maar nu, zowel door de gesneuvelden als door de emigratie, is het gewoon hopeloos te noemen. Wederzijdse vernietiging. Als de oorlog straks voorbij is, en Oekraine bij de NAVO en de EU is gekomen, wordt het land gewoon gevuld met Derde Wereldbewoners. Dan is Rusland praktisch ontvolkt en wordt in Oekraine Arabisch gesproken. Pyrrusoverwinning op zijn best.
Poetin heeft nog genoeg mensen die hij bereid is om op te offeren.quote:Op zondag 17 mei 2026 17:19 schreef LXIV het volgende:
[..]
Er is geen tekort aan land maar aan mensen...
Waar 2 vechten om been, gaat de 3e ermee heenquote:Op zondag 17 mei 2026 17:24 schreef DobbyDobby het volgende:
[..]
Klopt. Ze helpen zichzelf om zeep. Compleet gestoord.
Dat is toch waanzin? Waarom staat die Oekrainse soldaat dan nog aan het front? Om zijn land over te dragen aan Bengaalse mannen? Waarom zou dat beter zijn dan Russische mannen?quote:Op zondag 17 mei 2026 17:25 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Als we afgaan op Oekraïnse overheidsdocumenten dan gaat inwoners uit Bangadesh halen.
Rusland is net zo'n dramatisch verhaal als Oekraine. Ze hebben welliswaar meer mensen, maar ze verliezen er ook evenredig meer.quote:Op zondag 17 mei 2026 17:27 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Poetin heeft nog genoeg mensen die hij bereid is om op te offeren.
Bron?quote:Op zondag 17 mei 2026 17:25 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Als we afgaan op Oekraïnse overheidsdocumenten dan gaat inwoners uit Bangadesh halen.
Geen idee, dat moeten ze zelf maar uitmaken.quote:Op zondag 17 mei 2026 17:28 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat is toch waanzin? Waarom staat die Oekrainse soldaat dan nog aan het front? Om zijn land over te dragen aan Bengaalse mannen? Waarom zou dat beter zijn dan Russische mannen?
https://en.lb.ua/news/202(...)banova_ukraines.htmlquote:
quote:Op zondag 17 mei 2026 17:31 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Geen idee, dat moeten ze zelf maar uitmaken.
Het kan wel tot instabiliteit leiden denk ik, zeker in een utranationalistisch land als Oekraïne.
https://www.moroccoworldn(...)-million-worker-gap/
https://spzh.eu/en/news/9(...)lion-eople-in-a-year
Je ziet dus dat het de boven ons gestelden helemaal niet uitmaakt of Oekraine nu Oekrains blijft, maar enkel dat dit land met zijn geografische ligging en grondstoffen in onze invloedszone getrokken wordt. Of er dan Oekrainers, Bengalen of Afrikanen wonen interesseert ze verder niks.quote:Op zondag 17 mei 2026 17:31 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Geen idee, dat moeten ze zelf maar uitmaken.
Het kan wel tot instabiliteit leiden denk ik, zeker in een utranationalistisch land als Oekraïne.
https://www.moroccoworldn(...)-million-worker-gap/
https://spzh.eu/en/news/9(...)lion-eople-in-a-year
Wat een ontiegelijk lelijk wijf dat hoofd van dat bureau.quote:Op zondag 17 mei 2026 17:34 schreef BlaZ het volgende:
[..]
https://en.lb.ua/news/202(...)banova_ukraines.html
Dit is de voorname bron van Libanova, hoofd van het demografisch instituut van Kiiv.
Misschien is het inderdaad wel allemaal een ingewikkeld complot om grondstoffen veilig te stellen. Of zou het zomaar eens kunnen dat de Oekrainers zelf na bijna een eeuw aan Russische onderdrukking geen zin hebben om dat nog eens voor onbepaalde tijd mee te maken?quote:Op zondag 17 mei 2026 17:39 schreef LXIV het volgende:
[..]
[..]
Je ziet dus dat het de boven ons gestelden helemaal niet uitmaakt of Oekraine nu Oekrains blijft, maar enkel dat dit land met zijn geografische ligging en grondstoffen in onze invloedszone getrokken wordt. Of er dan Oekrainers, Bengalen of Afrikanen wonen interesseert ze verder niks.
Een zeeeeeeeer belangrijk detail inderdaad.quote:Op zondag 17 mei 2026 17:41 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Wat een ontiegelijk lelijk wijf dat hoofd van dat bureau.
Het is evident waarom de Oekrainsche bevolking (in ieder geval het grootste deel en vooral in het westelijke deel van Oekraine) voor de EU zal kiezen, daar ligt immers de welvaart en ook uiteindelijk de veiligheid. Maar als de halve Oekrainse mannelijke bevolking ondergeschoffeld wordt en de andere helft vlucht naar het buitenland op de weg daar naar toe dan gaat het middel aan het doel voorbij.quote:Op zondag 17 mei 2026 17:43 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Misschien is het inderdaad wel allemaal een ingewikkeld complot om grondstoffen veilig te stellen. Of zou het zomaar eens kunnen dat de Oekrainers zelfs na bijna een eeuw aan Russische onderdrukking geen zin hebben om dat nog eens voor onbepaalde tijd mee te maken?
Onderdrukking is voor de Sovietperiode niet van toepassing. Zelfs het leiderschap van de USSR was meerdere malen in handen van Oekraïners en Oekraïners hadden een grote invloed op het beleid. Oekraïne werd overigens tussen grofweg 1500 en 1700 onderdeel van het Russische rijk.quote:Op zondag 17 mei 2026 17:43 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Misschien is het inderdaad wel allemaal een ingewikkeld complot om grondstoffen veilig te stellen. Of zou het zomaar eens kunnen dat de Oekrainers zelf na bijna een eeuw aan Russische onderdrukking geen zin hebben om dat nog eens voor onbepaalde tijd mee te maken?
Ik vind het wel meevallen voor een Oost-Europese vrouw van in de 50..quote:Op zondag 17 mei 2026 17:44 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Een zeeeeeeeer belangrijk detail inderdaad.
Misschien is het een soort sunk cost fallacy, maar inderdaad heeft het in conflicten niet erg veel zin om lang door te vechten. Het verzwakte enkel de eigen positie; dit is overigens een kritiekpunt richting beide partijen aangezien Russen noch Oekraïners voldoende bereid zijn water bij de wijn te doen.quote:Op zondag 17 mei 2026 17:45 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het is evident waarom de Oekrainsche bevolking (in ieder geval het grootste deel en vooral in het westelijke deel van Oekraine) voor de EU zal kiezen, daar ligt immers de welvaart en ook uiteindelijk de veiligheid. Maar als de halve Oekrainse mannelijke bevolking ondergeschoffeld wordt en de andere helft vlucht naar het buitenland op de weg daar naar toe dan gaat het middel aan het doel voorbij.
Die twee gebieden die Rusland initieel wilde (Krim en deel Donbas) waren al 8 jaar aan het vechten om juist onder de Russische invloedsfeer te vallen. Het was voor letterlijk iedereen zoveel beter geweest als er een Minsk 3 geweest was die autonomie had gegund. Dan zaten we nu in een volkomen andere situatie.
Klopt, maar nu liggen de kansen wel beter in het Westen natuurlijk.. Overigens is er al sinds Kiev Rus een getouwtrek in de Oekraine of ze meer bij het Westen of bij Rusland willen horen. Het Westen van Oekraine is ook deel geweest van Oostenrijk-Hongarije bijvoorbeeldquote:Op zondag 17 mei 2026 17:46 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Onderdrukking is voor de Sovietperiode niet van toepassing. Zelfs het leiderschap van de USSR was meerdere malen in handen van Oekraïners en Oekraïners hadden een grote invloed op het beleid. Oekraïne werd overigens tussen grofweg 1500 en 1700 onderdeel van het Russische rijk.
Hier een artikel over Oekraïnse invloed in de Soviet hierarchie: https://www.trtworld.com/article/12769507?_rt=1
Holodomor lol.quote:Op zondag 17 mei 2026 17:46 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Onderdrukking is voor de Sovietperiode niet van toepassing. Zelfs het leiderschap van de USSR was meerdere malen in handen van Oekraïners en Oekraïners hadden een grote invloed op het beleid. Oekraïne werd overigens tussen grofweg 1500 en 1700 onderdeel van het Russische rijk.
Hier een artikel over Oekraïnse invloed in de Soviet hierarchie: https://www.trtworld.com/article/12769507?_rt=1
Is toekomst denken van Putinquote:Op zondag 17 mei 2026 17:29 schreef LXIV het volgende:
[..]
Rusland is net zo'n dramatisch verhaal als Oekraine. Ze hebben welliswaar meer mensen, maar ze verliezen er ook evenredig meer.
Makkelijk praten vanachter de pc, vanuit een land dat niet in oorlog is. Terwijl elders onschuldige burgers worden ontvoerd en hun leven verliezen door politieke besluiten van anderen die veilig in hun bunkers of paleizen verblijven.quote:Op zondag 17 mei 2026 16:23 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Er moet inderdaad meer druk gezet worden op Rusland om simpelweg de keuze te maken de oorlog te beëindigen.
Sunk cost speelt inderdaad ook een rol. In 2022 was het veel gemakkelijker geweest voor beide partijen om een compromis te accepteren. Nu hebben ze allebei zóveel opgeofferd qua levens en geld dat ze er ook zoveel mogelijk uit willen slepen. Ze kunnen aan hun achterban niet verkopen dat ze 400K mensen hebben opgeofferd voor een lauw compromis.quote:Op zondag 17 mei 2026 17:48 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Misschien is het een soort sunk cost fallacy, maar inderdaad heeft het in conflicten niet erg veel zin om lang door te vechten. Het verzwakte enkel de eigen positie; dit is overigens een kritiekpunt richting beide partijen aangezien Russen noch Oekraïners voldoende bereid zijn water bij de wijn te doen.
Mislukte collectivisatie. Speelde ook in andere Soviet-republieken een rol. Oekraine was nu eenmaal de graanschuur.quote:
Is dat niet iets waar zij zelf over mogen beslissen?quote:Op zondag 17 mei 2026 17:45 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het is evident waarom de Oekrainsche bevolking (in ieder geval het grootste deel en vooral in het westelijke deel van Oekraine) voor de EU zal kiezen, daar ligt immers de welvaart en ook uiteindelijk de veiligheid. Maar als de halve Oekrainse mannelijke bevolking ondergeschoffeld wordt en de andere helft vlucht naar het buitenland op de weg daar naar toe dan gaat het middel aan het doel voorbij.
Die twee gebieden die Rusland initieel wilde (Krim en deel Donbas) waren al 8 jaar aan het vechten om juist onder de Russische invloedsfeer te vallen. Het was voor letterlijk iedereen zoveel beter geweest als er een Minsk 3 geweest was die autonomie had gegund. Dan zaten we nu in een volkomen andere situatie.
The Holodomor was planned and orchestrated by the central Soviet leadership in Moscow, headed by Joseph Stalin, and implemented inside the Ukrainian SSR by top Communist Party and state officials.A 2010 Kyiv court ruling and modern historians recognize the following principal perpetrators who enforced the deadly grain quotas and blockades in Ukraine:Joseph Stalin: General Secretary of the Communist Party of the USSR, who drove the forced collectivization and weaponized starvation against the Ukrainian peasantry to suppress nationalist sentiments.Vyacheslav Molotov: Head of the USSR Council of People's Commissars, who enforced punishing grain procurement quotas in Ukraine.Lazar Kaganovich: Secretary of the Central Committee of the All-Union Communist Party (Bolshevik).Stanislav Kosior: General Secretary of the Communist Party of Ukraine (CP(B)U).Pavel Postyshev: Second Secretary of the Central Committee of the Communist Party of Ukraine, sent by Moscow to violently carry out grain seizures and purge Ukrainian cultural elites.Vlas Chubar: Head of the Council of People's Commissars of the Ukrainian SSR.Mendel Khatayevich: Second Secretary of the Central Committee of the CP(B)U.quote:
Die mensen die die busjes ingetrokken worden hebben helemaal niks meer te zeggen..quote:Op zondag 17 mei 2026 17:53 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Is dat niet iets waar zij zelf over mogen beslissen?
Beide partijen zelfs.quote:Op zondag 17 mei 2026 17:55 schreef Lospedrosa het volgende:
Mijn theorie, nadat ik die docu keek van die leraar uit Rusland, is dat beide partijen oorlog voeren uit verveling en uitzichtloosheid.
Oorlog is ook een stukje avontuur, je krijgt coole equipement, voertuigen, wapens. Best wat geld (als je arm bent) en tijdens de rustdagen wordt je getrakteerd met hoertjes en drugs.
Veel figuren komen uit totaal kansarme regio’s en vinden dat oorlog voeren gewoon mooi.
Is ook een vals frame.quote:Op zondag 17 mei 2026 17:56 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Beide partijen zelfs.Mij lijkt dat er één partij bij zit die vecht om te overleven.
Hebben ze daar geen democratisch gekozen regering dan?quote:Op zondag 17 mei 2026 17:56 schreef LXIV het volgende:
[..]
Die mensen die die busjes ingetrokken worden hebben helemaal niks meer te zeggen..
En met steken bedoel je dat ze geen vazalstaat van Rusland willen zijn?quote:Op zondag 17 mei 2026 17:57 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Is ook een vals frame.
Ze hadden zich net zo goed bij Rusland aan kunnen sluiten.
En zelf zitten die Oekraïners ook al jaren te “steken” die oorlog kwam niet uit de lucht vallen.
Die regering is democratisch gekozen in 2019. Maar sinds het begin van de oorlog zijn er dus geen verkiezingen meer geweest. Dus ondanks het mandaat van Zelensky zou ik eerder zeggen dat ze geen stem hebben gehad in het al dan niet voortzetten van deze oorlog tegen iedere kostprijs.quote:Op zondag 17 mei 2026 17:58 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Hebben ze daar geen democratisch gekozen regering dan?
Na ja laat maar, dat wordt hier toch niet gesnapt.quote:Op zondag 17 mei 2026 17:59 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
En met steken bedoel je dat ze geen vazalstaat van Rusland willen zijn?
Is jouw beeld van Oekraine werkelijk dat het een uniform blok is met een unanieme mening? Er is al sinds tijden een diepe kloof binnen Oekraine.quote:Op zondag 17 mei 2026 17:59 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
En met steken bedoel je dat ze geen vazalstaat van Rusland willen zijn?
Nou dan weet ik het mooi gemaakt: Rusland lazert op uit Oekraine zodat ze daar fatsoenlijke verkiezingen kunnen organiseren en dan kunnen ze helemaal zelf beslissen of ze liever bij Rusland of het Westen willen horen.quote:Op zondag 17 mei 2026 17:59 schreef LXIV het volgende:
[..]
Die regering is democratisch gekozen in 2019. Maar sinds het begin van de oorlog zijn er dus geen verkiezingen meer geweest. Dus ondanks het mandaat van Zelensky zou ik eerder zeggen dat ze geen stem hebben gehad in het al dan niet voortzetten van deze oorlog tegen iedere kostprijs.
Poetin wil niet dat Oekraïne verwesterd en welvarend wordt want anders zullen gewone Russen dat ook willen en dat is het einde van het criminele Kremlin regime. In de basis is dit waar heel deze oorlog om draait. Daarom is het ook zo stompzinnig om te denken dat het stopt zodra Oekraïne de Donbas weggeeft.quote:Op zondag 17 mei 2026 17:49 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
Is toekomst denken van Putin
Straks komt het land er sterker uit want minder pensioen uitkeren
[ afbeelding ]
Als het opportuun was voor Zelensky dan waren er allang verkiezingen gehouden daar. Dat is wat ik denk.quote:Op zondag 17 mei 2026 18:01 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Nou dan weet ik het mooi gemaakt: Rusland lazert op uit Oekraine zodat ze daar fatsoenlijke verkiezingen kunnen organiseren en dan kunnen ze helemaal zelf beslissen of ze liever bij Rusland of het Westen willen horen.
Ik denk dat men sinds 2022 wel redelijk uniform denkt over Rusland, gebeurd nog wel eens dat mensen niet heel enthousiast worden van een 'bondgenoot' die ze helemaal de tering in bombardeerd.quote:Op zondag 17 mei 2026 18:00 schreef LXIV het volgende:
[..]
Is jouw beeld van Oekraine werkelijk dat het een uniform blok is met een unanieme mening? Er is al sinds tijden een diepe kloof binnen Oekraine.
Rusland heeft geen algehele mobilisatie. Die sturen tegenwoordig Nigerianen naar het front.quote:Op zondag 17 mei 2026 16:25 schreef SebbeSwensje het volgende:
Hoe is dit anders in Rusland dan? Ik kan me deze houding van Oekraïne beter voorstellen dan dezelfde houding maar dan van Rusland.
Rusland is daar waar het er toe doet erg welvarend. Het huidige conflict is gewoon een escalatie van het conflict om de Donbas 2014-2022.quote:Op zondag 17 mei 2026 18:01 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Poetin wil niet dat Oekraïne verwesterd en welvarend wordt want anders zullen gewone Russen dat ook willen en dat is het einde van het criminele Kremlin regime. In de basis is dit waar heel deze oorlog om draait. Daarom is het ook zo stompzinnig om te denken dat het stopt zodra Oekraïne de Donbas weggeeft.
Het gros van de 'fence sitters' zal wel richting West getrokken zijn, dat denk ik ook. Maar ipv uniformiteit denk ik juist dat er meer polarisatie is ontstaan tussen de verschillende richtingen.quote:Op zondag 17 mei 2026 18:02 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Ik denk dat men sinds 2022 wel redelijk uniform denkt over Rusland, gebeurd nog wel eens dat mensen niet heel enthousiast worden van een 'bondgenoot' die ze helemaal de tering in bombardeerd.
Er kunnen geen verkiezingen worden gehouden omdat een deel van het land bezet is.quote:Op zondag 17 mei 2026 18:02 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als het opportuun was voor Zelensky dan waren er allang verkiezingen gehouden daar. Dat is wat ik denk.
Meh, ik denk dat Oekraine best akkoord zou gaan met terugtrekken van Rusland uit alle regios die ze zijn binnengevallen sinds 2022 en de Krim definitief weggeven. Dat is genoeg water bij de wijn in principe. En dan hoeft Rusland ook de paar duizend miljard euro aan schade niet te vergoeden. Kan Putin voor eigen volk toch als overwinnaar uit de strijd komen. Ze hebben er immers land bij en ze hebben een deel van de vervelende buurman met de grond gelijk gemaakt.quote:Op zondag 17 mei 2026 17:48 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Misschien is het een soort sunk cost fallacy, maar inderdaad heeft het in conflicten niet erg veel zin om lang door te vechten. Het verzwakte enkel de eigen positie; dit is overigens een kritiekpunt richting beide partijen aangezien Russen noch Oekraïners voldoende bereid zijn water bij de wijn te doen.
Oekraïne helpen zich te verdedigen tegen Rusland is geen " Ruslandje isoleren"quote:Op zondag 17 mei 2026 18:05 schreef Cruzinats het volgende:
Het laat ook zien hoe veel Nederlanders daadwerkelijk denken. Het is prima om een oorlog te financiëren met miljoenen slachtoffers als gevolg voor het grotere doel, in dit geval Rusland isoleren. Zolang men zelf maar niet heen hoeft.
Onmogelijk?quote:Op zondag 17 mei 2026 18:06 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Er kunnen geen verkiezingen worden gehouden omdat een deel van het land bezet is.
Tevens is het volgens dw Oekraïnse grondwet niet mogelijk om verkiezingen te organiseren als het land in oorlog is. Maar dat is je de afgelopen jaren vast al tig keer verteld.quote:
Maar waarom zou Rusland dat accepteren? Ik denk dat een prima deal is gewoon de frontlinie aan te houden, dat is het makkelijkste.quote:Op zondag 17 mei 2026 18:08 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Meh, ik denk dat Oekraine best akkoord zou gaan met terugtrekken van Rusland uit alle regios die ze zijn binnengevallen sinds 2022 en de Krim definitief weggeven. Dat is genoeg water bij de wijn in principe. En dan hoeft Rusland ook de paar duizend miljard euro aan schade niet te vergoeden. Kan Putin voor eigen volk toch als overwinnaar uit de strijd komen. Ze hebben er immers land bij en ze hebben een deel van de vervelende buurman met de grond gelijk gemaakt.
Een schier onmogelijke eindstand voor dit conflictquote:Op zondag 17 mei 2026 18:08 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Meh, ik denk dat Oekraine best akkoord zou gaan met terugtrekken van Rusland uit alle regios die ze zijn binnengevallen sinds 2022 en de Krim definitief weggeven. Dat is genoeg water bij de wijn in principe. En dan hoeft Rusland ook de paar duizend miljard euro aan schade niet te vergoeden. Kan Putin voor eigen volk toch als overwinnaar uit de strijd komen. Ze hebben er immers land bij en ze hebben een deel van de vervelende buurman met de grond gelijk gemaakt.
Hoe vaak moet je dit nog verteld worden kerelquote:
Maar dat is het punt niet. De grondwet kan immers gewoon gewijzigd worden.quote:Op zondag 17 mei 2026 18:12 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Tevens is het volgens dw Oekraïnse grondwet niet mogelijk om verkiezingen te organiseren als het land in oorlog is. Maar dat is je de afgelopen jaren vast al tig keer verteld.
Tijd om alle Kremlintrolls te bannen van dit forumquote:Op zondag 17 mei 2026 18:15 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Hoe vaak moet je dit nog verteld worden kerel
Ongelooflijk
Je verandert niet "gewoon" de grondwet.quote:Op zondag 17 mei 2026 18:17 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Maar dat is het punt niet. De grondwet kan immers gewoon gewijzigd worden.
Het probleem is dat Oekraïne in een staat van beleg is en dat onder een staat van beleg in Oekraïne noch grondwetswijzigingen noch referenda wettelijk worden gehouden.
Een referendum is noodzakelijk voor het betrefferende artikel uit de grondwet.
Ja, dat kan gewoon met een 2/3 meerderheid en bij bepaalde artikelen is een referendum nodig.quote:Op zondag 17 mei 2026 18:20 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Je verandert niet "gewoon" de grondwet.
Wat lees ik toch allemaal.
Wat zouden verkiezingen oplossen?quote:Op zondag 17 mei 2026 18:21 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Ja, dat kan gewoon met een 2/3 meerderheid en bij bepaalde artikelen is een referendum nodig.
Rusland en bereidheid tot bestanden... Toevallig gemist hoe, als bedankje voor 9 mei, burgers in Kyiv de volle laag kregen?quote:Op zondag 17 mei 2026 18:13 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Een schier onmogelijke eindstand voor dit conflict
Partijen zitten er al veel te ver in, medio 2022 waren er dit soort bestanden mogelijk.
Nu niet meer, en zal dit tot aan het gaatje uitgevochten worden. Want hoe zie je een grens? Hoe zie je de steden die Rusland heeft veroverd en ingericht weer terugkeren? Hoe zie je een Oek in dat stadium tot de EU of NAVO trekken?
Gaat allemaal niet gebeuren.
Het zou enkel onrust creeëren, het is geen goed idee om verkiezingen te organiseren als 20% van het territorium bezet is.quote:
Dream on. Net als alle andere kanalen. Steeds meer normale users die afhaken tot het een wappiewalhalla ksquote:Op zondag 17 mei 2026 18:19 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Tijd om alle Kremlintrolls te bannen van dit forum
Denk wel eens dat fok af en toe wat donaties vanuit Rusland krijgtquote:Op zondag 17 mei 2026 18:24 schreef havanagila het volgende:
[..]
Dream on. Net als alle andere kanalen. Steeds meer normale users die afhaken tot het een wappiewalhalla ks
De enige manier om deze oorlog te rechtvaardigen is inderdaad door een narratief te scheppen dat Rusland het nieuwe derde rijk is en de as van het kwaad ofzo. Het hele anti-Rusland sentiment is één grote psy-op gezien Nederland banden onderhoudt met landen waar het met de democratie en mensenrechten een stuk slechter gesteld zijn en geen haan die daar naar kraait.quote:Op zondag 17 mei 2026 18:09 schreef havanagila het volgende:
[..]
Oekraïne helpen zich te verdedigen tegen Rusland is geen " Ruslandje isoleren"
Social media is echt de ondergang van beschaving.....
En waarom begon Rusland de oorlog in de Donbas? Vanwege de Oekraïense toenadering tot het westen en Poetin die zijn invloedssferen begon te verliezen. Een verwesterd Oekraïne is een existentiële bedreiging voor het Kremlin regime.quote:Op zondag 17 mei 2026 18:03 schreef LXIV het volgende:
[..]
Rusland is daar waar het er toe doet erg welvarend. Het huidige conflict is gewoon een escalatie van het conflict om de Donbas 2014-2022.
Op welke manier eigenlijk? Dat Oekraïne aansluiting zoekt met het Westen hoeft verder geen enkel effect te hebben op de Russen. Het is simpelweg een pathologische hysterie bij de Russen dat men allerlei quasi vazalstaten nodig heeft voor de overleving. Een 'verwesterd' Oekraïne zou nooit Rusland gaan aanvallen of zo.quote:Op zondag 17 mei 2026 18:30 schreef RotatoR het volgende:
[..]
En waarom begon Rusland de oorlog in de Donbas? Vanwege de Oekraïense toenadering tot het westen en Poetin die zijn invloedssferen begon te verliezen. Een verwesterd Oekraïne is een existentiële bedreiging voor het Kremlin regime.
Het lijkt me handiger om het op theoretisch vlak anders te benaderen. Als we als uitgangspunt nemen dat oorlog niet meer is dan de continuatie van politiek met andere middelen is het conflict simpelweg te verklaren uit een politieke divergentie.quote:Op zondag 17 mei 2026 18:28 schreef Cruzinats het volgende:
[..]
De enige manier om deze oorlog te rechtvaardigen is inderdaad door een narratief te scheppen dat Rusland het nieuwe derde rijk is en de as van het kwaad ofzo. Het hele anti-Rusland sentiment is één grote psy-op gezien Nederland banden onderhoudt met landen waar het met de democratie en mensenrechten een stuk slechter gesteld zijn en geen haan die daar naar kraait.
Het conflict is ook niet het gevolg van één verkeerde beslissing. Sinds de val van de sovjet unie en de aanstelling van Yeltsin is er altijd een soort van minachting geweest richting het Kremlin. Er was de verwachting toentertijd dat Westerse bedrijven een flinke lepel in de pap konden krijgen wat betreft het delven van grondstoffen in Rusland, met behulp van de oligarchen.
Poetin laat zich niet de kaas van het brood eten. De ironie is dat juist de Europese economie ontzettend veel baat had met de handel met Rusland. We vechten een Amerikaanse oorlog uit en sinds Trump weer in het Witte Huis zit is dat ons helemaal niet zo gunstig. In plaats van de MSM te geloven kunnen mensen beter hun eigen conclusies trekken. De eurocraten hebben in hun arrogantie gegokt op het verkeerde paard en verloren.
Uiteraard. Maar strandt het Europese schip realistisch gezien in zo'n situatie? En zo ja, waar? Of nee, waarom niet?quote:Op zondag 17 mei 2026 17:17 schreef LXIV het volgende:
[..]
Wellicht is de nabijheidsparadox hierop van toepassing.quote:Op zondag 17 mei 2026 18:36 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Op welke manier eigenlijk? Dat Oekraïne aansluiting zoekt met het Westen hoeft verder geen enkel effect te hebben op de Russen. Het is simpelweg een pathologische hysterie bij de Russen dat men allerlei quasi vazalstaten nodig heeft voor de overleving. Een 'verwesterd' Oekraïne zou nooit Rusland gaan aanvallen of zo.
Omdat Oekraïne dan als een democratisch en welvarend voorbeeld geldt voor de gewone Russen. Dat is een directe ondermijning van het repressieve Kremlin regime.quote:Op zondag 17 mei 2026 18:36 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Op welke manier eigenlijk? Dat Oekraïne aansluiting zoekt met het Westen hoeft verder geen enkel effect te hebben op de Russen. Het is simpelweg een pathologische hysterie bij de Russen dat men allerlei quasi vazalstaten nodig heeft voor de overleving. Een 'verwesterd' Oekraïne zou nooit Rusland gaan aanvallen of zo.
Tja, dat zijn de Baltische Staten dan ook of Finland.quote:Op zondag 17 mei 2026 18:48 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Omdat Oekraïne dan als een democratisch en welvarend voorbeeld geldt voor de gewone Russen. Dat is een directe ondermijning van het repressieve Kremlin regime.
Mwah, deze reactie van een post-imperiale staat hebben we in het verleden ook vaak genoeg mee gemaakt van staten die zich daar absoluut geen zorgen om hoefden te maken (de Fransen met voormalig Indochina, wij met Indonesie en de Britten met zo'n beetje de halve planeet).quote:Op zondag 17 mei 2026 18:48 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Omdat Oekraïne dan als een democratisch en welvarend voorbeeld geldt voor de gewone Russen. Dat is een directe ondermijning van het repressieve Kremlin regime.
''Hoi, ik heb een hekel aan de EU en ik vind die stomme prijzen te hoog, hierbij mijn hallicunante onzin''quote:Op zondag 17 mei 2026 18:28 schreef Cruzinats het volgende:
[..]
De enige manier om deze oorlog te rechtvaardigen is inderdaad door een narratief te scheppen dat Rusland het nieuwe derde rijk is en de as van het kwaad ofzo. Het hele anti-Rusland sentiment is één grote psy-op gezien Nederland banden onderhoudt met landen waar het met de democratie en mensenrechten een stuk slechter gesteld zijn en geen haan die daar naar kraait.
Het conflict is ook niet het gevolg van één verkeerde beslissing. Sinds de val van de sovjet unie en de aanstelling van Yeltsin is er altijd een soort van minachting geweest richting het Kremlin. Er was de verwachting toentertijd dat Westerse bedrijven een flinke lepel in de pap konden krijgen wat betreft het delven van grondstoffen in Rusland, met behulp van de oligarchen.
Poetin laat zich niet de kaas van het brood eten. De ironie is dat juist de Europese economie ontzettend veel baat had met de handel met Rusland. We vechten een Amerikaanse oorlog uit en sinds Trump weer in het Witte Huis zit is dat ons helemaal niet zo gunstig. In plaats van de MSM te geloven kunnen mensen beter hun eigen conclusies trekken. De eurocraten hebben in hun arrogantie gegokt op het verkeerde paard en verloren.
Stuur de vrouwen gelijk mee. Geen enkele reden waarom die niet als kanonnenvlees hoeven te dienen en de mannen wel.quote:Op zondag 17 mei 2026 18:57 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Stuur die miljoenen mannen die “gevlucht” zijn terug.
als de Krim en Marioepol weer terug zijn dan zal t met Poetin wel afgelopen zijnquote:Op zondag 17 mei 2026 16:23 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Er moet inderdaad meer druk gezet worden op Rusland om simpelweg de keuze te maken de oorlog te beëindigen.
Sowieso veel hallucinante onzin in dit topic. Oekraïne voert een strijd voor haar bestaansrecht.quote:Op zondag 17 mei 2026 18:55 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
''Hoi, ik heb een hekel aan de EU en ik vind die stomme prijzen te hoog, hierbij mijn hallicunante onzin''
Waarschijnlijk zal de hoeveelheid Kremlin propaganda op social media dan ook wel toenemen.quote:Op zondag 17 mei 2026 19:22 schreef havanagila het volgende:
En waarom duiken dit soort topics/inhoud altijd en alleen op als het Oekraïne ook maar een beetje meezit...
Het niveau van FOK! daalt niet eens met de dag maar met de minuutquote:
Dat is geen toeval.quote:Op zondag 17 mei 2026 19:22 schreef havanagila het volgende:
En waarom duiken dit soort topics/inhoud altijd en alleen op als het Oekraïne ook maar een beetje meezit...
De topic starter heeft een avatar die miljoenen heeft laten uithongeren voor eigen gewin. Fok! anno 2026quote:Op zondag 17 mei 2026 19:24 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Sowieso veel hallucinante onzin in dit topic. Oekraïne voert een strijd voor haar bestaansrecht.
En diverse fokkers hier doen alsof de schuld van de oorlog bij het westen en Oekraïne zelf ligt.
Lijkt me onnodig, zolang ze niet openlijk oproepen tot geweld en zich aan de regels van het discussieforum houden. Zieke geesten bestaan nu eenmaal en die afsluiten leidt niet noodzakelijkerwijs tot een verbeteringquote:Op zondag 17 mei 2026 18:19 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Tijd om alle Kremlintrolls te bannen van dit forum
Het gaat niet om land maar om mensen. In 2014-2022 was ook een deel van het land bezet, maar toen zijn gewoon verkiezingen geweest.quote:Op zondag 17 mei 2026 18:06 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Er kunnen geen verkiezingen worden gehouden omdat een deel van het land bezet is.
Omdat dit de jure verkrijgen van de Krim als een overwinning verkocht kan worden en een uitweg uit de oorlog is.quote:Op zondag 17 mei 2026 18:12 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Maar waarom zou Rusland dat accepteren? Ik denk dat een prima deal is gewoon de frontlinie aan te houden, dat is het makkelijkste.
Een slaaf is degene die wacht tot iemand hem komt bevrijden.quote:Op zondag 17 mei 2026 19:39 schreef Kickinalfa het volgende:
Dit is precies wat alle pro dienstplicht partijen in Nederland ook voorstaan.
Andermans kinderen opofferen zonder dat ze daar zelf een keuze in hebben.
Slavernij anno 2026.
Dienstplicht is nooit afgeschaft, de opkomstplicht wel.quote:Op zondag 17 mei 2026 19:39 schreef Kickinalfa het volgende:
Slavernij anno 2026.
Ik denk niet dat het opgeven van enkel de Krim ooit als realistisch kon worden bezien. De Krim beslaat ongeveer 1/5 van het grondgebied wat Rusland bezet heeft van Oekraïne, men zou dus 4/5 terug dienen geven, ik denk niet dat dat een realistisch scenario is.quote:Op zondag 17 mei 2026 19:45 schreef LXIV het volgende:
[..]
Omdat dit de jure verkrijgen van de Krim als een overwinning verkocht kan worden en een uitweg uit de oorlog is.
Als Rusland, je weet wel, de agressor die het land is binnengevallen en daarmee de oorlog begonnen, meteen stopt met vechten en al zijn militairen terugtrekt uit het land waar ze niks te zoeken hebben, is de oorlog ook meteen voorbij...quote:Op zondag 17 mei 2026 19:51 schreef Edding345 het volgende:
Als Oekraine nou gewoon niet denkt ooit te kunnen winnen en gewoon opgeeft en vredesbesprekingen houdt dan is de rotzooi daar morgen al klaar.
Je bent in de war met Rusland.quote:Op zondag 17 mei 2026 19:51 schreef Edding345 het volgende:
Als Oekraine nou gewoon niet denkt ooit te kunnen winnen en gewoon opgeeft en vredesbesprekingen houdt dan is de rotzooi daar morgen al klaar.
Maar het alternatief is ook voor Rusland niet aantrekkelijk. Want ik denk niet dat ze het op de lange termijn zullen winnen. Dus het is een ‘way out’ waar ze gezien de algehele stemming nog dankbaar voor zouden mogen zijn.quote:Op zondag 17 mei 2026 19:53 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Ik denk niet dat het opgeven van enkel de Krim ooit als realistisch kon worden bezien. De Krim beslaat ongeveer 1/5 van het grondgebied wat Rusland bezet heeft van Oekraïne, men zou dus 4/5 terug dienen geven, ik denk niet dat dat een realistisch scenario is.
Dit komt ook naar voren uit wat ik lees over de onderhandelingen waarbij Rusland strict de Donbas volledig in handen wil hebben, wat voor Oekraïne tot nogtoe onbespreekbaar is.
Bij het vasthouden aan de frontlinie krijgen beide partijen niet wat ze wensen en kunnen stukjes land als noodzakelijk geruild worden.
Ja, beiden partijen. Dacht jij dat de Russische elite die de keuzes maakt aan het front staat?quote:Op zondag 17 mei 2026 17:56 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Beide partijen zelfs.Mij lijkt dat er één partij bij zit die vecht om te overleven.
Momenteel hebben ze ongeveer 90% van de Donbas in handen (Luhansk vrijwel geheel en ongeveer 80% van Donetsk oblast). Toekomstige verkiezingen in de VS zijn inderdaad een gevaar maar dan hebben de Russen nog 2 jaar de tijd om orde op zaken te stellen.quote:Op zondag 17 mei 2026 19:59 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar het alternatief is ook voor Rusland niet aantrekkelijk. Want ik denk niet dat ze het op de lange termijn zullen winnen. Dus het is een ‘way out’ waar ze gezien de algehele stemming nog dankbaar voor zouden mogen zijn.
Stel dat er in 2029 een pro-Oekraïne democraat aan de macht komt in de VS? Dan liggen de kaarten veel minder gunstig.
En meer land? Wat moet Rusland daar eigenlijk mee..
met een klein stukje Donbas en de Krim heeft Rusland eigenlijk wat ze in het begin wilden. Maar ja, sunk cost
Maar wegen die kilometers op tegen de schade? Ze hebben er niks aan zolang Oekraïne niet de jure erkent dat het Russisch is. Dan kunnen ze beter de Krim overgedragen hebben (die werkelijk een strategisch behaag heeft) dan wat aardappelvelden in de Donbas bezet houden die nooit overgedragen worden.quote:Op zondag 17 mei 2026 20:10 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Momenteel hebben ze ongeveer 90% van de Donbas in handen (Luhansk vrijwel geheel en ongeveer 80% van Donetsk oblast). Toekomstige verkiezingen in de VS zijn inderdaad een gevaar maar dan hebben de Russen nog 2 jaar de tijd om orde op zaken te stellen.
Nog twee jaar doorvechten lijkt me ook niet bijzonder interessant voor Rusland, met name omdat de schade door Oekraïnse drones toenemend is en lange termijn risico's kan veroorzaken. Momenteel wordt dit nog opgevangen door gigantische prijsstijgingen door de situatie bij Hormuz, dat is echter tijdelijk.
Europa blijft ondertussen ook gewoon LNG, olie en gas kopen:
https://energyandcleanair(...)ports-and-sanctions/
Ja, want ons geld zorgt daarvoor. Ik wist niet dat je een Russische agent was Mikey.quote:Op zondag 17 mei 2026 16:21 schreef Mikeytt het volgende:
Dat is een afweging die wij niet kunnen maken.quote:Op zondag 17 mei 2026 20:20 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar wegen die kilometers op tegen de schade? Ze hebben er niks aan zolang Oekraïne niet de jure erkent dat het Russisch is. Dan kunnen ze beter de Krim overgedragen hebben (die werkelijk een strategisch behaag heeft) dan wat aardappelvelden in de Donbas bezet houden die nooit overgedragen worden.
Dat zeg ik toch?quote:Op zondag 17 mei 2026 18:23 schreef havanagila het volgende:
[..]
Rusland en bereidheid tot bestanden... Toevallig gemist hoe, als bedankje voor 9 mei, burgers in Kyiv de volle laag kregen?
Voor de rest glazen bol gelul.
Mikey is een Chinese agent.quote:Op zondag 17 mei 2026 20:23 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Ja, want ons geld zorgt daarvoor. Ik wist niet dat je een Russische agent was Mikey.
Ja, feitelijk wel. Of dacht jij dat de oorlog nog gaande zou zijn als het westen geen militaire support gaf?quote:Op zondag 17 mei 2026 20:23 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Ja, want ons geld zorgt daarvoor. Ik wist niet dat je een Russische agent was Mikey.
Zeker, alleen in een andere vorm.quote:Op zondag 17 mei 2026 21:16 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Ja, feitelijk wel. Of dacht jij dat de oorlog nog gaande zou zijn als het westen geen militaire support gaf?
misschien maar dat moeten we wel doen ,want Poetin moet gestopt worden, het is tijd dat er een andere persoon president wordt daarquote:Op zondag 17 mei 2026 21:16 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Ja, feitelijk wel. Of dacht jij dat de oorlog nog gaande zou zijn als het westen geen militaire support gaf?
Klopt. Dat stuk land zou helaas waarschijnlijk Russisch zijn. Daarvandaan kan je vervolgens diplomatiek bedrijven.quote:Op zondag 17 mei 2026 21:23 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Zeker, alleen in een andere vorm.
Wij kiezen er niet voor, de Oekraïners kiezen er voor en er was en is genoeg kritiek op hun manier van oorlogsvoering. Onder andere het zichzelf stuk vechten om weinig of niet interessante stukken grondgebied.quote:Op zondag 17 mei 2026 21:26 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Klopt. Dat stuk land zou helaas waarschijnlijk Russisch zijn. Daarvandaan kan je vervolgens diplomatiek bedrijven.
Het is echt krankzinnig dat we een stuk land boven mensenlevens verkiezen. Het is ook erg makkelijk praten in Nederland. Wij hoeven niet elke dag te vrezen of we morgen onze kinderen en vrouw nog mogen zien...
Chinese diplomatie is daar wel een voorbeeld in. Die hebben soms wel decennia geduld, zolang er maar geen bloedvergiet komt.
De USSR droom wordt sowieso nooit werkelijkheid. Weinig mensen die verder van het Sovjet-gedachtegoed af staan dan Poetin met zijn ultrakapitalische hervormingen.quote:Op zondag 17 mei 2026 21:25 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
misschien maar dat moeten we wel doen ,want Poetin moet gestopt worden, het is tijd dat er een andere persoon president wordt daar
Hij mag zijn USSR droom niet realiseren
En het zou mooi zijn als Belarussia ook een vrij land was
zonder Poetin waren Finland en Zweden niet bij de NATO gekropen voor dekking
quote:Op zondag 17 mei 2026 21:31 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Poetin *moet* gestopt worden, totdat voordat papa in Nederland ook naar het front moet.
Ik lees werkelijk waar iedere week dat de weegschaal in het voordeel van Oekraïne begint te kantelen... de invasie is nou al 4 jaar gaande. Ondertussen vallen er iedere keer weer burgerslachtoffers. De drone aanval nu gaat ook enkel voor verdere escalatie zorgen vrees ik.quote:Op zondag 17 mei 2026 21:30 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Wij kiezen er niet voor, de Oekraïners kiezen er voor en er was en is genoeg kritiek op hun manier van oorlogsvoering. Onder andere het zichzelf stuk vechten om weinig of niet interessante stukken grondgebied.
Desondanks doen ze het naar omstandigheden ontzettend goed en lijkt het initiatief zelfs enigszins hun kant op te kantelen. Het blijft gerommel in de marge verder. Het enige wat het westen nu lijkt te doen is Oekraïne overeind te houden en dat lijkt zijn vruchten zo langzamerhand wel af te werpen. Deze oorlog gaat beslecht worden omdat een van de twee het niet meer vol kan houden en het lijkt er idd meer en meer op dat het aan de Russische kant harder kraakt dan aan de Oekraïense.
Zodra Poetin de Baltische Staten binnenvalt moet ook jij naar het front.quote:Op zondag 17 mei 2026 21:31 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
De USSR droom wordt sowieso nooit werkelijkheid. Weinig mensen die verder van het Sovjet-gedachtegoed af staan dan Poetin met zijn ultrakapitalische hervormingen.
Een nieuwe en betere president in Rusland is wenselijk, maar dat is aan het Russische volk om te realiseren. Wie zijn wij om te bepalen welk land wel en niet recht heeft om zelf bestuurd te worden?
De Amerikaanse drang om vrijheid te komen brengen in andere landen resulteert altijd in bloedvergiet.
Poetin *moet* gestopt worden, totdat papa in Nederland ook naar het front moet.
Voor Rusland is eigenlijk enkel de Krim van strategisch essentieel belang. Snap ook wel dat ze niet willen dat die in NAVO/EU handel valt. Maar de Donbas? Een stukje meer of minder daar? Rusland heeft meer grondstoffen dan ze ontginnen kunnen. En wat bevolking betreft, na de oorlog is het natuurlijk voor de pro-Russische Oekrainers mogelijk (en zelfs gewenst denk ik) om naar Rusland te emigreren.quote:Op zondag 17 mei 2026 20:26 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat is een afweging die wij niet kunnen maken.
Rusland wil natuurlijk dat de Oekraïne de jure het grondgebied als Russisch erkent, echter, Oekraïne wijst deze eisen categorisch af en weigert wettelijk enig deel van zijn soevereine grondgebied af te staan.
Dus in hoeverre is een dergelijke oplossing mogelijk?
De Donbas is overigens rijk in grondstoffen en heeft een aardig grote bevolking met enkele grote steden, ook veel van deze gebieden zijn al ruim 10 jaar niet meer in Oekraïnse handen geweest.
dat zou dan democratisch besloten moeten worden net als in Hongarije , als wij besluiten om ons samen te voegen met de UK , tja dan is dat zoquote:Op zondag 17 mei 2026 21:31 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
De USSR droom wordt sowieso nooit werkelijkheid. Weinig mensen die verder van het Sovjet-gedachtegoed af staan dan Poetin met zijn ultrakapitalische hervormingen.
Een nieuwe en betere president in Rusland is wenselijk, maar dat is aan het Russische volk om te realiseren. Wie zijn wij om te bepalen welk land wel en niet recht heeft om zelf bestuurd te worden?
De Amerikaanse drang om vrijheid te komen brengen in andere landen resulteert altijd in bloedvergiet.
betere investering dan in landbouwsubsdiesquote:Op zondag 17 mei 2026 21:32 schreef Cockwhale het volgende:
Gelukkig investeert Nederland dit jaar weer 10 miljard in dit goede doel.
Het gaat niet om een 'stuk land' maar het recht tot zelfbeschikking van Oekraïne. Als Rusland de kans krijgt wissen ze de gehele Oekraïense identiteit uit. Hoe vaak moet je dat nog uit de mond van hooggeplaatste Russen horen voordat dat doordringt?quote:Op zondag 17 mei 2026 21:26 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Klopt. Dat stuk land zou helaas waarschijnlijk Russisch zijn. Daarvandaan kan je vervolgens diplomatiek bedrijven.
Het is echt krankzinnig dat we een stuk land boven mensenlevens verkiezen. Het is ook erg makkelijk praten in Nederland. Wij hoeven niet elke dag te vrezen of we morgen onze kinderen en vrouw nog mogen zien...
Chinese diplomatie is daar wel een voorbeeld in. Die hebben soms wel decennia geduld, zolang er maar geen bloedvergiet komt.
Dat eraan verdienen is voor China niet zo belangrijk. Ten opzichte van de handelsbalans stelt dat echt niks voor.quote:Op zondag 17 mei 2026 22:08 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Het gaat niet om een 'stuk land' maar het recht tot zelfbeschikking van Oekraïne. Als Rusland de kans krijgt wissen ze de gehele Oekraïense identiteit uit. Hoe vaak moet je dat nog uit de mond van hooggeplaatste Russen horen voordat dat doordringt?
En de Chinese diplomatie bestaat in dit geval uit het steunen van Rusland met middelen om hun wapens te bouwen waarmee het voor Rusland dezelfde rol vervult als de EU voor Oekraïne, je weet wel die rol waar je zo op afgeeft in dit topic want zo duurt de oorlog alleen maar langer..
Maar dat maakt China niet echt uit, die zijn helemaal niet tegen bloedvergieten zolang ze er maar aan verdienen.
VN Resoluties over een staak het vuren, Russische terugtrekking of een onmiddellijk einde van de oorlog - Daar stemt China allemaal niet mee.
https://www.aljazeera.com(...)w-your-country-voted
https://www.aljazeera.com(...)w-did-countries-vote
Sterker nog, het staat gewoon toe dat Rusland actief soldaten ronselt over de Chinese bevolking.
https://www.aljazeera.com(...)roops-to-back-russia
Nee die Chinese diplomatie is wat om trots op te zijn.
Sterker nog, China wil dat het westen zwak is. Zo kunnen ze zelf de grootste macht op aarde zijn, en hun eigen doelen verwezenlijken, denk aan het inlijven van Taiwan.quote:Op zondag 17 mei 2026 22:08 schreef Timwonnacott het volgende:
Maar dat maakt China niet echt uit, die zijn helemaal niet tegen bloedvergieten zolang ze er maar aan verdienen.
Was vanavond in het nieuws, het enige dat voor China belangrijk is de verkoop van hun EVs in Europa en de USA ,quote:Op zondag 17 mei 2026 22:38 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat eraan verdienen is voor China niet zo belangrijk. Ten opzichte van de handelsbalans stelt dat echt niks voor.
China wil echter niet dat Rusland verliest. Dat hebben ze ook letterlijk zo gezegd. Logisch ook, voor China is Rusland belangrijk als extra tegenwicht naar EU/VS. Als Rusland wegvalt dan kan China zo'n beetje in z'n eentje tegen het Westen.
quote:AI-overzicht
elektrische voertuigen (EV's) zijn nog een kleine niche in Rusland en de import ervan is relatief bescheiden, met een dalende trend in de verkoop.
De markt is de afgelopen jaren sterk gedaald, hoewel de binnenlandse productie wel is gegroeid.
Verkoopcijfers en krimp: In 2025 werden er ongeveer 13.500 nieuwe EV's geregistreerd in Rusland, wat een daling van 30% is ten opzichte van het voorgaande jaar.
Ten opzichte van andere grootmachten is China enorm terughoudend en intern gericht. Al eeuwenlang.quote:Op zondag 17 mei 2026 22:41 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Sterker nog, China wil dat het westen zwak is. Zo kunnen ze zelf de grootste macht op aarde zijn, en hun eigen doelen verwezenlijken, denk aan het inlijven van Taiwan.
China wil dat het westen hun rommel blijft kopen , anders dan gaat het mis met Chinaquote:Op zondag 17 mei 2026 22:41 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Sterker nog, China wil dat het westen zwak is. Zo kunnen ze zelf de grootste macht op aarde zijn, en hun eigen doelen verwezenlijken, denk aan het inlijven van Taiwan.
Spullen verkopen aan de hele wereld, landen (waaronder half Afrika) leegroven, het veroveren van Tibet en het willen inlijven van Taiwan.quote:Op zondag 17 mei 2026 22:44 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ten opzichte van andere grootmachten is China enorm terughoudend en intern gericht. Al eeuwenlang.
Ten opzichte van. En spullen verkopen wil iedereen, dat leegroven van Afrika is echt meer een Europees ding geweest, Tibet mee eens en Taiwan dat is nu eenmaal een opstandige provincie in de ogen van China en als je die geschiedenis kent dan snap je dat ook.quote:Op zondag 17 mei 2026 22:57 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Spullen verkopen aan de hele wereld, landen (waaronder half Afrika) leegroven, het veroveren van Tibet en het willen inlijven van Taiwan.
Dat andere grootmachten nog meer met expansie bezig zijn/waren, betekent niet dat China enorm terughoudend en intern gericht is.
China is een grote vriend van Afrikaanse leiders als ze onder ede beloven dat Taiwan bij China hoort ,dan komt China wat infrastructuur aanleggen als bruggen en wegenquote:Op zondag 17 mei 2026 22:57 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Spullen verkopen aan de hele wereld, landen (waaronder half Afrika) leegroven, het veroveren van Tibet en het willen inlijven van Taiwan.
Dat andere grootmachten nog meer met expansie bezig zijn/waren, betekent niet dat China enorm terughoudend en intern gericht is.
Dat is een Europees ding geweest, en tegenwoordig doen de Chinezen dat in een nog hogere versnelling.quote:Op zondag 17 mei 2026 23:00 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ten opzichte van. En spullen verkopen wil iedereen, dat leegroven van Afrika is echt meer een Europees ding geweest,
De geschiedenis kan niet als argument gebruikt worden om Taiwan in te willen lijven. Hadden de communisten de burgeroorlog maar duidelijker moeten winnen.quote:Tibet mee eens en Taiwan dat is nu eenmaal een opstandige provincie in de ogen van China en als je die geschiedenis kent dan snap je dat ook.
Nee, dat is alleen omdat jij een vreemd kader schept waarin je wijst naar de VS en Europa.quote:Dus ja, China is heel terughoudend en voorzichtig.
Poh, daar zal Poetin allemaal heul niet blij mee zijn. En die heeft zijn prachtstad Moskou hoog zitten, dus deze strijd zal lang nog niet gestreden zijn.quote:Op zondag 17 mei 2026 23:12 schreef michaelmoore het volgende:
Ruslan is ook zo groot , daar kun je van alles kapotmaken
https://www.telegraaf.nl/(...)offen/151877174.html
Het doel was natuurlijk niet de Donbas maar een snelle overname van Kiev en de omverwerping van het Oekraïense leiderschap om een pro-Russisch puppet regime te installeren. Dat trucje heeft Rusland / de Sovjet Unie al vaker uitgehaald alleen faalde het dit keer hopeloos. Daarom heeft de Kremlin propaganda je nu wijsgemaakt dat de driedaagse speciale operatie alleen gaat over het bevrijden van Russische bevolking in de Donbas.quote:Op zondag 17 mei 2026 21:45 schreef LXIV het volgende:
[..]
Voor Rusland is eigenlijk enkel de Krim van strategisch essentieel belang. Snap ook wel dat ze niet willen dat die in NAVO/EU handel valt. Maar de Donbas? Een stukje meer of minder daar? Rusland heeft meer grondstoffen dan ze ontginnen kunnen. En wat bevolking betreft, na de oorlog is het natuurlijk voor de pro-Russische Oekrainers mogelijk (en zelfs gewenst denk ik) om naar Rusland te emigreren.
Dus om daar nu je halve mannelijke bevolking voor op te offeren...
Oekraïne is mega corrupt. Zelfs menig Afrikaans land doet het beter in de corruptie-index.quote:Op zondag 17 mei 2026 16:45 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Dat zou betekenen dat ook de allerrijksten die plicht moeten vervullen. Zoals je leest is dat niet zo en kopen zij zichzelf veelal uit.
Dit inderdaad.quote:Op zondag 17 mei 2026 18:28 schreef Cruzinats het volgende:
[..]
Voor zover ik weet zijn alle politieke partijen die in de Tweede Kamer zitten pro-dienstplicht. Ooit was GroenLinks pacifistisch, de PSP is nota bene opgegaan in GroenLinks. Thans zijn zij een van de meest oorlogszuchtige partijen. De Communisten zijn voorstander van vrede, maar behalve hier en daar lokaal, doen ze al jaren niet meer in de landelijke verkiezingen.quote:Op zondag 17 mei 2026 19:39 schreef Kickinalfa het volgende:
Slavernij anno 2026.
Dit dus.quote:Op zondag 17 mei 2026 21:16 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
De Sovjet-Unie keert terug kameraad Mickey.quote:Op zondag 17 mei 2026 21:31 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Je vergeet 1 dingetje, als de Dollar al instoort is dat de laatste munt die valt, maar goed in Rusland zal ze dat een zorg zijn, die schijten toch altijd op hun volk vandaar dat ze al 150 jaar arm zijn.quote:Op maandag 18 mei 2026 02:21 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
De Sovjet-Unie keert terug kameraad Mickey.
Bekijk deze YouTube-video
Met hulp van China. Met wonderlijke hulp van Iran.
Trump zijn hand overspeeld in Iran. De dollar gaat keihard vallen. Het rijk van het kwaad, de VS (en VK) zal ineenstorten. Heel spoedig. Dit zijn de laatste stuiptrekkingen van een kwaadaardig gezwel, een misdadig, nihilistisch en moorddadig regime waardoor het kapitalisme zo hard om zich heen slaat.
De VS zal niet van buitenaf ineenstorten, maar zal imploderen. Van binnenuit.
En de USSR zal in al haar glorie herrijzen.
![]()
![]()
![]()
![]()
Met Rusland komt het wel goed.quote:Op maandag 18 mei 2026 02:22 schreef raptorix het volgende:
[..]
Je vergeet 1 dingetje, als de Dollar al instoort is dat de laatste munt die valt, maar goed in Rusland zal ze dat een zorg zijn, die schijten toch altijd op hun volk vandaar dat ze al 150 jaar arm zijn.
Nou aan mij zou je niet veel hebben hoor. Dertiger en 8 maanden zwanger. 3e kind in 5 jaar. Echt de conditie van een militair heb ik joh.quote:Op zondag 17 mei 2026 16:50 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Groot gelijk. Voor een land waar 'gelijkheid' tussen man en vrouw maar één kant op werkt zou ik ook niet vechten.
Dienstplicht voor iedereen, of helemaal niet. Andere opties zijn onacceptabel.
Het al oude adigum: Morgen gratis bier in onze kroeg.quote:Op maandag 18 mei 2026 02:33 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
Met Rusland komt het wel goed.![]()
Of het ook goed komt met het westen, betwijfel ik. Het westen wedt op een dood paard. (De VS).
Lees je eigen post nog even terug.quote:Op maandag 18 mei 2026 02:41 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
Zonder de steun van de Eu zou Oekraïne nooit tegen Rusland hebben gevochten. De Eu heeft Oekraïne in de steek gelaten. De VS is het enige land dat Oekraïne in leven houdt, zonder de VS is het binnen no time afgelopen met Oekraïne.
Daar heb ik het toch helemaal niet over!quote:Op maandag 18 mei 2026 00:01 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Het doel was natuurlijk niet de Donbas maar een snelle overname van Kiev en de omverwerping van het Oekraïense leiderschap om een pro-Russisch puppet regime te installeren. Dat trucje heeft Rusland / de Sovjet Unie al vaker uitgehaald alleen faalde het dit keer hopeloos. Daarom heeft de Kremlin propaganda je nu wijsgemaakt dat de driedaagse speciale operatie alleen gaat over het bevrijden van Russische bevolking in de Donbas.
De Russen sturen (nog) geen dipli's naar het front. Alles wat in Oekraine vecht is vrijwilliger.quote:Op zondag 17 mei 2026 16:25 schreef SebbeSwensje het volgende:
Lekker Kremlinpraatpuntjes oplepelenquote:Op maandag 18 mei 2026 00:25 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
Oekraïne is mega corrupt. Zelfs menig Afrikaans land doet het beter in de corruptie-index.
Iedere ambtenaar daar is omkoopbaar.
Bizar dat we dit land steunen. Er is geen democratie. Geen verkiezingen. Standbeelden van Vladimir Lenin, de man die het opnam voor de arbeidersklasse, zijn vervangen door nazi-meneer die met de Duitse SS meevocht Stefan Bandera.
Diverse politieke partijen zijn verboden. Geen vakbond. Geen werknemersrechten. Geen vrijheid van meningsuiting. Miljarden uit EU lidstaten, waaronder Nederland, verdwijnen in zakken van corrupte politici.
En er zal ook best wel iets beter kunnen in Rusland, maar dat land steunen we niet. Sterker nog als je verkondigt en publique dat je Rusland best een mooi land vindt word je gecancelled en in minder gunstige gevallen fysiek aangevallen door Oekraïense nazi's, terwijl agenten wegkijken. Mensen van Russische komaf worden bedreigd en aangevallen door Oekraïense nazi's, ook in Nederland. Heb ik daar concrete voorbeelden van? Ja die heb ik. Doet de politie daar iets aan? Nope. Totaal niet.
nou met poetin komt niet goed meerquote:Op maandag 18 mei 2026 02:33 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
Met Rusland komt het wel goed.![]()
Of het ook goed komt met het westen, betwijfel ik. Het westen wedt op een dood paard. (De VS).
Dat klopt, maar wie is Putin om te bepalen dat een land dat niet bij Rusland wil horen, namelijk Oekraïne, ingelijfd moet worden? Hij maakt inmiddels dezelfde dreigementen richting Armenië, omdat dit land zich ook op Europa wil richten. Het is gewoon het standaard ouderwetse 'de grote pest de kleine' verhaal. Oekraïne vroeg om hulp, wij gaven en geven deze hulp, aangezien Rusland gewoon een agressief imperialistisch pauperland is. Dat is het ook altijd al geweest.quote:Op zondag 17 mei 2026 21:31 schreef Mikeytt het volgende:
quote:Op maandag 18 mei 2026 00:25 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
En er zal ook best wel iets beter kunnen in Rusland,
Zelenskipijper gespot.quote:Op maandag 18 mei 2026 09:00 schreef JeMoeder het volgende:
Het is al langer duidelijk dat zeer rechtse partijen in Nederland Putinpijpers zijn, RE: FvD en PVV.
Zelenski boeit mij niet, wel mijn Oekraïnse vrienden, en de ervaringen die mijn vrouw en haar familie met Rusland als overheerser hebben gehad in haar land.quote:
Dat zou in Nederland ook zo zijn helaas. Denk maar niet dat de elite haar kinderen naar het front gaan sturen, dat mag Jan Modaal doen, en volksbuurters.quote:Op zondag 17 mei 2026 16:46 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Het is triest dat dit anno 2026 nog steeds gebeurt.
De elite/rijken gebruiken de armen als kanonnenvoer terwijl ze zelf de dans ontspringen en zich veilig wanen.
100 jaar terug in Rusland was er heel even een afrekening voor dit soort fratsen.
De Russen hebben al dienstplichtigen naar het front gestuurd.quote:Op maandag 18 mei 2026 08:15 schreef AchJa het volgende:
[..]
De Russen sturen (nog) geen dipli's naar het front. Alles wat in Okekraie vecht is vrijwilliger.
Bovendien gaat het ook niet zo netjes wat betreft het tekenen van contracten.quote:Eerder werd nog wel bericht dat er Russische dienstplichtigen - dus geen professionele militairen - zijn omgekomen bij gevechten in de Russische grensregio's waar Oekraïne tegenaanvallen uitvoerde. Daarnaast zouden er in de eerste maanden van de oorlog ook Russische dienstplichtigen hebben gevochten binnen de landsgrenzen van Oekraïne.
https://www.nu.nl/spannin(...)n-sinds-2011-op.html
Die boeien mij weer niet.quote:Op maandag 18 mei 2026 09:11 schreef JeMoeder het volgende:
wel mijn Oekraïnse vrienden, en de ervaringen die mijn vrouw en haar familie met Rusland als overheerser hebben gehad in haar land.
find jij Sjerrie een leuke jongen?quote:Op maandag 18 mei 2026 09:14 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Die boeien mij weer niet.
Ik sta overigens achter geen van beide kanten. Maar ik blijf gewoon FvD stemmen. En daar verander jij helemaal niets aan
er is helemaal niks eigen volk eerst aan die poetinpijpers.quote:Op maandag 18 mei 2026 09:00 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Dat klopt, maar wie is Putin om te bepalen dat een land dat niet bij Rusland wil horen, namelijk Oekraïne, ingelijfd moet worden? Hij maakt inmiddels dezelfde dreigementen richting Armenië, omdat dit land zich ook op Europa wil richten. Het is gewoon het standaard ouderwetse 'de grote pest de kleine' verhaal. Oekraïne vroeg om hulp, wij gaven en geven deze hulp, aangezien Rusland gewoon een agressief imperialistisch pauperland is. Dat is het ook altijd al geweest.
En zonder onze steun? Dan was Oekraïne meer terrein kwijtgeraakt, maar aangezien Oekraïners zeer inventief zijn gebleken had de oorlog nu ook zeker nog voortgeduurd. Het is typisch victim blaming en extreem rechts 'EIGEN VOK EERST, EIGEN GELD VOOR ONS EIGEN JWZ!@#@#(R' gezwets om te zeggen dan wij de oorlog daar verlengen. Het is al langer duidelijk dat zeer rechtse partijen in Nederland Putinpijpers zijn, RE: FvD en PVV.
Welke docu?quote:Op zondag 17 mei 2026 17:55 schreef Lospedrosa het volgende:
Mijn theorie, nadat ik die docu keek van die leraar uit Rusland, is dat beide partijen oorlog voeren uit verveling en uitzichtloosheid.
Oorlog is ook een stukje avontuur, je krijgt coole equipement, voertuigen, wapens. Best wat geld (als je arm bent) en tijdens de rustdagen wordt je getrakteerd met hoertjes en drugs.
Veel figuren komen uit totaal kansarme regio’s en vinden dat oorlog voeren gewoon mooi.
Oekraïne voert oorlog uit lijfsbehoud. In essentie is het heel simpel:quote:Op zondag 17 mei 2026 17:55 schreef Lospedrosa het volgende:
Mijn theorie, nadat ik die docu keek van die leraar uit Rusland, is dat beide partijen oorlog voeren uit verveling en uitzichtloosheid
is dit uw laatste antwoord?quote:Op maandag 18 mei 2026 09:49 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Oekraïne voert oorlog uit lijfsbehoud. In essentie is het heel simpel:
Als Rusland stopt met vechten is er geen oorlog meer. Als Oekraïne stopt met vechten dan is er geen Oekraïne meer.
Rusland wordt net als Noord Korea, met dat verschil dat mensen uit Rusland weg kunnen gaanquote:Op maandag 18 mei 2026 09:24 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
https://www.npodoc.nl/artikelen/mr-nobody-tegen-poetin
Wat doet Rusland dat land aan, bedoel je.quote:Op maandag 18 mei 2026 10:32 schreef phpmystyle het volgende:
Wat doen wij dat land aan..
We laten ze vechten voor "onze" waarden, Queer LGBTHIQ+, verplicht liberaal denken, gezin is fout en atomisch leven goed.
Maandagochtend, dus de roebels zijn weer binnen...quote:Op maandag 18 mei 2026 10:51 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Wat doet Rusland dat land aan, bedoel je.
Doe iedereen, jezelf incluis, een plezier en laat dat alsjeblieft over aan mensen die er wat beter in zijn.quote:
Wat vindt je van het feit dat rusland een aanzienlijk deel van van Rusland militaire budget naar westerse propaganda gaat.quote:Op maandag 18 mei 2026 10:58 schreef RockToTheBeat het volgende:
[..]
Ik denk dat je de angst voor het grote boze Rusland gebruikt om verder oorlog te hitsen.
redelijk dom, ik kan goed genoeg voor mezelf denkenquote:Op maandag 18 mei 2026 11:01 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Wat vindt je van het feit dat rusland een aanzienlijk deel van van Rusland militaire budget naar westerse propaganda gaat.
Waar haal je het uit dat Rusland heel Oekraïne wil veroveren? Waarom loop je deze onzin te verkondigen?quote:Op maandag 18 mei 2026 11:00 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Doe iedereen, jezelf incluis, een plezier en laat dat alsjeblieft over aan mensen die er wat beter in zijn.
Ik heb jou tot op heden geen inhoudelijk weerwoord zien formuleren op mijn stelling, dus als iemand die - naar eigen zeggen - 'goed genoeg voor zichzelf kan denken' verwacht ik dat je nu ook in staat bent om daar je eigen conclusies aan te verbinden. Over pareltjes gesprokenquote:
Maar waar haal je vandaan dat Rusland niet heel Oekraïne wil veroveren?quote:Op maandag 18 mei 2026 11:13 schreef RockToTheBeat het volgende:
[..]
Waar haal je het uit dat Rusland heel Oekraïne wil veroveren? Waarom loop je deze onzin te verkondigen?
Als jij gelooft dat Rusland Oekraïne wil inlijven dan zijn we uitgepraat ja. Loop heen me je nonsens.quote:Op maandag 18 mei 2026 11:15 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ik heb jou tot op heden geen inhoudelijk weerwoord zien formuleren op mijn stelling, dus als iemand die - naar eigen zeggen - 'goed genoeg voor zichzelf kan denken' verwacht ik dat je nu ook in staat bent om daar je eigen conclusies aan te verbinden. Over pareltjes gesproken.
https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Kyiv_(2022)quote:Op maandag 18 mei 2026 11:13 schreef RockToTheBeat het volgende:
[..]
Waar haal je het uit dat Rusland heel Oekraïne wil veroveren? Waarom loop je deze onzin te verkondigen?
Waarom zou Putain dat niet willen?quote:Op maandag 18 mei 2026 11:17 schreef RockToTheBeat het volgende:
[..]
Als jij gelooft dat Rusland Oekraïne wil inlijven dan zijn we uitgepraat ja. Loop heen me je nonsens.
ja voor een ander pro russisch regime, niks met inlijven te maken, je praat nonsensquote:Op maandag 18 mei 2026 11:17 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Kyiv_(2022)
Gelul.quote:Op maandag 18 mei 2026 11:18 schreef RockToTheBeat het volgende:
[..]
ja voor een ander pro russisch regime, niks met inlijven te maken, je praat nonsens
Iedereen en z'n overleden grootmoeder weet dat als Rusland heel Oekraïne zou kunnen veroveren dat ze het zouden doen. Dat ze het niet kunnen betekent niet dat Poetin het niet wil.quote:Op maandag 18 mei 2026 11:26 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Gelul.
In eerste instantie was het doel om Hostomel Airport, bij Kiev, in handen te krijgen, om zo een nonstop luchtbrug op te zetten om enorme aantallen manschappen en materieel bij Kiev in de buurt te krijgen, met de bedoeling om zo de hoofdstad in handen te krijgen en de regering af te zetten, en daarmee in facto heel Oekraïne in handen te hebben.
Je weet wel, de Driedaagse Speciale Militaire Operatie.
Dat dat net ietsjes anders liep, doet niks af aan het feit dat dat het hoofddoel was.
Maar misschien ook niet. Ga je nog antwoord geven op de vraag?quote:Op maandag 18 mei 2026 11:32 schreef RockToTheBeat het volgende:
[..]
mss reflecteer je jouw drang voor controle wel op hem
Dan zijn ze opeens niet meer zo kritisch, en blaten ze elkaar, als schapen, na.quote:Op maandag 18 mei 2026 11:32 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Iedereen en z'n overleden grootmoeder weet dat als Rusland heel Oekraïne zou kunnen veroveren dat ze het zouden doen. Dat ze het niet kunnen betekent niet dat Poetin het niet wil.
Hilarisch hoe 'zelfstandig kritische denkers' kritiekloos alle Kremlinpraatpuntjes na-papegaaien.
Het zijn geen zelfstandige denkers.quote:Op maandag 18 mei 2026 11:32 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Iedereen en z'n overleden grootmoeder weet dat als Rusland heel Oekraïne zou kunnen veroveren dat ze het zouden doen. Dat ze het niet kunnen betekent niet dat Poetin het niet wil.
Hilarisch hoe 'zelfstandig kritische denkers' kritiekloos alle Kremlinpraatpuntjes na-papegaaien.
Zo noemen ze zichzelf he, zelfstandig nadenkend en kritische vragen stellend.quote:Op maandag 18 mei 2026 12:12 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Het zijn geen zelfstandige denkers.
Want stel: Donbas is helemaal veroverd, dan stopt Oekraine ineens met terugvechten, dan gaan alle Oekrainse soldaten ineens naar huis, stopt de hele defensie productie in beide landen....
Alleen voorgeprogrammeerde algoritmes denken zo rigide.
Lazrov begon laatst nog weer of die lockdowns binnen de EU.quote:Op maandag 18 mei 2026 12:33 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Zo noemen ze zichzelf he, zelfstandig nadenkend en kritische vragen stellend.
Dateert nog uit het corona tijdperk.
Al die wappies van weleer zijn tegenwoordig vrijwel allemaal van het Kremlin narratief, en groot fan van Putin, Trump, Baudet (tegenwoordig mevrouw Vos).
http://en.kremlin.ru/events/president/news/66181quote:Op maandag 18 mei 2026 11:13 schreef RockToTheBeat het volgende:
[..]
Dat klopt, maar je mag vrijwillig wel tussen aanhalingstekens zetten. Op papier klopt het wel.quote:Op maandag 18 mei 2026 08:15 schreef AchJa het volgende:
[..]
De Russen sturen (nog) geen dipli's naar het front. Alles wat in Okekraie vecht is vrijwilliger.
Hoeft ook niet militair te gaan. Je installeert een rompregime en je russificeert de boel. De bedoeling was bijvoorbeeld dat de roebel de munt van Oekraïne zou gaan worden.quote:Op maandag 18 mei 2026 11:32 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Op papier zijn die gebieden geannexeerd en officieel Russisch grondgebied. Daar mogen en worden de dienstplichtigen ook ingezet voor logistiek etc. Ze staan nog niet aan het front maar zijn wel degelijk aanwezig in wat wij Oekraïne zouden noemen. Maar op papier klopt het allemaal.quote:Op maandag 18 mei 2026 15:18 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat klopt, maar je mag vrijwillig wel tussen aanhalingstekens zetten. Op papier klopt het wel.
Op "vrijwillige" (tussen aanhalingstekens ja) basis. Hoe vrijwillig dat is is een tweede. Feit is wel dat het Russische leger nog steeds groeiende is.quote:Op maandag 18 mei 2026 09:14 schreef luxerobots het volgende:
[..]
De Russen hebben al dienstplichtigen naar het front gestuurd.
Bovendien gaat het ook niet zo netjes wat betreft het tekenen van contracten.
Komt hier ooit nog een tegen reactie op?????quote:Op maandag 18 mei 2026 15:11 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
http://en.kremlin.ru/events/president/news/66181
Veel lees plezier. Artikel is in 2021 geschreven door Poetin zelf en vormt de ideologische basis voor de oorlog in Oekraïne.
De samenvatting is:
Oekraïne bestaat niet, het heeft historisch nooit onafhankelijk bestaan. Oekraïners, Wit-Russen en Rusland zijn 1 volk. Het huidige grondgebied is gestolen van Rusland. 'Oekraïne' kan alleen bestaan binnen een eenheid met Rusland.
Een boodschap die sindsdien nog vele malen is herhaalt.
Feb 2023
https://www.france24.com/(...)storical-lands-putin
De Russen vechten om hun historische land weer terug te krijgen.
Mei 2023:
https://www.businessinsid(...)aying-ukraine-2023-5
Oekraïne bestaat niet, ondanks dat het op de kaart staat 400 jaar terug.![]()
Juni 2025:
https://www.atlanticcounc(...)now-on-full-display/
Rusland en Oekraïners zijn 1 volk, in die zin is geheel Oekraïne van ons.
mannetjes die weglopen van het leger zelfs in nederland krijg je de doodstraf er op dus neequote:Op maandag 18 mei 2026 11:24 schreef Idisrom het volgende:
Een ding is wel duidelijk. De Oekraïners die naar hier toe zijn gevlucht, zijn echte vluchtelingen. Nar eigen zeggen worden 92% van de Russen gedood door drones. Dan zal het andersom ook wel zo zijn. Ik kan in Europa geen enkele misdaad bedenken die zwaarder bestraft wordt dan met het zenden naar her dronesfront.
FVD waarschuwde hier al tijdig voor. Do not poke the Russian bear. Maar normies wilden zoals gebruikelijk niet luisteren naar rede. En zie hier. Dit is de shit die jullie wilden hebben.quote:Op zondag 17 mei 2026 16:38 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Oekraïne wil blijven bestaan, Rusland wil alleen maar een klein stukje groter worden. Wanhopige tijden vragen om wanhopige maatregelen, maar wie kun je hier wanhopig noemen?
Fckng normies het wordt tijd voor Franse nukes.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 05:05 schreef Spring_Sale het volgende:
[..]
FVD waarschuwde hier al tijdig voor. Do not poke the Russian bear. Maar normies wilden zoals gebruikelijk niet luisteren naar rede. En zie hier. Dit is de shit die jullie wilden hebben.
Duitsland is een godenland, maar ze weigeren nukes te maken. Nederland heeft ook nukes nodig.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 05:45 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Fckng normies het wordt tijd voor Franse nukes.
Ik vond de toespraak van Gideon vorig jaar op het Malieveld geweldig. Tegen de NAVO en hij snapt geopolitiek als geen ander. Gideon kreeg dan ook - terecht - een daverend applaus.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 05:05 schreef Spring_Sale het volgende:
[..]
FVD waarschuwde hier al tijdig voor. Do not poke the Russian bear. Maar normies wilden zoals gebruikelijk niet luisteren naar rede. En zie hier. Dit is de shit die jullie wilden hebben.
Duitsland kan een Godenland worden in potentie. Wanneer Duitsland nauw gaat samenwerken met Rusland, China, Turkije, Iran. Vooral Rusland. Rusland heeft goedkoop gas. Helaas hebben onze 'vrienden' *kuch* uit de VS/Oekraine onze pijpleiding opgeblazen en importeert Duitsland nu peperduur en milieuonvriendelijk (schalie)gas uit de VS.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 06:54 schreef Hetekip het volgende:
[..]
Duitsland is een godenland, maar ze weigeren nukes te maken. Nederland heeft ook nukes nodig.
Ook hebben we een paar onderzeeërs nodig die zijn uitgerust met nukes.
Je hebt niet alleen nukes nodig, maar ook minimaal twee of drie manieren waarop je ze kan afvuren.
Dus vanuit onderzeeër, vanuit missile silo en vanuit vliegtuig.
We hebben nukes nodig. Laat de hele wereld dan maar branden. Ik drink me wel dood in een coma.
Maar denk dat Xi Jinping een wereldmacht wil worden, en als nukes komen kan hij dat niet. Dus ben benieuwd wat hij dan doet met vriend Poetin.
het zal in ruzzia niet anders zijn, oorlog is nooit leukquote:Op zondag 17 mei 2026 16:21 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Je praat zelf kritiekloos de overheidsargumenten na dat Rusleen gevaar zou vormen. Maar je verwijt ons dat wij kritiekloos zijn. Ok.quote:Op maandag 18 mei 2026 11:32 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Over welke argumenten heb je het, en wat klopt er niet aan?quote:Op woensdag 20 mei 2026 12:40 schreef Spring_Sale het volgende:
[..]
Je praat zelf kritiekloos de overheidsargumenten na dat Rusleen gevaar zou vormen. Maar je verwijt ons dat wij kritiekloos zijn. Ok.
Ga je serieus dat spelletje weer lopen spelen.quote:Op woensdag 20 mei 2026 12:57 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Over welke argumenten heb je het, en wat klopt er niet aan?
Jezelf achter rookgordijnen verstoppen in plaats van het concreet ergens over te hebben omdat je blijkbaar inhoudelijk tekortschiet, en dan de ander verwijten spelletjes te spelen:quote:Op woensdag 20 mei 2026 13:01 schreef Spring_Sale het volgende:
[..]
Ga je serieus dat spelletje weer lopen spelen.
Rusland leverde jarenlang op een vreedzame wijze goedkope energie aan Europa. Totdat de Navo het nodig vond om Rustand te agiteren. Met als waarschijnlijke einddoel de zoveelste regimechange in een soevereine land. Maar jij blijft Rusland als de enige gevaar zien. Waarom eigenlijk. Omdat de overheid jou vertelt wat jij moet denken. En je niet bij machte bent om een eigen mening te vormen.quote:Op woensdag 20 mei 2026 13:05 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Jezelf achter rookgordijnen verstoppen in plaats van het concreet ergens over te hebben omdat je blijkbaar inhoudelijk tekortschiet, en dan de ander verwijten spelletjes te spelen:
Dat is een "interessante" manier om het inzetten van de Europese afhankelijkheid van Russisch gas als geopolitiek wapen te framen.quote:Op woensdag 20 mei 2026 13:23 schreef Spring_Sale het volgende:
[..]
Rusland leverde jarenlang op een vreedzame wijze goedkope energie aan Europa.
Prachtig staaltje hersengymnastiek hoorquote:Totdat de Navo het nodig vond om Rustand te agiteren. Met als waarschijnlijke einddoel de zoveelste regimechange in een soevereine land. Maar jij blijft Rusland als de enige gevaar zien. Waarom eigenlijk. Omdat de overheid jou vertelt wat jij moet denken. En je niet bij machte bent om een eigen mening te vormen.
Heb je het stuk zelf wel gelezen? Misschien kan je even de relevante passages citeren waaruit blijkt dat Oekraïne door de CIA bestuurd wordt (quote:Op woensdag 20 mei 2026 17:03 schreef Spring_Sale het volgende:
@:Isdatzo
Oekraine wordt al sinds 2014 beinvloed en bestuurd door de CIA in Kyiv. Soevereiniteit? waar heb je het over?
https://www.nytimes.com/2(...)ence-russia-war.html
Waarom stuurt de moderatie deze idioot niet naar BNW?quote:Op woensdag 20 mei 2026 17:03 schreef Spring_Sale het volgende:
Oekraine wordt al sinds 2014 beinvloed en bestuurd door de CIA in Kyiv. Soevereiniteit? waar heb je het over?
https://web.archive.org/w(...)ence-russia-war.html
(NYTimes link aangepast: archive.org link want paywall)
Ach man, neem een enkeltje Vladivostok en blijf daar.quote:Op woensdag 20 mei 2026 00:55 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
Ik vond de toespraak van Gideon vorig jaar op het Malieveld geweldig. Tegen de NAVO en hij snapt geopolitiek als geen ander. Gideon kreeg dan ook - terecht - een daverend applaus.
Wat ik gewoon echt jammer vind is dat linkse partijen het geheel af laten weten in deze discussie. Er is binnen de vredesbeweging veel discussie of je FvD moet laten spreken. Of moet je als vredesactivist je laten interviewen door een omroep als Ongehoord Nederland. Ik heb daar geen goed antwoord op. Nog altijd niet.
Mensen vluchten naar FvD, omdat links totaal niet meer links is maar een spreekbuis van Washington en het Amerikaans militair complex. De gewone arbeider heeft ook niets meer van links te verwachten. Van wie dan wel? Ik zou het niet weten. Van de Communistische Partij, maar zij doen nooit mee met de Tweede Kamerverkiezingen.
Mensen die kritiek hebben op Gideon dat Gideon kwam spreken vorig jaar, zouden wellicht zich beter af kunnen vragen: waar was links al die tijd? Wanneer komt links weer met een pakkend en echt links verhaal? Sinds 2020 tijdens het nep-c0vid virus-dictatuur is links de weg kwijt in Nederland en het is helaas nooit meer goed gekomen.
Dit dus.quote:Op woensdag 20 mei 2026 13:23 schreef Spring_Sale het volgende:
[..]
Rusland leverde jarenlang op een vreedzame wijze goedkope energie aan Europa. Totdat de Navo het nodig vond om Rustand te agiteren. Met als waarschijnlijke einddoel de zoveelste regimechange in een soevereine land. Maar jij blijft Rusland als de enige gevaar zien. Waarom eigenlijk. Omdat de overheid jou vertelt wat jij moet denken. En je niet bij machte bent om een eigen mening te vormen.
Dit dus.quote:Op woensdag 20 mei 2026 17:03 schreef Spring_Sale het volgende:
Oekraine wordt al sinds 2014 beinvloedt en bestuurd door de CIA in Kyiv. Soevereiniteit? waar heb je het over?
https://web.archive.org/w(...)ence-russia-war.html
(NYTimes link aangepast: archive.org link want paywall)
Wat een walgelijk excuus voor een mens ben jij zeg ga je schamen.quote:Op donderdag 21 mei 2026 00:59 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
Dit dus.
Mensen hebben volgens mij massaal kunnen zien hoe betrouwbaar *kuch* de NOS en RTL, NRC, Parool, Volkskrant enzovoorts waren tijdens de c0vid-hoax.
Maar nu zijn diezelfde media blijkbaar ineens wel betrouwbaar?![]()
![]()
Dezelfde mensen die destijds met 36 mondkapjes op liepen en heel hysterisch deurknoppen aan het ontsmetten waren en elkaar 'een boks' gaven omdat ze geen handen durfden te schudden, zitten nu te bibberen omdat het Kremlin morgen met een stel Sovjet-tanks in Harlingen staat.
Owja want die afrekening bleef ook beperkt tot de rijken idd.quote:Op zondag 17 mei 2026 16:46 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Het is triest dat dit anno 2026 nog steeds gebeurt.
De elite/rijken gebruiken de armen als kanonnenvoer terwijl ze zelf de dans ontspringen en zich veilig wanen.
100 jaar terug in Rusland was er heel even een afrekening voor dit soort fratsen.
quote:Op donderdag 21 mei 2026 01:04 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
Dit dus.
Ik ben zeker voor soevereiniteit voor Oekraine.
Dit betekent dus dat de CIA daar weg moet. Dan is Oekraine weer soeverein.
Geen Amerikaanse, geen EU invloeden in Oekraine.
Rusland verdedigt de soevereiniteit van Oekraine, dat kan de VS en haar slaafje de EU niet hebben en dus moet Rusland blijkbaar kapot. Rusland is diegene die verdedigt. EU/VS is diegene die aanvalt.
Je kunt Ab Gietelink beluisteren of Marie Therese ter Haar of in edities van de Andere Krant of Gezond Verstand dit lezen.
Kijk eens dom.quote:Op donderdag 21 mei 2026 01:04 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
Rusland verdedigt de soevereiniteit van Oekraine
dan moet ruzzia weer terug naar ruzzia gaanquote:Op donderdag 21 mei 2026 01:04 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
Dit dus.
Types als jij horen in interneringskampen te worden opgesloten.quote:Op donderdag 21 mei 2026 01:04 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
Dit dus.
Dit betekent dus dat de CIA daar weg moet. Dan is Oekraine weer soeverein.
Geen Amerikaanse, geen EU invloeden in Oekraine.
Rusland verdedigt de soevereiniteit van Oekraine, dat kan de VS en haar slaafje de EU niet hebben en dus moet Rusland blijkbaar kapot. Rusland is diegene die verdedigt. EU/VS is diegene die aanvalt.
Je kunt Ab Gietelink beluisteren of Marie Therese ter Haar of in edities van de Andere Krant of Gezond Verstand dit lezen.
Jij bent echt kwaadaardig en immoreel voor het verkondigen van dit soort wanstaltige leugens.quote:Op donderdag 21 mei 2026 01:04 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
Rusland verdedigt de soevereiniteit van Oekraine
Dat doet Oekraïne zelf wel , wees niet bangquote:Op donderdag 21 mei 2026 01:04 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
Rusland verdedigt de soevereiniteit van Oekraine,
Wonderbaarlijk dat zo iemand op de uiterste linkerflank van het politieke spectrum het zo voor Rusland opneemt. Het huidige Rusland is verre van socialistisch, en gaat dat ook niet meer worden. Het is nota bene een land vol oligarchen! Je weet wel, die extreem ongelijke welvaartsverdeling waar de oorspronkelijke socialisten van de 19e en vroege 20e eeuw zo fel tegen ageerden...quote:Op donderdag 21 mei 2026 01:59 schreef Hathor het volgende:
[..]
Wat een walgelijk excuus voor een mens ben jij zeg ga je schamen.
??????quote:Op donderdag 21 mei 2026 01:04 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
Rusland is diegene die verdedigt.
Ruzzia is nog rechtser dan de ultra rechtse flank van de USA,quote:Op vrijdag 22 mei 2026 13:20 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Wonderbaarlijk dat zo iemand op de uiterste linkerflank van het politieke spectrum het zo voor Rusland opneemt. Het huidige Rusland is verre van socialistisch, en gaat dat ook niet meer worden. Het is nota bene een land vol oligarchen! Je weet wel, die extreem ongelijke welvaartsverdeling waar de oorspronkelijke socialisten van de 19e en vroege 20e eeuw zo fel tegen ageerden...
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |