Echt een fijn land. De rijken ontzien en de armen laten sneuvelen aan het front.quote:Oekraïens verzet tegen dienstplicht steeds gewelddadiger
Het verzet tegen de gedwongen Oekraïense dienstplicht wordt steeds gewelddadiger, schrijft Responsible Statecraft. Want ondanks alle hosannaverhalen over het groeiende Oekraïense zelfvertrouwen, immense Russische verliezen op het slagveld en een op handen zijnde overwinning voor Kyiv, bevindt het land zich in een heuse 'rekruteringscrisis'.
De Oekraïense dienstplicht is al jaren zeer controversieel met als dieptepunt video's van gemaskerde mannen die Oekraïense burgers met geweld in gereedstaande busjes sleuren en afvoeren naar een aanmeldcentrum van het leger, een praktijk die zelfs een eigen naam heeft: 'busificatie'. En legio zijn de omkoopschandalen, verhalen van deserties en jongens die naar het buitenland vluchten en gedwongen dienstplicht voor mannen met mentale of fysieke beperkingen.
Gewelddadig burgerlijk verzet
De afkeer van de gedwongen dienstplicht wordt niet alleen breed gedeeld binnen de Oekraïense samenleving, het burgerlijke verzet ertegen neemt toe en wordt almaar gewelddadiger. Zo werden vorig jaar verschillende dienstplichtambtenaren aangevallen door burgers. Twee ambtenaren vonden zelfs de dood bij het gewelddadige verzet. Dit jaar zag een verdere escalatie: eind januari doodde een man een dienstplichtambtenaar en vluchtte met een van de dienstplichtigen die hij begeleidde, de maand erop vonden ten minste twee afzonderlijke aanvallen plaats op officieren in Charkiv en in Lviv. In maart reed een groep een minibusje met daarin rekruteerders van de weg om de dienstplichtige die zij vervoerden te bevrijden.
Ook april was een slechte maand voor rekruteringsambtenaren: drie steekpartijen in vier dagen, tieners die agenten aanvallen om een aangehouden dienstplichtige te beschermen, een 48-jarige deserteur die een auto met agenten beschiet en een dienstweigeraar die twee recruiters het ziekenhuis in steekt na een identiteitscontrole.
Fractie
Volgens cijfers van de regering zijn deze incidenten slechts een fractie van de meer dan 600 aanvallen op rekruteringsfunctionarissen sinds het begin van de oorlog. Het aantal geweldsdelicten is tussen 2024 en 2025 bijna verdrievoudigd, toen er 341 werden geregistreerd. Alleen al in de eerste vier maanden van 2026 vonden minstens 117 aanvallen plaats, meer dan twintig keer zoveel als de vijf die in het hele eerste oorlogsjaar werden geregistreerd.
Vechten aan het front is onverminderd impopulair. De Oekraïense minister van Defensie maakte dit jaar bekend dat Oekraïne twee miljoen dienstweigeraars telt en dat er 200.000 gevallen van desertie waren. Waren de vrijwilligers in de eerste oorlogsmaanden van 2022 niet aan te slepen, daar is de dienstplicht nu verantwoordelijk voor 70 procent van de rekrutering.
Onrechtvaardig
Het verzet tegen de dienstplicht is begrijpelijk, het wordt door veel Oekraïense burgers immers als een inherent onrechtvaardig systeem ervaren: de meer welvarende Oekraïners kopen zich met smeergeld vrij van de dienstplicht, terwijl de commandant van de Oekraïense Nationale Garde degenen met geldproblemen aanspoort om in het leger te gaan. Een analyse van de Oekraïense slachtofferaantallen toont aan dat de overgrote meerderheid van de gesneuvelden onevenredig vaak uit kleine steden afkomstig is, waar de armoedecijfers doorgaans hoger liggen. Wat dat betreft lijkt Oekraïne op de Russische vijand die de legergelederen vooral vult met inwoners uit de armere perifere regio's waar de werkloosheid hoog is.
Hervormingen
Werd de dienstplichtige leeftijd vorig jaar al verlaagd van 27 naar 25 jaar, binnen het leger gaan er steeds meer stemmen op om de leeftijd naar 18 jaar te verlagen om het schreeuwende tekort aan manschappen te ondervangen. Tegelijkertijd maakte Kyiv op 1 mei bekend dat het deze zomer ingrijpende legerhervormingen wil doorvoeren. De Oekraiense president Zelensky beloofde niet alleen de salarissen te verhogen voor infanteriesoldaten (de minst gewilde en gevaarlijkste functie in het leger), zijn minister van Defensie Fedorov stelde soldaten 'een model voor eerlijke beloning, een nieuw contractsysteem met duidelijke dienstvoorwaarden en een transparant roulatiebeleid' in het vooruitzicht.
Onder het nieuwe regime zouden de maandsalarissen voor niet-gevechtsfuncties naar minstens 30.000 hryvnia (omgerekend 742 euro) opgetrokken moeten worden, een verhoging van een derde ten opzichte van de huidige remuneratie. Voor gevechtsfuncties zal het salaris nog verder opgetrokken worden. Volgens Zelensky zullen de speciale contracten voor de infanterie variëren van 250.000 tot 400.000 hryvnia (omgerekend een bedrag tussen de 4.858 en 7.774 euro).
De beoogde hervormingen zullen ook betrekking hebben op de tijdige aflossing van frontdienst. Het komt vaak voor dat soldaten jaren onafgebroken dienst doen aan het front, Kyiv wil nu vaste diensttermijnen alsook een gefaseerde ontslag uit dienst voor degenen die eerder zijn gemobiliseerd.
Er moet inderdaad meer druk gezet worden op Rusland om simpelweg de keuze te maken de oorlog te beëindigen.quote:Op zondag 17 mei 2026 16:21 schreef Mikeytt het volgende:
En wij vanuit het veilige Nederland meehelpen de oorlog alsmaar te verlengen.
Gelijk heeft ie. Die 'ambtenaar' wil je je dood in sturen. Terwijl ie zelf veilig ver van de frontlinies blijft.quote:eind januari doodde een man een dienstplichtambtenaar
Als elk land in Europa zich nou gewoon vrijwillig door Rusland zouden laten annexeren dan hoeft er ook geen oorlog gevoerd te worden.quote:Op zondag 17 mei 2026 16:21 schreef Mikeytt het volgende:
https://www.bnr.nl/nieuws(...)steeds-gewelddadiger
[..]
Echt een fijn land. De rijken ontzien en de armen laten sneuvelen aan het front.
En wij vanuit het veilige Nederland meehelpen de oorlog alsmaar te verlengen.Hartverscheurend.
In Rusland exact hetzelfde, maar dat verwacht je van ze. Mijn centen gaan daar dan ook niet naartoe om deze manier van oorlog voeren te supporten.quote:Op zondag 17 mei 2026 16:25 schreef SebbeSwensje het volgende:
Hoe is dit anders in Rusland dan? Ik kan me deze houding van Oekraïne beter voorstellen dan dezelfde houding maar dan van Rusland.
Oekraïne wil blijven bestaan, Rusland wil alleen maar een klein stukje groter worden. Wanhopige tijden vragen om wanhopige maatregelen, maar wie kun je hier wanhopig noemen?quote:Op zondag 17 mei 2026 16:34 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
In Rusland exact hetzelfde, maar dat verwacht je van ze. Mijn centen gaan daar dan ook niet naartoe om deze manier van oorlog voeren te supporten.
want rusland en oekraine zijn zo heel verschillend wil je zeggenquote:Op zondag 17 mei 2026 16:34 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
In Rusland exact hetzelfde, maar dat verwacht je van ze. Mijn centen gaan daar dan ook niet naartoe om deze manier van oorlog voeren te supporten.
Juist niet heel verschillend hierin. Het enige verschil is dat mijn centen naar Oekraïne gaan en ik van hen dus ook meer menselijkheid verwacht.quote:Op zondag 17 mei 2026 16:43 schreef RockToTheBeat het volgende:
[..]
want rusland en oekraine zijn zo heel verschillend wil je zeggen
Dat zou betekenen dat ook de allerrijksten die plicht moeten vervullen. Zoals je leest is dat niet zo en kopen zij zichzelf veelal uit.quote:Op zondag 17 mei 2026 16:44 schreef HowardRoark het volgende:
maar het heet natuurlijk niet voor niets dienstplicht
Oekraïne is natuurlijk geen 'Russia light'. Men probeert zich juist uit de invloedsferen van Rusland te verwijderen en aansluiting te zoeken bij het Westen.quote:
Het is triest dat dit anno 2026 nog steeds gebeurt.quote:Op zondag 17 mei 2026 16:21 schreef Mikeytt het volgende:
Echt een fijn land. De rijken ontzien en de armen laten sneuvelen aan het front.
ik zal het hen doorgevenquote:Op zondag 17 mei 2026 16:44 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Juist niet heel verschillend hierin. Het enige verschil is dat mijn centen naar Oekraïne gaan en ik van hen dus ook meer menselijkheid verwacht.
Inderdaad, plicht voor de armen. Niet de rijken.quote:Op zondag 17 mei 2026 16:44 schreef HowardRoark het volgende:
Tja, dit is natuurlijk tragisch, maar het heet natuurlijk niet voor niets dienstplicht
En alleen voor mannen. Bespottelijk gewoon.quote:Op zondag 17 mei 2026 16:47 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Inderdaad, plicht voor de armen. Niet de rijken.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik hem ook zal peren met mijn spaargeld als we in oorlog komen.quote:Op zondag 17 mei 2026 16:44 schreef HowardRoark het volgende:
Tja, dit is natuurlijk tragisch, maar het heet natuurlijk niet voor niets dienstplicht. In een tijd van oorlog zou je dat hier ook hebben. Het wekt natuurlijk verder wel de vraag op hoelang dit nog is vol te houden voor Oekraïne.
Groot gelijk. Voor een land waar 'gelijkheid' tussen man en vrouw maar één kant op werkt zou ik ook niet vechten.quote:en jongens die naar het buitenland vluchten
Same here. Ik kan bij familie in Zuid Amerika terecht.quote:Op zondag 17 mei 2026 16:50 schreef DobbyDobby het volgende:
[..]
Ik moet eerlijk zeggen dat ik hem ook zal peren met mijn spaargeld als we in oorlog komen.
Dat klopt, maar linguïstisch, cultureel, historisch, etnisch, normatief, geografisch etc zit men natuurlijk véél dichter bij Rusland dan bij ons. Misschien wordt dat bedoeld.quote:Op zondag 17 mei 2026 16:46 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Oekraïne is natuurlijk geen 'Russia light'. Men probeert zich juist uit de invloedsferen van Rusland te verwijderen en aansluiting te zoeken bij het Westen.
Een "plicht" die door de rijken is af te kopen is geen echte plicht met maatschappelijk draagvlak. Sommige levens zijn blijkbaar meer waard.quote:Op zondag 17 mei 2026 16:44 schreef HowardRoark het volgende:
Tja, dit is natuurlijk tragisch, maar het heet natuurlijk niet voor niets dienstplicht. In een tijd van oorlog zou je dat hier ook hebben. Het wekt natuurlijk verder wel de vraag op hoelang dit nog is vol te houden voor Oekraïne.
Nee toch!? Die hebben juist allemaal getekend voor het legerquote:Op zondag 17 mei 2026 16:51 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Same here. Ik kan bij familie in Zuid Amerika terecht.
Waar ik hoogstwaarschijnlijk 'onze' 'koninklijke familie' tegen het lijf zal lopen.
Geloof me, dat bedoelt deze user nietquote:Op zondag 17 mei 2026 16:52 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat klopt, maar linguïstisch, cultureel, historisch, etnisch, normatief, geografisch etc zit men natuurlijk véél dichter bij Rusland dan bij ons. Misschien wordt dat bedoeld.
Dat is een vrij algemeen fenomeen tijdens oorlogen, is het in bijv Rusland anders.quote:Op zondag 17 mei 2026 16:21 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Nederland verkeert vooral is een illusie van schijnveiligheid, maar dat is een andere discussie. Als de russen zich weer terugtrekken achter hun eigen internationaal erkende grenzen stopt die oorlog. Landjepik in de achtertuin pissed europeanen nogal off sinds met name WOII, gek hequote:En wij vanuit het veilige Nederland meehelpen de oorlog alsmaar te verlengen.Hartverscheurend.
Je gelooft toch niet werkelijk dat er ook maar één iemand uit die familie ook maar één moment ook maar enigszins in de buurt van een frontlinie zal komen?quote:Op zondag 17 mei 2026 16:52 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee toch!? Die hebben juist allemaal getekend voor het leger
Was sarcastisch bedoeld..quote:Op zondag 17 mei 2026 16:58 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Je gelooft toch niet werkelijk dat er ook maar één iemand uit die familie ook maar één moment ook maar enigszins in de buurt van een frontlinie zal komen?
Yo tambien, ben trouwens te oud om aan de strijd te gaan deelnemen.quote:Op zondag 17 mei 2026 16:51 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Same here. Ik kan bij familie in Zuid Amerika terecht.
Waar ik hoogstwaarschijnlijk 'onze' 'koninklijke familie' tegen het lijf zal lopen.
Volgens mij is het hier voor mannen en vrouwen?quote:Op zondag 17 mei 2026 16:48 schreef PurifieR het volgende:
[..]
En alleen voor mannen. Bespottelijk gewoon.
Ze moeten iets om arme sloebers te overtuigen in dienst te gaan.quote:Op zondag 17 mei 2026 16:52 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee toch!? Die hebben juist allemaal getekend voor het leger
https://wnl.tv/2025/12/19(...)nauwelijks-verwerkenquote:Jongeren melden zich massaal
Het doel is om in 2030 te groeien naar 100.000 mensen. Dat doel komt steeds dichterbij: het personeelsbestand groeide dit jaar met 20 procent naar zo’n 80.000
Hier wel. Daar niet.quote:Op zondag 17 mei 2026 17:01 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Volgens mij is het hier voor mannen en vrouwen?
quote:Op zondag 17 mei 2026 16:21 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
En wij vanuit het veilige Nederland meehelpen de oorlog alsmaar te verlengen.Hartverscheurend.
quote:Oorlog is een slachting van mensen die elkaar niet kennen, ten behoeve van mensen die elkaar kennen, maar elkaar niet afslachten.
De nederlandse koninklijke k.. komt uit Argentinië die kunnen daar echt prima terechtquote:Op zondag 17 mei 2026 17:01 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Zodra de pleuris uitbreekt zit die dikke kut binnen no-time in Canada, dat zit in haar bloed.
Ze zijn zichzelf aan het opheffen op het altaar van de Eurofiele/Russische droom. Het land is volledig leeggelopen/leeggezogen. Nog even en er wonen minder mensen dan in Nederland.quote:Op zondag 17 mei 2026 16:46 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Oekraïne is natuurlijk geen 'Russia light'. Men probeert zich juist uit de invloedsferen van Rusland te verwijderen en aansluiting te zoeken bij het Westen.
Heel pijnlijk ja, bewonderenswaardig hoe ze doorvechten, maar blijft niks van dat land over.quote:Op zondag 17 mei 2026 17:07 schreef Since2003 het volgende:
[..]
Ze zijn zichzelf aan het opheffen op het altaar van de Eurofiele/Russische droom. Het land is volledig leeggelopen/leeggezogen. Nog even en er wonen minder mensen dan in Nederland.
Onwaar is het niet hoor.quote:Op zondag 17 mei 2026 16:54 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Geloof me, dat bedoelt deze user niet
Op de gehele wereldbevolking een druppel op een gloeiende plaat, nederlandse boeren kunnen/zijn daar al aan de gangquote:Op zondag 17 mei 2026 17:07 schreef Since2003 het volgende:
[..]
Ze zijn zichzelf aan het opheffen op het altaar van de Eurofiele/Russische droom. Het land is volledig leeggelopen/leeggezogen. Nog even en er wonen minder mensen dan in Nederland.
Voor Rusland idem dito natuurlijk. Een eindeloze attritie-oorlog, precies wat iedereen met enig verstand juist probeert te voorkomen. De demografie van beide landen was al dramatisch slecht, maar nu, zowel door de gesneuvelden als door de emigratie, is het gewoon hopeloos te noemen. Wederzijdse vernietiging. Als de oorlog straks voorbij is, en Oekraine bij de NAVO en de EU is gekomen, wordt het land gewoon gevuld met Derde Wereldbewoners. Dan is Rusland praktisch ontvolkt en wordt in Oekraine Arabisch gesproken. Pyrrusoverwinning op zijn best.quote:Op zondag 17 mei 2026 17:07 schreef Since2003 het volgende:
[..]
Momenteel wint Oekraïne juist land terug.quote:Op zondag 17 mei 2026 17:08 schreef DobbyDobby het volgende:
[..]
Heel pijnlijk ja, bewonderenswaardig hoe ze doorvechten, maar blijft niks van dat land over.
Er is geen tekort aan land maar aan mensen...quote:Op zondag 17 mei 2026 17:17 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Momenteel wint Oekraïne juist land terug.
Klopt. Ze helpen zichzelf om zeep. Compleet gestoord.quote:Op zondag 17 mei 2026 17:17 schreef LXIV het volgende:
[..]
Voor Rusland idem dito natuurlijk. Een eindeloze attritie-oorlog, precies wat iedereen met enig verstand juist probeert te voorkomen. De demografie van beide landen was al dramatisch slecht, maar nu, zowel door de gesneuvelden als door de emigratie, is het gewoon hopeloos te noemen. Wederzijdse vernietiging. Als de oorlog straks voorbij is, en Oekraine bij de NAVO en de EU is gekomen, wordt het land gewoon gevuld met Derde Wereldbewoners. Dan is Rusland praktisch ontvolkt en wordt in Oekraine Arabisch gesproken. Pyrrusoverwinning op zijn best.
En dat land wordt niet meer bevolkt door Oekraïners straks.quote:Op zondag 17 mei 2026 17:17 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Momenteel wint Oekraïne juist land terug.
En omdat dat gebeurd zou Oekraine onze steun niet meer verdienen?quote:Op zondag 17 mei 2026 16:45 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Dat zou betekenen dat ook de allerrijksten die plicht moeten vervullen. Zoals je leest is dat niet zo en kopen zij zichzelf veelal uit.
Als we afgaan op Oekraïnse overheidsdocumenten dan gaat inwoners uit Bangadesh halen.quote:Op zondag 17 mei 2026 17:17 schreef LXIV het volgende:
[..]
Voor Rusland idem dito natuurlijk. Een eindeloze attritie-oorlog, precies wat iedereen met enig verstand juist probeert te voorkomen. De demografie van beide landen was al dramatisch slecht, maar nu, zowel door de gesneuvelden als door de emigratie, is het gewoon hopeloos te noemen. Wederzijdse vernietiging. Als de oorlog straks voorbij is, en Oekraine bij de NAVO en de EU is gekomen, wordt het land gewoon gevuld met Derde Wereldbewoners. Dan is Rusland praktisch ontvolkt en wordt in Oekraine Arabisch gesproken. Pyrrusoverwinning op zijn best.
Poetin heeft nog genoeg mensen die hij bereid is om op te offeren.quote:Op zondag 17 mei 2026 17:19 schreef LXIV het volgende:
[..]
Er is geen tekort aan land maar aan mensen...
Waar 2 vechten om been, gaat de 3e ermee heenquote:Op zondag 17 mei 2026 17:24 schreef DobbyDobby het volgende:
[..]
Klopt. Ze helpen zichzelf om zeep. Compleet gestoord.
Dat is toch waanzin? Waarom staat die Oekrainse soldaat dan nog aan het front? Om zijn land over te dragen aan Bengaalse mannen? Waarom zou dat beter zijn dan Russische mannen?quote:Op zondag 17 mei 2026 17:25 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Als we afgaan op Oekraïnse overheidsdocumenten dan gaat inwoners uit Bangadesh halen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |