abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220810924
quote:
De tweedehands automarkt staat op z’n kop door de gestegen brandstofkosten. Vooral de vraag naar gebruikte auto’s is flink toegenomen, zo blijkt uit cijfers van restwaardebepaler Indicata. Dat heeft ook gevolgen voor de vraagprijs van tweedehands elektrische auto’s. ‘Wij gaan uit van een stijging tot 15 procent, en dan moet de maand mei nog komen’, zegt Business Development Manager Lease Jan Jaap Koops in de Nationale Autoshow op BNR Nieuwsradio.

Sinds het begin van dit jaar is het marktaandeel van tweedehands elektrische auto's fors gestegen: van twaalf procent in de eerste maanden van het jaar naar achttien procent nu. Een stijging van 50 procent, 'terwijl de eerste maanden van het jaar eigenlijk heel slecht waren', zegt Koops. Ten opzichte van brandstof en diesel is het aandeel ev op de automarkt nog wel laag. De PHEV, de plugin-hybride, zit ergens rond de 20 procent op dit moment, de benzineauto rond de de 40 procent - maar daar is wel sprake van een daling.

Hoge piek
In de eerste maanden van het jaar werden zo'n 7 à 8.000 tweedehands elektrische auto's verkocht. 'Dat steeg in één keer naar 5.000 auto's extra', ziet Koops. 'Een hoge piek hebben we niet eerder gezien.'

Er worden niet alleen meer tweedehands ev's verkocht, maar de verkoop gaat ook sneller. 'Van zo'n 80 sta-dagen voorheen, naar 40 dagen nu,' zegt Koops. 'Ze lopen vanzelf de deur uit.' Oudere modellen gaan nog sneller weg, daarvoor geldt een gemiddelde van 20 sta-dagen. Modellen als de Renault Zoe, de Volkswagen ID3 en de Tesla Model 3 zijn vooral in trek. 'Volumeauto's, net als de modellen van bijvoorbeeld Kia.'

Tot 15 procent meer
Dat betekent ook dat de prijzen op de tweedehandsmarkt stijgen. De inkoopprijzen op veilingen lopen al op, en dat gaat de consument merken. 'In maart lagen de prijzen zo'n 5 tot 8 procent hoger dan we normaal zouden verwachten. In de maanden ervoor, en ook de afgelopen maand, zagen we dat dat echt richting 10 tot 15 procent ging. Je kunt wel raden wat er in mei gaat gebeuren: die prijzen gaan voorlopig nog niet dalen.'

De vraag is wat de prijsontwikkeling gaat zijn op de langere termijn. Die is onder meer afhankelijk van besluiten van de Europese Commissie. Die wil dat dat in 2035 90 procent van de nieuw verkochte auto's elektrisch is. Het doel was eerder 100 procent maar dat is onder druk van de auto-industrie afgezwakt. Je kunt op je klompen aanvoelen dat er nog meerdere schokbewegingen gaan komen.'
Bron: https://www.bnr.nl/nieuws(...)tot-15-procent-hoger

Niet verrassend gezien de huidige situatie.

EV's *O* *O*
pi_220810937
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 17:19 schreef CoolGuy het volgende:


EV's *O* *O*
Auto's op dinosap. *O* *O*
  zaterdag 16 mei 2026 @ 17:23:24 #3
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_220810955
Dan zullen mensen met een puike handelsgeest wel veel 2ehands EV's hebben gekocht toen de oorlog in Iran begon.
That's the drugs talking and truth be told, I like what they're saying.
pi_220811093
Ik merkte daar vorige week maar weinig van toen ik ging kijken wat mijn auto nog opbrengt bij inruil.

Nieuwprijs 141000 euro, zelf gekocht 1,5 jaar geleden toen deze 2,5 jaar oud was voor 65000. Krijg er nu na 1,5 jaar (totaal 4 jaar oud, 95000 op de teller) nog 36000 voor terug 😳
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_220811112
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 17:32 schreef boegschroef het volgende:
Ik merkte daar vorige week maar weinig van toen ik ging kijken wat mijn auto nog opbrengt bij inruil.

Nieuwprijs 141000 euro, zelf gekocht 1,5 jaar geleden toen deze 2,5 jaar oud was voor 65000. Krijg er nu na 1,5 jaar (totaal 4 jaar oud, 95000 op de teller) nog 36000 voor terug 😳
Kan me voorstellen dat iemand die kosten (!) op brandstof wil besparen niet direct in de markt is voor een auto in die prijsklasse.
pi_220811124
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 17:32 schreef boegschroef het volgende:
Ik merkte daar vorige week maar weinig van toen ik ging kijken wat mijn auto nog opbrengt bij inruil.

Nieuwprijs 141000 euro, zelf gekocht 1,5 jaar geleden toen deze 2,5 jaar oud was voor 65000. Krijg er nu na 1,5 jaar (totaal 4 jaar oud, 95000 op de teller) nog 36000 voor terug 😳
Waarom wil je er alweer vanaf na 1,5 jaar? En voor dat geld kun je een hoop tanken.
pindazakje
  zaterdag 16 mei 2026 @ 17:40:28 #7
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_220811160
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 17:32 schreef boegschroef het volgende:
Ik merkte daar vorige week maar weinig van toen ik ging kijken wat mijn auto nog opbrengt bij inruil.

Nieuwprijs 141000 euro, zelf gekocht 1,5 jaar geleden toen deze 2,5 jaar oud was voor 65000. Krijg er nu na 1,5 jaar (totaal 4 jaar oud, 95000 op de teller) nog 36000 voor terug 😳
Over welke auto hebben we het hier?
That's the drugs talking and truth be told, I like what they're saying.
  zaterdag 16 mei 2026 @ 18:33:21 #8
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_220811662
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 17:40 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Over welke auto hebben we het hier?
Het duurdere segment EV's. Bijvoorbeeld Porsche elektrische wagens zijn 2e hands niet te slijten.
  zaterdag 16 mei 2026 @ 18:37:01 #9
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_220811690
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 18:33 schreef RamboDirk het volgende:

[..]
Het duurdere segment EV's. Bijvoorbeeld Porsche elektrische wagens zijn 2e hands niet te slijten.
Jammer dat ik geen geschikte woning heb voor zonnepanelen en een laadpaal, want dan zou zoiets misschien ook wel wat voor me zijn.
That's the drugs talking and truth be told, I like what they're saying.
pi_220811697
Viel mij ook al op. Al een aantal gevallen gezien waarbij je hetzelfde model beter nieuw kan kopen i.p.v. paar jaar oud. Prijs verschil van een paar duizend euro kan je dan voor lief nemen aangezien je garantie hebt.
pi_220811900
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 17:40 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Over welke auto hebben we het hier?
BMW i4 m50. (en het is een uitzonderlijke uitvoering, 1 van de slechts 2 gebouwd door bmw) Maar hij past niet meer bij mijn huidige gezinssamenstelling. Met 2 jonge kinderen is die coupe achtige kofferbak gewoon niet praktisch en ben ik in de markt voor een i5 touring (Station)

Ik ga niet meer in detail aangezien ik hem mogelijk eerst wil verkopen 😅
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_220811992
Je moet eens kijken hoeveel Aygo enz gestegen zijn. Denk wel 50%.
  zaterdag 16 mei 2026 @ 19:05:11 #13
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_220812009
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 18:56 schreef boegschroef het volgende:

[..]
BMW i4 m50. (en het is een uitzonderlijke uitvoering, 1 van de slechts 2 gebouwd door bmw) Maar hij past niet meer bij mijn huidige gezinssamenstelling. Met 2 jonge kinderen is die coupe achtige kofferbak gewoon niet praktisch en ben ik in de markt voor een i5 touring (Station)

Ik ga niet meer in detail aangezien ik hem mogelijk eerst wil verkopen 😅
Aangezien ik tegenwoordig helemaal into BMW ben heb ik wel interesse. Alleen weerhoudt een verzekering bij de Vereende en dus het gebrek aan laadruimte thuis een beetje.
That's the drugs talking and truth be told, I like what they're saying.
pi_220812419
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 17:21 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Auto's op dinosap. *O* *O*
Langzaam, stinkt… eigenlijk alleen beter op het circuit en dan ook alleen maar als je een GT3RS of aanverwant hebt.
pi_220812428
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 18:33 schreef RamboDirk het volgende:

[..]
Het duurdere segment EV's. Bijvoorbeeld Porsche elektrische wagens zijn 2e hands niet te slijten.
Ja, omdat de Taycans probleemauto’s zijn.
pi_220812476
Of het een voordeel is dat tweedehands EV's 15 procent duurder zijn weet ik eerlijk gezegd niet.
Zo stimuleer je mensen niet om een EV te kopen, als je een benzine auto een stuk goedkoper kan krijgen.
Ligt er natuurlijk aan hoeveel kilometers je maakt, maar voor veel mensen zal een benzine auto nog voordeliger zijn tov een EV (als de prijs zo fors stijgt, en dat zal niet minder worden)
pi_220812495
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 18:56 schreef boegschroef het volgende:

[..]
BMW i4 m50. (en het is een uitzonderlijke uitvoering, 1 van de slechts 2 gebouwd door bmw) Maar hij past niet meer bij mijn huidige gezinssamenstelling. Met 2 jonge kinderen is die coupe achtige kofferbak gewoon niet praktisch en ben ik in de markt voor een i5 touring (Station)

Ik ga niet meer in detail aangezien ik hem mogelijk eerst wil verkopen 😅
141k voor een i4 M50… Dat is een hoop geld voor een auto die op veel vlakken toch wat minder presteerde dan je voor dat geld zou mogen verwachten.

Dan is het ook niet zo gek dat die wat minder in trek zijn gebruikt.
pi_220812536
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 19:52 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
141k voor een i4 M50… Dat is een hoop geld voor een auto die op veel vlakken toch wat minder presteerde dan je voor dat geld zou mogen verwachten.

Dan is het ook niet zo gek dat die wat minder in trek zijn gebruikt.
Uitstekende auto verder, maar te duur. Dat zal badge snobs trouwens niet zoveel boeien..
pi_220812551
De tweedehandsmarkt voor auto's is sowieso aan het overkoken, dat speelt al een stuk langer dan sinds de gestegen olie/brandstof prijzen
pi_220812702
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 19:54 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Uitstekende auto verder, maar te duur. Dat zal badge snobs trouwens niet zoveel boeien..
Het is een auto die een vanafprijs had van 77k als ik het goed zie. Ja, accessoires brengen in de tweedehands markt nu eenmaal weinig op.

Dus inderdaad, prima auto. Maar een i4 M50 van 141k, dat is buitenproportioneel.
pi_220812873
Mooi zullen de leasetarieven voor EV’s weer een beetje zakken. Ze waren bizar duur geworden door de hoge afschrijving en lage restwaarde.
.
  zaterdag 16 mei 2026 @ 20:29:26 #22
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_220813026
Maar goed, wat kosten ze nou gemiddeld zo'n beetje dan? Dat de prijzen "15 procent hoger" liggen is allemaal prima maar wat moet ik neerleggen voor zo'n vehikel?
  zaterdag 16 mei 2026 @ 20:32:31 #23
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_220813071
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 17:32 schreef boegschroef het volgende:
Ik merkte daar vorige week maar weinig van toen ik ging kijken wat mijn auto nog opbrengt bij inruil.

Nieuwprijs 141000 euro, zelf gekocht 1,5 jaar geleden toen deze 2,5 jaar oud was voor 65000. Krijg er nu na 1,5 jaar (totaal 4 jaar oud, 95000 op de teller) nog 36000 voor terug 😳
FF rekenen. Uitgaande van mijn laatste aanwinst, een Volvo S60 van 1750 euro, daar zou ik dan 80 van kunnen kopen. Ik gok dat ik hier wel een jaar of 4 a 5 in kan rijden dan zou ik op zijn minst 320 jaar vooruit kunnen.
pi_220813105
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 20:18 schreef Fer het volgende:
Mooi zullen de leasetarieven voor EV’s weer een beetje zakken. Ze waren bizar duur geworden door de hoge afschrijving en lage restwaarde.
Leasetarieven zijn gebaseerd op restwaarde inschattingen over vier/vijf jaar, niet op de huidige occasionprijzen. Aangezien de EV zich niet bepaald bewezen heeft op het gebied van restwaarde zal het nog wel even duren voordat leasemaatschappijen die weer wat hoger gaan inschatten.
pi_220813167
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 20:32 schreef AchJa het volgende:

[..]
FF rekenen. Uitgaande van mijn laatste aanwinst, een Volvo S60 van 1750 euro, daar zou ik dan 80 van kunnen kopen. Ik gok dat ik hier wel een jaar of 4 a 5 in kan rijden dan zou ik op zijn minst 320 jaar vooruit kunnen.
Niet helemaal vergelijkbaar…
  zaterdag 16 mei 2026 @ 20:43:35 #26
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_220813243
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 20:38 schreef VEM2012 het volgende:
Niet helemaal vergelijkbaar…
Ik zal hooguit nog 40 jaar rijden (enorm ruim berekend), blijft 280 jaar over. Dat zijn 70 auto's X 1750 euro = 122.500 euro. Daar kan ik wel ff van tanken.
  zaterdag 16 mei 2026 @ 20:44:26 #27
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_220813257
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 20:32 schreef AchJa het volgende:

[..]
FF rekenen. Uitgaande van mijn laatste aanwinst, een Volvo S60 van 1750 euro, daar zou ik dan 80 van kunnen kopen. Ik gok dat ik hier wel een jaar of 4 a 5 in kan rijden dan zou ik op zijn minst 320 jaar vooruit kunnen.
Koop een 2dehands fatbike, kun je 2000 jaar vooruit.
pindazakje
  zaterdag 16 mei 2026 @ 20:45:40 #28
13456 AchJa
Shut up!!!
  zaterdag 16 mei 2026 @ 20:46:26 #29
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_220813282
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 20:45 schreef AchJa het volgende:

[..]
Wat kosten die?
280 euro
pindazakje
  zaterdag 16 mei 2026 @ 20:48:05 #30
13456 AchJa
Shut up!!!
  zaterdag 16 mei 2026 @ 20:49:22 #31
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_220813320
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 20:48 schreef AchJa het volgende:

[..]
Kunnen die ook 130 km/h? Of moet ik een paar uur extra uittrekken?
Oh nu zijn prestaties ineens wel een ding, heeft jouw S60 ook 500+ pk?
pindazakje
pi_220813381
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 19:46 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Langzaam, stinkt… eigenlijk alleen beter op het circuit en dan ook alleen maar als je een GT3RS of aanverwant hebt.
Langzaam, ja een Twingo ofzo...
Menig EV gaat niet harder dan 160...
:')
  zaterdag 16 mei 2026 @ 20:54:40 #33
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_220813396
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 20:49 schreef Hyaenidae het volgende:
Oh nu zijn prestaties ineens wel een ding, heeft jouw S60 ook 500+ pk?
Ik verwacht bij een vergelijking wel dat ze van hetzelfde soort zijn (een auto dus) en beide op dezelfde wegen mogen rijden.
pi_220813644
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 20:43 schreef AchJa het volgende:

[..]
Ik zal hooguit nog 40 jaar rijden (enorm ruim berekend), blijft 280 jaar over. Dat zijn 70 auto's X 1750 euro = 122.500 euro. Daar kan ik wel ff van tanken.
Je hoeft geen nieuwe i4 M50 met 65.000 euro aan accessoires te kopen natuurlijk.
pi_220813689
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 20:53 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Langzaam, ja een Twingo ofzo...
Menig EV gaat niet harder dan 160...
:')
Ik ben inmiddels aan mijn 6e toe en stuk voor stuk gingen ze ruim 200 (de huidige zelfs ruim 300).

Ik geloof best dat een Volvo EV gecapt is op 160 omdat die Zweden sneller rijden eng vinden, maar het is echt onzin dat de meeste EVs maar 160 lopen.
  zaterdag 16 mei 2026 @ 21:10:13 #36
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_220813737
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 21:07 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik ben inmiddels aan mijn 6e toe en stuk voor stuk gingen ze ruim 200 (de huidige zelfs ruim 300).

Ik geloof best dat een Volvo EV gecapt is op 160 omdat die Zweden sneller rijden eng vinden, maar het is echt onzin dat de meeste EVs maar 160 lopen.
160 rijden door de Zweedse gebergten is denk ik ook net iets gevaarlijker dan 160 rijden op de A2 tussen Utrecht en Amsterdam. Daarom dus ook die trajectcontrole, want ze snappen ook wel dat 200 rijden daar prima kan.
That's the drugs talking and truth be told, I like what they're saying.
pi_220813785
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 21:10 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
160 rijden door de Zweedse gebergten is denk ik ook net iets gevaarlijker dan 160 rijden op de A2 tussen Utrecht en Amsterdam. Daarom dus ook die trajectcontrole, want ze snappen ook wel dat 200 rijden daar prima kan.
Geloof het of niet, maar in Zweden hebben ze niet alleen bergwegen.

En bovendien schijnt het dat ze die dingen ook elders in Europa verkopen.

Ik vind het een beetje suf. 160 km/u is een slakkengang op een rustige Autobahn.
  zaterdag 16 mei 2026 @ 21:15:47 #38
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_220813862
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 21:12 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Geloof het of niet, maar in Zweden hebben ze niet alleen bergwegen.

En bovendien schijnt het dat ze die dingen ook elders in Europa verkopen.

Ik vind het een beetje suf. 160 km/u is een slakkengang op een rustige Autobahn.
Daar kan ik me wel in vinden ja, ik tik de 160 al aan als ik van het beklemmende stukje A9 op het stuk kom waar je de A2 op kunt en dus lekker volgas rechts in kunt halen.
That's the drugs talking and truth be told, I like what they're saying.
  zaterdag 16 mei 2026 @ 21:27:25 #39
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220814166
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 17:32 schreef boegschroef het volgende:
Ik merkte daar vorige week maar weinig van toen ik ging kijken wat mijn auto nog opbrengt bij inruil.

Nieuwprijs 141000 euro, zelf gekocht 1,5 jaar geleden toen deze 2,5 jaar oud was voor 65000. Krijg er nu na 1,5 jaar (totaal 4 jaar oud, 95000 op de teller) nog 36000 voor terug 😳
Zo hee! Jij hebt veel geld!
Ik heb niet zoveel geld!
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  zaterdag 16 mei 2026 @ 21:29:57 #40
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220814231
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 18:56 schreef boegschroef het volgende:

[..]
BMW i4 m50. (en het is een uitzonderlijke uitvoering, 1 van de slechts 2 gebouwd door bmw) Maar hij past niet meer bij mijn huidige gezinssamenstelling. Met 2 jonge kinderen is die coupe achtige kofferbak gewoon niet praktisch en ben ik in de markt voor een i5 touring (Station)

Ik ga niet meer in detail aangezien ik hem mogelijk eerst wil verkopen 😅
Afhankelijk van hoe jong ze zijn passen ze toch wel in de kofferbak?
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  zaterdag 16 mei 2026 @ 21:31:04 #41
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_220814263
Ik hoorde vandaag van een dealer dat Toyota, toch een grote speler op de markt van EV's en hybride auto's, achterloopt op de verwachte omzet…
pi_220814311
quote:
7s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 21:31 schreef MadMaster het volgende:
Ik hoorde vandaag van een dealer dat Toyota, toch een grote speler op de markt van EV's en hybride auto's, achterloopt op de verwachte omzet…
Toyota is allesbehalve een grote speler op BEV gebied.
  zaterdag 16 mei 2026 @ 21:34:14 #43
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_220814336
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 21:32 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Toyota is allesbehalve een grote speler op BEV gebied.
Ow, typisch dat ze dan vrijwel niets anders meer dan dat in hun aanbod hebben zitten…
pi_220814407
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 21:07 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik ben inmiddels aan mijn 6e toe en stuk voor stuk gingen ze ruim 200 (de huidige zelfs ruim 300).

Ik geloof best dat een Volvo EV gecapt is op 160 omdat die Zweden sneller rijden eng vinden, maar het is echt onzin dat de meeste EVs maar 160 lopen.
Die harder gaan dan 250 zijn de topmodellen. Ja, daar is ook voor de gewone koper ook écht wat te kiezen...
:')

Ieder zijn ding.
Ik rijdt een cabrio erbij, die zijn er als EV al nauwelijks...
pi_220814429
quote:
7s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 21:34 schreef MadMaster het volgende:

[..]
Ow, typisch dat ze dan vrijwel niets anders meer dan dat in hun aanbod hebben zitten…
Ze verkopen vooral hybrides hoor.
pi_220814434
quote:
7s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 21:27 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Zo hee! Jij hebt veel geld!
Ik heb niet zoveel geld!
Hier op FOK is iedereen toch triljonair?
_O-
pi_220814478
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 21:36 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Die harder gaan dan 250 zijn de topmodellen. Ja, daar is ook voor de gewone koper ook écht wat te kiezen...
:')

Ieder zijn ding.
Ik rijdt een cabrio erbij, die zijn er als EV al nauwelijks...
Ik snap dat niet iedereen een Plaid kan aftikken, maar een gebruikte Model 3 performance koop je al vanaf 15k.
pi_220814520
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 21:39 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik snap dat niet iedereen een Plaid kan aftikken, maar een gebruikte Model 3 performance koop je al vanaf 15k.
Ik denk dat je behoorlijk overschat voor hoeveel mensen dat een haalbaar bedrag is.
  zaterdag 16 mei 2026 @ 21:45:08 #49
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_220814604
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 21:37 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ze verkopen vooral hybrides hoor.
Ik geloof je, ben nog een benzine rijder, die vandaag toevallig een Toyota dealer bezocht…
pi_220814656
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 21:41 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik denk dat je behoorlijk overschat voor hoeveel mensen dat een haalbaar bedrag is.
Het is nou ook weer geen bizar bedrag, laten we eerlijk zijn.

Ja, veel mensen tokkelen in een Kia Picanto of een Aygo, maar die doen ook geen ruim 250 km/u.

En natuurlijk kun je een gare BMW 330i voor een paar rooitjes kopen die 250 haalt, maar dan zijn de rekeningen van de garage weer een probleem…
pi_220814678
quote:
7s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 21:45 schreef MadMaster het volgende:

[..]
Ik geloof je, ben nog een benzine rijder, die vandaag toevallig een Toyota dealer bezocht…
Wegblijven. Inmiddels scoren ze zelfs niet meer goed op betrouwbaarheid.
  zaterdag 16 mei 2026 @ 21:51:08 #52
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_220814743
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 21:48 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Wegblijven. Inmiddels scoren ze zelfs niet meer goed op betrouwbaarheid.
Te laat…
  zaterdag 16 mei 2026 @ 21:52:31 #53
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220814763
Ik denk dat de kosten tussen EV en brandstof echt niet zover uiteenlopen. Ja de variabele kosten bij EV zijn lager, daartegenover staat ook dat EV's minder lang mee kunnen omdat de batterij degradeert en uiteindelijk overlijdt.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_220814794
quote:
7s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 21:51 schreef MadMaster het volgende:

[..]
Te laat…
Gecondoleerd dan. ;)
pi_220814808
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 21:39 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik snap dat niet iedereen een Plaid kan aftikken, maar een gebruikte Model 3 performance koop je al vanaf 15k.
Snap je dat niet?
Mss omdat de meeste mensen smaak hebben en niet in zo'n gedrocht gezien willen worden..
En waarom denk je dat die auto's zo goedkoop zijn?
_O-
  zaterdag 16 mei 2026 @ 21:54:34 #56
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_220814821
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 21:53 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Gecondoleerd dan. ;)
Denk dat dat wel mee gaat vallen.
Maar on topic maar…
pi_220814835
quote:
7s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 21:52 schreef phpmystyle het volgende:
Ik denk dat de kosten tussen EV en brandstof echt niet zover uiteenlopen. Ja de variabele kosten bij EV zijn lager, daartegenover staat ook dat EV's minder lang mee kunnen omdat de batterij degradeert en uiteindelijk overlijdt.
Ja, behalve dan dat de huidige accu’s veel langer meegaan dan de brandstof motoren…
pi_220814871
Ik koop gewoon een auto voor 1000 euro en wat achterstallig onderhoud

Auto 1000
Banden. 400
Koppeling 400
Distributie hoef niet is een ketting
Schrijven en blokken voor 150 euro
Rij ongeveer 7-8k per jaar .

Totaal prijs 1950 euro .
Rij er 5 jaar mee en word weer verkocht
Per jaar filter en olie (15euro per jaar is 75 euro per 5 jaar .
Twee set bougies 50 euro
Luchtfilter 2x over 5 jaar 10 euro
Totaal kosten over 5 jaar is 2085eurob
2085 euro gedeelte door 60 maanden=
35 per maand kost exclusief wegenbelasting en verzekering .

Apk is terug elk jaar tel ik niet mee op afschrijving.

Vaak kan ik die wagen nog voor 500-800 euro verkopen waardoor de afschrijving nog lager word

Voor deze bedragen rij ik geen electrische wagen voor.
Met een brandstof verbruik van 1:16 valt ook nog mee op de klm die ik per jaar rijdt.
pi_220814933
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 21:54 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Snap je dat niet?
Mss omdat de meeste mensen smaak hebben en niet in zo'n gedrocht gezien willen worden..
En waarom denk je dat die auto's zo goedkoop zijn?
_O-
De meeste mensen hebben smaak? Waarom zie ik dan vooral auto’s rijden als Kia’s, Opels, Peugeots, Toyota’s, enz?

Maarre do tell: in welke stijlvolle auto verplaats jij je?
pi_220814962
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 21:55 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ja, behalve dan dat de huidige accu’s veel langer meegaan dan de brandstof motoren…
Ook niet waar
Een goed onderhoud motor zonder turbo rijden gewoon 500.000klm
Probleem is vaak achterstallig onderhoud op olie en filter.
Zelf rij ik met wagens met dik 200k op de teller vaak goedkoop .

Verder een anderen motor kost niet zo veel en kan een wagen nog jaren mee .
Electrisch wagens accu pakket kapot kan je vaak geen gebruikte kopen.
Trouwens een gebruikte zie ik als een risico namelijk.
Je weet niet waar die vandaan komt .
  zaterdag 16 mei 2026 @ 22:00:02 #61
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220814973
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 21:55 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ja, behalve dan dat de huidige accu’s veel langer meegaan dan de brandstof motoren…
Ze zeggen als vuistregel: range keer x 1000

Dus stel (Tesla model 3 60 kwh) zou je kunnen uitgaan van 300 - 350 dkm. Met die verstande dat de je steeds minder ver kunt rijden op één lading.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_220815027
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 21:59 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]
Ook niet waar
Een goed onderhoud motor zonder turbo rijden gewoon 500.000klm
Probleem is vaak achterstallig onderhoud op olie en filter.
Zelf rij ik met wagens met dik 200k op de teller vaak goedkoop .

Verder een anderen motor kost niet zo veel en kan een wagen nog jaren mee .
Electrisch wagens accu pakket kapot kan je vaak geen gebruikte kopen.
Trouwens een gebruikte zie ik als een risico namelijk.
Je weet niet waar die vandaan komt .
Het is hoogst zeldzaam dat een ICE de 500.000 km haalt.

Huidige accu’s kunnen ruim meer dan 500.000 km’s aan.
pi_220815042
quote:
7s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 21:52 schreef phpmystyle het volgende:
Ik denk dat de kosten tussen EV en brandstof echt niet zover uiteenlopen. Ja de variabele kosten bij EV zijn lager, daartegenover staat ook dat EV's minder lang mee kunnen omdat de batterij degradeert en uiteindelijk overlijdt.
Vraag het me af. De benzineprijs wordt komende jaren waarschijnlijk zo'n 30-50 cent per liter duurder met het afschaffen van de accijnskorting en de invoering van de ETS2 heffing. Reken maar dat 3 euro per liter het nieuwe normaal wordt.
pi_220815053
quote:
7s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 22:00 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Ze zeggen als vuistregel: range keer x 1000

Dus stel (Tesla model 3 60 kwh) zou je kunnen uitgaan van 300 - 350 dkm. Met die verstande dat de je steeds minder ver kunt rijden op één lading.
Geen idee waar je die vuistregel vandaan haalt, maar het klopt totaal niet.
  zaterdag 16 mei 2026 @ 22:05:59 #65
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220815149
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 22:03 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Geen idee waar je die vuistregel vandaan haalt, maar het klopt totaal niet.
Jawel. Luister deze podcast eens:
Bekijk deze YouTube-video

Die accu's zijn op enig moment gewoon op, het gaat storingen geven en de range wordt steeds korter. En bij 70% houdt het eigenlijk gewoon op.

En nee, ik ben niet tegen ev's, heb er zelf ook een.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_220815396
quote:
7s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 22:05 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Jawel. Luister deze podcast eens:
Bekijk deze YouTube-video

Die accu's zijn op enig moment gewoon op, het gaat storingen geven en de range wordt steeds korter. En bij 70% houdt het eigenlijk gewoon op.

En nee, ik ben niet tegen ev's, heb er zelf ook een.
LFP heeft 3.000 - 6.000 laadcycli. Dat is dus gemiddeld 4500 keer de range. Bij 300 km realistische range is dat 1.350.000 km.

https://www.ankersolix.co(...)01/lfp-thuisbatterij



Een LFP batterij heeft doorgaans een levensduur van 3.000 tot 6.000 laadcycli, wat bij normaal gebruik neerkomt op ongeveer 10 tot 15 jaar. Een laadcyclus telt niet altijd als een volledige 0-100% lading; bijvoorbeeld, als je slechts de helft van de capaciteit gebruikt, wordt dit als een halve cyclus gerekend.


Accu expert my ass met zijn 100.000 km niet halen…

https://www.autoweek.nl/a(...)dit-feest-nog-duurt/

(Lees ook eens de reacties onder de podcast waar die ‘expert’ er niet best vanaf komt)
pi_220815460
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 19:03 schreef Poepz0r het volgende:
Je moet eens kijken hoeveel Aygo enz gestegen zijn. Denk wel 50%.
Ik heb zelf ook zo'n categorie auto inmiddels. Zelfs met de hoge benzine prijzen is deze door zijn zuinigheid lekker goedkoop. Je levert wel comfort in uiteraard.
pi_220815941
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 22:02 schreef RotatoR het volgende:

[..]
Vraag het me af. De benzineprijs wordt komende jaren waarschijnlijk zo'n 30-50 cent per liter duurder met het afschaffen van de accijnskorting en de invoering van de ETS2 heffing. Reken maar dat 3 euro per liter het nieuwe normaal wordt.
Mwah, de soep zal misschien niet zo heet gegeten worden, maar, met de regels die in het vooruitzicht zijn gesteld kun je er wel vanuit gaan dat het nóg duurder zal worden ja. Voor EV's daarentegen heb je dus nu de ERE regeling, waar je geld krijgt voor élke kWh die je thuis geladen hebt.

Maar zoals met alles is het situatie afhankelijk. Als jij geen andere optie hebt dan laden bij een publieke paal a 60ct per kWh, ja, dat is natuurlijk heel anders dan dat je thuis op je oprit kunt laden.

Dát is weer heel anders dan dat je thuis op je oprit kunt laden én je hebt zonnepanelen. Dat is weer heel anders dan dat je een geschikte laadpaal hebt waardoor je aan ERE's kunt doen. Dát is weer heel anders dan....etc.

Je moet voor elke situatie het rekensommetje maken, maar je moet wél appels met appels vergelijken. Je moet niet (niet jij) gaan roepen dat een EV veel te duur is in aanschaf omdat je normaal gesproken rond tuft in ICE auto's in de prijscategorie 5k, want dan is het probleem niet dat die EV te duur is, dan is het probleem gewoon dat élke auto in een hogere prijscategorie niet haalbaar is.

Ik vermoed zomaar, dat als EV's qua prijs in de categorie komen waar de gemiddelde 2e hands rijder in shopt, dat veel bezwaren verdwijnen als sneeuw voor de zon. Maar zolang ze nog niet in die prijscategorie zitten slaapt het wat lekkerder als je niet hoeft te zeggen 'is te duur voor mijn budget' maar je in plaats daarvan kunt verschuilen achter rookgordijntjes over waarom het kut zou zijn.
pi_220816079
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 22:15 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
LFP heeft 3.000 - 6.000 laadcycli. Dat is dus gemiddeld 4500 keer de range. Bij 300 km realistische range is dat 1.350.000 km.

https://www.ankersolix.co(...)01/lfp-thuisbatterij



Een LFP batterij heeft doorgaans een levensduur van 3.000 tot 6.000 laadcycli, wat bij normaal gebruik neerkomt op ongeveer 10 tot 15 jaar. Een laadcyclus telt niet altijd als een volledige 0-100% lading; bijvoorbeeld, als je slechts de helft van de capaciteit gebruikt, wordt dit als een halve cyclus gerekend.


Accu expert my ass met zijn 100.000 km niet halen…

https://www.autoweek.nl/a(...)dit-feest-nog-duurt/

(Lees ook eens de reacties onder de podcast waar die ‘expert’ er niet best vanaf komt)
De vloeistof van de lfp accu gaat maar 20 jaar mee.

Dus hoe dan ook de accu gaat maximaal maar 20 jaar mee .
Hoe ik dat weet ? Ik gebruik lfp op mijn boot.
En als je de cellen fabrikant opzoek zie je het daar ook staan .
Het is de samenstelling van deze type accu.
pi_220816223
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 22:03 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Geen idee waar je die vuistregel vandaan haalt, maar het klopt totaal niet.
Er is een maximumaantal laadcycli voor een cel. Kortom, je kunt niet oneindig een cel blijven opladen en ontladen.
Een LiFePO₄‑18650 cel kan tot 3000 keer worden opgeladen en ontladen.
Als je het hebt over premium 18650 cellen, dan is de laadcycli beperkt tot 1000.

Daar komt de vuistregel vandaan.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_220816820
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 22:51 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
Er is een maximumaantal laadcycli voor een cel. Kortom, je kunt niet oneindig een cel blijven opladen en ontladen.
Een LiFePO₄‑18650 cel kan tot 3000 keer worden opgeladen en ontladen.
Als je het hebt over premium 18650 cellen, dan is de laadcycli beperkt tot 1000.

Daar komt de vuistregel vandaan.
Premium 18650:

https://www.reddit.com/r/(...)430000_miles_on_one/

Kunnen we gewoon even ophouden met de borrelpraat? Dank.
pi_220816835
Overigens is het aantal laadcycli niet het enige probleem.
Een groot probleem is onbalans die vanzelf ontstaat in een hoogvoltage accupakket.
De accumodules zullen naar verloop van tijd niet meer gelijk op- en ontladen. Zo onstaat een verschil in voltage en dat heeft tot gevolg dat de actieradius afneemt, en versnelde accudegradatie.

Toyota heeft dit het beste onder de knie door een conservatieve BMS-strategie. Dat is merkbaar doordat oude Priusautos nog rondrijden met soms nog het affabriek accupakket. Dat doet Toyota door accucellen in het 40%-80% window te houden.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_220817124
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 23:21 schreef spectrumanalyser het volgende:
Overigens is het aantal laadcycli niet het enige probleem.
Een groot probleem is onbalans die vanzelf ontstaat in een hoogvoltage accupakket.
De accumodules zullen naar verloop van tijd niet meer gelijk op- en ontladen. Zo onstaat een verschil in voltage en dat heeft tot gevolg dat de actieradius afneemt, en versnelde accudegradatie.

Toyota heeft dit het beste onder de knie door een conservatieve BMS-strategie. Dat is merkbaar doordat oude Priusautos nog rondrijden met soms nog het affabriek accupakket. Dat doet Toyota door accucellen in het 40%-80% window te houden.
Goh, dus zelfs 30 jaar geleden kon men al accu’s maken die 30 jaar meegaan en alsnog ben ik in een discussie beland waarin wordt beweerd dat accu’s een probleem zijn en BEV’s daarom minder lang meegaan dan ICE…

Maar uit onderzoek blijkt verder het tegendeel. En dat is nog gebaseerd op oudere accu’s…
  zondag 17 mei 2026 @ 00:25:04 #74
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_220817736
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 23:40 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Goh, dus zelfs 30 jaar geleden kon men al accu’s maken die 30 jaar meegaan en alsnog ben ik in een discussie beland waarin wordt beweerd dat accu’s een probleem zijn en BEV’s daarom minder lang meegaan dan ICE…

Maar uit onderzoek blijkt verder het tegendeel. En dat is nog gebaseerd op oudere accu’s…
Vergelijken is ingewikkeld omdat er in een overweging, tal van parameters zijn betrokken zoals aansturing (BMS), energiedichtheid (capaciteit/gewicht/volume), toxiciteit, bruikbaarheid, productie en prijs. Probleem is niet de "accu" ansich maar die efficiënt en effectief op schaal, breed in te kunnen zetten.

Momenteel zijn "we" (consument/samenleving/industrie) feitelijke nog bezig te ontdekken wat de "way to go" gaat zijn. Je dan scheefgetrokken discussies kunt houden met wat beter/slechter is.
Het is ook verdomd lastig om nu iets te kopen waarvan onduidelijk is of dat over 10-15jaar nog (wel zo) zinnig zal gaan zijn.

Dat er hier en daar nog een Prius rijdt met een originele accu zegt mij weinig. In NewYork brandt er - d8 ik - sinds 1901 nog steeds originele gloeilamp van 60W dat niet wil zeggen dat ze toen al konden voorzien met wat we nu (nodig/willen) hebben.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  zondag 17 mei 2026 @ 00:36:41 #75
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_220817906
Lekker hybride rijden. Tegenwoordig met een elektrische actieraduis van 100 km voldoende voor de dagelijkse ritjes, geen gedoe met vakanties, en als het batterijpack zou degraderen nog altijd een benzinemotor. Rij al ruim 10 jaar hybride en dat bevalt uitstekend.

Nu weer een nieuwe besteld en kan weer 4 jaar vooruit. Daarna zal het wel verplicht volledig elektrisch worden, maar dat zien we dan wel weer.

[ Bericht 2% gewijzigd door leolinedance op 17-05-2026 01:07:17 ]
  zondag 17 mei 2026 @ 10:01:32 #77
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220820588
quote:
7s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 22:05 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Jawel. Luister deze podcast eens:
Bekijk deze YouTube-video

Die accu's zijn op enig moment gewoon op, het gaat storingen geven en de range wordt steeds korter. En bij 70% houdt het eigenlijk gewoon op.

En nee, ik ben niet tegen ev's, heb er zelf ook een.
Ach, iemand in internet roept iets en wordt expert genoemd. LOL
pi_220821707
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 19:51 schreef cinderloom het volgende:
Of het een voordeel is dat tweedehands EV's 15 procent duurder zijn weet ik eerlijk gezegd niet.
Zo stimuleer je mensen niet om een EV te kopen, als je een benzine auto een stuk goedkoper kan krijgen.
Ligt er natuurlijk aan hoeveel kilometers je maakt, maar voor veel mensen zal een benzine auto nog voordeliger zijn tov een EV (als de prijs zo fors stijgt, en dat zal niet minder worden)
Je snapt niet helemaal hoe vraag en aanbod werkt blijkbaar.

Op de tweedehands markt groeit het aanbod niet zomaar mee met de vraag. Fabrikanten bouwen immers geen tweedehands auto's.
Dus als dan de vraag groeit, ontstaat er krapte. En krapte zorgt dat de "vragers" meer gaan bieden en betalen voor het product.
Dat meer bieden heeft misschien een kleine invloed op het aanbod. Mensen die al een EV bezitten zullen bij een potentieel goede verkoopprijs misschien sneller hun wagen inruilen en import vanuit buitenland om het aanbod hier te vergroten wordt ook aantrekkelijker.
Maar die invloed is maar beperkt. De balans moet als het om een tweedehands product gaat dus vooral komen uit mensen die door gestegen prijzen afhaken en het product ondanks de eerdere interesse toch niet kopen.
pi_220821760
quote:
7s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 22:05 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Jawel. Luister deze podcast eens:
Bekijk deze YouTube-video

Die accu's zijn op enig moment gewoon op, het gaat storingen geven en de range wordt steeds korter. En bij 70% houdt het eigenlijk gewoon op.

En nee, ik ben niet tegen ev's, heb er zelf ook een.
Oudere autos rijden gemiddeld steeds minder kilometers. Afnemende range is in dat opzicht dus niet echt een probleem.

Bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)taties-personenautos
  zondag 17 mei 2026 @ 21:42:21 #80
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_220828501
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 11:25 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Oudere autos rijden gemiddeld steeds minder kilometers. Afnemende range is in dat opzicht dus niet echt een probleem.

Bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)taties-personenautos
Range per lading is niet gelijk aan totaal gereden kilometers per jaar.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_220830259
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 10:01 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Ach, iemand in internet roept iets en wordt expert genoemd. LOL
Iedereen die een algemeen statement maakt over de levensduur van accu's heeft per definitie ongelijk. De levensduur van accu's is van zo veel meer zaken afhankeljk dan enkel de chemische opbouw. Koeling, mechanische belasting, met hoeveel C ze opladen/ontladen, kwaliiteit van de bmc...
De eerder genoemde toyota (en honda) hybrides halen regelmatig een half miljoen kilometers en 20+ jaar levensduur met "verouderde" NiMH-accu's. De nissan leaf accu's gingen weer veel te snel kapot, doordat ze te weinig koeling hadden. Vroegere opel hybrides hadden dan weer relatief veel problemen omdat het BMS zelf kapot ging of voor onbalans in de cellen zorgde. De bmw 3 had een stom foutje, waardoor de (te kleine?) 12V accu als hij oud werd de High Voltage accu te vaak ging opstarten om zichzelf op te laden...

Conclusie? De technische details van de specifieke auto zijn in de praktiijk veel belangrijker voor de levensduur dan enkel de keuze van de cell-chemie, of zelfs de keuze tussen brandstof of elektro. Er zijn van elk soort auto legio voorbeelden te vinden van auto's de economisch total loss zijn, omdat er van alles mis is wat niks met de principiele keuze van de accu of de brandstofmotor te maken heeft.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_220830435
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 21:54 schreef Toine51 het volgende:
Mss omdat de meeste mensen smaak hebben en niet in zo'n gedrocht gezien willen worden..
Er is werkelijk waar niets op deze planeet wat me minder interesseert dan wat volkomen irrelevante mensen vinden van mijn vervoersmiddel. Meer dan dat is een auto namelijk niet.
pi_220830507
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 10:51 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Er is werkelijk waar niets op deze planeet wat me minder interesseert dan wat volkomen irrelevante mensen vinden van mijn vervoersmiddel. Meer dan dat is een auto namelijk niet.
Jou niet maar veel mensen blijkbaar wel.
  maandag 18 mei 2026 @ 11:06:26 #84
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220830534
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 21:54 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Snap je dat niet?
Mss omdat de meeste mensen smaak hebben en niet in zo'n gedrocht gezien willen worden..
En waarom denk je dat die auto's zo goedkoop zijn?
_O-
Echte mannen interesseert het geen ene ruk wat andere mensen vinden, dat doen alleen onzekertjes
pi_220830568
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 11:04 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Jou niet maar veel mensen blijkbaar wel.
Dat zegt me dan vooral hoeveel oppervlakkige en onzekere mensen er zijn. Je beslissing laten beïnvloeden door de gedachte 'jamaar wat zullen wildvreemden van mijn keuze denken?' :')

Ik kan er werkelijk waar niet bij waarom zo velen zich wat aantrekken van wat een ander denkt.
pi_220830573
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 11:06 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Echte mannen interesseert het geen ene ruk wat andere mensen vinden, dat doen alleen onzekertjes
Precies dit ja.
pi_220830820
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 11:13 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Dat zegt me dan vooral hoeveel oppervlakkige en onzekere mensen er zijn. Je beslissing laten beïnvloeden door de gedachte 'jamaar wat zullen wildvreemden van mijn keuze denken?' :')

Ik kan er werkelijk waar niet bij waarom zo velen zich wat aantrekken van wat een ander denkt.
Als jij 15k of meer uitgeeft aan een auto, dan kijk jij niet hoe hij eruit ziet?
Nee?
Gaat ook om niet wat anderen vinden maar wat je er zelf van vindt....
Mij boeit het ook niet wat anderen van mijn auto vinden maar als ik zo veel geld uitgeef mag ie er wel mooi uitzien...

En dat is een Tesla niet..
:')
pi_220830829
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 11:13 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Dat zegt me dan vooral hoeveel oppervlakkige en onzekere mensen er zijn. Je beslissing laten beïnvloeden door de gedachte 'jamaar wat zullen wildvreemden van mijn keuze denken?' :')

Ik kan er werkelijk waar niet bij waarom zo velen zich wat aantrekken van wat een ander denkt.
Er staat nergens dat je een auto voor "anderen" koopt.
Gaat om de smaak van jezelf...
pi_220830844
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 11:59 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Als jij 15k of meer uitgeeft aan een auto, dan kijk jij niet hoe hij eruit ziet?
Nee?
Vind ik niet bijzonder relevant nee. En dan gaat het er om wat IK er van vind inderdaad, de mening van elk ander is volstrekt irrelevant.
quote:
maar als ik zo veel geld uitgeef mag ie er wel mooi uitzien...

En dat is een Tesla niet..
:')
Dat noemen we een mening. Geen feit dus :)
pi_220830973
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 11:13 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Dat zegt me dan vooral hoeveel oppervlakkige en onzekere mensen er zijn. Je beslissing laten beïnvloeden door de gedachte 'jamaar wat zullen wildvreemden van mijn keuze denken?' :')

Ik kan er werkelijk waar niet bij waarom zo velen zich wat aantrekken van wat een ander denkt.
Het gaat er toch niet om wat anderen er van vinden. Ik vind het zelf heerlijk om uit mijn auto te stappen na een heerlijk ritje en dan nog om te kijken omdat ik hem zo mooi vindt. En genieten dat er zoiets moois op mijn oprit staat. Daar heb ik geen anderen voor nodig.

Ik ga nog liever fietsen dan dat ik in zo'n lelijk elektrisch hok stap.
pi_220830996
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 12:20 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Het gaat er toch niet om wat anderen er van vinden. Ik vind het zelf heerlijk om uit mijn auto te stappen na een heerlijk ritje en dan nog om te kijken omdat ik hem zo mooi vindt. En genieten dat er zoiets moois op mijn oprit staat. Daar heb ik geen anderen voor nodig.

Ik ga nog liever fietsen dan dat ik in zo'n lelijk elektrisch hok stap.
Mij interesseert dat dus bijzonder weinig :) Ik zie het puur als een vervoermiddel. De rest is voor mij gewoon compleet irrelevant.
  maandag 18 mei 2026 @ 12:24:14 #92
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220831004
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 12:00 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Er staat nergens dat je een auto voor "anderen" koopt.
Gaat om de smaak van jezelf...
Je bent nogal bezig met anderen, niet?
pi_220831006
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 12:23 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Mij interesseert dat dus bijzonder weinig :) Ik zie het puur als een vervoermiddel. De rest is voor mij gewoon compleet irrelevant.
Dat is tegenwoordig bij veel mensen merk ik. Daarom wordt er ook merkbaar steeds slechter auto gereden.
pi_220831079
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 11:04 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Jou niet maar veel mensen blijkbaar wel.
O? Kijk eens om je heen waar de meeste mensen in rijden…
  maandag 18 mei 2026 @ 12:39:34 #95
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220831086
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 12:24 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Dat is tegenwoordig bij veel mensen merk ik. Daarom wordt er ook merkbaar steeds slechter auto gereden.
Vind eerlijk gezegd opvallend hoe opgefokt men auto rijdt. En ook dat mensen hun telefoon heel belangrijk vinden bij het rijden
pi_220831092
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 11:59 schreef Toine51 het volgende:


Mij boeit het ook niet wat anderen van mijn auto vinden maar als ik zo veel geld uitgeef mag ie er wel mooi uitzien...

En dat is een Tesla niet..
:')
Dat zal de reden zijn dat ik heel vaak wel complimenten krijg over hoe mijn Tesla eruit ziet.

Van mij mag jij mijn auto lelijk vinden, maar als je denkt dat jij de norm der dingen bent overschat je jezelf.
pi_220831105
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 12:20 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Het gaat er toch niet om wat anderen er van vinden. Ik vind het zelf heerlijk om uit mijn auto te stappen na een heerlijk ritje en dan nog om te kijken omdat ik hem zo mooi vindt. En genieten dat er zoiets moois op mijn oprit staat. Daar heb ik geen anderen voor nodig.

Ik ga nog liever fietsen dan dat ik in zo'n lelijk elektrisch hok stap.
Ook erg raar om net te doen alsof iedere BEV lelijk is. Dat is de grootst mogelijke flauwekul.
pi_220831133
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 12:24 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Dat is tegenwoordig bij veel mensen merk ik. Daarom wordt er ook merkbaar steeds slechter auto gereden.
Lol. Wat heeft dat in vredesnaam met elkaar te maken?
  Spellchecker maandag 18 mei 2026 @ 12:50:01 #99
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_220831162
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 11:59 schreef Toine51 het volgende:


Mij boeit het ook niet wat anderen van mijn auto vinden maar als ik zo veel geld uitgeef mag ie er wel mooi uitzien...

En dat is een Tesla niet..
:')
Met het eerste ben ik het zeker eens.
Maar met het tweede niet.
Smaken verschillen namelijk.
pi_220831326
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 12:40 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Dat zal de reden zijn dat ik heel vaak wel complimenten krijg over hoe mijn Tesla eruit ziet.

Van mij mag jij mijn auto lelijk vinden, maar als je denkt dat jij de norm der dingen bent overschat je jezelf.
Smaken verschillen gelukkig.
Anders is het ook zo saai op de weg...
pi_220832127
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 13:03 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Smaken verschillen gelukkig.
Anders is het ook zo saai op de weg...
Nou, saai is het sowieso. De meeste auto’s zijn saai, al was het maar vanwege zaken als praktische overwegingen en de windtunnel en de consument kiest meestal voor grijs, zwart of wit.

Tsja, daar word je niet vrolijk van.
pi_220832274
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 14:12 schreef VEM2012 het volgende:
Tsja, daar word je niet vrolijk van.
Ik kies mijn auto dan ook puur uit op prijs en gemak. Dat de kleur (zwart) een ander niet vrolijk maakt, eerlijk gezegt, /care :)
  maandag 18 mei 2026 @ 14:30:53 #103
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_220832311
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 14:12 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Nou, saai is het sowieso. De meeste auto’s zijn saai, al was het maar vanwege zaken als praktische overwegingen en de windtunnel en de consument kiest meestal voor grijs, zwart of wit.

Tsja, daar word je niet vrolijk van.
Omdat je anders EEN DIEF VAN JE EIGEN PORTEMONNEE BENT en bovendien ook BROODROOF op jezelf pleegt. Je gaat maar gewoon een grijze polo rijden als dat past bij jouw gezinssituatie and that's that. Niks gejamaar.
That's the drugs talking and truth be told, I like what they're saying.
  maandag 18 mei 2026 @ 14:37:56 #104
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220832415
quote:
1s.gif Op maandag 18 mei 2026 14:30 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Omdat je anders EEN DIEF VAN JE EIGEN PORTEMONNEE BENT en bovendien ook BROODROOF op jezelf pleegt. Je gaat maar gewoon een grijze polo rijden als dat past bij jouw gezinssituatie and that's that. Niks gejamaar.
Reed een tijdje een zuurstok roze auto, man man man wat vonden mensen daar wat van.
  maandag 18 mei 2026 @ 14:55:29 #105
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_220832701
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 14:37 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Reed een tijdje een zuurstok roze auto, man man man wat vonden mensen daar wat van.
Had een keer iemand in een roze auto die het nodig vond om naar de linkerbaan te knallen net voordat ik wilde inhalen. Was echt zo'n stoere guy die goed is in het lesjes leren aan anderen en hij dacht zeker dat ik dacht dat er een zielig meisje of rare henkie in zou zitten, maar het was zo'n stoere guy die mij terecht een junkie noemde. Was echt heel indrukwekkend en hij heeft mij mijn lesjes wel geleerd.
That's the drugs talking and truth be told, I like what they're saying.
pi_220832947
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 14:27 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Ik kies mijn auto dan ook puur uit op prijs en gemak. Dat de kleur (zwart) een ander niet vrolijk maakt, eerlijk gezegt, /care :)
Na zwarte autos en zilvergrjize autos heb ik nu een knalblauwe. Het is echt een groot praktisch voordeel, omdat ik hem altijd van een afstand zie staan tussen al de andere witte, zwarte en grijze autos. Wat mij begreft een groot gemak. Miisschien een overweging voor je volgende praktische auto?
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_220832960
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 15:25 schreef knoopie het volgende:

[..]
Na zwarte autos en zilvergrjize autos heb ik nu een knalblauwe. Het is echt een groot praktisch voordeel, omdat ik hem altijd van een afstand zie staan tussen al de andere witte, zwarte en grijze autos. Wat mij begreft een groot gemak. Miisschien een overweging voor je volgende praktische auto?
Haha, da's wel een goed punt inderdaad. Zeker op de grotere parkeerplaatsen is het soms even zoeken. M'n eerste was meerdere tinten rood door afbladderende lak en wat deuken. Was makkelijk te herkennen (en ook bij die auto interesseerde het me echt niet wat anderen er van vonden) :)
pi_220832981
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 14:27 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Ik kies mijn auto dan ook puur uit op prijs en gemak. Dat de kleur (zwart) een ander niet vrolijk maakt, eerlijk gezegt, /care :)
Ik reageer slechts dat het wagenpark sowieso vrij saai is. Ja, we zien allemaal liever mooie auto's, maar duidelijk is dat als het gaat om het kopen van auto's 'mooi' niet op plek 1 staat.
pi_220832998
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 15:29 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik reageer slechts dat het wagenpark sowieso vrij saai is. Ja, we zien allemaal liever mooie auto's, maar duidelijk is dat als het gaat om het kopen van auto's 'mooi' niet op plek 1 staat.
Dat moge duidelijk zijn adhv de wildgroei van lelijke hoge suv's met een "sportief" uiterlijk.
pi_220832999
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 15:25 schreef knoopie het volgende:

[..]
Na zwarte autos en zilvergrjize autos heb ik nu een knalblauwe. Het is echt een groot praktisch voordeel, omdat ik hem altijd van een afstand zie staan tussen al de andere witte, zwarte en grijze autos. Wat mij begreft een groot gemak. Miisschien een overweging voor je volgende praktische auto?
Yep.

Ik heb dan ook geen standaard kleur.
pi_220833001
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 15:29 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik reageer slechts dat het wagenpark sowieso vrij saai is. Ja, we zien allemaal liever mooie auto's, maar duidelijk is dat als het gaat om het kopen van auto's 'mooi' niet op plek 1 staat.
Eens, maar ik moet ook zeggen dat ik zelf niet zo'n autokenner/liefhebber ben, dan valt het denk ik sowieso minder op. Als het rijdt, verwarming/AC heeft, en ik heb wat ruimte voor boodschappen/bagage, dan ben ik al heel snel tevreden.
Ik snap wel dat liefhebbers het wellicht saai vinden op de weg.
  maandag 18 mei 2026 @ 15:34:19 #112
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220833021
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 15:31 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Dat moge duidelijk zijn adhv de wildgroei van lelijke hoge suv's met een "sportief" uiterlijk.
Waarvan de ofroad avonturen cq capaciteiten niet verder gaan dan met 2 wielen in de berm parkeren :')
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  maandag 18 mei 2026 @ 15:55:30 #113
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220833340
Ik vind hoe een auto rijdt, comfort en zaken als airco, dynamic cruise control etc veel belangrijker dan de buitenkant. Ik zit er in en zie dat niet.
  maandag 18 mei 2026 @ 16:01:38 #114
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_220833367
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 15:29 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik reageer slechts dat het wagenpark sowieso vrij saai is. Ja, we zien allemaal liever mooie auto's, maar duidelijk is dat als het gaat om het kopen van auto's 'mooi' niet op plek 1 staat.
Dat is een cultureel dingetje en moet je respect voor hebben. Als je niet meekunt in de cultuur moet je ook niet denken dat je kans maakt op een gorgeous of een cutie. Cultuur is alles.
That's the drugs talking and truth be told, I like what they're saying.
pi_220833377
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 15:32 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Eens, maar ik moet ook zeggen dat ik zelf niet zo'n autokenner/liefhebber ben, dan valt het denk ik sowieso minder op. Als het rijdt, verwarming/AC heeft, en ik heb wat ruimte voor boodschappen/bagage, dan ben ik al heel snel tevreden.
Ik snap wel dat liefhebbers het wellicht saai vinden op de weg.
Snap ik allemaal.

Mijn probleem is vooral dat in discussies over EV's steeds maar argumenten komen over EV's zijn lelijk, saai, enz. Meestal van mensen die zelf een knakenbak rijden.

Heel vermoeiend vind ik dat.

Natuurlijk zijn de meeste EV's saai. Kijk maar eens naar de line up van Kia. Maar die lijkt verder redelijk sprekend op de line up van Kia met broem...
pi_220833407
Trap er niet in, zodra een x percentage er een heeft, vliegen de belastingen omhoog.
pi_220833437
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 16:03 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Snap ik allemaal.

Mijn probleem is vooral dat in discussies over EV's steeds maar argumenten komen over EV's zijn lelijk, saai, enz. Meestal van mensen die zelf een knakenbak rijden.

Heel vermoeiend vind ik dat.

Natuurlijk zijn de meeste EV's saai. Kijk maar eens naar de line up van Kia. Maar die lijkt verder redelijk sprekend op de line up van Kia met broem...
Mja, ik denk dat dat behoorlijk vaak vooral rookgordijntjes zijn.
pi_220833453
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 16:10 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Trap er niet in, zodra een x percentage er een heeft, vliegen de belastingen omhoog.
Ik heb geen EV vanwege lagere belastingen (dat was ooit, nu niet meer), maar omdat ik de auto die ik heb de fijnste vind voor mij.

Elektrisch rijden is op de openbare weg gewoon erg fijn. Als het druk is op de weg is het vooral heel ontspannen en rustig. Als je de ruimte hebt om lekker te sturen heb je een auto met een laag zwaartepunt en vaak met relatief veel vermogen wat ook nog veel beter beschikbaar is (niet terug hoeven schakelen, niet wachten tot de turbo's op druk zijn, enz.).

Natuurlijk heeft de ICE ook wat specifieke voordelen, maar zeker voor regulier gebruik vallen die in het niet bij alle nadelen. Mits... (en dat is geen onbelangrijke) je een fatsoenlijke laadmogelijkheid hebt. Op het werk of thuis.
pi_220834002
quote:
12s.gif Op zondag 17 mei 2026 21:42 schreef Vallon het volgende:

[..]
Range per lading is niet gelijk aan totaal gereden kilometers per jaar.
Joh.
Maar mensen die nog geen 10.000km per jaar rijden met hun oude gebakje, rijden daar doorgaans ook niet maandelijks ritten 400km mee.
pi_220834025
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 15:25 schreef knoopie het volgende:

[..]
Na zwarte autos en zilvergrjize autos heb ik nu een knalblauwe. Het is echt een groot praktisch voordeel, omdat ik hem altijd van een afstand zie staan tussen al de andere witte, zwarte en grijze autos. Wat mij begreft een groot gemak. Miisschien een overweging voor je volgende praktische auto?
Ho ho, ik heb twee blauwe auto's.
pi_220834125
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 12:45 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Lol. Wat heeft dat in vredesnaam met elkaar te maken?
Dat ze een auto alleen als vervoermiddel zien en niet als een soort van hobby. Waar je goed voor zorgt en goed mee om kunt gaan. Maar alleen van A en B rijden en dat niet meer kunnen zonder allerlei lane assists en piepjes. Parkeren zonder piepjes of camera kan al bijna niemand meer.
pi_220834134
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 18:15 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Ho ho, ik heb twee blauwe auto's.
Toegegeven, blauw is na de zwart/wit/grijs-massa de meest voorkomende kleur. Komt natuurlijk ook doordat blauw bij ford de goedkoopste optie was/is. Misschien volgende keer toch maar wat nog specialers kiezen.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_220834139
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 18:33 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Dat ze een auto alleen als vervoermiddel zien en niet als een soort van hobby. Waar je goed voor zorgt en goed mee om kunt gaan. Maar alleen van A en B rijden en dat niet meer kunnen zonder allerlei lane assists en piepjes. Parkeren zonder piepjes of camera kan al bijna niemand meer.
Ik zie mijn auto puur als vervoermiddel ja. Maar onderhou hem wel goed.
Verder zit er geen onzin in als camera's, piepjes, lane assist en weet ik veel wat nog meer. Heb ik nergens voor nodig. Het heet 'fatsoenlijk kunnen rijden'.
pi_220834143
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 16:03 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Snap ik allemaal.

Mijn probleem is vooral dat in discussies over EV's steeds maar argumenten komen over EV's zijn lelijk, saai, enz. Meestal van mensen die zelf een knakenbak rijden.

Heel vermoeiend vind ik dat.

Natuurlijk zijn de meeste EV's saai. Kijk maar eens naar de line up van Kia. Maar die lijkt verder redelijk sprekend op de line up van Kia met broem...
Het ontbreken van een grill vind ik al ontzettend lelijk. Dat kan toch? Smaken verschillen. En Kia's zijn allemaal lelijk, al dan niet elektrisch.
pi_220834150
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 18:35 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Ik zie mijn auto puur als vervoermiddel ja. Maar onderhou hem wel goed.
Verder zit er geen onzin in als camera's, piepjes, lane assist en weet ik veel wat nog meer. Heb ik nergens voor nodig. Het heet 'fatsoenlijk kunnen rijden'.
Maar als dat zo is en je kunt wel goed autorijden, waarom voel je je dan aangesproken door mijn opmerking? Dan is die blijkbaar op jou niet van toepassing. Dat kan.
pi_220834216
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 18:37 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Maar als dat zo is en je kunt wel goed autorijden, waarom voel je je dan aangesproken door mijn opmerking? Dan is die blijkbaar op jou niet van toepassing. Dat kan.
Je zegt letterlijk "Daarom wordt er ook merkbaar steeds slechter auto gereden.". Dat heeft niets te maken met je auto puur als vervoermiddel zien.

De grootste idioten die ik op de weg zie zijn juist degenen in van die patserige of opvallende auto's. Het type wat de auto blijkbaar als verlengstuk van een lichaamsdeel of ego ziet. En maar denken dat de rest onder de indruk is van hun vervoermiddel. Hilarisch gewoon.
  maandag 18 mei 2026 @ 19:07:01 #127
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_220834292
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 19:46 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Langzaam, stinkt… eigenlijk alleen beter op het circuit en dan ook alleen maar als je een GT3RS of aanverwant hebt.
Ik vind m’n 570pk/700Nm echt niet langzaam hoor :P
En benzine, geen diesel dus stinken doet ‘ie ook niet.
pi_220834481
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 18:36 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Het ontbreken van een grill vind ik al ontzettend lelijk. Dat kan toch? Smaken verschillen. En Kia's zijn allemaal lelijk, al dan niet elektrisch.
Alles mag. Maar zie mijn opmerking hierboven. Het is in vrijwel alle gevallen jaloezie, of boosheid, of wat dan ook voor negatieve emotie.
pi_220834505
quote:
12s.gif Op maandag 18 mei 2026 19:07 schreef Mano_ het volgende:

[..]
Ik vind m’n 570pk/700Nm echt niet langzaam hoor :P
En benzine, geen diesel dus stinken doet ‘ie ook niet.
Een benzine stinkt minder dan diesel, maar stinkt nog steeds.

En ik had het over meer normale auto’s. In de prijsklasse van een nieuwe model 3 standaard is de ICE variant gewoon een stuk langzamer.

Net als dat jouw auto vergeleken bij die van mij beschamend traag is.

Anders gezegd: voor hetzelfde geld is een EV gewoon een stuk sneller.
pi_220834539
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 19:29 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Een benzine stinkt minder dan diesel, maar stinkt nog steeds.

En ik had het over meer normale auto’s. In de prijsklasse van een nieuwe model 3 standaard is de ICE variant gewoon een stuk langzamer.

Net als dat jouw auto vergeleken bij die van mij beschamend traag is.

Anders gezegd: voor hetzelfde geld is een EV gewoon een stuk sneller.
Jawel, maar 'snel zijn' is ook niet altijd relevant natuurlijk.

Zoals Will Smith ooit eens zei: "....chillin' in a car you spent all day waxin', leanin' to the side, but you can't speed through, 2 miles an hour so everybody sees you". :P
  maandag 18 mei 2026 @ 19:39:54 #131
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_220834658
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 19:29 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Een benzine stinkt minder dan diesel, maar stinkt nog steeds.

En ik had het over meer normale auto’s. In de prijsklasse van een nieuwe model 3 standaard is de ICE variant gewoon een stuk langzamer.

Net als dat jouw auto vergeleken bij die van mij beschamend traag is.

Anders gezegd: voor hetzelfde geld is een EV gewoon een stuk sneller.
Maar niet langzaam en dat is wat je zei ;) En stinken.. je ruikt ‘m niet, dus ik vraag me af wat er dan moet stinken.
Beschamend traag… tja, vast wel. Misschien heb je een Plaid en dan ben je 35% sneller op de 100. In theorie. Of een elektrische hypercar, maar dan ben je ook appels met beschuit aan het vergelijken.

Punt is: je stelling was nogal.. extreem.
pi_220835497
quote:
80s.gif Op maandag 18 mei 2026 19:39 schreef Mano_ het volgende:

[..]
Maar niet langzaam en dat is wat je zei ;) En stinken.. je ruikt ‘m niet, dus ik vraag me af wat er dan moet stinken.
Beschamend traag… tja, vast wel. Misschien heb je een Plaid en dan ben je 35% sneller op de 100. In theorie. Of een elektrische hypercar, maar dan ben je ook appels met beschuit aan het vergelijken.

Punt is: je stelling was nogal.. extreem.
Jouw auto gaat in 2,97 s naar de 100?

Het echte verschil zit boven de 100 natuurlijk.
  maandag 18 mei 2026 @ 21:15:33 #133
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_220835499
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 18:11 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Joh.
Maar mensen die nog geen 10.000km per jaar rijden met hun oude gebakje, rijden daar doorgaans ook niet maandelijks ritten 400km mee.
Joh, het is een eigen aanname als argument voor iets anders invullen.
Kern is dat itt tot ICE, de range van een EV met de ouderdom in gebruik afneemt.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_220835526
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 19:33 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Jawel, maar 'snel zijn' is ook niet altijd relevant natuurlijk.

Zoals Will Smith ooit eens zei: "....chillin' in a car you spent all day waxin', leanin' to the side, but you can't speed through, 2 miles an hour so everybody sees you". :P
Het punt is meer dat je bij een BEV gewoon veel meer waar voor je geld krijgt.
pi_220835532
quote:
18s.gif Op maandag 18 mei 2026 21:15 schreef Vallon het volgende:

[..]
Joh, het is een eigen aanname als argument voor iets anders invullen.
Kern is dat itt tot ICE, de range van een EV met de ouderdom in gebruik afneemt.
De range per euro daarentegen… ;)
  maandag 18 mei 2026 @ 21:37:11 #136
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_220835629
quote:
1s.gif Op maandag 18 mei 2026 21:15 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Jouw auto gaat in 2,97 s naar de 100?

Het echte verschil zit boven de 100 natuurlijk.
3,6s volgens de racelogic, het was een grove schatting ;)

Boeit ook niet zo, het gaat er meer om dat 'langzaam en stinkt' nogal overtrokken is. En 'beschamend traag' is natuurlijk helemaal kul. Sowieso in de praktijk: ik kan zelden ergens echt gas geven zonder leip te doen en dat geldt ongetwijfeld ook voor jou. In normaal verkeer is sub-10 seconde vlot genoeg, dan rijdt het gros je al 'in de weg'.

Voor mij is het gewoon de hele ervaring van het rijden: mooi ontwerp, lekker geluid, goede feedback, klappen in de rug bij het schakelen, beetje leven in het chassis. En een ander heeft weer heel andere wensen/eisen en die heeft net zo veel gelijk als ik.

edit: oh en het echte verschil zit boven de 310 natuurlijk :P

[ Bericht 6% gewijzigd door Mano_ op 18-05-2026 21:45:35 ]
pi_220835782
quote:
14s.gif Op maandag 18 mei 2026 21:37 schreef Mano_ het volgende:

[..]
3,6s volgens de racelogic, het was een grove schatting ;)

Boeit ook niet zo, het gaat er meer om dat 'langzaam en stinkt' nogal overtrokken is. En 'beschamend traag' is natuurlijk helemaal kul. Sowieso in de praktijk: ik kan zelden ergens echt gas geven zonder leip te doen en dat geldt ongetwijfeld ook voor jou. In normaal verkeer is sub-10 seconde vlot genoeg, dan rijdt het gros je al 'in de weg'.

Voor mij is het gewoon de hele ervaring van het rijden: mooi ontwerp, lekker geluid, goede feedback, klappen in de rug bij het schakelen, beetje leven in het chassis. En een ander heeft weer heel andere wensen/eisen en die heeft net zo veel gelijk als ik.
Ja, als we het spelletje ‘alle EVs zijn lelijk’ gaan spelen, dan moet je niet gek opkijken als er wat minder nuance in het debat komt.

Jij lijkt nu ook weer te suggereren dat een EV alleen snel is in rechte lijn. Dat is echt niet zo. Genoeg EVs die minstens zoveel rijplezier bieden als jouw auto. Zeker op de openbare weg.

Ik snap best de lol van mooi motorgeluid (ik genoot ook best van de V10 in een tunnel), maar ook hier geldt dat de meeste mensen een 4 of zelfs 3 cilinder hebben. Nou, daar word je toch koud noch warm van? Dat is herrie.

Vergis je niet: ik ben absoluut een autoliefhebber en heb in zeer begeerlijke benzineauto’s rondgereden. Maar ik zou voor de openbare weg totaal niet terug willen.

Op het circuit is dat anders natuurlijk.
  maandag 18 mei 2026 @ 22:03:24 #138
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_220835881
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 21:55 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ja, als we het spelletje ‘alle EVs zijn lelijk’ gaan spelen, dan moet je niet gek opkijken als er wat minder nuance in het debat komt.
Dat heb ik niet gezegd.
quote:
Jij lijkt nu ook weer te suggereren dat een EV alleen snel is in rechte lijn. Dat is echt niet zo. Genoeg EVs die minstens zoveel rijplezier bieden als jouw auto. Zeker op de openbare weg.
Als dat zo lijkt moet ik dat rechtzetten: dat vind ik niet. Wat het rijplezier betreft: daar ben ik het niet mee eens, maar dat is enorm subjectief.
quote:
Ik snap best de lol van mooi motorgeluid (ik genoot ook best van de V10 in een tunnel), maar ook hier geldt dat de meeste mensen een 4 of zelfs 3 cilinder hebben. Nou, daar word je toch koud noch warm van? Dat is herrie.
Eens, maar dat geldt ook voor EV-performance. Veel EV's zijn helemaal niet zo snel en dat hoeft ook niet.
quote:
Vergis je niet: ik ben absoluut een autoliefhebber en heb in zeer begeerlijke benzineauto’s rondgereden. Maar ik zou voor de openbare weg totaal niet terug willen.

Op het circuit is dat anders natuurlijk.
Volgens mij zitten we helemaal niet zo ver uit elkaar hoor, ik vond alleen de stelling waar ik op reageerde nogal flauwekul. En dat vind ik nog steeds :)
  maandag 18 mei 2026 @ 23:34:13 #139
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_220836486
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 21:19 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
De range per euro daarentegen… ;)
Yep, zeg 6-8km/kWh versus 13-15km/liter wat in energiekosten dan neerkomt op ca. 6ct/km elektra (@openbare laadpaal) vs 15ct/km benzine.

Of de investering ivm techniek (los van een gebruiksbeleving) dat goedmaakt (bij tweedehands) met te verwachten kilometrage in resterende levensduur accu, is lastig te beoordelen. Vooralsnog krijgen wij het sommetje voor een EV niet rond. Ook omdat we simpelweg het startgeld daarvoor nu niet hebben klaarliggen en sws geen plan hebben daarvoor een PL te nemen.
//--//
Ik zou pleiten dat fabrikanten over de totale levensduur van een EV verplicht worden de accu op zeg 70% te garanderen. Hoe oud de auto ook is, die accu dan altijd een bepaalde gebruiksstatus heeft en zo nodig op kosten van de fabrikant conform wordt vervangen. Ik wil mij zelfs voorstellen dat er een soort garantiefonds is/komt. Met nog beter een systeem dat de accu van een auto, "eigendom" blijft van de fabrikant die daarmee ook verantwoordelijk wordt voor recycling. Die combinatie zorgt ook dat fabrikanten er zelf belang hebben om hun product te optimaliseren.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_220836965
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 21:55 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ja, als we het spelletje ‘alle EVs zijn lelijk’ gaan spelen, dan moet je niet gek opkijken als er wat minder nuance in het debat komt.

Jij lijkt nu ook weer te suggereren dat een EV alleen snel is in rechte lijn. Dat is echt niet zo. Genoeg EVs die minstens zoveel rijplezier bieden als jouw auto. Zeker op de openbare weg.

Ik snap best de lol van mooi motorgeluid (ik genoot ook best van de V10 in een tunnel), maar ook hier geldt dat de meeste mensen een 4 of zelfs 3 cilinder hebben. Nou, daar word je toch koud noch warm van? Dat is herrie.

Vergis je niet: ik ben absoluut een autoliefhebber en heb in zeer begeerlijke benzineauto’s rondgereden. Maar ik zou voor de openbare weg totaal niet terug willen.

Op het circuit is dat anders natuurlijk.
Prima, ik snap je mening.

Mijn persoonlijke mening is dat een EV lelijk is. Ik snap niet waarom je dat een spelletje noemt.
Dat is gewoon mijn mening.

Ben erg blij dat ik weer gewoon AMG rijd!
KIA is nog enigzins okay van binnen, maar van buiten spuuglelijk.

Ik heb een maand een Tesla model Y gehad.
Die Tesla voelde skeer aan van binnen, spuuglelijk.
De range was echt om te janken. Ik was enorm veel tijd kwijt om te laden.
Of ik ging soms 80/100 rijden op de Autobahn om nog net de lader te kunnen halen.

Ik rijd 50k km per jaar gemiddeld. Als ik rijd, rijd ik op een dag minstens 400km. (voornamelijk Autobahn)
Met zulke afstanden is er gewoon geen 1 EV die mij comfortabel van A naar B kan brengen.
pi_220837329
quote:
12s.gif Op maandag 18 mei 2026 23:34 schreef Vallon het volgende:

Ik zou pleiten dat fabrikanten over de totale levensduur van een EV verplicht worden de accu op zeg 70% te garanderen. Hoe oud de auto ook is, die accu dan altijd een bepaalde gebruiksstatus heeft en zo nodig op kosten van de fabrikant conform wordt vervangen. Ik wil mij zelfs voorstellen dat er een soort garantiefonds is/komt. Met nog beter een systeem dat de accu van een auto, "eigendom" blijft van de fabrikant die daarmee ook verantwoordelijk wordt voor recycling. Die combinatie zorgt ook dat fabrikanten er zelf belang hebben om hun product te optimaliseren.
Renault heeft al sinds jaren elektrische auto's met een huuraccu. Dan betaal je relatief weinig voor de auto, maar daarna wel een maandelijks bedrag per maand, afhankelijk van je kilometers. En als er ooit iets met de accu is, ook wanneer je de auto tweedehands hebt overgenomen, krijg je gewoon een nieuwe van Renault.
https://www.renault.nl/onderhoud/accuhuur.html
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_220837353
quote:
12s.gif Op maandag 18 mei 2026 23:34 schreef Vallon het volgende:

[..]
Yep, zeg 6-8km/kWh versus 13-15km/liter wat in energiekosten dan neerkomt op ca. 6ct/km elektra (@:openbare laadpaal) vs 15ct/km benzine.

Of de investering ivm techniek (los van een gebruiksbeleving) dat goedmaakt (bij tweedehands) met te verwachten kilometrage in resterende levensduur accu, is lastig te beoordelen. Vooralsnog krijgen wij het sommetje voor een EV niet rond. Ook omdat we simpelweg het startgeld daarvoor nu niet hebben klaarliggen en sws geen plan hebben daarvoor een PL te nemen.
//--//
Ik zou pleiten dat fabrikanten over de totale levensduur van een EV verplicht worden de accu op zeg 70% te garanderen. Hoe oud de auto ook is, die accu dan altijd een bepaalde gebruiksstatus heeft en zo nodig op kosten van de fabrikant conform wordt vervangen. Ik wil mij zelfs voorstellen dat er een soort garantiefonds is/komt. Met nog beter een systeem dat de accu van een auto, "eigendom" blijft van de fabrikant die daarmee ook verantwoordelijk wordt voor recycling. Die combinatie zorgt ook dat fabrikanten er zelf belang hebben om hun product te optimaliseren.
Je bent dan een niet bestaand probleem aan het oplossen omdat nu al de levensduur van een BEV langer is dan een ICE en de accu’s worden nog steeds in rap tempo beter, terwijl de levensduur van ICE juist krimpt (mede door downsizing).

Btw: de besparing zit in veel meer dan alleen lagere ‘brandstofkosten’.
pi_220837468
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 07:49 schreef hangtime het volgende:

[..]
Prima, ik snap je mening.

Mijn persoonlijke mening is dat een EV lelijk is. Ik snap niet waarom je dat een spelletje noemt.
Dat is gewoon mijn mening.

Ben erg blij dat ik weer gewoon AMG rijd!
KIA is nog enigzins okay van binnen, maar van buiten spuuglelijk.

Ik heb een maand een Tesla model Y gehad.
Die Tesla voelde skeer aan van binnen, spuuglelijk.
De range was echt om te janken. Ik was enorm veel tijd kwijt om te laden.
Of ik ging soms 80/100 rijden op de Autobahn om nog net de lader te kunnen halen.

Ik rijd 50k km per jaar gemiddeld. Als ik rijd, rijd ik op een dag minstens 400km. (voornamelijk Autobahn)
Met zulke afstanden is er gewoon geen 1 EV die mij comfortabel van A naar B kan brengen.
Alle EVs lelijk vinden is idioterie. Genoeg EVs die vrijwel 1:1 kopie zijn van de ICE variant.

Dat maakt dat zo’n opmerking niet serieus te nemen valt.

Verder is het natuurlijk ook idioot dat je nu er EVs zijn met een range van ruim 800 km jij dat niet kan doen als je 400 km moet rijden. Wat bij een AMG zo’n beetje de maximale range is, laten we wel zijn.

Om maar te zwijgen over dat een AMG een comfortabele keuze is voor de autobaan met die proleterige V8 brul die best leuk is voor even, maar op de autobahn allesbehalve comfortabel is.
pi_220838692
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 08:57 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Je bent dan een niet bestaand probleem aan het oplossen omdat nu al de levensduur van een BEV langer is dan een ICE en de accu’s worden nog steeds in rap tempo beter, terwijl de levensduur van ICE juist krimpt (mede door downsizing).

Btw: de besparing zit in veel meer dan alleen lagere ‘brandstofkosten’.
Een auto is veel meer dan enkel een verbrandingsmotor of een batterij. Er zitten in elke auto duizenden onderdelen die verslijten of kapot kunnen gaan, waardoor de auto (te) oud aanvoelt of repareren niet meer financieel rendabel is. Dat is bij een EV net zo goed als bij een brandstofmotor. In de praktijk ken in dan ook eigenlijk niemand die zijn auto weggedaan heeft omdat de motor zelf versleten was.
Dus mooi dat de accu het probleem niet meer is, maar ook bij een EV zullen uiteindelijk de stoelen, raamrubbers, ophanging, deurscharnieren, etc versleten zijn, net als bij elke andere auto. Het is dus prima om aan te nemen dat een EV een vergelijkbare levensduur zal hebben als een brandstofauto, maar die stoelen slijten niet ineens langzamer omdat ze in een EV zitten.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_220838731
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 09:05 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Alle EVs lelijk vinden is idioterie. Genoeg EVs die vrijwel 1:1 kopie zijn van de ICE variant.

Dat maakt dat zo’n opmerking niet serieus te nemen valt.

Verder is het natuurlijk ook idioot dat je nu er EVs zijn met een range van ruim 800 km jij dat niet kan doen als je 400 km moet rijden. Wat bij een AMG zo’n beetje de maximale range is, laten we wel zijn.

Om maar te zwijgen over dat een AMG een comfortabele keuze is voor de autobaan met die proleterige V8 brul die best leuk is voor even, maar op de autobahn allesbehalve comfortabel is.
Het heeft gewoon geen zin om deze discussies aan te gaan. Mensen die zo stug tegen een ev zijn ga je niet overtuigen. Het voelt alsof ik tegen mijn 4 jarige aan het praten ben 'de lucht is blauw' en je krijgt terug 'nee het is groen' dan kan je met zoveel argumenten komen, voor haar blijft het groen |:(

Mijn grootse probleem leek ook altijd het bereik, en dat is eigenlijk nu ik een kleine 2 jaar een EV heb maar 1 keer echt tegen gevallen dat het onhandig was dat de accu leeg was.

Als ik 400km of meer aan een stuk rij stop ik wel ergens om ff koffie te drinken en dan kan de auto aan de lader. Maar volgensmij herhaald deze discussie zich in elke ice vs ev discussie.

Ja ik rij ook liever in mijn gt3 of db9 maar 95% van de kilometers die ik per jaar maak zit ik toch in de EV. En ik beschouw mezelf echt als een autoliefhebber.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  dinsdag 19 mei 2026 @ 12:07:48 #146
307622 Perox
(niet de echte)
pi_220838802
Een EV moet je passen en moet je ervaren voordat je er echt een uitspraak over kunt doen.
Je moet het budget ervoor hebben, en de auto moet je passen, maak je veel lange trips dan is het misschien niet handig. Hou je van het geluid en leven in de brouwerij dan is het misschien ook niet voor je. Maar ik denk dat het uiteindelijk voor 80% van de mensen wel de beste optie gaat zijn. Nu moeten ze nog iets betaalbaarder worden dan komt het goed.
pi_220839214
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 11:43 schreef knoopie het volgende:

[..]
Een auto is veel meer dan enkel een verbrandingsmotor of een batterij. Er zitten in elke auto duizenden onderdelen die verslijten of kapot kunnen gaan, waardoor de auto (te) oud aanvoelt of repareren niet meer financieel rendabel is. Dat is bij een EV net zo goed als bij een brandstofmotor. In de praktijk ken in dan ook eigenlijk niemand die zijn auto weggedaan heeft omdat de motor zelf versleten was.
Dus mooi dat de accu het probleem niet meer is, maar ook bij een EV zullen uiteindelijk de stoelen, raamrubbers, ophanging, deurscharnieren, etc versleten zijn, net als bij elke andere auto. Het is dus prima om aan te nemen dat een EV een vergelijkbare levensduur zal hebben als een brandstofauto, maar die stoelen slijten niet ineens langzamer omdat ze in een EV zitten.
Ik hoef niets aan te nemen, er is gewoon data dat een EV langer meegaat.

Hoe dan ook: er werd een voorstel geopperd om iets te reguleren wat in de praktijk geen probleem vormt en dat is hoe je het ook wendt of keert onzinnig.
pi_220839226
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 11:52 schreef boegschroef het volgende:

[..]
Het heeft gewoon geen zin om deze discussies aan te gaan. Mensen die zo stug tegen een ev zijn ga je niet overtuigen. Het voelt alsof ik tegen mijn 4 jarige aan het praten ben 'de lucht is blauw' en je krijgt terug 'nee het is groen' dan kan je met zoveel argumenten komen, voor haar blijft het groen |:(

Mijn grootse probleem leek ook altijd het bereik, en dat is eigenlijk nu ik een kleine 2 jaar een EV heb maar 1 keer echt tegen gevallen dat het onhandig was dat de accu leeg was.

Als ik 400km of meer aan een stuk rij stop ik wel ergens om ff koffie te drinken en dan kan de auto aan de lader. Maar volgensmij herhaald deze discussie zich in elke ice vs ev discussie.

Ja ik rij ook liever in mijn gt3 of db9 maar 95% van de kilometers die ik per jaar maak zit ik toch in de EV. En ik beschouw mezelf echt als een autoliefhebber.
Dat dus.
pi_220839285
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 12:07 schreef Perox het volgende:
Een EV moet je passen en moet je ervaren voordat je er echt een uitspraak over kunt doen.
Je moet het budget ervoor hebben, en de auto moet je passen, maak je veel lange trips dan is het misschien niet handig. Hou je van het geluid en leven in de brouwerij dan is het misschien ook niet voor je. Maar ik denk dat het uiteindelijk voor 80% van de mensen wel de beste optie gaat zijn. Nu moeten ze nog iets betaalbaarder worden dan komt het goed.
Grotendeels eens, alleen niet vwb de langere trips. Als je die met een EV maakt zul je juist ervaren dat je met een EV uitgeruster aankomt. En de nadelen van 10 jaar terug (weinig goede laadmogelijkheden, range destijds bij de meesten echt ondermaats) zijn inmiddels wel voor een groot deel opgelost, of in ieder geval zodanig teruggedrongen dat het geen ergernis meer hoeft te zijn.

Natuurlijk: voor mensen die in de nacht vol over de Autobahn willen vlammen naar de wintersport geldt dat ze sneller zijn met een ICE. Maar overdag is het helemaal niet gezegd dat je tijdsverlies gaat hebben met de EV.

En reis je met een vrouw in de auto en heb je een goede EV, dan zal de vrouw in kwestie vaker willen stoppen om af te wateren dat de accu vraagt om bijgeladen te worden.

De komende jaren gaat dat alleen maar beter worden. De range neemt nog altijd toe en de laadsnelheid ook.

10 jaar terug moest je rustig rijden om 275 km ver te komen met een volle accu en kon je laden met max 130 kW.

Inmiddels kun je dezelfde afstand doen met doorknallen op de Autobahn en laad je met 250 kW (maximaal, de gemiddelde laadsnelheid is niet verdubbeld, meer factor 1,5).

En er zijn zelfs auto's die dat nog beter doen. Waar een laadstop ooit 40 minuten was is het nu vaker 10-20 minuten. En dat zal over 10 jaar 5-10 minuten zijn. Gelijk aan tanken alleen dan zonder kans op vieze handen en zonder een hartverzakking te krijgen van wat je per liter moet aftikken.
pi_220839476
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 13:10 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik hoef niets aan te nemen, er is gewoon data dat een EV langer meegaat.
New, die data heb je niet. Specifiek van de aandrijflijn is er testdata beschikbaar ja, maar praktijkdata van de hele auto niet. Dat is ook bijna niet mogelijk om die data nu al te hebben, want in nederland is de levensduur van autos langer dan dat er überhaupt significante hoeveelheden elektrische auto's op de markt zijn.

Iseecars houdt al sinds jaren bij hoe groot de kans is dat een bepaald type auto de 250.000 miles haalt. Dat is een van de weinige statistieken die daadwerkelijk iets zeggen over hoe lang auto's echt nog gereden worden. Maar zoals verwacht komen elektrische auto's nog nauwelijks voor in de lijst, omdat de meeste modellen nog niet lang genoeg te koop zijn om überhaupt 400.000km te rijden (in statistisch relevante hoeveelheden).
https://www.iseecars.com/longest-lasting-cars-study

Maar als je wil, dan kan je mij graag uitleggen waarom bijvoorbeeld een wielophanging, interieur of raamrubbers bij een elektrische auto ineens minder snel zouden slijten. Daarvan ontgaat mij de logica volkomen.
quote:
Hoe dan ook: er werd een voorstel geopperd om iets te reguleren wat in de praktijk geen probleem vormt en dat is hoe je het ook wendt of keert onzinnig.
Dat denk ik ook, maar dat is nog geen reden voor ongefundeerde claims. Sterker nog, je argumenten zouden een stuk overtuigender zijn als je niet elke keer overdrijft.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
  dinsdag 19 mei 2026 @ 14:06:26 #151
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_220839623
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 08:57 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Je bent dan een niet bestaand probleem aan het oplossen omdat nu al de levensduur van een BEV langer is dan een ICE en de accu’s worden nog steeds in rap tempo beter, terwijl de levensduur van ICE juist krimpt (mede door downsizing).

Btw: de besparing zit in veel meer dan alleen lagere ‘brandstofkosten’.
Dit is dan weer vanuit welk gekanteld perspectief je naar een zaak kunt kijken en ik qua kosten primair kijk naar mijn portemonnee.

Ik zie o.a. de geboden accu(&techniek) als beer op de weg van/voor mijn geld omdat ongewis is of dat voertuig over 10-40 jaar nog zo zelf is te gebruiken. Los van investeringsruimte zou ik het nog kunnen overwegen wanneer een verouderde/defecte accu & techniek (bvk zelf) tegen acceptabele kosten is te vervangen.
Acceptabel is dan in mijn denken hooguit ¤1000 voor vervanging van de "opslagaccu" om dan zeg weer 5 jaar te kunnen zoeven op elektra; een beetje als elk jaar een ICE beurt van zeg ¤500 en om de 2-4jaar preventief een nieuwe startaccu van ca. ¤150.

Of de BEV met haar "techniek" (die dan moet kunnen worden blijven ondersteund) de leeftijd van een klassiek aangedreven/uitgeruste ICE gaat overleven, zal de toekomst leren. Ik nu kies voor de zekerder afschrijving van een ICE. Dat de effectieve gebruiksduur van menig nieuwe ICE in rap minder lijkt te worden omdat hun technische ondersteuning vervalt (milieu/enshitification), is daarin weer een ander verhaal.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  dinsdag 19 mei 2026 @ 14:49:31 #152
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_220839988
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 11:52 schreef boegschroef het volgende:

[..]
Het heeft gewoon geen zin om deze discussies aan te gaan. Mensen die zo stug tegen een ev zijn ga je niet overtuigen. Het voelt alsof ik tegen mijn 4 jarige aan het praten ben 'de lucht is blauw' en je krijgt terug 'nee het is groen' dan kan je met zoveel argumenten komen, voor haar blijft het groen |:(

Mijn grootse probleem leek ook altijd het bereik, en dat is eigenlijk nu ik een kleine 2 jaar een EV heb maar 1 keer echt tegen gevallen dat het onhandig was dat de accu leeg was.

Als ik 400km of meer aan een stuk rij stop ik wel ergens om ff koffie te drinken en dan kan de auto aan de lader. Maar volgensmij herhaald deze discussie zich in elke ice vs ev discussie.

Ja ik rij ook liever in mijn gt3 of db9 maar 95% van de kilometers die ik per jaar maak zit ik toch in de EV. En ik beschouw mezelf echt als een autoliefhebber.
Yep het is een lastige discussie omdat ieders overwegingen anders zijn en er dan oneigenlijke argumenten worden gebruikt. Dit laatste dan ook om iets voor zichzelf te rechtvaardigen.
Neemt niet weg dat dingen in discussie gebracht, onderdeel vormen van een groeiproces en je qua zienswijze kunt afspreken dat in smaak mijn blauw, jouw groen is.

Iemand verder inbrengen wat die wilt maar kosten en de mogelijkheid tot die te betalen, nu persoonsafhankelijk is. Ons speelt daarin de "afhankelijkheid" gedachte dat met o.a. een beperkende "accu/range" waarin meer (of beter anders) moet worden gepland om ergens te komen waar we kwamen. Ik/wij sws niet van het type zijn om onderweg zijnde, ergens langer te stoppen dan onvermijdelijk.

Dit en ook andere overwegingen zullen een stuk minder spelen bij de groep die dat als issue indirect heeft uitbesteed of geïntegreerd. "De buren vrij in tijd hebben ook geen last van brandstofkosten, laden noch range omdat de leasemaatschappij of hun chauffeur die altijd af(be)rekent"

Het is dan een discussie waar de ander geen beperking ervaart of voorkeur deelt; en wij (ik als allday motorrijder s)ws geen autoliefhebbers en daarin graag zelfwerkzaam zijn. Dit laatste - deels als liefhebberij - is dan indirect het gevolg van een totale kostenbeheersing omtrent een valse verwachting.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  dinsdag 19 mei 2026 @ 14:52:19 #153
307622 Perox
(niet de echte)
pi_220840004
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 13:20 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Grotendeels eens, alleen niet vwb de langere trips. Als je die met een EV maakt zul je juist ervaren dat je met een EV uitgeruster aankomt. En de nadelen van 10 jaar terug (weinig goede laadmogelijkheden, range destijds bij de meesten echt ondermaats) zijn inmiddels wel voor een groot deel opgelost, of in ieder geval zodanig teruggedrongen dat het geen ergernis meer hoeft te zijn.

Natuurlijk: voor mensen die in de nacht vol over de Autobahn willen vlammen naar de wintersport geldt dat ze sneller zijn met een ICE. Maar overdag is het helemaal niet gezegd dat je tijdsverlies gaat hebben met de EV.

En reis je met een vrouw in de auto en heb je een goede EV, dan zal de vrouw in kwestie vaker willen stoppen om af te wateren dat de accu vraagt om bijgeladen te worden.

De komende jaren gaat dat alleen maar beter worden. De range neemt nog altijd toe en de laadsnelheid ook.

10 jaar terug moest je rustig rijden om 275 km ver te komen met een volle accu en kon je laden met max 130 kW.

Inmiddels kun je dezelfde afstand doen met doorknallen op de Autobahn en laad je met 250 kW (maximaal, de gemiddelde laadsnelheid is niet verdubbeld, meer factor 1,5).

En er zijn zelfs auto's die dat nog beter doen. Waar een laadstop ooit 40 minuten was is het nu vaker 10-20 minuten. En dat zal over 10 jaar 5-10 minuten zijn. Gelijk aan tanken alleen dan zonder kans op vieze handen en zonder een hartverzakking te krijgen van wat je per liter moet aftikken.
Dat klopt wel wat je zegt er is een hoop verbeterd.
Maar als je ik noem maar wat steeds Duitsland in moet naar lokaties waar je niet zeker weet of er ook laadplekken in de buurt zijn lijkt me dat een stuk minder relaxed dan een volle tank hebben en zeker weten dat je zonder gezeik heen en weer kunt. En ik vraag me ook af hoe overbevolkt de laadstations onderweg zullen zijn in bijvoorbeeld piek vakantie drukte.
En afhankelijk of je daar je schouders over ophaalt of niet ga je wel of niet voor de zekerheid. Ik ben bijvoorbeeld zo'n type die stress vertoont bij aanvang van vakantie en dan wil ik graag zekerheid over alles.

Een en ander zal over een jaar of 5-10 uiteraard weer heel anders kunnen zijn als 700km range de standaard is en opladen in 10 minuten klaar en overal beschikbaar.
pi_220840046
Als EV twijfelaar snap ik hier niks van. Ik wil best een nieuwe EV kopen als ik aan vervanging toe ben. Maar als ik kijk naar oudere modellen dan zie ik eigenlijk niets dat boven de omschrijving boodschappenwagentje uitkomt.
pi_220840434
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 13:47 schreef knoopie het volgende:

[..]
New, die data heb je niet. Specifiek van de aandrijflijn is er testdata beschikbaar ja, maar praktijkdata van de hele auto niet. Dat is ook bijna niet mogelijk om die data nu al te hebben, want in nederland is de levensduur van autos langer dan dat er überhaupt significante hoeveelheden elektrische auto's op de markt zijn.

Iseecars houdt al sinds jaren bij hoe groot de kans is dat een bepaald type auto de 250.000 miles haalt. Dat is een van de weinige statistieken die daadwerkelijk iets zeggen over hoe lang auto's echt nog gereden worden. Maar zoals verwacht komen elektrische auto's nog nauwelijks voor in de lijst, omdat de meeste modellen nog niet lang genoeg te koop zijn om überhaupt 400.000km te rijden (in statistisch relevante hoeveelheden).
https://www.iseecars.com/longest-lasting-cars-study

Maar als je wil, dan kan je mij graag uitleggen waarom bijvoorbeeld een wielophanging, interieur of raamrubbers bij een elektrische auto ineens minder snel zouden slijten. Daarvan ontgaat mij de logica volkomen.
[..]
Dat denk ik ook, maar dat is nog geen reden voor ongefundeerde claims. Sterker nog, je argumenten zouden een stuk overtuigender zijn als je niet elke keer overdrijft.
Meteen weer een ad hominem… geweldig weer. En dan beginnen over dat ik niet overtuigend ben.

En die data:

https://www.nature.com/articles/s41560-024-01698-1

Tl;dr

Evs gemiddeld 200.000 km, benzine gemiddeld 187.000 km.
pi_220840447
quote:
12s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 14:06 schreef Vallon het volgende:

[..]
Dit is dan weer vanuit welk gekanteld perspectief je naar een zaak kunt kijken en ik qua kosten primair kijk naar mijn portemonnee.

Ik zie o.a. de geboden accu(&techniek) als beer op de weg van/voor mijn geld omdat ongewis is of dat voertuig over 10-40 jaar nog zo zelf is te gebruiken. Los van investeringsruimte zou ik het nog kunnen overwegen wanneer een verouderde/defecte accu & techniek (bvk zelf) tegen acceptabele kosten is te vervangen.
Acceptabel is dan in mijn denken hooguit ¤1000 voor vervanging van de "opslagaccu" om dan zeg weer 5 jaar te kunnen zoeven op elektra; een beetje als elk jaar een ICE beurt van zeg ¤500 en om de 2-4jaar preventief een nieuwe startaccu van ca. ¤150.

Of de BEV met haar "techniek" (die dan moet kunnen worden blijven ondersteund) de leeftijd van een klassiek aangedreven/uitgeruste ICE gaat overleven, zal de toekomst leren. Ik nu kies voor de zekerder afschrijving van een ICE. Dat de effectieve gebruiksduur van menig nieuwe ICE in rap minder lijkt te worden omdat hun technische ondersteuning vervalt (milieu/enshitification), is daarin weer een ander verhaal.
Zo’n grens van ¤ 1.000 is bespottelijk, aangezien dat de prijs is van een normale beurt bij een ICE als er niets aan de hand is.

Van mij mag je, maar als je dat soort bedragen al teveel vindt, dan valt de ICE ook af.
pi_220840454
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 14:52 schreef Perox het volgende:

[..]
Dat klopt wel wat je zegt er is een hoop verbeterd.
Maar als je ik noem maar wat steeds Duitsland in moet naar lokaties waar je niet zeker weet of er ook laadplekken in de buurt zijn lijkt me dat een stuk minder relaxed dan een volle tank hebben en zeker weten dat je zonder gezeik heen en weer kunt. En ik vraag me ook af hoe overbevolkt de laadstations onderweg zullen zijn in bijvoorbeeld piek vakantie drukte.
En afhankelijk of je daar je schouders over ophaalt of niet ga je wel of niet voor de zekerheid. Ik ben bijvoorbeeld zo'n type die stress vertoont bij aanvang van vakantie en dan wil ik graag zekerheid over alles.

Een en ander zal over een jaar of 5-10 uiteraard weer heel anders kunnen zijn als 700km range de standaard is en opladen in 10 minuten klaar en overal beschikbaar.
Ik kom heel veel in Duitsland (vrijdag weer) en werkelijk overal zijn snelladers.

Met goede software ook simpel te vinden. Of gewoon een app op je telefoon.
pi_220840458
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 14:57 schreef HiZ het volgende:
Als EV twijfelaar snap ik hier niks van. Ik wil best een nieuwe EV kopen als ik aan vervanging toe ben. Maar als ik kijk naar oudere modellen dan zie ik eigenlijk niets dat boven de omschrijving boodschappenwagentje uitkomt.
Waar kijk je dan naar? Een Model S kun je toch moeilijk als boodschappenwagentje zien. En dat was toch een van de eersten.
pi_220840684
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 15:47 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Waar kijk je dan naar? Een Model S kun je toch moeilijk als boodschappenwagentje zien. En dat was toch een van de eersten.
Als ik kijk naar de range van de vroege modellen, dan vind ik daar geen acceptabele auto voor lange afstanden.
pi_220840755
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 16:08 schreef HiZ het volgende:

[..]
Als ik kijk naar de range van de vroege modellen, dan vind ik daar geen acceptabele auto voor lange afstanden.
Welke jaren kijk je dan?
pi_220840766
Deze discussie begon ermee dat jij zei dat een EV 500.000km kon halen, omdat de accu zo lang leeft, en dat ik dat ontzettend overdreven vond omdat er nog veel meer aan een auto zit dat verslijten kan. Jouw onderzoek geeft mij daar helemaal gelijk in, anders zou de voorspelde levensduur van een BEV veel meer richting die 500.000km gaan. Wat het natuurlijk niet doet, om eerder genoemde redenen.
quote:
0s.gif
Op zaterdag 16 mei 2026 22:02 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Het is hoogst zeldzaam dat een ICE de 500.000 km haalt.

Huidige accu’s kunnen ruim meer dan 500.000 km’s aan.
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 15:42 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Meteen weer een ad hominem… geweldig weer. En dan beginnen over dat ik niet overtuigend ben.

En die data:

https://www.nature.com/articles/s41560-024-01698-1

Tl;dr

Evs gemiddeld 200.000 km, benzine gemiddeld 187.000 km.
De titel van het artikel is letterlijk "The closing longevity gap between battery electric vehicles and internal combustion vehicles in Great Britain" _O-
Ja, EV's benaderen het gemiddelde, wat ook logisch is. Maar ze steken er nog niet boven uit als je het vergelijkt met alle brandstofauto's. Dus je zit selectief te lezen om maar gelijk te krijgen, of is het toeval dat je de hogere kilometerstand van dieselauto's even over het hoofd hebt gezien?

Waarom neem je niet gewoon genoegen met de waarheid? EV's hebben nu bij benadering een net zo lange voorspelde levensduur als brandstofauto's. Prima. Geen reden dus voor potentiele EV-kopers om het niet aan te durven. Iedereen blij.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_220840977
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 15:46 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik kom heel veel in Duitsland (vrijdag weer) en werkelijk overal zijn snelladers.

Met goede software ook simpel te vinden. Of gewoon een app op je telefoon.
Inderdaad juist in Duitsland is er bij elke lidl, kaufland of action een snellader en die zijn er veel.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  dinsdag 19 mei 2026 @ 16:48:28 #163
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_220840991
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 15:44 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Zo’n grens van ¤ 1.000 is bespottelijk, aangezien dat de prijs is van een normale beurt bij een ICE als er niets aan de hand is.

Van mij mag je, maar als je dat soort bedragen al teveel vindt, dan valt de ICE ook af.
Ik snap dat je speelt op (eigen)belevingen.

Het onderhoud zelf mag van mij nog steeds die ¤500/jaar kosten (wat ik hooguit totaal voor mijn ICE uitgeef dat zg. meer werk is dan dat v.e. EV); en ik simpel toevoeg dat zeg een ¤200 extra per jaar voor de "accu" voor mij acceptabel is.

Hierbij niet vergeten dat het gros van de instapkosten voor een EV verborgen zit in de fiks hogere (simpelweg "dubbele") aanschafprijs dan die voor een ICE. En nogmaals, bij een EV het (mij) de vraag wordt hoe zich dat gaat vertalen in een technische afschrijving en dan kom ik weer met die vermaledijde accu.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_220841150
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 09:05 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Alle EVs lelijk vinden is idioterie. Genoeg EVs die vrijwel 1:1 kopie zijn van de ICE variant.

Dat maakt dat zo’n opmerking niet serieus te nemen valt.

Verder is het natuurlijk ook idioot dat je nu er EVs zijn met een range van ruim 800 km jij dat niet kan doen als je 400 km moet rijden. Wat bij een AMG zo’n beetje de maximale range is, laten we wel zijn.

Om maar te zwijgen over dat een AMG een comfortabele keuze is voor de autobaan met die proleterige V8 brul die best leuk is voor even, maar op de autobahn allesbehalve comfortabel is.
Jij bepaalt voor mij:

- Wat idioterie is?
- Mijn mening mag niet zijn dat ik EV lelijk vindt. (je vraagt niet eens waarom, ik mag die mening niet hebben.. WTF?)
- EV met 800km range? Welke dan? Of moet ik dan op de Autobahn de hele weg 80 rijden met airco uit terwijl het 30 graden is buiten?
- Mijn range? En dan nog verkeerd ook!
Mijn AMG heeft minimaal 600km range op de Autobahn als ik 200km/h rijd. Maar range is geen ding bij mij. Want ik gooi hem in 2 minuten vol.
- Comfortabel, dat is ook een mening, ik word gek van stilte. Ik wil die motor horen bleren.

Wat fijn dat je zo open staat voor andermans meningen!
pi_220841204
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 11:52 schreef boegschroef het volgende:

[..]
Het heeft gewoon geen zin om deze discussies aan te gaan. Mensen die zo stug tegen een ev zijn ga je niet overtuigen.
Ik ben niet stug tegen een EV.
Het is voor mij PERSOONLIJK gewoon helemaal kut.
Ik heb Tesla model Y long range gehad. Was gewoon 1 groot drama.

Kostte mij veel te veel tijd.

Als ik rijd, rijd ik 400km-500km Autobahn en dan wil ik niet laden onderweg.
Dat was onmogelijk met de Tesla....

Als de EV's straks een range hebben van 700km+ in de winter en ik gewoon kan doortrappen, dan ben ik ook over.
Het voelt nu gewoon als skere kut auto's voor mij.. PERSOONLIJKe situatie!
pi_220841326
quote:
14s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 14:49 schreef Vallon het volgende:

Ik/wij sws niet van het type zijn om onderweg zijnde, ergens langer te stoppen dan onvermijdelijk.

Dat is wat ik ook dacht voordat ik een EV kocht, maar ook meteen hetgene waar ik me het meest in vergist heb.

In de kleine 2 jaar met 25000 km/J heb ik slechts 3 keer onderweg aan een snellader moeten hangen. Nu heb ik er juist een hekel aan als ik in mijn ice onderweg ben en moet stoppen bij een tankstation. Ik moet er niet meer aan denken dat ik 1 a 2 keer per week onderweg naar huis (of nog veel erger, onderweg naar werk) moet stoppen bij een tankstation om te tanken.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_220841400
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 17:12 schreef hangtime het volgende:

[..]
Mijn AMG heeft minimaal 600km range op de Autobahn als ik 200km/h rijd.
Ik ben wel benieuwd wat voor amg je rijdt want degene die ik heb gereden rijden gewoon 1 op 4 bij 200km/h. Ik heb nog nooit een amg gezien met een >150 liter tank.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  dinsdag 19 mei 2026 @ 18:18:14 #168
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_220841654
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 15:44 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Zo’n grens van ¤ 1.000 is bespottelijk, aangezien dat de prijs is van een normale beurt bij een ICE als er niets aan de hand is.

Van mij mag je, maar als je dat soort bedragen al teveel vindt, dan valt de ICE ook af.
Kom nou, ik heb met de Alfa nu 3 beurten laten doen bij een bekende exclusieve garage in Nunspeet voor nog geen 400 euro per beurt. Dat is voor een doorsnee auto bij een doorsnee garage nog een stuk goedkoper.

Ik ben het met je eens dat verwachten dat een nieuwe accu maar 1000 euro mag kosten niet realistisch is, maar zo overdrijven doet je argument geen goed.
pi_220841682
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 17:48 schreef boegschroef het volgende:

[..]
Ik ben wel benieuwd wat voor amg je rijdt want degene die ik heb gereden rijden gewoon 1 op 4 bij 200km/h. Ik heb nog nooit een amg gezien met een >150 liter tank.
Sommigen zullen zeggen dat het geen echte AMG is.
Want 6 cilinder C43.

En ja die zuipt ook. Maar als ik door Duitsland scheur, kan ik natuurlijk niet overal 200+ knallen.
Dus kom dan gemiddeld 600km ver. 66 liter tank.
pi_220842069
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 16:18 schreef knoopie het volgende:
Deze discussie begon ermee dat jij zei dat een EV 500.000km kon halen, omdat de accu zo lang leeft, en dat ik dat ontzettend overdreven vond omdat er nog veel meer aan een auto zit dat verslijten kan. Jouw onderzoek geeft mij daar helemaal gelijk in, anders zou de voorspelde levensduur van een BEV veel meer richting die 500.000km gaan. Wat het natuurlijk niet doet, om eerder genoemde redenen.
[..]
[..]
De titel van het artikel is letterlijk "The closing longevity gap between battery electric vehicles and internal combustion vehicles in Great Britain" _O-
Ja, EV's benaderen het gemiddelde, wat ook logisch is. Maar ze steken er nog niet boven uit als je het vergelijkt met alle brandstofauto's. Dus je zit selectief te lezen om maar gelijk te krijgen, of is het toeval dat je de hogere kilometerstand van dieselauto's even over het hoofd hebt gezien?

Waarom neem je niet gewoon genoegen met de waarheid? EV's hebben nu bij benadering een net zo lange voorspelde levensduur als brandstofauto's. Prima. Geen reden dus voor potentiele EV-kopers om het niet aan te durven. Iedereen blij.
[ afbeelding ]
Nee, de discussie begon met iemand die beweerde dat de accu het snel zou begeven en dat daarom een EV al snel afgeschreven zou zijn waarop ik reageerde met:

quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 21:55 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ja, behalve dan dat de huidige accu’s veel langer meegaan dan de brandstof motoren…
Verderop beweer ik slechts dat een accu 500.000 km makkelijk meekan en dat was in reactie op iemand die beweerde dat een verbrandingsmotor makkelijk 500.000 km kan rijden.

Misschien moet je beter leren lezen?
pi_220842179
quote:
18s.gif Op maandag 18 mei 2026 21:15 schreef Vallon het volgende:

[..]
Joh, het is een eigen aanname als argument voor iets anders invullen.
Kern is dat itt tot ICE, de range van een EV met de ouderdom in gebruik afneemt.
Heb je überhaupt mijn bron wel bekeken?
Het is helemaal geen aanname dat met een oudere auto gemiddeld significant minder gereden wordt dan met een vrij nieuwe auto.
Auto's van 10 tot 15 jaar oud rijden gemiddeld 30% minder kilometers per jaar dan auto's van 0 tot 5 jaar oud.

Dat accu's wat degraderen na verloop van tijd heeft dus gemiddeld helemaal geen invloed op het aantal benodigde laadsessies om het gemiddelde jaarlijkse aantal kilometers te halen.
Ja, voor de uitzonderingen die met hun oude gebakje toch nog vaak lange ritten maken is dat jammer. Voor het gros maakt het beetje degradatie geen ruk uit bij die 200-250 kilometer die men in een week rijdt.
pi_220842327
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 16:48 schreef Vallon het volgende:

[..]
Ik snap dat je speelt op (eigen)belevingen.

Het onderhoud zelf mag van mij nog steeds die ¤500/jaar kosten (wat ik hooguit totaal voor mijn ICE uitgeef dat zg. meer werk is dan dat v.e. EV); en ik simpel toevoeg dat zeg een ¤200 extra per jaar voor de "accu" voor mij acceptabel is.

Hierbij niet vergeten dat het gros van de instapkosten voor een EV verborgen zit in de fiks hogere (simpelweg "dubbele") aanschafprijs dan die voor een ICE. En nogmaals, bij een EV het (mij) de vraag wordt hoe zich dat gaat vertalen in een technische afschrijving en dan kom ik weer met die vermaledijde accu.
Ik ga gewoon uit van normale onderhoudskosten van normale auto’s. De auto’s die ik reed voordat ik over ging op EVs waren significant duurder.

En nee, een EV is niet twee keer zo duur in aanschaf. Dat was ooit zo.
pi_220842372
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 17:12 schreef hangtime het volgende:

[..]
Jij bepaalt voor mij:

- Wat idioterie is?
- Mijn mening mag niet zijn dat ik EV lelijk vindt. (je vraagt niet eens waarom, ik mag die mening niet hebben.. WTF?)
- EV met 800km range? Welke dan? Of moet ik dan op de Autobahn de hele weg 80 rijden met airco uit terwijl het 30 graden is buiten?
- Mijn range? En dan nog verkeerd ook!
Mijn AMG heeft minimaal 600km range op de Autobahn als ik 200km/h rijd. Maar range is geen ding bij mij. Want ik gooi hem in 2 minuten vol.
- Comfortabel, dat is ook een mening, ik word gek van stilte. Ik wil die motor horen bleren.

Wat fijn dat je zo open staat voor andermans meningen!
600 range bij 200 km/u…

Jii hebt duidelijk geen AMG, want dan had je geweten hoe idioot die opmerking is.
pi_220842395
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 17:48 schreef boegschroef het volgende:

[..]
Ik ben wel benieuwd wat voor amg je rijdt want degene die ik heb gereden rijden gewoon 1 op 4 bij 200km/h. Ik heb nog nooit een amg gezien met een >150 liter tank.
Precies.
pi_220842429
quote:
80s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 18:18 schreef Mano_ het volgende:

[..]
Kom nou, ik heb met de Alfa nu 3 beurten laten doen bij een bekende exclusieve garage in Nunspeet voor nog geen 400 euro per beurt. Dat is voor een doorsnee auto bij een doorsnee garage nog een stuk goedkoper.

Ik ben het met je eens dat verwachten dat een nieuwe accu maar 1000 euro mag kosten niet realistisch is, maar zo overdrijven doet je argument geen goed.
1.000 euro voor een beurt is helaas bij best veel dealers van normale merken geen uitzondering. Ga maar eens vragen bij de plaatselijke Audi dealer.

Er zullen vast ook wel goedkopere opties zijn, zeker bij specialisten, maar het punt is ook vooral dat een auto nooit meer mag kosten dan 1.000 is niet realistisch.
pi_220842439
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 18:20 schreef hangtime het volgende:

[..]
Sommigen zullen zeggen dat het geen echte AMG is.
Want 6 cilinder C43.

En ja die zuipt ook. Maar als ik door Duitsland scheur, kan ik natuurlijk niet overal 200+ knallen.
Dus kom dan gemiddeld 600km ver. 66 liter tank.
Ook dit red ie niet met doorkachelen.
pi_220842517
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 16:17 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Welke jaren kijk je dan?
Ik kijk niet naar specifieke jaren nog. Maar ik wil geen EV met minder dan 600 echte range en een 20-80 laadtijd van boven de 30 minuten. Ik vind bijvoorbeeld op het moment de xpeng p7+ wel aantrekkelijk.
pi_220843187
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 19:59 schreef HiZ het volgende:

[..]
Ik kijk niet naar specifieke jaren nog. Maar ik wil geen EV met minder dan 600 echte range en een 20-80 laadtijd van boven de 30 minuten. Ik vind bijvoorbeeld op het moment de xpeng p7+ wel aantrekkelijk.
Die heeft toch een vrij lage WLTP score?
pi_220843192
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 19:46 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
600 range bij 200 km/u…

Jii hebt duidelijk geen AMG, want dan had je geweten hoe idioot die opmerking is.
lol jij rijdt zeker nooit 200km/h

nergens maar dan ook nergens in duitsland kun je over zo'n afstand doortrappen
bovendien heb ik een 4matic

jij had zeker een achterwiel aangedreven? die zijn namelijk stuk minder zuinig
ik zou bijna de moeite nemen om een screenshot te maken van mijn mercedes app

tering wat ben jij een vervelende betweter
pi_220843611
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 20:52 schreef hangtime het volgende:

[..]
lol jij rijdt zeker nooit 200km/h

nergens maar dan ook nergens in duitsland kun je over zo'n afstand doortrappen
bovendien heb ik een 4matic

jij had zeker een achterwiel aangedreven? die zijn namelijk stuk minder zuinig
ik zou bijna de moeite nemen om een screenshot te maken van mijn mercedes app

tering wat ben jij een vervelende betweter
Zelfs bij normaal doorrijden op de autobahn haal je geen 1:10 met een C43AMG.

En ik rij vaak 200 km/u, want ik kom veel in Duitsland. Niet zelden rij ik zelfs 300 km/u.

En een 4 matic is natuurlijk niet veel zuiniger bij dat soort snelheden. Als je dat denkt heb je heel weinig kaas gegeten van auto’s.

Nee, jouw verhaal klopt gewoon van geen kant.

Ps er is helemaal geen achterwielaangedreven C43AMG…

[ Bericht 2% gewijzigd door VEM2012 op 19-05-2026 21:56:44 ]
pi_220843728
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 21:48 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Zelfs bij normaal doorrijden op de autobahn haal je geen 1:10 met een C43AMG.

En ik rij vaak 200 km/u, want ik kom veel in Duitsland. Niet zelden rij ik zelfs 300 km/u.

En een 4 matic is natuurlijk niet veel zuiniger bij dat soort snelheden. Als je dat denkt heb je heel weinig kaas gegeten van auto’s.

Nee, jouw verhaal klopt gewoon van geen kant.

Ps er is helemaal geen achterwielaangedreven C43AMG…
Ik kan je alleen nog maar uitlachen
pi_220843749
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 22:07 schreef hangtime het volgende:

[..]
Ik kan je alleen nog maar uitlachen
Natuurlijk, menneke.

Blijf dromen van een AMG, maar hou er wel rekening mee dat ze wat meer verbruiken dan jij denkt.
pi_220843812
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 22:10 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Natuurlijk, menneke.

Blijf dromen van een AMG, maar hou er wel rekening mee dat ze wat meer verbruiken dan jij denkt.
Gozer ik heb 254k km erop staan, jij gaat mij niet vertellen hoe mijn auto rijdt

De c63 ben je mee verward ofzo, of zelf nooit c43 gereden. Maargoed, ik haal dus gemiddeld 1 op 10 en een beetje volgens mijn merry. Wat jij daar allemaal van vindt zal me worst wezen met je aanvallende en nare attitude.

[ Bericht 15% gewijzigd door hangtime op 19-05-2026 22:33:27 ]
pi_220843934
Hoe zijn we in dit topic van 2e hands EV's voor Jan Modaal naar "zuipschuit" AMG's gegaan?
pi_220844114
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 22:19 schreef hangtime het volgende:

[..]
Gozer ik heb 254k km erop staan, jij gaat mij niet vertellen hoe mijn auto rijdt

De c63 ben je mee verward ofzo, of zelf nooit c43 gereden. Maargoed, ik haal dus gemiddeld 1 op 10 en een beetje volgens mijn merry. Wat jij daar allemaal van vindt zal me worst wezen met je aanvallende en nare attitude.
Bij doorgassen op de autobahn zit je eerder op 1:6.

Maar als jij er zo van overtuigd bent gaan we testen: A52 tot Mönchengladbach Nord en terug. Net voor de grens zit een tankstation, dus kunnen we het verbruik exact meten. 1:8 of zuiniger 1.000 euro voor jou, minder zuinig dan 1:8 1.000 euro voor mij.

Wel uiteraard met echt doorgassen en zoveel mogelijk de 200 km/u aantikken.

Makkelijk verdiend, toch?
pi_220844143
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 23:03 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Bij doorgassen op de autobahn zit je eerder op 1:6.

Maar als jij er zo van overtuigd bent gaan we testen: A52 tot Mönchengladbach Nord en terug. Net voor de grens zit een tankstation, dus kunnen we het verbruik exact meten. 1:8 of zuiniger 1.000 euro voor jou, minder zuinig dan 1:8 1.000 euro voor mij.

Wel uiteraard met echt doorgassen en zoveel mogelijk de 200 km/u aantikken.

Makkelijk verdiend, toch?
Ga elkaars piemel maar opmeten in de DM
Geen zin meer in een forum met kankerfakende trolls
pi_220844160
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 23:11 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Ga elkaars piemel maar opmeten in de DM
Deze opmerking is wel erg gay…
pi_220844966
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 19:16 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Nee, de discussie begon met iemand die beweerde dat de accu het snel zou begeven en dat daarom een EV al snel afgeschreven zou zijn waarop ik reageerde met:
[..]
Verderop beweer ik slechts dat een accu 500.000 km makkelijk meekan en dat was in reactie op iemand die beweerde dat een verbrandingsmotor makkelijk 500.000 km kan rijden.

Misschien moet je beter leren lezen?
Prima. Wat jij wil. Maar zoals ik al eerder schreef is alleen naar de accu kijken dus weinig zinvol, als de rest van de auto net zo snel oud wordt als bij een brandstofauto en de motor en/of de accu tegenwoordig helemaal niet meer de bottleneck is. Dat is ook de uitkomst van het onderzoek in GB dat je verlinkte: de voorspelde levensduur van brandstofauto's en elektrische auto's is ongeveer gelijk bij de modellen vanaf 2017.

Opvallend dat ik dus in feite al sinds mijn eerste opmerking schrijf dat angst voor een kortere levensduur van de accu of verbrandingsmotor in de praktijk helemaal geen argument meer is, maar jij je nog steeds geroepen voelt om in de aanval te gaan. Ik heb helemaal niks tegen elektrische auto's en ik heb vroeger zelfs voor Tesla gewerkt. Alleen nuanceer ik af en toe jouw kort door de bocht argumenten een beetje. Waarom zoek je elke keer ruzie met mensen die het in principe met je eens zijn?
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_220845138
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 20:52 schreef hangtime het volgende:

[..]
lol jij rijdt zeker nooit 200km/h

nergens maar dan ook nergens in duitsland kun je over zo'n afstand doortrappen
Dat is eigenlijk de grootste klacht. Een auto die 200 kan is zelfs in Duitsland nauwelijks nog de moeite waard. Ik rijd regelmatig de hele A3 vanaf de Nederlandse grens tot aan de Oostenrijkse grens, en de laatste paar keren was het zelfs in de avond moeilijk om boven de 130kmh gemiddeld uit te komen, omdat er zo ontzettend veel Baustellen en/of 100 en 80 stukken zijn. Het stuk dat ik in Oostenrijk over de Westautobahn rijd, is de gemiddelde snelheid meestal net zo hoog, omdat je daar bijna de hele afstand daadwerkelijk 130 kan rijden.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_220845183
In ieder topic over EV's komt er wel iemand die 800.000km per jaar rijdt en niet tegen een "stille auto" kan en perse 400km/u over de autobahn moet kunnen rijden met een range van 2.000km.

Allemaal scenario's waar Jan Modaal die 13.000km per jaar rijdt (wat in de praktijk neerkomt op 3 tot 4x per maand laden) niet zoveel mee te maken heeft.
En het heeft ook weinig van doen met het topic.
pi_220845200
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 09:23 schreef TheFreshPrince het volgende:
In ieder topic over EV's komt er wel iemand die 800.000km per jaar rijdt en niet tegen een "stille auto" kan en perse 400km/u over de autobahn moet kunnen rijden met een range van 2.000km.

Allemaal scenario's waar Jan Modaal die 13.000km per jaar rijdt (wat in de praktijk neerkomt op 3 tot 4x per maand laden) niet zoveel mee te maken heeft.
En het heeft ook weinig van doen met het topic.
Maar dat wordt dan ook aangevoerd als de reden waarom een EV kut is, maar ik zie dat vooral als rookgordijntjes.
pi_220845308
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 20:51 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Die heeft toch een vrij lage WLTP score?
500, valt inderdaad wat tegen. Maar bij de juiste lader binnen 12 minuten op 80%.

Ik ben op het moment nog niet echt in de markt. Maar omdat ik niet meer werk is mijn gebruikspatroon; korte ritjes naar de uitlaatplek van de honden dagelijks en 3 keer per jaar 2,500km richting Istanbul. De laatste keer dat ik een auto heb gekocht (2 jaar terug) is met die afweging de keuze gevallen op een 1 jaar oude Volvo v90 b5. Dus zonder stekker. Als ik vandaag actief zou zoeken zou ik best op een EV kunnen uitkomen. Maar oppervlakkig kijkend naar auto’s van een paar jaar terug komen de meeste EV’s voor mij in de categorie; ‘leuk voor een rondje om de kerk’. Dus waarom die nú plotseling in waarde stijgen snap ik echt niet.

[ Bericht 38% gewijzigd door HiZ op 20-05-2026 09:48:06 ]
pi_220845383
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 09:19 schreef knoopie het volgende:

[..]
Dat is eigenlijk de grootste klacht. Een auto die 200 kan is zelfs in Duitsland nauwelijks nog de moeite waard. Ik rijd regelmatig de hele A3 vanaf de Nederlandse grens tot aan de Oostenrijkse grens, en de laatste paar keren was het zelfs in de avond moeilijk om boven de 130kmh gemiddeld uit te komen, omdat er zo ontzettend veel Baustellen en/of 100 en 80 stukken zijn. Het stuk dat ik in Oostenrijk over de Westautobahn rijd, is de gemiddelde snelheid meestal net zo hoog, omdat je daar bijna de hele afstand daadwerkelijk 130 kan rijden.
Oh God, ik heb 2 jaar terug over de A3 in noordelijke richting 50km/u gemiddeld gehaald. Slopend letterlijk.
pi_220845478
quote:
1s.gif Op woensdag 20 mei 2026 09:39 schreef HiZ het volgende:

[..]
500, valt inderdaad wat tegen. Maar bij de juiste lader binnen 12 minuten op 80%.

Ik ben op het moment nog niet echt in de markt. Maar omdat ik niet meer werk is mijn gebruikspatroon; korte ritjes naar de uitlaatplek van de honden dagelijks en 3 keer per jaar 2,500km richting Istanbul. De laatste keer dat ik een auto heb gekocht (2 jaar terug) is met die afweging de keuze gevallen op een 1 jaar oude Volvo v90 b5. Dus zonder stekker. Als ik vandaag actief zou zoeken zou ik best op een EV kunnen uitkomen. Maar oppervlakkig kijkend naar auto’s van een paar jaar terug komen de meeste EV’s voor mij in de categorie; ‘leuk voor een rondje om de kerk’. Dus waarom die nú plotseling in waarde stijgen snap ik echt niet.
Precies om wat @TheFreshPrince al zei. Dat zijn excessen, maar voor de gemiddelde persoon is dat niet de realiteit. Die rijden niet zoveel, en dús kunnen die prima toe met goedkopere/kleinere EV's. Dus de vraag naar die auto's stijgt, wat de reden is dat die auto's in waarde stijgen.
pi_220845636
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 08:58 schreef knoopie het volgende:

[..]
Prima. Wat jij wil. Maar zoals ik al eerder schreef is alleen naar de accu kijken dus weinig zinvol, als de rest van de auto net zo snel oud wordt als bij een brandstofauto en de motor en/of de accu tegenwoordig helemaal niet meer de bottleneck is. Dat is ook de uitkomst van het onderzoek in GB dat je verlinkte: de voorspelde levensduur van brandstofauto's en elektrische auto's is ongeveer gelijk bij de modellen vanaf 2017.

Opvallend dat ik dus in feite al sinds mijn eerste opmerking schrijf dat angst voor een kortere levensduur van de accu of verbrandingsmotor in de praktijk helemaal geen argument meer is, maar jij je nog steeds geroepen voelt om in de aanval te gaan. Ik heb helemaal niks tegen elektrische auto's en ik heb vroeger zelfs voor Tesla gewerkt. Alleen nuanceer ik af en toe jouw kort door de bocht argumenten een beetje. Waarom zoek je elke keer ruzie met mensen die het in principe met je eens zijn?
Nog even afgezien dat 20% langer significant is: jij valt in een discussie die jij verdraait naar wat die niet is. Iemand beweert dat de EV een risico is vanwege de accu. Een veel voorkomende argumentatie die simpelweg onjuist is.

Vervolgens val jij mij aan ipv van degene met wie jij het niet eens bent… Misschien eens gaan leven naar jouw eigen normen die je hier poneert?
pi_220845972
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 10:19 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Nog even afgezien dat 20% langer significant is: jij valt in een discussie die jij verdraait naar wat die niet is. Iemand beweert dat de EV een risico is vanwege de accu. Een veel voorkomende argumentatie die simpelweg onjuist is.

Vervolgens val jij mij aan ipv van degene met wie jij het niet eens bent… Misschien eens gaan leven naar jouw eigen normen die je hier poneert?
Laat eens een keer wat gaan.
Pick your battles.
pi_220846002
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 11:52 schreef boegschroef het volgende:
Het heeft gewoon geen zin om deze discussies aan te gaan. Mensen die zo stug tegen een ev zijn ga je niet overtuigen
Waarom zou je uberhaupt een ander jouw visie op willen leggen? Doe wat jij leuk vindt, doet die ander wat diegene leuk vindt. Maar hou op met zeuren.
pi_220846302
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 10:19 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Nog even afgezien dat 20% langer significant is: jij valt in een discussie die jij verdraait naar wat die niet is. Iemand beweert dat de EV een risico is vanwege de accu. Een veel voorkomende argumentatie die simpelweg onjuist is.

Vervolgens val jij mij aan ipv van degene met wie jij het niet eens bent… Misschien eens gaan leven naar jouw eigen normen die je hier poneert?
In feite heb ik met mijn reactie jou helemaal niet aangevallen maar juist jouw punt bevestigd, dat de levensduur van de accu (of de brandstofmotor) in de praktijk helemaal geen thema meer is voor de levensduur van de auto. En de data van het onderzoek dat jij zelf aanhaalt lijkt dat ook te ondersteunen. Dus in principe zou je nu tevreden moeten zijn. Ik ben in ieder geval tevreden met die conclusie.

Dat jij je daardoor aangevallen voelt, daar kan ik niet zo veel aan doen. Ik ga in ieder geval niet stoppen met genuanceerde opmerkingen maken.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_220847295
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 12:12 schreef knoopie het volgende:

[..]
In feite heb ik met mijn reactie jou helemaal niet aangevallen maar juist jouw punt bevestigd, dat de levensduur van de accu (of de brandstofmotor) in de praktijk helemaal geen thema meer is voor de levensduur van de auto. En de data van het onderzoek dat jij zelf aanhaalt lijkt dat ook te ondersteunen. Dus in principe zou je nu tevreden moeten zijn. Ik ben in ieder geval tevreden met die conclusie.

Dat jij je daardoor aangevallen voelt, daar kan ik niet zo veel aan doen. Ik ga in ieder geval niet stoppen met genuanceerde opmerkingen maken.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat Tesla op het gebied van efficiëntie de absolute top is, is een feit. Dus ik zal jou best wel kunnen hebben gecorrigeerd daarop.

Net zoals ik iemand zou corrigeren die beweert dat Action zich beter eens kan concentreren op het bieden van lage prijzen.

Verder maak je je wel erg druk om mijn persoontje…
pi_220847893
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 14:11 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Dat Tesla op het gebied van efficiëntie de absolute top is, is een feit. Dus ik zal jou best wel kunnen hebben gecorrigeerd daarop.

Net zoals ik iemand zou corrigeren die beweert dat Action zich beter eens kan concentreren op het bieden van lage prijzen.
_O- Bedankt voor het nogmaals precies bewijzen van mijn punt!
Ik schrijf helemaal niet dat Tesla's niet efficient zijn. Ik schreef alleen dat ik nieuwsgierig hoe een Tesla er uit zou zien als ze hem iets minder snel maken om nog efficienter te kunnen zijn. Maar nee, jij voelt je meteen weer aangevallen. _O-

Precies hetzelfde als in dit topic. Ik ben het in principe met je eens dat de accu helemaal geen bottleneck is voor de levensduur van EV's, maar jij voelt je meteen weer aangevallen. En begint dan om je heen te slaan met een studie die je foutief quote, en waaruit je foutieve percentages berekent. (Het verschil tussen 187.000km en 200.000km is echt geen 20%)
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
  woensdag 20 mei 2026 @ 19:21:16 #201
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_220849717
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 19:30 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Heb je überhaupt mijn bron wel bekeken?
Het is helemaal geen aanname dat met een oudere auto gemiddeld significant minder gereden wordt dan met een vrij nieuwe auto.
Auto's van 10 tot 15 jaar oud rijden gemiddeld 30% minder kilometers per jaar dan auto's van 0 tot 5 jaar oud.

Dat accu's wat degraderen na verloop van tijd heeft dus gemiddeld helemaal geen invloed op het aantal benodigde laadsessies om het gemiddelde jaarlijkse aantal kilometers te halen.
Ja, voor de uitzonderingen die met hun oude gebakje toch nog vaak lange ritten maken is dat jammer. Voor het gros maakt het beetje degradatie geen ruk uit bij die 200-250 kilometer die men in een week rijdt.
Rare stelling met dat dit jammer is voor wie het (be)treft met omdat een auto ouder is, die dan maar minder range moet gaan hebben dan waarmee die is gekocht.
Prima als mening met dat jij iets voor een ander geen issue zou vindt en wmb niet kan dienen als inhoudelijk argument.

Maar goed EV rijden moet je eerst willen om daarna te kijken of je het ook kunt realiseren.
Het lastige is een keuze bijna volledig bepaalt wordt door die voorkeur omdat een omslagpunt qua kosten in mogelijkheden bepalen, nauwelijks mogelijk is.
Wanneer ik kijk naar een ANWB vergelijking die een Kia Niro* vergelijkt is een full electric simpelweg ¤20 duurder. Wanneer je ZP en LP hebt, kan dat verhaal natuurlijk anders worden.
NB: ik heb bij een "auto" zeker niet een KiaNiro als boodschapper in gedachten maar meer iets in C klasse en ik nu een ruime seDan rij die qua full options uitvoering in size niet misstaat in het E-segment (alwaar o.a. de TeslaS zich bevindt).
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_220850965
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 15:51 schreef knoopie het volgende:

[..]
_O- Bedankt voor het nogmaals precies bewijzen van mijn punt!
Ik schrijf helemaal niet dat Tesla's niet efficient zijn. Ik schreef alleen dat ik nieuwsgierig hoe een Tesla er uit zou zien als ze hem iets minder snel maken om nog efficienter te kunnen zijn. Maar nee, jij voelt je meteen weer aangevallen. _O-

Wederom sla je de plank mis, want sneller of minder snel heeft zo goed als geen invloed op de efficiëntie.

En verder maak je jezelf alleen maar belachelijk door te doen alsof ik mij aangevallen voel.

Het zit je allemaal wel heel hoog dat ik je geregeld heb gecorrigeerd. Ook al is het lang geleden… kennelijk slaap je er nog steeds heel slecht van.
pi_220850994
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 19:21 schreef Vallon het volgende:

Wanneer ik kijk naar een ANWB vergelijking die een Kia Niro* vergelijkt is een full electric simpelweg ¤20 duurder
De Anwb neem ik niet serieus in dit soort vergelijkingen:

quote:
Benzineprijs ¤ 2,14/liter. Elektriciteitsprijs ¤ 0,39/kWh.
Zelfs openbare laadpalen van vattenfall zijn goedkoper. En tanken voor 2.14 heb ik in de maand mei volgensmij niet gezien.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_220851276
Al dat gezeik over accu’s die minder worden. Als de range na 10 jaar van 500km naar 400km zou gaan zal me dat echt jeuken. De dagen dat ik meer dan 400km rijd zijn dezelfde als de dagen dat ik meer dan 500km rijd, namelijk hoogstens een paar keer per jaar (momenteel precies nul keer per jaar).
Geen zin meer in een forum met kankerfakende trolls
pi_220851376
quote:
1s.gif Op woensdag 20 mei 2026 22:52 schreef JopieKlaassen het volgende:
Al dat gezeik over accu’s die minder worden. Als de range na 10 jaar van 500km naar 400km zou gaan zal me dat echt jeuken. De dagen dat ik meer dan 400km rijd zijn dezelfde als de dagen dat ik meer dan 500km rijd, namelijk hoogstens een paar keer per jaar (momenteel precies nul keer per jaar).
Ik denk dat dit voor veel mensen geldt. Maar 'range' is natuurlijk wel een dankbaar excuus.
  woensdag 20 mei 2026 @ 23:14:25 #206
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_220851384
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 21:58 schreef boegschroef het volgende:

[..]
De Anwb neem ik niet serieus in dit soort vergelijkingen:
[..]
Zelfs openbare laadpalen van vattenfall zijn goedkoper. En tanken voor 2.14 heb ik in de maand mei volgensmij niet gezien.
Wie/wat neem je dan wel serieus of gaat het om wiens gelijk ?
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  woensdag 20 mei 2026 @ 23:44:13 #207
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_220851459
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 23:12 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik denk dat dit voor veel mensen geldt. Maar 'range' is natuurlijk wel een dankbaar excuus.
Waar het op neerkomt is dat EV rijden fantastisch is wanneer je het wilt,kunt (betalen) en hebt.
Een beetje of je uit eten gaat bij de lokale Chinees of à la carte bij Parkheuvel.

Mijn excuus is vooral (aanschaf)prijs, (laad)faciliteit voor een geboden (rij)kwaliteit in een gegeven (toekomst)realiteit. Maar goed, ik ga sws pas in een elektrische rolstoel zitten en die promoten wanneer motorrijden mij niet meer mogelijk is. De auto's die we nu hebben, hebben vooral een wat noodzakelijk doel en ik verder weinig tot niets (meer) heb te wensen qua hun uitstraling.

Ik denk zelf dat een PHEV bij ons nog het meest in aanmerking komt. Accu voldoende voor de korte ritjes (30-80km) en die keer dat je dan verder moet, kan die ladend/voorttuffen. Wat mij dan nog in de weg zit is het sleurvermogen. M'n huidige auto kan 1700kg (die af en toe ook nodig is) en een EV - als die dat al mag/kan - is gemiddeld beperkt tot ca 1000kg (en je dat fors zult merken in je range). Meer trekken kan ook, maar dan kom je al snel in het duurdere topsegment.
Vwb range zelf, is die in de winter een stuk kleiner dan in de zomer en iemand dan weer kan zeggen dat je niet ind e winter op zomervakantie gaat.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_220851876
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 23:14 schreef Vallon het volgende:

[..]
Wie/wat neem je dan wel serieus of gaat het om wiens gelijk ?
De consumentenbond is best betrouwbaar. De ANWB heeft er een handje van om te rekenen met getallen in hun voordeel of bij enquetes de vragen zo te stellen dat antwoorden altijd in in lijn is met de gedachte van de auteurs/redactie. Ik kan me de enquette van rekeningrijden nog zo goed herinneren:

vraag: ben je voor rekening rijden als het onder de streep goedkoper voor je is. iedereen antwoord (natuurlijk) met 'ja' Volgende dag een grote kop: "Nederland is voor rekeningrijden"

Het gaat mij totaal niet om wiens gelijk, het gaat mij om het (bewust) foutief informeren door misleidende getallen te gebruiken.

De berekenin is bijna niet goed te doen, teveel variable, wel of niet thuis laden, wel of geen dynamisch contract, wel of geen zonnepanelen. Zelfs zonder zonnenpanelen maar met een gewoon vast contract en eigen laadpaal laad je maar voor +- 15 cent per kwh. (gemiddeld vast contract = 25cent, en tegenwoordig krijg je 10 cent per kwh terug via de ere certificaat)
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_220851882
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 18:56 schreef boegschroef het volgende:

[..]
BMW i4 m50. (en het is een uitzonderlijke uitvoering, 1 van de slechts 2 gebouwd door bmw) Maar hij past niet meer bij mijn huidige gezinssamenstelling. Met 2 jonge kinderen is die coupe achtige kofferbak gewoon niet praktisch en ben ik in de markt voor een i5 touring (Station)

Ik ga niet meer in detail aangezien ik hem mogelijk eerst wil verkopen 😅
En die 2 jonge kinderen had je 1,5 jaar geleden nog niet / zag je niet aankomen?
pi_220851888
quote:
12s.gif Op woensdag 20 mei 2026 23:44 schreef Vallon het volgende:

Vwb range zelf, is die in de winter een stuk kleiner dan in de zomer en iemand dan weer kan zeggen dat je niet ind e winter op zomervakantie gaat.
De range is vooral kleiner omdat de accu verwarmd moet worden. Echter, op langere ritten is dag effect veel beperkter.

Wintersport met de EV is prima mogelijk en het tijdsverlies voor veel mensen zeer beperkt of zelfs niet aanwezig.
pi_220851903
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 08:04 schreef CarbonC het volgende:

[..]
En die 2 jonge kinderen had je 1,5 jaar geleden nog niet / zag je niet aankomen?
Klopt, ik woon pas een half jaar samen met mijn nieuwe vriendin en haar 2 kinderen.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_220852682
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 07:59 schreef boegschroef het volgende:

[..]
De consumentenbond is best betrouwbaar. De ANWB heeft er een handje van om te rekenen met getallen in hun voordeel of bij enquetes de vragen zo te stellen dat antwoorden altijd in in lijn is met de gedachte van de auteurs/redactie. Ik kan me de enquette van rekeningrijden nog zo goed herinneren:

vraag: ben je voor rekening rijden als het onder de streep goedkoper voor je is. iedereen antwoord (natuurlijk) met 'ja' Volgende dag een grote kop: "Nederland is voor rekeningrijden"

Het gaat mij totaal niet om wiens gelijk, het gaat mij om het (bewust) foutief informeren door misleidende getallen te gebruiken.

De berekenin is bijna niet goed te doen, teveel variable, wel of niet thuis laden, wel of geen dynamisch contract, wel of geen zonnepanelen. Zelfs zonder zonnenpanelen maar met een gewoon vast contract en eigen laadpaal laad je maar voor +- 15 cent per kwh. (gemiddeld vast contract = 25cent, en tegenwoordig krijg je 10 cent per kwh terug via de ere certificaat)
Ja, dit klopt. De berekening is op zich wel te doen, maar je moet wel zorgen dat je de variabelen waar je mee wil rekenen op een rijtje hebt. En die variabelen zijn inderdaad grotendeels; aanschafwaarde auto, ZP ja/nee, thuis laden ja/nee, vast contract ja/nee of dynamisch contract ja/nee, heb je een geschikte laadpaal voor ERE ja/nee, rij je zakelijk ja/nee, 'slim laden' aangeboden door energieleverancier? Ik zit even te bedenken wat ik nog mis.

Die vragen moet iedereen voor zich beantwoorden. Als jij inderdaad niet thuis kunt laden, en dus afhankelijk bent van openbare laadpalen, en die laadpalen vragen ook nog eens een heel hoog tarief, dan zal het niet zo aantrekkelijk zijn nee, maar dat is dan niet aantrekkelijk voor jouw situatie, maar dat is niet een universele waarheid.

Als ik voor mezelf kijk, dan is het een behoorlijk simpel rekensommetje;

ik rij de auto zakelijk, dus geen aanschafkosten, zonnepanelen, thuis laden, vast contract, ERE-geschikte laadpaal, 'slim laden' aangeboden door energieleverancier. \

Oftewel;

Als ik de auto laad zonder zon, dan kost elke kWh me 23,6ct, maar, die krijg ik ook terug via mijn werkgever, dus de kosten zijn uiteindelijk 0ct. Dan krijg ik 12ct per kWh voor ERE én 3ct per kWh via 'slim laden', dus dan 'verdien' ik per geladen kWh dus 15ct.

Als ik de auto laad mét zon, dan kost elke kWh me 0ct, maar ik krijg wél mijn energietarief terug via mijn werkgever, oftewel, ik krijg dan 23,6ct. Vervolgens weer 12ct per kWh voor ERE én 3ct per kWh via 'slim laden', oftewel, dan zijn de stroomkosten sowieso 0 omdat laden via zonnepanelen én voor elke kWh die in de auto gaat betaal ik géén 9ct terugleverkosten.

Dan kom je dus ineens op dat ik 'direct' 23,6 + 12 + 3 = 38,6ct krijg voor iets wat me niks kost, per kWh, dus stel, ik laad 30 kWh bij in mijn auto, dan is dat dus zonder zon 30 x 15ct = ¤ 4,50 die ik krijg, maar met zon is dat dus 30 x 38,6ct = ¤ 11,58 die ik krijg. Daar komt dan nog eens bij dat ik voor die 30 kWh géén 9ct TLK heb, wat neerkomt op ¤ 2,70 die ik niét aan boete heb, en dus bespaar.

Nemen we de auto van mijn vrouw, das ook een EV, die hebben we prive, gebruikt, die kostte 21 of 22k. Dan wordt het verhaal natuurlijk al anders, maar, dát moet je dan weer afzetten tegen een ICE auto van dezelfde prijs. Je moet niet gaan zeggen ja EV's zijn te duur, als je normaal gesproken rond tuft in een ICE frikandel van 6k, want dan komt geen enkele auto van een (veel) hogere prijs in aanmerking, ICE of EV.

Mijn vrouw krijgt géén geld terug van haar werkgever voor auto laden, want immers, privé auto maar ze kan wél gratis laden op haar werk, want haar werkgever biedt dat aan aan iedereen die daar werkt en een EV heeft. oftewel, als ze op d'r werk laadt zijn de stroomkosten 0.

Doet ze dat thuis zonder zon, dan kóst het dus 23,6ct per kWh. Ik hou dat dus bij in een excel, om te kijken wat de kosten zijn, en als ik bijvoorbeeld vorige maand neem, april, en ik kijk naar wat ze daar heeft geladen, thuis, dan komt dat neer op 142,38 kWh, bruto. Maar netto, vanwege deels geladen op zon, blijft daar van over 40,43 kWh. Dat komt neer op ¤ 9,56. Dan heeft ze in april ook 2x geladen op haar werk, wat dus gratis is.

Nou, ze heeft in die maand 1272 km gereden, wat dus neerkomt op 0,75ct(!) aan stroomkosten per gereden km. Maar dat zijn puur de stroomkosten voor ons. Maar die 142,38 kWh bruto, die in de auto zijn geladen thuis, daar krijgen we óók 12ct per kWh voor aan ERE en óók 3ct slim laden, oftewel, 142,38 kWh x 15ct = ¤ 21,36 die we krijgen, tegenover de ¤ 9,56 die het heeft gekost aan stroom.

En aangezien er van die bruto kWh 101,95 kWh uiteindelijk vanaf de zonnepanelen kwamen, hoeven we daar geen 9ct per kWh aan TLK over te betalen, want ze zijn nooit terug geleverd, dus dat is dan nog eens ¤ 9,18 die we niet aan kosten hadden.

Dan kun je zeggen, ja maar je moet de auto ook kopen, en dat is waar, maar dat is nét zo waar voor een ICE, en die ICE moet je tanken tegen de op dat moment geldende tarieven, en daar krijg je geen ERE's op terug, en voor brandstof tanken hebben zonnepanelen ook geen zin, dus je kunt de kosten daar ook niet kleiner maken.

Dus de rekensom is afhankelijk van tig variabelen, en die is voor iedereen anders. En ook hierboven klopt het niet helemaal, want de TLK kloppen wel, maar daar staat ook een TLV tegenover, en over alles wat je niét teruglevert krijg je dus ook geen TLV en die is dan weer 3ct hoger dan de TLK, dus ik loop daar dan ook weer 3ct TLV mis door niét terug te leveren.

Dan heb je natuurlijk nog de verzekering en belasting, en dat is voor deze auto per maand 17 euro in totaal duurder dan haar vorige auto. Dus dat is 12x 17 euro per jaar duurder aan die vaste kosten, wat neerkomt op ¤ 204 per jaar méér tov haar vorige auto. Maar, aangezien ze dus op de 'tank'kosten bespaard haal je dat er weer uit. Ik ben het gaan bijhouden sinds afgelopen februari, en dan zie ik dat ze in totaal heeft gereden met die auto 3.331 km sinds februari. de netto stroomkosten zónder ERE er nog bij zijn ¤ 42,58, dat komt neer op 1,28ct per gereden km, nogmaals, zonder ERE.

In haar vorige auto, voor de Iran oorlog, betaalde ze (in duitsland, want daar was tanken een stukje goedkoper, en we wonen aan de Duitse grens) haalde ze 600km op 1 tank, en dat kostte haar ongeveer 55 euro. Oftewel, die 3.331 km sinds februari zouden dan gekost hebben 3.331 / 600 = 5,55x ¤ 55 = ¤ 305,25 aan benzinekosten, tegenover ¤ 42,58 die het haar nu aan stroomkosten gekost heeft. Dat is meer dan de ¤ 204 aan jaarlijkse extra kosten aan verzekering + belasting en ik hou het pas 3 maanden bij, dus als je uit gaat van 1 jaar moeten er dan nog 9 maanden aan brandstofbesparing komen.

Oftewel, ja, de auto is per maand aan verz+bel duurder dan haar ICE auto, maar in 3 maanden tijd heeft ze méér dan die extra kosten bespaard op 'brandstof'. Maar dan moet je situatie er ook naar zijn. Dat is voor iedereen anders, dus het rekensommetje is ook voor iedereen anders.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-05-2026 09:51:42 ]
  donderdag 21 mei 2026 @ 23:10:15 #213
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_220858337
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 09:47 schreef CoolGuy het volgende:
..Mooi verhaal..en rekensommen..
Het onderstreept mijnt gedachten dat er geen universele richtlijn is te geven voor EV willen, kunnen en hebben.

EV (rijden) brengt tal van nieuwe variabelen in het spel; en ja organisaties er dan weer hun verhaal van maken die veelal uitgaan van hypotetische waarden.
Wij hebben veel van overwegingen simpelweg niet beschikbaar en zullen ws de ICE's tot op de draad oprijden.
Niet dat we tegen EV zijn, zet iets vergelijkbaar neer voor ca dezelfde kosten qua toepassing in gebruik; en het zal sws aan mijn motorkont roesten.

Het lijkt mij overigens wel een genot om een elektrische motor te rijden waarbij ik sws weer niets heb met knallen of knietjes aan de grond e.d. Wel mits, istie weer; het minimaal met range 200+ heeft en het betaalbare ding overal in hooguit 10-20min is vol te laden. Iets dat ws de komende 20 jaar wel bij een gedachte zal blijven.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  donderdag 21 mei 2026 @ 23:27:24 #214
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_220858394
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 07:59 schreef boegschroef het volgende:

vraag: ben je voor rekening rijden als het onder de streep goedkoper voor je is. iedereen antwoord (natuurlijk) met 'ja' Volgende dag een grote kop: "Nederland is voor rekeningrijden"
Ik ben wel voor rekening rijden (per afstand) naar gebruik(sweg) en niet zozeer uit op een persoonlijk voordeel.
Kosten van voorzieningen moeten toch ergens mee betaald worden.

Ik zou pleiten voor het all-in model waarbij alle gebruikskosten (inclusief de WA verzekering) in de "brandstof" zit. Dit met EV mogelijk weer lastig is maar niet heel moeilijk dat een (verzegelde) accu de daarin gestopte opgenomen kWhs registreert die kan worden uitgelezen om - ook bij zelf opwekken - (na)betaald te worden.

Wat mij echter in RR tegenstaat dat dit dan weer gepaard gaat met veel registratie, fraude/controle en ongetwijfeld het vermaledijde prijsmodel voor kosten tijdstip en plaats. Eén van de redenen dat ik sws geen moderne(re) computer op wielen wil rijden is dat die mij voortdurend gaat monitoren en anderen dat weer kunnen (ver)volgen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_220858856
quote:
12s.gif Op donderdag 21 mei 2026 23:27 schreef Vallon het volgende:

[..]
Ik ben wel voor rekening rijden (per afstand) naar gebruik(sweg) en niet zozeer uit op een persoonlijk voordeel.
Kosten van voorzieningen moeten toch ergens mee betaald worden.

Ik zou pleiten voor het all-in model waarbij alle gebruikskosten (inclusief de WA verzekering) in de "brandstof" zit. Dit met EV mogelijk weer lastig is maar niet heel moeilijk dat een (verzegelde) accu de daarin gestopte opgenomen kWhs registreert die kan worden uitgelezen om - ook bij zelf opwekken - (na)betaald te worden.

Wat mij echter in RR tegenstaat dat dit dan weer gepaard gaat met veel registratie, fraude/controle en ongetwijfeld het vermaledijde prijsmodel voor kosten tijdstip en plaats. Eén van de redenen dat ik sws geen moderne(re) computer op wielen wil rijden is dat die mij voortdurend gaat monitoren en anderen dat weer kunnen (ver)volgen.
Rekeningrijden is voor heel veel mensen onbetaalbaar. Ik zou van 40 euro naar iets van 250 euro per maand gaan.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_220858866
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 17:32 schreef boegschroef het volgende:
Ik merkte daar vorige week maar weinig van toen ik ging kijken wat mijn auto nog opbrengt bij inruil.

Nieuwprijs 141000 euro, zelf gekocht 1,5 jaar geleden toen deze 2,5 jaar oud was voor 65000. Krijg er nu na 1,5 jaar (totaal 4 jaar oud, 95000 op de teller) nog 36000 voor terug 😳
Lol
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  vrijdag 22 mei 2026 @ 13:32:32 #217
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_220860751
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 07:13 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Rekeningrijden is voor heel veel mensen onbetaalbaar. Ik zou van 40 euro naar iets van 250 euro per maand gaan.
Zo ja dat veel meer wordt, rij en maak je dus in verhouding veel gebruik van een beschikbare infrastructuur.

De vraag is dan of je daarvoor kiest of daartoe verplicht bent vanwege allerhande noodzakelijke verplichtingen (werk/zorg etc.) ?

Ik het acceptabel vind om (te betalen naar gelang het gebruik van een voorziening.
We dan kunnen verzeilen in discussie met hoe dat al of niet ingeregeld/betaald kan worden.
Zodat andermans keuze niet iemands onverkozen kosten worden.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_220861368
Rekeningrijden is bedoeld om de automobilisten nog verder uit te knijpen. Daarom: tegen.
pi_220862557
quote:
12s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 13:32 schreef Vallon het volgende:
De vraag is dan of je daarvoor kiest of daartoe verplicht bent vanwege allerhande noodzakelijke verplichtingen (werk/zorg etc.) ?
Wat denk je nou zelf? Ik vind het prima als mijn werkgever meer reiskostenvergoeding gaat betalen, maar dat gaan ze niet doen. Voor veel mensen is dagelijks naar werk rijden hartstikke noodzakelijk. Niet iedereen kan thuiswerken.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  vrijdag 22 mei 2026 @ 20:59:42 #220
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_220863685
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 18:43 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Wat denk je nou zelf? Ik vind het prima als mijn werkgever meer reiskostenvergoeding gaat betalen, maar dat gaan ze niet doen. Voor veel mensen is dagelijks naar werk rijden hartstikke noodzakelijk. Niet iedereen kan thuiswerken.
Ik denk van alles met dat ik dat (gelukkig) wel goed heb geregeld en dit in menig CAO ook redelijk is afgedekt met een whatever regeling of overeengekomen salaris,

Een werkgever mag niet (meer) verwachten dat werknemers zelf maar moeten zien hoe ze tegen welke kosten op hun werk komen. Andersom zal werknemer zich meer bewust moeten zijn van (gebruiks)kosten die (indirect) worden gemaakt om (op) een werk te doen en/of het inkomen daarvoor zaken voldoende afdekt.

Maar goed, wat iemand ook bedenkt er zal altijd een groep zijn die zich ergens bevoordeeld of getroffen voelt met hoe het nu - ook niet goed - is. Kern is dat het mij niet vreemd lijkt dat we als gebruiker, betalen voor wat we gebruiken. Hoe die verdeelsleutel er dan moet uitzien, is ingewikkeld en alles in de brandstof dit overzichtelijker maakt.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_220863772
quote:
12s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 20:59 schreef Vallon het volgende:
Maar goed, wat iemand ook bedenkt er zal altijd een groep zijn die zich ergens bevoordeeld of getroffen voelt met hoe het nu - ook niet goed - is. Kern is dat het mij niet vreemd lijkt dat we als gebruiker, betalen voor wat we gebruiken. Hoe die verdeelsleutel er dan moet uitzien, is ingewikkeld en alles in de brandstof dit overzichtelijker maakt.
Ik denk dat je de impact op mensen onderschat, vooral de mensen die net boven het minimumloon verdienen en genoodzaakt zijn om per dag 50 km naar hun werk te rijden. Dan moet je eerst die verdeelsleutel geregeld hebben. Als je dat niet kan regelen, jammer dan, maar dat doet veel meer kwaad dan goed om het alsnog door te drukken. En zo kennen we onze overheid wel.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  vrijdag 22 mei 2026 @ 21:26:27 #222
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220863801
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 18:43 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Wat denk je nou zelf? Ik vind het prima als mijn werkgever meer reiskostenvergoeding gaat betalen, maar dat gaan ze niet doen. Voor veel mensen is dagelijks naar werk rijden hartstikke noodzakelijk. Niet iedereen kan thuiswerken.
Reiskostenvergoeding leveren mensen weer in bij de staat voor veel te dure peut. Minder accijns op de brandstof en je met minder reiskostenvergoeding toe.
pi_220863818
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 21:26 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Reiskostenvergoeding leveren mensen weer in bij de staat voor veel te dure peut. Minder accijns op de brandstof en je met minder reiskostenvergoeding toe.
Ik heb één van de zuinigste auto's die er zijn.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  vrijdag 22 mei 2026 @ 21:54:27 #224
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220863924
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 21:31 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Ik heb één van de zuinigste auto's die er zijn.
Mensen met een laag inkomen kunnen zich zulke auto’s permitteren?
pi_220863973
quote:
12s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 20:59 schreef Vallon het volgende:

[..]
Ik denk van alles met dat ik dat (gelukkig) wel goed heb geregeld en dit in menig CAO ook redelijk is afgedekt met een whatever regeling of overeengekomen salaris,

Een werkgever mag niet (meer) verwachten dat werknemers zelf maar moeten zien hoe ze tegen welke kosten op hun werk komen. Andersom zal werknemer zich meer bewust moeten zijn van (gebruiks)kosten die (indirect) worden gemaakt om (op) een werk te doen en/of het inkomen daarvoor zaken voldoende afdekt.

Maar goed, wat iemand ook bedenkt er zal altijd een groep zijn die zich ergens bevoordeeld of getroffen voelt met hoe het nu - ook niet goed - is. Kern is dat het mij niet vreemd lijkt dat we als gebruiker, betalen voor wat we gebruiken. Hoe die verdeelsleutel er dan moet uitzien, is ingewikkeld en alles in de brandstof dit overzichtelijker maakt.
Juist belasten van brandstof is eerlijk omdat je dan de grootste vervuilers meer belast. Het is wat lastig uit te leggen dat je een G63AMG en een Aygo hetzelfde per km laat betalen.

Daarenboven wil de NL overheid alle km’s belasten, ook die je als Nederlander in het buitenland maakt. Volslagen van de zotte natuurlijk.
pi_220865409
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 21:54 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Mensen met een laag inkomen kunnen zich zulke auto’s permitteren?
Een zuinige kleine auto is per definitie goedkoper dan een grote zware BMW die veel verbruikt.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_220865446
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 08:33 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Een zuinige kleine auto is per definitie goedkoper dan een grote zware BMW die veel verbruikt.
Probleem is alleen dat die zuinige kleine autos schandalig in prijs zijn gestegen. Zo kocht schoonzus enige tijd terug een Aygo voor ¤4.000 die ze nu kan inruilen voor ¤6.000 terwijl ze er alweer 2-3 jaar mee rijd. Tja iedereen wil zon zuinige auto.
pi_220865453
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 21:54 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Mensen met een laag inkomen kunnen zich zulke auto’s permitteren?
Definieer laag inkomen en definieer in welke prijsklasse die groep zou kunnen shoppen.

In elke prijsklasse kun je zuinige auto’s vinden, zie bijv VW Lupo 3L
Geen zin meer in een forum met kankerfakende trolls
pi_220865458
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 08:55 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Definieer laag inkomen en definieer in welke prijsklasse die groep zou kunnen shoppen.

In elke prijsklasse kun je zuinige auto’s vinden, zie bijv VW Lupo 3L
Daihatsu Cuore is een vd allerzuinigste. Ook qua wegenbelasting enz ( ¤18 p maand ). Maar ook die gaan hard in prijs omhoog. Een beetje fatsoenlijke kost al snel 2-3k terwijl je die tijdje terug voor ¤800 kon kopen.
pi_220865462
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 08:52 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Probleem is alleen dat die zuinige kleine autos schandalig in prijs zijn gestegen. Zo kocht schoonzus enige tijd terug een Aygo voor ¤4.000 die ze nu kan inruilen voor ¤6.000 terwijl ze er alweer 2-3 jaar mee rijd. Tja iedereen wil zon zuinige auto.
Een rijdende doodskist met tuinstoelen? Mwoa…
pi_220865475
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 08:59 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Een rijdende doodskist met tuinstoelen? Mwoa…
Hebben er zelf een, prima auto voor de boodschappen moet ik zeggen.
pi_220865476
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 08:59 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Een rijdende doodskist met tuinstoelen? Mwoa…
Het is voor veel mensen wel het budget dat ze hebben, ook voor de maandelijkse lasten.
Ik ben ook ooit begonnen in een zwarte Panda uit 1988 voor 1.000 gulden.
pi_220865478
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 08:59 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Een rijdende doodskist met tuinstoelen? Mwoa…
Als je in de laagste prijsklasse moet shoppen is dat al snel het geval.

Maar je kunt een auto van 1000 euro natuurlijk niet vergelijken met een auto van 50.000 euro.
Geen zin meer in een forum met kankerfakende trolls
pi_220865512
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 20:49 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Oh nu zijn prestaties ineens wel een ding, heeft jouw S60 ook 500+ pk?
Wie rijd er nu met 500pk. Kennis heeft een Honda Civic R(pas gekocht. Koste hem een bitcoin. Ding heeft zo circa 320 pk. Dat is al angst aanjagend.

Zelf ook een Honda Civic 1,8 uit 2005. Vind het best zo. Autos zijn veel te duur in aanschaf.
  zaterdag 23 mei 2026 @ 09:22:12 #235
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_220865542
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 09:03 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het is voor veel mensen wel het budget dat ze hebben, ook voor de maandelijkse lasten.
Ik ben ook ooit begonnen in een zwarte Panda uit 1988 voor 1.000 gulden.
Had je geld over? Mijn eerste auto was een Opel Ascona B 2.0 diesel voor Hfl 250,- :D
pi_220865545
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 08:52 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Probleem is alleen dat die zuinige kleine autos schandalig in prijs zijn gestegen. Zo kocht schoonzus enige tijd terug een Aygo voor ¤4.000 die ze nu kan inruilen voor ¤6.000 terwijl ze er alweer 2-3 jaar mee rijd. Tja iedereen wil zon zuinige auto.
Ik heb een Upje, maar ik ben er echt heel blij mee. Hou denk ik 40% van m'n reiskostenvergoeding over. Ik zie toch de wat meer bedeelden veel zwaardere en duurdere auto's rijden. En nieuw ook nog eens.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_220865563
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 09:03 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Hebben er zelf een, prima auto voor de boodschappen moet ik zeggen.
Ja, dan is een Biro ook nog wel ok…

Ik heb een tijdje gedate met een dame die een Aygo reed. Het is vrij weinig auto en voor de prijzen die ze er kennelijk voor vragen denk ik dat er betere opties voorhanden zijn.
pi_220865571
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 09:03 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het is voor veel mensen wel het budget dat ze hebben, ook voor de maandelijkse lasten.
Ik ben ook ooit begonnen in een zwarte Panda uit 1988 voor 1.000 gulden.
Ja, ok. Maar nu hebben we het niet over 450 euro, maar 6.000. Ook rekening houdend met inflatie is dat vrij bizar.

Voor net iets meer koop je een E Golf. Veel meer auto.
pi_220865575
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 09:04 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Als je in de laagste prijsklasse moet shoppen is dat al snel het geval.

Maar je kunt een auto van 1000 euro natuurlijk niet vergelijken met een auto van 50.000 euro.
Er werd gesproken over 6.000 euro voor een Aygo…
pi_220865582
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 09:12 schreef Cherni het volgende:

[..]
Wie rijd er nu met 500pk. Kennis heeft een Honda Civic R(pas gekocht. Koste hem een bitcoin. Ding heeft zo circa 320 pk. Dat is al angst aanjagend.
Niet overdrijven… Een Civic R angstaanjagend… ;)
pi_220865593
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 09:34 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Niet overdrijven… Een Civic R angstaanjagend… ;)
Voor hier in het verkeer en je zelf niet achter het stuur zit en een ander scheurt erop los dan is dat toch wel zo nu en dan zweten.:)

[ Bericht 0% gewijzigd door Cherni op 23-05-2026 09:43:56 ]
pi_220865883
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 09:32 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Er werd gesproken over 6.000 euro voor een Aygo…
Oeps, dacht dat je op die Cuore reageerde.

Die nieuwere Aygo's zijn prima boodschappenauto’s. Je moet er inderdaad geen 130 mee willen gaan. Mijn eerste Clio maakte ook een takkeherrie op de snelweg.
Geen zin meer in een forum met kankerfakende trolls
  zaterdag 23 mei 2026 @ 10:34:54 #243
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220866109
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 09:55 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Oeps, dacht dat je op die Cuore reageerde.

Die nieuwere Aygo's zijn prima boodschappenauto’s. Je moet er inderdaad geen 130 mee willen gaan. Mijn eerste Clio maakte ook een takkeherrie op de snelweg.
Zag een paar weken geleden nog een Clio Williams staan bij mijn garage, voor onderhoud.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_220866244
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 09:38 schreef Cherni het volgende:

[..]
Voor hier in het verkeer en je zelf niet achter het stuur zit en een ander scheurt erop los dan is dat toch wel zo nu en dan zweten.:)
Dat kan. Toch heeft veel vermogen wel voordelen. Ik rij veel in de bergen en dan kun je door het vele vermogen veilig inhalen op de korte stukjes die je dan vaak hebt.

En ach, het is gewoon ook leuk om lekker het gaspedaal in te duwen.

Helaas kan dat in Nederland vrijwel nooit meer.
pi_220866257
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 09:55 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Oeps, dacht dat je op die Cuore reageerde.

Die nieuwere Aygo's zijn prima boodschappenauto’s. Je moet er inderdaad geen 130 mee willen gaan. Mijn eerste Clio maakte ook een takkeherrie op de snelweg.
Nee, voor een rondje om de kerk is het best te doen. Alleen vind ik 6.000 euro voor een Aygo die al ruim gebruikt is erg veel geld.

Sommige mensen gaan ook echt voor het idee: het is een Toyota, dus hyperbetrouwbaar. Terwijl het technisch dezelfde is als de Citroën en Peugeot (en Toyota sowieso in de praktijk al lang niet meer opvalt met betrouwbaarheid, maar meer met dat ze inmiddels relatief slecht scoren).
pi_220866261
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 08:59 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Een rijdende doodskist met tuinstoelen? Mwoa…
Het is ook net waar je de auto voor gebruikt.
Ga je vooral naar de supermarkt of binnen de stad is het geen verkeerde auto.
Zoek je een auto voor veel snelwegverkeer, provincialewegen, maak je veel km etc dan is dit idd geen goede auto.
Een merk of model zegt niks, het gaat er vooral om hoe je de auto gebruikt / nodig hebt mijn inziens. Daarom juist zijn die kleine stadsauto's ook zo populair (puur financieel bekeken).
pi_220866262
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 10:34 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Zag een paar weken geleden nog een Clio Williams staan bij mijn garage, voor onderhoud.
De V6 is leuker (wel iets minder geschikt als boodschappenwagentje). :)
pi_220866400
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 09:03 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het is voor veel mensen wel het budget dat ze hebben, ook voor de maandelijkse lasten.
Ik ben ook ooit begonnen in een zwarte Panda uit 1988 voor 1.000 gulden.
Een Panda is natuurlijk wel een klasse apart. Moet je ook niet vergelijken met al die kleine boodschappenwagentjes.
pi_220866454
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 11:00 schreef cinderloom het volgende:

[..]
Het is ook net waar je de auto voor gebruikt.
Ga je vooral naar de supermarkt of binnen de stad is het geen verkeerde auto.
Zoek je een auto voor veel snelwegverkeer, provincialewegen, maak je veel km etc dan is dit idd geen goede auto.
Een merk of model zegt niks, het gaat er vooral om hoe je de auto gebruikt / nodig hebt mijn inziens. Daarom juist zijn die kleine stadsauto's ook zo populair (puur financieel bekeken).
Maar even dit: als je weinig rijdt, wat is dan de meerwaarde van een zuinige auto? Zeker als je daar de hoofdprijs voor moet aftikken.

Dat iemand met weinig geld een Aygo voor 1.000 euro op de kop tikt snap ik wel. Maar als de auto op basis van zijn naam zo populair is geworden dat je er een idioot bedrag voor moet betalen, dan kun je puur financieel beter op zoek naar een alternatief.
pi_220866559
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 09:03 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het is voor veel mensen wel het budget dat ze hebben, ook voor de maandelijkse lasten.
Ik ben ook ooit begonnen in een zwarte Panda uit 1988 voor 1.000 gulden.
Maar dat is ook wat ik eerder bedoelde. Een beetje EV is dan duur in verhouding tot dat budget, maar dan is elke auto duur, want elke auto die duurder is dan je budget is 'te duur'.

Alleen dat wordt dan graag geroepen als eigenschap van een EV, en dat is wel een leuk rookgordijntje, maar eigenlijk is het gewoon 'is buiten mijn budget', maar dat bekt natuurlijk niet zo lekker, terwijl het wel gewoon een volledig valide reden is, alleen is dat dan voor elke auto, niet alleen EV.
  zaterdag 23 mei 2026 @ 12:16:36 #251
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220866577
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 11:01 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
De V6 is leuker (wel iets minder geschikt als boodschappenwagentje). :)
Vind de Clio 2, phase 2, als model wel mooier, maar de Williams is toch wel een icoon.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  zaterdag 23 mei 2026 @ 13:12:55 #252
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_220867169
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 12:14 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Maar dat is ook wat ik eerder bedoelde. Een beetje EV is dan duur in verhouding tot dat budget, maar dan is elke auto duur, want elke auto die duurder is dan je budget is 'te duur'.

Alleen dat wordt dan graag geroepen als eigenschap van een EV, en dat is wel een leuk rookgordijntje, maar eigenlijk is het gewoon 'is buiten mijn budget', maar dat bekt natuurlijk niet zo lekker, terwijl het wel gewoon een volledig valide reden is, alleen is dat dan voor elke auto, niet alleen EV.
In ons geval - los van bruikbaarheid - is elke EV die wij als auto willen bestempelen/overwegen om aan te schaffen, way beyond budget dat er voor onze toepassing in relatief ruime keuze wel is voor een ICE.

• Hierbij begint dat "buiten budget" trouwens ook te gelden voor de zg kleine handige, goedkope tot zeg ¤3-5K, boodschappers (ook in ICE uitvoering). Ooit was een relatief probleemloze Aygo (waar je naast ooit niet in gezien wilde worden) iets dat te overwegen was en inmiddels een C3 (relatief goedkoop qua onderdelen te repareren) eerder in het zicht komt.

In de EV prijs klasse van tweedehands boodschappers tot zeg ¤5K is er sws nauwelijks tot geen aanbod. Dat zelfde geldt ook voor "normale" auto's waar onze grens simpelweg ligt op ca ¤15K.

[ Bericht 0% gewijzigd door Vallon op 23-05-2026 13:18:45 ]
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_220867200
quote:
12s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 13:12 schreef Vallon het volgende:
In de EV prijs klasse van tweedehands boodschappers tot zeg ¤5K is er sws nauwelijks tot geen aanbod. Dat zelfde geldt ook voor "normale" auto's waar onze grens simpelweg ligt op ca ¤15K.
Mijn grens voor een gewone auto is 5k. En dat is al veel geld.

Een vriend van mij koopt ze een nieuwe van 25k. Voor hem is dat weer niks.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  zaterdag 23 mei 2026 @ 13:59:13 #254
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_220867472
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 13:18 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Mijn grens voor een gewone auto is 5k. En dat is al veel geld.

Een vriend van mij koopt ze een nieuwe van 25k. Voor hem is dat weer niks.
Ik spreek over max ¤15K voor een EV en pas (ook qua geld) ga neerleggen als onze huidige ICE ongeveer door z'n bodemplaat zakt en wij dan een vervangende van hooguit ¤10-12K acceptabel vinden.
Voor dat geld heb je overigens ook niet echt veel meer wanneer je wat zoekt in de - niet afgeragde - C-klasse van zeg 5-7jaar en 150kKm en snel in 10jaar+ reeks komt om wat keuze te hebben.

En ja, het is ook een beetje de teneur van (onderling) vergelijken; en mensen hun eigen situatie beschouwen als zogenaamde keuze dat neerkomt op bruin kan wel of niet.
Zou het budget er hier zijn op een landgoed met 100m oprit, dan blinkte er in de dubbele garage - met laadaansluiting - wel een bescheiden Mercedes-Benz EQS 450+ (range 500-600). Heerlijke auto en wmb superieur aan een wat anders afgerichte Tesla S. Zelf zou ik naast de ICE motorfiets een BMW/CE04 bijplaatsen met dat de range, gaat ie weer, uiterst beperkt is tot ca 100km (3uur laden tot 90%) en mijn huidig ding in 5 minuten tanken weer ruim 300KM verder is.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_220867525
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 13:18 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Mijn grens voor een gewone auto is 5k. En dat is al veel geld.

Een vriend van mij koopt ze een nieuwe van 25k. Voor hem is dat weer niks.
Voor 25k heb je nog nauwelijks keuze. Een nieuwe auto begint bij 20k…

Met dank aan de EU.
pi_220909609
Jaar geleden was een jonge model 3 of Id3 voor minder dan 20k te krijgen en amper te slijten. Nu vechten ze erom, bijzonder.
.
  vrijdag 29 mei 2026 @ 00:09:20 #257
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_220909627
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 09:22 schreef Discombobulate het volgende:
Ik heb een Upje, maar ik ben er echt heel blij mee. Hou denk ik 40% van m'n reiskostenvergoeding over. Ik zie toch de wat meer bedeelden veel zwaardere en duurdere auto's rijden. En nieuw ook nog eens.
Hier ook nieuw gekocht, 14k 12 jaar later 7k
600 km tank 30 liter, alleen olie en apk
Briljant ding
pi_220910252
Voor 25k koop ik liever een mooie youngtimer. En dat heb ik ook gedaan.
pi_220910313
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 14:05 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Voor 25k heb je nog nauwelijks keuze. Een nieuwe auto begint bij 20k…

Met dank aan de EU.
Het is een enorm dogma dat EU welvaart brengt.

Als je kijkt naar hoe matig de koopkracht hier gegroeid is zou je toch moeten denken dat meer mensen zouden moeten gaan nadenken
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_220910415
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 08:46 schreef ludovico het volgende:

[..]
Het is een enorm dogma dat EU welvaart brengt.

Als je kijkt naar hoe matig de koopkracht hier gegroeid is zou je toch moeten denken dat meer mensen zouden moeten gaan nadenken
De EU is er alleen maar voor de grote bedrijven, NGO’s, politici en ambtenarij.

De gewone burger is er om de rekeningen te betalen.
pi_220910481
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 08:40 schreef bloodymary1 het volgende:
Voor 25k koop ik liever een mooie youngtimer. En dat heb ik ook gedaan.
Wat heb je gekocht?
pi_220910485
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 11:39 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Een Panda is natuurlijk wel een klasse apart. Moet je ook niet vergelijken met al die kleine boodschappenwagentjes.
De tweede generatie Panda is de meest briljante auto van dit millenium (toe nu toe).
pi_220910809
We hebben nu sinds kort een EV (Cupra Born) en ik moet zeggen dat het echt heel goed bevalt :Y
Rijdt heerlijk O+ en met het idee dat we deze vooral voor woon/werkverkeer gebruiken, voldoet ook de actieradius meer dan prima.

(En vorig weekend nog met iemand in het bezit van een EV-busje met vergelijkbare actieradius naar de Ardennen gereden, dat ging ook zonder problemen. Wel met een kwartiertje snelladen ‘voor de zekerheid’ , maar dat gaf mij mooi de gelegenheid om even naar de wc te gaan en een kop koffie te halen :) )

Moet er misschien wel bij vermelden dat we een eigen oprit en sinds vorige week ook laadpaal hebben. En we hebben nog wel een van onze diesels aangehouden. (Voor woon/werkverkeer op de dagen dat we beide werken, en met het idee dat we ergens achteraf in de bergen een EV nog wat spannend vinden. Qua laadpunten dan, niet qua rijden)

De investering is natuurlijk wel iets dat niet voor iedereen even in één keer uit de mouw te schudden is. Het is gewoon veel geld, we kochten de diesels destijds per stuk voor de helft van wat deze kostte. (Allen occasions).

Op zich had onze (mijn) ingeruilde diesel nog wel even mee gekund (hij is nu wel voor de export gegaan, dus ik hoop dat iemand er nog veel km’s mee kan maken. Hij rijdt 1 op 24-25 km, dus het is een vrij zuinige auto.). Maar wij hebben dus het voordeel van een eigen oprit, geen caravan (en anders nog de overgebleven diesel met trekhaak) en konden dit financieel ook wel dragen om ‘uit te proberen’ of een EV het waard is. En ik moet zeggen dat per 1-1,5 week 100 euro moeten aftikken aan diesel ook niet heel voordelig is.

Ik denk wel dat als we één auto hadden gehad ipv twee, we eerder voor een hybride waren gegaan.

Oh en we hadden nog het geluk dat we de EV nèt kochten voordat de prijzen weer omhoog schoten. We kochten hem op een zaterdag en de dagen erna zagen we de prijsstijgingen al.
pi_220910823
quote:
7s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 09:36 schreef Candaasje het volgende:
We hebben nu sinds kort een EV (Cupra Born) en ik moet zeggen dat het echt heel goed bevalt :Y
Rijdt heerlijk O+ en met het idee dat we deze vooral voor woon/werkverkeer gebruiken, voldoet ook de actieradius meer dan prima.

(En vorig weekend nog met iemand in het bezit van een EV-busje met vergelijkbare actieradius naar de Ardennen gereden, dat ging ook zonder problemen. Wel met een kwartiertje snelladen ‘voor de zekerheid’ , maar dat gaf mij mooi de gelegenheid om even naar de wc te gaan en een kop koffie te halen :) )

Moet er misschien wel bij vermelden dat we een eigen oprit en sinds vorige week ook laadpaal hebben. En we hebben nog wel een van onze diesels aangehouden. (Voor woon/werkverkeer op de dagen dat we beide werken, en met het idee dat we ergens achteraf in de bergen een EV nog wat spannend vinden. Qua laadpunten dan, niet qua rijden)

De investering is natuurlijk wel iets dat niet voor iedereen even in één keer uit de mouw te schudden is. Het is gewoon veel geld, we kochten de diesels destijds per stuk voor de helft van wat deze kostte. (Allen occasions).

Op zich had onze (mijn) ingeruilde diesel nog wel even mee gekund (hij is nu wel voor de export gegaan, dus ik hoop dat iemand er nog veel km’s mee kan maken. Hij rijdt 1 op 24-25 km, dus het is een vrij zuinige auto.). Maar wij hebben dus het voordeel van een eigen oprit, geen caravan (en anders nog de overgebleven diesel met trekhaak) en konden dit financieel ook wel dragen om ‘uit te proberen’ of een EV het waard is. En ik moet zeggen dat per 1-1,5 week 100 euro moeten aftikken aan diesel ook niet heel voordelig is.

Ik denk wel dat als we één auto hadden gehad ipv twee, we eerder voor een hybride waren gegaan.

Oh en we hadden nog het geluk dat we de EV nèt kochten voordat de prijzen weer omhoog schoten. We kochten hem op een zaterdag en de dagen erna zagen we de prijsstijgingen al.
Aanmelden voor ERE's!
pi_220910868
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 09:40 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Aanmelden voor ERE's!
Gedaan! :Y
pi_220910871
quote:
7s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 09:53 schreef Candaasje het volgende:

[..]
Gedaan! :Y
Nice. Drukt de laadkosten :Y
pi_220910935
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 08:46 schreef ludovico het volgende:

[..]
Het is een enorm dogma dat EU welvaart brengt.

Als je kijkt naar hoe matig de koopkracht hier gegroeid is zou je toch moeten denken dat meer mensen zouden moeten gaan nadenken
Oekraïne en Polen begonnen na de val ongeveer op gelijke hoogte. Polen is een stabiel welvarend land geworden terwijl Oekraïne dat duidelijk niet is. Zonder de EU hadden we 10 Oekraïnes langs de grens gehad.
pi_220910989
Nou, uiteindelijk toch een deal weten te maken en ben nu de trotste bezitter van een "nieuwe" I5 station (ex showroom auto met 3000 op de teller) :)

Dus het verhaal van de i4, er waren in Nederland 2 i4's gebouwd als m440's Dat betekend dus de gehele body en interieur van een m440, inclusief de open grill met radiateur erachter, uitlaten aan de achterkant waar een soundbox in zat die werkelijk klonk als een echte benzine wagen. (En geloof me nou maar, ik weet wel een beetje waar ik het over heb) Vele echte autokenners (inclusief monteurs) hadden niet door dat het een electrische wagen was. Daarnaast zat er ook een soort van tune op van bmw zelf waardoor de 0-100 ipv 3.7 naar 3.2 was gegaan.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_220911134
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 10:08 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Oekraïne en Polen begonnen na de val ongeveer op gelijke hoogte. Polen is een stabiel welvarend land geworden terwijl Oekraïne dat duidelijk niet is. Zonder de EU hadden we 10 Oekraïnes langs de grens gehad.
Ik kan mijn dochter ook miljonair maken door geld op haar bankrekening te storten, maar als gezin worden we daar niet rijker van of wel?
pi_220911192
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 10:24 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik kan mijn dochter ook miljonair maken door geld op haar bankrekening te storten, maar als gezin worden we daar niet rijker van of wel?
Tang op een varken.
  vrijdag 29 mei 2026 @ 10:29:35 #271
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_220911210
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 10:24 schreef VEM2012 het volgende:
Ik kan mijn dochter ook miljonair maken door geld op haar bankrekening te storten, maar als gezin worden we daar niet rijker van of wel?
Ik denk van wel, binnen no time fout vriendje en het huis uit :+
pi_220911292
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 10:28 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Tang op een varken.
Uh-huh.

Polen is primair gewoon rijker geworden omdat heel veel geld van bv Nederlanders die kant op is gestroomd. Maar ook al die Polen die hier zijn gaan werken tegen lage lonen (weer ten koste van de gewone man) en het verdiende geld naar Polen gestuurd hebben.

En natuurlijk, voor grote bedrijven is het geweldig, meer klandizie.

Maar de gewone burger heeft de rekening betaald. En er staan nog heel veel onbetaalde rekeningen open.
pi_220911721
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 08:58 schreef CarbonC het volgende:

[..]
Wat heb je gekocht?
Alfa Brera 1750 Tbi uit 2009. Met de Alfamotor, geen Opel.
pi_220916335
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 10:08 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Oekraïne en Polen begonnen na de val ongeveer op gelijke hoogte. Polen is een stabiel welvarend land geworden terwijl Oekraïne dat duidelijk niet is. Zonder de EU hadden we 10 Oekraïnes langs de grens gehad.
Tuurlijk niet. Nederland was voor de EU ook geen Oekraïne en de welvaart nam nauwelijks toe.

Dat Polen wel verbeterde zal best maar zegt niks.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  vrijdag 29 mei 2026 @ 21:31:41 #275
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220916368
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 10:43 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Uh-huh.

Polen is primair gewoon rijker geworden omdat heel veel geld van bv Nederlanders die kant op is gestroomd. Maar ook al die Polen die hier zijn gaan werken tegen lage lonen (weer ten koste van de gewone man) en het verdiende geld naar Polen gestuurd hebben.

En natuurlijk, voor grote bedrijven is het geweldig, meer klandizie.

Maar de gewone burger heeft de rekening betaald. En er staan nog heel veel onbetaalde rekeningen open.
Kan dat ook onderbouwen of vind je dat gewoon?
In de oost Europese landen waar ik privé en zakelijk ben geweest is men na de val van de muur gewoon keihard aan het werk gegaan, bedrijven gestart, plots loonde het om te ondernemen.
Eigenlijk de enige zuurbekjes vol negativiteit zoals jij kwam ik in de voormalige DDR tegen.
pi_220916387
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 21:31 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Kan dat ook onderbouwen of vind je dat gewoon?
In de oost Europese landen waar ik privé en zakelijk ben geweest is men na de val van de muur gewoon keihard aan het werk gegaan, bedrijven gestart, plots loonde het om te ondernemen.
Eigenlijk de enige zuurbekjes vol negativiteit zoals jij kwam ik in de voormalige DDR tegen.
Je kan gewoon zien hoeveel geld er naar Polen gaat. Dat is openbaar.

Natuurlijk werken de mensen daar hard. Maar dat deden ze ook voordat ze bij de EU kwamen. Ik heb verder niets tegen Polen hoor. Maar je kan niet zeggen dat omdat Polen grote stappen heeft gezet sinds ze toetraden tot de EU dat ook inhoudt dat de EU goed is voor de inwoners. Een deel wel natuurlijk. Maar het gaat ten koste van de gewone burgers in Nederland.

Ps gaan schelden toont vooral aan dat je zelf inhoudelijk niets hebt.
  vrijdag 29 mei 2026 @ 21:38:42 #277
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220916403
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 21:35 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Je kan gewoon zien hoeveel geld er naar Polen gaat. Dat is openbaar.

Natuurlijk werken de mensen daar hard. Maar dat deden ze ook voordat ze bij de EU kwamen. Ik heb verder niets tegen Polen hoor. Maar je kan niet zeggen dat omdat Polen grote stappen heeft gezet sinds ze toetraden tot de EU dat ook inhoudt dat de EU goed is voor de inwoners. Een deel wel natuurlijk. Maar het gaat ten koste van de gewone burgers in Nederland.

Ps gaan schelden toont vooral aan dat je zelf inhoudelijk niets hebt.
Je toont nog steeds niets aan
pi_220916580
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 21:38 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Je toont nog steeds niets aan
Wat moet ik van jou aantonen dan?
pi_220916596
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 10:13 schreef boegschroef het volgende:
Nou, uiteindelijk toch een deal weten te maken en ben nu de trotste bezitter van een "nieuwe" I5 station (ex showroom auto met 3000 op de teller) :)

Dus het verhaal van de i4, er waren in Nederland 2 i4's gebouwd als m440's Dat betekend dus de gehele body en interieur van een m440, inclusief de open grill met radiateur erachter, uitlaten aan de achterkant waar een soundbox in zat die werkelijk klonk als een echte benzine wagen. (En geloof me nou maar, ik weet wel een beetje waar ik het over heb) Vele echte autokenners (inclusief monteurs) hadden niet door dat het een electrische wagen was. Daarnaast zat er ook een soort van tune op van bmw zelf waardoor de 0-100 ipv 3.7 naar 3.2 was gegaan.
Goede keuze. Tenminste, qua techniek en betrouwbaarheid. Vind ze wel aan de prijs.

De station is ook een stuk mooier dan de sedan.
pi_220916619
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 22:13 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Goede keuze. Tenminste, qua techniek en betrouwbaarheid. Vind ze wel aan de prijs.

De station is ook een stuk mooier dan de sedan.
Ik heb zelf naar de i5 gekeken en idd veel geld voor wat je ervoor krijgt.

Maar een prima auto verder. Praktisch ook.
pi_220916654
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 22:18 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik heb zelf naar de i5 gekeken en idd veel geld voor wat je ervoor krijgt.

Maar een prima auto verder. Praktisch ook.
Yep en van binnen en qua rijden wel echt bmw, maar die prijs :X
  vrijdag 29 mei 2026 @ 22:28:01 #282
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220916664
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 22:11 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Wat moet ik van jou aantonen dan?
Je claims onderbouwen
pi_220916748
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 22:18 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik heb zelf naar de i5 gekeken en idd veel geld voor wat je ervoor krijgt.

Maar een prima auto verder. Praktisch ook.
Ja het is eigenlijk niet normaal wat nieuwe bmw's tegenwoordig kosten. Maar ik moet zeggen dat ik het verschil ook wel merk. De i4 was al een geweldig luxe auto maar de i5 weet dat toch weer te overstijgen.

Maar met 40% korting op een auto van boven de 100k met 3000 op de teller maakte de deal een stuk makkelijker. Nouja 40%, ik kreeg ook wel relatief weinig terug voor de i4 dat moet ik wel meerekenen.

[ Bericht 6% gewijzigd door boegschroef op 29-05-2026 22:56:06 ]
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_220917096
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 21:24 schreef ludovico het volgende:

[..]
Tuurlijk niet. Nederland was voor de EU ook geen Oekraïne en de welvaart nam nauwelijks toe.

Dat Polen wel verbeterde zal best maar zegt niks.
Het is nogal een patroon met de landen die lid worden hoor. Niet alleen Polen.
pi_220917188
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 23:31 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Het is nogal een patroon met de landen die lid worden hoor. Niet alleen Polen.
De arme landen ja.
Vakman pur sang
pi_220917206
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 22:28 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Je claims onderbouwen
Welke claim. Ben eens concreet.
pi_220917211
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 23:31 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Het is nogal een patroon met de landen die lid worden hoor. Niet alleen Polen.
Ja, de transferunie…

Ondertussen worden de rijkere landen zoals Nederland verplicht om te betalen.

Daar staan voordelen tegenover. Alleen belanden die disproportioneel bij grote bedrijven.
  zaterdag 30 mei 2026 @ 01:25:53 #288
6941 APK
Factual, I think.
pi_220917290
Waarom gaat het hier steeds over issues die niks te maken hebben met 2ehands elektrische auto's?
Gaat er weer een onderbuikvirusje rond?
Who the fuck can sleep with all this shit going on?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')