abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220810924
quote:
De tweedehands automarkt staat op z’n kop door de gestegen brandstofkosten. Vooral de vraag naar gebruikte auto’s is flink toegenomen, zo blijkt uit cijfers van restwaardebepaler Indicata. Dat heeft ook gevolgen voor de vraagprijs van tweedehands elektrische auto’s. ‘Wij gaan uit van een stijging tot 15 procent, en dan moet de maand mei nog komen’, zegt Business Development Manager Lease Jan Jaap Koops in de Nationale Autoshow op BNR Nieuwsradio.

Sinds het begin van dit jaar is het marktaandeel van tweedehands elektrische auto's fors gestegen: van twaalf procent in de eerste maanden van het jaar naar achttien procent nu. Een stijging van 50 procent, 'terwijl de eerste maanden van het jaar eigenlijk heel slecht waren', zegt Koops. Ten opzichte van brandstof en diesel is het aandeel ev op de automarkt nog wel laag. De PHEV, de plugin-hybride, zit ergens rond de 20 procent op dit moment, de benzineauto rond de de 40 procent - maar daar is wel sprake van een daling.

Hoge piek
In de eerste maanden van het jaar werden zo'n 7 à 8.000 tweedehands elektrische auto's verkocht. 'Dat steeg in één keer naar 5.000 auto's extra', ziet Koops. 'Een hoge piek hebben we niet eerder gezien.'

Er worden niet alleen meer tweedehands ev's verkocht, maar de verkoop gaat ook sneller. 'Van zo'n 80 sta-dagen voorheen, naar 40 dagen nu,' zegt Koops. 'Ze lopen vanzelf de deur uit.' Oudere modellen gaan nog sneller weg, daarvoor geldt een gemiddelde van 20 sta-dagen. Modellen als de Renault Zoe, de Volkswagen ID3 en de Tesla Model 3 zijn vooral in trek. 'Volumeauto's, net als de modellen van bijvoorbeeld Kia.'

Tot 15 procent meer
Dat betekent ook dat de prijzen op de tweedehandsmarkt stijgen. De inkoopprijzen op veilingen lopen al op, en dat gaat de consument merken. 'In maart lagen de prijzen zo'n 5 tot 8 procent hoger dan we normaal zouden verwachten. In de maanden ervoor, en ook de afgelopen maand, zagen we dat dat echt richting 10 tot 15 procent ging. Je kunt wel raden wat er in mei gaat gebeuren: die prijzen gaan voorlopig nog niet dalen.'

De vraag is wat de prijsontwikkeling gaat zijn op de langere termijn. Die is onder meer afhankelijk van besluiten van de Europese Commissie. Die wil dat dat in 2035 90 procent van de nieuw verkochte auto's elektrisch is. Het doel was eerder 100 procent maar dat is onder druk van de auto-industrie afgezwakt. Je kunt op je klompen aanvoelen dat er nog meerdere schokbewegingen gaan komen.'
Bron: https://www.bnr.nl/nieuws(...)tot-15-procent-hoger

Niet verrassend gezien de huidige situatie.

EV's *O* *O*
pi_220810937
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 17:19 schreef CoolGuy het volgende:


EV's *O* *O*
Auto's op dinosap. *O* *O*
  zaterdag 16 mei 2026 @ 17:23:24 #3
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_220810955
Dan zullen mensen met een puike handelsgeest wel veel 2ehands EV's hebben gekocht toen de oorlog in Iran begon.
That's the drugs talking and truth be told, I like what they're saying.
pi_220811093
Ik merkte daar vorige week maar weinig van toen ik ging kijken wat mijn auto nog opbrengt bij inruil.

Nieuwprijs 141000 euro, zelf gekocht 1,5 jaar geleden toen deze 2,5 jaar oud was voor 65000. Krijg er nu na 1,5 jaar (totaal 4 jaar oud, 95000 op de teller) nog 36000 voor terug 😳
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_220811112
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 17:32 schreef boegschroef het volgende:
Ik merkte daar vorige week maar weinig van toen ik ging kijken wat mijn auto nog opbrengt bij inruil.

Nieuwprijs 141000 euro, zelf gekocht 1,5 jaar geleden toen deze 2,5 jaar oud was voor 65000. Krijg er nu na 1,5 jaar (totaal 4 jaar oud, 95000 op de teller) nog 36000 voor terug 😳
Kan me voorstellen dat iemand die kosten (!) op brandstof wil besparen niet direct in de markt is voor een auto in die prijsklasse.
pi_220811124
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 17:32 schreef boegschroef het volgende:
Ik merkte daar vorige week maar weinig van toen ik ging kijken wat mijn auto nog opbrengt bij inruil.

Nieuwprijs 141000 euro, zelf gekocht 1,5 jaar geleden toen deze 2,5 jaar oud was voor 65000. Krijg er nu na 1,5 jaar (totaal 4 jaar oud, 95000 op de teller) nog 36000 voor terug 😳
Waarom wil je er alweer vanaf na 1,5 jaar? En voor dat geld kun je een hoop tanken.
pindazakje
  zaterdag 16 mei 2026 @ 17:40:28 #7
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_220811160
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 17:32 schreef boegschroef het volgende:
Ik merkte daar vorige week maar weinig van toen ik ging kijken wat mijn auto nog opbrengt bij inruil.

Nieuwprijs 141000 euro, zelf gekocht 1,5 jaar geleden toen deze 2,5 jaar oud was voor 65000. Krijg er nu na 1,5 jaar (totaal 4 jaar oud, 95000 op de teller) nog 36000 voor terug 😳
Over welke auto hebben we het hier?
That's the drugs talking and truth be told, I like what they're saying.
  zaterdag 16 mei 2026 @ 18:33:21 #8
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_220811662
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 17:40 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Over welke auto hebben we het hier?
Het duurdere segment EV's. Bijvoorbeeld Porsche elektrische wagens zijn 2e hands niet te slijten.
  zaterdag 16 mei 2026 @ 18:37:01 #9
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_220811690
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 18:33 schreef RamboDirk het volgende:

[..]
Het duurdere segment EV's. Bijvoorbeeld Porsche elektrische wagens zijn 2e hands niet te slijten.
Jammer dat ik geen geschikte woning heb voor zonnepanelen en een laadpaal, want dan zou zoiets misschien ook wel wat voor me zijn.
That's the drugs talking and truth be told, I like what they're saying.
pi_220811697
Viel mij ook al op. Al een aantal gevallen gezien waarbij je hetzelfde model beter nieuw kan kopen i.p.v. paar jaar oud. Prijs verschil van een paar duizend euro kan je dan voor lief nemen aangezien je garantie hebt.
pi_220811900
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 17:40 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Over welke auto hebben we het hier?
BMW i4 m50. (en het is een uitzonderlijke uitvoering, 1 van de slechts 2 gebouwd door bmw) Maar hij past niet meer bij mijn huidige gezinssamenstelling. Met 2 jonge kinderen is die coupe achtige kofferbak gewoon niet praktisch en ben ik in de markt voor een i5 touring (Station)

Ik ga niet meer in detail aangezien ik hem mogelijk eerst wil verkopen 😅
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_220811992
Je moet eens kijken hoeveel Aygo enz gestegen zijn. Denk wel 50%.
  zaterdag 16 mei 2026 @ 19:05:11 #13
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_220812009
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 18:56 schreef boegschroef het volgende:

[..]
BMW i4 m50. (en het is een uitzonderlijke uitvoering, 1 van de slechts 2 gebouwd door bmw) Maar hij past niet meer bij mijn huidige gezinssamenstelling. Met 2 jonge kinderen is die coupe achtige kofferbak gewoon niet praktisch en ben ik in de markt voor een i5 touring (Station)

Ik ga niet meer in detail aangezien ik hem mogelijk eerst wil verkopen 😅
Aangezien ik tegenwoordig helemaal into BMW ben heb ik wel interesse. Alleen weerhoudt een verzekering bij de Vereende en dus het gebrek aan laadruimte thuis een beetje.
That's the drugs talking and truth be told, I like what they're saying.
pi_220812419
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 17:21 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Auto's op dinosap. *O* *O*
Langzaam, stinkt… eigenlijk alleen beter op het circuit en dan ook alleen maar als je een GT3RS of aanverwant hebt.
pi_220812428
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 18:33 schreef RamboDirk het volgende:

[..]
Het duurdere segment EV's. Bijvoorbeeld Porsche elektrische wagens zijn 2e hands niet te slijten.
Ja, omdat de Taycans probleemauto’s zijn.
pi_220812476
Of het een voordeel is dat tweedehands EV's 15 procent duurder zijn weet ik eerlijk gezegd niet.
Zo stimuleer je mensen niet om een EV te kopen, als je een benzine auto een stuk goedkoper kan krijgen.
Ligt er natuurlijk aan hoeveel kilometers je maakt, maar voor veel mensen zal een benzine auto nog voordeliger zijn tov een EV (als de prijs zo fors stijgt, en dat zal niet minder worden)
pi_220812495
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 18:56 schreef boegschroef het volgende:

[..]
BMW i4 m50. (en het is een uitzonderlijke uitvoering, 1 van de slechts 2 gebouwd door bmw) Maar hij past niet meer bij mijn huidige gezinssamenstelling. Met 2 jonge kinderen is die coupe achtige kofferbak gewoon niet praktisch en ben ik in de markt voor een i5 touring (Station)

Ik ga niet meer in detail aangezien ik hem mogelijk eerst wil verkopen 😅
141k voor een i4 M50… Dat is een hoop geld voor een auto die op veel vlakken toch wat minder presteerde dan je voor dat geld zou mogen verwachten.

Dan is het ook niet zo gek dat die wat minder in trek zijn gebruikt.
pi_220812536
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 19:52 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
141k voor een i4 M50… Dat is een hoop geld voor een auto die op veel vlakken toch wat minder presteerde dan je voor dat geld zou mogen verwachten.

Dan is het ook niet zo gek dat die wat minder in trek zijn gebruikt.
Uitstekende auto verder, maar te duur. Dat zal badge snobs trouwens niet zoveel boeien..
pi_220812551
De tweedehandsmarkt voor auto's is sowieso aan het overkoken, dat speelt al een stuk langer dan sinds de gestegen olie/brandstof prijzen
pi_220812702
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 19:54 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Uitstekende auto verder, maar te duur. Dat zal badge snobs trouwens niet zoveel boeien..
Het is een auto die een vanafprijs had van 77k als ik het goed zie. Ja, accessoires brengen in de tweedehands markt nu eenmaal weinig op.

Dus inderdaad, prima auto. Maar een i4 M50 van 141k, dat is buitenproportioneel.
pi_220812873
Mooi zullen de leasetarieven voor EV’s weer een beetje zakken. Ze waren bizar duur geworden door de hoge afschrijving en lage restwaarde.
.
  zaterdag 16 mei 2026 @ 20:29:26 #22
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_220813026
Maar goed, wat kosten ze nou gemiddeld zo'n beetje dan? Dat de prijzen "15 procent hoger" liggen is allemaal prima maar wat moet ik neerleggen voor zo'n vehikel?
  zaterdag 16 mei 2026 @ 20:32:31 #23
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_220813071
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 17:32 schreef boegschroef het volgende:
Ik merkte daar vorige week maar weinig van toen ik ging kijken wat mijn auto nog opbrengt bij inruil.

Nieuwprijs 141000 euro, zelf gekocht 1,5 jaar geleden toen deze 2,5 jaar oud was voor 65000. Krijg er nu na 1,5 jaar (totaal 4 jaar oud, 95000 op de teller) nog 36000 voor terug 😳
FF rekenen. Uitgaande van mijn laatste aanwinst, een Volvo S60 van 1750 euro, daar zou ik dan 80 van kunnen kopen. Ik gok dat ik hier wel een jaar of 4 a 5 in kan rijden dan zou ik op zijn minst 320 jaar vooruit kunnen.
pi_220813105
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 20:18 schreef Fer het volgende:
Mooi zullen de leasetarieven voor EV’s weer een beetje zakken. Ze waren bizar duur geworden door de hoge afschrijving en lage restwaarde.
Leasetarieven zijn gebaseerd op restwaarde inschattingen over vier/vijf jaar, niet op de huidige occasionprijzen. Aangezien de EV zich niet bepaald bewezen heeft op het gebied van restwaarde zal het nog wel even duren voordat leasemaatschappijen die weer wat hoger gaan inschatten.
pi_220813167
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 20:32 schreef AchJa het volgende:

[..]
FF rekenen. Uitgaande van mijn laatste aanwinst, een Volvo S60 van 1750 euro, daar zou ik dan 80 van kunnen kopen. Ik gok dat ik hier wel een jaar of 4 a 5 in kan rijden dan zou ik op zijn minst 320 jaar vooruit kunnen.
Niet helemaal vergelijkbaar…
  zaterdag 16 mei 2026 @ 20:43:35 #26
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_220813243
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 20:38 schreef VEM2012 het volgende:
Niet helemaal vergelijkbaar…
Ik zal hooguit nog 40 jaar rijden (enorm ruim berekend), blijft 280 jaar over. Dat zijn 70 auto's X 1750 euro = 122.500 euro. Daar kan ik wel ff van tanken.
  zaterdag 16 mei 2026 @ 20:44:26 #27
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_220813257
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 20:32 schreef AchJa het volgende:

[..]
FF rekenen. Uitgaande van mijn laatste aanwinst, een Volvo S60 van 1750 euro, daar zou ik dan 80 van kunnen kopen. Ik gok dat ik hier wel een jaar of 4 a 5 in kan rijden dan zou ik op zijn minst 320 jaar vooruit kunnen.
Koop een 2dehands fatbike, kun je 2000 jaar vooruit.
pindazakje
  zaterdag 16 mei 2026 @ 20:45:40 #28
13456 AchJa
Shut up!!!
  zaterdag 16 mei 2026 @ 20:46:26 #29
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_220813282
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 20:45 schreef AchJa het volgende:

[..]
Wat kosten die?
280 euro
pindazakje
  zaterdag 16 mei 2026 @ 20:48:05 #30
13456 AchJa
Shut up!!!
  zaterdag 16 mei 2026 @ 20:49:22 #31
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_220813320
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 20:48 schreef AchJa het volgende:

[..]
Kunnen die ook 130 km/h? Of moet ik een paar uur extra uittrekken?
Oh nu zijn prestaties ineens wel een ding, heeft jouw S60 ook 500+ pk?
pindazakje
pi_220813381
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 19:46 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Langzaam, stinkt… eigenlijk alleen beter op het circuit en dan ook alleen maar als je een GT3RS of aanverwant hebt.
Langzaam, ja een Twingo ofzo...
Menig EV gaat niet harder dan 160...
:')
  zaterdag 16 mei 2026 @ 20:54:40 #33
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_220813396
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 20:49 schreef Hyaenidae het volgende:
Oh nu zijn prestaties ineens wel een ding, heeft jouw S60 ook 500+ pk?
Ik verwacht bij een vergelijking wel dat ze van hetzelfde soort zijn (een auto dus) en beide op dezelfde wegen mogen rijden.
pi_220813644
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 20:43 schreef AchJa het volgende:

[..]
Ik zal hooguit nog 40 jaar rijden (enorm ruim berekend), blijft 280 jaar over. Dat zijn 70 auto's X 1750 euro = 122.500 euro. Daar kan ik wel ff van tanken.
Je hoeft geen nieuwe i4 M50 met 65.000 euro aan accessoires te kopen natuurlijk.
pi_220813689
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 20:53 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Langzaam, ja een Twingo ofzo...
Menig EV gaat niet harder dan 160...
:')
Ik ben inmiddels aan mijn 6e toe en stuk voor stuk gingen ze ruim 200 (de huidige zelfs ruim 300).

Ik geloof best dat een Volvo EV gecapt is op 160 omdat die Zweden sneller rijden eng vinden, maar het is echt onzin dat de meeste EVs maar 160 lopen.
  zaterdag 16 mei 2026 @ 21:10:13 #36
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_220813737
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 21:07 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik ben inmiddels aan mijn 6e toe en stuk voor stuk gingen ze ruim 200 (de huidige zelfs ruim 300).

Ik geloof best dat een Volvo EV gecapt is op 160 omdat die Zweden sneller rijden eng vinden, maar het is echt onzin dat de meeste EVs maar 160 lopen.
160 rijden door de Zweedse gebergten is denk ik ook net iets gevaarlijker dan 160 rijden op de A2 tussen Utrecht en Amsterdam. Daarom dus ook die trajectcontrole, want ze snappen ook wel dat 200 rijden daar prima kan.
That's the drugs talking and truth be told, I like what they're saying.
pi_220813785
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 21:10 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
160 rijden door de Zweedse gebergten is denk ik ook net iets gevaarlijker dan 160 rijden op de A2 tussen Utrecht en Amsterdam. Daarom dus ook die trajectcontrole, want ze snappen ook wel dat 200 rijden daar prima kan.
Geloof het of niet, maar in Zweden hebben ze niet alleen bergwegen.

En bovendien schijnt het dat ze die dingen ook elders in Europa verkopen.

Ik vind het een beetje suf. 160 km/u is een slakkengang op een rustige Autobahn.
  zaterdag 16 mei 2026 @ 21:15:47 #38
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_220813862
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 21:12 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Geloof het of niet, maar in Zweden hebben ze niet alleen bergwegen.

En bovendien schijnt het dat ze die dingen ook elders in Europa verkopen.

Ik vind het een beetje suf. 160 km/u is een slakkengang op een rustige Autobahn.
Daar kan ik me wel in vinden ja, ik tik de 160 al aan als ik van het beklemmende stukje A9 op het stuk kom waar je de A2 op kunt en dus lekker volgas rechts in kunt halen.
That's the drugs talking and truth be told, I like what they're saying.
  zaterdag 16 mei 2026 @ 21:27:25 #39
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220814166
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 17:32 schreef boegschroef het volgende:
Ik merkte daar vorige week maar weinig van toen ik ging kijken wat mijn auto nog opbrengt bij inruil.

Nieuwprijs 141000 euro, zelf gekocht 1,5 jaar geleden toen deze 2,5 jaar oud was voor 65000. Krijg er nu na 1,5 jaar (totaal 4 jaar oud, 95000 op de teller) nog 36000 voor terug 😳
Zo hee! Jij hebt veel geld!
Ik heb niet zoveel geld!
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  zaterdag 16 mei 2026 @ 21:29:57 #40
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220814231
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 18:56 schreef boegschroef het volgende:

[..]
BMW i4 m50. (en het is een uitzonderlijke uitvoering, 1 van de slechts 2 gebouwd door bmw) Maar hij past niet meer bij mijn huidige gezinssamenstelling. Met 2 jonge kinderen is die coupe achtige kofferbak gewoon niet praktisch en ben ik in de markt voor een i5 touring (Station)

Ik ga niet meer in detail aangezien ik hem mogelijk eerst wil verkopen 😅
Afhankelijk van hoe jong ze zijn passen ze toch wel in de kofferbak?
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  zaterdag 16 mei 2026 @ 21:31:04 #41
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_220814263
Ik hoorde vandaag van een dealer dat Toyota, toch een grote speler op de markt van EV's en hybride auto's, achterloopt op de verwachte omzet…
pi_220814311
quote:
7s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 21:31 schreef MadMaster het volgende:
Ik hoorde vandaag van een dealer dat Toyota, toch een grote speler op de markt van EV's en hybride auto's, achterloopt op de verwachte omzet…
Toyota is allesbehalve een grote speler op BEV gebied.
  zaterdag 16 mei 2026 @ 21:34:14 #43
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_220814336
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 21:32 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Toyota is allesbehalve een grote speler op BEV gebied.
Ow, typisch dat ze dan vrijwel niets anders meer dan dat in hun aanbod hebben zitten…
pi_220814407
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 21:07 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik ben inmiddels aan mijn 6e toe en stuk voor stuk gingen ze ruim 200 (de huidige zelfs ruim 300).

Ik geloof best dat een Volvo EV gecapt is op 160 omdat die Zweden sneller rijden eng vinden, maar het is echt onzin dat de meeste EVs maar 160 lopen.
Die harder gaan dan 250 zijn de topmodellen. Ja, daar is ook voor de gewone koper ook écht wat te kiezen...
:')

Ieder zijn ding.
Ik rijdt een cabrio erbij, die zijn er als EV al nauwelijks...
pi_220814429
quote:
7s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 21:34 schreef MadMaster het volgende:

[..]
Ow, typisch dat ze dan vrijwel niets anders meer dan dat in hun aanbod hebben zitten…
Ze verkopen vooral hybrides hoor.
pi_220814434
quote:
7s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 21:27 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Zo hee! Jij hebt veel geld!
Ik heb niet zoveel geld!
Hier op FOK is iedereen toch triljonair?
_O-
pi_220814478
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 21:36 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Die harder gaan dan 250 zijn de topmodellen. Ja, daar is ook voor de gewone koper ook écht wat te kiezen...
:')

Ieder zijn ding.
Ik rijdt een cabrio erbij, die zijn er als EV al nauwelijks...
Ik snap dat niet iedereen een Plaid kan aftikken, maar een gebruikte Model 3 performance koop je al vanaf 15k.
pi_220814520
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 21:39 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik snap dat niet iedereen een Plaid kan aftikken, maar een gebruikte Model 3 performance koop je al vanaf 15k.
Ik denk dat je behoorlijk overschat voor hoeveel mensen dat een haalbaar bedrag is.
  zaterdag 16 mei 2026 @ 21:45:08 #49
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_220814604
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 21:37 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ze verkopen vooral hybrides hoor.
Ik geloof je, ben nog een benzine rijder, die vandaag toevallig een Toyota dealer bezocht…
pi_220814656
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 21:41 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik denk dat je behoorlijk overschat voor hoeveel mensen dat een haalbaar bedrag is.
Het is nou ook weer geen bizar bedrag, laten we eerlijk zijn.

Ja, veel mensen tokkelen in een Kia Picanto of een Aygo, maar die doen ook geen ruim 250 km/u.

En natuurlijk kun je een gare BMW 330i voor een paar rooitjes kopen die 250 haalt, maar dan zijn de rekeningen van de garage weer een probleem…
pi_220814678
quote:
7s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 21:45 schreef MadMaster het volgende:

[..]
Ik geloof je, ben nog een benzine rijder, die vandaag toevallig een Toyota dealer bezocht…
Wegblijven. Inmiddels scoren ze zelfs niet meer goed op betrouwbaarheid.
  zaterdag 16 mei 2026 @ 21:51:08 #52
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_220814743
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 21:48 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Wegblijven. Inmiddels scoren ze zelfs niet meer goed op betrouwbaarheid.
Te laat…
  zaterdag 16 mei 2026 @ 21:52:31 #53
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220814763
Ik denk dat de kosten tussen EV en brandstof echt niet zover uiteenlopen. Ja de variabele kosten bij EV zijn lager, daartegenover staat ook dat EV's minder lang mee kunnen omdat de batterij degradeert en uiteindelijk overlijdt.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_220814794
quote:
7s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 21:51 schreef MadMaster het volgende:

[..]
Te laat…
Gecondoleerd dan. ;)
pi_220814808
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 21:39 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik snap dat niet iedereen een Plaid kan aftikken, maar een gebruikte Model 3 performance koop je al vanaf 15k.
Snap je dat niet?
Mss omdat de meeste mensen smaak hebben en niet in zo'n gedrocht gezien willen worden..
En waarom denk je dat die auto's zo goedkoop zijn?
_O-
  zaterdag 16 mei 2026 @ 21:54:34 #56
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_220814821
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 21:53 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Gecondoleerd dan. ;)
Denk dat dat wel mee gaat vallen.
Maar on topic maar…
pi_220814835
quote:
7s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 21:52 schreef phpmystyle het volgende:
Ik denk dat de kosten tussen EV en brandstof echt niet zover uiteenlopen. Ja de variabele kosten bij EV zijn lager, daartegenover staat ook dat EV's minder lang mee kunnen omdat de batterij degradeert en uiteindelijk overlijdt.
Ja, behalve dan dat de huidige accu’s veel langer meegaan dan de brandstof motoren…
pi_220814871
Ik koop gewoon een auto voor 1000 euro en wat achterstallig onderhoud

Auto 1000
Banden. 400
Koppeling 400
Distributie hoef niet is een ketting
Schrijven en blokken voor 150 euro
Rij ongeveer 7-8k per jaar .

Totaal prijs 1950 euro .
Rij er 5 jaar mee en word weer verkocht
Per jaar filter en olie (15euro per jaar is 75 euro per 5 jaar .
Twee set bougies 50 euro
Luchtfilter 2x over 5 jaar 10 euro
Totaal kosten over 5 jaar is 2085eurob
2085 euro gedeelte door 60 maanden=
35 per maand kost exclusief wegenbelasting en verzekering .

Apk is terug elk jaar tel ik niet mee op afschrijving.

Vaak kan ik die wagen nog voor 500-800 euro verkopen waardoor de afschrijving nog lager word

Voor deze bedragen rij ik geen electrische wagen voor.
Met een brandstof verbruik van 1:16 valt ook nog mee op de klm die ik per jaar rijdt.
pi_220814933
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 21:54 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Snap je dat niet?
Mss omdat de meeste mensen smaak hebben en niet in zo'n gedrocht gezien willen worden..
En waarom denk je dat die auto's zo goedkoop zijn?
_O-
De meeste mensen hebben smaak? Waarom zie ik dan vooral auto’s rijden als Kia’s, Opels, Peugeots, Toyota’s, enz?

Maarre do tell: in welke stijlvolle auto verplaats jij je?
pi_220814962
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 21:55 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ja, behalve dan dat de huidige accu’s veel langer meegaan dan de brandstof motoren…
Ook niet waar
Een goed onderhoud motor zonder turbo rijden gewoon 500.000klm
Probleem is vaak achterstallig onderhoud op olie en filter.
Zelf rij ik met wagens met dik 200k op de teller vaak goedkoop .

Verder een anderen motor kost niet zo veel en kan een wagen nog jaren mee .
Electrisch wagens accu pakket kapot kan je vaak geen gebruikte kopen.
Trouwens een gebruikte zie ik als een risico namelijk.
Je weet niet waar die vandaan komt .
  zaterdag 16 mei 2026 @ 22:00:02 #61
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220814973
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 21:55 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ja, behalve dan dat de huidige accu’s veel langer meegaan dan de brandstof motoren…
Ze zeggen als vuistregel: range keer x 1000

Dus stel (Tesla model 3 60 kwh) zou je kunnen uitgaan van 300 - 350 dkm. Met die verstande dat de je steeds minder ver kunt rijden op één lading.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_220815027
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 21:59 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]
Ook niet waar
Een goed onderhoud motor zonder turbo rijden gewoon 500.000klm
Probleem is vaak achterstallig onderhoud op olie en filter.
Zelf rij ik met wagens met dik 200k op de teller vaak goedkoop .

Verder een anderen motor kost niet zo veel en kan een wagen nog jaren mee .
Electrisch wagens accu pakket kapot kan je vaak geen gebruikte kopen.
Trouwens een gebruikte zie ik als een risico namelijk.
Je weet niet waar die vandaan komt .
Het is hoogst zeldzaam dat een ICE de 500.000 km haalt.

Huidige accu’s kunnen ruim meer dan 500.000 km’s aan.
pi_220815042
quote:
7s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 21:52 schreef phpmystyle het volgende:
Ik denk dat de kosten tussen EV en brandstof echt niet zover uiteenlopen. Ja de variabele kosten bij EV zijn lager, daartegenover staat ook dat EV's minder lang mee kunnen omdat de batterij degradeert en uiteindelijk overlijdt.
Vraag het me af. De benzineprijs wordt komende jaren waarschijnlijk zo'n 30-50 cent per liter duurder met het afschaffen van de accijnskorting en de invoering van de ETS2 heffing. Reken maar dat 3 euro per liter het nieuwe normaal wordt.
pi_220815053
quote:
7s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 22:00 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Ze zeggen als vuistregel: range keer x 1000

Dus stel (Tesla model 3 60 kwh) zou je kunnen uitgaan van 300 - 350 dkm. Met die verstande dat de je steeds minder ver kunt rijden op één lading.
Geen idee waar je die vuistregel vandaan haalt, maar het klopt totaal niet.
  zaterdag 16 mei 2026 @ 22:05:59 #65
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220815149
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 22:03 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Geen idee waar je die vuistregel vandaan haalt, maar het klopt totaal niet.
Jawel. Luister deze podcast eens:
Bekijk deze YouTube-video

Die accu's zijn op enig moment gewoon op, het gaat storingen geven en de range wordt steeds korter. En bij 70% houdt het eigenlijk gewoon op.

En nee, ik ben niet tegen ev's, heb er zelf ook een.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_220815396
quote:
7s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 22:05 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Jawel. Luister deze podcast eens:
Bekijk deze YouTube-video

Die accu's zijn op enig moment gewoon op, het gaat storingen geven en de range wordt steeds korter. En bij 70% houdt het eigenlijk gewoon op.

En nee, ik ben niet tegen ev's, heb er zelf ook een.
LFP heeft 3.000 - 6.000 laadcycli. Dat is dus gemiddeld 4500 keer de range. Bij 300 km realistische range is dat 1.350.000 km.

https://www.ankersolix.co(...)01/lfp-thuisbatterij



Een LFP batterij heeft doorgaans een levensduur van 3.000 tot 6.000 laadcycli, wat bij normaal gebruik neerkomt op ongeveer 10 tot 15 jaar. Een laadcyclus telt niet altijd als een volledige 0-100% lading; bijvoorbeeld, als je slechts de helft van de capaciteit gebruikt, wordt dit als een halve cyclus gerekend.


Accu expert my ass met zijn 100.000 km niet halen…

https://www.autoweek.nl/a(...)dit-feest-nog-duurt/

(Lees ook eens de reacties onder de podcast waar die ‘expert’ er niet best vanaf komt)
pi_220815460
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 19:03 schreef Poepz0r het volgende:
Je moet eens kijken hoeveel Aygo enz gestegen zijn. Denk wel 50%.
Ik heb zelf ook zo'n categorie auto inmiddels. Zelfs met de hoge benzine prijzen is deze door zijn zuinigheid lekker goedkoop. Je levert wel comfort in uiteraard.
pi_220815941
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 22:02 schreef RotatoR het volgende:

[..]
Vraag het me af. De benzineprijs wordt komende jaren waarschijnlijk zo'n 30-50 cent per liter duurder met het afschaffen van de accijnskorting en de invoering van de ETS2 heffing. Reken maar dat 3 euro per liter het nieuwe normaal wordt.
Mwah, de soep zal misschien niet zo heet gegeten worden, maar, met de regels die in het vooruitzicht zijn gesteld kun je er wel vanuit gaan dat het nóg duurder zal worden ja. Voor EV's daarentegen heb je dus nu de ERE regeling, waar je geld krijgt voor élke kWh die je thuis geladen hebt.

Maar zoals met alles is het situatie afhankelijk. Als jij geen andere optie hebt dan laden bij een publieke paal a 60ct per kWh, ja, dat is natuurlijk heel anders dan dat je thuis op je oprit kunt laden.

Dát is weer heel anders dan dat je thuis op je oprit kunt laden én je hebt zonnepanelen. Dat is weer heel anders dan dat je een geschikte laadpaal hebt waardoor je aan ERE's kunt doen. Dát is weer heel anders dan....etc.

Je moet voor elke situatie het rekensommetje maken, maar je moet wél appels met appels vergelijken. Je moet niet (niet jij) gaan roepen dat een EV veel te duur is in aanschaf omdat je normaal gesproken rond tuft in ICE auto's in de prijscategorie 5k, want dan is het probleem niet dat die EV te duur is, dan is het probleem gewoon dat élke auto in een hogere prijscategorie niet haalbaar is.

Ik vermoed zomaar, dat als EV's qua prijs in de categorie komen waar de gemiddelde 2e hands rijder in shopt, dat veel bezwaren verdwijnen als sneeuw voor de zon. Maar zolang ze nog niet in die prijscategorie zitten slaapt het wat lekkerder als je niet hoeft te zeggen 'is te duur voor mijn budget' maar je in plaats daarvan kunt verschuilen achter rookgordijntjes over waarom het kut zou zijn.
pi_220816079
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 22:15 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
LFP heeft 3.000 - 6.000 laadcycli. Dat is dus gemiddeld 4500 keer de range. Bij 300 km realistische range is dat 1.350.000 km.

https://www.ankersolix.co(...)01/lfp-thuisbatterij



Een LFP batterij heeft doorgaans een levensduur van 3.000 tot 6.000 laadcycli, wat bij normaal gebruik neerkomt op ongeveer 10 tot 15 jaar. Een laadcyclus telt niet altijd als een volledige 0-100% lading; bijvoorbeeld, als je slechts de helft van de capaciteit gebruikt, wordt dit als een halve cyclus gerekend.


Accu expert my ass met zijn 100.000 km niet halen…

https://www.autoweek.nl/a(...)dit-feest-nog-duurt/

(Lees ook eens de reacties onder de podcast waar die ‘expert’ er niet best vanaf komt)
De vloeistof van de lfp accu gaat maar 20 jaar mee.

Dus hoe dan ook de accu gaat maximaal maar 20 jaar mee .
Hoe ik dat weet ? Ik gebruik lfp op mijn boot.
En als je de cellen fabrikant opzoek zie je het daar ook staan .
Het is de samenstelling van deze type accu.
pi_220816223
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 22:03 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Geen idee waar je die vuistregel vandaan haalt, maar het klopt totaal niet.
Er is een maximumaantal laadcycli voor een cel. Kortom, je kunt niet oneindig een cel blijven opladen en ontladen.
Een LiFePO₄‑18650 cel kan tot 3000 keer worden opgeladen en ontladen.
Als je het hebt over premium 18650 cellen, dan is de laadcycli beperkt tot 1000.

Daar komt de vuistregel vandaan.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_220816820
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 22:51 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
Er is een maximumaantal laadcycli voor een cel. Kortom, je kunt niet oneindig een cel blijven opladen en ontladen.
Een LiFePO₄‑18650 cel kan tot 3000 keer worden opgeladen en ontladen.
Als je het hebt over premium 18650 cellen, dan is de laadcycli beperkt tot 1000.

Daar komt de vuistregel vandaan.
Premium 18650:

https://www.reddit.com/r/(...)430000_miles_on_one/

Kunnen we gewoon even ophouden met de borrelpraat? Dank.
pi_220816835
Overigens is het aantal laadcycli niet het enige probleem.
Een groot probleem is onbalans die vanzelf ontstaat in een hoogvoltage accupakket.
De accumodules zullen naar verloop van tijd niet meer gelijk op- en ontladen. Zo onstaat een verschil in voltage en dat heeft tot gevolg dat de actieradius afneemt, en versnelde accudegradatie.

Toyota heeft dit het beste onder de knie door een conservatieve BMS-strategie. Dat is merkbaar doordat oude Priusautos nog rondrijden met soms nog het affabriek accupakket. Dat doet Toyota door accucellen in het 40%-80% window te houden.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_220817124
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 23:21 schreef spectrumanalyser het volgende:
Overigens is het aantal laadcycli niet het enige probleem.
Een groot probleem is onbalans die vanzelf ontstaat in een hoogvoltage accupakket.
De accumodules zullen naar verloop van tijd niet meer gelijk op- en ontladen. Zo onstaat een verschil in voltage en dat heeft tot gevolg dat de actieradius afneemt, en versnelde accudegradatie.

Toyota heeft dit het beste onder de knie door een conservatieve BMS-strategie. Dat is merkbaar doordat oude Priusautos nog rondrijden met soms nog het affabriek accupakket. Dat doet Toyota door accucellen in het 40%-80% window te houden.
Goh, dus zelfs 30 jaar geleden kon men al accu’s maken die 30 jaar meegaan en alsnog ben ik in een discussie beland waarin wordt beweerd dat accu’s een probleem zijn en BEV’s daarom minder lang meegaan dan ICE…

Maar uit onderzoek blijkt verder het tegendeel. En dat is nog gebaseerd op oudere accu’s…
  zondag 17 mei 2026 @ 00:25:04 #74
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_220817736
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 23:40 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Goh, dus zelfs 30 jaar geleden kon men al accu’s maken die 30 jaar meegaan en alsnog ben ik in een discussie beland waarin wordt beweerd dat accu’s een probleem zijn en BEV’s daarom minder lang meegaan dan ICE…

Maar uit onderzoek blijkt verder het tegendeel. En dat is nog gebaseerd op oudere accu’s…
Vergelijken is ingewikkeld omdat er in een overweging, tal van parameters zijn betrokken zoals aansturing (BMS), energiedichtheid (capaciteit/gewicht/volume), toxiciteit, bruikbaarheid, productie en prijs. Probleem is niet de "accu" ansich maar die efficiënt en effectief op schaal, breed in te kunnen zetten.

Momenteel zijn "we" (consument/samenleving/industrie) feitelijke nog bezig te ontdekken wat de "way to go" gaat zijn. Je dan scheefgetrokken discussies kunt houden met wat beter/slechter is.
Het is ook verdomd lastig om nu iets te kopen waarvan onduidelijk is of dat over 10-15jaar nog (wel zo) zinnig zal gaan zijn.

Dat er hier en daar nog een Prius rijdt met een originele accu zegt mij weinig. In NewYork brandt er - d8 ik - sinds 1901 nog steeds originele gloeilamp van 60W dat niet wil zeggen dat ze toen al konden voorzien met wat we nu (nodig/willen) hebben.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  zondag 17 mei 2026 @ 00:36:41 #75
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_220817906
Lekker hybride rijden. Tegenwoordig met een elektrische actieraduis van 100 km voldoende voor de dagelijkse ritjes, geen gedoe met vakanties, en als het batterijpack zou degraderen nog altijd een benzinemotor. Rij al ruim 10 jaar hybride en dat bevalt uitstekend.

Nu weer een nieuwe besteld en kan weer 4 jaar vooruit. Daarna zal het wel verplicht volledig elektrisch worden, maar dat zien we dan wel weer.

[ Bericht 2% gewijzigd door leolinedance op 17-05-2026 01:07:17 ]
  zondag 17 mei 2026 @ 10:01:32 #77
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220820588
quote:
7s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 22:05 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Jawel. Luister deze podcast eens:
Bekijk deze YouTube-video

Die accu's zijn op enig moment gewoon op, het gaat storingen geven en de range wordt steeds korter. En bij 70% houdt het eigenlijk gewoon op.

En nee, ik ben niet tegen ev's, heb er zelf ook een.
Ach, iemand in internet roept iets en wordt expert genoemd. LOL
pi_220821707
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 19:51 schreef cinderloom het volgende:
Of het een voordeel is dat tweedehands EV's 15 procent duurder zijn weet ik eerlijk gezegd niet.
Zo stimuleer je mensen niet om een EV te kopen, als je een benzine auto een stuk goedkoper kan krijgen.
Ligt er natuurlijk aan hoeveel kilometers je maakt, maar voor veel mensen zal een benzine auto nog voordeliger zijn tov een EV (als de prijs zo fors stijgt, en dat zal niet minder worden)
Je snapt niet helemaal hoe vraag en aanbod werkt blijkbaar.

Op de tweedehands markt groeit het aanbod niet zomaar mee met de vraag. Fabrikanten bouwen immers geen tweedehands auto's.
Dus als dan de vraag groeit, ontstaat er krapte. En krapte zorgt dat de "vragers" meer gaan bieden en betalen voor het product.
Dat meer bieden heeft misschien een kleine invloed op het aanbod. Mensen die al een EV bezitten zullen bij een potentieel goede verkoopprijs misschien sneller hun wagen inruilen en import vanuit buitenland om het aanbod hier te vergroten wordt ook aantrekkelijker.
Maar die invloed is maar beperkt. De balans moet als het om een tweedehands product gaat dus vooral komen uit mensen die door gestegen prijzen afhaken en het product ondanks de eerdere interesse toch niet kopen.
pi_220821760
quote:
7s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 22:05 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Jawel. Luister deze podcast eens:
Bekijk deze YouTube-video

Die accu's zijn op enig moment gewoon op, het gaat storingen geven en de range wordt steeds korter. En bij 70% houdt het eigenlijk gewoon op.

En nee, ik ben niet tegen ev's, heb er zelf ook een.
Oudere autos rijden gemiddeld steeds minder kilometers. Afnemende range is in dat opzicht dus niet echt een probleem.

Bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)taties-personenautos
  zondag 17 mei 2026 @ 21:42:21 #80
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_220828501
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 11:25 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Oudere autos rijden gemiddeld steeds minder kilometers. Afnemende range is in dat opzicht dus niet echt een probleem.

Bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)taties-personenautos
Range per lading is niet gelijk aan totaal gereden kilometers per jaar.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_220830259
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 10:01 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Ach, iemand in internet roept iets en wordt expert genoemd. LOL
Iedereen die een algemeen statement maakt over de levensduur van accu's heeft per definitie ongelijk. De levensduur van accu's is van zo veel meer zaken afhankeljk dan enkel de chemische opbouw. Koeling, mechanische belasting, met hoeveel C ze opladen/ontladen, kwaliiteit van de bmc...
De eerder genoemde toyota (en honda) hybrides halen regelmatig een half miljoen kilometers en 20+ jaar levensduur met "verouderde" NiMH-accu's. De nissan leaf accu's gingen weer veel te snel kapot, doordat ze te weinig koeling hadden. Vroegere opel hybrides hadden dan weer relatief veel problemen omdat het BMS zelf kapot ging of voor onbalans in de cellen zorgde. De bmw 3 had een stom foutje, waardoor de (te kleine?) 12V accu als hij oud werd de High Voltage accu te vaak ging opstarten om zichzelf op te laden...

Conclusie? De technische details van de specifieke auto zijn in de praktiijk veel belangrijker voor de levensduur dan enkel de keuze van de cell-chemie, of zelfs de keuze tussen brandstof of elektro. Er zijn van elk soort auto legio voorbeelden te vinden van auto's de economisch total loss zijn, omdat er van alles mis is wat niks met de principiele keuze van de accu of de brandstofmotor te maken heeft.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_220830435
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 21:54 schreef Toine51 het volgende:
Mss omdat de meeste mensen smaak hebben en niet in zo'n gedrocht gezien willen worden..
Er is werkelijk waar niets op deze planeet wat me minder interesseert dan wat volkomen irrelevante mensen vinden van mijn vervoersmiddel. Meer dan dat is een auto namelijk niet.
pi_220830507
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 10:51 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Er is werkelijk waar niets op deze planeet wat me minder interesseert dan wat volkomen irrelevante mensen vinden van mijn vervoersmiddel. Meer dan dat is een auto namelijk niet.
Jou niet maar veel mensen blijkbaar wel.
  maandag 18 mei 2026 @ 11:06:26 #84
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220830534
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 21:54 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Snap je dat niet?
Mss omdat de meeste mensen smaak hebben en niet in zo'n gedrocht gezien willen worden..
En waarom denk je dat die auto's zo goedkoop zijn?
_O-
Echte mannen interesseert het geen ene ruk wat andere mensen vinden, dat doen alleen onzekertjes
pi_220830568
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 11:04 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Jou niet maar veel mensen blijkbaar wel.
Dat zegt me dan vooral hoeveel oppervlakkige en onzekere mensen er zijn. Je beslissing laten beïnvloeden door de gedachte 'jamaar wat zullen wildvreemden van mijn keuze denken?' :')

Ik kan er werkelijk waar niet bij waarom zo velen zich wat aantrekken van wat een ander denkt.
pi_220830573
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 11:06 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Echte mannen interesseert het geen ene ruk wat andere mensen vinden, dat doen alleen onzekertjes
Precies dit ja.
pi_220830820
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 11:13 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Dat zegt me dan vooral hoeveel oppervlakkige en onzekere mensen er zijn. Je beslissing laten beïnvloeden door de gedachte 'jamaar wat zullen wildvreemden van mijn keuze denken?' :')

Ik kan er werkelijk waar niet bij waarom zo velen zich wat aantrekken van wat een ander denkt.
Als jij 15k of meer uitgeeft aan een auto, dan kijk jij niet hoe hij eruit ziet?
Nee?
Gaat ook om niet wat anderen vinden maar wat je er zelf van vindt....
Mij boeit het ook niet wat anderen van mijn auto vinden maar als ik zo veel geld uitgeef mag ie er wel mooi uitzien...

En dat is een Tesla niet..
:')
pi_220830829
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 11:13 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Dat zegt me dan vooral hoeveel oppervlakkige en onzekere mensen er zijn. Je beslissing laten beïnvloeden door de gedachte 'jamaar wat zullen wildvreemden van mijn keuze denken?' :')

Ik kan er werkelijk waar niet bij waarom zo velen zich wat aantrekken van wat een ander denkt.
Er staat nergens dat je een auto voor "anderen" koopt.
Gaat om de smaak van jezelf...
pi_220830844
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 11:59 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Als jij 15k of meer uitgeeft aan een auto, dan kijk jij niet hoe hij eruit ziet?
Nee?
Vind ik niet bijzonder relevant nee. En dan gaat het er om wat IK er van vind inderdaad, de mening van elk ander is volstrekt irrelevant.
quote:
maar als ik zo veel geld uitgeef mag ie er wel mooi uitzien...

En dat is een Tesla niet..
:')
Dat noemen we een mening. Geen feit dus :)
pi_220830973
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 11:13 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Dat zegt me dan vooral hoeveel oppervlakkige en onzekere mensen er zijn. Je beslissing laten beïnvloeden door de gedachte 'jamaar wat zullen wildvreemden van mijn keuze denken?' :')

Ik kan er werkelijk waar niet bij waarom zo velen zich wat aantrekken van wat een ander denkt.
Het gaat er toch niet om wat anderen er van vinden. Ik vind het zelf heerlijk om uit mijn auto te stappen na een heerlijk ritje en dan nog om te kijken omdat ik hem zo mooi vindt. En genieten dat er zoiets moois op mijn oprit staat. Daar heb ik geen anderen voor nodig.

Ik ga nog liever fietsen dan dat ik in zo'n lelijk elektrisch hok stap.
pi_220830996
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 12:20 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Het gaat er toch niet om wat anderen er van vinden. Ik vind het zelf heerlijk om uit mijn auto te stappen na een heerlijk ritje en dan nog om te kijken omdat ik hem zo mooi vindt. En genieten dat er zoiets moois op mijn oprit staat. Daar heb ik geen anderen voor nodig.

Ik ga nog liever fietsen dan dat ik in zo'n lelijk elektrisch hok stap.
Mij interesseert dat dus bijzonder weinig :) Ik zie het puur als een vervoermiddel. De rest is voor mij gewoon compleet irrelevant.
  maandag 18 mei 2026 @ 12:24:14 #92
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220831004
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 12:00 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Er staat nergens dat je een auto voor "anderen" koopt.
Gaat om de smaak van jezelf...
Je bent nogal bezig met anderen, niet?
pi_220831006
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 12:23 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Mij interesseert dat dus bijzonder weinig :) Ik zie het puur als een vervoermiddel. De rest is voor mij gewoon compleet irrelevant.
Dat is tegenwoordig bij veel mensen merk ik. Daarom wordt er ook merkbaar steeds slechter auto gereden.
pi_220831079
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 11:04 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Jou niet maar veel mensen blijkbaar wel.
O? Kijk eens om je heen waar de meeste mensen in rijden…
  maandag 18 mei 2026 @ 12:39:34 #95
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220831086
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 12:24 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Dat is tegenwoordig bij veel mensen merk ik. Daarom wordt er ook merkbaar steeds slechter auto gereden.
Vind eerlijk gezegd opvallend hoe opgefokt men auto rijdt. En ook dat mensen hun telefoon heel belangrijk vinden bij het rijden
pi_220831092
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 11:59 schreef Toine51 het volgende:


Mij boeit het ook niet wat anderen van mijn auto vinden maar als ik zo veel geld uitgeef mag ie er wel mooi uitzien...

En dat is een Tesla niet..
:')
Dat zal de reden zijn dat ik heel vaak wel complimenten krijg over hoe mijn Tesla eruit ziet.

Van mij mag jij mijn auto lelijk vinden, maar als je denkt dat jij de norm der dingen bent overschat je jezelf.
pi_220831105
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 12:20 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Het gaat er toch niet om wat anderen er van vinden. Ik vind het zelf heerlijk om uit mijn auto te stappen na een heerlijk ritje en dan nog om te kijken omdat ik hem zo mooi vindt. En genieten dat er zoiets moois op mijn oprit staat. Daar heb ik geen anderen voor nodig.

Ik ga nog liever fietsen dan dat ik in zo'n lelijk elektrisch hok stap.
Ook erg raar om net te doen alsof iedere BEV lelijk is. Dat is de grootst mogelijke flauwekul.
pi_220831133
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 12:24 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Dat is tegenwoordig bij veel mensen merk ik. Daarom wordt er ook merkbaar steeds slechter auto gereden.
Lol. Wat heeft dat in vredesnaam met elkaar te maken?
  Spellchecker maandag 18 mei 2026 @ 12:50:01 #99
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_220831162
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 11:59 schreef Toine51 het volgende:


Mij boeit het ook niet wat anderen van mijn auto vinden maar als ik zo veel geld uitgeef mag ie er wel mooi uitzien...

En dat is een Tesla niet..
:')
Met het eerste ben ik het zeker eens.
Maar met het tweede niet.
Smaken verschillen namelijk.
pi_220831326
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 12:40 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Dat zal de reden zijn dat ik heel vaak wel complimenten krijg over hoe mijn Tesla eruit ziet.

Van mij mag jij mijn auto lelijk vinden, maar als je denkt dat jij de norm der dingen bent overschat je jezelf.
Smaken verschillen gelukkig.
Anders is het ook zo saai op de weg...
pi_220832127
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 13:03 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Smaken verschillen gelukkig.
Anders is het ook zo saai op de weg...
Nou, saai is het sowieso. De meeste auto’s zijn saai, al was het maar vanwege zaken als praktische overwegingen en de windtunnel en de consument kiest meestal voor grijs, zwart of wit.

Tsja, daar word je niet vrolijk van.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')