Bron: https://www.bnr.nl/nieuws(...)tot-15-procent-hogerquote:De tweedehands automarkt staat op z’n kop door de gestegen brandstofkosten. Vooral de vraag naar gebruikte auto’s is flink toegenomen, zo blijkt uit cijfers van restwaardebepaler Indicata. Dat heeft ook gevolgen voor de vraagprijs van tweedehands elektrische auto’s. ‘Wij gaan uit van een stijging tot 15 procent, en dan moet de maand mei nog komen’, zegt Business Development Manager Lease Jan Jaap Koops in de Nationale Autoshow op BNR Nieuwsradio.
Sinds het begin van dit jaar is het marktaandeel van tweedehands elektrische auto's fors gestegen: van twaalf procent in de eerste maanden van het jaar naar achttien procent nu. Een stijging van 50 procent, 'terwijl de eerste maanden van het jaar eigenlijk heel slecht waren', zegt Koops. Ten opzichte van brandstof en diesel is het aandeel ev op de automarkt nog wel laag. De PHEV, de plugin-hybride, zit ergens rond de 20 procent op dit moment, de benzineauto rond de de 40 procent - maar daar is wel sprake van een daling.
Hoge piek
In de eerste maanden van het jaar werden zo'n 7 à 8.000 tweedehands elektrische auto's verkocht. 'Dat steeg in één keer naar 5.000 auto's extra', ziet Koops. 'Een hoge piek hebben we niet eerder gezien.'
Er worden niet alleen meer tweedehands ev's verkocht, maar de verkoop gaat ook sneller. 'Van zo'n 80 sta-dagen voorheen, naar 40 dagen nu,' zegt Koops. 'Ze lopen vanzelf de deur uit.' Oudere modellen gaan nog sneller weg, daarvoor geldt een gemiddelde van 20 sta-dagen. Modellen als de Renault Zoe, de Volkswagen ID3 en de Tesla Model 3 zijn vooral in trek. 'Volumeauto's, net als de modellen van bijvoorbeeld Kia.'
Tot 15 procent meer
Dat betekent ook dat de prijzen op de tweedehandsmarkt stijgen. De inkoopprijzen op veilingen lopen al op, en dat gaat de consument merken. 'In maart lagen de prijzen zo'n 5 tot 8 procent hoger dan we normaal zouden verwachten. In de maanden ervoor, en ook de afgelopen maand, zagen we dat dat echt richting 10 tot 15 procent ging. Je kunt wel raden wat er in mei gaat gebeuren: die prijzen gaan voorlopig nog niet dalen.'
De vraag is wat de prijsontwikkeling gaat zijn op de langere termijn. Die is onder meer afhankelijk van besluiten van de Europese Commissie. Die wil dat dat in 2035 90 procent van de nieuw verkochte auto's elektrisch is. Het doel was eerder 100 procent maar dat is onder druk van de auto-industrie afgezwakt. Je kunt op je klompen aanvoelen dat er nog meerdere schokbewegingen gaan komen.'
Kan me voorstellen dat iemand die kosten (!) op brandstof wil besparen niet direct in de markt is voor een auto in die prijsklasse.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 17:32 schreef boegschroef het volgende:
Ik merkte daar vorige week maar weinig van toen ik ging kijken wat mijn auto nog opbrengt bij inruil.
Nieuwprijs 141000 euro, zelf gekocht 1,5 jaar geleden toen deze 2,5 jaar oud was voor 65000. Krijg er nu na 1,5 jaar (totaal 4 jaar oud, 95000 op de teller) nog 36000 voor terug 😳
Waarom wil je er alweer vanaf na 1,5 jaar? En voor dat geld kun je een hoop tanken.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 17:32 schreef boegschroef het volgende:
Ik merkte daar vorige week maar weinig van toen ik ging kijken wat mijn auto nog opbrengt bij inruil.
Nieuwprijs 141000 euro, zelf gekocht 1,5 jaar geleden toen deze 2,5 jaar oud was voor 65000. Krijg er nu na 1,5 jaar (totaal 4 jaar oud, 95000 op de teller) nog 36000 voor terug 😳
Over welke auto hebben we het hier?quote:Op zaterdag 16 mei 2026 17:32 schreef boegschroef het volgende:
Ik merkte daar vorige week maar weinig van toen ik ging kijken wat mijn auto nog opbrengt bij inruil.
Nieuwprijs 141000 euro, zelf gekocht 1,5 jaar geleden toen deze 2,5 jaar oud was voor 65000. Krijg er nu na 1,5 jaar (totaal 4 jaar oud, 95000 op de teller) nog 36000 voor terug 😳
Het duurdere segment EV's. Bijvoorbeeld Porsche elektrische wagens zijn 2e hands niet te slijten.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 17:40 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Over welke auto hebben we het hier?
Jammer dat ik geen geschikte woning heb voor zonnepanelen en een laadpaal, want dan zou zoiets misschien ook wel wat voor me zijn.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 18:33 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Het duurdere segment EV's. Bijvoorbeeld Porsche elektrische wagens zijn 2e hands niet te slijten.
BMW i4 m50. (en het is een uitzonderlijke uitvoering, 1 van de slechts 2 gebouwd door bmw) Maar hij past niet meer bij mijn huidige gezinssamenstelling. Met 2 jonge kinderen is die coupe achtige kofferbak gewoon niet praktisch en ben ik in de markt voor een i5 touring (Station)quote:Op zaterdag 16 mei 2026 17:40 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Over welke auto hebben we het hier?
Aangezien ik tegenwoordig helemaal into BMW ben heb ik wel interesse. Alleen weerhoudt een verzekering bij de Vereende en dus het gebrek aan laadruimte thuis een beetje.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 18:56 schreef boegschroef het volgende:
[..]
BMW i4 m50. (en het is een uitzonderlijke uitvoering, 1 van de slechts 2 gebouwd door bmw) Maar hij past niet meer bij mijn huidige gezinssamenstelling. Met 2 jonge kinderen is die coupe achtige kofferbak gewoon niet praktisch en ben ik in de markt voor een i5 touring (Station)
Ik ga niet meer in detail aangezien ik hem mogelijk eerst wil verkopen 😅
Langzaam, stinkt… eigenlijk alleen beter op het circuit en dan ook alleen maar als je een GT3RS of aanverwant hebt.quote:
Ja, omdat de Taycans probleemauto’s zijn.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 18:33 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Het duurdere segment EV's. Bijvoorbeeld Porsche elektrische wagens zijn 2e hands niet te slijten.
141k voor een i4 M50… Dat is een hoop geld voor een auto die op veel vlakken toch wat minder presteerde dan je voor dat geld zou mogen verwachten.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 18:56 schreef boegschroef het volgende:
[..]
BMW i4 m50. (en het is een uitzonderlijke uitvoering, 1 van de slechts 2 gebouwd door bmw) Maar hij past niet meer bij mijn huidige gezinssamenstelling. Met 2 jonge kinderen is die coupe achtige kofferbak gewoon niet praktisch en ben ik in de markt voor een i5 touring (Station)
Ik ga niet meer in detail aangezien ik hem mogelijk eerst wil verkopen 😅
Uitstekende auto verder, maar te duur. Dat zal badge snobs trouwens niet zoveel boeien..quote:Op zaterdag 16 mei 2026 19:52 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
141k voor een i4 M50… Dat is een hoop geld voor een auto die op veel vlakken toch wat minder presteerde dan je voor dat geld zou mogen verwachten.
Dan is het ook niet zo gek dat die wat minder in trek zijn gebruikt.
Het is een auto die een vanafprijs had van 77k als ik het goed zie. Ja, accessoires brengen in de tweedehands markt nu eenmaal weinig op.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 19:54 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Uitstekende auto verder, maar te duur. Dat zal badge snobs trouwens niet zoveel boeien..
FF rekenen. Uitgaande van mijn laatste aanwinst, een Volvo S60 van 1750 euro, daar zou ik dan 80 van kunnen kopen. Ik gok dat ik hier wel een jaar of 4 a 5 in kan rijden dan zou ik op zijn minst 320 jaar vooruit kunnen.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 17:32 schreef boegschroef het volgende:
Ik merkte daar vorige week maar weinig van toen ik ging kijken wat mijn auto nog opbrengt bij inruil.
Nieuwprijs 141000 euro, zelf gekocht 1,5 jaar geleden toen deze 2,5 jaar oud was voor 65000. Krijg er nu na 1,5 jaar (totaal 4 jaar oud, 95000 op de teller) nog 36000 voor terug 😳
Leasetarieven zijn gebaseerd op restwaarde inschattingen over vier/vijf jaar, niet op de huidige occasionprijzen. Aangezien de EV zich niet bepaald bewezen heeft op het gebied van restwaarde zal het nog wel even duren voordat leasemaatschappijen die weer wat hoger gaan inschatten.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 20:18 schreef Fer het volgende:
Mooi zullen de leasetarieven voor EV’s weer een beetje zakken. Ze waren bizar duur geworden door de hoge afschrijving en lage restwaarde.
Niet helemaal vergelijkbaar…quote:Op zaterdag 16 mei 2026 20:32 schreef AchJa het volgende:
[..]
FF rekenen. Uitgaande van mijn laatste aanwinst, een Volvo S60 van 1750 euro, daar zou ik dan 80 van kunnen kopen. Ik gok dat ik hier wel een jaar of 4 a 5 in kan rijden dan zou ik op zijn minst 320 jaar vooruit kunnen.
Ik zal hooguit nog 40 jaar rijden (enorm ruim berekend), blijft 280 jaar over. Dat zijn 70 auto's X 1750 euro = 122.500 euro. Daar kan ik wel ff van tanken.quote:
Koop een 2dehands fatbike, kun je 2000 jaar vooruit.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 20:32 schreef AchJa het volgende:
[..]
FF rekenen. Uitgaande van mijn laatste aanwinst, een Volvo S60 van 1750 euro, daar zou ik dan 80 van kunnen kopen. Ik gok dat ik hier wel een jaar of 4 a 5 in kan rijden dan zou ik op zijn minst 320 jaar vooruit kunnen.
Wat kosten die?quote:Op zaterdag 16 mei 2026 20:44 schreef Hyaenidae het volgende:
Koop een 2dehands fatbike, kun je 2000 jaar vooruit.
Oh nu zijn prestaties ineens wel een ding, heeft jouw S60 ook 500+ pk?quote:Op zaterdag 16 mei 2026 20:48 schreef AchJa het volgende:
[..]
Kunnen die ook 130 km/h? Of moet ik een paar uur extra uittrekken?
Langzaam, ja een Twingo ofzo...quote:Op zaterdag 16 mei 2026 19:46 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Langzaam, stinkt… eigenlijk alleen beter op het circuit en dan ook alleen maar als je een GT3RS of aanverwant hebt.
Ik verwacht bij een vergelijking wel dat ze van hetzelfde soort zijn (een auto dus) en beide op dezelfde wegen mogen rijden.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 20:49 schreef Hyaenidae het volgende:
Oh nu zijn prestaties ineens wel een ding, heeft jouw S60 ook 500+ pk?
Je hoeft geen nieuwe i4 M50 met 65.000 euro aan accessoires te kopen natuurlijk.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 20:43 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik zal hooguit nog 40 jaar rijden (enorm ruim berekend), blijft 280 jaar over. Dat zijn 70 auto's X 1750 euro = 122.500 euro. Daar kan ik wel ff van tanken.
Ik ben inmiddels aan mijn 6e toe en stuk voor stuk gingen ze ruim 200 (de huidige zelfs ruim 300).quote:Op zaterdag 16 mei 2026 20:53 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Langzaam, ja een Twingo ofzo...
Menig EV gaat niet harder dan 160...
160 rijden door de Zweedse gebergten is denk ik ook net iets gevaarlijker dan 160 rijden op de A2 tussen Utrecht en Amsterdam. Daarom dus ook die trajectcontrole, want ze snappen ook wel dat 200 rijden daar prima kan.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 21:07 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik ben inmiddels aan mijn 6e toe en stuk voor stuk gingen ze ruim 200 (de huidige zelfs ruim 300).
Ik geloof best dat een Volvo EV gecapt is op 160 omdat die Zweden sneller rijden eng vinden, maar het is echt onzin dat de meeste EVs maar 160 lopen.
Geloof het of niet, maar in Zweden hebben ze niet alleen bergwegen.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 21:10 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
160 rijden door de Zweedse gebergten is denk ik ook net iets gevaarlijker dan 160 rijden op de A2 tussen Utrecht en Amsterdam. Daarom dus ook die trajectcontrole, want ze snappen ook wel dat 200 rijden daar prima kan.
Daar kan ik me wel in vinden ja, ik tik de 160 al aan als ik van het beklemmende stukje A9 op het stuk kom waar je de A2 op kunt en dus lekker volgas rechts in kunt halen.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 21:12 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Geloof het of niet, maar in Zweden hebben ze niet alleen bergwegen.
En bovendien schijnt het dat ze die dingen ook elders in Europa verkopen.
Ik vind het een beetje suf. 160 km/u is een slakkengang op een rustige Autobahn.
Zo hee! Jij hebt veel geld!quote:Op zaterdag 16 mei 2026 17:32 schreef boegschroef het volgende:
Ik merkte daar vorige week maar weinig van toen ik ging kijken wat mijn auto nog opbrengt bij inruil.
Nieuwprijs 141000 euro, zelf gekocht 1,5 jaar geleden toen deze 2,5 jaar oud was voor 65000. Krijg er nu na 1,5 jaar (totaal 4 jaar oud, 95000 op de teller) nog 36000 voor terug 😳
Afhankelijk van hoe jong ze zijn passen ze toch wel in de kofferbak?quote:Op zaterdag 16 mei 2026 18:56 schreef boegschroef het volgende:
[..]
BMW i4 m50. (en het is een uitzonderlijke uitvoering, 1 van de slechts 2 gebouwd door bmw) Maar hij past niet meer bij mijn huidige gezinssamenstelling. Met 2 jonge kinderen is die coupe achtige kofferbak gewoon niet praktisch en ben ik in de markt voor een i5 touring (Station)
Ik ga niet meer in detail aangezien ik hem mogelijk eerst wil verkopen 😅
Toyota is allesbehalve een grote speler op BEV gebied.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 21:31 schreef MadMaster het volgende:
Ik hoorde vandaag van een dealer dat Toyota, toch een grote speler op de markt van EV's en hybride auto's, achterloopt op de verwachte omzet…
Ow, typisch dat ze dan vrijwel niets anders meer dan dat in hun aanbod hebben zitten…quote:Op zaterdag 16 mei 2026 21:32 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Toyota is allesbehalve een grote speler op BEV gebied.
Die harder gaan dan 250 zijn de topmodellen. Ja, daar is ook voor de gewone koper ook écht wat te kiezen...quote:Op zaterdag 16 mei 2026 21:07 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik ben inmiddels aan mijn 6e toe en stuk voor stuk gingen ze ruim 200 (de huidige zelfs ruim 300).
Ik geloof best dat een Volvo EV gecapt is op 160 omdat die Zweden sneller rijden eng vinden, maar het is echt onzin dat de meeste EVs maar 160 lopen.
Ze verkopen vooral hybrides hoor.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 21:34 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Ow, typisch dat ze dan vrijwel niets anders meer dan dat in hun aanbod hebben zitten…
Hier op FOK is iedereen toch triljonair?quote:Op zaterdag 16 mei 2026 21:27 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Zo hee! Jij hebt veel geld!
Ik heb niet zoveel geld!
Ik snap dat niet iedereen een Plaid kan aftikken, maar een gebruikte Model 3 performance koop je al vanaf 15k.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 21:36 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Die harder gaan dan 250 zijn de topmodellen. Ja, daar is ook voor de gewone koper ook écht wat te kiezen...
Ieder zijn ding.
Ik rijdt een cabrio erbij, die zijn er als EV al nauwelijks...
Ik denk dat je behoorlijk overschat voor hoeveel mensen dat een haalbaar bedrag is.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 21:39 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik snap dat niet iedereen een Plaid kan aftikken, maar een gebruikte Model 3 performance koop je al vanaf 15k.
Het is nou ook weer geen bizar bedrag, laten we eerlijk zijn.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 21:41 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik denk dat je behoorlijk overschat voor hoeveel mensen dat een haalbaar bedrag is.
Wegblijven. Inmiddels scoren ze zelfs niet meer goed op betrouwbaarheid.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 21:45 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Ik geloof je, ben nog een benzine rijder, die vandaag toevallig een Toyota dealer bezocht…
Te laat…quote:Op zaterdag 16 mei 2026 21:48 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Wegblijven. Inmiddels scoren ze zelfs niet meer goed op betrouwbaarheid.
Snap je dat niet?quote:Op zaterdag 16 mei 2026 21:39 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik snap dat niet iedereen een Plaid kan aftikken, maar een gebruikte Model 3 performance koop je al vanaf 15k.
Ja, behalve dan dat de huidige accu’s veel langer meegaan dan de brandstof motoren…quote:Op zaterdag 16 mei 2026 21:52 schreef phpmystyle het volgende:
Ik denk dat de kosten tussen EV en brandstof echt niet zover uiteenlopen. Ja de variabele kosten bij EV zijn lager, daartegenover staat ook dat EV's minder lang mee kunnen omdat de batterij degradeert en uiteindelijk overlijdt.
De meeste mensen hebben smaak? Waarom zie ik dan vooral auto’s rijden als Kia’s, Opels, Peugeots, Toyota’s, enz?quote:Op zaterdag 16 mei 2026 21:54 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Snap je dat niet?
Mss omdat de meeste mensen smaak hebben en niet in zo'n gedrocht gezien willen worden..
En waarom denk je dat die auto's zo goedkoop zijn?
Ook niet waarquote:Op zaterdag 16 mei 2026 21:55 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ja, behalve dan dat de huidige accu’s veel langer meegaan dan de brandstof motoren…
Ze zeggen als vuistregel: range keer x 1000quote:Op zaterdag 16 mei 2026 21:55 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ja, behalve dan dat de huidige accu’s veel langer meegaan dan de brandstof motoren…
Het is hoogst zeldzaam dat een ICE de 500.000 km haalt.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 21:59 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Ook niet waar
Een goed onderhoud motor zonder turbo rijden gewoon 500.000klm
Probleem is vaak achterstallig onderhoud op olie en filter.
Zelf rij ik met wagens met dik 200k op de teller vaak goedkoop .
Verder een anderen motor kost niet zo veel en kan een wagen nog jaren mee .
Electrisch wagens accu pakket kapot kan je vaak geen gebruikte kopen.
Trouwens een gebruikte zie ik als een risico namelijk.
Je weet niet waar die vandaan komt .
Vraag het me af. De benzineprijs wordt komende jaren waarschijnlijk zo'n 30-50 cent per liter duurder met het afschaffen van de accijnskorting en de invoering van de ETS2 heffing. Reken maar dat 3 euro per liter het nieuwe normaal wordt.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 21:52 schreef phpmystyle het volgende:
Ik denk dat de kosten tussen EV en brandstof echt niet zover uiteenlopen. Ja de variabele kosten bij EV zijn lager, daartegenover staat ook dat EV's minder lang mee kunnen omdat de batterij degradeert en uiteindelijk overlijdt.
Geen idee waar je die vuistregel vandaan haalt, maar het klopt totaal niet.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 22:00 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ze zeggen als vuistregel: range keer x 1000
Dus stel (Tesla model 3 60 kwh) zou je kunnen uitgaan van 300 - 350 dkm. Met die verstande dat de je steeds minder ver kunt rijden op één lading.
Jawel. Luister deze podcast eens:quote:Op zaterdag 16 mei 2026 22:03 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Geen idee waar je die vuistregel vandaan haalt, maar het klopt totaal niet.
LFP heeft 3.000 - 6.000 laadcycli. Dat is dus gemiddeld 4500 keer de range. Bij 300 km realistische range is dat 1.350.000 km.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 22:05 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Jawel. Luister deze podcast eens:
Bekijk deze YouTube-video
Die accu's zijn op enig moment gewoon op, het gaat storingen geven en de range wordt steeds korter. En bij 70% houdt het eigenlijk gewoon op.
En nee, ik ben niet tegen ev's, heb er zelf ook een.
Ik heb zelf ook zo'n categorie auto inmiddels. Zelfs met de hoge benzine prijzen is deze door zijn zuinigheid lekker goedkoop. Je levert wel comfort in uiteraard.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 19:03 schreef Poepz0r het volgende:
Je moet eens kijken hoeveel Aygo enz gestegen zijn. Denk wel 50%.
Mwah, de soep zal misschien niet zo heet gegeten worden, maar, met de regels die in het vooruitzicht zijn gesteld kun je er wel vanuit gaan dat het nóg duurder zal worden ja. Voor EV's daarentegen heb je dus nu de ERE regeling, waar je geld krijgt voor élke kWh die je thuis geladen hebt.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 22:02 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Vraag het me af. De benzineprijs wordt komende jaren waarschijnlijk zo'n 30-50 cent per liter duurder met het afschaffen van de accijnskorting en de invoering van de ETS2 heffing. Reken maar dat 3 euro per liter het nieuwe normaal wordt.
De vloeistof van de lfp accu gaat maar 20 jaar mee.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 22:15 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
LFP heeft 3.000 - 6.000 laadcycli. Dat is dus gemiddeld 4500 keer de range. Bij 300 km realistische range is dat 1.350.000 km.
https://www.ankersolix.co(...)01/lfp-thuisbatterij
Een LFP batterij heeft doorgaans een levensduur van 3.000 tot 6.000 laadcycli, wat bij normaal gebruik neerkomt op ongeveer 10 tot 15 jaar. Een laadcyclus telt niet altijd als een volledige 0-100% lading; bijvoorbeeld, als je slechts de helft van de capaciteit gebruikt, wordt dit als een halve cyclus gerekend.
Accu expert my ass met zijn 100.000 km niet halen…
https://www.autoweek.nl/a(...)dit-feest-nog-duurt/
(Lees ook eens de reacties onder de podcast waar die ‘expert’ er niet best vanaf komt)
Er is een maximumaantal laadcycli voor een cel. Kortom, je kunt niet oneindig een cel blijven opladen en ontladen.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 22:03 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Geen idee waar je die vuistregel vandaan haalt, maar het klopt totaal niet.
Premium 18650:quote:Op zaterdag 16 mei 2026 22:51 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Er is een maximumaantal laadcycli voor een cel. Kortom, je kunt niet oneindig een cel blijven opladen en ontladen.
Een LiFePO₄‑18650 cel kan tot 3000 keer worden opgeladen en ontladen.
Als je het hebt over premium 18650 cellen, dan is de laadcycli beperkt tot 1000.
Daar komt de vuistregel vandaan.
Goh, dus zelfs 30 jaar geleden kon men al accu’s maken die 30 jaar meegaan en alsnog ben ik in een discussie beland waarin wordt beweerd dat accu’s een probleem zijn en BEV’s daarom minder lang meegaan dan ICE…quote:Op zaterdag 16 mei 2026 23:21 schreef spectrumanalyser het volgende:
Overigens is het aantal laadcycli niet het enige probleem.
Een groot probleem is onbalans die vanzelf ontstaat in een hoogvoltage accupakket.
De accumodules zullen naar verloop van tijd niet meer gelijk op- en ontladen. Zo onstaat een verschil in voltage en dat heeft tot gevolg dat de actieradius afneemt, en versnelde accudegradatie.
Toyota heeft dit het beste onder de knie door een conservatieve BMS-strategie. Dat is merkbaar doordat oude Priusautos nog rondrijden met soms nog het affabriek accupakket. Dat doet Toyota door accucellen in het 40%-80% window te houden.
Vergelijken is ingewikkeld omdat er in een overweging, tal van parameters zijn betrokken zoals aansturing (BMS), energiedichtheid (capaciteit/gewicht/volume), toxiciteit, bruikbaarheid, productie en prijs. Probleem is niet de "accu" ansich maar die efficiënt en effectief op schaal, breed in te kunnen zetten.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 23:40 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Goh, dus zelfs 30 jaar geleden kon men al accu’s maken die 30 jaar meegaan en alsnog ben ik in een discussie beland waarin wordt beweerd dat accu’s een probleem zijn en BEV’s daarom minder lang meegaan dan ICE…
Maar uit onderzoek blijkt verder het tegendeel. En dat is nog gebaseerd op oudere accu’s…
Ach, iemand in internet roept iets en wordt expert genoemd. LOLquote:Op zaterdag 16 mei 2026 22:05 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Jawel. Luister deze podcast eens:
Bekijk deze YouTube-video
Die accu's zijn op enig moment gewoon op, het gaat storingen geven en de range wordt steeds korter. En bij 70% houdt het eigenlijk gewoon op.
En nee, ik ben niet tegen ev's, heb er zelf ook een.
Je snapt niet helemaal hoe vraag en aanbod werkt blijkbaar.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 19:51 schreef cinderloom het volgende:
Of het een voordeel is dat tweedehands EV's 15 procent duurder zijn weet ik eerlijk gezegd niet.
Zo stimuleer je mensen niet om een EV te kopen, als je een benzine auto een stuk goedkoper kan krijgen.
Ligt er natuurlijk aan hoeveel kilometers je maakt, maar voor veel mensen zal een benzine auto nog voordeliger zijn tov een EV (als de prijs zo fors stijgt, en dat zal niet minder worden)
Oudere autos rijden gemiddeld steeds minder kilometers. Afnemende range is in dat opzicht dus niet echt een probleem.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 22:05 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Jawel. Luister deze podcast eens:
Bekijk deze YouTube-video
Die accu's zijn op enig moment gewoon op, het gaat storingen geven en de range wordt steeds korter. En bij 70% houdt het eigenlijk gewoon op.
En nee, ik ben niet tegen ev's, heb er zelf ook een.
Range per lading is niet gelijk aan totaal gereden kilometers per jaar.quote:Op zondag 17 mei 2026 11:25 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Oudere autos rijden gemiddeld steeds minder kilometers. Afnemende range is in dat opzicht dus niet echt een probleem.
Bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)taties-personenautos
Iedereen die een algemeen statement maakt over de levensduur van accu's heeft per definitie ongelijk. De levensduur van accu's is van zo veel meer zaken afhankeljk dan enkel de chemische opbouw. Koeling, mechanische belasting, met hoeveel C ze opladen/ontladen, kwaliiteit van de bmc...quote:Op zondag 17 mei 2026 10:01 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ach, iemand in internet roept iets en wordt expert genoemd. LOL
Er is werkelijk waar niets op deze planeet wat me minder interesseert dan wat volkomen irrelevante mensen vinden van mijn vervoersmiddel. Meer dan dat is een auto namelijk niet.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 21:54 schreef Toine51 het volgende:
Mss omdat de meeste mensen smaak hebben en niet in zo'n gedrocht gezien willen worden..
Jou niet maar veel mensen blijkbaar wel.quote:Op maandag 18 mei 2026 10:51 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Er is werkelijk waar niets op deze planeet wat me minder interesseert dan wat volkomen irrelevante mensen vinden van mijn vervoersmiddel. Meer dan dat is een auto namelijk niet.
Echte mannen interesseert het geen ene ruk wat andere mensen vinden, dat doen alleen onzekertjesquote:Op zaterdag 16 mei 2026 21:54 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Snap je dat niet?
Mss omdat de meeste mensen smaak hebben en niet in zo'n gedrocht gezien willen worden..
En waarom denk je dat die auto's zo goedkoop zijn?
Dat zegt me dan vooral hoeveel oppervlakkige en onzekere mensen er zijn. Je beslissing laten beïnvloeden door de gedachte 'jamaar wat zullen wildvreemden van mijn keuze denken?'quote:Op maandag 18 mei 2026 11:04 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Jou niet maar veel mensen blijkbaar wel.
Precies dit ja.quote:Op maandag 18 mei 2026 11:06 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Echte mannen interesseert het geen ene ruk wat andere mensen vinden, dat doen alleen onzekertjes
Als jij 15k of meer uitgeeft aan een auto, dan kijk jij niet hoe hij eruit ziet?quote:Op maandag 18 mei 2026 11:13 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Dat zegt me dan vooral hoeveel oppervlakkige en onzekere mensen er zijn. Je beslissing laten beïnvloeden door de gedachte 'jamaar wat zullen wildvreemden van mijn keuze denken?'![]()
Ik kan er werkelijk waar niet bij waarom zo velen zich wat aantrekken van wat een ander denkt.
Er staat nergens dat je een auto voor "anderen" koopt.quote:Op maandag 18 mei 2026 11:13 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Dat zegt me dan vooral hoeveel oppervlakkige en onzekere mensen er zijn. Je beslissing laten beïnvloeden door de gedachte 'jamaar wat zullen wildvreemden van mijn keuze denken?'![]()
Ik kan er werkelijk waar niet bij waarom zo velen zich wat aantrekken van wat een ander denkt.
Vind ik niet bijzonder relevant nee. En dan gaat het er om wat IK er van vind inderdaad, de mening van elk ander is volstrekt irrelevant.quote:Op maandag 18 mei 2026 11:59 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Als jij 15k of meer uitgeeft aan een auto, dan kijk jij niet hoe hij eruit ziet?
Nee?
Dat noemen we een mening. Geen feit dusquote:maar als ik zo veel geld uitgeef mag ie er wel mooi uitzien...
En dat is een Tesla niet..
Het gaat er toch niet om wat anderen er van vinden. Ik vind het zelf heerlijk om uit mijn auto te stappen na een heerlijk ritje en dan nog om te kijken omdat ik hem zo mooi vindt. En genieten dat er zoiets moois op mijn oprit staat. Daar heb ik geen anderen voor nodig.quote:Op maandag 18 mei 2026 11:13 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Dat zegt me dan vooral hoeveel oppervlakkige en onzekere mensen er zijn. Je beslissing laten beïnvloeden door de gedachte 'jamaar wat zullen wildvreemden van mijn keuze denken?'![]()
Ik kan er werkelijk waar niet bij waarom zo velen zich wat aantrekken van wat een ander denkt.
Mij interesseert dat dus bijzonder weinigquote:Op maandag 18 mei 2026 12:20 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Het gaat er toch niet om wat anderen er van vinden. Ik vind het zelf heerlijk om uit mijn auto te stappen na een heerlijk ritje en dan nog om te kijken omdat ik hem zo mooi vindt. En genieten dat er zoiets moois op mijn oprit staat. Daar heb ik geen anderen voor nodig.
Ik ga nog liever fietsen dan dat ik in zo'n lelijk elektrisch hok stap.
Je bent nogal bezig met anderen, niet?quote:Op maandag 18 mei 2026 12:00 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Er staat nergens dat je een auto voor "anderen" koopt.
Gaat om de smaak van jezelf...
Dat is tegenwoordig bij veel mensen merk ik. Daarom wordt er ook merkbaar steeds slechter auto gereden.quote:Op maandag 18 mei 2026 12:23 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Mij interesseert dat dus bijzonder weinigIk zie het puur als een vervoermiddel. De rest is voor mij gewoon compleet irrelevant.
O? Kijk eens om je heen waar de meeste mensen in rijden…quote:Op maandag 18 mei 2026 11:04 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Jou niet maar veel mensen blijkbaar wel.
Vind eerlijk gezegd opvallend hoe opgefokt men auto rijdt. En ook dat mensen hun telefoon heel belangrijk vinden bij het rijdenquote:Op maandag 18 mei 2026 12:24 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Dat is tegenwoordig bij veel mensen merk ik. Daarom wordt er ook merkbaar steeds slechter auto gereden.
Dat zal de reden zijn dat ik heel vaak wel complimenten krijg over hoe mijn Tesla eruit ziet.quote:Op maandag 18 mei 2026 11:59 schreef Toine51 het volgende:
Mij boeit het ook niet wat anderen van mijn auto vinden maar als ik zo veel geld uitgeef mag ie er wel mooi uitzien...
En dat is een Tesla niet..
Ook erg raar om net te doen alsof iedere BEV lelijk is. Dat is de grootst mogelijke flauwekul.quote:Op maandag 18 mei 2026 12:20 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Het gaat er toch niet om wat anderen er van vinden. Ik vind het zelf heerlijk om uit mijn auto te stappen na een heerlijk ritje en dan nog om te kijken omdat ik hem zo mooi vindt. En genieten dat er zoiets moois op mijn oprit staat. Daar heb ik geen anderen voor nodig.
Ik ga nog liever fietsen dan dat ik in zo'n lelijk elektrisch hok stap.
Lol. Wat heeft dat in vredesnaam met elkaar te maken?quote:Op maandag 18 mei 2026 12:24 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Dat is tegenwoordig bij veel mensen merk ik. Daarom wordt er ook merkbaar steeds slechter auto gereden.
Met het eerste ben ik het zeker eens.quote:Op maandag 18 mei 2026 11:59 schreef Toine51 het volgende:
Mij boeit het ook niet wat anderen van mijn auto vinden maar als ik zo veel geld uitgeef mag ie er wel mooi uitzien...
En dat is een Tesla niet..
Smaken verschillen gelukkig.quote:Op maandag 18 mei 2026 12:40 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat zal de reden zijn dat ik heel vaak wel complimenten krijg over hoe mijn Tesla eruit ziet.
Van mij mag jij mijn auto lelijk vinden, maar als je denkt dat jij de norm der dingen bent overschat je jezelf.
Nou, saai is het sowieso. De meeste auto’s zijn saai, al was het maar vanwege zaken als praktische overwegingen en de windtunnel en de consument kiest meestal voor grijs, zwart of wit.quote:Op maandag 18 mei 2026 13:03 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Smaken verschillen gelukkig.
Anders is het ook zo saai op de weg...
Ik kies mijn auto dan ook puur uit op prijs en gemak. Dat de kleur (zwart) een ander niet vrolijk maakt, eerlijk gezegt, /carequote:
Omdat je anders EEN DIEF VAN JE EIGEN PORTEMONNEE BENT en bovendien ook BROODROOF op jezelf pleegt. Je gaat maar gewoon een grijze polo rijden als dat past bij jouw gezinssituatie and that's that. Niks gejamaar.quote:Op maandag 18 mei 2026 14:12 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nou, saai is het sowieso. De meeste auto’s zijn saai, al was het maar vanwege zaken als praktische overwegingen en de windtunnel en de consument kiest meestal voor grijs, zwart of wit.
Tsja, daar word je niet vrolijk van.
Reed een tijdje een zuurstok roze auto, man man man wat vonden mensen daar wat van.quote:Op maandag 18 mei 2026 14:30 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Omdat je anders EEN DIEF VAN JE EIGEN PORTEMONNEE BENT en bovendien ook BROODROOF op jezelf pleegt. Je gaat maar gewoon een grijze polo rijden als dat past bij jouw gezinssituatie and that's that. Niks gejamaar.
Had een keer iemand in een roze auto die het nodig vond om naar de linkerbaan te knallen net voordat ik wilde inhalen. Was echt zo'n stoere guy die goed is in het lesjes leren aan anderen en hij dacht zeker dat ik dacht dat er een zielig meisje of rare henkie in zou zitten, maar het was zo'n stoere guy die mij terecht een junkie noemde. Was echt heel indrukwekkend en hij heeft mij mijn lesjes wel geleerd.quote:Op maandag 18 mei 2026 14:37 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Reed een tijdje een zuurstok roze auto, man man man wat vonden mensen daar wat van.
Na zwarte autos en zilvergrjize autos heb ik nu een knalblauwe. Het is echt een groot praktisch voordeel, omdat ik hem altijd van een afstand zie staan tussen al de andere witte, zwarte en grijze autos. Wat mij begreft een groot gemak. Miisschien een overweging voor je volgende praktische auto?quote:Op maandag 18 mei 2026 14:27 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Ik kies mijn auto dan ook puur uit op prijs en gemak. Dat de kleur (zwart) een ander niet vrolijk maakt, eerlijk gezegt, /care
Haha, da's wel een goed punt inderdaad. Zeker op de grotere parkeerplaatsen is het soms even zoeken. M'n eerste was meerdere tinten rood door afbladderende lak en wat deuken. Was makkelijk te herkennen (en ook bij die auto interesseerde het me echt niet wat anderen er van vonden)quote:Op maandag 18 mei 2026 15:25 schreef knoopie het volgende:
[..]
Na zwarte autos en zilvergrjize autos heb ik nu een knalblauwe. Het is echt een groot praktisch voordeel, omdat ik hem altijd van een afstand zie staan tussen al de andere witte, zwarte en grijze autos. Wat mij begreft een groot gemak. Miisschien een overweging voor je volgende praktische auto?
Ik reageer slechts dat het wagenpark sowieso vrij saai is. Ja, we zien allemaal liever mooie auto's, maar duidelijk is dat als het gaat om het kopen van auto's 'mooi' niet op plek 1 staat.quote:Op maandag 18 mei 2026 14:27 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Ik kies mijn auto dan ook puur uit op prijs en gemak. Dat de kleur (zwart) een ander niet vrolijk maakt, eerlijk gezegt, /care
Dat moge duidelijk zijn adhv de wildgroei van lelijke hoge suv's met een "sportief" uiterlijk.quote:Op maandag 18 mei 2026 15:29 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik reageer slechts dat het wagenpark sowieso vrij saai is. Ja, we zien allemaal liever mooie auto's, maar duidelijk is dat als het gaat om het kopen van auto's 'mooi' niet op plek 1 staat.
Yep.quote:Op maandag 18 mei 2026 15:25 schreef knoopie het volgende:
[..]
Na zwarte autos en zilvergrjize autos heb ik nu een knalblauwe. Het is echt een groot praktisch voordeel, omdat ik hem altijd van een afstand zie staan tussen al de andere witte, zwarte en grijze autos. Wat mij begreft een groot gemak. Miisschien een overweging voor je volgende praktische auto?
Eens, maar ik moet ook zeggen dat ik zelf niet zo'n autokenner/liefhebber ben, dan valt het denk ik sowieso minder op. Als het rijdt, verwarming/AC heeft, en ik heb wat ruimte voor boodschappen/bagage, dan ben ik al heel snel tevreden.quote:Op maandag 18 mei 2026 15:29 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik reageer slechts dat het wagenpark sowieso vrij saai is. Ja, we zien allemaal liever mooie auto's, maar duidelijk is dat als het gaat om het kopen van auto's 'mooi' niet op plek 1 staat.
Waarvan de ofroad avonturen cq capaciteiten niet verder gaan dan met 2 wielen in de berm parkerenquote:Op maandag 18 mei 2026 15:31 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat moge duidelijk zijn adhv de wildgroei van lelijke hoge suv's met een "sportief" uiterlijk.
Dat is een cultureel dingetje en moet je respect voor hebben. Als je niet meekunt in de cultuur moet je ook niet denken dat je kans maakt op een gorgeous of een cutie. Cultuur is alles.quote:Op maandag 18 mei 2026 15:29 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik reageer slechts dat het wagenpark sowieso vrij saai is. Ja, we zien allemaal liever mooie auto's, maar duidelijk is dat als het gaat om het kopen van auto's 'mooi' niet op plek 1 staat.
Snap ik allemaal.quote:Op maandag 18 mei 2026 15:32 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Eens, maar ik moet ook zeggen dat ik zelf niet zo'n autokenner/liefhebber ben, dan valt het denk ik sowieso minder op. Als het rijdt, verwarming/AC heeft, en ik heb wat ruimte voor boodschappen/bagage, dan ben ik al heel snel tevreden.
Ik snap wel dat liefhebbers het wellicht saai vinden op de weg.
Mja, ik denk dat dat behoorlijk vaak vooral rookgordijntjes zijn.quote:Op maandag 18 mei 2026 16:03 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Snap ik allemaal.
Mijn probleem is vooral dat in discussies over EV's steeds maar argumenten komen over EV's zijn lelijk, saai, enz. Meestal van mensen die zelf een knakenbak rijden.
Heel vermoeiend vind ik dat.
Natuurlijk zijn de meeste EV's saai. Kijk maar eens naar de line up van Kia. Maar die lijkt verder redelijk sprekend op de line up van Kia met broem...
Ik heb geen EV vanwege lagere belastingen (dat was ooit, nu niet meer), maar omdat ik de auto die ik heb de fijnste vind voor mij.quote:Op maandag 18 mei 2026 16:10 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Trap er niet in, zodra een x percentage er een heeft, vliegen de belastingen omhoog.
Joh.quote:Op zondag 17 mei 2026 21:42 schreef Vallon het volgende:
[..]
Range per lading is niet gelijk aan totaal gereden kilometers per jaar.
Ho ho, ik heb twee blauwe auto's.quote:Op maandag 18 mei 2026 15:25 schreef knoopie het volgende:
[..]
Na zwarte autos en zilvergrjize autos heb ik nu een knalblauwe. Het is echt een groot praktisch voordeel, omdat ik hem altijd van een afstand zie staan tussen al de andere witte, zwarte en grijze autos. Wat mij begreft een groot gemak. Miisschien een overweging voor je volgende praktische auto?
Dat ze een auto alleen als vervoermiddel zien en niet als een soort van hobby. Waar je goed voor zorgt en goed mee om kunt gaan. Maar alleen van A en B rijden en dat niet meer kunnen zonder allerlei lane assists en piepjes. Parkeren zonder piepjes of camera kan al bijna niemand meer.quote:Op maandag 18 mei 2026 12:45 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Lol. Wat heeft dat in vredesnaam met elkaar te maken?
Toegegeven, blauw is na de zwart/wit/grijs-massa de meest voorkomende kleur. Komt natuurlijk ook doordat blauw bij ford de goedkoopste optie was/is. Misschien volgende keer toch maar wat nog specialers kiezen.quote:
Ik zie mijn auto puur als vervoermiddel ja. Maar onderhou hem wel goed.quote:Op maandag 18 mei 2026 18:33 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Dat ze een auto alleen als vervoermiddel zien en niet als een soort van hobby. Waar je goed voor zorgt en goed mee om kunt gaan. Maar alleen van A en B rijden en dat niet meer kunnen zonder allerlei lane assists en piepjes. Parkeren zonder piepjes of camera kan al bijna niemand meer.
Het ontbreken van een grill vind ik al ontzettend lelijk. Dat kan toch? Smaken verschillen. En Kia's zijn allemaal lelijk, al dan niet elektrisch.quote:Op maandag 18 mei 2026 16:03 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Snap ik allemaal.
Mijn probleem is vooral dat in discussies over EV's steeds maar argumenten komen over EV's zijn lelijk, saai, enz. Meestal van mensen die zelf een knakenbak rijden.
Heel vermoeiend vind ik dat.
Natuurlijk zijn de meeste EV's saai. Kijk maar eens naar de line up van Kia. Maar die lijkt verder redelijk sprekend op de line up van Kia met broem...
Maar als dat zo is en je kunt wel goed autorijden, waarom voel je je dan aangesproken door mijn opmerking? Dan is die blijkbaar op jou niet van toepassing. Dat kan.quote:Op maandag 18 mei 2026 18:35 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Ik zie mijn auto puur als vervoermiddel ja. Maar onderhou hem wel goed.
Verder zit er geen onzin in als camera's, piepjes, lane assist en weet ik veel wat nog meer. Heb ik nergens voor nodig. Het heet 'fatsoenlijk kunnen rijden'.
Je zegt letterlijk "Daarom wordt er ook merkbaar steeds slechter auto gereden.". Dat heeft niets te maken met je auto puur als vervoermiddel zien.quote:Op maandag 18 mei 2026 18:37 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Maar als dat zo is en je kunt wel goed autorijden, waarom voel je je dan aangesproken door mijn opmerking? Dan is die blijkbaar op jou niet van toepassing. Dat kan.
Ik vind m’n 570pk/700Nm echt niet langzaam hoorquote:Op zaterdag 16 mei 2026 19:46 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Langzaam, stinkt… eigenlijk alleen beter op het circuit en dan ook alleen maar als je een GT3RS of aanverwant hebt.
Alles mag. Maar zie mijn opmerking hierboven. Het is in vrijwel alle gevallen jaloezie, of boosheid, of wat dan ook voor negatieve emotie.quote:Op maandag 18 mei 2026 18:36 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Het ontbreken van een grill vind ik al ontzettend lelijk. Dat kan toch? Smaken verschillen. En Kia's zijn allemaal lelijk, al dan niet elektrisch.
Een benzine stinkt minder dan diesel, maar stinkt nog steeds.quote:Op maandag 18 mei 2026 19:07 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Ik vind m’n 570pk/700Nm echt niet langzaam hoor![]()
En benzine, geen diesel dus stinken doet ‘ie ook niet.
Jawel, maar 'snel zijn' is ook niet altijd relevant natuurlijk.quote:Op maandag 18 mei 2026 19:29 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Een benzine stinkt minder dan diesel, maar stinkt nog steeds.
En ik had het over meer normale auto’s. In de prijsklasse van een nieuwe model 3 standaard is de ICE variant gewoon een stuk langzamer.
Net als dat jouw auto vergeleken bij die van mij beschamend traag is.
Anders gezegd: voor hetzelfde geld is een EV gewoon een stuk sneller.
Maar niet langzaam en dat is wat je zeiquote:Op maandag 18 mei 2026 19:29 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Een benzine stinkt minder dan diesel, maar stinkt nog steeds.
En ik had het over meer normale auto’s. In de prijsklasse van een nieuwe model 3 standaard is de ICE variant gewoon een stuk langzamer.
Net als dat jouw auto vergeleken bij die van mij beschamend traag is.
Anders gezegd: voor hetzelfde geld is een EV gewoon een stuk sneller.
Jouw auto gaat in 2,97 s naar de 100?quote:Op maandag 18 mei 2026 19:39 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Maar niet langzaam en dat is wat je zeiEn stinken.. je ruikt ‘m niet, dus ik vraag me af wat er dan moet stinken.
Beschamend traag… tja, vast wel. Misschien heb je een Plaid en dan ben je 35% sneller op de 100. In theorie. Of een elektrische hypercar, maar dan ben je ook appels met beschuit aan het vergelijken.
Punt is: je stelling was nogal.. extreem.
Joh, het is een eigen aanname als argument voor iets anders invullen.quote:Op maandag 18 mei 2026 18:11 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Joh.
Maar mensen die nog geen 10.000km per jaar rijden met hun oude gebakje, rijden daar doorgaans ook niet maandelijks ritten 400km mee.
Het punt is meer dat je bij een BEV gewoon veel meer waar voor je geld krijgt.quote:Op maandag 18 mei 2026 19:33 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Jawel, maar 'snel zijn' is ook niet altijd relevant natuurlijk.
Zoals Will Smith ooit eens zei: "....chillin' in a car you spent all day waxin', leanin' to the side, but you can't speed through, 2 miles an hour so everybody sees you".
De range per euro daarentegen…quote:Op maandag 18 mei 2026 21:15 schreef Vallon het volgende:
[..]
Joh, het is een eigen aanname als argument voor iets anders invullen.
Kern is dat itt tot ICE, de range van een EV met de ouderdom in gebruik afneemt.
3,6s volgens de racelogic, het was een grove schattingquote:Op maandag 18 mei 2026 21:15 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Jouw auto gaat in 2,97 s naar de 100?
Het echte verschil zit boven de 100 natuurlijk.
Ja, als we het spelletje ‘alle EVs zijn lelijk’ gaan spelen, dan moet je niet gek opkijken als er wat minder nuance in het debat komt.quote:Op maandag 18 mei 2026 21:37 schreef Mano_ het volgende:
[..]
3,6s volgens de racelogic, het was een grove schatting
Boeit ook niet zo, het gaat er meer om dat 'langzaam en stinkt' nogal overtrokken is. En 'beschamend traag' is natuurlijk helemaal kul. Sowieso in de praktijk: ik kan zelden ergens echt gas geven zonder leip te doen en dat geldt ongetwijfeld ook voor jou. In normaal verkeer is sub-10 seconde vlot genoeg, dan rijdt het gros je al 'in de weg'.
Voor mij is het gewoon de hele ervaring van het rijden: mooi ontwerp, lekker geluid, goede feedback, klappen in de rug bij het schakelen, beetje leven in het chassis. En een ander heeft weer heel andere wensen/eisen en die heeft net zo veel gelijk als ik.
Dat heb ik niet gezegd.quote:Op maandag 18 mei 2026 21:55 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ja, als we het spelletje ‘alle EVs zijn lelijk’ gaan spelen, dan moet je niet gek opkijken als er wat minder nuance in het debat komt.
Als dat zo lijkt moet ik dat rechtzetten: dat vind ik niet. Wat het rijplezier betreft: daar ben ik het niet mee eens, maar dat is enorm subjectief.quote:Jij lijkt nu ook weer te suggereren dat een EV alleen snel is in rechte lijn. Dat is echt niet zo. Genoeg EVs die minstens zoveel rijplezier bieden als jouw auto. Zeker op de openbare weg.
Eens, maar dat geldt ook voor EV-performance. Veel EV's zijn helemaal niet zo snel en dat hoeft ook niet.quote:Ik snap best de lol van mooi motorgeluid (ik genoot ook best van de V10 in een tunnel), maar ook hier geldt dat de meeste mensen een 4 of zelfs 3 cilinder hebben. Nou, daar word je toch koud noch warm van? Dat is herrie.
Volgens mij zitten we helemaal niet zo ver uit elkaar hoor, ik vond alleen de stelling waar ik op reageerde nogal flauwekul. En dat vind ik nog steedsquote:Vergis je niet: ik ben absoluut een autoliefhebber en heb in zeer begeerlijke benzineauto’s rondgereden. Maar ik zou voor de openbare weg totaal niet terug willen.
Op het circuit is dat anders natuurlijk.
Yep, zeg 6-8km/kWh versus 13-15km/liter wat in energiekosten dan neerkomt op ca. 6ct/km elektra (@openbare laadpaal) vs 15ct/km benzine.quote:
Prima, ik snap je mening.quote:Op maandag 18 mei 2026 21:55 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ja, als we het spelletje ‘alle EVs zijn lelijk’ gaan spelen, dan moet je niet gek opkijken als er wat minder nuance in het debat komt.
Jij lijkt nu ook weer te suggereren dat een EV alleen snel is in rechte lijn. Dat is echt niet zo. Genoeg EVs die minstens zoveel rijplezier bieden als jouw auto. Zeker op de openbare weg.
Ik snap best de lol van mooi motorgeluid (ik genoot ook best van de V10 in een tunnel), maar ook hier geldt dat de meeste mensen een 4 of zelfs 3 cilinder hebben. Nou, daar word je toch koud noch warm van? Dat is herrie.
Vergis je niet: ik ben absoluut een autoliefhebber en heb in zeer begeerlijke benzineauto’s rondgereden. Maar ik zou voor de openbare weg totaal niet terug willen.
Op het circuit is dat anders natuurlijk.
Renault heeft al sinds jaren elektrische auto's met een huuraccu. Dan betaal je relatief weinig voor de auto, maar daarna wel een maandelijks bedrag per maand, afhankelijk van je kilometers. En als er ooit iets met de accu is, ook wanneer je de auto tweedehands hebt overgenomen, krijg je gewoon een nieuwe van Renault.quote:Op maandag 18 mei 2026 23:34 schreef Vallon het volgende:
Ik zou pleiten dat fabrikanten over de totale levensduur van een EV verplicht worden de accu op zeg 70% te garanderen. Hoe oud de auto ook is, die accu dan altijd een bepaalde gebruiksstatus heeft en zo nodig op kosten van de fabrikant conform wordt vervangen. Ik wil mij zelfs voorstellen dat er een soort garantiefonds is/komt. Met nog beter een systeem dat de accu van een auto, "eigendom" blijft van de fabrikant die daarmee ook verantwoordelijk wordt voor recycling. Die combinatie zorgt ook dat fabrikanten er zelf belang hebben om hun product te optimaliseren.
Je bent dan een niet bestaand probleem aan het oplossen omdat nu al de levensduur van een BEV langer is dan een ICE en de accu’s worden nog steeds in rap tempo beter, terwijl de levensduur van ICE juist krimpt (mede door downsizing).quote:Op maandag 18 mei 2026 23:34 schreef Vallon het volgende:
[..]
Yep, zeg 6-8km/kWh versus 13-15km/liter wat in energiekosten dan neerkomt op ca. 6ct/km elektra (@:openbare laadpaal) vs 15ct/km benzine.
Of de investering ivm techniek (los van een gebruiksbeleving) dat goedmaakt (bij tweedehands) met te verwachten kilometrage in resterende levensduur accu, is lastig te beoordelen. Vooralsnog krijgen wij het sommetje voor een EV niet rond. Ook omdat we simpelweg het startgeld daarvoor nu niet hebben klaarliggen en sws geen plan hebben daarvoor een PL te nemen.
//--//
Ik zou pleiten dat fabrikanten over de totale levensduur van een EV verplicht worden de accu op zeg 70% te garanderen. Hoe oud de auto ook is, die accu dan altijd een bepaalde gebruiksstatus heeft en zo nodig op kosten van de fabrikant conform wordt vervangen. Ik wil mij zelfs voorstellen dat er een soort garantiefonds is/komt. Met nog beter een systeem dat de accu van een auto, "eigendom" blijft van de fabrikant die daarmee ook verantwoordelijk wordt voor recycling. Die combinatie zorgt ook dat fabrikanten er zelf belang hebben om hun product te optimaliseren.
Alle EVs lelijk vinden is idioterie. Genoeg EVs die vrijwel 1:1 kopie zijn van de ICE variant.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 07:49 schreef hangtime het volgende:
[..]
Prima, ik snap je mening.
Mijn persoonlijke mening is dat een EV lelijk is. Ik snap niet waarom je dat een spelletje noemt.
Dat is gewoon mijn mening.
Ben erg blij dat ik weer gewoon AMG rijd!
KIA is nog enigzins okay van binnen, maar van buiten spuuglelijk.
Ik heb een maand een Tesla model Y gehad.
Die Tesla voelde skeer aan van binnen, spuuglelijk.
De range was echt om te janken. Ik was enorm veel tijd kwijt om te laden.
Of ik ging soms 80/100 rijden op de Autobahn om nog net de lader te kunnen halen.
Ik rijd 50k km per jaar gemiddeld. Als ik rijd, rijd ik op een dag minstens 400km. (voornamelijk Autobahn)
Met zulke afstanden is er gewoon geen 1 EV die mij comfortabel van A naar B kan brengen.
Een auto is veel meer dan enkel een verbrandingsmotor of een batterij. Er zitten in elke auto duizenden onderdelen die verslijten of kapot kunnen gaan, waardoor de auto (te) oud aanvoelt of repareren niet meer financieel rendabel is. Dat is bij een EV net zo goed als bij een brandstofmotor. In de praktijk ken in dan ook eigenlijk niemand die zijn auto weggedaan heeft omdat de motor zelf versleten was.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 08:57 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Je bent dan een niet bestaand probleem aan het oplossen omdat nu al de levensduur van een BEV langer is dan een ICE en de accu’s worden nog steeds in rap tempo beter, terwijl de levensduur van ICE juist krimpt (mede door downsizing).
Btw: de besparing zit in veel meer dan alleen lagere ‘brandstofkosten’.
Het heeft gewoon geen zin om deze discussies aan te gaan. Mensen die zo stug tegen een ev zijn ga je niet overtuigen. Het voelt alsof ik tegen mijn 4 jarige aan het praten ben 'de lucht is blauw' en je krijgt terug 'nee het is groen' dan kan je met zoveel argumenten komen, voor haar blijft het groenquote:Op dinsdag 19 mei 2026 09:05 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Alle EVs lelijk vinden is idioterie. Genoeg EVs die vrijwel 1:1 kopie zijn van de ICE variant.
Dat maakt dat zo’n opmerking niet serieus te nemen valt.
Verder is het natuurlijk ook idioot dat je nu er EVs zijn met een range van ruim 800 km jij dat niet kan doen als je 400 km moet rijden. Wat bij een AMG zo’n beetje de maximale range is, laten we wel zijn.
Om maar te zwijgen over dat een AMG een comfortabele keuze is voor de autobaan met die proleterige V8 brul die best leuk is voor even, maar op de autobahn allesbehalve comfortabel is.
Ik hoef niets aan te nemen, er is gewoon data dat een EV langer meegaat.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 11:43 schreef knoopie het volgende:
[..]
Een auto is veel meer dan enkel een verbrandingsmotor of een batterij. Er zitten in elke auto duizenden onderdelen die verslijten of kapot kunnen gaan, waardoor de auto (te) oud aanvoelt of repareren niet meer financieel rendabel is. Dat is bij een EV net zo goed als bij een brandstofmotor. In de praktijk ken in dan ook eigenlijk niemand die zijn auto weggedaan heeft omdat de motor zelf versleten was.
Dus mooi dat de accu het probleem niet meer is, maar ook bij een EV zullen uiteindelijk de stoelen, raamrubbers, ophanging, deurscharnieren, etc versleten zijn, net als bij elke andere auto. Het is dus prima om aan te nemen dat een EV een vergelijkbare levensduur zal hebben als een brandstofauto, maar die stoelen slijten niet ineens langzamer omdat ze in een EV zitten.
Dat dus.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 11:52 schreef boegschroef het volgende:
[..]
Het heeft gewoon geen zin om deze discussies aan te gaan. Mensen die zo stug tegen een ev zijn ga je niet overtuigen. Het voelt alsof ik tegen mijn 4 jarige aan het praten ben 'de lucht is blauw' en je krijgt terug 'nee het is groen' dan kan je met zoveel argumenten komen, voor haar blijft het groen![]()
Mijn grootse probleem leek ook altijd het bereik, en dat is eigenlijk nu ik een kleine 2 jaar een EV heb maar 1 keer echt tegen gevallen dat het onhandig was dat de accu leeg was.
Als ik 400km of meer aan een stuk rij stop ik wel ergens om ff koffie te drinken en dan kan de auto aan de lader. Maar volgensmij herhaald deze discussie zich in elke ice vs ev discussie.
Ja ik rij ook liever in mijn gt3 of db9 maar 95% van de kilometers die ik per jaar maak zit ik toch in de EV. En ik beschouw mezelf echt als een autoliefhebber.
Grotendeels eens, alleen niet vwb de langere trips. Als je die met een EV maakt zul je juist ervaren dat je met een EV uitgeruster aankomt. En de nadelen van 10 jaar terug (weinig goede laadmogelijkheden, range destijds bij de meesten echt ondermaats) zijn inmiddels wel voor een groot deel opgelost, of in ieder geval zodanig teruggedrongen dat het geen ergernis meer hoeft te zijn.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 12:07 schreef Perox het volgende:
Een EV moet je passen en moet je ervaren voordat je er echt een uitspraak over kunt doen.
Je moet het budget ervoor hebben, en de auto moet je passen, maak je veel lange trips dan is het misschien niet handig. Hou je van het geluid en leven in de brouwerij dan is het misschien ook niet voor je. Maar ik denk dat het uiteindelijk voor 80% van de mensen wel de beste optie gaat zijn. Nu moeten ze nog iets betaalbaarder worden dan komt het goed.
New, die data heb je niet. Specifiek van de aandrijflijn is er testdata beschikbaar ja, maar praktijkdata van de hele auto niet. Dat is ook bijna niet mogelijk om die data nu al te hebben, want in nederland is de levensduur van autos langer dan dat er überhaupt significante hoeveelheden elektrische auto's op de markt zijn.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 13:10 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik hoef niets aan te nemen, er is gewoon data dat een EV langer meegaat.
Dat denk ik ook, maar dat is nog geen reden voor ongefundeerde claims. Sterker nog, je argumenten zouden een stuk overtuigender zijn als je niet elke keer overdrijft.quote:Hoe dan ook: er werd een voorstel geopperd om iets te reguleren wat in de praktijk geen probleem vormt en dat is hoe je het ook wendt of keert onzinnig.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |