abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220832274
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 14:12 schreef VEM2012 het volgende:
Tsja, daar word je niet vrolijk van.
Ik kies mijn auto dan ook puur uit op prijs en gemak. Dat de kleur (zwart) een ander niet vrolijk maakt, eerlijk gezegt, /care :)
  maandag 18 mei 2026 @ 14:30:53 #103
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_220832311
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 14:12 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Nou, saai is het sowieso. De meeste auto’s zijn saai, al was het maar vanwege zaken als praktische overwegingen en de windtunnel en de consument kiest meestal voor grijs, zwart of wit.

Tsja, daar word je niet vrolijk van.
Omdat je anders EEN DIEF VAN JE EIGEN PORTEMONNEE BENT en bovendien ook BROODROOF op jezelf pleegt. Je gaat maar gewoon een grijze polo rijden als dat past bij jouw gezinssituatie and that's that. Niks gejamaar.
That's the drugs talking and truth be told, I like what they're saying.
  maandag 18 mei 2026 @ 14:37:56 #104
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220832415
quote:
1s.gif Op maandag 18 mei 2026 14:30 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Omdat je anders EEN DIEF VAN JE EIGEN PORTEMONNEE BENT en bovendien ook BROODROOF op jezelf pleegt. Je gaat maar gewoon een grijze polo rijden als dat past bij jouw gezinssituatie and that's that. Niks gejamaar.
Reed een tijdje een zuurstok roze auto, man man man wat vonden mensen daar wat van.
  maandag 18 mei 2026 @ 14:55:29 #105
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_220832701
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 14:37 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Reed een tijdje een zuurstok roze auto, man man man wat vonden mensen daar wat van.
Had een keer iemand in een roze auto die het nodig vond om naar de linkerbaan te knallen net voordat ik wilde inhalen. Was echt zo'n stoere guy die goed is in het lesjes leren aan anderen en hij dacht zeker dat ik dacht dat er een zielig meisje of rare henkie in zou zitten, maar het was zo'n stoere guy die mij terecht een junkie noemde. Was echt heel indrukwekkend en hij heeft mij mijn lesjes wel geleerd.
That's the drugs talking and truth be told, I like what they're saying.
pi_220832947
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 14:27 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Ik kies mijn auto dan ook puur uit op prijs en gemak. Dat de kleur (zwart) een ander niet vrolijk maakt, eerlijk gezegt, /care :)
Na zwarte autos en zilvergrjize autos heb ik nu een knalblauwe. Het is echt een groot praktisch voordeel, omdat ik hem altijd van een afstand zie staan tussen al de andere witte, zwarte en grijze autos. Wat mij begreft een groot gemak. Miisschien een overweging voor je volgende praktische auto?
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_220832960
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 15:25 schreef knoopie het volgende:

[..]
Na zwarte autos en zilvergrjize autos heb ik nu een knalblauwe. Het is echt een groot praktisch voordeel, omdat ik hem altijd van een afstand zie staan tussen al de andere witte, zwarte en grijze autos. Wat mij begreft een groot gemak. Miisschien een overweging voor je volgende praktische auto?
Haha, da's wel een goed punt inderdaad. Zeker op de grotere parkeerplaatsen is het soms even zoeken. M'n eerste was meerdere tinten rood door afbladderende lak en wat deuken. Was makkelijk te herkennen (en ook bij die auto interesseerde het me echt niet wat anderen er van vonden) :)
pi_220832981
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 14:27 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Ik kies mijn auto dan ook puur uit op prijs en gemak. Dat de kleur (zwart) een ander niet vrolijk maakt, eerlijk gezegt, /care :)
Ik reageer slechts dat het wagenpark sowieso vrij saai is. Ja, we zien allemaal liever mooie auto's, maar duidelijk is dat als het gaat om het kopen van auto's 'mooi' niet op plek 1 staat.
pi_220832998
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 15:29 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik reageer slechts dat het wagenpark sowieso vrij saai is. Ja, we zien allemaal liever mooie auto's, maar duidelijk is dat als het gaat om het kopen van auto's 'mooi' niet op plek 1 staat.
Dat moge duidelijk zijn adhv de wildgroei van lelijke hoge suv's met een "sportief" uiterlijk.
pi_220832999
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 15:25 schreef knoopie het volgende:

[..]
Na zwarte autos en zilvergrjize autos heb ik nu een knalblauwe. Het is echt een groot praktisch voordeel, omdat ik hem altijd van een afstand zie staan tussen al de andere witte, zwarte en grijze autos. Wat mij begreft een groot gemak. Miisschien een overweging voor je volgende praktische auto?
Yep.

Ik heb dan ook geen standaard kleur.
pi_220833001
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 15:29 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik reageer slechts dat het wagenpark sowieso vrij saai is. Ja, we zien allemaal liever mooie auto's, maar duidelijk is dat als het gaat om het kopen van auto's 'mooi' niet op plek 1 staat.
Eens, maar ik moet ook zeggen dat ik zelf niet zo'n autokenner/liefhebber ben, dan valt het denk ik sowieso minder op. Als het rijdt, verwarming/AC heeft, en ik heb wat ruimte voor boodschappen/bagage, dan ben ik al heel snel tevreden.
Ik snap wel dat liefhebbers het wellicht saai vinden op de weg.
  maandag 18 mei 2026 @ 15:34:19 #112
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220833021
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 15:31 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Dat moge duidelijk zijn adhv de wildgroei van lelijke hoge suv's met een "sportief" uiterlijk.
Waarvan de ofroad avonturen cq capaciteiten niet verder gaan dan met 2 wielen in de berm parkeren :')
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  maandag 18 mei 2026 @ 15:55:30 #113
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220833340
Ik vind hoe een auto rijdt, comfort en zaken als airco, dynamic cruise control etc veel belangrijker dan de buitenkant. Ik zit er in en zie dat niet.
  maandag 18 mei 2026 @ 16:01:38 #114
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_220833367
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 15:29 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik reageer slechts dat het wagenpark sowieso vrij saai is. Ja, we zien allemaal liever mooie auto's, maar duidelijk is dat als het gaat om het kopen van auto's 'mooi' niet op plek 1 staat.
Dat is een cultureel dingetje en moet je respect voor hebben. Als je niet meekunt in de cultuur moet je ook niet denken dat je kans maakt op een gorgeous of een cutie. Cultuur is alles.
That's the drugs talking and truth be told, I like what they're saying.
pi_220833377
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 15:32 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Eens, maar ik moet ook zeggen dat ik zelf niet zo'n autokenner/liefhebber ben, dan valt het denk ik sowieso minder op. Als het rijdt, verwarming/AC heeft, en ik heb wat ruimte voor boodschappen/bagage, dan ben ik al heel snel tevreden.
Ik snap wel dat liefhebbers het wellicht saai vinden op de weg.
Snap ik allemaal.

Mijn probleem is vooral dat in discussies over EV's steeds maar argumenten komen over EV's zijn lelijk, saai, enz. Meestal van mensen die zelf een knakenbak rijden.

Heel vermoeiend vind ik dat.

Natuurlijk zijn de meeste EV's saai. Kijk maar eens naar de line up van Kia. Maar die lijkt verder redelijk sprekend op de line up van Kia met broem...
pi_220833407
Trap er niet in, zodra een x percentage er een heeft, vliegen de belastingen omhoog.
pi_220833437
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 16:03 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Snap ik allemaal.

Mijn probleem is vooral dat in discussies over EV's steeds maar argumenten komen over EV's zijn lelijk, saai, enz. Meestal van mensen die zelf een knakenbak rijden.

Heel vermoeiend vind ik dat.

Natuurlijk zijn de meeste EV's saai. Kijk maar eens naar de line up van Kia. Maar die lijkt verder redelijk sprekend op de line up van Kia met broem...
Mja, ik denk dat dat behoorlijk vaak vooral rookgordijntjes zijn.
pi_220833453
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 16:10 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Trap er niet in, zodra een x percentage er een heeft, vliegen de belastingen omhoog.
Ik heb geen EV vanwege lagere belastingen (dat was ooit, nu niet meer), maar omdat ik de auto die ik heb de fijnste vind voor mij.

Elektrisch rijden is op de openbare weg gewoon erg fijn. Als het druk is op de weg is het vooral heel ontspannen en rustig. Als je de ruimte hebt om lekker te sturen heb je een auto met een laag zwaartepunt en vaak met relatief veel vermogen wat ook nog veel beter beschikbaar is (niet terug hoeven schakelen, niet wachten tot de turbo's op druk zijn, enz.).

Natuurlijk heeft de ICE ook wat specifieke voordelen, maar zeker voor regulier gebruik vallen die in het niet bij alle nadelen. Mits... (en dat is geen onbelangrijke) je een fatsoenlijke laadmogelijkheid hebt. Op het werk of thuis.
pi_220834002
quote:
12s.gif Op zondag 17 mei 2026 21:42 schreef Vallon het volgende:

[..]
Range per lading is niet gelijk aan totaal gereden kilometers per jaar.
Joh.
Maar mensen die nog geen 10.000km per jaar rijden met hun oude gebakje, rijden daar doorgaans ook niet maandelijks ritten 400km mee.
pi_220834025
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 15:25 schreef knoopie het volgende:

[..]
Na zwarte autos en zilvergrjize autos heb ik nu een knalblauwe. Het is echt een groot praktisch voordeel, omdat ik hem altijd van een afstand zie staan tussen al de andere witte, zwarte en grijze autos. Wat mij begreft een groot gemak. Miisschien een overweging voor je volgende praktische auto?
Ho ho, ik heb twee blauwe auto's.
pi_220834125
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 12:45 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Lol. Wat heeft dat in vredesnaam met elkaar te maken?
Dat ze een auto alleen als vervoermiddel zien en niet als een soort van hobby. Waar je goed voor zorgt en goed mee om kunt gaan. Maar alleen van A en B rijden en dat niet meer kunnen zonder allerlei lane assists en piepjes. Parkeren zonder piepjes of camera kan al bijna niemand meer.
pi_220834134
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 18:15 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Ho ho, ik heb twee blauwe auto's.
Toegegeven, blauw is na de zwart/wit/grijs-massa de meest voorkomende kleur. Komt natuurlijk ook doordat blauw bij ford de goedkoopste optie was/is. Misschien volgende keer toch maar wat nog specialers kiezen.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_220834139
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 18:33 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Dat ze een auto alleen als vervoermiddel zien en niet als een soort van hobby. Waar je goed voor zorgt en goed mee om kunt gaan. Maar alleen van A en B rijden en dat niet meer kunnen zonder allerlei lane assists en piepjes. Parkeren zonder piepjes of camera kan al bijna niemand meer.
Ik zie mijn auto puur als vervoermiddel ja. Maar onderhou hem wel goed.
Verder zit er geen onzin in als camera's, piepjes, lane assist en weet ik veel wat nog meer. Heb ik nergens voor nodig. Het heet 'fatsoenlijk kunnen rijden'.
pi_220834143
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 16:03 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Snap ik allemaal.

Mijn probleem is vooral dat in discussies over EV's steeds maar argumenten komen over EV's zijn lelijk, saai, enz. Meestal van mensen die zelf een knakenbak rijden.

Heel vermoeiend vind ik dat.

Natuurlijk zijn de meeste EV's saai. Kijk maar eens naar de line up van Kia. Maar die lijkt verder redelijk sprekend op de line up van Kia met broem...
Het ontbreken van een grill vind ik al ontzettend lelijk. Dat kan toch? Smaken verschillen. En Kia's zijn allemaal lelijk, al dan niet elektrisch.
pi_220834150
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 18:35 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Ik zie mijn auto puur als vervoermiddel ja. Maar onderhou hem wel goed.
Verder zit er geen onzin in als camera's, piepjes, lane assist en weet ik veel wat nog meer. Heb ik nergens voor nodig. Het heet 'fatsoenlijk kunnen rijden'.
Maar als dat zo is en je kunt wel goed autorijden, waarom voel je je dan aangesproken door mijn opmerking? Dan is die blijkbaar op jou niet van toepassing. Dat kan.
pi_220834216
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 18:37 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Maar als dat zo is en je kunt wel goed autorijden, waarom voel je je dan aangesproken door mijn opmerking? Dan is die blijkbaar op jou niet van toepassing. Dat kan.
Je zegt letterlijk "Daarom wordt er ook merkbaar steeds slechter auto gereden.". Dat heeft niets te maken met je auto puur als vervoermiddel zien.

De grootste idioten die ik op de weg zie zijn juist degenen in van die patserige of opvallende auto's. Het type wat de auto blijkbaar als verlengstuk van een lichaamsdeel of ego ziet. En maar denken dat de rest onder de indruk is van hun vervoermiddel. Hilarisch gewoon.
  maandag 18 mei 2026 @ 19:07:01 #127
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_220834292
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 19:46 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Langzaam, stinkt… eigenlijk alleen beter op het circuit en dan ook alleen maar als je een GT3RS of aanverwant hebt.
Ik vind m’n 570pk/700Nm echt niet langzaam hoor :P
En benzine, geen diesel dus stinken doet ‘ie ook niet.
pi_220834481
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 18:36 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Het ontbreken van een grill vind ik al ontzettend lelijk. Dat kan toch? Smaken verschillen. En Kia's zijn allemaal lelijk, al dan niet elektrisch.
Alles mag. Maar zie mijn opmerking hierboven. Het is in vrijwel alle gevallen jaloezie, of boosheid, of wat dan ook voor negatieve emotie.
pi_220834505
quote:
12s.gif Op maandag 18 mei 2026 19:07 schreef Mano_ het volgende:

[..]
Ik vind m’n 570pk/700Nm echt niet langzaam hoor :P
En benzine, geen diesel dus stinken doet ‘ie ook niet.
Een benzine stinkt minder dan diesel, maar stinkt nog steeds.

En ik had het over meer normale auto’s. In de prijsklasse van een nieuwe model 3 standaard is de ICE variant gewoon een stuk langzamer.

Net als dat jouw auto vergeleken bij die van mij beschamend traag is.

Anders gezegd: voor hetzelfde geld is een EV gewoon een stuk sneller.
pi_220834539
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 19:29 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Een benzine stinkt minder dan diesel, maar stinkt nog steeds.

En ik had het over meer normale auto’s. In de prijsklasse van een nieuwe model 3 standaard is de ICE variant gewoon een stuk langzamer.

Net als dat jouw auto vergeleken bij die van mij beschamend traag is.

Anders gezegd: voor hetzelfde geld is een EV gewoon een stuk sneller.
Jawel, maar 'snel zijn' is ook niet altijd relevant natuurlijk.

Zoals Will Smith ooit eens zei: "....chillin' in a car you spent all day waxin', leanin' to the side, but you can't speed through, 2 miles an hour so everybody sees you". :P
  maandag 18 mei 2026 @ 19:39:54 #131
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_220834658
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 19:29 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Een benzine stinkt minder dan diesel, maar stinkt nog steeds.

En ik had het over meer normale auto’s. In de prijsklasse van een nieuwe model 3 standaard is de ICE variant gewoon een stuk langzamer.

Net als dat jouw auto vergeleken bij die van mij beschamend traag is.

Anders gezegd: voor hetzelfde geld is een EV gewoon een stuk sneller.
Maar niet langzaam en dat is wat je zei ;) En stinken.. je ruikt ‘m niet, dus ik vraag me af wat er dan moet stinken.
Beschamend traag… tja, vast wel. Misschien heb je een Plaid en dan ben je 35% sneller op de 100. In theorie. Of een elektrische hypercar, maar dan ben je ook appels met beschuit aan het vergelijken.

Punt is: je stelling was nogal.. extreem.
pi_220835497
quote:
80s.gif Op maandag 18 mei 2026 19:39 schreef Mano_ het volgende:

[..]
Maar niet langzaam en dat is wat je zei ;) En stinken.. je ruikt ‘m niet, dus ik vraag me af wat er dan moet stinken.
Beschamend traag… tja, vast wel. Misschien heb je een Plaid en dan ben je 35% sneller op de 100. In theorie. Of een elektrische hypercar, maar dan ben je ook appels met beschuit aan het vergelijken.

Punt is: je stelling was nogal.. extreem.
Jouw auto gaat in 2,97 s naar de 100?

Het echte verschil zit boven de 100 natuurlijk.
  maandag 18 mei 2026 @ 21:15:33 #133
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_220835499
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 18:11 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Joh.
Maar mensen die nog geen 10.000km per jaar rijden met hun oude gebakje, rijden daar doorgaans ook niet maandelijks ritten 400km mee.
Joh, het is een eigen aanname als argument voor iets anders invullen.
Kern is dat itt tot ICE, de range van een EV met de ouderdom in gebruik afneemt.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_220835526
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 19:33 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Jawel, maar 'snel zijn' is ook niet altijd relevant natuurlijk.

Zoals Will Smith ooit eens zei: "....chillin' in a car you spent all day waxin', leanin' to the side, but you can't speed through, 2 miles an hour so everybody sees you". :P
Het punt is meer dat je bij een BEV gewoon veel meer waar voor je geld krijgt.
pi_220835532
quote:
18s.gif Op maandag 18 mei 2026 21:15 schreef Vallon het volgende:

[..]
Joh, het is een eigen aanname als argument voor iets anders invullen.
Kern is dat itt tot ICE, de range van een EV met de ouderdom in gebruik afneemt.
De range per euro daarentegen… ;)
  maandag 18 mei 2026 @ 21:37:11 #136
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_220835629
quote:
1s.gif Op maandag 18 mei 2026 21:15 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Jouw auto gaat in 2,97 s naar de 100?

Het echte verschil zit boven de 100 natuurlijk.
3,6s volgens de racelogic, het was een grove schatting ;)

Boeit ook niet zo, het gaat er meer om dat 'langzaam en stinkt' nogal overtrokken is. En 'beschamend traag' is natuurlijk helemaal kul. Sowieso in de praktijk: ik kan zelden ergens echt gas geven zonder leip te doen en dat geldt ongetwijfeld ook voor jou. In normaal verkeer is sub-10 seconde vlot genoeg, dan rijdt het gros je al 'in de weg'.

Voor mij is het gewoon de hele ervaring van het rijden: mooi ontwerp, lekker geluid, goede feedback, klappen in de rug bij het schakelen, beetje leven in het chassis. En een ander heeft weer heel andere wensen/eisen en die heeft net zo veel gelijk als ik.

edit: oh en het echte verschil zit boven de 310 natuurlijk :P

[ Bericht 6% gewijzigd door Mano_ op 18-05-2026 21:45:35 ]
pi_220835782
quote:
14s.gif Op maandag 18 mei 2026 21:37 schreef Mano_ het volgende:

[..]
3,6s volgens de racelogic, het was een grove schatting ;)

Boeit ook niet zo, het gaat er meer om dat 'langzaam en stinkt' nogal overtrokken is. En 'beschamend traag' is natuurlijk helemaal kul. Sowieso in de praktijk: ik kan zelden ergens echt gas geven zonder leip te doen en dat geldt ongetwijfeld ook voor jou. In normaal verkeer is sub-10 seconde vlot genoeg, dan rijdt het gros je al 'in de weg'.

Voor mij is het gewoon de hele ervaring van het rijden: mooi ontwerp, lekker geluid, goede feedback, klappen in de rug bij het schakelen, beetje leven in het chassis. En een ander heeft weer heel andere wensen/eisen en die heeft net zo veel gelijk als ik.
Ja, als we het spelletje ‘alle EVs zijn lelijk’ gaan spelen, dan moet je niet gek opkijken als er wat minder nuance in het debat komt.

Jij lijkt nu ook weer te suggereren dat een EV alleen snel is in rechte lijn. Dat is echt niet zo. Genoeg EVs die minstens zoveel rijplezier bieden als jouw auto. Zeker op de openbare weg.

Ik snap best de lol van mooi motorgeluid (ik genoot ook best van de V10 in een tunnel), maar ook hier geldt dat de meeste mensen een 4 of zelfs 3 cilinder hebben. Nou, daar word je toch koud noch warm van? Dat is herrie.

Vergis je niet: ik ben absoluut een autoliefhebber en heb in zeer begeerlijke benzineauto’s rondgereden. Maar ik zou voor de openbare weg totaal niet terug willen.

Op het circuit is dat anders natuurlijk.
  maandag 18 mei 2026 @ 22:03:24 #138
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_220835881
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 21:55 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ja, als we het spelletje ‘alle EVs zijn lelijk’ gaan spelen, dan moet je niet gek opkijken als er wat minder nuance in het debat komt.
Dat heb ik niet gezegd.
quote:
Jij lijkt nu ook weer te suggereren dat een EV alleen snel is in rechte lijn. Dat is echt niet zo. Genoeg EVs die minstens zoveel rijplezier bieden als jouw auto. Zeker op de openbare weg.
Als dat zo lijkt moet ik dat rechtzetten: dat vind ik niet. Wat het rijplezier betreft: daar ben ik het niet mee eens, maar dat is enorm subjectief.
quote:
Ik snap best de lol van mooi motorgeluid (ik genoot ook best van de V10 in een tunnel), maar ook hier geldt dat de meeste mensen een 4 of zelfs 3 cilinder hebben. Nou, daar word je toch koud noch warm van? Dat is herrie.
Eens, maar dat geldt ook voor EV-performance. Veel EV's zijn helemaal niet zo snel en dat hoeft ook niet.
quote:
Vergis je niet: ik ben absoluut een autoliefhebber en heb in zeer begeerlijke benzineauto’s rondgereden. Maar ik zou voor de openbare weg totaal niet terug willen.

Op het circuit is dat anders natuurlijk.
Volgens mij zitten we helemaal niet zo ver uit elkaar hoor, ik vond alleen de stelling waar ik op reageerde nogal flauwekul. En dat vind ik nog steeds :)
  maandag 18 mei 2026 @ 23:34:13 #139
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_220836486
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 21:19 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
De range per euro daarentegen… ;)
Yep, zeg 6-8km/kWh versus 13-15km/liter wat in energiekosten dan neerkomt op ca. 6ct/km elektra (@openbare laadpaal) vs 15ct/km benzine.

Of de investering ivm techniek (los van een gebruiksbeleving) dat goedmaakt (bij tweedehands) met te verwachten kilometrage in resterende levensduur accu, is lastig te beoordelen. Vooralsnog krijgen wij het sommetje voor een EV niet rond. Ook omdat we simpelweg het startgeld daarvoor nu niet hebben klaarliggen en sws geen plan hebben daarvoor een PL te nemen.
//--//
Ik zou pleiten dat fabrikanten over de totale levensduur van een EV verplicht worden de accu op zeg 70% te garanderen. Hoe oud de auto ook is, die accu dan altijd een bepaalde gebruiksstatus heeft en zo nodig op kosten van de fabrikant conform wordt vervangen. Ik wil mij zelfs voorstellen dat er een soort garantiefonds is/komt. Met nog beter een systeem dat de accu van een auto, "eigendom" blijft van de fabrikant die daarmee ook verantwoordelijk wordt voor recycling. Die combinatie zorgt ook dat fabrikanten er zelf belang hebben om hun product te optimaliseren.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_220836965
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 21:55 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ja, als we het spelletje ‘alle EVs zijn lelijk’ gaan spelen, dan moet je niet gek opkijken als er wat minder nuance in het debat komt.

Jij lijkt nu ook weer te suggereren dat een EV alleen snel is in rechte lijn. Dat is echt niet zo. Genoeg EVs die minstens zoveel rijplezier bieden als jouw auto. Zeker op de openbare weg.

Ik snap best de lol van mooi motorgeluid (ik genoot ook best van de V10 in een tunnel), maar ook hier geldt dat de meeste mensen een 4 of zelfs 3 cilinder hebben. Nou, daar word je toch koud noch warm van? Dat is herrie.

Vergis je niet: ik ben absoluut een autoliefhebber en heb in zeer begeerlijke benzineauto’s rondgereden. Maar ik zou voor de openbare weg totaal niet terug willen.

Op het circuit is dat anders natuurlijk.
Prima, ik snap je mening.

Mijn persoonlijke mening is dat een EV lelijk is. Ik snap niet waarom je dat een spelletje noemt.
Dat is gewoon mijn mening.

Ben erg blij dat ik weer gewoon AMG rijd!
KIA is nog enigzins okay van binnen, maar van buiten spuuglelijk.

Ik heb een maand een Tesla model Y gehad.
Die Tesla voelde skeer aan van binnen, spuuglelijk.
De range was echt om te janken. Ik was enorm veel tijd kwijt om te laden.
Of ik ging soms 80/100 rijden op de Autobahn om nog net de lader te kunnen halen.

Ik rijd 50k km per jaar gemiddeld. Als ik rijd, rijd ik op een dag minstens 400km. (voornamelijk Autobahn)
Met zulke afstanden is er gewoon geen 1 EV die mij comfortabel van A naar B kan brengen.
pi_220837329
quote:
12s.gif Op maandag 18 mei 2026 23:34 schreef Vallon het volgende:

Ik zou pleiten dat fabrikanten over de totale levensduur van een EV verplicht worden de accu op zeg 70% te garanderen. Hoe oud de auto ook is, die accu dan altijd een bepaalde gebruiksstatus heeft en zo nodig op kosten van de fabrikant conform wordt vervangen. Ik wil mij zelfs voorstellen dat er een soort garantiefonds is/komt. Met nog beter een systeem dat de accu van een auto, "eigendom" blijft van de fabrikant die daarmee ook verantwoordelijk wordt voor recycling. Die combinatie zorgt ook dat fabrikanten er zelf belang hebben om hun product te optimaliseren.
Renault heeft al sinds jaren elektrische auto's met een huuraccu. Dan betaal je relatief weinig voor de auto, maar daarna wel een maandelijks bedrag per maand, afhankelijk van je kilometers. En als er ooit iets met de accu is, ook wanneer je de auto tweedehands hebt overgenomen, krijg je gewoon een nieuwe van Renault.
https://www.renault.nl/onderhoud/accuhuur.html
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_220837353
quote:
12s.gif Op maandag 18 mei 2026 23:34 schreef Vallon het volgende:

[..]
Yep, zeg 6-8km/kWh versus 13-15km/liter wat in energiekosten dan neerkomt op ca. 6ct/km elektra (@:openbare laadpaal) vs 15ct/km benzine.

Of de investering ivm techniek (los van een gebruiksbeleving) dat goedmaakt (bij tweedehands) met te verwachten kilometrage in resterende levensduur accu, is lastig te beoordelen. Vooralsnog krijgen wij het sommetje voor een EV niet rond. Ook omdat we simpelweg het startgeld daarvoor nu niet hebben klaarliggen en sws geen plan hebben daarvoor een PL te nemen.
//--//
Ik zou pleiten dat fabrikanten over de totale levensduur van een EV verplicht worden de accu op zeg 70% te garanderen. Hoe oud de auto ook is, die accu dan altijd een bepaalde gebruiksstatus heeft en zo nodig op kosten van de fabrikant conform wordt vervangen. Ik wil mij zelfs voorstellen dat er een soort garantiefonds is/komt. Met nog beter een systeem dat de accu van een auto, "eigendom" blijft van de fabrikant die daarmee ook verantwoordelijk wordt voor recycling. Die combinatie zorgt ook dat fabrikanten er zelf belang hebben om hun product te optimaliseren.
Je bent dan een niet bestaand probleem aan het oplossen omdat nu al de levensduur van een BEV langer is dan een ICE en de accu’s worden nog steeds in rap tempo beter, terwijl de levensduur van ICE juist krimpt (mede door downsizing).

Btw: de besparing zit in veel meer dan alleen lagere ‘brandstofkosten’.
pi_220837468
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 07:49 schreef hangtime het volgende:

[..]
Prima, ik snap je mening.

Mijn persoonlijke mening is dat een EV lelijk is. Ik snap niet waarom je dat een spelletje noemt.
Dat is gewoon mijn mening.

Ben erg blij dat ik weer gewoon AMG rijd!
KIA is nog enigzins okay van binnen, maar van buiten spuuglelijk.

Ik heb een maand een Tesla model Y gehad.
Die Tesla voelde skeer aan van binnen, spuuglelijk.
De range was echt om te janken. Ik was enorm veel tijd kwijt om te laden.
Of ik ging soms 80/100 rijden op de Autobahn om nog net de lader te kunnen halen.

Ik rijd 50k km per jaar gemiddeld. Als ik rijd, rijd ik op een dag minstens 400km. (voornamelijk Autobahn)
Met zulke afstanden is er gewoon geen 1 EV die mij comfortabel van A naar B kan brengen.
Alle EVs lelijk vinden is idioterie. Genoeg EVs die vrijwel 1:1 kopie zijn van de ICE variant.

Dat maakt dat zo’n opmerking niet serieus te nemen valt.

Verder is het natuurlijk ook idioot dat je nu er EVs zijn met een range van ruim 800 km jij dat niet kan doen als je 400 km moet rijden. Wat bij een AMG zo’n beetje de maximale range is, laten we wel zijn.

Om maar te zwijgen over dat een AMG een comfortabele keuze is voor de autobaan met die proleterige V8 brul die best leuk is voor even, maar op de autobahn allesbehalve comfortabel is.
pi_220838692
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 08:57 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Je bent dan een niet bestaand probleem aan het oplossen omdat nu al de levensduur van een BEV langer is dan een ICE en de accu’s worden nog steeds in rap tempo beter, terwijl de levensduur van ICE juist krimpt (mede door downsizing).

Btw: de besparing zit in veel meer dan alleen lagere ‘brandstofkosten’.
Een auto is veel meer dan enkel een verbrandingsmotor of een batterij. Er zitten in elke auto duizenden onderdelen die verslijten of kapot kunnen gaan, waardoor de auto (te) oud aanvoelt of repareren niet meer financieel rendabel is. Dat is bij een EV net zo goed als bij een brandstofmotor. In de praktijk ken in dan ook eigenlijk niemand die zijn auto weggedaan heeft omdat de motor zelf versleten was.
Dus mooi dat de accu het probleem niet meer is, maar ook bij een EV zullen uiteindelijk de stoelen, raamrubbers, ophanging, deurscharnieren, etc versleten zijn, net als bij elke andere auto. Het is dus prima om aan te nemen dat een EV een vergelijkbare levensduur zal hebben als een brandstofauto, maar die stoelen slijten niet ineens langzamer omdat ze in een EV zitten.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_220838731
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 09:05 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Alle EVs lelijk vinden is idioterie. Genoeg EVs die vrijwel 1:1 kopie zijn van de ICE variant.

Dat maakt dat zo’n opmerking niet serieus te nemen valt.

Verder is het natuurlijk ook idioot dat je nu er EVs zijn met een range van ruim 800 km jij dat niet kan doen als je 400 km moet rijden. Wat bij een AMG zo’n beetje de maximale range is, laten we wel zijn.

Om maar te zwijgen over dat een AMG een comfortabele keuze is voor de autobaan met die proleterige V8 brul die best leuk is voor even, maar op de autobahn allesbehalve comfortabel is.
Het heeft gewoon geen zin om deze discussies aan te gaan. Mensen die zo stug tegen een ev zijn ga je niet overtuigen. Het voelt alsof ik tegen mijn 4 jarige aan het praten ben 'de lucht is blauw' en je krijgt terug 'nee het is groen' dan kan je met zoveel argumenten komen, voor haar blijft het groen |:(

Mijn grootse probleem leek ook altijd het bereik, en dat is eigenlijk nu ik een kleine 2 jaar een EV heb maar 1 keer echt tegen gevallen dat het onhandig was dat de accu leeg was.

Als ik 400km of meer aan een stuk rij stop ik wel ergens om ff koffie te drinken en dan kan de auto aan de lader. Maar volgensmij herhaald deze discussie zich in elke ice vs ev discussie.

Ja ik rij ook liever in mijn gt3 of db9 maar 95% van de kilometers die ik per jaar maak zit ik toch in de EV. En ik beschouw mezelf echt als een autoliefhebber.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  dinsdag 19 mei 2026 @ 12:07:48 #146
307622 Perox
(niet de echte)
pi_220838802
Een EV moet je passen en moet je ervaren voordat je er echt een uitspraak over kunt doen.
Je moet het budget ervoor hebben, en de auto moet je passen, maak je veel lange trips dan is het misschien niet handig. Hou je van het geluid en leven in de brouwerij dan is het misschien ook niet voor je. Maar ik denk dat het uiteindelijk voor 80% van de mensen wel de beste optie gaat zijn. Nu moeten ze nog iets betaalbaarder worden dan komt het goed.
pi_220839214
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 11:43 schreef knoopie het volgende:

[..]
Een auto is veel meer dan enkel een verbrandingsmotor of een batterij. Er zitten in elke auto duizenden onderdelen die verslijten of kapot kunnen gaan, waardoor de auto (te) oud aanvoelt of repareren niet meer financieel rendabel is. Dat is bij een EV net zo goed als bij een brandstofmotor. In de praktijk ken in dan ook eigenlijk niemand die zijn auto weggedaan heeft omdat de motor zelf versleten was.
Dus mooi dat de accu het probleem niet meer is, maar ook bij een EV zullen uiteindelijk de stoelen, raamrubbers, ophanging, deurscharnieren, etc versleten zijn, net als bij elke andere auto. Het is dus prima om aan te nemen dat een EV een vergelijkbare levensduur zal hebben als een brandstofauto, maar die stoelen slijten niet ineens langzamer omdat ze in een EV zitten.
Ik hoef niets aan te nemen, er is gewoon data dat een EV langer meegaat.

Hoe dan ook: er werd een voorstel geopperd om iets te reguleren wat in de praktijk geen probleem vormt en dat is hoe je het ook wendt of keert onzinnig.
pi_220839226
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 11:52 schreef boegschroef het volgende:

[..]
Het heeft gewoon geen zin om deze discussies aan te gaan. Mensen die zo stug tegen een ev zijn ga je niet overtuigen. Het voelt alsof ik tegen mijn 4 jarige aan het praten ben 'de lucht is blauw' en je krijgt terug 'nee het is groen' dan kan je met zoveel argumenten komen, voor haar blijft het groen |:(

Mijn grootse probleem leek ook altijd het bereik, en dat is eigenlijk nu ik een kleine 2 jaar een EV heb maar 1 keer echt tegen gevallen dat het onhandig was dat de accu leeg was.

Als ik 400km of meer aan een stuk rij stop ik wel ergens om ff koffie te drinken en dan kan de auto aan de lader. Maar volgensmij herhaald deze discussie zich in elke ice vs ev discussie.

Ja ik rij ook liever in mijn gt3 of db9 maar 95% van de kilometers die ik per jaar maak zit ik toch in de EV. En ik beschouw mezelf echt als een autoliefhebber.
Dat dus.
pi_220839285
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 12:07 schreef Perox het volgende:
Een EV moet je passen en moet je ervaren voordat je er echt een uitspraak over kunt doen.
Je moet het budget ervoor hebben, en de auto moet je passen, maak je veel lange trips dan is het misschien niet handig. Hou je van het geluid en leven in de brouwerij dan is het misschien ook niet voor je. Maar ik denk dat het uiteindelijk voor 80% van de mensen wel de beste optie gaat zijn. Nu moeten ze nog iets betaalbaarder worden dan komt het goed.
Grotendeels eens, alleen niet vwb de langere trips. Als je die met een EV maakt zul je juist ervaren dat je met een EV uitgeruster aankomt. En de nadelen van 10 jaar terug (weinig goede laadmogelijkheden, range destijds bij de meesten echt ondermaats) zijn inmiddels wel voor een groot deel opgelost, of in ieder geval zodanig teruggedrongen dat het geen ergernis meer hoeft te zijn.

Natuurlijk: voor mensen die in de nacht vol over de Autobahn willen vlammen naar de wintersport geldt dat ze sneller zijn met een ICE. Maar overdag is het helemaal niet gezegd dat je tijdsverlies gaat hebben met de EV.

En reis je met een vrouw in de auto en heb je een goede EV, dan zal de vrouw in kwestie vaker willen stoppen om af te wateren dat de accu vraagt om bijgeladen te worden.

De komende jaren gaat dat alleen maar beter worden. De range neemt nog altijd toe en de laadsnelheid ook.

10 jaar terug moest je rustig rijden om 275 km ver te komen met een volle accu en kon je laden met max 130 kW.

Inmiddels kun je dezelfde afstand doen met doorknallen op de Autobahn en laad je met 250 kW (maximaal, de gemiddelde laadsnelheid is niet verdubbeld, meer factor 1,5).

En er zijn zelfs auto's die dat nog beter doen. Waar een laadstop ooit 40 minuten was is het nu vaker 10-20 minuten. En dat zal over 10 jaar 5-10 minuten zijn. Gelijk aan tanken alleen dan zonder kans op vieze handen en zonder een hartverzakking te krijgen van wat je per liter moet aftikken.
pi_220839476
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 13:10 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik hoef niets aan te nemen, er is gewoon data dat een EV langer meegaat.
New, die data heb je niet. Specifiek van de aandrijflijn is er testdata beschikbaar ja, maar praktijkdata van de hele auto niet. Dat is ook bijna niet mogelijk om die data nu al te hebben, want in nederland is de levensduur van autos langer dan dat er überhaupt significante hoeveelheden elektrische auto's op de markt zijn.

Iseecars houdt al sinds jaren bij hoe groot de kans is dat een bepaald type auto de 250.000 miles haalt. Dat is een van de weinige statistieken die daadwerkelijk iets zeggen over hoe lang auto's echt nog gereden worden. Maar zoals verwacht komen elektrische auto's nog nauwelijks voor in de lijst, omdat de meeste modellen nog niet lang genoeg te koop zijn om überhaupt 400.000km te rijden (in statistisch relevante hoeveelheden).
https://www.iseecars.com/longest-lasting-cars-study

Maar als je wil, dan kan je mij graag uitleggen waarom bijvoorbeeld een wielophanging, interieur of raamrubbers bij een elektrische auto ineens minder snel zouden slijten. Daarvan ontgaat mij de logica volkomen.
quote:
Hoe dan ook: er werd een voorstel geopperd om iets te reguleren wat in de praktijk geen probleem vormt en dat is hoe je het ook wendt of keert onzinnig.
Dat denk ik ook, maar dat is nog geen reden voor ongefundeerde claims. Sterker nog, je argumenten zouden een stuk overtuigender zijn als je niet elke keer overdrijft.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
  dinsdag 19 mei 2026 @ 14:06:26 #151
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_220839623
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 08:57 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Je bent dan een niet bestaand probleem aan het oplossen omdat nu al de levensduur van een BEV langer is dan een ICE en de accu’s worden nog steeds in rap tempo beter, terwijl de levensduur van ICE juist krimpt (mede door downsizing).

Btw: de besparing zit in veel meer dan alleen lagere ‘brandstofkosten’.
Dit is dan weer vanuit welk gekanteld perspectief je naar een zaak kunt kijken en ik qua kosten primair kijk naar mijn portemonnee.

Ik zie o.a. de geboden accu(&techniek) als beer op de weg van/voor mijn geld omdat ongewis is of dat voertuig over 10-40 jaar nog zo zelf is te gebruiken. Los van investeringsruimte zou ik het nog kunnen overwegen wanneer een verouderde/defecte accu & techniek (bvk zelf) tegen acceptabele kosten is te vervangen.
Acceptabel is dan in mijn denken hooguit ¤1000 voor vervanging van de "opslagaccu" om dan zeg weer 5 jaar te kunnen zoeven op elektra; een beetje als elk jaar een ICE beurt van zeg ¤500 en om de 2-4jaar preventief een nieuwe startaccu van ca. ¤150.

Of de BEV met haar "techniek" (die dan moet kunnen worden blijven ondersteund) de leeftijd van een klassiek aangedreven/uitgeruste ICE gaat overleven, zal de toekomst leren. Ik nu kies voor de zekerder afschrijving van een ICE. Dat de effectieve gebruiksduur van menig nieuwe ICE in rap minder lijkt te worden omdat hun technische ondersteuning vervalt (milieu/enshitification), is daarin weer een ander verhaal.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  dinsdag 19 mei 2026 @ 14:49:31 #152
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_220839988
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 11:52 schreef boegschroef het volgende:

[..]
Het heeft gewoon geen zin om deze discussies aan te gaan. Mensen die zo stug tegen een ev zijn ga je niet overtuigen. Het voelt alsof ik tegen mijn 4 jarige aan het praten ben 'de lucht is blauw' en je krijgt terug 'nee het is groen' dan kan je met zoveel argumenten komen, voor haar blijft het groen |:(

Mijn grootse probleem leek ook altijd het bereik, en dat is eigenlijk nu ik een kleine 2 jaar een EV heb maar 1 keer echt tegen gevallen dat het onhandig was dat de accu leeg was.

Als ik 400km of meer aan een stuk rij stop ik wel ergens om ff koffie te drinken en dan kan de auto aan de lader. Maar volgensmij herhaald deze discussie zich in elke ice vs ev discussie.

Ja ik rij ook liever in mijn gt3 of db9 maar 95% van de kilometers die ik per jaar maak zit ik toch in de EV. En ik beschouw mezelf echt als een autoliefhebber.
Yep het is een lastige discussie omdat ieders overwegingen anders zijn en er dan oneigenlijke argumenten worden gebruikt. Dit laatste dan ook om iets voor zichzelf te rechtvaardigen.
Neemt niet weg dat dingen in discussie gebracht, onderdeel vormen van een groeiproces en je qua zienswijze kunt afspreken dat in smaak mijn blauw, jouw groen is.

Iemand verder inbrengen wat die wilt maar kosten en de mogelijkheid tot die te betalen, nu persoonsafhankelijk is. Ons speelt daarin de "afhankelijkheid" gedachte dat met o.a. een beperkende "accu/range" waarin meer (of beter anders) moet worden gepland om ergens te komen waar we kwamen. Ik/wij sws niet van het type zijn om onderweg zijnde, ergens langer te stoppen dan onvermijdelijk.

Dit en ook andere overwegingen zullen een stuk minder spelen bij de groep die dat als issue indirect heeft uitbesteed of geïntegreerd. "De buren vrij in tijd hebben ook geen last van brandstofkosten, laden noch range omdat de leasemaatschappij of hun chauffeur die altijd af(be)rekent"

Het is dan een discussie waar de ander geen beperking ervaart of voorkeur deelt; en wij (ik als allday motorrijder s)ws geen autoliefhebbers en daarin graag zelfwerkzaam zijn. Dit laatste - deels als liefhebberij - is dan indirect het gevolg van een totale kostenbeheersing omtrent een valse verwachting.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  dinsdag 19 mei 2026 @ 14:52:19 #153
307622 Perox
(niet de echte)
pi_220840004
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 13:20 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Grotendeels eens, alleen niet vwb de langere trips. Als je die met een EV maakt zul je juist ervaren dat je met een EV uitgeruster aankomt. En de nadelen van 10 jaar terug (weinig goede laadmogelijkheden, range destijds bij de meesten echt ondermaats) zijn inmiddels wel voor een groot deel opgelost, of in ieder geval zodanig teruggedrongen dat het geen ergernis meer hoeft te zijn.

Natuurlijk: voor mensen die in de nacht vol over de Autobahn willen vlammen naar de wintersport geldt dat ze sneller zijn met een ICE. Maar overdag is het helemaal niet gezegd dat je tijdsverlies gaat hebben met de EV.

En reis je met een vrouw in de auto en heb je een goede EV, dan zal de vrouw in kwestie vaker willen stoppen om af te wateren dat de accu vraagt om bijgeladen te worden.

De komende jaren gaat dat alleen maar beter worden. De range neemt nog altijd toe en de laadsnelheid ook.

10 jaar terug moest je rustig rijden om 275 km ver te komen met een volle accu en kon je laden met max 130 kW.

Inmiddels kun je dezelfde afstand doen met doorknallen op de Autobahn en laad je met 250 kW (maximaal, de gemiddelde laadsnelheid is niet verdubbeld, meer factor 1,5).

En er zijn zelfs auto's die dat nog beter doen. Waar een laadstop ooit 40 minuten was is het nu vaker 10-20 minuten. En dat zal over 10 jaar 5-10 minuten zijn. Gelijk aan tanken alleen dan zonder kans op vieze handen en zonder een hartverzakking te krijgen van wat je per liter moet aftikken.
Dat klopt wel wat je zegt er is een hoop verbeterd.
Maar als je ik noem maar wat steeds Duitsland in moet naar lokaties waar je niet zeker weet of er ook laadplekken in de buurt zijn lijkt me dat een stuk minder relaxed dan een volle tank hebben en zeker weten dat je zonder gezeik heen en weer kunt. En ik vraag me ook af hoe overbevolkt de laadstations onderweg zullen zijn in bijvoorbeeld piek vakantie drukte.
En afhankelijk of je daar je schouders over ophaalt of niet ga je wel of niet voor de zekerheid. Ik ben bijvoorbeeld zo'n type die stress vertoont bij aanvang van vakantie en dan wil ik graag zekerheid over alles.

Een en ander zal over een jaar of 5-10 uiteraard weer heel anders kunnen zijn als 700km range de standaard is en opladen in 10 minuten klaar en overal beschikbaar.
pi_220840046
Als EV twijfelaar snap ik hier niks van. Ik wil best een nieuwe EV kopen als ik aan vervanging toe ben. Maar als ik kijk naar oudere modellen dan zie ik eigenlijk niets dat boven de omschrijving boodschappenwagentje uitkomt.
pi_220840434
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 13:47 schreef knoopie het volgende:

[..]
New, die data heb je niet. Specifiek van de aandrijflijn is er testdata beschikbaar ja, maar praktijkdata van de hele auto niet. Dat is ook bijna niet mogelijk om die data nu al te hebben, want in nederland is de levensduur van autos langer dan dat er überhaupt significante hoeveelheden elektrische auto's op de markt zijn.

Iseecars houdt al sinds jaren bij hoe groot de kans is dat een bepaald type auto de 250.000 miles haalt. Dat is een van de weinige statistieken die daadwerkelijk iets zeggen over hoe lang auto's echt nog gereden worden. Maar zoals verwacht komen elektrische auto's nog nauwelijks voor in de lijst, omdat de meeste modellen nog niet lang genoeg te koop zijn om überhaupt 400.000km te rijden (in statistisch relevante hoeveelheden).
https://www.iseecars.com/longest-lasting-cars-study

Maar als je wil, dan kan je mij graag uitleggen waarom bijvoorbeeld een wielophanging, interieur of raamrubbers bij een elektrische auto ineens minder snel zouden slijten. Daarvan ontgaat mij de logica volkomen.
[..]
Dat denk ik ook, maar dat is nog geen reden voor ongefundeerde claims. Sterker nog, je argumenten zouden een stuk overtuigender zijn als je niet elke keer overdrijft.
Meteen weer een ad hominem… geweldig weer. En dan beginnen over dat ik niet overtuigend ben.

En die data:

https://www.nature.com/articles/s41560-024-01698-1

Tl;dr

Evs gemiddeld 200.000 km, benzine gemiddeld 187.000 km.
pi_220840447
quote:
12s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 14:06 schreef Vallon het volgende:

[..]
Dit is dan weer vanuit welk gekanteld perspectief je naar een zaak kunt kijken en ik qua kosten primair kijk naar mijn portemonnee.

Ik zie o.a. de geboden accu(&techniek) als beer op de weg van/voor mijn geld omdat ongewis is of dat voertuig over 10-40 jaar nog zo zelf is te gebruiken. Los van investeringsruimte zou ik het nog kunnen overwegen wanneer een verouderde/defecte accu & techniek (bvk zelf) tegen acceptabele kosten is te vervangen.
Acceptabel is dan in mijn denken hooguit ¤1000 voor vervanging van de "opslagaccu" om dan zeg weer 5 jaar te kunnen zoeven op elektra; een beetje als elk jaar een ICE beurt van zeg ¤500 en om de 2-4jaar preventief een nieuwe startaccu van ca. ¤150.

Of de BEV met haar "techniek" (die dan moet kunnen worden blijven ondersteund) de leeftijd van een klassiek aangedreven/uitgeruste ICE gaat overleven, zal de toekomst leren. Ik nu kies voor de zekerder afschrijving van een ICE. Dat de effectieve gebruiksduur van menig nieuwe ICE in rap minder lijkt te worden omdat hun technische ondersteuning vervalt (milieu/enshitification), is daarin weer een ander verhaal.
Zo’n grens van ¤ 1.000 is bespottelijk, aangezien dat de prijs is van een normale beurt bij een ICE als er niets aan de hand is.

Van mij mag je, maar als je dat soort bedragen al teveel vindt, dan valt de ICE ook af.
pi_220840454
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 14:52 schreef Perox het volgende:

[..]
Dat klopt wel wat je zegt er is een hoop verbeterd.
Maar als je ik noem maar wat steeds Duitsland in moet naar lokaties waar je niet zeker weet of er ook laadplekken in de buurt zijn lijkt me dat een stuk minder relaxed dan een volle tank hebben en zeker weten dat je zonder gezeik heen en weer kunt. En ik vraag me ook af hoe overbevolkt de laadstations onderweg zullen zijn in bijvoorbeeld piek vakantie drukte.
En afhankelijk of je daar je schouders over ophaalt of niet ga je wel of niet voor de zekerheid. Ik ben bijvoorbeeld zo'n type die stress vertoont bij aanvang van vakantie en dan wil ik graag zekerheid over alles.

Een en ander zal over een jaar of 5-10 uiteraard weer heel anders kunnen zijn als 700km range de standaard is en opladen in 10 minuten klaar en overal beschikbaar.
Ik kom heel veel in Duitsland (vrijdag weer) en werkelijk overal zijn snelladers.

Met goede software ook simpel te vinden. Of gewoon een app op je telefoon.
pi_220840458
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 14:57 schreef HiZ het volgende:
Als EV twijfelaar snap ik hier niks van. Ik wil best een nieuwe EV kopen als ik aan vervanging toe ben. Maar als ik kijk naar oudere modellen dan zie ik eigenlijk niets dat boven de omschrijving boodschappenwagentje uitkomt.
Waar kijk je dan naar? Een Model S kun je toch moeilijk als boodschappenwagentje zien. En dat was toch een van de eersten.
pi_220840684
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 15:47 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Waar kijk je dan naar? Een Model S kun je toch moeilijk als boodschappenwagentje zien. En dat was toch een van de eersten.
Als ik kijk naar de range van de vroege modellen, dan vind ik daar geen acceptabele auto voor lange afstanden.
pi_220840755
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 16:08 schreef HiZ het volgende:

[..]
Als ik kijk naar de range van de vroege modellen, dan vind ik daar geen acceptabele auto voor lange afstanden.
Welke jaren kijk je dan?
pi_220840766
Deze discussie begon ermee dat jij zei dat een EV 500.000km kon halen, omdat de accu zo lang leeft, en dat ik dat ontzettend overdreven vond omdat er nog veel meer aan een auto zit dat verslijten kan. Jouw onderzoek geeft mij daar helemaal gelijk in, anders zou de voorspelde levensduur van een BEV veel meer richting die 500.000km gaan. Wat het natuurlijk niet doet, om eerder genoemde redenen.
quote:
0s.gif
Op zaterdag 16 mei 2026 22:02 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Het is hoogst zeldzaam dat een ICE de 500.000 km haalt.

Huidige accu’s kunnen ruim meer dan 500.000 km’s aan.
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 15:42 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Meteen weer een ad hominem… geweldig weer. En dan beginnen over dat ik niet overtuigend ben.

En die data:

https://www.nature.com/articles/s41560-024-01698-1

Tl;dr

Evs gemiddeld 200.000 km, benzine gemiddeld 187.000 km.
De titel van het artikel is letterlijk "The closing longevity gap between battery electric vehicles and internal combustion vehicles in Great Britain" _O-
Ja, EV's benaderen het gemiddelde, wat ook logisch is. Maar ze steken er nog niet boven uit als je het vergelijkt met alle brandstofauto's. Dus je zit selectief te lezen om maar gelijk te krijgen, of is het toeval dat je de hogere kilometerstand van dieselauto's even over het hoofd hebt gezien?

Waarom neem je niet gewoon genoegen met de waarheid? EV's hebben nu bij benadering een net zo lange voorspelde levensduur als brandstofauto's. Prima. Geen reden dus voor potentiele EV-kopers om het niet aan te durven. Iedereen blij.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_220840977
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 15:46 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik kom heel veel in Duitsland (vrijdag weer) en werkelijk overal zijn snelladers.

Met goede software ook simpel te vinden. Of gewoon een app op je telefoon.
Inderdaad juist in Duitsland is er bij elke lidl, kaufland of action een snellader en die zijn er veel.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  dinsdag 19 mei 2026 @ 16:48:28 #163
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_220840991
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 15:44 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Zo’n grens van ¤ 1.000 is bespottelijk, aangezien dat de prijs is van een normale beurt bij een ICE als er niets aan de hand is.

Van mij mag je, maar als je dat soort bedragen al teveel vindt, dan valt de ICE ook af.
Ik snap dat je speelt op (eigen)belevingen.

Het onderhoud zelf mag van mij nog steeds die ¤500/jaar kosten (wat ik hooguit totaal voor mijn ICE uitgeef dat zg. meer werk is dan dat v.e. EV); en ik simpel toevoeg dat zeg een ¤200 extra per jaar voor de "accu" voor mij acceptabel is.

Hierbij niet vergeten dat het gros van de instapkosten voor een EV verborgen zit in de fiks hogere (simpelweg "dubbele") aanschafprijs dan die voor een ICE. En nogmaals, bij een EV het (mij) de vraag wordt hoe zich dat gaat vertalen in een technische afschrijving en dan kom ik weer met die vermaledijde accu.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_220841150
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 09:05 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Alle EVs lelijk vinden is idioterie. Genoeg EVs die vrijwel 1:1 kopie zijn van de ICE variant.

Dat maakt dat zo’n opmerking niet serieus te nemen valt.

Verder is het natuurlijk ook idioot dat je nu er EVs zijn met een range van ruim 800 km jij dat niet kan doen als je 400 km moet rijden. Wat bij een AMG zo’n beetje de maximale range is, laten we wel zijn.

Om maar te zwijgen over dat een AMG een comfortabele keuze is voor de autobaan met die proleterige V8 brul die best leuk is voor even, maar op de autobahn allesbehalve comfortabel is.
Jij bepaalt voor mij:

- Wat idioterie is?
- Mijn mening mag niet zijn dat ik EV lelijk vindt. (je vraagt niet eens waarom, ik mag die mening niet hebben.. WTF?)
- EV met 800km range? Welke dan? Of moet ik dan op de Autobahn de hele weg 80 rijden met airco uit terwijl het 30 graden is buiten?
- Mijn range? En dan nog verkeerd ook!
Mijn AMG heeft minimaal 600km range op de Autobahn als ik 200km/h rijd. Maar range is geen ding bij mij. Want ik gooi hem in 2 minuten vol.
- Comfortabel, dat is ook een mening, ik word gek van stilte. Ik wil die motor horen bleren.

Wat fijn dat je zo open staat voor andermans meningen!
pi_220841204
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 11:52 schreef boegschroef het volgende:

[..]
Het heeft gewoon geen zin om deze discussies aan te gaan. Mensen die zo stug tegen een ev zijn ga je niet overtuigen.
Ik ben niet stug tegen een EV.
Het is voor mij PERSOONLIJK gewoon helemaal kut.
Ik heb Tesla model Y long range gehad. Was gewoon 1 groot drama.

Kostte mij veel te veel tijd.

Als ik rijd, rijd ik 400km-500km Autobahn en dan wil ik niet laden onderweg.
Dat was onmogelijk met de Tesla....

Als de EV's straks een range hebben van 700km+ in de winter en ik gewoon kan doortrappen, dan ben ik ook over.
Het voelt nu gewoon als skere kut auto's voor mij.. PERSOONLIJKe situatie!
pi_220841326
quote:
14s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 14:49 schreef Vallon het volgende:

Ik/wij sws niet van het type zijn om onderweg zijnde, ergens langer te stoppen dan onvermijdelijk.

Dat is wat ik ook dacht voordat ik een EV kocht, maar ook meteen hetgene waar ik me het meest in vergist heb.

In de kleine 2 jaar met 25000 km/J heb ik slechts 3 keer onderweg aan een snellader moeten hangen. Nu heb ik er juist een hekel aan als ik in mijn ice onderweg ben en moet stoppen bij een tankstation. Ik moet er niet meer aan denken dat ik 1 a 2 keer per week onderweg naar huis (of nog veel erger, onderweg naar werk) moet stoppen bij een tankstation om te tanken.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_220841400
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 17:12 schreef hangtime het volgende:

[..]
Mijn AMG heeft minimaal 600km range op de Autobahn als ik 200km/h rijd.
Ik ben wel benieuwd wat voor amg je rijdt want degene die ik heb gereden rijden gewoon 1 op 4 bij 200km/h. Ik heb nog nooit een amg gezien met een >150 liter tank.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  dinsdag 19 mei 2026 @ 18:18:14 #168
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_220841654
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 15:44 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Zo’n grens van ¤ 1.000 is bespottelijk, aangezien dat de prijs is van een normale beurt bij een ICE als er niets aan de hand is.

Van mij mag je, maar als je dat soort bedragen al teveel vindt, dan valt de ICE ook af.
Kom nou, ik heb met de Alfa nu 3 beurten laten doen bij een bekende exclusieve garage in Nunspeet voor nog geen 400 euro per beurt. Dat is voor een doorsnee auto bij een doorsnee garage nog een stuk goedkoper.

Ik ben het met je eens dat verwachten dat een nieuwe accu maar 1000 euro mag kosten niet realistisch is, maar zo overdrijven doet je argument geen goed.
pi_220841682
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 17:48 schreef boegschroef het volgende:

[..]
Ik ben wel benieuwd wat voor amg je rijdt want degene die ik heb gereden rijden gewoon 1 op 4 bij 200km/h. Ik heb nog nooit een amg gezien met een >150 liter tank.
Sommigen zullen zeggen dat het geen echte AMG is.
Want 6 cilinder C43.

En ja die zuipt ook. Maar als ik door Duitsland scheur, kan ik natuurlijk niet overal 200+ knallen.
Dus kom dan gemiddeld 600km ver. 66 liter tank.
pi_220842069
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 16:18 schreef knoopie het volgende:
Deze discussie begon ermee dat jij zei dat een EV 500.000km kon halen, omdat de accu zo lang leeft, en dat ik dat ontzettend overdreven vond omdat er nog veel meer aan een auto zit dat verslijten kan. Jouw onderzoek geeft mij daar helemaal gelijk in, anders zou de voorspelde levensduur van een BEV veel meer richting die 500.000km gaan. Wat het natuurlijk niet doet, om eerder genoemde redenen.
[..]
[..]
De titel van het artikel is letterlijk "The closing longevity gap between battery electric vehicles and internal combustion vehicles in Great Britain" _O-
Ja, EV's benaderen het gemiddelde, wat ook logisch is. Maar ze steken er nog niet boven uit als je het vergelijkt met alle brandstofauto's. Dus je zit selectief te lezen om maar gelijk te krijgen, of is het toeval dat je de hogere kilometerstand van dieselauto's even over het hoofd hebt gezien?

Waarom neem je niet gewoon genoegen met de waarheid? EV's hebben nu bij benadering een net zo lange voorspelde levensduur als brandstofauto's. Prima. Geen reden dus voor potentiele EV-kopers om het niet aan te durven. Iedereen blij.
[ afbeelding ]
Nee, de discussie begon met iemand die beweerde dat de accu het snel zou begeven en dat daarom een EV al snel afgeschreven zou zijn waarop ik reageerde met:

quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 21:55 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ja, behalve dan dat de huidige accu’s veel langer meegaan dan de brandstof motoren…
Verderop beweer ik slechts dat een accu 500.000 km makkelijk meekan en dat was in reactie op iemand die beweerde dat een verbrandingsmotor makkelijk 500.000 km kan rijden.

Misschien moet je beter leren lezen?
pi_220842179
quote:
18s.gif Op maandag 18 mei 2026 21:15 schreef Vallon het volgende:

[..]
Joh, het is een eigen aanname als argument voor iets anders invullen.
Kern is dat itt tot ICE, de range van een EV met de ouderdom in gebruik afneemt.
Heb je überhaupt mijn bron wel bekeken?
Het is helemaal geen aanname dat met een oudere auto gemiddeld significant minder gereden wordt dan met een vrij nieuwe auto.
Auto's van 10 tot 15 jaar oud rijden gemiddeld 30% minder kilometers per jaar dan auto's van 0 tot 5 jaar oud.

Dat accu's wat degraderen na verloop van tijd heeft dus gemiddeld helemaal geen invloed op het aantal benodigde laadsessies om het gemiddelde jaarlijkse aantal kilometers te halen.
Ja, voor de uitzonderingen die met hun oude gebakje toch nog vaak lange ritten maken is dat jammer. Voor het gros maakt het beetje degradatie geen ruk uit bij die 200-250 kilometer die men in een week rijdt.
pi_220842327
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 16:48 schreef Vallon het volgende:

[..]
Ik snap dat je speelt op (eigen)belevingen.

Het onderhoud zelf mag van mij nog steeds die ¤500/jaar kosten (wat ik hooguit totaal voor mijn ICE uitgeef dat zg. meer werk is dan dat v.e. EV); en ik simpel toevoeg dat zeg een ¤200 extra per jaar voor de "accu" voor mij acceptabel is.

Hierbij niet vergeten dat het gros van de instapkosten voor een EV verborgen zit in de fiks hogere (simpelweg "dubbele") aanschafprijs dan die voor een ICE. En nogmaals, bij een EV het (mij) de vraag wordt hoe zich dat gaat vertalen in een technische afschrijving en dan kom ik weer met die vermaledijde accu.
Ik ga gewoon uit van normale onderhoudskosten van normale auto’s. De auto’s die ik reed voordat ik over ging op EVs waren significant duurder.

En nee, een EV is niet twee keer zo duur in aanschaf. Dat was ooit zo.
pi_220842372
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 17:12 schreef hangtime het volgende:

[..]
Jij bepaalt voor mij:

- Wat idioterie is?
- Mijn mening mag niet zijn dat ik EV lelijk vindt. (je vraagt niet eens waarom, ik mag die mening niet hebben.. WTF?)
- EV met 800km range? Welke dan? Of moet ik dan op de Autobahn de hele weg 80 rijden met airco uit terwijl het 30 graden is buiten?
- Mijn range? En dan nog verkeerd ook!
Mijn AMG heeft minimaal 600km range op de Autobahn als ik 200km/h rijd. Maar range is geen ding bij mij. Want ik gooi hem in 2 minuten vol.
- Comfortabel, dat is ook een mening, ik word gek van stilte. Ik wil die motor horen bleren.

Wat fijn dat je zo open staat voor andermans meningen!
600 range bij 200 km/u…

Jii hebt duidelijk geen AMG, want dan had je geweten hoe idioot die opmerking is.
pi_220842395
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 17:48 schreef boegschroef het volgende:

[..]
Ik ben wel benieuwd wat voor amg je rijdt want degene die ik heb gereden rijden gewoon 1 op 4 bij 200km/h. Ik heb nog nooit een amg gezien met een >150 liter tank.
Precies.
pi_220842429
quote:
80s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 18:18 schreef Mano_ het volgende:

[..]
Kom nou, ik heb met de Alfa nu 3 beurten laten doen bij een bekende exclusieve garage in Nunspeet voor nog geen 400 euro per beurt. Dat is voor een doorsnee auto bij een doorsnee garage nog een stuk goedkoper.

Ik ben het met je eens dat verwachten dat een nieuwe accu maar 1000 euro mag kosten niet realistisch is, maar zo overdrijven doet je argument geen goed.
1.000 euro voor een beurt is helaas bij best veel dealers van normale merken geen uitzondering. Ga maar eens vragen bij de plaatselijke Audi dealer.

Er zullen vast ook wel goedkopere opties zijn, zeker bij specialisten, maar het punt is ook vooral dat een auto nooit meer mag kosten dan 1.000 is niet realistisch.
pi_220842439
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 18:20 schreef hangtime het volgende:

[..]
Sommigen zullen zeggen dat het geen echte AMG is.
Want 6 cilinder C43.

En ja die zuipt ook. Maar als ik door Duitsland scheur, kan ik natuurlijk niet overal 200+ knallen.
Dus kom dan gemiddeld 600km ver. 66 liter tank.
Ook dit red ie niet met doorkachelen.
pi_220842517
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 16:17 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Welke jaren kijk je dan?
Ik kijk niet naar specifieke jaren nog. Maar ik wil geen EV met minder dan 600 echte range en een 20-80 laadtijd van boven de 30 minuten. Ik vind bijvoorbeeld op het moment de xpeng p7+ wel aantrekkelijk.
pi_220843187
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 19:59 schreef HiZ het volgende:

[..]
Ik kijk niet naar specifieke jaren nog. Maar ik wil geen EV met minder dan 600 echte range en een 20-80 laadtijd van boven de 30 minuten. Ik vind bijvoorbeeld op het moment de xpeng p7+ wel aantrekkelijk.
Die heeft toch een vrij lage WLTP score?
pi_220843192
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 19:46 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
600 range bij 200 km/u…

Jii hebt duidelijk geen AMG, want dan had je geweten hoe idioot die opmerking is.
lol jij rijdt zeker nooit 200km/h

nergens maar dan ook nergens in duitsland kun je over zo'n afstand doortrappen
bovendien heb ik een 4matic

jij had zeker een achterwiel aangedreven? die zijn namelijk stuk minder zuinig
ik zou bijna de moeite nemen om een screenshot te maken van mijn mercedes app

tering wat ben jij een vervelende betweter
pi_220843611
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 20:52 schreef hangtime het volgende:

[..]
lol jij rijdt zeker nooit 200km/h

nergens maar dan ook nergens in duitsland kun je over zo'n afstand doortrappen
bovendien heb ik een 4matic

jij had zeker een achterwiel aangedreven? die zijn namelijk stuk minder zuinig
ik zou bijna de moeite nemen om een screenshot te maken van mijn mercedes app

tering wat ben jij een vervelende betweter
Zelfs bij normaal doorrijden op de autobahn haal je geen 1:10 met een C43AMG.

En ik rij vaak 200 km/u, want ik kom veel in Duitsland. Niet zelden rij ik zelfs 300 km/u.

En een 4 matic is natuurlijk niet veel zuiniger bij dat soort snelheden. Als je dat denkt heb je heel weinig kaas gegeten van auto’s.

Nee, jouw verhaal klopt gewoon van geen kant.

Ps er is helemaal geen achterwielaangedreven C43AMG…

[ Bericht 2% gewijzigd door VEM2012 op 19-05-2026 21:56:44 ]
pi_220843728
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 21:48 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Zelfs bij normaal doorrijden op de autobahn haal je geen 1:10 met een C43AMG.

En ik rij vaak 200 km/u, want ik kom veel in Duitsland. Niet zelden rij ik zelfs 300 km/u.

En een 4 matic is natuurlijk niet veel zuiniger bij dat soort snelheden. Als je dat denkt heb je heel weinig kaas gegeten van auto’s.

Nee, jouw verhaal klopt gewoon van geen kant.

Ps er is helemaal geen achterwielaangedreven C43AMG…
Ik kan je alleen nog maar uitlachen
pi_220843749
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 22:07 schreef hangtime het volgende:

[..]
Ik kan je alleen nog maar uitlachen
Natuurlijk, menneke.

Blijf dromen van een AMG, maar hou er wel rekening mee dat ze wat meer verbruiken dan jij denkt.
pi_220843812
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 22:10 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Natuurlijk, menneke.

Blijf dromen van een AMG, maar hou er wel rekening mee dat ze wat meer verbruiken dan jij denkt.
Gozer ik heb 254k km erop staan, jij gaat mij niet vertellen hoe mijn auto rijdt

De c63 ben je mee verward ofzo, of zelf nooit c43 gereden. Maargoed, ik haal dus gemiddeld 1 op 10 en een beetje volgens mijn merry. Wat jij daar allemaal van vindt zal me worst wezen met je aanvallende en nare attitude.

[ Bericht 15% gewijzigd door hangtime op 19-05-2026 22:33:27 ]
pi_220843934
Hoe zijn we in dit topic van 2e hands EV's voor Jan Modaal naar "zuipschuit" AMG's gegaan?
pi_220844114
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 22:19 schreef hangtime het volgende:

[..]
Gozer ik heb 254k km erop staan, jij gaat mij niet vertellen hoe mijn auto rijdt

De c63 ben je mee verward ofzo, of zelf nooit c43 gereden. Maargoed, ik haal dus gemiddeld 1 op 10 en een beetje volgens mijn merry. Wat jij daar allemaal van vindt zal me worst wezen met je aanvallende en nare attitude.
Bij doorgassen op de autobahn zit je eerder op 1:6.

Maar als jij er zo van overtuigd bent gaan we testen: A52 tot Mönchengladbach Nord en terug. Net voor de grens zit een tankstation, dus kunnen we het verbruik exact meten. 1:8 of zuiniger 1.000 euro voor jou, minder zuinig dan 1:8 1.000 euro voor mij.

Wel uiteraard met echt doorgassen en zoveel mogelijk de 200 km/u aantikken.

Makkelijk verdiend, toch?
pi_220844143
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 23:03 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Bij doorgassen op de autobahn zit je eerder op 1:6.

Maar als jij er zo van overtuigd bent gaan we testen: A52 tot Mönchengladbach Nord en terug. Net voor de grens zit een tankstation, dus kunnen we het verbruik exact meten. 1:8 of zuiniger 1.000 euro voor jou, minder zuinig dan 1:8 1.000 euro voor mij.

Wel uiteraard met echt doorgassen en zoveel mogelijk de 200 km/u aantikken.

Makkelijk verdiend, toch?
Ga elkaars piemel maar opmeten in de DM
Geen zin meer in een forum met kankerfakende trolls
pi_220844160
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 23:11 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Ga elkaars piemel maar opmeten in de DM
Deze opmerking is wel erg gay…
pi_220844966
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 19:16 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Nee, de discussie begon met iemand die beweerde dat de accu het snel zou begeven en dat daarom een EV al snel afgeschreven zou zijn waarop ik reageerde met:
[..]
Verderop beweer ik slechts dat een accu 500.000 km makkelijk meekan en dat was in reactie op iemand die beweerde dat een verbrandingsmotor makkelijk 500.000 km kan rijden.

Misschien moet je beter leren lezen?
Prima. Wat jij wil. Maar zoals ik al eerder schreef is alleen naar de accu kijken dus weinig zinvol, als de rest van de auto net zo snel oud wordt als bij een brandstofauto en de motor en/of de accu tegenwoordig helemaal niet meer de bottleneck is. Dat is ook de uitkomst van het onderzoek in GB dat je verlinkte: de voorspelde levensduur van brandstofauto's en elektrische auto's is ongeveer gelijk bij de modellen vanaf 2017.

Opvallend dat ik dus in feite al sinds mijn eerste opmerking schrijf dat angst voor een kortere levensduur van de accu of verbrandingsmotor in de praktijk helemaal geen argument meer is, maar jij je nog steeds geroepen voelt om in de aanval te gaan. Ik heb helemaal niks tegen elektrische auto's en ik heb vroeger zelfs voor Tesla gewerkt. Alleen nuanceer ik af en toe jouw kort door de bocht argumenten een beetje. Waarom zoek je elke keer ruzie met mensen die het in principe met je eens zijn?
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_220845138
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 20:52 schreef hangtime het volgende:

[..]
lol jij rijdt zeker nooit 200km/h

nergens maar dan ook nergens in duitsland kun je over zo'n afstand doortrappen
Dat is eigenlijk de grootste klacht. Een auto die 200 kan is zelfs in Duitsland nauwelijks nog de moeite waard. Ik rijd regelmatig de hele A3 vanaf de Nederlandse grens tot aan de Oostenrijkse grens, en de laatste paar keren was het zelfs in de avond moeilijk om boven de 130kmh gemiddeld uit te komen, omdat er zo ontzettend veel Baustellen en/of 100 en 80 stukken zijn. Het stuk dat ik in Oostenrijk over de Westautobahn rijd, is de gemiddelde snelheid meestal net zo hoog, omdat je daar bijna de hele afstand daadwerkelijk 130 kan rijden.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_220845183
In ieder topic over EV's komt er wel iemand die 800.000km per jaar rijdt en niet tegen een "stille auto" kan en perse 400km/u over de autobahn moet kunnen rijden met een range van 2.000km.

Allemaal scenario's waar Jan Modaal die 13.000km per jaar rijdt (wat in de praktijk neerkomt op 3 tot 4x per maand laden) niet zoveel mee te maken heeft.
En het heeft ook weinig van doen met het topic.
pi_220845200
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 09:23 schreef TheFreshPrince het volgende:
In ieder topic over EV's komt er wel iemand die 800.000km per jaar rijdt en niet tegen een "stille auto" kan en perse 400km/u over de autobahn moet kunnen rijden met een range van 2.000km.

Allemaal scenario's waar Jan Modaal die 13.000km per jaar rijdt (wat in de praktijk neerkomt op 3 tot 4x per maand laden) niet zoveel mee te maken heeft.
En het heeft ook weinig van doen met het topic.
Maar dat wordt dan ook aangevoerd als de reden waarom een EV kut is, maar ik zie dat vooral als rookgordijntjes.
pi_220845308
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 20:51 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Die heeft toch een vrij lage WLTP score?
500, valt inderdaad wat tegen. Maar bij de juiste lader binnen 12 minuten op 80%.

Ik ben op het moment nog niet echt in de markt. Maar omdat ik niet meer werk is mijn gebruikspatroon; korte ritjes naar de uitlaatplek van de honden dagelijks en 3 keer per jaar 2,500km richting Istanbul. De laatste keer dat ik een auto heb gekocht (2 jaar terug) is met die afweging de keuze gevallen op een 1 jaar oude Volvo v90 b5. Dus zonder stekker. Als ik vandaag actief zou zoeken zou ik best op een EV kunnen uitkomen. Maar oppervlakkig kijkend naar auto’s van een paar jaar terug komen de meeste EV’s voor mij in de categorie; ‘leuk voor een rondje om de kerk’. Dus waarom die nú plotseling in waarde stijgen snap ik echt niet.

[ Bericht 38% gewijzigd door HiZ op 20-05-2026 09:48:06 ]
pi_220845383
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 09:19 schreef knoopie het volgende:

[..]
Dat is eigenlijk de grootste klacht. Een auto die 200 kan is zelfs in Duitsland nauwelijks nog de moeite waard. Ik rijd regelmatig de hele A3 vanaf de Nederlandse grens tot aan de Oostenrijkse grens, en de laatste paar keren was het zelfs in de avond moeilijk om boven de 130kmh gemiddeld uit te komen, omdat er zo ontzettend veel Baustellen en/of 100 en 80 stukken zijn. Het stuk dat ik in Oostenrijk over de Westautobahn rijd, is de gemiddelde snelheid meestal net zo hoog, omdat je daar bijna de hele afstand daadwerkelijk 130 kan rijden.
Oh God, ik heb 2 jaar terug over de A3 in noordelijke richting 50km/u gemiddeld gehaald. Slopend letterlijk.
pi_220845478
quote:
1s.gif Op woensdag 20 mei 2026 09:39 schreef HiZ het volgende:

[..]
500, valt inderdaad wat tegen. Maar bij de juiste lader binnen 12 minuten op 80%.

Ik ben op het moment nog niet echt in de markt. Maar omdat ik niet meer werk is mijn gebruikspatroon; korte ritjes naar de uitlaatplek van de honden dagelijks en 3 keer per jaar 2,500km richting Istanbul. De laatste keer dat ik een auto heb gekocht (2 jaar terug) is met die afweging de keuze gevallen op een 1 jaar oude Volvo v90 b5. Dus zonder stekker. Als ik vandaag actief zou zoeken zou ik best op een EV kunnen uitkomen. Maar oppervlakkig kijkend naar auto’s van een paar jaar terug komen de meeste EV’s voor mij in de categorie; ‘leuk voor een rondje om de kerk’. Dus waarom die nú plotseling in waarde stijgen snap ik echt niet.
Precies om wat @TheFreshPrince al zei. Dat zijn excessen, maar voor de gemiddelde persoon is dat niet de realiteit. Die rijden niet zoveel, en dús kunnen die prima toe met goedkopere/kleinere EV's. Dus de vraag naar die auto's stijgt, wat de reden is dat die auto's in waarde stijgen.
pi_220845636
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 08:58 schreef knoopie het volgende:

[..]
Prima. Wat jij wil. Maar zoals ik al eerder schreef is alleen naar de accu kijken dus weinig zinvol, als de rest van de auto net zo snel oud wordt als bij een brandstofauto en de motor en/of de accu tegenwoordig helemaal niet meer de bottleneck is. Dat is ook de uitkomst van het onderzoek in GB dat je verlinkte: de voorspelde levensduur van brandstofauto's en elektrische auto's is ongeveer gelijk bij de modellen vanaf 2017.

Opvallend dat ik dus in feite al sinds mijn eerste opmerking schrijf dat angst voor een kortere levensduur van de accu of verbrandingsmotor in de praktijk helemaal geen argument meer is, maar jij je nog steeds geroepen voelt om in de aanval te gaan. Ik heb helemaal niks tegen elektrische auto's en ik heb vroeger zelfs voor Tesla gewerkt. Alleen nuanceer ik af en toe jouw kort door de bocht argumenten een beetje. Waarom zoek je elke keer ruzie met mensen die het in principe met je eens zijn?
Nog even afgezien dat 20% langer significant is: jij valt in een discussie die jij verdraait naar wat die niet is. Iemand beweert dat de EV een risico is vanwege de accu. Een veel voorkomende argumentatie die simpelweg onjuist is.

Vervolgens val jij mij aan ipv van degene met wie jij het niet eens bent… Misschien eens gaan leven naar jouw eigen normen die je hier poneert?
pi_220845972
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 10:19 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Nog even afgezien dat 20% langer significant is: jij valt in een discussie die jij verdraait naar wat die niet is. Iemand beweert dat de EV een risico is vanwege de accu. Een veel voorkomende argumentatie die simpelweg onjuist is.

Vervolgens val jij mij aan ipv van degene met wie jij het niet eens bent… Misschien eens gaan leven naar jouw eigen normen die je hier poneert?
Laat eens een keer wat gaan.
Pick your battles.
pi_220846002
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 11:52 schreef boegschroef het volgende:
Het heeft gewoon geen zin om deze discussies aan te gaan. Mensen die zo stug tegen een ev zijn ga je niet overtuigen
Waarom zou je uberhaupt een ander jouw visie op willen leggen? Doe wat jij leuk vindt, doet die ander wat diegene leuk vindt. Maar hou op met zeuren.
pi_220846302
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 10:19 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Nog even afgezien dat 20% langer significant is: jij valt in een discussie die jij verdraait naar wat die niet is. Iemand beweert dat de EV een risico is vanwege de accu. Een veel voorkomende argumentatie die simpelweg onjuist is.

Vervolgens val jij mij aan ipv van degene met wie jij het niet eens bent… Misschien eens gaan leven naar jouw eigen normen die je hier poneert?
In feite heb ik met mijn reactie jou helemaal niet aangevallen maar juist jouw punt bevestigd, dat de levensduur van de accu (of de brandstofmotor) in de praktijk helemaal geen thema meer is voor de levensduur van de auto. En de data van het onderzoek dat jij zelf aanhaalt lijkt dat ook te ondersteunen. Dus in principe zou je nu tevreden moeten zijn. Ik ben in ieder geval tevreden met die conclusie.

Dat jij je daardoor aangevallen voelt, daar kan ik niet zo veel aan doen. Ik ga in ieder geval niet stoppen met genuanceerde opmerkingen maken.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_220847295
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 12:12 schreef knoopie het volgende:

[..]
In feite heb ik met mijn reactie jou helemaal niet aangevallen maar juist jouw punt bevestigd, dat de levensduur van de accu (of de brandstofmotor) in de praktijk helemaal geen thema meer is voor de levensduur van de auto. En de data van het onderzoek dat jij zelf aanhaalt lijkt dat ook te ondersteunen. Dus in principe zou je nu tevreden moeten zijn. Ik ben in ieder geval tevreden met die conclusie.

Dat jij je daardoor aangevallen voelt, daar kan ik niet zo veel aan doen. Ik ga in ieder geval niet stoppen met genuanceerde opmerkingen maken.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat Tesla op het gebied van efficiëntie de absolute top is, is een feit. Dus ik zal jou best wel kunnen hebben gecorrigeerd daarop.

Net zoals ik iemand zou corrigeren die beweert dat Action zich beter eens kan concentreren op het bieden van lage prijzen.

Verder maak je je wel erg druk om mijn persoontje…
pi_220847893
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 14:11 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Dat Tesla op het gebied van efficiëntie de absolute top is, is een feit. Dus ik zal jou best wel kunnen hebben gecorrigeerd daarop.

Net zoals ik iemand zou corrigeren die beweert dat Action zich beter eens kan concentreren op het bieden van lage prijzen.
_O- Bedankt voor het nogmaals precies bewijzen van mijn punt!
Ik schrijf helemaal niet dat Tesla's niet efficient zijn. Ik schreef alleen dat ik nieuwsgierig hoe een Tesla er uit zou zien als ze hem iets minder snel maken om nog efficienter te kunnen zijn. Maar nee, jij voelt je meteen weer aangevallen. _O-

Precies hetzelfde als in dit topic. Ik ben het in principe met je eens dat de accu helemaal geen bottleneck is voor de levensduur van EV's, maar jij voelt je meteen weer aangevallen. En begint dan om je heen te slaan met een studie die je foutief quote, en waaruit je foutieve percentages berekent. (Het verschil tussen 187.000km en 200.000km is echt geen 20%)
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
  woensdag 20 mei 2026 @ 19:21:16 #201
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_220849717
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 19:30 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Heb je überhaupt mijn bron wel bekeken?
Het is helemaal geen aanname dat met een oudere auto gemiddeld significant minder gereden wordt dan met een vrij nieuwe auto.
Auto's van 10 tot 15 jaar oud rijden gemiddeld 30% minder kilometers per jaar dan auto's van 0 tot 5 jaar oud.

Dat accu's wat degraderen na verloop van tijd heeft dus gemiddeld helemaal geen invloed op het aantal benodigde laadsessies om het gemiddelde jaarlijkse aantal kilometers te halen.
Ja, voor de uitzonderingen die met hun oude gebakje toch nog vaak lange ritten maken is dat jammer. Voor het gros maakt het beetje degradatie geen ruk uit bij die 200-250 kilometer die men in een week rijdt.
Rare stelling met dat dit jammer is voor wie het (be)treft met omdat een auto ouder is, die dan maar minder range moet gaan hebben dan waarmee die is gekocht.
Prima als mening met dat jij iets voor een ander geen issue zou vindt en wmb niet kan dienen als inhoudelijk argument.

Maar goed EV rijden moet je eerst willen om daarna te kijken of je het ook kunt realiseren.
Het lastige is een keuze bijna volledig bepaalt wordt door die voorkeur omdat een omslagpunt qua kosten in mogelijkheden bepalen, nauwelijks mogelijk is.
Wanneer ik kijk naar een ANWB vergelijking die een Kia Niro* vergelijkt is een full electric simpelweg ¤20 duurder. Wanneer je ZP en LP hebt, kan dat verhaal natuurlijk anders worden.
NB: ik heb bij een "auto" zeker niet een KiaNiro als boodschapper in gedachten maar meer iets in C klasse en ik nu een ruime seDan rij die qua full options uitvoering in size niet misstaat in het E-segment (alwaar o.a. de TeslaS zich bevindt).
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_220850965
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 15:51 schreef knoopie het volgende:

[..]
_O- Bedankt voor het nogmaals precies bewijzen van mijn punt!
Ik schrijf helemaal niet dat Tesla's niet efficient zijn. Ik schreef alleen dat ik nieuwsgierig hoe een Tesla er uit zou zien als ze hem iets minder snel maken om nog efficienter te kunnen zijn. Maar nee, jij voelt je meteen weer aangevallen. _O-

Wederom sla je de plank mis, want sneller of minder snel heeft zo goed als geen invloed op de efficiëntie.

En verder maak je jezelf alleen maar belachelijk door te doen alsof ik mij aangevallen voel.

Het zit je allemaal wel heel hoog dat ik je geregeld heb gecorrigeerd. Ook al is het lang geleden… kennelijk slaap je er nog steeds heel slecht van.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')