abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 19 mei 2026 @ 14:06:26 #151
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_220839623
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 08:57 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Je bent dan een niet bestaand probleem aan het oplossen omdat nu al de levensduur van een BEV langer is dan een ICE en de accu’s worden nog steeds in rap tempo beter, terwijl de levensduur van ICE juist krimpt (mede door downsizing).

Btw: de besparing zit in veel meer dan alleen lagere ‘brandstofkosten’.
Dit is dan weer vanuit welk gekanteld perspectief je naar een zaak kunt kijken en ik qua kosten primair kijk naar mijn portemonnee.

Ik zie o.a. de geboden accu(&techniek) als beer op de weg van/voor mijn geld omdat ongewis is of dat voertuig over 10-40 jaar nog zo zelf is te gebruiken. Los van investeringsruimte zou ik het nog kunnen overwegen wanneer een verouderde/defecte accu & techniek (bvk zelf) tegen acceptabele kosten is te vervangen.
Acceptabel is dan in mijn denken hooguit ¤1000 voor vervanging van de "opslagaccu" om dan zeg weer 5 jaar te kunnen zoeven op elektra; een beetje als elk jaar een ICE beurt van zeg ¤500 en om de 2-4jaar preventief een nieuwe startaccu van ca. ¤150.

Of de BEV met haar "techniek" (die dan moet kunnen worden blijven ondersteund) de leeftijd van een klassiek aangedreven/uitgeruste ICE gaat overleven, zal de toekomst leren. Ik nu kies voor de zekerder afschrijving van een ICE. Dat de effectieve gebruiksduur van menig nieuwe ICE in rap minder lijkt te worden omdat hun technische ondersteuning vervalt (milieu/enshitification), is daarin weer een ander verhaal.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (İZapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  dinsdag 19 mei 2026 @ 14:49:31 #152
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_220839988
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 11:52 schreef boegschroef het volgende:

[..]
Het heeft gewoon geen zin om deze discussies aan te gaan. Mensen die zo stug tegen een ev zijn ga je niet overtuigen. Het voelt alsof ik tegen mijn 4 jarige aan het praten ben 'de lucht is blauw' en je krijgt terug 'nee het is groen' dan kan je met zoveel argumenten komen, voor haar blijft het groen |:(

Mijn grootse probleem leek ook altijd het bereik, en dat is eigenlijk nu ik een kleine 2 jaar een EV heb maar 1 keer echt tegen gevallen dat het onhandig was dat de accu leeg was.

Als ik 400km of meer aan een stuk rij stop ik wel ergens om ff koffie te drinken en dan kan de auto aan de lader. Maar volgensmij herhaald deze discussie zich in elke ice vs ev discussie.

Ja ik rij ook liever in mijn gt3 of db9 maar 95% van de kilometers die ik per jaar maak zit ik toch in de EV. En ik beschouw mezelf echt als een autoliefhebber.
Yep het is een lastige discussie omdat ieders overwegingen anders zijn en er dan oneigenlijke argumenten worden gebruikt. Dit laatste dan ook om iets voor zichzelf te rechtvaardigen.
Neemt niet weg dat dingen in discussie gebracht, onderdeel vormen van een groeiproces en je qua zienswijze kunt afspreken dat in smaak mijn blauw, jouw groen is.

Iemand verder inbrengen wat die wilt maar kosten en de mogelijkheid tot die te betalen, nu persoonsafhankelijk is. Ons speelt daarin de "afhankelijkheid" gedachte dat met o.a. een beperkende "accu/range" waarin meer (of beter anders) moet worden gepland om ergens te komen waar we kwamen. Ik/wij sws niet van het type zijn om onderweg zijnde, ergens langer te stoppen dan onvermijdelijk.

Dit en ook andere overwegingen zullen een stuk minder spelen bij de groep die dat als issue indirect heeft uitbesteed of geïntegreerd. "De buren vrij in tijd hebben ook geen last van brandstofkosten, laden noch range omdat de leasemaatschappij of hun chauffeur die altijd af(be)rekent"

Het is dan een discussie waar de ander geen beperking ervaart of voorkeur deelt; en wij (ik als allday motorrijder s)ws geen autoliefhebbers en daarin graag zelfwerkzaam zijn. Dit laatste - deels als liefhebberij - is dan indirect het gevolg van een totale kostenbeheersing omtrent een valse verwachting.
  dinsdag 19 mei 2026 @ 14:52:19 #153
307622 Perox
(niet de echte)
pi_220840004
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 13:20 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Grotendeels eens, alleen niet vwb de langere trips. Als je die met een EV maakt zul je juist ervaren dat je met een EV uitgeruster aankomt. En de nadelen van 10 jaar terug (weinig goede laadmogelijkheden, range destijds bij de meesten echt ondermaats) zijn inmiddels wel voor een groot deel opgelost, of in ieder geval zodanig teruggedrongen dat het geen ergernis meer hoeft te zijn.

Natuurlijk: voor mensen die in de nacht vol over de Autobahn willen vlammen naar de wintersport geldt dat ze sneller zijn met een ICE. Maar overdag is het helemaal niet gezegd dat je tijdsverlies gaat hebben met de EV.

En reis je met een vrouw in de auto en heb je een goede EV, dan zal de vrouw in kwestie vaker willen stoppen om af te wateren dat de accu vraagt om bijgeladen te worden.

De komende jaren gaat dat alleen maar beter worden. De range neemt nog altijd toe en de laadsnelheid ook.

10 jaar terug moest je rustig rijden om 275 km ver te komen met een volle accu en kon je laden met max 130 kW.

Inmiddels kun je dezelfde afstand doen met doorknallen op de Autobahn en laad je met 250 kW (maximaal, de gemiddelde laadsnelheid is niet verdubbeld, meer factor 1,5).

En er zijn zelfs auto's die dat nog beter doen. Waar een laadstop ooit 40 minuten was is het nu vaker 10-20 minuten. En dat zal over 10 jaar 5-10 minuten zijn. Gelijk aan tanken alleen dan zonder kans op vieze handen en zonder een hartverzakking te krijgen van wat je per liter moet aftikken.
Dat klopt wel wat je zegt er is een hoop verbeterd.
Maar als je ik noem maar wat steeds Duitsland in moet naar lokaties waar je niet zeker weet of er ook laadplekken in de buurt zijn lijkt me dat een stuk minder relaxed dan een volle tank hebben en zeker weten dat je zonder gezeik heen en weer kunt. En ik vraag me ook af hoe overbevolkt de laadstations onderweg zullen zijn in bijvoorbeeld piek vakantie drukte.
En afhankelijk of je daar je schouders over ophaalt of niet ga je wel of niet voor de zekerheid. Ik ben bijvoorbeeld zo'n type die stress vertoont bij aanvang van vakantie en dan wil ik graag zekerheid over alles.

Een en ander zal over een jaar of 5-10 uiteraard weer heel anders kunnen zijn als 700km range de standaard is en opladen in 10 minuten klaar en overal beschikbaar.
pi_220840046
Als EV twijfelaar snap ik hier niks van. Ik wil best een nieuwe EV kopen als ik aan vervanging toe ben. Maar als ik kijk naar oudere modellen dan zie ik eigenlijk niets dat boven de omschrijving boodschappenwagentje uitkomt.
pi_220840434
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 13:47 schreef knoopie het volgende:

[..]
New, die data heb je niet. Specifiek van de aandrijflijn is er testdata beschikbaar ja, maar praktijkdata van de hele auto niet. Dat is ook bijna niet mogelijk om die data nu al te hebben, want in nederland is de levensduur van autos langer dan dat er überhaupt significante hoeveelheden elektrische auto's op de markt zijn.

Iseecars houdt al sinds jaren bij hoe groot de kans is dat een bepaald type auto de 250.000 miles haalt. Dat is een van de weinige statistieken die daadwerkelijk iets zeggen over hoe lang auto's echt nog gereden worden. Maar zoals verwacht komen elektrische auto's nog nauwelijks voor in de lijst, omdat de meeste modellen nog niet lang genoeg te koop zijn om überhaupt 400.000km te rijden (in statistisch relevante hoeveelheden).
https://www.iseecars.com/longest-lasting-cars-study

Maar als je wil, dan kan je mij graag uitleggen waarom bijvoorbeeld een wielophanging, interieur of raamrubbers bij een elektrische auto ineens minder snel zouden slijten. Daarvan ontgaat mij de logica volkomen.
[..]
Dat denk ik ook, maar dat is nog geen reden voor ongefundeerde claims. Sterker nog, je argumenten zouden een stuk overtuigender zijn als je niet elke keer overdrijft.
Meteen weer een ad hominem… geweldig weer. En dan beginnen over dat ik niet overtuigend ben.

En die data:

https://www.nature.com/articles/s41560-024-01698-1

Tl;dr

Evs gemiddeld 200.000 km, benzine gemiddeld 187.000 km.
pi_220840447
quote:
12s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 14:06 schreef Vallon het volgende:

[..]
Dit is dan weer vanuit welk gekanteld perspectief je naar een zaak kunt kijken en ik qua kosten primair kijk naar mijn portemonnee.

Ik zie o.a. de geboden accu(&techniek) als beer op de weg van/voor mijn geld omdat ongewis is of dat voertuig over 10-40 jaar nog zo zelf is te gebruiken. Los van investeringsruimte zou ik het nog kunnen overwegen wanneer een verouderde/defecte accu & techniek (bvk zelf) tegen acceptabele kosten is te vervangen.
Acceptabel is dan in mijn denken hooguit ¤1000 voor vervanging van de "opslagaccu" om dan zeg weer 5 jaar te kunnen zoeven op elektra; een beetje als elk jaar een ICE beurt van zeg ¤500 en om de 2-4jaar preventief een nieuwe startaccu van ca. ¤150.

Of de BEV met haar "techniek" (die dan moet kunnen worden blijven ondersteund) de leeftijd van een klassiek aangedreven/uitgeruste ICE gaat overleven, zal de toekomst leren. Ik nu kies voor de zekerder afschrijving van een ICE. Dat de effectieve gebruiksduur van menig nieuwe ICE in rap minder lijkt te worden omdat hun technische ondersteuning vervalt (milieu/enshitification), is daarin weer een ander verhaal.
Zo’n grens van ¤ 1.000 is bespottelijk, aangezien dat de prijs is van een normale beurt bij een ICE als er niets aan de hand is.

Van mij mag je, maar als je dat soort bedragen al teveel vindt, dan valt de ICE ook af.
pi_220840454
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 14:52 schreef Perox het volgende:

[..]
Dat klopt wel wat je zegt er is een hoop verbeterd.
Maar als je ik noem maar wat steeds Duitsland in moet naar lokaties waar je niet zeker weet of er ook laadplekken in de buurt zijn lijkt me dat een stuk minder relaxed dan een volle tank hebben en zeker weten dat je zonder gezeik heen en weer kunt. En ik vraag me ook af hoe overbevolkt de laadstations onderweg zullen zijn in bijvoorbeeld piek vakantie drukte.
En afhankelijk of je daar je schouders over ophaalt of niet ga je wel of niet voor de zekerheid. Ik ben bijvoorbeeld zo'n type die stress vertoont bij aanvang van vakantie en dan wil ik graag zekerheid over alles.

Een en ander zal over een jaar of 5-10 uiteraard weer heel anders kunnen zijn als 700km range de standaard is en opladen in 10 minuten klaar en overal beschikbaar.
Ik kom heel veel in Duitsland (vrijdag weer) en werkelijk overal zijn snelladers.

Met goede software ook simpel te vinden. Of gewoon een app op je telefoon.
pi_220840458
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 14:57 schreef HiZ het volgende:
Als EV twijfelaar snap ik hier niks van. Ik wil best een nieuwe EV kopen als ik aan vervanging toe ben. Maar als ik kijk naar oudere modellen dan zie ik eigenlijk niets dat boven de omschrijving boodschappenwagentje uitkomt.
Waar kijk je dan naar? Een Model S kun je toch moeilijk als boodschappenwagentje zien. En dat was toch een van de eersten.
pi_220840684
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 15:47 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Waar kijk je dan naar? Een Model S kun je toch moeilijk als boodschappenwagentje zien. En dat was toch een van de eersten.
Als ik kijk naar de range van de vroege modellen, dan vind ik daar geen acceptabele auto voor lange afstanden.
pi_220840755
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 16:08 schreef HiZ het volgende:

[..]
Als ik kijk naar de range van de vroege modellen, dan vind ik daar geen acceptabele auto voor lange afstanden.
Welke jaren kijk je dan?
pi_220840766
Deze discussie begon ermee dat jij zei dat een EV 500.000km kon halen, omdat de accu zo lang leeft, en dat ik dat ontzettend overdreven vond omdat er nog veel meer aan een auto zit dat verslijten kan. Jouw onderzoek geeft mij daar helemaal gelijk in, anders zou de voorspelde levensduur van een BEV veel meer richting die 500.000km gaan. Wat het natuurlijk niet doet, om eerder genoemde redenen.
quote:
0s.gif
Op zaterdag 16 mei 2026 22:02 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Het is hoogst zeldzaam dat een ICE de 500.000 km haalt.

Huidige accu’s kunnen ruim meer dan 500.000 km’s aan.
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 15:42 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Meteen weer een ad hominem… geweldig weer. En dan beginnen over dat ik niet overtuigend ben.

En die data:

https://www.nature.com/articles/s41560-024-01698-1

Tl;dr

Evs gemiddeld 200.000 km, benzine gemiddeld 187.000 km.
De titel van het artikel is letterlijk "The closing longevity gap between battery electric vehicles and internal combustion vehicles in Great Britain" _O-
Ja, EV's benaderen het gemiddelde, wat ook logisch is. Maar ze steken er nog niet boven uit als je het vergelijkt met alle brandstofauto's. Dus je zit selectief te lezen om maar gelijk te krijgen, of is het toeval dat je de hogere kilometerstand van dieselauto's even over het hoofd hebt gezien?

Waarom neem je niet gewoon genoegen met de waarheid? EV's hebben nu bij benadering een net zo lange voorspelde levensduur als brandstofauto's. Prima. Geen reden dus voor potentiele EV-kopers om het niet aan te durven. Iedereen blij.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_220840977
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 15:46 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik kom heel veel in Duitsland (vrijdag weer) en werkelijk overal zijn snelladers.

Met goede software ook simpel te vinden. Of gewoon een app op je telefoon.
Inderdaad juist in Duitsland is er bij elke lidl, kaufland of action een snellader en die zijn er veel.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  dinsdag 19 mei 2026 @ 16:48:28 #163
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_220840991
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 15:44 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Zo’n grens van ¤ 1.000 is bespottelijk, aangezien dat de prijs is van een normale beurt bij een ICE als er niets aan de hand is.

Van mij mag je, maar als je dat soort bedragen al teveel vindt, dan valt de ICE ook af.
Ik snap dat je speelt op (eigen)belevingen.

Het onderhoud zelf mag van mij nog steeds die ¤500/jaar kosten (wat ik hooguit totaal voor mijn ICE uitgeef dat zg. meer werk is dan dat v.e. EV); en ik simpel toevoeg dat zeg een ¤200 extra per jaar voor de "accu" voor mij acceptabel is.

Hierbij niet vergeten dat het gros van de instapkosten voor een EV verborgen zit in de fiks hogere (simpelweg "dubbele") aanschafprijs dan die voor een ICE. En nogmaals, bij een EV het (mij) de vraag wordt hoe zich dat gaat vertalen in een technische afschrijving en dan kom ik weer met die vermaledijde accu.
pi_220841150
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 09:05 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Alle EVs lelijk vinden is idioterie. Genoeg EVs die vrijwel 1:1 kopie zijn van de ICE variant.

Dat maakt dat zo’n opmerking niet serieus te nemen valt.

Verder is het natuurlijk ook idioot dat je nu er EVs zijn met een range van ruim 800 km jij dat niet kan doen als je 400 km moet rijden. Wat bij een AMG zo’n beetje de maximale range is, laten we wel zijn.

Om maar te zwijgen over dat een AMG een comfortabele keuze is voor de autobaan met die proleterige V8 brul die best leuk is voor even, maar op de autobahn allesbehalve comfortabel is.
Jij bepaalt voor mij:

- Wat idioterie is?
- Mijn mening mag niet zijn dat ik EV lelijk vindt. (je vraagt niet eens waarom, ik mag die mening niet hebben.. WTF?)
- EV met 800km range? Welke dan? Of moet ik dan op de Autobahn de hele weg 80 rijden met airco uit terwijl het 30 graden is buiten?
- Mijn range? En dan nog verkeerd ook!
Mijn AMG heeft minimaal 600km range op de Autobahn als ik 200km/h rijd. Maar range is geen ding bij mij. Want ik gooi hem in 2 minuten vol.
- Comfortabel, dat is ook een mening, ik word gek van stilte. Ik wil die motor horen bleren.

Wat fijn dat je zo open staat voor andermans meningen!
pi_220841204
quote:

[..]
Het heeft gewoon geen zin om deze discussies aan te gaan. Mensen die zo stug tegen een ev zijn ga je niet overtuigen.
Ik ben niet stug tegen een EV.
Het is voor mij PERSOONLIJK gewoon helemaal kut.
Ik heb Tesla model Y long range gehad. Was gewoon 1 groot drama.

Kostte mij veel te veel tijd.

Als ik rijd, rijd ik 400km-500km Autobahn en dan wil ik niet laden onderweg.
Dat was onmogelijk met de Tesla....

Als de EV's straks een range hebben van 700km+ in de winter en ik gewoon kan doortrappen, dan ben ik ook over.
Het voelt nu gewoon als skere kut auto's voor mij.. PERSOONLIJKe situatie!
pi_220841326
quote:
14s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 14:49 schreef Vallon het volgende:

Ik/wij sws niet van het type zijn om onderweg zijnde, ergens langer te stoppen dan onvermijdelijk.

Dat is wat ik ook dacht voordat ik een EV kocht, maar ook meteen hetgene waar ik me het meest in vergist heb.

In de kleine 2 jaar met 25000 km/J heb ik slechts 3 keer onderweg aan een snellader moeten hangen. Nu heb ik er juist een hekel aan als ik in mijn ice onderweg ben en moet stoppen bij een tankstation. Ik moet er niet meer aan denken dat ik 1 a 2 keer per week onderweg naar huis (of nog veel erger, onderweg naar werk) moet stoppen bij een tankstation om te tanken.
pi_220841400
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 17:12 schreef hangtime het volgende:

[..]
Mijn AMG heeft minimaal 600km range op de Autobahn als ik 200km/h rijd.
Ik ben wel benieuwd wat voor amg je rijdt want degene die ik heb gereden rijden gewoon 1 op 4 bij 200km/h. Ik heb nog nooit een amg gezien met een >150 liter tank.
  dinsdag 19 mei 2026 @ 18:18:14 #168
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_220841654
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 15:44 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Kom nou, ik heb met de Alfa nu 3 beurten laten doen bij een bekende exclusieve garage in Nunspeet voor nog geen 400 euro per beurt. Dat is voor een doorsnee auto bij een doorsnee garage nog een stuk goedkoper.

Ik ben het met je eens dat verwachten dat een nieuwe accu maar 1000 euro mag kosten niet realistisch is, maar zo overdrijven doet je argument geen goed.
pi_220841682
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 17:48 schreef boegschroef het volgende:

[..]
Ik ben wel benieuwd wat voor amg je rijdt want degene die ik heb gereden rijden gewoon 1 op 4 bij 200km/h. Ik heb nog nooit een amg gezien met een >150 liter tank.
Sommigen zullen zeggen dat het geen echte AMG is.
Want 6 cilinder C43.

En ja die zuipt ook. Maar als ik door Duitsland scheur, kan ik natuurlijk niet overal 200+ knallen.
Dus kom dan gemiddeld 600km ver. 66 liter tank.
pi_220842069
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 16:18 schreef knoopie het volgende:
Deze discussie begon ermee dat jij zei dat een EV 500.000km kon halen, omdat de accu zo lang leeft, en dat ik dat ontzettend overdreven vond omdat er nog veel meer aan een auto zit dat verslijten kan. Jouw onderzoek geeft mij daar helemaal gelijk in, anders zou de voorspelde levensduur van een BEV veel meer richting die 500.000km gaan. Wat het natuurlijk niet doet, om eerder genoemde redenen.
[..]
[..]
De titel van het artikel is letterlijk "The closing longevity gap between battery electric vehicles and internal combustion vehicles in Great Britain" _O-
Ja, EV's benaderen het gemiddelde, wat ook logisch is. Maar ze steken er nog niet boven uit als je het vergelijkt met alle brandstofauto's. Dus je zit selectief te lezen om maar gelijk te krijgen, of is het toeval dat je de hogere kilometerstand van dieselauto's even over het hoofd hebt gezien?

Waarom neem je niet gewoon genoegen met de waarheid? EV's hebben nu bij benadering een net zo lange voorspelde levensduur als brandstofauto's. Prima. Geen reden dus voor potentiele EV-kopers om het niet aan te durven. Iedereen blij.
[ afbeelding ]
Nee, de discussie begon met iemand die beweerde dat de accu het snel zou begeven en dat daarom een EV al snel afgeschreven zou zijn waarop ik reageerde met:

quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 21:55 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ja, behalve dan dat de huidige accu’s veel langer meegaan dan de brandstof motoren…
Verderop beweer ik slechts dat een accu 500.000 km makkelijk meekan en dat was in reactie op iemand die beweerde dat een verbrandingsmotor makkelijk 500.000 km kan rijden.

Misschien moet je beter leren lezen?
pi_220842179
quote:
18s.gif Op maandag 18 mei 2026 21:15 schreef Vallon het volgende:

[..]
Joh, het is een eigen aanname als argument voor iets anders invullen.
Kern is dat itt tot ICE, de range van een EV met de ouderdom in gebruik afneemt.
Heb je überhaupt mijn bron wel bekeken?
Het is helemaal geen aanname dat met een oudere auto gemiddeld significant minder gereden wordt dan met een vrij nieuwe auto.
Auto's van 10 tot 15 jaar oud rijden gemiddeld 30% minder kilometers per jaar dan auto's van 0 tot 5 jaar oud.

Dat accu's wat degraderen na verloop van tijd heeft dus gemiddeld helemaal geen invloed op het aantal benodigde laadsessies om het gemiddelde jaarlijkse aantal kilometers te halen.
Ja, voor de uitzonderingen die met hun oude gebakje toch nog vaak lange ritten maken is dat jammer. Voor het gros maakt het beetje degradatie geen ruk uit bij die 200-250 kilometer die men in een week rijdt.
pi_220842327
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 16:48 schreef Vallon het volgende:

[..]
Ik snap dat je speelt op (eigen)belevingen.

Het onderhoud zelf mag van mij nog steeds die ¤500/jaar kosten (wat ik hooguit totaal voor mijn ICE uitgeef dat zg. meer werk is dan dat v.e. EV); en ik simpel toevoeg dat zeg een ¤200 extra per jaar voor de "accu" voor mij acceptabel is.

Hierbij niet vergeten dat het gros van de instapkosten voor een EV verborgen zit in de fiks hogere (simpelweg "dubbele") aanschafprijs dan die voor een ICE. En nogmaals, bij een EV het (mij) de vraag wordt hoe zich dat gaat vertalen in een technische afschrijving en dan kom ik weer met die vermaledijde accu.
Ik ga gewoon uit van normale onderhoudskosten van normale auto’s. De auto’s die ik reed voordat ik over ging op EVs waren significant duurder.

En nee, een EV is niet twee keer zo duur in aanschaf. Dat was ooit zo.
pi_220842372
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 17:12 schreef hangtime het volgende:

[..]
Jij bepaalt voor mij:

- Wat idioterie is?
- Mijn mening mag niet zijn dat ik EV lelijk vindt. (je vraagt niet eens waarom, ik mag die mening niet hebben.. WTF?)
- EV met 800km range? Welke dan? Of moet ik dan op de Autobahn de hele weg 80 rijden met airco uit terwijl het 30 graden is buiten?
- Mijn range? En dan nog verkeerd ook!
Mijn AMG heeft minimaal 600km range op de Autobahn als ik 200km/h rijd. Maar range is geen ding bij mij. Want ik gooi hem in 2 minuten vol.
- Comfortabel, dat is ook een mening, ik word gek van stilte. Ik wil die motor horen bleren.

Wat fijn dat je zo open staat voor andermans meningen!
600 range bij 200 km/u…

Jii hebt duidelijk geen AMG, want dan had je geweten hoe idioot die opmerking is.
pi_220842395
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 17:48 schreef boegschroef het volgende:

[..]
Precies.
pi_220842429
quote:
80s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 18:18 schreef Mano_ het volgende:

[..]
Kom nou, ik heb met de Alfa nu 3 beurten laten doen bij een bekende exclusieve garage in Nunspeet voor nog geen 400 euro per beurt. Dat is voor een doorsnee auto bij een doorsnee garage nog een stuk goedkoper.

Ik ben het met je eens dat verwachten dat een nieuwe accu maar 1000 euro mag kosten niet realistisch is, maar zo overdrijven doet je argument geen goed.
1.000 euro voor een beurt is helaas bij best veel dealers van normale merken geen uitzondering. Ga maar eens vragen bij de plaatselijke Audi dealer.

Er zullen vast ook wel goedkopere opties zijn, zeker bij specialisten, maar het punt is ook vooral dat een auto nooit meer mag kosten dan 1.000 is niet realistisch.
pi_220842439
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 18:20 schreef hangtime het volgende:

[..]
Sommigen zullen zeggen dat het geen echte AMG is.
Want 6 cilinder C43.

En ja die zuipt ook. Maar als ik door Duitsland scheur, kan ik natuurlijk niet overal 200+ knallen.
Dus kom dan gemiddeld 600km ver. 66 liter tank.
Ook dit red ie niet met doorkachelen.
pi_220842517
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 16:17 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Welke jaren kijk je dan?
Ik kijk niet naar specifieke jaren nog. Maar ik wil geen EV met minder dan 600 echte range en een 20-80 laadtijd van boven de 30 minuten. Ik vind bijvoorbeeld op het moment de xpeng p7+ wel aantrekkelijk.
pi_220843187
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 19:59 schreef HiZ het volgende:

[..]
Ik kijk niet naar specifieke jaren nog. Maar ik wil geen EV met minder dan 600 echte range en een 20-80 laadtijd van boven de 30 minuten. Ik vind bijvoorbeeld op het moment de xpeng p7+ wel aantrekkelijk.
Die heeft toch een vrij lage WLTP score?
pi_220843192
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 19:46 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
600 range bij 200 km/u…

Jii hebt duidelijk geen AMG, want dan had je geweten hoe idioot die opmerking is.
lol jij rijdt zeker nooit 200km/h

nergens maar dan ook nergens in duitsland kun je over zo'n afstand doortrappen
bovendien heb ik een 4matic

jij had zeker een achterwiel aangedreven? die zijn namelijk stuk minder zuinig
ik zou bijna de moeite nemen om een screenshot te maken van mijn mercedes app

tering wat ben jij een vervelende betweter
pi_220843611
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 20:52 schreef hangtime het volgende:

[..]

bovendien heb ik een 4matic

jij had zeker een achterwiel aangedreven? die zijn namelijk stuk minder zuinig
ik zou bijna de moeite nemen om een screenshot te maken van mijn mercedes app

tering wat ben jij een vervelende betweter
Zelfs bij normaal doorrijden op de autobahn haal je geen 1:10 met een C43AMG.

En ik rij vaak 200 km/u, want ik kom veel in Duitsland. Niet zelden rij ik zelfs 300 km/u.

En een 4 matic is natuurlijk niet veel zuiniger bij dat soort snelheden. Als je dat denkt heb je heel weinig kaas gegeten van auto’s.

Nee, jouw verhaal klopt gewoon van geen kant.

Ps er is helemaal geen achterwielaangedreven C43AMG…

[ Bericht 2% gewijzigd door VEM2012 op 19-05-2026 21:56:44 ]
pi_220843728
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 21:48 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Zelfs bij normaal doorrijden op de autobahn haal je geen 1:10 met een C43AMG.

En ik rij vaak 200 km/u, want ik kom veel in Duitsland. Niet zelden rij ik zelfs 300 km/u.

En een 4 matic is natuurlijk niet veel zuiniger bij dat soort snelheden. Als je dat denkt heb je heel weinig kaas gegeten van auto’s.

Nee, jouw verhaal klopt gewoon van geen kant.

Ps er is helemaal geen achterwielaangedreven C43AMG…
Ik kan je alleen nog maar uitlachen
pi_220843749
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 22:07 schreef hangtime het volgende:

[..]
Ik kan je alleen nog maar uitlachen
Natuurlijk, menneke.

Blijf dromen van een AMG, maar hou er wel rekening mee dat ze wat meer verbruiken dan jij denkt.
pi_220843812
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 22:10 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Natuurlijk, menneke.

Blijf dromen van een AMG, maar hou er wel rekening mee dat ze wat meer verbruiken dan jij denkt.
Gozer ik heb 254k km erop staan, jij gaat mij niet vertellen hoe mijn auto rijdt

De c63 ben je mee verward ofzo, of zelf nooit c43 gereden. Maargoed, ik haal dus gemiddeld 1 op 10 en een beetje volgens mijn merry. Wat jij daar allemaal van vindt zal me worst wezen met je aanvallende en nare attitude.

[ Bericht 15% gewijzigd door hangtime op 19-05-2026 22:33:27 ]
pi_220843934
Hoe zijn we in dit topic van 2e hands EV's voor Jan Modaal naar "zuipschuit" AMG's gegaan?
pi_220844114
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 22:19 schreef hangtime het volgende:

[..]
Gozer ik heb 254k km erop staan, jij gaat mij niet vertellen hoe mijn auto rijdt

De c63 ben je mee verward ofzo, of zelf nooit c43 gereden. Maargoed, ik haal dus gemiddeld 1 op 10 en een beetje volgens mijn merry. Wat jij daar allemaal van vindt zal me worst wezen met je aanvallende en nare attitude.
Bij doorgassen op de autobahn zit je eerder op 1:6.

Maar als jij er zo van overtuigd bent gaan we testen: A52 tot Mönchengladbach Nord en terug. Net voor de grens zit een tankstation, dus kunnen we het verbruik exact meten. 1:8 of zuiniger 1.000 euro voor jou, minder zuinig dan 1:8 1.000 euro voor mij.

Wel uiteraard met echt doorgassen en zoveel mogelijk de 200 km/u aantikken.

Makkelijk verdiend, toch?
pi_220844143
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 23:03 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Bij doorgassen op de autobahn zit je eerder op 1:6.

Maar als jij er zo van overtuigd bent gaan we testen: A52 tot Mönchengladbach Nord en terug. Net voor de grens zit een tankstation, dus kunnen we het verbruik exact meten. 1:8 of zuiniger 1.000 euro voor jou, minder zuinig dan 1:8 1.000 euro voor mij.

Wel uiteraard met echt doorgassen en zoveel mogelijk de 200 km/u aantikken.

Makkelijk verdiend, toch?
Ga elkaars piemel maar opmeten in de DM
Geen zin meer in een forum met kankerfakende trolls
pi_220844160
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 23:11 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Ga elkaars piemel maar opmeten in de DM
Deze opmerking is wel erg gay…
pi_220844966
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 19:16 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Nee, de discussie begon met iemand die beweerde dat de accu het snel zou begeven en dat daarom een EV al snel afgeschreven zou zijn waarop ik reageerde met:
[..]
Verderop beweer ik slechts dat een accu 500.000 km makkelijk meekan en dat was in reactie op iemand die beweerde dat een verbrandingsmotor makkelijk 500.000 km kan rijden.

Misschien moet je beter leren lezen?
Prima. Wat jij wil. Maar zoals ik al eerder schreef is alleen naar de accu kijken dus weinig zinvol, als de rest van de auto net zo snel oud wordt als bij een brandstofauto en de motor en/of de accu tegenwoordig helemaal niet meer de bottleneck is. Dat is ook de uitkomst van het onderzoek in GB dat je verlinkte: de voorspelde levensduur van brandstofauto's en elektrische auto's is ongeveer gelijk bij de modellen vanaf 2017.

Opvallend dat ik dus in feite al sinds mijn eerste opmerking schrijf dat angst voor een kortere levensduur van de accu of verbrandingsmotor in de praktijk helemaal geen argument meer is, maar jij je nog steeds geroepen voelt om in de aanval te gaan. Ik heb helemaal niks tegen elektrische auto's en ik heb vroeger zelfs voor Tesla gewerkt. Alleen nuanceer ik af en toe jouw kort door de bocht argumenten een beetje. Waarom zoek je elke keer ruzie met mensen die het in principe met je eens zijn?
pi_220845138
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 20:52 schreef hangtime het volgende:

[..]

Dat is eigenlijk de grootste klacht. Een auto die 200 kan is zelfs in Duitsland nauwelijks nog de moeite waard. Ik rijd regelmatig de hele A3 vanaf de Nederlandse grens tot aan de Oostenrijkse grens, en de laatste paar keren was het zelfs in de avond moeilijk om boven de 130kmh gemiddeld uit te komen, omdat er zo ontzettend veel Baustellen en/of 100 en 80 stukken zijn. Het stuk dat ik in Oostenrijk over de Westautobahn rijd, is de gemiddelde snelheid meestal net zo hoog, omdat je daar bijna de hele afstand daadwerkelijk 130 kan rijden.
pi_220845183
In ieder topic over EV's komt er wel iemand die 800.000km per jaar rijdt en niet tegen een "stille auto" kan en perse 400km/u over de autobahn moet kunnen rijden met een range van 2.000km.

Allemaal scenario's waar Jan Modaal die 13.000km per jaar rijdt (wat in de praktijk neerkomt op 3 tot 4x per maand laden) niet zoveel mee te maken heeft.
En het heeft ook weinig van doen met het topic.
pi_220845200
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 09:23 schreef TheFreshPrince het volgende:
In ieder topic over EV's komt er wel iemand die 800.000km per jaar rijdt en niet tegen een "stille auto" kan en perse 400km/u over de autobahn moet kunnen rijden met een range van 2.000km.

Allemaal scenario's waar Jan Modaal die 13.000km per jaar rijdt (wat in de praktijk neerkomt op 3 tot 4x per maand laden) niet zoveel mee te maken heeft.
En het heeft ook weinig van doen met het topic.
Maar dat wordt dan ook aangevoerd als de reden waarom een EV kut is, maar ik zie dat vooral als rookgordijntjes.
pi_220845308
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 20:51 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Die heeft toch een vrij lage WLTP score?
500, valt inderdaad wat tegen. Maar bij de juiste lader binnen 12 minuten op 80%.

Ik ben op het moment nog niet echt in de markt. Maar omdat ik niet meer werk is mijn gebruikspatroon; korte ritjes naar de uitlaatplek van de honden dagelijks en 3 keer per jaar 2,500km richting Istanbul. De laatste keer dat ik een auto heb gekocht (2 jaar terug) is met die afweging de keuze gevallen op een 1 jaar oude Volvo v90 b5. Dus zonder stekker. Als ik vandaag actief zou zoeken zou ik best op een EV kunnen uitkomen. Maar oppervlakkig kijkend naar auto’s van een paar jaar terug komen de meeste EV’s voor mij in de categorie; ‘leuk voor een rondje om de kerk’. Dus waarom die nú plotseling in waarde stijgen snap ik echt niet.

[ Bericht 38% gewijzigd door HiZ op 20-05-2026 09:48:06 ]
pi_220845383
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 09:19 schreef knoopie het volgende:

[..]
Dat is eigenlijk de grootste klacht. Een auto die 200 kan is zelfs in Duitsland nauwelijks nog de moeite waard. Ik rijd regelmatig de hele A3 vanaf de Nederlandse grens tot aan de Oostenrijkse grens, en de laatste paar keren was het zelfs in de avond moeilijk om boven de 130kmh gemiddeld uit te komen, omdat er zo ontzettend veel Baustellen en/of 100 en 80 stukken zijn. Het stuk dat ik in Oostenrijk over de Westautobahn rijd, is de gemiddelde snelheid meestal net zo hoog, omdat je daar bijna de hele afstand daadwerkelijk 130 kan rijden.
Oh God, ik heb 2 jaar terug over de A3 in noordelijke richting 50km/u gemiddeld gehaald. Slopend letterlijk.
pi_220845478
quote:
1s.gif Op woensdag 20 mei 2026 09:39 schreef HiZ het volgende:

[..]
500, valt inderdaad wat tegen. Maar bij de juiste lader binnen 12 minuten op 80%.

Ik ben op het moment nog niet echt in de markt. Maar omdat ik niet meer werk is mijn gebruikspatroon; korte ritjes naar de uitlaatplek van de honden dagelijks en 3 keer per jaar 2,500km richting Istanbul. De laatste keer dat ik een auto heb gekocht (2 jaar terug) is met die afweging de keuze gevallen op een 1 jaar oude Volvo v90 b5. Dus zonder stekker. Als ik vandaag actief zou zoeken zou ik best op een EV kunnen uitkomen. Maar oppervlakkig kijkend naar auto’s van een paar jaar terug komen de meeste EV’s voor mij in de categorie; ‘leuk voor een rondje om de kerk’. Dus waarom die nú plotseling in waarde stijgen snap ik echt niet.
Precies om wat @TheFreshPrince al zei. Dat zijn excessen, maar voor de gemiddelde persoon is dat niet de realiteit. Die rijden niet zoveel, en dús kunnen die prima toe met goedkopere/kleinere EV's. Dus de vraag naar die auto's stijgt, wat de reden is dat die auto's in waarde stijgen.
pi_220845636
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 08:58 schreef knoopie het volgende:

[..]
Prima. Wat jij wil. Maar zoals ik al eerder schreef is alleen naar de accu kijken dus weinig zinvol, als de rest van de auto net zo snel oud wordt als bij een brandstofauto en de motor en/of de accu tegenwoordig helemaal niet meer de bottleneck is. Dat is ook de uitkomst van het onderzoek in GB dat je verlinkte: de voorspelde levensduur van brandstofauto's en elektrische auto's is ongeveer gelijk bij de modellen vanaf 2017.

Opvallend dat ik dus in feite al sinds mijn eerste opmerking schrijf dat angst voor een kortere levensduur van de accu of verbrandingsmotor in de praktijk helemaal geen argument meer is, maar jij je nog steeds geroepen voelt om in de aanval te gaan. Ik heb helemaal niks tegen elektrische auto's en ik heb vroeger zelfs voor Tesla gewerkt. Alleen nuanceer ik af en toe jouw kort door de bocht argumenten een beetje. Waarom zoek je elke keer ruzie met mensen die het in principe met je eens zijn?
Nog even afgezien dat 20% langer significant is: jij valt in een discussie die jij verdraait naar wat die niet is. Iemand beweert dat de EV een risico is vanwege de accu. Een veel voorkomende argumentatie die simpelweg onjuist is.

Vervolgens val jij mij aan ipv van degene met wie jij het niet eens bent… Misschien eens gaan leven naar jouw eigen normen die je hier poneert?
pi_220845972
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 10:19 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Nog even afgezien dat 20% langer significant is: jij valt in een discussie die jij verdraait naar wat die niet is. Iemand beweert dat de EV een risico is vanwege de accu. Een veel voorkomende argumentatie die simpelweg onjuist is.

Vervolgens val jij mij aan ipv van degene met wie jij het niet eens bent… Misschien eens gaan leven naar jouw eigen normen die je hier poneert?
Laat eens een keer wat gaan.
Pick your battles.
pi_220846002
quote:
Het heeft gewoon geen zin om deze discussies aan te gaan. Mensen die zo stug tegen een ev zijn ga je niet overtuigen
Waarom zou je uberhaupt een ander jouw visie op willen leggen? Doe wat jij leuk vindt, doet die ander wat diegene leuk vindt. Maar hou op met zeuren.
pi_220846302
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 10:19 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

In feite heb ik met mijn reactie jou helemaal niet aangevallen maar juist jouw punt bevestigd, dat de levensduur van de accu (of de brandstofmotor) in de praktijk helemaal geen thema meer is voor de levensduur van de auto. En de data van het onderzoek dat jij zelf aanhaalt lijkt dat ook te ondersteunen. Dus in principe zou je nu tevreden moeten zijn. Ik ben in ieder geval tevreden met die conclusie.

Dat jij je daardoor aangevallen voelt, daar kan ik niet zo veel aan doen. Ik ga in ieder geval niet stoppen met genuanceerde opmerkingen maken.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_220847295
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 12:12 schreef knoopie het volgende:

[..]
In feite heb ik met mijn reactie jou helemaal niet aangevallen maar juist jouw punt bevestigd, dat de levensduur van de accu (of de brandstofmotor) in de praktijk helemaal geen thema meer is voor de levensduur van de auto. En de data van het onderzoek dat jij zelf aanhaalt lijkt dat ook te ondersteunen. Dus in principe zou je nu tevreden moeten zijn. Ik ben in ieder geval tevreden met die conclusie.

Dat jij je daardoor aangevallen voelt, daar kan ik niet zo veel aan doen. Ik ga in ieder geval niet stoppen met genuanceerde opmerkingen maken.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat Tesla op het gebied van efficiëntie de absolute top is, is een feit. Dus ik zal jou best wel kunnen hebben gecorrigeerd daarop.

Net zoals ik iemand zou corrigeren die beweert dat Action zich beter eens kan concentreren op het bieden van lage prijzen.

Verder maak je je wel erg druk om mijn persoontje…
pi_220847893
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 14:11 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Dat Tesla op het gebied van efficiëntie de absolute top is, is een feit. Dus ik zal jou best wel kunnen hebben gecorrigeerd daarop.

Net zoals ik iemand zou corrigeren die beweert dat Action zich beter eens kan concentreren op het bieden van lage prijzen.
_O- Bedankt voor het nogmaals precies bewijzen van mijn punt!
Ik schrijf helemaal niet dat Tesla's niet efficient zijn. Ik schreef alleen dat ik nieuwsgierig hoe een Tesla er uit zou zien als ze hem iets minder snel maken om nog efficienter te kunnen zijn. Maar nee, jij voelt je meteen weer aangevallen. _O-

Precies hetzelfde als in dit topic. Ik ben het in principe met je eens dat de accu helemaal geen bottleneck is voor de levensduur van EV's, maar jij voelt je meteen weer aangevallen. En begint dan om je heen te slaan met een studie die je foutief quote, en waaruit je foutieve percentages berekent. (Het verschil tussen 187.000km en 200.000km is echt geen 20%)
  woensdag 20 mei 2026 @ 19:21:16 #201
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_220849717
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 19:30 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Heb je überhaupt mijn bron wel bekeken?
Het is helemaal geen aanname dat met een oudere auto gemiddeld significant minder gereden wordt dan met een vrij nieuwe auto.
Auto's van 10 tot 15 jaar oud rijden gemiddeld 30% minder kilometers per jaar dan auto's van 0 tot 5 jaar oud.

Dat accu's wat degraderen na verloop van tijd heeft dus gemiddeld helemaal geen invloed op het aantal benodigde laadsessies om het gemiddelde jaarlijkse aantal kilometers te halen.
Ja, voor de uitzonderingen die met hun oude gebakje toch nog vaak lange ritten maken is dat jammer. Voor het gros maakt het beetje degradatie geen ruk uit bij die 200-250 kilometer die men in een week rijdt.
Rare stelling met dat dit jammer is voor wie het (be)treft met omdat een auto ouder is, die dan maar minder range moet gaan hebben dan waarmee die is gekocht.
Prima als mening met dat jij iets voor een ander geen issue zou vindt en wmb niet kan dienen als inhoudelijk argument.

Maar goed EV rijden moet je eerst willen om daarna te kijken of je het ook kunt realiseren.
Het lastige is een keuze bijna volledig bepaalt wordt door die voorkeur omdat een omslagpunt qua kosten in mogelijkheden bepalen, nauwelijks mogelijk is.
Wanneer ik kijk naar een ANWB vergelijking die een Kia Niro* vergelijkt is een full electric simpelweg ¤20 duurder. Wanneer je ZP en LP hebt, kan dat verhaal natuurlijk anders worden.
NB: ik heb bij een "auto" zeker niet een KiaNiro als boodschapper in gedachten maar meer iets in C klasse en ik nu een ruime seDan rij die qua full options uitvoering in size niet misstaat in het E-segment (alwaar o.a. de TeslaS zich bevindt).
pi_220850965
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 15:51 schreef knoopie het volgende:

[..]
_O- Bedankt voor het nogmaals precies bewijzen van mijn punt!
Ik schrijf helemaal niet dat Tesla's niet efficient zijn. Ik schreef alleen dat ik nieuwsgierig hoe een Tesla er uit zou zien als ze hem iets minder snel maken om nog efficienter te kunnen zijn. Maar nee, jij voelt je meteen weer aangevallen. _O-

Wederom sla je de plank mis, want sneller of minder snel heeft zo goed als geen invloed op de efficiëntie.

En verder maak je jezelf alleen maar belachelijk door te doen alsof ik mij aangevallen voel.

Het zit je allemaal wel heel hoog dat ik je geregeld heb gecorrigeerd. Ook al is het lang geleden… kennelijk slaap je er nog steeds heel slecht van.
pi_220850994
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 19:21 schreef Vallon het volgende:

Wanneer ik kijk naar een ANWB vergelijking die een Kia Niro* vergelijkt is een full electric simpelweg ¤20 duurder
De Anwb neem ik niet serieus in dit soort vergelijkingen:

quote:
Benzineprijs ¤ 2,14/liter. Elektriciteitsprijs ¤ 0,39/kWh.
Zelfs openbare laadpalen van vattenfall zijn goedkoper. En tanken voor 2.14 heb ik in de maand mei volgensmij niet gezien.
pi_220851276
Al dat gezeik over accu’s die minder worden. Als de range na 10 jaar van 500km naar 400km zou gaan zal me dat echt jeuken. De dagen dat ik meer dan 400km rijd zijn dezelfde als de dagen dat ik meer dan 500km rijd, namelijk hoogstens een paar keer per jaar (momenteel precies nul keer per jaar).
pi_220851376
quote:
1s.gif Op woensdag 20 mei 2026 22:52 schreef JopieKlaassen het volgende:
Al dat gezeik over accu’s die minder worden. Als de range na 10 jaar van 500km naar 400km zou gaan zal me dat echt jeuken. De dagen dat ik meer dan 400km rijd zijn dezelfde als de dagen dat ik meer dan 500km rijd, namelijk hoogstens een paar keer per jaar (momenteel precies nul keer per jaar).
Ik denk dat dit voor veel mensen geldt. Maar 'range' is natuurlijk wel een dankbaar excuus.
  woensdag 20 mei 2026 @ 23:14:25 #206
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_220851384
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 21:58 schreef boegschroef het volgende:

[..]
De Anwb neem ik niet serieus in dit soort vergelijkingen:
[..]
Zelfs openbare laadpalen van vattenfall zijn goedkoper. En tanken voor 2.14 heb ik in de maand mei volgensmij niet gezien.
Wie/wat neem je dan wel serieus of gaat het om wiens gelijk ?
  woensdag 20 mei 2026 @ 23:44:13 #207
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_220851459
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 23:12 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik denk dat dit voor veel mensen geldt. Maar 'range' is natuurlijk wel een dankbaar excuus.
Waar het op neerkomt is dat EV rijden fantastisch is wanneer je het wilt,kunt (betalen) en hebt.
Een beetje of je uit eten gaat bij de lokale Chinees of à la carte bij Parkheuvel.

Mijn excuus is vooral (aanschaf)prijs, (laad)faciliteit voor een geboden (rij)kwaliteit in een gegeven (toekomst)realiteit. Maar goed, ik ga sws pas in een elektrische rolstoel zitten en die promoten wanneer motorrijden mij niet meer mogelijk is. De auto's die we nu hebben, hebben vooral een wat noodzakelijk doel en ik verder weinig tot niets (meer) heb te wensen qua hun uitstraling.

Ik denk zelf dat een PHEV bij ons nog het meest in aanmerking komt. Accu voldoende voor de korte ritjes (30-80km) en die keer dat je dan verder moet, kan die ladend/voorttuffen. Wat mij dan nog in de weg zit is het sleurvermogen. M'n huidige auto kan 1700kg (die af en toe ook nodig is) en een EV - als die dat al mag/kan - is gemiddeld beperkt tot ca 1000kg (en je dat fors zult merken in je range). Meer trekken kan ook, maar dan kom je al snel in het duurdere topsegment.
Vwb range zelf, is die in de winter een stuk kleiner dan in de zomer en iemand dan weer kan zeggen dat je niet ind e winter op zomervakantie gaat.
pi_220851876
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 23:14 schreef Vallon het volgende:

[..]
Wie/wat neem je dan wel serieus of gaat het om wiens gelijk ?
De consumentenbond is best betrouwbaar. De ANWB heeft er een handje van om te rekenen met getallen in hun voordeel of bij enquetes de vragen zo te stellen dat antwoorden altijd in in lijn is met de gedachte van de auteurs/redactie. Ik kan me de enquette van rekeningrijden nog zo goed herinneren:

vraag: ben je voor rekening rijden als het onder de streep goedkoper voor je is. iedereen antwoord (natuurlijk) met 'ja' Volgende dag een grote kop: "Nederland is voor rekeningrijden"

Het gaat mij totaal niet om wiens gelijk, het gaat mij om het (bewust) foutief informeren door misleidende getallen te gebruiken.

De berekenin is bijna niet goed te doen, teveel variable, wel of niet thuis laden, wel of geen dynamisch contract, wel of geen zonnepanelen. Zelfs zonder zonnenpanelen maar met een gewoon vast contract en eigen laadpaal laad je maar voor +- 15 cent per kwh. (gemiddeld vast contract = 25cent, en tegenwoordig krijg je 10 cent per kwh terug via de ere certificaat)
pi_220851882
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 18:56 schreef boegschroef het volgende:

[..]
BMW i4 m50. (en het is een uitzonderlijke uitvoering, 1 van de slechts 2 gebouwd door bmw) Maar hij past niet meer bij mijn huidige gezinssamenstelling. Met 2 jonge kinderen is die coupe achtige kofferbak gewoon niet praktisch en ben ik in de markt voor een i5 touring (Station)

Ik ga niet meer in detail aangezien ik hem mogelijk eerst wil verkopen 😅
En die 2 jonge kinderen had je 1,5 jaar geleden nog niet / zag je niet aankomen?
pi_220851888
quote:
12s.gif Op woensdag 20 mei 2026 23:44 schreef Vallon het volgende:

Vwb range zelf, is die in de winter een stuk kleiner dan in de zomer en iemand dan weer kan zeggen dat je niet ind e winter op zomervakantie gaat.
De range is vooral kleiner omdat de accu verwarmd moet worden. Echter, op langere ritten is dag effect veel beperkter.

Wintersport met de EV is prima mogelijk en het tijdsverlies voor veel mensen zeer beperkt of zelfs niet aanwezig.
pi_220851903
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 08:04 schreef CarbonC het volgende:

[..]
En die 2 jonge kinderen had je 1,5 jaar geleden nog niet / zag je niet aankomen?
Klopt, ik woon pas een half jaar samen met mijn nieuwe vriendin en haar 2 kinderen.
pi_220852682
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 07:59 schreef boegschroef het volgende:

[..]
De consumentenbond is best betrouwbaar. De ANWB heeft er een handje van om te rekenen met getallen in hun voordeel of bij enquetes de vragen zo te stellen dat antwoorden altijd in in lijn is met de gedachte van de auteurs/redactie. Ik kan me de enquette van rekeningrijden nog zo goed herinneren:

vraag: ben je voor rekening rijden als het onder de streep goedkoper voor je is. iedereen antwoord (natuurlijk) met 'ja' Volgende dag een grote kop: "Nederland is voor rekeningrijden"

Het gaat mij totaal niet om wiens gelijk, het gaat mij om het (bewust) foutief informeren door misleidende getallen te gebruiken.

De berekenin is bijna niet goed te doen, teveel variable, wel of niet thuis laden, wel of geen dynamisch contract, wel of geen zonnepanelen. Zelfs zonder zonnenpanelen maar met een gewoon vast contract en eigen laadpaal laad je maar voor +- 15 cent per kwh. (gemiddeld vast contract = 25cent, en tegenwoordig krijg je 10 cent per kwh terug via de ere certificaat)
Ja, dit klopt. De berekening is op zich wel te doen, maar je moet wel zorgen dat je de variabelen waar je mee wil rekenen op een rijtje hebt. En die variabelen zijn inderdaad grotendeels; aanschafwaarde auto, ZP ja/nee, thuis laden ja/nee, vast contract ja/nee of dynamisch contract ja/nee, heb je een geschikte laadpaal voor ERE ja/nee, rij je zakelijk ja/nee, 'slim laden' aangeboden door energieleverancier? Ik zit even te bedenken wat ik nog mis.

Die vragen moet iedereen voor zich beantwoorden. Als jij inderdaad niet thuis kunt laden, en dus afhankelijk bent van openbare laadpalen, en die laadpalen vragen ook nog eens een heel hoog tarief, dan zal het niet zo aantrekkelijk zijn nee, maar dat is dan niet aantrekkelijk voor jouw situatie, maar dat is niet een universele waarheid.

Als ik voor mezelf kijk, dan is het een behoorlijk simpel rekensommetje;

ik rij de auto zakelijk, dus geen aanschafkosten, zonnepanelen, thuis laden, vast contract, ERE-geschikte laadpaal, 'slim laden' aangeboden door energieleverancier. \

Oftewel;

Als ik de auto laad zonder zon, dan kost elke kWh me 23,6ct, maar, die krijg ik ook terug via mijn werkgever, dus de kosten zijn uiteindelijk 0ct. Dan krijg ik 12ct per kWh voor ERE én 3ct per kWh via 'slim laden', dus dan 'verdien' ik per geladen kWh dus 15ct.

Als ik de auto laad mét zon, dan kost elke kWh me 0ct, maar ik krijg wél mijn energietarief terug via mijn werkgever, oftewel, ik krijg dan 23,6ct. Vervolgens weer 12ct per kWh voor ERE én 3ct per kWh via 'slim laden', oftewel, dan zijn de stroomkosten sowieso 0 omdat laden via zonnepanelen én voor elke kWh die in de auto gaat betaal ik géén 9ct terugleverkosten.

Dan kom je dus ineens op dat ik 'direct' 23,6 + 12 + 3 = 38,6ct krijg voor iets wat me niks kost, per kWh, dus stel, ik laad 30 kWh bij in mijn auto, dan is dat dus zonder zon 30 x 15ct = ¤ 4,50 die ik krijg, maar met zon is dat dus 30 x 38,6ct = ¤ 11,58 die ik krijg. Daar komt dan nog eens bij dat ik voor die 30 kWh géén 9ct TLK heb, wat neerkomt op ¤ 2,70 die ik niét aan boete heb, en dus bespaar.

Nemen we de auto van mijn vrouw, das ook een EV, die hebben we prive, gebruikt, die kostte 21 of 22k. Dan wordt het verhaal natuurlijk al anders, maar, dát moet je dan weer afzetten tegen een ICE auto van dezelfde prijs. Je moet niet gaan zeggen ja EV's zijn te duur, als je normaal gesproken rond tuft in een ICE frikandel van 6k, want dan komt geen enkele auto van een (veel) hogere prijs in aanmerking, ICE of EV.

Mijn vrouw krijgt géén geld terug van haar werkgever voor auto laden, want immers, privé auto maar ze kan wél gratis laden op haar werk, want haar werkgever biedt dat aan aan iedereen die daar werkt en een EV heeft. oftewel, als ze op d'r werk laadt zijn de stroomkosten 0.

Doet ze dat thuis zonder zon, dan kóst het dus 23,6ct per kWh. Ik hou dat dus bij in een excel, om te kijken wat de kosten zijn, en als ik bijvoorbeeld vorige maand neem, april, en ik kijk naar wat ze daar heeft geladen, thuis, dan komt dat neer op 142,38 kWh, bruto. Maar netto, vanwege deels geladen op zon, blijft daar van over 40,43 kWh. Dat komt neer op ¤ 9,56. Dan heeft ze in april ook 2x geladen op haar werk, wat dus gratis is.

Nou, ze heeft in die maand 1272 km gereden, wat dus neerkomt op 0,75ct(!) aan stroomkosten per gereden km. Maar dat zijn puur de stroomkosten voor ons. Maar die 142,38 kWh bruto, die in de auto zijn geladen thuis, daar krijgen we óók 12ct per kWh voor aan ERE en óók 3ct slim laden, oftewel, 142,38 kWh x 15ct = ¤ 21,36 die we krijgen, tegenover de ¤ 9,56 die het heeft gekost aan stroom.

En aangezien er van die bruto kWh 101,95 kWh uiteindelijk vanaf de zonnepanelen kwamen, hoeven we daar geen 9ct per kWh aan TLK over te betalen, want ze zijn nooit terug geleverd, dus dat is dan nog eens ¤ 9,18 die we niet aan kosten hadden.

Dan kun je zeggen, ja maar je moet de auto ook kopen, en dat is waar, maar dat is nét zo waar voor een ICE, en die ICE moet je tanken tegen de op dat moment geldende tarieven, en daar krijg je geen ERE's op terug, en voor brandstof tanken hebben zonnepanelen ook geen zin, dus je kunt de kosten daar ook niet kleiner maken.

Dus de rekensom is afhankelijk van tig variabelen, en die is voor iedereen anders. En ook hierboven klopt het niet helemaal, want de TLK kloppen wel, maar daar staat ook een TLV tegenover, en over alles wat je niét teruglevert krijg je dus ook geen TLV en die is dan weer 3ct hoger dan de TLK, dus ik loop daar dan ook weer 3ct TLV mis door niét terug te leveren.

Dan heb je natuurlijk nog de verzekering en belasting, en dat is voor deze auto per maand 17 euro in totaal duurder dan haar vorige auto. Dus dat is 12x 17 euro per jaar duurder aan die vaste kosten, wat neerkomt op ¤ 204 per jaar méér tov haar vorige auto. Maar, aangezien ze dus op de 'tank'kosten bespaard haal je dat er weer uit. Ik ben het gaan bijhouden sinds afgelopen februari, en dan zie ik dat ze in totaal heeft gereden met die auto 3.331 km sinds februari. de netto stroomkosten zónder ERE er nog bij zijn ¤ 42,58, dat komt neer op 1,28ct per gereden km, nogmaals, zonder ERE.

In haar vorige auto, voor de Iran oorlog, betaalde ze (in duitsland, want daar was tanken een stukje goedkoper, en we wonen aan de Duitse grens) haalde ze 600km op 1 tank, en dat kostte haar ongeveer 55 euro. Oftewel, die 3.331 km sinds februari zouden dan gekost hebben 3.331 / 600 = 5,55x ¤ 55 = ¤ 305,25 aan benzinekosten, tegenover ¤ 42,58 die het haar nu aan stroomkosten gekost heeft. Dat is meer dan de ¤ 204 aan jaarlijkse extra kosten aan verzekering + belasting en ik hou het pas 3 maanden bij, dus als je uit gaat van 1 jaar moeten er dan nog 9 maanden aan brandstofbesparing komen.

Oftewel, ja, de auto is per maand aan verz+bel duurder dan haar ICE auto, maar in 3 maanden tijd heeft ze méér dan die extra kosten bespaard op 'brandstof'. Maar dan moet je situatie er ook naar zijn. Dat is voor iedereen anders, dus het rekensommetje is ook voor iedereen anders.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-05-2026 09:51:42 ]
  donderdag 21 mei 2026 @ 23:10:15 #213
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_220858337
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 09:47 schreef CoolGuy het volgende:
..Mooi verhaal..en rekensommen..
Het onderstreept mijnt gedachten dat er geen universele richtlijn is te geven voor EV willen, kunnen en hebben.

EV (rijden) brengt tal van nieuwe variabelen in het spel; en ja organisaties er dan weer hun verhaal van maken die veelal uitgaan van hypotetische waarden.
Wij hebben veel van overwegingen simpelweg niet beschikbaar en zullen ws de ICE's tot op de draad oprijden.
Niet dat we tegen EV zijn, zet iets vergelijkbaar neer voor ca dezelfde kosten qua toepassing in gebruik; en het zal sws aan mijn motorkont roesten.

Het lijkt mij overigens wel een genot om een elektrische motor te rijden waarbij ik sws weer niets heb met knallen of knietjes aan de grond e.d. Wel mits, istie weer; het minimaal met range 200+ heeft en het betaalbare ding overal in hooguit 10-20min is vol te laden. Iets dat ws de komende 20 jaar wel bij een gedachte zal blijven.
  donderdag 21 mei 2026 @ 23:27:24 #214
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_220858394
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 07:59 schreef boegschroef het volgende:

Ik ben wel voor rekening rijden (per afstand) naar gebruik(sweg) en niet zozeer uit op een persoonlijk voordeel.
Kosten van voorzieningen moeten toch ergens mee betaald worden.

Ik zou pleiten voor het all-in model waarbij alle gebruikskosten (inclusief de WA verzekering) in de "brandstof" zit. Dit met EV mogelijk weer lastig is maar niet heel moeilijk dat een (verzegelde) accu de daarin gestopte opgenomen kWhs registreert die kan worden uitgelezen om - ook bij zelf opwekken - (na)betaald te worden.

Wat mij echter in RR tegenstaat dat dit dan weer gepaard gaat met veel registratie, fraude/controle en ongetwijfeld het vermaledijde prijsmodel voor kosten tijdstip en plaats. Eén van de redenen dat ik sws geen moderne(re) computer op wielen wil rijden is dat die mij voortdurend gaat monitoren en anderen dat weer kunnen (ver)volgen.
pi_220858856
quote:
12s.gif Op donderdag 21 mei 2026 23:27 schreef Vallon het volgende:

[..]
Ik ben wel voor rekening rijden (per afstand) naar gebruik(sweg) en niet zozeer uit op een persoonlijk voordeel.
Kosten van voorzieningen moeten toch ergens mee betaald worden.

Ik zou pleiten voor het all-in model waarbij alle gebruikskosten (inclusief de WA verzekering) in de "brandstof" zit. Dit met EV mogelijk weer lastig is maar niet heel moeilijk dat een (verzegelde) accu de daarin gestopte opgenomen kWhs registreert die kan worden uitgelezen om - ook bij zelf opwekken - (na)betaald te worden.

Wat mij echter in RR tegenstaat dat dit dan weer gepaard gaat met veel registratie, fraude/controle en ongetwijfeld het vermaledijde prijsmodel voor kosten tijdstip en plaats. Eén van de redenen dat ik sws geen moderne(re) computer op wielen wil rijden is dat die mij voortdurend gaat monitoren en anderen dat weer kunnen (ver)volgen.
Rekeningrijden is voor heel veel mensen onbetaalbaar. Ik zou van 40 euro naar iets van 250 euro per maand gaan.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_220858866
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 17:32 schreef boegschroef het volgende:
Ik merkte daar vorige week maar weinig van toen ik ging kijken wat mijn auto nog opbrengt bij inruil.

Nieuwprijs 141000 euro, zelf gekocht 1,5 jaar geleden toen deze 2,5 jaar oud was voor 65000. Krijg er nu na 1,5 jaar (totaal 4 jaar oud, 95000 op de teller) nog 36000 voor terug 😳
Lol
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  vrijdag 22 mei 2026 @ 13:32:32 #217
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_220860751
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 07:13 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Rekeningrijden is voor heel veel mensen onbetaalbaar. Ik zou van 40 euro naar iets van 250 euro per maand gaan.
Zo ja dat veel meer wordt, rij en maak je dus in verhouding veel gebruik van een beschikbare infrastructuur.

De vraag is dan of je daarvoor kiest of daartoe verplicht bent vanwege allerhande noodzakelijke verplichtingen (werk/zorg etc.) ?

Ik het acceptabel vind om (te betalen naar gelang het gebruik van een voorziening.
We dan kunnen verzeilen in discussie met hoe dat al of niet ingeregeld/betaald kan worden.
Zodat andermans keuze niet iemands onverkozen kosten worden.
pi_220861368
Rekeningrijden is bedoeld om de automobilisten nog verder uit te knijpen. Daarom: tegen.
pi_220862557
quote:
12s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 13:32 schreef Vallon het volgende:
De vraag is dan of je daarvoor kiest of daartoe verplicht bent vanwege allerhande noodzakelijke verplichtingen (werk/zorg etc.) ?
Wat denk je nou zelf? Ik vind het prima als mijn werkgever meer reiskostenvergoeding gaat betalen, maar dat gaan ze niet doen. Voor veel mensen is dagelijks naar werk rijden hartstikke noodzakelijk. Niet iedereen kan thuiswerken.
  vrijdag 22 mei 2026 @ 20:59:42 #220
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_220863685
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 18:43 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Wat denk je nou zelf? Ik vind het prima als mijn werkgever meer reiskostenvergoeding gaat betalen, maar dat gaan ze niet doen. Voor veel mensen is dagelijks naar werk rijden hartstikke noodzakelijk. Niet iedereen kan thuiswerken.
Ik denk van alles met dat ik dat (gelukkig) wel goed heb geregeld en dit in menig CAO ook redelijk is afgedekt met een whatever regeling of overeengekomen salaris,

Een werkgever mag niet (meer) verwachten dat werknemers zelf maar moeten zien hoe ze tegen welke kosten op hun werk komen. Andersom zal werknemer zich meer bewust moeten zijn van (gebruiks)kosten die (indirect) worden gemaakt om (op) een werk te doen en/of het inkomen daarvoor zaken voldoende afdekt.

Maar goed, wat iemand ook bedenkt er zal altijd een groep zijn die zich ergens bevoordeeld of getroffen voelt met hoe het nu - ook niet goed - is. Kern is dat het mij niet vreemd lijkt dat we als gebruiker, betalen voor wat we gebruiken. Hoe die verdeelsleutel er dan moet uitzien, is ingewikkeld en alles in de brandstof dit overzichtelijker maakt.
pi_220863772
quote:
12s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 20:59 schreef Vallon het volgende:
Maar goed, wat iemand ook bedenkt er zal altijd een groep zijn die zich ergens bevoordeeld of getroffen voelt met hoe het nu - ook niet goed - is. Kern is dat het mij niet vreemd lijkt dat we als gebruiker, betalen voor wat we gebruiken. Hoe die verdeelsleutel er dan moet uitzien, is ingewikkeld en alles in de brandstof dit overzichtelijker maakt.
Ik denk dat je de impact op mensen onderschat, vooral de mensen die net boven het minimumloon verdienen en genoodzaakt zijn om per dag 50 km naar hun werk te rijden. Dan moet je eerst die verdeelsleutel geregeld hebben. Als je dat niet kan regelen, jammer dan, maar dat doet veel meer kwaad dan goed om het alsnog door te drukken. En zo kennen we onze overheid wel.
  vrijdag 22 mei 2026 @ 21:26:27 #222
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220863801
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 18:43 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Reiskostenvergoeding leveren mensen weer in bij de staat voor veel te dure peut. Minder accijns op de brandstof en je met minder reiskostenvergoeding toe.
pi_220863818
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 21:26 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Reiskostenvergoeding leveren mensen weer in bij de staat voor veel te dure peut. Minder accijns op de brandstof en je met minder reiskostenvergoeding toe.
Ik heb één van de zuinigste auto's die er zijn.
  vrijdag 22 mei 2026 @ 21:54:27 #224
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220863924
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 21:31 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Ik heb één van de zuinigste auto's die er zijn.
Mensen met een laag inkomen kunnen zich zulke auto’s permitteren?
pi_220863973
quote:
12s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 20:59 schreef Vallon het volgende:

[..]
Ik denk van alles met dat ik dat (gelukkig) wel goed heb geregeld en dit in menig CAO ook redelijk is afgedekt met een whatever regeling of overeengekomen salaris,

Een werkgever mag niet (meer) verwachten dat werknemers zelf maar moeten zien hoe ze tegen welke kosten op hun werk komen. Andersom zal werknemer zich meer bewust moeten zijn van (gebruiks)kosten die (indirect) worden gemaakt om (op) een werk te doen en/of het inkomen daarvoor zaken voldoende afdekt.

Juist belasten van brandstof is eerlijk omdat je dan de grootste vervuilers meer belast. Het is wat lastig uit te leggen dat je een G63AMG en een Aygo hetzelfde per km laat betalen.

Daarenboven wil de NL overheid alle km’s belasten, ook die je als Nederlander in het buitenland maakt. Volslagen van de zotte natuurlijk.
pi_220865409
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 21:54 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Een zuinige kleine auto is per definitie goedkoper dan een grote zware BMW die veel verbruikt.
pi_220865446
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 08:33 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Een zuinige kleine auto is per definitie goedkoper dan een grote zware BMW die veel verbruikt.
Probleem is alleen dat die zuinige kleine autos schandalig in prijs zijn gestegen. Zo kocht schoonzus enige tijd terug een Aygo voor ¤4.000 die ze nu kan inruilen voor ¤6.000 terwijl ze er alweer 2-3 jaar mee rijd. Tja iedereen wil zon zuinige auto.
pi_220865453
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 21:54 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Definieer laag inkomen en definieer in welke prijsklasse die groep zou kunnen shoppen.

In elke prijsklasse kun je zuinige auto’s vinden, zie bijv VW Lupo 3L
pi_220865458
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 08:55 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Definieer laag inkomen en definieer in welke prijsklasse die groep zou kunnen shoppen.

In elke prijsklasse kun je zuinige auto’s vinden, zie bijv VW Lupo 3L
Daihatsu Cuore is een vd allerzuinigste. Ook qua wegenbelasting enz ( ¤18 p maand ). Maar ook die gaan hard in prijs omhoog. Een beetje fatsoenlijke kost al snel 2-3k terwijl je die tijdje terug voor ¤800 kon kopen.
pi_220865462
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 08:52 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Probleem is alleen dat die zuinige kleine autos schandalig in prijs zijn gestegen. Zo kocht schoonzus enige tijd terug een Aygo voor ¤4.000 die ze nu kan inruilen voor ¤6.000 terwijl ze er alweer 2-3 jaar mee rijd. Tja iedereen wil zon zuinige auto.
Een rijdende doodskist met tuinstoelen? Mwoa…
pi_220865475
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 08:59 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Hebben er zelf een, prima auto voor de boodschappen moet ik zeggen.
pi_220865476
quote:

[..]
Het is voor veel mensen wel het budget dat ze hebben, ook voor de maandelijkse lasten.
Ik ben ook ooit begonnen in een zwarte Panda uit 1988 voor 1.000 gulden.
pi_220865478
quote:

[..]
Als je in de laagste prijsklasse moet shoppen is dat al snel het geval.

Maar je kunt een auto van 1000 euro natuurlijk niet vergelijken met een auto van 50.000 euro.
pi_220865512
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 20:49 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Oh nu zijn prestaties ineens wel een ding, heeft jouw S60 ook 500+ pk?
Wie rijd er nu met 500pk. Kennis heeft een Honda Civic R(pas gekocht. Koste hem een bitcoin. Ding heeft zo circa 320 pk. Dat is al angst aanjagend.

Zelf ook een Honda Civic 1,8 uit 2005. Vind het best zo. Autos zijn veel te duur in aanschaf.
  zaterdag 23 mei 2026 @ 09:22:12 #235
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_220865542
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 09:03 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het is voor veel mensen wel het budget dat ze hebben, ook voor de maandelijkse lasten.
Had je geld over? Mijn eerste auto was een Opel Ascona B 2.0 diesel voor Hfl 250,- :D
pi_220865545
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 08:52 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Ik heb een Upje, maar ik ben er echt heel blij mee. Hou denk ik 40% van m'n reiskostenvergoeding over. Ik zie toch de wat meer bedeelden veel zwaardere en duurdere auto's rijden. En nieuw ook nog eens.
pi_220865563
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 09:03 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Hebben er zelf een, prima auto voor de boodschappen moet ik zeggen.
Ja, dan is een Biro ook nog wel ok…

Ik heb een tijdje gedate met een dame die een Aygo reed. Het is vrij weinig auto en voor de prijzen die ze er kennelijk voor vragen denk ik dat er betere opties voorhanden zijn.
pi_220865571
quote:

[..]
Ja, ok. Maar nu hebben we het niet over 450 euro, maar 6.000. Ook rekening houdend met inflatie is dat vrij bizar.

Voor net iets meer koop je een E Golf. Veel meer auto.
pi_220865575
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 09:04 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Als je in de laagste prijsklasse moet shoppen is dat al snel het geval.

Maar je kunt een auto van 1000 euro natuurlijk niet vergelijken met een auto van 50.000 euro.
Er werd gesproken over 6.000 euro voor een Aygo…
pi_220865582
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 09:12 schreef Cherni het volgende:

[..]
Wie rijd er nu met 500pk. Kennis heeft een Honda Civic R(pas gekocht. Koste hem een bitcoin. Ding heeft zo circa 320 pk. Dat is al angst aanjagend.
Niet overdrijven… Een Civic R angstaanjagend… ;)
pi_220865593
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 09:34 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Niet overdrijven… Een Civic R angstaanjagend… ;)
Voor hier in het verkeer en je zelf niet achter het stuur zit en een ander scheurt erop los dan is dat toch wel zo nu en dan zweten.:)

[ Bericht 0% gewijzigd door Cherni op 23-05-2026 09:43:56 ]
pi_220865883
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 09:32 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Er werd gesproken over 6.000 euro voor een Aygo…
Oeps, dacht dat je op die Cuore reageerde.

Die nieuwere Aygo's zijn prima boodschappenauto’s. Je moet er inderdaad geen 130 mee willen gaan. Mijn eerste Clio maakte ook een takkeherrie op de snelweg.
  zaterdag 23 mei 2026 @ 10:34:54 #243
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220866109
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 09:55 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]

Die nieuwere Aygo's zijn prima boodschappenauto’s. Je moet er inderdaad geen 130 mee willen gaan. Mijn eerste Clio maakte ook een takkeherrie op de snelweg.
Zag een paar weken geleden nog een Clio Williams staan bij mijn garage, voor onderhoud.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_220866244
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 09:38 schreef Cherni het volgende:

[..]
Voor hier in het verkeer en je zelf niet achter het stuur zit en een ander scheurt erop los dan is dat toch wel zo nu en dan zweten.:)
Dat kan. Toch heeft veel vermogen wel voordelen. Ik rij veel in de bergen en dan kun je door het vele vermogen veilig inhalen op de korte stukjes die je dan vaak hebt.

En ach, het is gewoon ook leuk om lekker het gaspedaal in te duwen.

Helaas kan dat in Nederland vrijwel nooit meer.
pi_220866257
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 09:55 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]

Nee, voor een rondje om de kerk is het best te doen. Alleen vind ik 6.000 euro voor een Aygo die al ruim gebruikt is erg veel geld.

Sommige mensen gaan ook echt voor het idee: het is een Toyota, dus hyperbetrouwbaar. Terwijl het technisch dezelfde is als de Citroën en Peugeot (en Toyota sowieso in de praktijk al lang niet meer opvalt met betrouwbaarheid, maar meer met dat ze inmiddels relatief slecht scoren).
pi_220866261
quote:

[..]
Het is ook net waar je de auto voor gebruikt.
Ga je vooral naar de supermarkt of binnen de stad is het geen verkeerde auto.
Zoek je een auto voor veel snelwegverkeer, provincialewegen, maak je veel km etc dan is dit idd geen goede auto.
Een merk of model zegt niks, het gaat er vooral om hoe je de auto gebruikt / nodig hebt mijn inziens. Daarom juist zijn die kleine stadsauto's ook zo populair (puur financieel bekeken).
pi_220866262
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 10:34 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Zag een paar weken geleden nog een Clio Williams staan bij mijn garage, voor onderhoud.
De V6 is leuker (wel iets minder geschikt als boodschappenwagentje). :)
pi_220866400
quote:

[..]
Een Panda is natuurlijk wel een klasse apart. Moet je ook niet vergelijken met al die kleine boodschappenwagentjes.
pi_220866454
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 11:00 schreef cinderloom het volgende:

[..]
Het is ook net waar je de auto voor gebruikt.
Ga je vooral naar de supermarkt of binnen de stad is het geen verkeerde auto.
Zoek je een auto voor veel snelwegverkeer, provincialewegen, maak je veel km etc dan is dit idd geen goede auto.
Een merk of model zegt niks, het gaat er vooral om hoe je de auto gebruikt / nodig hebt mijn inziens. Daarom juist zijn die kleine stadsauto's ook zo populair (puur financieel bekeken).
Maar even dit: als je weinig rijdt, wat is dan de meerwaarde van een zuinige auto? Zeker als je daar de hoofdprijs voor moet aftikken.

Dat iemand met weinig geld een Aygo voor 1.000 euro op de kop tikt snap ik wel. Maar als de auto op basis van zijn naam zo populair is geworden dat je er een idioot bedrag voor moet betalen, dan kun je puur financieel beter op zoek naar een alternatief.
pi_220866559
quote:

[..]
Maar dat is ook wat ik eerder bedoelde. Een beetje EV is dan duur in verhouding tot dat budget, maar dan is elke auto duur, want elke auto die duurder is dan je budget is 'te duur'.

Alleen dat wordt dan graag geroepen als eigenschap van een EV, en dat is wel een leuk rookgordijntje, maar eigenlijk is het gewoon 'is buiten mijn budget', maar dat bekt natuurlijk niet zo lekker, terwijl het wel gewoon een volledig valide reden is, alleen is dat dan voor elke auto, niet alleen EV.
  zaterdag 23 mei 2026 @ 12:16:36 #251
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220866577
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 11:01 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
De V6 is leuker (wel iets minder geschikt als boodschappenwagentje). :)
Vind de Clio 2, phase 2, als model wel mooier, maar de Williams is toch wel een icoon.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  zaterdag 23 mei 2026 @ 13:12:55 #252
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_220867169
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 12:14 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Maar dat is ook wat ik eerder bedoelde. Een beetje EV is dan duur in verhouding tot dat budget, maar dan is elke auto duur, want elke auto die duurder is dan je budget is 'te duur'.

Alleen dat wordt dan graag geroepen als eigenschap van een EV, en dat is wel een leuk rookgordijntje, maar eigenlijk is het gewoon 'is buiten mijn budget', maar dat bekt natuurlijk niet zo lekker, terwijl het wel gewoon een volledig valide reden is, alleen is dat dan voor elke auto, niet alleen EV.
In ons geval - los van bruikbaarheid - is elke EV die wij als auto willen bestempelen/overwegen om aan te schaffen, way beyond budget dat er voor onze toepassing in relatief ruime keuze wel is voor een ICE.

• Hierbij begint dat "buiten budget" trouwens ook te gelden voor de zg kleine handige, goedkope tot zeg ¤3-5K, boodschappers (ook in ICE uitvoering). Ooit was een relatief probleemloze Aygo (waar je naast ooit niet in gezien wilde worden) iets dat te overwegen was en inmiddels een C3 (relatief goedkoop qua onderdelen te repareren) eerder in het zicht komt.

In de EV prijs klasse van tweedehands boodschappers tot zeg ¤5K is er sws nauwelijks tot geen aanbod. Dat zelfde geldt ook voor "normale" auto's waar onze grens simpelweg ligt op ca ¤15K.

[ Bericht 0% gewijzigd door Vallon op 23-05-2026 13:18:45 ]
pi_220867200
quote:
12s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 13:12 schreef Vallon het volgende:
In de EV prijs klasse van tweedehands boodschappers tot zeg ¤5K is er sws nauwelijks tot geen aanbod. Dat zelfde geldt ook voor "normale" auto's waar onze grens simpelweg ligt op ca ¤15K.
Mijn grens voor een gewone auto is 5k. En dat is al veel geld.

Een vriend van mij koopt ze een nieuwe van 25k. Voor hem is dat weer niks.
  zaterdag 23 mei 2026 @ 13:59:13 #254
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_220867472
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 13:18 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

Ik spreek over max ¤15K voor een EV en pas (ook qua geld) ga neerleggen als onze huidige ICE ongeveer door z'n bodemplaat zakt en wij dan een vervangende van hooguit ¤10-12K acceptabel vinden.
Voor dat geld heb je overigens ook niet echt veel meer wanneer je wat zoekt in de - niet afgeragde - C-klasse van zeg 5-7jaar en 150kKm en snel in 10jaar+ reeks komt om wat keuze te hebben.

En ja, het is ook een beetje de teneur van (onderling) vergelijken; en mensen hun eigen situatie beschouwen als zogenaamde keuze dat neerkomt op bruin kan wel of niet.
Zou het budget er hier zijn op een landgoed met 100m oprit, dan blinkte er in de dubbele garage - met laadaansluiting - wel een bescheiden Mercedes-Benz EQS 450+ (range 500-600). Heerlijke auto en wmb superieur aan een wat anders afgerichte Tesla S. Zelf zou ik naast de ICE motorfiets een BMW/CE04 bijplaatsen met dat de range, gaat ie weer, uiterst beperkt is tot ca 100km (3uur laden tot 90%) en mijn huidig ding in 5 minuten tanken weer ruim 300KM verder is.
pi_220867525
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 13:18 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

Voor 25k heb je nog nauwelijks keuze. Een nieuwe auto begint bij 20k…

Met dank aan de EU.
pi_220909609
Jaar geleden was een jonge model 3 of Id3 voor minder dan 20k te krijgen en amper te slijten. Nu vechten ze erom, bijzonder.
.
  vrijdag 29 mei 2026 @ 00:09:20 #257
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_220909627
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 09:22 schreef Discombobulate het volgende:
Ik heb een Upje, maar ik ben er echt heel blij mee. Hou denk ik 40% van m'n reiskostenvergoeding over. Ik zie toch de wat meer bedeelden veel zwaardere en duurdere auto's rijden. En nieuw ook nog eens.
Hier ook nieuw gekocht, 14k 12 jaar later 7k
600 km tank 30 liter, alleen olie en apk
Briljant ding
pi_220910252
Voor 25k koop ik liever een mooie youngtimer. En dat heb ik ook gedaan.
pi_220910313
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 14:05 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Voor 25k heb je nog nauwelijks keuze. Een nieuwe auto begint bij 20k…

Met dank aan de EU.
Het is een enorm dogma dat EU welvaart brengt.

Als je kijkt naar hoe matig de koopkracht hier gegroeid is zou je toch moeten denken dat meer mensen zouden moeten gaan nadenken
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_220910415
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 08:46 schreef ludovico het volgende:

[..]

Als je kijkt naar hoe matig de koopkracht hier gegroeid is zou je toch moeten denken dat meer mensen zouden moeten gaan nadenken
De EU is er alleen maar voor de grote bedrijven, NGO’s, politici en ambtenarij.

De gewone burger is er om de rekeningen te betalen.
pi_220910481
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 08:40 schreef bloodymary1 het volgende:
Voor 25k koop ik liever een mooie youngtimer. En dat heb ik ook gedaan.
Wat heb je gekocht?
pi_220910485
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 11:39 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Een Panda is natuurlijk wel een klasse apart. Moet je ook niet vergelijken met al die kleine boodschappenwagentjes.
De tweede generatie Panda is de meest briljante auto van dit millenium (toe nu toe).
pi_220910809
We hebben nu sinds kort een EV (Cupra Born) en ik moet zeggen dat het echt heel goed bevalt :Y
Rijdt heerlijk O+ en met het idee dat we deze vooral voor woon/werkverkeer gebruiken, voldoet ook de actieradius meer dan prima.

(En vorig weekend nog met iemand in het bezit van een EV-busje met vergelijkbare actieradius naar de Ardennen gereden, dat ging ook zonder problemen. Wel met een kwartiertje snelladen ‘voor de zekerheid’ , maar dat gaf mij mooi de gelegenheid om even naar de wc te gaan en een kop koffie te halen :) )

Moet er misschien wel bij vermelden dat we een eigen oprit en sinds vorige week ook laadpaal hebben. En we hebben nog wel een van onze diesels aangehouden. (Voor woon/werkverkeer op de dagen dat we beide werken, en met het idee dat we ergens achteraf in de bergen een EV nog wat spannend vinden. Qua laadpunten dan, niet qua rijden)

De investering is natuurlijk wel iets dat niet voor iedereen even in één keer uit de mouw te schudden is. Het is gewoon veel geld, we kochten de diesels destijds per stuk voor de helft van wat deze kostte. (Allen occasions).

Op zich had onze (mijn) ingeruilde diesel nog wel even mee gekund (hij is nu wel voor de export gegaan, dus ik hoop dat iemand er nog veel km’s mee kan maken. Hij rijdt 1 op 24-25 km, dus het is een vrij zuinige auto.). Maar wij hebben dus het voordeel van een eigen oprit, geen caravan (en anders nog de overgebleven diesel met trekhaak) en konden dit financieel ook wel dragen om ‘uit te proberen’ of een EV het waard is. En ik moet zeggen dat per 1-1,5 week 100 euro moeten aftikken aan diesel ook niet heel voordelig is.

Ik denk wel dat als we één auto hadden gehad ipv twee, we eerder voor een hybride waren gegaan.

Oh en we hadden nog het geluk dat we de EV nèt kochten voordat de prijzen weer omhoog schoten. We kochten hem op een zaterdag en de dagen erna zagen we de prijsstijgingen al.
pi_220910823
quote:
7s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 09:36 schreef Candaasje het volgende:
We hebben nu sinds kort een EV (Cupra Born) en ik moet zeggen dat het echt heel goed bevalt :Y
Rijdt heerlijk O+ en met het idee dat we deze vooral voor woon/werkverkeer gebruiken, voldoet ook de actieradius meer dan prima.

(En vorig weekend nog met iemand in het bezit van een EV-busje met vergelijkbare actieradius naar de Ardennen gereden, dat ging ook zonder problemen. Wel met een kwartiertje snelladen ‘voor de zekerheid’ , maar dat gaf mij mooi de gelegenheid om even naar de wc te gaan en een kop koffie te halen :) )

Moet er misschien wel bij vermelden dat we een eigen oprit en sinds vorige week ook laadpaal hebben. En we hebben nog wel een van onze diesels aangehouden. (Voor woon/werkverkeer op de dagen dat we beide werken, en met het idee dat we ergens achteraf in de bergen een EV nog wat spannend vinden. Qua laadpunten dan, niet qua rijden)

De investering is natuurlijk wel iets dat niet voor iedereen even in één keer uit de mouw te schudden is. Het is gewoon veel geld, we kochten de diesels destijds per stuk voor de helft van wat deze kostte. (Allen occasions).

Op zich had onze (mijn) ingeruilde diesel nog wel even mee gekund (hij is nu wel voor de export gegaan, dus ik hoop dat iemand er nog veel km’s mee kan maken. Hij rijdt 1 op 24-25 km, dus het is een vrij zuinige auto.). Maar wij hebben dus het voordeel van een eigen oprit, geen caravan (en anders nog de overgebleven diesel met trekhaak) en konden dit financieel ook wel dragen om ‘uit te proberen’ of een EV het waard is. En ik moet zeggen dat per 1-1,5 week 100 euro moeten aftikken aan diesel ook niet heel voordelig is.

Ik denk wel dat als we één auto hadden gehad ipv twee, we eerder voor een hybride waren gegaan.

Oh en we hadden nog het geluk dat we de EV nèt kochten voordat de prijzen weer omhoog schoten. We kochten hem op een zaterdag en de dagen erna zagen we de prijsstijgingen al.
Aanmelden voor ERE's!
pi_220910868
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 09:40 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Aanmelden voor ERE's!
Gedaan! :Y
pi_220910871
quote:
7s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 09:53 schreef Candaasje het volgende:

[..]
Gedaan! :Y
Nice. Drukt de laadkosten :Y
pi_220910935
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 08:46 schreef ludovico het volgende:

[..]

Oekraïne en Polen begonnen na de val ongeveer op gelijke hoogte. Polen is een stabiel welvarend land geworden terwijl Oekraïne dat duidelijk niet is. Zonder de EU hadden we 10 Oekraïnes langs de grens gehad.
pi_220910989
Nou, uiteindelijk toch een deal weten te maken en ben nu de trotste bezitter van een "nieuwe" I5 station (ex showroom auto met 3000 op de teller) :)

Dus het verhaal van de i4, er waren in Nederland 2 i4's gebouwd als m440's Dat betekend dus de gehele body en interieur van een m440, inclusief de open grill met radiateur erachter, uitlaten aan de achterkant waar een soundbox in zat die werkelijk klonk als een echte benzine wagen. (En geloof me nou maar, ik weet wel een beetje waar ik het over heb) Vele echte autokenners (inclusief monteurs) hadden niet door dat het een electrische wagen was. Daarnaast zat er ook een soort van tune op van bmw zelf waardoor de 0-100 ipv 3.7 naar 3.2 was gegaan.
pi_220911134
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 10:08 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Oekraïne en Polen begonnen na de val ongeveer op gelijke hoogte. Polen is een stabiel welvarend land geworden terwijl Oekraïne dat duidelijk niet is. Zonder de EU hadden we 10 Oekraïnes langs de grens gehad.
Ik kan mijn dochter ook miljonair maken door geld op haar bankrekening te storten, maar als gezin worden we daar niet rijker van of wel?
pi_220911192
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 10:24 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik kan mijn dochter ook miljonair maken door geld op haar bankrekening te storten, maar als gezin worden we daar niet rijker van of wel?
Tang op een varken.
  vrijdag 29 mei 2026 @ 10:29:35 #271
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_220911210
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 10:24 schreef VEM2012 het volgende:
Ik denk van wel, binnen no time fout vriendje en het huis uit :+
pi_220911292
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 10:28 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Tang op een varken.
Uh-huh.

Polen is primair gewoon rijker geworden omdat heel veel geld van bv Nederlanders die kant op is gestroomd. Maar ook al die Polen die hier zijn gaan werken tegen lage lonen (weer ten koste van de gewone man) en het verdiende geld naar Polen gestuurd hebben.

En natuurlijk, voor grote bedrijven is het geweldig, meer klandizie.

Maar de gewone burger heeft de rekening betaald. En er staan nog heel veel onbetaalde rekeningen open.
pi_220911721
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 08:58 schreef CarbonC het volgende:

[..]
Wat heb je gekocht?
Alfa Brera 1750 Tbi uit 2009. Met de Alfamotor, geen Opel.
pi_220916335
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 10:08 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Tuurlijk niet. Nederland was voor de EU ook geen Oekraïne en de welvaart nam nauwelijks toe.

Dat Polen wel verbeterde zal best maar zegt niks.
  vrijdag 29 mei 2026 @ 21:31:41 #275
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220916368
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 10:43 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Uh-huh.

Polen is primair gewoon rijker geworden omdat heel veel geld van bv Nederlanders die kant op is gestroomd. Maar ook al die Polen die hier zijn gaan werken tegen lage lonen (weer ten koste van de gewone man) en het verdiende geld naar Polen gestuurd hebben.

En natuurlijk, voor grote bedrijven is het geweldig, meer klandizie.

Maar de gewone burger heeft de rekening betaald. En er staan nog heel veel onbetaalde rekeningen open.
Kan dat ook onderbouwen of vind je dat gewoon?
In de oost Europese landen waar ik privé en zakelijk ben geweest is men na de val van de muur gewoon keihard aan het werk gegaan, bedrijven gestart, plots loonde het om te ondernemen.
Eigenlijk de enige zuurbekjes vol negativiteit zoals jij kwam ik in de voormalige DDR tegen.
pi_220916387
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 21:31 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Kan dat ook onderbouwen of vind je dat gewoon?
In de oost Europese landen waar ik privé en zakelijk ben geweest is men na de val van de muur gewoon keihard aan het werk gegaan, bedrijven gestart, plots loonde het om te ondernemen.
Eigenlijk de enige zuurbekjes vol negativiteit zoals jij kwam ik in de voormalige DDR tegen.
Je kan gewoon zien hoeveel geld er naar Polen gaat. Dat is openbaar.

Natuurlijk werken de mensen daar hard. Maar dat deden ze ook voordat ze bij de EU kwamen. Ik heb verder niets tegen Polen hoor. Maar je kan niet zeggen dat omdat Polen grote stappen heeft gezet sinds ze toetraden tot de EU dat ook inhoudt dat de EU goed is voor de inwoners. Een deel wel natuurlijk. Maar het gaat ten koste van de gewone burgers in Nederland.

Ps gaan schelden toont vooral aan dat je zelf inhoudelijk niets hebt.
  vrijdag 29 mei 2026 @ 21:38:42 #277
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220916403
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 21:35 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Je kan gewoon zien hoeveel geld er naar Polen gaat. Dat is openbaar.

Natuurlijk werken de mensen daar hard. Maar dat deden ze ook voordat ze bij de EU kwamen. Ik heb verder niets tegen Polen hoor. Maar je kan niet zeggen dat omdat Polen grote stappen heeft gezet sinds ze toetraden tot de EU dat ook inhoudt dat de EU goed is voor de inwoners. Een deel wel natuurlijk. Maar het gaat ten koste van de gewone burgers in Nederland.

Ps gaan schelden toont vooral aan dat je zelf inhoudelijk niets hebt.
Je toont nog steeds niets aan
pi_220916580
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 21:38 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Je toont nog steeds niets aan
Wat moet ik van jou aantonen dan?
pi_220916596
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 10:13 schreef boegschroef het volgende:
Nou, uiteindelijk toch een deal weten te maken en ben nu de trotste bezitter van een "nieuwe" I5 station (ex showroom auto met 3000 op de teller) :)

Dus het verhaal van de i4, er waren in Nederland 2 i4's gebouwd als m440's Dat betekend dus de gehele body en interieur van een m440, inclusief de open grill met radiateur erachter, uitlaten aan de achterkant waar een soundbox in zat die werkelijk klonk als een echte benzine wagen. (En geloof me nou maar, ik weet wel een beetje waar ik het over heb) Vele echte autokenners (inclusief monteurs) hadden niet door dat het een electrische wagen was. Daarnaast zat er ook een soort van tune op van bmw zelf waardoor de 0-100 ipv 3.7 naar 3.2 was gegaan.
Goede keuze. Tenminste, qua techniek en betrouwbaarheid. Vind ze wel aan de prijs.

De station is ook een stuk mooier dan de sedan.
pi_220916619
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 22:13 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Goede keuze. Tenminste, qua techniek en betrouwbaarheid. Vind ze wel aan de prijs.

De station is ook een stuk mooier dan de sedan.
Ik heb zelf naar de i5 gekeken en idd veel geld voor wat je ervoor krijgt.

Maar een prima auto verder. Praktisch ook.
pi_220916654
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 22:18 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Yep en van binnen en qua rijden wel echt bmw, maar die prijs :X
  vrijdag 29 mei 2026 @ 22:28:01 #282
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220916664
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 22:11 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Wat moet ik van jou aantonen dan?
Je claims onderbouwen
pi_220916748
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 22:18 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Ja het is eigenlijk niet normaal wat nieuwe bmw's tegenwoordig kosten. Maar ik moet zeggen dat ik het verschil ook wel merk. De i4 was al een geweldig luxe auto maar de i5 weet dat toch weer te overstijgen.

Maar met 40% korting op een auto van boven de 100k met 3000 op de teller maakte de deal een stuk makkelijker. Nouja 40%, ik kreeg ook wel relatief weinig terug voor de i4 dat moet ik wel meerekenen.

[ Bericht 6% gewijzigd door boegschroef op 29-05-2026 22:56:06 ]
pi_220917096
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 21:24 schreef ludovico het volgende:

[..]
Tuurlijk niet. Nederland was voor de EU ook geen Oekraïne en de welvaart nam nauwelijks toe.

Dat Polen wel verbeterde zal best maar zegt niks.
Het is nogal een patroon met de landen die lid worden hoor. Niet alleen Polen.
pi_220917188
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 23:31 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
De arme landen ja.
Vakman pur sang
pi_220917206
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 22:28 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Je claims onderbouwen
Welke claim. Ben eens concreet.
pi_220917211
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 23:31 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Ja, de transferunie…

Ondertussen worden de rijkere landen zoals Nederland verplicht om te betalen.

Daar staan voordelen tegenover. Alleen belanden die disproportioneel bij grote bedrijven.
  zaterdag 30 mei 2026 @ 01:25:53 #288
6941 APK
Factual, I think.
pi_220917290
Waarom gaat het hier steeds over issues die niks te maken hebben met 2ehands elektrische auto's?
Gaat er weer een onderbuikvirusje rond?
Who the fuck can sleep with all this shit going on?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')