abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220850994
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 19:21 schreef Vallon het volgende:

Wanneer ik kijk naar een ANWB vergelijking die een Kia Niro* vergelijkt is een full electric simpelweg ¤20 duurder
De Anwb neem ik niet serieus in dit soort vergelijkingen:

quote:
Benzineprijs ¤ 2,14/liter. Elektriciteitsprijs ¤ 0,39/kWh.
Zelfs openbare laadpalen van vattenfall zijn goedkoper. En tanken voor 2.14 heb ik in de maand mei volgensmij niet gezien.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_220851276
Al dat gezeik over accu’s die minder worden. Als de range na 10 jaar van 500km naar 400km zou gaan zal me dat echt jeuken. De dagen dat ik meer dan 400km rijd zijn dezelfde als de dagen dat ik meer dan 500km rijd, namelijk hoogstens een paar keer per jaar (momenteel precies nul keer per jaar).
Geen zin meer in een forum met kankerfakende trolls
pi_220851376
quote:
1s.gif Op woensdag 20 mei 2026 22:52 schreef JopieKlaassen het volgende:
Al dat gezeik over accu’s die minder worden. Als de range na 10 jaar van 500km naar 400km zou gaan zal me dat echt jeuken. De dagen dat ik meer dan 400km rijd zijn dezelfde als de dagen dat ik meer dan 500km rijd, namelijk hoogstens een paar keer per jaar (momenteel precies nul keer per jaar).
Ik denk dat dit voor veel mensen geldt. Maar 'range' is natuurlijk wel een dankbaar excuus.
  woensdag 20 mei 2026 @ 23:14:25 #206
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_220851384
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 21:58 schreef boegschroef het volgende:

[..]
De Anwb neem ik niet serieus in dit soort vergelijkingen:
[..]
Zelfs openbare laadpalen van vattenfall zijn goedkoper. En tanken voor 2.14 heb ik in de maand mei volgensmij niet gezien.
Wie/wat neem je dan wel serieus of gaat het om wiens gelijk ?
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  woensdag 20 mei 2026 @ 23:44:13 #207
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_220851459
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 23:12 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik denk dat dit voor veel mensen geldt. Maar 'range' is natuurlijk wel een dankbaar excuus.
Waar het op neerkomt is dat EV rijden fantastisch is wanneer je het wilt,kunt (betalen) en hebt.
Een beetje of je uit eten gaat bij de lokale Chinees of à la carte bij Parkheuvel.

Mijn excuus is vooral (aanschaf)prijs, (laad)faciliteit voor een geboden (rij)kwaliteit in een gegeven (toekomst)realiteit. Maar goed, ik ga sws pas in een elektrische rolstoel zitten en die promoten wanneer motorrijden mij niet meer mogelijk is. De auto's die we nu hebben, hebben vooral een wat noodzakelijk doel en ik verder weinig tot niets (meer) heb te wensen qua hun uitstraling.

Ik denk zelf dat een PHEV bij ons nog het meest in aanmerking komt. Accu voldoende voor de korte ritjes (30-80km) en die keer dat je dan verder moet, kan die ladend/voorttuffen. Wat mij dan nog in de weg zit is het sleurvermogen. M'n huidige auto kan 1700kg (die af en toe ook nodig is) en een EV - als die dat al mag/kan - is gemiddeld beperkt tot ca 1000kg (en je dat fors zult merken in je range). Meer trekken kan ook, maar dan kom je al snel in het duurdere topsegment.
Vwb range zelf, is die in de winter een stuk kleiner dan in de zomer en iemand dan weer kan zeggen dat je niet ind e winter op zomervakantie gaat.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_220851876
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 23:14 schreef Vallon het volgende:

[..]
Wie/wat neem je dan wel serieus of gaat het om wiens gelijk ?
De consumentenbond is best betrouwbaar. De ANWB heeft er een handje van om te rekenen met getallen in hun voordeel of bij enquetes de vragen zo te stellen dat antwoorden altijd in in lijn is met de gedachte van de auteurs/redactie. Ik kan me de enquette van rekeningrijden nog zo goed herinneren:

vraag: ben je voor rekening rijden als het onder de streep goedkoper voor je is. iedereen antwoord (natuurlijk) met 'ja' Volgende dag een grote kop: "Nederland is voor rekeningrijden"

Het gaat mij totaal niet om wiens gelijk, het gaat mij om het (bewust) foutief informeren door misleidende getallen te gebruiken.

De berekenin is bijna niet goed te doen, teveel variable, wel of niet thuis laden, wel of geen dynamisch contract, wel of geen zonnepanelen. Zelfs zonder zonnenpanelen maar met een gewoon vast contract en eigen laadpaal laad je maar voor +- 15 cent per kwh. (gemiddeld vast contract = 25cent, en tegenwoordig krijg je 10 cent per kwh terug via de ere certificaat)
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_220851882
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 18:56 schreef boegschroef het volgende:

[..]
BMW i4 m50. (en het is een uitzonderlijke uitvoering, 1 van de slechts 2 gebouwd door bmw) Maar hij past niet meer bij mijn huidige gezinssamenstelling. Met 2 jonge kinderen is die coupe achtige kofferbak gewoon niet praktisch en ben ik in de markt voor een i5 touring (Station)

Ik ga niet meer in detail aangezien ik hem mogelijk eerst wil verkopen 😅
En die 2 jonge kinderen had je 1,5 jaar geleden nog niet / zag je niet aankomen?
pi_220851888
quote:
12s.gif Op woensdag 20 mei 2026 23:44 schreef Vallon het volgende:

Vwb range zelf, is die in de winter een stuk kleiner dan in de zomer en iemand dan weer kan zeggen dat je niet ind e winter op zomervakantie gaat.
De range is vooral kleiner omdat de accu verwarmd moet worden. Echter, op langere ritten is dag effect veel beperkter.

Wintersport met de EV is prima mogelijk en het tijdsverlies voor veel mensen zeer beperkt of zelfs niet aanwezig.
pi_220851903
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 08:04 schreef CarbonC het volgende:

[..]
En die 2 jonge kinderen had je 1,5 jaar geleden nog niet / zag je niet aankomen?
Klopt, ik woon pas een half jaar samen met mijn nieuwe vriendin en haar 2 kinderen.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_220852682
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 07:59 schreef boegschroef het volgende:

[..]
De consumentenbond is best betrouwbaar. De ANWB heeft er een handje van om te rekenen met getallen in hun voordeel of bij enquetes de vragen zo te stellen dat antwoorden altijd in in lijn is met de gedachte van de auteurs/redactie. Ik kan me de enquette van rekeningrijden nog zo goed herinneren:

vraag: ben je voor rekening rijden als het onder de streep goedkoper voor je is. iedereen antwoord (natuurlijk) met 'ja' Volgende dag een grote kop: "Nederland is voor rekeningrijden"

Het gaat mij totaal niet om wiens gelijk, het gaat mij om het (bewust) foutief informeren door misleidende getallen te gebruiken.

De berekenin is bijna niet goed te doen, teveel variable, wel of niet thuis laden, wel of geen dynamisch contract, wel of geen zonnepanelen. Zelfs zonder zonnenpanelen maar met een gewoon vast contract en eigen laadpaal laad je maar voor +- 15 cent per kwh. (gemiddeld vast contract = 25cent, en tegenwoordig krijg je 10 cent per kwh terug via de ere certificaat)
Ja, dit klopt. De berekening is op zich wel te doen, maar je moet wel zorgen dat je de variabelen waar je mee wil rekenen op een rijtje hebt. En die variabelen zijn inderdaad grotendeels; aanschafwaarde auto, ZP ja/nee, thuis laden ja/nee, vast contract ja/nee of dynamisch contract ja/nee, heb je een geschikte laadpaal voor ERE ja/nee, rij je zakelijk ja/nee, 'slim laden' aangeboden door energieleverancier? Ik zit even te bedenken wat ik nog mis.

Die vragen moet iedereen voor zich beantwoorden. Als jij inderdaad niet thuis kunt laden, en dus afhankelijk bent van openbare laadpalen, en die laadpalen vragen ook nog eens een heel hoog tarief, dan zal het niet zo aantrekkelijk zijn nee, maar dat is dan niet aantrekkelijk voor jouw situatie, maar dat is niet een universele waarheid.

Als ik voor mezelf kijk, dan is het een behoorlijk simpel rekensommetje;

ik rij de auto zakelijk, dus geen aanschafkosten, zonnepanelen, thuis laden, vast contract, ERE-geschikte laadpaal, 'slim laden' aangeboden door energieleverancier. \

Oftewel;

Als ik de auto laad zonder zon, dan kost elke kWh me 23,6ct, maar, die krijg ik ook terug via mijn werkgever, dus de kosten zijn uiteindelijk 0ct. Dan krijg ik 12ct per kWh voor ERE én 3ct per kWh via 'slim laden', dus dan 'verdien' ik per geladen kWh dus 15ct.

Als ik de auto laad mét zon, dan kost elke kWh me 0ct, maar ik krijg wél mijn energietarief terug via mijn werkgever, oftewel, ik krijg dan 23,6ct. Vervolgens weer 12ct per kWh voor ERE én 3ct per kWh via 'slim laden', oftewel, dan zijn de stroomkosten sowieso 0 omdat laden via zonnepanelen én voor elke kWh die in de auto gaat betaal ik géén 9ct terugleverkosten.

Dan kom je dus ineens op dat ik 'direct' 23,6 + 12 + 3 = 38,6ct krijg voor iets wat me niks kost, per kWh, dus stel, ik laad 30 kWh bij in mijn auto, dan is dat dus zonder zon 30 x 15ct = ¤ 4,50 die ik krijg, maar met zon is dat dus 30 x 38,6ct = ¤ 11,58 die ik krijg. Daar komt dan nog eens bij dat ik voor die 30 kWh géén 9ct TLK heb, wat neerkomt op ¤ 2,70 die ik niét aan boete heb, en dus bespaar.

Nemen we de auto van mijn vrouw, das ook een EV, die hebben we prive, gebruikt, die kostte 21 of 22k. Dan wordt het verhaal natuurlijk al anders, maar, dát moet je dan weer afzetten tegen een ICE auto van dezelfde prijs. Je moet niet gaan zeggen ja EV's zijn te duur, als je normaal gesproken rond tuft in een ICE frikandel van 6k, want dan komt geen enkele auto van een (veel) hogere prijs in aanmerking, ICE of EV.

Mijn vrouw krijgt géén geld terug van haar werkgever voor auto laden, want immers, privé auto maar ze kan wél gratis laden op haar werk, want haar werkgever biedt dat aan aan iedereen die daar werkt en een EV heeft. oftewel, als ze op d'r werk laadt zijn de stroomkosten 0.

Doet ze dat thuis zonder zon, dan kóst het dus 23,6ct per kWh. Ik hou dat dus bij in een excel, om te kijken wat de kosten zijn, en als ik bijvoorbeeld vorige maand neem, april, en ik kijk naar wat ze daar heeft geladen, thuis, dan komt dat neer op 142,38 kWh, bruto. Maar netto, vanwege deels geladen op zon, blijft daar van over 40,43 kWh. Dat komt neer op ¤ 9,56. Dan heeft ze in april ook 2x geladen op haar werk, wat dus gratis is.

Nou, ze heeft in die maand 1272 km gereden, wat dus neerkomt op 0,75ct(!) aan stroomkosten per gereden km. Maar dat zijn puur de stroomkosten voor ons. Maar die 142,38 kWh bruto, die in de auto zijn geladen thuis, daar krijgen we óók 12ct per kWh voor aan ERE en óók 3ct slim laden, oftewel, 142,38 kWh x 15ct = ¤ 21,36 die we krijgen, tegenover de ¤ 9,56 die het heeft gekost aan stroom.

En aangezien er van die bruto kWh 101,95 kWh uiteindelijk vanaf de zonnepanelen kwamen, hoeven we daar geen 9ct per kWh aan TLK over te betalen, want ze zijn nooit terug geleverd, dus dat is dan nog eens ¤ 9,18 die we niet aan kosten hadden.

Dan kun je zeggen, ja maar je moet de auto ook kopen, en dat is waar, maar dat is nét zo waar voor een ICE, en die ICE moet je tanken tegen de op dat moment geldende tarieven, en daar krijg je geen ERE's op terug, en voor brandstof tanken hebben zonnepanelen ook geen zin, dus je kunt de kosten daar ook niet kleiner maken.

Dus de rekensom is afhankelijk van tig variabelen, en die is voor iedereen anders. En ook hierboven klopt het niet helemaal, want de TLK kloppen wel, maar daar staat ook een TLV tegenover, en over alles wat je niét teruglevert krijg je dus ook geen TLV en die is dan weer 3ct hoger dan de TLK, dus ik loop daar dan ook weer 3ct TLV mis door niét terug te leveren.

Dan heb je natuurlijk nog de verzekering en belasting, en dat is voor deze auto per maand 17 euro in totaal duurder dan haar vorige auto. Dus dat is 12x 17 euro per jaar duurder aan die vaste kosten, wat neerkomt op ¤ 204 per jaar méér tov haar vorige auto. Maar, aangezien ze dus op de 'tank'kosten bespaard haal je dat er weer uit. Ik ben het gaan bijhouden sinds afgelopen februari, en dan zie ik dat ze in totaal heeft gereden met die auto 3.331 km sinds februari. de netto stroomkosten zónder ERE er nog bij zijn ¤ 42,58, dat komt neer op 1,28ct per gereden km, nogmaals, zonder ERE.

In haar vorige auto, voor de Iran oorlog, betaalde ze (in duitsland, want daar was tanken een stukje goedkoper, en we wonen aan de Duitse grens) haalde ze 600km op 1 tank, en dat kostte haar ongeveer 55 euro. Oftewel, die 3.331 km sinds februari zouden dan gekost hebben 3.331 / 600 = 5,55x ¤ 55 = ¤ 305,25 aan benzinekosten, tegenover ¤ 42,58 die het haar nu aan stroomkosten gekost heeft. Dat is meer dan de ¤ 204 aan jaarlijkse extra kosten aan verzekering + belasting en ik hou het pas 3 maanden bij, dus als je uit gaat van 1 jaar moeten er dan nog 9 maanden aan brandstofbesparing komen.

Oftewel, ja, de auto is per maand aan verz+bel duurder dan haar ICE auto, maar in 3 maanden tijd heeft ze méér dan die extra kosten bespaard op 'brandstof'. Maar dan moet je situatie er ook naar zijn. Dat is voor iedereen anders, dus het rekensommetje is ook voor iedereen anders.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-05-2026 09:51:42 ]
  donderdag 21 mei 2026 @ 23:10:15 #213
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_220858337
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 09:47 schreef CoolGuy het volgende:
..Mooi verhaal..en rekensommen..
Het onderstreept mijnt gedachten dat er geen universele richtlijn is te geven voor EV willen, kunnen en hebben.

EV (rijden) brengt tal van nieuwe variabelen in het spel; en ja organisaties er dan weer hun verhaal van maken die veelal uitgaan van hypotetische waarden.
Wij hebben veel van overwegingen simpelweg niet beschikbaar en zullen ws de ICE's tot op de draad oprijden.
Niet dat we tegen EV zijn, zet iets vergelijkbaar neer voor ca dezelfde kosten qua toepassing in gebruik; en het zal sws aan mijn motorkont roesten.

Het lijkt mij overigens wel een genot om een elektrische motor te rijden waarbij ik sws weer niets heb met knallen of knietjes aan de grond e.d. Wel mits, istie weer; het minimaal met range 200+ heeft en het betaalbare ding overal in hooguit 10-20min is vol te laden. Iets dat ws de komende 20 jaar wel bij een gedachte zal blijven.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  donderdag 21 mei 2026 @ 23:27:24 #214
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_220858394
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 07:59 schreef boegschroef het volgende:

vraag: ben je voor rekening rijden als het onder de streep goedkoper voor je is. iedereen antwoord (natuurlijk) met 'ja' Volgende dag een grote kop: "Nederland is voor rekeningrijden"
Ik ben wel voor rekening rijden (per afstand) naar gebruik(sweg) en niet zozeer uit op een persoonlijk voordeel.
Kosten van voorzieningen moeten toch ergens mee betaald worden.

Ik zou pleiten voor het all-in model waarbij alle gebruikskosten (inclusief de WA verzekering) in de "brandstof" zit. Dit met EV mogelijk weer lastig is maar niet heel moeilijk dat een (verzegelde) accu de daarin gestopte opgenomen kWhs registreert die kan worden uitgelezen om - ook bij zelf opwekken - (na)betaald te worden.

Wat mij echter in RR tegenstaat dat dit dan weer gepaard gaat met veel registratie, fraude/controle en ongetwijfeld het vermaledijde prijsmodel voor kosten tijdstip en plaats. Eén van de redenen dat ik sws geen moderne(re) computer op wielen wil rijden is dat die mij voortdurend gaat monitoren en anderen dat weer kunnen (ver)volgen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_220858856
quote:
12s.gif Op donderdag 21 mei 2026 23:27 schreef Vallon het volgende:

[..]
Ik ben wel voor rekening rijden (per afstand) naar gebruik(sweg) en niet zozeer uit op een persoonlijk voordeel.
Kosten van voorzieningen moeten toch ergens mee betaald worden.

Ik zou pleiten voor het all-in model waarbij alle gebruikskosten (inclusief de WA verzekering) in de "brandstof" zit. Dit met EV mogelijk weer lastig is maar niet heel moeilijk dat een (verzegelde) accu de daarin gestopte opgenomen kWhs registreert die kan worden uitgelezen om - ook bij zelf opwekken - (na)betaald te worden.

Wat mij echter in RR tegenstaat dat dit dan weer gepaard gaat met veel registratie, fraude/controle en ongetwijfeld het vermaledijde prijsmodel voor kosten tijdstip en plaats. Eén van de redenen dat ik sws geen moderne(re) computer op wielen wil rijden is dat die mij voortdurend gaat monitoren en anderen dat weer kunnen (ver)volgen.
Rekeningrijden is voor heel veel mensen onbetaalbaar. Ik zou van 40 euro naar iets van 250 euro per maand gaan.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_220858866
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 17:32 schreef boegschroef het volgende:
Ik merkte daar vorige week maar weinig van toen ik ging kijken wat mijn auto nog opbrengt bij inruil.

Nieuwprijs 141000 euro, zelf gekocht 1,5 jaar geleden toen deze 2,5 jaar oud was voor 65000. Krijg er nu na 1,5 jaar (totaal 4 jaar oud, 95000 op de teller) nog 36000 voor terug 😳
Lol
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  vrijdag 22 mei 2026 @ 13:32:32 #217
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_220860751
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 07:13 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Rekeningrijden is voor heel veel mensen onbetaalbaar. Ik zou van 40 euro naar iets van 250 euro per maand gaan.
Zo ja dat veel meer wordt, rij en maak je dus in verhouding veel gebruik van een beschikbare infrastructuur.

De vraag is dan of je daarvoor kiest of daartoe verplicht bent vanwege allerhande noodzakelijke verplichtingen (werk/zorg etc.) ?

Ik het acceptabel vind om (te betalen naar gelang het gebruik van een voorziening.
We dan kunnen verzeilen in discussie met hoe dat al of niet ingeregeld/betaald kan worden.
Zodat andermans keuze niet iemands onverkozen kosten worden.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_220861368
Rekeningrijden is bedoeld om de automobilisten nog verder uit te knijpen. Daarom: tegen.
pi_220862557
quote:
12s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 13:32 schreef Vallon het volgende:
De vraag is dan of je daarvoor kiest of daartoe verplicht bent vanwege allerhande noodzakelijke verplichtingen (werk/zorg etc.) ?
Wat denk je nou zelf? Ik vind het prima als mijn werkgever meer reiskostenvergoeding gaat betalen, maar dat gaan ze niet doen. Voor veel mensen is dagelijks naar werk rijden hartstikke noodzakelijk. Niet iedereen kan thuiswerken.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  vrijdag 22 mei 2026 @ 20:59:42 #220
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_220863685
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 18:43 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Wat denk je nou zelf? Ik vind het prima als mijn werkgever meer reiskostenvergoeding gaat betalen, maar dat gaan ze niet doen. Voor veel mensen is dagelijks naar werk rijden hartstikke noodzakelijk. Niet iedereen kan thuiswerken.
Ik denk van alles met dat ik dat (gelukkig) wel goed heb geregeld en dit in menig CAO ook redelijk is afgedekt met een whatever regeling of overeengekomen salaris,

Een werkgever mag niet (meer) verwachten dat werknemers zelf maar moeten zien hoe ze tegen welke kosten op hun werk komen. Andersom zal werknemer zich meer bewust moeten zijn van (gebruiks)kosten die (indirect) worden gemaakt om (op) een werk te doen en/of het inkomen daarvoor zaken voldoende afdekt.

Maar goed, wat iemand ook bedenkt er zal altijd een groep zijn die zich ergens bevoordeeld of getroffen voelt met hoe het nu - ook niet goed - is. Kern is dat het mij niet vreemd lijkt dat we als gebruiker, betalen voor wat we gebruiken. Hoe die verdeelsleutel er dan moet uitzien, is ingewikkeld en alles in de brandstof dit overzichtelijker maakt.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_220863772
quote:
12s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 20:59 schreef Vallon het volgende:
Maar goed, wat iemand ook bedenkt er zal altijd een groep zijn die zich ergens bevoordeeld of getroffen voelt met hoe het nu - ook niet goed - is. Kern is dat het mij niet vreemd lijkt dat we als gebruiker, betalen voor wat we gebruiken. Hoe die verdeelsleutel er dan moet uitzien, is ingewikkeld en alles in de brandstof dit overzichtelijker maakt.
Ik denk dat je de impact op mensen onderschat, vooral de mensen die net boven het minimumloon verdienen en genoodzaakt zijn om per dag 50 km naar hun werk te rijden. Dan moet je eerst die verdeelsleutel geregeld hebben. Als je dat niet kan regelen, jammer dan, maar dat doet veel meer kwaad dan goed om het alsnog door te drukken. En zo kennen we onze overheid wel.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  vrijdag 22 mei 2026 @ 21:26:27 #222
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220863801
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 18:43 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Wat denk je nou zelf? Ik vind het prima als mijn werkgever meer reiskostenvergoeding gaat betalen, maar dat gaan ze niet doen. Voor veel mensen is dagelijks naar werk rijden hartstikke noodzakelijk. Niet iedereen kan thuiswerken.
Reiskostenvergoeding leveren mensen weer in bij de staat voor veel te dure peut. Minder accijns op de brandstof en je met minder reiskostenvergoeding toe.
pi_220863818
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 21:26 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Reiskostenvergoeding leveren mensen weer in bij de staat voor veel te dure peut. Minder accijns op de brandstof en je met minder reiskostenvergoeding toe.
Ik heb één van de zuinigste auto's die er zijn.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  vrijdag 22 mei 2026 @ 21:54:27 #224
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220863924
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 21:31 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Ik heb één van de zuinigste auto's die er zijn.
Mensen met een laag inkomen kunnen zich zulke auto’s permitteren?
pi_220863973
quote:
12s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 20:59 schreef Vallon het volgende:

[..]
Ik denk van alles met dat ik dat (gelukkig) wel goed heb geregeld en dit in menig CAO ook redelijk is afgedekt met een whatever regeling of overeengekomen salaris,

Een werkgever mag niet (meer) verwachten dat werknemers zelf maar moeten zien hoe ze tegen welke kosten op hun werk komen. Andersom zal werknemer zich meer bewust moeten zijn van (gebruiks)kosten die (indirect) worden gemaakt om (op) een werk te doen en/of het inkomen daarvoor zaken voldoende afdekt.

Maar goed, wat iemand ook bedenkt er zal altijd een groep zijn die zich ergens bevoordeeld of getroffen voelt met hoe het nu - ook niet goed - is. Kern is dat het mij niet vreemd lijkt dat we als gebruiker, betalen voor wat we gebruiken. Hoe die verdeelsleutel er dan moet uitzien, is ingewikkeld en alles in de brandstof dit overzichtelijker maakt.
Juist belasten van brandstof is eerlijk omdat je dan de grootste vervuilers meer belast. Het is wat lastig uit te leggen dat je een G63AMG en een Aygo hetzelfde per km laat betalen.

Daarenboven wil de NL overheid alle km’s belasten, ook die je als Nederlander in het buitenland maakt. Volslagen van de zotte natuurlijk.
pi_220865409
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 21:54 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Mensen met een laag inkomen kunnen zich zulke auto’s permitteren?
Een zuinige kleine auto is per definitie goedkoper dan een grote zware BMW die veel verbruikt.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_220865446
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 08:33 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Een zuinige kleine auto is per definitie goedkoper dan een grote zware BMW die veel verbruikt.
Probleem is alleen dat die zuinige kleine autos schandalig in prijs zijn gestegen. Zo kocht schoonzus enige tijd terug een Aygo voor ¤4.000 die ze nu kan inruilen voor ¤6.000 terwijl ze er alweer 2-3 jaar mee rijd. Tja iedereen wil zon zuinige auto.
pi_220865453
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 21:54 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Mensen met een laag inkomen kunnen zich zulke auto’s permitteren?
Definieer laag inkomen en definieer in welke prijsklasse die groep zou kunnen shoppen.

In elke prijsklasse kun je zuinige auto’s vinden, zie bijv VW Lupo 3L
Geen zin meer in een forum met kankerfakende trolls
pi_220865458
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 08:55 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Definieer laag inkomen en definieer in welke prijsklasse die groep zou kunnen shoppen.

In elke prijsklasse kun je zuinige auto’s vinden, zie bijv VW Lupo 3L
Daihatsu Cuore is een vd allerzuinigste. Ook qua wegenbelasting enz ( ¤18 p maand ). Maar ook die gaan hard in prijs omhoog. Een beetje fatsoenlijke kost al snel 2-3k terwijl je die tijdje terug voor ¤800 kon kopen.
pi_220865462
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 08:52 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Probleem is alleen dat die zuinige kleine autos schandalig in prijs zijn gestegen. Zo kocht schoonzus enige tijd terug een Aygo voor ¤4.000 die ze nu kan inruilen voor ¤6.000 terwijl ze er alweer 2-3 jaar mee rijd. Tja iedereen wil zon zuinige auto.
Een rijdende doodskist met tuinstoelen? Mwoa…
pi_220865475
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 08:59 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Een rijdende doodskist met tuinstoelen? Mwoa…
Hebben er zelf een, prima auto voor de boodschappen moet ik zeggen.
pi_220865476
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 08:59 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Een rijdende doodskist met tuinstoelen? Mwoa…
Het is voor veel mensen wel het budget dat ze hebben, ook voor de maandelijkse lasten.
Ik ben ook ooit begonnen in een zwarte Panda uit 1988 voor 1.000 gulden.
pi_220865478
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 08:59 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Een rijdende doodskist met tuinstoelen? Mwoa…
Als je in de laagste prijsklasse moet shoppen is dat al snel het geval.

Maar je kunt een auto van 1000 euro natuurlijk niet vergelijken met een auto van 50.000 euro.
Geen zin meer in een forum met kankerfakende trolls
pi_220865512
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 20:49 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Oh nu zijn prestaties ineens wel een ding, heeft jouw S60 ook 500+ pk?
Wie rijd er nu met 500pk. Kennis heeft een Honda Civic R(pas gekocht. Koste hem een bitcoin. Ding heeft zo circa 320 pk. Dat is al angst aanjagend.

Zelf ook een Honda Civic 1,8 uit 2005. Vind het best zo. Autos zijn veel te duur in aanschaf.
  zaterdag 23 mei 2026 @ 09:22:12 #235
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_220865542
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 09:03 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het is voor veel mensen wel het budget dat ze hebben, ook voor de maandelijkse lasten.
Ik ben ook ooit begonnen in een zwarte Panda uit 1988 voor 1.000 gulden.
Had je geld over? Mijn eerste auto was een Opel Ascona B 2.0 diesel voor Hfl 250,- :D
pi_220865545
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 08:52 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Probleem is alleen dat die zuinige kleine autos schandalig in prijs zijn gestegen. Zo kocht schoonzus enige tijd terug een Aygo voor ¤4.000 die ze nu kan inruilen voor ¤6.000 terwijl ze er alweer 2-3 jaar mee rijd. Tja iedereen wil zon zuinige auto.
Ik heb een Upje, maar ik ben er echt heel blij mee. Hou denk ik 40% van m'n reiskostenvergoeding over. Ik zie toch de wat meer bedeelden veel zwaardere en duurdere auto's rijden. En nieuw ook nog eens.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_220865563
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 09:03 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Hebben er zelf een, prima auto voor de boodschappen moet ik zeggen.
Ja, dan is een Biro ook nog wel ok…

Ik heb een tijdje gedate met een dame die een Aygo reed. Het is vrij weinig auto en voor de prijzen die ze er kennelijk voor vragen denk ik dat er betere opties voorhanden zijn.
pi_220865571
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 09:03 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het is voor veel mensen wel het budget dat ze hebben, ook voor de maandelijkse lasten.
Ik ben ook ooit begonnen in een zwarte Panda uit 1988 voor 1.000 gulden.
Ja, ok. Maar nu hebben we het niet over 450 euro, maar 6.000. Ook rekening houdend met inflatie is dat vrij bizar.

Voor net iets meer koop je een E Golf. Veel meer auto.
pi_220865575
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 09:04 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Als je in de laagste prijsklasse moet shoppen is dat al snel het geval.

Maar je kunt een auto van 1000 euro natuurlijk niet vergelijken met een auto van 50.000 euro.
Er werd gesproken over 6.000 euro voor een Aygo…
pi_220865582
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 09:12 schreef Cherni het volgende:

[..]
Wie rijd er nu met 500pk. Kennis heeft een Honda Civic R(pas gekocht. Koste hem een bitcoin. Ding heeft zo circa 320 pk. Dat is al angst aanjagend.
Niet overdrijven… Een Civic R angstaanjagend… ;)
pi_220865593
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 09:34 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Niet overdrijven… Een Civic R angstaanjagend… ;)
Voor hier in het verkeer en je zelf niet achter het stuur zit en een ander scheurt erop los dan is dat toch wel zo nu en dan zweten.:)

[ Bericht 0% gewijzigd door Cherni op 23-05-2026 09:43:56 ]
pi_220865883
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 09:32 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Er werd gesproken over 6.000 euro voor een Aygo…
Oeps, dacht dat je op die Cuore reageerde.

Die nieuwere Aygo's zijn prima boodschappenauto’s. Je moet er inderdaad geen 130 mee willen gaan. Mijn eerste Clio maakte ook een takkeherrie op de snelweg.
Geen zin meer in een forum met kankerfakende trolls
  zaterdag 23 mei 2026 @ 10:34:54 #243
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220866109
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 09:55 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Oeps, dacht dat je op die Cuore reageerde.

Die nieuwere Aygo's zijn prima boodschappenauto’s. Je moet er inderdaad geen 130 mee willen gaan. Mijn eerste Clio maakte ook een takkeherrie op de snelweg.
Zag een paar weken geleden nog een Clio Williams staan bij mijn garage, voor onderhoud.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_220866244
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 09:38 schreef Cherni het volgende:

[..]
Voor hier in het verkeer en je zelf niet achter het stuur zit en een ander scheurt erop los dan is dat toch wel zo nu en dan zweten.:)
Dat kan. Toch heeft veel vermogen wel voordelen. Ik rij veel in de bergen en dan kun je door het vele vermogen veilig inhalen op de korte stukjes die je dan vaak hebt.

En ach, het is gewoon ook leuk om lekker het gaspedaal in te duwen.

Helaas kan dat in Nederland vrijwel nooit meer.
pi_220866257
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 09:55 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Oeps, dacht dat je op die Cuore reageerde.

Die nieuwere Aygo's zijn prima boodschappenauto’s. Je moet er inderdaad geen 130 mee willen gaan. Mijn eerste Clio maakte ook een takkeherrie op de snelweg.
Nee, voor een rondje om de kerk is het best te doen. Alleen vind ik 6.000 euro voor een Aygo die al ruim gebruikt is erg veel geld.

Sommige mensen gaan ook echt voor het idee: het is een Toyota, dus hyperbetrouwbaar. Terwijl het technisch dezelfde is als de Citroën en Peugeot (en Toyota sowieso in de praktijk al lang niet meer opvalt met betrouwbaarheid, maar meer met dat ze inmiddels relatief slecht scoren).
pi_220866261
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 08:59 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Een rijdende doodskist met tuinstoelen? Mwoa…
Het is ook net waar je de auto voor gebruikt.
Ga je vooral naar de supermarkt of binnen de stad is het geen verkeerde auto.
Zoek je een auto voor veel snelwegverkeer, provincialewegen, maak je veel km etc dan is dit idd geen goede auto.
Een merk of model zegt niks, het gaat er vooral om hoe je de auto gebruikt / nodig hebt mijn inziens. Daarom juist zijn die kleine stadsauto's ook zo populair (puur financieel bekeken).
pi_220866262
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 10:34 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Zag een paar weken geleden nog een Clio Williams staan bij mijn garage, voor onderhoud.
De V6 is leuker (wel iets minder geschikt als boodschappenwagentje). :)
pi_220866400
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 09:03 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het is voor veel mensen wel het budget dat ze hebben, ook voor de maandelijkse lasten.
Ik ben ook ooit begonnen in een zwarte Panda uit 1988 voor 1.000 gulden.
Een Panda is natuurlijk wel een klasse apart. Moet je ook niet vergelijken met al die kleine boodschappenwagentjes.
pi_220866454
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 11:00 schreef cinderloom het volgende:

[..]
Het is ook net waar je de auto voor gebruikt.
Ga je vooral naar de supermarkt of binnen de stad is het geen verkeerde auto.
Zoek je een auto voor veel snelwegverkeer, provincialewegen, maak je veel km etc dan is dit idd geen goede auto.
Een merk of model zegt niks, het gaat er vooral om hoe je de auto gebruikt / nodig hebt mijn inziens. Daarom juist zijn die kleine stadsauto's ook zo populair (puur financieel bekeken).
Maar even dit: als je weinig rijdt, wat is dan de meerwaarde van een zuinige auto? Zeker als je daar de hoofdprijs voor moet aftikken.

Dat iemand met weinig geld een Aygo voor 1.000 euro op de kop tikt snap ik wel. Maar als de auto op basis van zijn naam zo populair is geworden dat je er een idioot bedrag voor moet betalen, dan kun je puur financieel beter op zoek naar een alternatief.
pi_220866559
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 09:03 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het is voor veel mensen wel het budget dat ze hebben, ook voor de maandelijkse lasten.
Ik ben ook ooit begonnen in een zwarte Panda uit 1988 voor 1.000 gulden.
Maar dat is ook wat ik eerder bedoelde. Een beetje EV is dan duur in verhouding tot dat budget, maar dan is elke auto duur, want elke auto die duurder is dan je budget is 'te duur'.

Alleen dat wordt dan graag geroepen als eigenschap van een EV, en dat is wel een leuk rookgordijntje, maar eigenlijk is het gewoon 'is buiten mijn budget', maar dat bekt natuurlijk niet zo lekker, terwijl het wel gewoon een volledig valide reden is, alleen is dat dan voor elke auto, niet alleen EV.
  zaterdag 23 mei 2026 @ 12:16:36 #251
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220866577
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 11:01 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
De V6 is leuker (wel iets minder geschikt als boodschappenwagentje). :)
Vind de Clio 2, phase 2, als model wel mooier, maar de Williams is toch wel een icoon.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  zaterdag 23 mei 2026 @ 13:12:55 #252
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_220867169
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 12:14 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Maar dat is ook wat ik eerder bedoelde. Een beetje EV is dan duur in verhouding tot dat budget, maar dan is elke auto duur, want elke auto die duurder is dan je budget is 'te duur'.

Alleen dat wordt dan graag geroepen als eigenschap van een EV, en dat is wel een leuk rookgordijntje, maar eigenlijk is het gewoon 'is buiten mijn budget', maar dat bekt natuurlijk niet zo lekker, terwijl het wel gewoon een volledig valide reden is, alleen is dat dan voor elke auto, niet alleen EV.
In ons geval - los van bruikbaarheid - is elke EV die wij als auto willen bestempelen/overwegen om aan te schaffen, way beyond budget dat er voor onze toepassing in relatief ruime keuze wel is voor een ICE.

• Hierbij begint dat "buiten budget" trouwens ook te gelden voor de zg kleine handige, goedkope tot zeg ¤3-5K, boodschappers (ook in ICE uitvoering). Ooit was een relatief probleemloze Aygo (waar je naast ooit niet in gezien wilde worden) iets dat te overwegen was en inmiddels een C3 (relatief goedkoop qua onderdelen te repareren) eerder in het zicht komt.

In de EV prijs klasse van tweedehands boodschappers tot zeg ¤5K is er sws nauwelijks tot geen aanbod. Dat zelfde geldt ook voor "normale" auto's waar onze grens simpelweg ligt op ca ¤15K.

[ Bericht 0% gewijzigd door Vallon op 23-05-2026 13:18:45 ]
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_220867200
quote:
12s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 13:12 schreef Vallon het volgende:
In de EV prijs klasse van tweedehands boodschappers tot zeg ¤5K is er sws nauwelijks tot geen aanbod. Dat zelfde geldt ook voor "normale" auto's waar onze grens simpelweg ligt op ca ¤15K.
Mijn grens voor een gewone auto is 5k. En dat is al veel geld.

Een vriend van mij koopt ze een nieuwe van 25k. Voor hem is dat weer niks.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  zaterdag 23 mei 2026 @ 13:59:13 #254
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_220867472
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 13:18 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Mijn grens voor een gewone auto is 5k. En dat is al veel geld.

Een vriend van mij koopt ze een nieuwe van 25k. Voor hem is dat weer niks.
Ik spreek over max ¤15K voor een EV en pas (ook qua geld) ga neerleggen als onze huidige ICE ongeveer door z'n bodemplaat zakt en wij dan een vervangende van hooguit ¤10-12K acceptabel vinden.
Voor dat geld heb je overigens ook niet echt veel meer wanneer je wat zoekt in de - niet afgeragde - C-klasse van zeg 5-7jaar en 150kKm en snel in 10jaar+ reeks komt om wat keuze te hebben.

En ja, het is ook een beetje de teneur van (onderling) vergelijken; en mensen hun eigen situatie beschouwen als zogenaamde keuze dat neerkomt op bruin kan wel of niet.
Zou het budget er hier zijn op een landgoed met 100m oprit, dan blinkte er in de dubbele garage - met laadaansluiting - wel een bescheiden Mercedes-Benz EQS 450+ (range 500-600). Heerlijke auto en wmb superieur aan een wat anders afgerichte Tesla S. Zelf zou ik naast de ICE motorfiets een BMW/CE04 bijplaatsen met dat de range, gaat ie weer, uiterst beperkt is tot ca 100km (3uur laden tot 90%) en mijn huidig ding in 5 minuten tanken weer ruim 300KM verder is.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_220867525
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 13:18 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Mijn grens voor een gewone auto is 5k. En dat is al veel geld.

Een vriend van mij koopt ze een nieuwe van 25k. Voor hem is dat weer niks.
Voor 25k heb je nog nauwelijks keuze. Een nieuwe auto begint bij 20k…

Met dank aan de EU.
pi_220909609
Jaar geleden was een jonge model 3 of Id3 voor minder dan 20k te krijgen en amper te slijten. Nu vechten ze erom, bijzonder.
.
  vrijdag 29 mei 2026 @ 00:09:20 #257
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_220909627
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 09:22 schreef Discombobulate het volgende:
Ik heb een Upje, maar ik ben er echt heel blij mee. Hou denk ik 40% van m'n reiskostenvergoeding over. Ik zie toch de wat meer bedeelden veel zwaardere en duurdere auto's rijden. En nieuw ook nog eens.
Hier ook nieuw gekocht, 14k 12 jaar later 7k
600 km tank 30 liter, alleen olie en apk
Briljant ding
pi_220910252
Voor 25k koop ik liever een mooie youngtimer. En dat heb ik ook gedaan.
pi_220910313
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 14:05 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Voor 25k heb je nog nauwelijks keuze. Een nieuwe auto begint bij 20k…

Met dank aan de EU.
Het is een enorm dogma dat EU welvaart brengt.

Als je kijkt naar hoe matig de koopkracht hier gegroeid is zou je toch moeten denken dat meer mensen zouden moeten gaan nadenken
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_220910415
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 08:46 schreef ludovico het volgende:

[..]
Het is een enorm dogma dat EU welvaart brengt.

Als je kijkt naar hoe matig de koopkracht hier gegroeid is zou je toch moeten denken dat meer mensen zouden moeten gaan nadenken
De EU is er alleen maar voor de grote bedrijven, NGO’s, politici en ambtenarij.

De gewone burger is er om de rekeningen te betalen.
pi_220910481
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 08:40 schreef bloodymary1 het volgende:
Voor 25k koop ik liever een mooie youngtimer. En dat heb ik ook gedaan.
Wat heb je gekocht?
pi_220910485
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 11:39 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Een Panda is natuurlijk wel een klasse apart. Moet je ook niet vergelijken met al die kleine boodschappenwagentjes.
De tweede generatie Panda is de meest briljante auto van dit millenium (toe nu toe).
pi_220910809
We hebben nu sinds kort een EV (Cupra Born) en ik moet zeggen dat het echt heel goed bevalt :Y
Rijdt heerlijk O+ en met het idee dat we deze vooral voor woon/werkverkeer gebruiken, voldoet ook de actieradius meer dan prima.

(En vorig weekend nog met iemand in het bezit van een EV-busje met vergelijkbare actieradius naar de Ardennen gereden, dat ging ook zonder problemen. Wel met een kwartiertje snelladen ‘voor de zekerheid’ , maar dat gaf mij mooi de gelegenheid om even naar de wc te gaan en een kop koffie te halen :) )

Moet er misschien wel bij vermelden dat we een eigen oprit en sinds vorige week ook laadpaal hebben. En we hebben nog wel een van onze diesels aangehouden. (Voor woon/werkverkeer op de dagen dat we beide werken, en met het idee dat we ergens achteraf in de bergen een EV nog wat spannend vinden. Qua laadpunten dan, niet qua rijden)

De investering is natuurlijk wel iets dat niet voor iedereen even in één keer uit de mouw te schudden is. Het is gewoon veel geld, we kochten de diesels destijds per stuk voor de helft van wat deze kostte. (Allen occasions).

Op zich had onze (mijn) ingeruilde diesel nog wel even mee gekund (hij is nu wel voor de export gegaan, dus ik hoop dat iemand er nog veel km’s mee kan maken. Hij rijdt 1 op 24-25 km, dus het is een vrij zuinige auto.). Maar wij hebben dus het voordeel van een eigen oprit, geen caravan (en anders nog de overgebleven diesel met trekhaak) en konden dit financieel ook wel dragen om ‘uit te proberen’ of een EV het waard is. En ik moet zeggen dat per 1-1,5 week 100 euro moeten aftikken aan diesel ook niet heel voordelig is.

Ik denk wel dat als we één auto hadden gehad ipv twee, we eerder voor een hybride waren gegaan.

Oh en we hadden nog het geluk dat we de EV nèt kochten voordat de prijzen weer omhoog schoten. We kochten hem op een zaterdag en de dagen erna zagen we de prijsstijgingen al.
pi_220910823
quote:
7s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 09:36 schreef Candaasje het volgende:
We hebben nu sinds kort een EV (Cupra Born) en ik moet zeggen dat het echt heel goed bevalt :Y
Rijdt heerlijk O+ en met het idee dat we deze vooral voor woon/werkverkeer gebruiken, voldoet ook de actieradius meer dan prima.

(En vorig weekend nog met iemand in het bezit van een EV-busje met vergelijkbare actieradius naar de Ardennen gereden, dat ging ook zonder problemen. Wel met een kwartiertje snelladen ‘voor de zekerheid’ , maar dat gaf mij mooi de gelegenheid om even naar de wc te gaan en een kop koffie te halen :) )

Moet er misschien wel bij vermelden dat we een eigen oprit en sinds vorige week ook laadpaal hebben. En we hebben nog wel een van onze diesels aangehouden. (Voor woon/werkverkeer op de dagen dat we beide werken, en met het idee dat we ergens achteraf in de bergen een EV nog wat spannend vinden. Qua laadpunten dan, niet qua rijden)

De investering is natuurlijk wel iets dat niet voor iedereen even in één keer uit de mouw te schudden is. Het is gewoon veel geld, we kochten de diesels destijds per stuk voor de helft van wat deze kostte. (Allen occasions).

Op zich had onze (mijn) ingeruilde diesel nog wel even mee gekund (hij is nu wel voor de export gegaan, dus ik hoop dat iemand er nog veel km’s mee kan maken. Hij rijdt 1 op 24-25 km, dus het is een vrij zuinige auto.). Maar wij hebben dus het voordeel van een eigen oprit, geen caravan (en anders nog de overgebleven diesel met trekhaak) en konden dit financieel ook wel dragen om ‘uit te proberen’ of een EV het waard is. En ik moet zeggen dat per 1-1,5 week 100 euro moeten aftikken aan diesel ook niet heel voordelig is.

Ik denk wel dat als we één auto hadden gehad ipv twee, we eerder voor een hybride waren gegaan.

Oh en we hadden nog het geluk dat we de EV nèt kochten voordat de prijzen weer omhoog schoten. We kochten hem op een zaterdag en de dagen erna zagen we de prijsstijgingen al.
Aanmelden voor ERE's!
pi_220910868
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 09:40 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Aanmelden voor ERE's!
Gedaan! :Y
pi_220910871
quote:
7s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 09:53 schreef Candaasje het volgende:

[..]
Gedaan! :Y
Nice. Drukt de laadkosten :Y
pi_220910935
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 08:46 schreef ludovico het volgende:

[..]
Het is een enorm dogma dat EU welvaart brengt.

Als je kijkt naar hoe matig de koopkracht hier gegroeid is zou je toch moeten denken dat meer mensen zouden moeten gaan nadenken
Oekraïne en Polen begonnen na de val ongeveer op gelijke hoogte. Polen is een stabiel welvarend land geworden terwijl Oekraïne dat duidelijk niet is. Zonder de EU hadden we 10 Oekraïnes langs de grens gehad.
pi_220910989
Nou, uiteindelijk toch een deal weten te maken en ben nu de trotste bezitter van een "nieuwe" I5 station (ex showroom auto met 3000 op de teller) :)

Dus het verhaal van de i4, er waren in Nederland 2 i4's gebouwd als m440's Dat betekend dus de gehele body en interieur van een m440, inclusief de open grill met radiateur erachter, uitlaten aan de achterkant waar een soundbox in zat die werkelijk klonk als een echte benzine wagen. (En geloof me nou maar, ik weet wel een beetje waar ik het over heb) Vele echte autokenners (inclusief monteurs) hadden niet door dat het een electrische wagen was. Daarnaast zat er ook een soort van tune op van bmw zelf waardoor de 0-100 ipv 3.7 naar 3.2 was gegaan.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_220911134
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 10:08 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Oekraïne en Polen begonnen na de val ongeveer op gelijke hoogte. Polen is een stabiel welvarend land geworden terwijl Oekraïne dat duidelijk niet is. Zonder de EU hadden we 10 Oekraïnes langs de grens gehad.
Ik kan mijn dochter ook miljonair maken door geld op haar bankrekening te storten, maar als gezin worden we daar niet rijker van of wel?
pi_220911192
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 10:24 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik kan mijn dochter ook miljonair maken door geld op haar bankrekening te storten, maar als gezin worden we daar niet rijker van of wel?
Tang op een varken.
  vrijdag 29 mei 2026 @ 10:29:35 #271
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_220911210
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 10:24 schreef VEM2012 het volgende:
Ik kan mijn dochter ook miljonair maken door geld op haar bankrekening te storten, maar als gezin worden we daar niet rijker van of wel?
Ik denk van wel, binnen no time fout vriendje en het huis uit :+
pi_220911292
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 10:28 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Tang op een varken.
Uh-huh.

Polen is primair gewoon rijker geworden omdat heel veel geld van bv Nederlanders die kant op is gestroomd. Maar ook al die Polen die hier zijn gaan werken tegen lage lonen (weer ten koste van de gewone man) en het verdiende geld naar Polen gestuurd hebben.

En natuurlijk, voor grote bedrijven is het geweldig, meer klandizie.

Maar de gewone burger heeft de rekening betaald. En er staan nog heel veel onbetaalde rekeningen open.
pi_220911721
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 08:58 schreef CarbonC het volgende:

[..]
Wat heb je gekocht?
Alfa Brera 1750 Tbi uit 2009. Met de Alfamotor, geen Opel.
pi_220916335
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 10:08 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Oekraïne en Polen begonnen na de val ongeveer op gelijke hoogte. Polen is een stabiel welvarend land geworden terwijl Oekraïne dat duidelijk niet is. Zonder de EU hadden we 10 Oekraïnes langs de grens gehad.
Tuurlijk niet. Nederland was voor de EU ook geen Oekraïne en de welvaart nam nauwelijks toe.

Dat Polen wel verbeterde zal best maar zegt niks.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  vrijdag 29 mei 2026 @ 21:31:41 #275
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220916368
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 10:43 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Uh-huh.

Polen is primair gewoon rijker geworden omdat heel veel geld van bv Nederlanders die kant op is gestroomd. Maar ook al die Polen die hier zijn gaan werken tegen lage lonen (weer ten koste van de gewone man) en het verdiende geld naar Polen gestuurd hebben.

En natuurlijk, voor grote bedrijven is het geweldig, meer klandizie.

Maar de gewone burger heeft de rekening betaald. En er staan nog heel veel onbetaalde rekeningen open.
Kan dat ook onderbouwen of vind je dat gewoon?
In de oost Europese landen waar ik privé en zakelijk ben geweest is men na de val van de muur gewoon keihard aan het werk gegaan, bedrijven gestart, plots loonde het om te ondernemen.
Eigenlijk de enige zuurbekjes vol negativiteit zoals jij kwam ik in de voormalige DDR tegen.
pi_220916387
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 21:31 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Kan dat ook onderbouwen of vind je dat gewoon?
In de oost Europese landen waar ik privé en zakelijk ben geweest is men na de val van de muur gewoon keihard aan het werk gegaan, bedrijven gestart, plots loonde het om te ondernemen.
Eigenlijk de enige zuurbekjes vol negativiteit zoals jij kwam ik in de voormalige DDR tegen.
Je kan gewoon zien hoeveel geld er naar Polen gaat. Dat is openbaar.

Natuurlijk werken de mensen daar hard. Maar dat deden ze ook voordat ze bij de EU kwamen. Ik heb verder niets tegen Polen hoor. Maar je kan niet zeggen dat omdat Polen grote stappen heeft gezet sinds ze toetraden tot de EU dat ook inhoudt dat de EU goed is voor de inwoners. Een deel wel natuurlijk. Maar het gaat ten koste van de gewone burgers in Nederland.

Ps gaan schelden toont vooral aan dat je zelf inhoudelijk niets hebt.
  vrijdag 29 mei 2026 @ 21:38:42 #277
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220916403
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 21:35 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Je kan gewoon zien hoeveel geld er naar Polen gaat. Dat is openbaar.

Natuurlijk werken de mensen daar hard. Maar dat deden ze ook voordat ze bij de EU kwamen. Ik heb verder niets tegen Polen hoor. Maar je kan niet zeggen dat omdat Polen grote stappen heeft gezet sinds ze toetraden tot de EU dat ook inhoudt dat de EU goed is voor de inwoners. Een deel wel natuurlijk. Maar het gaat ten koste van de gewone burgers in Nederland.

Ps gaan schelden toont vooral aan dat je zelf inhoudelijk niets hebt.
Je toont nog steeds niets aan
pi_220916580
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 21:38 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Je toont nog steeds niets aan
Wat moet ik van jou aantonen dan?
pi_220916596
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 10:13 schreef boegschroef het volgende:
Nou, uiteindelijk toch een deal weten te maken en ben nu de trotste bezitter van een "nieuwe" I5 station (ex showroom auto met 3000 op de teller) :)

Dus het verhaal van de i4, er waren in Nederland 2 i4's gebouwd als m440's Dat betekend dus de gehele body en interieur van een m440, inclusief de open grill met radiateur erachter, uitlaten aan de achterkant waar een soundbox in zat die werkelijk klonk als een echte benzine wagen. (En geloof me nou maar, ik weet wel een beetje waar ik het over heb) Vele echte autokenners (inclusief monteurs) hadden niet door dat het een electrische wagen was. Daarnaast zat er ook een soort van tune op van bmw zelf waardoor de 0-100 ipv 3.7 naar 3.2 was gegaan.
Goede keuze. Tenminste, qua techniek en betrouwbaarheid. Vind ze wel aan de prijs.

De station is ook een stuk mooier dan de sedan.
pi_220916619
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 22:13 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Goede keuze. Tenminste, qua techniek en betrouwbaarheid. Vind ze wel aan de prijs.

De station is ook een stuk mooier dan de sedan.
Ik heb zelf naar de i5 gekeken en idd veel geld voor wat je ervoor krijgt.

Maar een prima auto verder. Praktisch ook.
pi_220916654
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 22:18 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik heb zelf naar de i5 gekeken en idd veel geld voor wat je ervoor krijgt.

Maar een prima auto verder. Praktisch ook.
Yep en van binnen en qua rijden wel echt bmw, maar die prijs :X
  vrijdag 29 mei 2026 @ 22:28:01 #282
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220916664
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 22:11 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Wat moet ik van jou aantonen dan?
Je claims onderbouwen
pi_220916748
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 22:18 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik heb zelf naar de i5 gekeken en idd veel geld voor wat je ervoor krijgt.

Maar een prima auto verder. Praktisch ook.
Ja het is eigenlijk niet normaal wat nieuwe bmw's tegenwoordig kosten. Maar ik moet zeggen dat ik het verschil ook wel merk. De i4 was al een geweldig luxe auto maar de i5 weet dat toch weer te overstijgen.

Maar met 40% korting op een auto van boven de 100k met 3000 op de teller maakte de deal een stuk makkelijker. Nouja 40%, ik kreeg ook wel relatief weinig terug voor de i4 dat moet ik wel meerekenen.

[ Bericht 6% gewijzigd door boegschroef op 29-05-2026 22:56:06 ]
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_220917096
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 21:24 schreef ludovico het volgende:

[..]
Tuurlijk niet. Nederland was voor de EU ook geen Oekraïne en de welvaart nam nauwelijks toe.

Dat Polen wel verbeterde zal best maar zegt niks.
Het is nogal een patroon met de landen die lid worden hoor. Niet alleen Polen.
pi_220917188
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 23:31 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Het is nogal een patroon met de landen die lid worden hoor. Niet alleen Polen.
De arme landen ja.
Vakman pur sang
pi_220917206
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 22:28 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Je claims onderbouwen
Welke claim. Ben eens concreet.
pi_220917211
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 23:31 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Het is nogal een patroon met de landen die lid worden hoor. Niet alleen Polen.
Ja, de transferunie…

Ondertussen worden de rijkere landen zoals Nederland verplicht om te betalen.

Daar staan voordelen tegenover. Alleen belanden die disproportioneel bij grote bedrijven.
  zaterdag 30 mei 2026 @ 01:25:53 #288
6941 APK
Factual, I think.
pi_220917290
Waarom gaat het hier steeds over issues die niks te maken hebben met 2ehands elektrische auto's?
Gaat er weer een onderbuikvirusje rond?
Who the fuck can sleep with all this shit going on?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')