quote:
Op donderdag 21 mei 2026 07:59 schreef boegschroef het volgende:[..]
De consumentenbond is best betrouwbaar. De ANWB heeft er een handje van om te rekenen met getallen in hun voordeel of bij enquetes de vragen zo te stellen dat antwoorden altijd in in lijn is met de gedachte van de auteurs/redactie. Ik kan me de enquette van rekeningrijden nog zo goed herinneren:
vraag: ben je voor rekening rijden als het onder de streep goedkoper voor je is. iedereen antwoord (natuurlijk) met 'ja' Volgende dag een grote kop: "Nederland is voor rekeningrijden"
Het gaat mij totaal niet om wiens gelijk, het gaat mij om het (bewust) foutief informeren door misleidende getallen te gebruiken.
De berekenin is bijna niet goed te doen, teveel variable, wel of niet thuis laden, wel of geen dynamisch contract, wel of geen zonnepanelen. Zelfs zonder zonnenpanelen maar met een gewoon vast contract en eigen laadpaal laad je maar voor +- 15 cent per kwh. (gemiddeld vast contract = 25cent, en tegenwoordig krijg je 10 cent per kwh terug via de ere certificaat)
Ja, dit klopt. De berekening is op zich wel te doen, maar je moet wel zorgen dat je de variabelen waar je mee wil rekenen op een rijtje hebt. En die variabelen zijn inderdaad grotendeels; aanschafwaarde auto, ZP ja/nee, thuis laden ja/nee, vast contract ja/nee of dynamisch contract ja/nee, heb je een geschikte laadpaal voor ERE ja/nee, rij je zakelijk ja/nee, 'slim laden' aangeboden door energieleverancier? Ik zit even te bedenken wat ik nog mis.
Die vragen moet iedereen voor zich beantwoorden. Als jij inderdaad niet thuis kunt laden, en dus afhankelijk bent van openbare laadpalen, en die laadpalen vragen ook nog eens een heel hoog tarief, dan zal het niet zo aantrekkelijk zijn nee, maar dat is dan niet aantrekkelijk voor
jouw situatie, maar dat is niet een universele waarheid.
Als ik voor mezelf kijk, dan is het een behoorlijk simpel rekensommetje;
ik rij de auto zakelijk, dus geen aanschafkosten, zonnepanelen, thuis laden, vast contract, ERE-geschikte laadpaal, 'slim laden' aangeboden door energieleverancier. \
Oftewel;
Als ik de auto laad zonder zon, dan kost elke kWh me 23,6ct, maar, die krijg ik ook terug via mijn werkgever, dus de kosten zijn uiteindelijk 0ct. Dan krijg ik 12ct per kWh voor ERE én 3ct per kWh via 'slim laden', dus dan 'verdien' ik per geladen kWh dus 15ct.
Als ik de auto laad mét zon, dan kost elke kWh me 0ct, maar ik krijg wél mijn energietarief terug via mijn werkgever, oftewel, ik krijg dan 23,6ct. Vervolgens weer 12ct per kWh voor ERE én 3ct per kWh via 'slim laden', oftewel, dan zijn de stroomkosten sowieso 0 omdat laden via zonnepanelen én voor elke kWh die in de auto gaat betaal ik géén 9ct terugleverkosten.
Dan kom je dus ineens op dat ik 'direct' 23,6 + 12 + 3 = 38,6ct
krijg voor iets wat me niks kost, per kWh, dus stel, ik laad 30 kWh bij in mijn auto, dan is dat dus zonder zon 30 x 15ct = ¤ 4,50 die ik krijg, maar met zon is dat dus 30 x 38,6ct = ¤ 11,58 die ik krijg. Daar komt dan nog eens bij dat ik voor die 30 kWh géén 9ct TLK heb, wat neerkomt op ¤ 2,70 die ik niét aan boete heb, en dus bespaar.
Nemen we de auto van mijn vrouw, das ook een EV, die hebben we prive, gebruikt, die kostte 21 of 22k. Dan wordt het verhaal natuurlijk al anders, maar, dát moet je dan weer afzetten tegen een ICE auto van dezelfde prijs. Je moet niet gaan zeggen ja EV's zijn te duur, als je normaal gesproken rond tuft in een ICE frikandel van 6k, want dan komt geen enkele auto van een (veel) hogere prijs in aanmerking, ICE of EV.
Mijn vrouw krijgt géén geld terug van haar werkgever voor auto laden, want immers, privé auto maar ze kan wél gratis laden op haar werk, want haar werkgever biedt dat aan aan iedereen die daar werkt en een EV heeft. oftewel, als ze op d'r werk laadt zijn de stroomkosten 0.
Doet ze dat thuis zonder zon, dan kóst het dus 23,6ct per kWh. Ik hou dat dus bij in een excel, om te kijken wat de kosten zijn, en als ik bijvoorbeeld vorige maand neem, april, en ik kijk naar wat ze daar heeft geladen, thuis, dan komt dat neer op 142,38 kWh, bruto. Maar netto, vanwege deels geladen op zon, blijft daar van over 40,43 kWh. Dat komt neer op ¤ 9,56. Dan heeft ze in april ook 2x geladen op haar werk, wat dus gratis is.
Nou, ze heeft in die maand 1272 km gereden, wat dus neerkomt op 0,75ct(!) aan stroomkosten per gereden km. Maar dat zijn puur de stroomkosten voor ons. Maar die 142,38 kWh bruto, die in de auto zijn geladen thuis, daar krijgen we óók 12ct per kWh voor aan ERE en óók 3ct slim laden, oftewel, 142,38 kWh x 15ct = ¤ 21,36 die we krijgen, tegenover de ¤ 9,56 die het heeft gekost aan stroom.
En aangezien er van die bruto kWh 101,95 kWh uiteindelijk vanaf de zonnepanelen kwamen, hoeven we daar geen 9ct per kWh aan TLK over te betalen, want ze zijn nooit terug geleverd, dus dat is dan nog eens ¤ 9,18 die we niet aan kosten hadden.
Dan kun je zeggen, ja maar je moet de auto ook kopen, en dat is waar, maar dat is nét zo waar voor een ICE, en die ICE moet je tanken tegen de op dat moment geldende tarieven, en daar krijg je geen ERE's op terug, en voor brandstof tanken hebben zonnepanelen ook geen zin, dus je kunt de kosten daar ook niet kleiner maken.
Dus de rekensom is afhankelijk van tig variabelen, en die is voor iedereen anders. En ook hierboven klopt het niet helemaal, want de TLK kloppen wel, maar daar staat ook een TLV tegenover, en over alles wat je niét teruglevert krijg je dus ook geen TLV en die is dan weer 3ct hoger dan de TLK, dus ik loop daar dan ook weer 3ct TLV mis door niét terug te leveren.
Dan heb je natuurlijk nog de verzekering en belasting, en dat is voor deze auto per maand 17 euro in totaal duurder dan haar vorige auto. Dus dat is 12x 17 euro per jaar duurder aan die vaste kosten, wat neerkomt op ¤ 204 per jaar méér tov haar vorige auto. Maar, aangezien ze dus op de 'tank'kosten bespaard haal je dat er weer uit. Ik ben het gaan bijhouden sinds afgelopen februari, en dan zie ik dat ze in totaal heeft gereden met die auto 3.331 km sinds februari. de netto stroomkosten zónder ERE er nog bij zijn ¤ 42,58, dat komt neer op 1,28ct per gereden km, nogmaals, zonder ERE.
In haar vorige auto, voor de Iran oorlog, betaalde ze (in duitsland, want daar was tanken een stukje goedkoper, en we wonen aan de Duitse grens) haalde ze 600km op 1 tank, en dat kostte haar ongeveer 55 euro. Oftewel, die 3.331 km sinds februari zouden dan gekost hebben 3.331 / 600 = 5,55x ¤ 55 = ¤ 305,25 aan benzinekosten, tegenover ¤ 42,58 die het haar nu aan stroomkosten gekost heeft. Dat is meer dan de ¤ 204 aan jaarlijkse extra kosten aan verzekering + belasting en ik hou het pas 3 maanden bij, dus als je uit gaat van 1 jaar moeten er dan nog 9 maanden aan brandstofbesparing komen.
Oftewel, ja, de auto is per maand aan verz+bel duurder dan haar ICE auto, maar in 3 maanden tijd heeft ze méér dan die extra kosten bespaard op 'brandstof'. Maar dan moet je situatie er ook naar zijn. Dat is voor iedereen anders, dus het rekensommetje is ook voor iedereen anders.
[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-05-2026 09:51:42 ]