abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 20 mei 2026 @ 19:21:16 #201
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_220849717
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 19:30 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Heb je überhaupt mijn bron wel bekeken?
Het is helemaal geen aanname dat met een oudere auto gemiddeld significant minder gereden wordt dan met een vrij nieuwe auto.
Auto's van 10 tot 15 jaar oud rijden gemiddeld 30% minder kilometers per jaar dan auto's van 0 tot 5 jaar oud.

Dat accu's wat degraderen na verloop van tijd heeft dus gemiddeld helemaal geen invloed op het aantal benodigde laadsessies om het gemiddelde jaarlijkse aantal kilometers te halen.
Ja, voor de uitzonderingen die met hun oude gebakje toch nog vaak lange ritten maken is dat jammer. Voor het gros maakt het beetje degradatie geen ruk uit bij die 200-250 kilometer die men in een week rijdt.
Rare stelling met dat dit jammer is voor wie het (be)treft met omdat een auto ouder is, die dan maar minder range moet gaan hebben dan waarmee die is gekocht.
Prima als mening met dat jij iets voor een ander geen issue zou vindt en wmb niet kan dienen als inhoudelijk argument.

Maar goed EV rijden moet je eerst willen om daarna te kijken of je het ook kunt realiseren.
Het lastige is een keuze bijna volledig bepaalt wordt door die voorkeur omdat een omslagpunt qua kosten in mogelijkheden bepalen, nauwelijks mogelijk is.
Wanneer ik kijk naar een ANWB vergelijking die een Kia Niro* vergelijkt is een full electric simpelweg ¤20 duurder. Wanneer je ZP en LP hebt, kan dat verhaal natuurlijk anders worden.
NB: ik heb bij een "auto" zeker niet een KiaNiro als boodschapper in gedachten maar meer iets in C klasse en ik nu een ruime seDan rij die qua full options uitvoering in size niet misstaat in het E-segment (alwaar o.a. de TeslaS zich bevindt).
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_220850965
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 15:51 schreef knoopie het volgende:

[..]
_O- Bedankt voor het nogmaals precies bewijzen van mijn punt!
Ik schrijf helemaal niet dat Tesla's niet efficient zijn. Ik schreef alleen dat ik nieuwsgierig hoe een Tesla er uit zou zien als ze hem iets minder snel maken om nog efficienter te kunnen zijn. Maar nee, jij voelt je meteen weer aangevallen. _O-

Wederom sla je de plank mis, want sneller of minder snel heeft zo goed als geen invloed op de efficiëntie.

En verder maak je jezelf alleen maar belachelijk door te doen alsof ik mij aangevallen voel.

Het zit je allemaal wel heel hoog dat ik je geregeld heb gecorrigeerd. Ook al is het lang geleden… kennelijk slaap je er nog steeds heel slecht van.
pi_220850994
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 19:21 schreef Vallon het volgende:

Wanneer ik kijk naar een ANWB vergelijking die een Kia Niro* vergelijkt is een full electric simpelweg ¤20 duurder
De Anwb neem ik niet serieus in dit soort vergelijkingen:

quote:
Benzineprijs ¤ 2,14/liter. Elektriciteitsprijs ¤ 0,39/kWh.
Zelfs openbare laadpalen van vattenfall zijn goedkoper. En tanken voor 2.14 heb ik in de maand mei volgensmij niet gezien.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_220851276
Al dat gezeik over accu’s die minder worden. Als de range na 10 jaar van 500km naar 400km zou gaan zal me dat echt jeuken. De dagen dat ik meer dan 400km rijd zijn dezelfde als de dagen dat ik meer dan 500km rijd, namelijk hoogstens een paar keer per jaar (momenteel precies nul keer per jaar).
Geen zin meer in een forum met kankerfakende trolls
pi_220851376
quote:
1s.gif Op woensdag 20 mei 2026 22:52 schreef JopieKlaassen het volgende:
Al dat gezeik over accu’s die minder worden. Als de range na 10 jaar van 500km naar 400km zou gaan zal me dat echt jeuken. De dagen dat ik meer dan 400km rijd zijn dezelfde als de dagen dat ik meer dan 500km rijd, namelijk hoogstens een paar keer per jaar (momenteel precies nul keer per jaar).
Ik denk dat dit voor veel mensen geldt. Maar 'range' is natuurlijk wel een dankbaar excuus.
  woensdag 20 mei 2026 @ 23:14:25 #206
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_220851384
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 21:58 schreef boegschroef het volgende:

[..]
De Anwb neem ik niet serieus in dit soort vergelijkingen:
[..]
Zelfs openbare laadpalen van vattenfall zijn goedkoper. En tanken voor 2.14 heb ik in de maand mei volgensmij niet gezien.
Wie/wat neem je dan wel serieus of gaat het om wiens gelijk ?
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  woensdag 20 mei 2026 @ 23:44:13 #207
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_220851459
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 23:12 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik denk dat dit voor veel mensen geldt. Maar 'range' is natuurlijk wel een dankbaar excuus.
Waar het op neerkomt is dat EV rijden fantastisch is wanneer je het wilt,kunt (betalen) en hebt.
Een beetje of je uit eten gaat bij de lokale Chinees of à la carte bij Parkheuvel.

Mijn excuus is vooral (aanschaf)prijs, (laad)faciliteit voor een geboden (rij)kwaliteit in een gegeven (toekomst)realiteit. Maar goed, ik ga sws pas in een elektrische rolstoel zitten en die promoten wanneer motorrijden mij niet meer mogelijk is. De auto's die we nu hebben, hebben vooral een wat noodzakelijk doel en ik verder weinig tot niets (meer) heb te wensen qua hun uitstraling.

Ik denk zelf dat een PHEV bij ons nog het meest in aanmerking komt. Accu voldoende voor de korte ritjes (30-80km) en die keer dat je dan verder moet, kan die ladend/voorttuffen. Wat mij dan nog in de weg zit is het sleurvermogen. M'n huidige auto kan 1700kg (die af en toe ook nodig is) en een EV - als die dat al mag/kan - is gemiddeld beperkt tot ca 1000kg (en je dat fors zult merken in je range). Meer trekken kan ook, maar dan kom je al snel in het duurdere topsegment.
Vwb range zelf, is die in de winter een stuk kleiner dan in de zomer en iemand dan weer kan zeggen dat je niet ind e winter op zomervakantie gaat.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_220851876
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 23:14 schreef Vallon het volgende:

[..]
Wie/wat neem je dan wel serieus of gaat het om wiens gelijk ?
De consumentenbond is best betrouwbaar. De ANWB heeft er een handje van om te rekenen met getallen in hun voordeel of bij enquetes de vragen zo te stellen dat antwoorden altijd in in lijn is met de gedachte van de auteurs/redactie. Ik kan me de enquette van rekeningrijden nog zo goed herinneren:

vraag: ben je voor rekening rijden als het onder de streep goedkoper voor je is. iedereen antwoord (natuurlijk) met 'ja' Volgende dag een grote kop: "Nederland is voor rekeningrijden"

Het gaat mij totaal niet om wiens gelijk, het gaat mij om het (bewust) foutief informeren door misleidende getallen te gebruiken.

De berekenin is bijna niet goed te doen, teveel variable, wel of niet thuis laden, wel of geen dynamisch contract, wel of geen zonnepanelen. Zelfs zonder zonnenpanelen maar met een gewoon vast contract en eigen laadpaal laad je maar voor +- 15 cent per kwh. (gemiddeld vast contract = 25cent, en tegenwoordig krijg je 10 cent per kwh terug via de ere certificaat)
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_220851882
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 18:56 schreef boegschroef het volgende:

[..]
BMW i4 m50. (en het is een uitzonderlijke uitvoering, 1 van de slechts 2 gebouwd door bmw) Maar hij past niet meer bij mijn huidige gezinssamenstelling. Met 2 jonge kinderen is die coupe achtige kofferbak gewoon niet praktisch en ben ik in de markt voor een i5 touring (Station)

Ik ga niet meer in detail aangezien ik hem mogelijk eerst wil verkopen 😅
En die 2 jonge kinderen had je 1,5 jaar geleden nog niet / zag je niet aankomen?
pi_220851888
quote:
12s.gif Op woensdag 20 mei 2026 23:44 schreef Vallon het volgende:

Vwb range zelf, is die in de winter een stuk kleiner dan in de zomer en iemand dan weer kan zeggen dat je niet ind e winter op zomervakantie gaat.
De range is vooral kleiner omdat de accu verwarmd moet worden. Echter, op langere ritten is dag effect veel beperkter.

Wintersport met de EV is prima mogelijk en het tijdsverlies voor veel mensen zeer beperkt of zelfs niet aanwezig.
pi_220851903
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 08:04 schreef CarbonC het volgende:

[..]
En die 2 jonge kinderen had je 1,5 jaar geleden nog niet / zag je niet aankomen?
Klopt, ik woon pas een half jaar samen met mijn nieuwe vriendin en haar 2 kinderen.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_220852682
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 07:59 schreef boegschroef het volgende:

[..]
De consumentenbond is best betrouwbaar. De ANWB heeft er een handje van om te rekenen met getallen in hun voordeel of bij enquetes de vragen zo te stellen dat antwoorden altijd in in lijn is met de gedachte van de auteurs/redactie. Ik kan me de enquette van rekeningrijden nog zo goed herinneren:

vraag: ben je voor rekening rijden als het onder de streep goedkoper voor je is. iedereen antwoord (natuurlijk) met 'ja' Volgende dag een grote kop: "Nederland is voor rekeningrijden"

Het gaat mij totaal niet om wiens gelijk, het gaat mij om het (bewust) foutief informeren door misleidende getallen te gebruiken.

De berekenin is bijna niet goed te doen, teveel variable, wel of niet thuis laden, wel of geen dynamisch contract, wel of geen zonnepanelen. Zelfs zonder zonnenpanelen maar met een gewoon vast contract en eigen laadpaal laad je maar voor +- 15 cent per kwh. (gemiddeld vast contract = 25cent, en tegenwoordig krijg je 10 cent per kwh terug via de ere certificaat)
Ja, dit klopt. De berekening is op zich wel te doen, maar je moet wel zorgen dat je de variabelen waar je mee wil rekenen op een rijtje hebt. En die variabelen zijn inderdaad grotendeels; aanschafwaarde auto, ZP ja/nee, thuis laden ja/nee, vast contract ja/nee of dynamisch contract ja/nee, heb je een geschikte laadpaal voor ERE ja/nee, rij je zakelijk ja/nee, 'slim laden' aangeboden door energieleverancier? Ik zit even te bedenken wat ik nog mis.

Die vragen moet iedereen voor zich beantwoorden. Als jij inderdaad niet thuis kunt laden, en dus afhankelijk bent van openbare laadpalen, en die laadpalen vragen ook nog eens een heel hoog tarief, dan zal het niet zo aantrekkelijk zijn nee, maar dat is dan niet aantrekkelijk voor jouw situatie, maar dat is niet een universele waarheid.

Als ik voor mezelf kijk, dan is het een behoorlijk simpel rekensommetje;

ik rij de auto zakelijk, dus geen aanschafkosten, zonnepanelen, thuis laden, vast contract, ERE-geschikte laadpaal, 'slim laden' aangeboden door energieleverancier. \

Oftewel;

Als ik de auto laad zonder zon, dan kost elke kWh me 23,6ct, maar, die krijg ik ook terug via mijn werkgever, dus de kosten zijn uiteindelijk 0ct. Dan krijg ik 12ct per kWh voor ERE én 3ct per kWh via 'slim laden', dus dan 'verdien' ik per geladen kWh dus 15ct.

Als ik de auto laad mét zon, dan kost elke kWh me 0ct, maar ik krijg wél mijn energietarief terug via mijn werkgever, oftewel, ik krijg dan 23,6ct. Vervolgens weer 12ct per kWh voor ERE én 3ct per kWh via 'slim laden', oftewel, dan zijn de stroomkosten sowieso 0 omdat laden via zonnepanelen én voor elke kWh die in de auto gaat betaal ik géén 9ct terugleverkosten.

Dan kom je dus ineens op dat ik 'direct' 23,6 + 12 + 3 = 38,6ct krijg voor iets wat me niks kost, per kWh, dus stel, ik laad 30 kWh bij in mijn auto, dan is dat dus zonder zon 30 x 15ct = ¤ 4,50 die ik krijg, maar met zon is dat dus 30 x 38,6ct = ¤ 11,58 die ik krijg. Daar komt dan nog eens bij dat ik voor die 30 kWh géén 9ct TLK heb, wat neerkomt op ¤ 2,70 die ik niét aan boete heb, en dus bespaar.

Nemen we de auto van mijn vrouw, das ook een EV, die hebben we prive, gebruikt, die kostte 21 of 22k. Dan wordt het verhaal natuurlijk al anders, maar, dát moet je dan weer afzetten tegen een ICE auto van dezelfde prijs. Je moet niet gaan zeggen ja EV's zijn te duur, als je normaal gesproken rond tuft in een ICE frikandel van 6k, want dan komt geen enkele auto van een (veel) hogere prijs in aanmerking, ICE of EV.

Mijn vrouw krijgt géén geld terug van haar werkgever voor auto laden, want immers, privé auto maar ze kan wél gratis laden op haar werk, want haar werkgever biedt dat aan aan iedereen die daar werkt en een EV heeft. oftewel, als ze op d'r werk laadt zijn de stroomkosten 0.

Doet ze dat thuis zonder zon, dan kóst het dus 23,6ct per kWh. Ik hou dat dus bij in een excel, om te kijken wat de kosten zijn, en als ik bijvoorbeeld vorige maand neem, april, en ik kijk naar wat ze daar heeft geladen, thuis, dan komt dat neer op 142,38 kWh, bruto. Maar netto, vanwege deels geladen op zon, blijft daar van over 40,43 kWh. Dat komt neer op ¤ 9,56. Dan heeft ze in april ook 2x geladen op haar werk, wat dus gratis is.

Nou, ze heeft in die maand 1272 km gereden, wat dus neerkomt op 0,75ct(!) aan stroomkosten per gereden km. Maar dat zijn puur de stroomkosten voor ons. Maar die 142,38 kWh bruto, die in de auto zijn geladen thuis, daar krijgen we óók 12ct per kWh voor aan ERE en óók 3ct slim laden, oftewel, 142,38 kWh x 15ct = ¤ 21,36 die we krijgen, tegenover de ¤ 9,56 die het heeft gekost aan stroom.

En aangezien er van die bruto kWh 101,95 kWh uiteindelijk vanaf de zonnepanelen kwamen, hoeven we daar geen 9ct per kWh aan TLK over te betalen, want ze zijn nooit terug geleverd, dus dat is dan nog eens ¤ 9,18 die we niet aan kosten hadden.

Dan kun je zeggen, ja maar je moet de auto ook kopen, en dat is waar, maar dat is nét zo waar voor een ICE, en die ICE moet je tanken tegen de op dat moment geldende tarieven, en daar krijg je geen ERE's op terug, en voor brandstof tanken hebben zonnepanelen ook geen zin, dus je kunt de kosten daar ook niet kleiner maken.

Dus de rekensom is afhankelijk van tig variabelen, en die is voor iedereen anders. En ook hierboven klopt het niet helemaal, want de TLK kloppen wel, maar daar staat ook een TLV tegenover, en over alles wat je niét teruglevert krijg je dus ook geen TLV en die is dan weer 3ct hoger dan de TLK, dus ik loop daar dan ook weer 3ct TLV mis door niét terug te leveren.

Dan heb je natuurlijk nog de verzekering en belasting, en dat is voor deze auto per maand 17 euro in totaal duurder dan haar vorige auto. Dus dat is 12x 17 euro per jaar duurder aan die vaste kosten, wat neerkomt op ¤ 204 per jaar méér tov haar vorige auto. Maar, aangezien ze dus op de 'tank'kosten bespaard haal je dat er weer uit. Ik ben het gaan bijhouden sinds afgelopen februari, en dan zie ik dat ze in totaal heeft gereden met die auto 3.331 km sinds februari. de netto stroomkosten zónder ERE er nog bij zijn ¤ 42,58, dat komt neer op 1,28ct per gereden km, nogmaals, zonder ERE.

In haar vorige auto, voor de Iran oorlog, betaalde ze (in duitsland, want daar was tanken een stukje goedkoper, en we wonen aan de Duitse grens) haalde ze 600km op 1 tank, en dat kostte haar ongeveer 55 euro. Oftewel, die 3.331 km sinds februari zouden dan gekost hebben 3.331 / 600 = 5,55x ¤ 55 = ¤ 305,25 aan benzinekosten, tegenover ¤ 42,58 die het haar nu aan stroomkosten gekost heeft. Dat is meer dan de ¤ 204 aan jaarlijkse extra kosten aan verzekering + belasting en ik hou het pas 3 maanden bij, dus als je uit gaat van 1 jaar moeten er dan nog 9 maanden aan brandstofbesparing komen.

Oftewel, ja, de auto is per maand aan verz+bel duurder dan haar ICE auto, maar in 3 maanden tijd heeft ze méér dan die extra kosten bespaard op 'brandstof'. Maar dan moet je situatie er ook naar zijn. Dat is voor iedereen anders, dus het rekensommetje is ook voor iedereen anders.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-05-2026 09:51:42 ]
  donderdag 21 mei 2026 @ 23:10:15 #213
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_220858337
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 09:47 schreef CoolGuy het volgende:
..Mooi verhaal..en rekensommen..
Het onderstreept mijnt gedachten dat er geen universele richtlijn is te geven voor EV willen, kunnen en hebben.

EV (rijden) brengt tal van nieuwe variabelen in het spel; en ja organisaties er dan weer hun verhaal van maken die veelal uitgaan van hypotetische waarden.
Wij hebben veel van overwegingen simpelweg niet beschikbaar en zullen ws de ICE's tot op de draad oprijden.
Niet dat we tegen EV zijn, zet iets vergelijkbaar neer voor ca dezelfde kosten qua toepassing in gebruik; en het zal sws aan mijn motorkont roesten.

Het lijkt mij overigens wel een genot om een elektrische motor te rijden waarbij ik sws weer niets heb met knallen of knietjes aan de grond e.d. Wel mits, istie weer; het minimaal met range 200+ heeft en het betaalbare ding overal in hooguit 10-20min is vol te laden. Iets dat ws de komende 20 jaar wel bij een gedachte zal blijven.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  donderdag 21 mei 2026 @ 23:27:24 #214
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_220858394
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 07:59 schreef boegschroef het volgende:

vraag: ben je voor rekening rijden als het onder de streep goedkoper voor je is. iedereen antwoord (natuurlijk) met 'ja' Volgende dag een grote kop: "Nederland is voor rekeningrijden"
Ik ben wel voor rekening rijden (per afstand) naar gebruik(sweg) en niet zozeer uit op een persoonlijk voordeel.
Kosten van voorzieningen moeten toch ergens mee betaald worden.

Ik zou pleiten voor het all-in model waarbij alle gebruikskosten (inclusief de WA verzekering) in de "brandstof" zit. Dit met EV mogelijk weer lastig is maar niet heel moeilijk dat een (verzegelde) accu de daarin gestopte opgenomen kWhs registreert die kan worden uitgelezen om - ook bij zelf opwekken - (na)betaald te worden.

Wat mij echter in RR tegenstaat dat dit dan weer gepaard gaat met veel registratie, fraude/controle en ongetwijfeld het vermaledijde prijsmodel voor kosten tijdstip en plaats. Eén van de redenen dat ik sws geen moderne(re) computer op wielen wil rijden is dat die mij voortdurend gaat monitoren en anderen dat weer kunnen (ver)volgen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_220858856
quote:
12s.gif Op donderdag 21 mei 2026 23:27 schreef Vallon het volgende:

[..]
Ik ben wel voor rekening rijden (per afstand) naar gebruik(sweg) en niet zozeer uit op een persoonlijk voordeel.
Kosten van voorzieningen moeten toch ergens mee betaald worden.

Ik zou pleiten voor het all-in model waarbij alle gebruikskosten (inclusief de WA verzekering) in de "brandstof" zit. Dit met EV mogelijk weer lastig is maar niet heel moeilijk dat een (verzegelde) accu de daarin gestopte opgenomen kWhs registreert die kan worden uitgelezen om - ook bij zelf opwekken - (na)betaald te worden.

Wat mij echter in RR tegenstaat dat dit dan weer gepaard gaat met veel registratie, fraude/controle en ongetwijfeld het vermaledijde prijsmodel voor kosten tijdstip en plaats. Eén van de redenen dat ik sws geen moderne(re) computer op wielen wil rijden is dat die mij voortdurend gaat monitoren en anderen dat weer kunnen (ver)volgen.
Rekeningrijden is voor heel veel mensen onbetaalbaar. Ik zou van 40 euro naar iets van 250 euro per maand gaan.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_220858866
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 17:32 schreef boegschroef het volgende:
Ik merkte daar vorige week maar weinig van toen ik ging kijken wat mijn auto nog opbrengt bij inruil.

Nieuwprijs 141000 euro, zelf gekocht 1,5 jaar geleden toen deze 2,5 jaar oud was voor 65000. Krijg er nu na 1,5 jaar (totaal 4 jaar oud, 95000 op de teller) nog 36000 voor terug 😳
Lol
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  vrijdag 22 mei 2026 @ 13:32:32 #217
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_220860751
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 07:13 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Rekeningrijden is voor heel veel mensen onbetaalbaar. Ik zou van 40 euro naar iets van 250 euro per maand gaan.
Zo ja dat veel meer wordt, rij en maak je dus in verhouding veel gebruik van een beschikbare infrastructuur.

De vraag is dan of je daarvoor kiest of daartoe verplicht bent vanwege allerhande noodzakelijke verplichtingen (werk/zorg etc.) ?

Ik het acceptabel vind om (te betalen naar gelang het gebruik van een voorziening.
We dan kunnen verzeilen in discussie met hoe dat al of niet ingeregeld/betaald kan worden.
Zodat andermans keuze niet iemands onverkozen kosten worden.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_220861368
Rekeningrijden is bedoeld om de automobilisten nog verder uit te knijpen. Daarom: tegen.
pi_220862557
quote:
12s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 13:32 schreef Vallon het volgende:
De vraag is dan of je daarvoor kiest of daartoe verplicht bent vanwege allerhande noodzakelijke verplichtingen (werk/zorg etc.) ?
Wat denk je nou zelf? Ik vind het prima als mijn werkgever meer reiskostenvergoeding gaat betalen, maar dat gaan ze niet doen. Voor veel mensen is dagelijks naar werk rijden hartstikke noodzakelijk. Niet iedereen kan thuiswerken.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  vrijdag 22 mei 2026 @ 20:59:42 #220
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_220863685
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 18:43 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Wat denk je nou zelf? Ik vind het prima als mijn werkgever meer reiskostenvergoeding gaat betalen, maar dat gaan ze niet doen. Voor veel mensen is dagelijks naar werk rijden hartstikke noodzakelijk. Niet iedereen kan thuiswerken.
Ik denk van alles met dat ik dat (gelukkig) wel goed heb geregeld en dit in menig CAO ook redelijk is afgedekt met een whatever regeling of overeengekomen salaris,

Een werkgever mag niet (meer) verwachten dat werknemers zelf maar moeten zien hoe ze tegen welke kosten op hun werk komen. Andersom zal werknemer zich meer bewust moeten zijn van (gebruiks)kosten die (indirect) worden gemaakt om (op) een werk te doen en/of het inkomen daarvoor zaken voldoende afdekt.

Maar goed, wat iemand ook bedenkt er zal altijd een groep zijn die zich ergens bevoordeeld of getroffen voelt met hoe het nu - ook niet goed - is. Kern is dat het mij niet vreemd lijkt dat we als gebruiker, betalen voor wat we gebruiken. Hoe die verdeelsleutel er dan moet uitzien, is ingewikkeld en alles in de brandstof dit overzichtelijker maakt.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_220863772
quote:
12s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 20:59 schreef Vallon het volgende:
Maar goed, wat iemand ook bedenkt er zal altijd een groep zijn die zich ergens bevoordeeld of getroffen voelt met hoe het nu - ook niet goed - is. Kern is dat het mij niet vreemd lijkt dat we als gebruiker, betalen voor wat we gebruiken. Hoe die verdeelsleutel er dan moet uitzien, is ingewikkeld en alles in de brandstof dit overzichtelijker maakt.
Ik denk dat je de impact op mensen onderschat, vooral de mensen die net boven het minimumloon verdienen en genoodzaakt zijn om per dag 50 km naar hun werk te rijden. Dan moet je eerst die verdeelsleutel geregeld hebben. Als je dat niet kan regelen, jammer dan, maar dat doet veel meer kwaad dan goed om het alsnog door te drukken. En zo kennen we onze overheid wel.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  vrijdag 22 mei 2026 @ 21:26:27 #222
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220863801
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 18:43 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Wat denk je nou zelf? Ik vind het prima als mijn werkgever meer reiskostenvergoeding gaat betalen, maar dat gaan ze niet doen. Voor veel mensen is dagelijks naar werk rijden hartstikke noodzakelijk. Niet iedereen kan thuiswerken.
Reiskostenvergoeding leveren mensen weer in bij de staat voor veel te dure peut. Minder accijns op de brandstof en je met minder reiskostenvergoeding toe.
pi_220863818
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 21:26 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Reiskostenvergoeding leveren mensen weer in bij de staat voor veel te dure peut. Minder accijns op de brandstof en je met minder reiskostenvergoeding toe.
Ik heb één van de zuinigste auto's die er zijn.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  vrijdag 22 mei 2026 @ 21:54:27 #224
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220863924
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 21:31 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Ik heb één van de zuinigste auto's die er zijn.
Mensen met een laag inkomen kunnen zich zulke auto’s permitteren?
pi_220863973
quote:
12s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 20:59 schreef Vallon het volgende:

[..]
Ik denk van alles met dat ik dat (gelukkig) wel goed heb geregeld en dit in menig CAO ook redelijk is afgedekt met een whatever regeling of overeengekomen salaris,

Een werkgever mag niet (meer) verwachten dat werknemers zelf maar moeten zien hoe ze tegen welke kosten op hun werk komen. Andersom zal werknemer zich meer bewust moeten zijn van (gebruiks)kosten die (indirect) worden gemaakt om (op) een werk te doen en/of het inkomen daarvoor zaken voldoende afdekt.

Maar goed, wat iemand ook bedenkt er zal altijd een groep zijn die zich ergens bevoordeeld of getroffen voelt met hoe het nu - ook niet goed - is. Kern is dat het mij niet vreemd lijkt dat we als gebruiker, betalen voor wat we gebruiken. Hoe die verdeelsleutel er dan moet uitzien, is ingewikkeld en alles in de brandstof dit overzichtelijker maakt.
Juist belasten van brandstof is eerlijk omdat je dan de grootste vervuilers meer belast. Het is wat lastig uit te leggen dat je een G63AMG en een Aygo hetzelfde per km laat betalen.

Daarenboven wil de NL overheid alle km’s belasten, ook die je als Nederlander in het buitenland maakt. Volslagen van de zotte natuurlijk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')