abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage woensdag 29 april 2026 @ 12:18:30 #1
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220677204
Het is al weer een tijdje (te) droog, en dat betekent natuurbranden.

Komend weekend wordt er regen verwacht, maar de afgelopen dagen zijn al meerdere grote branden geweest. In bijna het hele land is fase 2 in werking, wat betekent dat het is al langere tijd droog is in de natuur.

Het risico dat een natuurbrand ontstaat is groter. Een natuurbrand kan zich in droge periodes snel en onvoorspelbaar ontwikkelen, zeker bij harde wind. Terreineigenaren, natuurbeheerders en hulpdiensten zijn in deze periode extra alert.

Zo waren er gister en vandaag meerdere grote branden, zoals hier bij Helden in Limburg Maar ook bij Wateren in Drenthe en in de Haagse duinen
  Redactie Frontpage woensdag 29 april 2026 @ 12:21:28 #2
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220677215
En zoals zo vaak, wat nu gaande is, een grote brand op de Veluwe nabij een defensieterrein.

quote:
Grote natuurbrand op artillerieterrein bij ‘t Harde, rookwolken in verre omtrek te zien

Woensdag brak er rond half twaalf brand uit op het oefenterrein van het schietkamp tussen Epe en ’t Harde in. De rookwolken zijn in de wijde omgeving te zien.

Er is opgeschaald naar GRIP1. Dat betekent dat de brandweer een commandopost opzet. Brandweerlieden zijn druk bezig om te voorkomen dat de brand zich uitbreidt.

Over de oorzaak van de brand is nog niets bekend.





https://www.destentor.nl/(...)~a474434b/272964104/
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 29 april 2026 @ 12:24:30 #3
284411 crew  heywoodu
pi_220677239
Ja, die bedoelde ik dus, die dikke rookwolk zie ik als ik hier naar buiten kijken, bijzonder indrukwekkend :o
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 29 april 2026 @ 12:26:43 #4
284411 crew  heywoodu
pi_220677255
Lijkt overigens ook wel alsof het Mexicofilter hier over de realiteit heen is gezet, het hele kleine beetje zonlicht dat er nog is is rood :D
  Redactie Frontpage woensdag 29 april 2026 @ 12:27:39 #5
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220677260
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 12:24 schreef heywoodu het volgende:
Ja, die bedoelde ik dus, die dikke rookwolk zie ik als ik hier naar buiten kijken, bijzonder indrukwekkend :o
Pics
  Redactie Frontpage woensdag 29 april 2026 @ 12:29:42 #6
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220677274
quote:
11:54:19 29-04-26 GROUP02 P 1 BON-11 (GRIP 1) BR heide (blusheli) (Uitbr hoog) UGS 28-04 ASK Overste Wanninkhofweg 't Harde
GRIP 1 0805910 BRW Noord- en Oost-Gelderland (Algemeen Commandant Brandweerzorg)
Mogelijk ook een blusheli onderweg
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 29 april 2026 @ 12:31:13 #7
284411 crew  heywoodu
pi_220677281
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 12:27 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Pics
Dit was een half uur geleden, inmiddels is het beduidend groter en vooral ook veel dikker geworden.



Zonlicht is er niet meer.
  Redactie Frontpage woensdag 29 april 2026 @ 12:31:55 #8
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220677287
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 12:31 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Dit was een half uur geleden, inmiddels is het beduidend groter en vooral ook veel dikker geworden.

[ link | afbeelding ]

Zonlicht is er niet meer.
:o hopelijk geen astma?
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 29 april 2026 @ 12:33:57 #9
284411 crew  heywoodu
pi_220677300
Zon gespot :o

  woensdag 29 april 2026 @ 12:34:06 #10
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_220677301
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 12:31 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Dit was een half uur geleden, inmiddels is het beduidend groter en vooral ook veel dikker geworden.

[ link | afbeelding ]

Zonlicht is er niet meer.
Brandweer adviseert al ramen en deuren te SLUITEN
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 29 april 2026 @ 12:34:21 #11
284411 crew  heywoodu
pi_220677303
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 12:31 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
:o hopelijk geen astma?
Neuh, maar wel even de boel dicht gedaan voor de zekerheid :+
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 29 april 2026 @ 12:39:02 #12
284411 crew  heywoodu
pi_220677333
Nu ook een melding bij het Verscholen Dorp bij Vierhouten waar uit de hele omgeving brandweer naar toe wordt gestuurd.
  Redactie Frontpage woensdag 29 april 2026 @ 12:48:00 #13
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220677402




Deze reus van de Duitse Marine vloog net ook over het gebied en lijkt onderweg naar Gilze-Rijen. Wellicht om daar een bambi bucket op te pikken.
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 29 april 2026 @ 12:55:03 #14
284411 crew  heywoodu
pi_220677443
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 12:48 schreef Watmoetjenou het volgende:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Deze reus van de Duitse Marine vloog net ook over het gebied en lijkt onderweg naar Gilze-Rijen. Wellicht om daar een bambi bucket op te pikken.
GNY4310? Die hoorde ik overvliegen maar zag hem niet, zal wel boven de rook zijn geweest :D
  Redactie Frontpage woensdag 29 april 2026 @ 12:55:55 #15
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220677450
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 12:55 schreef heywoodu het volgende:

[..]
GNY4310? Die hoorde ik overvliegen maar zag hem niet, zal wel boven de rook zijn geweest :D
:Y
  woensdag 29 april 2026 @ 12:56:43 #16
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_220677452
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 29 april 2026 @ 12:56:58 #17
284411 crew  heywoodu
pi_220677455
En daar is GRIP 2. Putten, Hierden, Harderwijk en Ermelo ook die kant op, in één keer wordt alles ten westen van Nunspeet er dus ook bij gehaald.
  Redactie Frontpage woensdag 29 april 2026 @ 12:59:11 #18
510587 crew  Watmoetjenou
  Redactie Frontpage woensdag 29 april 2026 @ 13:00:23 #19
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220677478
De Duitser vliegt door, maar er is nu wel een chinook opgestegen vanaf Gilze

https://globe.adsbexchange.com/?icao=48044a
  woensdag 29 april 2026 @ 13:00:36 #20
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_220677480
quote:
De tankauto staat klaar om olie op het vuur te gooien :7
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  Redactie Frontpage woensdag 29 april 2026 @ 13:13:09 #22
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220677592
quote:
Damn, en dit stond gister in het nieuws als grote natuurbrand bij de Haagse duinen :+

pi_220677598
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 13:13 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Damn, en dit stond gister in het nieuws als grote natuurbrand bij de Haagse duinen :+

[ afbeelding ]
Dat is niks, een rookbommetje!
  woensdag 29 april 2026 @ 13:16:05 #24
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_220677624
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 12:27 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Pics
Vanaf mijn balkon in Goor op bijna 50 km afstand:

Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_220677691
Ik zag net wat beelden gemaakt door de brandweer. Grote fik.
pi_220677697
Net NL alert gekregen en het stinkt hier heel erg. Ik zit tientallen kilometers verderop
  Redactie Frontpage woensdag 29 april 2026 @ 13:23:58 #27
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220677707
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 13:22 schreef Glazenmaker het volgende:
Ik zag net wat beelden gemaakt door de brandweer. Grote fik.
quote:
Deze zeker?
  woensdag 29 april 2026 @ 13:27:12 #28
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220677748
^O^
*Applaus*

:wtf:
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  woensdag 29 april 2026 @ 13:31:33 #29
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_220677793
twitter
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 29 april 2026 @ 13:32:09 #30
284411 crew  heywoodu
pi_220677804
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 13:23 schreef eenjongen... het volgende:
Net NL alert gekregen en het stinkt hier heel erg. Ik zit tientallen kilometers verderop
Ik sta nu bij de A28 en het meurt best wel ja :D

Kan het volgende viaduct nauwelijks zien.
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 29 april 2026 @ 13:32:47 #31
284411 crew  heywoodu
pi_220677807
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 13:31 schreef Momo het volgende:
[ x ]
Nog niet duidelijk of het ook echt daar is begonnen.
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 29 april 2026 @ 13:33:13 #32
284411 crew  heywoodu
pi_220677813
Ah, en recht voor onze neus gaan ze de snelweg afsluiten nu, niet meer dan terecht.
  Redactie Sport / Supervogel woensdag 29 april 2026 @ 13:34:59 #33
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_220677828
Van Twente tot Gooi en Vechtstreek, ze trekken alles leeg bij de brandweer. Mega inzet.
  woensdag 29 april 2026 @ 13:35:55 #34
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220677839
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 13:31 schreef Momo het volgende:
[ x ]
Woow wat een grote fik :o :o :o Met die harde wind gaat het moeilijk worden om te blussen denk ik :'(
  woensdag 29 april 2026 @ 13:36:35 #35
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_220677846
quote:
7s.gif Op woensdag 29 april 2026 13:34 schreef Pino112 het volgende:
Van Twente tot Gooi en Vechtstreek, ze trekken alles leeg bij de brandweer. Mega inzet.
Bosbrandpeloton Twente is onderweg.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  woensdag 29 april 2026 @ 13:36:50 #36
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220677850
De rook is ook te zien op satellietbeelden. Trekt ook over Amsterdam. Maar ik ruik nog niets
pi_220677852
quote:
7s.gif Op woensdag 29 april 2026 13:34 schreef Pino112 het volgende:
Van Twente tot Gooi en Vechtstreek, ze trekken alles leeg bij de brandweer. Mega inzet.
Zie op de P2000 van het Gooi niks
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 29 april 2026 @ 13:37:47 #38
284411 crew  heywoodu
pi_220677856
Alles wat nog niet is opgeroepen nu naar Wenum Wiesel.
  woensdag 29 april 2026 @ 13:38:17 #39
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220677860
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 13:37 schreef eenjongen... het volgende:

[..]
Zie op de P2000 van het Gooi niks
Dit denk ik
P 1 BMD-06 (Pel. NBB 1) Bijstand Brandweerkazerne Brinklaan Bussum 142091 141244 142744 142344 141344
  Redactie Frontpage woensdag 29 april 2026 @ 13:38:31 #40
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220677862
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 13:37 schreef eenjongen... het volgende:

[..]
Zie op de P2000 van het Gooi niks
pi_220677868
quote:
7s.gif Op woensdag 29 april 2026 13:38 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Dit denk ik
P 1 BMD-06 (Pel. NBB 1) Bijstand Brandweerkazerne Brinklaan Bussum 142091 141244 142744 142344 141344
Oohja twijfelde al. Normaal zie je ook wel waar ze heen gaan dan, maar staat er nu niet bij. Zoals vanmorgen dat ze naar Almere gingen bijvoorbeeld zie je wel staan
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 29 april 2026 @ 13:39:19 #42
284411 crew  heywoodu
pi_220677872
Stukje rook.

pi_220677877
Zitten de militairen nu gewoon granaten te gooien in droge heide?
  Redactie Frontpage woensdag 29 april 2026 @ 13:40:15 #44
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220677880
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 13:39 schreef eenjongen... het volgende:

[..]
Oohja twijfelde al. Normaal zie je ook wel waar ze heen gaan dan, maar staat er nu niet bij. Zoals vanmorgen dat ze naar Almere gingen bijvoorbeeld zie je wel staan
Dat is dan in dit geval een verzamelplek om er in peloton heen te gaan.
pi_220677882
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 13:40 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Dat is dan in dit geval een verzamelplek om er in peloton heen te gaan.
Helder, thanks!
  Redactie Frontpage woensdag 29 april 2026 @ 13:41:20 #46
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220677887
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 13:39 schreef DrDentz het volgende:
Zitten de militairen nu gewoon granaten te gooien in droge heide?
Of gewoon schieten, dat is bijna jaarlijks wel raak.

Alleen loopt het dit keer wel erg uit de hand.
  Redactie Frontpage woensdag 29 april 2026 @ 13:43:03 #47
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220677893


Airwolf to the rescue *O*
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 29 april 2026 @ 13:43:53 #48
284411 crew  heywoodu
pi_220677900
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 13:43 schreef Watmoetjenou het volgende:
[ afbeelding ]

Airwolf to the rescue *O*
Die heeft 2 weken geleden nog druk geoefend met de bucket :D
pi_220677901
Ik zou er niet van verschieten als het Groot Schietveld of Klein Schietveld in de fik zou staan

Al eens grote brand in 2021
Werewolf
Papa 15/11/1950 - 29/08/2025
Fring is mijn allerliefste knuffelkont
Been haunted by a million screams
  Redactie Sport / Supervogel woensdag 29 april 2026 @ 13:44:07 #50
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_220677906
Handcrew van Brabant ook gealarmeerd, die van Overijssel een poosje geleden ook al.

Uitleg: https://www.brandweer.nl/twente/handcrew-overijssel/
pi_220678000
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 13:23 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
[..]
Deze zeker?
Die 2e ja. Kwam binnen via de app.
  Redactie Frontpage woensdag 29 april 2026 @ 14:00:47 #52
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220678011


Ff water tanken

En al onderweg voor ronde 2

  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 29 april 2026 @ 14:02:30 #53
284411 crew  heywoodu
pi_220678019
Nu eens kijken of de Chinook water gaat pakken waar we nu staan :P
  Redactie Frontpage woensdag 29 april 2026 @ 14:03:36 #54
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220678024
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 14:02 schreef heywoodu het volgende:
Nu eens kijken of de Chinook water gaat pakken waar we nu staan :P
Moet je aan het Veluwemeer staan
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 29 april 2026 @ 14:04:04 #55
284411 crew  heywoodu
pi_220678026
Potverdorie, vliegt ie met bucket en al over zonder hier water te pakken :(
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 29 april 2026 @ 14:04:39 #56
284411 crew  heywoodu
pi_220678030
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 14:03 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Moet je aan het Veluwemeer staan
Ja, daar vliegt ie naartoe. Zandenplas is zo veel logischer :o
  Redactie Sport / Supervogel woensdag 29 april 2026 @ 14:05:54 #57
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_220678036
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 14:04 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Ja, daar vliegt ie naartoe. Zandenplas is zo veel logischer :o
Die is zo leeg :T
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 29 april 2026 @ 14:06:23 #58
284411 crew  heywoodu
pi_220678037
En daar kwamen weer vier wagens met volle vaart langs jagen, benieuwd waar vandaan.
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 29 april 2026 @ 14:07:03 #59
284411 crew  heywoodu
pi_220678042
quote:
7s.gif Op woensdag 29 april 2026 14:05 schreef Pino112 het volgende:

[..]
Die is zo leeg :T
Nou ja, je kunt er toch mee beginnen, zit toch een paar minuten dichterbij :P
  woensdag 29 april 2026 @ 14:09:51 #60
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220678051
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 14:02 schreef heywoodu het volgende:
Nu eens kijken of de Chinook water gaat pakken waar we nu staan :P
Maak je wel picca's :D
  Redactie Frontpage woensdag 29 april 2026 @ 14:10:31 #61
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220678056
2e chinook is ook onderweg
  woensdag 29 april 2026 @ 14:11:08 #62
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220678057
Rook in damsco lijkt wel minder te worden? Of staat de wind mss ff anders nu?
  Redactie Sport / Supervogel woensdag 29 april 2026 @ 14:12:44 #63
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_220678062
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 14:06 schreef heywoodu het volgende:
En daar kwamen weer vier wagens met volle vaart langs jagen, benieuwd waar vandaan.
Staan nummers op de voertuigen he.
  Redactie Sport / Supervogel woensdag 29 april 2026 @ 14:13:09 #64
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_220678065
https://globe.adsbexchange.com/?icao=48467c

PH-KAC is ook rondjes aan het vliegen, dit lijkt me geen hulpdienst.
  Redactie Frontpage woensdag 29 april 2026 @ 14:13:46 #65
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220678069
quote:
10s.gif Op woensdag 29 april 2026 14:12 schreef Pino112 het volgende:

[..]
Staan nummers op de voertuigen he.
Ik vermoed IJsselland, die hebben zich een uur geleden ook verzameld bij Zwolle.
  Redactie Frontpage woensdag 29 april 2026 @ 14:14:48 #66
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220678074
quote:
7s.gif Op woensdag 29 april 2026 14:13 schreef Pino112 het volgende:
https://globe.adsbexchange.com/?icao=48467c

PH-KAC is ook rondjes aan het vliegen, dit lijkt me geen hulpdienst.
Waarschijnlijk ingehuurd door Staatsbosbeheer.
  woensdag 29 april 2026 @ 14:16:00 #67
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 29 april 2026 @ 14:20:02 #68
284411 crew  heywoodu
pi_220678088
quote:
10s.gif Op woensdag 29 april 2026 14:12 schreef Pino112 het volgende:

[..]
Staan nummers op de voertuigen he.
Vanaf mijn positie bij de Zandenplas op dat moment niet te zien :+
  Moderator woensdag 29 april 2026 @ 14:20:45 #69
446930 crew  ESF1Gamer
pi_220678093
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 14:20 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Vanaf mijn positie bij de Zandenplas op dat moment niet te zien :+
Jij doet live verslag voor FOK! _O_
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
  Redactie Frontpage woensdag 29 april 2026 @ 14:25:11 #70
381571 crew  Stephan5
Primusch
pi_220678111
Ook tot in Haarlem te zien. Ik was buiten, en ik dacht eerst nog, er is toch geen Stratus-bewolking verwacht... bizar zeg.
Ik hou niet van klussers. Boren, timmeren en schuren is uit den boze.
  Moderator woensdag 29 april 2026 @ 14:26:38 #71
446930 crew  ESF1Gamer
pi_220678117
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 14:25 schreef Stephan5 het volgende:
Ook tot in Haarlem te zien. Ik was buiten, en ik dacht eerst nog, er is toch geen Stratus-bewolking verwacht... bizar zeg.
Hier is het nog strak blauwe lucht.
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
  Redactie Frontpage woensdag 29 april 2026 @ 14:28:36 #72
381571 crew  Stephan5
Primusch
pi_220678124
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 14:26 schreef ESF1Gamer het volgende:

[..]
Hier is het nog strak blauwe lucht.
Het is een band met wat sterk lijkt op oplossende stratus. Ligt van NO-ZW over ongeveer Haarlem Noord.
Ik hou niet van klussers. Boren, timmeren en schuren is uit den boze.
  Redactie Frontpage woensdag 29 april 2026 @ 14:29:55 #73
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220678132


Ondertussen in Brabant.
  woensdag 29 april 2026 @ 14:31:50 #74
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220678140
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 14:29 schreef Watmoetjenou het volgende:
[ afbeelding ]

Ondertussen in Brabant.
Oeffff :o Als dat ook zo groot gaat worden hebben ze wel een probleem denk ik. Want alle bosbrandvoertuigen staan nu op de veluwe denk ik
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 29 april 2026 @ 14:33:36 #75
284411 crew  heywoodu
pi_220678146
Wel apart, zo'n totaal lege snelweg. Walking Dead-achtig :P
  Redactie Frontpage woensdag 29 april 2026 @ 14:34:28 #76
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220678149
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 14:33 schreef heywoodu het volgende:
Wel apart, zo'n totaal lege snelweg. Walking Dead-achtig :P
Hoe is het met de rook? Want op de webcambeelden lijkt het aardig te kalmeren
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 29 april 2026 @ 14:39:24 #77
284411 crew  heywoodu
pi_220678169
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 14:20 schreef ESF1Gamer het volgende:

[..]
Jij doet live verslag voor FOK! _O_
Er rijdt nú een auto langs op de A28! Teringhard wel, dat was dik 200+ _O-
  woensdag 29 april 2026 @ 14:40:54 #78
307622 Perox
(niet de echte)
pi_220678178
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 14:39 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Er rijdt nú een auto langs op de A28! Teringhard wel, dat was dik 200+ _O-
Is niet afgesloten dus? Of juist wel?
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 29 april 2026 @ 14:41:12 #79
284411 crew  heywoodu
pi_220678181
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 14:34 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Hoe is het met de rook? Want op de webcambeelden lijkt het aardig te kalmeren
Het stinkt nog enorm. Vooral richting t Harde is er nog wel veel rook zo nu en dan.

Nu even wat minder.

  woensdag 29 april 2026 @ 14:42:02 #80
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_220678188
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 14:41 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Het stinkt nog enorm. Vooral richting t Harde is er nog wel veel rook zo nu en dan.

Nu even wat minder.

[ link | afbeelding ]
Bijna autoloze woensdag _O_
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 29 april 2026 @ 14:42:03 #81
284411 crew  heywoodu
pi_220678189
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 14:40 schreef Perox het volgende:

[..]
Is niet afgesloten dus? Of juist wel?
Wel, zijn allemaal politie-achtige auto's. Net zo'n simpele donkere met zwaailamp, die trok hem vol open. Politiemotoren gingen ook volle gas :+
pi_220678200
Bekijk deze YouTube-video

Je krijgt er wel mooie filmpjes van. De brandweer vindt dit natuurlijk geweldig. (Van vorig jaar in Ede)
  Redactie Frontpage woensdag 29 april 2026 @ 14:46:57 #83
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220678204
quote:
6s.gif Op woensdag 29 april 2026 14:45 schreef tralalala het volgende:
Bekijk deze YouTube-video

Je krijgt er wel mooie filmpjes van. De brandweer vindt dit natuurlijk geweldig. (Van vorig jaar in Ede)
Brandweer Lunteren _O_
  woensdag 29 april 2026 @ 14:47:21 #84
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_220678205
quote:
80s.gif Op woensdag 29 april 2026 14:00 schreef Watmoetjenou het volgende:
[ afbeelding ]

Ff water tanken

En al onderweg voor ronde 2

[ afbeelding ]
Heeft ie zijn tracking uitgezet?
Minister: lt's not particularly silly, is it? I mean, the right leg isn't silly at all and the left leg merely does a forward aerial half turn every alternate step.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
  Redactie Sport / Supervogel woensdag 29 april 2026 @ 14:48:54 #85
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_220678214
GRZLY81 gaat naar het Heerderstrand.
  woensdag 29 april 2026 @ 14:49:00 #86
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_220678215
Er vliegt nog een Chinook? https://globe.adsbexchange.com/?icao=480446
Minister: lt's not particularly silly, is it? I mean, the right leg isn't silly at all and the left leg merely does a forward aerial half turn every alternate step.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
  Redactie Frontpage woensdag 29 april 2026 @ 14:49:10 #87
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220678216
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 14:47 schreef SillyWalks het volgende:

[..]
Heeft ie zijn tracking uitgezet?
Was even geland, op dit moment beide weer in de lucht
pi_220678223
NL Alert in Hilversum nu.
  Redactie Frontpage woensdag 29 april 2026 @ 14:50:15 #89
510587 crew  Watmoetjenou
  woensdag 29 april 2026 @ 14:51:41 #90
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_220678233
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 14:49 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Was even geland, op dit moment beide weer in de lucht
En nu in de rij om water bij te vullen bij Heerderstrand?
Minister: lt's not particularly silly, is it? I mean, the right leg isn't silly at all and the left leg merely does a forward aerial half turn every alternate step.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
  Moderator woensdag 29 april 2026 @ 14:51:46 #91
362868 crew  Slobeend
of all places
pi_220678235
quote:
7s.gif Op woensdag 29 april 2026 14:48 schreef Pino112 het volgende:
GRZLY81 gaat naar het Heerderstrand.
Heerderstrand genot @De_Kraam
  Redactie Sport / Supervogel woensdag 29 april 2026 @ 14:52:28 #92
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_220678238
quote:
11s.gif Op woensdag 29 april 2026 14:50 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
NL Alert in Hilversum nu.
Nu het Hilversum heeft bereikt is de NOS ook wakker. Pushmelding.
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 29 april 2026 @ 14:56:52 #93
284411 crew  heywoodu
pi_220678256
Tot zover dit live verslag, alle kleren kunnen zo te ruiken gelijk in de was, wat een rooklucht _O-
  Redactie Frontpage woensdag 29 april 2026 @ 14:57:29 #94
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220678259
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 14:56 schreef heywoodu het volgende:
Tot zover dit live verslag, alle kleren kunnen zo te ruiken gelijk in de was, wat een rooklucht _O-
Sommige mensen hebben er 12 euro per dag voor over
  Redactie Sport / Supervogel woensdag 29 april 2026 @ 14:57:50 #95
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_220678260
https://www.gld.nl/nieuws(...)18-b210-1389c2de0163

quote:
Blussen kan nog dagen duren
De rookwolken van de grote natuurbrand zijn tot in Amsterdam en omstreken te zien en ruiken. "De meldkamer ontvangt momenteel veel meldingen van mensen die last hebben van rook", meldt Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland. Die legt uit dat de wind de rook richting de hoofdstad blaast. Het advies is om ramen en deuren te sluiten en automatische ventilatiesystemen uit te schakelen.

"Voor Nederlandse begrippen is dit echt een uitzonderlijk grote brand". Dat zegt de Landelijk Coördinator Natuurbrandbeheersing Edwin Kok, van het Nederlands Instituut Publieke Veiligheid (NIPV). Volgens hem kan het blussen, gezien de weersomstandigheden, nog dagen duren.

Om mensen in de omgeving van 't Harde te waarschuwen, heeft de Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland een NL-Alert verstuurd. "Bent u in de buurt van de brand, verlaat dan het gebied", is het dringende advies..
Dit worden wel leuke aflossingen uit de rest van het land, ook ivm restdekking.
  Redactie Sport / Supervogel woensdag 29 april 2026 @ 14:59:18 #96
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_220678267
GRZLY41 is ook in de lucht, dat is dan de derde Chinook als deze ook hiervoor ingezet wordt.

https://globe.adsbexchange.com/?icao=48044c

Edit: en is weer terug naar Gilze.

[ Bericht 8% gewijzigd door Pino112 op 29-04-2026 15:17:44 ]
  Moderator woensdag 29 april 2026 @ 15:06:20 #97
362868 crew  Slobeend
of all places
pi_220678312
Brandhaard is vlakbij de Knobbel zo te zien.
pi_220678338
NEDERLAND GAAT NAAR DE KNOPPEN. NATUUR MOEDWILLIG AFBRANDEN OM ER STEDEN TE KUNNEN BOUWEN. WELKOM IN HET LAND VAN D66
U MAD?
  woensdag 29 april 2026 @ 15:15:50 #99
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220678363
quote:
6s.gif Op woensdag 29 april 2026 14:45 schreef tralalala het volgende:
Bekijk deze YouTube-video

Je krijgt er wel mooie filmpjes van. De brandweer vindt dit natuurlijk geweldig. (Van vorig jaar in Ede)
Wat een beelden en wat machtig mooi om te zien hoe ze te werk gaan _O_ _O_ _O_ _O_ Zullen ze van deze brand ook weer zo'n mooie video maken? :)
  Redactie Frontpage woensdag 29 april 2026 @ 15:17:59 #100
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220678378
quote:
7s.gif Op woensdag 29 april 2026 15:15 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Wat een beelden en wat machtig mooi om te zien hoe ze te werk gaan _O_ _O_ _O_ _O_ Zullen ze van deze brand ook weer zo'n mooie video maken? :)
Is ongeveer de enige eenheid die niet is opgeroepen op de Veluwe _O-
  woensdag 29 april 2026 @ 15:18:25 #101
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220678382
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 15:17 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Is ongeveer de enige eenheid die niet is opgeroepen op de Veluwe _O-
Lekker dan :') :') :')
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 29 april 2026 @ 15:19:58 #102
284411 crew  heywoodu
pi_220678392
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 15:06 schreef Slobeend het volgende:
Brandhaard is vlakbij de Knobbel zo te zien.
Ook bij de Scheepsbel, dat is aan de Nunspeet-kant.
  Redactie Frontpage woensdag 29 april 2026 @ 15:45:53 #103
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220678515
https://globe.adsbexchange.com/?icao=48044a,480446,480440

Bijzonder bezoekje aan Teuge om bij te tanken, en nr3 er bij

[ Bericht 6% gewijzigd door Watmoetjenou op 29-04-2026 15:51:10 ]
  Redactie Sport / Supervogel woensdag 29 april 2026 @ 15:50:26 #104
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_220678540
https://globe.adsbexchange.com/?icao=480440

GRZLY83 onderweg, nu wél de derde Chinook.
  Redactie Frontpage woensdag 29 april 2026 @ 15:51:36 #105
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220678548
quote:
7s.gif Op woensdag 29 april 2026 15:50 schreef Pino112 het volgende:
https://globe.adsbexchange.com/?icao=480440

GRZLY83 onderweg, nu wél de derde Chinook.
Oh was net te laat
  woensdag 29 april 2026 @ 15:53:23 #106
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
  Redactie Frontpage woensdag 29 april 2026 @ 15:59:28 #107
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220678588
quote:
Beetje laffe beelden wel, in Amerika hadden er al 6 nieuwshelikopters boven gevlogen, of stond een verslaggever in het midden van de vuurzee :P
  Redactie Frontpage woensdag 29 april 2026 @ 16:07:44 #108
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220678669


Volgende...
  woensdag 29 april 2026 @ 16:12:06 #109
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_220678699
twitter
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  Redactie Sport / Supervogel woensdag 29 april 2026 @ 16:15:29 #110
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_220678723
https://www.defensie.nl/o(...)e-schietkamp-t-harde

Woensdag 8.30 tot 16.00 uur Geweer- en mitrailleurvuur, kanon en werken met explosieven Noord en Zuid Geen

Denk dat de oefening van morgen afgelast wordt.
  Redactie Frontpage woensdag 29 april 2026 @ 16:16:18 #111
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220678728
Schrik me dood, ineens geluid bij de NOS stream
pi_220678734
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 13:39 schreef DrDentz het volgende:
Zitten de militairen nu gewoon granaten te gooien in droge heide?
Nee, nu niet meer
  Redactie Frontpage woensdag 29 april 2026 @ 16:17:23 #113
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220678735
quote:
7s.gif Op woensdag 29 april 2026 16:15 schreef Pino112 het volgende:
https://www.defensie.nl/o(...)e-schietkamp-t-harde

Woensdag 8.30 tot 16.00 uur Geweer- en mitrailleurvuur, kanon en werken met explosieven Noord en Zuid Geen

Denk dat de oefening van morgen afgelast wordt.
Moeten ze maar pinda pinda roepen.
  woensdag 29 april 2026 @ 16:18:59 #114
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_220678742
quote:
7s.gif Op woensdag 29 april 2026 16:15 schreef Pino112 het volgende:
https://www.defensie.nl/o(...)e-schietkamp-t-harde

Woensdag 8.30 tot 16.00 uur Geweer- en mitrailleurvuur, kanon en werken met explosieven Noord en Zuid Geen

Denk dat de oefening van morgen afgelast wordt.
Kunnen ze mooi de tactiek van de verschroeide aarde oefenen.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  Redactie Frontpage woensdag 29 april 2026 @ 16:28:59 #115
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220678797
  woensdag 29 april 2026 @ 16:32:06 #116
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_220678812
Het houdt niet op, niet vanzelf:

Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_220678813
Al die arme dieren die levend verbranden ;(
  Redactie Frontpage woensdag 29 april 2026 @ 16:32:41 #118
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220678815
Met 3 helikopters is dat water ook zo weg, maarja, het was toch een beetje een lullige plas.

  Redactie Sport / Supervogel woensdag 29 april 2026 @ 16:32:42 #119
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_220678816
quote:
Dit gaat de komende dagen nog wel even door met de toenemende warmte en die wind. Pas zondag wat regen.
  Redactie Sport / Supervogel woensdag 29 april 2026 @ 16:35:12 #120
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_220678830


Kijk als dus de hele regio al bijna leeg is moeten ze ff van wat verder komen.

Klarenbeek is 30km.
  Redactie Frontpage woensdag 29 april 2026 @ 16:38:57 #121
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220678849
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 16:32 schreef Masberum het volgende:
Al die arme dieren die levend verbranden ;(
Die dieren zorgen meestal wel dat ze optijd weg zijn, maar al die vissen die ineens in een heide liggen, die komen er niet meer bovenop :o
  Redactie Frontpage woensdag 29 april 2026 @ 16:43:43 #122
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220678867
Friesland joined de groep

  FOK!Fotograaf woensdag 29 april 2026 @ 16:45:34 #123
842 Zorro
Z
pi_220678874
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 16:38 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Die dieren zorgen meestal wel dat ze optijd weg zijn, maar al die vissen die ineens in een heide liggen, die komen er niet meer bovenop :o
Die liggen er nu toch al bovenop?
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
  woensdag 29 april 2026 @ 16:45:56 #124
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220678877
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 16:38 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Die dieren zorgen meestal wel dat ze optijd weg zijn, maar al die vissen die ineens in een heide liggen, die komen er niet meer bovenop :o
Padden kunnen niet snel lopen ;(
  woensdag 29 april 2026 @ 16:46:21 #125
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220678881
quote:
7s.gif Op woensdag 29 april 2026 16:35 schreef Pino112 het volgende:
[ afbeelding ]

Kijk als dus de hele regio al bijna leeg is moeten ze ff van wat verder komen.

Klarenbeek is 30km.
Waarom doen ze Lunteren niet? Die kunnen dan ook gelijk mooie beelden maken
  Redactie Frontpage woensdag 29 april 2026 @ 16:49:03 #126
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220678896
https://globe.adsbexchange.com/?icao=480449,480440,480446,48044a

Chinook nummer 4 ook onderweg. (Al zal er ook wel een keer eentje worden afgelost)
  woensdag 29 april 2026 @ 16:49:41 #127
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220678900
quote:
7s.gif Op woensdag 29 april 2026 16:35 schreef Pino112 het volgende:
[ afbeelding ]

Kijk als dus de hele regio al bijna leeg is moeten ze ff van wat verder komen.

Klarenbeek is 30km.
Deze komen vn nog verder!



Maar is het nog steeds niet onder controle? Of is dit gewoon aflossing?
  Redactie Sport / Supervogel woensdag 29 april 2026 @ 16:51:48 #128
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_220678912
quote:
7s.gif Op woensdag 29 april 2026 16:49 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Deze komen vn nog verder!

[ afbeelding ]

Maar is het nog steeds niet onder controle? Of is dit gewoon aflossing?
Granietstraat lijkt me een nieuwe (brand)melding en niet een UGS oid. Dit is in 't Harde zelf aan de andere kant van de snelweg.
  woensdag 29 april 2026 @ 16:53:36 #129
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220678922
quote:
7s.gif Op woensdag 29 april 2026 16:51 schreef Pino112 het volgende:

[..]
Granietstraat lijkt me een nieuwe (brand)melding en niet een UGS oid. Dit is in 't Harde zelf aan de andere kant van de snelweg.
Ik zie het ja! Nog een nieuwe brand :o :o :o
  Redactie Frontpage woensdag 29 april 2026 @ 16:55:51 #130
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220678932
quote:
7s.gif Op woensdag 29 april 2026 16:51 schreef Pino112 het volgende:

[..]
Granietstraat lijkt me een nieuwe (brand)melding en niet een UGS oid. Dit is in 't Harde zelf aan de andere kant van de snelweg.
Vliegvuur?
  Redactie Frontpage woensdag 29 april 2026 @ 17:01:32 #131
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220678954
https://globe.adsbexchang(...)480446,48044a,48080c

Een 5e heli, dit keer geen Chinook lijkt ook die kant op te gaan. En wederom een tankbeurt op Teuge.
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 29 april 2026 @ 17:06:57 #132
284411 crew  heywoodu
pi_220678982
quote:
7s.gif Op woensdag 29 april 2026 16:51 schreef Pino112 het volgende:

[..]
Granietstraat lijkt me een nieuwe (brand)melding en niet een UGS oid. Dit is in 't Harde zelf aan de andere kant van de snelweg.
Dat is wel de grens van de bebouwde kom, als ik op 't Harde woonde zou ik me daar toch een beetje zorgen gaan maken :@

De Granietstraat grenst overigens aan de Brandweg, ha!
  woensdag 29 april 2026 @ 17:12:59 #133
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_220678999
quote:
9s.gif Op woensdag 29 april 2026 17:06 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Dat is wel de grens van de bebouwde kom, als ik op 't Harde woonde zou ik me daar toch een beetje zorgen gaan maken :@

De Granietstraat grenst overigens aan de Brandweg, ha!
Je zou denken dat graniet brandwerend is.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  Redactie Frontpage woensdag 29 april 2026 @ 17:13:31 #134
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220679002
#werkenbijdeNOS :') Gewoon 20x dezelfde vraag stellen.

https://nos.nl/livestream(...)slaggever-ter-plekke
  woensdag 29 april 2026 @ 17:25:09 #135
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220679046
Den Ham is nu ook zeer grote brand :o Ook wel serieus daar dus
  Redactie Frontpage woensdag 29 april 2026 @ 17:26:01 #136
510587 crew  Watmoetjenou
  Redactie Frontpage woensdag 29 april 2026 @ 17:29:53 #137
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220679063


Teamuitje
  Moderator woensdag 29 april 2026 @ 17:37:57 #138
388664 crew  Dotteke
pi_220679117
Wauw, heftige brand, hopelijk hebben ze hem snel onder controle
Wie mij niet heeft grootgebracht, zal mij ook niet klein krijgen!
Opzaterdag 15 februari 2025 08:01 schreef JustinK het volgende:[/b]
Dot houdt van lekker vlot :P
pi_220679908
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 14:51 schreef Slobeend het volgende:

[..]
Heerderstrand genot @:de_kraam
Ik heb ooit een handtekening van Paul Bosvelt en Edwin Zoetebier gekregen in 't Harde.

Komt wel erg dichtbij zo.
Ciao ciao, doei doei, al het goeie.
pi_220679992
quote:
7s.gif Op woensdag 29 april 2026 16:15 schreef Pino112 het volgende:
https://www.defensie.nl/o(...)e-schietkamp-t-harde

Woensdag 8.30 tot 16.00 uur Geweer- en mitrailleurvuur, kanon en werken met explosieven Noord en Zuid Geen

Denk dat de oefening van morgen afgelast wordt.
"Byzonderheden: geen". :+
  woensdag 29 april 2026 @ 20:00:36 #141
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_220679993
quote:
14s.gif Op woensdag 29 april 2026 19:49 schreef De_Kraam het volgende:

[..]
Ik heb ooit een handtekening van Paul Bosvelt en Edwin Zoetebier gekregen in 't Harde.

Komt wel erg dichtbij zo.
Je verzamelt handtekeningen van onbekende voetballers? Mag ik van jou Edwin Zoetebier, dan krijg je van mij Otman Bakkal.
  woensdag 29 april 2026 @ 20:31:53 #142
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220680206
Ook recent weer bosbranden in Putten en Enschede zie ik op 112meldingen
  Redactie Frontpage woensdag 29 april 2026 @ 20:56:44 #143
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220680471
Alle heli's zijn nu loesoe
  Redactie Frontpage woensdag 29 april 2026 @ 21:11:09 #144
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220680604
Ik ben geen expert, maar volgens mij is het feit dat het donker wordt juist wel handig om te kijken waar nog brandhaarden zijn.
  Redactie Sport / Supervogel woensdag 29 april 2026 @ 21:14:29 #145
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_220680637
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 21:11 schreef Watmoetjenou het volgende:
Ik ben geen expert, maar volgens mij is het feit dat het donker wordt juist wel handig om te kijken waar nog brandhaarden zijn.
Protocol, zal wel te gevaarlijk zijn met heli's.
Neem aan dat de droneteams wel gewoon doorgaan.
  Redactie Frontpage woensdag 29 april 2026 @ 21:23:21 #146
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220680717
quote:
7s.gif Op woensdag 29 april 2026 21:14 schreef Pino112 het volgende:

[..]
Protocol, zal wel te gevaarlijk zijn met heli's.
Neem aan dat de droneteams wel gewoon doorgaan.
Zal ook ongetwijfeld wel, maar denk dat de politie nog wel gaat vliegen.
pi_220680761
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 21:11 schreef Watmoetjenou het volgende:
Ik ben geen expert, maar volgens mij is het feit dat het donker wordt juist wel handig om te kijken waar nog brandhaarden zijn.
Denk dat dat niet heel veel uit maakt aangezien je dat veel efficienter kan doen met infrarood/warmtebeeld camera’s, die zullen ze wel zowel overdag als in de nacht gebruiken.
  Redactie Frontpage woensdag 29 april 2026 @ 21:37:26 #148
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220680826
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 21:28 schreef GerryDV het volgende:

[..]
Denk dat dat niet heel veel uit maakt aangezien je dat veel efficienter kan doen met infrarood/warmtebeeld camera’s, die zullen ze wel zowel overdag als in de nacht gebruiken.
Ook dan. De omgeving is in elk geval koud
  Redactie Sport / Supervogel donderdag 30 april 2026 @ 06:34:00 #149
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_220681660
We gaan door met een grote brand in Kessel (Limburg), zowel op de grond als in bomen.
https://www.ad.nl/112-nie(...)er-ingezet~af6ec839/

Heli is om 6u gealarmeerd dus die gaat ook binnenkort vliegen.
  Redactie Sport / Supervogel donderdag 30 april 2026 @ 09:42:12 #150
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_220682185
Eén GRZLY onderweg:
https://globe.adsbexchange.com/?icao=480441

[ Bericht 10% gewijzigd door Pino112 op 30-04-2026 09:45:01 (eentje maar) ]
  Redactie Sport / Supervogel donderdag 30 april 2026 @ 12:53:15 #151
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_220682859
En (weer) een ZGB op de Oirschotse Heide;

P 1 BOB-01 (Zeer gr. BR) BR heide (Uitbr zeer hoog) Oirschotse Heide Oirschot 22-5382 22-5281 22-5162 22-5181 22-5164 22-5084 22-5165 22-5182 22-5166 22-5086 22-5693
  donderdag 30 april 2026 @ 13:07:42 #152
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_220682921
GLV-V in de hens

CH-47Fen onderweg + PH-PXE
  donderdag 30 april 2026 @ 13:26:53 #153
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220683048
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 16:38 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Die dieren zorgen meestal wel dat ze optijd weg zijn, maar al die vissen die ineens in een heide liggen, die komen er niet meer bovenop :o
Wel meteen gebakken vis voor de brandweerlieden :9 :Y)
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  donderdag 30 april 2026 @ 13:46:42 #154
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_220683153
DHC inzet bij Kessel, vooralsnog niet bij Oirschot.
pi_220683436
Op de Oirschotse Heide in Noord-Brabant is donderdag een natuurbrand uitgebroken. De brand ontstond tijdens een militaire oefening, bevestigt de Koninklijke Marechaussee.

Opnieuw natuurbrand op defensieterrein, nu in Assen
Op een oefenterrein van Defensie aan de Zoom in Assen is woensdagavond brand uitgebroken. Een gebied van ongeveer vijftig bij vijftig meter stond volledig in brand.

Wat zijn ze allemaal aan het doen bij Defensie?
  donderdag 30 april 2026 @ 14:54:47 #156
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220683510
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 14:37 schreef DefKu het volgende:
Op de Oirschotse Heide in Noord-Brabant is donderdag een natuurbrand uitgebroken. De brand ontstond tijdens een militaire oefening, bevestigt de Koninklijke Marechaussee.

Opnieuw natuurbrand op defensieterrein, nu in Assen
Op een oefenterrein van Defensie aan de Zoom in Assen is woensdagavond brand uitgebroken. Een gebied van ongeveer vijftig bij vijftig meter stond volledig in brand.

Wat zijn ze allemaal aan het doen bij Defensie?
Nou ja, bij oefeningen met live munitie komen er natuurlijk ook vonken/vuur en explosies kijken.

Maar wellicht is het voortaan raadzaam dat men rekening houdt met droge omstandigheden.

Tenzij het de bedoeling is om ook de brandweer scherp ende alert te houden :D
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  donderdag 30 april 2026 @ 15:05:21 #157
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_220683575
Geen tijd alles hier door te spitten.

Heeft @AchJa hier al aangegeven dat zo’n brand als ook bij oirschot vaak voorkomt en maar om te oefenen is?
  Redactie Sport / Supervogel donderdag 30 april 2026 @ 15:41:17 #158
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_220683778
P 2 BON-09 Bijstand (Hand Crew) Brink De BST PKP BST A50 Li Klarenbeek Apeldoorn 04-2680 042389 05-9064 05-5481 05-3401 05-5401

Denk dat de Handcrew van Overijssel wordt ingezet in Weert.
pi_220683819
quote:
1s.gif Op donderdag 30 april 2026 14:54 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Nou ja, bij oefeningen met live munitie komen er natuurlijk ook vonken/vuur en explosies kijken.

Maar wellicht is het voortaan raadzaam dat men rekening houdt met droge omstandigheden.

Tenzij het de bedoeling is om ook de brandweer scherp ende alert te houden :D
Kennelijk is het ontstaan door een Chinook die vracht oppikte. Er stonden meerdere mensen foto's te maken.
De brand in Weert is inmiddels grip 2, dan is er nog de brand in Kessel, die was grip 1 en op de grens met Brabant brandt het bij Overloon. Zie dan maar je personeel te verdelen. De wind drijft de rook van Weert nu richting Eindhoven. Die pluim is hier in Helmond goed te zien.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_220683835
:o de brand bij Weert heeft Kempen Airport bereikt en dreigt daar over te slaan naar de kerosine tanks: https://www.omroepbrabant(...)aan-op-kerosinetanks
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
  Redactie Sport / Supervogel donderdag 30 april 2026 @ 15:57:18 #161
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_220683869
De Chinook van Kessel is verplaatst naar Weert:
https://globe.adsbexchange.com/?icao=480440
  donderdag 30 april 2026 @ 15:59:59 #162
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_220683885
Het land Land van Rob Jetten fikt af @RamboDirk
  donderdag 30 april 2026 @ 16:01:00 #163
477768 TweedeKlum
De echte Rico is op Zuid.
pi_220683888
quote:
1s.gif Op donderdag 30 april 2026 15:48 schreef d.k. het volgende:
:o de brand bij Weert heeft Kempen Airport bereikt en dreigt daar over te slaan naar de kerosine tanks: https://www.omroepbrabant(...)aan-op-kerosinetanks
Grote biem incoming. *O* *O* *O*
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
  donderdag 30 april 2026 @ 16:01:08 #164
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_220683890
quote:
14s.gif Op donderdag 30 april 2026 15:57 schreef Pino112 het volgende:
De Chinook van Kessel is verplaatst naar Weert:
https://globe.adsbexchange.com/?icao=480440
Ik hoorde hem inderdaad niet meer nee.
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_220683934
De natuurbrand op het militaire oefenterrein in Weert zeer groot. Het nabijgelegen Kempen Airport is ontruimd.

De veiligheidsregio Limburg Noord spreekt van een brand van 500.000 vierkante meter.
pi_220683954
Stukje ‘tactiek van de verschroeide aarde’
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
pi_220683963
Is er niet gewoon opzet in het spel :')
Zonder wrijving geen glans
pi_220683972
Militairen denken dat ze alles mogen. Dit is typisch weer zich niet aan de regels houden en denken van kan wel joh.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  donderdag 30 april 2026 @ 16:17:39 #169
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220683991
Wel opvallend al die branden op militaire terreinen. Zullen het niet de Russen zijn die de oefeningen willen saboteren?
  Redactie Sport / Supervogel donderdag 30 april 2026 @ 16:20:22 #170
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_220684000
Tweede Chinook onderweg naar de Weerterheide.

https://globe.adsbexchange.com/?icao=480440,480446

Incident is opgeschaald naar GRIP 3.
  Redactie Frontpage donderdag 30 april 2026 @ 16:21:07 #171
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220684005
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 15:05 schreef Nebelwerfer het volgende:
Geen tijd alles hier door te spitten.

Heeft @:achja hier al aangegeven dat zo’n brand als ook bij oirschot vaak voorkomt en maar om te oefenen is?
Beetje onzinnig om te oefenen als het halve land in de brand staat
  donderdag 30 april 2026 @ 16:22:00 #172
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220684008
De brand in weert is ondertussen ook zo groot dat de rookwolk op satelliet te zien is
  donderdag 30 april 2026 @ 16:22:22 #173
477768 TweedeKlum
De echte Rico is op Zuid.
pi_220684009
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 16:21 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Beetje onzinnig om te oefenen als het halve land in de brand staat
Dat zou op zich wel een goede oefening zijn.
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
pi_220684012
quote:
7s.gif Op donderdag 30 april 2026 16:20 schreef Pino112 het volgende:
Tweede Chinook onderweg naar de Weerterheide.

https://globe.adsbexchange.com/?icao=480440,480446

Incident is opgeschaald naar GRIP 3.
Dat komt weinig voor. Er staan ook best wat vliegtuigen daar geparkeerd, die zijn echt niet allemaal opgestegen voor de brand.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_220684051
Gekopieerd uit ander topic:

En bij Assen _O-

Zeer grote natuurbrand op Militair Oefenterrein Assen: peloton natuurbrandbestrijding opgeroepen https://share.google/q4NqMlko3bOlKBxb

Opzet? Van een verwardieër?
pi_220684054
Oh die in Assen was al eerder, sorry.
pi_220684074
https://www.nu.nl/binnenland/6394278/
quote:
Defensie: oefenterreinen kunnen komende dagen gewoon gebruikt blijven worden
Ondanks de vele branden die op militaire oefenterreinen uitbreken, kunnen ze gewoon gebruikt blijven worden, laat een woordvoerder van de Landmacht aan NU.nl weten. De geplande oefeningen bij 't Harde zijn vandaag wel geschrapt vanwege de grote brand die daar gisteren uitbrak en nog altijd woedt.

Op alle overige oefenterreinen kunnen wat de Landmacht betreft de geplande oefeningen doorgaan "volgens de geldende voorschriften".
pi_220684083
Is nu elk brandje landelijk nieuws na die grote? 8)7
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_220684087
quote:
7s.gif Op donderdag 30 april 2026 16:22 schreef Starhopper het volgende:
De brand in weert is ondertussen ook zo groot dat de rookwolk op satelliet te zien is
Ik woon zo'n 10km van Weert de andere kant op, vanaf hier ook goed te zien.
pi_220684094
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 16:12 schreef Haags het volgende:
Is er niet gewoon opzet in het spel :')
Tja, als je met bommen en granaten gaat strooien in een gortdroog bos kun je daar wel van spreken. Laat het dan ook maar ongecontroleerd uitbranden allemaal :')
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
  Redactie Frontpage donderdag 30 april 2026 @ 16:48:53 #181
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220684110
quote:
Ik ben benieuwd of de brandweer er ook zo over denkt.
  donderdag 30 april 2026 @ 16:49:06 #182
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220684112
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 16:40 schreef Discombobulate het volgende:
Is nu elk brandje landelijk nieuws na die grote? 8)7
Die in Weert is net zo groot.
pi_220684167
quote:
7s.gif Op donderdag 30 april 2026 16:49 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Die in Weert is net zo groot.
En dichtbij een vliegveld en de rook trekt richting bewoond gebied. Bovendien op grens van provincies/de grens met België. Er wordt echt niet zomaar grip 3 gegeven, dat is redelijk zeldzaam
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
  donderdag 30 april 2026 @ 17:03:05 #184
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220684169
Op de scanner is te horen dat het aan de linkerflank aan het uitbreiden is richting zuiden. Maar ik weet niet wat de linkerflank is. Maar de heli's hebben ook last van de rook en kunnen niet in de buurt van het vliegveld komen en proberen aan de zuidzijde uitbreiding te voorkomen.
  donderdag 30 april 2026 @ 17:03:32 #185
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_220684172
AZC Budel geruimd.

Ik bedoel ontruimd @Zipportal @de_boswachter
  donderdag 30 april 2026 @ 17:08:33 #186
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_220684196
Weinig beelden. Doofpot.
  Spellchecker donderdag 30 april 2026 @ 17:09:41 #187
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
  donderdag 30 april 2026 @ 17:11:01 #188
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220684209
quote:
"De asielzoekers worden in eerste instantie begeleid naar de openbare weg, buiten de poort. Vanuit daar wordt gekeken waar zij tijdelijk kunnen worden opgevangen."

Ja en dan moeten ze met 1500 in de rook aan de weg staan :') Wacht dan met evacueren tot je vervoer hebt ofzo.
pi_220684211
quote:
Ook wel bijzonder dat een militair oefenterrein blijkbaar zo dicht bij een account ligt.

Maar sow ... daar brand het ook wel flink
pi_220684212
quote:
7s.gif Op donderdag 30 april 2026 15:41 schreef Pino112 het volgende:
P 2 BON-09 Bijstand (Hand Crew) Brink De BST PKP BST A50 Li Klarenbeek Apeldoorn 04-2680 042389 05-9064 05-5481 05-3401 05-5401

Denk dat de Handcrew van Overijssel wordt ingezet in Weert.
Aardig stukje rijden met blauw-blauw
  Redactie Frontpage donderdag 30 april 2026 @ 17:12:41 #191
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220684219
quote:
7s.gif Op donderdag 30 april 2026 17:11 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Vanuit daar wordt gekeken waar zij tijdelijk kunnen worden opgevangen."
Plek zat gelukkig...
  donderdag 30 april 2026 @ 17:13:39 #192
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220684223
quote:
7s.gif Op donderdag 30 april 2026 15:41 schreef Pino112 het volgende:
P 2 BON-09 Bijstand (Hand Crew) Brink De BST PKP BST A50 Li Klarenbeek Apeldoorn 04-2680 042389 05-9064 05-5481 05-3401 05-5401

Denk dat de Handcrew van Overijssel wordt ingezet in Weert.
Zijn die al uitgerust van gisteren dan? Wat een helden dit!
pi_220684224
quote:
"Vanuit daar wordt gekeken waar zij tijdelijk kunnen worden opgevangen."
Zolang ze hier maar niet aan komen kloppen.
pi_220684229
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 16:41 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Ik woon zo'n 10km van Weert de andere kant op, vanaf hier ook goed te zien.
25km verderop is die pluim van Weert ook goed te zien.

Voor het extra sfeer effect kun je hier tegelijkertijd nog een brandlucht ruiken afkomstig uit de Heidense Bossen.


2
  donderdag 30 april 2026 @ 17:15:39 #195
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220684236
De helikopters zetten in op de zuidzijde. En afhankelijk van de rook proberen ze stukje noordelijker mee te pakken
  Redactie Frontpage donderdag 30 april 2026 @ 17:16:20 #196
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220684237
Trekt de rook ook over België? Zo ja, is er al een BE-alert uitgestuurd?
pi_220684249
quote:
7s.gif Op donderdag 30 april 2026 17:13 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Zijn die al uitgerust van gisteren dan? Wat een helden dit!
Meestal zijn er (veel) meer vrijwilligers met de betreffende training dan het aantal mensen waar een ploeg uit bestaat. De mensen die nu op pad gestuurd worden gebruiken hetzelfde materieel (en daarmee nummers van auto's etc) maar zijn waarschijnlijk "verse" mensen.

Vorige week was de brandweer hier uit het dorp al in de middag/avond al 8u bezig geweest met een Grip1 brand een eindje verderop. Om vervolgens twee uur nadat ze terug waren op de kazerne weer opgepiept te worden voor wat uiteindelijk een grip1 in eigen dorp werd waar ze de hele nacht bezig zijn geweest.
Maar een brandweerpost met één bluswagen heeft doorgaans 20+ vrijwilligers. Op de wagen gaat maar 6 man mee dus er zijn er dan een stuk of 15 die niet bij het eerste incident waren en die dus relatief "fris" naar de nieuwe melding toe kunnen.

Nu staat de wagen nog in de kazerne, omdat alle omliggende dorpen druk zijn bij de Geldende bossen en/of Weert.
pi_220684252
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 17:16 schreef Watmoetjenou het volgende:
Trekt de rook ook over België? Zo ja, is er al een BE-alert uitgestuurd?
Nee, rook trekt naar het Noordwesten.
  Spellchecker donderdag 30 april 2026 @ 17:20:37 #199
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_220684258
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 17:16 schreef Watmoetjenou het volgende:
Trekt de rook ook over België? Zo ja, is er al een BE-alert uitgestuurd?
@BE
  donderdag 30 april 2026 @ 17:22:21 #200
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220684264
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 17:18 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Meestal zijn er (veel) meer vrijwilligers met de betreffende training dan het aantal mensen waar een ploeg uit bestaat. De mensen die nu op pad gestuurd worden gebruiken hetzelfde materieel (en daarmee nummers van auto's etc) maar zijn waarschijnlijk "verse" mensen.

Vorige week was de brandweer hier uit het dorp al in de middag/avond al 8u bezig geweest met een Grip1 brand een eindje verderop. Om vervolgens twee uur nadat ze terug waren op de kazerne weer opgepiept te worden voor wat uiteindelijk een grip1 in eigen dorp werd waar ze de hele nacht bezig zijn geweest.

Nu staat de wagen nog in de kazerne, omdat alle omliggende dorpen druk zijn bij de Geldende bossen en/of Weert.
Ooh beter! Anders zou je echt uitgeput raken als brandweer tijdens dagen als deze. Helden!
  Redactie Frontpage donderdag 30 april 2026 @ 17:24:16 #201
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220684270
quote:
7s.gif Op donderdag 30 april 2026 17:22 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Ooh beter! Anders zou je echt uitgeput raken als brandweer tijdens dagen als deze. Helden!
Ze hebben nog geluk dat het niet zo warm is, niet heel zelden heb je dit soort branden met +30 graden, dan ga je echt kapot.
  donderdag 30 april 2026 @ 17:25:08 #202
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220684272
Grizzly81 gaat tanken op De Peel
  Spellchecker donderdag 30 april 2026 @ 17:25:13 #203
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_220684274
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 17:24 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Ze hebben nog geluk dat het niet zo warm is, niet heel zelden heb je dit soort branden met +30 graden, dan ga je echt kapot.
Niet zo warm? Meer dan warm genoeg in die dikke pakken :X :{w
  donderdag 30 april 2026 @ 17:25:50 #204
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220684278
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 17:24 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Ze hebben nog geluk dat het niet zo warm is, niet heel zelden heb je dit soort branden met +30 graden, dan ga je echt kapot.
Oef ja..... :X :X :X En dat terwijl het mij nu al bloedjeheet lijkt in die pakken op de hei
  Redactie Frontpage donderdag 30 april 2026 @ 17:26:52 #205
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220684282
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 17:25 schreef maily het volgende:

[..]
Niet zo warm? Meer dan warm genoeg in die dikke pakken :X :{w
Warm zat ja, maar nog wel te behappen. Zeker ook omdat het nog aardig waait. Anders kun je om het half uur wisselen.
  Spellchecker donderdag 30 april 2026 @ 17:27:22 #206
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_220684283
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 17:26 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Warm zat ja, maar nog wel te behappen. Zeker ook omdat het nog aardig waait. Anders kun je om het half uur wisselen.
Heb jij daar ervaring mee?
  Redactie Frontpage donderdag 30 april 2026 @ 17:28:14 #207
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220684287
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 17:27 schreef maily het volgende:

[..]
Heb jij daar ervaring mee?
Ja
pi_220684298
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 17:03 schreef WheeledWarrior het volgende:
AZC Budel geruimd.

Ik bedoel ontruimd @:Zipportal @:de_boswachter
  Spellchecker donderdag 30 april 2026 @ 17:32:30 #209
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_220684312
* we zullen doorgaan

Natuurbranden geen reden voor defensie om te stoppen met oefenen
quote:
Ondanks meerdere natuurbranden die woeden op militaire terreinen zoals op de Oirschotse Heide en bij Budel, ziet Defensie geen reden om oefeningen stil te leggen. Dat zegt commandant der strijdkrachten Onno Eichelsheim donderdag tijdens een persmoment in Hilversum.

De generaal reageert daarmee op de onrust die is ontstaan na verschillende branden op oefenterreinen, waaronder in Brabant. De brand op de Oirschotse Heide en een eerdere brand op een militair terrein bij ’t Harde zouden zijn ontstaan tijdens militaire activiteiten.

“Het is heel vervelend voor omstanders, campings en de natuur zelf”, zegt Eichelsheim. “Maar we moeten blijven oefenen om klaar te zijn voor crises en het opleiden van onze mensen.”

Meerdere branden in Brabant
Donderdag werd onze provincie op meerdere plekken getroffen door natuurbranden. De grootste brand woedde op de Oirschotse Heide, waar het vuur zich snel uitbreidde op een militair oefenterrein.
pi_220684323
quote:
“Het is heel vervelend voor omstanders, campings en de natuur zelf”
Who gives a fuck om die omstanders? Prioriteiten precies in de verkeerde volgorde.
  donderdag 30 april 2026 @ 17:35:03 #211
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220684330
quote:
Valt er nog wat in de fik te zetten dan? Want alle oefenlocaties zijn al afgefikt of staan nog in brand :')
  donderdag 30 april 2026 @ 17:39:28 #212
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_220684349
Een Nederlandse commandant der strijdkrachten die Eichelsheim heet. Dit roept toch bepaalde associaties op.
  donderdag 30 april 2026 @ 17:42:21 #213
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220684365
quote:
17:25 uur - Mogelijk internationale steun nodig
De brandweer overweegt hulp uit het buitenland in te schakelen om de verschillende natuurbranden in Nederland te bestrijden, zegt Edwin Kok, coördinator van de landelijke taskforce natuurbranden tegen de NOS. "We hebben meerdere grote branden en één helikopterteam beschikbaar. We raken uit de middelen."
De verwachting is dat de natuurbranden die nu in Nederland woeden nog enige tijd aanhouden. "Het blijft vannacht droog, het is een flink oppervlakte en daar zijn we sowieso nog zoet mee", zegt Kok. "Dit is een situatie met vijf branden die ook voor ons onbekend is."
https://www.l1nieuws.nl/n(...)c-bij-weert-ontruimd
  donderdag 30 april 2026 @ 17:45:08 #214
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220684377
Nog 1 drop door Grizzly82 en dan gaat ie ook tanken.
Grizzly81 zojuist weer opgestegen en weer onderweg naar de Weerterheide
pi_220684432
Wat een hysterie weer zeg.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  donderdag 30 april 2026 @ 17:58:46 #216
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220684447
quote:
7s.gif Op donderdag 30 april 2026 17:42 schreef Starhopper het volgende:

[..]

@kwiwi is brandweervrouw _O_

Die ook maar snel invliegen dan.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  Spellchecker donderdag 30 april 2026 @ 18:01:34 #217
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_220684460
Krijg hier in ZuidWestBrabant een NL-alert! :o
  Redactie Frontpage donderdag 30 april 2026 @ 18:01:50 #218
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220684462
Als ze nou al het bluswater uit de zee halen, dan scheelt het weer met de zeespiegelstijging, en dan los je 2 problemen in 1x op _O_

pi_220684464
quote:
7s.gif Op donderdag 30 april 2026 17:42 schreef Starhopper het volgende:

[..]

Zijn er bij Weert dan nog geen ploegen uit België actief dan?

Vorige week ofzo was er nog een groot nieuwsbericht dat de veiligheidsregio's aan beide kanten van de grens intensiever gaan samenwerken.
pi_220684484
quote:
7s.gif Op donderdag 30 april 2026 17:35 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Valt er nog wat in de fik te zetten dan? Want alle oefenlocaties zijn al afgefikt of staan nog in brand :')
Welnee, zijn er nog genoeg over..
  Redactie Frontpage donderdag 30 april 2026 @ 18:09:24 #221
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220684505
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 18:01 schreef maily het volgende:
Krijg hier in ZuidWestBrabant een NL-alert! :o
Merk je er daar überhaupt wat van dan?
  donderdag 30 april 2026 @ 18:09:49 #222
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220684506
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 18:02 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Zijn er bij Weert dan nog geen ploegen uit België actief dan?

Vorige week ofzo was er nog een groot nieuwsbericht dat de veiligheidsregio's aan beide kanten van de grens intensiever gaan samenwerken.
Geen idee. Lijkt mij wel? Want is echt vlak aan de grens. Of bedoelen ze misschien extra luchtsteun?
  Spellchecker donderdag 30 april 2026 @ 18:10:00 #223
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_220684508
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 18:09 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Merk je er daar überhaupt wat van dan?
Het ruikt een beetje brandachtig; maar alsof iemand een pijp heeft aangestoken .....
  donderdag 30 april 2026 @ 18:10:40 #224
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_220684511
quote:
7s.gif Op donderdag 30 april 2026 17:42 schreef Starhopper het volgende:
We raken uit de middelen
Het is maar goed dat de echte pleuris hier niet uitbreekt.
  Redactie Frontpage donderdag 30 april 2026 @ 18:10:43 #225
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220684512
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 18:10 schreef maily het volgende:

[..]
Het ruikt een beetje brandachtig; maar alsof iemand een pijp heeft aangestoken .....
Ja maar roken is ook dodelijk, dus ik snap het wel.
pi_220684516
quote:
84s.gif Op donderdag 30 april 2026 18:01 schreef Watmoetjenou het volgende:
Als ze nou al het bluswater uit de zee halen, dan scheelt het weer met de zeespiegelstijging, en dan los je 2 problemen in 1x op _O_

[ afbeelding ]
Is dat een goed idee? Zout water in een natuurgebied? Ofja, natuur… bomen en planten
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
  Redactie Frontpage donderdag 30 april 2026 @ 18:12:52 #227
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220684518
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 18:11 schreef Stoorzendert het volgende:

[..]
Is dat een goed idee? Zout water in een natuurgebied? Ofja, natuur… bomen en planten
Waarschijnlijk niet
pi_220684523
Eichelsheim kwam wat dommig over met z’n ‘protocollen tegen het licht houden’, ‘klimaatverandering!’ en ‘onderzoeken afwachten wie de veroorzaker is’ :')
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
  Redactie Frontpage donderdag 30 april 2026 @ 18:15:36 #229
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220684531
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 18:13 schreef Stoorzendert het volgende:
Eichelsheim kwam wat dommig over met z’n ‘protocollen tegen het licht houden’, ‘klimaatverandering!’ en ‘onderzoeken afwachten wie de veroorzaker is’ :')
Net als dit verhaal...

quote:
Op beide locaties werden resten van vuurwerk aangetroffen. Daarmee lijkt brandstichting de oorzaak van de brandjes. „Op de locatie aan de Hertenlaan troffen wij een vuurwerkpot aan dat schuin was neergelegd en vast gezet met een grote tak. Dat gebeurt niet per ongeluk”, meldt een brandweerman ter plekke.

Politieagenten en boswachters hebben nog naar mogelijke daders gezocht, maar voor zover bekend is er niemand aangehouden.

De politie is een onderzoek gestart en roept getuigen op zich te melden.

De brandweer laat weten dat zij niet begrijpen waarom iemand dit zou doen. „Dit is onacceptabel en levensgevaarlijk.’’

https://www.ad.nl/epe/bos(...)cceptabel~a0d8c6836/
Lijkt me een beetje de schuld in de schoenen van een ander schuiven. Overigens na gister ook niks meer over dat verhaal gehoord.
  Redactie Frontpage donderdag 30 april 2026 @ 18:40:15 #230
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220684697
  donderdag 30 april 2026 @ 18:49:33 #231
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220684769
quote:
7s.gif Op donderdag 30 april 2026 17:25 schreef Starhopper het volgende:
Grizzly81 gaat tanken op De Peel
Zojuist: 6 more drops.

En nu de tank alweer leeg? Of zullen ze stoppen? Ik begreep het niet goed
pi_220684781
NL Defensie in droge tijden:

  Redactie Frontpage donderdag 30 april 2026 @ 18:59:24 #233
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220684855
quote:
7s.gif Op donderdag 30 april 2026 18:49 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Zojuist: 6 more drops.

En nu de tank alweer leeg? Of zullen ze stoppen? Ik begreep het niet goed
Is met een 1,5 uur a 2 uur wel gedaan ja. Ze dragen even 8.000KG extra gewicht met dat water er onder, dus ze zullen hem ook niet volledig afvullen. Zo'n helikopter zelf weegt leeg zo'n 20.000KG, dus je hebt bijna de helft van het gewicht er onder hangen
  donderdag 30 april 2026 @ 19:06:03 #234
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220684883
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 18:59 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Is met een 1,5 uur a 2 uur wel gedaan ja. Ze dragen even 8.000KG extra gewicht met dat water er onder, dus ze zullen hem ook niet volledig afvullen. Zo'n helikopter zelf weegt leeg zo'n 20.000KG, dus je hebt bijna de helft van het gewicht er onder hangen
Wow bijna de helft aan gewicht aan water :o Lijkt maar klein bakkie wat eronder hangt maar dat is dus wel gezichtsbedrog dus :D

Ondertussen laatste drop voor de Grizzly81. Ze gaan nu via De Peel terug naar Gilze Rijen. Geen volgende ronde dus. Grizzly82 ook weg.
  donderdag 30 april 2026 @ 19:50:52 #235
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220685258
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 18:50 schreef DrDentz het volgende:
NL Defensie in droge tijden:

[ afbeelding ]
Hanz _O_
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_220685299
PUSHMELDINGEN
pi_220685328
Komt door klimaatverandering. Gaan we nog veel vaker meemaken in de toekomst. We moeten ons gedrag aanpassen en we moeten zo snel mogelijk van fossiele brandstoffen af. Aldus Gerrit Hiemstra bij Jinek.
pi_220685347
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 20:00 schreef WethouderHekking het volgende:
Aldus Gerrit Hiemstra bij Jinek.
Had dat nou vooraan geplaatst. Dan had ik de rest niet hoeven lezen.
  Redactie Frontpage donderdag 30 april 2026 @ 20:18:46 #239
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220685483
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 19:56 schreef Zipportal het volgende:
PUSHMELDINGEN
DE DUITSERS KOMEN
  donderdag 30 april 2026 @ 20:48:44 #240
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_220685650
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 17:20 schreef maily het volgende:

[..]
@:BE
:D O+
***
pi_220685753
Als het wel terreur of iets dergelijks zou zijn dan zou het wel netjes gedaan zijn. Toevallig? Of een actor?
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  Redactie Frontpage donderdag 30 april 2026 @ 21:12:12 #242
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220685807


De Belgen waren er toch _O_
  donderdag 30 april 2026 @ 21:16:29 #243
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_220685833

pi_220686362
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 21:02 schreef Discombobulate het volgende:
Als het wel terreur of iets dergelijks zou zijn dan zou het wel netjes gedaan zijn. Toevallig? Of een actor?
Oefenen met explosieven, granaten, vuurwerk etc. Vliegveld kempen bij Weert schreef dat ze al maanden waarschuwen bij defensie
  donderdag 30 april 2026 @ 22:52:40 #245
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_220686656
quote:
Twee pelotons uit Frankrijk en Duitsland komen Nederland helpen met het bestrijden van natuurbranden. Dat zegt Anton Slofstra, commandant Brandweer Nederland, op Radio 1. In totaal zijn dat acht voertuigen die speciaal voor natuurbranden bedoeld zijn, met de bijbehorende bemensing en commandovoering. Ook krijgt Nederland een helikopter te leen, waar een grote waterzak onder kan worden gehangen.

Door de natuurbranden die woensdag en donderdag in onder meer 't Harde, Oirschot en Weert geblust moeten worden, raakt de Nederlandse brandweer overbelast. Daarom heeft het Nationaal CrisisCentrum (NCC), dat onderdeel is van het ministerie van Justitie en Veiligheid, een uitvraag om hulp gedaan onder EU-lidstaten.

,,Dat is vrij uniek en hebben we nog nooit eerder gedaan", zegt Slofstra. Eén peloton is volgens hem vrijdagochtend al beschikbaar in Brabant. Over het andere is nog geen aankomsttijd afgesproken, maar dat wordt ook vrijdag verwacht.
pi_220686661
Opvallend dat op 2 na alle branden bij defensie zijn.
speak only if it improves the silence.
pi_220686965
quote:
3s.gif Op donderdag 30 april 2026 22:53 schreef TjjWester het volgende:
Opvallend dat op 2 na alle branden bij defensie zijn.
3 branden bij defensie.
pi_220686971
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 23:48 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
3 branden bij defensie.
4
speak only if it improves the silence.
pi_220686985
Chinezen doen dit beter, die leggen direct een ring om een vuur aan. Die vinden ons hierin chaotisch.
Bron NPO radio 1 vanmorgen.

Die stonden ook met verbazing te kijken naar de branden in LA vorig jaar. Chinezen trekken lijnen en alles binnen de vuurhaard is verloren, maar buiten hun lijnen is safe. Ze bestrijden brand met brand.
Het klonk heel logisch.
pi_220686994
quote:
3s.gif Op donderdag 30 april 2026 23:50 schreef TjjWester het volgende:

[..]
4
Wij hier in Zeeland ruiken Oirschot, Budel en iets bij Roosendaal.

En dan die brand nog bij ‘t Harde en bij Weert…
  vrijdag 1 mei 2026 @ 00:06:25 #251
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220687031
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 18:50 schreef DrDentz het volgende:
NL Defensie in droge tijden:

[ afbeelding ]
En dan hebben over 'ja zeg, nog niet zeker he!' als hoofdcommandant.
Kom op zeg. Hoe groot is die plaat voor je harses?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_220687036
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 16:32 schreef Masberum het volgende:
Al die arme dieren die levend verbranden ;(
Scheelt weer wolven..
pi_220687054
Het zou me ook niet verbazen dat meeste branden nu zijn aangestoken omdat het kan (vinden ze stoer).
  vrijdag 1 mei 2026 @ 00:19:50 #255
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220687071
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 00:12 schreef Watashiwa het volgende:
Het zou me ook niet verbazen dat meeste branden nu zijn aangestoken omdat het kan (vinden ze stoer).
Zeker was het stoer om lekker te schieten met zeer droog weer.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_220687087
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 00:19 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Zeker was het stoer om lekker te schieten met zeer droog weer.
Die ook natuurlijk, maar ze gaaann doooooorrrr..

https://www.volkskrant.nl(...)oefeningen~b9b0e62a/
  vrijdag 1 mei 2026 @ 00:37:01 #257
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220687114
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 00:24 schreef Watashiwa het volgende:

[..]
Die ook natuurlijk, maar ze gaaann doooooorrrr..

https://www.volkskrant.nl(...)oefeningen~b9b0e62a/
Exact.

Dit kan toch echt niet?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  Redactie Frontpage vrijdag 1 mei 2026 @ 07:57:40 #258
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220687600
quote:
Ontruimde Kempen Airport waarschuwde Defensie meermaals voor brandgevaar

Vliegveld Kempen Airport, dat gisteren ontruimd werd vanwege een grote natuurbrand op een militair oefenterrein bij Weert, had Defensie vlak voor die brand uitbrak nog gewaarschuwd voor het brandgevaar. "We roepen al maanden dat het fout kan gaan", zegt een woordvoerder.

De brand ontstond gistermiddag door nog onbekende oorzaak. Een gebied van zo'n 500.000 vierkante meter stond in brand. Door de brand moest niet alleen het nabijgelegen vliegveld ontruimd worden, maar ook het asielzoekerscentrum in Budel.

Gisteravond was de brand onder controle. Naar schatting is zo'n 70 hectare in de as gelegd.
'Handgranaten, explosieven en vuurpijlen'

"We maken ons al maanden zorgen", zegt de woordvoerder tegen Omroep Brabant. "Er wordt regelmatig geoefend met handgranaten, explosieven en vuurpijlen. Er wordt met kogels geschoten. Daardoor kan er vuur ontstaan."

Volgens de zegsman oefent Defensie de laatste tijd vaker en intensiever dan eerst. "We zeggen al langer dat extreme oefeningen niet samengaan met het vliegveld en het bedrijventerrein dat hier ligt."

Toen woensdag een grote brand uitbrak op het militaire oefenterrein bij 't Harde, stuurde het vliegveld opnieuw een bezorgde mail aan de militaire top in Den Haag. "Het zou hier ook zomaar mis kunnen gaan", was de boodschap. En dat ging het ook, een dag later. "Het is gewoon een gebrek aan discipline", zegt de woordvoerder.
https://nos.nl/artikel/26(...)als-voor-brandgevaar
  Redactie Sport / Supervogel vrijdag 1 mei 2026 @ 08:42:38 #259
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_220687702
https://www.omroepbrabant(...)rijden-natuurbranden

quote:
Duitsland stuurt 21 brandweerwagens naar hier voor bestrijden natuurbrandenin Brabant

De Duitse brandweer stuurt vrijdag 21 voertuigen met 67
mensen naar Nederland om te helpen bij het blussen van de
natuurbranden. Het konvooi bestaat uit zowel brandweermensen als ondersteuners. Het is nog niet bekend waar ze worden ingezet, maar waarschijnlijk gaan de Duitsers eerst naar Oirschot. Daar woedt sinds donderdag brand op een militair oefenterrein.

Nederland heeft voor het eerst om hulp uit het buitenland gevraagd bij het bestrijden van natuurbranden. De gespecialiseerde Duitse eenheden komen uit de steden Düsseldorf, Leverkusen, Bonn, Königswinter en Ratingen.

De Duitse brandweer heeft de afgelopen jaren al geholpen bij bosbranden in Griekenland, Frankrijk en Spanje. Ook Frankrijk stuurt ondersteuning en de Belgische brandweer heeft donderdag geholpen bij het bestrijden van een natuurbrand in de buurt van Budel.
pi_220687709
Defensie doet echt veel meer kwaad dan goeds.
Natuurbranden en een gigantische financiele verspilling elk jaar.
pi_220687869
Otto Eichelsheim is eigenlijk ook wel een debiel bij nader inzien.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  vrijdag 1 mei 2026 @ 09:45:39 #262
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220687963
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 07:57 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]

Vuurpijlen? Dus ze schieten gewoon vuurwerk op een droge hei :') Wat een mongolen
pi_220687973
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 08:45 schreef bianconeri het volgende:
Defensie doet echt veel meer kwaad dan goeds.
Natuurbranden en een gigantische financiele verspilling elk jaar.
Eens qua natuurbranden, niet qua financiële verspilling. Liever dat dat geld naar onze eigen defensie gaat, dan in de bodemloze put genaamd oekraine.
  Redactie Sport / Supervogel vrijdag 1 mei 2026 @ 10:25:01 #264
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_220688251
Heli zal zo wel weer naar t Harde gaan.
  vrijdag 1 mei 2026 @ 10:26:56 #265
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220688262
Ze zijn nu druk aan oefenen met helikopter enzo op Arnhemse heide :D Ben benieuwd of de boel daar nog in de fik gaat vandaag
  Redactie Frontpage vrijdag 1 mei 2026 @ 10:34:20 #266
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220688288
quote:
7s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 10:26 schreef Starhopper het volgende:
Ze zijn nu druk aan oefenen met helikopter enzo op Arnhemse heide :D Ben benieuwd of de boel daar nog in de fik gaat vandaag
Ze zouden op Texel ook oefenen, geen idee of dat door gaat
  vrijdag 1 mei 2026 @ 10:37:51 #267
489308 Stoorzendert
Zie signature
pi_220688302
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 10:34 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Ze zouden op Texel ook oefenen, geen idee of dat door gaat
Je zou verwachten van wel gezien de huidige perikelen en de moeilijke bereikbaarheid voor extra brandweerwagens. Zet de schapen maar alvast op het strand
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
  vrijdag 1 mei 2026 @ 10:37:53 #268
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220688303
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 10:34 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Ze zouden op Texel ook oefenen, geen idee of dat door gaat
Als daar brand uitbreekt zijn ze de lul want dan moeten alle brandweers met het pontje _O-
  vrijdag 1 mei 2026 @ 10:40:47 #269
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220688313
quote:
7s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 10:26 schreef Starhopper het volgende:
Ze zijn nu druk aan oefenen met helikopter enzo op Arnhemse heide :D Ben benieuwd of de boel daar nog in de fik gaat vandaag
Hier vlakbij Nijmegen hebben we ook heide 😱

Is weliswaar geen oefengebied, maar rij voor de zekerheid mijn Flak-88 daarnaartoe :Y
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  vrijdag 1 mei 2026 @ 10:44:58 #270
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220688331
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 10:40 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Hier vlakbij Nijmegen hebben we ook heide 😱

Is weliswaar geen oefengebied, maar rij voor de zekerheid mijn Flak-88 daarnaartoe :Y
En dan maar hopen dat er geen tracerrounds in de heide terecht komen :T
  vrijdag 1 mei 2026 @ 11:11:27 #271
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220688459
Franse brandweer :o :o

  vrijdag 1 mei 2026 @ 11:12:56 #272
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220688467
Maar is onze brandweer ook weleens gaan helpen in Frankrijk bij de natuurbranden?
  vrijdag 1 mei 2026 @ 11:18:53 #273
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_220688503
quote:
7s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 09:45 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Vuurpijlen? Dus ze schieten gewoon vuurwerk op een droge hei :') Wat een mongolen
Zijn ze helemaal van de (sier)pot gerukt of proberen ze defensie in een kwaad daglicht te zetten?
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  Redactie Frontpage vrijdag 1 mei 2026 @ 11:47:03 #274
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220688620
Zijn nu weer 3 helikopters op/richting de Veluwe.
  Redactie Sport / Supervogel vrijdag 1 mei 2026 @ 11:50:56 #275
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_220688637
quote:
7s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 11:12 schreef Starhopper het volgende:
Maar is onze brandweer ook weleens gaan helpen in Frankrijk bij de natuurbranden?
Frankrijk weet ik zo niet, maar Spanje sowieso.
  vrijdag 1 mei 2026 @ 12:00:58 #276
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220688695
quote:
14s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 11:50 schreef Pino112 het volgende:

[..]
Frankrijk weet ik zo niet, maar Spanje sowieso.
Cool! _O_
  Moderator vrijdag 1 mei 2026 @ 12:02:48 #277
8781 crew  Frutsel
pi_220688704
quote:
7s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 11:12 schreef Starhopper het volgende:
Maar is onze brandweer ook weleens gaan helpen in Frankrijk bij de natuurbranden?
Zeker hebben ze daar ook wel eens geBBQ'ed
  Spellchecker vrijdag 1 mei 2026 @ 12:05:28 #278
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_220688713
Op t nieuws iets over twee Chinook-helicopters.
In het Nederlands uitgesproken. _O-
  Moderator vrijdag 1 mei 2026 @ 12:07:01 #279
8781 crew  Frutsel
pi_220688721
--> WKN

NWS heeft zijn eigen topic nog
NWS / Grote brand op militair oefenterrein 't Harde
  vrijdag 1 mei 2026 @ 12:09:05 #280
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220688735
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 12:05 schreef maily het volgende:
Op t nieuws iets over twee Chinook-helicopters.
In het Nederlands uitgesproken. _O-
Sjie-nook?
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 1 mei 2026 @ 12:09:16 #281
284411 crew  heywoodu
pi_220688737
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 12:05 schreef maily het volgende:
Op t nieuws iets over twee Chinook-helicopters.
In het Nederlands uitgesproken. _O-
Uh, ja? Ik weet dat het officieel iets als "Tsjainoek" is, maar zo heb ik het in mijn hele leven echt nog helemaal niemand uit horen spreken en ik ben opgegroeid met een legervader die het gedurende de decennia natuurlijk best wel eens over de Chinook heeft gehad :+

Iedereen en z'n moeder noemt het een Sjienoek.
  Spellchecker vrijdag 1 mei 2026 @ 12:09:21 #282
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_220688738
quote:
7s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 12:09 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Sjie-nook?
:Y
  vrijdag 1 mei 2026 @ 12:10:53 #283
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220688749
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 12:09 schreef maily het volgende:

[..]
:Y
hihi :@
pi_220688974
quote:
7s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 11:12 schreef Starhopper het volgende:
Maar is onze brandweer ook weleens gaan helpen in Frankrijk bij de natuurbranden?
Naast af en toe een beetje assistentie bij natuurbranden, doet Nederland natuurlijk altijd veel ter assistentie bij overstromingen overal ter wereld.

Om daar een voorbeeldje van te geven: Na orkaan Catherina in New Orleans had de VS zo ongeveer alle pompinstallaties die ze hadden naar de stad gesleept. Nederlandse hulp werd ruim een week afgehouden. Uiteindelijk werd toch de hulp aan Nederland "gevraagd", waarna één van onze twee reserve pomp-sets werd ingevlogen. Daarmee werd de pomp capaciteit 72u tijd verdubbeld ten opzichte van waar de VS al vele dagen voor nodig had.

Voor eigen gebruik stond er nog zo'n setje in Nederland standby, want je weet nooit wanneer de gemalen van de Flevopolder of Haarlemmermeer er mee stoppen.
pi_220689091
quote:
7s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 11:12 schreef Starhopper het volgende:
Maar is onze brandweer ook weleens gaan helpen in Frankrijk bij de natuurbranden?
Ja
Vrijwel elke zomer. In heel Europa trouwens.

https://www.nrc.nl/nieuws(...)an-de-brand-a4903097

[ Bericht 19% gewijzigd door Elan op 01-05-2026 13:01:26 ]
blablablabla
  Redactie Frontpage vrijdag 1 mei 2026 @ 13:07:02 #286
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220689146
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 12:47 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Naast af en toe een beetje assistentie bij natuurbranden, doet Nederland natuurlijk altijd veel ter assistentie bij overstromingen overal ter wereld.

Om daar een voorbeeldje van te geven: Na orkaan Catherina in New Orleans had de VS zo ongeveer alle pompinstallaties die ze hadden naar de stad gesleept. Nederlandse hulp werd ruim een week afgehouden. Uiteindelijk werd toch de hulp aan Nederland "gevraagd", waarna één van onze twee reserve pomp-sets werd ingevlogen. Daarmee werd de pomp capaciteit 72u tijd verdubbeld ten opzichte van waar de VS al vele dagen voor nodig had.

Voor eigen gebruik stond er nog zo'n setje in Nederland standby, want je weet nooit wanneer de gemalen van de Flevopolder of Haarlemmermeer er mee stoppen.
Dan vind ik wel dat ze even een DC-10 aan ons kunnen uitlenen _O_

  vrijdag 1 mei 2026 @ 13:18:41 #287
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220689219
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 12:05 schreef maily het volgende:
Op t nieuws iets over twee Chinook-helicopters.
In het Nederlands uitgesproken. _O-
Ach, op Omroep Brabant op de radio spraken ze gistermiddag over Apache helicopters :')
En de beste man zei ook nog u weer wel, die helicopters met 2 rotoren bovenop :') :')

Ik heb overigens net als @heywoodu nog nooit iemand het anders horen uitspreken.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  Redactie Frontpage vrijdag 1 mei 2026 @ 13:21:31 #288
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220689235
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 13:18 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Ach, op Omroep Brabant op de radio spraken ze gistermiddag over Apache helicopters :')
En de beste man zei ook nog u weer wel, die helicopters met 2 rotoren bovenop :') :')

Ik heb overigens net als @:heywoodu nog nooit iemand het anders horen uitspreken.
Nu snap ik waarom alles in de brand staat, als je met apache munitie gaat schieten...
  FOK!Fotograaf vrijdag 1 mei 2026 @ 14:18:40 #289
842 Zorro
Z
pi_220689487
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 13:18 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Ach, op Omroep Brabant op de radio spraken ze gistermiddag over Apache helicopters :')
En de beste man zei ook nog u weer wel, die helicopters met 2 rotoren bovenop :') :')

Ik heb overigens net als @:heywoodu nog nooit iemand het anders horen uitspreken.
https://www.google.com/se(...)ceid=chrome&ie=UTF-8
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 1 mei 2026 @ 15:13:51 #290
284411 crew  heywoodu
pi_220689818
Wat er in de omgeving niet meer met 't Harde bezig is, hoor ik nu weer op pad gaan.

15:09:3701-05-2606BRANP 1 BON-06 (Pel. GW NBB 1) BR bos (Uitbr.: zeer hoog) PLAGGENWEG HARDERWIJK 061261 061661 071161 069391 073097
0806240 Meldkamer Oost Nederland ( Monitorcode )
0805830 BRW N-O Gelderland ( OvD Achterhoek Noord )
0805310 BRW Nunspeet ( Lichtkrant )
0805297 BRW Nunspeet ( WT-WTS Ploeg 1 )
0805285 BRW Nunspeet ( Kazernecode )
0805283 BRW Nunspeet ( Bevelvoerder )
0804950 BRW Ermelo ( Lichtkrant )
0804935 BRW Ermelo ( Bemanning WT-7364 )
0804925 BRW Ermelo ( Kazernecode )
0804923 BRW Ermelo ( Bevelvoerder )

15:08:4701-05-2606BRANP 1 BON-04 BR bos (Uitbr.: zeer hoog) PLAGGENWEG HARDERWIJK 069904 069693 069901 061141 061041 061241 061242 069801 069991
0806240 Meldkamer Oost Nederland ( Monitorcode )
0806210 BRW N-O Gelderland ( Boswachters )
0806150 BRW N-O Gelderland ( Informatiemanger West )
0806050 BRW N-O Gelderland ( Persvoorlichter )
0805930 BRW N-O Gelderland ( HOvD West )
0805770 BRW N-O Gelderland ( OvD Veluwe )
0805750 BRW N-O Gelderland ( Calamiteitencoordinator )
0805730 BRW N-O Gelderland ( Piket Team Brandonderzoek )
0805030 BRW Hierden ( Lichtkrant )
0805006 BRW Hierden ( Blusgroep )
0805005 BRW Hierden ( Kazernecode )
0805003 BRW Hierden ( Bevelvoerder )
0804990 BRW Harderwijk ( Lichtkrant )
0804966 BRW Harderwijk ( Blusgroep 1 )
0804965 BRW Harderwijk ( Kazernecode )
0804963 BRW Harderwijk ( Bevelvoerder )
0804950 BRW Ermelo ( Lichtkrant )
0804927 BRW Ermelo ( Blusgroep 2 )
0804926 BRW Ermelo ( Blusgroep 1 )
0804925 BRW Ermelo ( Kazernecode )
0804923 BRW Ermelo ( Bevelvoerder )
  Redactie Sport / Supervogel vrijdag 1 mei 2026 @ 15:19:50 #291
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_220689918
Nieuwe ZGB in Kootwijk ondertussen.
pi_220690008
Las op internet dat daar in Weert 80 hectare verbrand is en dat het gebied 92 hectare is. Bijna helemaal weg dus
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 1 mei 2026 @ 15:24:34 #293
284411 crew  heywoodu
pi_220690052
En inmiddels is de volgende uit Nunspeet vertrokken en zijn Elburg en nota bene Wezep ook al opgeroepen voor Harderwijk (vlak bij Van der Valk daar), het gaat hard.
  Redactie Frontpage vrijdag 1 mei 2026 @ 15:24:55 #294
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220690064
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 15:13 schreef heywoodu het volgende:
Wat er in de omgeving niet meer met 't Harde bezig is, hoor ik nu weer op pad gaan.

15:09:3701-05-2606BRANP 1 BON-06 (Pel. GW NBB 1) BR bos (Uitbr.: zeer hoog) PLAGGENWEG HARDERWIJK 061261 061661 071161 069391 073097
0806240 Meldkamer Oost Nederland ( Monitorcode )
0805830 BRW N-O Gelderland ( OvD Achterhoek Noord )
0805310 BRW Nunspeet ( Lichtkrant )
0805297 BRW Nunspeet ( WT-WTS Ploeg 1 )
0805285 BRW Nunspeet ( Kazernecode )
0805283 BRW Nunspeet ( Bevelvoerder )
0804950 BRW Ermelo ( Lichtkrant )
0804935 BRW Ermelo ( Bemanning WT-7364 )
0804925 BRW Ermelo ( Kazernecode )
0804923 BRW Ermelo ( Bevelvoerder )

15:08:4701-05-2606BRANP 1 BON-04 BR bos (Uitbr.: zeer hoog) PLAGGENWEG HARDERWIJK 069904 069693 069901 061141 061041 061241 061242 069801 069991
0806240 Meldkamer Oost Nederland ( Monitorcode )
0806210 BRW N-O Gelderland ( Boswachters )
0806150 BRW N-O Gelderland ( Informatiemanger West )
0806050 BRW N-O Gelderland ( Persvoorlichter )
0805930 BRW N-O Gelderland ( HOvD West )
0805770 BRW N-O Gelderland ( OvD Veluwe )
0805750 BRW N-O Gelderland ( Calamiteitencoordinator )
0805730 BRW N-O Gelderland ( Piket Team Brandonderzoek )
0805030 BRW Hierden ( Lichtkrant )
0805006 BRW Hierden ( Blusgroep )
0805005 BRW Hierden ( Kazernecode )
0805003 BRW Hierden ( Bevelvoerder )
0804990 BRW Harderwijk ( Lichtkrant )
0804966 BRW Harderwijk ( Blusgroep 1 )
0804965 BRW Harderwijk ( Kazernecode )
0804963 BRW Harderwijk ( Bevelvoerder )
0804950 BRW Ermelo ( Lichtkrant )
0804927 BRW Ermelo ( Blusgroep 2 )
0804926 BRW Ermelo ( Blusgroep 1 )
0804925 BRW Ermelo ( Kazernecode )
0804923 BRW Ermelo ( Bevelvoerder )
Je zou haast zeggen, laat er een chinook overheen vliegen, die zitten nu toch al in de buurt, dan kun je er snel bij zijn.

Maar zullen wel allemaal protocollen voor zijn natuurlijk.
  vrijdag 1 mei 2026 @ 15:31:33 #295
351441 Estate2
Ex Estate
pi_220690202
ZGB Harderwijk, Grip1 ZGB Kootwijk. Korpsen van Rheden tot Ede, Wageningen en Arnhem weer die kant op.

Ik denk dat alle korpsen van Gelderland nu bezig zijn met natuurbranden.
Voorheen Post ID 101472
  Redactie Frontpage vrijdag 1 mei 2026 @ 15:37:49 #296
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220690303
Ik denk ook wel dat ze extra groot opschalen meteen, want soms hoor je na de eerste paar meldingen er niks meer van.
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 1 mei 2026 @ 15:50:47 #297
284411 crew  heywoodu
pi_220690437
Lekkere timing ook, staat er nu een bijgebouw in de hens in Hulshorst waar wat nog in Nunspeet stond naartoe moet. Het verbaast me dat hier nog een auto stond :D
  Redactie Frontpage vrijdag 1 mei 2026 @ 15:56:10 #298
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220690497


Dit gaat ook een lekker zooitje worden met de vrijdagmiddagspits. Gelukkig is het nog vakantie.
  vrijdag 1 mei 2026 @ 15:58:38 #299
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220690512
Maar nog steeds geen brandweer Lunteren??? Zijn ze uit dienst ofzo?
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 1 mei 2026 @ 16:00:23 #300
284411 crew  heywoodu
pi_220690522
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 15:56 schreef Watmoetjenou het volgende:
[ afbeelding ]

Dit gaat ook een lekker zooitje worden met de vrijdagmiddagspits. Gelukkig is het nog vakantie.
Uurtje geleden begonnen en nu al de snelweg afgesloten, gaat lekker.
  Redactie Frontpage vrijdag 1 mei 2026 @ 16:00:45 #301
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220690525
quote:
7s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 15:58 schreef Starhopper het volgende:
Maar nog steeds geen brandweer Lunteren??? Zijn ze uit dienst ofzo?
Die moeten ook stand-by blijven voor andere branden. En hebben niet een terreinvoertuig
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')