quote:Grote natuurbrand op artillerieterrein bij ‘t Harde, rookwolken in verre omtrek te zien
Woensdag brak er rond half twaalf brand uit op het oefenterrein van het schietkamp tussen Epe en ’t Harde in. De rookwolken zijn in de wijde omgeving te zien.
Er is opgeschaald naar GRIP1. Dat betekent dat de brandweer een commandopost opzet. Brandweerlieden zijn druk bezig om te voorkomen dat de brand zich uitbreidt.
Over de oorzaak van de brand is nog niets bekend.
https://www.destentor.nl/(...)~a474434b/272964104/
Picsquote:Op woensdag 29 april 2026 12:24 schreef heywoodu het volgende:
Ja, die bedoelde ik dus, die dikke rookwolk zie ik als ik hier naar buiten kijken, bijzonder indrukwekkend
Mogelijk ook een blusheli onderwegquote:11:54:19 29-04-26 GROUP02 P 1 BON-11 (GRIP 1) BR heide (blusheli) (Uitbr hoog) UGS 28-04 ASK Overste Wanninkhofweg 't Harde
GRIP 1 0805910 BRW Noord- en Oost-Gelderland (Algemeen Commandant Brandweerzorg)
quote:Op woensdag 29 april 2026 12:31 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Dit was een half uur geleden, inmiddels is het beduidend groter en vooral ook veel dikker geworden.
[ link | afbeelding ]
Zonlicht is er niet meer.
Brandweer adviseert al ramen en deuren te SLUITENquote:Op woensdag 29 april 2026 12:31 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Dit was een half uur geleden, inmiddels is het beduidend groter en vooral ook veel dikker geworden.
[ link | afbeelding ]
Zonlicht is er niet meer.
GNY4310? Die hoorde ik overvliegen maar zag hem niet, zal wel boven de rook zijn geweestquote:Op woensdag 29 april 2026 12:48 schreef Watmoetjenou het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Deze reus van de Duitse Marine vloog net ook over het gebied en lijkt onderweg naar Gilze-Rijen. Wellicht om daar een bambi bucket op te pikken.
quote:Op woensdag 29 april 2026 12:55 schreef heywoodu het volgende:
[..]
GNY4310? Die hoorde ik overvliegen maar zag hem niet, zal wel boven de rook zijn geweest
https://webcam-airport.nl/pages/cameras/teuge.phpquote:Op woensdag 29 april 2026 12:56 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Video
https://webcam.innx.nl/rvdr_deventer/
De tankauto staat klaar om olie op het vuur te gooienquote:Op woensdag 29 april 2026 12:59 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
https://webcam-airport.nl/pages/cameras/teuge.php
Hier ook aardig duidelijk
Damn, en dit stond gister in het nieuws als grote natuurbrand bij de Haagse duinenquote:Op woensdag 29 april 2026 13:10 schreef DrDentz het volgende:
https://www.facebook.com/reel/27658233597111700
Flinke fik
Dat is niks, een rookbommetje!quote:Op woensdag 29 april 2026 13:13 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Damn, en dit stond gister in het nieuws als grote natuurbrand bij de Haagse duinen![]()
[ afbeelding ]
quote:Op woensdag 29 april 2026 13:22 schreef Glazenmaker het volgende:
Ik zag net wat beelden gemaakt door de brandweer. Grote fik.
Deze zeker?quote:Op woensdag 29 april 2026 13:10 schreef DrDentz het volgende:
https://www.facebook.com/share/r/1BF9U6xr5h/
https://www.facebook.com/share/v/1BD6jrDdYE/
Flinke fik
Ik sta nu bij de A28 en het meurt best wel jaquote:Op woensdag 29 april 2026 13:23 schreef eenjongen... het volgende:
Net NL alert gekregen en het stinkt hier heel erg. Ik zit tientallen kilometers verderop
Bosbrandpeloton Twente is onderweg.quote:Op woensdag 29 april 2026 13:34 schreef Pino112 het volgende:
Van Twente tot Gooi en Vechtstreek, ze trekken alles leeg bij de brandweer. Mega inzet.
Zie op de P2000 van het Gooi niksquote:Op woensdag 29 april 2026 13:34 schreef Pino112 het volgende:
Van Twente tot Gooi en Vechtstreek, ze trekken alles leeg bij de brandweer. Mega inzet.
Dit denk ikquote:Op woensdag 29 april 2026 13:37 schreef eenjongen... het volgende:
[..]
Zie op de P2000 van het Gooi niks
quote:Op woensdag 29 april 2026 13:37 schreef eenjongen... het volgende:
[..]
Zie op de P2000 van het Gooi niks
Oohja twijfelde al. Normaal zie je ook wel waar ze heen gaan dan, maar staat er nu niet bij. Zoals vanmorgen dat ze naar Almere gingen bijvoorbeeld zie je wel staanquote:Op woensdag 29 april 2026 13:38 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Dit denk ik
P 1 BMD-06 (Pel. NBB 1) Bijstand Brandweerkazerne Brinklaan Bussum 142091 141244 142744 142344 141344
Dat is dan in dit geval een verzamelplek om er in peloton heen te gaan.quote:Op woensdag 29 april 2026 13:39 schreef eenjongen... het volgende:
[..]
Oohja twijfelde al. Normaal zie je ook wel waar ze heen gaan dan, maar staat er nu niet bij. Zoals vanmorgen dat ze naar Almere gingen bijvoorbeeld zie je wel staan
Helder, thanks!quote:Op woensdag 29 april 2026 13:40 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Dat is dan in dit geval een verzamelplek om er in peloton heen te gaan.
Of gewoon schieten, dat is bijna jaarlijks wel raak.quote:Op woensdag 29 april 2026 13:39 schreef DrDentz het volgende:
Zitten de militairen nu gewoon granaten te gooien in droge heide?
Die heeft 2 weken geleden nog druk geoefend met de bucketquote:Op woensdag 29 april 2026 13:43 schreef Watmoetjenou het volgende:
[ afbeelding ]
Airwolf to the rescue
Moet je aan het Veluwemeer staanquote:Op woensdag 29 april 2026 14:02 schreef heywoodu het volgende:
Nu eens kijken of de Chinook water gaat pakken waar we nu staan
Ja, daar vliegt ie naartoe. Zandenplas is zo veel logischerquote:Op woensdag 29 april 2026 14:03 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Moet je aan het Veluwemeer staan
Die is zo leegquote:Op woensdag 29 april 2026 14:04 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ja, daar vliegt ie naartoe. Zandenplas is zo veel logischer
Maak je wel picca'squote:Op woensdag 29 april 2026 14:02 schreef heywoodu het volgende:
Nu eens kijken of de Chinook water gaat pakken waar we nu staan
Staan nummers op de voertuigen he.quote:Op woensdag 29 april 2026 14:06 schreef heywoodu het volgende:
En daar kwamen weer vier wagens met volle vaart langs jagen, benieuwd waar vandaan.
Waarschijnlijk ingehuurd door Staatsbosbeheer.quote:Op woensdag 29 april 2026 14:13 schreef Pino112 het volgende:
https://globe.adsbexchange.com/?icao=48467c
PH-KAC is ook rondjes aan het vliegen, dit lijkt me geen hulpdienst.
Jij doet live verslag voor FOK!quote:Op woensdag 29 april 2026 14:20 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Vanaf mijn positie bij de Zandenplas op dat moment niet te zien
Hier is het nog strak blauwe lucht.quote:Op woensdag 29 april 2026 14:25 schreef Stephan5 het volgende:
Ook tot in Haarlem te zien. Ik was buiten, en ik dacht eerst nog, er is toch geen Stratus-bewolking verwacht... bizar zeg.
Het is een band met wat sterk lijkt op oplossende stratus. Ligt van NO-ZW over ongeveer Haarlem Noord.quote:Op woensdag 29 april 2026 14:26 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Hier is het nog strak blauwe lucht.
Oeffffquote:Op woensdag 29 april 2026 14:29 schreef Watmoetjenou het volgende:
[ afbeelding ]
Ondertussen in Brabant.
Hoe is het met de rook? Want op de webcambeelden lijkt het aardig te kalmerenquote:Op woensdag 29 april 2026 14:33 schreef heywoodu het volgende:
Wel apart, zo'n totaal lege snelweg. Walking Dead-achtig
Is niet afgesloten dus? Of juist wel?quote:Op woensdag 29 april 2026 14:39 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Er rijdt nú een auto langs op de A28! Teringhard wel, dat was dik 200+![]()
Het stinkt nog enorm. Vooral richting t Harde is er nog wel veel rook zo nu en dan.quote:Op woensdag 29 april 2026 14:34 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Hoe is het met de rook? Want op de webcambeelden lijkt het aardig te kalmeren
Bijna autoloze woensdagquote:Op woensdag 29 april 2026 14:41 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Het stinkt nog enorm. Vooral richting t Harde is er nog wel veel rook zo nu en dan.
Nu even wat minder.
[ link | afbeelding ]
Wel, zijn allemaal politie-achtige auto's. Net zo'n simpele donkere met zwaailamp, die trok hem vol open. Politiemotoren gingen ook volle gasquote:Op woensdag 29 april 2026 14:40 schreef Perox het volgende:
[..]
Is niet afgesloten dus? Of juist wel?
Brandweer Lunterenquote:Op woensdag 29 april 2026 14:45 schreef tralalala het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
Je krijgt er wel mooie filmpjes van. De brandweer vindt dit natuurlijk geweldig. (Van vorig jaar in Ede)
Heeft ie zijn tracking uitgezet?quote:Op woensdag 29 april 2026 14:00 schreef Watmoetjenou het volgende:
[ afbeelding ]
Ff water tanken
En al onderweg voor ronde 2
[ afbeelding ]
Was even geland, op dit moment beide weer in de luchtquote:Op woensdag 29 april 2026 14:47 schreef SillyWalks het volgende:
[..]
Heeft ie zijn tracking uitgezet?
En nu in de rij om water bij te vullen bij Heerderstrand?quote:Op woensdag 29 april 2026 14:49 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Was even geland, op dit moment beide weer in de lucht
Sommige mensen hebben er 12 euro per dag voor overquote:Op woensdag 29 april 2026 14:56 schreef heywoodu het volgende:
Tot zover dit live verslag, alle kleren kunnen zo te ruiken gelijk in de was, wat een rooklucht
Dit worden wel leuke aflossingen uit de rest van het land, ook ivm restdekking.quote:Blussen kan nog dagen duren
De rookwolken van de grote natuurbrand zijn tot in Amsterdam en omstreken te zien en ruiken. "De meldkamer ontvangt momenteel veel meldingen van mensen die last hebben van rook", meldt Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland. Die legt uit dat de wind de rook richting de hoofdstad blaast. Het advies is om ramen en deuren te sluiten en automatische ventilatiesystemen uit te schakelen.
"Voor Nederlandse begrippen is dit echt een uitzonderlijk grote brand". Dat zegt de Landelijk Coördinator Natuurbrandbeheersing Edwin Kok, van het Nederlands Instituut Publieke Veiligheid (NIPV). Volgens hem kan het blussen, gezien de weersomstandigheden, nog dagen duren.
Om mensen in de omgeving van 't Harde te waarschuwen, heeft de Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland een NL-Alert verstuurd. "Bent u in de buurt van de brand, verlaat dan het gebied", is het dringende advies..
Wat een beelden en wat machtig mooi om te zien hoe ze te werk gaanquote:Op woensdag 29 april 2026 14:45 schreef tralalala het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
Je krijgt er wel mooie filmpjes van. De brandweer vindt dit natuurlijk geweldig. (Van vorig jaar in Ede)
Is ongeveer de enige eenheid die niet is opgeroepen op de Veluwequote:Op woensdag 29 april 2026 15:15 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Wat een beelden en wat machtig mooi om te zien hoe ze te werk gaan![]()
![]()
![]()
Zullen ze van deze brand ook weer zo'n mooie video maken?
Lekker danquote:Op woensdag 29 april 2026 15:17 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Is ongeveer de enige eenheid die niet is opgeroepen op de Veluwe
Ook bij de Scheepsbel, dat is aan de Nunspeet-kant.quote:Op woensdag 29 april 2026 15:06 schreef Slobeend het volgende:
Brandhaard is vlakbij de Knobbel zo te zien.
Oh was net te laatquote:Op woensdag 29 april 2026 15:50 schreef Pino112 het volgende:
https://globe.adsbexchange.com/?icao=480440
GRZLY83 onderweg, nu wél de derde Chinook.
Beetje laffe beelden wel, in Amerika hadden er al 6 nieuwshelikopters boven gevlogen, of stond een verslaggever in het midden van de vuurzeequote:Op woensdag 29 april 2026 15:53 schreef Momo het volgende:
https://nos.nl/livestream(...)slaggever-ter-plekke
Livestream NOS
Nee, nu niet meerquote:Op woensdag 29 april 2026 13:39 schreef DrDentz het volgende:
Zitten de militairen nu gewoon granaten te gooien in droge heide?
Moeten ze maar pinda pinda roepen.quote:Op woensdag 29 april 2026 16:15 schreef Pino112 het volgende:
https://www.defensie.nl/o(...)e-schietkamp-t-harde
Woensdag 8.30 tot 16.00 uur Geweer- en mitrailleurvuur, kanon en werken met explosieven Noord en Zuid Geen
Denk dat de oefening van morgen afgelast wordt.
Kunnen ze mooi de tactiek van de verschroeide aarde oefenen.quote:Op woensdag 29 april 2026 16:15 schreef Pino112 het volgende:
Woensdag 8.30 tot 16.00 uur Geweer- en mitrailleurvuur, kanon en werken met explosieven Noord en Zuid Geen
Dit gaat de komende dagen nog wel even door met de toenemende warmte en die wind. Pas zondag wat regen.quote:
Die dieren zorgen meestal wel dat ze optijd weg zijn, maar al die vissen die ineens in een heide liggen, die komen er niet meer bovenopquote:Op woensdag 29 april 2026 16:32 schreef Masberum het volgende:
Al die arme dieren die levend verbranden
Die liggen er nu toch al bovenop?quote:Op woensdag 29 april 2026 16:38 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Die dieren zorgen meestal wel dat ze optijd weg zijn, maar al die vissen die ineens in een heide liggen, die komen er niet meer bovenop
Padden kunnen niet snel lopenquote:Op woensdag 29 april 2026 16:38 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Die dieren zorgen meestal wel dat ze optijd weg zijn, maar al die vissen die ineens in een heide liggen, die komen er niet meer bovenop
Waarom doen ze Lunteren niet? Die kunnen dan ook gelijk mooie beelden makenquote:Op woensdag 29 april 2026 16:35 schreef Pino112 het volgende:
[ afbeelding ]
Kijk als dus de hele regio al bijna leeg is moeten ze ff van wat verder komen.
Klarenbeek is 30km.
Deze komen vn nog verder!quote:Op woensdag 29 april 2026 16:35 schreef Pino112 het volgende:
[ afbeelding ]
Kijk als dus de hele regio al bijna leeg is moeten ze ff van wat verder komen.
Klarenbeek is 30km.
Granietstraat lijkt me een nieuwe (brand)melding en niet een UGS oid. Dit is in 't Harde zelf aan de andere kant van de snelweg.quote:Op woensdag 29 april 2026 16:49 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Deze komen vn nog verder!
[ afbeelding ]
Maar is het nog steeds niet onder controle? Of is dit gewoon aflossing?
Ik zie het ja! Nog een nieuwe brandquote:Op woensdag 29 april 2026 16:51 schreef Pino112 het volgende:
[..]
Granietstraat lijkt me een nieuwe (brand)melding en niet een UGS oid. Dit is in 't Harde zelf aan de andere kant van de snelweg.
Vliegvuur?quote:Op woensdag 29 april 2026 16:51 schreef Pino112 het volgende:
[..]
Granietstraat lijkt me een nieuwe (brand)melding en niet een UGS oid. Dit is in 't Harde zelf aan de andere kant van de snelweg.
Dat is wel de grens van de bebouwde kom, als ik op 't Harde woonde zou ik me daar toch een beetje zorgen gaan makenquote:Op woensdag 29 april 2026 16:51 schreef Pino112 het volgende:
[..]
Je zou denken dat graniet brandwerend is.quote:Op woensdag 29 april 2026 17:06 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Dat is wel de grens van de bebouwde kom, als ik op 't Harde woonde zou ik me daar toch een beetje zorgen gaan maken
De Granietstraat grenst overigens aan de Brandweg, ha!
Ik heb ooit een handtekening van Paul Bosvelt en Edwin Zoetebier gekregen in 't Harde.quote:
"Byzonderheden: geen".quote:Op woensdag 29 april 2026 16:15 schreef Pino112 het volgende:
Je verzamelt handtekeningen van onbekende voetballers? Mag ik van jou Edwin Zoetebier, dan krijg je van mij Otman Bakkal.quote:Op woensdag 29 april 2026 19:49 schreef De_Kraam het volgende:
[..]
Ik heb ooit een handtekening van Paul Bosvelt en Edwin Zoetebier gekregen in 't Harde.
Komt wel erg dichtbij zo.
Protocol, zal wel te gevaarlijk zijn met heli's.quote:Op woensdag 29 april 2026 21:11 schreef Watmoetjenou het volgende:
Ik ben geen expert, maar volgens mij is het feit dat het donker wordt juist wel handig om te kijken waar nog brandhaarden zijn.
Zal ook ongetwijfeld wel, maar denk dat de politie nog wel gaat vliegen.quote:Op woensdag 29 april 2026 21:14 schreef Pino112 het volgende:
[..]
Protocol, zal wel te gevaarlijk zijn met heli's.
Neem aan dat de droneteams wel gewoon doorgaan.
Denk dat dat niet heel veel uit maakt aangezien je dat veel efficienter kan doen met infrarood/warmtebeeld camera’s, die zullen ze wel zowel overdag als in de nacht gebruiken.quote:Op woensdag 29 april 2026 21:11 schreef Watmoetjenou het volgende:
Ik ben geen expert, maar volgens mij is het feit dat het donker wordt juist wel handig om te kijken waar nog brandhaarden zijn.
Ook dan. De omgeving is in elk geval koudquote:Op woensdag 29 april 2026 21:28 schreef GerryDV het volgende:
[..]
Denk dat dat niet heel veel uit maakt aangezien je dat veel efficienter kan doen met infrarood/warmtebeeld camera’s, die zullen ze wel zowel overdag als in de nacht gebruiken.
Wel meteen gebakken vis voor de brandweerliedenquote:Op woensdag 29 april 2026 16:38 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Nou ja, bij oefeningen met live munitie komen er natuurlijk ook vonken/vuur en explosies kijken.quote:Op donderdag 30 april 2026 14:37 schreef DefKu het volgende:
Op de Oirschotse Heide in Noord-Brabant is donderdag een natuurbrand uitgebroken. De brand ontstond tijdens een militaire oefening, bevestigt de Koninklijke Marechaussee.
Opnieuw natuurbrand op defensieterrein, nu in Assen
Op een oefenterrein van Defensie aan de Zoom in Assen is woensdagavond brand uitgebroken. Een gebied van ongeveer vijftig bij vijftig meter stond volledig in brand.
Wat zijn ze allemaal aan het doen bij Defensie?
Kennelijk is het ontstaan door een Chinook die vracht oppikte. Er stonden meerdere mensen foto's te maken.quote:Op donderdag 30 april 2026 14:54 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Nou ja, bij oefeningen met live munitie komen er natuurlijk ook vonken/vuur en explosies kijken.
Maar wellicht is het voortaan raadzaam dat men rekening houdt met droge omstandigheden.
Tenzij het de bedoeling is om ook de brandweer scherp ende alert te houden
Grote biem incoming.quote:Op donderdag 30 april 2026 15:48 schreef d.k. het volgende:
de brand bij Weert heeft Kempen Airport bereikt en dreigt daar over te slaan naar de kerosine tanks: https://www.omroepbrabant(...)aan-op-kerosinetanks
Ik hoorde hem inderdaad niet meer nee.quote:Op donderdag 30 april 2026 15:57 schreef Pino112 het volgende:
De Chinook van Kessel is verplaatst naar Weert:
https://globe.adsbexchange.com/?icao=480440
Beetje onzinnig om te oefenen als het halve land in de brand staatquote:Op donderdag 30 april 2026 15:05 schreef Nebelwerfer het volgende:
Geen tijd alles hier door te spitten.
Heeft @:achja hier al aangegeven dat zo’n brand als ook bij oirschot vaak voorkomt en maar om te oefenen is?
Dat zou op zich wel een goede oefening zijn.quote:Op donderdag 30 april 2026 16:21 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Beetje onzinnig om te oefenen als het halve land in de brand staat
Dat komt weinig voor. Er staan ook best wat vliegtuigen daar geparkeerd, die zijn echt niet allemaal opgestegen voor de brand.quote:Op donderdag 30 april 2026 16:20 schreef Pino112 het volgende:
Tweede Chinook onderweg naar de Weerterheide.
https://globe.adsbexchange.com/?icao=480440,480446
Incident is opgeschaald naar GRIP 3.
quote:Defensie: oefenterreinen kunnen komende dagen gewoon gebruikt blijven worden
Ondanks de vele branden die op militaire oefenterreinen uitbreken, kunnen ze gewoon gebruikt blijven worden, laat een woordvoerder van de Landmacht aan NU.nl weten. De geplande oefeningen bij 't Harde zijn vandaag wel geschrapt vanwege de grote brand die daar gisteren uitbrak en nog altijd woedt.
Op alle overige oefenterreinen kunnen wat de Landmacht betreft de geplande oefeningen doorgaan "volgens de geldende voorschriften".
Ik woon zo'n 10km van Weert de andere kant op, vanaf hier ook goed te zien.quote:Op donderdag 30 april 2026 16:22 schreef Starhopper het volgende:
De brand in weert is ondertussen ook zo groot dat de rookwolk op satelliet te zien is
Tja, als je met bommen en granaten gaat strooien in een gortdroog bos kun je daar wel van spreken. Laat het dan ook maar ongecontroleerd uitbranden allemaalquote:
Die in Weert is net zo groot.quote:Op donderdag 30 april 2026 16:40 schreef Discombobulate het volgende:
Is nu elk brandje landelijk nieuws na die grote?
En dichtbij een vliegveld en de rook trekt richting bewoond gebied. Bovendien op grens van provincies/de grens met België. Er wordt echt niet zomaar grip 3 gegeven, dat is redelijk zeldzaamquote:
"De asielzoekers worden in eerste instantie begeleid naar de openbare weg, buiten de poort. Vanuit daar wordt gekeken waar zij tijdelijk kunnen worden opgevangen."quote:Op donderdag 30 april 2026 17:09 schreef maily het volgende:
[..]
AZC Budel ontruimd vanwege grote brand op militair oefenterrein
Ook wel bijzonder dat een militair oefenterrein blijkbaar zo dicht bij een account ligt.quote:Op donderdag 30 april 2026 17:09 schreef maily het volgende:
[..]
AZC Budel ontruimd vanwege grote brand op militair oefenterrein
Aardig stukje rijden met blauw-blauwquote:Op donderdag 30 april 2026 15:41 schreef Pino112 het volgende:
P 2 BON-09 Bijstand (Hand Crew) Brink De BST PKP BST A50 Li Klarenbeek Apeldoorn 04-2680 042389 05-9064 05-5481 05-3401 05-5401
Denk dat de Handcrew van Overijssel wordt ingezet in Weert.
Plek zat gelukkig...quote:Op donderdag 30 april 2026 17:11 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Vanuit daar wordt gekeken waar zij tijdelijk kunnen worden opgevangen."
Zijn die al uitgerust van gisteren dan? Wat een helden dit!quote:Op donderdag 30 april 2026 15:41 schreef Pino112 het volgende:
P 2 BON-09 Bijstand (Hand Crew) Brink De BST PKP BST A50 Li Klarenbeek Apeldoorn 04-2680 042389 05-9064 05-5481 05-3401 05-5401
Denk dat de Handcrew van Overijssel wordt ingezet in Weert.
Zolang ze hier maar niet aan komen kloppen.quote:"Vanuit daar wordt gekeken waar zij tijdelijk kunnen worden opgevangen."
25km verderop is die pluim van Weert ook goed te zien.quote:Op donderdag 30 april 2026 16:41 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Ik woon zo'n 10km van Weert de andere kant op, vanaf hier ook goed te zien.
Meestal zijn er (veel) meer vrijwilligers met de betreffende training dan het aantal mensen waar een ploeg uit bestaat. De mensen die nu op pad gestuurd worden gebruiken hetzelfde materieel (en daarmee nummers van auto's etc) maar zijn waarschijnlijk "verse" mensen.quote:Op donderdag 30 april 2026 17:13 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Zijn die al uitgerust van gisteren dan? Wat een helden dit!
Nee, rook trekt naar het Noordwesten.quote:Op donderdag 30 april 2026 17:16 schreef Watmoetjenou het volgende:
Trekt de rook ook over België? Zo ja, is er al een BE-alert uitgestuurd?
@BEquote:Op donderdag 30 april 2026 17:16 schreef Watmoetjenou het volgende:
Trekt de rook ook over België? Zo ja, is er al een BE-alert uitgestuurd?
Ooh beter! Anders zou je echt uitgeput raken als brandweer tijdens dagen als deze. Helden!quote:Op donderdag 30 april 2026 17:18 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Meestal zijn er (veel) meer vrijwilligers met de betreffende training dan het aantal mensen waar een ploeg uit bestaat. De mensen die nu op pad gestuurd worden gebruiken hetzelfde materieel (en daarmee nummers van auto's etc) maar zijn waarschijnlijk "verse" mensen.
Vorige week was de brandweer hier uit het dorp al in de middag/avond al 8u bezig geweest met een Grip1 brand een eindje verderop. Om vervolgens twee uur nadat ze terug waren op de kazerne weer opgepiept te worden voor wat uiteindelijk een grip1 in eigen dorp werd waar ze de hele nacht bezig zijn geweest.
Nu staat de wagen nog in de kazerne, omdat alle omliggende dorpen druk zijn bij de Geldende bossen en/of Weert.
Ze hebben nog geluk dat het niet zo warm is, niet heel zelden heb je dit soort branden met +30 graden, dan ga je echt kapot.quote:Op donderdag 30 april 2026 17:22 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ooh beter! Anders zou je echt uitgeput raken als brandweer tijdens dagen als deze. Helden!
Niet zo warm? Meer dan warm genoeg in die dikke pakkenquote:Op donderdag 30 april 2026 17:24 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Ze hebben nog geluk dat het niet zo warm is, niet heel zelden heb je dit soort branden met +30 graden, dan ga je echt kapot.
Oef ja.....quote:Op donderdag 30 april 2026 17:24 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Ze hebben nog geluk dat het niet zo warm is, niet heel zelden heb je dit soort branden met +30 graden, dan ga je echt kapot.
Warm zat ja, maar nog wel te behappen. Zeker ook omdat het nog aardig waait. Anders kun je om het half uur wisselen.quote:Op donderdag 30 april 2026 17:25 schreef maily het volgende:
[..]
Niet zo warm? Meer dan warm genoeg in die dikke pakken![]()
Heb jij daar ervaring mee?quote:Op donderdag 30 april 2026 17:26 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Warm zat ja, maar nog wel te behappen. Zeker ook omdat het nog aardig waait. Anders kun je om het half uur wisselen.
quote:Op donderdag 30 april 2026 17:03 schreef WheeledWarrior het volgende:
AZC Budel geruimd.
Ik bedoel ontruimd @:Zipportal @:de_boswachter
quote:Ondanks meerdere natuurbranden die woeden op militaire terreinen zoals op de Oirschotse Heide en bij Budel, ziet Defensie geen reden om oefeningen stil te leggen. Dat zegt commandant der strijdkrachten Onno Eichelsheim donderdag tijdens een persmoment in Hilversum.
De generaal reageert daarmee op de onrust die is ontstaan na verschillende branden op oefenterreinen, waaronder in Brabant. De brand op de Oirschotse Heide en een eerdere brand op een militair terrein bij ’t Harde zouden zijn ontstaan tijdens militaire activiteiten.
“Het is heel vervelend voor omstanders, campings en de natuur zelf”, zegt Eichelsheim. “Maar we moeten blijven oefenen om klaar te zijn voor crises en het opleiden van onze mensen.”
Meerdere branden in Brabant
Donderdag werd onze provincie op meerdere plekken getroffen door natuurbranden. De grootste brand woedde op de Oirschotse Heide, waar het vuur zich snel uitbreidde op een militair oefenterrein.
Who gives a fuck om die omstanders? Prioriteiten precies in de verkeerde volgorde.quote:“Het is heel vervelend voor omstanders, campings en de natuur zelf”
Valt er nog wat in de fik te zetten dan? Want alle oefenlocaties zijn al afgefikt of staan nog in brandquote:Op donderdag 30 april 2026 17:32 schreef maily het volgende:
* we zullen doorgaan
Natuurbranden geen reden voor defensie om te stoppen met oefenen
[..]
quote:17:25 uur - Mogelijk internationale steun nodig
De brandweer overweegt hulp uit het buitenland in te schakelen om de verschillende natuurbranden in Nederland te bestrijden, zegt Edwin Kok, coördinator van de landelijke taskforce natuurbranden tegen de NOS. "We hebben meerdere grote branden en één helikopterteam beschikbaar. We raken uit de middelen."
De verwachting is dat de natuurbranden die nu in Nederland woeden nog enige tijd aanhouden. "Het blijft vannacht droog, het is een flink oppervlakte en daar zijn we sowieso nog zoet mee", zegt Kok. "Dit is een situatie met vijf branden die ook voor ons onbekend is."
https://www.l1nieuws.nl/n(...)c-bij-weert-ontruimd
Zijn er bij Weert dan nog geen ploegen uit België actief dan?quote:
Welnee, zijn er nog genoeg over..quote:Op donderdag 30 april 2026 17:35 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Valt er nog wat in de fik te zetten dan? Want alle oefenlocaties zijn al afgefikt of staan nog in brand
Merk je er daar überhaupt wat van dan?quote:Op donderdag 30 april 2026 18:01 schreef maily het volgende:
Krijg hier in ZuidWestBrabant een NL-alert!
Geen idee. Lijkt mij wel? Want is echt vlak aan de grens. Of bedoelen ze misschien extra luchtsteun?quote:Op donderdag 30 april 2026 18:02 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Zijn er bij Weert dan nog geen ploegen uit België actief dan?
Vorige week ofzo was er nog een groot nieuwsbericht dat de veiligheidsregio's aan beide kanten van de grens intensiever gaan samenwerken.
Het ruikt een beetje brandachtig; maar alsof iemand een pijp heeft aangestoken .....quote:Op donderdag 30 april 2026 18:09 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Merk je er daar überhaupt wat van dan?
Ja maar roken is ook dodelijk, dus ik snap het wel.quote:Op donderdag 30 april 2026 18:10 schreef maily het volgende:
[..]
Het ruikt een beetje brandachtig; maar alsof iemand een pijp heeft aangestoken .....
Is dat een goed idee? Zout water in een natuurgebied? Ofja, natuur… bomen en plantenquote:Op donderdag 30 april 2026 18:01 schreef Watmoetjenou het volgende:
Als ze nou al het bluswater uit de zee halen, dan scheelt het weer met de zeespiegelstijging, en dan los je 2 problemen in 1x op
[ afbeelding ]
Waarschijnlijk nietquote:Op donderdag 30 april 2026 18:11 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Is dat een goed idee? Zout water in een natuurgebied? Ofja, natuur… bomen en planten
Net als dit verhaal...quote:Op donderdag 30 april 2026 18:13 schreef Stoorzendert het volgende:
Eichelsheim kwam wat dommig over met z’n ‘protocollen tegen het licht houden’, ‘klimaatverandering!’ en ‘onderzoeken afwachten wie de veroorzaker is’
Lijkt me een beetje de schuld in de schoenen van een ander schuiven. Overigens na gister ook niks meer over dat verhaal gehoord.quote:Op beide locaties werden resten van vuurwerk aangetroffen. Daarmee lijkt brandstichting de oorzaak van de brandjes. „Op de locatie aan de Hertenlaan troffen wij een vuurwerkpot aan dat schuin was neergelegd en vast gezet met een grote tak. Dat gebeurt niet per ongeluk”, meldt een brandweerman ter plekke.
Politieagenten en boswachters hebben nog naar mogelijke daders gezocht, maar voor zover bekend is er niemand aangehouden.
De politie is een onderzoek gestart en roept getuigen op zich te melden.
De brandweer laat weten dat zij niet begrijpen waarom iemand dit zou doen. „Dit is onacceptabel en levensgevaarlijk.’’
https://www.ad.nl/epe/bos(...)cceptabel~a0d8c6836/
Zojuist: 6 more drops.quote:
Is met een 1,5 uur a 2 uur wel gedaan ja. Ze dragen even 8.000KG extra gewicht met dat water er onder, dus ze zullen hem ook niet volledig afvullen. Zo'n helikopter zelf weegt leeg zo'n 20.000KG, dus je hebt bijna de helft van het gewicht er onder hangenquote:Op donderdag 30 april 2026 18:49 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Zojuist: 6 more drops.
En nu de tank alweer leeg? Of zullen ze stoppen? Ik begreep het niet goed
Wow bijna de helft aan gewicht aan waterquote:Op donderdag 30 april 2026 18:59 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Is met een 1,5 uur a 2 uur wel gedaan ja. Ze dragen even 8.000KG extra gewicht met dat water er onder, dus ze zullen hem ook niet volledig afvullen. Zo'n helikopter zelf weegt leeg zo'n 20.000KG, dus je hebt bijna de helft van het gewicht er onder hangen
Hanzquote:Op donderdag 30 april 2026 18:50 schreef DrDentz het volgende:
NL Defensie in droge tijden:
[ afbeelding ]
Had dat nou vooraan geplaatst. Dan had ik de rest niet hoeven lezen.quote:Op donderdag 30 april 2026 20:00 schreef WethouderHekking het volgende:
Aldus Gerrit Hiemstra bij Jinek.
Oefenen met explosieven, granaten, vuurwerk etc. Vliegveld kempen bij Weert schreef dat ze al maanden waarschuwen bij defensiequote:Op donderdag 30 april 2026 21:02 schreef Discombobulate het volgende:
Als het wel terreur of iets dergelijks zou zijn dan zou het wel netjes gedaan zijn. Toevallig? Of een actor?
quote:Twee pelotons uit Frankrijk en Duitsland komen Nederland helpen met het bestrijden van natuurbranden. Dat zegt Anton Slofstra, commandant Brandweer Nederland, op Radio 1. In totaal zijn dat acht voertuigen die speciaal voor natuurbranden bedoeld zijn, met de bijbehorende bemensing en commandovoering. Ook krijgt Nederland een helikopter te leen, waar een grote waterzak onder kan worden gehangen.
Door de natuurbranden die woensdag en donderdag in onder meer 't Harde, Oirschot en Weert geblust moeten worden, raakt de Nederlandse brandweer overbelast. Daarom heeft het Nationaal CrisisCentrum (NCC), dat onderdeel is van het ministerie van Justitie en Veiligheid, een uitvraag om hulp gedaan onder EU-lidstaten.
,,Dat is vrij uniek en hebben we nog nooit eerder gedaan", zegt Slofstra. Eén peloton is volgens hem vrijdagochtend al beschikbaar in Brabant. Over het andere is nog geen aankomsttijd afgesproken, maar dat wordt ook vrijdag verwacht.
3 branden bij defensie.quote:Op donderdag 30 april 2026 22:53 schreef TjjWester het volgende:
Opvallend dat op 2 na alle branden bij defensie zijn.
Wij hier in Zeeland ruiken Oirschot, Budel en iets bij Roosendaal.quote:
En dan hebben over 'ja zeg, nog niet zeker he!' als hoofdcommandant.quote:Op donderdag 30 april 2026 18:50 schreef DrDentz het volgende:
NL Defensie in droge tijden:
[ afbeelding ]
Scheelt weer wolven..quote:Op woensdag 29 april 2026 16:32 schreef Masberum het volgende:
Al die arme dieren die levend verbranden
Zeker was het stoer om lekker te schieten met zeer droog weer.quote:Op vrijdag 1 mei 2026 00:12 schreef Watashiwa het volgende:
Het zou me ook niet verbazen dat meeste branden nu zijn aangestoken omdat het kan (vinden ze stoer).
Die ook natuurlijk, maar ze gaaann doooooorrrr..quote:Op vrijdag 1 mei 2026 00:19 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Zeker was het stoer om lekker te schieten met zeer droog weer.
Exact.quote:Op vrijdag 1 mei 2026 00:24 schreef Watashiwa het volgende:
[..]
Die ook natuurlijk, maar ze gaaann doooooorrrr..
https://www.volkskrant.nl(...)oefeningen~b9b0e62a/
quote:Ontruimde Kempen Airport waarschuwde Defensie meermaals voor brandgevaar
Vliegveld Kempen Airport, dat gisteren ontruimd werd vanwege een grote natuurbrand op een militair oefenterrein bij Weert, had Defensie vlak voor die brand uitbrak nog gewaarschuwd voor het brandgevaar. "We roepen al maanden dat het fout kan gaan", zegt een woordvoerder.
De brand ontstond gistermiddag door nog onbekende oorzaak. Een gebied van zo'n 500.000 vierkante meter stond in brand. Door de brand moest niet alleen het nabijgelegen vliegveld ontruimd worden, maar ook het asielzoekerscentrum in Budel.
Gisteravond was de brand onder controle. Naar schatting is zo'n 70 hectare in de as gelegd.
'Handgranaten, explosieven en vuurpijlen'
"We maken ons al maanden zorgen", zegt de woordvoerder tegen Omroep Brabant. "Er wordt regelmatig geoefend met handgranaten, explosieven en vuurpijlen. Er wordt met kogels geschoten. Daardoor kan er vuur ontstaan."
Volgens de zegsman oefent Defensie de laatste tijd vaker en intensiever dan eerst. "We zeggen al langer dat extreme oefeningen niet samengaan met het vliegveld en het bedrijventerrein dat hier ligt."
Toen woensdag een grote brand uitbrak op het militaire oefenterrein bij 't Harde, stuurde het vliegveld opnieuw een bezorgde mail aan de militaire top in Den Haag. "Het zou hier ook zomaar mis kunnen gaan", was de boodschap. En dat ging het ook, een dag later. "Het is gewoon een gebrek aan discipline", zegt de woordvoerder.
https://nos.nl/artikel/26(...)als-voor-brandgevaar
quote:Duitsland stuurt 21 brandweerwagens naar hier voor bestrijden natuurbrandenin Brabant
De Duitse brandweer stuurt vrijdag 21 voertuigen met 67
mensen naar Nederland om te helpen bij het blussen van de
natuurbranden. Het konvooi bestaat uit zowel brandweermensen als ondersteuners. Het is nog niet bekend waar ze worden ingezet, maar waarschijnlijk gaan de Duitsers eerst naar Oirschot. Daar woedt sinds donderdag brand op een militair oefenterrein.
Nederland heeft voor het eerst om hulp uit het buitenland gevraagd bij het bestrijden van natuurbranden. De gespecialiseerde Duitse eenheden komen uit de steden Düsseldorf, Leverkusen, Bonn, Königswinter en Ratingen.
De Duitse brandweer heeft de afgelopen jaren al geholpen bij bosbranden in Griekenland, Frankrijk en Spanje. Ook Frankrijk stuurt ondersteuning en de Belgische brandweer heeft donderdag geholpen bij het bestrijden van een natuurbrand in de buurt van Budel.
Eens qua natuurbranden, niet qua financiële verspilling. Liever dat dat geld naar onze eigen defensie gaat, dan in de bodemloze put genaamd oekraine.quote:Op vrijdag 1 mei 2026 08:45 schreef bianconeri het volgende:
Defensie doet echt veel meer kwaad dan goeds.
Natuurbranden en een gigantische financiele verspilling elk jaar.
Ze zouden op Texel ook oefenen, geen idee of dat door gaatquote:Op vrijdag 1 mei 2026 10:26 schreef Starhopper het volgende:
Ze zijn nu druk aan oefenen met helikopter enzo op Arnhemse heideBen benieuwd of de boel daar nog in de fik gaat vandaag
Je zou verwachten van wel gezien de huidige perikelen en de moeilijke bereikbaarheid voor extra brandweerwagens. Zet de schapen maar alvast op het strandquote:Op vrijdag 1 mei 2026 10:34 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Ze zouden op Texel ook oefenen, geen idee of dat door gaat
Als daar brand uitbreekt zijn ze de lul want dan moeten alle brandweers met het pontjequote:Op vrijdag 1 mei 2026 10:34 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Ze zouden op Texel ook oefenen, geen idee of dat door gaat
Hier vlakbij Nijmegen hebben we ook heide 😱quote:Op vrijdag 1 mei 2026 10:26 schreef Starhopper het volgende:
Ze zijn nu druk aan oefenen met helikopter enzo op Arnhemse heideBen benieuwd of de boel daar nog in de fik gaat vandaag
En dan maar hopen dat er geen tracerrounds in de heide terecht komenquote:Op vrijdag 1 mei 2026 10:40 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Hier vlakbij Nijmegen hebben we ook heide 😱
Is weliswaar geen oefengebied, maar rij voor de zekerheid mijn Flak-88 daarnaartoe
Zijn ze helemaal van de (sier)pot gerukt of proberen ze defensie in een kwaad daglicht te zetten?quote:Op vrijdag 1 mei 2026 09:45 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Vuurpijlen? Dus ze schieten gewoon vuurwerk op een droge heiWat een mongolen
Frankrijk weet ik zo niet, maar Spanje sowieso.quote:Op vrijdag 1 mei 2026 11:12 schreef Starhopper het volgende:
Maar is onze brandweer ook weleens gaan helpen in Frankrijk bij de natuurbranden?
Cool!quote:Op vrijdag 1 mei 2026 11:50 schreef Pino112 het volgende:
[..]
Frankrijk weet ik zo niet, maar Spanje sowieso.
Zeker hebben ze daar ook wel eens geBBQ'edquote:Op vrijdag 1 mei 2026 11:12 schreef Starhopper het volgende:
Maar is onze brandweer ook weleens gaan helpen in Frankrijk bij de natuurbranden?
Sjie-nook?quote:Op vrijdag 1 mei 2026 12:05 schreef maily het volgende:
Op t nieuws iets over twee Chinook-helicopters.
In het Nederlands uitgesproken.
Uh, ja? Ik weet dat het officieel iets als "Tsjainoek" is, maar zo heb ik het in mijn hele leven echt nog helemaal niemand uit horen spreken en ik ben opgegroeid met een legervader die het gedurende de decennia natuurlijk best wel eens over de Chinook heeft gehadquote:Op vrijdag 1 mei 2026 12:05 schreef maily het volgende:
Naast af en toe een beetje assistentie bij natuurbranden, doet Nederland natuurlijk altijd veel ter assistentie bij overstromingen overal ter wereld.quote:Op vrijdag 1 mei 2026 11:12 schreef Starhopper het volgende:
Jaquote:Op vrijdag 1 mei 2026 11:12 schreef Starhopper het volgende:
Dan vind ik wel dat ze even een DC-10 aan ons kunnen uitlenenquote:Op vrijdag 1 mei 2026 12:47 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Naast af en toe een beetje assistentie bij natuurbranden, doet Nederland natuurlijk altijd veel ter assistentie bij overstromingen overal ter wereld.
Om daar een voorbeeldje van te geven: Na orkaan Catherina in New Orleans had de VS zo ongeveer alle pompinstallaties die ze hadden naar de stad gesleept. Nederlandse hulp werd ruim een week afgehouden. Uiteindelijk werd toch de hulp aan Nederland "gevraagd", waarna één van onze twee reserve pomp-sets werd ingevlogen. Daarmee werd de pomp capaciteit 72u tijd verdubbeld ten opzichte van waar de VS al vele dagen voor nodig had.
Voor eigen gebruik stond er nog zo'n setje in Nederland standby, want je weet nooit wanneer de gemalen van de Flevopolder of Haarlemmermeer er mee stoppen.
Ach, op Omroep Brabant op de radio spraken ze gistermiddag over Apache helicoptersquote:Op vrijdag 1 mei 2026 12:05 schreef maily het volgende:
Nu snap ik waarom alles in de brand staat, als je met apache munitie gaat schieten...quote:Op vrijdag 1 mei 2026 13:18 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Ach, op Omroep Brabant op de radio spraken ze gistermiddag over Apache helicopters
En de beste man zei ook nog u weer wel, die helicopters met 2 rotoren bovenop![]()
Ik heb overigens net als @:heywoodu nog nooit iemand het anders horen uitspreken.
https://www.google.com/se(...)ceid=chrome&ie=UTF-8quote:Op vrijdag 1 mei 2026 13:18 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Ach, op Omroep Brabant op de radio spraken ze gistermiddag over Apache helicopters
En de beste man zei ook nog u weer wel, die helicopters met 2 rotoren bovenop![]()
Ik heb overigens net als @:heywoodu nog nooit iemand het anders horen uitspreken.
Je zou haast zeggen, laat er een chinook overheen vliegen, die zitten nu toch al in de buurt, dan kun je er snel bij zijn.quote:Op vrijdag 1 mei 2026 15:13 schreef heywoodu het volgende:
Wat er in de omgeving niet meer met 't Harde bezig is, hoor ik nu weer op pad gaan.
15:09:3701-05-2606BRANP 1 BON-06 (Pel. GW NBB 1) BR bos (Uitbr.: zeer hoog) PLAGGENWEG HARDERWIJK 061261 061661 071161 069391 073097
0806240 Meldkamer Oost Nederland ( Monitorcode )
0805830 BRW N-O Gelderland ( OvD Achterhoek Noord )
0805310 BRW Nunspeet ( Lichtkrant )
0805297 BRW Nunspeet ( WT-WTS Ploeg 1 )
0805285 BRW Nunspeet ( Kazernecode )
0805283 BRW Nunspeet ( Bevelvoerder )
0804950 BRW Ermelo ( Lichtkrant )
0804935 BRW Ermelo ( Bemanning WT-7364 )
0804925 BRW Ermelo ( Kazernecode )
0804923 BRW Ermelo ( Bevelvoerder )
15:08:4701-05-2606BRANP 1 BON-04 BR bos (Uitbr.: zeer hoog) PLAGGENWEG HARDERWIJK 069904 069693 069901 061141 061041 061241 061242 069801 069991
0806240 Meldkamer Oost Nederland ( Monitorcode )
0806210 BRW N-O Gelderland ( Boswachters )
0806150 BRW N-O Gelderland ( Informatiemanger West )
0806050 BRW N-O Gelderland ( Persvoorlichter )
0805930 BRW N-O Gelderland ( HOvD West )
0805770 BRW N-O Gelderland ( OvD Veluwe )
0805750 BRW N-O Gelderland ( Calamiteitencoordinator )
0805730 BRW N-O Gelderland ( Piket Team Brandonderzoek )
0805030 BRW Hierden ( Lichtkrant )
0805006 BRW Hierden ( Blusgroep )
0805005 BRW Hierden ( Kazernecode )
0805003 BRW Hierden ( Bevelvoerder )
0804990 BRW Harderwijk ( Lichtkrant )
0804966 BRW Harderwijk ( Blusgroep 1 )
0804965 BRW Harderwijk ( Kazernecode )
0804963 BRW Harderwijk ( Bevelvoerder )
0804950 BRW Ermelo ( Lichtkrant )
0804927 BRW Ermelo ( Blusgroep 2 )
0804926 BRW Ermelo ( Blusgroep 1 )
0804925 BRW Ermelo ( Kazernecode )
0804923 BRW Ermelo ( Bevelvoerder )
Uurtje geleden begonnen en nu al de snelweg afgesloten, gaat lekker.quote:Op vrijdag 1 mei 2026 15:56 schreef Watmoetjenou het volgende:
[ afbeelding ]
Dit gaat ook een lekker zooitje worden met de vrijdagmiddagspits. Gelukkig is het nog vakantie.
Die moeten ook stand-by blijven voor andere branden. En hebben niet een terreinvoertuigquote:Op vrijdag 1 mei 2026 15:58 schreef Starhopper het volgende:
Maar nog steeds geen brandweer Lunteren??? Zijn ze uit dienst ofzo?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |