abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage donderdag 30 april 2026 @ 17:24:16 #201
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220684270
quote:
7s.gif Op donderdag 30 april 2026 17:22 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Ooh beter! Anders zou je echt uitgeput raken als brandweer tijdens dagen als deze. Helden!
Ze hebben nog geluk dat het niet zo warm is, niet heel zelden heb je dit soort branden met +30 graden, dan ga je echt kapot.
  donderdag 30 april 2026 @ 17:25:08 #202
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220684272
Grizzly81 gaat tanken op De Peel
  Spellchecker donderdag 30 april 2026 @ 17:25:13 #203
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_220684274
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 17:24 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Ze hebben nog geluk dat het niet zo warm is, niet heel zelden heb je dit soort branden met +30 graden, dan ga je echt kapot.
Niet zo warm? Meer dan warm genoeg in die dikke pakken :X :{w
  donderdag 30 april 2026 @ 17:25:50 #204
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220684278
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 17:24 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Ze hebben nog geluk dat het niet zo warm is, niet heel zelden heb je dit soort branden met +30 graden, dan ga je echt kapot.
Oef ja..... :X :X :X En dat terwijl het mij nu al bloedjeheet lijkt in die pakken op de hei
  Redactie Frontpage donderdag 30 april 2026 @ 17:26:52 #205
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220684282
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 17:25 schreef maily het volgende:

[..]
Niet zo warm? Meer dan warm genoeg in die dikke pakken :X :{w
Warm zat ja, maar nog wel te behappen. Zeker ook omdat het nog aardig waait. Anders kun je om het half uur wisselen.
  Spellchecker donderdag 30 april 2026 @ 17:27:22 #206
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_220684283
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 17:26 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Warm zat ja, maar nog wel te behappen. Zeker ook omdat het nog aardig waait. Anders kun je om het half uur wisselen.
Heb jij daar ervaring mee?
  Redactie Frontpage donderdag 30 april 2026 @ 17:28:14 #207
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220684287
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 17:27 schreef maily het volgende:

[..]
Heb jij daar ervaring mee?
Ja
pi_220684298
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 17:03 schreef WheeledWarrior het volgende:
AZC Budel geruimd.

Ik bedoel ontruimd @:Zipportal @:de_boswachter
  Spellchecker donderdag 30 april 2026 @ 17:32:30 #209
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_220684312
* we zullen doorgaan

Natuurbranden geen reden voor defensie om te stoppen met oefenen
quote:
Ondanks meerdere natuurbranden die woeden op militaire terreinen zoals op de Oirschotse Heide en bij Budel, ziet Defensie geen reden om oefeningen stil te leggen. Dat zegt commandant der strijdkrachten Onno Eichelsheim donderdag tijdens een persmoment in Hilversum.

De generaal reageert daarmee op de onrust die is ontstaan na verschillende branden op oefenterreinen, waaronder in Brabant. De brand op de Oirschotse Heide en een eerdere brand op een militair terrein bij ’t Harde zouden zijn ontstaan tijdens militaire activiteiten.

“Het is heel vervelend voor omstanders, campings en de natuur zelf”, zegt Eichelsheim. “Maar we moeten blijven oefenen om klaar te zijn voor crises en het opleiden van onze mensen.”

Meerdere branden in Brabant
Donderdag werd onze provincie op meerdere plekken getroffen door natuurbranden. De grootste brand woedde op de Oirschotse Heide, waar het vuur zich snel uitbreidde op een militair oefenterrein.
pi_220684323
quote:
“Het is heel vervelend voor omstanders, campings en de natuur zelf”
Who gives a fuck om die omstanders? Prioriteiten precies in de verkeerde volgorde.
  donderdag 30 april 2026 @ 17:35:03 #211
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220684330
quote:
Valt er nog wat in de fik te zetten dan? Want alle oefenlocaties zijn al afgefikt of staan nog in brand :')
  donderdag 30 april 2026 @ 17:39:28 #212
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_220684349
Een Nederlandse commandant der strijdkrachten die Eichelsheim heet. Dit roept toch bepaalde associaties op.
  donderdag 30 april 2026 @ 17:42:21 #213
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220684365
quote:
17:25 uur - Mogelijk internationale steun nodig
De brandweer overweegt hulp uit het buitenland in te schakelen om de verschillende natuurbranden in Nederland te bestrijden, zegt Edwin Kok, coördinator van de landelijke taskforce natuurbranden tegen de NOS. "We hebben meerdere grote branden en één helikopterteam beschikbaar. We raken uit de middelen."
De verwachting is dat de natuurbranden die nu in Nederland woeden nog enige tijd aanhouden. "Het blijft vannacht droog, het is een flink oppervlakte en daar zijn we sowieso nog zoet mee", zegt Kok. "Dit is een situatie met vijf branden die ook voor ons onbekend is."
https://www.l1nieuws.nl/n(...)c-bij-weert-ontruimd
  donderdag 30 april 2026 @ 17:45:08 #214
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220684377
Nog 1 drop door Grizzly82 en dan gaat ie ook tanken.
Grizzly81 zojuist weer opgestegen en weer onderweg naar de Weerterheide
pi_220684432
Wat een hysterie weer zeg.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  donderdag 30 april 2026 @ 17:58:46 #216
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220684447
quote:
7s.gif Op donderdag 30 april 2026 17:42 schreef Starhopper het volgende:

[..]

@kwiwi is brandweervrouw _O_

Die ook maar snel invliegen dan.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  Spellchecker donderdag 30 april 2026 @ 18:01:34 #217
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_220684460
Krijg hier in ZuidWestBrabant een NL-alert! :o
  Redactie Frontpage donderdag 30 april 2026 @ 18:01:50 #218
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220684462
Als ze nou al het bluswater uit de zee halen, dan scheelt het weer met de zeespiegelstijging, en dan los je 2 problemen in 1x op _O_

pi_220684464
quote:
7s.gif Op donderdag 30 april 2026 17:42 schreef Starhopper het volgende:

[..]

Zijn er bij Weert dan nog geen ploegen uit België actief dan?

Vorige week ofzo was er nog een groot nieuwsbericht dat de veiligheidsregio's aan beide kanten van de grens intensiever gaan samenwerken.
pi_220684484
quote:
7s.gif Op donderdag 30 april 2026 17:35 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Valt er nog wat in de fik te zetten dan? Want alle oefenlocaties zijn al afgefikt of staan nog in brand :')
Welnee, zijn er nog genoeg over..
  Redactie Frontpage donderdag 30 april 2026 @ 18:09:24 #221
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220684505
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 18:01 schreef maily het volgende:
Krijg hier in ZuidWestBrabant een NL-alert! :o
Merk je er daar überhaupt wat van dan?
  donderdag 30 april 2026 @ 18:09:49 #222
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220684506
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 18:02 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Zijn er bij Weert dan nog geen ploegen uit België actief dan?

Vorige week ofzo was er nog een groot nieuwsbericht dat de veiligheidsregio's aan beide kanten van de grens intensiever gaan samenwerken.
Geen idee. Lijkt mij wel? Want is echt vlak aan de grens. Of bedoelen ze misschien extra luchtsteun?
  Spellchecker donderdag 30 april 2026 @ 18:10:00 #223
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_220684508
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 18:09 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Merk je er daar überhaupt wat van dan?
Het ruikt een beetje brandachtig; maar alsof iemand een pijp heeft aangestoken .....
  donderdag 30 april 2026 @ 18:10:40 #224
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_220684511
quote:
7s.gif Op donderdag 30 april 2026 17:42 schreef Starhopper het volgende:
We raken uit de middelen
Het is maar goed dat de echte pleuris hier niet uitbreekt.
  Redactie Frontpage donderdag 30 april 2026 @ 18:10:43 #225
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220684512
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 18:10 schreef maily het volgende:

[..]
Het ruikt een beetje brandachtig; maar alsof iemand een pijp heeft aangestoken .....
Ja maar roken is ook dodelijk, dus ik snap het wel.
pi_220684516
quote:
84s.gif Op donderdag 30 april 2026 18:01 schreef Watmoetjenou het volgende:
Als ze nou al het bluswater uit de zee halen, dan scheelt het weer met de zeespiegelstijging, en dan los je 2 problemen in 1x op _O_

[ afbeelding ]
Is dat een goed idee? Zout water in een natuurgebied? Ofja, natuur… bomen en planten
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
  Redactie Frontpage donderdag 30 april 2026 @ 18:12:52 #227
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220684518
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 18:11 schreef Stoorzendert het volgende:

[..]
Is dat een goed idee? Zout water in een natuurgebied? Ofja, natuur… bomen en planten
Waarschijnlijk niet
pi_220684523
Eichelsheim kwam wat dommig over met z’n ‘protocollen tegen het licht houden’, ‘klimaatverandering!’ en ‘onderzoeken afwachten wie de veroorzaker is’ :')
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
  Redactie Frontpage donderdag 30 april 2026 @ 18:15:36 #229
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220684531
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 18:13 schreef Stoorzendert het volgende:
Eichelsheim kwam wat dommig over met z’n ‘protocollen tegen het licht houden’, ‘klimaatverandering!’ en ‘onderzoeken afwachten wie de veroorzaker is’ :')
Net als dit verhaal...

quote:
Op beide locaties werden resten van vuurwerk aangetroffen. Daarmee lijkt brandstichting de oorzaak van de brandjes. „Op de locatie aan de Hertenlaan troffen wij een vuurwerkpot aan dat schuin was neergelegd en vast gezet met een grote tak. Dat gebeurt niet per ongeluk”, meldt een brandweerman ter plekke.

Politieagenten en boswachters hebben nog naar mogelijke daders gezocht, maar voor zover bekend is er niemand aangehouden.

De politie is een onderzoek gestart en roept getuigen op zich te melden.

De brandweer laat weten dat zij niet begrijpen waarom iemand dit zou doen. „Dit is onacceptabel en levensgevaarlijk.’’

https://www.ad.nl/epe/bos(...)cceptabel~a0d8c6836/
Lijkt me een beetje de schuld in de schoenen van een ander schuiven. Overigens na gister ook niks meer over dat verhaal gehoord.
  Redactie Frontpage donderdag 30 april 2026 @ 18:40:15 #230
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220684697
  donderdag 30 april 2026 @ 18:49:33 #231
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220684769
quote:
7s.gif Op donderdag 30 april 2026 17:25 schreef Starhopper het volgende:
Grizzly81 gaat tanken op De Peel
Zojuist: 6 more drops.

En nu de tank alweer leeg? Of zullen ze stoppen? Ik begreep het niet goed
pi_220684781
NL Defensie in droge tijden:

  Redactie Frontpage donderdag 30 april 2026 @ 18:59:24 #233
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220684855
quote:
7s.gif Op donderdag 30 april 2026 18:49 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Zojuist: 6 more drops.

En nu de tank alweer leeg? Of zullen ze stoppen? Ik begreep het niet goed
Is met een 1,5 uur a 2 uur wel gedaan ja. Ze dragen even 8.000KG extra gewicht met dat water er onder, dus ze zullen hem ook niet volledig afvullen. Zo'n helikopter zelf weegt leeg zo'n 20.000KG, dus je hebt bijna de helft van het gewicht er onder hangen
  donderdag 30 april 2026 @ 19:06:03 #234
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220684883
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 18:59 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Is met een 1,5 uur a 2 uur wel gedaan ja. Ze dragen even 8.000KG extra gewicht met dat water er onder, dus ze zullen hem ook niet volledig afvullen. Zo'n helikopter zelf weegt leeg zo'n 20.000KG, dus je hebt bijna de helft van het gewicht er onder hangen
Wow bijna de helft aan gewicht aan water :o Lijkt maar klein bakkie wat eronder hangt maar dat is dus wel gezichtsbedrog dus :D

Ondertussen laatste drop voor de Grizzly81. Ze gaan nu via De Peel terug naar Gilze Rijen. Geen volgende ronde dus. Grizzly82 ook weg.
  donderdag 30 april 2026 @ 19:50:52 #235
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220685258
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 18:50 schreef DrDentz het volgende:
NL Defensie in droge tijden:

[ afbeelding ]
Hanz _O_
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_220685299
PUSHMELDINGEN
pi_220685328
Komt door klimaatverandering. Gaan we nog veel vaker meemaken in de toekomst. We moeten ons gedrag aanpassen en we moeten zo snel mogelijk van fossiele brandstoffen af. Aldus Gerrit Hiemstra bij Jinek.
pi_220685347
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 20:00 schreef WethouderHekking het volgende:
Aldus Gerrit Hiemstra bij Jinek.
Had dat nou vooraan geplaatst. Dan had ik de rest niet hoeven lezen.
  Redactie Frontpage donderdag 30 april 2026 @ 20:18:46 #239
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220685483
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 19:56 schreef Zipportal het volgende:
PUSHMELDINGEN
DE DUITSERS KOMEN
  donderdag 30 april 2026 @ 20:48:44 #240
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_220685650
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 17:20 schreef maily het volgende:

[..]
@:BE
:D O+
***
pi_220685753
Als het wel terreur of iets dergelijks zou zijn dan zou het wel netjes gedaan zijn. Toevallig? Of een actor?
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  Redactie Frontpage donderdag 30 april 2026 @ 21:12:12 #242
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220685807


De Belgen waren er toch _O_
  donderdag 30 april 2026 @ 21:16:29 #243
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_220685833

pi_220686362
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 21:02 schreef Discombobulate het volgende:
Als het wel terreur of iets dergelijks zou zijn dan zou het wel netjes gedaan zijn. Toevallig? Of een actor?
Oefenen met explosieven, granaten, vuurwerk etc. Vliegveld kempen bij Weert schreef dat ze al maanden waarschuwen bij defensie
  donderdag 30 april 2026 @ 22:52:40 #245
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_220686656
quote:
Twee pelotons uit Frankrijk en Duitsland komen Nederland helpen met het bestrijden van natuurbranden. Dat zegt Anton Slofstra, commandant Brandweer Nederland, op Radio 1. In totaal zijn dat acht voertuigen die speciaal voor natuurbranden bedoeld zijn, met de bijbehorende bemensing en commandovoering. Ook krijgt Nederland een helikopter te leen, waar een grote waterzak onder kan worden gehangen.

Door de natuurbranden die woensdag en donderdag in onder meer 't Harde, Oirschot en Weert geblust moeten worden, raakt de Nederlandse brandweer overbelast. Daarom heeft het Nationaal CrisisCentrum (NCC), dat onderdeel is van het ministerie van Justitie en Veiligheid, een uitvraag om hulp gedaan onder EU-lidstaten.

,,Dat is vrij uniek en hebben we nog nooit eerder gedaan", zegt Slofstra. Eén peloton is volgens hem vrijdagochtend al beschikbaar in Brabant. Over het andere is nog geen aankomsttijd afgesproken, maar dat wordt ook vrijdag verwacht.
pi_220686661
Opvallend dat op 2 na alle branden bij defensie zijn.
speak only if it improves the silence.
pi_220686965
quote:
3s.gif Op donderdag 30 april 2026 22:53 schreef TjjWester het volgende:
Opvallend dat op 2 na alle branden bij defensie zijn.
3 branden bij defensie.
pi_220686971
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 23:48 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
3 branden bij defensie.
4
speak only if it improves the silence.
pi_220686985
Chinezen doen dit beter, die leggen direct een ring om een vuur aan. Die vinden ons hierin chaotisch.
Bron NPO radio 1 vanmorgen.

Die stonden ook met verbazing te kijken naar de branden in LA vorig jaar. Chinezen trekken lijnen en alles binnen de vuurhaard is verloren, maar buiten hun lijnen is safe. Ze bestrijden brand met brand.
Het klonk heel logisch.
pi_220686994
quote:
3s.gif Op donderdag 30 april 2026 23:50 schreef TjjWester het volgende:

[..]
4
Wij hier in Zeeland ruiken Oirschot, Budel en iets bij Roosendaal.

En dan die brand nog bij ‘t Harde en bij Weert…
  vrijdag 1 mei 2026 @ 00:06:25 #251
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220687031
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 18:50 schreef DrDentz het volgende:
NL Defensie in droge tijden:

[ afbeelding ]
En dan hebben over 'ja zeg, nog niet zeker he!' als hoofdcommandant.
Kom op zeg. Hoe groot is die plaat voor je harses?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_220687036
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 16:32 schreef Masberum het volgende:
Al die arme dieren die levend verbranden ;(
Scheelt weer wolven..
pi_220687054
Het zou me ook niet verbazen dat meeste branden nu zijn aangestoken omdat het kan (vinden ze stoer).
  vrijdag 1 mei 2026 @ 00:19:50 #255
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220687071
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 00:12 schreef Watashiwa het volgende:
Het zou me ook niet verbazen dat meeste branden nu zijn aangestoken omdat het kan (vinden ze stoer).
Zeker was het stoer om lekker te schieten met zeer droog weer.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_220687087
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 00:19 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Zeker was het stoer om lekker te schieten met zeer droog weer.
Die ook natuurlijk, maar ze gaaann doooooorrrr..

https://www.volkskrant.nl(...)oefeningen~b9b0e62a/
  vrijdag 1 mei 2026 @ 00:37:01 #257
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220687114
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 00:24 schreef Watashiwa het volgende:

[..]
Die ook natuurlijk, maar ze gaaann doooooorrrr..

https://www.volkskrant.nl(...)oefeningen~b9b0e62a/
Exact.

Dit kan toch echt niet?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  Redactie Frontpage vrijdag 1 mei 2026 @ 07:57:40 #258
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220687600
quote:
Ontruimde Kempen Airport waarschuwde Defensie meermaals voor brandgevaar

Vliegveld Kempen Airport, dat gisteren ontruimd werd vanwege een grote natuurbrand op een militair oefenterrein bij Weert, had Defensie vlak voor die brand uitbrak nog gewaarschuwd voor het brandgevaar. "We roepen al maanden dat het fout kan gaan", zegt een woordvoerder.

De brand ontstond gistermiddag door nog onbekende oorzaak. Een gebied van zo'n 500.000 vierkante meter stond in brand. Door de brand moest niet alleen het nabijgelegen vliegveld ontruimd worden, maar ook het asielzoekerscentrum in Budel.

Gisteravond was de brand onder controle. Naar schatting is zo'n 70 hectare in de as gelegd.
'Handgranaten, explosieven en vuurpijlen'

"We maken ons al maanden zorgen", zegt de woordvoerder tegen Omroep Brabant. "Er wordt regelmatig geoefend met handgranaten, explosieven en vuurpijlen. Er wordt met kogels geschoten. Daardoor kan er vuur ontstaan."

Volgens de zegsman oefent Defensie de laatste tijd vaker en intensiever dan eerst. "We zeggen al langer dat extreme oefeningen niet samengaan met het vliegveld en het bedrijventerrein dat hier ligt."

Toen woensdag een grote brand uitbrak op het militaire oefenterrein bij 't Harde, stuurde het vliegveld opnieuw een bezorgde mail aan de militaire top in Den Haag. "Het zou hier ook zomaar mis kunnen gaan", was de boodschap. En dat ging het ook, een dag later. "Het is gewoon een gebrek aan discipline", zegt de woordvoerder.
https://nos.nl/artikel/26(...)als-voor-brandgevaar
  Redactie Sport / Supervogel vrijdag 1 mei 2026 @ 08:42:38 #259
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_220687702
https://www.omroepbrabant(...)rijden-natuurbranden

quote:
Duitsland stuurt 21 brandweerwagens naar hier voor bestrijden natuurbrandenin Brabant

De Duitse brandweer stuurt vrijdag 21 voertuigen met 67
mensen naar Nederland om te helpen bij het blussen van de
natuurbranden. Het konvooi bestaat uit zowel brandweermensen als ondersteuners. Het is nog niet bekend waar ze worden ingezet, maar waarschijnlijk gaan de Duitsers eerst naar Oirschot. Daar woedt sinds donderdag brand op een militair oefenterrein.

Nederland heeft voor het eerst om hulp uit het buitenland gevraagd bij het bestrijden van natuurbranden. De gespecialiseerde Duitse eenheden komen uit de steden Düsseldorf, Leverkusen, Bonn, Königswinter en Ratingen.

De Duitse brandweer heeft de afgelopen jaren al geholpen bij bosbranden in Griekenland, Frankrijk en Spanje. Ook Frankrijk stuurt ondersteuning en de Belgische brandweer heeft donderdag geholpen bij het bestrijden van een natuurbrand in de buurt van Budel.
pi_220687709
Defensie doet echt veel meer kwaad dan goeds.
Natuurbranden en een gigantische financiele verspilling elk jaar.
pi_220687869
Otto Eichelsheim is eigenlijk ook wel een debiel bij nader inzien.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  vrijdag 1 mei 2026 @ 09:45:39 #262
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220687963
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 07:57 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]

Vuurpijlen? Dus ze schieten gewoon vuurwerk op een droge hei :') Wat een mongolen
pi_220687973
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 08:45 schreef bianconeri het volgende:
Defensie doet echt veel meer kwaad dan goeds.
Natuurbranden en een gigantische financiele verspilling elk jaar.
Eens qua natuurbranden, niet qua financiële verspilling. Liever dat dat geld naar onze eigen defensie gaat, dan in de bodemloze put genaamd oekraine.
  Redactie Sport / Supervogel vrijdag 1 mei 2026 @ 10:25:01 #264
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_220688251
Heli zal zo wel weer naar t Harde gaan.
  vrijdag 1 mei 2026 @ 10:26:56 #265
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220688262
Ze zijn nu druk aan oefenen met helikopter enzo op Arnhemse heide :D Ben benieuwd of de boel daar nog in de fik gaat vandaag
  Redactie Frontpage vrijdag 1 mei 2026 @ 10:34:20 #266
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220688288
quote:
7s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 10:26 schreef Starhopper het volgende:
Ze zijn nu druk aan oefenen met helikopter enzo op Arnhemse heide :D Ben benieuwd of de boel daar nog in de fik gaat vandaag
Ze zouden op Texel ook oefenen, geen idee of dat door gaat
  vrijdag 1 mei 2026 @ 10:37:51 #267
489308 Stoorzendert
Zie signature
pi_220688302
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 10:34 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Ze zouden op Texel ook oefenen, geen idee of dat door gaat
Je zou verwachten van wel gezien de huidige perikelen en de moeilijke bereikbaarheid voor extra brandweerwagens. Zet de schapen maar alvast op het strand
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
  vrijdag 1 mei 2026 @ 10:37:53 #268
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220688303
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 10:34 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Ze zouden op Texel ook oefenen, geen idee of dat door gaat
Als daar brand uitbreekt zijn ze de lul want dan moeten alle brandweers met het pontje _O-
  vrijdag 1 mei 2026 @ 10:40:47 #269
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220688313
quote:
7s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 10:26 schreef Starhopper het volgende:
Ze zijn nu druk aan oefenen met helikopter enzo op Arnhemse heide :D Ben benieuwd of de boel daar nog in de fik gaat vandaag
Hier vlakbij Nijmegen hebben we ook heide 😱

Is weliswaar geen oefengebied, maar rij voor de zekerheid mijn Flak-88 daarnaartoe :Y
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  vrijdag 1 mei 2026 @ 10:44:58 #270
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220688331
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 10:40 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Hier vlakbij Nijmegen hebben we ook heide 😱

Is weliswaar geen oefengebied, maar rij voor de zekerheid mijn Flak-88 daarnaartoe :Y
En dan maar hopen dat er geen tracerrounds in de heide terecht komen :T
  vrijdag 1 mei 2026 @ 11:11:27 #271
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220688459
Franse brandweer :o :o

  vrijdag 1 mei 2026 @ 11:12:56 #272
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220688467
Maar is onze brandweer ook weleens gaan helpen in Frankrijk bij de natuurbranden?
  vrijdag 1 mei 2026 @ 11:18:53 #273
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_220688503
quote:
7s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 09:45 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Vuurpijlen? Dus ze schieten gewoon vuurwerk op een droge hei :') Wat een mongolen
Zijn ze helemaal van de (sier)pot gerukt of proberen ze defensie in een kwaad daglicht te zetten?
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  Redactie Frontpage vrijdag 1 mei 2026 @ 11:47:03 #274
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220688620
Zijn nu weer 3 helikopters op/richting de Veluwe.
  Redactie Sport / Supervogel vrijdag 1 mei 2026 @ 11:50:56 #275
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_220688637
quote:
7s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 11:12 schreef Starhopper het volgende:
Maar is onze brandweer ook weleens gaan helpen in Frankrijk bij de natuurbranden?
Frankrijk weet ik zo niet, maar Spanje sowieso.
  vrijdag 1 mei 2026 @ 12:00:58 #276
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220688695
quote:
14s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 11:50 schreef Pino112 het volgende:

[..]
Frankrijk weet ik zo niet, maar Spanje sowieso.
Cool! _O_
  Moderator vrijdag 1 mei 2026 @ 12:02:48 #277
8781 crew  Frutsel
pi_220688704
quote:
7s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 11:12 schreef Starhopper het volgende:
Maar is onze brandweer ook weleens gaan helpen in Frankrijk bij de natuurbranden?
Zeker hebben ze daar ook wel eens geBBQ'ed
  Spellchecker vrijdag 1 mei 2026 @ 12:05:28 #278
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_220688713
Op t nieuws iets over twee Chinook-helicopters.
In het Nederlands uitgesproken. _O-
  Moderator vrijdag 1 mei 2026 @ 12:07:01 #279
8781 crew  Frutsel
pi_220688721
--> WKN

NWS heeft zijn eigen topic nog
NWS / Grote brand op militair oefenterrein 't Harde
  vrijdag 1 mei 2026 @ 12:09:05 #280
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220688735
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 12:05 schreef maily het volgende:
Op t nieuws iets over twee Chinook-helicopters.
In het Nederlands uitgesproken. _O-
Sjie-nook?
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 1 mei 2026 @ 12:09:16 #281
284411 crew  heywoodu
pi_220688737
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 12:05 schreef maily het volgende:
Op t nieuws iets over twee Chinook-helicopters.
In het Nederlands uitgesproken. _O-
Uh, ja? Ik weet dat het officieel iets als "Tsjainoek" is, maar zo heb ik het in mijn hele leven echt nog helemaal niemand uit horen spreken en ik ben opgegroeid met een legervader die het gedurende de decennia natuurlijk best wel eens over de Chinook heeft gehad :+

Iedereen en z'n moeder noemt het een Sjienoek.
  Spellchecker vrijdag 1 mei 2026 @ 12:09:21 #282
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_220688738
quote:
7s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 12:09 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Sjie-nook?
:Y
  vrijdag 1 mei 2026 @ 12:10:53 #283
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220688749
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 12:09 schreef maily het volgende:

[..]
:Y
hihi :@
pi_220688974
quote:
7s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 11:12 schreef Starhopper het volgende:
Maar is onze brandweer ook weleens gaan helpen in Frankrijk bij de natuurbranden?
Naast af en toe een beetje assistentie bij natuurbranden, doet Nederland natuurlijk altijd veel ter assistentie bij overstromingen overal ter wereld.

Om daar een voorbeeldje van te geven: Na orkaan Catherina in New Orleans had de VS zo ongeveer alle pompinstallaties die ze hadden naar de stad gesleept. Nederlandse hulp werd ruim een week afgehouden. Uiteindelijk werd toch de hulp aan Nederland "gevraagd", waarna één van onze twee reserve pomp-sets werd ingevlogen. Daarmee werd de pomp capaciteit 72u tijd verdubbeld ten opzichte van waar de VS al vele dagen voor nodig had.

Voor eigen gebruik stond er nog zo'n setje in Nederland standby, want je weet nooit wanneer de gemalen van de Flevopolder of Haarlemmermeer er mee stoppen.
pi_220689091
quote:
7s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 11:12 schreef Starhopper het volgende:
Maar is onze brandweer ook weleens gaan helpen in Frankrijk bij de natuurbranden?
Ja
Vrijwel elke zomer. In heel Europa trouwens.

https://www.nrc.nl/nieuws(...)an-de-brand-a4903097

[ Bericht 19% gewijzigd door Elan op 01-05-2026 13:01:26 ]
blablablabla
  Redactie Frontpage vrijdag 1 mei 2026 @ 13:07:02 #286
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220689146
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 12:47 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Naast af en toe een beetje assistentie bij natuurbranden, doet Nederland natuurlijk altijd veel ter assistentie bij overstromingen overal ter wereld.

Om daar een voorbeeldje van te geven: Na orkaan Catherina in New Orleans had de VS zo ongeveer alle pompinstallaties die ze hadden naar de stad gesleept. Nederlandse hulp werd ruim een week afgehouden. Uiteindelijk werd toch de hulp aan Nederland "gevraagd", waarna één van onze twee reserve pomp-sets werd ingevlogen. Daarmee werd de pomp capaciteit 72u tijd verdubbeld ten opzichte van waar de VS al vele dagen voor nodig had.

Voor eigen gebruik stond er nog zo'n setje in Nederland standby, want je weet nooit wanneer de gemalen van de Flevopolder of Haarlemmermeer er mee stoppen.
Dan vind ik wel dat ze even een DC-10 aan ons kunnen uitlenen _O_

  vrijdag 1 mei 2026 @ 13:18:41 #287
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220689219
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 12:05 schreef maily het volgende:
Op t nieuws iets over twee Chinook-helicopters.
In het Nederlands uitgesproken. _O-
Ach, op Omroep Brabant op de radio spraken ze gistermiddag over Apache helicopters :')
En de beste man zei ook nog u weer wel, die helicopters met 2 rotoren bovenop :') :')

Ik heb overigens net als @heywoodu nog nooit iemand het anders horen uitspreken.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  Redactie Frontpage vrijdag 1 mei 2026 @ 13:21:31 #288
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220689235
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 13:18 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Ach, op Omroep Brabant op de radio spraken ze gistermiddag over Apache helicopters :')
En de beste man zei ook nog u weer wel, die helicopters met 2 rotoren bovenop :') :')

Ik heb overigens net als @:heywoodu nog nooit iemand het anders horen uitspreken.
Nu snap ik waarom alles in de brand staat, als je met apache munitie gaat schieten...
  FOK!Fotograaf vrijdag 1 mei 2026 @ 14:18:40 #289
842 Zorro
Z
pi_220689487
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 13:18 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Ach, op Omroep Brabant op de radio spraken ze gistermiddag over Apache helicopters :')
En de beste man zei ook nog u weer wel, die helicopters met 2 rotoren bovenop :') :')

Ik heb overigens net als @:heywoodu nog nooit iemand het anders horen uitspreken.
https://www.google.com/se(...)ceid=chrome&ie=UTF-8
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 1 mei 2026 @ 15:13:51 #290
284411 crew  heywoodu
pi_220689818
Wat er in de omgeving niet meer met 't Harde bezig is, hoor ik nu weer op pad gaan.

15:09:3701-05-2606BRANP 1 BON-06 (Pel. GW NBB 1) BR bos (Uitbr.: zeer hoog) PLAGGENWEG HARDERWIJK 061261 061661 071161 069391 073097
0806240 Meldkamer Oost Nederland ( Monitorcode )
0805830 BRW N-O Gelderland ( OvD Achterhoek Noord )
0805310 BRW Nunspeet ( Lichtkrant )
0805297 BRW Nunspeet ( WT-WTS Ploeg 1 )
0805285 BRW Nunspeet ( Kazernecode )
0805283 BRW Nunspeet ( Bevelvoerder )
0804950 BRW Ermelo ( Lichtkrant )
0804935 BRW Ermelo ( Bemanning WT-7364 )
0804925 BRW Ermelo ( Kazernecode )
0804923 BRW Ermelo ( Bevelvoerder )

15:08:4701-05-2606BRANP 1 BON-04 BR bos (Uitbr.: zeer hoog) PLAGGENWEG HARDERWIJK 069904 069693 069901 061141 061041 061241 061242 069801 069991
0806240 Meldkamer Oost Nederland ( Monitorcode )
0806210 BRW N-O Gelderland ( Boswachters )
0806150 BRW N-O Gelderland ( Informatiemanger West )
0806050 BRW N-O Gelderland ( Persvoorlichter )
0805930 BRW N-O Gelderland ( HOvD West )
0805770 BRW N-O Gelderland ( OvD Veluwe )
0805750 BRW N-O Gelderland ( Calamiteitencoordinator )
0805730 BRW N-O Gelderland ( Piket Team Brandonderzoek )
0805030 BRW Hierden ( Lichtkrant )
0805006 BRW Hierden ( Blusgroep )
0805005 BRW Hierden ( Kazernecode )
0805003 BRW Hierden ( Bevelvoerder )
0804990 BRW Harderwijk ( Lichtkrant )
0804966 BRW Harderwijk ( Blusgroep 1 )
0804965 BRW Harderwijk ( Kazernecode )
0804963 BRW Harderwijk ( Bevelvoerder )
0804950 BRW Ermelo ( Lichtkrant )
0804927 BRW Ermelo ( Blusgroep 2 )
0804926 BRW Ermelo ( Blusgroep 1 )
0804925 BRW Ermelo ( Kazernecode )
0804923 BRW Ermelo ( Bevelvoerder )
  Redactie Sport / Supervogel vrijdag 1 mei 2026 @ 15:19:50 #291
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_220689918
Nieuwe ZGB in Kootwijk ondertussen.
pi_220690008
Las op internet dat daar in Weert 80 hectare verbrand is en dat het gebied 92 hectare is. Bijna helemaal weg dus
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 1 mei 2026 @ 15:24:34 #293
284411 crew  heywoodu
pi_220690052
En inmiddels is de volgende uit Nunspeet vertrokken en zijn Elburg en nota bene Wezep ook al opgeroepen voor Harderwijk (vlak bij Van der Valk daar), het gaat hard.
  Redactie Frontpage vrijdag 1 mei 2026 @ 15:24:55 #294
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220690064
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 15:13 schreef heywoodu het volgende:
Wat er in de omgeving niet meer met 't Harde bezig is, hoor ik nu weer op pad gaan.

15:09:3701-05-2606BRANP 1 BON-06 (Pel. GW NBB 1) BR bos (Uitbr.: zeer hoog) PLAGGENWEG HARDERWIJK 061261 061661 071161 069391 073097
0806240 Meldkamer Oost Nederland ( Monitorcode )
0805830 BRW N-O Gelderland ( OvD Achterhoek Noord )
0805310 BRW Nunspeet ( Lichtkrant )
0805297 BRW Nunspeet ( WT-WTS Ploeg 1 )
0805285 BRW Nunspeet ( Kazernecode )
0805283 BRW Nunspeet ( Bevelvoerder )
0804950 BRW Ermelo ( Lichtkrant )
0804935 BRW Ermelo ( Bemanning WT-7364 )
0804925 BRW Ermelo ( Kazernecode )
0804923 BRW Ermelo ( Bevelvoerder )

15:08:4701-05-2606BRANP 1 BON-04 BR bos (Uitbr.: zeer hoog) PLAGGENWEG HARDERWIJK 069904 069693 069901 061141 061041 061241 061242 069801 069991
0806240 Meldkamer Oost Nederland ( Monitorcode )
0806210 BRW N-O Gelderland ( Boswachters )
0806150 BRW N-O Gelderland ( Informatiemanger West )
0806050 BRW N-O Gelderland ( Persvoorlichter )
0805930 BRW N-O Gelderland ( HOvD West )
0805770 BRW N-O Gelderland ( OvD Veluwe )
0805750 BRW N-O Gelderland ( Calamiteitencoordinator )
0805730 BRW N-O Gelderland ( Piket Team Brandonderzoek )
0805030 BRW Hierden ( Lichtkrant )
0805006 BRW Hierden ( Blusgroep )
0805005 BRW Hierden ( Kazernecode )
0805003 BRW Hierden ( Bevelvoerder )
0804990 BRW Harderwijk ( Lichtkrant )
0804966 BRW Harderwijk ( Blusgroep 1 )
0804965 BRW Harderwijk ( Kazernecode )
0804963 BRW Harderwijk ( Bevelvoerder )
0804950 BRW Ermelo ( Lichtkrant )
0804927 BRW Ermelo ( Blusgroep 2 )
0804926 BRW Ermelo ( Blusgroep 1 )
0804925 BRW Ermelo ( Kazernecode )
0804923 BRW Ermelo ( Bevelvoerder )
Je zou haast zeggen, laat er een chinook overheen vliegen, die zitten nu toch al in de buurt, dan kun je er snel bij zijn.

Maar zullen wel allemaal protocollen voor zijn natuurlijk.
  vrijdag 1 mei 2026 @ 15:31:33 #295
351441 Estate2
Ex Estate
pi_220690202
ZGB Harderwijk, Grip1 ZGB Kootwijk. Korpsen van Rheden tot Ede, Wageningen en Arnhem weer die kant op.

Ik denk dat alle korpsen van Gelderland nu bezig zijn met natuurbranden.
Voorheen Post ID 101472
  Redactie Frontpage vrijdag 1 mei 2026 @ 15:37:49 #296
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220690303
Ik denk ook wel dat ze extra groot opschalen meteen, want soms hoor je na de eerste paar meldingen er niks meer van.
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 1 mei 2026 @ 15:50:47 #297
284411 crew  heywoodu
pi_220690437
Lekkere timing ook, staat er nu een bijgebouw in de hens in Hulshorst waar wat nog in Nunspeet stond naartoe moet. Het verbaast me dat hier nog een auto stond :D
  Redactie Frontpage vrijdag 1 mei 2026 @ 15:56:10 #298
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220690497


Dit gaat ook een lekker zooitje worden met de vrijdagmiddagspits. Gelukkig is het nog vakantie.
  vrijdag 1 mei 2026 @ 15:58:38 #299
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220690512
Maar nog steeds geen brandweer Lunteren??? Zijn ze uit dienst ofzo?
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 1 mei 2026 @ 16:00:23 #300
284411 crew  heywoodu
pi_220690522
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 15:56 schreef Watmoetjenou het volgende:
[ afbeelding ]

Dit gaat ook een lekker zooitje worden met de vrijdagmiddagspits. Gelukkig is het nog vakantie.
Uurtje geleden begonnen en nu al de snelweg afgesloten, gaat lekker.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')