Lekker danquote:Op woensdag 29 april 2026 15:17 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Is ongeveer de enige eenheid die niet is opgeroepen op de Veluwe
Ook bij de Scheepsbel, dat is aan de Nunspeet-kant.quote:Op woensdag 29 april 2026 15:06 schreef Slobeend het volgende:
Brandhaard is vlakbij de Knobbel zo te zien.
Oh was net te laatquote:Op woensdag 29 april 2026 15:50 schreef Pino112 het volgende:
https://globe.adsbexchange.com/?icao=480440
GRZLY83 onderweg, nu wél de derde Chinook.
Beetje laffe beelden wel, in Amerika hadden er al 6 nieuwshelikopters boven gevlogen, of stond een verslaggever in het midden van de vuurzeequote:Op woensdag 29 april 2026 15:53 schreef Momo het volgende:
https://nos.nl/livestream(...)slaggever-ter-plekke
Livestream NOS
Nee, nu niet meerquote:Op woensdag 29 april 2026 13:39 schreef DrDentz het volgende:
Zitten de militairen nu gewoon granaten te gooien in droge heide?
Moeten ze maar pinda pinda roepen.quote:Op woensdag 29 april 2026 16:15 schreef Pino112 het volgende:
https://www.defensie.nl/o(...)e-schietkamp-t-harde
Woensdag 8.30 tot 16.00 uur Geweer- en mitrailleurvuur, kanon en werken met explosieven Noord en Zuid Geen
Denk dat de oefening van morgen afgelast wordt.
Kunnen ze mooi de tactiek van de verschroeide aarde oefenen.quote:Op woensdag 29 april 2026 16:15 schreef Pino112 het volgende:
Woensdag 8.30 tot 16.00 uur Geweer- en mitrailleurvuur, kanon en werken met explosieven Noord en Zuid Geen
Dit gaat de komende dagen nog wel even door met de toenemende warmte en die wind. Pas zondag wat regen.quote:
Die dieren zorgen meestal wel dat ze optijd weg zijn, maar al die vissen die ineens in een heide liggen, die komen er niet meer bovenopquote:Op woensdag 29 april 2026 16:32 schreef Masberum het volgende:
Al die arme dieren die levend verbranden
Die liggen er nu toch al bovenop?quote:Op woensdag 29 april 2026 16:38 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Die dieren zorgen meestal wel dat ze optijd weg zijn, maar al die vissen die ineens in een heide liggen, die komen er niet meer bovenop
Padden kunnen niet snel lopenquote:Op woensdag 29 april 2026 16:38 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Die dieren zorgen meestal wel dat ze optijd weg zijn, maar al die vissen die ineens in een heide liggen, die komen er niet meer bovenop
Waarom doen ze Lunteren niet? Die kunnen dan ook gelijk mooie beelden makenquote:Op woensdag 29 april 2026 16:35 schreef Pino112 het volgende:
[ afbeelding ]
Kijk als dus de hele regio al bijna leeg is moeten ze ff van wat verder komen.
Klarenbeek is 30km.
Deze komen vn nog verder!quote:Op woensdag 29 april 2026 16:35 schreef Pino112 het volgende:
[ afbeelding ]
Kijk als dus de hele regio al bijna leeg is moeten ze ff van wat verder komen.
Klarenbeek is 30km.
Granietstraat lijkt me een nieuwe (brand)melding en niet een UGS oid. Dit is in 't Harde zelf aan de andere kant van de snelweg.quote:Op woensdag 29 april 2026 16:49 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Deze komen vn nog verder!
[ afbeelding ]
Maar is het nog steeds niet onder controle? Of is dit gewoon aflossing?
Ik zie het ja! Nog een nieuwe brandquote:Op woensdag 29 april 2026 16:51 schreef Pino112 het volgende:
[..]
Granietstraat lijkt me een nieuwe (brand)melding en niet een UGS oid. Dit is in 't Harde zelf aan de andere kant van de snelweg.
Vliegvuur?quote:Op woensdag 29 april 2026 16:51 schreef Pino112 het volgende:
[..]
Granietstraat lijkt me een nieuwe (brand)melding en niet een UGS oid. Dit is in 't Harde zelf aan de andere kant van de snelweg.
Dat is wel de grens van de bebouwde kom, als ik op 't Harde woonde zou ik me daar toch een beetje zorgen gaan makenquote:Op woensdag 29 april 2026 16:51 schreef Pino112 het volgende:
[..]
Je zou denken dat graniet brandwerend is.quote:Op woensdag 29 april 2026 17:06 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Dat is wel de grens van de bebouwde kom, als ik op 't Harde woonde zou ik me daar toch een beetje zorgen gaan maken
De Granietstraat grenst overigens aan de Brandweg, ha!
Ik heb ooit een handtekening van Paul Bosvelt en Edwin Zoetebier gekregen in 't Harde.quote:
"Byzonderheden: geen".quote:Op woensdag 29 april 2026 16:15 schreef Pino112 het volgende:
Je verzamelt handtekeningen van onbekende voetballers? Mag ik van jou Edwin Zoetebier, dan krijg je van mij Otman Bakkal.quote:Op woensdag 29 april 2026 19:49 schreef De_Kraam het volgende:
[..]
Ik heb ooit een handtekening van Paul Bosvelt en Edwin Zoetebier gekregen in 't Harde.
Komt wel erg dichtbij zo.
Protocol, zal wel te gevaarlijk zijn met heli's.quote:Op woensdag 29 april 2026 21:11 schreef Watmoetjenou het volgende:
Ik ben geen expert, maar volgens mij is het feit dat het donker wordt juist wel handig om te kijken waar nog brandhaarden zijn.
Zal ook ongetwijfeld wel, maar denk dat de politie nog wel gaat vliegen.quote:Op woensdag 29 april 2026 21:14 schreef Pino112 het volgende:
[..]
Protocol, zal wel te gevaarlijk zijn met heli's.
Neem aan dat de droneteams wel gewoon doorgaan.
Denk dat dat niet heel veel uit maakt aangezien je dat veel efficienter kan doen met infrarood/warmtebeeld camera’s, die zullen ze wel zowel overdag als in de nacht gebruiken.quote:Op woensdag 29 april 2026 21:11 schreef Watmoetjenou het volgende:
Ik ben geen expert, maar volgens mij is het feit dat het donker wordt juist wel handig om te kijken waar nog brandhaarden zijn.
Ook dan. De omgeving is in elk geval koudquote:Op woensdag 29 april 2026 21:28 schreef GerryDV het volgende:
[..]
Denk dat dat niet heel veel uit maakt aangezien je dat veel efficienter kan doen met infrarood/warmtebeeld camera’s, die zullen ze wel zowel overdag als in de nacht gebruiken.
Wel meteen gebakken vis voor de brandweerliedenquote:Op woensdag 29 april 2026 16:38 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Nou ja, bij oefeningen met live munitie komen er natuurlijk ook vonken/vuur en explosies kijken.quote:Op donderdag 30 april 2026 14:37 schreef DefKu het volgende:
Op de Oirschotse Heide in Noord-Brabant is donderdag een natuurbrand uitgebroken. De brand ontstond tijdens een militaire oefening, bevestigt de Koninklijke Marechaussee.
Opnieuw natuurbrand op defensieterrein, nu in Assen
Op een oefenterrein van Defensie aan de Zoom in Assen is woensdagavond brand uitgebroken. Een gebied van ongeveer vijftig bij vijftig meter stond volledig in brand.
Wat zijn ze allemaal aan het doen bij Defensie?
Kennelijk is het ontstaan door een Chinook die vracht oppikte. Er stonden meerdere mensen foto's te maken.quote:Op donderdag 30 april 2026 14:54 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Nou ja, bij oefeningen met live munitie komen er natuurlijk ook vonken/vuur en explosies kijken.
Maar wellicht is het voortaan raadzaam dat men rekening houdt met droge omstandigheden.
Tenzij het de bedoeling is om ook de brandweer scherp ende alert te houden
Grote biem incoming.quote:Op donderdag 30 april 2026 15:48 schreef d.k. het volgende:
de brand bij Weert heeft Kempen Airport bereikt en dreigt daar over te slaan naar de kerosine tanks: https://www.omroepbrabant(...)aan-op-kerosinetanks
Ik hoorde hem inderdaad niet meer nee.quote:Op donderdag 30 april 2026 15:57 schreef Pino112 het volgende:
De Chinook van Kessel is verplaatst naar Weert:
https://globe.adsbexchange.com/?icao=480440
Beetje onzinnig om te oefenen als het halve land in de brand staatquote:Op donderdag 30 april 2026 15:05 schreef Nebelwerfer het volgende:
Geen tijd alles hier door te spitten.
Heeft @:achja hier al aangegeven dat zo’n brand als ook bij oirschot vaak voorkomt en maar om te oefenen is?
Dat zou op zich wel een goede oefening zijn.quote:Op donderdag 30 april 2026 16:21 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Beetje onzinnig om te oefenen als het halve land in de brand staat
Dat komt weinig voor. Er staan ook best wat vliegtuigen daar geparkeerd, die zijn echt niet allemaal opgestegen voor de brand.quote:Op donderdag 30 april 2026 16:20 schreef Pino112 het volgende:
Tweede Chinook onderweg naar de Weerterheide.
https://globe.adsbexchange.com/?icao=480440,480446
Incident is opgeschaald naar GRIP 3.
quote:Defensie: oefenterreinen kunnen komende dagen gewoon gebruikt blijven worden
Ondanks de vele branden die op militaire oefenterreinen uitbreken, kunnen ze gewoon gebruikt blijven worden, laat een woordvoerder van de Landmacht aan NU.nl weten. De geplande oefeningen bij 't Harde zijn vandaag wel geschrapt vanwege de grote brand die daar gisteren uitbrak en nog altijd woedt.
Op alle overige oefenterreinen kunnen wat de Landmacht betreft de geplande oefeningen doorgaan "volgens de geldende voorschriften".
Ik woon zo'n 10km van Weert de andere kant op, vanaf hier ook goed te zien.quote:Op donderdag 30 april 2026 16:22 schreef Starhopper het volgende:
De brand in weert is ondertussen ook zo groot dat de rookwolk op satelliet te zien is
Tja, als je met bommen en granaten gaat strooien in een gortdroog bos kun je daar wel van spreken. Laat het dan ook maar ongecontroleerd uitbranden allemaalquote:
Die in Weert is net zo groot.quote:Op donderdag 30 april 2026 16:40 schreef Discombobulate het volgende:
Is nu elk brandje landelijk nieuws na die grote?
En dichtbij een vliegveld en de rook trekt richting bewoond gebied. Bovendien op grens van provincies/de grens met België. Er wordt echt niet zomaar grip 3 gegeven, dat is redelijk zeldzaamquote:
"De asielzoekers worden in eerste instantie begeleid naar de openbare weg, buiten de poort. Vanuit daar wordt gekeken waar zij tijdelijk kunnen worden opgevangen."quote:Op donderdag 30 april 2026 17:09 schreef maily het volgende:
[..]
AZC Budel ontruimd vanwege grote brand op militair oefenterrein
Ook wel bijzonder dat een militair oefenterrein blijkbaar zo dicht bij een account ligt.quote:Op donderdag 30 april 2026 17:09 schreef maily het volgende:
[..]
AZC Budel ontruimd vanwege grote brand op militair oefenterrein
Aardig stukje rijden met blauw-blauwquote:Op donderdag 30 april 2026 15:41 schreef Pino112 het volgende:
P 2 BON-09 Bijstand (Hand Crew) Brink De BST PKP BST A50 Li Klarenbeek Apeldoorn 04-2680 042389 05-9064 05-5481 05-3401 05-5401
Denk dat de Handcrew van Overijssel wordt ingezet in Weert.
Plek zat gelukkig...quote:Op donderdag 30 april 2026 17:11 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Vanuit daar wordt gekeken waar zij tijdelijk kunnen worden opgevangen."
Zijn die al uitgerust van gisteren dan? Wat een helden dit!quote:Op donderdag 30 april 2026 15:41 schreef Pino112 het volgende:
P 2 BON-09 Bijstand (Hand Crew) Brink De BST PKP BST A50 Li Klarenbeek Apeldoorn 04-2680 042389 05-9064 05-5481 05-3401 05-5401
Denk dat de Handcrew van Overijssel wordt ingezet in Weert.
Zolang ze hier maar niet aan komen kloppen.quote:"Vanuit daar wordt gekeken waar zij tijdelijk kunnen worden opgevangen."
25km verderop is die pluim van Weert ook goed te zien.quote:Op donderdag 30 april 2026 16:41 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Ik woon zo'n 10km van Weert de andere kant op, vanaf hier ook goed te zien.
Meestal zijn er (veel) meer vrijwilligers met de betreffende training dan het aantal mensen waar een ploeg uit bestaat. De mensen die nu op pad gestuurd worden gebruiken hetzelfde materieel (en daarmee nummers van auto's etc) maar zijn waarschijnlijk "verse" mensen.quote:Op donderdag 30 april 2026 17:13 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Zijn die al uitgerust van gisteren dan? Wat een helden dit!
Nee, rook trekt naar het Noordwesten.quote:Op donderdag 30 april 2026 17:16 schreef Watmoetjenou het volgende:
Trekt de rook ook over België? Zo ja, is er al een BE-alert uitgestuurd?
@BEquote:Op donderdag 30 april 2026 17:16 schreef Watmoetjenou het volgende:
Trekt de rook ook over België? Zo ja, is er al een BE-alert uitgestuurd?
Ooh beter! Anders zou je echt uitgeput raken als brandweer tijdens dagen als deze. Helden!quote:Op donderdag 30 april 2026 17:18 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Meestal zijn er (veel) meer vrijwilligers met de betreffende training dan het aantal mensen waar een ploeg uit bestaat. De mensen die nu op pad gestuurd worden gebruiken hetzelfde materieel (en daarmee nummers van auto's etc) maar zijn waarschijnlijk "verse" mensen.
Vorige week was de brandweer hier uit het dorp al in de middag/avond al 8u bezig geweest met een Grip1 brand een eindje verderop. Om vervolgens twee uur nadat ze terug waren op de kazerne weer opgepiept te worden voor wat uiteindelijk een grip1 in eigen dorp werd waar ze de hele nacht bezig zijn geweest.
Nu staat de wagen nog in de kazerne, omdat alle omliggende dorpen druk zijn bij de Geldende bossen en/of Weert.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |