abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage woensdag 29 april 2026 @ 12:18:30 #1
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220677204
Het is al weer een tijdje (te) droog, en dat betekent natuurbranden.

Komend weekend wordt er regen verwacht, maar de afgelopen dagen zijn al meerdere grote branden geweest. In bijna het hele land is fase 2 in werking, wat betekent dat het is al langere tijd droog is in de natuur.

Het risico dat een natuurbrand ontstaat is groter. Een natuurbrand kan zich in droge periodes snel en onvoorspelbaar ontwikkelen, zeker bij harde wind. Terreineigenaren, natuurbeheerders en hulpdiensten zijn in deze periode extra alert.

Zo waren er gister en vandaag meerdere grote branden, zoals hier bij Helden in Limburg Maar ook bij Wateren in Drenthe en in de Haagse duinen
  Redactie Frontpage woensdag 29 april 2026 @ 12:21:28 #2
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220677215
En zoals zo vaak, wat nu gaande is, een grote brand op de Veluwe nabij een defensieterrein.

quote:
Grote natuurbrand op artillerieterrein bij ‘t Harde, rookwolken in verre omtrek te zien

Woensdag brak er rond half twaalf brand uit op het oefenterrein van het schietkamp tussen Epe en ’t Harde in. De rookwolken zijn in de wijde omgeving te zien.

Er is opgeschaald naar GRIP1. Dat betekent dat de brandweer een commandopost opzet. Brandweerlieden zijn druk bezig om te voorkomen dat de brand zich uitbreidt.

Over de oorzaak van de brand is nog niets bekend.





https://www.destentor.nl/(...)~a474434b/272964104/
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 29 april 2026 @ 12:24:30 #3
284411 crew  heywoodu
pi_220677239
Ja, die bedoelde ik dus, die dikke rookwolk zie ik als ik hier naar buiten kijken, bijzonder indrukwekkend :o
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 29 april 2026 @ 12:26:43 #4
284411 crew  heywoodu
pi_220677255
Lijkt overigens ook wel alsof het Mexicofilter hier over de realiteit heen is gezet, het hele kleine beetje zonlicht dat er nog is is rood :D
  Redactie Frontpage woensdag 29 april 2026 @ 12:27:39 #5
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220677260
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 12:24 schreef heywoodu het volgende:
Ja, die bedoelde ik dus, die dikke rookwolk zie ik als ik hier naar buiten kijken, bijzonder indrukwekkend :o
Pics
  Redactie Frontpage woensdag 29 april 2026 @ 12:29:42 #6
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220677274
quote:
11:54:19 29-04-26 GROUP02 P 1 BON-11 (GRIP 1) BR heide (blusheli) (Uitbr hoog) UGS 28-04 ASK Overste Wanninkhofweg 't Harde
GRIP 1 0805910 BRW Noord- en Oost-Gelderland (Algemeen Commandant Brandweerzorg)
Mogelijk ook een blusheli onderweg
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 29 april 2026 @ 12:31:13 #7
284411 crew  heywoodu
pi_220677281
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 12:27 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Pics
Dit was een half uur geleden, inmiddels is het beduidend groter en vooral ook veel dikker geworden.



Zonlicht is er niet meer.
  Redactie Frontpage woensdag 29 april 2026 @ 12:31:55 #8
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220677287
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 12:31 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Dit was een half uur geleden, inmiddels is het beduidend groter en vooral ook veel dikker geworden.

[ link | afbeelding ]

Zonlicht is er niet meer.
:o hopelijk geen astma?
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 29 april 2026 @ 12:33:57 #9
284411 crew  heywoodu
pi_220677300
Zon gespot :o

  woensdag 29 april 2026 @ 12:34:06 #10
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_220677301
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 12:31 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Dit was een half uur geleden, inmiddels is het beduidend groter en vooral ook veel dikker geworden.

[ link | afbeelding ]

Zonlicht is er niet meer.
Brandweer adviseert al ramen en deuren te SLUITEN
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 29 april 2026 @ 12:34:21 #11
284411 crew  heywoodu
pi_220677303
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 12:31 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
:o hopelijk geen astma?
Neuh, maar wel even de boel dicht gedaan voor de zekerheid :+
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 29 april 2026 @ 12:39:02 #12
284411 crew  heywoodu
pi_220677333
Nu ook een melding bij het Verscholen Dorp bij Vierhouten waar uit de hele omgeving brandweer naar toe wordt gestuurd.
  Redactie Frontpage woensdag 29 april 2026 @ 12:48:00 #13
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220677402




Deze reus van de Duitse Marine vloog net ook over het gebied en lijkt onderweg naar Gilze-Rijen. Wellicht om daar een bambi bucket op te pikken.
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 29 april 2026 @ 12:55:03 #14
284411 crew  heywoodu
pi_220677443
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 12:48 schreef Watmoetjenou het volgende:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Deze reus van de Duitse Marine vloog net ook over het gebied en lijkt onderweg naar Gilze-Rijen. Wellicht om daar een bambi bucket op te pikken.
GNY4310? Die hoorde ik overvliegen maar zag hem niet, zal wel boven de rook zijn geweest :D
  Redactie Frontpage woensdag 29 april 2026 @ 12:55:55 #15
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220677450
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 12:55 schreef heywoodu het volgende:

[..]
GNY4310? Die hoorde ik overvliegen maar zag hem niet, zal wel boven de rook zijn geweest :D
:Y
  woensdag 29 april 2026 @ 12:56:43 #16
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_220677452
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 29 april 2026 @ 12:56:58 #17
284411 crew  heywoodu
pi_220677455
En daar is GRIP 2. Putten, Hierden, Harderwijk en Ermelo ook die kant op, in één keer wordt alles ten westen van Nunspeet er dus ook bij gehaald.
  Redactie Frontpage woensdag 29 april 2026 @ 12:59:11 #18
510587 crew  Watmoetjenou
  Redactie Frontpage woensdag 29 april 2026 @ 13:00:23 #19
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220677478
De Duitser vliegt door, maar er is nu wel een chinook opgestegen vanaf Gilze

https://globe.adsbexchange.com/?icao=48044a
  woensdag 29 april 2026 @ 13:00:36 #20
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_220677480
quote:
De tankauto staat klaar om olie op het vuur te gooien :7
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  Redactie Frontpage woensdag 29 april 2026 @ 13:13:09 #22
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220677592
quote:
Damn, en dit stond gister in het nieuws als grote natuurbrand bij de Haagse duinen :+

pi_220677598
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 13:13 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Damn, en dit stond gister in het nieuws als grote natuurbrand bij de Haagse duinen :+

[ afbeelding ]
Dat is niks, een rookbommetje!
  woensdag 29 april 2026 @ 13:16:05 #24
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_220677624
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 12:27 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Pics
Vanaf mijn balkon in Goor op bijna 50 km afstand:

Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_220677691
Ik zag net wat beelden gemaakt door de brandweer. Grote fik.
pi_220677697
Net NL alert gekregen en het stinkt hier heel erg. Ik zit tientallen kilometers verderop
  Redactie Frontpage woensdag 29 april 2026 @ 13:23:58 #27
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220677707
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 13:22 schreef Glazenmaker het volgende:
Ik zag net wat beelden gemaakt door de brandweer. Grote fik.
quote:
Deze zeker?
  woensdag 29 april 2026 @ 13:27:12 #28
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220677748
^O^
*Applaus*

:wtf:
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  woensdag 29 april 2026 @ 13:31:33 #29
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_220677793
twitter
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 29 april 2026 @ 13:32:09 #30
284411 crew  heywoodu
pi_220677804
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 13:23 schreef eenjongen... het volgende:
Net NL alert gekregen en het stinkt hier heel erg. Ik zit tientallen kilometers verderop
Ik sta nu bij de A28 en het meurt best wel ja :D

Kan het volgende viaduct nauwelijks zien.
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 29 april 2026 @ 13:32:47 #31
284411 crew  heywoodu
pi_220677807
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 13:31 schreef Momo het volgende:
[ x ]
Nog niet duidelijk of het ook echt daar is begonnen.
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 29 april 2026 @ 13:33:13 #32
284411 crew  heywoodu
pi_220677813
Ah, en recht voor onze neus gaan ze de snelweg afsluiten nu, niet meer dan terecht.
  Redactie Sport / Supervogel woensdag 29 april 2026 @ 13:34:59 #33
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_220677828
Van Twente tot Gooi en Vechtstreek, ze trekken alles leeg bij de brandweer. Mega inzet.
  woensdag 29 april 2026 @ 13:35:55 #34
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220677839
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 13:31 schreef Momo het volgende:
[ x ]
Woow wat een grote fik :o :o :o Met die harde wind gaat het moeilijk worden om te blussen denk ik :'(
  woensdag 29 april 2026 @ 13:36:35 #35
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_220677846
quote:
7s.gif Op woensdag 29 april 2026 13:34 schreef Pino112 het volgende:
Van Twente tot Gooi en Vechtstreek, ze trekken alles leeg bij de brandweer. Mega inzet.
Bosbrandpeloton Twente is onderweg.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  woensdag 29 april 2026 @ 13:36:50 #36
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220677850
De rook is ook te zien op satellietbeelden. Trekt ook over Amsterdam. Maar ik ruik nog niets
pi_220677852
quote:
7s.gif Op woensdag 29 april 2026 13:34 schreef Pino112 het volgende:
Van Twente tot Gooi en Vechtstreek, ze trekken alles leeg bij de brandweer. Mega inzet.
Zie op de P2000 van het Gooi niks
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 29 april 2026 @ 13:37:47 #38
284411 crew  heywoodu
pi_220677856
Alles wat nog niet is opgeroepen nu naar Wenum Wiesel.
  woensdag 29 april 2026 @ 13:38:17 #39
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220677860
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 13:37 schreef eenjongen... het volgende:

[..]
Zie op de P2000 van het Gooi niks
Dit denk ik
P 1 BMD-06 (Pel. NBB 1) Bijstand Brandweerkazerne Brinklaan Bussum 142091 141244 142744 142344 141344
  Redactie Frontpage woensdag 29 april 2026 @ 13:38:31 #40
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220677862
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 13:37 schreef eenjongen... het volgende:

[..]
Zie op de P2000 van het Gooi niks
pi_220677868
quote:
7s.gif Op woensdag 29 april 2026 13:38 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Dit denk ik
P 1 BMD-06 (Pel. NBB 1) Bijstand Brandweerkazerne Brinklaan Bussum 142091 141244 142744 142344 141344
Oohja twijfelde al. Normaal zie je ook wel waar ze heen gaan dan, maar staat er nu niet bij. Zoals vanmorgen dat ze naar Almere gingen bijvoorbeeld zie je wel staan
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 29 april 2026 @ 13:39:19 #42
284411 crew  heywoodu
pi_220677872
Stukje rook.

pi_220677877
Zitten de militairen nu gewoon granaten te gooien in droge heide?
  Redactie Frontpage woensdag 29 april 2026 @ 13:40:15 #44
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220677880
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 13:39 schreef eenjongen... het volgende:

[..]
Oohja twijfelde al. Normaal zie je ook wel waar ze heen gaan dan, maar staat er nu niet bij. Zoals vanmorgen dat ze naar Almere gingen bijvoorbeeld zie je wel staan
Dat is dan in dit geval een verzamelplek om er in peloton heen te gaan.
pi_220677882
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 13:40 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Dat is dan in dit geval een verzamelplek om er in peloton heen te gaan.
Helder, thanks!
  Redactie Frontpage woensdag 29 april 2026 @ 13:41:20 #46
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220677887
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 13:39 schreef DrDentz het volgende:
Zitten de militairen nu gewoon granaten te gooien in droge heide?
Of gewoon schieten, dat is bijna jaarlijks wel raak.

Alleen loopt het dit keer wel erg uit de hand.
  Redactie Frontpage woensdag 29 april 2026 @ 13:43:03 #47
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220677893


Airwolf to the rescue *O*
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 29 april 2026 @ 13:43:53 #48
284411 crew  heywoodu
pi_220677900
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 13:43 schreef Watmoetjenou het volgende:
[ afbeelding ]

Airwolf to the rescue *O*
Die heeft 2 weken geleden nog druk geoefend met de bucket :D
pi_220677901
Ik zou er niet van verschieten als het Groot Schietveld of Klein Schietveld in de fik zou staan

Al eens grote brand in 2021
Werewolf
Papa 15/11/1950 - 29/08/2025
Fring is mijn allerliefste knuffelkont
Been haunted by a million screams
  Redactie Sport / Supervogel woensdag 29 april 2026 @ 13:44:07 #50
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_220677906
Handcrew van Brabant ook gealarmeerd, die van Overijssel een poosje geleden ook al.

Uitleg: https://www.brandweer.nl/twente/handcrew-overijssel/
pi_220678000
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 13:23 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
[..]
Deze zeker?
Die 2e ja. Kwam binnen via de app.
  Redactie Frontpage woensdag 29 april 2026 @ 14:00:47 #52
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220678011


Ff water tanken

En al onderweg voor ronde 2

  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 29 april 2026 @ 14:02:30 #53
284411 crew  heywoodu
pi_220678019
Nu eens kijken of de Chinook water gaat pakken waar we nu staan :P
  Redactie Frontpage woensdag 29 april 2026 @ 14:03:36 #54
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220678024
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 14:02 schreef heywoodu het volgende:
Nu eens kijken of de Chinook water gaat pakken waar we nu staan :P
Moet je aan het Veluwemeer staan
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 29 april 2026 @ 14:04:04 #55
284411 crew  heywoodu
pi_220678026
Potverdorie, vliegt ie met bucket en al over zonder hier water te pakken :(
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 29 april 2026 @ 14:04:39 #56
284411 crew  heywoodu
pi_220678030
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 14:03 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Moet je aan het Veluwemeer staan
Ja, daar vliegt ie naartoe. Zandenplas is zo veel logischer :o
  Redactie Sport / Supervogel woensdag 29 april 2026 @ 14:05:54 #57
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_220678036
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 14:04 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Ja, daar vliegt ie naartoe. Zandenplas is zo veel logischer :o
Die is zo leeg :T
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 29 april 2026 @ 14:06:23 #58
284411 crew  heywoodu
pi_220678037
En daar kwamen weer vier wagens met volle vaart langs jagen, benieuwd waar vandaan.
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 29 april 2026 @ 14:07:03 #59
284411 crew  heywoodu
pi_220678042
quote:
7s.gif Op woensdag 29 april 2026 14:05 schreef Pino112 het volgende:

[..]
Die is zo leeg :T
Nou ja, je kunt er toch mee beginnen, zit toch een paar minuten dichterbij :P
  woensdag 29 april 2026 @ 14:09:51 #60
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220678051
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 14:02 schreef heywoodu het volgende:
Nu eens kijken of de Chinook water gaat pakken waar we nu staan :P
Maak je wel picca's :D
  Redactie Frontpage woensdag 29 april 2026 @ 14:10:31 #61
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220678056
2e chinook is ook onderweg
  woensdag 29 april 2026 @ 14:11:08 #62
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220678057
Rook in damsco lijkt wel minder te worden? Of staat de wind mss ff anders nu?
  Redactie Sport / Supervogel woensdag 29 april 2026 @ 14:12:44 #63
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_220678062
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 14:06 schreef heywoodu het volgende:
En daar kwamen weer vier wagens met volle vaart langs jagen, benieuwd waar vandaan.
Staan nummers op de voertuigen he.
  Redactie Sport / Supervogel woensdag 29 april 2026 @ 14:13:09 #64
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_220678065
https://globe.adsbexchange.com/?icao=48467c

PH-KAC is ook rondjes aan het vliegen, dit lijkt me geen hulpdienst.
  Redactie Frontpage woensdag 29 april 2026 @ 14:13:46 #65
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220678069
quote:
10s.gif Op woensdag 29 april 2026 14:12 schreef Pino112 het volgende:

[..]
Staan nummers op de voertuigen he.
Ik vermoed IJsselland, die hebben zich een uur geleden ook verzameld bij Zwolle.
  Redactie Frontpage woensdag 29 april 2026 @ 14:14:48 #66
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220678074
quote:
7s.gif Op woensdag 29 april 2026 14:13 schreef Pino112 het volgende:
https://globe.adsbexchange.com/?icao=48467c

PH-KAC is ook rondjes aan het vliegen, dit lijkt me geen hulpdienst.
Waarschijnlijk ingehuurd door Staatsbosbeheer.
  woensdag 29 april 2026 @ 14:16:00 #67
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 29 april 2026 @ 14:20:02 #68
284411 crew  heywoodu
pi_220678088
quote:
10s.gif Op woensdag 29 april 2026 14:12 schreef Pino112 het volgende:

[..]
Staan nummers op de voertuigen he.
Vanaf mijn positie bij de Zandenplas op dat moment niet te zien :+
  Moderator woensdag 29 april 2026 @ 14:20:45 #69
446930 crew  ESF1Gamer
pi_220678093
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 14:20 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Vanaf mijn positie bij de Zandenplas op dat moment niet te zien :+
Jij doet live verslag voor FOK! _O_
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
  Redactie Frontpage woensdag 29 april 2026 @ 14:25:11 #70
381571 crew  Stephan5
Primusch
pi_220678111
Ook tot in Haarlem te zien. Ik was buiten, en ik dacht eerst nog, er is toch geen Stratus-bewolking verwacht... bizar zeg.
Ik hou niet van klussers. Boren, timmeren en schuren is uit den boze.
  Moderator woensdag 29 april 2026 @ 14:26:38 #71
446930 crew  ESF1Gamer
pi_220678117
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 14:25 schreef Stephan5 het volgende:
Ook tot in Haarlem te zien. Ik was buiten, en ik dacht eerst nog, er is toch geen Stratus-bewolking verwacht... bizar zeg.
Hier is het nog strak blauwe lucht.
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
  Redactie Frontpage woensdag 29 april 2026 @ 14:28:36 #72
381571 crew  Stephan5
Primusch
pi_220678124
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 14:26 schreef ESF1Gamer het volgende:

[..]
Hier is het nog strak blauwe lucht.
Het is een band met wat sterk lijkt op oplossende stratus. Ligt van NO-ZW over ongeveer Haarlem Noord.
Ik hou niet van klussers. Boren, timmeren en schuren is uit den boze.
  Redactie Frontpage woensdag 29 april 2026 @ 14:29:55 #73
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220678132


Ondertussen in Brabant.
  woensdag 29 april 2026 @ 14:31:50 #74
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220678140
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 14:29 schreef Watmoetjenou het volgende:
[ afbeelding ]

Ondertussen in Brabant.
Oeffff :o Als dat ook zo groot gaat worden hebben ze wel een probleem denk ik. Want alle bosbrandvoertuigen staan nu op de veluwe denk ik
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 29 april 2026 @ 14:33:36 #75
284411 crew  heywoodu
pi_220678146
Wel apart, zo'n totaal lege snelweg. Walking Dead-achtig :P
  Redactie Frontpage woensdag 29 april 2026 @ 14:34:28 #76
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220678149
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 14:33 schreef heywoodu het volgende:
Wel apart, zo'n totaal lege snelweg. Walking Dead-achtig :P
Hoe is het met de rook? Want op de webcambeelden lijkt het aardig te kalmeren
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 29 april 2026 @ 14:39:24 #77
284411 crew  heywoodu
pi_220678169
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 14:20 schreef ESF1Gamer het volgende:

[..]
Jij doet live verslag voor FOK! _O_
Er rijdt nú een auto langs op de A28! Teringhard wel, dat was dik 200+ _O-
  woensdag 29 april 2026 @ 14:40:54 #78
307622 Perox
(niet de echte)
pi_220678178
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 14:39 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Er rijdt nú een auto langs op de A28! Teringhard wel, dat was dik 200+ _O-
Is niet afgesloten dus? Of juist wel?
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 29 april 2026 @ 14:41:12 #79
284411 crew  heywoodu
pi_220678181
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 14:34 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Hoe is het met de rook? Want op de webcambeelden lijkt het aardig te kalmeren
Het stinkt nog enorm. Vooral richting t Harde is er nog wel veel rook zo nu en dan.

Nu even wat minder.

  woensdag 29 april 2026 @ 14:42:02 #80
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_220678188
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 14:41 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Het stinkt nog enorm. Vooral richting t Harde is er nog wel veel rook zo nu en dan.

Nu even wat minder.

[ link | afbeelding ]
Bijna autoloze woensdag _O_
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 29 april 2026 @ 14:42:03 #81
284411 crew  heywoodu
pi_220678189
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 14:40 schreef Perox het volgende:

[..]
Is niet afgesloten dus? Of juist wel?
Wel, zijn allemaal politie-achtige auto's. Net zo'n simpele donkere met zwaailamp, die trok hem vol open. Politiemotoren gingen ook volle gas :+
pi_220678200
Bekijk deze YouTube-video

Je krijgt er wel mooie filmpjes van. De brandweer vindt dit natuurlijk geweldig. (Van vorig jaar in Ede)
  Redactie Frontpage woensdag 29 april 2026 @ 14:46:57 #83
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220678204
quote:
6s.gif Op woensdag 29 april 2026 14:45 schreef tralalala het volgende:
Bekijk deze YouTube-video

Je krijgt er wel mooie filmpjes van. De brandweer vindt dit natuurlijk geweldig. (Van vorig jaar in Ede)
Brandweer Lunteren _O_
  woensdag 29 april 2026 @ 14:47:21 #84
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_220678205
quote:
80s.gif Op woensdag 29 april 2026 14:00 schreef Watmoetjenou het volgende:
[ afbeelding ]

Ff water tanken

En al onderweg voor ronde 2

[ afbeelding ]
Heeft ie zijn tracking uitgezet?
Minister: lt's not particularly silly, is it? I mean, the right leg isn't silly at all and the left leg merely does a forward aerial half turn every alternate step.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
  Redactie Sport / Supervogel woensdag 29 april 2026 @ 14:48:54 #85
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_220678214
GRZLY81 gaat naar het Heerderstrand.
  woensdag 29 april 2026 @ 14:49:00 #86
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_220678215
Er vliegt nog een Chinook? https://globe.adsbexchange.com/?icao=480446
Minister: lt's not particularly silly, is it? I mean, the right leg isn't silly at all and the left leg merely does a forward aerial half turn every alternate step.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
  Redactie Frontpage woensdag 29 april 2026 @ 14:49:10 #87
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220678216
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 14:47 schreef SillyWalks het volgende:

[..]
Heeft ie zijn tracking uitgezet?
Was even geland, op dit moment beide weer in de lucht
pi_220678223
NL Alert in Hilversum nu.
  Redactie Frontpage woensdag 29 april 2026 @ 14:50:15 #89
510587 crew  Watmoetjenou
  woensdag 29 april 2026 @ 14:51:41 #90
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_220678233
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 14:49 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Was even geland, op dit moment beide weer in de lucht
En nu in de rij om water bij te vullen bij Heerderstrand?
Minister: lt's not particularly silly, is it? I mean, the right leg isn't silly at all and the left leg merely does a forward aerial half turn every alternate step.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
  Moderator woensdag 29 april 2026 @ 14:51:46 #91
362868 crew  Slobeend
of all places
pi_220678235
quote:
7s.gif Op woensdag 29 april 2026 14:48 schreef Pino112 het volgende:
GRZLY81 gaat naar het Heerderstrand.
Heerderstrand genot @De_Kraam
  Redactie Sport / Supervogel woensdag 29 april 2026 @ 14:52:28 #92
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_220678238
quote:
11s.gif Op woensdag 29 april 2026 14:50 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
NL Alert in Hilversum nu.
Nu het Hilversum heeft bereikt is de NOS ook wakker. Pushmelding.
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 29 april 2026 @ 14:56:52 #93
284411 crew  heywoodu
pi_220678256
Tot zover dit live verslag, alle kleren kunnen zo te ruiken gelijk in de was, wat een rooklucht _O-
  Redactie Frontpage woensdag 29 april 2026 @ 14:57:29 #94
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220678259
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 14:56 schreef heywoodu het volgende:
Tot zover dit live verslag, alle kleren kunnen zo te ruiken gelijk in de was, wat een rooklucht _O-
Sommige mensen hebben er 12 euro per dag voor over
  Redactie Sport / Supervogel woensdag 29 april 2026 @ 14:57:50 #95
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_220678260
https://www.gld.nl/nieuws(...)18-b210-1389c2de0163

quote:
Blussen kan nog dagen duren
De rookwolken van de grote natuurbrand zijn tot in Amsterdam en omstreken te zien en ruiken. "De meldkamer ontvangt momenteel veel meldingen van mensen die last hebben van rook", meldt Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland. Die legt uit dat de wind de rook richting de hoofdstad blaast. Het advies is om ramen en deuren te sluiten en automatische ventilatiesystemen uit te schakelen.

"Voor Nederlandse begrippen is dit echt een uitzonderlijk grote brand". Dat zegt de Landelijk Coördinator Natuurbrandbeheersing Edwin Kok, van het Nederlands Instituut Publieke Veiligheid (NIPV). Volgens hem kan het blussen, gezien de weersomstandigheden, nog dagen duren.

Om mensen in de omgeving van 't Harde te waarschuwen, heeft de Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland een NL-Alert verstuurd. "Bent u in de buurt van de brand, verlaat dan het gebied", is het dringende advies..
Dit worden wel leuke aflossingen uit de rest van het land, ook ivm restdekking.
  Redactie Sport / Supervogel woensdag 29 april 2026 @ 14:59:18 #96
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_220678267
GRZLY41 is ook in de lucht, dat is dan de derde Chinook als deze ook hiervoor ingezet wordt.

https://globe.adsbexchange.com/?icao=48044c

Edit: en is weer terug naar Gilze.

[ Bericht 8% gewijzigd door Pino112 op 29-04-2026 15:17:44 ]
  Moderator woensdag 29 april 2026 @ 15:06:20 #97
362868 crew  Slobeend
of all places
pi_220678312
Brandhaard is vlakbij de Knobbel zo te zien.
pi_220678338
NEDERLAND GAAT NAAR DE KNOPPEN. NATUUR MOEDWILLIG AFBRANDEN OM ER STEDEN TE KUNNEN BOUWEN. WELKOM IN HET LAND VAN D66
U MAD?
  woensdag 29 april 2026 @ 15:15:50 #99
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220678363
quote:
6s.gif Op woensdag 29 april 2026 14:45 schreef tralalala het volgende:
Bekijk deze YouTube-video

Je krijgt er wel mooie filmpjes van. De brandweer vindt dit natuurlijk geweldig. (Van vorig jaar in Ede)
Wat een beelden en wat machtig mooi om te zien hoe ze te werk gaan _O_ _O_ _O_ _O_ Zullen ze van deze brand ook weer zo'n mooie video maken? :)
  Redactie Frontpage woensdag 29 april 2026 @ 15:17:59 #100
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220678378
quote:
7s.gif Op woensdag 29 april 2026 15:15 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Wat een beelden en wat machtig mooi om te zien hoe ze te werk gaan _O_ _O_ _O_ _O_ Zullen ze van deze brand ook weer zo'n mooie video maken? :)
Is ongeveer de enige eenheid die niet is opgeroepen op de Veluwe _O-
  woensdag 29 april 2026 @ 15:18:25 #101
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220678382
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 15:17 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Is ongeveer de enige eenheid die niet is opgeroepen op de Veluwe _O-
Lekker dan :') :') :')
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 29 april 2026 @ 15:19:58 #102
284411 crew  heywoodu
pi_220678392
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 15:06 schreef Slobeend het volgende:
Brandhaard is vlakbij de Knobbel zo te zien.
Ook bij de Scheepsbel, dat is aan de Nunspeet-kant.
  Redactie Frontpage woensdag 29 april 2026 @ 15:45:53 #103
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220678515
https://globe.adsbexchange.com/?icao=48044a,480446,480440

Bijzonder bezoekje aan Teuge om bij te tanken, en nr3 er bij

[ Bericht 6% gewijzigd door Watmoetjenou op 29-04-2026 15:51:10 ]
  Redactie Sport / Supervogel woensdag 29 april 2026 @ 15:50:26 #104
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_220678540
https://globe.adsbexchange.com/?icao=480440

GRZLY83 onderweg, nu wél de derde Chinook.
  Redactie Frontpage woensdag 29 april 2026 @ 15:51:36 #105
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220678548
quote:
7s.gif Op woensdag 29 april 2026 15:50 schreef Pino112 het volgende:
https://globe.adsbexchange.com/?icao=480440

GRZLY83 onderweg, nu wél de derde Chinook.
Oh was net te laat
  woensdag 29 april 2026 @ 15:53:23 #106
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
  Redactie Frontpage woensdag 29 april 2026 @ 15:59:28 #107
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220678588
quote:
Beetje laffe beelden wel, in Amerika hadden er al 6 nieuwshelikopters boven gevlogen, of stond een verslaggever in het midden van de vuurzee :P
  Redactie Frontpage woensdag 29 april 2026 @ 16:07:44 #108
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220678669


Volgende...
  woensdag 29 april 2026 @ 16:12:06 #109
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_220678699
twitter
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  Redactie Sport / Supervogel woensdag 29 april 2026 @ 16:15:29 #110
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_220678723
https://www.defensie.nl/o(...)e-schietkamp-t-harde

Woensdag 8.30 tot 16.00 uur Geweer- en mitrailleurvuur, kanon en werken met explosieven Noord en Zuid Geen

Denk dat de oefening van morgen afgelast wordt.
  Redactie Frontpage woensdag 29 april 2026 @ 16:16:18 #111
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220678728
Schrik me dood, ineens geluid bij de NOS stream
pi_220678734
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 13:39 schreef DrDentz het volgende:
Zitten de militairen nu gewoon granaten te gooien in droge heide?
Nee, nu niet meer
  Redactie Frontpage woensdag 29 april 2026 @ 16:17:23 #113
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220678735
quote:
7s.gif Op woensdag 29 april 2026 16:15 schreef Pino112 het volgende:
https://www.defensie.nl/o(...)e-schietkamp-t-harde

Woensdag 8.30 tot 16.00 uur Geweer- en mitrailleurvuur, kanon en werken met explosieven Noord en Zuid Geen

Denk dat de oefening van morgen afgelast wordt.
Moeten ze maar pinda pinda roepen.
  woensdag 29 april 2026 @ 16:18:59 #114
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_220678742
quote:
7s.gif Op woensdag 29 april 2026 16:15 schreef Pino112 het volgende:
https://www.defensie.nl/o(...)e-schietkamp-t-harde

Woensdag 8.30 tot 16.00 uur Geweer- en mitrailleurvuur, kanon en werken met explosieven Noord en Zuid Geen

Denk dat de oefening van morgen afgelast wordt.
Kunnen ze mooi de tactiek van de verschroeide aarde oefenen.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  Redactie Frontpage woensdag 29 april 2026 @ 16:28:59 #115
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220678797
  woensdag 29 april 2026 @ 16:32:06 #116
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_220678812
Het houdt niet op, niet vanzelf:

Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_220678813
Al die arme dieren die levend verbranden ;(
  Redactie Frontpage woensdag 29 april 2026 @ 16:32:41 #118
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220678815
Met 3 helikopters is dat water ook zo weg, maarja, het was toch een beetje een lullige plas.

  Redactie Sport / Supervogel woensdag 29 april 2026 @ 16:32:42 #119
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_220678816
quote:
Dit gaat de komende dagen nog wel even door met de toenemende warmte en die wind. Pas zondag wat regen.
  Redactie Sport / Supervogel woensdag 29 april 2026 @ 16:35:12 #120
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_220678830


Kijk als dus de hele regio al bijna leeg is moeten ze ff van wat verder komen.

Klarenbeek is 30km.
  Redactie Frontpage woensdag 29 april 2026 @ 16:38:57 #121
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220678849
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 16:32 schreef Masberum het volgende:
Al die arme dieren die levend verbranden ;(
Die dieren zorgen meestal wel dat ze optijd weg zijn, maar al die vissen die ineens in een heide liggen, die komen er niet meer bovenop :o
  Redactie Frontpage woensdag 29 april 2026 @ 16:43:43 #122
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220678867
Friesland joined de groep

  FOK!Fotograaf woensdag 29 april 2026 @ 16:45:34 #123
842 Zorro
Z
pi_220678874
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 16:38 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Die dieren zorgen meestal wel dat ze optijd weg zijn, maar al die vissen die ineens in een heide liggen, die komen er niet meer bovenop :o
Die liggen er nu toch al bovenop?
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
  woensdag 29 april 2026 @ 16:45:56 #124
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220678877
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 16:38 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Die dieren zorgen meestal wel dat ze optijd weg zijn, maar al die vissen die ineens in een heide liggen, die komen er niet meer bovenop :o
Padden kunnen niet snel lopen ;(
  woensdag 29 april 2026 @ 16:46:21 #125
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220678881
quote:
7s.gif Op woensdag 29 april 2026 16:35 schreef Pino112 het volgende:
[ afbeelding ]

Kijk als dus de hele regio al bijna leeg is moeten ze ff van wat verder komen.

Klarenbeek is 30km.
Waarom doen ze Lunteren niet? Die kunnen dan ook gelijk mooie beelden maken
  Redactie Frontpage woensdag 29 april 2026 @ 16:49:03 #126
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220678896
https://globe.adsbexchange.com/?icao=480449,480440,480446,48044a

Chinook nummer 4 ook onderweg. (Al zal er ook wel een keer eentje worden afgelost)
  woensdag 29 april 2026 @ 16:49:41 #127
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220678900
quote:
7s.gif Op woensdag 29 april 2026 16:35 schreef Pino112 het volgende:
[ afbeelding ]

Kijk als dus de hele regio al bijna leeg is moeten ze ff van wat verder komen.

Klarenbeek is 30km.
Deze komen vn nog verder!



Maar is het nog steeds niet onder controle? Of is dit gewoon aflossing?
  Redactie Sport / Supervogel woensdag 29 april 2026 @ 16:51:48 #128
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_220678912
quote:
7s.gif Op woensdag 29 april 2026 16:49 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Deze komen vn nog verder!

[ afbeelding ]

Maar is het nog steeds niet onder controle? Of is dit gewoon aflossing?
Granietstraat lijkt me een nieuwe (brand)melding en niet een UGS oid. Dit is in 't Harde zelf aan de andere kant van de snelweg.
  woensdag 29 april 2026 @ 16:53:36 #129
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220678922
quote:
7s.gif Op woensdag 29 april 2026 16:51 schreef Pino112 het volgende:

[..]
Granietstraat lijkt me een nieuwe (brand)melding en niet een UGS oid. Dit is in 't Harde zelf aan de andere kant van de snelweg.
Ik zie het ja! Nog een nieuwe brand :o :o :o
  Redactie Frontpage woensdag 29 april 2026 @ 16:55:51 #130
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220678932
quote:
7s.gif Op woensdag 29 april 2026 16:51 schreef Pino112 het volgende:

[..]
Granietstraat lijkt me een nieuwe (brand)melding en niet een UGS oid. Dit is in 't Harde zelf aan de andere kant van de snelweg.
Vliegvuur?
  Redactie Frontpage woensdag 29 april 2026 @ 17:01:32 #131
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220678954
https://globe.adsbexchang(...)480446,48044a,48080c

Een 5e heli, dit keer geen Chinook lijkt ook die kant op te gaan. En wederom een tankbeurt op Teuge.
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 29 april 2026 @ 17:06:57 #132
284411 crew  heywoodu
pi_220678982
quote:
7s.gif Op woensdag 29 april 2026 16:51 schreef Pino112 het volgende:

[..]
Granietstraat lijkt me een nieuwe (brand)melding en niet een UGS oid. Dit is in 't Harde zelf aan de andere kant van de snelweg.
Dat is wel de grens van de bebouwde kom, als ik op 't Harde woonde zou ik me daar toch een beetje zorgen gaan maken :@

De Granietstraat grenst overigens aan de Brandweg, ha!
  woensdag 29 april 2026 @ 17:12:59 #133
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_220678999
quote:
9s.gif Op woensdag 29 april 2026 17:06 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Dat is wel de grens van de bebouwde kom, als ik op 't Harde woonde zou ik me daar toch een beetje zorgen gaan maken :@

De Granietstraat grenst overigens aan de Brandweg, ha!
Je zou denken dat graniet brandwerend is.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  Redactie Frontpage woensdag 29 april 2026 @ 17:13:31 #134
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220679002
#werkenbijdeNOS :') Gewoon 20x dezelfde vraag stellen.

https://nos.nl/livestream(...)slaggever-ter-plekke
  woensdag 29 april 2026 @ 17:25:09 #135
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220679046
Den Ham is nu ook zeer grote brand :o Ook wel serieus daar dus
  Redactie Frontpage woensdag 29 april 2026 @ 17:26:01 #136
510587 crew  Watmoetjenou
  Redactie Frontpage woensdag 29 april 2026 @ 17:29:53 #137
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220679063


Teamuitje
  Moderator woensdag 29 april 2026 @ 17:37:57 #138
388664 crew  Dotteke
pi_220679117
Wauw, heftige brand, hopelijk hebben ze hem snel onder controle
Wie mij niet heeft grootgebracht, zal mij ook niet klein krijgen!
Opzaterdag 15 februari 2025 08:01 schreef JustinK het volgende:[/b]
Dot houdt van lekker vlot :P
pi_220679908
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2026 14:51 schreef Slobeend het volgende:

[..]
Heerderstrand genot @:de_kraam
Ik heb ooit een handtekening van Paul Bosvelt en Edwin Zoetebier gekregen in 't Harde.

Komt wel erg dichtbij zo.
Ciao ciao, doei doei, al het goeie.
pi_220679992
quote:
7s.gif Op woensdag 29 april 2026 16:15 schreef Pino112 het volgende:
https://www.defensie.nl/o(...)e-schietkamp-t-harde

Woensdag 8.30 tot 16.00 uur Geweer- en mitrailleurvuur, kanon en werken met explosieven Noord en Zuid Geen

Denk dat de oefening van morgen afgelast wordt.
"Byzonderheden: geen". :+
  woensdag 29 april 2026 @ 20:00:36 #141
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_220679993
quote:
14s.gif Op woensdag 29 april 2026 19:49 schreef De_Kraam het volgende:

[..]
Ik heb ooit een handtekening van Paul Bosvelt en Edwin Zoetebier gekregen in 't Harde.

Komt wel erg dichtbij zo.
Je verzamelt handtekeningen van onbekende voetballers? Mag ik van jou Edwin Zoetebier, dan krijg je van mij Otman Bakkal.
  woensdag 29 april 2026 @ 20:31:53 #142
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220680206
Ook recent weer bosbranden in Putten en Enschede zie ik op 112meldingen
  Redactie Frontpage woensdag 29 april 2026 @ 20:56:44 #143
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220680471
Alle heli's zijn nu loesoe
  Redactie Frontpage woensdag 29 april 2026 @ 21:11:09 #144
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220680604
Ik ben geen expert, maar volgens mij is het feit dat het donker wordt juist wel handig om te kijken waar nog brandhaarden zijn.
  Redactie Sport / Supervogel woensdag 29 april 2026 @ 21:14:29 #145
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_220680637
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 21:11 schreef Watmoetjenou het volgende:
Ik ben geen expert, maar volgens mij is het feit dat het donker wordt juist wel handig om te kijken waar nog brandhaarden zijn.
Protocol, zal wel te gevaarlijk zijn met heli's.
Neem aan dat de droneteams wel gewoon doorgaan.
  Redactie Frontpage woensdag 29 april 2026 @ 21:23:21 #146
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220680717
quote:
7s.gif Op woensdag 29 april 2026 21:14 schreef Pino112 het volgende:

[..]
Protocol, zal wel te gevaarlijk zijn met heli's.
Neem aan dat de droneteams wel gewoon doorgaan.
Zal ook ongetwijfeld wel, maar denk dat de politie nog wel gaat vliegen.
pi_220680761
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 21:11 schreef Watmoetjenou het volgende:
Ik ben geen expert, maar volgens mij is het feit dat het donker wordt juist wel handig om te kijken waar nog brandhaarden zijn.
Denk dat dat niet heel veel uit maakt aangezien je dat veel efficienter kan doen met infrarood/warmtebeeld camera’s, die zullen ze wel zowel overdag als in de nacht gebruiken.
  Redactie Frontpage woensdag 29 april 2026 @ 21:37:26 #148
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220680826
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 21:28 schreef GerryDV het volgende:

[..]
Denk dat dat niet heel veel uit maakt aangezien je dat veel efficienter kan doen met infrarood/warmtebeeld camera’s, die zullen ze wel zowel overdag als in de nacht gebruiken.
Ook dan. De omgeving is in elk geval koud
  Redactie Sport / Supervogel donderdag 30 april 2026 @ 06:34:00 #149
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_220681660
We gaan door met een grote brand in Kessel (Limburg), zowel op de grond als in bomen.
https://www.ad.nl/112-nie(...)er-ingezet~af6ec839/

Heli is om 6u gealarmeerd dus die gaat ook binnenkort vliegen.
  Redactie Sport / Supervogel donderdag 30 april 2026 @ 09:42:12 #150
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_220682185
Eén GRZLY onderweg:
https://globe.adsbexchange.com/?icao=480441

[ Bericht 10% gewijzigd door Pino112 op 30-04-2026 09:45:01 (eentje maar) ]
  Redactie Sport / Supervogel donderdag 30 april 2026 @ 12:53:15 #151
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_220682859
En (weer) een ZGB op de Oirschotse Heide;

P 1 BOB-01 (Zeer gr. BR) BR heide (Uitbr zeer hoog) Oirschotse Heide Oirschot 22-5382 22-5281 22-5162 22-5181 22-5164 22-5084 22-5165 22-5182 22-5166 22-5086 22-5693
  donderdag 30 april 2026 @ 13:07:42 #152
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_220682921
GLV-V in de hens

CH-47Fen onderweg + PH-PXE
  donderdag 30 april 2026 @ 13:26:53 #153
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220683048
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 16:38 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Die dieren zorgen meestal wel dat ze optijd weg zijn, maar al die vissen die ineens in een heide liggen, die komen er niet meer bovenop :o
Wel meteen gebakken vis voor de brandweerlieden :9 :Y)
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  donderdag 30 april 2026 @ 13:46:42 #154
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_220683153
DHC inzet bij Kessel, vooralsnog niet bij Oirschot.
pi_220683436
Op de Oirschotse Heide in Noord-Brabant is donderdag een natuurbrand uitgebroken. De brand ontstond tijdens een militaire oefening, bevestigt de Koninklijke Marechaussee.

Opnieuw natuurbrand op defensieterrein, nu in Assen
Op een oefenterrein van Defensie aan de Zoom in Assen is woensdagavond brand uitgebroken. Een gebied van ongeveer vijftig bij vijftig meter stond volledig in brand.

Wat zijn ze allemaal aan het doen bij Defensie?
  donderdag 30 april 2026 @ 14:54:47 #156
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220683510
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 14:37 schreef DefKu het volgende:
Op de Oirschotse Heide in Noord-Brabant is donderdag een natuurbrand uitgebroken. De brand ontstond tijdens een militaire oefening, bevestigt de Koninklijke Marechaussee.

Opnieuw natuurbrand op defensieterrein, nu in Assen
Op een oefenterrein van Defensie aan de Zoom in Assen is woensdagavond brand uitgebroken. Een gebied van ongeveer vijftig bij vijftig meter stond volledig in brand.

Wat zijn ze allemaal aan het doen bij Defensie?
Nou ja, bij oefeningen met live munitie komen er natuurlijk ook vonken/vuur en explosies kijken.

Maar wellicht is het voortaan raadzaam dat men rekening houdt met droge omstandigheden.

Tenzij het de bedoeling is om ook de brandweer scherp ende alert te houden :D
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  donderdag 30 april 2026 @ 15:05:21 #157
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_220683575
Geen tijd alles hier door te spitten.

Heeft @AchJa hier al aangegeven dat zo’n brand als ook bij oirschot vaak voorkomt en maar om te oefenen is?
  Redactie Sport / Supervogel donderdag 30 april 2026 @ 15:41:17 #158
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_220683778
P 2 BON-09 Bijstand (Hand Crew) Brink De BST PKP BST A50 Li Klarenbeek Apeldoorn 04-2680 042389 05-9064 05-5481 05-3401 05-5401

Denk dat de Handcrew van Overijssel wordt ingezet in Weert.
pi_220683819
quote:
1s.gif Op donderdag 30 april 2026 14:54 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Nou ja, bij oefeningen met live munitie komen er natuurlijk ook vonken/vuur en explosies kijken.

Maar wellicht is het voortaan raadzaam dat men rekening houdt met droge omstandigheden.

Tenzij het de bedoeling is om ook de brandweer scherp ende alert te houden :D
Kennelijk is het ontstaan door een Chinook die vracht oppikte. Er stonden meerdere mensen foto's te maken.
De brand in Weert is inmiddels grip 2, dan is er nog de brand in Kessel, die was grip 1 en op de grens met Brabant brandt het bij Overloon. Zie dan maar je personeel te verdelen. De wind drijft de rook van Weert nu richting Eindhoven. Die pluim is hier in Helmond goed te zien.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_220683835
:o de brand bij Weert heeft Kempen Airport bereikt en dreigt daar over te slaan naar de kerosine tanks: https://www.omroepbrabant(...)aan-op-kerosinetanks
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
  Redactie Sport / Supervogel donderdag 30 april 2026 @ 15:57:18 #161
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_220683869
De Chinook van Kessel is verplaatst naar Weert:
https://globe.adsbexchange.com/?icao=480440
  donderdag 30 april 2026 @ 15:59:59 #162
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_220683885
Het land Land van Rob Jetten fikt af @RamboDirk
  donderdag 30 april 2026 @ 16:01:00 #163
477768 TweedeKlum
De echte Rico is op Zuid.
pi_220683888
quote:
1s.gif Op donderdag 30 april 2026 15:48 schreef d.k. het volgende:
:o de brand bij Weert heeft Kempen Airport bereikt en dreigt daar over te slaan naar de kerosine tanks: https://www.omroepbrabant(...)aan-op-kerosinetanks
Grote biem incoming. *O* *O* *O*
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
  donderdag 30 april 2026 @ 16:01:08 #164
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_220683890
quote:
14s.gif Op donderdag 30 april 2026 15:57 schreef Pino112 het volgende:
De Chinook van Kessel is verplaatst naar Weert:
https://globe.adsbexchange.com/?icao=480440
Ik hoorde hem inderdaad niet meer nee.
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_220683934
De natuurbrand op het militaire oefenterrein in Weert zeer groot. Het nabijgelegen Kempen Airport is ontruimd.

De veiligheidsregio Limburg Noord spreekt van een brand van 500.000 vierkante meter.
pi_220683954
Stukje ‘tactiek van de verschroeide aarde’
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
pi_220683963
Is er niet gewoon opzet in het spel :')
Zonder wrijving geen glans
pi_220683972
Militairen denken dat ze alles mogen. Dit is typisch weer zich niet aan de regels houden en denken van kan wel joh.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  donderdag 30 april 2026 @ 16:17:39 #169
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220683991
Wel opvallend al die branden op militaire terreinen. Zullen het niet de Russen zijn die de oefeningen willen saboteren?
  Redactie Sport / Supervogel donderdag 30 april 2026 @ 16:20:22 #170
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_220684000
Tweede Chinook onderweg naar de Weerterheide.

https://globe.adsbexchange.com/?icao=480440,480446

Incident is opgeschaald naar GRIP 3.
  Redactie Frontpage donderdag 30 april 2026 @ 16:21:07 #171
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220684005
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 15:05 schreef Nebelwerfer het volgende:
Geen tijd alles hier door te spitten.

Heeft @:achja hier al aangegeven dat zo’n brand als ook bij oirschot vaak voorkomt en maar om te oefenen is?
Beetje onzinnig om te oefenen als het halve land in de brand staat
  donderdag 30 april 2026 @ 16:22:00 #172
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220684008
De brand in weert is ondertussen ook zo groot dat de rookwolk op satelliet te zien is
  donderdag 30 april 2026 @ 16:22:22 #173
477768 TweedeKlum
De echte Rico is op Zuid.
pi_220684009
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 16:21 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Beetje onzinnig om te oefenen als het halve land in de brand staat
Dat zou op zich wel een goede oefening zijn.
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
pi_220684012
quote:
7s.gif Op donderdag 30 april 2026 16:20 schreef Pino112 het volgende:
Tweede Chinook onderweg naar de Weerterheide.

https://globe.adsbexchange.com/?icao=480440,480446

Incident is opgeschaald naar GRIP 3.
Dat komt weinig voor. Er staan ook best wat vliegtuigen daar geparkeerd, die zijn echt niet allemaal opgestegen voor de brand.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_220684051
Gekopieerd uit ander topic:

En bij Assen _O-

Zeer grote natuurbrand op Militair Oefenterrein Assen: peloton natuurbrandbestrijding opgeroepen https://share.google/q4NqMlko3bOlKBxb

Opzet? Van een verwardieër?
pi_220684054
Oh die in Assen was al eerder, sorry.
pi_220684074
https://www.nu.nl/binnenland/6394278/
quote:
Defensie: oefenterreinen kunnen komende dagen gewoon gebruikt blijven worden
Ondanks de vele branden die op militaire oefenterreinen uitbreken, kunnen ze gewoon gebruikt blijven worden, laat een woordvoerder van de Landmacht aan NU.nl weten. De geplande oefeningen bij 't Harde zijn vandaag wel geschrapt vanwege de grote brand die daar gisteren uitbrak en nog altijd woedt.

Op alle overige oefenterreinen kunnen wat de Landmacht betreft de geplande oefeningen doorgaan "volgens de geldende voorschriften".
pi_220684083
Is nu elk brandje landelijk nieuws na die grote? 8)7
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_220684087
quote:
7s.gif Op donderdag 30 april 2026 16:22 schreef Starhopper het volgende:
De brand in weert is ondertussen ook zo groot dat de rookwolk op satelliet te zien is
Ik woon zo'n 10km van Weert de andere kant op, vanaf hier ook goed te zien.
pi_220684094
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 16:12 schreef Haags het volgende:
Is er niet gewoon opzet in het spel :')
Tja, als je met bommen en granaten gaat strooien in een gortdroog bos kun je daar wel van spreken. Laat het dan ook maar ongecontroleerd uitbranden allemaal :')
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
  Redactie Frontpage donderdag 30 april 2026 @ 16:48:53 #181
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220684110
quote:
Ik ben benieuwd of de brandweer er ook zo over denkt.
  donderdag 30 april 2026 @ 16:49:06 #182
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220684112
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 16:40 schreef Discombobulate het volgende:
Is nu elk brandje landelijk nieuws na die grote? 8)7
Die in Weert is net zo groot.
pi_220684167
quote:
7s.gif Op donderdag 30 april 2026 16:49 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Die in Weert is net zo groot.
En dichtbij een vliegveld en de rook trekt richting bewoond gebied. Bovendien op grens van provincies/de grens met België. Er wordt echt niet zomaar grip 3 gegeven, dat is redelijk zeldzaam
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
  donderdag 30 april 2026 @ 17:03:05 #184
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220684169
Op de scanner is te horen dat het aan de linkerflank aan het uitbreiden is richting zuiden. Maar ik weet niet wat de linkerflank is. Maar de heli's hebben ook last van de rook en kunnen niet in de buurt van het vliegveld komen en proberen aan de zuidzijde uitbreiding te voorkomen.
  donderdag 30 april 2026 @ 17:03:32 #185
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_220684172
AZC Budel geruimd.

Ik bedoel ontruimd @Zipportal @de_boswachter
  donderdag 30 april 2026 @ 17:08:33 #186
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_220684196
Weinig beelden. Doofpot.
  Spellchecker donderdag 30 april 2026 @ 17:09:41 #187
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
  donderdag 30 april 2026 @ 17:11:01 #188
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220684209
quote:
"De asielzoekers worden in eerste instantie begeleid naar de openbare weg, buiten de poort. Vanuit daar wordt gekeken waar zij tijdelijk kunnen worden opgevangen."

Ja en dan moeten ze met 1500 in de rook aan de weg staan :') Wacht dan met evacueren tot je vervoer hebt ofzo.
pi_220684211
quote:
Ook wel bijzonder dat een militair oefenterrein blijkbaar zo dicht bij een account ligt.

Maar sow ... daar brand het ook wel flink
pi_220684212
quote:
7s.gif Op donderdag 30 april 2026 15:41 schreef Pino112 het volgende:
P 2 BON-09 Bijstand (Hand Crew) Brink De BST PKP BST A50 Li Klarenbeek Apeldoorn 04-2680 042389 05-9064 05-5481 05-3401 05-5401

Denk dat de Handcrew van Overijssel wordt ingezet in Weert.
Aardig stukje rijden met blauw-blauw
  Redactie Frontpage donderdag 30 april 2026 @ 17:12:41 #191
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220684219
quote:
7s.gif Op donderdag 30 april 2026 17:11 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Vanuit daar wordt gekeken waar zij tijdelijk kunnen worden opgevangen."
Plek zat gelukkig...
  donderdag 30 april 2026 @ 17:13:39 #192
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220684223
quote:
7s.gif Op donderdag 30 april 2026 15:41 schreef Pino112 het volgende:
P 2 BON-09 Bijstand (Hand Crew) Brink De BST PKP BST A50 Li Klarenbeek Apeldoorn 04-2680 042389 05-9064 05-5481 05-3401 05-5401

Denk dat de Handcrew van Overijssel wordt ingezet in Weert.
Zijn die al uitgerust van gisteren dan? Wat een helden dit!
pi_220684224
quote:
"Vanuit daar wordt gekeken waar zij tijdelijk kunnen worden opgevangen."
Zolang ze hier maar niet aan komen kloppen.
pi_220684229
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 16:41 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Ik woon zo'n 10km van Weert de andere kant op, vanaf hier ook goed te zien.
25km verderop is die pluim van Weert ook goed te zien.

Voor het extra sfeer effect kun je hier tegelijkertijd nog een brandlucht ruiken afkomstig uit de Heidense Bossen.


2
  donderdag 30 april 2026 @ 17:15:39 #195
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220684236
De helikopters zetten in op de zuidzijde. En afhankelijk van de rook proberen ze stukje noordelijker mee te pakken
  Redactie Frontpage donderdag 30 april 2026 @ 17:16:20 #196
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220684237
Trekt de rook ook over België? Zo ja, is er al een BE-alert uitgestuurd?
pi_220684249
quote:
7s.gif Op donderdag 30 april 2026 17:13 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Zijn die al uitgerust van gisteren dan? Wat een helden dit!
Meestal zijn er (veel) meer vrijwilligers met de betreffende training dan het aantal mensen waar een ploeg uit bestaat. De mensen die nu op pad gestuurd worden gebruiken hetzelfde materieel (en daarmee nummers van auto's etc) maar zijn waarschijnlijk "verse" mensen.

Vorige week was de brandweer hier uit het dorp al in de middag/avond al 8u bezig geweest met een Grip1 brand een eindje verderop. Om vervolgens twee uur nadat ze terug waren op de kazerne weer opgepiept te worden voor wat uiteindelijk een grip1 in eigen dorp werd waar ze de hele nacht bezig zijn geweest.
Maar een brandweerpost met één bluswagen heeft doorgaans 20+ vrijwilligers. Op de wagen gaat maar 6 man mee dus er zijn er dan een stuk of 15 die niet bij het eerste incident waren en die dus relatief "fris" naar de nieuwe melding toe kunnen.

Nu staat de wagen nog in de kazerne, omdat alle omliggende dorpen druk zijn bij de Geldende bossen en/of Weert.
pi_220684252
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 17:16 schreef Watmoetjenou het volgende:
Trekt de rook ook over België? Zo ja, is er al een BE-alert uitgestuurd?
Nee, rook trekt naar het Noordwesten.
  Spellchecker donderdag 30 april 2026 @ 17:20:37 #199
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_220684258
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 17:16 schreef Watmoetjenou het volgende:
Trekt de rook ook over België? Zo ja, is er al een BE-alert uitgestuurd?
@BE
  donderdag 30 april 2026 @ 17:22:21 #200
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220684264
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 17:18 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Meestal zijn er (veel) meer vrijwilligers met de betreffende training dan het aantal mensen waar een ploeg uit bestaat. De mensen die nu op pad gestuurd worden gebruiken hetzelfde materieel (en daarmee nummers van auto's etc) maar zijn waarschijnlijk "verse" mensen.

Vorige week was de brandweer hier uit het dorp al in de middag/avond al 8u bezig geweest met een Grip1 brand een eindje verderop. Om vervolgens twee uur nadat ze terug waren op de kazerne weer opgepiept te worden voor wat uiteindelijk een grip1 in eigen dorp werd waar ze de hele nacht bezig zijn geweest.

Nu staat de wagen nog in de kazerne, omdat alle omliggende dorpen druk zijn bij de Geldende bossen en/of Weert.
Ooh beter! Anders zou je echt uitgeput raken als brandweer tijdens dagen als deze. Helden!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')