Ow ok ik was te snelquote:Op dinsdag 17 maart 2026 19:33 schreef R_Nest het volgende:
Is dat schrijven wat je mensen hier graag wil laten lezen ook onderdeel van stap 4 voor jou?
Want stap 4 gaat wel heel wat verder dan alleen wat namen opschrijven van mensen waar je nog wrok tegen koestert.
In Stap Vier beginnen we contact te krijgen met onszelf. We schrijven over onze minpunten zoals schuld, schaamte, wroeging, zelfmedelijden, wrok, woede, depressiviteit, frustratie, verwarring, eenzaamheid, bezorgdheid, verraad, hopeloosheid, falen, angst en ontkenning.
Het opmaken van de balans van ons drank verleden met alle ellende en mislukkingen van dien.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 19:36 schreef R_Nest het volgende:
[..]
Was best een goede vraag denk ik. Maar die stappen zijn best interessant om te lezen.
Nou, ik vind het wel interessant om te lezen, dus te snel of niet, dat doet er niet toe, en ik vind de toevoeging van @R_Nest dus ook erg waardevol.quote:
Klopt, staat hier allemaal. Had het linkje er gelijk wel bij kunnen zetten.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 20:29 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nou, ik vind het wel interessant om te lezen, dus te snel of niet, dat doet er niet toe, en ik vind de toevoeging van @:R_Nest dus ook erg waardevol.
Maar tegelijkertijd denk ik dan ook....R_Nest zal dit niet verzinnen, dit staat ergens, en dús zal die informatie ook in zijn volledigheid met K_W gedeeld zijn door NA-omgeving.
Ik vind het dan wel erg toevallig (lees; helemaal niet) dat alleen 'wrok' aan bod komt bij K_W. Dit is nu al de 2e keer in 2 of 3 dagen dat hij refereert aan stap 4, en beide keren heeft hij het alleen over 'wrok', iets wat één van de onderwerpen is die door al zijn topics heen terug komen. Maar de rest heeft hij het niet over.
Ik weet het niet, ik krijg toch echt het gevoel dat er eigenlijk gewoon niks verandert is. Als je bij stap 4 er iets uit pikt wat een hot topic is voor je, en de rest doe je niks mee, dan vraag ik me automatisch ook af hoe serieus dit dan wordt genomen door K_W.
Dat is een beste lap tekst. Dat gaat echt wel wat verder dan alleen 'wrok'.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 20:33 schreef R_Nest het volgende:
[..]
Klopt, staat hier allemaal. Had het linkje er gelijk wel bij kunnen zetten.
https://www.nanederland.n(...)e-12-stappen-van-na/
Komen childofthestars en coolguy ook op je lijstje?quote:Op dinsdag 17 maart 2026 18:46 schreef Keep_Walking het volgende:
Hallo, Ik ben gestopt met harddrugs met behulp van Narcotica Anonymous (NA). Ik ga meerdere keren per week naar bijeenkomsten in Utrecht en ik ben nu bezig met stap vier van hun 12 stappen programma. Ik heb gisteren en lijst van namen opgeschreven van mensen bij wie ik nog wrok koester. Deze zaterdag komt mijn sponsor bij mij langs om deze namen te bespreken met mij.
Wie heeft ervaring met NA en de 12 stappen programma? Heeft het je geholpen om af te kicken en clean te blijven van drugs en alcohol?
Mede daarom plaats ik ook alleen stap 4 in tekst.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 20:29 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nou, ik vind het wel interessant om te lezen, dus te snel of niet, dat doet er niet toe, en ik vind de toevoeging van @:R_Nest dus ook erg waardevol.
Maar tegelijkertijd denk ik dan ook....R_Nest zal dit niet verzinnen, dit staat ergens, en dús zal die informatie ook in zijn volledigheid met K_W gedeeld zijn door NA-omgeving.
Ik vind het dan wel erg toevallig (lees; helemaal niet) dat alleen 'wrok' aan bod komt bij K_W. Dit is nu al de 2e keer in 2 of 3 dagen dat hij refereert aan stap 4, en beide keren heeft hij het alleen over 'wrok', iets wat één van de onderwerpen is die door al zijn topics heen terug komen. Maar de rest heeft hij het niet over.
Ik weet het niet, ik krijg toch echt het gevoel dat er eigenlijk gewoon niks verandert is. Als je bij stap 4 er iets uit pikt wat een hot topic is voor je, en de rest doe je niks mee, dan vraag ik me automatisch ook af hoe serieus dit dan wordt genomen door K_W.
Het is ook geen quick fix hequote:Op dinsdag 17 maart 2026 20:34 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat is een beste lap tekst. Dat gaat echt wel wat verder dan alleen 'wrok'.
Dat vetgedrukte, ga je daar ook met je coach naar kijken binnenkort @Keep_Walking ?quote:Op dinsdag 17 maart 2026 20:10 schreef Droopie het volgende:
[..]
Het opmaken van de balans van ons drank verleden met alle ellende en mislukkingen van dien.
Eerlijkheid staat voorop. Een zware klus. Denk nog eens aan stap drie: verstoppen, verzwijgen, ontkennen, verdraaien. Allemaal typerend voor het gedrag van veel verslaafden.
Nu is het tijd om alles eens op een rij te krijgen. Volledig en eerlijk. Zonder weglatingen, zonder trucjes. Het opmaken van je eigen verhaal is moeilijk en ingewikkeld. Je verslaving is daar zo’n verschrikkelijk groot deel van. En dat deel is bijna allemaal negativiteit: gemaakte schulden, ruzies, oplichterijen, gemiste kansen, vluchtgedrag, schaamteloze toestanden, verwaarlozing. Eenzaamheid, koppigheid, angsten. Gezwalk, ongelukjes en ongelukken. Afscheid, verlies, ruzie. Een oneindige optocht van narigheid. Die laat je het liefst zo snel mogelijk achter je. Maar het werkt nu eenmaal anders. De wekelijkse groepsgesprekken leren ons eerlijk en nuchter naar onszelf te kijken. Zonder zelfmedelijden, zonder rechtvaardiging. Dat is een zware klus. Oorzaak en gevolg lopen door elkaar heen. Maar kijk allereerst maar eens heel goed naar je eigen aandeel in je problemen. Het opmaken van de balans is in alle opzichten een lastige opdracht. Juist ook vanwege de enorme omvang die onze verslaving heeft genomen. De gevolgen ervan. Het leed dat we anderen aangedaan hebben. Vaak juist bij degenen die zich het meest om ons bekommerden. Het is uitermate belangrijk dat je terugkijkt en zonder enig pardon je verleden goed voor ogen houdt. Bedenk wat er achter je ligt en waar je vandaan komt. Zonder dat besef zal je verslaafde brein het op een gegeven moment weer onherroepelijk overnemen. Schrijf je levensverhaal desnoods op en bewaar het, zodat je later aanvullingen erbij kunt zetten en al die details goed vasthoudt. Want die zijn vaak zo belangrijk. Troost je: je krijgt de ruimte. Die heb je ook nodig. Eén doel van het opmaken van je levensverhaal is het besef dat dit in het verleden ligt. En dat het daar blijft. Dat je eigen hier en nu en uiteraard je toekomst hier los van staan. Met gevolgen zul je moeten omgaan. Daar komen we nog op terug. Maar de feiten zijn verleden tijd.
Het opmaken van deze balans stelt je in staat om eens goed naar jezelf te kijken. Wat zijn je goede en welke je slechte eigenschappen? Wat zijn je zwakke, maar vooral ook je sterke punten? Uiteindelijk zul je aan het werk moeten gaan om je te wapenen tegen verleidingen en zucht. Maar dan moet je wel weten waar de valkuilen liggen. En je moet wijs en sterk genoeg zijn om die te kunnen vermijden. Flarden herinnering kunnen je nog jaren overvallen. Dat kan spontaan gebeuren, omdat iemand je eraan herinnert. Omdat iets in je omgeving de herinnering oproept. Het liefst maak je je balans ineens op. Maar je levensverhaal is in de praktijk een proces van jaren. Het opmaken van je balans heb je nodig om waar mogelijk het verleden af te scheiden van het nu. Je moet dingen op een gegeven moment loslaten. Het opmaken van je balans heb je nodig zodat je inziet dat er tegenover de passiva evenveel duidelijke activa staan. Alleen al de moed die je nodig hebt voor het opmaken van deze diepgaande en morele balans van je leven, getuigt van de kracht waarmee je nu en voortaan in het leven staat.
(100x excuus voor de opmaak, https://aadordrecht.wordp(...)1/werkboekv50web.pdf hier wat beter te lezen)
De eerste wat ik moet doen volgens de stappenwerkboek is een lijst met namen opschrijven van de mensen tegen wie ik wrok koester, gekoppeld met de situatie eromheen. Dat heb ik gisteren zitten doen, morgen ga ik door met de volgende vraag.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 20:29 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik vind het dan wel erg toevallig (lees; helemaal niet) dat alleen 'wrok' aan bod komt bij K_W. Dit is nu al de 2e keer in 2 of 3 dagen dat hij refereert aan stap 4, en beide keren heeft hij het alleen over 'wrok', iets wat één van de onderwerpen is die door (vrijwel) al zijn topics heen terug komen. Maar de rest heeft hij het niet over.
Ik vind childofthestars juist heel lief en sympathiek, en volgens mij vind zij mij ook sympathiek. CoolGuy bots ik mee af en toe, maar hij komt niet op mijn lijst nee.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 20:35 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
Komen childofthestars en coolguy ook op je lijstje?
Ja 🙂↕. Ik ben pas begonnen met stap 4 en ik ben nog lang niet zo ver gekomen.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 20:47 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]
Dat vetgedrukte, ga je daar ook met je coach naar kijken binnenkort @:Keep_Walking ?
Als-ie een goede sponsor heeft, dan ramt die dat er wel uit. Of niet en kapt er dan mee.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 20:29 schreef CoolGuy het volgende:
En jouw stap 4 is de eerste vraag tegen wie koester je wrok?quote:Op dinsdag 17 maart 2026 21:07 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Ja 🙂↕. Ik ben pas begonnen met stap 4 en ik ben nog lang niet zo ver gekomen.
Ik denk dat hij nu met NA wil proberen clean te blijven. Het hoeft niet het programma te zijn waarmee hij clean is geworden.quote:Op woensdag 18 maart 2026 10:28 schreef bloempjuh het volgende:
Serieuze vraag: als je nu een jaar clean bent, met behulp van NA, hoe kun je dan nu bij stap 4 zijn als je elke week een stap behandelt? Zou je dan nu niet bij stap 52 (van 12, ja) moeten zijn?
Anyways, succes enzo.
Na 12 weken doe je de stappen opnieuw. En eigenlijk keer ervaar je ze weer anders, omdat je meer bewust bent van je eigen. Je tekortkomingen of andere invalshoeken.quote:Op woensdag 18 maart 2026 10:28 schreef bloempjuh het volgende:
Serieuze vraag: als je nu een jaar clean bent, met behulp van NA, hoe kun je dan nu bij stap 4 zijn als je elke week een stap behandelt? Zou je dan nu niet bij stap 52 (van 12, ja) moeten zijn?
Anyways, succes enzo.
Domme vraag; blijf je die stappen telkens herhalen of is het op den duur klaar?quote:Op woensdag 18 maart 2026 11:13 schreef Droopie het volgende:
[..]
Na 12 weken doe je de stappen opnieuw. En eigenlijk keer ervaar je ze weer anders, omdat je meer bewust bent van je eigen. Je tekortkomingen of andere invalshoeken.
Het is geen wiskunde waar de uitkomst altijd hetzelfde is.
Ligt eraan. Wat ik begrijp is dat je met name de laatste stappen kunt blijven herhalen.quote:Op woensdag 18 maart 2026 11:23 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Domme vraag; blijf je die stappen telkens herhalen of is het op den duur klaar?
Dat is een beetje ieder voor zich. Het conceptuele aan dat stappenwerk kan je eigenlijk op je hele leven toepassen, zonder specifiek verslaving daarin een rol te laten spelen. Zelfreflectie, anderen helpen, fouten erkennen, inchecken hoe je er zelf bijzit en ga zo maar door. De laatste stap (anderen helpen van hun verslaving af te komen) kan je theoretisch tot het einde van je leven blijven doen. De eerste stap (erkennen dat je verslaafd bent) ben je na een tijd wel voorbij, maar komt wel weer elke keer terug als er een nieuweling in de groep is.quote:Op woensdag 18 maart 2026 11:23 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Dank je wel voor je uitleg en delen. Erg leerzaamquote:Op woensdag 18 maart 2026 11:45 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat is een beetje ieder voor zich. Het conceptuele aan dat stappenwerk kan je eigenlijk op je hele leven toepassen, zonder specifiek verslaving daarin een rol te laten spelen. Zelfreflectie, anderen helpen, fouten erkennen, inchecken hoe je er zelf bijzit en ga zo maar door. De laatste stap (anderen helpen van hun verslaving af te komen) kan je theoretisch tot het einde van je leven blijven doen. De eerste stap (erkennen dat je verslaafd bent) ben je na een tijd wel voorbij, maar komt wel weer elke keer terug als er een nieuweling in de groep is.
Het nare aan AA (en NA en CA zijn gewoon afspinsels daarvan zonder noemenswaardige verschillen) vond ik persoonlijk dat de meeste groepen extreem streng in de leer zijn. Vol overtuigd dat hún methode de enige is die werkt, soms tot het afwijzen van medicatie, doktersbezoek enzovoorts aan toe. Je móet een sponsor zoeken. Je móet service verrichten (dingen als koffiezetten om verantwoordelijkheidsgevoel te kweken). Als je per ongeluk een kersenbonbon hebt gegeten, moet je de walk of shame weer lopen en je witte muntje ("24 uur nuchter") ophalen voor de groep. De oprichter wordt als een soort sekteleider aanbeden, in een 12-stappenkliniek is het eerste wat je doet een film over Hem bekijken. Terwijl de man in de jaren '30 ook gewoon niet veel meer dan een Allen Carr was en echt niet de ultieme waarheid in pacht heeft, zoals niemand die heeft.
"Cross-sharing" (d.i. reageren op een share van iemand) mag niet, waardoor de sessies voornamelijk zenden zijn en er geen interactie mogelijk is. Humor is er zelden bij. 90/90 wordt enorm gepromoot (90 dagen naar 90 meetings gaan). Het wordt een verslaving op zich en eigenlijk wordt verwacht of vereist dat je je hele leven inricht naar de principes van de AA. Elke dag bidden. Elke dag het big book lezen. Elke dag de balans opmaken. Elke dag je sponsor bellen.
Voor sommigen werkt het wonderen, ik doe de light-versie. Wat in het begin wel het gevaar is, je kan pas een beetje je eigen spelregels gaan bepalen als je beseft dat je maar weinig speelruimte daarin hebt.
Verslaving is uiteindelijk maar een procent of twintig je middel; de rest is gedrag. Obsessieve mateloosheid zal je dus heel veel terugzien bij verslaafden, ook die in herstel zitten. Zeven keer per week sporten is iets wat je vaak ziet. Sommigen vervallen in gedragsverslaving (seks, gokken, gamen, werken). Anderen klampen zich dus vast aan de AA. Maar goed, zolang dat je van de alcohol (of je andere drug) afhoudt en verder niet schadelijk is voor jezelf of je omgeving, dan is de keuze natuurlijk snel gemaakt.quote:Op woensdag 18 maart 2026 11:51 schreef ChildoftheStars het volgende:
Merk bij afgekickten dat het vaak wel een soort obsessie wordt? Het niet gebruiken en zo. Begrijp het hoor, alleen als ik jou zo lees werkt de AA en aanverwanten dat ook wel een beetje in de hand?
Dát is zeker waar.quote:Moet wel erkennen dat sommige vragen ook voor niet-verslaafden erg interessant zijn om over na te denken
ik zie hier niks over wrokquote:Op woensdag 18 maart 2026 11:34 schreef Ole het volgende:
De 12 stappen:
1 Ik erken dat ik machteloos sta tegenover alcohol en dat ik de controle over mijn leven heb verloren.
2 Ik geloof dat er een Macht is, groter dan ikzelf, die mij weer gezond kan maken.
3 Ik besluit mezelf over te geven aan de hoede van God, zoals ik God ervaar.
4 Ik zet mijn tekortkomingen en misstappen op een rij.
5 Ik vertel aan anderen welke mijn tekortkomingen en misstappen zijn.
6 Ik ben bereid om met behulp van God of de groep aan mijn gebreken te werken.
7 Ik vraag aan God of aan de groep om mij te helpen bij het wegnemen van mijn gebreken.
8 Ik maak een lijst met namen van alle mensen die ik heb benadeeld en ben bereid om het met hen weer goed te maken.
9 Ik ga daadwerkelijk contact zoeken met deze mensen en probeer het goed te maken, behalve als ik hen of anderen daarmee kwets.
10 Ik maak er een gewoonte van om kritisch te zijn naar mezelf en erken onmiddellijk de fouten die ik maak.
11 Ik probeer het contact met God, zoals ik hem ervaar, of met de groep te verdiepen en vraag God of de groep om mij te inspireren en de kracht te geven op deze weg door te gaan.
12 Ik probeer om datgene wat ik geleerd heb aan andere alcoholisten door te geven en probeer voortaan volgens deze stappen te leven.
Is wel een onderdeel van stap vier (let wel: een onderdeel, niet het doel op zich).quote:Op woensdag 18 maart 2026 12:05 schreef greysbones het volgende:
[..]
ik zie hier niks over wrok
waar K_W het steeds over heeft
quote:Stap 4 van de 12-stappenmethode (vaak gebruikt bij herstelprogramma's zoals AA of NA) behelst het maken van een "grondige en onbevreesde morele inventarisatie" van onszelf. Een belangrijk onderdeel hiervan is het in kaart brengen van wrokgevoelens.
Doel: Wrokgevoelens inventariseren om patronen in boosheid en teleurstelling te herkennen en los te laten.
Hoe maak je de lijst (3 kolommen methode):
Kolom 1: Waar ik boos op ben (Wrok tegen)
Noem alle personen, plaatsen, instellingen, ideeën of principes waar je boos op bent, of die je wrok/gekwetstheid veroorzaken Denk aan: familie, ex-partners, werkgevers, vrienden, of jezelf.
Kolom 2: De oorzaak
Wees specifiek: Wat is er gebeurd? Waarom ben je boos?
Voorbeeld: "Hij loog tegen mij", "Zij namen mij niet serieus".
Kolom 3: Gevolgen voor mij
Welke gevoelens of angsten komen hieruit voort? (bijv. gevoel van onveiligheid, minderwaardigheid, woede, angst om verlaten te worden).
Aandachtspunten:
Wees eerlijk en concreet: Schrijf alles op zonder jezelf te censureren.
Kijk naar je eigen aandeel: Het doel is niet om anderen de schuld te geven, maar om jouw eigen reacties en emoties te begrijpen.
Angsten: Noteer naast wrok ook je angsten en hoe deze je gedrag beïnvloeden.
Dit proces is bedoeld om inzicht te krijgen in hoe wrok jouw leven en acties stuurt, om het uiteindelijk los te kunnen laten.
Het kwam wel aan de orde toen ik Minnessota deed. (Gebaseerd op 12 stappen)quote:Op woensdag 18 maart 2026 12:05 schreef greysbones het volgende:
[..]
ik zie hier niks over wrok
waar K_W het steeds over heeft
Dat. Zo'n forum als dit is goed als algemene reflectie, voor mensen die een probleem hebben maar niet weten waar ze moeten beginnen, of al wat langer nuchter zijn en redelijk goed kunnen reflecteren. Maar we zijn geen behandelaars of sponsors.quote:Op woensdag 18 maart 2026 12:09 schreef Cat-astrophe het volgende:
Ik hoop vooral dat K_W een goede coach en andere hulpverlening heeft die hem door de stappen kan begeleiden. Hoe die stappen er ook uitzien.
En hem kan confronteren met onjuiste invullingen en aannames over de stappen, zijn herstel en zijn interactie met de wereld.
Want dit forum blijkt daar (weer) duidelijk niet de geschikte plek voor.
Er zaten mensen al 15 jaar, "want wat is een uurtje per week, terwijl je er een mooi leven voor terugkrijgt" en het houd je scherp...quote:Op woensdag 18 maart 2026 11:23 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Maar dat komt omdat je waarschijnlijk stap 1 in je systeem hebt zitten of dat je dat al als de normaalste zaak ziet.quote:Op woensdag 18 maart 2026 11:30 schreef Ole het volgende:
[..]
Ligt eraan. Wat ik begrijp is dat je met name de laatste stappen kunt blijven herhalen.
Helder! Dankjewelquote:Op woensdag 18 maart 2026 11:13 schreef Droopie het volgende:
[..]
Na 12 weken doe je de stappen opnieuw. En eigenlijk keer ervaar je ze weer anders, omdat je meer bewust bent van je eigen. Je tekortkomingen of andere invalshoeken.
Het is geen wiskunde waar de uitkomst altijd hetzelfde is.
Ik ben nooit bij een Anonieme ..-club geweest, want al mijn eigen verslavingen (behalve videogames) cold turkey/zelf gedaan (ook niet heel slim, hoor). Ik denk wel dat ik mezelf nog steeds als verslaafde zie, op bepaalde vlakken (bijna tien jaar gestopt met stevig drinken).quote:Op woensdag 18 maart 2026 12:16 schreef Droopie het volgende:
[..]
Er zaten mensen al 15 jaar, "want wat is een uurtje per week, terwijl je er een mooi leven voor terugkrijgt" en het houd je scherp...
Ik ben na 1 jaar ermee gestopt, dat waren mijn eerste stapjes om mijn gedachtegang dat ik een verslaafde ben/ was los te laten.
Maar dat is ieders eigen pad.
Veel mensen zeggen na 15 jaar nog steeds "ik ben verslaafd".
Ik niet, maar dat is ook maar een gedachte en voor iedereen anders.
Maar die mensen konden na 15 jaar nog steeds iedere stap de mooiste en beste verhalen vertellen.. Want verhalen, die maak je mee haha.
Het zijn ook discussies die je met jezelf aangaat, is verslaving bv een hersenziekte, zou het wat uitmaken als een ziekte is voor jezelf.. wat is de reden dat ik er graag over praat.. ben ik een verslaafde of was ik het..quote:Op woensdag 18 maart 2026 12:28 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
Ik ben nooit bij een Anonieme ..-club geweest, want al mijn eigen verslavingen (behalve videogames) cold turkey/zelf gedaan (ook niet heel slim, hoor). Ik denk wel dat ik mezelf nog steeds als verslaafde zie, op bepaalde vlakken (bijna tien jaar gestopt met stevig drinken).
Ik werk vrijwillig ergens waar koelkasten vol bier staan en soms denk ik "aaah.. ééntje kan wel.." en dan weet ik weer dat ik op andere vlakken overprikkeld aan het raken ben.
Tuurlijk. Je bent overal gevoelig voor.. ik heb geen gokprobleem, maar vond het zo leuk, dat ik dacht schrijf je maar lekker uit..quote:Op woensdag 18 maart 2026 12:28 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
Ik ben nooit bij een Anonieme ..-club geweest, want al mijn eigen verslavingen (behalve videogames) cold turkey/zelf gedaan (ook niet heel slim, hoor). Ik denk wel dat ik mezelf nog steeds als verslaafde zie, op bepaalde vlakken (bijna tien jaar gestopt met stevig drinken).
Ik werk vrijwillig ergens waar koelkasten vol bier staan en soms denk ik "aaah.. ééntje kan wel.." en dan weet ik weer dat ik op andere vlakken overprikkeld aan het raken ben.
Klopt! Dit is inderdaad waar een sponsor een grote rol speelt.quote:Op woensdag 18 maart 2026 12:09 schreef Cat-astrophe het volgende:
Ik hoop vooral dat K_W een goede coach en andere hulpverlening heeft die hem door de stappen kan begeleiden. Hoe die stappen er ook uitzien.
En hem kan confronteren met onjuiste invullingen en aannames over de stappen, zijn herstel en zijn interactie met de wereld.
Want dit forum blijkt daar (weer) duidelijk niet de geschikte plek voor.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |