Ow ok ik was te snelquote:Op dinsdag 17 maart 2026 19:33 schreef R_Nest het volgende:
Is dat schrijven wat je mensen hier graag wil laten lezen ook onderdeel van stap 4 voor jou?
Want stap 4 gaat wel heel wat verder dan alleen wat namen opschrijven van mensen waar je nog wrok tegen koestert.
In Stap Vier beginnen we contact te krijgen met onszelf. We schrijven over onze minpunten zoals schuld, schaamte, wroeging, zelfmedelijden, wrok, woede, depressiviteit, frustratie, verwarring, eenzaamheid, bezorgdheid, verraad, hopeloosheid, falen, angst en ontkenning.
Het opmaken van de balans van ons drank verleden met alle ellende en mislukkingen van dien.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 19:36 schreef R_Nest het volgende:
[..]
Was best een goede vraag denk ik. Maar die stappen zijn best interessant om te lezen.
Nou, ik vind het wel interessant om te lezen, dus te snel of niet, dat doet er niet toe, en ik vind de toevoeging van @R_Nest dus ook erg waardevol.quote:
Klopt, staat hier allemaal. Had het linkje er gelijk wel bij kunnen zetten.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 20:29 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nou, ik vind het wel interessant om te lezen, dus te snel of niet, dat doet er niet toe, en ik vind de toevoeging van @:R_Nest dus ook erg waardevol.
Maar tegelijkertijd denk ik dan ook....R_Nest zal dit niet verzinnen, dit staat ergens, en dús zal die informatie ook in zijn volledigheid met K_W gedeeld zijn door NA-omgeving.
Ik vind het dan wel erg toevallig (lees; helemaal niet) dat alleen 'wrok' aan bod komt bij K_W. Dit is nu al de 2e keer in 2 of 3 dagen dat hij refereert aan stap 4, en beide keren heeft hij het alleen over 'wrok', iets wat één van de onderwerpen is die door al zijn topics heen terug komen. Maar de rest heeft hij het niet over.
Ik weet het niet, ik krijg toch echt het gevoel dat er eigenlijk gewoon niks verandert is. Als je bij stap 4 er iets uit pikt wat een hot topic is voor je, en de rest doe je niks mee, dan vraag ik me automatisch ook af hoe serieus dit dan wordt genomen door K_W.
Dat is een beste lap tekst. Dat gaat echt wel wat verder dan alleen 'wrok'.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 20:33 schreef R_Nest het volgende:
[..]
Klopt, staat hier allemaal. Had het linkje er gelijk wel bij kunnen zetten.
https://www.nanederland.n(...)e-12-stappen-van-na/
Komen childofthestars en coolguy ook op je lijstje?quote:Op dinsdag 17 maart 2026 18:46 schreef Keep_Walking het volgende:
Hallo, Ik ben gestopt met harddrugs met behulp van Narcotica Anonymous (NA). Ik ga meerdere keren per week naar bijeenkomsten in Utrecht en ik ben nu bezig met stap vier van hun 12 stappen programma. Ik heb gisteren en lijst van namen opgeschreven van mensen bij wie ik nog wrok koester. Deze zaterdag komt mijn sponsor bij mij langs om deze namen te bespreken met mij.
Wie heeft ervaring met NA en de 12 stappen programma? Heeft het je geholpen om af te kicken en clean te blijven van drugs en alcohol?
Mede daarom plaats ik ook alleen stap 4 in tekst.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 20:29 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nou, ik vind het wel interessant om te lezen, dus te snel of niet, dat doet er niet toe, en ik vind de toevoeging van @:R_Nest dus ook erg waardevol.
Maar tegelijkertijd denk ik dan ook....R_Nest zal dit niet verzinnen, dit staat ergens, en dús zal die informatie ook in zijn volledigheid met K_W gedeeld zijn door NA-omgeving.
Ik vind het dan wel erg toevallig (lees; helemaal niet) dat alleen 'wrok' aan bod komt bij K_W. Dit is nu al de 2e keer in 2 of 3 dagen dat hij refereert aan stap 4, en beide keren heeft hij het alleen over 'wrok', iets wat één van de onderwerpen is die door al zijn topics heen terug komen. Maar de rest heeft hij het niet over.
Ik weet het niet, ik krijg toch echt het gevoel dat er eigenlijk gewoon niks verandert is. Als je bij stap 4 er iets uit pikt wat een hot topic is voor je, en de rest doe je niks mee, dan vraag ik me automatisch ook af hoe serieus dit dan wordt genomen door K_W.
Het is ook geen quick fix hequote:Op dinsdag 17 maart 2026 20:34 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat is een beste lap tekst. Dat gaat echt wel wat verder dan alleen 'wrok'.
Dat vetgedrukte, ga je daar ook met je coach naar kijken binnenkort @Keep_Walking ?quote:Op dinsdag 17 maart 2026 20:10 schreef Droopie het volgende:
[..]
Het opmaken van de balans van ons drank verleden met alle ellende en mislukkingen van dien.
Eerlijkheid staat voorop. Een zware klus. Denk nog eens aan stap drie: verstoppen, verzwijgen, ontkennen, verdraaien. Allemaal typerend voor het gedrag van veel verslaafden.
Nu is het tijd om alles eens op een rij te krijgen. Volledig en eerlijk. Zonder weglatingen, zonder trucjes. Het opmaken van je eigen verhaal is moeilijk en ingewikkeld. Je verslaving is daar zo’n verschrikkelijk groot deel van. En dat deel is bijna allemaal negativiteit: gemaakte schulden, ruzies, oplichterijen, gemiste kansen, vluchtgedrag, schaamteloze toestanden, verwaarlozing. Eenzaamheid, koppigheid, angsten. Gezwalk, ongelukjes en ongelukken. Afscheid, verlies, ruzie. Een oneindige optocht van narigheid. Die laat je het liefst zo snel mogelijk achter je. Maar het werkt nu eenmaal anders. De wekelijkse groepsgesprekken leren ons eerlijk en nuchter naar onszelf te kijken. Zonder zelfmedelijden, zonder rechtvaardiging. Dat is een zware klus. Oorzaak en gevolg lopen door elkaar heen. Maar kijk allereerst maar eens heel goed naar je eigen aandeel in je problemen. Het opmaken van de balans is in alle opzichten een lastige opdracht. Juist ook vanwege de enorme omvang die onze verslaving heeft genomen. De gevolgen ervan. Het leed dat we anderen aangedaan hebben. Vaak juist bij degenen die zich het meest om ons bekommerden. Het is uitermate belangrijk dat je terugkijkt en zonder enig pardon je verleden goed voor ogen houdt. Bedenk wat er achter je ligt en waar je vandaan komt. Zonder dat besef zal je verslaafde brein het op een gegeven moment weer onherroepelijk overnemen. Schrijf je levensverhaal desnoods op en bewaar het, zodat je later aanvullingen erbij kunt zetten en al die details goed vasthoudt. Want die zijn vaak zo belangrijk. Troost je: je krijgt de ruimte. Die heb je ook nodig. Eén doel van het opmaken van je levensverhaal is het besef dat dit in het verleden ligt. En dat het daar blijft. Dat je eigen hier en nu en uiteraard je toekomst hier los van staan. Met gevolgen zul je moeten omgaan. Daar komen we nog op terug. Maar de feiten zijn verleden tijd.
Het opmaken van deze balans stelt je in staat om eens goed naar jezelf te kijken. Wat zijn je goede en welke je slechte eigenschappen? Wat zijn je zwakke, maar vooral ook je sterke punten? Uiteindelijk zul je aan het werk moeten gaan om je te wapenen tegen verleidingen en zucht. Maar dan moet je wel weten waar de valkuilen liggen. En je moet wijs en sterk genoeg zijn om die te kunnen vermijden. Flarden herinnering kunnen je nog jaren overvallen. Dat kan spontaan gebeuren, omdat iemand je eraan herinnert. Omdat iets in je omgeving de herinnering oproept. Het liefst maak je je balans ineens op. Maar je levensverhaal is in de praktijk een proces van jaren. Het opmaken van je balans heb je nodig om waar mogelijk het verleden af te scheiden van het nu. Je moet dingen op een gegeven moment loslaten. Het opmaken van je balans heb je nodig zodat je inziet dat er tegenover de passiva evenveel duidelijke activa staan. Alleen al de moed die je nodig hebt voor het opmaken van deze diepgaande en morele balans van je leven, getuigt van de kracht waarmee je nu en voortaan in het leven staat.
(100x excuus voor de opmaak, https://aadordrecht.wordp(...)1/werkboekv50web.pdf hier wat beter te lezen)
De eerste wat ik moet doen volgens de stappenwerkboek is een lijst met namen opschrijven van de mensen tegen wie ik wrok koester, gekoppeld met de situatie eromheen. Dat heb ik gisteren zitten doen, morgen ga ik door met de volgende vraag.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 20:29 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nou, ik vind het wel interessant om te lezen, dus te snel of niet, dat doet er niet toe, en ik vind de toevoeging van @:R_Nest dus ook erg waardevol.
Maar tegelijkertijd denk ik dan ook....R_Nest zal dit niet verzinnen, dit staat ergens, en dús zal die informatie ook in zijn volledigheid met K_W gedeeld zijn door NA-omgeving.
Ik vind het dan wel erg toevallig (lees; helemaal niet) dat alleen 'wrok' aan bod komt bij K_W. Dit is nu al de 2e keer in 2 of 3 dagen dat hij refereert aan stap 4, en beide keren heeft hij het alleen over 'wrok', iets wat één van de onderwerpen is die door (vrijwel) al zijn topics heen terug komen. Maar de rest heeft hij het niet over.
Ik weet het niet, ik krijg toch echt het gevoel dat er eigenlijk gewoon niks verandert is. Als je bij stap 4 er iets uit pikt wat een hot topic is voor je, en de rest doe je niks mee, dan vraag ik me automatisch ook af hoe serieus dit dan wordt genomen door K_W.
Ik vind childofthestars juist heel lief en sympathiek, en volgens mij vind zij mij ook sympathiek. CoolGuy bots ik mee af en toe, maar hij komt niet op mijn lijst nee.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 20:35 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
Komen childofthestars en coolguy ook op je lijstje?
Ja 🙂↕. Ik ben pas begonnen met stap 4 en ik ben nog lang niet zo ver gekomen.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 20:47 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]
Dat vetgedrukte, ga je daar ook met je coach naar kijken binnenkort @:Keep_Walking ?
Als-ie een goede sponsor heeft, dan ramt die dat er wel uit. Of niet en kapt er dan mee.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 20:29 schreef CoolGuy het volgende:
Ik weet het niet, ik krijg toch echt het gevoel dat er eigenlijk gewoon niks verandert is. Als je bij stap 4 er iets uit pikt wat een hot topic is voor je, en de rest doe je niks mee, dan vraag ik me automatisch ook af hoe serieus dit dan wordt genomen door K_W.
En jouw stap 4 is de eerste vraag tegen wie koester je wrok?quote:Op dinsdag 17 maart 2026 21:07 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Ja 🙂↕. Ik ben pas begonnen met stap 4 en ik ben nog lang niet zo ver gekomen.
Ik denk dat hij nu met NA wil proberen clean te blijven. Het hoeft niet het programma te zijn waarmee hij clean is geworden.quote:Op woensdag 18 maart 2026 10:28 schreef bloempjuh het volgende:
Serieuze vraag: als je nu een jaar clean bent, met behulp van NA, hoe kun je dan nu bij stap 4 zijn als je elke week een stap behandelt? Zou je dan nu niet bij stap 52 (van 12, ja) moeten zijn?
Anyways, succes enzo.
Na 12 weken doe je de stappen opnieuw. En eigenlijk keer ervaar je ze weer anders, omdat je meer bewust bent van je eigen. Je tekortkomingen of andere invalshoeken.quote:Op woensdag 18 maart 2026 10:28 schreef bloempjuh het volgende:
Serieuze vraag: als je nu een jaar clean bent, met behulp van NA, hoe kun je dan nu bij stap 4 zijn als je elke week een stap behandelt? Zou je dan nu niet bij stap 52 (van 12, ja) moeten zijn?
Anyways, succes enzo.
Domme vraag; blijf je die stappen telkens herhalen of is het op den duur klaar?quote:Op woensdag 18 maart 2026 11:13 schreef Droopie het volgende:
[..]
Na 12 weken doe je de stappen opnieuw. En eigenlijk keer ervaar je ze weer anders, omdat je meer bewust bent van je eigen. Je tekortkomingen of andere invalshoeken.
Het is geen wiskunde waar de uitkomst altijd hetzelfde is.
Ligt eraan. Wat ik begrijp is dat je met name de laatste stappen kunt blijven herhalen.quote:Op woensdag 18 maart 2026 11:23 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Domme vraag; blijf je die stappen telkens herhalen of is het op den duur klaar?
Dat is een beetje ieder voor zich. Het conceptuele aan dat stappenwerk kan je eigenlijk op je hele leven toepassen, zonder specifiek verslaving daarin een rol te laten spelen. Zelfreflectie, anderen helpen, fouten erkennen, inchecken hoe je er zelf bijzit en ga zo maar door. De laatste stap (anderen helpen van hun verslaving af te komen) kan je theoretisch tot het einde van je leven blijven doen. De eerste stap (erkennen dat je verslaafd bent) ben je na een tijd wel voorbij, maar komt wel weer elke keer terug als er een nieuweling in de groep is.quote:Op woensdag 18 maart 2026 11:23 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Domme vraag; blijf je die stappen telkens herhalen of is het op den duur klaar?
Dank je wel voor je uitleg en delen. Erg leerzaamquote:Op woensdag 18 maart 2026 11:45 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat is een beetje ieder voor zich. Het conceptuele aan dat stappenwerk kan je eigenlijk op je hele leven toepassen, zonder specifiek verslaving daarin een rol te laten spelen. Zelfreflectie, anderen helpen, fouten erkennen, inchecken hoe je er zelf bijzit en ga zo maar door. De laatste stap (anderen helpen van hun verslaving af te komen) kan je theoretisch tot het einde van je leven blijven doen. De eerste stap (erkennen dat je verslaafd bent) ben je na een tijd wel voorbij, maar komt wel weer elke keer terug als er een nieuweling in de groep is.
Het nare aan AA (en NA en CA zijn gewoon afspinsels daarvan zonder noemenswaardige verschillen) vond ik persoonlijk dat de meeste groepen extreem streng in de leer zijn. Vol overtuigd dat hún methode de enige is die werkt, soms tot het afwijzen van medicatie, doktersbezoek enzovoorts aan toe. Je móet een sponsor zoeken. Je móet service verrichten (dingen als koffiezetten om verantwoordelijkheidsgevoel te kweken). Als je per ongeluk een kersenbonbon hebt gegeten, moet je de walk of shame weer lopen en je witte muntje ("24 uur nuchter") ophalen voor de groep. De oprichter wordt als een soort sekteleider aanbeden, in een 12-stappenkliniek is het eerste wat je doet een film over Hem bekijken. Terwijl de man in de jaren '30 ook gewoon niet veel meer dan een Allen Carr was en echt niet de ultieme waarheid in pacht heeft, zoals niemand die heeft.
"Cross-sharing" (d.i. reageren op een share van iemand) mag niet, waardoor de sessies voornamelijk zenden zijn en er geen interactie mogelijk is. Humor is er zelden bij. 90/90 wordt enorm gepromoot (90 dagen naar 90 meetings gaan). Het wordt een verslaving op zich en eigenlijk wordt verwacht of vereist dat je je hele leven inricht naar de principes van de AA. Elke dag bidden. Elke dag het big book lezen. Elke dag de balans opmaken. Elke dag je sponsor bellen.
Voor sommigen werkt het wonderen, ik doe de light-versie. Wat in het begin wel het gevaar is, je kan pas een beetje je eigen spelregels gaan bepalen als je beseft dat je maar weinig speelruimte daarin hebt.
Verslaving is uiteindelijk maar een procent of twintig je middel; de rest is gedrag. Obsessieve mateloosheid zal je dus heel veel terugzien bij verslaafden, ook die in herstel zitten. Zeven keer per week sporten is iets wat je vaak ziet. Sommigen vervallen in gedragsverslaving (seks, gokken, gamen, werken). Anderen klampen zich dus vast aan de AA. Maar goed, zolang dat je van de alcohol (of je andere drug) afhoudt en verder niet schadelijk is voor jezelf of je omgeving, dan is de keuze natuurlijk snel gemaakt.quote:Op woensdag 18 maart 2026 11:51 schreef ChildoftheStars het volgende:
Merk bij afgekickten dat het vaak wel een soort obsessie wordt? Het niet gebruiken en zo. Begrijp het hoor, alleen als ik jou zo lees werkt de AA en aanverwanten dat ook wel een beetje in de hand?
Dát is zeker waar.quote:Moet wel erkennen dat sommige vragen ook voor niet-verslaafden erg interessant zijn om over na te denken
ik zie hier niks over wrokquote:Op woensdag 18 maart 2026 11:34 schreef Ole het volgende:
De 12 stappen:
1 Ik erken dat ik machteloos sta tegenover alcohol en dat ik de controle over mijn leven heb verloren.
2 Ik geloof dat er een Macht is, groter dan ikzelf, die mij weer gezond kan maken.
3 Ik besluit mezelf over te geven aan de hoede van God, zoals ik God ervaar.
4 Ik zet mijn tekortkomingen en misstappen op een rij.
5 Ik vertel aan anderen welke mijn tekortkomingen en misstappen zijn.
6 Ik ben bereid om met behulp van God of de groep aan mijn gebreken te werken.
7 Ik vraag aan God of aan de groep om mij te helpen bij het wegnemen van mijn gebreken.
8 Ik maak een lijst met namen van alle mensen die ik heb benadeeld en ben bereid om het met hen weer goed te maken.
9 Ik ga daadwerkelijk contact zoeken met deze mensen en probeer het goed te maken, behalve als ik hen of anderen daarmee kwets.
10 Ik maak er een gewoonte van om kritisch te zijn naar mezelf en erken onmiddellijk de fouten die ik maak.
11 Ik probeer het contact met God, zoals ik hem ervaar, of met de groep te verdiepen en vraag God of de groep om mij te inspireren en de kracht te geven op deze weg door te gaan.
12 Ik probeer om datgene wat ik geleerd heb aan andere alcoholisten door te geven en probeer voortaan volgens deze stappen te leven.
Is wel een onderdeel van stap vier (let wel: een onderdeel, niet het doel op zich).quote:Op woensdag 18 maart 2026 12:05 schreef greysbones het volgende:
[..]
ik zie hier niks over wrok
waar K_W het steeds over heeft
quote:Stap 4 van de 12-stappenmethode (vaak gebruikt bij herstelprogramma's zoals AA of NA) behelst het maken van een "grondige en onbevreesde morele inventarisatie" van onszelf. Een belangrijk onderdeel hiervan is het in kaart brengen van wrokgevoelens.
Doel: Wrokgevoelens inventariseren om patronen in boosheid en teleurstelling te herkennen en los te laten.
Hoe maak je de lijst (3 kolommen methode):
Kolom 1: Waar ik boos op ben (Wrok tegen)
Noem alle personen, plaatsen, instellingen, ideeën of principes waar je boos op bent, of die je wrok/gekwetstheid veroorzaken Denk aan: familie, ex-partners, werkgevers, vrienden, of jezelf.
Kolom 2: De oorzaak
Wees specifiek: Wat is er gebeurd? Waarom ben je boos?
Voorbeeld: "Hij loog tegen mij", "Zij namen mij niet serieus".
Kolom 3: Gevolgen voor mij
Welke gevoelens of angsten komen hieruit voort? (bijv. gevoel van onveiligheid, minderwaardigheid, woede, angst om verlaten te worden).
Aandachtspunten:
Wees eerlijk en concreet: Schrijf alles op zonder jezelf te censureren.
Kijk naar je eigen aandeel: Het doel is niet om anderen de schuld te geven, maar om jouw eigen reacties en emoties te begrijpen.
Angsten: Noteer naast wrok ook je angsten en hoe deze je gedrag beïnvloeden.
Dit proces is bedoeld om inzicht te krijgen in hoe wrok jouw leven en acties stuurt, om het uiteindelijk los te kunnen laten.
Het kwam wel aan de orde toen ik Minnessota deed. (Gebaseerd op 12 stappen)quote:Op woensdag 18 maart 2026 12:05 schreef greysbones het volgende:
[..]
ik zie hier niks over wrok
waar K_W het steeds over heeft
Dat. Zo'n forum als dit is goed als algemene reflectie, voor mensen die een probleem hebben maar niet weten waar ze moeten beginnen, of al wat langer nuchter zijn en redelijk goed kunnen reflecteren. Maar we zijn geen behandelaars of sponsors.quote:Op woensdag 18 maart 2026 12:09 schreef Cat-astrophe het volgende:
Ik hoop vooral dat K_W een goede coach en andere hulpverlening heeft die hem door de stappen kan begeleiden. Hoe die stappen er ook uitzien.
En hem kan confronteren met onjuiste invullingen en aannames over de stappen, zijn herstel en zijn interactie met de wereld.
Want dit forum blijkt daar (weer) duidelijk niet de geschikte plek voor.
Er zaten mensen al 15 jaar, "want wat is een uurtje per week, terwijl je er een mooi leven voor terugkrijgt" en het houd je scherp...quote:Op woensdag 18 maart 2026 11:23 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Domme vraag; blijf je die stappen telkens herhalen of is het op den duur klaar?
Maar dat komt omdat je waarschijnlijk stap 1 in je systeem hebt zitten of dat je dat al als de normaalste zaak ziet.quote:Op woensdag 18 maart 2026 11:30 schreef Ole het volgende:
[..]
Ligt eraan. Wat ik begrijp is dat je met name de laatste stappen kunt blijven herhalen.
Helder! Dankjewelquote:Op woensdag 18 maart 2026 11:13 schreef Droopie het volgende:
[..]
Na 12 weken doe je de stappen opnieuw. En eigenlijk keer ervaar je ze weer anders, omdat je meer bewust bent van je eigen. Je tekortkomingen of andere invalshoeken.
Het is geen wiskunde waar de uitkomst altijd hetzelfde is.
Ik ben nooit bij een Anonieme ..-club geweest, want al mijn eigen verslavingen (behalve videogames) cold turkey/zelf gedaan (ook niet heel slim, hoor). Ik denk wel dat ik mezelf nog steeds als verslaafde zie, op bepaalde vlakken (bijna tien jaar gestopt met stevig drinken).quote:Op woensdag 18 maart 2026 12:16 schreef Droopie het volgende:
[..]
Er zaten mensen al 15 jaar, "want wat is een uurtje per week, terwijl je er een mooi leven voor terugkrijgt" en het houd je scherp...
Ik ben na 1 jaar ermee gestopt, dat waren mijn eerste stapjes om mijn gedachtegang dat ik een verslaafde ben/ was los te laten.
Maar dat is ieders eigen pad.
Veel mensen zeggen na 15 jaar nog steeds "ik ben verslaafd".
Ik niet, maar dat is ook maar een gedachte en voor iedereen anders.
Maar die mensen konden na 15 jaar nog steeds iedere stap de mooiste en beste verhalen vertellen.. Want verhalen, die maak je mee haha.
Het zijn ook discussies die je met jezelf aangaat, is verslaving bv een hersenziekte, zou het wat uitmaken als een ziekte is voor jezelf.. wat is de reden dat ik er graag over praat.. ben ik een verslaafde of was ik het..quote:Op woensdag 18 maart 2026 12:28 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
Ik ben nooit bij een Anonieme ..-club geweest, want al mijn eigen verslavingen (behalve videogames) cold turkey/zelf gedaan (ook niet heel slim, hoor). Ik denk wel dat ik mezelf nog steeds als verslaafde zie, op bepaalde vlakken (bijna tien jaar gestopt met stevig drinken).
Ik werk vrijwillig ergens waar koelkasten vol bier staan en soms denk ik "aaah.. ééntje kan wel.." en dan weet ik weer dat ik op andere vlakken overprikkeld aan het raken ben.
Tuurlijk. Je bent overal gevoelig voor.. ik heb geen gokprobleem, maar vond het zo leuk, dat ik dacht schrijf je maar lekker uit..quote:Op woensdag 18 maart 2026 12:28 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
Ik ben nooit bij een Anonieme ..-club geweest, want al mijn eigen verslavingen (behalve videogames) cold turkey/zelf gedaan (ook niet heel slim, hoor). Ik denk wel dat ik mezelf nog steeds als verslaafde zie, op bepaalde vlakken (bijna tien jaar gestopt met stevig drinken).
Ik werk vrijwillig ergens waar koelkasten vol bier staan en soms denk ik "aaah.. ééntje kan wel.." en dan weet ik weer dat ik op andere vlakken overprikkeld aan het raken ben.
Klopt! Dit is inderdaad waar een sponsor een grote rol speelt.quote:Op woensdag 18 maart 2026 12:09 schreef Cat-astrophe het volgende:
Ik hoop vooral dat K_W een goede coach en andere hulpverlening heeft die hem door de stappen kan begeleiden. Hoe die stappen er ook uitzien.
En hem kan confronteren met onjuiste invullingen en aannames over de stappen, zijn herstel en zijn interactie met de wereld.
Want dit forum blijkt daar (weer) duidelijk niet de geschikte plek voor.
Ja daar mag je trots op zijn, maar je krijgt toch ook normale reacties.quote:Op woensdag 18 maart 2026 13:31 schreef Keep_Walking het volgende:
Mag ik gewoon rustig mijn topics openen op dit forum zonder dat ik aangevallen wordt of verwijten krijg dat het slecht voor me is? Volgens mij doe ik niks verkeerd in dit topic en ik ben op de goede weg met mijn herstel. 17 april ben ik een jaar clean van alle verdovende middelen, daar mag ik trots op zijn toch?
Ja ik weet wat voor forum is en daarom juist vindt ik het leuk. Het voelt vertrouwd hier en ik hou van de harde directheid die hier is toegestaan. Fok heeft mij heel goed geholpen in de eerste jaren toen ik in Nederland kwam wonen.quote:Op woensdag 18 maart 2026 13:34 schreef Droopie het volgende:
[..]
Ja daar mag je trots op zijn, maar je krijgt toch ook normale reacties.
Je weet wat voor forum Fok! is. Je kiest zelf dit platform.
Maar een goede sponsor of mede NA lid, zou ook best tegen je gezegd kunnen hebbeb, waarom kies je uit stap 4. Misschien iets tactvoller. Maar misschien na een jaar ook niet.
Alle stappen, waaronder ook stap 4, kan je heel veel onderwerpen uithalen, jij kiest wrok.. Dat sommige mensen daarop inhaken is inherent aan Fok!
En nogmaals, ja je mag heel trots zijn als je straks 1 jaar nuchter bent.. (als het goed is krijg je dan ook kadootjes en gaat iedereen ook een mening over je hebben, vaak hele goede, want 1 jaar nuchter is een prestatie en de rest is (voor de NA dan) bijzaak!!
Volgens mij krijg je normale reactiesquote:Op woensdag 18 maart 2026 13:31 schreef Keep_Walking het volgende:
Mag ik gewoon rustig mijn topics openen op dit forum zonder dat ik aangevallen wordt of verwijten krijg dat het slecht voor me is? Volgens mij doe ik niks verkeerd in dit topic en ik ben op de goede weg met mijn herstel. 17 april ben ik een jaar clean van alle verdovende middelen, daar mag ik trots op zijn toch?
Ik heb een goede sponsor en die komt deze zaterdag langs.quote:Op woensdag 18 maart 2026 12:58 schreef Ole het volgende:
[..]
Klopt! Dit is inderdaad waar een sponsor een grote rol speelt.
Wat ik niet leuk vond is dat Cat en anderen zeggen dat ik hier niet moet zijn en dat fok slecht voor me is. Ik ben een volwassen man en bepaal zelf wel of een forum goed voor me is of niet. Ik zit op fok al sinds 2008 en heb veel bijgedragen aan de forum.quote:Op woensdag 18 maart 2026 13:42 schreef ChildoftheStars het volgende:
Even in alle oprechtheid, van veel reacties hier heb ik juist veel geleerd over verslaving en de AA en NA etc
Het is toch meer informatief en mensen hun persoonlijke ervaringen en geen aanval op jou? Maar misschien lees ik het verkeerd
Zoals ik al zei in algemeenheid en geldt ook voor jou: respect voor iedereen die dealt met verslaving. Het is een complexe ziekte en volgens mij een enorme strijd, waar ik enkel met respect naar kan kijken.
Ja dat kan, maar reflecteer dit topic nu eventjes. Tel tot 10..quote:Op woensdag 18 maart 2026 13:44 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Wat ik niet leuk vond is dat Cat en anderen zeggen dat ik hier niet moet zijn en dat fok slecht voor me is. Ik ben een volwassen man en bepaal zelf wel of een forum goed voor me is of niet. Ik zit op fok al sinds 2008 en heb veel bijgedragen aan de forum.
Je topic loopt goed en veel mensen zijn mee aan het praten. Veel vragen en heel veel uitlegquote:Op woensdag 18 maart 2026 13:31 schreef Keep_Walking het volgende:
Mag ik gewoon rustig mijn topics openen op dit forum zonder dat ik aangevallen wordt of verwijten krijg dat het slecht voor me is? Volgens mij doe ik niks verkeerd in dit topic en ik ben op de goede weg met mijn herstel. 17 april ben ik een jaar clean van alle verdovende middelen, daar mag ik trots op zijn toch?
Het is goed zo. Ga zo door 👍🏿quote:Op woensdag 18 maart 2026 14:08 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Je topic loopt goed en veel mensen zijn mee aan het praten. Veel vragen en heel veel uitlegEigenlijk gewoon perfect zoals een topic hoort te zijn.
En dan zie jij alleen aanvallen en verwijten??
Zonde...
Moet het alleen over jou gaan?
Zit je te diep in een defensieve spiraal om het mooie niet te zien?
Ik ga zo weer verder met stap 4 als ik thuis ben. Als ik klaar ben laat ik weten wat ik heb gedaan.quote:Op woensdag 18 maart 2026 13:56 schreef Droopie het volgende:
[..]
Ja dat kan, maar reflecteer dit topic nu eventjes. Tel tot 10..
Jij vraagt om een discussie over de NA en de twaalf stappen.
OLE, Bloempjuh, Nostra, CotS en ik doen dat en delen onze vragen en ervaringen..
Wat ga jij doen? Focussen op het negatieve, wat niet relevant is voor dit topic, en zegt dat je dat niet leuk vindt
Dan is mijn vraag aan jou, mag je ook aan jezelf beantwoorden.
Is dit jouw topic waar het over jou moet gaan en je alleen antwoorden wilt horen die je als prettig ervaart.. Had je niet beter een TR kunnen zetten bij hun reacties, als je sinds 2008 op Fok! zit weet je dat dat de gang van zaken is.
Of, negeer die berichten die je niet aanstaan en ga verder over de stappen, stel je vragen aan mensen die er ervaring mee hebben of leg uit waarom jij wrok zo belangerijk onderwerp vindt uit stap 4 (zoals ze ook bij de NA of AA doen)..
Dat laatste was bij mijn groep wel het geval, dan gingen de voorzitters of andere mensen soms dieper op andermans verhaal in.
Uiteraard stond het jezelf vrij om daarop te reageren.
Snap je
Dat hebben we inderdaad gemerkt. En het is het forum.quote:Op woensdag 18 maart 2026 13:44 schreef Keep_Walking het volgende:
Ik zit op fok al sinds 2008 en heb veel bijgedragen aan de forum.
we dragen allemaal iets bij, jij bent niet specialer dan ieder ander die hier post en bijdraagt.quote:Op woensdag 18 maart 2026 13:44 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Wat ik niet leuk vond is dat Cat en anderen zeggen dat ik hier niet moet zijn en dat fok slecht voor me is. Ik ben een volwassen man en bepaal zelf wel of een forum goed voor me is of niet. Ik zit op fok al sinds 2008 en heb veel bijgedragen aan de forum.
Ik voel me niet verheven boven de rest, maar ik zijn allemaal gelijk.quote:Op woensdag 18 maart 2026 15:24 schreef Puzzie het volgende:
[..]
we dragen allemaal iets bij, jij bent niet specialer dan ieder ander die hier post en bijdraagt.
Dat is wel een Antillaans dingetje he, ik had groepstherapie (schema) en daar was een grote antilliaan.quote:Op woensdag 18 maart 2026 16:14 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Ik voel me niet verheven boven de rest, maar ik zijn allemaal gelijk.
Ik heb vandaag verder gewerkt aan stap 4. Ik moest opschrijven hoe mijn gedrag en oneerlijkheid heeft bijgedragen aan mijn wrokgevoelens over de situaties die mij boos maken. Ik heb opgeschreven dat ik heel lang geen verdriet heb toegelaten omdat ik daar geen ruimte voor had, nu wel. Ik laat mijn boosheid steeds meer los en in plaats daarvan voel ik verdriet en pijn.🤕
Klopt, in de Antilliaanse cultuur zit veel machisme. Dat herken ik terug in de TS. Zo heb ik bijvoorbeeld geen kinderen en ik kreeg regelmatig de vraag "Mariku b'a bira?" (Ben je homo geworden?). En bij een toko (naast dat dat een kruidenier is op Curacao, is het ook een ontmoetingsplek. Daar kwam eens een jonge jongen die zei dat hij op sollicitatiegesprek ging en zijn stropdas zat helemaal scheef. Dus ik dacht hem te helpen en zei, laat me je stropdas even goed knopen. Oei, dat was tegen het verkeerde been.quote:Op woensdag 18 maart 2026 18:33 schreef Droopie het volgende:
[..]
Dat is wel een Antillaans dingetje he,
Ja Antilliaanse cultuur heeft veel toxic masculinity mentaliteit en gedrag, zowel bij de mannen als de vrouwen. Ik denk dat dat te maken heeft met de slavernijverleden. Wat denk jij, Sigaartje?quote:Op woensdag 18 maart 2026 20:48 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Klopt, in de Antilliaanse cultuur zit veel machisme. Dat herken ik terug in de TS. Zo heb ik bijvoorbeeld geen kinderen en ik kreeg regelmatig de vraag "Mariku b'a bira?" (Ben je homo geworden?). En bij een toko (naast dat dat een kruidenier is op Curacao, is het ook een ontmoetingsplek. Daar kwam eens een jonge jongen die zei dat hij op sollicitatiegesprek ging en zijn stropdas zat helemaal scheef. Dus ik dacht hem te helpen en zei, laat me je stropdas even goed knopen. Oei, dat was tegen het verkeerde been.
Wat is het verband tussen toxic masculinity en de slavernij?quote:Op woensdag 18 maart 2026 21:21 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Ja Antilliaanse cultuur heeft veel toxic masculinity mentaliteit en gedrag, zowel bij de mannen als de vrouwen. Ik denk dat dat te maken heeft met de slavernijverleden. Wat denk jij, Sigaartje?
Nee hoor, ik denk van niet. Dat is gewoon een smoes. Jezelf clean praten. Je bent zelf verantwoordelijk voor wat je doet, niet het verleden.quote:Op woensdag 18 maart 2026 21:21 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Ja Antilliaanse cultuur heeft veel toxic masculinity mentaliteit en gedrag, zowel bij de mannen als de vrouwen. Ik denk dat dat te maken heeft met de slavernijverleden. Wat denk jij, Sigaartje?
Verleden speelt wel degelijk een rol en er bestaat echt iets zoals intergenerationele trauma. Ik zeg niet dat Antilliaan daardoor vrijgepleit worden voor hun daden of dat ze geen verantwoordelijkheid hoeven te dragen voor slechte gedrag, maar de slavernijverleden heeft weldegelijk een nare vervelende manier invloed op hoe zwarte mensen in Nederland en de koloniale samenleving zich hebben ontwikkeld. Niet alleen op Curaçao maar ook in Suriname en zwarte mensen hier in Nederland. Dit moeten wij erkennen en wat aan doen.quote:Op woensdag 18 maart 2026 21:27 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Nee hoor, ik denk van niet. Dat is gewoon een smoes. Jezelf clean praten. Je bent zelf verantwoordelijk voor wat je doet, niet het verleden.
Vertel. Leg eens uit.quote:Op woensdag 18 maart 2026 21:58 schreef Keep_Walking het volgende:
de het slavernijverleden heeft weldegelijk een nare vervelende manier invloed op hoe zwarte mensen in Nederland
Denk je niet dat jij wel wat meer persoonlijke dingen hebt om je druk over te maken dan het slavernijverleden en invloed daarvan op de zwarte medemens?quote:Op woensdag 18 maart 2026 21:58 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Dit moeten wij erkennen en wat aan doen.
De sterkste mannen werden gefokt als dieren met alle vrouwen. Er is iets in de cultuur dat veel Antillianen geloven dat de echte man veel vrouwen heeft en vrouwen hebben geen empathie voor mannen daar. Veel vechten en stoer doen, statusgericht gedrag en keuzes die de tegenovergestelde zijn van goed of verstandig.quote:Op woensdag 18 maart 2026 21:27 schreef Mike-The-Situation het volgende:
[..]
Wat is het verband tussen toxic masculinity en de slavernij?
quote:Op woensdag 18 maart 2026 21:21 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Ja Antilliaanse cultuur heeft veel toxic masculinity mentaliteit en gedrag, zowel bij de mannen als de vrouwen. Ik denk dat dat te maken heeft met de slavernijverleden. Wat denk jij, Sigaartje?
Oké sorry dan. Ik heb veel nare shit gemaakt op Curaçao in mijn jeugd. Toen ik 14 jaar oud was heb ik gezien hoe een andere 14 jarige jeugdvriend smeken voor zijn leven toch doodgeschoten werd.quote:Op woensdag 18 maart 2026 22:20 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Denk je niet dat jij wel wat meer persoonlijke dingen hebt om je druk over te maken dan het slavernijverleden en invloed daarvan op de zwarte medemens?
Want in mijn optiek, wat je nu doet, is dat je moeilijkheden hebt in je leven, zoals je hier beschreven hebt, maar die probeer je deels, op z'n minst gevoelsmatig te ontlopen door een pseudo-moralistisch standpunt in te nemen over een situatie op globaal niveau en dat positioneer je als een issue waar iets mee gedaan zou moeten worden, maar dat heeft niets te maken met het grootste deel van de issues die jij als persoon hebt, want die zijn niet allemaal gestoeld op 'slavernijverleden', maar het leidt wél de aandacht daar van af.
Als jij drugs gebruikt en een verleden van psychoses hebt en je valt mensen lastig en je bedreigd mensen (of jij dat nu bedreigen noemt of lastig vallen/heel veel berichten sturen), dat zijn allemaal dingen die met JOU te maken hebben. Niet met de zwarte medemens of het slavernijverleden dat een intergenerationeel trauma heeft veroorzaakt.
Volgens mij is dat niet het eerste waar jij je druk over zou moeten maken voor jouw persoonlijke herstel.
Dat heeft niks met het slavernijverleden te maken. Dat was gewoon een klootzak. En het levert hooguit een trauma op.quote:Op woensdag 18 maart 2026 22:27 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Oké sorry dan. Ik heb veel nare shit gemaakt op Curaçao in mijn jeugd. Toen ik 14 jaar oud was heb ik gezien hoe een andere 14 jarige jeugdvriend smeken voor zijn leven toch doodgeschoten werd.
Die slavernijverleden heeft een collectieve trauma achtergelaten in de cultuur van Antillianen (en Surinamers). Zie je dat zelf niet in? Jij bent zelf ook een zwarte Antilliaan toch? Hoe lang woon je in Nederland?quote:Op woensdag 18 maart 2026 22:29 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Dat heeft niks met het slavernijverleden te maken. Dat was gewoon een klootzak. En het levert hooguit een trauma op.
quote:Op woensdag 18 maart 2026 22:27 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Oké sorry dan. Ik heb veel nare shit gemaakt op Curaçao in mijn jeugd. Toen ik 14 jaar oud was heb ik gezien hoe een andere 14 jarige jeugdvriend smeken voor zijn leven toch doodgeschoten werd.
bron: https://www.rijnmond.nl/n(...)een-slachtoffer-zijn en deze jongen dan? waarom is hij een ander pad gaan bewandelen?quote:Toch is Danny vandaag de dag een optimistische, krachtige man. Hij wil zich bovenal geen slachtoffer voelen. "Mensen behandelden me erna soms als zielig jochie, in plaats van dat de situatie waar ik onderdeel van was, treurig was. Ik ben me ervan bewust geraakt dat ik me zo niet meer wilde voelen. Ik ben niet mijn verhaal. Ik wil wat ik heb ervaren meegeven aan andere mensen en zo mijn persoonlijkheid in positieve zin vormen."
Ik vind dat verhaal heel indrukwekkend en inspirerend, maar je beseft dat hij ook psychiatrische problematiek heeft ontwikkeld en jaren heeft gewerkt om zijn leven op orde te krijgen? Ik ben ook hard bezig met mijn leven goed te krijgen. Het is geen wedstrijd toch?quote:Op woensdag 18 maart 2026 22:31 schreef Droopie het volgende:
[..]
[..]
bron: https://www.rijnmond.nl/n(...)een-slachtoffer-zijn en deze jongen dan? waarom is hij een ander pad gaan bewandelen?
komt dat alleen door zijn pleegouders? ja je hebt het moeilijk gehad, maar is dat een excuus om te leven en te kwetsen wat jij hebt gedaan.
moet een hoer in jouw huis uitgebuit worden omdat jij iets hebt meegemaakt toen je 14 was.
dingen gebeuren, en helaas heb je een verslaving gehad en zeg je nu stabiel te zijn.
maar ga in godsnaam niet de slachtofferrol aannemen, de kans dat jij meer mensen pijn hebt gedaan dan andersom sluit ik niet uit.
Ik ben mitar mitar en ik hop af en toe heen en weer. Nu alweer 20 jaar in Nederland.quote:Op woensdag 18 maart 2026 22:31 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Die slavernijverleden heeft een collectieve trauma achtergelaten in de cultuur van Antillianen (en Surinamers). Zie je dat zelf niet in? Jij bent zelf ook een zwarte Antilliaan toch? Hoe lang woon je in Nederland?
Nogmaals, het heeft niks met JOUW problematiek van doen. Op jouw prioriteitenlijst staan er heel veel dingen veel hoger dan het slavernijverleden van de zwarte medemens. Dat staat op plek 483. Daar heel veel tijd en energie in steken leidt af van de punten op posities 1 t/m 482.quote:Op woensdag 18 maart 2026 22:31 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Die slavernijverleden heeft een collectieve trauma achtergelaten in de cultuur van Antillianen (en Surinamers). Zie je dat zelf niet in? Jij bent zelf ook een zwarte Antilliaan toch? Hoe lang woon je in Nederland?
Nee je hebt gelijk, alle zonden die ik heb begaan zijn mijn schuld en verantwoordelijkheid. Ik heb mensen bedreigd, beroofd, in elkaar geslagen, hoeren uitgebuit en veel meer ernstige zaken waar ik nu niet wil vertellen. Ik was fout, ik heb zeer spijt ervan en ben hard mijn best aan het doen om het goed te maken. Ik zie de vrouw waar ik nog steeds verliefd op ben weer op mijn Facebook trouwens. Ik wacht nog voordat ik haar toevoeg en berichten stuur naar haar.quote:Op woensdag 18 maart 2026 22:36 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nogmaals, het heeft niks met JOUW problematiek van doen. Op jouw prioriteitenlijst staan er heel veel dingen veel hoger dan het slavernijverleden van de zwarte medemens. Dat staat op plek 483. Daar heel veel tijd en energie in steken leidt af van de punten op posities 1 t/m 482.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat daarmee bezig zijn een doel dient, namelijk niet bezig zijn met die andere punten, want je bent all over the place.
Je kunt niet daadwerkelijk insinueren (want dat doe je) dat het hele koloniale gebeuren tig jaar geleden de oorzaak is van het feit dat jij je schuurtje uitleende aan een of andere dealer, of dat jij mensen ging bedreigen, of welke van de andere dingen dan ook en dan verwachten dat andere mensen dan zeggen 'oh ja, nee als je het zó ziet, dan kun jij er eigenlijk niks aan doen', want ik heb sterk het gevoel dat je daar nog steeds op uit bent.
Dat is de schuld buiten jezelf leggen, en dat is iets wat je eerder ook al deed, lang vóór je bezig ging met die 12 stappen, dus ik blijf me toch afvragen hoe serieus je hier écht mee bezig bent.
Zijn problematiek is bijzaak, komt bijna niet voor in het verhaal.quote:Op woensdag 18 maart 2026 22:35 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Ik vind dat verhaal heel indrukwekkend en inspirerend, maar je beseft dat hij ook psychiatrische problematiek heeft ontwikkeld en jaren heeft gewerkt om zijn leven op orde te krijgen? Ik ben ook hard bezig met mijn leven goed te krijgen. Het is geen wedstrijd toch?
“Cocaine is one hell of a drug.” - Rick Jamesquote:Op woensdag 18 maart 2026 22:42 schreef Droopie het volgende:
[..]
Zijn problematiek is bijzaak, komt bijna niet voor in het verhaal.
De slachtofferrol wijst hij keihard af.
Vergelijk het eens met jou manier hoe je wilt overkomen. iedereen voelt zich wel eens onzeker, doet dingen waar hij zich voor schaamt.. maar jij profileert jezelf heel erg naar de buitenkant toe, legt alle problemen buiten jezelf en bagatilssert ze..
je opent een topic over de NA en gaat weer beginnen over slavernij.
de slavernij heeft niets, maar dan ook helemaal niets met jouw verslaving van doen.
behalve dat jij dat ook als excuus wilt gebruiken.
ik vraag me af, waarom jij je met criminaliteit inliet terwijl je van dichtbij gezien hebt wat criminaliteit met je 14 jarige vriend heeft gedaan.
Dit is al goed, dat je je eigen verantwoordelijkheid neemt. Maar laat die vrouw op Facebook even gaan - je moet eerst jezelf terug vinden. Je wordt pas echt gelukkig met een ander als je met jezelf kan leven.quote:Op woensdag 18 maart 2026 22:42 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Nee je hebt gelijk, alle zonden die ik heb begaan zijn mijn schuld en verantwoordelijkheid. Ik heb mensen bedreigd, beroofd, in elkaar geslagen, hoeren uitgebuit en veel meer ernstige zaken waar ik nu niet wil vertellen. Ik was fout, ik heb zeer spijt ervan en ben hard mijn best aan het doen om het goed te maken. Ik zie de vrouw waar ik nog steeds verliefd op ben weer op mijn Facebook trouwens. Ik wacht nog voordat ik haar toevoeg en berichten stuur naar haar.
Dank voor deze advies. Ik wacht totdat zij een bericht stuurt.quote:Op woensdag 18 maart 2026 22:52 schreef aquawoman het volgende:
[..]
Dit is al goed, dat je je eigen verantwoordelijkheid neemt. Maar laat die vrouw op Facebook even gaan - je moet eerst jezelf terug vinden. Je wordt pas echt gelukkig met een ander als je met jezelf kan leven.
En dan durf jij te klagen slachtoffer te zijn van een slavernij-verleden?quote:Op woensdag 18 maart 2026 22:42 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Nee je hebt gelijk, alle zonden die ik heb begaan zijn mijn schuld en verantwoordelijkheid. Ik heb mensen bedreigd, beroofd, in elkaar geslagen, hoeren uitgebuit en veel meer ernstige zaken waar ik nu niet wil vertellen. Ik was fout, ik heb zeer spijt ervan en ben hard mijn best aan het doen om het goed te maken. Ik zie de vrouw waar ik nog steeds verliefd op ben weer op mijn Facebook trouwens. Ik wacht nog voordat ik haar toevoeg en berichten stuur naar haar.
Hsrd gezegd ben jij een van de personen die je volk een slecte naam geeft waardoor er nu schuimbekkende tokkies bij gemeentes staan om maar niet meer van dit volk binnen te laten.quote:Op woensdag 18 maart 2026 22:42 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Nee je hebt gelijk, alle zonden die ik heb begaan zijn mijn schuld en verantwoordelijkheid. Ik heb mensen bedreigd, beroofd, in elkaar geslagen, hoeren uitgebuit en veel meer ernstige zaken waar ik nu niet wil vertellen. Ik was fout, ik heb zeer spijt ervan en ben hard mijn best aan het doen om het goed te maken. Ik zie de vrouw waar ik nog steeds verliefd op ben weer op mijn Facebook trouwens. Ik wacht nog voordat ik haar toevoeg en berichten stuur naar haar.
Door een blanke slavenhandelaar?quote:Op woensdag 18 maart 2026 22:27 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Oké sorry dan. Ik heb veel nare shit gemaakt op Curaçao in mijn jeugd. Toen ik 14 jaar oud was heb ik gezien hoe een andere 14 jarige jeugdvriend smeken voor zijn leven toch doodgeschoten werd.
Hadden ze maar beter voor zichzelf op moeten komen hoor, je kan niet altijd in de slachtofferrol blijven hangen.quote:Op woensdag 18 maart 2026 22:31 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Die slavernijverleden heeft een collectieve trauma achtergelaten in de cultuur van Antillianen (en Surinamers). Zie je dat zelf niet in? Jij bent zelf ook een zwarte Antilliaan toch? Hoe lang woon je in Nederland?
En dat is nu net niet de bedoeling van de 12 stappen..quote:Op woensdag 18 maart 2026 22:26 schreef Lenny77 het volgende:
[..]![]()
Welja, alweer de schuld elders leggen...
Lees deze site eens TS https://assertief.nl/slachtofferrol/quote:de slachtofferrol.
Iemand die zich daarin bevindt, vindt zichzelf een slachtoffer. Je voelt je benadeeld omdat het nota bene op jouw trouwdag regent. Of omdat je geen promotie hebt gemaakt, maar Henk die in jouw ogen veel minder doet dan jij.
Je vindt dat je bent aangevallen, gedupeerd of getroffen bent door de grote boze buitenwereld. Niets ligt er aan je eigen gedrag en acties, alles komt door de ander.
Daardoor wordt er een bepaalde rol aangenomen; één waarbij je je gedraagt alsof je een groot onrecht is aangedaan en dat je om deze reden getroost of gecompenseerd moet worden.
Zo kan je iig heeeel lang het slachtoffer uit blijven hangenquote:Op woensdag 18 maart 2026 22:26 schreef Lenny77 het volgende:
[..]![]()
Welja, alweer de schuld elders leggen...
Ja, dan ben je alleen wel een aantal stappen verder. En als ik lees hoe hij nu alweer obsessief bezig met is dat Facebook meisje (of vrouw inmiddels), dan denk ik dat zijn definitie van "goedmaken" nogal verschilt van die zoals bedoeld in die stap.quote:Op donderdag 19 maart 2026 08:48 schreef Ole het volgende:
Voorbeeld is de stap dat je het goed maakt met mensen.
Je zegt het heel goed! Doen ook nu!quote:Op donderdag 19 maart 2026 09:30 schreef Keep_Walking het volgende:
Oké weer ontopic:
Bij stap 4 leer ik steeds meer de slachtofferrol los te laten en mijn verantwoordelijkheid voor mijn leven dragen. Ik laat de boosheid los en daaronder zit veel verdriet. Mijn leven is niet makkelijk geweest en lang niet alles wat mis is gegaan is mijn schuld, maar het is mijn verantwoordelijkheid om het op te lossen.
wéér slachtofferrolquote:Op donderdag 19 maart 2026 09:30 schreef Keep_Walking het volgende:
Oké weer ontopic:
Bij stap 4 leer ik steeds meer de slachtofferrol los te laten en mijn verantwoordelijkheid voor mijn leven dragen. Ik laat de boosheid los en daaronder zit veel verdriet. Mijn leven is niet makkelijk geweest en lang niet alles wat mis is gegaan is mijn schuld maar het is mijn verantwoordelijkheid om het op te lossen.
Wat een meesterlijke post. Because it's true.quote:Op donderdag 19 maart 2026 10:28 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
[..]
wéér slachtofferrol
Ik snap wel waarom je dat doet. Je bent bang dat mensen jou niet meer aardig vinden als ze horen wat voor verschrikkelijke dingen jij gedaan hebt.
En dáár zit de denkfout
Niemand hier is van onbesproken gedrag. We hebben allemaal iets op onze kerfstok. We hebben allemaal mensen gekwetst en vijanden gemaakt. Het verleden verander je niet.
Het gaat om het nu. Mensen houden je op afstand omdat je onbetrouwbaar bent en liegt en manipuleert. Jij raakt vervolgens in paniek omdat je bang bent dat uiteindelijk niemand jou meer moet. Je gaat vervolgens nog meer liegen en manipuleren, inspelen op de emoties van anderen in de hoop dat ze jou weer aardig vinden. Maar je bent alleen maar bezig met jezelf. Het welzijn van de anderen interesseert je wellicht wel iets, maar niet genoeg om jouw verantwoordelijkheden na te komen; dat zij daardoor gehinderd of beschadigd raken, dat interesseert jou niet.
Het gaat jou misschien wel meer interesseren als je bedenkt dat jouw slachtoffers waarvan je veronderstelt dat ze zwakker zijn dan jou en jou toch niks kunnen maken, zich niet daarbij neerleggen. De angst die zij mogelijk hebben voor jou gaat een keer weg. En ze kunnen wraak nemen voor wat je hen hebt aangedaan.
Ze begrijpen uiteindelijk dat ze jou het hardst kunnen raken door jou gewoon te negeren. Als jij van niemand meer aandacht krijgt, word je geconfronteerd met jouw ware zelf en die confrontatie durf jij niet aan.
Dus zorg ervoor dat je die confrontatie op den duur wel aan durft. Gebruik jouw energie om jouw leven op te bouwen ipv op het leven van anderen te parasiteren.
Ik begrijp wat je zegt en je hebt gelijk. Ik ga vandaag weer verder aan stap 4 werken.quote:Op donderdag 19 maart 2026 10:28 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
[..]
wéér slachtofferrol
Ik snap wel waarom je dat doet. Je bent bang dat mensen jou niet meer aardig vinden als ze horen wat voor verschrikkelijke dingen jij gedaan hebt.
En dáár zit de denkfout
Niemand hier is van onbesproken gedrag. We hebben allemaal iets op onze kerfstok. We hebben allemaal mensen gekwetst en vijanden gemaakt. Het verleden verander je niet.
Het gaat om het nu. Mensen houden je op afstand omdat je onbetrouwbaar bent en liegt en manipuleert. Jij raakt vervolgens in paniek omdat je bang bent dat uiteindelijk niemand jou meer moet. Je gaat vervolgens nog meer liegen en manipuleren, inspelen op de emoties van anderen in de hoop dat ze jou weer aardig vinden. Maar je bent alleen maar bezig met jezelf. Het welzijn van de anderen interesseert je wellicht wel iets, maar niet genoeg om jouw verantwoordelijkheden na te komen; dat zij daardoor gehinderd of beschadigd raken, dat interesseert jou niet.
Het gaat jou misschien wel meer interesseren als je bedenkt dat jouw slachtoffers waarvan je veronderstelt dat ze zwakker zijn dan jou en jou toch niks kunnen maken, zich niet daarbij neerleggen. De angst die zij mogelijk hebben voor jou gaat een keer weg. En ze kunnen wraak nemen voor wat je hen hebt aangedaan.
Ze begrijpen uiteindelijk dat ze jou het hardst kunnen raken door jou gewoon te negeren. Als jij van niemand meer aandacht krijgt, word je geconfronteerd met jouw ware zelf en die confrontatie durf jij niet aan.
Dus zorg ervoor dat je die confrontatie op den duur wel aan durft. Gebruik jouw energie om jouw leven op te bouwen ipv op het leven van anderen te parasiteren.
Vind je het te confronterend om inhoudelijk op Pabst’ post te reageren?quote:Op donderdag 19 maart 2026 10:50 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Ik begrijp wat je zegt en je hebt gelijk. Ik ga vandaag weer verder aan stap 4 werken.
Het was helemaal niet off topic.quote:Op donderdag 19 maart 2026 09:30 schreef Keep_Walking het volgende:
Oké weer ontopic:
Bij stap 4 leer ik steeds meer de slachtofferrol los te laten en mijn verantwoordelijkheid voor mijn leven dragen. Ik laat de boosheid los en daaronder zit veel verdriet. Mijn leven is niet makkelijk geweest en lang niet alles wat mis is gegaan is mijn schuld, maar het is mijn verantwoordelijkheid om het op te lossen.
Ik ben er niet van overtuigd dat hij uit is op een dagboek. Ik denk dat hij nog steeds uit is op waar hij altijd al op uit was, te weten compassie/medelijden en troost.quote:Op donderdag 19 maart 2026 12:05 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Het was helemaal niet off topic.
Het was zelfs heel on topic.
Jij wil dit gewoon zo niet zien.
Volgens mij wil je alleen een dagboek hebben en geen diepgang bereiken hier.
Dat mag ook he? Gewoon aangeven. Maar bespaar de mensen dan de tijd om op jou in te gaan.
Ik heb toch toegegeven dat jullie gelijk hebben? Je mag kritisch reageren op mij, maar ik vind ook dat jullie eerlijk moeten toegegeven als ik iets goeds zegt of gelijk hebt.quote:Op donderdag 19 maart 2026 12:05 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Het was helemaal niet off topic.
Het was zelfs heel on topic.
Jij wil dit gewoon zo niet zien.
Volgens mij wil je alleen een dagboek hebben en geen diepgang bereiken hier.
Dat mag ook he? Gewoon aangeven. Maar bespaar de mensen dan de tijd om op jou in te gaan.
Ik kan niks goed doen bij jou…quote:Op donderdag 19 maart 2026 12:20 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik ben er niet van overtuigd dat hij uit is op een dagboek. Ik denk dat hij nog steeds uit is op waar hij altijd al op uit was, te weten compassie/medelijden en troost.
Hij poogt het nu wat anders te verpakken, en ik geloof op zich wel dat hij deelneemt aan dat hele stappenprogramma, maar ik heb persoonlijk niet het idee dat hij het heel serieus neemt, met andere woorden, omdat hij nog steeds het narratief probeert te manipuleren in plaats van zich volledig over te geven c.q. onder te dompelen in het betreffende programma, denk ik dat hij er nog niet aan wil, en dus heeft het volgen van dat programma imho ook geen zin.
En dat is nu de slachtofferrol aannemen..quote:Op donderdag 19 maart 2026 12:25 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Ik kan niks goed doen bij jou…
quote:De slachtofferrol doorbreken: 11 tips om verantwoordelijkheid nemen
19-05-2025 18 min.
Door Maggs
Je hebt het gevoel dat je onrecht is aangedaan en dat de oplossing buiten jezelf ligt. Iedereen en alles is tegen jou en jij kan er niets aan doen… Hoewel het lekker makkelijk is, iedereen de schuld geven voelt toch wat prettiger dan verantwoordelijkheid nemen, schiet je er niet veel mee op. Want wat anderen zeggen en doen en wat er gebeurt in je leven heb je niet in de hand, maar wel hoe je ermee omgaat. Hoe zorg je ervoor dat je uit de slachtofferrol stapt en een assertieve houding aanneemt?
Dit is maximaal de slachtofferrol aannemen. Even los van dat ik, zoals ik eerder zei, niets ben vergeten over wat je over mij, maar meer nog, over mijn vrouw hebt gezegd, dat ga je niet goed praten. Nu hoeft dat ook niet want wij zijn elkaar niks verschuldigd, maar je hebt iedereen in je omgeving op enig moment geschoffeerd, dat heb je hier op het forum ook gedaan, en jij verwacht nu dat als je hier wat brabbelt over 12 stappen dat mensen je een schouderklopje geven, terwijl je tegelijkertijd vanalles laat zien wat niét past bij die 12 stappen.quote:Op donderdag 19 maart 2026 12:25 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Ik kan niks goed doen bij jou…
quote:Op donderdag 19 maart 2026 12:53 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dit is maximaal de slachtofferrol aannemen. Even los van dat ik, zoals ik eerder zei, niets ben vergeten over wat je over mij, maar meer nog, over mijn vrouw hebt gezegd, dat ga je niet goed praten. Nu hoeft dat ook niet want wij zijn elkaar niks verschuldigd, maar je hebt iedereen in je omgeving op enig moment geschoffeerd, dat heb je hier op het forum ook gedaan, en jij verwacht nu dat als je hier wat brabbelt over 12 stappen dat mensen je een schouderklopje geven, terwijl je tegelijkertijd vanalles laat zien wat niét past bij die 12 stappen.
Los daarvan, je hoeft bij of voor mij niets goed te doen, want daar win of verlies je 0,0 mee. Ik ben geen factor in jouw leven. Het enige wat ik doe is op dezelfde plek komen als jij online, namelijk hier op het forum, en daar reageren we op elkaar, en als jij hier komt oreren over hoe geweldig je bezig bent, dan is daar niks mis mee, maar als met alle andere dingen die je tegelijkertijd ook zelf zegt het er op z'n minst op lijkt dat je gewoon dezelfde dingen doet als eerder, alleen dan net iets anders verpakt, dan hoef ik wat je claimt niet zonder slag of stoot aan te nemen, en dat doe ik dan ook niet. Anderen ook niet. Daar zou je blij mee moeten zijn want dat betekent dat andere mensen niet mee gaan in jouw variant van de waarheid, want als ze dat wel zouden gaan doen dan zou de mogelijkheid bestaan dat ze jouw bevestigen in het beeld dat jij graag uit wil dragen, en als je dat gaat geloven, dan ben je in werkelijkheid veel verder van huis dan dat mensen iets zeggen wat je wellicht niet graag hoort, maar waar je, als je het serieus zou nemen, wél iets mee zou kunnen. Je naar de mond praten gaat niet helpen.
Maar als je iets zegt waar uit imho blijkt dat je wel degelijk iets goed doet, dan zal ik het zeker niet nalaten om dát te zeggen. Maar tot nu toe zie ik gewoon de zoveelste iteratie van wat je eerder ook deed. Ik had daar eerder dezelfde mening over als nu, dus op zich is dit niks nieuws.
Wat mensen hier doen is nog steeds je proberen te laten inzien dat wat je doet, en de manier waarop je dat doet, je niet dichter bij het doel brengt dat je zegt te hebben. Dat dat niet altijd met de beste keuze aan woorden gepaard gaat, dat ben ik met je eens, maar tegelijkertijd is het raar om daar over te vallen als jij in het verleden niet vies was van een fiks potje schelden en doodsbedreigingen. Mensen nemen dat mee, K_W, het is niet dat omdat jij een tijd lang hier niet bent geweest, mensen dat plotseling vergeten zijn. Je kunt iets wat iemand zegt betitelen als een belediging en daar dan gepikeerd over zijn, terwijl je zelf mensen hebt lopen bedreigen. Dat is hypocriet.
Ik vraag me dus, net als eerder, nog steeds af wat het is dat je hier komt doen. Ik vind het tof om te zien dat je post, want dat betekent dat je er nog bent, want ongeacht wat ik persoonlijk van je vind hoop ik voor jou dat je een mooier leven kunt bewerkstelligen dan het de laatste jaren voor je is geweest. Tegelijkertijd zie ik je wel foute actie op foute actie stapelen (aannemende dat alles wat je zegt waar is) en wil je hier komen doen alsof je het slachtoffer bent terwijl je gewoon levens van veel mensen kapot hebt gemaakt, dan wel op z'n minst ernstig hebt bemoeilijkt.
Je komt hier, claim je zelf, om mededogen en compassie te krijgen, die krijg je niet, en vervolgens ga je wild om je heen slaan (tenminste in het verleden deed je dat, nu heb ik je dát nog niet zien doen) dat mensen IRL je zo'n geweldenaar vinden. Als die mensen dat vinden, waarom is het dan zo belangrijk dat mensen hier diezelfde mening aannemen? Waarom is het niet genoeg om je dan in die warme deken die die positieve aandacht IRL is te wentelen? Blijkbaar is die deken dus of niet warm genoeg, of hij bestaat niet en het is gewoon een verhaaltje om je te verdedigen.
Maar het feit dat je hier nog steeds tegengas krijgt in plaats van dat jij je zin krijgt qua reacties betekent naar mijn mening, wat ik al eerder zei, dat mensen je nog steeds proberen in te laten zien dat wat je doet meer van hetzelfde is, in plaats van proberen naar boven te komen. Dat is een vorm van proberen te helpen. Niemand hier zou er afwijzend tegenover staan als jij op enig moment hier zou opduiken en het zou daadwerkelijk beter met je gaan. Maar dan daadwerkelijk, niet gefaked, niet gespeeld, maar écht.
Dat zouden mensen hier toejuichen, ondanks dat je eerder wild om je heen sloeg en ondanks dat je eerder, en nu nog steeds, mensen een rad voor ogen probeert te draaien. Jij ziet het als een belediging als mensen iets zeggen wat je niet aan staat, maar misschien, heel misschien, komt dat omdat die kritiek een waarheid is die je liever niet hoort.
Maar wat is er mis met een dagboek voor hem?quote:Op donderdag 19 maart 2026 12:05 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Het was helemaal niet off topic.
Het was zelfs heel on topic.
Jij wil dit gewoon zo niet zien.
Volgens mij wil je alleen een dagboek hebben en geen diepgang bereiken hier.
Dat mag ook he? Gewoon aangeven. Maar bespaar de mensen dan de tijd om op jou in te gaan.
Mee eens. Waarschijnlijk zou het predikaat dagboek veel gedonder schelen, want het is dan geen discussietopic maar een plek waar op KW veilig zijn verhaal kan delen en is duidelijk voor iedereen.quote:Op donderdag 19 maart 2026 13:57 schreef Puzzie het volgende:
[..]
Maar wat is er mis met een dagboek voor hem?
Dan kunnen anderen er zelf ook kiezen om ergens niet te komen lezen.
Dat is het enige wat ik niet aan dat hele dagboek verhaal begrijp: waarom zo selectief? de een mag er wel een ,ander niet , vind het ook niet helemaal eerlijk . Zijn er voorwaarden voor een dagboek ?
Het houdt het wmb nl wel een stuk overzichtelijker dan al die losse problemen die vaak uiteindelijk ook toch met hetzelfde onderliggende probleem te maken hebben.
Ik kom niet altijd in jouw dagboek topic (ben sowieso wat minder op FOK!quote:Op donderdag 19 maart 2026 14:28 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Mee eens. Waarschijnlijk zou het predikaat dagboek veel gedonder schelen, want het is dan geen discussietopic maar een plek waar op KW veilig zijn verhaal kan delen en is duidelijk voor iedereen.
Want, ik vul nu voor hem in, is dat wel wat past bij de vraag; nml begrip en medelijden zonder discussie. Echter kan ik dit ook helemaal mis hebben
Dit hangt uiteraard wel af of dit ook zijn wens is. Mijn eigen ervaring is iig positief
Anyways...
Sorry dat ik over je hoofd heen praat KW!
Hij hoeft niet te reageren. Hij hoeft zich niet naar mij toe te verantwoorden.quote:Op donderdag 19 maart 2026 11:39 schreef Mike-The-Situation het volgende:
[..]
Vind je het te confronterend om inhoudelijk op Pabst’ post te reageren?
Ik ga straks op jou reageren goed? Ik heb een hele drukke week.quote:Op donderdag 19 maart 2026 15:12 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
[..]
Hij hoeft niet te reageren. Hij hoeft zich niet naar mij toe te verantwoorden.
Ik zou liever bij hem uit zijn gedrag willen opmaken dat hij het begrijpt. Woorden zeggen in dit geval eigenlijk niks. Daden wel
Ik vind je lief en bedankt, we zijn lotgenoten.quote:Op donderdag 19 maart 2026 14:28 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Mee eens. Waarschijnlijk zou het predikaat dagboek veel gedonder schelen, want het is dan geen discussietopic maar een plek waar op KW veilig zijn verhaal kan delen en is duidelijk voor iedereen.
Want, ik vul nu voor hem in, is dat wel wat past bij de vraag; nml begrip en medelijden zonder discussie. Echter kan ik dit ook helemaal mis hebben
Dit hangt uiteraard wel af of dit ook zijn wens is. Mijn eigen ervaring is iig positief
Anyways...
Sorry dat ik over je hoofd heen praat KW!
Vriend, je hebt een kommaverslaving.quote:Op donderdag 19 maart 2026 12:53 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dit is maximaal de slachtofferrol aannemen. Even los van dat ik, zoals ik eerder zei, niets ben vergeten over wat je over mij, maar meer nog, over mijn vrouw hebt gezegd, dat ga je niet goed praten. Nu hoeft dat ook niet want wij zijn elkaar niks verschuldigd, maar je hebt iedereen in je omgeving op enig moment geschoffeerd, dat heb je hier op het forum ook gedaan, en jij verwacht nu dat als je hier wat brabbelt over 12 stappen dat mensen je een schouderklopje geven, terwijl je tegelijkertijd vanalles laat zien wat niét past bij die 12 stappen.
Los daarvan, je hoeft bij of voor mij niets goed te doen, want daar win of verlies je 0,0 mee. Ik ben geen factor in jouw leven. Het enige wat ik doe is op dezelfde plek komen als jij online, namelijk hier op het forum, en daar reageren we op elkaar, en als jij hier komt oreren over hoe geweldig je bezig bent, dan is daar niks mis mee, maar als met alle andere dingen die je tegelijkertijd ook zelf zegt het er op z'n minst op lijkt dat je gewoon dezelfde dingen doet als eerder, alleen dan net iets anders verpakt, dan hoef ik wat je claimt niet zonder slag of stoot aan te nemen, en dat doe ik dan ook niet. Anderen ook niet. Daar zou je blij mee moeten zijn want dat betekent dat andere mensen niet mee gaan in jouw variant van de waarheid, want als ze dat wel zouden gaan doen dan zou de mogelijkheid bestaan dat ze jouw bevestigen in het beeld dat jij graag uit wil dragen, en als je dat gaat geloven, dan ben je in werkelijkheid veel verder van huis dan dat mensen iets zeggen wat je wellicht niet graag hoort, maar waar je, als je het serieus zou nemen, wél iets mee zou kunnen. Je naar de mond praten gaat niet helpen.
Maar als je iets zegt waar uit imho blijkt dat je wel degelijk iets goed doet, dan zal ik het zeker niet nalaten om dát te zeggen. Maar tot nu toe zie ik gewoon de zoveelste iteratie van wat je eerder ook deed. Ik had daar eerder dezelfde mening over als nu, dus op zich is dit niks nieuws.
Wat mensen hier doen is nog steeds je proberen te laten inzien dat wat je doet, en de manier waarop je dat doet, je niet dichter bij het doel brengt dat je zegt te hebben. Dat dat niet altijd met de beste keuze aan woorden gepaard gaat, dat ben ik met je eens, maar tegelijkertijd is het raar om daar over te vallen als jij in het verleden niet vies was van een fiks potje schelden en doodsbedreigingen. Mensen nemen dat mee, K_W, het is niet dat omdat jij een tijd lang hier niet bent geweest, mensen dat plotseling vergeten zijn. Je kunt iets wat iemand zegt betitelen als een belediging en daar dan gepikeerd over zijn, terwijl je zelf mensen hebt lopen bedreigen. Dat is hypocriet.
Ik vraag me dus, net als eerder, nog steeds af wat het is dat je hier komt doen. Ik vind het tof om te zien dat je post, want dat betekent dat je er nog bent, want ongeacht wat ik persoonlijk van je vind hoop ik voor jou dat je een mooier leven kunt bewerkstelligen dan het de laatste jaren voor je is geweest. Tegelijkertijd zie ik je wel foute actie op foute actie stapelen (aannemende dat alles wat je zegt waar is) en wil je hier komen doen alsof je het slachtoffer bent terwijl je gewoon levens van veel mensen kapot hebt gemaakt, dan wel op z'n minst ernstig hebt bemoeilijkt.
Je komt hier, claim je zelf, om mededogen en compassie te krijgen, die krijg je niet, en vervolgens ga je wild om je heen slaan (tenminste in het verleden deed je dat, nu heb ik je dát nog niet zien doen) dat mensen IRL je zo'n geweldenaar vinden. Als die mensen dat vinden, waarom is het dan zo belangrijk dat mensen hier diezelfde mening aannemen? Waarom is het niet genoeg om je dan in die warme deken die die positieve aandacht IRL is te wentelen? Blijkbaar is die deken dus of niet warm genoeg, of hij bestaat niet en het is gewoon een verhaaltje om je te verdedigen.
Maar het feit dat je hier nog steeds tegengas krijgt in plaats van dat jij je zin krijgt qua reacties betekent naar mijn mening, wat ik al eerder zei, dat mensen je nog steeds proberen in te laten zien dat wat je doet meer van hetzelfde is, in plaats van proberen naar boven te komen. Dat is een vorm van proberen te helpen. Niemand hier zou er afwijzend tegenover staan als jij op enig moment hier zou opduiken en het zou daadwerkelijk beter met je gaan. Maar dan daadwerkelijk, niet gefaked, niet gespeeld, maar écht.
Dat zouden mensen hier toejuichen, ondanks dat je eerder wild om je heen sloeg en ondanks dat je eerder, en nu nog steeds, mensen een rad voor ogen probeert te draaien. Jij ziet het als een belediging als mensen iets zeggen wat je niet aan staat, maar misschien, heel misschien, komt dat omdat die kritiek een waarheid is die je liever niet hoort.
Op donderdag 19 maart 2026 15:50 schreef Keep_Walking het volgende:Ik vind het persoonlijk verdacht dat je nu opeens zo poeslief tegen haar reageert. Ik ben niet vergeten hoe vijandig jij in het verleden tegen haar was + ik weet ook nog dat zij zich daardoor nogal onveilig door voelde. Als je nu oprecht respect voor haar zou hebben, dan had je haar nu vooral de ruimte gegeven. Dat doe je niet: je probeert haar te manipuleren.quote:Op donderdag 19 maart 2026 15:50 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Ik vind je lief en bedankt, we zijn lotgenoten.
Oh dat mag zeker! Dat zei ik toch ook in die post?quote:Op donderdag 19 maart 2026 13:57 schreef Puzzie het volgende:
[..]
Maar wat is er mis met een dagboek voor hem?
Dan kunnen anderen er zelf ook kiezen om ergens niet te komen lezen.
Dat is het enige wat ik niet aan dat hele dagboek verhaal begrijp: waarom zo selectief? de een mag er wel een ,ander niet , vind het ook niet helemaal eerlijk . Zijn er voorwaarden voor een dagboek ?
Het houdt het wmb nl wel een stuk overzichtelijker dan al die losse problemen die vaak uiteindelijk ook toch met hetzelfde onderliggende probleem te maken hebben.
Dat laatste vond ik wel typerendquote:Op donderdag 19 maart 2026 19:36 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Oh dat mag zeker! Dat zei ik toch ook in die post?
Maar als je weet dat het een dagboek is dan kan je als user beslissen om gewoon te lezen en eens toe te juichen ipv diep in de discussie te gaan. Want een dagboek is van je afschrijven.
Een echt topic steekt tijd in van iedereen. Jammer dan om die tijd verspild te zien als lappen tekst afgewimpeld worden met: OT dan maar.
Ik heb het druk om hele lange uitgebreide reacties te typen. Dat doe ik morgen of dit weekend. Wat vinden jullie van mijn nieuwe UI?quote:Op donderdag 19 maart 2026 20:12 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Dat laatste vond ik wel typerend
En opeens heeft hij het druk om een reactie te geven
Ik vind het 1 grote rode vlag, deze come back van K_W
Maar dat gebeurt in andere topics ook, en dan is het aan de lezer of hij daar zijn energie in wil steken.quote:Op donderdag 19 maart 2026 19:36 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Oh dat mag zeker! Dat zei ik toch ook in die post?
Maar als je weet dat het een dagboek is dan kan je als user beslissen om gewoon te lezen en eens toe te juichen ipv diep in de discussie te gaan. Want een dagboek is van je afschrijven.
Een echt topic steekt tijd in van iedereen. Jammer dan om die tijd verspild te zien als lappen tekst afgewimpeld worden met: OT dan maar.
quote:Dan kunnen anderen er zelf ook kiezen om ergens niet te komen lezen.
Ook jouw nieuwe UI komt op mij agressief over, maar het is in elk geval een hele verbetering ten opzichte van de eerdere "Fuck You!"-afbeelding. Dat begrijp jij zelf toch ook wel?quote:Op donderdag 19 maart 2026 22:15 schreef Keep_Walking het volgende:
Wat vinden jullie van mijn nieuwe UI?
Grappig, op mij komt de UI zelfverheerlijkend over. Koene ridder, dappere strijder. Zoiets.quote:Op donderdag 19 maart 2026 23:17 schreef Groepfunder het volgende:
[..]
Ook jouw nieuwe UI komt op mij agressief over, maar het is in elk geval een hele verbetering ten opzichte van de eerdere "Fuck You!"-afbeelding. Dat begrijp jij zelf toch ook wel?
Dan delen wij de negatieve associatie die de afbeelding bij ons oproept. Gelet op de Nickname doet Apple Intelligence de volgende suggesties:quote:Op donderdag 19 maart 2026 23:26 schreef Whiskers2009 het volgende:
Grappig, op mij komt de UI zelfverheerlijkend over. Koene ridder, dappere strijder. Zoiets.
Te druk om op inhoudelijk lastige posts te reageren maar niet druk genoeg om bezig te zijn met een of andere UI?quote:Op donderdag 19 maart 2026 22:15 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Ik heb het druk om hele lange uitgebreide reacties te typen. Dat doe ik morgen of dit weekend. Wat vinden jullie van mijn nieuwe UI?
Inderdaad, maar we kunnen verder over de 12 stappen in Fokkers stoppen met alchol topicquote:Op vrijdag 20 maart 2026 11:15 schreef Ole het volgende:
Jammer dat het niet meer over de 12 stappen gaat. Erg interessant onderwerp.
Zelf doe ik ze niet, omdat ik al vastloopt bij stap 2. Dat gezegd hebbende is er heel veel waar ik wel aan werk/ gewerkt heb die ook in de 12 stappen aan bod komen. Heel belangrijk is het toegeven dat je een probleem hebt, het werken aan jezelf en hulp aanvaarden.
Dat is waar!quote:Op vrijdag 20 maart 2026 11:21 schreef Droopie het volgende:
[..]
Inderdaad, maar we kunnen verder over de 12 stappen in Fokkers stoppen met alchol topic
Kreeg zelfs een keer te horen dat de oorzaak van de beruchte neiging van Antilliaanse mannen om vreemd te gaan bij de Nederlandse slavendrijvers van toen lag. Inderdaad was dat slecht volk. Ze gingen naar bed met hun slavinnen, waardoor verreweg de meeste Antillianen gemixed bloed hebben. Maar om de schuld bij deze vreselijke slavenhouders van toen neer te leggen, gaat me echt te ver. Je bent er verdorie zelf bij als je vreemdgaat en je weet heel goed waar je mee bezig bent, ook al zitten je hersens dan niet in je hoofd, maar in je geslachtsdeel.quote:Op woensdag 18 maart 2026 22:26 schreef Lenny77 het volgende:
[..]![]()
Welja, alweer de schuld elders leggen...
Als zwarte half surinamer gaat mijn bloed werkelijk koken van dit slachtoffer gejammer. Je voorouders die daadwerkelijk zweepslagen hebben gekregen en voor niks op de plantages werkten draaien zich om in hun graf om jouw gedweep met hun pijn.quote:Op woensdag 18 maart 2026 21:58 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Verleden speelt wel degelijk een rol en er bestaat echt iets zoals intergenerationele trauma. Ik zeg niet dat Antilliaan daardoor vrijgepleit worden voor hun daden of dat ze geen verantwoordelijkheid hoeven te dragen voor slechte gedrag, maar de slavernijverleden heeft weldegelijk een nare vervelende manier invloed op hoe zwarte mensen in Nederland en de koloniale samenleving zich hebben ontwikkeld. Niet alleen op Curaçao maar ook in Suriname en zwarte mensen hier in Nederland. Dit moeten wij erkennen en wat aan doen.
Kan, maar op zich wordt dat Minnesota-model voor alle verslavingen, niet alleen voor alcohol, toegepast. Drugs, seks, over-eten (alhoewel abstinentie daar een dingetje isquote:Op vrijdag 20 maart 2026 11:21 schreef Droopie het volgende:
[..]
Inderdaad, maar we kunnen verder over de 12 stappen in Fokkers stoppen met alchol topic
Geld, geld, geld, daar gaat het om. TS vergeet even dat Suriname 3.5 mijlard gulden kreeg bij de onafhankelijkheid en dat de armoede op Curacao veroorzaakt wordt door uitbuitende werkgevers en corrupte politici (die trouwens in hun campagne de schuld geven aan Nederland).quote:Op vrijdag 20 maart 2026 13:06 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Als zwarte half surinamer gaat mijn bloed werkelijk koken van dit slachtoffer gejammer. Je voorouders die daadwerkelijk zweepslagen hebben gekregen en voor niks op de plantages werkten draaien zich om in hun graf om jouw gedweep met hun pijn.
Jij hebt niet gewerkt als slaaf, je hebt niemand gekend die nog heeft gewerkt als slaaf, zelfs je ouders hebben niemand gekend die het heeft meegemaakt.
Het is lulkoek omdat je geen verantwoordelijkheid voor je gedrag wil nemen.
Ja een apart topic trekt ook meer geïnteresseerden aan@quote:Op vrijdag 20 maart 2026 13:08 schreef nostra het volgende:
[..]
Kan, maar op zich wordt dat Minnesota-model voor alle verslavingen, niet alleen voor alcohol, toegepast. Drugs, seks, over-eten (alhoewel abstinentie daar een dingetje is), etc.
Bij een eetverslaving lijkt mij abstinentie net zo straight forward als bij alcohol verslaving. Je moet namelijk ook gewoon blijven drinken, maar dan gewoon drinken zonder alcohol erin. Dus bij een eetverslaving, is abstinentie bijvoorbeeld geen koek, snoep, desserts en andere lege caloriën nuttigenquote:Op vrijdag 20 maart 2026 13:08 schreef nostra het volgende:
[..]
Kan, maar op zich wordt dat Minnesota-model voor alle verslavingen, niet alleen voor alcohol, toegepast. Drugs, seks, over-eten (alhoewel abstinentie daar een dingetje is), etc.
Een drankprobleem komt nooit alleen zullen we maar zeggenquote:Op vrijdag 20 maart 2026 13:08 schreef nostra het volgende:
[..]
Kan, maar op zich wordt dat Minnesota-model voor alle verslavingen, niet alleen voor alcohol, toegepast. Drugs, seks, over-eten (alhoewel abstinentie daar een dingetje is), etc.
vind het sowieso een interessant onderwerp, en misschien dat mensen die met verslaving worstelen ook hier wat extra verdieping kunnen vinden?quote:Op vrijdag 20 maart 2026 14:44 schreef Droopie het volgende:
[..]
Een drankprobleem komt nooit alleen zullen we maar zeggen
Maar een apart topic kan ook prima, mits het dan wel over de dat onderwerp gaat.
Ik heb er eentje geopendquote:Op vrijdag 20 maart 2026 13:25 schreef Ole het volgende:
[..]
Ja een apart topic trekt ook meer geïnteresseerden aan@
Vetten en suikers heb je ook gewoon nodig. Alleen in beperkte mate.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 14:05 schreef MultiBanaan het volgende:
Bij een eetverslaving lijkt mij abstinentie net zo straight forward als bij alcohol verslaving. Je moet namelijk ook gewoon blijven drinken, maar dan gewoon drinken zonder alcohol erin. Dus bij een eetverslaving, is abstinentie bijvoorbeeld geen koek, snoep, desserts en andere lege caloriën nuttigen
Een eetverslaving uit zich meestal als boulimia of anorexia en hoewel het klopt dat in sommige gevallen er grote hoeveelheden ongezond eten (binge eating disorder) genuttigd worden is het andere uiterste (anorexia) net zo veelvoorkomend.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 14:05 schreef MultiBanaan het volgende:
[..]
Bij een eetverslaving lijkt mij abstinentie net zo straight forward als bij alcohol verslaving. Je moet namelijk ook gewoon blijven drinken, maar dan gewoon drinken zonder alcohol erin. Dus bij een eetverslaving, is abstinentie bijvoorbeeld geen koek, snoep, desserts en andere lege caloriën nuttigen
Oeff, dat klinkt wel erg negatief. Na zo'n lijstje krijg je echt een lage dunk van jezelf.quote:Op woensdag 18 maart 2026 11:34 schreef Ole het volgende:
De 12 stappen:
1 Ik erken dat ik machteloos sta tegenover alcohol en dat ik de controle over mijn leven heb verloren.
2 Ik geloof dat er een Macht is, groter dan ikzelf, die mij weer gezond kan maken.
3 Ik besluit mezelf over te geven aan de hoede van God, zoals ik God ervaar.
4 Ik zet mijn tekortkomingen en misstappen op een rij.
5 Ik vertel aan anderen welke mijn tekortkomingen en misstappen zijn.
6 Ik ben bereid om met behulp van God of de groep aan mijn gebreken te werken.
7 Ik vraag aan God of aan de groep om mij te helpen bij het wegnemen van mijn gebreken.
8 Ik maak een lijst met namen van alle mensen die ik heb benadeeld en ben bereid om het met hen weer goed te maken.
9 Ik ga daadwerkelijk contact zoeken met deze mensen en probeer het goed te maken, behalve als ik hen of anderen daarmee kwets.
10 Ik maak er een gewoonte van om kritisch te zijn naar mezelf en erken onmiddellijk de fouten die ik maak.
11 Ik probeer het contact met God, zoals ik hem ervaar, of met de groep te verdiepen en vraag God of de groep om mij te inspireren en de kracht te geven op deze weg door te gaan.
12 Ik probeer om datgene wat ik geleerd heb aan andere alcoholisten door te geven en probeer voortaan volgens deze stappen te leven.
Daarom werkt het voor mij ook niet.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 18:23 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Oeff, dat klinkt wel erg negatief. Na zo'n lijstje krijg je echt een lage dunk van jezelf.
Het doet heel erg Amerikaans aan in ieder geval, zo'n houding moeten aannemen van "ik ben het verkeerde pad op gegaan maar met de kracht van God zal ik beter worden dan ooit". Ik denk dat zoiets in Nederland vaak niet zo goed aansluit, eigenlijk.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 18:23 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Oeff, dat klinkt wel erg negatief. Na zo'n lijstje krijg je echt een lage dunk van jezelf.
Heb je weleens van de cirkel van invloed gehoord?quote:Op woensdag 18 maart 2026 21:58 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Verleden speelt wel degelijk een rol en er bestaat echt iets zoals intergenerationele trauma. Ik zeg niet dat Antilliaan daardoor vrijgepleit worden voor hun daden of dat ze geen verantwoordelijkheid hoeven te dragen voor slechte gedrag, maar de slavernijverleden heeft weldegelijk een nare vervelende manier invloed op hoe zwarte mensen in Nederland en de koloniale samenleving zich hebben ontwikkeld. Niet alleen op Curaçao maar ook in Suriname en zwarte mensen hier in Nederland. Dit moeten wij erkennen en wat aan doen.
Ben jij aangesteld als TS persoonlijke enabler? Zou het zo kunnen dat ze niet op de persoon TS zo reageren, maar op het gedrag van TS? Je geeft hem nu weer munitie om zichzelf enorm zielig te vinden, en mensen die zichzelf heel zielig vinden zijn niet de mensen die aan zichzelf werken om beter te wordenquote:Op zondag 22 maart 2026 00:25 schreef -Knapzak- het volgende:
Het lijkt erop dat TS het bij veel FOK!kers niet snel goed kan doen. Wat hij ook post, zelfs als het goed bedoeld is, wordt vaak negatief ontvangen en afgekraakt. En wanneer hij daar na zoveel reacties iets van zegt, wordt dat al snel weggezet als het aannemen van een “slachtofferrol”. Het is voor mij al ziekmakend om de reacties zo te lezen, en ik vraag me af wat het doet met TS. Hij zal er denk ik niet beter van worden, want hij kan het NOOIT goed doen, en ik kan me indenken dat het behoorlijk frustrerend en vermoeiend is voor hem, en misschien wel een reden om terug te vallen in oude patronen.
Zeker nog nooit eerdere topics van TS gelezenquote:Op zondag 22 maart 2026 00:25 schreef -Knapzak- het volgende:
Het lijkt erop dat TS het bij veel FOK!kers niet snel goed kan doen. Wat hij ook post, zelfs als het goed bedoeld is, wordt vaak negatief ontvangen en afgekraakt. En wanneer hij daar na zoveel reacties iets van zegt, wordt dat al snel weggezet als het aannemen van een “slachtofferrol”. Het is voor mij al ziekmakend om de reacties zo te lezen, en ik vraag me af wat het doet met TS. Hij zal er denk ik niet beter van worden, want hij kan het NOOIT goed doen, en ik kan me indenken dat het behoorlijk frustrerend en vermoeiend is voor hem, en misschien wel een reden om terug te vallen in oude patronen.
Ja, welkom in de harde wereld ná je actieve verslaving en waarom herstel zoveel meer is dan 'niet gebruiken'.quote:Op zondag 22 maart 2026 00:25 schreef -Knapzak- het volgende:
Het lijkt erop dat TS het bij veel FOK!kers niet snel goed kan doen. Wat hij ook post, zelfs als het goed bedoeld is, wordt vaak negatief ontvangen en afgekraakt. En wanneer hij daar na zoveel reacties iets van zegt, wordt dat al snel weggezet als het aannemen van een “slachtofferrol”. Het is voor mij al ziekmakend om de reacties zo te lezen, en ik vraag me af wat het doet met TS. Hij zal er denk ik niet beter van worden, want hij kan het NOOIT goed doen, en ik kan me indenken dat het behoorlijk frustrerend en vermoeiend is voor hem, en misschien wel een reden om terug te vallen in oude patronen.
Wat zeg je dat goed.quote:Op zondag 22 maart 2026 09:33 schreef nostra het volgende:
[..]
Ja, welkom in de harde wereld ná je actieve verslaving en waarom herstel zoveel meer is dan 'niet gebruiken'.
In die actieve verslaving heb je heel veel kapot gemaakt. Gelogen, bedrogen, gescholden, (misschien) vreemdgegaan, (gezegd dat je) zelfmoordpogingen ging doen, je kinderen verwaarloosd, je relatie verwaarloosd, gejat, hulp afgewezen, verteld dat het allemaal goed ging en toch weer teruggevallen en ga zo maar door.
Daarmee heb je ook het vertrouwen van mensen geschaad. Voor veel mensen tot over hun eigen grens en die geloven de mooie praatjes niet meer en/of je hebt zó'n negatieve invloed op hún leven gehad, dat ze je geen honderdste kans meer willen geven. Voor een aantal anderen kan je de relatie misschien nog, met heel veel tijd en geduld en vooral heel weinig druk, misschien nog herstellen.
Dan hebben we het hier nog over een forum met mensen die je niet kent, nu fast forward naar de echte wereld met vrouwen, kinderen, vrienden, werk, hulpverlening á la veilig thuis, CBR, justitie enzovoorts.
Je kan niet na een jaar weer verschijnen met "tada, ik ben er weer en het gaat goed en sorry for having been a dick" én dan (vooral dat) het meteen alleen maar over jezelf hebben. Nobody gives a shit anymore en alleen met heel veel tijd en écht structurele gedragsverandering kom je er weer uit. Waarbij die pijn van wat je hebt verloren, kapot hebt gemaakt en de kansen die je hebt laten liggen, blijft. En daarvan zal je toch echt moeten leren dat jij dat ownt en dat moeten accepteren.
Die laatste zin heb ik letterlijk gehoord van familie toen ik zei dat ik clean was, niet gek na veel terugvallen natuurlijk, je verliest elke geloofwaardigheid danquote:Op zondag 22 maart 2026 10:06 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wat zeg je dat goed.
Dat inzicht dat je hier toont, dat is lang niet bij iedereen al te herkennen. En het zal ook best heel moeilijk zijn om tot dat niveau van inzicht te komen. En dat niveau is bij TS (nog) niet te zien. En dat geeft niets, daar kan hij natuurlijk naartoe groeien, maar je kunt niet verwachten dat anderen dan weer met open armen en zonder reserveringen je de zoveelste nieuwe kans geven.
Eerst zien, dan geloven, gaat hierbij wel op.
Tot dat inzicht komen is inderdaad erg moeilijk. En, wat paradoxaal, je moet ook veel kapot gemaakt hebben voordat die plaat een keer verdwijnt of kan verdwijnen.quote:Op zondag 22 maart 2026 10:06 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wat zeg je dat goed.
Dat inzicht dat je hier toont, dat is lang niet bij iedereen al te herkennen. En het zal ook best heel moeilijk zijn om tot dat niveau van inzicht te komen. En dat niveau is bij TS (nog) niet te zien. En dat geeft niets, daar kan hij natuurlijk naartoe groeien, maar je kunt niet verwachten dat anderen dan weer met open armen en zonder reserveringen je de zoveelste nieuwe kans geven.
Eerst zien, dan geloven, gaat hierbij wel op.
Nou, je kan wel zeggen dat je weet dat het probleem bij jou ligt. Maar of het dan ook waar is of alleen voor de bühne wordt gezegd is een tweede.quote:Op zondag 22 maart 2026 10:39 schreef Droopie het volgende:
Als je het inzicht hebt dat JIJ een probleem hebt, dan is dat al 50% begreep ik.. en achteraf gezien is dat ook zo..
Alleen jammer die andere 50% dan alsnog heel veel en heel klote is haha.
De buhne praat sowieso wel, maar op het moment dat je de kliniek binnenstapt sta er je er grotendeels alleen voor.quote:Op zondag 22 maart 2026 10:42 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
[..]
Nou, je kan wel zeggen dat je weet dat het probleem bij jou ligt. Maar of het dan ook waar is of alleen voor de bühne wordt gezegd is een tweede.
Ik heb stap 4 al voor een derde afgemaakt en met mijn sponsor besproken gisteren. Hij heeft me ook geholpen met wat boodschappen voor dit weekend en nu zit ik in mijn kerk. Als ik klaar ben ga ik naar huis en ga ik mijn best doen om uitgebreid te reageren.quote:Op zondag 22 maart 2026 12:14 schreef Ole het volgende:
TS hoe was het met je sponsor gister? Heeft hij de bedoeling van stap 4 nog uitgelegd?
zie het ook als opbouwend. Uiteindelijk heb je zelf de regie over je herstel. Schiet niet meteen in de verdediging maar laat dingen even bezinken. Veel die hier posten hebben zelf ook een verleden met verslaving en weten dus heel goed waar ze het over hebben. Neem mee wat voor jou werkt!quote:Op zondag 22 maart 2026 12:46 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Ik heb stap 4 al voor een derde afgemaakt en met mijn sponsor besproken gisteren. Hij heeft me ook geholpen met wat boodschappen voor dit weekend en nu zit ik in mijn kerk. Als ik klaar ben ga ik naar huis en ga ik mijn best doen om uitgebreid te reageren.
Ik verwacht ook dat de meeste mensen hier hard tegen mij zijn en dat ik vertrouwen terug moet winnen en dat duurt een tijdje, ik kan het ook wel hebben. Ik heb het verdiend.
Yes, en sommige mensen praten soms tegen andere mensen (soms uit hun ervaring) alsof ze tegen hun oude ik praten. Dus kom op, met die houding red je het niet etc etc.quote:Op zondag 22 maart 2026 12:56 schreef Ole het volgende:
[..]
zie het ook als opbouwend. Uiteindelijk heb je zelf de regie over je herstel. Schiet niet meteen in de verdediging maar laat dingen even bezinken. Veel die hier posten hebben zelf ook een verleden met verslaving en weten dus heel goed waar ze het over hebben. Neem mee wat voor jou werkt!
Je omschrijft het goed. In mijn geval hebben de meeste van mijn familie en vrienden al in de steek gelaten voordat ik verslaafd werd, ze lieten mij in de steek vanwege mijn psychoses. Wat moet ik daarvan vinden?quote:Op zondag 22 maart 2026 10:34 schreef nostra het volgende:
[..]
Tot dat inzicht komen is inderdaad erg moeilijk. En, wat paradoxaal, je moet ook veel kapot gemaakt hebben voordat die plaat een keer verdwijnt of kan verdwijnen.
En dat inzicht is nog één, ermee leren leven zal altijd een worsteling blijven. Niet gebruiken is iets dat je kan controleren, dat doe je zelf of niet. Anderen die je niet meer willen zien, daar kan je niets aan doen. En zéker niet met een quick fix. En tegelijkertijd is je copingvriendje altijd 5 minuten binnen bereik.
Daarom dat het uiteindelijke concept van AA/NA/CA ook zo sterk is, wat je verder ook van het sektarische element vindt. Met mensen kunnen praten die precies dezelfde problematiek hebben (ervaren) als jij is gewoon enorm waardevol.
Dank je wel voor je steun en bemoediging. Ik ben niet meer bang voor de oordelen en afwijzing van anderen, zeker niet hier op fok. Ik heb de meest dierbare mensen kwijtgeraakt die mijn oordeelden omdat ik psychoses heb gehad, en het gaat nu gewoon prima met mijn leven. Zolang ik God heb op de eerste plek, kunnen mensen mij niet meer kwetsen.quote:Op zondag 22 maart 2026 00:25 schreef -Knapzak- het volgende:
Het lijkt erop dat TS het bij veel FOK!kers niet snel goed kan doen. Wat hij ook post, zelfs als het goed bedoeld is, wordt vaak negatief ontvangen en afgekraakt. En wanneer hij daar na zoveel reacties iets van zegt, wordt dat al snel weggezet als het aannemen van een “slachtofferrol”. Het is voor mij al ziekmakend om de reacties zo te lezen, en ik vraag me af wat het doet met TS. Hij zal er denk ik niet beter van worden, want hij kan het NOOIT goed doen, en ik kan me indenken dat het behoorlijk frustrerend en vermoeiend is voor hem, en misschien wel een reden om terug te vallen in oude patronen.
Daar kun je van alles van vinden, maar dat verandert niets. Je kunt ze ook niet dwingen jou anders te gaan zien of behandelen. De enige waar jij zelf invloed op hebt, ben je zelf. Dus spendeer je energie en aandacht niet aan mensen en dingen die je niet kunt veranderen.quote:Op zondag 22 maart 2026 17:44 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Je omschrijft het goed. In mijn geval hebben de meeste van mijn familie en vrienden al in de steek gelaten voordat ik verslaafd werd, ze lieten mij in de steek vanwege mijn psychoses. Wat moet ik daarvan vinden?
Ik denk persoonlijk dat je je beter op jezelf kan richten, ik weet het, het is verleidelijk want als je een ander helpt denk je minder aan je eigen problemen, want het is lastiger je eigen dingen onder ogen te komen dan een ander te helpenquote:Op zondag 22 maart 2026 17:56 schreef Keep_Walking het volgende:
Zoals ik in een andere topic heb aangegeven, vanwege mijn psychose en verslaving raakte ik betrokken bij duisternis en malifide zaken. Zo werd ik bevriend met Antilliaan die ik ken vanuit mijn middelbare schooltijd in Curacao. Hij heeft Rechten en Economie gestudeerd, maar ook nauw betrokken geweest bij de georganiseerde drugshandel en witwassen van geld. Hij heeft ook een psychose gehad en zit nu in de TBS kliniek. Hij heeft zelfs Ridiouan Taghi gekend voordat hij gepakt werd. Deze Antilliaanse man belt mij elke dag van de gevangenis/TBS omdat hij momenteel niemand anders meer heeft. In het verleden heb ik gunsten voor hem gedaan in ruil voor geld of drugs. Toen hij TBS kreeg, heeft een ex-vriendin van mij hem opgezocht en mijn nummer gegeven aan hem. Omdat ik medelijden met hem hebt en omdat ik weet dat hij niemand anders heeft, laat ik hem mij bellen en help hem waar het kan zolang het mij niet in de problemen brengt.
Deze Antilliaanse man is hoogbegaafd en heeft twee bachelors van de Universiteit Utrecht en bijna zijn Masters, helaas is dat niet doorgegaan omdat hij veroordeeld werd voor brandstichting tijdens een psychose. Wat vinden jullie hiervan? Ben ik goed bezig door een jeugdvriend te steunen door zijn moeilijke tijd of ben ik juist dom bezig door met hem te associëren terwijl ik zelf niet mijn leven op orde heb?
Ik ga doordeweeks elke dag naar het Buurtwerkkamer in mijn wijk en daar mag ik lunchen en praten met de mensen die daar komen. Dat is mijn saaie doordeweekse dagbesteding. Aankomende donderdag heb ik een gesprek met de UWV over mijn wens om weer te gaan werken. Ik ga niet meer om met criminelen meer, deze Antilliaanse man steun ik omdat ik hem al vanaf mijn jeugd op Curaçao ken. Hij heeft ook psychoses meegemaakt net zoals wij en hij heeft helemaal niet meer nu hij vastzit in de TBS kliniek Vught. Hij is ook niet kwaadaardig, hij heeft wel foute keuzes gemaakt, maar hij is niet evil.quote:Op zondag 22 maart 2026 18:05 schreef ChildoftheStars het volgende:
Weet je wat het is KW
Je moet zelf weten met wie je omgaat en wat jou grenzen zijn.
Dat kunnen wij niet voor je beslissen
In jouw plaats zou ik geen contact met die persoon willen, klinkt als slecht nieuws en ik heb het gevoel dat jij best beïnvloedbaar bent. Daar is niks mis mee, alleen je moet dan wel extra nadenken over met wie om te gaan
Waarom zoek je geen "saaie" mensen zonder drama? Zoek een leuke activiteit in je buurt waarmee je gezond contact kan hebben. Dat zou je denk ik echt wel goed doen en dan blijft de drama ook weg
Weg van mensen met drugs en geld en sekswerkers en weet ik wat voor negativiteit. Zorg voor jezelf op dat gebied
Criminaliteit is niet stoer of interessant of sexy of wat dan ook. Het is fout en meer niet
En elk mens moet voor zichzelf beslissen wat hij wil.
Alleen ik adviseer je niet in te laten met dergelijke menden
Wat betreft mij zelf ik ga bijna elke avond naar NA en zondag naar de kerk. Aankomende donderdag heb ik gesprek met de UWV voor werk.quote:Op zondag 22 maart 2026 18:10 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Ik denk persoonlijk dat je je beter op jezelf kan richten, ik weet het, het is verleidelijk want als je een ander helpt denk je minder aan je eigen problemen, want het is lastiger je eigen dingen onder ogen te komen dan een ander te helpen
Wat is je eigen mening in deze?quote:Op zondag 22 maart 2026 17:56 schreef Keep_Walking het volgende:
Zoals ik in een andere topic heb aangegeven, vanwege mijn psychose en verslaving raakte ik betrokken bij duisternis en malifide zaken. Zo werd ik bevriend met Antilliaan die ik ken vanuit mijn middelbare schooltijd in Curacao. Hij heeft Rechten en Economie gestudeerd, maar ook nauw betrokken geweest bij de georganiseerde drugshandel en witwassen van geld. Hij heeft ook een psychose gehad en zit nu in de TBS kliniek. Hij heeft zelfs Ridiouan Taghi gekend voordat hij gepakt werd. Deze Antilliaanse man belt mij elke dag van de gevangenis/TBS omdat hij momenteel niemand anders meer heeft. In het verleden heb ik gunsten voor hem gedaan in ruil voor geld of drugs. Toen hij TBS kreeg, heeft een ex-vriendin van mij hem opgezocht en mijn nummer gegeven aan hem. Omdat ik medelijden met hem hebt en omdat ik weet dat hij niemand anders heeft, laat ik hem mij bellen en help hem waar het kan zolang het mij niet in de problemen brengt.
Deze Antilliaanse man is hoogbegaafd en heeft twee bachelors van de Universiteit Utrecht en bijna zijn Masters, helaas is dat niet doorgegaan omdat hij veroordeeld werd voor brandstichting tijdens een psychose. Wat vinden jullie hiervan? Ben ik goed bezig door een jeugdvriend te steunen door zijn moeilijke tijd of ben ik juist dom bezig door met hem te associëren terwijl ik zelf niet mijn leven op orde heb?
Als iemand die ik ken de criminaliteit in gaat (en dan bedoel ik geen verkeersovertreding, maar echt crimineel) dan gaat de deur dicht totdat iemand probeert weer op het rechte pad te komen, dan sta ik klaar om te helpenquote:Op zondag 22 maart 2026 18:15 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Ik ga doordeweeks elke dag naar het Buurtwerkkamer in mijn wijk en daar mag ik lunchen en praten met de mensen die daar komen. Dat is mijn saaie doordeweekse dagbesteding. Aankomende donderdag heb ik een gesprek met de UWV over mijn wens om weer te gaan werken. Ik ga niet meer om met criminelen meer, deze Antilliaanse man steun ik omdat ik hem al vanaf mijn jeugd op Curaçao ken. Hij heeft ook psychoses meegemaakt net zoals wij en hij heeft helemaal niet meer nu hij vastzit in de TBS kliniek Vught. Hij is ook niet kwaadaardig, hij heeft wel foute keuzes gemaakt, maar hij is niet evil.
Mijn sponsor kwam gisteren langs en onze gesprekken waren goed. Ik ben niet begonnen over kolonialisme of Antilliaanse gangsters, maar gewoon over mijn stap 4 en wrok.quote:Op zondag 22 maart 2026 18:19 schreef Droopie het volgende:
Het gaat over de stappen van de AA of NA, ik lees alleen psychoses, TBS en maffia..
Maar ontwijk het onderwerp maar.
Komen we terug op het onderwerp sponsor, zo'n sponsor zegt na 3x heen en weer.. joh ik ga de discussie niet aan, als jij het toch allemaal weet
Wat jij denkt dat een sponsor vanavond om 2100 gewoon overstapt op het onderwerp kolonisatie..
En dan na 3 uur babbelen amper over middelengebruik te hebben
Maar hij wil nu juist weer op de rechte pad gaan bewandelen. Hij zit al zes jaar in de TBS kliniek en heeft veel therapieën gehad. Hij wilt mijn hulp als hij weer vrijgelaten wordt om een goed leven op te bouwen.quote:Op zondag 22 maart 2026 18:19 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Als iemand die ik ken de criminaliteit in gaat (en dan bedoel ik geen verkeersovertreding, maar echt crimineel) dan gaat de deur dicht totdat iemand probeert weer op het rechte pad te komen, dan sta ik klaar om te helpen
Ook als het door een psychose komt
Simpelweg omdat mensen zichzelf moeten beschermen tegen slecht nieuws
"Wij maakten een diepgaande en onbevreesde morele inventaris van onszelf op" en het enige wat je bespreekt is dan wrok..quote:Op zondag 22 maart 2026 18:25 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Mijn sponsor kwam gisteren langs en onze gesprekken waren goed. Ik ben niet begonnen over kolonialisme of Antilliaanse gangsters, maar gewoon over mijn stap 4 en wrok.
De morele inventaris hebben we ook besproken.quote:Op zondag 22 maart 2026 18:29 schreef Droopie het volgende:
[..]
"Wij maakten een diepgaande en onbevreesde morele inventaris van onszelf op" en het enige wat je bespreekt is dan wrok..
En wat kwam daaruit?quote:Op zondag 22 maart 2026 18:30 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
De morele inventaris hebben we ook besproken.
Dit hou ik liever tussen mij en mijn sponsor voorlopig. Mag dat?quote:
Tuurlijk, je bent niets verplicht aan mij.quote:Op zondag 22 maart 2026 18:31 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Dit hou ik liever tussen mij en mijn sponsor voorlopig. Mag dat?
Er zijn heel veel mensen die nare dingen meemaken.quote:Op zondag 22 maart 2026 18:46 schreef Keep_Walking het volgende:
Een paar punten dat opkwam was dat ik heel gemeen kan worden en heel veel boosheid en rancune draagt waardoor mensen bij al intimiderend en bedreigend ervaren. Mijn sponsor zei dat in mijn geval heb ik oprecht veel onrecht meegemaakt die niet mijn schuld is, maar woede en wraakzuchtig blijven gaat het alleen erger en moeilijker maken voor mij om te herstellen. Wat vind je daarvan?
iedereen geeft oprecht Brecht meegemaakt die niet hun schuld is. Jouw focus ligt veel te veel daarop.quote:Op zondag 22 maart 2026 18:46 schreef Keep_Walking het volgende:
Een paar punten dat opkwam was dat ik heel gemeen kan worden en heel veel boosheid en rancune draagt waardoor mensen bij al intimiderend en bedreigend ervaren. Mijn sponsor zei dat in mijn geval heb ik oprecht veel onrecht meegemaakt die niet mijn schuld is, maar woede en wraakzuchtig blijven gaat het alleen erger en moeilijker maken voor mij om te herstellen. Wat vind je daarvan?
Ik begrijp wat je zegt hoor, maar ik geef het antwoord over wat ik en mijn sponsor gisteren hebben besproken met elkaar over stap 4. Morgen ga ik verder met stap 4 afmaken.quote:Op zondag 22 maart 2026 18:54 schreef miss_sly het volgende:
[..]
iedereen geeft oprecht Brecht meegemaakt die niet hun schuld is. Jouw focus ligt veel te veel daarop.
Het doet er niet toe.
Laat dat in het verleden ne focus op het nu en de toekomst. De rest kun je niet (meer) veranderen.
Je kunt wel stap 4 de ken af te maken maar als jouw focus blijft op alle onrecht wat jou zou zijn aangedaan, schiet het niet op.quote:Op zondag 22 maart 2026 18:57 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Ik begrijp wat je zegt hoor, maar ik geef het antwoord over wat ik en mijn sponsor gisteren hebben besproken met elkaar over stap 4. Morgen ga ik verder met stap 4 afmaken.
Stap 4 in een weekendje afmaken?quote:Op zondag 22 maart 2026 18:57 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Ik begrijp wat je zegt hoor, maar ik geef het antwoord over wat ik en mijn sponsor gisteren hebben besproken met elkaar over stap 4. Morgen ga ik verder met stap 4 afmaken.
Met de nadruk op die wrok he, want dat is niet zonder reden. Dus dan volledig in de shit zitten en je dan afvragen of het een strak plan is om met een 'gangster' die banden zou hebben met Taghi contact te hebben zodat K_W hem kan helpen om zijn leven weer op de rit te krijgen.quote:
Tja, ik ben geen psycholoog, maar plaatsen kan ik het allemaal niet. Het neigt nogal veel naar aandacht zoeken en verheerlijking van wat hij als masculien beschouwt.quote:Op zondag 22 maart 2026 19:13 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Met de nadruk op die wrok he, want dat is niet zonder reden. Dus dan volledig in de shit zitten en je dan afvragen of het een strak plan is om met een 'gangster' die banden zou hebben met Taghi contact te hebben zodat K_W hem kan helpen om zijn leven weer op de rit te krijgen.
Dat terwijl K_W al moeite genoeg heeft om zijn eigen leven op de rit te krijgen.
Kom op hoor.
Dan denken we hetzelfde maar goed, dat had ik al eerder gezegd, dat dit volgens mij gewoon de zoveelste iteratie is, en tot nu toe lees ik niks op basis waarvan ik denk dat ik ongelijk had.quote:Op zondag 22 maart 2026 19:21 schreef nostra het volgende:
[..]
Tja, ik ben geen psycholoog, maar plaatsen kan ik het allemaal niet. Het neigt nogal veel naar aandacht zoeken en verheerlijking van wat hij als masculien beschouwt.
Verder is het natuurlijk wel wat apart om een topic te openen over de 12 stappen, om vervolgens het stappenwerk voor jezelf te willen houden. Is je goed recht hoor, maar ik snap niet wat je er dan mee wil bereiken.
waarom is het zo belangrijk voor je te benoemen wie deze meneer kentquote:Op zondag 22 maart 2026 17:56 schreef Keep_Walking het volgende:
Zoals ik in een andere topic heb aangegeven, vanwege mijn psychose en verslaving raakte ik betrokken bij duisternis en malifide zaken. Zo werd ik bevriend met Antilliaan die ik ken vanuit mijn middelbare schooltijd in Curacao. Hij heeft Rechten en Economie gestudeerd, maar ook nauw betrokken geweest bij de georganiseerde drugshandel en witwassen van geld. Hij heeft ook een psychose gehad en zit nu in de TBS kliniek. Hij heeft zelfs Ridiouan Taghi gekend voordat hij gepakt werd. Deze Antilliaanse man belt mij elke dag van de gevangenis/TBS omdat hij momenteel niemand anders meer heeft. In het verleden heb ik gunsten voor hem gedaan in ruil voor geld of drugs. Toen hij TBS kreeg, heeft een ex-vriendin van mij hem opgezocht en mijn nummer gegeven aan hem. Omdat ik medelijden met hem hebt en omdat ik weet dat hij niemand anders heeft, laat ik hem mij bellen en help hem waar het kan zolang het mij niet in de problemen brengt.
Deze Antilliaanse man is hoogbegaafd en heeft twee bachelors van de Universiteit Utrecht en bijna zijn Masters, helaas is dat niet doorgegaan omdat hij veroordeeld werd voor brandstichting tijdens een psychose. Wat vinden jullie hiervan? Ben ik goed bezig door een jeugdvriend te steunen door zijn moeilijke tijd of ben ik juist dom bezig door met hem te associëren terwijl ik zelf niet mijn leven op orde heb?
Nee het is totaal niet stoerdoenerij want dit is totaal niet stoer toch? Ik ben niet aan het opscheppen over hem, ik spreek gewoon de waarheid en vraag voor de meningen en inzichten van anderen… Ik gebruik FOK! Als uitlaatklep voor alles wat mij bezighoudt zoals dit. Kunnen jullie alsjeblieft niet alles wat ik deel bestempelen dat ik negatieve intentie heb?quote:Op zondag 22 maart 2026 20:13 schreef greysbones het volgende:
[..]
waarom is het zo belangrijk voor je te benoemen wie deze meneer kent
wat zijn school geschiedenis is
welke delicten hij heeft gepleegd
en in vredesnaam waarom vraag je aan FOK! wat wij vinden van een semi vriendschap als 'ex'-verslaafde met een TBS-er?
waarom heb je het niet over met je sponsor
dit komt enkel over als dikdoenerij
kijk mij eens 'stoere' 'slimme' vrienden hebben
ik bestempel niksquote:Op zondag 22 maart 2026 20:32 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Nee het is totaal niet stoerdoenerij want dit is totaal niet stoer toch? Ik ben niet aan het opscheppen over hem, ik spreek gewoon de waarheid en vraag voor de meningen en inzichten van anderen… Ik gebruik FOK! Als uitlaatklep voor alles wat mij bezighoudt zoals dit. Kunnen jullie alsjeblieft niet alles wat ik deel bestempelen dat ik negatieve intentie heb?
Omgaan met een crimineel kun je nu eenmaal niet positief benaderenquote:Op zondag 22 maart 2026 20:32 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Nee het is totaal niet stoerdoenerij want dit is totaal niet stoer toch? Ik ben niet aan het opscheppen over hem, ik spreek gewoon de waarheid en vraag voor de meningen en inzichten van anderen… Ik gebruik FOK! Als uitlaatklep voor alles wat mij bezighoudt zoals dit. Kunnen jullie alsjeblieft niet alles wat ik deel bestempelen dat ik negatieve intentie heb?
Hij is geen crimineel, maar gevangener die mij hulp vraagt. Toen hij crimineel actief was ging ik bewust niet met hem om, pas toen ik hem tegenkwam in de toren van Altrecht en nadat hij TBS ging, begon hij mij regelmatig te bellen.quote:Op zondag 22 maart 2026 20:42 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Omgaan met een crimineel kun je nu eenmaal niet positief benaderen
En maar weer klagen dat wij alles negatief benaderen
Stop dan met het schrijven over bijzaken die niks met het 12 stappenplan te maken hebben
Want daar schrijf je relatief weinig over
Je gebruikt dit topic als een dagboek en dat is het niet
Maar je kreeg toch geld en drugs van hem?quote:Op zondag 22 maart 2026 20:45 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Hij is geen crimineel, maar gevangener die mij hulp vraagt. Toen hij crimineel actief was ging ik bewust niet met hem om, pas toen ik hem tegenkwam in de toren van Altrecht en nadat hij TBS ging, begon hij mij regelmatig te bellen.
Probeer je anders eens te verplaatsen in de lezer in relatie tot de werkelijke hulpvraag die je hebt. Of die vent Antilliaans is, gangster, Taghi heeft gekend, rechten en economie heeft gestudeerd, in Vught zit, is allemaal totaal irrelevant, maar het melden ervan impliceert wel dat jij het relevant vindt en daar slaan mensen op aan.quote:Op zondag 22 maart 2026 20:32 schreef Keep_Walking het volgende:
Nee het is totaal niet stoerdoenerij want dit is totaal niet stoer toch? Ik ben niet aan het opscheppen over hem, ik spreek gewoon de waarheid en vraag voor de meningen en inzichten van anderen…
Ik vind criminelen niet stoer en ik was vroeger totaal geen crimineel integendeel ik was heel braaf en moreel rechtschapen totdat ik verslaafd raakte aan harddrugs toen ging het mis. Dit soort dingen bespreek ik ook met mijn sponsor en op de NA meetings.quote:Op zondag 22 maart 2026 20:13 schreef greysbones het volgende:
[..]
waarom is het zo belangrijk voor je te benoemen wie deze meneer kent
wat zijn school geschiedenis is
welke delicten hij heeft gepleegd
en in vredesnaam waarom vraag je aan FOK! wat wij vinden van een semi vriendschap als 'ex'-verslaafde met een TBS-er?
waarom heb je het niet over met je sponsor
dit komt enkel over als dikdoenerij
kijk mij eens 'stoere' 'slimme' vrienden hebben
Hij zit toch niet voor het stelen van een pakje boter in een TBS kliniek?quote:Op zondag 22 maart 2026 20:45 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Hij is geen crimineel, maar gevangener die mij hulp vraagt. Toen hij crimineel actief was ging ik bewust niet met hem om, pas toen ik hem tegenkwam in de toren van Altrecht en nadat hij TBS ging, begon hij mij regelmatig te bellen.
Pas nadat hij al in TBS was. Via zijn neven of internet bankieren. Nu heeft hij dat niet meer in Vught.quote:Op zondag 22 maart 2026 20:46 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Maar je kreeg toch geld en drugs van hem?
Lekker fris figuurquote:Op zondag 22 maart 2026 20:47 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Pas nadat hij al in TBS was. Via zijn neven of internet bankieren. Nu heeft hij dat niet meer in Vught.
Brandstichting. Hij heeft zijn kamer in brand gestoken in de isolatie ruimte Hc3 en ik was erbij toen hij dat deed. We waren in 2020 beiden opgenomen voor psychose en zo kwamen we met elkaar weer in contact.quote:Op zondag 22 maart 2026 20:46 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Hij zit toch niet voor het stelen van een pakje boter in een TBS kliniek?
Dan ben je toch een crimineel
hoeveel aparte topics denk je nodig te hebben dan?quote:Op zondag 22 maart 2026 20:54 schreef Keep_Walking het volgende:
De reden waarom ik in dit topic over deze Antilliaanse man begint is omdat ik geen topic mag openen over hem. Als je kijk in mijn geschiedenis zie je dat ik een topic heb geopend over een Antilliaanse gangster in TBS, maar een mod heeft het op slot gedaan en gezegd dat ik over hem mag praten in mijn albestaande topic (dus deze). Ik snap ook niet waarom ik geen aparte topic over hem mag hebben.
Ik snap totaal niet waarom deze man ter sprake moet komenquote:Op zondag 22 maart 2026 20:54 schreef Keep_Walking het volgende:
De reden waarom ik in dit topic over deze Antilliaanse man begint is omdat ik geen topic mag openen over hem. Als je kijk in mijn geschiedenis zie je dat ik een topic heb geopend over een Antilliaanse gangster in TBS, maar een mod heeft het op slot gedaan en gezegd dat ik over hem mag praten in mijn albestaande topic (dus deze). Ik snap ook niet waarom ik geen aparte topic over hem mag hebben.
Ehh. Goede.quote:Op zondag 22 maart 2026 20:54 schreef Keep_Walking het volgende:
De reden waarom ik in dit topic over deze Antilliaanse man begint is omdat ik geen topic mag openen over hem. Als je kijk in mijn geschiedenis zie je dat ik een topic heb geopend over een Antilliaanse gangster in TBS, maar een mod heeft het op slot gedaan en gezegd dat ik over hem mag praten in mijn albestaande topic (dus deze). Ik snap ook niet waarom ik geen aparte topic over hem mag hebben.
Omdat je dit soort mensen uit je leven moet bannen als je ooit op het goede spoor wil komen. Maar goed, dat wil je toch niet horenquote:Op zondag 22 maart 2026 20:54 schreef Keep_Walking het volgende:
De reden waarom ik in dit topic over deze Antilliaanse man begint is omdat ik geen topic mag openen over hem. Als je kijk in mijn geschiedenis zie je dat ik een topic heb geopend over een Antilliaanse gangster in TBS, maar een mod heeft het op slot gedaan en gezegd dat ik over hem mag praten in mijn albestaande topic (dus deze). Ik snap ook niet waarom ik geen aparte topic over hem mag hebben.
Ik voel me oprecht gekwetst door deze post.quote:Op zondag 22 maart 2026 21:05 schreef Droopie het volgende:
[..]
Ehh. Goede.
Ik heb een buurman, die ken ik nogal goed en ik wil ook graag over hem praten. Denk niet dat ie dat leuk zal vinden, maar ik vind echt dat jullie dat moeten weten.
Daarom ga ik morgen een topic openen over liefdes verdriet.
Heeft niets met het onderwerp te maken, maar dan krijg ik toch de mogelijkheid om mijn zin door te drijven 🤣
K_W, je bent verre van stabiel en normaal.. Dat je dit zelf niet inziet dat je dat niet kan maken a. Op dit forum en b. Tegenover die Antilliaanse gangster..
Maar dat je zieltjes probeert te winnen over de rug van de NA vind ik echt heel sneu.. Dit topic is niet voor jou om steun en ervaringen van (ex) verslaafden te vinden, dit topic is om jouw zin door te drammen..
Ik vind het allemaal prima, maar zal vanaf nu niet meer op je reageren, je topics links laat liggen en dat hoef je bij mij ook niet meer te doen.
Ik ga potverdomme mijn ervaringen niet delen in een verkapt "dagboek" topic..
Anyways, fijne avond.
TBS’ers verdienen geen tweede kans in de maatschappij?quote:Op zondag 22 maart 2026 21:18 schreef gianni61 het volgende:
[..]
Omdat je dit soort mensen uit je leven moet bannen als je ooit op het goede spoor wil komen. Maar goed, dat wil je toch niet horen
Het is niet gemeen, het is gewoon iets wat jij niet wil horen. Het doel is niét om je te kwetsen, het doel is niét om gemeen te zijn, en of jij dat wel of niet verdient heeft er 0,0 mee van doen.quote:Op zondag 22 maart 2026 21:20 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Ik voel me oprecht gekwetst door deze post.
![]()
![]()
Echt waar, je bent nu heel gemeen aan het doen tegen mij en ik verdien het niet.
ik denk dat je nu enorm aan het overdrijven bentquote:Op zondag 22 maart 2026 21:20 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Ik voel me oprecht gekwetst door deze post.
![]()
![]()
Echt waar, je bent nu heel gemeen aan het doen tegen mij en ik verdien het niet.
Dat zeg ik niet. Ik zeg JIJ geen contact met hem moet hebbenquote:Op zondag 22 maart 2026 21:21 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
TBS’ers verdienen geen tweede kans in de maatschappij?
Zijn doel was wel om mij te kwetsen met die post, lees goed wat Droopie mij allemaal noemt en hoe hij tegen mij praat.quote:Op zondag 22 maart 2026 21:22 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Het is niet gemeen, het is gewoon iets wat jij niet wil horen. Het doel is niét om je te kwetsen, het doel is niét om gemeen te zijn, en of jij dat wel of niet verdient heeft er 0,0 mee van doen.
Maar het is wel weer maximaal de slachtofferrol opzoeken wat je nu weer doet.
Nee hoor, dat maak jij er vanquote:Op zondag 22 maart 2026 21:25 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Zijn doel was wel om mij te kwetsen met die post, lees goed wat Droopie mij allemaal noemt en hoe hij tegen mij praat.
Dat wordt hier niet gezegd denk ik.quote:Op zondag 22 maart 2026 21:21 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
TBS’ers verdienen geen tweede kans in de maatschappij?
Dat bedoel ik.quote:Op zondag 22 maart 2026 21:26 schreef Ole het volgende:
[..]
Dat wordt hier niet gezegd denk ik.
Belangrijk voor jou is dat je aan jezelf denkt. Het is heel heftig om iemand in huis te nemen die zo lang vastgezeten heeft en ook nog een stoornis heeft.
Je hebt echt al genoeg te doen voor jezelf.
Maar waarom niet? Hij heeft letterlijk niemand anders om te bellen, niet eens familie. Juist via mij heeft hij contact kunnen leggen met zijn vader, maar hij kan zijn vader niet bellen want die woont op Curaçao. Wat is de reden dat hij mij niet meer zou mogen bellen? Waarom zou ik hem niet helpen? Ik weet precies hoe het voelt om door mijn familie en vrienden in de steek gelaten te worden door de psychoses die ik niks aan kon doen. Hij heeft dezelfde problemen, maar dan erger in de TBS. Ik zit in de reguliere psychiatrische zorg en hij zit in forensische psychiatrische zorg.🙁quote:Op zondag 22 maart 2026 21:25 schreef gianni61 het volgende:
[..]
Dat zeg ik niet. Ik zeg JIJ geen contact met hem moet hebben
Ik ga hem niet in huis nemen hoor, dat heb ik nooit gezegd. Hij belt mij alleen en als hij weer in Utrecht woont ga ik met hem afspreken en helpen met reintegratie. Maar niet in mijn huis.quote:Op zondag 22 maart 2026 21:26 schreef Ole het volgende:
[..]
Dat wordt hier niet gezegd denk ik.
Belangrijk voor jou is dat je aan jezelf denkt. Het is heel heftig om iemand in huis te nemen die zo lang vastgezeten heeft en ook nog een stoornis heeft.
Je hebt echt al genoeg te doen voor jezelf.
Jazeker, Altrecht en Lister.quote:Op zondag 22 maart 2026 21:28 schreef Ole het volgende:
Heb je trouwens naast NA en een sponsor nog professionele behandeling?
Alsof de ene alcoholist, die NIET van de drank af kan blijven een andere alcoholist wil gaan begeleiden om van de drank af te blijven.quote:Op zondag 22 maart 2026 21:28 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Maar waarom niet? Hij heeft letterlijk niemand anders om te bellen, niet eens familie. Juist via mij heeft hij contact kunnen leggen met zijn vader, maar hij kan zijn vader niet bellen want die woont op Curaçao. Wat is de reden dat hij mij niet meer zou mogen bellen? Waarom zou ik hem niet helpen? Ik weet precies hoe het voelt om door mijn familie en vrienden in de steek gelaten te worden door de psychoses die ik niks aan kon doen. Hij heeft dezelfde problemen, maar dan erger in de TBS. Ik zit in de reguliere psychiatrische zorg en hij zit in forensische psychiatrische zorg.🙁
Jij vraagt onze mening en het is aan jou wat je ermee doet. Wij dwingen je nergens toe.quote:Op zondag 22 maart 2026 21:28 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Maar waarom niet? Hij heeft letterlijk niemand anders om te bellen, niet eens familie. Juist via mij heeft hij contact kunnen leggen met zijn vader, maar hij kan zijn vader niet bellen want die woont op Curaçao. Wat is de reden dat hij mij niet meer zou mogen bellen? Waarom zou ik hem niet helpen? Ik weet precies hoe het voelt om door mijn familie en vrienden in de steek gelaten te worden door de psychoses die ik niks aan kon doen. Hij heeft dezelfde problemen, maar dan erger in de TBS. Ik zit in de reguliere psychiatrische zorg en hij zit in forensische psychiatrische zorg.🙁
Zoals Ole ook aangeeft. Probeer eerst je eigen leven op de rit te krijgenquote:Op zondag 22 maart 2026 21:28 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Maar waarom niet? Hij heeft letterlijk niemand anders om te bellen, niet eens familie. Juist via mij heeft hij contact kunnen leggen met zijn vader, maar hij kan zijn vader niet bellen want die woont op Curaçao. Wat is de reden dat hij mij niet meer zou mogen bellen? Waarom zou ik hem niet helpen? Ik weet precies hoe het voelt om door mijn familie en vrienden in de steek gelaten te worden door de psychoses die ik niks aan kon doen. Hij heeft dezelfde problemen, maar dan erger in de TBS. Ik zit in de reguliere psychiatrische zorg en hij zit in forensische psychiatrische zorg.🙁
Ah ok dat heb ik verkeerd begrepen dan.quote:Op zondag 22 maart 2026 21:29 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Ik ga hem niet in huis nemen hoor, dat heb ik nooit gezegd. Hij belt mij alleen en als hij weer in Utrecht woont ga ik met hem afspreken en helpen met reintegratie. Maar niet in mijn huis.
Ik ben dus juist van dranks en drugs af al bijna een jaar, dus ik kan juist wel een ander begeleiden daarin toch? Bovendien is de vergelijking hier over psychoses, hij heeft psychoses gehad net zoals ik psychoses heb gehad, of CotS. Is dat de reden dat jullie niet willen dat ik met CotS praat? Omdat je denkt dat mijn Psychosegevoeligheid haar psychoses kan beïnvloeden?quote:Op zondag 22 maart 2026 21:32 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Alsof de ene alcoholist, die NIET van de drank af kan blijven een andere alcoholist wil gaan begeleiden om van de drank af te blijven.
Maar, gewoon lekker doen K_W, he, want blijkbaar heb je nog niet genoeg ellende gehad.
pure onzinquote:Op zondag 22 maart 2026 21:25 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Zijn doel was wel om mij te kwetsen met die post, lees goed wat Droopie mij allemaal noemt en hoe hij tegen mij praat.
Droopie komt zijn nare periode delen met tips en ervaringen, om andere mensen te laten zien hoe ik uit een diep dal kwam, toen waren er ook Fok! users die mij hielpen en een luisterend oor boden.quote:Op zondag 22 maart 2026 21:25 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Zijn doel was wel om mij te kwetsen met die post, lees goed wat Droopie mij allemaal noemt en hoe hij tegen mij praat.
Nogmaals, ik heb een aparte topic geopend over de Antilliaan in TBS, maar de moderator heeft die op slot gezet en gezegd dat ik hier over hem moet beginnen. Hoezo zet ik een hele act op dan? Denk je dat ik mensen hier aan het bedriegen bent of niet serieus bezig bent met de 12 stappen? Wat is precies een ACT met dit topic van mij?quote:Op zondag 22 maart 2026 21:40 schreef Droopie het volgende:
[..]
Droopie komt zijn nare periode delen met tips en ervaringen, om andere mensen te laten zien hoe ik uit een diep dal kwam, toen waren er ook Fok! users die mij hielpen en een luisterend oor boden.
Die users, de AA en deze site ben ik dat schatplichtig, of zo ervaar ik dat soms, om mensen die nu in dezelfde situatie ook dat stipje aan de horizon aan te wijzen en een lichtpuntje te laten zien in een zware en donkere periode.
Dat jij dan heel hele act/ topic gaat opzetten omdat je geen dagboektopic mag openen kwetst mij.. t doet geen zeker geen pijn, maar ik vind dat wel heel naar gedrag.
Sterker nog, ik ben daar zwaar allergisch voor.
Geef ik soms ongevraagd advies, ja.
Probeer ik mijzelf open te stellen met het doel om anderen te helpen, ook ja.
Dat jij nu weer huillie huillie gaat doen, zegt meer over jou dan over mij. Je bent niet de enige op de wereld he, maar hey hou je eigen denkbeelden maar in stand en maak je eigen maar wijs dat dit soort topics het gevolg zijn van... vul zelf maar in... (als ik die opsomming had ingevuld was het wel geweest om te kwetsen)..
Maar ga zeker niet mij proberen te gaslighten en de rollen om te draaien
Het is weer totaal overbodig om CotS hier weer bij te gaan betrekken.quote:Op zondag 22 maart 2026 21:39 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Ik ben dus juist van dranks en drugs af al bijna een jaar, dus ik kan juist wel een ander begeleiden daarin toch? Bovendien is de vergelijking hier over psychoses, hij heeft psychoses gehad net zoals ik psychoses heb gehad, of CotS. Is dat de reden dat jullie niet willen dat ik met CotS praat? Omdat je denkt dat mijn Psychosegevoeligheid haar psychoses kan beïnvloeden?
Hoe kan zijn Psychosegevoeligheid mij beïnvloeden als hij belt?quote:Op zondag 22 maart 2026 21:47 schreef gianni61 het volgende:
[..]
Het is weer totaal overbodig om CotS hier weer bij te gaan betrekken.
Maar is dezelfde strekking: ja, de psychosegevoelighieid van je gangstervriendje kan jou weer beïnvloeden.
Als je niet snapt dat het omgaan met iemand die EN gangster is EN TBS heeft/had EN niemand anders heeft (volgens jouw zeggen) EN jij bent serieus dat je hem wil gaan begeleiden terwijl je zelf niet eens fatsoenlijk uit de shit kunt komen, dan ben je nog heel erg ver van huis.quote:Op zondag 22 maart 2026 21:48 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Hoe kan zijn Psychosegevoeligheid mij beïnvloeden als hij belt?
Begeleiding is te serieus, wat ik wil doen is een goede vriend voor hem zijn. Hij wilt ook een goede vriend voor mij zijn en we hebben leuke opbouwende gesprekken op de telefoon. Daar is niks mis mee toch?quote:Op zondag 22 maart 2026 21:56 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Als je niet snapt dat het omgaan met iemand die EN gangster is EN TBS heeft/had EN niemand anders heeft (volgens jouw zeggen) EN jij bent serieus dat je hem wil gaan begeleiden terwijl je zelf niet eens fatsoenlijk uit de shit kunt komen, dan ben je nog heel erg ver van huis.
Als ik dat combineer met alle andere dingen die je sinds je terug bent weer hebt gezegd, dan kan ik alleen maar de conclusie trekken dat je óf niet serieus hier mee bezig bent, óf je bent zo ver heen dat dit bij voorbaat al een verloren zaak is.
lekker doen johquote:Op zondag 22 maart 2026 21:58 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Begeleiding is te serieus, wat ik wil doen is een goede vriend voor hem zijn. Hij wilt ook een goede vriend voor mij zijn en we hebben leuke opbouwende gesprekken op de telefoon. Daar is niks mis mee toch?
Je vraagt om meningen maar eigenlijk wil je gewoon gelijk krijgen.quote:Op zondag 22 maart 2026 21:58 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Begeleiding is te serieus, wat ik wil doen is een goede vriend voor hem zijn. Hij wilt ook een goede vriend voor mij zijn en we hebben leuke opbouwende gesprekken op de telefoon. Daar is niks mis mee toch?
Oke, er is niks mis mee volgens jou, dus gewoon doen. Waarom stel je de vraag dan uberhaupt?quote:Op zondag 22 maart 2026 21:58 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Begeleiding is te serieus, wat ik wil doen is een goede vriend voor hem zijn. Hij wilt ook een goede vriend voor mij zijn en we hebben leuke opbouwende gesprekken op de telefoon. Daar is niks mis mee toch?
De FOK!directheid waar KW zo van zegt te houdenquote:Op zondag 22 maart 2026 22:03 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Oke, er is niks mis mee volgens jou, dus gewoon doen. Waarom stel je de vraag dan uberhaupt?
Het is niet aan mij om dit te zeggen en te bepalen, maar als het aan mij had gelegen (en dat ligt het dus niet) had ik gewoon gezegd joh, lekker doen wat je wil, maar als deze shit in je gezicht ontploft, moet je niet hier terug komen om te janken over hoe je weer het slachtoffer bent want je bent in de situatie waar we het nu over hebben vooral het slachtoffer van je eigen stupiditeit.
Maar vervolgens tegen in gaatquote:Op zondag 22 maart 2026 22:04 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]
De FOK!directheid waar KW zo van zegt te houden
Ik zal je laten weten als dit shit in mijn gezicht ontploft goed?👍🏿quote:Op zondag 22 maart 2026 22:03 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Oke, er is niks mis mee volgens jou, dus gewoon doen. Waarom stel je de vraag dan uberhaupt?
Het is niet aan mij om dit te zeggen en te bepalen, maar als het aan mij had gelegen (en dat ligt het dus niet) had ik gewoon gezegd joh, lekker doen wat je wil, maar als deze shit in je gezicht ontploft, moet je niet hier terug komen om te janken over hoe je weer het slachtoffer bent want je bent in de situatie waar we het nu over hebben vooral het slachtoffer van je eigen stupiditeit.
Ja ik vind het nog steeds leuk, al hoef ik niet altijd met iedereen eens te zijn.quote:Op zondag 22 maart 2026 22:04 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]
De FOK!directheid waar KW zo van zegt te houden
weet je waar het op lijktquote:Op zondag 22 maart 2026 22:07 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Ik zal je laten weten als dit shit in mijn gezicht ontploft goed?👍🏿
Ik heb een gedeelte van stap 4 afgemaakt, namelijk een lijst van namen en situatie waarbij ik wrok koester en veel boosheid ervaar. Wat er hier uitkwam is dat als ik mijn boosheid loslaat, dan komt verdriet naar boven. Ik moet durven verdriet toe te laten en de pijn voelen die ik ervaar als ik het niet meer kan verdoven met middelen. Ik heb al jaren niet gehuild.quote:Op zondag 22 maart 2026 22:01 schreef simonblue het volgende:
Je geeft aan dat je nu bezig bent met stap 4 van het 12 stappen plan.
Kun je iets meer vertellen over hoe dit stappenplan er uit ziet? Volgen jullie een programma? Bijvoorbeeld iedere week 1 stap? Of maak je pas de volgende stap als je daar klaar voor bent en is het dus een traject met een variabele tijdsduur?
Ik heb van andere mensen gehoord dat mensen meerdere keren door de 12 stappen heen gaan. Is dat bij jou groep ook mogelijk? Of ben je misschien al bezig met een vervolgronde?
Waarom vraag je onze mening dan?quote:Op zondag 22 maart 2026 21:58 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Begeleiding is te serieus, wat ik wil doen is een goede vriend voor hem zijn. Hij wilt ook een goede vriend voor mij zijn en we hebben leuke opbouwende gesprekken op de telefoon. Daar is niks mis mee toch?
Dan moet je misschien minder hard janken als bij voorbeeld een user als Droopie jou tegengas geeft.quote:Op zondag 22 maart 2026 22:07 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Ja ik vind het nog steeds leuk, al hoef ik niet altijd met iedereen eens te zijn.
Ik slaap er linksom of rechtsom niet minder om, maar ik had het jou wel gegund om eens een keer een goede keuze te maken nadat je de ene foute keuze na de andere aan elkaar hebt geregen.quote:Op zondag 22 maart 2026 22:07 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Ik zal je laten weten als dit shit in mijn gezicht ontploft goed?👍🏿
We komen zowaar ergens.quote:Op zondag 22 maart 2026 22:10 schreef Keep_Walking het volgende:
Ik heb een gedeelte van stap 4 afgemaakt, namelijk een lijst van namen en situatie waarbij ik wrok koester en veel boosheid ervaar. Wat er hier uitkwam is dat als ik mijn boosheid loslaat, dan komt verdriet naar boven. Ik moet durven verdriet toe te laten en de pijn voelen die ik ervaar als ik het niet meer kan verdoven met middelen. Ik heb al jaren niet gehuild.
De samenleving zou tegen deze mensen beschermd moeten worden. Vroeger zaten die geeoon in een inrichting met ene hoog hek eromheen, hè. Dat is niet meer echt realistisch, maar een openbaar register zodat je in elk geval kan zien waar ze wonen zou wel een goed idee zijn.quote:Op zondag 22 maart 2026 21:21 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
TBS’ers verdienen geen tweede kans in de maatschappij?
Waarom niet? Ik snap jullie wel hoor. Alleen ben ik niet mee eens dat ik iemand anders met Psychosegevoeligheid niet kan helpen met zijn herstel .❤🩹 Lotgenoten kunnen elkaar het beste begrijpen en helpen.quote:
Volgen jullie een programma? Bijvoorbeeld iedere week 1 stap? Of maak je pas de volgende stap als je daar klaar voor bent en is het dus een traject met een variabele tijdsduur?quote:Op zondag 22 maart 2026 22:10 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Ik heb een gedeelte van stap 4 afgemaakt, namelijk een lijst van namen en situatie waarbij ik wrok koester en veel boosheid ervaar. Wat er hier uitkwam is dat als ik mijn boosheid loslaat, dan komt verdriet naar boven. Ik moet durven verdriet toe te laten en de pijn voelen die ik ervaar als ik het niet meer kan verdoven met middelen. Ik heb al jaren niet gehuild.
Als je toch al besloten hebt hem te helpen dan hoef je het ons niet te vragenquote:Op zondag 22 maart 2026 22:12 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Waarom niet? Ik snap jullie wel hoor. Alleen ben ik niet mee eens dat ik iemand anders met Psychosegevoeligheid niet kan helpen met zijn herstel .❤🩹 Lotgenoten kunnen elkaar het beste begrijpen en helpen.
Ik ben pas de eerste ronde en heb stap 4 nog lang niet af. Ik heb een lange weg te gaan en morgen ga ik weer aan de slag met stap 4. Stap 9 lijkt mij het zwaarste, dan moet ik de schade herstellen die ik anderen heb berokkend.quote:Op zondag 22 maart 2026 22:12 schreef simonblue het volgende:
[..]
Volgen jullie een programma? Bijvoorbeeld iedere week 1 stap? Of maak je pas de volgende stap als je daar klaar voor bent en is het dus een traject met een variabele tijdsduur?
Ik heb van andere mensen gehoord dat mensen meerdere keren door de 12 stappen heen gaan. Is dat bij jou groep ook mogelijk? Of ben je misschien al bezig met een vervolgronde?
Dit wordt door zowel professionals als ervaringsdeskundigen sterk afgeraden. Het risico dat je zelf (mentaal) wordt meegesleurd is groot. Omdat je aan het begin van je herstel nog heel kwetsbaar bent.quote:Op zondag 22 maart 2026 22:16 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Hey, dat willen begeleiden van mensen met zware problemen terwijl je zelf nog niet of nog maar kort uit de problemen bent, is ook iets wat we al eerder hebben gezien.
Dat kan ik me voorstellen, zeker als diegene aan wie je hulp wilt gaan bieden zo'n zwaar geval (en crimineel) is.quote:Op zondag 22 maart 2026 22:21 schreef Ole het volgende:
[..]
Dit wordt door zowel professionals als ervaringsdeskundige sterk afgeraden. Het risico dat je zelf (mentaal) wordt meegesleurd is groot. Omdat je aan het begin van je herstel nog heel kwetsbaar bent.
Mooi dat je een begin hebt gemaakt. Als ik het goed begrijp heb je nu ongeveer een kwart van deze ronde gedaan (stap 1-3) en moet je dus nog bijna driekwart van deze ronde. Ik denk dat het goed is om te zorgen dat je je tijd, aandacht en energie hier aan dit traject en aan jezelf kunt besteden.quote:Op zondag 22 maart 2026 22:15 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Ik ben pas de eerste ronde en heb stap 4 nog lang niet af. Ik heb een lange weg te gaan en morgen ga ik weer aan de slag met stap 4. Stap 9 lijkt mij het zwaarste, dan moet ik de schade herstellen die ik anderen heb berokkend.
Als je de 12 stappen goed doet, dan kan het maanden tot langer dan een jaar duren weet ik van mensen die ze gedaan hebben.quote:Op zondag 22 maart 2026 22:15 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Ik ben pas de eerste ronde en heb stap 4 nog lang niet af. Ik heb een lange weg te gaan en morgen ga ik weer aan de slag met stap 4. Stap 9 lijkt mij het zwaarste, dan moet ik de schade herstellen die ik anderen heb berokkend.
Ik kan dat ook heel goed eerlijk, er zijn best veel succesverhalen die mij dankbaar zijn.quote:Op zondag 22 maart 2026 22:16 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Hey, dat willen begeleiden van mensen met zware problemen terwijl je zelf nog niet of nog maar kort uit de problemen bent, is ook iets wat we al eerder hebben gezien.
Ik weet zeker dat ik nu geen psychose heb, mijn hulpverleners kunnen dat bevestigen. Ik zie ze meerdere dagen per week en ze zijn juist heel erg trots op mij dat ik het zo goed heb gedaan.✅quote:Op zondag 22 maart 2026 22:25 schreef MultiBanaan het volgende:
TS, heb je wel eens rekening gehouden met de mogelijkheid dat je momenteel nog niet psychosevrij bent?
Weten je hulpverleners ook wat je hier allemaal post en van de topics die je hebt geopend ?quote:Op zondag 22 maart 2026 22:30 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Ik weet zeker dat ik nu geen psychose heb, mijn hulpverleners kunnen dat bevestigen. Ik zie ze meerdere dagen per week en ze zijn juist heel erg trots op mij dat ik het zo goed heb gedaan.✅
Heb je nog medicatie?quote:Op zondag 22 maart 2026 22:30 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Ik weet zeker dat ik nu geen psychose heb, mijn hulpverleners kunnen dat bevestigen. Ik zie ze meerdere dagen per week en ze zijn juist heel erg trots op mij dat ik het zo goed heb gedaan.✅
Jaquote:
Alles wat ik hier deel, weten zij ook. Maar ik laat ze niet bewust mijn topics lezen natuurlijk, tenzij ze een fok account hebben zonder dat ik het weet. Mijn vader heeft wel mijn topics gelezen en ik hou fok niet geheim van de mensen die ik ken. Ik weet niet of er mensen zijn in mijn echte omgeving die ook mijn fok topics lezen, maar ik heb vaak genoeg mensen mijn topics laten lezen in het verleden. Ik ben ook bekend op TV geweest in de documentaire Blue Monday. Heb je die gezien?quote:Op zondag 22 maart 2026 22:37 schreef Iceage het volgende:
[..]
Weten je hulpverleners ook wat je hier allemaal post en van de topics die je hebt geopend ?
En nu het volgens jouwzelf en je behandelaars psychisch oke met je gaat: denk je dat het werkelijk zo kan zijn dat jouw overleden vriend vanuit het hiernamaals met jou contact opnam?quote:Op zondag 22 maart 2026 23:13 schreef Keep_Walking het volgende:
Een paar dagen nadat hij zelfmoord heeft gepleegd, hoorde ik zijn stem fluisteren in mijn oor dat hij in de hiernamaals was en mijn hulp nodig heeft omdat hij in de slechte plek zit. Dit hoorde ik toen ik in bed lag en ik zag hem ook in mijn dromen.
Ok. Waarom vertel je dit?quote:Op zondag 22 maart 2026 23:13 schreef Keep_Walking het volgende:
Afgelopen november heeft een hele goede vriend van mij zelfmoord gepleegd die dichtbij mij woonde. Hij had ook last van psychoses en verslaving en ik heb hem leren kennen in het ABC huis van Altrecht. Zijn naam was Paul en hij en ik waren heel close. Hij geloofde in telepathie en had last van psychische aanvallen van zijn omgeving, heeft hij mij verteld. Een paar dagen nadat hij zelfmoord heeft gepleegd, hoorde ik zijn stem fluisteren in mijn oor dat hij in de hiernamaals was en mijn hulp nodig heeft omdat hij in de slechte plek zit. Dit hoorde ik toen ik in bed lag en ik zag hem ook in mijn dromen.
Ik heb gezocht met google algemeen en op youtube. Enige wat ik zie is trailers van 1 minuut en als ik een link zie naar de volledige doc krijg ik niet beschikbaar op jouw locatie (Spanje nu) of website niet gevonden (404) of video does not exist.quote:
Ik zit er nog mee en deze ervaringen hebben bijgedragen aan de redenen waarom ik geloof in paranormale begaafdheid en dat psychoses ook bovennatuurlijke kenmerken kunnen hebben.quote:
Ja, gezien je eerdere reacties daarover verwachtte ik al zoiets. Weten je behandelaars ook dat je hiervan overtuigd bent?quote:Op zondag 22 maart 2026 23:30 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Ik zit er nog mee en deze ervaringen hebben bijgedragen aan de redenen waarom ik geloof in paranormale begaafdheid en dat psychoses ook bovennatuurlijke kenmerken kunnen hebben.
quote:Op zondag 22 maart 2026 23:03 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Alles wat ik hier deel, weten zij ook. Maar ik laat ze niet bewust mijn topics lezen natuurlijk, tenzij ze een fok account hebben zonder dat ik het weet. Mijn vader heeft wel mijn topics gelezen en ik hou fok niet geheim van de mensen die ik ken. Ik weet niet of er mensen zijn in mijn echte omgeving die ook mijn fok topics lezen, maar ik heb vaak genoeg mensen mijn topics laten lezen in het verleden. Ik ben ook bekend op TV geweest in de documentaire Blue Monday. Heb je die gezien?
Blue Monday van Ingrid Kamerling. Kijk maar op NPO doc uitzending gemist als je terug bent in Nederland.🇳🇱quote:Op zondag 22 maart 2026 23:28 schreef Iceage het volgende:
[..]
Ik heb gezocht met google algemeen en op youtube. Enige wat ik zie is trailers van 1 minuut en als ik een link zie naar de volledige doc krijg ik niet beschikbaar op jouw locatie (Spanje nu) of website niet gevonden (404) of video does not exist.
dus nee niet gezien en lukt nu ook niet. ook gezocht op Ingrid kamerling ook geen resultaat.
Ja, er zijn veel mensen die ik paranormale ervaringen en spiritualiteit geloven, ook zonder psychoses. Clairvoyance, telepathie, enzovoorts. Ik geloof in het hiernamaals en dat het leven doorgaat na de dood, dus het kan zeker.quote:Op zondag 22 maart 2026 23:22 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
En nu het volgens jouwzelf en je behandelaars psychisch oke met je gaat: denk je dat het werkelijk zo kan zijn dat jouw overleden vriend vanuit het hiernamaals met jou contact opnam?
Ja, ze weten het en ik spreek ook een GGZ psycholoog over deze ervaringen.quote:Op zondag 22 maart 2026 23:31 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Ja, gezien je eerdere reacties daarover verwachtte ik al zoiets. Weten je behandelaars ook dat je hiervan overtuigd bent?
Ehm ....quote:Op zondag 22 maart 2026 22:30 schreef Keep_Walking het volgende:
Ik weet zeker dat ik nu geen psychose heb
Weet je het écht zeker?quote:Op zondag 22 maart 2026 23:49 schreef Keep_Walking het volgende:
Ik heb bijvoorbeeld een paar weken geleden het gezicht van een demoon met kromme tanden zien verschijnen terwijl ik in bed lag en ik voelde tegelijkertijd een sterke energie mijn lichaam en geest hard trekken en drukken op mijn bed en tegen mijn muur. Ik was zo geschrokken dat ik 112 heb gebeld. Ik heb vaak meegemaakt dat ik de geesten van de dodenrijk in mijn huis opeens zie en hoor, na een paar seconden verdwijnen ze weer. Ik heb ook Engelen gesproken en gezien, en visioenen gehad van God en de hogere realiën die waar zijn gekomen.
Pffffquote:Op zondag 22 maart 2026 23:49 schreef Keep_Walking het volgende:
Ik heb bijvoorbeeld een paar weken geleden het gezicht van een demoon met kromme tanden zien verschijnen terwijl ik in bed lag en ik voelde tegelijkertijd een sterke energie mijn lichaam en geest hard trekken en drukken op mijn bed en tegen mijn muur. Ik was zo geschrokken dat ik 112 heb gebeld. Ik heb vaak meegemaakt dat ik de geesten van de dodenrijk in mijn huis opeens zie en hoor, na een paar seconden verdwijnen ze weer. Ik heb ook Engelen gesproken en gezien, en visioenen gehad van God en de hogere realiën die waar zijn gekomen. Deze ervaringen staan ook geschreven in mijn autobiografische roman. Weet je dat ik een boek heb geschreven? Stamgenoten
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op zondag 22 maart 2026 23:49 schreef Keep_Walking het volgende:
Ik heb bijvoorbeeld een paar weken geleden het gezicht van een demoon met kromme tanden zien verschijnen terwijl ik in bed lag en ik voelde tegelijkertijd een sterke energie mijn lichaam en geest hard trekken en drukken op mijn bed en tegen mijn muur. Ik was zo geschrokken dat ik 112 heb gebeld. Ik heb vaak meegemaakt dat ik de geesten van de dodenrijk in mijn huis opeens zie en hoor, na een paar seconden verdwijnen ze weer. Ik heb ook Engelen gesproken en gezien, en visioenen gehad van God en de hogere realiën die waar zijn gekomen. Deze ervaringen staan ook geschreven in mijn autobiografische roman. Weet je dat ik een boek heb geschreven? Stamgenoten
telkens als de aandacht iets verslapt, wordt er een verhaal uit de hoge hoed getoverd dat nog extremer is.quote:
TS zit in zijn eigen wereldje. Wat er ook gezegd wordt, het dringt niet door.quote:Op maandag 23 maart 2026 07:58 schreef gianni61 het volgende:
[..]
telkens als de aandacht iets verslapt, wordt er een verhaal uit de hoge hoed getoverd dat nog extremer is.
Dit is eigenlijk wel een patroon dat telkens terugkeert is alle jaren dat TS hier komt
Ik vertel gewoon de waarheid, alles wat ik zeg heb ik echt meegemaakt. Misschien geloof je niet dat het demonen en geesten waren, maar restverschijnselen van een psychose. Maar ik heb het wel meegemaakt al jaren.quote:Op maandag 23 maart 2026 07:58 schreef gianni61 het volgende:
[..]
telkens als de aandacht iets verslapt, wordt er een verhaal uit de hoge hoed getoverd dat nog extremer is.
Dit is eigenlijk wel een patroon dat telkens terugkeert is alle jaren dat TS hier komt
In het kader van dingen die nooit gebeurd zijn...quote:Op zondag 22 maart 2026 17:56 schreef Keep_Walking het volgende:
Zoals ik in een andere topic heb aangegeven, vanwege mijn psychose en verslaving raakte ik betrokken bij duisternis en malifide zaken. Zo werd ik bevriend met Antilliaan die ik ken vanuit mijn middelbare schooltijd in Curacao. Hij heeft Rechten en Economie gestudeerd, maar ook nauw betrokken geweest bij de georganiseerde drugshandel en witwassen van geld. Hij heeft ook een psychose gehad en zit nu in de TBS kliniek. Hij heeft zelfs Ridiouan Taghi gekend voordat hij gepakt werd. Deze Antilliaanse man belt mij elke dag van de gevangenis/TBS omdat hij momenteel niemand anders meer heeft. In het verleden heb ik gunsten voor hem gedaan in ruil voor geld of drugs. Toen hij TBS kreeg, heeft een ex-vriendin van mij hem opgezocht en mijn nummer gegeven aan hem. Omdat ik medelijden met hem hebt en omdat ik weet dat hij niemand anders heeft, laat ik hem mij bellen en help hem waar het kan zolang het mij niet in de problemen brengt.
Deze Antilliaanse man is hoogbegaafd en heeft twee bachelors van de Universiteit Utrecht en bijna zijn Masters, helaas is dat niet doorgegaan omdat hij veroordeeld werd voor brandstichting tijdens een psychose. Wat vinden jullie hiervan? Ben ik goed bezig door een jeugdvriend te steunen door zijn moeilijke tijd of ben ik juist dom bezig door met hem te associëren terwijl ik zelf niet mijn leven op orde heb?
Hoezo is dit nooit gebeurd? Ik heb letterlijk gisteren met hem gesproken op de telefoon.quote:Op maandag 23 maart 2026 10:42 schreef Alloch87 het volgende:
[..]
In het kader van dingen die nooit gebeurd zijn...
Ik hoor momenteel geen stemmen en heb nu geen wanen of hallucinaties. Ik heb ze wel meegemaakt en heb af en toe nog steeds intense dromen en soms hoor of zie ik paranormale dingen vaak voor het slapen gaan. Vroeger geloofde ik dat het niet klopte en dat ik gewoon gek was, maar nu geloof ik dat de spirituele kant van psychoses ook echt waarheid zijn. Dat kan zonder dat ik nu in acute gevaar voor psychose zit.quote:Op maandag 23 maart 2026 10:17 schreef greysbones het volgende:
Bij iemand met een voorgeschiedenis van meerdere psychoses is de kans zeer groot dat het claimen in contact te staan met God een teken is van een nieuwe psychotische episode (terugval). Religieuze wanen behoren tot de meest voorkomende inhoudelijke thema's bij psychotische stoornissen, waarbij patiënten geloven dat ze een speciale missie hebben of goddelijke stemmen horen.
Of je inderdaad niet weer richting psychose gaat is iets wat niet wij maar de experts die in werkelijkheid met je omgaan moeten bepalen, maar regelmatig paranormale dingen menen te zien en ze voor waarheid aannemen zijn echt niet deel van een gezond psychisch welzijn hoor.quote:Op maandag 23 maart 2026 11:09 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Ik hoor momenteel geen stemmen en heb nu geen wanen of hallucinaties. Ik heb ze wel meegemaakt en heb af en toe nog steeds intense dromen en soms hoor of zie ik paranormale dingen vaak voor het slapen gaan. Vroeger geloofde ik dat het niet klopte en dat ik gewoon gek was, maar nu geloof ik dat de spirituele kant van psychoses ook echt waarheid zijn. Dat kan zonder dat ik nu in acute gevaar voor psychose zit.
Je neemt paranormale dingen waar? Dat lijkt me nou echt iets om met je psychiater te bespreken, want heel eerlijk, dat klinkt niet erg gezond.quote:Op maandag 23 maart 2026 11:09 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Ik hoor momenteel geen stemmen en heb nu geen wanen of hallucinaties. Ik heb ze wel meegemaakt en heb af en toe nog steeds intense dromen en soms hoor of zie ik paranormale dingen vaak voor het slapen gaan. Vroeger geloofde ik dat het niet klopte en dat ik gewoon gek was, maar nu geloof ik dat de spirituele kant van psychoses ook echt waarheid zijn. Dat kan zonder dat ik nu in acute gevaar voor psychose zit.
Ik heb dit allang met mijn psychiater en hulpverleners besproken. Wat dacht je dan? Dat ik het hier voor het eerst deel met jullie?quote:Op maandag 23 maart 2026 11:25 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Je neemt paranormale dingen waar? Dat lijkt me nou echt iets om met je psychiater te bespreken, want heel eerlijk, dat klinkt niet erg gezond.
Ik kijk met jou eerlijk gezegd nergens van op.quote:Op maandag 23 maart 2026 11:26 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Ik heb dit allang met mijn psychiater en hulpverleners besproken. Wat dacht je dan? Dat ik het hier voor het eerst deel met jullie?
Volgens K_W wel, heel gezond allemaal jaquote:Op maandag 23 maart 2026 11:29 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Ik kijk met jou eerlijk gezegd nergens van op.
Maar je psychiater zei dat het gezond was?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 18% gewijzigd door #ANONIEM op 23-03-2026 11:40:18 ]
Het is geen psychose, ik ben nu stabiel en dat vind mijn psychiater ook. Ik ben niet de enige mens op aarde die in spirituele wereld en paranormale ervaringen gelooft toch? Als je op YouTube zoekt naar psychics en clairvoyance dan zie je talloze video’s van mensen die beweren dat ze het kunnen. Omdat ik toevallig Psychosegevoeligheid heb betekent niet dat ik nu gek wordt omdat ik geloof dat ik ook paranormale ervaringen heb gehad. Snap je dat?quote:Op maandag 23 maart 2026 11:29 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Ik kijk met jou eerlijk gezegd nergens van op.
Maar je psychiater zei dat het gezond was?
Ja dat geloof ik.quote:Op maandag 23 maart 2026 11:45 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Het is geen psychose, ik ben nu stabiel en dat vind mijn psychiater ook. Ik ben niet de enige mens op aarde die in spirituele wereld en paranormale ervaringen gelooft toch? Als je op YouTube zoekt naar psychics en clairvoyance dan zie je talloze video’s van mensen die beweren dat ze het kunnen. Omdat ik toevallig Psychosegevoeligheid heb betekent niet dat ik nu gek wordt omdat ik geloof dat ik ook paranormale ervaringen heb gehad. Snap je dat?
Jij bent ook niet de enige mens op aarde waar ik heel erg grote vraagtekens bij zet.quote:Op maandag 23 maart 2026 11:45 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Het is geen psychose, ik ben nu stabiel en dat vind mijn psychiater ook. Ik ben niet de enige mens op aarde die in spirituele wereld en paranormale ervaringen gelooft toch? Als je op YouTube zoekt naar psychics en clairvoyance dan zie je talloze video’s van mensen die beweren dat ze het kunnen. Omdat ik toevallig Psychosegevoeligheid heb betekent niet dat ik nu gek wordt omdat ik geloof dat ik ook paranormale ervaringen heb gehad. Snap je dat?
Misschien zijn psychoses een onderdeel van paranormale begaafdheid of zijn spirituele psychoses een soort overstroming van spirituele ervaringen in mijn leven? Ik geloof oprecht dat psychoses niet alleen een medische ziekte is, maar dat het een spirituele ontwaking is.quote:Op maandag 23 maart 2026 11:48 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Ja dat geloof ik.
Dat gezegd hebbende, als iemand met een zware historie van psychoses zegt dat hij paranormale zaken waarneemt gaan bij mij alle alarmbellen af eerlijk gezegd. Of eigenlijk, dan weet ik alweer genoeg.
Stabiel is natuurlijk een breed begrip. Stabiel en helemaal gezond zijn twee verschillende dingen.
Maar goed, bespreek het met je psychiater zodat die het in ieder geval weet.
Bedankt voor deze video, het is zeer toepasselijk op mijn levensverhaal.quote:Op maandag 23 maart 2026 11:38 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Als je in God en in het hiernamaals gelooft, bekijk dan deze video maar eens:
Bekijk deze YouTube-video
Dat maakt jouw paranormale ervaringen er niet automatisch plausibeler op he, de conclusie kan dan ook zijn dat die mensen ook in lariekoek geloven (of, in het geval van youtube eveneens een reeele optie: dat ze proberen te verdienen aan de bijgelovigheid van kijkers). Ik zou niet willen beweren dat geloven in paranormale zaken per definitie gekoppeld is aan een (beginnende) psychose, maar zoals @greysbones al terecht schreef is het wel vaak een typische manifestatie bij mensen die psychosegevoelig zijn. Ik hoop dat je psychiater het een beetje in de gaten houdt.quote:Op maandag 23 maart 2026 11:45 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Het is geen psychose, ik ben nu stabiel en dat vind mijn psychiater ook. Ik ben niet de enige mens op aarde die in spirituele wereld en paranormale ervaringen gelooft toch? Als je op YouTube zoekt naar psychics en clairvoyance dan zie je talloze video’s van mensen die beweren dat ze het kunnen. Omdat ik toevallig Psychosegevoeligheid heb betekent niet dat ik nu gek wordt omdat ik geloof dat ik ook paranormale ervaringen heb gehad. Snap je dat?
En wat vindt je psychiater daarvan?quote:Op maandag 23 maart 2026 12:34 schreef Keep_Walking het volgende:
Misschien zijn psychoses een onderdeel van paranormale begaafdheid of zijn spirituele psychoses een soort overstroming van spirituele ervaringen in mijn leven? Ik geloof oprecht dat psychoses niet alleen een medische ziekte is, maar dat het een spirituele ontwaking is.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |