abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator donderdag 19 maart 2026 @ 12:05:07 #101
441859 crew  Lenny77
pi_220379513
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 09:30 schreef Keep_Walking het volgende:
Oké weer ontopic:

Bij stap 4 leer ik steeds meer de slachtofferrol los te laten en mijn verantwoordelijkheid voor mijn leven dragen. Ik laat de boosheid los en daaronder zit veel verdriet. Mijn leven is niet makkelijk geweest en lang niet alles wat mis is gegaan is mijn schuld, maar het is mijn verantwoordelijkheid om het op te lossen.
Het was helemaal niet off topic.
Het was zelfs heel on topic.

Jij wil dit gewoon zo niet zien.

Volgens mij wil je alleen een dagboek hebben en geen diepgang bereiken hier.
Dat mag ook he? Gewoon aangeven. Maar bespaar de mensen dan de tijd om op jou in te gaan.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_220379614
quote:
1s.gif Op donderdag 19 maart 2026 12:05 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Het was helemaal niet off topic.
Het was zelfs heel on topic.

Jij wil dit gewoon zo niet zien.

Volgens mij wil je alleen een dagboek hebben en geen diepgang bereiken hier.
Dat mag ook he? Gewoon aangeven. Maar bespaar de mensen dan de tijd om op jou in te gaan.
Ik ben er niet van overtuigd dat hij uit is op een dagboek. Ik denk dat hij nog steeds uit is op waar hij altijd al op uit was, te weten compassie/medelijden en troost.

Hij poogt het nu wat anders te verpakken, en ik geloof op zich wel dat hij deelneemt aan dat hele stappenprogramma, maar ik heb persoonlijk niet het idee dat hij het heel serieus neemt, met andere woorden, omdat hij nog steeds het narratief probeert te manipuleren in plaats van zich volledig over te geven c.q. onder te dompelen in het betreffende programma, denk ik dat hij er nog niet aan wil, en dus heeft het volgen van dat programma imho ook geen zin.
  donderdag 19 maart 2026 @ 12:24:43 #103
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220379654
quote:
1s.gif Op donderdag 19 maart 2026 12:05 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Het was helemaal niet off topic.
Het was zelfs heel on topic.

Jij wil dit gewoon zo niet zien.

Volgens mij wil je alleen een dagboek hebben en geen diepgang bereiken hier.
Dat mag ook he? Gewoon aangeven. Maar bespaar de mensen dan de tijd om op jou in te gaan.
Ik heb toch toegegeven dat jullie gelijk hebben? Je mag kritisch reageren op mij, maar ik vind ook dat jullie eerlijk moeten toegegeven als ik iets goeds zegt of gelijk hebt.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  donderdag 19 maart 2026 @ 12:25:37 #104
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220379677
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 12:20 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik ben er niet van overtuigd dat hij uit is op een dagboek. Ik denk dat hij nog steeds uit is op waar hij altijd al op uit was, te weten compassie/medelijden en troost.

Hij poogt het nu wat anders te verpakken, en ik geloof op zich wel dat hij deelneemt aan dat hele stappenprogramma, maar ik heb persoonlijk niet het idee dat hij het heel serieus neemt, met andere woorden, omdat hij nog steeds het narratief probeert te manipuleren in plaats van zich volledig over te geven c.q. onder te dompelen in het betreffende programma, denk ik dat hij er nog niet aan wil, en dus heeft het volgen van dat programma imho ook geen zin.
Ik kan niks goed doen bij jou…
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  Moderator / Miss SHO donderdag 19 maart 2026 @ 12:34:58 #105
22592 crew  Ole
pi_220379861
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 12:25 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Ik kan niks goed doen bij jou…
En dat is nu de slachtofferrol aannemen..

quote:
De slachtofferrol doorbreken: 11 tips om verantwoordelijkheid nemen
19-05-2025 18 min.

Door Maggs
Je hebt het gevoel dat je onrecht is aangedaan en dat de oplossing buiten jezelf ligt. Iedereen en alles is tegen jou en jij kan er niets aan doen… Hoewel het lekker makkelijk is, iedereen de schuld geven voelt toch wat prettiger dan verantwoordelijkheid nemen, schiet je er niet veel mee op. Want wat anderen zeggen en doen en wat er gebeurt in je leven heb je niet in de hand, maar wel hoe je ermee omgaat. Hoe zorg je ervoor dat je uit de slachtofferrol stapt en een assertieve houding aanneemt?
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_220380058
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 12:25 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Ik kan niks goed doen bij jou…
Dit is maximaal de slachtofferrol aannemen. Even los van dat ik, zoals ik eerder zei, niets ben vergeten over wat je over mij, maar meer nog, over mijn vrouw hebt gezegd, dat ga je niet goed praten. Nu hoeft dat ook niet want wij zijn elkaar niks verschuldigd, maar je hebt iedereen in je omgeving op enig moment geschoffeerd, dat heb je hier op het forum ook gedaan, en jij verwacht nu dat als je hier wat brabbelt over 12 stappen dat mensen je een schouderklopje geven, terwijl je tegelijkertijd vanalles laat zien wat niét past bij die 12 stappen.

Los daarvan, je hoeft bij of voor mij niets goed te doen, want daar win of verlies je 0,0 mee. Ik ben geen factor in jouw leven. Het enige wat ik doe is op dezelfde plek komen als jij online, namelijk hier op het forum, en daar reageren we op elkaar, en als jij hier komt oreren over hoe geweldig je bezig bent, dan is daar niks mis mee, maar als met alle andere dingen die je tegelijkertijd ook zelf zegt het er op z'n minst op lijkt dat je gewoon dezelfde dingen doet als eerder, alleen dan net iets anders verpakt, dan hoef ik wat je claimt niet zonder slag of stoot aan te nemen, en dat doe ik dan ook niet. Anderen ook niet. Daar zou je blij mee moeten zijn want dat betekent dat andere mensen niet mee gaan in jouw variant van de waarheid, want als ze dat wel zouden gaan doen dan zou de mogelijkheid bestaan dat ze jouw bevestigen in het beeld dat jij graag uit wil dragen, en als je dat gaat geloven, dan ben je in werkelijkheid veel verder van huis dan dat mensen iets zeggen wat je wellicht niet graag hoort, maar waar je, als je het serieus zou nemen, wél iets mee zou kunnen. Je naar de mond praten gaat niet helpen.

Maar als je iets zegt waar uit imho blijkt dat je wel degelijk iets goed doet, dan zal ik het zeker niet nalaten om dát te zeggen. Maar tot nu toe zie ik gewoon de zoveelste iteratie van wat je eerder ook deed. Ik had daar eerder dezelfde mening over als nu, dus op zich is dit niks nieuws.

Wat mensen hier doen is nog steeds je proberen te laten inzien dat wat je doet, en de manier waarop je dat doet, je niet dichter bij het doel brengt dat je zegt te hebben. Dat dat niet altijd met de beste keuze aan woorden gepaard gaat, dat ben ik met je eens, maar tegelijkertijd is het raar om daar over te vallen als jij in het verleden niet vies was van een fiks potje schelden en doodsbedreigingen. Mensen nemen dat mee, K_W, het is niet dat omdat jij een tijd lang hier niet bent geweest, mensen dat plotseling vergeten zijn. Je kunt iets wat iemand zegt betitelen als een belediging en daar dan gepikeerd over zijn, terwijl je zelf mensen hebt lopen bedreigen. Dat is hypocriet.

Ik vraag me dus, net als eerder, nog steeds af wat het is dat je hier komt doen. Ik vind het tof om te zien dat je post, want dat betekent dat je er nog bent, want ongeacht wat ik persoonlijk van je vind hoop ik voor jou dat je een mooier leven kunt bewerkstelligen dan het de laatste jaren voor je is geweest. Tegelijkertijd zie ik je wel foute actie op foute actie stapelen (aannemende dat alles wat je zegt waar is) en wil je hier komen doen alsof je het slachtoffer bent terwijl je gewoon levens van veel mensen kapot hebt gemaakt, dan wel op z'n minst ernstig hebt bemoeilijkt.

Je komt hier, claim je zelf, om mededogen en compassie te krijgen, die krijg je niet, en vervolgens ga je wild om je heen slaan (tenminste in het verleden deed je dat, nu heb ik je dát nog niet zien doen) dat mensen IRL je zo'n geweldenaar vinden. Als die mensen dat vinden, waarom is het dan zo belangrijk dat mensen hier diezelfde mening aannemen? Waarom is het niet genoeg om je dan in die warme deken die die positieve aandacht IRL is te wentelen? Blijkbaar is die deken dus of niet warm genoeg, of hij bestaat niet en het is gewoon een verhaaltje om je te verdedigen.

Maar het feit dat je hier nog steeds tegengas krijgt in plaats van dat jij je zin krijgt qua reacties betekent naar mijn mening, wat ik al eerder zei, dat mensen je nog steeds proberen in te laten zien dat wat je doet meer van hetzelfde is, in plaats van proberen naar boven te komen. Dat is een vorm van proberen te helpen. Niemand hier zou er afwijzend tegenover staan als jij op enig moment hier zou opduiken en het zou daadwerkelijk beter met je gaan. Maar dan daadwerkelijk, niet gefaked, niet gespeeld, maar écht.

Dat zouden mensen hier toejuichen, ondanks dat je eerder wild om je heen sloeg en ondanks dat je eerder, en nu nog steeds, mensen een rad voor ogen probeert te draaien. Jij ziet het als een belediging als mensen iets zeggen wat je niet aan staat, maar misschien, heel misschien, komt dat omdat die kritiek een waarheid is die je liever niet hoort.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 19-03-2026 13:07:15 ]
  donderdag 19 maart 2026 @ 13:44:10 #107
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220380587
Ik begrijp wat je zegt, CoolGuy. Ik ben net klaar met mijn GGZ psycholoog, die gaat mij helpen ongezonde patronen te doorbreken.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  Moderator / Redactie FP donderdag 19 maart 2026 @ 13:49:26 #108
183088 crew  TheStigsDutchCousin
Brabo Bastard
pi_220380627
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 12:53 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dit is maximaal de slachtofferrol aannemen. Even los van dat ik, zoals ik eerder zei, niets ben vergeten over wat je over mij, maar meer nog, over mijn vrouw hebt gezegd, dat ga je niet goed praten. Nu hoeft dat ook niet want wij zijn elkaar niks verschuldigd, maar je hebt iedereen in je omgeving op enig moment geschoffeerd, dat heb je hier op het forum ook gedaan, en jij verwacht nu dat als je hier wat brabbelt over 12 stappen dat mensen je een schouderklopje geven, terwijl je tegelijkertijd vanalles laat zien wat niét past bij die 12 stappen.

Los daarvan, je hoeft bij of voor mij niets goed te doen, want daar win of verlies je 0,0 mee. Ik ben geen factor in jouw leven. Het enige wat ik doe is op dezelfde plek komen als jij online, namelijk hier op het forum, en daar reageren we op elkaar, en als jij hier komt oreren over hoe geweldig je bezig bent, dan is daar niks mis mee, maar als met alle andere dingen die je tegelijkertijd ook zelf zegt het er op z'n minst op lijkt dat je gewoon dezelfde dingen doet als eerder, alleen dan net iets anders verpakt, dan hoef ik wat je claimt niet zonder slag of stoot aan te nemen, en dat doe ik dan ook niet. Anderen ook niet. Daar zou je blij mee moeten zijn want dat betekent dat andere mensen niet mee gaan in jouw variant van de waarheid, want als ze dat wel zouden gaan doen dan zou de mogelijkheid bestaan dat ze jouw bevestigen in het beeld dat jij graag uit wil dragen, en als je dat gaat geloven, dan ben je in werkelijkheid veel verder van huis dan dat mensen iets zeggen wat je wellicht niet graag hoort, maar waar je, als je het serieus zou nemen, wél iets mee zou kunnen. Je naar de mond praten gaat niet helpen.

Maar als je iets zegt waar uit imho blijkt dat je wel degelijk iets goed doet, dan zal ik het zeker niet nalaten om dát te zeggen. Maar tot nu toe zie ik gewoon de zoveelste iteratie van wat je eerder ook deed. Ik had daar eerder dezelfde mening over als nu, dus op zich is dit niks nieuws.

Wat mensen hier doen is nog steeds je proberen te laten inzien dat wat je doet, en de manier waarop je dat doet, je niet dichter bij het doel brengt dat je zegt te hebben. Dat dat niet altijd met de beste keuze aan woorden gepaard gaat, dat ben ik met je eens, maar tegelijkertijd is het raar om daar over te vallen als jij in het verleden niet vies was van een fiks potje schelden en doodsbedreigingen. Mensen nemen dat mee, K_W, het is niet dat omdat jij een tijd lang hier niet bent geweest, mensen dat plotseling vergeten zijn. Je kunt iets wat iemand zegt betitelen als een belediging en daar dan gepikeerd over zijn, terwijl je zelf mensen hebt lopen bedreigen. Dat is hypocriet.

Ik vraag me dus, net als eerder, nog steeds af wat het is dat je hier komt doen. Ik vind het tof om te zien dat je post, want dat betekent dat je er nog bent, want ongeacht wat ik persoonlijk van je vind hoop ik voor jou dat je een mooier leven kunt bewerkstelligen dan het de laatste jaren voor je is geweest. Tegelijkertijd zie ik je wel foute actie op foute actie stapelen (aannemende dat alles wat je zegt waar is) en wil je hier komen doen alsof je het slachtoffer bent terwijl je gewoon levens van veel mensen kapot hebt gemaakt, dan wel op z'n minst ernstig hebt bemoeilijkt.

Je komt hier, claim je zelf, om mededogen en compassie te krijgen, die krijg je niet, en vervolgens ga je wild om je heen slaan (tenminste in het verleden deed je dat, nu heb ik je dát nog niet zien doen) dat mensen IRL je zo'n geweldenaar vinden. Als die mensen dat vinden, waarom is het dan zo belangrijk dat mensen hier diezelfde mening aannemen? Waarom is het niet genoeg om je dan in die warme deken die die positieve aandacht IRL is te wentelen? Blijkbaar is die deken dus of niet warm genoeg, of hij bestaat niet en het is gewoon een verhaaltje om je te verdedigen.

Maar het feit dat je hier nog steeds tegengas krijgt in plaats van dat jij je zin krijgt qua reacties betekent naar mijn mening, wat ik al eerder zei, dat mensen je nog steeds proberen in te laten zien dat wat je doet meer van hetzelfde is, in plaats van proberen naar boven te komen. Dat is een vorm van proberen te helpen. Niemand hier zou er afwijzend tegenover staan als jij op enig moment hier zou opduiken en het zou daadwerkelijk beter met je gaan. Maar dan daadwerkelijk, niet gefaked, niet gespeeld, maar écht.

Dat zouden mensen hier toejuichen, ondanks dat je eerder wild om je heen sloeg en ondanks dat je eerder, en nu nog steeds, mensen een rad voor ogen probeert te draaien. Jij ziet het als een belediging als mensen iets zeggen wat je niet aan staat, maar misschien, heel misschien, komt dat omdat die kritiek een waarheid is die je liever niet hoort.
_O_
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
  donderdag 19 maart 2026 @ 13:57:22 #109
165264 Puzzie
Kreng de la crème
pi_220380684
quote:
1s.gif Op donderdag 19 maart 2026 12:05 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Het was helemaal niet off topic.
Het was zelfs heel on topic.

Jij wil dit gewoon zo niet zien.

Volgens mij wil je alleen een dagboek hebben en geen diepgang bereiken hier.
Dat mag ook he? Gewoon aangeven. Maar bespaar de mensen dan de tijd om op jou in te gaan.
Maar wat is er mis met een dagboek voor hem?
Dan kunnen anderen er zelf ook kiezen om ergens niet te komen lezen.
Dat is het enige wat ik niet aan dat hele dagboek verhaal begrijp: waarom zo selectief? de een mag er wel een ,ander niet , vind het ook niet helemaal eerlijk . Zijn er voorwaarden voor een dagboek ?
Het houdt het wmb nl wel een stuk overzichtelijker dan al die losse problemen die vaak uiteindelijk ook toch met hetzelfde onderliggende probleem te maken hebben.
My age is very
Inappropriate
for my behavior
pi_220380877
quote:
5s.gif Op donderdag 19 maart 2026 13:57 schreef Puzzie het volgende:

[..]
Maar wat is er mis met een dagboek voor hem?
Dan kunnen anderen er zelf ook kiezen om ergens niet te komen lezen.
Dat is het enige wat ik niet aan dat hele dagboek verhaal begrijp: waarom zo selectief? de een mag er wel een ,ander niet , vind het ook niet helemaal eerlijk . Zijn er voorwaarden voor een dagboek ?
Het houdt het wmb nl wel een stuk overzichtelijker dan al die losse problemen die vaak uiteindelijk ook toch met hetzelfde onderliggende probleem te maken hebben.
Mee eens. Waarschijnlijk zou het predikaat dagboek veel gedonder schelen, want het is dan geen discussietopic maar een plek waar op KW veilig zijn verhaal kan delen en is duidelijk voor iedereen.

Want, ik vul nu voor hem in, is dat wel wat past bij de vraag; nml begrip en medelijden zonder discussie. Echter kan ik dit ook helemaal mis hebben :)

Dit hangt uiteraard wel af of dit ook zijn wens is. Mijn eigen ervaring is iig positief :)

Anyways...

Sorry dat ik over je hoofd heen praat KW!
  donderdag 19 maart 2026 @ 14:50:15 #111
165264 Puzzie
Kreng de la crème
pi_220381027
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 14:28 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]
Mee eens. Waarschijnlijk zou het predikaat dagboek veel gedonder schelen, want het is dan geen discussietopic maar een plek waar op KW veilig zijn verhaal kan delen en is duidelijk voor iedereen.

Want, ik vul nu voor hem in, is dat wel wat past bij de vraag; nml begrip en medelijden zonder discussie. Echter kan ik dit ook helemaal mis hebben :)

Dit hangt uiteraard wel af of dit ook zijn wens is. Mijn eigen ervaring is iig positief :)

Anyways...

Sorry dat ik over je hoofd heen praat KW!
Ik kom niet altijd in jouw dagboek topic (ben sowieso wat minder op FOK! :@ maar ik heb je de laatste tijd wel een beetje gevolgd, en je hebt een hoop meegemaakt ,zoals nu met je moeder, én dat raakt me O+
Verder ben ik het eens met wat je zegt :P
Ik denk idd dat een hoop gedoe scheelt, geen losse topics die uiteindelijk toch allemaal op hetzelfde uitkomen :Y
My age is very
Inappropriate
for my behavior
pi_220381156
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 11:39 schreef Mike-The-Situation het volgende:

[..]
Vind je het te confronterend om inhoudelijk op Pabst’ post te reageren?
Hij hoeft niet te reageren. Hij hoeft zich niet naar mij toe te verantwoorden.

Ik zou liever bij hem uit zijn gedrag willen opmaken dat hij het begrijpt. Woorden zeggen in dit geval eigenlijk niks. Daden wel
  donderdag 19 maart 2026 @ 15:50:10 #113
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220381448
quote:
1s.gif Op donderdag 19 maart 2026 15:12 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

[..]
Hij hoeft niet te reageren. Hij hoeft zich niet naar mij toe te verantwoorden.

Ik zou liever bij hem uit zijn gedrag willen opmaken dat hij het begrijpt. Woorden zeggen in dit geval eigenlijk niks. Daden wel
Ik ga straks op jou reageren goed? Ik heb een hele drukke week.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  donderdag 19 maart 2026 @ 15:50:30 #114
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220381451
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 14:28 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]
Mee eens. Waarschijnlijk zou het predikaat dagboek veel gedonder schelen, want het is dan geen discussietopic maar een plek waar op KW veilig zijn verhaal kan delen en is duidelijk voor iedereen.

Want, ik vul nu voor hem in, is dat wel wat past bij de vraag; nml begrip en medelijden zonder discussie. Echter kan ik dit ook helemaal mis hebben :)

Dit hangt uiteraard wel af of dit ook zijn wens is. Mijn eigen ervaring is iig positief :)

Anyways...

Sorry dat ik over je hoofd heen praat KW!
Ik vind je lief en bedankt, we zijn lotgenoten.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_220382543
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 12:53 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dit is maximaal de slachtofferrol aannemen. Even los van dat ik, zoals ik eerder zei, niets ben vergeten over wat je over mij, maar meer nog, over mijn vrouw hebt gezegd, dat ga je niet goed praten. Nu hoeft dat ook niet want wij zijn elkaar niks verschuldigd, maar je hebt iedereen in je omgeving op enig moment geschoffeerd, dat heb je hier op het forum ook gedaan, en jij verwacht nu dat als je hier wat brabbelt over 12 stappen dat mensen je een schouderklopje geven, terwijl je tegelijkertijd vanalles laat zien wat niét past bij die 12 stappen.

Los daarvan, je hoeft bij of voor mij niets goed te doen, want daar win of verlies je 0,0 mee. Ik ben geen factor in jouw leven. Het enige wat ik doe is op dezelfde plek komen als jij online, namelijk hier op het forum, en daar reageren we op elkaar, en als jij hier komt oreren over hoe geweldig je bezig bent, dan is daar niks mis mee, maar als met alle andere dingen die je tegelijkertijd ook zelf zegt het er op z'n minst op lijkt dat je gewoon dezelfde dingen doet als eerder, alleen dan net iets anders verpakt, dan hoef ik wat je claimt niet zonder slag of stoot aan te nemen, en dat doe ik dan ook niet. Anderen ook niet. Daar zou je blij mee moeten zijn want dat betekent dat andere mensen niet mee gaan in jouw variant van de waarheid, want als ze dat wel zouden gaan doen dan zou de mogelijkheid bestaan dat ze jouw bevestigen in het beeld dat jij graag uit wil dragen, en als je dat gaat geloven, dan ben je in werkelijkheid veel verder van huis dan dat mensen iets zeggen wat je wellicht niet graag hoort, maar waar je, als je het serieus zou nemen, wél iets mee zou kunnen. Je naar de mond praten gaat niet helpen.

Maar als je iets zegt waar uit imho blijkt dat je wel degelijk iets goed doet, dan zal ik het zeker niet nalaten om dát te zeggen. Maar tot nu toe zie ik gewoon de zoveelste iteratie van wat je eerder ook deed. Ik had daar eerder dezelfde mening over als nu, dus op zich is dit niks nieuws.

Wat mensen hier doen is nog steeds je proberen te laten inzien dat wat je doet, en de manier waarop je dat doet, je niet dichter bij het doel brengt dat je zegt te hebben. Dat dat niet altijd met de beste keuze aan woorden gepaard gaat, dat ben ik met je eens, maar tegelijkertijd is het raar om daar over te vallen als jij in het verleden niet vies was van een fiks potje schelden en doodsbedreigingen. Mensen nemen dat mee, K_W, het is niet dat omdat jij een tijd lang hier niet bent geweest, mensen dat plotseling vergeten zijn. Je kunt iets wat iemand zegt betitelen als een belediging en daar dan gepikeerd over zijn, terwijl je zelf mensen hebt lopen bedreigen. Dat is hypocriet.

Ik vraag me dus, net als eerder, nog steeds af wat het is dat je hier komt doen. Ik vind het tof om te zien dat je post, want dat betekent dat je er nog bent, want ongeacht wat ik persoonlijk van je vind hoop ik voor jou dat je een mooier leven kunt bewerkstelligen dan het de laatste jaren voor je is geweest. Tegelijkertijd zie ik je wel foute actie op foute actie stapelen (aannemende dat alles wat je zegt waar is) en wil je hier komen doen alsof je het slachtoffer bent terwijl je gewoon levens van veel mensen kapot hebt gemaakt, dan wel op z'n minst ernstig hebt bemoeilijkt.

Je komt hier, claim je zelf, om mededogen en compassie te krijgen, die krijg je niet, en vervolgens ga je wild om je heen slaan (tenminste in het verleden deed je dat, nu heb ik je dát nog niet zien doen) dat mensen IRL je zo'n geweldenaar vinden. Als die mensen dat vinden, waarom is het dan zo belangrijk dat mensen hier diezelfde mening aannemen? Waarom is het niet genoeg om je dan in die warme deken die die positieve aandacht IRL is te wentelen? Blijkbaar is die deken dus of niet warm genoeg, of hij bestaat niet en het is gewoon een verhaaltje om je te verdedigen.

Maar het feit dat je hier nog steeds tegengas krijgt in plaats van dat jij je zin krijgt qua reacties betekent naar mijn mening, wat ik al eerder zei, dat mensen je nog steeds proberen in te laten zien dat wat je doet meer van hetzelfde is, in plaats van proberen naar boven te komen. Dat is een vorm van proberen te helpen. Niemand hier zou er afwijzend tegenover staan als jij op enig moment hier zou opduiken en het zou daadwerkelijk beter met je gaan. Maar dan daadwerkelijk, niet gefaked, niet gespeeld, maar écht.

Dat zouden mensen hier toejuichen, ondanks dat je eerder wild om je heen sloeg en ondanks dat je eerder, en nu nog steeds, mensen een rad voor ogen probeert te draaien. Jij ziet het als een belediging als mensen iets zeggen wat je niet aan staat, maar misschien, heel misschien, komt dat omdat die kritiek een waarheid is die je liever niet hoort.
Vriend, je hebt een kommaverslaving.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_220382943
quote]0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 15:50 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Ik ga straks op jou reageren goed? Ik heb een hele drukke week.
[/quote]
Wat jij wilt. Je bent niet persé aan mij een reactie schuldig.

Ik heb geen hekel aan jou en ik gun ook jou het beste in jouw leven. N.a.v. wat ik van jou heb meegemaakt, weet ik dat jij onbetrouwbaar bent. Het is zoals het is. Er bestaan geen magische woorden waarmee je mij op andere gedachten kunt brengen.

quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 15:50 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Ik vind je lief en bedankt, we zijn lotgenoten.
Ik vind het persoonlijk verdacht dat je nu opeens zo poeslief tegen haar reageert. Ik ben niet vergeten hoe vijandig jij in het verleden tegen haar was + ik weet ook nog dat zij zich daardoor nogal onveilig door voelde. Als je nu oprecht respect voor haar zou hebben, dan had je haar nu vooral de ruimte gegeven. Dat doe je niet: je probeert haar te manipuleren.

Ik heb geen idee wat jij van haar wilt. Ik weet wel dat als jij wie dan ook probeert af te dwingen dat hij/zij jou aardig vindt, jij dan hoe dan ook het tegenovergestelde bereikt.

Als je oprecht gelukkig met jezelf wilt worden, zit er niks anders op dan de confrontatie met jezelf aan te gaan. Alle lelijke dingen van jezelf die je liever niet wilt zien, zal je wel onder ogen moeten komen. En dan niet om bij jezelf vast te stellen dat je een slecht mens bent, maar om te gaan onderzoeken waarom je die dingen doet. De conclusie dat je nou eenmaal zo geboren bent, is te simpel.

Probeer jouw geest zoals die nu is te vergelijken met Windows inclusief software maar ook met heel veel fouten en virussen. Zoals het nu is, is het corrupt en maakt het dingen kapot. Het lijkt onbegonnen werk om al die fouten en virussen er één voor één uit te halen, maar er zit niks anders op.

Op den duur als jij jouw 'systeem' wat meer hebt opgeschoond, ga je stukje bij beetje ontdekken wat jouw potenties zijn. Jouw systeem is dan niet langer meer alleen maar corrupt en vernietigend, maar kan je ook voor constructieve doelen gebruiken. De schaamte die je ervaart als je naar jouw ware zelf kijkt, neemt af. En daarmee ook jouw behoeftes om met leugens complimenten van anderen af te dwingen; je hebt dat dan namelijk niet meer nodig. Je hoeft dan niet eens moeite te doen om je 'goed te gedragen' en ook niet meer bang te zijn dat je later weer de fout ingaat, want je hebt dan de shit in jezelf wat meer opgeschoond.
  Moderator donderdag 19 maart 2026 @ 19:36:36 #117
441859 crew  Lenny77
pi_220383200
quote:
5s.gif Op donderdag 19 maart 2026 13:57 schreef Puzzie het volgende:

[..]
Maar wat is er mis met een dagboek voor hem?
Dan kunnen anderen er zelf ook kiezen om ergens niet te komen lezen.
Dat is het enige wat ik niet aan dat hele dagboek verhaal begrijp: waarom zo selectief? de een mag er wel een ,ander niet , vind het ook niet helemaal eerlijk . Zijn er voorwaarden voor een dagboek ?
Het houdt het wmb nl wel een stuk overzichtelijker dan al die losse problemen die vaak uiteindelijk ook toch met hetzelfde onderliggende probleem te maken hebben.
Oh dat mag zeker! Dat zei ik toch ook in die post?
Maar als je weet dat het een dagboek is dan kan je als user beslissen om gewoon te lezen en eens toe te juichen ipv diep in de discussie te gaan. Want een dagboek is van je afschrijven.
Een echt topic steekt tijd in van iedereen. Jammer dan om die tijd verspild te zien als lappen tekst afgewimpeld worden met: OT dan maar.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_220383625
quote:
1s.gif Op donderdag 19 maart 2026 19:36 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Oh dat mag zeker! Dat zei ik toch ook in die post?
Maar als je weet dat het een dagboek is dan kan je als user beslissen om gewoon te lezen en eens toe te juichen ipv diep in de discussie te gaan. Want een dagboek is van je afschrijven.
Een echt topic steekt tijd in van iedereen. Jammer dan om die tijd verspild te zien als lappen tekst afgewimpeld worden met: OT dan maar.
Dat laatste vond ik wel typerend
En opeens heeft hij het druk om een reactie te geven
Ik vind het 1 grote rode vlag, deze come back van K_W
  donderdag 19 maart 2026 @ 22:15:10 #119
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220384788
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 20:12 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Dat laatste vond ik wel typerend
En opeens heeft hij het druk om een reactie te geven
Ik vind het 1 grote rode vlag, deze come back van K_W
Ik heb het druk om hele lange uitgebreide reacties te typen. Dat doe ik morgen of dit weekend. Wat vinden jullie van mijn nieuwe UI?
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  donderdag 19 maart 2026 @ 22:34:20 #120
165264 Puzzie
Kreng de la crème
pi_220385003
quote:
1s.gif Op donderdag 19 maart 2026 19:36 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Oh dat mag zeker! Dat zei ik toch ook in die post?
Maar als je weet dat het een dagboek is dan kan je als user beslissen om gewoon te lezen en eens toe te juichen ipv diep in de discussie te gaan. Want een dagboek is van je afschrijven.
Een echt topic steekt tijd in van iedereen. Jammer dan om die tijd verspild te zien als lappen tekst afgewimpeld worden met: OT dan maar.
Maar dat gebeurt in andere topics ook, en dan is het aan de lezer of hij daar zijn energie in wil steken.
Verder eens hoor
Dat zei ik volgens mij in wat andere bewoording ook :)

quote:
Dan kunnen anderen er zelf ook kiezen om ergens niet te komen lezen.
:P
My age is very
Inappropriate
for my behavior
pi_220385255
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 22:15 schreef Keep_Walking het volgende:
Wat vinden jullie van mijn nieuwe UI?
Ook jouw nieuwe UI komt op mij agressief over, maar het is in elk geval een hele verbetering ten opzichte van de eerdere "Fuck You!"-afbeelding. Dat begrijp jij zelf toch ook wel?
  donderdag 19 maart 2026 @ 23:26:29 #122
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_220385283
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 23:17 schreef Groepfunder het volgende:

[..]
Ook jouw nieuwe UI komt op mij agressief over, maar het is in elk geval een hele verbetering ten opzichte van de eerdere "Fuck You!"-afbeelding. Dat begrijp jij zelf toch ook wel?
Grappig, op mij komt de UI zelfverheerlijkend over. Koene ridder, dappere strijder. Zoiets.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_220385378
quote:
1s.gif Op donderdag 19 maart 2026 23:26 schreef Whiskers2009 het volgende:
Grappig, op mij komt de UI zelfverheerlijkend over. Koene ridder, dappere strijder. Zoiets.
Dan delen wij de negatieve associatie die de afbeelding bij ons oproept. Gelet op de Nickname doet Apple Intelligence de volgende suggesties:

pi_220385767
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 22:15 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Ik heb het druk om hele lange uitgebreide reacties te typen. Dat doe ik morgen of dit weekend. Wat vinden jullie van mijn nieuwe UI?
Te druk om op inhoudelijk lastige posts te reageren maar niet druk genoeg om bezig te zijn met een of andere UI?

Uhuh.
  Forum Admin vrijdag 20 maart 2026 @ 10:06:37 #125
1025 crew  Armani XL
Whatever...
pi_220387137
Zullen we de UI discussie hier niet gaan voeren?
Don't be surprised what the night brings.
When you search the dark, you get dark things.
Wat wij kijken
  Moderator / Miss SHO vrijdag 20 maart 2026 @ 11:15:34 #126
22592 crew  Ole
pi_220387505
Jammer dat het niet meer over de 12 stappen gaat. Erg interessant onderwerp.
Zelf doe ik ze niet, omdat ik al vastloopt bij stap 2. Dat gezegd hebbende is er heel veel waar ik wel aan werk/ gewerkt heb die ook in de 12 stappen aan bod komen. Heel belangrijk is het toegeven dat je een probleem hebt, het werken aan jezelf en hulp aanvaarden.
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
  Moderator vrijdag 20 maart 2026 @ 11:21:55 #127
38824 crew  Droopie
pi_220387535
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 11:15 schreef Ole het volgende:
Jammer dat het niet meer over de 12 stappen gaat. Erg interessant onderwerp.
Zelf doe ik ze niet, omdat ik al vastloopt bij stap 2. Dat gezegd hebbende is er heel veel waar ik wel aan werk/ gewerkt heb die ook in de 12 stappen aan bod komen. Heel belangrijk is het toegeven dat je een probleem hebt, het werken aan jezelf en hulp aanvaarden.
Inderdaad, maar we kunnen verder over de 12 stappen in Fokkers stoppen met alchol topic :)
Hell To The Liars
  Moderator / Miss SHO vrijdag 20 maart 2026 @ 11:47:20 #128
22592 crew  Ole
pi_220387738
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 11:21 schreef Droopie het volgende:

[..]
Inderdaad, maar we kunnen verder over de 12 stappen in Fokkers stoppen met alchol topic :)
Dat is waar!
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_220387781
quote:
1s.gif Op woensdag 18 maart 2026 22:26 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
:|W

Welja, alweer de schuld elders leggen...
Kreeg zelfs een keer te horen dat de oorzaak van de beruchte neiging van Antilliaanse mannen om vreemd te gaan bij de Nederlandse slavendrijvers van toen lag. Inderdaad was dat slecht volk. Ze gingen naar bed met hun slavinnen, waardoor verreweg de meeste Antillianen gemixed bloed hebben. Maar om de schuld bij deze vreselijke slavenhouders van toen neer te leggen, gaat me echt te ver. Je bent er verdorie zelf bij als je vreemdgaat en je weet heel goed waar je mee bezig bent, ook al zitten je hersens dan niet in je hoofd, maar in je geslachtsdeel.
pi_220388464
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 21:58 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Verleden speelt wel degelijk een rol en er bestaat echt iets zoals intergenerationele trauma. Ik zeg niet dat Antilliaan daardoor vrijgepleit worden voor hun daden of dat ze geen verantwoordelijkheid hoeven te dragen voor slechte gedrag, maar de slavernijverleden heeft weldegelijk een nare vervelende manier invloed op hoe zwarte mensen in Nederland en de koloniale samenleving zich hebben ontwikkeld. Niet alleen op Curaçao maar ook in Suriname en zwarte mensen hier in Nederland. Dit moeten wij erkennen en wat aan doen.
Als zwarte half surinamer gaat mijn bloed werkelijk koken van dit slachtoffer gejammer. Je voorouders die daadwerkelijk zweepslagen hebben gekregen en voor niks op de plantages werkten draaien zich om in hun graf om jouw gedweep met hun pijn.

Jij hebt niet gewerkt als slaaf, je hebt niemand gekend die nog heeft gewerkt als slaaf, zelfs je ouders hebben niemand gekend die het heeft meegemaakt.

Het is lulkoek omdat je geen verantwoordelijkheid voor je gedrag wil nemen.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_220388476
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 11:21 schreef Droopie het volgende:

[..]
Inderdaad, maar we kunnen verder over de 12 stappen in Fokkers stoppen met alchol topic :)
Kan, maar op zich wordt dat Minnesota-model voor alle verslavingen, niet alleen voor alcohol, toegepast. Drugs, seks, over-eten (alhoewel abstinentie daar een dingetje is ;) ), etc.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220388518
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 13:06 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Als zwarte half surinamer gaat mijn bloed werkelijk koken van dit slachtoffer gejammer. Je voorouders die daadwerkelijk zweepslagen hebben gekregen en voor niks op de plantages werkten draaien zich om in hun graf om jouw gedweep met hun pijn.

Jij hebt niet gewerkt als slaaf, je hebt niemand gekend die nog heeft gewerkt als slaaf, zelfs je ouders hebben niemand gekend die het heeft meegemaakt.

Het is lulkoek omdat je geen verantwoordelijkheid voor je gedrag wil nemen.
Geld, geld, geld, daar gaat het om. TS vergeet even dat Suriname 3.5 mijlard gulden kreeg bij de onafhankelijkheid en dat de armoede op Curacao veroorzaakt wordt door uitbuitende werkgevers en corrupte politici (die trouwens in hun campagne de schuld geven aan Nederland).
  Moderator / Miss SHO vrijdag 20 maart 2026 @ 13:25:16 #133
22592 crew  Ole
pi_220388551
quote:
12s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 13:08 schreef nostra het volgende:

[..]
Kan, maar op zich wordt dat Minnesota-model voor alle verslavingen, niet alleen voor alcohol, toegepast. Drugs, seks, over-eten (alhoewel abstinentie daar een dingetje is ;) ), etc.
Ja een apart topic trekt ook meer geïnteresseerden aan@
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_220388777
quote:
12s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 13:08 schreef nostra het volgende:

[..]
Kan, maar op zich wordt dat Minnesota-model voor alle verslavingen, niet alleen voor alcohol, toegepast. Drugs, seks, over-eten (alhoewel abstinentie daar een dingetje is ;) ), etc.
Bij een eetverslaving lijkt mij abstinentie net zo straight forward als bij alcohol verslaving. Je moet namelijk ook gewoon blijven drinken, maar dan gewoon drinken zonder alcohol erin. Dus bij een eetverslaving, is abstinentie bijvoorbeeld geen koek, snoep, desserts en andere lege caloriën nuttigen
  Moderator vrijdag 20 maart 2026 @ 14:44:04 #135
38824 crew  Droopie
pi_220389004
quote:
12s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 13:08 schreef nostra het volgende:

[..]
Kan, maar op zich wordt dat Minnesota-model voor alle verslavingen, niet alleen voor alcohol, toegepast. Drugs, seks, over-eten (alhoewel abstinentie daar een dingetje is ;) ), etc.
Een drankprobleem komt nooit alleen zullen we maar zeggen ;)

Maar een apart topic kan ook prima, mits het dan wel over de dat onderwerp gaat.
Hell To The Liars
pi_220389576
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 14:44 schreef Droopie het volgende:

[..]
Een drankprobleem komt nooit alleen zullen we maar zeggen ;)

Maar een apart topic kan ook prima, mits het dan wel over de dat onderwerp gaat.
vind het sowieso een interessant onderwerp, en misschien dat mensen die met verslaving worstelen ook hier wat extra verdieping kunnen vinden?
Een losse opmerking
glijdt als schaduw door het draad —
stilte wordt onrust
  Moderator vrijdag 20 maart 2026 @ 15:28:02 #137
441859 crew  Lenny77
pi_220389708
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 13:25 schreef Ole het volgende:

[..]
Ja een apart topic trekt ook meer geïnteresseerden aan@
Ik heb er eentje geopend :)
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_220389765
quote:
10s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 14:05 schreef MultiBanaan het volgende:
Bij een eetverslaving lijkt mij abstinentie net zo straight forward als bij alcohol verslaving. Je moet namelijk ook gewoon blijven drinken, maar dan gewoon drinken zonder alcohol erin. Dus bij een eetverslaving, is abstinentie bijvoorbeeld geen koek, snoep, desserts en andere lege caloriën nuttigen
Vetten en suikers heb je ook gewoon nodig. Alleen in beperkte mate.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220390636
quote:
10s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 14:05 schreef MultiBanaan het volgende:

[..]
Bij een eetverslaving lijkt mij abstinentie net zo straight forward als bij alcohol verslaving. Je moet namelijk ook gewoon blijven drinken, maar dan gewoon drinken zonder alcohol erin. Dus bij een eetverslaving, is abstinentie bijvoorbeeld geen koek, snoep, desserts en andere lege caloriën nuttigen
Een eetverslaving uit zich meestal als boulimia of anorexia en hoewel het klopt dat in sommige gevallen er grote hoeveelheden ongezond eten (binge eating disorder) genuttigd worden is het andere uiterste (anorexia) net zo veelvoorkomend.

Het grote verschil is het mechanisme. Waar bij een verslaving het lichaam of de geeft hunkert naar een middel is een eetstoornis vaak een gevolg van bijv. een traumatische gebeurtenis en uit het zich in het hebben van controle (anorexia) of het wegdrukken van bepaalde emoties (boulimia). Uiteraard zijn beide eetstoornissen complexer dan deze simplificatie.

Ook bij verslaving kan er sprake zijn van psychische problematiek en kan er sprake zijn van het middelengebruik als onderdrukking van problematiek, het vereist een andere aanpak zoals abstinentie of gematigdheid van het gebruik van een middel tijdens het afkicken. Vaak blijft er dan psychische problematiek over die dan kan worden behandeld.

Een eetstoornis wordt simultaan behandeld voor zowel sec de stoornis als onderliggende problematiek.
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
pi_220391006
quote:
1s.gif Op woensdag 18 maart 2026 11:34 schreef Ole het volgende:
De 12 stappen:

1 Ik erken dat ik machteloos sta tegenover alcohol en dat ik de controle over mijn leven heb verloren.
2 Ik geloof dat er een Macht is, groter dan ikzelf, die mij weer gezond kan maken.
3 Ik besluit mezelf over te geven aan de hoede van God, zoals ik God ervaar.
4 Ik zet mijn tekortkomingen en misstappen op een rij.
5 Ik vertel aan anderen welke mijn tekortkomingen en misstappen zijn.
6 Ik ben bereid om met behulp van God of de groep aan mijn gebreken te werken.
7 Ik vraag aan God of aan de groep om mij te helpen bij het wegnemen van mijn gebreken.
8 Ik maak een lijst met namen van alle mensen die ik heb benadeeld en ben bereid om het met hen weer goed te maken.
9 Ik ga daadwerkelijk contact zoeken met deze mensen en probeer het goed te maken, behalve als ik hen of anderen daarmee kwets.
10 Ik maak er een gewoonte van om kritisch te zijn naar mezelf en erken onmiddellijk de fouten die ik maak.
11 Ik probeer het contact met God, zoals ik hem ervaar, of met de groep te verdiepen en vraag God of de groep om mij te inspireren en de kracht te geven op deze weg door te gaan.
12 Ik probeer om datgene wat ik geleerd heb aan andere alcoholisten door te geven en probeer voortaan volgens deze stappen te leven.
Oeff, dat klinkt wel erg negatief. Na zo'n lijstje krijg je echt een lage dunk van jezelf.
  Moderator / Miss SHO vrijdag 20 maart 2026 @ 18:50:44 #141
22592 crew  Ole
pi_220391240
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 18:23 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Oeff, dat klinkt wel erg negatief. Na zo'n lijstje krijg je echt een lage dunk van jezelf.
Daarom werkt het voor mij ook niet.
Er zijn ook wel andere formuleringen. Die zijn wat minder zwaar op de hand. Zie ook het andere topic
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_220391356
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 18:23 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Oeff, dat klinkt wel erg negatief. Na zo'n lijstje krijg je echt een lage dunk van jezelf.
Het doet heel erg Amerikaans aan in ieder geval, zo'n houding moeten aannemen van "ik ben het verkeerde pad op gegaan maar met de kracht van God zal ik beter worden dan ooit". Ik denk dat zoiets in Nederland vaak niet zo goed aansluit, eigenlijk.
pi_220395063
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 21:58 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Verleden speelt wel degelijk een rol en er bestaat echt iets zoals intergenerationele trauma. Ik zeg niet dat Antilliaan daardoor vrijgepleit worden voor hun daden of dat ze geen verantwoordelijkheid hoeven te dragen voor slechte gedrag, maar de slavernijverleden heeft weldegelijk een nare vervelende manier invloed op hoe zwarte mensen in Nederland en de koloniale samenleving zich hebben ontwikkeld. Niet alleen op Curaçao maar ook in Suriname en zwarte mensen hier in Nederland. Dit moeten wij erkennen en wat aan doen.
Heb je weleens van de cirkel van invloed gehoord?

pi_220402184
Het lijkt erop dat TS het bij veel FOK!kers niet snel goed kan doen. Wat hij ook post, zelfs als het goed bedoeld is, wordt vaak negatief ontvangen en afgekraakt. En wanneer hij daar na zoveel reacties iets van zegt, wordt dat al snel weggezet als het aannemen van een “slachtofferrol”. Het is voor mij al ziekmakend om de reacties zo te lezen, en ik vraag me af wat het doet met TS. Hij zal er denk ik niet beter van worden, want hij kan het NOOIT goed doen, en ik kan me indenken dat het behoorlijk frustrerend en vermoeiend is voor hem, en misschien wel een reden om terug te vallen in oude patronen.
  Moderator / Miss SHO zondag 22 maart 2026 @ 00:44:48 #145
22592 crew  Ole
pi_220402272
Terugvallen vanwege posts op een forum? In dat geval is er voor TS nog heel veel werk aan de winkel :Y
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_220402932
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 00:25 schreef -Knapzak- het volgende:
Het lijkt erop dat TS het bij veel FOK!kers niet snel goed kan doen. Wat hij ook post, zelfs als het goed bedoeld is, wordt vaak negatief ontvangen en afgekraakt. En wanneer hij daar na zoveel reacties iets van zegt, wordt dat al snel weggezet als het aannemen van een “slachtofferrol”. Het is voor mij al ziekmakend om de reacties zo te lezen, en ik vraag me af wat het doet met TS. Hij zal er denk ik niet beter van worden, want hij kan het NOOIT goed doen, en ik kan me indenken dat het behoorlijk frustrerend en vermoeiend is voor hem, en misschien wel een reden om terug te vallen in oude patronen.
Ben jij aangesteld als TS persoonlijke enabler? Zou het zo kunnen dat ze niet op de persoon TS zo reageren, maar op het gedrag van TS? Je geeft hem nu weer munitie om zichzelf enorm zielig te vinden, en mensen die zichzelf heel zielig vinden zijn niet de mensen die aan zichzelf werken om beter te worden
pi_220403108
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 00:25 schreef -Knapzak- het volgende:
Het lijkt erop dat TS het bij veel FOK!kers niet snel goed kan doen. Wat hij ook post, zelfs als het goed bedoeld is, wordt vaak negatief ontvangen en afgekraakt. En wanneer hij daar na zoveel reacties iets van zegt, wordt dat al snel weggezet als het aannemen van een “slachtofferrol”. Het is voor mij al ziekmakend om de reacties zo te lezen, en ik vraag me af wat het doet met TS. Hij zal er denk ik niet beter van worden, want hij kan het NOOIT goed doen, en ik kan me indenken dat het behoorlijk frustrerend en vermoeiend is voor hem, en misschien wel een reden om terug te vallen in oude patronen.
Zeker nog nooit eerdere topics van TS gelezen
pi_220403267
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 00:25 schreef -Knapzak- het volgende:
Het lijkt erop dat TS het bij veel FOK!kers niet snel goed kan doen. Wat hij ook post, zelfs als het goed bedoeld is, wordt vaak negatief ontvangen en afgekraakt. En wanneer hij daar na zoveel reacties iets van zegt, wordt dat al snel weggezet als het aannemen van een “slachtofferrol”. Het is voor mij al ziekmakend om de reacties zo te lezen, en ik vraag me af wat het doet met TS. Hij zal er denk ik niet beter van worden, want hij kan het NOOIT goed doen, en ik kan me indenken dat het behoorlijk frustrerend en vermoeiend is voor hem, en misschien wel een reden om terug te vallen in oude patronen.
Ja, welkom in de harde wereld ná je actieve verslaving en waarom herstel zoveel meer is dan 'niet gebruiken'.

In die actieve verslaving heb je heel veel kapot gemaakt. Gelogen, bedrogen, gescholden, (misschien) vreemdgegaan, (gezegd dat je) zelfmoordpogingen ging doen, je kinderen verwaarloosd, je relatie verwaarloosd, gejat, hulp afgewezen, verteld dat het allemaal goed ging en toch weer teruggevallen en ga zo maar door.

Daarmee heb je ook het vertrouwen van mensen geschaad. Voor veel mensen tot over hun eigen grens en die geloven de mooie praatjes niet meer en/of je hebt zó'n negatieve invloed op hún leven gehad, dat ze je geen honderdste kans meer willen geven. Voor een aantal anderen kan je de relatie misschien nog, met heel veel tijd en geduld en vooral heel weinig druk, misschien nog herstellen.

Dan hebben we het hier nog over een forum met mensen die je niet kent, nu fast forward naar de echte wereld met vrouwen, kinderen, vrienden, werk, hulpverlening á la veilig thuis, CBR, justitie enzovoorts.

Je kan niet na een jaar weer verschijnen met "tada, ik ben er weer en het gaat goed en sorry for having been a dick" én dan (vooral dat) het meteen alleen maar over jezelf hebben. Nobody gives a shit anymore en alleen met heel veel tijd en écht structurele gedragsverandering kom je er weer uit. Waarbij die pijn van wat je hebt verloren, kapot hebt gemaakt en de kansen die je hebt laten liggen, blijft. En daarvan zal je toch echt moeten leren dat jij dat ownt en dat moeten accepteren.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  Moderator zondag 22 maart 2026 @ 10:06:36 #149
5428 crew  miss_sly
pi_220403438
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2026 09:33 schreef nostra het volgende:

[..]
Ja, welkom in de harde wereld ná je actieve verslaving en waarom herstel zoveel meer is dan 'niet gebruiken'.

In die actieve verslaving heb je heel veel kapot gemaakt. Gelogen, bedrogen, gescholden, (misschien) vreemdgegaan, (gezegd dat je) zelfmoordpogingen ging doen, je kinderen verwaarloosd, je relatie verwaarloosd, gejat, hulp afgewezen, verteld dat het allemaal goed ging en toch weer teruggevallen en ga zo maar door.

Daarmee heb je ook het vertrouwen van mensen geschaad. Voor veel mensen tot over hun eigen grens en die geloven de mooie praatjes niet meer en/of je hebt zó'n negatieve invloed op hún leven gehad, dat ze je geen honderdste kans meer willen geven. Voor een aantal anderen kan je de relatie misschien nog, met heel veel tijd en geduld en vooral heel weinig druk, misschien nog herstellen.

Dan hebben we het hier nog over een forum met mensen die je niet kent, nu fast forward naar de echte wereld met vrouwen, kinderen, vrienden, werk, hulpverlening á la veilig thuis, CBR, justitie enzovoorts.

Je kan niet na een jaar weer verschijnen met "tada, ik ben er weer en het gaat goed en sorry for having been a dick" én dan (vooral dat) het meteen alleen maar over jezelf hebben. Nobody gives a shit anymore en alleen met heel veel tijd en écht structurele gedragsverandering kom je er weer uit. Waarbij die pijn van wat je hebt verloren, kapot hebt gemaakt en de kansen die je hebt laten liggen, blijft. En daarvan zal je toch echt moeten leren dat jij dat ownt en dat moeten accepteren.
Wat zeg je dat goed.

Dat inzicht dat je hier toont, dat is lang niet bij iedereen al te herkennen. En het zal ook best heel moeilijk zijn om tot dat niveau van inzicht te komen. En dat niveau is bij TS (nog) niet te zien. En dat geeft niets, daar kan hij natuurlijk naartoe groeien, maar je kunt niet verwachten dat anderen dan weer met open armen en zonder reserveringen je de zoveelste nieuwe kans geven.
Eerst zien, dan geloven, gaat hierbij wel op.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_220403515
quote:
7s.gif Op zondag 22 maart 2026 10:06 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Wat zeg je dat goed.

Dat inzicht dat je hier toont, dat is lang niet bij iedereen al te herkennen. En het zal ook best heel moeilijk zijn om tot dat niveau van inzicht te komen. En dat niveau is bij TS (nog) niet te zien. En dat geeft niets, daar kan hij natuurlijk naartoe groeien, maar je kunt niet verwachten dat anderen dan weer met open armen en zonder reserveringen je de zoveelste nieuwe kans geven.
Eerst zien, dan geloven, gaat hierbij wel op.
Die laatste zin heb ik letterlijk gehoord van familie toen ik zei dat ik clean was, niet gek na veel terugvallen natuurlijk, je verliest elke geloofwaardigheid dan
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')