Inderdaad, maar we kunnen verder over de 12 stappen in Fokkers stoppen met alchol topicquote:Op vrijdag 20 maart 2026 11:15 schreef Ole het volgende:
Jammer dat het niet meer over de 12 stappen gaat. Erg interessant onderwerp.
Zelf doe ik ze niet, omdat ik al vastloopt bij stap 2. Dat gezegd hebbende is er heel veel waar ik wel aan werk/ gewerkt heb die ook in de 12 stappen aan bod komen. Heel belangrijk is het toegeven dat je een probleem hebt, het werken aan jezelf en hulp aanvaarden.
Dat is waar!quote:Op vrijdag 20 maart 2026 11:21 schreef Droopie het volgende:
[..]
Inderdaad, maar we kunnen verder over de 12 stappen in Fokkers stoppen met alchol topic
Kreeg zelfs een keer te horen dat de oorzaak van de beruchte neiging van Antilliaanse mannen om vreemd te gaan bij de Nederlandse slavendrijvers van toen lag. Inderdaad was dat slecht volk. Ze gingen naar bed met hun slavinnen, waardoor verreweg de meeste Antillianen gemixed bloed hebben. Maar om de schuld bij deze vreselijke slavenhouders van toen neer te leggen, gaat me echt te ver. Je bent er verdorie zelf bij als je vreemdgaat en je weet heel goed waar je mee bezig bent, ook al zitten je hersens dan niet in je hoofd, maar in je geslachtsdeel.quote:Op woensdag 18 maart 2026 22:26 schreef Lenny77 het volgende:
[..]![]()
Welja, alweer de schuld elders leggen...
Als zwarte half surinamer gaat mijn bloed werkelijk koken van dit slachtoffer gejammer. Je voorouders die daadwerkelijk zweepslagen hebben gekregen en voor niks op de plantages werkten draaien zich om in hun graf om jouw gedweep met hun pijn.quote:Op woensdag 18 maart 2026 21:58 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Verleden speelt wel degelijk een rol en er bestaat echt iets zoals intergenerationele trauma. Ik zeg niet dat Antilliaan daardoor vrijgepleit worden voor hun daden of dat ze geen verantwoordelijkheid hoeven te dragen voor slechte gedrag, maar de slavernijverleden heeft weldegelijk een nare vervelende manier invloed op hoe zwarte mensen in Nederland en de koloniale samenleving zich hebben ontwikkeld. Niet alleen op Curaçao maar ook in Suriname en zwarte mensen hier in Nederland. Dit moeten wij erkennen en wat aan doen.
Kan, maar op zich wordt dat Minnesota-model voor alle verslavingen, niet alleen voor alcohol, toegepast. Drugs, seks, over-eten (alhoewel abstinentie daar een dingetje isquote:Op vrijdag 20 maart 2026 11:21 schreef Droopie het volgende:
[..]
Inderdaad, maar we kunnen verder over de 12 stappen in Fokkers stoppen met alchol topic
Geld, geld, geld, daar gaat het om. TS vergeet even dat Suriname 3.5 mijlard gulden kreeg bij de onafhankelijkheid en dat de armoede op Curacao veroorzaakt wordt door uitbuitende werkgevers en corrupte politici (die trouwens in hun campagne de schuld geven aan Nederland).quote:Op vrijdag 20 maart 2026 13:06 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Als zwarte half surinamer gaat mijn bloed werkelijk koken van dit slachtoffer gejammer. Je voorouders die daadwerkelijk zweepslagen hebben gekregen en voor niks op de plantages werkten draaien zich om in hun graf om jouw gedweep met hun pijn.
Jij hebt niet gewerkt als slaaf, je hebt niemand gekend die nog heeft gewerkt als slaaf, zelfs je ouders hebben niemand gekend die het heeft meegemaakt.
Het is lulkoek omdat je geen verantwoordelijkheid voor je gedrag wil nemen.
Ja een apart topic trekt ook meer geïnteresseerden aan@quote:Op vrijdag 20 maart 2026 13:08 schreef nostra het volgende:
[..]
Kan, maar op zich wordt dat Minnesota-model voor alle verslavingen, niet alleen voor alcohol, toegepast. Drugs, seks, over-eten (alhoewel abstinentie daar een dingetje is), etc.
Bij een eetverslaving lijkt mij abstinentie net zo straight forward als bij alcohol verslaving. Je moet namelijk ook gewoon blijven drinken, maar dan gewoon drinken zonder alcohol erin. Dus bij een eetverslaving, is abstinentie bijvoorbeeld geen koek, snoep, desserts en andere lege caloriën nuttigenquote:Op vrijdag 20 maart 2026 13:08 schreef nostra het volgende:
[..]
Kan, maar op zich wordt dat Minnesota-model voor alle verslavingen, niet alleen voor alcohol, toegepast. Drugs, seks, over-eten (alhoewel abstinentie daar een dingetje is), etc.
Een drankprobleem komt nooit alleen zullen we maar zeggenquote:Op vrijdag 20 maart 2026 13:08 schreef nostra het volgende:
[..]
vind het sowieso een interessant onderwerp, en misschien dat mensen die met verslaving worstelen ook hier wat extra verdieping kunnen vinden?quote:Op vrijdag 20 maart 2026 14:44 schreef Droopie het volgende:
[..]
Een drankprobleem komt nooit alleen zullen we maar zeggen
Maar een apart topic kan ook prima, mits het dan wel over de dat onderwerp gaat.
Ik heb er eentje geopendquote:Op vrijdag 20 maart 2026 13:25 schreef Ole het volgende:
[..]
Ja een apart topic trekt ook meer geïnteresseerden aan@
Vetten en suikers heb je ook gewoon nodig. Alleen in beperkte mate.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 14:05 schreef MultiBanaan het volgende:
Bij een eetverslaving lijkt mij abstinentie net zo straight forward als bij alcohol verslaving. Je moet namelijk ook gewoon blijven drinken, maar dan gewoon drinken zonder alcohol erin. Dus bij een eetverslaving, is abstinentie bijvoorbeeld geen koek, snoep, desserts en andere lege caloriën nuttigen
Een eetverslaving uit zich meestal als boulimia of anorexia en hoewel het klopt dat in sommige gevallen er grote hoeveelheden ongezond eten (binge eating disorder) genuttigd worden is het andere uiterste (anorexia) net zo veelvoorkomend.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 14:05 schreef MultiBanaan het volgende:
[..]
Bij een eetverslaving lijkt mij abstinentie net zo straight forward als bij alcohol verslaving. Je moet namelijk ook gewoon blijven drinken, maar dan gewoon drinken zonder alcohol erin. Dus bij een eetverslaving, is abstinentie bijvoorbeeld geen koek, snoep, desserts en andere lege caloriën nuttigen
Oeff, dat klinkt wel erg negatief. Na zo'n lijstje krijg je echt een lage dunk van jezelf.quote:Op woensdag 18 maart 2026 11:34 schreef Ole het volgende:
De 12 stappen:
1 Ik erken dat ik machteloos sta tegenover alcohol en dat ik de controle over mijn leven heb verloren.
2 Ik geloof dat er een Macht is, groter dan ikzelf, die mij weer gezond kan maken.
3 Ik besluit mezelf over te geven aan de hoede van God, zoals ik God ervaar.
4 Ik zet mijn tekortkomingen en misstappen op een rij.
5 Ik vertel aan anderen welke mijn tekortkomingen en misstappen zijn.
6 Ik ben bereid om met behulp van God of de groep aan mijn gebreken te werken.
7 Ik vraag aan God of aan de groep om mij te helpen bij het wegnemen van mijn gebreken.
8 Ik maak een lijst met namen van alle mensen die ik heb benadeeld en ben bereid om het met hen weer goed te maken.
9 Ik ga daadwerkelijk contact zoeken met deze mensen en probeer het goed te maken, behalve als ik hen of anderen daarmee kwets.
10 Ik maak er een gewoonte van om kritisch te zijn naar mezelf en erken onmiddellijk de fouten die ik maak.
11 Ik probeer het contact met God, zoals ik hem ervaar, of met de groep te verdiepen en vraag God of de groep om mij te inspireren en de kracht te geven op deze weg door te gaan.
12 Ik probeer om datgene wat ik geleerd heb aan andere alcoholisten door te geven en probeer voortaan volgens deze stappen te leven.
Daarom werkt het voor mij ook niet.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 18:23 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Oeff, dat klinkt wel erg negatief. Na zo'n lijstje krijg je echt een lage dunk van jezelf.
Het doet heel erg Amerikaans aan in ieder geval, zo'n houding moeten aannemen van "ik ben het verkeerde pad op gegaan maar met de kracht van God zal ik beter worden dan ooit". Ik denk dat zoiets in Nederland vaak niet zo goed aansluit, eigenlijk.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 18:23 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Oeff, dat klinkt wel erg negatief. Na zo'n lijstje krijg je echt een lage dunk van jezelf.
Heb je weleens van de cirkel van invloed gehoord?quote:Op woensdag 18 maart 2026 21:58 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Verleden speelt wel degelijk een rol en er bestaat echt iets zoals intergenerationele trauma. Ik zeg niet dat Antilliaan daardoor vrijgepleit worden voor hun daden of dat ze geen verantwoordelijkheid hoeven te dragen voor slechte gedrag, maar de slavernijverleden heeft weldegelijk een nare vervelende manier invloed op hoe zwarte mensen in Nederland en de koloniale samenleving zich hebben ontwikkeld. Niet alleen op Curaçao maar ook in Suriname en zwarte mensen hier in Nederland. Dit moeten wij erkennen en wat aan doen.
Ben jij aangesteld als TS persoonlijke enabler? Zou het zo kunnen dat ze niet op de persoon TS zo reageren, maar op het gedrag van TS? Je geeft hem nu weer munitie om zichzelf enorm zielig te vinden, en mensen die zichzelf heel zielig vinden zijn niet de mensen die aan zichzelf werken om beter te wordenquote:Op zondag 22 maart 2026 00:25 schreef -Knapzak- het volgende:
Het lijkt erop dat TS het bij veel FOK!kers niet snel goed kan doen. Wat hij ook post, zelfs als het goed bedoeld is, wordt vaak negatief ontvangen en afgekraakt. En wanneer hij daar na zoveel reacties iets van zegt, wordt dat al snel weggezet als het aannemen van een “slachtofferrol”. Het is voor mij al ziekmakend om de reacties zo te lezen, en ik vraag me af wat het doet met TS. Hij zal er denk ik niet beter van worden, want hij kan het NOOIT goed doen, en ik kan me indenken dat het behoorlijk frustrerend en vermoeiend is voor hem, en misschien wel een reden om terug te vallen in oude patronen.
Zeker nog nooit eerdere topics van TS gelezenquote:Op zondag 22 maart 2026 00:25 schreef -Knapzak- het volgende:
Het lijkt erop dat TS het bij veel FOK!kers niet snel goed kan doen. Wat hij ook post, zelfs als het goed bedoeld is, wordt vaak negatief ontvangen en afgekraakt. En wanneer hij daar na zoveel reacties iets van zegt, wordt dat al snel weggezet als het aannemen van een “slachtofferrol”. Het is voor mij al ziekmakend om de reacties zo te lezen, en ik vraag me af wat het doet met TS. Hij zal er denk ik niet beter van worden, want hij kan het NOOIT goed doen, en ik kan me indenken dat het behoorlijk frustrerend en vermoeiend is voor hem, en misschien wel een reden om terug te vallen in oude patronen.
Ja, welkom in de harde wereld ná je actieve verslaving en waarom herstel zoveel meer is dan 'niet gebruiken'.quote:Op zondag 22 maart 2026 00:25 schreef -Knapzak- het volgende:
Wat zeg je dat goed.quote:Op zondag 22 maart 2026 09:33 schreef nostra het volgende:
[..]
Ja, welkom in de harde wereld ná je actieve verslaving en waarom herstel zoveel meer is dan 'niet gebruiken'.
In die actieve verslaving heb je heel veel kapot gemaakt. Gelogen, bedrogen, gescholden, (misschien) vreemdgegaan, (gezegd dat je) zelfmoordpogingen ging doen, je kinderen verwaarloosd, je relatie verwaarloosd, gejat, hulp afgewezen, verteld dat het allemaal goed ging en toch weer teruggevallen en ga zo maar door.
Daarmee heb je ook het vertrouwen van mensen geschaad. Voor veel mensen tot over hun eigen grens en die geloven de mooie praatjes niet meer en/of je hebt zó'n negatieve invloed op hún leven gehad, dat ze je geen honderdste kans meer willen geven. Voor een aantal anderen kan je de relatie misschien nog, met heel veel tijd en geduld en vooral heel weinig druk, misschien nog herstellen.
Dan hebben we het hier nog over een forum met mensen die je niet kent, nu fast forward naar de echte wereld met vrouwen, kinderen, vrienden, werk, hulpverlening á la veilig thuis, CBR, justitie enzovoorts.
Je kan niet na een jaar weer verschijnen met "tada, ik ben er weer en het gaat goed en sorry for having been a dick" én dan (vooral dat) het meteen alleen maar over jezelf hebben. Nobody gives a shit anymore en alleen met heel veel tijd en écht structurele gedragsverandering kom je er weer uit. Waarbij die pijn van wat je hebt verloren, kapot hebt gemaakt en de kansen die je hebt laten liggen, blijft. En daarvan zal je toch echt moeten leren dat jij dat ownt en dat moeten accepteren.
Die laatste zin heb ik letterlijk gehoord van familie toen ik zei dat ik clean was, niet gek na veel terugvallen natuurlijk, je verliest elke geloofwaardigheid danquote:Op zondag 22 maart 2026 10:06 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wat zeg je dat goed.
Dat inzicht dat je hier toont, dat is lang niet bij iedereen al te herkennen. En het zal ook best heel moeilijk zijn om tot dat niveau van inzicht te komen. En dat niveau is bij TS (nog) niet te zien. En dat geeft niets, daar kan hij natuurlijk naartoe groeien, maar je kunt niet verwachten dat anderen dan weer met open armen en zonder reserveringen je de zoveelste nieuwe kans geven.
Eerst zien, dan geloven, gaat hierbij wel op.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |