abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 17 maart 2026 @ 18:46:01 #1
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220366551
Hallo, Ik ben gestopt met harddrugs met behulp van Narcotica Anonymous (NA). Ik ga meerdere keren per week naar bijeenkomsten in Utrecht en ik ben nu bezig met stap vier van hun 12 stappen programma. Ik heb gisteren en lijst van namen opgeschreven van mensen bij wie ik nog wrok koester. Deze zaterdag komt mijn sponsor bij mij langs om deze namen te bespreken met mij.

Wie heeft ervaring met NA en de 12 stappen programma? Heeft het je geholpen om af te kicken en clean te blijven van drugs en alcohol?
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_220366982
Is dat schrijven wat je mensen hier graag wil laten lezen ook onderdeel van stap 4 voor jou?

Want stap 4 gaat wel heel wat verder dan alleen wat namen opschrijven van mensen waar je nog wrok tegen koestert.

In Stap Vier beginnen we contact te krijgen met onszelf. We schrijven over onze minpunten zoals schuld, schaamte, wroeging, zelfmedelijden, wrok, woede, depressiviteit, frustratie, verwarring, eenzaamheid, bezorgdheid, verraad, hopeloosheid, falen, angst en ontkenning.
  Moderator dinsdag 17 maart 2026 @ 19:33:47 #3
441859 crew  Lenny77
pi_220366996
Gaat het niet net over vergeving ipv wrok? :?
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  Moderator dinsdag 17 maart 2026 @ 19:34:17 #4
441859 crew  Lenny77
pi_220367008
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 19:33 schreef R_Nest het volgende:
Is dat schrijven wat je mensen hier graag wil laten lezen ook onderdeel van stap 4 voor jou?

Want stap 4 gaat wel heel wat verder dan alleen wat namen opschrijven van mensen waar je nog wrok tegen koestert.

In Stap Vier beginnen we contact te krijgen met onszelf. We schrijven over onze minpunten zoals schuld, schaamte, wroeging, zelfmedelijden, wrok, woede, depressiviteit, frustratie, verwarring, eenzaamheid, bezorgdheid, verraad, hopeloosheid, falen, angst en ontkenning.
Ow ok ik was te snel :@
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_220367049
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 19:34 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Ow ok ik was te snel :@
Was best een goede vraag denk ik. Maar die stappen zijn best interessant om te lezen.
  Moderator dinsdag 17 maart 2026 @ 20:10:07 #6
38824 crew  Droopie
pi_220367625
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 19:36 schreef R_Nest het volgende:

[..]
Was best een goede vraag denk ik. Maar die stappen zijn best interessant om te lezen.
Het opmaken van de balans van ons drank verleden met alle ellende en mislukkingen van dien.
Eerlijkheid staat voorop. Een zware klus. Denk nog eens aan stap drie: verstoppen, verzwijgen, ontkennen, verdraaien. Allemaal typerend voor het gedrag van veel verslaafden.
Nu is het tijd om alles eens op een rij te krijgen. Volledig en eerlijk. Zonder weglatingen, zonder trucjes. Het opmaken van je eigen verhaal is moeilijk en ingewikkeld. Je verslaving is daar zo’n verschrikkelijk groot deel van. En dat deel is bijna allemaal negativiteit: gemaakte schulden, ruzies, oplichterijen, gemiste kansen, vluchtgedrag, schaamteloze toestanden, verwaarlozing. Eenzaamheid, koppigheid, angsten. Gezwalk, ongelukjes en ongelukken. Afscheid, verlies, ruzie. Een oneindige optocht van narigheid. Die laat je het liefst zo snel mogelijk achter je. Maar het werkt nu eenmaal anders. De wekelijkse groepsgesprekken leren ons eerlijk en nuchter naar onszelf te kijken. Zonder zelfmedelijden, zonder rechtvaardiging. Dat is een zware klus. Oorzaak en gevolg lopen door elkaar heen. Maar kijk allereerst maar eens heel goed naar je eigen aandeel in je problemen. Het opmaken van de balans is in alle opzichten een lastige opdracht. Juist ook vanwege de enorme omvang die onze verslaving heeft genomen. De gevolgen ervan. Het leed dat we anderen aangedaan hebben. Vaak juist bij degenen die zich het meest om ons bekommerden. Het is uitermate belangrijk dat je terugkijkt en zonder enig pardon je verleden goed voor ogen houdt. Bedenk wat er achter je ligt en waar je vandaan komt. Zonder dat besef zal je verslaafde brein het op een gegeven moment weer onherroepelijk overnemen. Schrijf je levensverhaal desnoods op en bewaar het, zodat je later aanvullingen erbij kunt zetten en al die details goed vasthoudt. Want die zijn vaak zo belangrijk. Troost je: je krijgt de ruimte. Die heb je ook nodig. Eén doel van het opmaken van je levensverhaal is het besef dat dit in het verleden ligt. En dat het daar blijft. Dat je eigen hier en nu en uiteraard je toekomst hier los van staan. Met gevolgen zul je moeten omgaan. Daar komen we nog op terug. Maar de feiten zijn verleden tijd.

Het opmaken van deze balans stelt je in staat om eens goed naar jezelf te kijken. Wat zijn je goede en welke je slechte eigenschappen? Wat zijn je zwakke, maar vooral ook je sterke punten? Uiteindelijk zul je aan het werk moeten gaan om je te wapenen tegen verleidingen en zucht. Maar dan moet je wel weten waar de valkuilen liggen. En je moet wijs en sterk genoeg zijn om die te kunnen vermijden. Flarden herinnering kunnen je nog jaren overvallen. Dat kan spontaan gebeuren, omdat iemand je eraan herinnert. Omdat iets in je omgeving de herinnering oproept. Het liefst maak je je balans ineens op. Maar je levensverhaal is in de praktijk een proces van jaren. Het opmaken van je balans heb je nodig om waar mogelijk het verleden af te scheiden van het nu. Je moet dingen op een gegeven moment loslaten. Het opmaken van je balans heb je nodig zodat je inziet dat er tegenover de passiva evenveel duidelijke activa staan. Alleen al de moed die je nodig hebt voor het opmaken van deze diepgaande en morele balans van je leven, getuigt van de kracht waarmee je nu en voortaan in het leven staat.
(100x excuus voor de opmaak, https://aadordrecht.wordp(...)1/werkboekv50web.pdf hier wat beter te lezen)

[ Bericht 15% gewijzigd door Droopie op 17-03-2026 20:21:01 ]
Hell To The Liars
pi_220367888
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 19:34 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Ow ok ik was te snel :@
Nou, ik vind het wel interessant om te lezen, dus te snel of niet, dat doet er niet toe, en ik vind de toevoeging van @R_Nest dus ook erg waardevol.

Maar tegelijkertijd denk ik dan ook....R_Nest zal dit niet verzinnen, dit staat ergens, en dús zal die informatie ook in zijn volledigheid met K_W gedeeld zijn door NA-omgeving.

Ik vind het dan wel erg toevallig (lees; helemaal niet) dat alleen 'wrok' aan bod komt bij K_W. Dit is nu al de 2e keer in 2 of 3 dagen dat hij refereert aan stap 4, en beide keren heeft hij het alleen over 'wrok', iets wat één van de onderwerpen is die door (vrijwel) al zijn topics heen terug komen. Maar de rest heeft hij het niet over.

Ik weet het niet, ik krijg toch echt het gevoel dat er eigenlijk gewoon niks verandert is. Als je bij stap 4 er iets uit pikt wat een hot topic is voor je, en de rest doe je niks mee, dan vraag ik me automatisch ook af hoe serieus dit dan wordt genomen door K_W.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 17-03-2026 20:32:57 ]
pi_220367942
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 20:29 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nou, ik vind het wel interessant om te lezen, dus te snel of niet, dat doet er niet toe, en ik vind de toevoeging van @:R_Nest dus ook erg waardevol.

Maar tegelijkertijd denk ik dan ook....R_Nest zal dit niet verzinnen, dit staat ergens, en dús zal die informatie ook in zijn volledigheid met K_W gedeeld zijn door NA-omgeving.

Ik vind het dan wel erg toevallig (lees; helemaal niet) dat alleen 'wrok' aan bod komt bij K_W. Dit is nu al de 2e keer in 2 of 3 dagen dat hij refereert aan stap 4, en beide keren heeft hij het alleen over 'wrok', iets wat één van de onderwerpen is die door al zijn topics heen terug komen. Maar de rest heeft hij het niet over.

Ik weet het niet, ik krijg toch echt het gevoel dat er eigenlijk gewoon niks verandert is. Als je bij stap 4 er iets uit pikt wat een hot topic is voor je, en de rest doe je niks mee, dan vraag ik me automatisch ook af hoe serieus dit dan wordt genomen door K_W.
Klopt, staat hier allemaal. Had het linkje er gelijk wel bij kunnen zetten.

https://www.nanederland.n(...)e-12-stappen-van-na/
pi_220367951
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 20:33 schreef R_Nest het volgende:

[..]
Klopt, staat hier allemaal. Had het linkje er gelijk wel bij kunnen zetten.

https://www.nanederland.n(...)e-12-stappen-van-na/
Dat is een beste lap tekst. Dat gaat echt wel wat verder dan alleen 'wrok'.
pi_220367962
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 18:46 schreef Keep_Walking het volgende:
Hallo, Ik ben gestopt met harddrugs met behulp van Narcotica Anonymous (NA). Ik ga meerdere keren per week naar bijeenkomsten in Utrecht en ik ben nu bezig met stap vier van hun 12 stappen programma. Ik heb gisteren en lijst van namen opgeschreven van mensen bij wie ik nog wrok koester. Deze zaterdag komt mijn sponsor bij mij langs om deze namen te bespreken met mij.

Wie heeft ervaring met NA en de 12 stappen programma? Heeft het je geholpen om af te kicken en clean te blijven van drugs en alcohol?
Komen childofthestars en coolguy ook op je lijstje?
  Moderator dinsdag 17 maart 2026 @ 20:43:53 #11
38824 crew  Droopie
pi_220368027
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 20:29 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nou, ik vind het wel interessant om te lezen, dus te snel of niet, dat doet er niet toe, en ik vind de toevoeging van @:R_Nest dus ook erg waardevol.

Maar tegelijkertijd denk ik dan ook....R_Nest zal dit niet verzinnen, dit staat ergens, en dús zal die informatie ook in zijn volledigheid met K_W gedeeld zijn door NA-omgeving.

Ik vind het dan wel erg toevallig (lees; helemaal niet) dat alleen 'wrok' aan bod komt bij K_W. Dit is nu al de 2e keer in 2 of 3 dagen dat hij refereert aan stap 4, en beide keren heeft hij het alleen over 'wrok', iets wat één van de onderwerpen is die door al zijn topics heen terug komen. Maar de rest heeft hij het niet over.

Ik weet het niet, ik krijg toch echt het gevoel dat er eigenlijk gewoon niks verandert is. Als je bij stap 4 er iets uit pikt wat een hot topic is voor je, en de rest doe je niks mee, dan vraag ik me automatisch ook af hoe serieus dit dan wordt genomen door K_W.
Mede daarom plaats ik ook alleen stap 4 in tekst.
Kan mijn ervaring erover delen, maar dat is voor iedereen ook een eigen reis.

De tekst die ik gedeeld heb komt van de werkgroep Dordrecht, daar zat ik niet, maar mijn groep gebruikte een variant van dit boekje.
Gelukkig meer leesbaar, compacter dan de big book.
Iedere week deden we 12 stappen en na 4 rondes ben ik ermee gestopt.

Ik denk dat je na 1 jaar nog geen balans kan opmaken, het is een jarenlang traject.
Mensen die geloven in een Quick Fix komen altijd bedrogen uit.

quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 20:34 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat is een beste lap tekst. Dat gaat echt wel wat verder dan alleen 'wrok'.
Het is ook geen quick fix he ;)
Ik heb 4 rondes van 12 stappen doorgelopen..

Met een ronde bedoel ik, per week behandel je een stap..
De tekst wordt opgelezen door iemand, die mag er wat over zeggen en dan mag de volgende iets zeggen.
Dat mag over de stap zijn, maar ook over zijn eigen gevoel of ervaring van die week.

Dan is het de bedoeling dat je die stap thuis nog een keer leest (je ziet het, het is niet megaveel) maar je moet er wel wat mee doen.
Wat ik fijn vond, je herkent jezelf in verhalen van anderen en nog fijner, na een tijdje gingen nieuwe mensen zich herkennen in mijn verhaal.

Als jij iedere keer het onderdeel wrok wilt benadrukken, dan is dat je eigen keus.
Dan hoop ik wel, dat iemand (eventueel je sponsor) je erop wijst dat wrok slechts een onderdeel van Stap 4 is en je daarna wijst dat het wijzen naar wrok misschien wel een trucje is van je hoofd om de ware oorzaak niet onder ogen te willen komen.

Ik vond in het begin ook dat mijn verslaving begon door het gen in de familie.
Dat werd met liefde, maar in duidelijke taal, uit mijn hoofd gepraat door de AA leden haha.

Die wrok die ik meende te hebben (of voelen) vonden ze niet terecht naar mijn familie toe, er was namelijk niemand in mijn familie die mij dwongen om te gaan drinken..
Hell To The Liars
pi_220368053
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 20:10 schreef Droopie het volgende:

[..]
Het opmaken van de balans van ons drank verleden met alle ellende en mislukkingen van dien.
Eerlijkheid staat voorop. Een zware klus. Denk nog eens aan stap drie: verstoppen, verzwijgen, ontkennen, verdraaien. Allemaal typerend voor het gedrag van veel verslaafden.
Nu is het tijd om alles eens op een rij te krijgen. Volledig en eerlijk. Zonder weglatingen, zonder trucjes. Het opmaken van je eigen verhaal is moeilijk en ingewikkeld. Je verslaving is daar zo’n verschrikkelijk groot deel van. En dat deel is bijna allemaal negativiteit: gemaakte schulden, ruzies, oplichterijen, gemiste kansen, vluchtgedrag, schaamteloze toestanden, verwaarlozing. Eenzaamheid, koppigheid, angsten. Gezwalk, ongelukjes en ongelukken. Afscheid, verlies, ruzie. Een oneindige optocht van narigheid. Die laat je het liefst zo snel mogelijk achter je. Maar het werkt nu eenmaal anders. De wekelijkse groepsgesprekken leren ons eerlijk en nuchter naar onszelf te kijken. Zonder zelfmedelijden, zonder rechtvaardiging. Dat is een zware klus. Oorzaak en gevolg lopen door elkaar heen. Maar kijk allereerst maar eens heel goed naar je eigen aandeel in je problemen. Het opmaken van de balans is in alle opzichten een lastige opdracht. Juist ook vanwege de enorme omvang die onze verslaving heeft genomen. De gevolgen ervan. Het leed dat we anderen aangedaan hebben. Vaak juist bij degenen die zich het meest om ons bekommerden. Het is uitermate belangrijk dat je terugkijkt en zonder enig pardon je verleden goed voor ogen houdt. Bedenk wat er achter je ligt en waar je vandaan komt. Zonder dat besef zal je verslaafde brein het op een gegeven moment weer onherroepelijk overnemen. Schrijf je levensverhaal desnoods op en bewaar het, zodat je later aanvullingen erbij kunt zetten en al die details goed vasthoudt. Want die zijn vaak zo belangrijk. Troost je: je krijgt de ruimte. Die heb je ook nodig. Eén doel van het opmaken van je levensverhaal is het besef dat dit in het verleden ligt. En dat het daar blijft. Dat je eigen hier en nu en uiteraard je toekomst hier los van staan. Met gevolgen zul je moeten omgaan. Daar komen we nog op terug. Maar de feiten zijn verleden tijd.

Het opmaken van deze balans stelt je in staat om eens goed naar jezelf te kijken. Wat zijn je goede en welke je slechte eigenschappen? Wat zijn je zwakke, maar vooral ook je sterke punten? Uiteindelijk zul je aan het werk moeten gaan om je te wapenen tegen verleidingen en zucht. Maar dan moet je wel weten waar de valkuilen liggen. En je moet wijs en sterk genoeg zijn om die te kunnen vermijden. Flarden herinnering kunnen je nog jaren overvallen. Dat kan spontaan gebeuren, omdat iemand je eraan herinnert. Omdat iets in je omgeving de herinnering oproept. Het liefst maak je je balans ineens op. Maar je levensverhaal is in de praktijk een proces van jaren. Het opmaken van je balans heb je nodig om waar mogelijk het verleden af te scheiden van het nu. Je moet dingen op een gegeven moment loslaten. Het opmaken van je balans heb je nodig zodat je inziet dat er tegenover de passiva evenveel duidelijke activa staan. Alleen al de moed die je nodig hebt voor het opmaken van deze diepgaande en morele balans van je leven, getuigt van de kracht waarmee je nu en voortaan in het leven staat.
(100x excuus voor de opmaak, https://aadordrecht.wordp(...)1/werkboekv50web.pdf hier wat beter te lezen)
Dat vetgedrukte, ga je daar ook met je coach naar kijken binnenkort @Keep_Walking ?
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  dinsdag 17 maart 2026 @ 21:04:35 #13
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220368208
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 20:29 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nou, ik vind het wel interessant om te lezen, dus te snel of niet, dat doet er niet toe, en ik vind de toevoeging van @:R_Nest dus ook erg waardevol.

Maar tegelijkertijd denk ik dan ook....R_Nest zal dit niet verzinnen, dit staat ergens, en dús zal die informatie ook in zijn volledigheid met K_W gedeeld zijn door NA-omgeving.

Ik vind het dan wel erg toevallig (lees; helemaal niet) dat alleen 'wrok' aan bod komt bij K_W. Dit is nu al de 2e keer in 2 of 3 dagen dat hij refereert aan stap 4, en beide keren heeft hij het alleen over 'wrok', iets wat één van de onderwerpen is die door (vrijwel) al zijn topics heen terug komen. Maar de rest heeft hij het niet over.

Ik weet het niet, ik krijg toch echt het gevoel dat er eigenlijk gewoon niks verandert is. Als je bij stap 4 er iets uit pikt wat een hot topic is voor je, en de rest doe je niks mee, dan vraag ik me automatisch ook af hoe serieus dit dan wordt genomen door K_W.
De eerste wat ik moet doen volgens de stappenwerkboek is een lijst met namen opschrijven van de mensen tegen wie ik wrok koester, gekoppeld met de situatie eromheen. Dat heb ik gisteren zitten doen, morgen ga ik door met de volgende vraag.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  dinsdag 17 maart 2026 @ 21:06:34 #14
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220368231
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 20:35 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
Komen childofthestars en coolguy ook op je lijstje?
Ik vind childofthestars juist heel lief en sympathiek, en volgens mij vind zij mij ook sympathiek. CoolGuy bots ik mee af en toe, maar hij komt niet op mijn lijst nee.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  dinsdag 17 maart 2026 @ 21:07:19 #15
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220368236
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 20:47 schreef Cat-astrophe het volgende:

[..]
Dat vetgedrukte, ga je daar ook met je coach naar kijken binnenkort @:Keep_Walking ?
Ja 🙂↕. Ik ben pas begonnen met stap 4 en ik ben nog lang niet zo ver gekomen.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_220368857
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 20:29 schreef CoolGuy het volgende:

Ik weet het niet, ik krijg toch echt het gevoel dat er eigenlijk gewoon niks verandert is. Als je bij stap 4 er iets uit pikt wat een hot topic is voor je, en de rest doe je niks mee, dan vraag ik me automatisch ook af hoe serieus dit dan wordt genomen door K_W.
Als-ie een goede sponsor heeft, dan ramt die dat er wel uit. Of niet en kapt er dan mee.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220370092
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 21:07 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Ja 🙂↕. Ik ben pas begonnen met stap 4 en ik ben nog lang niet zo ver gekomen.
En jouw stap 4 is de eerste vraag tegen wie koester je wrok?
Een losse opmerking
glijdt als schaduw door het draad —
stilte wordt onrust
pi_220370157
Typerend en toevallig dst er niks over stap 1 ,2 en 3 wordt gezegd door TS
pi_220370644
Serieuze vraag: als je nu een jaar clean bent, met behulp van NA, hoe kun je dan nu bij stap 4 zijn als je elke week een stap behandelt? Zou je dan nu niet bij stap 52 (van 12, ja :)) moeten zijn?

Anyways, succes enzo.
Mon 'en!
  woensdag 18 maart 2026 @ 10:55:46 #20
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_220370836
Geen ervaring met de NA of met verslaving van harddrugs, want ik ben daar nooit verslaafd aan geweest. Dat gezegd hebbende koester ik wel nog heel veel wrok naar heel veel mensen toe. Misschien moet ik ook eens zo'n lijstje opstellen en die met mezelf bespreken in de eerstvolgende sessie.
That's the drugs talking and truth be told, I like what they're saying.
  woensdag 18 maart 2026 @ 10:57:46 #21
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_220370875
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 10:28 schreef bloempjuh het volgende:
Serieuze vraag: als je nu een jaar clean bent, met behulp van NA, hoe kun je dan nu bij stap 4 zijn als je elke week een stap behandelt? Zou je dan nu niet bij stap 52 (van 12, ja :)) moeten zijn?

Anyways, succes enzo.
Ik denk dat hij nu met NA wil proberen clean te blijven. Het hoeft niet het programma te zijn waarmee hij clean is geworden.
The love you take is equal to the love you make.
  Moderator woensdag 18 maart 2026 @ 11:13:32 #22
38824 crew  Droopie
pi_220371064
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 10:28 schreef bloempjuh het volgende:
Serieuze vraag: als je nu een jaar clean bent, met behulp van NA, hoe kun je dan nu bij stap 4 zijn als je elke week een stap behandelt? Zou je dan nu niet bij stap 52 (van 12, ja :)) moeten zijn?

Anyways, succes enzo.
Na 12 weken doe je de stappen opnieuw. En eigenlijk keer ervaar je ze weer anders, omdat je meer bewust bent van je eigen. Je tekortkomingen of andere invalshoeken.

Het is geen wiskunde waar de uitkomst altijd hetzelfde is.
Hell To The Liars
pi_220371130
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 11:13 schreef Droopie het volgende:

[..]
Na 12 weken doe je de stappen opnieuw. En eigenlijk keer ervaar je ze weer anders, omdat je meer bewust bent van je eigen. Je tekortkomingen of andere invalshoeken.

Het is geen wiskunde waar de uitkomst altijd hetzelfde is.
Domme vraag; blijf je die stappen telkens herhalen of is het op den duur klaar?
  Moderator / Miss SHO woensdag 18 maart 2026 @ 11:30:15 #24
22592 crew  Ole
pi_220371179
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 11:23 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]
Domme vraag; blijf je die stappen telkens herhalen of is het op den duur klaar?
Ligt eraan. Wat ik begrijp is dat je met name de laatste stappen kunt blijven herhalen.
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
  Moderator / Miss SHO woensdag 18 maart 2026 @ 11:34:55 #25
22592 crew  Ole
pi_220371232
De 12 stappen:

1 Ik erken dat ik machteloos sta tegenover alcohol en dat ik de controle over mijn leven heb verloren.
2 Ik geloof dat er een Macht is, groter dan ikzelf, die mij weer gezond kan maken.
3 Ik besluit mezelf over te geven aan de hoede van God, zoals ik God ervaar.
4 Ik zet mijn tekortkomingen en misstappen op een rij.
5 Ik vertel aan anderen welke mijn tekortkomingen en misstappen zijn.
6 Ik ben bereid om met behulp van God of de groep aan mijn gebreken te werken.
7 Ik vraag aan God of aan de groep om mij te helpen bij het wegnemen van mijn gebreken.
8 Ik maak een lijst met namen van alle mensen die ik heb benadeeld en ben bereid om het met hen weer goed te maken.
9 Ik ga daadwerkelijk contact zoeken met deze mensen en probeer het goed te maken, behalve als ik hen of anderen daarmee kwets.
10 Ik maak er een gewoonte van om kritisch te zijn naar mezelf en erken onmiddellijk de fouten die ik maak.
11 Ik probeer het contact met God, zoals ik hem ervaar, of met de groep te verdiepen en vraag God of de groep om mij te inspireren en de kracht te geven op deze weg door te gaan.
12 Ik probeer om datgene wat ik geleerd heb aan andere alcoholisten door te geven en probeer voortaan volgens deze stappen te leven.
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_220371315
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 11:23 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]
Domme vraag; blijf je die stappen telkens herhalen of is het op den duur klaar?
Dat is een beetje ieder voor zich. Het conceptuele aan dat stappenwerk kan je eigenlijk op je hele leven toepassen, zonder specifiek verslaving daarin een rol te laten spelen. Zelfreflectie, anderen helpen, fouten erkennen, inchecken hoe je er zelf bijzit en ga zo maar door. De laatste stap (anderen helpen van hun verslaving af te komen) kan je theoretisch tot het einde van je leven blijven doen. De eerste stap (erkennen dat je verslaafd bent) ben je na een tijd wel voorbij, maar komt wel weer elke keer terug als er een nieuweling in de groep is.

Het nare aan AA (en NA en CA zijn gewoon afspinsels daarvan zonder noemenswaardige verschillen) vond ik persoonlijk dat de meeste groepen extreem streng in de leer zijn. Vol overtuigd dat hún methode de enige is die werkt, soms tot het afwijzen van medicatie, doktersbezoek enzovoorts aan toe. Je móet een sponsor zoeken. Je móet service verrichten (dingen als koffiezetten om verantwoordelijkheidsgevoel te kweken). Als je per ongeluk een kersenbonbon hebt gegeten, moet je de walk of shame weer lopen en je witte muntje ("24 uur nuchter") ophalen voor de groep. De oprichter wordt als een soort sekteleider aanbeden, in een 12-stappenkliniek is het eerste wat je doet een film over Hem bekijken. Terwijl de man in de jaren '30 ook gewoon niet veel meer dan een Allen Carr was en echt niet de ultieme waarheid in pacht heeft, zoals niemand die heeft.

"Cross-sharing" (d.i. reageren op een share van iemand) mag niet, waardoor de sessies voornamelijk zenden zijn en er geen interactie mogelijk is. Humor is er zelden bij. 90/90 wordt enorm gepromoot (90 dagen naar 90 meetings gaan). Het wordt een verslaving op zich en eigenlijk wordt verwacht of vereist dat je je hele leven inricht naar de principes van de AA. Elke dag bidden. Elke dag het big book lezen. Elke dag de balans opmaken. Elke dag je sponsor bellen.

Voor sommigen werkt het wonderen, ik doe de light-versie. Wat in het begin wel het gevaar is, je kan pas een beetje je eigen spelregels gaan bepalen als je beseft dat je maar weinig speelruimte daarin hebt.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220371370
quote:
7s.gif Op woensdag 18 maart 2026 11:45 schreef nostra het volgende:

[..]
Dat is een beetje ieder voor zich. Het conceptuele aan dat stappenwerk kan je eigenlijk op je hele leven toepassen, zonder specifiek verslaving daarin een rol te laten spelen. Zelfreflectie, anderen helpen, fouten erkennen, inchecken hoe je er zelf bijzit en ga zo maar door. De laatste stap (anderen helpen van hun verslaving af te komen) kan je theoretisch tot het einde van je leven blijven doen. De eerste stap (erkennen dat je verslaafd bent) ben je na een tijd wel voorbij, maar komt wel weer elke keer terug als er een nieuweling in de groep is.

Het nare aan AA (en NA en CA zijn gewoon afspinsels daarvan zonder noemenswaardige verschillen) vond ik persoonlijk dat de meeste groepen extreem streng in de leer zijn. Vol overtuigd dat hún methode de enige is die werkt, soms tot het afwijzen van medicatie, doktersbezoek enzovoorts aan toe. Je móet een sponsor zoeken. Je móet service verrichten (dingen als koffiezetten om verantwoordelijkheidsgevoel te kweken). Als je per ongeluk een kersenbonbon hebt gegeten, moet je de walk of shame weer lopen en je witte muntje ("24 uur nuchter") ophalen voor de groep. De oprichter wordt als een soort sekteleider aanbeden, in een 12-stappenkliniek is het eerste wat je doet een film over Hem bekijken. Terwijl de man in de jaren '30 ook gewoon niet veel meer dan een Allen Carr was en echt niet de ultieme waarheid in pacht heeft, zoals niemand die heeft.

"Cross-sharing" (d.i. reageren op een share van iemand) mag niet, waardoor de sessies voornamelijk zenden zijn en er geen interactie mogelijk is. Humor is er zelden bij. 90/90 wordt enorm gepromoot (90 dagen naar 90 meetings gaan). Het wordt een verslaving op zich en eigenlijk wordt verwacht of vereist dat je je hele leven inricht naar de principes van de AA. Elke dag bidden. Elke dag het big book lezen. Elke dag de balans opmaken. Elke dag je sponsor bellen.

Voor sommigen werkt het wonderen, ik doe de light-versie. Wat in het begin wel het gevaar is, je kan pas een beetje je eigen spelregels gaan bepalen als je beseft dat je maar weinig speelruimte daarin hebt.
Dank je wel voor je uitleg en delen. Erg leerzaam

Merk bij afgekickten dat het vaak wel een soort obsessie wordt? Het niet gebruiken en zo. Begrijp het hoor, alleen als ik jou zo lees werkt de AA en aanverwanten dat ook wel een beetje in de hand?

Moet wel erkennen dat sommige vragen ook voor niet-verslaafden erg interessant zijn om over na te denken

Groot respect voor iedereen die dit aangaan en daarin een weg zoeken. Het lijkt me een extreem moeilijk iets en extreem moeilijk om er een weg in te vinden

Dus : _O_
pi_220371424
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 11:51 schreef ChildoftheStars het volgende:
Merk bij afgekickten dat het vaak wel een soort obsessie wordt? Het niet gebruiken en zo. Begrijp het hoor, alleen als ik jou zo lees werkt de AA en aanverwanten dat ook wel een beetje in de hand?
Verslaving is uiteindelijk maar een procent of twintig je middel; de rest is gedrag. Obsessieve mateloosheid zal je dus heel veel terugzien bij verslaafden, ook die in herstel zitten. Zeven keer per week sporten is iets wat je vaak ziet. Sommigen vervallen in gedragsverslaving (seks, gokken, gamen, werken). Anderen klampen zich dus vast aan de AA. Maar goed, zolang dat je van de alcohol (of je andere drug) afhoudt en verder niet schadelijk is voor jezelf of je omgeving, dan is de keuze natuurlijk snel gemaakt.

quote:
Moet wel erkennen dat sommige vragen ook voor niet-verslaafden erg interessant zijn om over na te denken
Dát is zeker waar.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220371452
quote:
1s.gif Op woensdag 18 maart 2026 11:34 schreef Ole het volgende:
De 12 stappen:

1 Ik erken dat ik machteloos sta tegenover alcohol en dat ik de controle over mijn leven heb verloren.
2 Ik geloof dat er een Macht is, groter dan ikzelf, die mij weer gezond kan maken.
3 Ik besluit mezelf over te geven aan de hoede van God, zoals ik God ervaar.
4 Ik zet mijn tekortkomingen en misstappen op een rij.
5 Ik vertel aan anderen welke mijn tekortkomingen en misstappen zijn.
6 Ik ben bereid om met behulp van God of de groep aan mijn gebreken te werken.
7 Ik vraag aan God of aan de groep om mij te helpen bij het wegnemen van mijn gebreken.
8 Ik maak een lijst met namen van alle mensen die ik heb benadeeld en ben bereid om het met hen weer goed te maken.
9 Ik ga daadwerkelijk contact zoeken met deze mensen en probeer het goed te maken, behalve als ik hen of anderen daarmee kwets.
10 Ik maak er een gewoonte van om kritisch te zijn naar mezelf en erken onmiddellijk de fouten die ik maak.
11 Ik probeer het contact met God, zoals ik hem ervaar, of met de groep te verdiepen en vraag God of de groep om mij te inspireren en de kracht te geven op deze weg door te gaan.
12 Ik probeer om datgene wat ik geleerd heb aan andere alcoholisten door te geven en probeer voortaan volgens deze stappen te leven.
ik zie hier niks over wrok
waar K_W het steeds over heeft
Een losse opmerking
glijdt als schaduw door het draad —
stilte wordt onrust
pi_220371465
quote:
99s.gif Op woensdag 18 maart 2026 12:05 schreef greysbones het volgende:

[..]
ik zie hier niks over wrok
waar K_W het steeds over heeft
Is wel een onderdeel van stap vier (let wel: een onderdeel, niet het doel op zich).

quote:
Stap 4 van de 12-stappenmethode (vaak gebruikt bij herstelprogramma's zoals AA of NA) behelst het maken van een "grondige en onbevreesde morele inventarisatie" van onszelf. Een belangrijk onderdeel hiervan is het in kaart brengen van wrokgevoelens.

Doel: Wrokgevoelens inventariseren om patronen in boosheid en teleurstelling te herkennen en los te laten.

Hoe maak je de lijst (3 kolommen methode):

Kolom 1: Waar ik boos op ben (Wrok tegen)
Noem alle personen, plaatsen, instellingen, ideeën of principes waar je boos op bent, of die je wrok/gekwetstheid veroorzaken Denk aan: familie, ex-partners, werkgevers, vrienden, of jezelf.

Kolom 2: De oorzaak
Wees specifiek: Wat is er gebeurd? Waarom ben je boos?
Voorbeeld: "Hij loog tegen mij", "Zij namen mij niet serieus".

Kolom 3: Gevolgen voor mij
Welke gevoelens of angsten komen hieruit voort? (bijv. gevoel van onveiligheid, minderwaardigheid, woede, angst om verlaten te worden).

Aandachtspunten:
Wees eerlijk en concreet: Schrijf alles op zonder jezelf te censureren.
Kijk naar je eigen aandeel: Het doel is niet om anderen de schuld te geven, maar om jouw eigen reacties en emoties te begrijpen.

Angsten: Noteer naast wrok ook je angsten en hoe deze je gedrag beïnvloeden.

Dit proces is bedoeld om inzicht te krijgen in hoe wrok jouw leven en acties stuurt, om het uiteindelijk los te kunnen laten.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220371477
Ik hoop vooral dat K_W een goede coach en andere hulpverlening heeft die hem door de stappen kan begeleiden. Hoe die stappen er ook uitzien.
En hem kan confronteren met onjuiste invullingen en aannames over de stappen, zijn herstel en zijn interactie met de wereld.

Want dit forum blijkt daar (weer) duidelijk niet de geschikte plek voor.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_220371496
En het belangrijkste daarin is dus vooral dat je je eigen rol daarin onderkent. Vaak zijn die mensen namelijk heel terecht boos op je. Of niet, maar kan je dat niet handelen (en vlucht je in gebruik). Het is dus niet een lijstje maken met mensen die er allemaal de schuld hebben aan jouw situatie, maar het in kaart brengen hoe jij omgaat met mensen en situaties die weerstand oproepen.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  Moderator / Miss SHO woensdag 18 maart 2026 @ 12:13:07 #33
22592 crew  Ole
pi_220371512
quote:
99s.gif Op woensdag 18 maart 2026 12:05 schreef greysbones het volgende:

[..]
ik zie hier niks over wrok
waar K_W het steeds over heeft
Het kwam wel aan de orde toen ik Minnessota deed. (Gebaseerd op 12 stappen)
Ik dacht bij stap 1 en 2
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_220371514
quote:
1s.gif Op woensdag 18 maart 2026 12:09 schreef Cat-astrophe het volgende:
Ik hoop vooral dat K_W een goede coach en andere hulpverlening heeft die hem door de stappen kan begeleiden. Hoe die stappen er ook uitzien.
En hem kan confronteren met onjuiste invullingen en aannames over de stappen, zijn herstel en zijn interactie met de wereld.

Want dit forum blijkt daar (weer) duidelijk niet de geschikte plek voor.
Dat. Zo'n forum als dit is goed als algemene reflectie, voor mensen die een probleem hebben maar niet weten waar ze moeten beginnen, of al wat langer nuchter zijn en redelijk goed kunnen reflecteren. Maar we zijn geen behandelaars of sponsors.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  Moderator / Miss SHO woensdag 18 maart 2026 @ 12:13:50 #35
22592 crew  Ole
pi_220371517
@nostra omschrijft het heel goed.
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
  Moderator woensdag 18 maart 2026 @ 12:16:26 #36
38824 crew  Droopie
pi_220371535
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 11:23 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]
Domme vraag; blijf je die stappen telkens herhalen of is het op den duur klaar?
Er zaten mensen al 15 jaar, "want wat is een uurtje per week, terwijl je er een mooi leven voor terugkrijgt" en het houd je scherp...

Ik ben na 1 jaar ermee gestopt, dat waren mijn eerste stapjes om mijn gedachtegang dat ik een verslaafde ben/ was los te laten.
Maar dat is ieders eigen pad.

Veel mensen zeggen na 15 jaar nog steeds "ik ben verslaafd".
Ik niet, maar dat is ook maar een gedachte en voor iedereen anders.

Maar die mensen konden na 15 jaar nog steeds iedere stap de mooiste en beste verhalen vertellen.. Want verhalen, die maak je mee haha.
Hell To The Liars
  Moderator woensdag 18 maart 2026 @ 12:18:29 #37
38824 crew  Droopie
pi_220371544
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 11:30 schreef Ole het volgende:

[..]
Ligt eraan. Wat ik begrijp is dat je met name de laatste stappen kunt blijven herhalen.
Maar dat komt omdat je waarschijnlijk stap 1 in je systeem hebt zitten of dat je dat al als de normaalste zaak ziet.

Of niet, en er later achterkomt dat stap 1 net zo belangerijk is als alle andere stappen.
Hell To The Liars
pi_220371569
Bedankt iedereen voor delen en uitleggen hier _O_
Erg leerzaam en respect voor iedereen die hiermee struggled
pi_220371573
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 11:13 schreef Droopie het volgende:

[..]
Na 12 weken doe je de stappen opnieuw. En eigenlijk keer ervaar je ze weer anders, omdat je meer bewust bent van je eigen. Je tekortkomingen of andere invalshoeken.

Het is geen wiskunde waar de uitkomst altijd hetzelfde is.
Helder! Dankjewel O+
Mon 'en!
pi_220371603
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 12:16 schreef Droopie het volgende:

[..]
Er zaten mensen al 15 jaar, "want wat is een uurtje per week, terwijl je er een mooi leven voor terugkrijgt" en het houd je scherp...

Ik ben na 1 jaar ermee gestopt, dat waren mijn eerste stapjes om mijn gedachtegang dat ik een verslaafde ben/ was los te laten.
Maar dat is ieders eigen pad.

Veel mensen zeggen na 15 jaar nog steeds "ik ben verslaafd".
Ik niet, maar dat is ook maar een gedachte en voor iedereen anders.

Maar die mensen konden na 15 jaar nog steeds iedere stap de mooiste en beste verhalen vertellen.. Want verhalen, die maak je mee haha.
Ik ben nooit bij een Anonieme ..-club geweest, want al mijn eigen verslavingen (behalve videogames) cold turkey/zelf gedaan (ook niet heel slim, hoor). Ik denk wel dat ik mezelf nog steeds als verslaafde zie, op bepaalde vlakken (bijna tien jaar gestopt met stevig drinken).
Ik werk vrijwillig ergens waar koelkasten vol bier staan en soms denk ik "aaah.. ééntje kan wel.." en dan weet ik weer dat ik op andere vlakken overprikkeld aan het raken ben.
Mon 'en!
  Moderator woensdag 18 maart 2026 @ 12:34:24 #41
38824 crew  Droopie
pi_220371631
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 12:28 schreef bloempjuh het volgende:

[..]
Ik ben nooit bij een Anonieme ..-club geweest, want al mijn eigen verslavingen (behalve videogames) cold turkey/zelf gedaan (ook niet heel slim, hoor). Ik denk wel dat ik mezelf nog steeds als verslaafde zie, op bepaalde vlakken (bijna tien jaar gestopt met stevig drinken).
Ik werk vrijwillig ergens waar koelkasten vol bier staan en soms denk ik "aaah.. ééntje kan wel.." en dan weet ik weer dat ik op andere vlakken overprikkeld aan het raken ben.
Het zijn ook discussies die je met jezelf aangaat, is verslaving bv een hersenziekte, zou het wat uitmaken als een ziekte is voor jezelf.. wat is de reden dat ik er graag over praat.. ben ik een verslaafde of was ik het..
Kan ik mij goed verweren tegen de verslaving of ontloop ik juist de lastige plekken..

Al die dingen kan, uiteindelijk, alleen ik beantwoorden en toen kwam ik op den duur tot de conclusie, die antwoorden kan je nooit 100% beantwoorden laat het na al die jaren lekker los, het leven is verder gegaan en je hebt alles momenteel goed op de rails..

Dus iedereen, wees trots op ieder stapje die je naar voren doet en wees kritisch op ieder stapje de andere kant op :)
Hell To The Liars
  Moderator woensdag 18 maart 2026 @ 12:36:17 #42
38824 crew  Droopie
pi_220371637
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 12:28 schreef bloempjuh het volgende:

[..]
Ik ben nooit bij een Anonieme ..-club geweest, want al mijn eigen verslavingen (behalve videogames) cold turkey/zelf gedaan (ook niet heel slim, hoor). Ik denk wel dat ik mezelf nog steeds als verslaafde zie, op bepaalde vlakken (bijna tien jaar gestopt met stevig drinken).
Ik werk vrijwillig ergens waar koelkasten vol bier staan en soms denk ik "aaah.. ééntje kan wel.." en dan weet ik weer dat ik op andere vlakken overprikkeld aan het raken ben.
Tuurlijk. Je bent overal gevoelig voor.. ik heb geen gokprobleem, maar vond het zo leuk, dat ik dacht schrijf je maar lekker uit..

Ik speel nu ArcRaiders (300 uur in 3 maanden :P), herken ik de triggers ook.. Maar moet ik dan alles maar uitsluiten? Nope, zolang ik niet (te vaak) over de grens gaat.
Hell To The Liars
  Moderator / Miss SHO woensdag 18 maart 2026 @ 12:58:58 #43
22592 crew  Ole
pi_220371809
quote:
1s.gif Op woensdag 18 maart 2026 12:09 schreef Cat-astrophe het volgende:
Ik hoop vooral dat K_W een goede coach en andere hulpverlening heeft die hem door de stappen kan begeleiden. Hoe die stappen er ook uitzien.
En hem kan confronteren met onjuiste invullingen en aannames over de stappen, zijn herstel en zijn interactie met de wereld.

Want dit forum blijkt daar (weer) duidelijk niet de geschikte plek voor.
Klopt! Dit is inderdaad waar een sponsor een grote rol speelt.
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
  woensdag 18 maart 2026 @ 13:31:03 #44
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220372054
Mag ik gewoon rustig mijn topics openen op dit forum zonder dat ik aangevallen wordt of verwijten krijg dat het slecht voor me is? Volgens mij doe ik niks verkeerd in dit topic en ik ben op de goede weg met mijn herstel. 17 april ben ik een jaar clean van alle verdovende middelen, daar mag ik trots op zijn toch?
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  Moderator woensdag 18 maart 2026 @ 13:34:48 #45
38824 crew  Droopie
pi_220372069
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 13:31 schreef Keep_Walking het volgende:
Mag ik gewoon rustig mijn topics openen op dit forum zonder dat ik aangevallen wordt of verwijten krijg dat het slecht voor me is? Volgens mij doe ik niks verkeerd in dit topic en ik ben op de goede weg met mijn herstel. 17 april ben ik een jaar clean van alle verdovende middelen, daar mag ik trots op zijn toch?
Ja daar mag je trots op zijn, maar je krijgt toch ook normale reacties.

Je weet wat voor forum Fok! is. Je kiest zelf dit platform.

Maar een goede sponsor of mede NA lid, zou ook best tegen je gezegd kunnen hebbeb, waarom kies je uit stap 4. Misschien iets tactvoller. Maar misschien na een jaar ook niet.

Alle stappen, waaronder ook stap 4, kan je heel veel onderwerpen uithalen, jij kiest wrok.. Dat sommige mensen daarop inhaken is inherent aan Fok!

En nogmaals, ja je mag heel trots zijn als je straks 1 jaar nuchter bent.. (als het goed is krijg je dan ook kadootjes en gaat iedereen ook een mening over je hebben, vaak hele goede, want 1 jaar nuchter is een prestatie en de rest is (voor de NA dan :P) bijzaak!!
Hell To The Liars
  woensdag 18 maart 2026 @ 13:39:10 #46
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220372094
quote:
1s.gif Op woensdag 18 maart 2026 13:34 schreef Droopie het volgende:

[..]
Ja daar mag je trots op zijn, maar je krijgt toch ook normale reacties.

Je weet wat voor forum Fok! is. Je kiest zelf dit platform.

Maar een goede sponsor of mede NA lid, zou ook best tegen je gezegd kunnen hebbeb, waarom kies je uit stap 4. Misschien iets tactvoller. Maar misschien na een jaar ook niet.

Alle stappen, waaronder ook stap 4, kan je heel veel onderwerpen uithalen, jij kiest wrok.. Dat sommige mensen daarop inhaken is inherent aan Fok!

En nogmaals, ja je mag heel trots zijn als je straks 1 jaar nuchter bent.. (als het goed is krijg je dan ook kadootjes en gaat iedereen ook een mening over je hebben, vaak hele goede, want 1 jaar nuchter is een prestatie en de rest is (voor de NA dan :P) bijzaak!!
Ja ik weet wat voor forum is en daarom juist vindt ik het leuk. Het voelt vertrouwd hier en ik hou van de harde directheid die hier is toegestaan. Fok heeft mij heel goed geholpen in de eerste jaren toen ik in Nederland kwam wonen.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  woensdag 18 maart 2026 @ 13:39:29 #47
165264 Puzzie
Kreng de la crème
pi_220372097
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 13:31 schreef Keep_Walking het volgende:
Mag ik gewoon rustig mijn topics openen op dit forum zonder dat ik aangevallen wordt of verwijten krijg dat het slecht voor me is? Volgens mij doe ik niks verkeerd in dit topic en ik ben op de goede weg met mijn herstel. 17 april ben ik een jaar clean van alle verdovende middelen, daar mag ik trots op zijn toch?
Volgens mij krijg je normale reacties
My age is very
Inappropriate
for my behavior
  woensdag 18 maart 2026 @ 13:40:35 #48
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220372101
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 12:58 schreef Ole het volgende:

[..]
Klopt! Dit is inderdaad waar een sponsor een grote rol speelt.
Ik heb een goede sponsor en die komt deze zaterdag langs.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_220372114
Even in alle oprechtheid, van veel reacties hier heb ik juist veel geleerd over verslaving en de AA en NA etc
Het is toch meer informatief en mensen hun persoonlijke ervaringen en geen aanval op jou? Maar misschien lees ik het verkeerd

Zoals ik al zei in algemeenheid en geldt ook voor jou: respect voor iedereen die dealt met verslaving. Het is een complexe ziekte en volgens mij een enorme strijd, waar ik enkel met respect naar kan kijken.
  woensdag 18 maart 2026 @ 13:44:59 #50
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220372129
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 13:42 schreef ChildoftheStars het volgende:
Even in alle oprechtheid, van veel reacties hier heb ik juist veel geleerd over verslaving en de AA en NA etc
Het is toch meer informatief en mensen hun persoonlijke ervaringen en geen aanval op jou? Maar misschien lees ik het verkeerd

Zoals ik al zei in algemeenheid en geldt ook voor jou: respect voor iedereen die dealt met verslaving. Het is een complexe ziekte en volgens mij een enorme strijd, waar ik enkel met respect naar kan kijken.
Wat ik niet leuk vond is dat Cat en anderen zeggen dat ik hier niet moet zijn en dat fok slecht voor me is. Ik ben een volwassen man en bepaal zelf wel of een forum goed voor me is of niet. Ik zit op fok al sinds 2008 en heb veel bijgedragen aan de forum.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  Moderator woensdag 18 maart 2026 @ 13:56:08 #51
38824 crew  Droopie
pi_220372196
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 13:44 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Wat ik niet leuk vond is dat Cat en anderen zeggen dat ik hier niet moet zijn en dat fok slecht voor me is. Ik ben een volwassen man en bepaal zelf wel of een forum goed voor me is of niet. Ik zit op fok al sinds 2008 en heb veel bijgedragen aan de forum.
Ja dat kan, maar reflecteer dit topic nu eventjes. Tel tot 10..

Jij vraagt om een discussie over de NA en de twaalf stappen.

OLE, Bloempjuh, Nostra, CotS en ik doen dat en delen onze vragen en ervaringen..

Wat ga jij doen? Focussen op het negatieve, wat niet relevant is voor dit topic, en zegt dat je dat niet leuk vindt


Dan is mijn vraag aan jou, mag je ook aan jezelf beantwoorden.
Is dit jouw topic waar het over jou moet gaan en je alleen antwoorden wilt horen die je als prettig ervaart.. Had je niet beter een TR kunnen zetten bij hun reacties, als je sinds 2008 op Fok! zit weet je dat dat de gang van zaken is.

Of, negeer die berichten die je niet aanstaan en ga verder over de stappen, stel je vragen aan mensen die er ervaring mee hebben of leg uit waarom jij wrok zo belangerijk onderwerp vindt uit stap 4 (zoals ze ook bij de NA of AA doen)..
Dat laatste was bij mijn groep wel het geval, dan gingen de voorzitters of andere mensen soms dieper op andermans verhaal in.

Uiteraard stond het jezelf vrij om daarop te reageren.

Snap je

[ Bericht 0% gewijzigd door Droopie op 18-03-2026 14:01:38 ]
Hell To The Liars
  Moderator woensdag 18 maart 2026 @ 14:08:22 #52
441859 crew  Lenny77
pi_220372255
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 13:31 schreef Keep_Walking het volgende:
Mag ik gewoon rustig mijn topics openen op dit forum zonder dat ik aangevallen wordt of verwijten krijg dat het slecht voor me is? Volgens mij doe ik niks verkeerd in dit topic en ik ben op de goede weg met mijn herstel. 17 april ben ik een jaar clean van alle verdovende middelen, daar mag ik trots op zijn toch?
Je topic loopt goed en veel mensen zijn mee aan het praten. Veel vragen en heel veel uitleg O+ Eigenlijk gewoon perfect zoals een topic hoort te zijn.

En dan zie jij alleen aanvallen en verwijten??
Zonde...
Moet het alleen over jou gaan?
Zit je te diep in een defensieve spiraal om het mooie niet te zien?
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  woensdag 18 maart 2026 @ 14:09:48 #53
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220372260
quote:
1s.gif Op woensdag 18 maart 2026 14:08 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Je topic loopt goed en veel mensen zijn mee aan het praten. Veel vragen en heel veel uitleg O+ Eigenlijk gewoon perfect zoals een topic hoort te zijn.

En dan zie jij alleen aanvallen en verwijten??
Zonde...
Moet het alleen over jou gaan?
Zit je te diep in een defensieve spiraal om het mooie niet te zien?
Het is goed zo. Ga zo door 👍🏿
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  woensdag 18 maart 2026 @ 15:08:14 #54
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220372562
quote:
1s.gif Op woensdag 18 maart 2026 13:56 schreef Droopie het volgende:

[..]
Ja dat kan, maar reflecteer dit topic nu eventjes. Tel tot 10..

Jij vraagt om een discussie over de NA en de twaalf stappen.

OLE, Bloempjuh, Nostra, CotS en ik doen dat en delen onze vragen en ervaringen..

Wat ga jij doen? Focussen op het negatieve, wat niet relevant is voor dit topic, en zegt dat je dat niet leuk vindt


Dan is mijn vraag aan jou, mag je ook aan jezelf beantwoorden.
Is dit jouw topic waar het over jou moet gaan en je alleen antwoorden wilt horen die je als prettig ervaart.. Had je niet beter een TR kunnen zetten bij hun reacties, als je sinds 2008 op Fok! zit weet je dat dat de gang van zaken is.

Of, negeer die berichten die je niet aanstaan en ga verder over de stappen, stel je vragen aan mensen die er ervaring mee hebben of leg uit waarom jij wrok zo belangerijk onderwerp vindt uit stap 4 (zoals ze ook bij de NA of AA doen)..
Dat laatste was bij mijn groep wel het geval, dan gingen de voorzitters of andere mensen soms dieper op andermans verhaal in.

Uiteraard stond het jezelf vrij om daarop te reageren.

Snap je
Ik ga zo weer verder met stap 4 als ik thuis ben. Als ik klaar ben laat ik weten wat ik heb gedaan.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_220372591
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 13:44 schreef Keep_Walking het volgende:
Ik zit op fok al sinds 2008 en heb veel bijgedragen aan de forum.
Dat hebben we inderdaad gemerkt. En het is het forum.
  woensdag 18 maart 2026 @ 15:24:00 #56
165264 Puzzie
Kreng de la crème
pi_220372645
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 13:44 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Wat ik niet leuk vond is dat Cat en anderen zeggen dat ik hier niet moet zijn en dat fok slecht voor me is. Ik ben een volwassen man en bepaal zelf wel of een forum goed voor me is of niet. Ik zit op fok al sinds 2008 en heb veel bijgedragen aan de forum.
we dragen allemaal iets bij, jij bent niet specialer dan ieder ander die hier post en bijdraagt.
My age is very
Inappropriate
for my behavior
pi_220372696
Ik heb ook niks negatiefs gezien. Het is eindelijk een topic van TS dat goed loopt.
  woensdag 18 maart 2026 @ 16:14:58 #58
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220373160
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 15:24 schreef Puzzie het volgende:

[..]
we dragen allemaal iets bij, jij bent niet specialer dan ieder ander die hier post en bijdraagt.
Ik voel me niet verheven boven de rest, maar ik zijn allemaal gelijk.

Ik heb vandaag verder gewerkt aan stap 4. Ik moest opschrijven hoe mijn gedrag en oneerlijkheid heeft bijgedragen aan mijn wrokgevoelens over de situaties die mij boos maken. Ik heb opgeschreven dat ik heel lang geen verdriet heb toegelaten omdat ik daar geen ruimte voor had, nu wel. Ik laat mijn boosheid steeds meer los en in plaats daarvan voel ik verdriet en pijn.🤕
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  Moderator woensdag 18 maart 2026 @ 18:33:55 #59
38824 crew  Droopie
pi_220373944
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 16:14 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Ik voel me niet verheven boven de rest, maar ik zijn allemaal gelijk.

Ik heb vandaag verder gewerkt aan stap 4. Ik moest opschrijven hoe mijn gedrag en oneerlijkheid heeft bijgedragen aan mijn wrokgevoelens over de situaties die mij boos maken. Ik heb opgeschreven dat ik heel lang geen verdriet heb toegelaten omdat ik daar geen ruimte voor had, nu wel. Ik laat mijn boosheid steeds meer los en in plaats daarvan voel ik verdriet en pijn.🤕
Dat is wel een Antillaans dingetje he, ik had groepstherapie (schema) en daar was een grote antilliaan.
Die brak op een moment, mocht zijn kinderen niet zien, deed daarom middelengebruik en in onze groep durfde hij voor het eerst te huilen..
Dat waren ook wel heftige dingen voor mij gedurende het herstel en therapie.
Al die mensen met hun emoties en verhalen, t werkt ook wel goed voor de steun en herkenning.
Maar pff.. er zaten echt hele bijzondere en heftige verhalen tussen.

Maar voor hem was het missen van zijn kind het grootste verdriet op aarde.
Dus tsja, iedereen heeft zijn verhaal en reden om te gebruiken of juist niet te gebruiken.

Wat vond je nog meer van Stap 4? Behalve het stukje met wrok?
Hell To The Liars
pi_220375266
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 18:33 schreef Droopie het volgende:

[..]
Dat is wel een Antillaans dingetje he,
Klopt, in de Antilliaanse cultuur zit veel machisme. Dat herken ik terug in de TS. Zo heb ik bijvoorbeeld geen kinderen en ik kreeg regelmatig de vraag "Mariku b'a bira?" (Ben je homo geworden?). En bij een toko (naast dat dat een kruidenier is op Curacao, is het ook een ontmoetingsplek. Daar kwam eens een jonge jongen die zei dat hij op sollicitatiegesprek ging en zijn stropdas zat helemaal scheef. Dus ik dacht hem te helpen en zei, laat me je stropdas even goed knopen. Oei, dat was tegen het verkeerde been.
  woensdag 18 maart 2026 @ 21:21:48 #61
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220375581
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 20:48 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Klopt, in de Antilliaanse cultuur zit veel machisme. Dat herken ik terug in de TS. Zo heb ik bijvoorbeeld geen kinderen en ik kreeg regelmatig de vraag "Mariku b'a bira?" (Ben je homo geworden?). En bij een toko (naast dat dat een kruidenier is op Curacao, is het ook een ontmoetingsplek. Daar kwam eens een jonge jongen die zei dat hij op sollicitatiegesprek ging en zijn stropdas zat helemaal scheef. Dus ik dacht hem te helpen en zei, laat me je stropdas even goed knopen. Oei, dat was tegen het verkeerde been.
Ja Antilliaanse cultuur heeft veel toxic masculinity mentaliteit en gedrag, zowel bij de mannen als de vrouwen. Ik denk dat dat te maken heeft met de slavernijverleden. Wat denk jij, Sigaartje?
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_220375660
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 21:21 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Ja Antilliaanse cultuur heeft veel toxic masculinity mentaliteit en gedrag, zowel bij de mannen als de vrouwen. Ik denk dat dat te maken heeft met de slavernijverleden. Wat denk jij, Sigaartje?
Wat is het verband tussen toxic masculinity en de slavernij?
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
pi_220375663
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 21:21 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Ja Antilliaanse cultuur heeft veel toxic masculinity mentaliteit en gedrag, zowel bij de mannen als de vrouwen. Ik denk dat dat te maken heeft met de slavernijverleden. Wat denk jij, Sigaartje?
Nee hoor, ik denk van niet. Dat is gewoon een smoes. Jezelf clean praten. Je bent zelf verantwoordelijk voor wat je doet, niet het verleden.
  woensdag 18 maart 2026 @ 21:58:11 #64
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220375970
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 21:27 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Nee hoor, ik denk van niet. Dat is gewoon een smoes. Jezelf clean praten. Je bent zelf verantwoordelijk voor wat je doet, niet het verleden.
Verleden speelt wel degelijk een rol en er bestaat echt iets zoals intergenerationele trauma. Ik zeg niet dat Antilliaan daardoor vrijgepleit worden voor hun daden of dat ze geen verantwoordelijkheid hoeven te dragen voor slechte gedrag, maar de slavernijverleden heeft weldegelijk een nare vervelende manier invloed op hoe zwarte mensen in Nederland en de koloniale samenleving zich hebben ontwikkeld. Niet alleen op Curaçao maar ook in Suriname en zwarte mensen hier in Nederland. Dit moeten wij erkennen en wat aan doen.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_220376016
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 21:58 schreef Keep_Walking het volgende:
de het slavernijverleden heeft weldegelijk een nare vervelende manier invloed op hoe zwarte mensen in Nederland
Vertel. Leg eens uit.
  Moderator woensdag 18 maart 2026 @ 22:13:14 #66
38824 crew  Droopie
pi_220376074
Nvm

[ Bericht 26% gewijzigd door Droopie op 18-03-2026 22:19:34 ]
Hell To The Liars
pi_220376131
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 21:58 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Dit moeten wij erkennen en wat aan doen.
Denk je niet dat jij wel wat meer persoonlijke dingen hebt om je druk over te maken dan het slavernijverleden en invloed daarvan op de zwarte medemens?

Want in mijn optiek, wat je nu doet, is dat je moeilijkheden hebt in je leven, zoals je hier beschreven hebt, maar die probeer je deels, op z'n minst gevoelsmatig te ontlopen door een pseudo-moralistisch standpunt in te nemen over een situatie op globaal niveau en dat positioneer je als een issue waar iets mee gedaan zou moeten worden, maar dat heeft niets te maken met het grootste deel van de issues die jij als persoon hebt, want die zijn niet allemaal gestoeld op 'slavernijverleden', maar het leidt wél de aandacht daar van af.

Als jij drugs gebruikt en een verleden van psychoses hebt en je valt mensen lastig en je bedreigd mensen (of jij dat nu bedreigen noemt of lastig vallen/heel veel berichten sturen), dat zijn allemaal dingen die met JOU te maken hebben. Niet met de zwarte medemens of het slavernijverleden dat een intergenerationeel trauma heeft veroorzaakt.

Volgens mij is dat niet het eerste waar jij je druk over zou moeten maken voor jouw persoonlijke herstel.
  woensdag 18 maart 2026 @ 22:25:39 #68
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220376180
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 21:27 schreef Mike-The-Situation het volgende:

[..]
Wat is het verband tussen toxic masculinity en de slavernij?
De sterkste mannen werden gefokt als dieren met alle vrouwen. Er is iets in de cultuur dat veel Antillianen geloven dat de echte man veel vrouwen heeft en vrouwen hebben geen empathie voor mannen daar. Veel vechten en stoer doen, statusgericht gedrag en keuzes die de tegenovergestelde zijn van goed of verstandig.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  Moderator woensdag 18 maart 2026 @ 22:26:17 #69
441859 crew  Lenny77
pi_220376187
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 21:21 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Ja Antilliaanse cultuur heeft veel toxic masculinity mentaliteit en gedrag, zowel bij de mannen als de vrouwen. Ik denk dat dat te maken heeft met de slavernijverleden. Wat denk jij, Sigaartje?
:|W

Welja, alweer de schuld elders leggen...
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  woensdag 18 maart 2026 @ 22:27:39 #70
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220376197
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 22:20 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Denk je niet dat jij wel wat meer persoonlijke dingen hebt om je druk over te maken dan het slavernijverleden en invloed daarvan op de zwarte medemens?

Want in mijn optiek, wat je nu doet, is dat je moeilijkheden hebt in je leven, zoals je hier beschreven hebt, maar die probeer je deels, op z'n minst gevoelsmatig te ontlopen door een pseudo-moralistisch standpunt in te nemen over een situatie op globaal niveau en dat positioneer je als een issue waar iets mee gedaan zou moeten worden, maar dat heeft niets te maken met het grootste deel van de issues die jij als persoon hebt, want die zijn niet allemaal gestoeld op 'slavernijverleden', maar het leidt wél de aandacht daar van af.

Als jij drugs gebruikt en een verleden van psychoses hebt en je valt mensen lastig en je bedreigd mensen (of jij dat nu bedreigen noemt of lastig vallen/heel veel berichten sturen), dat zijn allemaal dingen die met JOU te maken hebben. Niet met de zwarte medemens of het slavernijverleden dat een intergenerationeel trauma heeft veroorzaakt.

Volgens mij is dat niet het eerste waar jij je druk over zou moeten maken voor jouw persoonlijke herstel.
Oké sorry dan. Ik heb veel nare shit gemaakt op Curaçao in mijn jeugd. Toen ik 14 jaar oud was heb ik gezien hoe een andere 14 jarige jeugdvriend smeken voor zijn leven toch doodgeschoten werd.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_220376210
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 22:27 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Oké sorry dan. Ik heb veel nare shit gemaakt op Curaçao in mijn jeugd. Toen ik 14 jaar oud was heb ik gezien hoe een andere 14 jarige jeugdvriend smeken voor zijn leven toch doodgeschoten werd.
Dat heeft niks met het slavernijverleden te maken. Dat was gewoon een klootzak. En het levert hooguit een trauma op.
  woensdag 18 maart 2026 @ 22:31:19 #72
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220376225
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 22:29 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Dat heeft niks met het slavernijverleden te maken. Dat was gewoon een klootzak. En het levert hooguit een trauma op.
Die slavernijverleden heeft een collectieve trauma achtergelaten in de cultuur van Antillianen (en Surinamers). Zie je dat zelf niet in? Jij bent zelf ook een zwarte Antilliaan toch? Hoe lang woon je in Nederland?
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  Moderator woensdag 18 maart 2026 @ 22:31:24 #73
38824 crew  Droopie
pi_220376226
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 22:27 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Oké sorry dan. Ik heb veel nare shit gemaakt op Curaçao in mijn jeugd. Toen ik 14 jaar oud was heb ik gezien hoe een andere 14 jarige jeugdvriend smeken voor zijn leven toch doodgeschoten werd.
quote:
Toch is Danny vandaag de dag een optimistische, krachtige man. Hij wil zich bovenal geen slachtoffer voelen. "Mensen behandelden me erna soms als zielig jochie, in plaats van dat de situatie waar ik onderdeel van was, treurig was. Ik ben me ervan bewust geraakt dat ik me zo niet meer wilde voelen. Ik ben niet mijn verhaal. Ik wil wat ik heb ervaren meegeven aan andere mensen en zo mijn persoonlijkheid in positieve zin vormen."
bron: https://www.rijnmond.nl/n(...)een-slachtoffer-zijn en deze jongen dan? waarom is hij een ander pad gaan bewandelen?
komt dat alleen door zijn pleegouders? ja je hebt het moeilijk gehad, maar is dat een excuus om te leven en te kwetsen wat jij hebt gedaan.

moet een hoer in jouw huis uitgebuit worden omdat jij iets hebt meegemaakt toen je 14 was.
dingen gebeuren, en helaas heb je een verslaving gehad en zeg je nu stabiel te zijn.
maar ga in godsnaam niet de slachtofferrol aannemen, de kans dat jij meer mensen pijn hebt gedaan dan andersom sluit ik niet uit.
Hell To The Liars
  Moderator / Miss SHO woensdag 18 maart 2026 @ 22:31:43 #74
22592 crew  Ole
pi_220376229
Accepteren wat je niet kan veranderen hoort ook bij herstel via 12 stappen/ NA. Focus op zaken die je wel kunt veranderen.
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
  woensdag 18 maart 2026 @ 22:35:47 #75
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220376255
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 22:31 schreef Droopie het volgende:

[..]
[..]
bron: https://www.rijnmond.nl/n(...)een-slachtoffer-zijn en deze jongen dan? waarom is hij een ander pad gaan bewandelen?
komt dat alleen door zijn pleegouders? ja je hebt het moeilijk gehad, maar is dat een excuus om te leven en te kwetsen wat jij hebt gedaan.

moet een hoer in jouw huis uitgebuit worden omdat jij iets hebt meegemaakt toen je 14 was.
dingen gebeuren, en helaas heb je een verslaving gehad en zeg je nu stabiel te zijn.
maar ga in godsnaam niet de slachtofferrol aannemen, de kans dat jij meer mensen pijn hebt gedaan dan andersom sluit ik niet uit.
Ik vind dat verhaal heel indrukwekkend en inspirerend, maar je beseft dat hij ook psychiatrische problematiek heeft ontwikkeld en jaren heeft gewerkt om zijn leven op orde te krijgen? Ik ben ook hard bezig met mijn leven goed te krijgen. Het is geen wedstrijd toch?
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_220376257
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 22:31 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Die slavernijverleden heeft een collectieve trauma achtergelaten in de cultuur van Antillianen (en Surinamers). Zie je dat zelf niet in? Jij bent zelf ook een zwarte Antilliaan toch? Hoe lang woon je in Nederland?
Ik ben mitar mitar en ik hop af en toe heen en weer. Nu alweer 20 jaar in Nederland.
pi_220376261
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 22:31 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Die slavernijverleden heeft een collectieve trauma achtergelaten in de cultuur van Antillianen (en Surinamers). Zie je dat zelf niet in? Jij bent zelf ook een zwarte Antilliaan toch? Hoe lang woon je in Nederland?
Nogmaals, het heeft niks met JOUW problematiek van doen. Op jouw prioriteitenlijst staan er heel veel dingen veel hoger dan het slavernijverleden van de zwarte medemens. Dat staat op plek 483. Daar heel veel tijd en energie in steken leidt af van de punten op posities 1 t/m 482.

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat daarmee bezig zijn een doel dient, namelijk niet bezig zijn met die andere punten, want je bent all over the place.

Je kunt niet daadwerkelijk insinueren (want dat doe je) dat het hele koloniale gebeuren tig jaar geleden de oorzaak is van het feit dat jij je schuurtje uitleende aan een of andere dealer, of dat jij mensen ging bedreigen, of welke van de andere dingen dan ook en dan verwachten dat andere mensen dan zeggen 'oh ja, nee als je het zó ziet, dan kun jij er eigenlijk niks aan doen', want ik heb sterk het gevoel dat je daar nog steeds op uit bent.

Dat is de schuld buiten jezelf leggen, en dat is iets wat je eerder ook al deed, lang vóór je bezig ging met die 12 stappen, dus ik blijf me toch afvragen hoe serieus je hier écht mee bezig bent.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 18-03-2026 22:37:28 ]
  woensdag 18 maart 2026 @ 22:42:11 #78
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220376306
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 22:36 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nogmaals, het heeft niks met JOUW problematiek van doen. Op jouw prioriteitenlijst staan er heel veel dingen veel hoger dan het slavernijverleden van de zwarte medemens. Dat staat op plek 483. Daar heel veel tijd en energie in steken leidt af van de punten op posities 1 t/m 482.

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat daarmee bezig zijn een doel dient, namelijk niet bezig zijn met die andere punten, want je bent all over the place.

Je kunt niet daadwerkelijk insinueren (want dat doe je) dat het hele koloniale gebeuren tig jaar geleden de oorzaak is van het feit dat jij je schuurtje uitleende aan een of andere dealer, of dat jij mensen ging bedreigen, of welke van de andere dingen dan ook en dan verwachten dat andere mensen dan zeggen 'oh ja, nee als je het zó ziet, dan kun jij er eigenlijk niks aan doen', want ik heb sterk het gevoel dat je daar nog steeds op uit bent.

Dat is de schuld buiten jezelf leggen, en dat is iets wat je eerder ook al deed, lang vóór je bezig ging met die 12 stappen, dus ik blijf me toch afvragen hoe serieus je hier écht mee bezig bent.
Nee je hebt gelijk, alle zonden die ik heb begaan zijn mijn schuld en verantwoordelijkheid. Ik heb mensen bedreigd, beroofd, in elkaar geslagen, hoeren uitgebuit en veel meer ernstige zaken waar ik nu niet wil vertellen. Ik was fout, ik heb zeer spijt ervan en ben hard mijn best aan het doen om het goed te maken. Ik zie de vrouw waar ik nog steeds verliefd op ben weer op mijn Facebook trouwens. Ik wacht nog voordat ik haar toevoeg en berichten stuur naar haar.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  Moderator woensdag 18 maart 2026 @ 22:42:22 #79
38824 crew  Droopie
pi_220376307
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 22:35 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Ik vind dat verhaal heel indrukwekkend en inspirerend, maar je beseft dat hij ook psychiatrische problematiek heeft ontwikkeld en jaren heeft gewerkt om zijn leven op orde te krijgen? Ik ben ook hard bezig met mijn leven goed te krijgen. Het is geen wedstrijd toch?
Zijn problematiek is bijzaak, komt bijna niet voor in het verhaal.
De slachtofferrol wijst hij keihard af.

Vergelijk het eens met jou manier hoe je wilt overkomen. iedereen voelt zich wel eens onzeker, doet dingen waar hij zich voor schaamt.. maar jij profileert jezelf heel erg naar de buitenkant toe, legt alle problemen buiten jezelf en bagatilssert ze..

je opent een topic over de NA en gaat weer beginnen over slavernij.
de slavernij heeft niets, maar dan ook helemaal niets met jouw verslaving van doen.
behalve dat jij dat ook als excuus wilt gebruiken.

ik vraag me af, waarom jij je met criminaliteit inliet terwijl je van dichtbij gezien hebt wat criminaliteit met je 14 jarige vriend heeft gedaan.

edit: maar ga lekker posten in een NA topic dat je facebook berichtjes wil ga sturen naar de vrouw op wie je verliefd bent.. dit topic kan gesloten worden denk ik dan..
straks komen er (ex) drugsverslaafden via een zoek index naar Fok! dan zien ze dit K_W showtopic.
Kan Danny straks ehh.. never mind :)
Hell To The Liars
  woensdag 18 maart 2026 @ 22:44:15 #80
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220376324
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 22:42 schreef Droopie het volgende:

[..]
Zijn problematiek is bijzaak, komt bijna niet voor in het verhaal.
De slachtofferrol wijst hij keihard af.

Vergelijk het eens met jou manier hoe je wilt overkomen. iedereen voelt zich wel eens onzeker, doet dingen waar hij zich voor schaamt.. maar jij profileert jezelf heel erg naar de buitenkant toe, legt alle problemen buiten jezelf en bagatilssert ze..

je opent een topic over de NA en gaat weer beginnen over slavernij.
de slavernij heeft niets, maar dan ook helemaal niets met jouw verslaving van doen.
behalve dat jij dat ook als excuus wilt gebruiken.

ik vraag me af, waarom jij je met criminaliteit inliet terwijl je van dichtbij gezien hebt wat criminaliteit met je 14 jarige vriend heeft gedaan.
“Cocaine is one hell of a drug.” - Rick James
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  woensdag 18 maart 2026 @ 22:52:10 #81
441440 aquawoman
Bitch please
pi_220376398
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 22:42 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Nee je hebt gelijk, alle zonden die ik heb begaan zijn mijn schuld en verantwoordelijkheid. Ik heb mensen bedreigd, beroofd, in elkaar geslagen, hoeren uitgebuit en veel meer ernstige zaken waar ik nu niet wil vertellen. Ik was fout, ik heb zeer spijt ervan en ben hard mijn best aan het doen om het goed te maken. Ik zie de vrouw waar ik nog steeds verliefd op ben weer op mijn Facebook trouwens. Ik wacht nog voordat ik haar toevoeg en berichten stuur naar haar.
Dit is al goed, dat je je eigen verantwoordelijkheid neemt. Maar laat die vrouw op Facebook even gaan - je moet eerst jezelf terug vinden. Je wordt pas echt gelukkig met een ander als je met jezelf kan leven.
Frankly, my dear, I don't give a damn.
  woensdag 18 maart 2026 @ 22:55:47 #82
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220376419
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 22:52 schreef aquawoman het volgende:

[..]
Dit is al goed, dat je je eigen verantwoordelijkheid neemt. Maar laat die vrouw op Facebook even gaan - je moet eerst jezelf terug vinden. Je wordt pas echt gelukkig met een ander als je met jezelf kan leven.
Dank voor deze advies. Ik wacht totdat zij een bericht stuurt.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_220376834
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 22:42 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Nee je hebt gelijk, alle zonden die ik heb begaan zijn mijn schuld en verantwoordelijkheid. Ik heb mensen bedreigd, beroofd, in elkaar geslagen, hoeren uitgebuit en veel meer ernstige zaken waar ik nu niet wil vertellen. Ik was fout, ik heb zeer spijt ervan en ben hard mijn best aan het doen om het goed te maken. Ik zie de vrouw waar ik nog steeds verliefd op ben weer op mijn Facebook trouwens. Ik wacht nog voordat ik haar toevoeg en berichten stuur naar haar.
En dan durf jij te klagen slachtoffer te zijn van een slavernij-verleden? :')

Zullen wij hier met zn allen die slachtoffer-mentaliteit overnemen en massaal gaan janken over hoe de Duitsers onze (over)grootouders hebben behandeld?

Gezellig hoor dat je er weer bent, maar niet heus. Je bent er maar een week en je hebt nu alweer een hoop drama en onrust veroorzaakt op het forum. Tjongejonge, wat is jouw bijdrage voor FOK! toch constructief en waardevol. Als je zonodig complimenten wilt krijgen, doe dan dingen waarmee je ze oprecht verdient.
pi_220377120
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 22:42 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Nee je hebt gelijk, alle zonden die ik heb begaan zijn mijn schuld en verantwoordelijkheid. Ik heb mensen bedreigd, beroofd, in elkaar geslagen, hoeren uitgebuit en veel meer ernstige zaken waar ik nu niet wil vertellen. Ik was fout, ik heb zeer spijt ervan en ben hard mijn best aan het doen om het goed te maken. Ik zie de vrouw waar ik nog steeds verliefd op ben weer op mijn Facebook trouwens. Ik wacht nog voordat ik haar toevoeg en berichten stuur naar haar.
Hsrd gezegd ben jij een van de personen die je volk een slecte naam geeft waardoor er nu schuimbekkende tokkies bij gemeentes staan om maar niet meer van dit volk binnen te laten.
Iets waar ik zwaar op tegen ben omdat ik vind dat ieder een kans verdient in dit land

Ik ben ook flink verslaafd geweest
Heb zelf die crackpijp in mijn mond gedaan
Niemand heeft me gedwongen
Dat is mijn eigen keus geweest

Als je nu nog de omstandigheden buiten jezelf gast zoeken ben je nog lang niet stabiel zoals je in een eerder topic aan gaf en heb je nog een flink weg te gaan
Je gedrag van deze week bevestigt dit
stop met de verhevenheid door boven een ander te willen staan en hulpverlener te willen spelen

Voor de boze buitenwereld ben je een overlast veroorzakende junk uit het buitenland
  Moderator donderdag 19 maart 2026 @ 07:49:58 #85
441859 crew  Lenny77
pi_220377270
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 22:27 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Oké sorry dan. Ik heb veel nare shit gemaakt op Curaçao in mijn jeugd. Toen ik 14 jaar oud was heb ik gezien hoe een andere 14 jarige jeugdvriend smeken voor zijn leven toch doodgeschoten werd.
Door een blanke slavenhandelaar?

Of door een andere Antilliaan?

Je kan wangedrag/geweld niet blijven afschrijven op een verleden dat tig generaties geleden is gebeurd. Maar als excuus gebruiken, dat lijkt precies wel erg gemakkelijk te gaan. En dat doe jij niet alleen hoor...
En zolang mensen dit blijven doen gaat er geen klop veranderen en gaan de generaties na jou in dezelfde zelf gecreëerde shit zitten omdat overoveroveroverovergrootoma een slaaf was.
Nee, zo werkt het niet.

Neem zelf de verantwoordelijkheid. Je overoveroveroverovergrootoma zou zich dood schamen als ze zou zien wat je hebt uitgevreten onder het excuus van: jaaaaa maar slavernij, ik kan er niets aan doen!!!!
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  donderdag 19 maart 2026 @ 07:56:19 #86
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_220377300
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 22:31 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Die slavernijverleden heeft een collectieve trauma achtergelaten in de cultuur van Antillianen (en Surinamers). Zie je dat zelf niet in? Jij bent zelf ook een zwarte Antilliaan toch? Hoe lang woon je in Nederland?
Hadden ze maar beter voor zichzelf op moeten komen hoor, je kan niet altijd in de slachtofferrol blijven hangen.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  Moderator / Miss SHO donderdag 19 maart 2026 @ 08:15:23 #87
22592 crew  Ole
pi_220377362
quote:
1s.gif Op woensdag 18 maart 2026 22:26 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
:|W

Welja, alweer de schuld elders leggen...
En dat is nu net niet de bedoeling van de 12 stappen..
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_220377373
Kijk eens naar Duitsland als voorbeeld - na de 2e wereldoorlog heeft het land (en haar inwoners, de mensen) zich vrijwel geheel gerehabiliteerd. Ja, het heeft een generatie of twee gekost, maar intussen kijkt niemand je vreemd aan als je met Duitsers spreekt, werkt, trouwt, daar op vakantie gaat, discussie voert over alles...

De haat houdt op. Het is een keuze.
  Moderator / Redactie FP donderdag 19 maart 2026 @ 08:35:09 #89
183088 crew  TheStigsDutchCousin
Brabo Bastard
pi_220377455
"Hoe ontspoor ik mijn eigen topic - les 1"
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
  Moderator / Miss SHO donderdag 19 maart 2026 @ 08:35:55 #90
22592 crew  Ole
pi_220377459
quote:
de slachtofferrol.
Iemand die zich daarin bevindt, vindt zichzelf een slachtoffer. Je voelt je benadeeld omdat het nota bene op jouw trouwdag regent. Of omdat je geen promotie hebt gemaakt, maar Henk die in jouw ogen veel minder doet dan jij.

Je vindt dat je bent aangevallen, gedupeerd of getroffen bent door de grote boze buitenwereld. Niets ligt er aan je eigen gedrag en acties, alles komt door de ander.

Daardoor wordt er een bepaalde rol aangenomen; één waarbij je je gedraagt alsof je een groot onrecht is aangedaan en dat je om deze reden getroost of gecompenseerd moet worden.
Lees deze site eens TS https://assertief.nl/slachtofferrol/

[ Bericht 5% gewijzigd door Ole op 19-03-2026 08:41:14 ]
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_220377525
Mijn vrouw is Moluks, geboren in Nederland. Heeft diploma’s, werk en nooit enig contact met politie of justitie gehad. Nog geen verkeersboete. Hoe verklaar je dat?
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
  Moderator / Miss SHO donderdag 19 maart 2026 @ 08:48:38 #92
22592 crew  Ole
pi_220377546
Welke behandeling of stappen je ook volgt, het blijven hangen in de slachtofferrol gaat je nooit helpen. Betekent niet dat dingen niet gebeurd zijn, of je het moet ontkennen. Alleen je kunt deze dingen niet veranderen. Zoals het weer. Bedoeling is dat je aan de slag gaat met zaken waar je nu wel invloed op hebt. Daarin kun je groeien. Voorbeeld is de stap dat je het goed maakt met mensen. En dat je kijkt naar jezelf en kijkt wat je vanaf nu anders zou kunnen doen. Blijven hangen in verleden en wrok koesteren naar het verleden gaat niemand helpen. Vooral jezelf niet.
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
  donderdag 19 maart 2026 @ 09:06:40 #93
165264 Puzzie
Kreng de la crème
pi_220377774
quote:
1s.gif Op woensdag 18 maart 2026 22:26 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
:|W

Welja, alweer de schuld elders leggen...
Zo kan je iig heeeel lang het slachtoffer uit blijven hangen |:)
My age is very
Inappropriate
for my behavior
pi_220378007
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 08:48 schreef Ole het volgende:
Voorbeeld is de stap dat je het goed maakt met mensen.
Ja, dan ben je alleen wel een aantal stappen verder. En als ik lees hoe hij nu alweer obsessief bezig met is dat Facebook meisje (of vrouw inmiddels), dan denk ik dat zijn definitie van "goedmaken" nogal verschilt van die zoals bedoeld in die stap.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  donderdag 19 maart 2026 @ 09:30:43 #95
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220378182
Oké weer ontopic:

Bij stap 4 leer ik steeds meer de slachtofferrol los te laten en mijn verantwoordelijkheid voor mijn leven dragen. Ik laat de boosheid los en daaronder zit veel verdriet. Mijn leven is niet makkelijk geweest en lang niet alles wat mis is gegaan is mijn schuld, maar het is mijn verantwoordelijkheid om het op te lossen.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  Moderator / Miss SHO donderdag 19 maart 2026 @ 09:33:48 #96
22592 crew  Ole
pi_220378206
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 09:30 schreef Keep_Walking het volgende:
Oké weer ontopic:

Bij stap 4 leer ik steeds meer de slachtofferrol los te laten en mijn verantwoordelijkheid voor mijn leven dragen. Ik laat de boosheid los en daaronder zit veel verdriet. Mijn leven is niet makkelijk geweest en lang niet alles wat mis is gegaan is mijn schuld, maar het is mijn verantwoordelijkheid om het op te lossen.
Je zegt het heel goed! Doen ook nu!
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_220378576
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 09:30 schreef Keep_Walking het volgende:
Oké weer ontopic:

Bij stap 4 leer ik steeds meer de slachtofferrol los te laten en mijn verantwoordelijkheid voor mijn leven dragen. Ik laat de boosheid los en daaronder zit veel verdriet. Mijn leven is niet makkelijk geweest en lang niet alles wat mis is gegaan is mijn schuld maar het is mijn verantwoordelijkheid om het op te lossen.
wéér slachtofferrol

Ik snap wel waarom je dat doet. Je bent bang dat mensen jou niet meer aardig vinden als ze horen wat voor verschrikkelijke dingen jij gedaan hebt.

En dáár zit de denkfout

Niemand hier is van onbesproken gedrag. We hebben allemaal iets op onze kerfstok. We hebben allemaal mensen gekwetst en vijanden gemaakt. Het verleden verander je niet.

Het gaat om het nu. Mensen houden je op afstand omdat je onbetrouwbaar bent en liegt en manipuleert. Jij raakt vervolgens in paniek omdat je bang bent dat uiteindelijk niemand jou meer moet. Je gaat vervolgens nog meer liegen en manipuleren, inspelen op de emoties van anderen in de hoop dat ze jou weer aardig vinden. Maar je bent alleen maar bezig met jezelf. Het welzijn van de anderen interesseert je wellicht wel iets, maar niet genoeg om jouw verantwoordelijkheden na te komen; dat zij daardoor gehinderd of beschadigd raken, dat interesseert jou niet.

Het gaat jou misschien wel meer interesseren als je bedenkt dat jouw slachtoffers waarvan je veronderstelt dat ze zwakker zijn dan jou en jou toch niks kunnen maken, zich niet daarbij neerleggen. De angst die zij mogelijk hebben voor jou gaat een keer weg. En ze kunnen wraak nemen voor wat je hen hebt aangedaan.

Ze begrijpen uiteindelijk dat ze jou het hardst kunnen raken door jou gewoon te negeren. Als jij van niemand meer aandacht krijgt, word je geconfronteerd met jouw ware zelf en die confrontatie durf jij niet aan.

Dus zorg ervoor dat je die confrontatie op den duur wel aan durft. Gebruik jouw energie om jouw leven op te bouwen ipv op het leven van anderen te parasiteren.
pi_220378636
quote:
1s.gif Op donderdag 19 maart 2026 10:28 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

[..]
wéér slachtofferrol

Ik snap wel waarom je dat doet. Je bent bang dat mensen jou niet meer aardig vinden als ze horen wat voor verschrikkelijke dingen jij gedaan hebt.

En dáár zit de denkfout

Niemand hier is van onbesproken gedrag. We hebben allemaal iets op onze kerfstok. We hebben allemaal mensen gekwetst en vijanden gemaakt. Het verleden verander je niet.

Het gaat om het nu. Mensen houden je op afstand omdat je onbetrouwbaar bent en liegt en manipuleert. Jij raakt vervolgens in paniek omdat je bang bent dat uiteindelijk niemand jou meer moet. Je gaat vervolgens nog meer liegen en manipuleren, inspelen op de emoties van anderen in de hoop dat ze jou weer aardig vinden. Maar je bent alleen maar bezig met jezelf. Het welzijn van de anderen interesseert je wellicht wel iets, maar niet genoeg om jouw verantwoordelijkheden na te komen; dat zij daardoor gehinderd of beschadigd raken, dat interesseert jou niet.

Het gaat jou misschien wel meer interesseren als je bedenkt dat jouw slachtoffers waarvan je veronderstelt dat ze zwakker zijn dan jou en jou toch niks kunnen maken, zich niet daarbij neerleggen. De angst die zij mogelijk hebben voor jou gaat een keer weg. En ze kunnen wraak nemen voor wat je hen hebt aangedaan.

Ze begrijpen uiteindelijk dat ze jou het hardst kunnen raken door jou gewoon te negeren. Als jij van niemand meer aandacht krijgt, word je geconfronteerd met jouw ware zelf en die confrontatie durf jij niet aan.

Dus zorg ervoor dat je die confrontatie op den duur wel aan durft. Gebruik jouw energie om jouw leven op te bouwen ipv op het leven van anderen te parasiteren.
Wat een meesterlijke post. Because it's true.
  donderdag 19 maart 2026 @ 10:50:07 #99
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220378730
quote:
1s.gif Op donderdag 19 maart 2026 10:28 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

[..]
wéér slachtofferrol

Ik snap wel waarom je dat doet. Je bent bang dat mensen jou niet meer aardig vinden als ze horen wat voor verschrikkelijke dingen jij gedaan hebt.

En dáár zit de denkfout

Niemand hier is van onbesproken gedrag. We hebben allemaal iets op onze kerfstok. We hebben allemaal mensen gekwetst en vijanden gemaakt. Het verleden verander je niet.

Het gaat om het nu. Mensen houden je op afstand omdat je onbetrouwbaar bent en liegt en manipuleert. Jij raakt vervolgens in paniek omdat je bang bent dat uiteindelijk niemand jou meer moet. Je gaat vervolgens nog meer liegen en manipuleren, inspelen op de emoties van anderen in de hoop dat ze jou weer aardig vinden. Maar je bent alleen maar bezig met jezelf. Het welzijn van de anderen interesseert je wellicht wel iets, maar niet genoeg om jouw verantwoordelijkheden na te komen; dat zij daardoor gehinderd of beschadigd raken, dat interesseert jou niet.

Het gaat jou misschien wel meer interesseren als je bedenkt dat jouw slachtoffers waarvan je veronderstelt dat ze zwakker zijn dan jou en jou toch niks kunnen maken, zich niet daarbij neerleggen. De angst die zij mogelijk hebben voor jou gaat een keer weg. En ze kunnen wraak nemen voor wat je hen hebt aangedaan.

Ze begrijpen uiteindelijk dat ze jou het hardst kunnen raken door jou gewoon te negeren. Als jij van niemand meer aandacht krijgt, word je geconfronteerd met jouw ware zelf en die confrontatie durf jij niet aan.

Dus zorg ervoor dat je die confrontatie op den duur wel aan durft. Gebruik jouw energie om jouw leven op te bouwen ipv op het leven van anderen te parasiteren.
Ik begrijp wat je zegt en je hebt gelijk. Ik ga vandaag weer verder aan stap 4 werken.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_220379087
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 10:50 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Ik begrijp wat je zegt en je hebt gelijk. Ik ga vandaag weer verder aan stap 4 werken.
Vind je het te confronterend om inhoudelijk op Pabst’ post te reageren?
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
  Moderator donderdag 19 maart 2026 @ 12:05:07 #101
441859 crew  Lenny77
pi_220379513
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 09:30 schreef Keep_Walking het volgende:
Oké weer ontopic:

Bij stap 4 leer ik steeds meer de slachtofferrol los te laten en mijn verantwoordelijkheid voor mijn leven dragen. Ik laat de boosheid los en daaronder zit veel verdriet. Mijn leven is niet makkelijk geweest en lang niet alles wat mis is gegaan is mijn schuld, maar het is mijn verantwoordelijkheid om het op te lossen.
Het was helemaal niet off topic.
Het was zelfs heel on topic.

Jij wil dit gewoon zo niet zien.

Volgens mij wil je alleen een dagboek hebben en geen diepgang bereiken hier.
Dat mag ook he? Gewoon aangeven. Maar bespaar de mensen dan de tijd om op jou in te gaan.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_220379614
quote:
1s.gif Op donderdag 19 maart 2026 12:05 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Het was helemaal niet off topic.
Het was zelfs heel on topic.

Jij wil dit gewoon zo niet zien.

Volgens mij wil je alleen een dagboek hebben en geen diepgang bereiken hier.
Dat mag ook he? Gewoon aangeven. Maar bespaar de mensen dan de tijd om op jou in te gaan.
Ik ben er niet van overtuigd dat hij uit is op een dagboek. Ik denk dat hij nog steeds uit is op waar hij altijd al op uit was, te weten compassie/medelijden en troost.

Hij poogt het nu wat anders te verpakken, en ik geloof op zich wel dat hij deelneemt aan dat hele stappenprogramma, maar ik heb persoonlijk niet het idee dat hij het heel serieus neemt, met andere woorden, omdat hij nog steeds het narratief probeert te manipuleren in plaats van zich volledig over te geven c.q. onder te dompelen in het betreffende programma, denk ik dat hij er nog niet aan wil, en dus heeft het volgen van dat programma imho ook geen zin.
  donderdag 19 maart 2026 @ 12:24:43 #103
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220379654
quote:
1s.gif Op donderdag 19 maart 2026 12:05 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Het was helemaal niet off topic.
Het was zelfs heel on topic.

Jij wil dit gewoon zo niet zien.

Volgens mij wil je alleen een dagboek hebben en geen diepgang bereiken hier.
Dat mag ook he? Gewoon aangeven. Maar bespaar de mensen dan de tijd om op jou in te gaan.
Ik heb toch toegegeven dat jullie gelijk hebben? Je mag kritisch reageren op mij, maar ik vind ook dat jullie eerlijk moeten toegegeven als ik iets goeds zegt of gelijk hebt.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  donderdag 19 maart 2026 @ 12:25:37 #104
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220379677
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 12:20 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik ben er niet van overtuigd dat hij uit is op een dagboek. Ik denk dat hij nog steeds uit is op waar hij altijd al op uit was, te weten compassie/medelijden en troost.

Hij poogt het nu wat anders te verpakken, en ik geloof op zich wel dat hij deelneemt aan dat hele stappenprogramma, maar ik heb persoonlijk niet het idee dat hij het heel serieus neemt, met andere woorden, omdat hij nog steeds het narratief probeert te manipuleren in plaats van zich volledig over te geven c.q. onder te dompelen in het betreffende programma, denk ik dat hij er nog niet aan wil, en dus heeft het volgen van dat programma imho ook geen zin.
Ik kan niks goed doen bij jou…
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  Moderator / Miss SHO donderdag 19 maart 2026 @ 12:34:58 #105
22592 crew  Ole
pi_220379861
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 12:25 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Ik kan niks goed doen bij jou…
En dat is nu de slachtofferrol aannemen..

quote:
De slachtofferrol doorbreken: 11 tips om verantwoordelijkheid nemen
19-05-2025 18 min.

Door Maggs
Je hebt het gevoel dat je onrecht is aangedaan en dat de oplossing buiten jezelf ligt. Iedereen en alles is tegen jou en jij kan er niets aan doen… Hoewel het lekker makkelijk is, iedereen de schuld geven voelt toch wat prettiger dan verantwoordelijkheid nemen, schiet je er niet veel mee op. Want wat anderen zeggen en doen en wat er gebeurt in je leven heb je niet in de hand, maar wel hoe je ermee omgaat. Hoe zorg je ervoor dat je uit de slachtofferrol stapt en een assertieve houding aanneemt?
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_220380058
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 12:25 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Ik kan niks goed doen bij jou…
Dit is maximaal de slachtofferrol aannemen. Even los van dat ik, zoals ik eerder zei, niets ben vergeten over wat je over mij, maar meer nog, over mijn vrouw hebt gezegd, dat ga je niet goed praten. Nu hoeft dat ook niet want wij zijn elkaar niks verschuldigd, maar je hebt iedereen in je omgeving op enig moment geschoffeerd, dat heb je hier op het forum ook gedaan, en jij verwacht nu dat als je hier wat brabbelt over 12 stappen dat mensen je een schouderklopje geven, terwijl je tegelijkertijd vanalles laat zien wat niét past bij die 12 stappen.

Los daarvan, je hoeft bij of voor mij niets goed te doen, want daar win of verlies je 0,0 mee. Ik ben geen factor in jouw leven. Het enige wat ik doe is op dezelfde plek komen als jij online, namelijk hier op het forum, en daar reageren we op elkaar, en als jij hier komt oreren over hoe geweldig je bezig bent, dan is daar niks mis mee, maar als met alle andere dingen die je tegelijkertijd ook zelf zegt het er op z'n minst op lijkt dat je gewoon dezelfde dingen doet als eerder, alleen dan net iets anders verpakt, dan hoef ik wat je claimt niet zonder slag of stoot aan te nemen, en dat doe ik dan ook niet. Anderen ook niet. Daar zou je blij mee moeten zijn want dat betekent dat andere mensen niet mee gaan in jouw variant van de waarheid, want als ze dat wel zouden gaan doen dan zou de mogelijkheid bestaan dat ze jouw bevestigen in het beeld dat jij graag uit wil dragen, en als je dat gaat geloven, dan ben je in werkelijkheid veel verder van huis dan dat mensen iets zeggen wat je wellicht niet graag hoort, maar waar je, als je het serieus zou nemen, wél iets mee zou kunnen. Je naar de mond praten gaat niet helpen.

Maar als je iets zegt waar uit imho blijkt dat je wel degelijk iets goed doet, dan zal ik het zeker niet nalaten om dát te zeggen. Maar tot nu toe zie ik gewoon de zoveelste iteratie van wat je eerder ook deed. Ik had daar eerder dezelfde mening over als nu, dus op zich is dit niks nieuws.

Wat mensen hier doen is nog steeds je proberen te laten inzien dat wat je doet, en de manier waarop je dat doet, je niet dichter bij het doel brengt dat je zegt te hebben. Dat dat niet altijd met de beste keuze aan woorden gepaard gaat, dat ben ik met je eens, maar tegelijkertijd is het raar om daar over te vallen als jij in het verleden niet vies was van een fiks potje schelden en doodsbedreigingen. Mensen nemen dat mee, K_W, het is niet dat omdat jij een tijd lang hier niet bent geweest, mensen dat plotseling vergeten zijn. Je kunt iets wat iemand zegt betitelen als een belediging en daar dan gepikeerd over zijn, terwijl je zelf mensen hebt lopen bedreigen. Dat is hypocriet.

Ik vraag me dus, net als eerder, nog steeds af wat het is dat je hier komt doen. Ik vind het tof om te zien dat je post, want dat betekent dat je er nog bent, want ongeacht wat ik persoonlijk van je vind hoop ik voor jou dat je een mooier leven kunt bewerkstelligen dan het de laatste jaren voor je is geweest. Tegelijkertijd zie ik je wel foute actie op foute actie stapelen (aannemende dat alles wat je zegt waar is) en wil je hier komen doen alsof je het slachtoffer bent terwijl je gewoon levens van veel mensen kapot hebt gemaakt, dan wel op z'n minst ernstig hebt bemoeilijkt.

Je komt hier, claim je zelf, om mededogen en compassie te krijgen, die krijg je niet, en vervolgens ga je wild om je heen slaan (tenminste in het verleden deed je dat, nu heb ik je dát nog niet zien doen) dat mensen IRL je zo'n geweldenaar vinden. Als die mensen dat vinden, waarom is het dan zo belangrijk dat mensen hier diezelfde mening aannemen? Waarom is het niet genoeg om je dan in die warme deken die die positieve aandacht IRL is te wentelen? Blijkbaar is die deken dus of niet warm genoeg, of hij bestaat niet en het is gewoon een verhaaltje om je te verdedigen.

Maar het feit dat je hier nog steeds tegengas krijgt in plaats van dat jij je zin krijgt qua reacties betekent naar mijn mening, wat ik al eerder zei, dat mensen je nog steeds proberen in te laten zien dat wat je doet meer van hetzelfde is, in plaats van proberen naar boven te komen. Dat is een vorm van proberen te helpen. Niemand hier zou er afwijzend tegenover staan als jij op enig moment hier zou opduiken en het zou daadwerkelijk beter met je gaan. Maar dan daadwerkelijk, niet gefaked, niet gespeeld, maar écht.

Dat zouden mensen hier toejuichen, ondanks dat je eerder wild om je heen sloeg en ondanks dat je eerder, en nu nog steeds, mensen een rad voor ogen probeert te draaien. Jij ziet het als een belediging als mensen iets zeggen wat je niet aan staat, maar misschien, heel misschien, komt dat omdat die kritiek een waarheid is die je liever niet hoort.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 19-03-2026 13:07:15 ]
  donderdag 19 maart 2026 @ 13:44:10 #107
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220380587
Ik begrijp wat je zegt, CoolGuy. Ik ben net klaar met mijn GGZ psycholoog, die gaat mij helpen ongezonde patronen te doorbreken.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  Moderator / Redactie FP donderdag 19 maart 2026 @ 13:49:26 #108
183088 crew  TheStigsDutchCousin
Brabo Bastard
pi_220380627
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 12:53 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dit is maximaal de slachtofferrol aannemen. Even los van dat ik, zoals ik eerder zei, niets ben vergeten over wat je over mij, maar meer nog, over mijn vrouw hebt gezegd, dat ga je niet goed praten. Nu hoeft dat ook niet want wij zijn elkaar niks verschuldigd, maar je hebt iedereen in je omgeving op enig moment geschoffeerd, dat heb je hier op het forum ook gedaan, en jij verwacht nu dat als je hier wat brabbelt over 12 stappen dat mensen je een schouderklopje geven, terwijl je tegelijkertijd vanalles laat zien wat niét past bij die 12 stappen.

Los daarvan, je hoeft bij of voor mij niets goed te doen, want daar win of verlies je 0,0 mee. Ik ben geen factor in jouw leven. Het enige wat ik doe is op dezelfde plek komen als jij online, namelijk hier op het forum, en daar reageren we op elkaar, en als jij hier komt oreren over hoe geweldig je bezig bent, dan is daar niks mis mee, maar als met alle andere dingen die je tegelijkertijd ook zelf zegt het er op z'n minst op lijkt dat je gewoon dezelfde dingen doet als eerder, alleen dan net iets anders verpakt, dan hoef ik wat je claimt niet zonder slag of stoot aan te nemen, en dat doe ik dan ook niet. Anderen ook niet. Daar zou je blij mee moeten zijn want dat betekent dat andere mensen niet mee gaan in jouw variant van de waarheid, want als ze dat wel zouden gaan doen dan zou de mogelijkheid bestaan dat ze jouw bevestigen in het beeld dat jij graag uit wil dragen, en als je dat gaat geloven, dan ben je in werkelijkheid veel verder van huis dan dat mensen iets zeggen wat je wellicht niet graag hoort, maar waar je, als je het serieus zou nemen, wél iets mee zou kunnen. Je naar de mond praten gaat niet helpen.

Maar als je iets zegt waar uit imho blijkt dat je wel degelijk iets goed doet, dan zal ik het zeker niet nalaten om dát te zeggen. Maar tot nu toe zie ik gewoon de zoveelste iteratie van wat je eerder ook deed. Ik had daar eerder dezelfde mening over als nu, dus op zich is dit niks nieuws.

Wat mensen hier doen is nog steeds je proberen te laten inzien dat wat je doet, en de manier waarop je dat doet, je niet dichter bij het doel brengt dat je zegt te hebben. Dat dat niet altijd met de beste keuze aan woorden gepaard gaat, dat ben ik met je eens, maar tegelijkertijd is het raar om daar over te vallen als jij in het verleden niet vies was van een fiks potje schelden en doodsbedreigingen. Mensen nemen dat mee, K_W, het is niet dat omdat jij een tijd lang hier niet bent geweest, mensen dat plotseling vergeten zijn. Je kunt iets wat iemand zegt betitelen als een belediging en daar dan gepikeerd over zijn, terwijl je zelf mensen hebt lopen bedreigen. Dat is hypocriet.

Ik vraag me dus, net als eerder, nog steeds af wat het is dat je hier komt doen. Ik vind het tof om te zien dat je post, want dat betekent dat je er nog bent, want ongeacht wat ik persoonlijk van je vind hoop ik voor jou dat je een mooier leven kunt bewerkstelligen dan het de laatste jaren voor je is geweest. Tegelijkertijd zie ik je wel foute actie op foute actie stapelen (aannemende dat alles wat je zegt waar is) en wil je hier komen doen alsof je het slachtoffer bent terwijl je gewoon levens van veel mensen kapot hebt gemaakt, dan wel op z'n minst ernstig hebt bemoeilijkt.

Je komt hier, claim je zelf, om mededogen en compassie te krijgen, die krijg je niet, en vervolgens ga je wild om je heen slaan (tenminste in het verleden deed je dat, nu heb ik je dát nog niet zien doen) dat mensen IRL je zo'n geweldenaar vinden. Als die mensen dat vinden, waarom is het dan zo belangrijk dat mensen hier diezelfde mening aannemen? Waarom is het niet genoeg om je dan in die warme deken die die positieve aandacht IRL is te wentelen? Blijkbaar is die deken dus of niet warm genoeg, of hij bestaat niet en het is gewoon een verhaaltje om je te verdedigen.

Maar het feit dat je hier nog steeds tegengas krijgt in plaats van dat jij je zin krijgt qua reacties betekent naar mijn mening, wat ik al eerder zei, dat mensen je nog steeds proberen in te laten zien dat wat je doet meer van hetzelfde is, in plaats van proberen naar boven te komen. Dat is een vorm van proberen te helpen. Niemand hier zou er afwijzend tegenover staan als jij op enig moment hier zou opduiken en het zou daadwerkelijk beter met je gaan. Maar dan daadwerkelijk, niet gefaked, niet gespeeld, maar écht.

Dat zouden mensen hier toejuichen, ondanks dat je eerder wild om je heen sloeg en ondanks dat je eerder, en nu nog steeds, mensen een rad voor ogen probeert te draaien. Jij ziet het als een belediging als mensen iets zeggen wat je niet aan staat, maar misschien, heel misschien, komt dat omdat die kritiek een waarheid is die je liever niet hoort.
_O_
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
  donderdag 19 maart 2026 @ 13:57:22 #109
165264 Puzzie
Kreng de la crème
pi_220380684
quote:
1s.gif Op donderdag 19 maart 2026 12:05 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Het was helemaal niet off topic.
Het was zelfs heel on topic.

Jij wil dit gewoon zo niet zien.

Volgens mij wil je alleen een dagboek hebben en geen diepgang bereiken hier.
Dat mag ook he? Gewoon aangeven. Maar bespaar de mensen dan de tijd om op jou in te gaan.
Maar wat is er mis met een dagboek voor hem?
Dan kunnen anderen er zelf ook kiezen om ergens niet te komen lezen.
Dat is het enige wat ik niet aan dat hele dagboek verhaal begrijp: waarom zo selectief? de een mag er wel een ,ander niet , vind het ook niet helemaal eerlijk . Zijn er voorwaarden voor een dagboek ?
Het houdt het wmb nl wel een stuk overzichtelijker dan al die losse problemen die vaak uiteindelijk ook toch met hetzelfde onderliggende probleem te maken hebben.
My age is very
Inappropriate
for my behavior
pi_220380877
quote:
5s.gif Op donderdag 19 maart 2026 13:57 schreef Puzzie het volgende:

[..]
Maar wat is er mis met een dagboek voor hem?
Dan kunnen anderen er zelf ook kiezen om ergens niet te komen lezen.
Dat is het enige wat ik niet aan dat hele dagboek verhaal begrijp: waarom zo selectief? de een mag er wel een ,ander niet , vind het ook niet helemaal eerlijk . Zijn er voorwaarden voor een dagboek ?
Het houdt het wmb nl wel een stuk overzichtelijker dan al die losse problemen die vaak uiteindelijk ook toch met hetzelfde onderliggende probleem te maken hebben.
Mee eens. Waarschijnlijk zou het predikaat dagboek veel gedonder schelen, want het is dan geen discussietopic maar een plek waar op KW veilig zijn verhaal kan delen en is duidelijk voor iedereen.

Want, ik vul nu voor hem in, is dat wel wat past bij de vraag; nml begrip en medelijden zonder discussie. Echter kan ik dit ook helemaal mis hebben :)

Dit hangt uiteraard wel af of dit ook zijn wens is. Mijn eigen ervaring is iig positief :)

Anyways...

Sorry dat ik over je hoofd heen praat KW!
  donderdag 19 maart 2026 @ 14:50:15 #111
165264 Puzzie
Kreng de la crème
pi_220381027
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 14:28 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]
Mee eens. Waarschijnlijk zou het predikaat dagboek veel gedonder schelen, want het is dan geen discussietopic maar een plek waar op KW veilig zijn verhaal kan delen en is duidelijk voor iedereen.

Want, ik vul nu voor hem in, is dat wel wat past bij de vraag; nml begrip en medelijden zonder discussie. Echter kan ik dit ook helemaal mis hebben :)

Dit hangt uiteraard wel af of dit ook zijn wens is. Mijn eigen ervaring is iig positief :)

Anyways...

Sorry dat ik over je hoofd heen praat KW!
Ik kom niet altijd in jouw dagboek topic (ben sowieso wat minder op FOK! :@ maar ik heb je de laatste tijd wel een beetje gevolgd, en je hebt een hoop meegemaakt ,zoals nu met je moeder, én dat raakt me O+
Verder ben ik het eens met wat je zegt :P
Ik denk idd dat een hoop gedoe scheelt, geen losse topics die uiteindelijk toch allemaal op hetzelfde uitkomen :Y
My age is very
Inappropriate
for my behavior
pi_220381156
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 11:39 schreef Mike-The-Situation het volgende:

[..]
Vind je het te confronterend om inhoudelijk op Pabst’ post te reageren?
Hij hoeft niet te reageren. Hij hoeft zich niet naar mij toe te verantwoorden.

Ik zou liever bij hem uit zijn gedrag willen opmaken dat hij het begrijpt. Woorden zeggen in dit geval eigenlijk niks. Daden wel
  donderdag 19 maart 2026 @ 15:50:10 #113
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220381448
quote:
1s.gif Op donderdag 19 maart 2026 15:12 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

[..]
Hij hoeft niet te reageren. Hij hoeft zich niet naar mij toe te verantwoorden.

Ik zou liever bij hem uit zijn gedrag willen opmaken dat hij het begrijpt. Woorden zeggen in dit geval eigenlijk niks. Daden wel
Ik ga straks op jou reageren goed? Ik heb een hele drukke week.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  donderdag 19 maart 2026 @ 15:50:30 #114
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220381451
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 14:28 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]
Mee eens. Waarschijnlijk zou het predikaat dagboek veel gedonder schelen, want het is dan geen discussietopic maar een plek waar op KW veilig zijn verhaal kan delen en is duidelijk voor iedereen.

Want, ik vul nu voor hem in, is dat wel wat past bij de vraag; nml begrip en medelijden zonder discussie. Echter kan ik dit ook helemaal mis hebben :)

Dit hangt uiteraard wel af of dit ook zijn wens is. Mijn eigen ervaring is iig positief :)

Anyways...

Sorry dat ik over je hoofd heen praat KW!
Ik vind je lief en bedankt, we zijn lotgenoten.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_220382543
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 12:53 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dit is maximaal de slachtofferrol aannemen. Even los van dat ik, zoals ik eerder zei, niets ben vergeten over wat je over mij, maar meer nog, over mijn vrouw hebt gezegd, dat ga je niet goed praten. Nu hoeft dat ook niet want wij zijn elkaar niks verschuldigd, maar je hebt iedereen in je omgeving op enig moment geschoffeerd, dat heb je hier op het forum ook gedaan, en jij verwacht nu dat als je hier wat brabbelt over 12 stappen dat mensen je een schouderklopje geven, terwijl je tegelijkertijd vanalles laat zien wat niét past bij die 12 stappen.

Los daarvan, je hoeft bij of voor mij niets goed te doen, want daar win of verlies je 0,0 mee. Ik ben geen factor in jouw leven. Het enige wat ik doe is op dezelfde plek komen als jij online, namelijk hier op het forum, en daar reageren we op elkaar, en als jij hier komt oreren over hoe geweldig je bezig bent, dan is daar niks mis mee, maar als met alle andere dingen die je tegelijkertijd ook zelf zegt het er op z'n minst op lijkt dat je gewoon dezelfde dingen doet als eerder, alleen dan net iets anders verpakt, dan hoef ik wat je claimt niet zonder slag of stoot aan te nemen, en dat doe ik dan ook niet. Anderen ook niet. Daar zou je blij mee moeten zijn want dat betekent dat andere mensen niet mee gaan in jouw variant van de waarheid, want als ze dat wel zouden gaan doen dan zou de mogelijkheid bestaan dat ze jouw bevestigen in het beeld dat jij graag uit wil dragen, en als je dat gaat geloven, dan ben je in werkelijkheid veel verder van huis dan dat mensen iets zeggen wat je wellicht niet graag hoort, maar waar je, als je het serieus zou nemen, wél iets mee zou kunnen. Je naar de mond praten gaat niet helpen.

Maar als je iets zegt waar uit imho blijkt dat je wel degelijk iets goed doet, dan zal ik het zeker niet nalaten om dát te zeggen. Maar tot nu toe zie ik gewoon de zoveelste iteratie van wat je eerder ook deed. Ik had daar eerder dezelfde mening over als nu, dus op zich is dit niks nieuws.

Wat mensen hier doen is nog steeds je proberen te laten inzien dat wat je doet, en de manier waarop je dat doet, je niet dichter bij het doel brengt dat je zegt te hebben. Dat dat niet altijd met de beste keuze aan woorden gepaard gaat, dat ben ik met je eens, maar tegelijkertijd is het raar om daar over te vallen als jij in het verleden niet vies was van een fiks potje schelden en doodsbedreigingen. Mensen nemen dat mee, K_W, het is niet dat omdat jij een tijd lang hier niet bent geweest, mensen dat plotseling vergeten zijn. Je kunt iets wat iemand zegt betitelen als een belediging en daar dan gepikeerd over zijn, terwijl je zelf mensen hebt lopen bedreigen. Dat is hypocriet.

Ik vraag me dus, net als eerder, nog steeds af wat het is dat je hier komt doen. Ik vind het tof om te zien dat je post, want dat betekent dat je er nog bent, want ongeacht wat ik persoonlijk van je vind hoop ik voor jou dat je een mooier leven kunt bewerkstelligen dan het de laatste jaren voor je is geweest. Tegelijkertijd zie ik je wel foute actie op foute actie stapelen (aannemende dat alles wat je zegt waar is) en wil je hier komen doen alsof je het slachtoffer bent terwijl je gewoon levens van veel mensen kapot hebt gemaakt, dan wel op z'n minst ernstig hebt bemoeilijkt.

Je komt hier, claim je zelf, om mededogen en compassie te krijgen, die krijg je niet, en vervolgens ga je wild om je heen slaan (tenminste in het verleden deed je dat, nu heb ik je dát nog niet zien doen) dat mensen IRL je zo'n geweldenaar vinden. Als die mensen dat vinden, waarom is het dan zo belangrijk dat mensen hier diezelfde mening aannemen? Waarom is het niet genoeg om je dan in die warme deken die die positieve aandacht IRL is te wentelen? Blijkbaar is die deken dus of niet warm genoeg, of hij bestaat niet en het is gewoon een verhaaltje om je te verdedigen.

Maar het feit dat je hier nog steeds tegengas krijgt in plaats van dat jij je zin krijgt qua reacties betekent naar mijn mening, wat ik al eerder zei, dat mensen je nog steeds proberen in te laten zien dat wat je doet meer van hetzelfde is, in plaats van proberen naar boven te komen. Dat is een vorm van proberen te helpen. Niemand hier zou er afwijzend tegenover staan als jij op enig moment hier zou opduiken en het zou daadwerkelijk beter met je gaan. Maar dan daadwerkelijk, niet gefaked, niet gespeeld, maar écht.

Dat zouden mensen hier toejuichen, ondanks dat je eerder wild om je heen sloeg en ondanks dat je eerder, en nu nog steeds, mensen een rad voor ogen probeert te draaien. Jij ziet het als een belediging als mensen iets zeggen wat je niet aan staat, maar misschien, heel misschien, komt dat omdat die kritiek een waarheid is die je liever niet hoort.
Vriend, je hebt een kommaverslaving.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_220382943
quote]0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 15:50 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Ik ga straks op jou reageren goed? Ik heb een hele drukke week.
[/quote]
Wat jij wilt. Je bent niet persé aan mij een reactie schuldig.

Ik heb geen hekel aan jou en ik gun ook jou het beste in jouw leven. N.a.v. wat ik van jou heb meegemaakt, weet ik dat jij onbetrouwbaar bent. Het is zoals het is. Er bestaan geen magische woorden waarmee je mij op andere gedachten kunt brengen.

quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 15:50 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Ik vind je lief en bedankt, we zijn lotgenoten.
Ik vind het persoonlijk verdacht dat je nu opeens zo poeslief tegen haar reageert. Ik ben niet vergeten hoe vijandig jij in het verleden tegen haar was + ik weet ook nog dat zij zich daardoor nogal onveilig door voelde. Als je nu oprecht respect voor haar zou hebben, dan had je haar nu vooral de ruimte gegeven. Dat doe je niet: je probeert haar te manipuleren.

Ik heb geen idee wat jij van haar wilt. Ik weet wel dat als jij wie dan ook probeert af te dwingen dat hij/zij jou aardig vindt, jij dan hoe dan ook het tegenovergestelde bereikt.

Als je oprecht gelukkig met jezelf wilt worden, zit er niks anders op dan de confrontatie met jezelf aan te gaan. Alle lelijke dingen van jezelf die je liever niet wilt zien, zal je wel onder ogen moeten komen. En dan niet om bij jezelf vast te stellen dat je een slecht mens bent, maar om te gaan onderzoeken waarom je die dingen doet. De conclusie dat je nou eenmaal zo geboren bent, is te simpel.

Probeer jouw geest zoals die nu is te vergelijken met Windows inclusief software maar ook met heel veel fouten en virussen. Zoals het nu is, is het corrupt en maakt het dingen kapot. Het lijkt onbegonnen werk om al die fouten en virussen er één voor één uit te halen, maar er zit niks anders op.

Op den duur als jij jouw 'systeem' wat meer hebt opgeschoond, ga je stukje bij beetje ontdekken wat jouw potenties zijn. Jouw systeem is dan niet langer meer alleen maar corrupt en vernietigend, maar kan je ook voor constructieve doelen gebruiken. De schaamte die je ervaart als je naar jouw ware zelf kijkt, neemt af. En daarmee ook jouw behoeftes om met leugens complimenten van anderen af te dwingen; je hebt dat dan namelijk niet meer nodig. Je hoeft dan niet eens moeite te doen om je 'goed te gedragen' en ook niet meer bang te zijn dat je later weer de fout ingaat, want je hebt dan de shit in jezelf wat meer opgeschoond.
  Moderator donderdag 19 maart 2026 @ 19:36:36 #117
441859 crew  Lenny77
pi_220383200
quote:
5s.gif Op donderdag 19 maart 2026 13:57 schreef Puzzie het volgende:

[..]
Maar wat is er mis met een dagboek voor hem?
Dan kunnen anderen er zelf ook kiezen om ergens niet te komen lezen.
Dat is het enige wat ik niet aan dat hele dagboek verhaal begrijp: waarom zo selectief? de een mag er wel een ,ander niet , vind het ook niet helemaal eerlijk . Zijn er voorwaarden voor een dagboek ?
Het houdt het wmb nl wel een stuk overzichtelijker dan al die losse problemen die vaak uiteindelijk ook toch met hetzelfde onderliggende probleem te maken hebben.
Oh dat mag zeker! Dat zei ik toch ook in die post?
Maar als je weet dat het een dagboek is dan kan je als user beslissen om gewoon te lezen en eens toe te juichen ipv diep in de discussie te gaan. Want een dagboek is van je afschrijven.
Een echt topic steekt tijd in van iedereen. Jammer dan om die tijd verspild te zien als lappen tekst afgewimpeld worden met: OT dan maar.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_220383625
quote:
1s.gif Op donderdag 19 maart 2026 19:36 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Oh dat mag zeker! Dat zei ik toch ook in die post?
Maar als je weet dat het een dagboek is dan kan je als user beslissen om gewoon te lezen en eens toe te juichen ipv diep in de discussie te gaan. Want een dagboek is van je afschrijven.
Een echt topic steekt tijd in van iedereen. Jammer dan om die tijd verspild te zien als lappen tekst afgewimpeld worden met: OT dan maar.
Dat laatste vond ik wel typerend
En opeens heeft hij het druk om een reactie te geven
Ik vind het 1 grote rode vlag, deze come back van K_W
  donderdag 19 maart 2026 @ 22:15:10 #119
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220384788
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 20:12 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Dat laatste vond ik wel typerend
En opeens heeft hij het druk om een reactie te geven
Ik vind het 1 grote rode vlag, deze come back van K_W
Ik heb het druk om hele lange uitgebreide reacties te typen. Dat doe ik morgen of dit weekend. Wat vinden jullie van mijn nieuwe UI?
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  donderdag 19 maart 2026 @ 22:34:20 #120
165264 Puzzie
Kreng de la crème
pi_220385003
quote:
1s.gif Op donderdag 19 maart 2026 19:36 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Oh dat mag zeker! Dat zei ik toch ook in die post?
Maar als je weet dat het een dagboek is dan kan je als user beslissen om gewoon te lezen en eens toe te juichen ipv diep in de discussie te gaan. Want een dagboek is van je afschrijven.
Een echt topic steekt tijd in van iedereen. Jammer dan om die tijd verspild te zien als lappen tekst afgewimpeld worden met: OT dan maar.
Maar dat gebeurt in andere topics ook, en dan is het aan de lezer of hij daar zijn energie in wil steken.
Verder eens hoor
Dat zei ik volgens mij in wat andere bewoording ook :)

quote:
Dan kunnen anderen er zelf ook kiezen om ergens niet te komen lezen.
:P
My age is very
Inappropriate
for my behavior
pi_220385255
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 22:15 schreef Keep_Walking het volgende:
Wat vinden jullie van mijn nieuwe UI?
Ook jouw nieuwe UI komt op mij agressief over, maar het is in elk geval een hele verbetering ten opzichte van de eerdere "Fuck You!"-afbeelding. Dat begrijp jij zelf toch ook wel?
  donderdag 19 maart 2026 @ 23:26:29 #122
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_220385283
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 23:17 schreef Groepfunder het volgende:

[..]
Ook jouw nieuwe UI komt op mij agressief over, maar het is in elk geval een hele verbetering ten opzichte van de eerdere "Fuck You!"-afbeelding. Dat begrijp jij zelf toch ook wel?
Grappig, op mij komt de UI zelfverheerlijkend over. Koene ridder, dappere strijder. Zoiets.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_220385378
quote:
1s.gif Op donderdag 19 maart 2026 23:26 schreef Whiskers2009 het volgende:
Grappig, op mij komt de UI zelfverheerlijkend over. Koene ridder, dappere strijder. Zoiets.
Dan delen wij de negatieve associatie die de afbeelding bij ons oproept. Gelet op de Nickname doet Apple Intelligence de volgende suggesties:

pi_220385767
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 22:15 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Ik heb het druk om hele lange uitgebreide reacties te typen. Dat doe ik morgen of dit weekend. Wat vinden jullie van mijn nieuwe UI?
Te druk om op inhoudelijk lastige posts te reageren maar niet druk genoeg om bezig te zijn met een of andere UI?

Uhuh.
  Forum Admin vrijdag 20 maart 2026 @ 10:06:37 #125
1025 crew  Armani XL
Whatever...
pi_220387137
Zullen we de UI discussie hier niet gaan voeren?
Don't be surprised what the night brings.
When you search the dark, you get dark things.
Wat wij kijken
  Moderator / Miss SHO vrijdag 20 maart 2026 @ 11:15:34 #126
22592 crew  Ole
pi_220387505
Jammer dat het niet meer over de 12 stappen gaat. Erg interessant onderwerp.
Zelf doe ik ze niet, omdat ik al vastloopt bij stap 2. Dat gezegd hebbende is er heel veel waar ik wel aan werk/ gewerkt heb die ook in de 12 stappen aan bod komen. Heel belangrijk is het toegeven dat je een probleem hebt, het werken aan jezelf en hulp aanvaarden.
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
  Moderator vrijdag 20 maart 2026 @ 11:21:55 #127
38824 crew  Droopie
pi_220387535
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 11:15 schreef Ole het volgende:
Jammer dat het niet meer over de 12 stappen gaat. Erg interessant onderwerp.
Zelf doe ik ze niet, omdat ik al vastloopt bij stap 2. Dat gezegd hebbende is er heel veel waar ik wel aan werk/ gewerkt heb die ook in de 12 stappen aan bod komen. Heel belangrijk is het toegeven dat je een probleem hebt, het werken aan jezelf en hulp aanvaarden.
Inderdaad, maar we kunnen verder over de 12 stappen in Fokkers stoppen met alchol topic :)
Hell To The Liars
  Moderator / Miss SHO vrijdag 20 maart 2026 @ 11:47:20 #128
22592 crew  Ole
pi_220387738
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 11:21 schreef Droopie het volgende:

[..]
Inderdaad, maar we kunnen verder over de 12 stappen in Fokkers stoppen met alchol topic :)
Dat is waar!
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_220387781
quote:
1s.gif Op woensdag 18 maart 2026 22:26 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
:|W

Welja, alweer de schuld elders leggen...
Kreeg zelfs een keer te horen dat de oorzaak van de beruchte neiging van Antilliaanse mannen om vreemd te gaan bij de Nederlandse slavendrijvers van toen lag. Inderdaad was dat slecht volk. Ze gingen naar bed met hun slavinnen, waardoor verreweg de meeste Antillianen gemixed bloed hebben. Maar om de schuld bij deze vreselijke slavenhouders van toen neer te leggen, gaat me echt te ver. Je bent er verdorie zelf bij als je vreemdgaat en je weet heel goed waar je mee bezig bent, ook al zitten je hersens dan niet in je hoofd, maar in je geslachtsdeel.
pi_220388464
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 21:58 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Verleden speelt wel degelijk een rol en er bestaat echt iets zoals intergenerationele trauma. Ik zeg niet dat Antilliaan daardoor vrijgepleit worden voor hun daden of dat ze geen verantwoordelijkheid hoeven te dragen voor slechte gedrag, maar de slavernijverleden heeft weldegelijk een nare vervelende manier invloed op hoe zwarte mensen in Nederland en de koloniale samenleving zich hebben ontwikkeld. Niet alleen op Curaçao maar ook in Suriname en zwarte mensen hier in Nederland. Dit moeten wij erkennen en wat aan doen.
Als zwarte half surinamer gaat mijn bloed werkelijk koken van dit slachtoffer gejammer. Je voorouders die daadwerkelijk zweepslagen hebben gekregen en voor niks op de plantages werkten draaien zich om in hun graf om jouw gedweep met hun pijn.

Jij hebt niet gewerkt als slaaf, je hebt niemand gekend die nog heeft gewerkt als slaaf, zelfs je ouders hebben niemand gekend die het heeft meegemaakt.

Het is lulkoek omdat je geen verantwoordelijkheid voor je gedrag wil nemen.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_220388476
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 11:21 schreef Droopie het volgende:

[..]
Inderdaad, maar we kunnen verder over de 12 stappen in Fokkers stoppen met alchol topic :)
Kan, maar op zich wordt dat Minnesota-model voor alle verslavingen, niet alleen voor alcohol, toegepast. Drugs, seks, over-eten (alhoewel abstinentie daar een dingetje is ;) ), etc.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220388518
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 13:06 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Als zwarte half surinamer gaat mijn bloed werkelijk koken van dit slachtoffer gejammer. Je voorouders die daadwerkelijk zweepslagen hebben gekregen en voor niks op de plantages werkten draaien zich om in hun graf om jouw gedweep met hun pijn.

Jij hebt niet gewerkt als slaaf, je hebt niemand gekend die nog heeft gewerkt als slaaf, zelfs je ouders hebben niemand gekend die het heeft meegemaakt.

Het is lulkoek omdat je geen verantwoordelijkheid voor je gedrag wil nemen.
Geld, geld, geld, daar gaat het om. TS vergeet even dat Suriname 3.5 mijlard gulden kreeg bij de onafhankelijkheid en dat de armoede op Curacao veroorzaakt wordt door uitbuitende werkgevers en corrupte politici (die trouwens in hun campagne de schuld geven aan Nederland).
  Moderator / Miss SHO vrijdag 20 maart 2026 @ 13:25:16 #133
22592 crew  Ole
pi_220388551
quote:
12s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 13:08 schreef nostra het volgende:

[..]
Kan, maar op zich wordt dat Minnesota-model voor alle verslavingen, niet alleen voor alcohol, toegepast. Drugs, seks, over-eten (alhoewel abstinentie daar een dingetje is ;) ), etc.
Ja een apart topic trekt ook meer geïnteresseerden aan@
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_220388777
quote:
12s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 13:08 schreef nostra het volgende:

[..]
Kan, maar op zich wordt dat Minnesota-model voor alle verslavingen, niet alleen voor alcohol, toegepast. Drugs, seks, over-eten (alhoewel abstinentie daar een dingetje is ;) ), etc.
Bij een eetverslaving lijkt mij abstinentie net zo straight forward als bij alcohol verslaving. Je moet namelijk ook gewoon blijven drinken, maar dan gewoon drinken zonder alcohol erin. Dus bij een eetverslaving, is abstinentie bijvoorbeeld geen koek, snoep, desserts en andere lege caloriën nuttigen
  Moderator vrijdag 20 maart 2026 @ 14:44:04 #135
38824 crew  Droopie
pi_220389004
quote:
12s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 13:08 schreef nostra het volgende:

[..]
Kan, maar op zich wordt dat Minnesota-model voor alle verslavingen, niet alleen voor alcohol, toegepast. Drugs, seks, over-eten (alhoewel abstinentie daar een dingetje is ;) ), etc.
Een drankprobleem komt nooit alleen zullen we maar zeggen ;)

Maar een apart topic kan ook prima, mits het dan wel over de dat onderwerp gaat.
Hell To The Liars
pi_220389576
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 14:44 schreef Droopie het volgende:

[..]
Een drankprobleem komt nooit alleen zullen we maar zeggen ;)

Maar een apart topic kan ook prima, mits het dan wel over de dat onderwerp gaat.
vind het sowieso een interessant onderwerp, en misschien dat mensen die met verslaving worstelen ook hier wat extra verdieping kunnen vinden?
Een losse opmerking
glijdt als schaduw door het draad —
stilte wordt onrust
  Moderator vrijdag 20 maart 2026 @ 15:28:02 #137
441859 crew  Lenny77
pi_220389708
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 13:25 schreef Ole het volgende:

[..]
Ja een apart topic trekt ook meer geïnteresseerden aan@
Ik heb er eentje geopend :)
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_220389765
quote:
10s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 14:05 schreef MultiBanaan het volgende:
Bij een eetverslaving lijkt mij abstinentie net zo straight forward als bij alcohol verslaving. Je moet namelijk ook gewoon blijven drinken, maar dan gewoon drinken zonder alcohol erin. Dus bij een eetverslaving, is abstinentie bijvoorbeeld geen koek, snoep, desserts en andere lege caloriën nuttigen
Vetten en suikers heb je ook gewoon nodig. Alleen in beperkte mate.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220390636
quote:
10s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 14:05 schreef MultiBanaan het volgende:

[..]
Bij een eetverslaving lijkt mij abstinentie net zo straight forward als bij alcohol verslaving. Je moet namelijk ook gewoon blijven drinken, maar dan gewoon drinken zonder alcohol erin. Dus bij een eetverslaving, is abstinentie bijvoorbeeld geen koek, snoep, desserts en andere lege caloriën nuttigen
Een eetverslaving uit zich meestal als boulimia of anorexia en hoewel het klopt dat in sommige gevallen er grote hoeveelheden ongezond eten (binge eating disorder) genuttigd worden is het andere uiterste (anorexia) net zo veelvoorkomend.

Het grote verschil is het mechanisme. Waar bij een verslaving het lichaam of de geeft hunkert naar een middel is een eetstoornis vaak een gevolg van bijv. een traumatische gebeurtenis en uit het zich in het hebben van controle (anorexia) of het wegdrukken van bepaalde emoties (boulimia). Uiteraard zijn beide eetstoornissen complexer dan deze simplificatie.

Ook bij verslaving kan er sprake zijn van psychische problematiek en kan er sprake zijn van het middelengebruik als onderdrukking van problematiek, het vereist een andere aanpak zoals abstinentie of gematigdheid van het gebruik van een middel tijdens het afkicken. Vaak blijft er dan psychische problematiek over die dan kan worden behandeld.

Een eetstoornis wordt simultaan behandeld voor zowel sec de stoornis als onderliggende problematiek.
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
pi_220391006
quote:
1s.gif Op woensdag 18 maart 2026 11:34 schreef Ole het volgende:
De 12 stappen:

1 Ik erken dat ik machteloos sta tegenover alcohol en dat ik de controle over mijn leven heb verloren.
2 Ik geloof dat er een Macht is, groter dan ikzelf, die mij weer gezond kan maken.
3 Ik besluit mezelf over te geven aan de hoede van God, zoals ik God ervaar.
4 Ik zet mijn tekortkomingen en misstappen op een rij.
5 Ik vertel aan anderen welke mijn tekortkomingen en misstappen zijn.
6 Ik ben bereid om met behulp van God of de groep aan mijn gebreken te werken.
7 Ik vraag aan God of aan de groep om mij te helpen bij het wegnemen van mijn gebreken.
8 Ik maak een lijst met namen van alle mensen die ik heb benadeeld en ben bereid om het met hen weer goed te maken.
9 Ik ga daadwerkelijk contact zoeken met deze mensen en probeer het goed te maken, behalve als ik hen of anderen daarmee kwets.
10 Ik maak er een gewoonte van om kritisch te zijn naar mezelf en erken onmiddellijk de fouten die ik maak.
11 Ik probeer het contact met God, zoals ik hem ervaar, of met de groep te verdiepen en vraag God of de groep om mij te inspireren en de kracht te geven op deze weg door te gaan.
12 Ik probeer om datgene wat ik geleerd heb aan andere alcoholisten door te geven en probeer voortaan volgens deze stappen te leven.
Oeff, dat klinkt wel erg negatief. Na zo'n lijstje krijg je echt een lage dunk van jezelf.
  Moderator / Miss SHO vrijdag 20 maart 2026 @ 18:50:44 #141
22592 crew  Ole
pi_220391240
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 18:23 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Oeff, dat klinkt wel erg negatief. Na zo'n lijstje krijg je echt een lage dunk van jezelf.
Daarom werkt het voor mij ook niet.
Er zijn ook wel andere formuleringen. Die zijn wat minder zwaar op de hand. Zie ook het andere topic
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_220391356
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 18:23 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Oeff, dat klinkt wel erg negatief. Na zo'n lijstje krijg je echt een lage dunk van jezelf.
Het doet heel erg Amerikaans aan in ieder geval, zo'n houding moeten aannemen van "ik ben het verkeerde pad op gegaan maar met de kracht van God zal ik beter worden dan ooit". Ik denk dat zoiets in Nederland vaak niet zo goed aansluit, eigenlijk.
pi_220395063
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2026 21:58 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Verleden speelt wel degelijk een rol en er bestaat echt iets zoals intergenerationele trauma. Ik zeg niet dat Antilliaan daardoor vrijgepleit worden voor hun daden of dat ze geen verantwoordelijkheid hoeven te dragen voor slechte gedrag, maar de slavernijverleden heeft weldegelijk een nare vervelende manier invloed op hoe zwarte mensen in Nederland en de koloniale samenleving zich hebben ontwikkeld. Niet alleen op Curaçao maar ook in Suriname en zwarte mensen hier in Nederland. Dit moeten wij erkennen en wat aan doen.
Heb je weleens van de cirkel van invloed gehoord?

pi_220402184
Het lijkt erop dat TS het bij veel FOK!kers niet snel goed kan doen. Wat hij ook post, zelfs als het goed bedoeld is, wordt vaak negatief ontvangen en afgekraakt. En wanneer hij daar na zoveel reacties iets van zegt, wordt dat al snel weggezet als het aannemen van een “slachtofferrol”. Het is voor mij al ziekmakend om de reacties zo te lezen, en ik vraag me af wat het doet met TS. Hij zal er denk ik niet beter van worden, want hij kan het NOOIT goed doen, en ik kan me indenken dat het behoorlijk frustrerend en vermoeiend is voor hem, en misschien wel een reden om terug te vallen in oude patronen.
  Moderator / Miss SHO zondag 22 maart 2026 @ 00:44:48 #145
22592 crew  Ole
pi_220402272
Terugvallen vanwege posts op een forum? In dat geval is er voor TS nog heel veel werk aan de winkel :Y
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_220402932
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 00:25 schreef -Knapzak- het volgende:
Het lijkt erop dat TS het bij veel FOK!kers niet snel goed kan doen. Wat hij ook post, zelfs als het goed bedoeld is, wordt vaak negatief ontvangen en afgekraakt. En wanneer hij daar na zoveel reacties iets van zegt, wordt dat al snel weggezet als het aannemen van een “slachtofferrol”. Het is voor mij al ziekmakend om de reacties zo te lezen, en ik vraag me af wat het doet met TS. Hij zal er denk ik niet beter van worden, want hij kan het NOOIT goed doen, en ik kan me indenken dat het behoorlijk frustrerend en vermoeiend is voor hem, en misschien wel een reden om terug te vallen in oude patronen.
Ben jij aangesteld als TS persoonlijke enabler? Zou het zo kunnen dat ze niet op de persoon TS zo reageren, maar op het gedrag van TS? Je geeft hem nu weer munitie om zichzelf enorm zielig te vinden, en mensen die zichzelf heel zielig vinden zijn niet de mensen die aan zichzelf werken om beter te worden
pi_220403108
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 00:25 schreef -Knapzak- het volgende:
Het lijkt erop dat TS het bij veel FOK!kers niet snel goed kan doen. Wat hij ook post, zelfs als het goed bedoeld is, wordt vaak negatief ontvangen en afgekraakt. En wanneer hij daar na zoveel reacties iets van zegt, wordt dat al snel weggezet als het aannemen van een “slachtofferrol”. Het is voor mij al ziekmakend om de reacties zo te lezen, en ik vraag me af wat het doet met TS. Hij zal er denk ik niet beter van worden, want hij kan het NOOIT goed doen, en ik kan me indenken dat het behoorlijk frustrerend en vermoeiend is voor hem, en misschien wel een reden om terug te vallen in oude patronen.
Zeker nog nooit eerdere topics van TS gelezen
pi_220403267
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 00:25 schreef -Knapzak- het volgende:
Het lijkt erop dat TS het bij veel FOK!kers niet snel goed kan doen. Wat hij ook post, zelfs als het goed bedoeld is, wordt vaak negatief ontvangen en afgekraakt. En wanneer hij daar na zoveel reacties iets van zegt, wordt dat al snel weggezet als het aannemen van een “slachtofferrol”. Het is voor mij al ziekmakend om de reacties zo te lezen, en ik vraag me af wat het doet met TS. Hij zal er denk ik niet beter van worden, want hij kan het NOOIT goed doen, en ik kan me indenken dat het behoorlijk frustrerend en vermoeiend is voor hem, en misschien wel een reden om terug te vallen in oude patronen.
Ja, welkom in de harde wereld ná je actieve verslaving en waarom herstel zoveel meer is dan 'niet gebruiken'.

In die actieve verslaving heb je heel veel kapot gemaakt. Gelogen, bedrogen, gescholden, (misschien) vreemdgegaan, (gezegd dat je) zelfmoordpogingen ging doen, je kinderen verwaarloosd, je relatie verwaarloosd, gejat, hulp afgewezen, verteld dat het allemaal goed ging en toch weer teruggevallen en ga zo maar door.

Daarmee heb je ook het vertrouwen van mensen geschaad. Voor veel mensen tot over hun eigen grens en die geloven de mooie praatjes niet meer en/of je hebt zó'n negatieve invloed op hún leven gehad, dat ze je geen honderdste kans meer willen geven. Voor een aantal anderen kan je de relatie misschien nog, met heel veel tijd en geduld en vooral heel weinig druk, misschien nog herstellen.

Dan hebben we het hier nog over een forum met mensen die je niet kent, nu fast forward naar de echte wereld met vrouwen, kinderen, vrienden, werk, hulpverlening á la veilig thuis, CBR, justitie enzovoorts.

Je kan niet na een jaar weer verschijnen met "tada, ik ben er weer en het gaat goed en sorry for having been a dick" én dan (vooral dat) het meteen alleen maar over jezelf hebben. Nobody gives a shit anymore en alleen met heel veel tijd en écht structurele gedragsverandering kom je er weer uit. Waarbij die pijn van wat je hebt verloren, kapot hebt gemaakt en de kansen die je hebt laten liggen, blijft. En daarvan zal je toch echt moeten leren dat jij dat ownt en dat moeten accepteren.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  Moderator zondag 22 maart 2026 @ 10:06:36 #149
5428 crew  miss_sly
pi_220403438
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2026 09:33 schreef nostra het volgende:

[..]
Ja, welkom in de harde wereld ná je actieve verslaving en waarom herstel zoveel meer is dan 'niet gebruiken'.

In die actieve verslaving heb je heel veel kapot gemaakt. Gelogen, bedrogen, gescholden, (misschien) vreemdgegaan, (gezegd dat je) zelfmoordpogingen ging doen, je kinderen verwaarloosd, je relatie verwaarloosd, gejat, hulp afgewezen, verteld dat het allemaal goed ging en toch weer teruggevallen en ga zo maar door.

Daarmee heb je ook het vertrouwen van mensen geschaad. Voor veel mensen tot over hun eigen grens en die geloven de mooie praatjes niet meer en/of je hebt zó'n negatieve invloed op hún leven gehad, dat ze je geen honderdste kans meer willen geven. Voor een aantal anderen kan je de relatie misschien nog, met heel veel tijd en geduld en vooral heel weinig druk, misschien nog herstellen.

Dan hebben we het hier nog over een forum met mensen die je niet kent, nu fast forward naar de echte wereld met vrouwen, kinderen, vrienden, werk, hulpverlening á la veilig thuis, CBR, justitie enzovoorts.

Je kan niet na een jaar weer verschijnen met "tada, ik ben er weer en het gaat goed en sorry for having been a dick" én dan (vooral dat) het meteen alleen maar over jezelf hebben. Nobody gives a shit anymore en alleen met heel veel tijd en écht structurele gedragsverandering kom je er weer uit. Waarbij die pijn van wat je hebt verloren, kapot hebt gemaakt en de kansen die je hebt laten liggen, blijft. En daarvan zal je toch echt moeten leren dat jij dat ownt en dat moeten accepteren.
Wat zeg je dat goed.

Dat inzicht dat je hier toont, dat is lang niet bij iedereen al te herkennen. En het zal ook best heel moeilijk zijn om tot dat niveau van inzicht te komen. En dat niveau is bij TS (nog) niet te zien. En dat geeft niets, daar kan hij natuurlijk naartoe groeien, maar je kunt niet verwachten dat anderen dan weer met open armen en zonder reserveringen je de zoveelste nieuwe kans geven.
Eerst zien, dan geloven, gaat hierbij wel op.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_220403515
quote:
7s.gif Op zondag 22 maart 2026 10:06 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Wat zeg je dat goed.

Dat inzicht dat je hier toont, dat is lang niet bij iedereen al te herkennen. En het zal ook best heel moeilijk zijn om tot dat niveau van inzicht te komen. En dat niveau is bij TS (nog) niet te zien. En dat geeft niets, daar kan hij natuurlijk naartoe groeien, maar je kunt niet verwachten dat anderen dan weer met open armen en zonder reserveringen je de zoveelste nieuwe kans geven.
Eerst zien, dan geloven, gaat hierbij wel op.
Die laatste zin heb ik letterlijk gehoord van familie toen ik zei dat ik clean was, niet gek na veel terugvallen natuurlijk, je verliest elke geloofwaardigheid dan
pi_220403626
quote:
7s.gif Op zondag 22 maart 2026 10:06 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Wat zeg je dat goed.

Dat inzicht dat je hier toont, dat is lang niet bij iedereen al te herkennen. En het zal ook best heel moeilijk zijn om tot dat niveau van inzicht te komen. En dat niveau is bij TS (nog) niet te zien. En dat geeft niets, daar kan hij natuurlijk naartoe groeien, maar je kunt niet verwachten dat anderen dan weer met open armen en zonder reserveringen je de zoveelste nieuwe kans geven.
Eerst zien, dan geloven, gaat hierbij wel op.
Tot dat inzicht komen is inderdaad erg moeilijk. En, wat paradoxaal, je moet ook veel kapot gemaakt hebben voordat die plaat een keer verdwijnt of kan verdwijnen.

En dat inzicht is nog één, ermee leren leven zal altijd een worsteling blijven. Niet gebruiken is iets dat je kan controleren, dat doe je zelf of niet. Anderen die je niet meer willen zien, daar kan je niets aan doen. En zéker niet met een quick fix. En tegelijkertijd is je copingvriendje altijd 5 minuten binnen bereik.

Daarom dat het uiteindelijke concept van AA/NA/CA ook zo sterk is, wat je verder ook van het sektarische element vindt. Met mensen kunnen praten die precies dezelfde problematiek hebben (ervaren) als jij is gewoon enorm waardevol.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  Moderator zondag 22 maart 2026 @ 10:39:04 #152
38824 crew  Droopie
pi_220403650
Als je het inzicht hebt dat JIJ een probleem hebt, dan is dat al 50% begreep ik.. en achteraf gezien is dat ook zo..

Alleen jammer die andere 50% dan alsnog heel veel en heel klote is haha.
Hell To The Liars
  Moderator / Redactie FP zondag 22 maart 2026 @ 10:42:24 #153
183088 crew  TheStigsDutchCousin
Brabo Bastard
pi_220403666
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 10:39 schreef Droopie het volgende:
Als je het inzicht hebt dat JIJ een probleem hebt, dan is dat al 50% begreep ik.. en achteraf gezien is dat ook zo..

Alleen jammer die andere 50% dan alsnog heel veel en heel klote is haha.
Nou, je kan wel zeggen dat je weet dat het probleem bij jou ligt. Maar of het dan ook waar is of alleen voor de bühne wordt gezegd is een tweede.
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
  Moderator zondag 22 maart 2026 @ 10:53:58 #154
38824 crew  Droopie
pi_220403750
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 10:42 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:

[..]
Nou, je kan wel zeggen dat je weet dat het probleem bij jou ligt. Maar of het dan ook waar is of alleen voor de bühne wordt gezegd is een tweede.
De buhne praat sowieso wel, maar op het moment dat je de kliniek binnenstapt sta er je er grotendeels alleen voor.

Tuurlijk je familie, echte vrienden, hulpverleners en groepsgenoten staan je bij.

In het begin staan ze achter je en geven ze je de duwtjes om drempels te overwinnen.
Daarna staan ze naast je om je te steunen en kijken hoe je dat zelf doet en na een tijdje lopen sommige voor je, omdat ze hun energie gebruiken voor hun eigen leven/ sores..

Dan wordt het eenzaam, soms sluiten je familie of vrienden weer aan als je het goed doet (hoewel dat ook niet altijd een garantie is, want je gaat bv. niet meer mee stappen en zij willen wel lekker zuipen tijdens feyenoord ajax).

Of mensen blijven gewoon weg..

*kuch* dan is er een kans dat alleen fok! vrienden overblijven of mensen die blijven gebruiken en je vragen mee te gaan op het slechte pad (en met slechte pad bedoel ik, samen gebruiken onder het motto jij en ik tegen de rest van de wereld terwijl we niets hoeven te voelen).
Of erger..

Zie je toch ook vaak bij die Amerikaanse junkies, hele wijken waar junkies elkaar maar opzoeken en leven als zombies.
Hell To The Liars
  Moderator / Miss SHO zondag 22 maart 2026 @ 12:14:24 #155
22592 crew  Ole
pi_220404160
TS hoe was het met je sponsor gister? Heeft hij de bedoeling van stap 4 nog uitgelegd?
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
  zondag 22 maart 2026 @ 12:46:26 #156
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220404326
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 12:14 schreef Ole het volgende:
TS hoe was het met je sponsor gister? Heeft hij de bedoeling van stap 4 nog uitgelegd?
Ik heb stap 4 al voor een derde afgemaakt en met mijn sponsor besproken gisteren. Hij heeft me ook geholpen met wat boodschappen voor dit weekend en nu zit ik in mijn kerk. Als ik klaar ben ga ik naar huis en ga ik mijn best doen om uitgebreid te reageren.

Ik verwacht ook dat de meeste mensen hier hard tegen mij zijn en dat ik vertrouwen terug moet winnen en dat duurt een tijdje, ik kan het ook wel hebben. Ik heb het verdiend.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  Moderator / Miss SHO zondag 22 maart 2026 @ 12:56:09 #157
22592 crew  Ole
pi_220404374
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 12:46 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Ik heb stap 4 al voor een derde afgemaakt en met mijn sponsor besproken gisteren. Hij heeft me ook geholpen met wat boodschappen voor dit weekend en nu zit ik in mijn kerk. Als ik klaar ben ga ik naar huis en ga ik mijn best doen om uitgebreid te reageren.

Ik verwacht ook dat de meeste mensen hier hard tegen mij zijn en dat ik vertrouwen terug moet winnen en dat duurt een tijdje, ik kan het ook wel hebben. Ik heb het verdiend.
zie het ook als opbouwend. Uiteindelijk heb je zelf de regie over je herstel. Schiet niet meteen in de verdediging maar laat dingen even bezinken. Veel die hier posten hebben zelf ook een verleden met verslaving en weten dus heel goed waar ze het over hebben. Neem mee wat voor jou werkt!
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
  Moderator zondag 22 maart 2026 @ 13:48:45 #158
38824 crew  Droopie
pi_220404708
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 12:56 schreef Ole het volgende:

[..]
zie het ook als opbouwend. Uiteindelijk heb je zelf de regie over je herstel. Schiet niet meteen in de verdediging maar laat dingen even bezinken. Veel die hier posten hebben zelf ook een verleden met verslaving en weten dus heel goed waar ze het over hebben. Neem mee wat voor jou werkt!
Yes, en sommige mensen praten soms tegen andere mensen (soms uit hun ervaring) alsof ze tegen hun oude ik praten. Dus kom op, met die houding red je het niet etc etc.
Hell To The Liars
  zondag 22 maart 2026 @ 17:44:22 #159
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220407225
quote:
7s.gif Op zondag 22 maart 2026 10:34 schreef nostra het volgende:

[..]
Tot dat inzicht komen is inderdaad erg moeilijk. En, wat paradoxaal, je moet ook veel kapot gemaakt hebben voordat die plaat een keer verdwijnt of kan verdwijnen.

En dat inzicht is nog één, ermee leren leven zal altijd een worsteling blijven. Niet gebruiken is iets dat je kan controleren, dat doe je zelf of niet. Anderen die je niet meer willen zien, daar kan je niets aan doen. En zéker niet met een quick fix. En tegelijkertijd is je copingvriendje altijd 5 minuten binnen bereik.

Daarom dat het uiteindelijke concept van AA/NA/CA ook zo sterk is, wat je verder ook van het sektarische element vindt. Met mensen kunnen praten die precies dezelfde problematiek hebben (ervaren) als jij is gewoon enorm waardevol.
Je omschrijft het goed. In mijn geval hebben de meeste van mijn familie en vrienden al in de steek gelaten voordat ik verslaafd werd, ze lieten mij in de steek vanwege mijn psychoses. Wat moet ik daarvan vinden?
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  zondag 22 maart 2026 @ 17:46:44 #160
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220407239
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 00:25 schreef -Knapzak- het volgende:
Het lijkt erop dat TS het bij veel FOK!kers niet snel goed kan doen. Wat hij ook post, zelfs als het goed bedoeld is, wordt vaak negatief ontvangen en afgekraakt. En wanneer hij daar na zoveel reacties iets van zegt, wordt dat al snel weggezet als het aannemen van een “slachtofferrol”. Het is voor mij al ziekmakend om de reacties zo te lezen, en ik vraag me af wat het doet met TS. Hij zal er denk ik niet beter van worden, want hij kan het NOOIT goed doen, en ik kan me indenken dat het behoorlijk frustrerend en vermoeiend is voor hem, en misschien wel een reden om terug te vallen in oude patronen.
Dank je wel voor je steun en bemoediging. Ik ben niet meer bang voor de oordelen en afwijzing van anderen, zeker niet hier op fok. Ik heb de meest dierbare mensen kwijtgeraakt die mijn oordeelden omdat ik psychoses heb gehad, en het gaat nu gewoon prima met mijn leven. Zolang ik God heb op de eerste plek, kunnen mensen mij niet meer kwetsen.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  Moderator zondag 22 maart 2026 @ 17:48:36 #161
5428 crew  miss_sly
pi_220407254
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 17:44 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Je omschrijft het goed. In mijn geval hebben de meeste van mijn familie en vrienden al in de steek gelaten voordat ik verslaafd werd, ze lieten mij in de steek vanwege mijn psychoses. Wat moet ik daarvan vinden?
Daar kun je van alles van vinden, maar dat verandert niets. Je kunt ze ook niet dwingen jou anders te gaan zien of behandelen. De enige waar jij zelf invloed op hebt, ben je zelf. Dus spendeer je energie en aandacht niet aan mensen en dingen die je niet kunt veranderen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_220407303
Niks werkt toch.
  zondag 22 maart 2026 @ 17:56:58 #163
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220407309
Zoals ik in een andere topic heb aangegeven, vanwege mijn psychose en verslaving raakte ik betrokken bij duisternis en malifide zaken. Zo werd ik bevriend met Antilliaan die ik ken vanuit mijn middelbare schooltijd in Curacao. Hij heeft Rechten en Economie gestudeerd, maar ook nauw betrokken geweest bij de georganiseerde drugshandel en witwassen van geld. Hij heeft ook een psychose gehad en zit nu in de TBS kliniek. Hij heeft zelfs Ridiouan Taghi gekend voordat hij gepakt werd. Deze Antilliaanse man belt mij elke dag van de gevangenis/TBS omdat hij momenteel niemand anders meer heeft. In het verleden heb ik gunsten voor hem gedaan in ruil voor geld of drugs. Toen hij TBS kreeg, heeft een ex-vriendin van mij hem opgezocht en mijn nummer gegeven aan hem. Omdat ik medelijden met hem hebt en omdat ik weet dat hij niemand anders heeft, laat ik hem mij bellen en help hem waar het kan zolang het mij niet in de problemen brengt.

Deze Antilliaanse man is hoogbegaafd en heeft twee bachelors van de Universiteit Utrecht en bijna zijn Masters, helaas is dat niet doorgegaan omdat hij veroordeeld werd voor brandstichting tijdens een psychose. Wat vinden jullie hiervan? Ben ik goed bezig door een jeugdvriend te steunen door zijn moeilijke tijd of ben ik juist dom bezig door met hem te associëren terwijl ik zelf niet mijn leven op orde heb?
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_220407348
Weet je wat het is KW
Je moet zelf weten met wie je omgaat en wat jou grenzen zijn.

Dat kunnen wij niet voor je beslissen

In jouw plaats zou ik geen contact met die persoon willen, klinkt als slecht nieuws en ik heb het gevoel dat jij best beïnvloedbaar bent. Daar is niks mis mee, alleen je moet dan wel extra nadenken over met wie om te gaan

Waarom zoek je geen "saaie" mensen zonder drama? Zoek een leuke activiteit in je buurt waarmee je gezond contact kan hebben. Dat zou je denk ik echt wel goed doen en dan blijft de drama ook weg

Weg van mensen met drugs en geld en sekswerkers en weet ik wat voor negativiteit. Zorg voor jezelf op dat gebied

Criminaliteit is niet stoer of interessant of sexy of wat dan ook. Het is fout en meer niet
En elk mens moet voor zichzelf beslissen wat hij wil.
Alleen ik adviseer je niet in te laten met dergelijke menden
pi_220407375
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 17:56 schreef Keep_Walking het volgende:
Zoals ik in een andere topic heb aangegeven, vanwege mijn psychose en verslaving raakte ik betrokken bij duisternis en malifide zaken. Zo werd ik bevriend met Antilliaan die ik ken vanuit mijn middelbare schooltijd in Curacao. Hij heeft Rechten en Economie gestudeerd, maar ook nauw betrokken geweest bij de georganiseerde drugshandel en witwassen van geld. Hij heeft ook een psychose gehad en zit nu in de TBS kliniek. Hij heeft zelfs Ridiouan Taghi gekend voordat hij gepakt werd. Deze Antilliaanse man belt mij elke dag van de gevangenis/TBS omdat hij momenteel niemand anders meer heeft. In het verleden heb ik gunsten voor hem gedaan in ruil voor geld of drugs. Toen hij TBS kreeg, heeft een ex-vriendin van mij hem opgezocht en mijn nummer gegeven aan hem. Omdat ik medelijden met hem hebt en omdat ik weet dat hij niemand anders heeft, laat ik hem mij bellen en help hem waar het kan zolang het mij niet in de problemen brengt.

Deze Antilliaanse man is hoogbegaafd en heeft twee bachelors van de Universiteit Utrecht en bijna zijn Masters, helaas is dat niet doorgegaan omdat hij veroordeeld werd voor brandstichting tijdens een psychose. Wat vinden jullie hiervan? Ben ik goed bezig door een jeugdvriend te steunen door zijn moeilijke tijd of ben ik juist dom bezig door met hem te associëren terwijl ik zelf niet mijn leven op orde heb?
Ik denk persoonlijk dat je je beter op jezelf kan richten, ik weet het, het is verleidelijk want als je een ander helpt denk je minder aan je eigen problemen, want het is lastiger je eigen dingen onder ogen te komen dan een ander te helpen
  zondag 22 maart 2026 @ 18:15:49 #166
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220407420
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 18:05 schreef ChildoftheStars het volgende:
Weet je wat het is KW
Je moet zelf weten met wie je omgaat en wat jou grenzen zijn.

Dat kunnen wij niet voor je beslissen

In jouw plaats zou ik geen contact met die persoon willen, klinkt als slecht nieuws en ik heb het gevoel dat jij best beïnvloedbaar bent. Daar is niks mis mee, alleen je moet dan wel extra nadenken over met wie om te gaan

Waarom zoek je geen "saaie" mensen zonder drama? Zoek een leuke activiteit in je buurt waarmee je gezond contact kan hebben. Dat zou je denk ik echt wel goed doen en dan blijft de drama ook weg

Weg van mensen met drugs en geld en sekswerkers en weet ik wat voor negativiteit. Zorg voor jezelf op dat gebied

Criminaliteit is niet stoer of interessant of sexy of wat dan ook. Het is fout en meer niet
En elk mens moet voor zichzelf beslissen wat hij wil.
Alleen ik adviseer je niet in te laten met dergelijke menden
Ik ga doordeweeks elke dag naar het Buurtwerkkamer in mijn wijk en daar mag ik lunchen en praten met de mensen die daar komen. Dat is mijn saaie doordeweekse dagbesteding. Aankomende donderdag heb ik een gesprek met de UWV over mijn wens om weer te gaan werken. Ik ga niet meer om met criminelen meer, deze Antilliaanse man steun ik omdat ik hem al vanaf mijn jeugd op Curaçao ken. Hij heeft ook psychoses meegemaakt net zoals wij en hij heeft helemaal niet meer nu hij vastzit in de TBS kliniek Vught. Hij is ook niet kwaadaardig, hij heeft wel foute keuzes gemaakt, maar hij is niet evil.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  zondag 22 maart 2026 @ 18:18:03 #167
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220407432
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 18:10 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Ik denk persoonlijk dat je je beter op jezelf kan richten, ik weet het, het is verleidelijk want als je een ander helpt denk je minder aan je eigen problemen, want het is lastiger je eigen dingen onder ogen te komen dan een ander te helpen
Wat betreft mij zelf ik ga bijna elke avond naar NA en zondag naar de kerk. Aankomende donderdag heb ik gesprek met de UWV voor werk.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_220407435
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 17:56 schreef Keep_Walking het volgende:
Zoals ik in een andere topic heb aangegeven, vanwege mijn psychose en verslaving raakte ik betrokken bij duisternis en malifide zaken. Zo werd ik bevriend met Antilliaan die ik ken vanuit mijn middelbare schooltijd in Curacao. Hij heeft Rechten en Economie gestudeerd, maar ook nauw betrokken geweest bij de georganiseerde drugshandel en witwassen van geld. Hij heeft ook een psychose gehad en zit nu in de TBS kliniek. Hij heeft zelfs Ridiouan Taghi gekend voordat hij gepakt werd. Deze Antilliaanse man belt mij elke dag van de gevangenis/TBS omdat hij momenteel niemand anders meer heeft. In het verleden heb ik gunsten voor hem gedaan in ruil voor geld of drugs. Toen hij TBS kreeg, heeft een ex-vriendin van mij hem opgezocht en mijn nummer gegeven aan hem. Omdat ik medelijden met hem hebt en omdat ik weet dat hij niemand anders heeft, laat ik hem mij bellen en help hem waar het kan zolang het mij niet in de problemen brengt.

Deze Antilliaanse man is hoogbegaafd en heeft twee bachelors van de Universiteit Utrecht en bijna zijn Masters, helaas is dat niet doorgegaan omdat hij veroordeeld werd voor brandstichting tijdens een psychose. Wat vinden jullie hiervan? Ben ik goed bezig door een jeugdvriend te steunen door zijn moeilijke tijd of ben ik juist dom bezig door met hem te associëren terwijl ik zelf niet mijn leven op orde heb?
Wat is je eigen mening in deze?
Ik denk dat een vriendschap met iemand die in TBS zit niet heel verstandig is.

Alleen de reden dat je dit vraagt zegt eigenlijk al genoeg: Je hebt zelf al de nodige twijfels of het wel het juiste is, anders zou je de vraag niet stellen.

Nu nog een antwoord, op die vraag en ben je tevreden met het resultaat als het negatief voor je uitpakt.
pi_220407444
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 18:15 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Ik ga doordeweeks elke dag naar het Buurtwerkkamer in mijn wijk en daar mag ik lunchen en praten met de mensen die daar komen. Dat is mijn saaie doordeweekse dagbesteding. Aankomende donderdag heb ik een gesprek met de UWV over mijn wens om weer te gaan werken. Ik ga niet meer om met criminelen meer, deze Antilliaanse man steun ik omdat ik hem al vanaf mijn jeugd op Curaçao ken. Hij heeft ook psychoses meegemaakt net zoals wij en hij heeft helemaal niet meer nu hij vastzit in de TBS kliniek Vught. Hij is ook niet kwaadaardig, hij heeft wel foute keuzes gemaakt, maar hij is niet evil.
Als iemand die ik ken de criminaliteit in gaat (en dan bedoel ik geen verkeersovertreding, maar echt crimineel) dan gaat de deur dicht totdat iemand probeert weer op het rechte pad te komen, dan sta ik klaar om te helpen

Ook als het door een psychose komt

Simpelweg omdat mensen zichzelf moeten beschermen tegen slecht nieuws
  Moderator zondag 22 maart 2026 @ 18:19:33 #170
38824 crew  Droopie
pi_220407452
Het gaat over de stappen van de AA of NA, ik lees alleen psychoses, TBS en maffia..

Maar ontwijk het onderwerp maar.

Komen we terug op het onderwerp sponsor, zo'n sponsor zegt na 3x heen en weer.. joh ik ga de discussie niet aan, als jij het toch allemaal weet

Wat jij denkt dat een sponsor vanavond om 2100 gewoon overstapt op het onderwerp kolonisatie..

En dan na 3 uur babbelen amper over middelengebruik te hebben
Hell To The Liars
  zondag 22 maart 2026 @ 18:25:47 #171
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220407524
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2026 18:19 schreef Droopie het volgende:
Het gaat over de stappen van de AA of NA, ik lees alleen psychoses, TBS en maffia..

Maar ontwijk het onderwerp maar.

Komen we terug op het onderwerp sponsor, zo'n sponsor zegt na 3x heen en weer.. joh ik ga de discussie niet aan, als jij het toch allemaal weet

Wat jij denkt dat een sponsor vanavond om 2100 gewoon overstapt op het onderwerp kolonisatie..

En dan na 3 uur babbelen amper over middelengebruik te hebben
Mijn sponsor kwam gisteren langs en onze gesprekken waren goed. Ik ben niet begonnen over kolonialisme of Antilliaanse gangsters, maar gewoon over mijn stap 4 en wrok.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  zondag 22 maart 2026 @ 18:27:36 #172
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220407544
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 18:19 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]
Als iemand die ik ken de criminaliteit in gaat (en dan bedoel ik geen verkeersovertreding, maar echt crimineel) dan gaat de deur dicht totdat iemand probeert weer op het rechte pad te komen, dan sta ik klaar om te helpen

Ook als het door een psychose komt

Simpelweg omdat mensen zichzelf moeten beschermen tegen slecht nieuws
Maar hij wil nu juist weer op de rechte pad gaan bewandelen. Hij zit al zes jaar in de TBS kliniek en heeft veel therapieën gehad. Hij wilt mijn hulp als hij weer vrijgelaten wordt om een goed leven op te bouwen.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  Moderator zondag 22 maart 2026 @ 18:29:10 #173
38824 crew  Droopie
pi_220407561
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 18:25 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Mijn sponsor kwam gisteren langs en onze gesprekken waren goed. Ik ben niet begonnen over kolonialisme of Antilliaanse gangsters, maar gewoon over mijn stap 4 en wrok.
"Wij maakten een diepgaande en onbevreesde morele inventaris van onszelf op" en het enige wat je bespreekt is dan wrok..
Hell To The Liars
  zondag 22 maart 2026 @ 18:30:47 #174
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220407580
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 18:29 schreef Droopie het volgende:

[..]
"Wij maakten een diepgaande en onbevreesde morele inventaris van onszelf op" en het enige wat je bespreekt is dan wrok..
De morele inventaris hebben we ook besproken.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  Moderator zondag 22 maart 2026 @ 18:30:49 #175
38824 crew  Droopie
pi_220407581
Maar nogmaals, help eerst maar eens jezelf.. want de kans op een terugval is dichterbij dan je denkt.

Wens je het allerbeste
Hell To The Liars
  Moderator zondag 22 maart 2026 @ 18:31:08 #176
38824 crew  Droopie
pi_220407587
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 18:30 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
De morele inventaris hebben we ook besproken.
En wat kwam daaruit?
Hell To The Liars
  zondag 22 maart 2026 @ 18:31:17 #177
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220407590
Ik ben nog niet klaar met stap 4.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  zondag 22 maart 2026 @ 18:31:50 #178
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220407595
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 18:31 schreef Droopie het volgende:

[..]
En wat kwam daaruit?
Dit hou ik liever tussen mij en mijn sponsor voorlopig. Mag dat?
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  Moderator zondag 22 maart 2026 @ 18:36:19 #179
38824 crew  Droopie
pi_220407623
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 18:31 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Dit hou ik liever tussen mij en mijn sponsor voorlopig. Mag dat?
Tuurlijk, je bent niets verplicht aan mij.

Maar dat je dan wel zo hoog opgeeft over criminaliteit, hoeren, joden, Taghi en wat nog meer.. en zodra het te dichtbij komt deel je het niet (en dat is je recht) maar dan zou ik niet zo hoog van de toren blazen over andere zaken..

En of het waar is over dat je dat besproken hebt, dat is tussen jou en jezelf.. het ergste wat je kan doen is in je eigen leugen/ waarheid gaan geloven en dat doen (ex) verslaafden volop..

Ik had gewoon een sneu leven, en nu niet meer.. maar dat maakte ik mij op het moment supreme mijzelf niet wijs
Hell To The Liars
  zondag 22 maart 2026 @ 18:46:07 #180
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220407694
Een paar punten dat opkwam was dat ik heel gemeen kan worden en heel veel boosheid en rancune draagt waardoor mensen bij al intimiderend en bedreigend ervaren. Mijn sponsor zei dat in mijn geval heb ik oprecht veel onrecht meegemaakt die niet mijn schuld is, maar woede en wraakzuchtig blijven gaat het alleen erger en moeilijker maken voor mij om te herstellen. Wat vind je daarvan?
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_220407726
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 18:46 schreef Keep_Walking het volgende:
Een paar punten dat opkwam was dat ik heel gemeen kan worden en heel veel boosheid en rancune draagt waardoor mensen bij al intimiderend en bedreigend ervaren. Mijn sponsor zei dat in mijn geval heb ik oprecht veel onrecht meegemaakt die niet mijn schuld is, maar woede en wraakzuchtig blijven gaat het alleen erger en moeilijker maken voor mij om te herstellen. Wat vind je daarvan?
Er zijn heel veel mensen die nare dingen meemaken.
Hoe je ermee omgaat is deels je eigen keuze.

Met wraak en rancune los je niks op. Daarmee voed je enkel de boosheid en negatieve gevoelens

En natuurlijk mag een mens zich rot voelen, alleen op den duur moet je ook verder en je richten op het positieve.
Mijn moeder heeft er bij mij ingestampt dat je dankbaar moet zijn en je zegeningen tellen

Vergeven doe je niet voor de ander, maar voor jezelf

En gemeen zijn, in mijn opinie geen go to
Waarom zou jij iemand mogen schaden en de ander jou niet? Probeer mensen te behandelen zoals jij behandelt wil worden.
  Moderator zondag 22 maart 2026 @ 18:54:12 #182
5428 crew  miss_sly
pi_220407732
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 18:46 schreef Keep_Walking het volgende:
Een paar punten dat opkwam was dat ik heel gemeen kan worden en heel veel boosheid en rancune draagt waardoor mensen bij al intimiderend en bedreigend ervaren. Mijn sponsor zei dat in mijn geval heb ik oprecht veel onrecht meegemaakt die niet mijn schuld is, maar woede en wraakzuchtig blijven gaat het alleen erger en moeilijker maken voor mij om te herstellen. Wat vind je daarvan?
iedereen geeft oprecht Brecht meegemaakt die niet hun schuld is. Jouw focus ligt veel te veel daarop.

Het doet er niet toe.

Laat dat in het verleden ne focus op het nu en de toekomst. De rest kun je niet (meer) veranderen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zondag 22 maart 2026 @ 18:57:34 #183
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220407757
quote:
7s.gif Op zondag 22 maart 2026 18:54 schreef miss_sly het volgende:

[..]
iedereen geeft oprecht Brecht meegemaakt die niet hun schuld is. Jouw focus ligt veel te veel daarop.

Het doet er niet toe.

Laat dat in het verleden ne focus op het nu en de toekomst. De rest kun je niet (meer) veranderen.
Ik begrijp wat je zegt hoor, maar ik geef het antwoord over wat ik en mijn sponsor gisteren hebben besproken met elkaar over stap 4. Morgen ga ik verder met stap 4 afmaken.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  Moderator zondag 22 maart 2026 @ 18:59:08 #184
5428 crew  miss_sly
pi_220407772
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 18:57 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Ik begrijp wat je zegt hoor, maar ik geef het antwoord over wat ik en mijn sponsor gisteren hebben besproken met elkaar over stap 4. Morgen ga ik verder met stap 4 afmaken.
Je kunt wel stap 4 de ken af te maken maar als jouw focus blijft op alle onrecht wat jou zou zijn aangedaan, schiet het niet op.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_220407792
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 18:57 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Ik begrijp wat je zegt hoor, maar ik geef het antwoord over wat ik en mijn sponsor gisteren hebben besproken met elkaar over stap 4. Morgen ga ik verder met stap 4 afmaken.
Stap 4 in een weekendje afmaken?
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220407849
quote:
10s.gif Op zondag 22 maart 2026 19:01 schreef nostra het volgende:

[..]
Stap 4 in een weekendje afmaken?
Met de nadruk op die wrok he, want dat is niet zonder reden. Dus dan volledig in de shit zitten en je dan afvragen of het een strak plan is om met een 'gangster' die banden zou hebben met Taghi contact te hebben zodat K_W hem kan helpen om zijn leven weer op de rit te krijgen.

Dat terwijl K_W al moeite genoeg heeft om zijn eigen leven op de rit te krijgen.

Kom op hoor.
pi_220407898
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 19:13 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Met de nadruk op die wrok he, want dat is niet zonder reden. Dus dan volledig in de shit zitten en je dan afvragen of het een strak plan is om met een 'gangster' die banden zou hebben met Taghi contact te hebben zodat K_W hem kan helpen om zijn leven weer op de rit te krijgen.

Dat terwijl K_W al moeite genoeg heeft om zijn eigen leven op de rit te krijgen.

Kom op hoor.
Tja, ik ben geen psycholoog, maar plaatsen kan ik het allemaal niet. Het neigt nogal veel naar aandacht zoeken en verheerlijking van wat hij als masculien beschouwt.

Verder is het natuurlijk wel wat apart om een topic te openen over de 12 stappen, om vervolgens het stappenwerk voor jezelf te willen houden. Is je goed recht hoor, maar ik snap niet wat je er dan mee wil bereiken.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220407907
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2026 19:21 schreef nostra het volgende:

[..]
Tja, ik ben geen psycholoog, maar plaatsen kan ik het allemaal niet. Het neigt nogal veel naar aandacht zoeken en verheerlijking van wat hij als masculien beschouwt.

Verder is het natuurlijk wel wat apart om een topic te openen over de 12 stappen, om vervolgens het stappenwerk voor jezelf te willen houden. Is je goed recht hoor, maar ik snap niet wat je er dan mee wil bereiken.
Dan denken we hetzelfde maar goed, dat had ik al eerder gezegd, dat dit volgens mij gewoon de zoveelste iteratie is, en tot nu toe lees ik niks op basis waarvan ik denk dat ik ongelijk had.
pi_220408287
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 17:56 schreef Keep_Walking het volgende:
Zoals ik in een andere topic heb aangegeven, vanwege mijn psychose en verslaving raakte ik betrokken bij duisternis en malifide zaken. Zo werd ik bevriend met Antilliaan die ik ken vanuit mijn middelbare schooltijd in Curacao. Hij heeft Rechten en Economie gestudeerd, maar ook nauw betrokken geweest bij de georganiseerde drugshandel en witwassen van geld. Hij heeft ook een psychose gehad en zit nu in de TBS kliniek. Hij heeft zelfs Ridiouan Taghi gekend voordat hij gepakt werd. Deze Antilliaanse man belt mij elke dag van de gevangenis/TBS omdat hij momenteel niemand anders meer heeft. In het verleden heb ik gunsten voor hem gedaan in ruil voor geld of drugs. Toen hij TBS kreeg, heeft een ex-vriendin van mij hem opgezocht en mijn nummer gegeven aan hem. Omdat ik medelijden met hem hebt en omdat ik weet dat hij niemand anders heeft, laat ik hem mij bellen en help hem waar het kan zolang het mij niet in de problemen brengt.

Deze Antilliaanse man is hoogbegaafd en heeft twee bachelors van de Universiteit Utrecht en bijna zijn Masters, helaas is dat niet doorgegaan omdat hij veroordeeld werd voor brandstichting tijdens een psychose. Wat vinden jullie hiervan? Ben ik goed bezig door een jeugdvriend te steunen door zijn moeilijke tijd of ben ik juist dom bezig door met hem te associëren terwijl ik zelf niet mijn leven op orde heb?
waarom is het zo belangrijk voor je te benoemen wie deze meneer kent
wat zijn school geschiedenis is
welke delicten hij heeft gepleegd

en in vredesnaam waarom vraag je aan FOK! wat wij vinden van een semi vriendschap als 'ex'-verslaafde met een TBS-er?
waarom heb je het niet over met je sponsor

dit komt enkel over als dikdoenerij
kijk mij eens 'stoere' 'slimme' vrienden hebben
Een losse opmerking
glijdt als schaduw door het draad —
stilte wordt onrust
  zondag 22 maart 2026 @ 20:32:18 #190
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220408452
quote:
99s.gif Op zondag 22 maart 2026 20:13 schreef greysbones het volgende:

[..]
waarom is het zo belangrijk voor je te benoemen wie deze meneer kent
wat zijn school geschiedenis is
welke delicten hij heeft gepleegd

en in vredesnaam waarom vraag je aan FOK! wat wij vinden van een semi vriendschap als 'ex'-verslaafde met een TBS-er?
waarom heb je het niet over met je sponsor

dit komt enkel over als dikdoenerij
kijk mij eens 'stoere' 'slimme' vrienden hebben
Nee het is totaal niet stoerdoenerij want dit is totaal niet stoer toch? Ik ben niet aan het opscheppen over hem, ik spreek gewoon de waarheid en vraag voor de meningen en inzichten van anderen… Ik gebruik FOK! Als uitlaatklep voor alles wat mij bezighoudt zoals dit. Kunnen jullie alsjeblieft niet alles wat ik deel bestempelen dat ik negatieve intentie heb?
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_220408513
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 20:32 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Nee het is totaal niet stoerdoenerij want dit is totaal niet stoer toch? Ik ben niet aan het opscheppen over hem, ik spreek gewoon de waarheid en vraag voor de meningen en inzichten van anderen… Ik gebruik FOK! Als uitlaatklep voor alles wat mij bezighoudt zoals dit. Kunnen jullie alsjeblieft niet alles wat ik deel bestempelen dat ik negatieve intentie heb?
ik bestempel niks
ik deel alleen hoe het op mij overkomt

als je niet zelf al bedacht hebt dat dit alles uberhaupt een slecht idee is ...
Een losse opmerking
glijdt als schaduw door het draad —
stilte wordt onrust
pi_220408557
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 20:32 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Nee het is totaal niet stoerdoenerij want dit is totaal niet stoer toch? Ik ben niet aan het opscheppen over hem, ik spreek gewoon de waarheid en vraag voor de meningen en inzichten van anderen… Ik gebruik FOK! Als uitlaatklep voor alles wat mij bezighoudt zoals dit. Kunnen jullie alsjeblieft niet alles wat ik deel bestempelen dat ik negatieve intentie heb?
Omgaan met een crimineel kun je nu eenmaal niet positief benaderen
En maar weer klagen dat wij alles negatief benaderen
Stop dan met het schrijven over bijzaken die niks met het 12 stappenplan te maken hebben
Want daar schrijf je relatief weinig over
Je gebruikt dit topic als een dagboek en dat is het niet
  zondag 22 maart 2026 @ 20:45:15 #193
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220408582
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 20:42 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Omgaan met een crimineel kun je nu eenmaal niet positief benaderen
En maar weer klagen dat wij alles negatief benaderen
Stop dan met het schrijven over bijzaken die niks met het 12 stappenplan te maken hebben
Want daar schrijf je relatief weinig over
Je gebruikt dit topic als een dagboek en dat is het niet
Hij is geen crimineel, maar gevangener die mij hulp vraagt. Toen hij crimineel actief was ging ik bewust niet met hem om, pas toen ik hem tegenkwam in de toren van Altrecht en nadat hij TBS ging, begon hij mij regelmatig te bellen.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_220408591
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 20:45 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Hij is geen crimineel, maar gevangener die mij hulp vraagt. Toen hij crimineel actief was ging ik bewust niet met hem om, pas toen ik hem tegenkwam in de toren van Altrecht en nadat hij TBS ging, begon hij mij regelmatig te bellen.
Maar je kreeg toch geld en drugs van hem?
pi_220408593
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 20:32 schreef Keep_Walking het volgende:
Nee het is totaal niet stoerdoenerij want dit is totaal niet stoer toch? Ik ben niet aan het opscheppen over hem, ik spreek gewoon de waarheid en vraag voor de meningen en inzichten van anderen…
Probeer je anders eens te verplaatsen in de lezer in relatie tot de werkelijke hulpvraag die je hebt. Of die vent Antilliaans is, gangster, Taghi heeft gekend, rechten en economie heeft gestudeerd, in Vught zit, is allemaal totaal irrelevant, maar het melden ervan impliceert wel dat jij het relevant vindt en daar slaan mensen op aan.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  zondag 22 maart 2026 @ 20:46:51 #196
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220408595
quote:
99s.gif Op zondag 22 maart 2026 20:13 schreef greysbones het volgende:

[..]
waarom is het zo belangrijk voor je te benoemen wie deze meneer kent
wat zijn school geschiedenis is
welke delicten hij heeft gepleegd

en in vredesnaam waarom vraag je aan FOK! wat wij vinden van een semi vriendschap als 'ex'-verslaafde met een TBS-er?
waarom heb je het niet over met je sponsor

dit komt enkel over als dikdoenerij
kijk mij eens 'stoere' 'slimme' vrienden hebben
Ik vind criminelen niet stoer en ik was vroeger totaal geen crimineel integendeel ik was heel braaf en moreel rechtschapen totdat ik verslaafd raakte aan harddrugs toen ging het mis. Dit soort dingen bespreek ik ook met mijn sponsor en op de NA meetings.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_220408597
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 20:45 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Hij is geen crimineel, maar gevangener die mij hulp vraagt. Toen hij crimineel actief was ging ik bewust niet met hem om, pas toen ik hem tegenkwam in de toren van Altrecht en nadat hij TBS ging, begon hij mij regelmatig te bellen.
Hij zit toch niet voor het stelen van een pakje boter in een TBS kliniek?
Dan ben je toch een crimineel
  zondag 22 maart 2026 @ 20:47:31 #198
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220408603
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 20:46 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]
Maar je kreeg toch geld en drugs van hem?
Pas nadat hij al in TBS was. Via zijn neven of internet bankieren. Nu heeft hij dat niet meer in Vught.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_220408620
sorry hoor
ik vind dit enorm ongeloofwaardig
Een losse opmerking
glijdt als schaduw door het draad —
stilte wordt onrust
pi_220408633
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 20:47 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Pas nadat hij al in TBS was. Via zijn neven of internet bankieren. Nu heeft hij dat niet meer in Vught.
Lekker fris figuur
En jij vraagt je af of je hem moet helpen???
  zondag 22 maart 2026 @ 20:49:53 #201
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220408637
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 20:46 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Hij zit toch niet voor het stelen van een pakje boter in een TBS kliniek?
Dan ben je toch een crimineel
Brandstichting. Hij heeft zijn kamer in brand gestoken in de isolatie ruimte Hc3 en ik was erbij toen hij dat deed. We waren in 2020 beiden opgenomen voor psychose en zo kwamen we met elkaar weer in contact.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  zondag 22 maart 2026 @ 20:54:47 #202
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220408690
De reden waarom ik in dit topic over deze Antilliaanse man begint is omdat ik geen topic mag openen over hem. Als je kijk in mijn geschiedenis zie je dat ik een topic heb geopend over een Antilliaanse gangster in TBS, maar een mod heeft het op slot gedaan en gezegd dat ik over hem mag praten in mijn albestaande topic (dus deze). Ik snap ook niet waarom ik geen aparte topic over hem mag hebben.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_220408770
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 20:54 schreef Keep_Walking het volgende:
De reden waarom ik in dit topic over deze Antilliaanse man begint is omdat ik geen topic mag openen over hem. Als je kijk in mijn geschiedenis zie je dat ik een topic heb geopend over een Antilliaanse gangster in TBS, maar een mod heeft het op slot gedaan en gezegd dat ik over hem mag praten in mijn albestaande topic (dus deze). Ik snap ook niet waarom ik geen aparte topic over hem mag hebben.
hoeveel aparte topics denk je nodig te hebben dan?
en waarom moet dit perse in een apart topic?
en waarom maak je dan geen dagboek aan
dacht dat er hier was aangegeven dat dit een mogelijkheid was
Een losse opmerking
glijdt als schaduw door het draad —
stilte wordt onrust
pi_220408774
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 20:54 schreef Keep_Walking het volgende:
De reden waarom ik in dit topic over deze Antilliaanse man begint is omdat ik geen topic mag openen over hem. Als je kijk in mijn geschiedenis zie je dat ik een topic heb geopend over een Antilliaanse gangster in TBS, maar een mod heeft het op slot gedaan en gezegd dat ik over hem mag praten in mijn albestaande topic (dus deze). Ik snap ook niet waarom ik geen aparte topic over hem mag hebben.
Ik snap totaal niet waarom deze man ter sprake moet komen
  Moderator zondag 22 maart 2026 @ 21:05:04 #205
38824 crew  Droopie
pi_220408778
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 20:54 schreef Keep_Walking het volgende:
De reden waarom ik in dit topic over deze Antilliaanse man begint is omdat ik geen topic mag openen over hem. Als je kijk in mijn geschiedenis zie je dat ik een topic heb geopend over een Antilliaanse gangster in TBS, maar een mod heeft het op slot gedaan en gezegd dat ik over hem mag praten in mijn albestaande topic (dus deze). Ik snap ook niet waarom ik geen aparte topic over hem mag hebben.
Ehh. Goede.

Ik heb een buurman, die ken ik nogal goed en ik wil ook graag over hem praten. Denk niet dat ie dat leuk zal vinden, maar ik vind echt dat jullie dat moeten weten.

Daarom ga ik morgen een topic openen over liefdes verdriet.

Heeft niets met het onderwerp te maken, maar dan krijg ik toch de mogelijkheid om mijn zin door te drijven 🤣

K_W, je bent verre van stabiel en normaal.. Dat je dit zelf niet inziet dat je dat niet kan maken a. Op dit forum en b. Tegenover die Antilliaanse gangster..

Maar dat je zieltjes probeert te winnen over de rug van de NA vind ik echt heel sneu.. Dit topic is niet voor jou om steun en ervaringen van (ex) verslaafden te vinden, dit topic is om jouw zin door te drammen..

Ik vind het allemaal prima, maar zal vanaf nu niet meer op je reageren, je topics links laat liggen en dat hoef je bij mij ook niet meer te doen.

Ik ga potverdomme mijn ervaringen niet delen in een verkapt "dagboek" topic..

Anyways, fijne avond.
Hell To The Liars
pi_220408882
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 20:54 schreef Keep_Walking het volgende:
De reden waarom ik in dit topic over deze Antilliaanse man begint is omdat ik geen topic mag openen over hem. Als je kijk in mijn geschiedenis zie je dat ik een topic heb geopend over een Antilliaanse gangster in TBS, maar een mod heeft het op slot gedaan en gezegd dat ik over hem mag praten in mijn albestaande topic (dus deze). Ik snap ook niet waarom ik geen aparte topic over hem mag hebben.
Omdat je dit soort mensen uit je leven moet bannen als je ooit op het goede spoor wil komen. Maar goed, dat wil je toch niet horen
  zondag 22 maart 2026 @ 21:20:21 #207
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220408899
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 21:05 schreef Droopie het volgende:

[..]
Ehh. Goede.

Ik heb een buurman, die ken ik nogal goed en ik wil ook graag over hem praten. Denk niet dat ie dat leuk zal vinden, maar ik vind echt dat jullie dat moeten weten.

Daarom ga ik morgen een topic openen over liefdes verdriet.

Heeft niets met het onderwerp te maken, maar dan krijg ik toch de mogelijkheid om mijn zin door te drijven 🤣

K_W, je bent verre van stabiel en normaal.. Dat je dit zelf niet inziet dat je dat niet kan maken a. Op dit forum en b. Tegenover die Antilliaanse gangster..

Maar dat je zieltjes probeert te winnen over de rug van de NA vind ik echt heel sneu.. Dit topic is niet voor jou om steun en ervaringen van (ex) verslaafden te vinden, dit topic is om jouw zin door te drammen..

Ik vind het allemaal prima, maar zal vanaf nu niet meer op je reageren, je topics links laat liggen en dat hoef je bij mij ook niet meer te doen.

Ik ga potverdomme mijn ervaringen niet delen in een verkapt "dagboek" topic..

Anyways, fijne avond.
Ik voel me oprecht gekwetst door deze post.

:'( :'(

Echt waar, je bent nu heel gemeen aan het doen tegen mij en ik verdien het niet.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  zondag 22 maart 2026 @ 21:21:50 #208
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220408916
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 21:18 schreef gianni61 het volgende:

[..]
Omdat je dit soort mensen uit je leven moet bannen als je ooit op het goede spoor wil komen. Maar goed, dat wil je toch niet horen
TBS’ers verdienen geen tweede kans in de maatschappij?
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_220408921
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 21:20 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Ik voel me oprecht gekwetst door deze post.

:'( :'(

Echt waar, je bent nu heel gemeen aan het doen tegen mij en ik verdien het niet.
Het is niet gemeen, het is gewoon iets wat jij niet wil horen. Het doel is niét om je te kwetsen, het doel is niét om gemeen te zijn, en of jij dat wel of niet verdient heeft er 0,0 mee van doen.

Maar het is wel weer maximaal de slachtofferrol opzoeken wat je nu weer doet.
pi_220408949
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 21:20 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Ik voel me oprecht gekwetst door deze post.

:'( :'(

Echt waar, je bent nu heel gemeen aan het doen tegen mij en ik verdien het niet.
ik denk dat je nu enorm aan het overdrijven bent
Een losse opmerking
glijdt als schaduw door het draad —
stilte wordt onrust
pi_220408952
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 21:21 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
TBS’ers verdienen geen tweede kans in de maatschappij?
Dat zeg ik niet. Ik zeg JIJ geen contact met hem moet hebben
  zondag 22 maart 2026 @ 21:25:29 #212
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220408953
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 21:22 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Het is niet gemeen, het is gewoon iets wat jij niet wil horen. Het doel is niét om je te kwetsen, het doel is niét om gemeen te zijn, en of jij dat wel of niet verdient heeft er 0,0 mee van doen.

Maar het is wel weer maximaal de slachtofferrol opzoeken wat je nu weer doet.
Zijn doel was wel om mij te kwetsen met die post, lees goed wat Droopie mij allemaal noemt en hoe hij tegen mij praat.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_220408961
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 21:25 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Zijn doel was wel om mij te kwetsen met die post, lees goed wat Droopie mij allemaal noemt en hoe hij tegen mij praat.
Nee hoor, dat maak jij er van
  Moderator / Miss SHO zondag 22 maart 2026 @ 21:26:46 #214
22592 crew  Ole
pi_220408964
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 21:21 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
TBS’ers verdienen geen tweede kans in de maatschappij?
Dat wordt hier niet gezegd denk ik.
Belangrijk voor jou is dat je aan jezelf denkt. Het is heel heftig om iemand in huis te nemen die zo lang vastgezeten heeft en ook nog een stoornis heeft.
Je hebt echt al genoeg te doen voor jezelf.
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_220408973
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 21:26 schreef Ole het volgende:

[..]
Dat wordt hier niet gezegd denk ik.
Belangrijk voor jou is dat je aan jezelf denkt. Het is heel heftig om iemand in huis te nemen die zo lang vastgezeten heeft en ook nog een stoornis heeft.
Je hebt echt al genoeg te doen voor jezelf.
Dat bedoel ik.
Dankje.
  Moderator / Miss SHO zondag 22 maart 2026 @ 21:28:13 #216
22592 crew  Ole
pi_220408976
Heb je trouwens naast NA en een sponsor nog professionele behandeling?
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
  zondag 22 maart 2026 @ 21:28:47 #217
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220408981
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 21:25 schreef gianni61 het volgende:

[..]
Dat zeg ik niet. Ik zeg JIJ geen contact met hem moet hebben
Maar waarom niet? Hij heeft letterlijk niemand anders om te bellen, niet eens familie. Juist via mij heeft hij contact kunnen leggen met zijn vader, maar hij kan zijn vader niet bellen want die woont op Curaçao. Wat is de reden dat hij mij niet meer zou mogen bellen? Waarom zou ik hem niet helpen? Ik weet precies hoe het voelt om door mijn familie en vrienden in de steek gelaten te worden door de psychoses die ik niks aan kon doen. Hij heeft dezelfde problemen, maar dan erger in de TBS. Ik zit in de reguliere psychiatrische zorg en hij zit in forensische psychiatrische zorg.🙁
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  zondag 22 maart 2026 @ 21:29:56 #218
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220408989
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 21:26 schreef Ole het volgende:

[..]
Dat wordt hier niet gezegd denk ik.
Belangrijk voor jou is dat je aan jezelf denkt. Het is heel heftig om iemand in huis te nemen die zo lang vastgezeten heeft en ook nog een stoornis heeft.
Je hebt echt al genoeg te doen voor jezelf.
Ik ga hem niet in huis nemen hoor, dat heb ik nooit gezegd. Hij belt mij alleen en als hij weer in Utrecht woont ga ik met hem afspreken en helpen met reintegratie. Maar niet in mijn huis.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  zondag 22 maart 2026 @ 21:30:41 #219
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220408994
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2026 21:28 schreef Ole het volgende:
Heb je trouwens naast NA en een sponsor nog professionele behandeling?
Jazeker, Altrecht en Lister.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_220409004
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 21:28 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Maar waarom niet? Hij heeft letterlijk niemand anders om te bellen, niet eens familie. Juist via mij heeft hij contact kunnen leggen met zijn vader, maar hij kan zijn vader niet bellen want die woont op Curaçao. Wat is de reden dat hij mij niet meer zou mogen bellen? Waarom zou ik hem niet helpen? Ik weet precies hoe het voelt om door mijn familie en vrienden in de steek gelaten te worden door de psychoses die ik niks aan kon doen. Hij heeft dezelfde problemen, maar dan erger in de TBS. Ik zit in de reguliere psychiatrische zorg en hij zit in forensische psychiatrische zorg.🙁
Alsof de ene alcoholist, die NIET van de drank af kan blijven een andere alcoholist wil gaan begeleiden om van de drank af te blijven.

Maar, gewoon lekker doen K_W, he, want blijkbaar heb je nog niet genoeg ellende gehad.
  Moderator / Miss SHO zondag 22 maart 2026 @ 21:32:41 #221
22592 crew  Ole
pi_220409007
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 21:28 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Maar waarom niet? Hij heeft letterlijk niemand anders om te bellen, niet eens familie. Juist via mij heeft hij contact kunnen leggen met zijn vader, maar hij kan zijn vader niet bellen want die woont op Curaçao. Wat is de reden dat hij mij niet meer zou mogen bellen? Waarom zou ik hem niet helpen? Ik weet precies hoe het voelt om door mijn familie en vrienden in de steek gelaten te worden door de psychoses die ik niks aan kon doen. Hij heeft dezelfde problemen, maar dan erger in de TBS. Ik zit in de reguliere psychiatrische zorg en hij zit in forensische psychiatrische zorg.🙁
Jij vraagt onze mening en het is aan jou wat je ermee doet. Wij dwingen je nergens toe.
Waarom het niet verstandig is is al aangegeven.
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_220409010
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 21:28 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Maar waarom niet? Hij heeft letterlijk niemand anders om te bellen, niet eens familie. Juist via mij heeft hij contact kunnen leggen met zijn vader, maar hij kan zijn vader niet bellen want die woont op Curaçao. Wat is de reden dat hij mij niet meer zou mogen bellen? Waarom zou ik hem niet helpen? Ik weet precies hoe het voelt om door mijn familie en vrienden in de steek gelaten te worden door de psychoses die ik niks aan kon doen. Hij heeft dezelfde problemen, maar dan erger in de TBS. Ik zit in de reguliere psychiatrische zorg en hij zit in forensische psychiatrische zorg.🙁
Zoals Ole ook aangeeft. Probeer eerst je eigen leven op de rit te krijgen
  Moderator / Miss SHO zondag 22 maart 2026 @ 21:33:22 #223
22592 crew  Ole
pi_220409012
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 21:29 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Ik ga hem niet in huis nemen hoor, dat heb ik nooit gezegd. Hij belt mij alleen en als hij weer in Utrecht woont ga ik met hem afspreken en helpen met reintegratie. Maar niet in mijn huis.
Ah ok dat heb ik verkeerd begrepen dan.
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
  zondag 22 maart 2026 @ 21:39:01 #224
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220409048
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 21:32 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Alsof de ene alcoholist, die NIET van de drank af kan blijven een andere alcoholist wil gaan begeleiden om van de drank af te blijven.

Maar, gewoon lekker doen K_W, he, want blijkbaar heb je nog niet genoeg ellende gehad.
Ik ben dus juist van dranks en drugs af al bijna een jaar, dus ik kan juist wel een ander begeleiden daarin toch? Bovendien is de vergelijking hier over psychoses, hij heeft psychoses gehad net zoals ik psychoses heb gehad, of CotS. Is dat de reden dat jullie niet willen dat ik met CotS praat? Omdat je denkt dat mijn Psychosegevoeligheid haar psychoses kan beïnvloeden?
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_220409049
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 21:25 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Zijn doel was wel om mij te kwetsen met die post, lees goed wat Droopie mij allemaal noemt en hoe hij tegen mij praat.
pure onzin
waarom kruip je zo graag in die slachtofferrol
gebeurt dit tijdens je NA momenten ook?
spreken deelgenoten je hierop aan?
Een losse opmerking
glijdt als schaduw door het draad —
stilte wordt onrust
  zondag 22 maart 2026 @ 21:39:30 #226
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220409051
Ik heb donderdag aanstaande gesprek met de UWV om weer te gaan werken. Wens me geluk.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  Moderator zondag 22 maart 2026 @ 21:40:34 #227
38824 crew  Droopie
pi_220409054
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 21:25 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Zijn doel was wel om mij te kwetsen met die post, lees goed wat Droopie mij allemaal noemt en hoe hij tegen mij praat.
Droopie komt zijn nare periode delen met tips en ervaringen, om andere mensen te laten zien hoe ik uit een diep dal kwam, toen waren er ook Fok! users die mij hielpen en een luisterend oor boden.

Die users, de AA en deze site ben ik dat schatplichtig, of zo ervaar ik dat soms, om mensen die nu in dezelfde situatie ook dat stipje aan de horizon aan te wijzen en een lichtpuntje te laten zien in een zware en donkere periode.

Dat jij dan heel hele act/ topic gaat opzetten omdat je geen dagboektopic mag openen kwetst mij.. t doet geen zeker geen pijn, maar ik vind dat wel heel naar gedrag.

Sterker nog, ik ben daar zwaar allergisch voor.

Geef ik soms ongevraagd advies, ja.
Probeer ik mijzelf open te stellen met het doel om anderen te helpen, ook ja.

Dat jij nu weer huillie huillie gaat doen, zegt meer over jou dan over mij. Je bent niet de enige op de wereld he, maar hey hou je eigen denkbeelden maar in stand en maak je eigen maar wijs dat dit soort topics het gevolg zijn van... vul zelf maar in... (als ik die opsomming had ingevuld was het wel geweest om te kwetsen)..

Maar ga zeker niet mij proberen te gaslighten en de rollen om te draaien
Hell To The Liars
  zondag 22 maart 2026 @ 21:47:27 #228
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220409111
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 21:40 schreef Droopie het volgende:

[..]
Droopie komt zijn nare periode delen met tips en ervaringen, om andere mensen te laten zien hoe ik uit een diep dal kwam, toen waren er ook Fok! users die mij hielpen en een luisterend oor boden.

Die users, de AA en deze site ben ik dat schatplichtig, of zo ervaar ik dat soms, om mensen die nu in dezelfde situatie ook dat stipje aan de horizon aan te wijzen en een lichtpuntje te laten zien in een zware en donkere periode.

Dat jij dan heel hele act/ topic gaat opzetten omdat je geen dagboektopic mag openen kwetst mij.. t doet geen zeker geen pijn, maar ik vind dat wel heel naar gedrag.

Sterker nog, ik ben daar zwaar allergisch voor.

Geef ik soms ongevraagd advies, ja.
Probeer ik mijzelf open te stellen met het doel om anderen te helpen, ook ja.

Dat jij nu weer huillie huillie gaat doen, zegt meer over jou dan over mij. Je bent niet de enige op de wereld he, maar hey hou je eigen denkbeelden maar in stand en maak je eigen maar wijs dat dit soort topics het gevolg zijn van... vul zelf maar in... (als ik die opsomming had ingevuld was het wel geweest om te kwetsen)..

Maar ga zeker niet mij proberen te gaslighten en de rollen om te draaien
Nogmaals, ik heb een aparte topic geopend over de Antilliaan in TBS, maar de moderator heeft die op slot gezet en gezegd dat ik hier over hem moet beginnen. Hoezo zet ik een hele act op dan? Denk je dat ik mensen hier aan het bedriegen bent of niet serieus bezig bent met de 12 stappen? Wat is precies een ACT met dit topic van mij?
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_220409115
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 21:39 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Ik ben dus juist van dranks en drugs af al bijna een jaar, dus ik kan juist wel een ander begeleiden daarin toch? Bovendien is de vergelijking hier over psychoses, hij heeft psychoses gehad net zoals ik psychoses heb gehad, of CotS. Is dat de reden dat jullie niet willen dat ik met CotS praat? Omdat je denkt dat mijn Psychosegevoeligheid haar psychoses kan beïnvloeden?
Het is weer totaal overbodig om CotS hier weer bij te gaan betrekken.
Maar is dezelfde strekking: ja, de psychosegevoelighieid van je gangstervriendje kan jou weer beïnvloeden.
  zondag 22 maart 2026 @ 21:48:40 #230
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220409120
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 21:47 schreef gianni61 het volgende:

[..]
Het is weer totaal overbodig om CotS hier weer bij te gaan betrekken.
Maar is dezelfde strekking: ja, de psychosegevoelighieid van je gangstervriendje kan jou weer beïnvloeden.
Hoe kan zijn Psychosegevoeligheid mij beïnvloeden als hij belt?
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_220409150
Bekend verhaal hier.

KW: 'ik heb spijt en ben blij met de directheid van het forum'

KW: wat is jullie mening over het blijven omgaan met een crimineel? Is hij trouwens niet, hij zit alleen maar in de gevangenis!'

User A B en C zeggen dat hen dit geen goed idee lijkt omdat hij zelf nog in een hersteltraject zit maar het aan KW is om hierin een keuze te maken.

Kw: 'jamaar.. ja maar... Dit zijn redenen waarom het wél een goed idee is. Ik ga hem ook begeleiden nadat hij uit de gevangenis komt. En over mijn groei in de 12 stappen wil ik het hier liever niet hebben'.

User D zegt dat dit geen algemeen 12 stappen topic is maar een verkapt dagboek topic. Waarbij KW ingaat op zijwegen maar niet op de zaken die hij zei hier te willen bespreken, of vragen van users die over de 12 stappen gaan. En dat KW, gezien zijn reacties op (door hem zelf gevraagde) meningen van users, niet open staat voor advies. Zoals eerder ook het geval was.

KW: 'User D is gemeen!'

@Keep_Walking ik gun het je dat je nuchter blijft. En uit deze denkspiraal komt. Hierin heb nog veel stappen te zetten. En zolang je dat niet ziet blijf je kwetsbaar en gevoelig voor een terugval.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_220409154
K_W, luister. Jij opent een topic waarin je de 12 stappen wil bespreken of er zelfs een discussie over voeren. Zorg dan in ieder geval dat je zelf ontopic blijft..?

Ontopic: ik ken wel een aantal mensen (ook niet-gelovigen, trouwens) die een 12-stappen-ding hebben gedaan. Voor verschillende verslavingen. Zijn wel allemaal mensen met gamer-breinen die gevoelig zijn voor beloningen, dus ze doen het allemaal voor de tags/penningen/chips. Maar hey, wat je reden ook is, als het maar werkt, toch?
Mon 'en!
pi_220409173
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 21:48 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Hoe kan zijn Psychosegevoeligheid mij beïnvloeden als hij belt?
Als je niet snapt dat het omgaan met iemand die EN gangster is EN TBS heeft/had EN niemand anders heeft (volgens jouw zeggen) EN jij bent serieus dat je hem wil gaan begeleiden terwijl je zelf niet eens fatsoenlijk uit de shit kunt komen, dan ben je nog heel erg ver van huis.

Als ik dat combineer met alle andere dingen die je sinds je terug bent weer hebt gezegd, dan kan ik alleen maar de conclusie trekken dat je óf niet serieus hier mee bezig bent, óf je bent zo ver heen dat dit bij voorbaat al een verloren zaak is.
  zondag 22 maart 2026 @ 21:58:52 #234
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220409187
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 21:56 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Als je niet snapt dat het omgaan met iemand die EN gangster is EN TBS heeft/had EN niemand anders heeft (volgens jouw zeggen) EN jij bent serieus dat je hem wil gaan begeleiden terwijl je zelf niet eens fatsoenlijk uit de shit kunt komen, dan ben je nog heel erg ver van huis.

Als ik dat combineer met alle andere dingen die je sinds je terug bent weer hebt gezegd, dan kan ik alleen maar de conclusie trekken dat je óf niet serieus hier mee bezig bent, óf je bent zo ver heen dat dit bij voorbaat al een verloren zaak is.
Begeleiding is te serieus, wat ik wil doen is een goede vriend voor hem zijn. Hij wilt ook een goede vriend voor mij zijn en we hebben leuke opbouwende gesprekken op de telefoon. Daar is niks mis mee toch?
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_220409199
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 21:58 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Begeleiding is te serieus, wat ik wil doen is een goede vriend voor hem zijn. Hij wilt ook een goede vriend voor mij zijn en we hebben leuke opbouwende gesprekken op de telefoon. Daar is niks mis mee toch?
lekker doen joh
je weet het toch beter
Een losse opmerking
glijdt als schaduw door het draad —
stilte wordt onrust
pi_220409207
Je geeft aan dat je nu bezig bent met stap 4 van het 12 stappen plan.

Kun je iets meer vertellen over hoe dit stappenplan er uit ziet? Volgen jullie een programma? Bijvoorbeeld iedere week 1 stap? Of maak je pas de volgende stap als je daar klaar voor bent en is het dus een traject met een variabele tijdsduur?

Ik heb van andere mensen gehoord dat mensen meerdere keren door de 12 stappen heen gaan. Is dat bij jou groep ook mogelijk? Of ben je misschien al bezig met een vervolgronde?
pi_220409217
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 21:58 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Begeleiding is te serieus, wat ik wil doen is een goede vriend voor hem zijn. Hij wilt ook een goede vriend voor mij zijn en we hebben leuke opbouwende gesprekken op de telefoon. Daar is niks mis mee toch?
Je vraagt om meningen maar eigenlijk wil je gewoon gelijk krijgen.
Vraag niet om advies, als je je besluit al genomen hebt. Zeg dat dan. Wel zo eerlijk.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_220409224
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 21:58 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Begeleiding is te serieus, wat ik wil doen is een goede vriend voor hem zijn. Hij wilt ook een goede vriend voor mij zijn en we hebben leuke opbouwende gesprekken op de telefoon. Daar is niks mis mee toch?
Oke, er is niks mis mee volgens jou, dus gewoon doen. Waarom stel je de vraag dan uberhaupt?

Het is niet aan mij om dit te zeggen en te bepalen, maar als het aan mij had gelegen (en dat ligt het dus niet) had ik gewoon gezegd joh, lekker doen wat je wil, maar als deze shit in je gezicht ontploft, moet je niet hier terug komen om te janken over hoe je weer het slachtoffer bent want je bent in de situatie waar we het nu over hebben vooral het slachtoffer van je eigen stupiditeit.
pi_220409235
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 22:03 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Oke, er is niks mis mee volgens jou, dus gewoon doen. Waarom stel je de vraag dan uberhaupt?

Het is niet aan mij om dit te zeggen en te bepalen, maar als het aan mij had gelegen (en dat ligt het dus niet) had ik gewoon gezegd joh, lekker doen wat je wil, maar als deze shit in je gezicht ontploft, moet je niet hier terug komen om te janken over hoe je weer het slachtoffer bent want je bent in de situatie waar we het nu over hebben vooral het slachtoffer van je eigen stupiditeit.
De FOK!directheid waar KW zo van zegt te houden ^O^
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_220409247
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2026 22:04 schreef Cat-astrophe het volgende:

[..]
De FOK!directheid waar KW zo van zegt te houden ^O^
Maar vervolgens tegen in gaat
  zondag 22 maart 2026 @ 22:07:11 #241
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220409253
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 22:03 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Oke, er is niks mis mee volgens jou, dus gewoon doen. Waarom stel je de vraag dan uberhaupt?

Het is niet aan mij om dit te zeggen en te bepalen, maar als het aan mij had gelegen (en dat ligt het dus niet) had ik gewoon gezegd joh, lekker doen wat je wil, maar als deze shit in je gezicht ontploft, moet je niet hier terug komen om te janken over hoe je weer het slachtoffer bent want je bent in de situatie waar we het nu over hebben vooral het slachtoffer van je eigen stupiditeit.
Ik zal je laten weten als dit shit in mijn gezicht ontploft goed?👍🏿
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  zondag 22 maart 2026 @ 22:07:45 #242
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220409257
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2026 22:04 schreef Cat-astrophe het volgende:

[..]
De FOK!directheid waar KW zo van zegt te houden ^O^
Ja ik vind het nog steeds leuk, al hoef ik niet altijd met iedereen eens te zijn.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_220409261
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 22:07 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Ik zal je laten weten als dit shit in mijn gezicht ontploft goed?👍🏿
weet je waar het op lijkt
of je hier constant kleine bommetjes dropt
om maar reactie te krijgen
om iets uit te lokken

om vervolgens booswoest het slachtoffer te kunnen zijn
Een losse opmerking
glijdt als schaduw door het draad —
stilte wordt onrust
  zondag 22 maart 2026 @ 22:10:01 #244
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220409272
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 22:01 schreef simonblue het volgende:
Je geeft aan dat je nu bezig bent met stap 4 van het 12 stappen plan.

Kun je iets meer vertellen over hoe dit stappenplan er uit ziet? Volgen jullie een programma? Bijvoorbeeld iedere week 1 stap? Of maak je pas de volgende stap als je daar klaar voor bent en is het dus een traject met een variabele tijdsduur?

Ik heb van andere mensen gehoord dat mensen meerdere keren door de 12 stappen heen gaan. Is dat bij jou groep ook mogelijk? Of ben je misschien al bezig met een vervolgronde?
Ik heb een gedeelte van stap 4 afgemaakt, namelijk een lijst van namen en situatie waarbij ik wrok koester en veel boosheid ervaar. Wat er hier uitkwam is dat als ik mijn boosheid loslaat, dan komt verdriet naar boven. Ik moet durven verdriet toe te laten en de pijn voelen die ik ervaar als ik het niet meer kan verdoven met middelen. Ik heb al jaren niet gehuild.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_220409274
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 21:58 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Begeleiding is te serieus, wat ik wil doen is een goede vriend voor hem zijn. Hij wilt ook een goede vriend voor mij zijn en we hebben leuke opbouwende gesprekken op de telefoon. Daar is niks mis mee toch?
Waarom vraag je onze mening dan?
pi_220409281
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 22:07 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Ja ik vind het nog steeds leuk, al hoef ik niet altijd met iedereen eens te zijn.
Dan moet je misschien minder hard janken als bij voorbeeld een user als Droopie jou tegengas geeft.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_220409287
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 22:07 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Ik zal je laten weten als dit shit in mijn gezicht ontploft goed?👍🏿
Ik slaap er linksom of rechtsom niet minder om, maar ik had het jou wel gegund om eens een keer een goede keuze te maken nadat je de ene foute keuze na de andere aan elkaar hebt geregen.
pi_220409288
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 22:10 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Waarom vraag je onze mening dan?
Alles voor aandacht.
pi_220409290
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 22:10 schreef Keep_Walking het volgende:
Ik heb een gedeelte van stap 4 afgemaakt, namelijk een lijst van namen en situatie waarbij ik wrok koester en veel boosheid ervaar. Wat er hier uitkwam is dat als ik mijn boosheid loslaat, dan komt verdriet naar boven. Ik moet durven verdriet toe te laten en de pijn voelen die ik ervaar als ik het niet meer kan verdoven met middelen. Ik heb al jaren niet gehuild.
We komen zowaar ergens.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  zondag 22 maart 2026 @ 22:12:07 #250
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_220409294
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 21:21 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
TBS’ers verdienen geen tweede kans in de maatschappij?
De samenleving zou tegen deze mensen beschermd moeten worden. Vroeger zaten die geeoon in een inrichting met ene hoog hek eromheen, hè. Dat is niet meer echt realistisch, maar een openbaar register zodat je in elk geval kan zien waar ze wonen zou wel een goed idee zijn.
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
  zondag 22 maart 2026 @ 22:12:19 #251
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220409296
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 22:10 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Waarom vraag je onze mening dan?
Waarom niet? Ik snap jullie wel hoor. Alleen ben ik niet mee eens dat ik iemand anders met Psychosegevoeligheid niet kan helpen met zijn herstel .❤🩹 Lotgenoten kunnen elkaar het beste begrijpen en helpen.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_220409304
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 22:10 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Ik heb een gedeelte van stap 4 afgemaakt, namelijk een lijst van namen en situatie waarbij ik wrok koester en veel boosheid ervaar. Wat er hier uitkwam is dat als ik mijn boosheid loslaat, dan komt verdriet naar boven. Ik moet durven verdriet toe te laten en de pijn voelen die ik ervaar als ik het niet meer kan verdoven met middelen. Ik heb al jaren niet gehuild.
Volgen jullie een programma? Bijvoorbeeld iedere week 1 stap? Of maak je pas de volgende stap als je daar klaar voor bent en is het dus een traject met een variabele tijdsduur?

Ik heb van andere mensen gehoord dat mensen meerdere keren door de 12 stappen heen gaan. Is dat bij jou groep ook mogelijk? Of ben je misschien al bezig met een vervolgronde?
pi_220409309
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 22:12 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Waarom niet? Ik snap jullie wel hoor. Alleen ben ik niet mee eens dat ik iemand anders met Psychosegevoeligheid niet kan helpen met zijn herstel .❤🩹 Lotgenoten kunnen elkaar het beste begrijpen en helpen.
Als je toch al besloten hebt hem te helpen dan hoef je het ons niet te vragen
  zondag 22 maart 2026 @ 22:15:57 #254
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220409326
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 22:12 schreef simonblue het volgende:

[..]
Volgen jullie een programma? Bijvoorbeeld iedere week 1 stap? Of maak je pas de volgende stap als je daar klaar voor bent en is het dus een traject met een variabele tijdsduur?

Ik heb van andere mensen gehoord dat mensen meerdere keren door de 12 stappen heen gaan. Is dat bij jou groep ook mogelijk? Of ben je misschien al bezig met een vervolgronde?
Ik ben pas de eerste ronde en heb stap 4 nog lang niet af. Ik heb een lange weg te gaan en morgen ga ik weer aan de slag met stap 4. Stap 9 lijkt mij het zwaarste, dan moet ik de schade herstellen die ik anderen heb berokkend.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_220409329
Hey, dat willen begeleiden van mensen met zware problemen terwijl je zelf nog niet of nog maar kort uit de problemen bent, is ook iets wat we al eerder hebben gezien.
  Moderator / Miss SHO zondag 22 maart 2026 @ 22:21:25 #256
22592 crew  Ole
pi_220409369
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 22:16 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Hey, dat willen begeleiden van mensen met zware problemen terwijl je zelf nog niet of nog maar kort uit de problemen bent, is ook iets wat we al eerder hebben gezien.
Dit wordt door zowel professionals als ervaringsdeskundigen sterk afgeraden. Het risico dat je zelf (mentaal) wordt meegesleurd is groot. Omdat je aan het begin van je herstel nog heel kwetsbaar bent.
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_220409385
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 22:21 schreef Ole het volgende:

[..]
Dit wordt door zowel professionals als ervaringsdeskundige sterk afgeraden. Het risico dat je zelf (mentaal) wordt meegesleurd is groot. Omdat je aan het begin van je herstel nog heel kwetsbaar bent.
Dat kan ik me voorstellen, zeker als diegene aan wie je hulp wilt gaan bieden zo'n zwaar geval (en crimineel) is.
pi_220409387
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 22:15 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Ik ben pas de eerste ronde en heb stap 4 nog lang niet af. Ik heb een lange weg te gaan en morgen ga ik weer aan de slag met stap 4. Stap 9 lijkt mij het zwaarste, dan moet ik de schade herstellen die ik anderen heb berokkend.
Mooi dat je een begin hebt gemaakt. Als ik het goed begrijp heb je nu ongeveer een kwart van deze ronde gedaan (stap 1-3) en moet je dus nog bijna driekwart van deze ronde. Ik denk dat het goed is om te zorgen dat je je tijd, aandacht en energie hier aan dit traject en aan jezelf kunt besteden.
  Moderator / Miss SHO zondag 22 maart 2026 @ 22:23:51 #259
22592 crew  Ole
pi_220409392
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 22:15 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Ik ben pas de eerste ronde en heb stap 4 nog lang niet af. Ik heb een lange weg te gaan en morgen ga ik weer aan de slag met stap 4. Stap 9 lijkt mij het zwaarste, dan moet ik de schade herstellen die ik anderen heb berokkend.
Als je de 12 stappen goed doet, dan kan het maanden tot langer dan een jaar duren weet ik van mensen die ze gedaan hebben.
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_220409397
TS, heb je wel eens rekening gehouden met de mogelijkheid dat je momenteel nog niet psychosevrij bent?
  zondag 22 maart 2026 @ 22:28:31 #261
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220409423
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 22:16 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Hey, dat willen begeleiden van mensen met zware problemen terwijl je zelf nog niet of nog maar kort uit de problemen bent, is ook iets wat we al eerder hebben gezien.
Ik kan dat ook heel goed eerlijk, er zijn best veel succesverhalen die mij dankbaar zijn.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  zondag 22 maart 2026 @ 22:30:46 #262
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220409440
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 22:25 schreef MultiBanaan het volgende:
TS, heb je wel eens rekening gehouden met de mogelijkheid dat je momenteel nog niet psychosevrij bent?
Ik weet zeker dat ik nu geen psychose heb, mijn hulpverleners kunnen dat bevestigen. Ik zie ze meerdere dagen per week en ze zijn juist heel erg trots op mij dat ik het zo goed heb gedaan.✅
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_220409484
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 22:30 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Ik weet zeker dat ik nu geen psychose heb, mijn hulpverleners kunnen dat bevestigen. Ik zie ze meerdere dagen per week en ze zijn juist heel erg trots op mij dat ik het zo goed heb gedaan.✅
Weten je hulpverleners ook wat je hier allemaal post en van de topics die je hebt geopend ?
  Moderator / Miss SHO zondag 22 maart 2026 @ 22:38:00 #264
22592 crew  Ole
pi_220409486
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 22:30 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Ik weet zeker dat ik nu geen psychose heb, mijn hulpverleners kunnen dat bevestigen. Ik zie ze meerdere dagen per week en ze zijn juist heel erg trots op mij dat ik het zo goed heb gedaan.✅
Heb je nog medicatie?
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
  zondag 22 maart 2026 @ 23:00:13 #265
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220409597
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 22:38 schreef Ole het volgende:

[..]
Heb je nog medicatie?
Ja
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  zondag 22 maart 2026 @ 23:03:31 #266
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220409610
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 22:37 schreef Iceage het volgende:

[..]
Weten je hulpverleners ook wat je hier allemaal post en van de topics die je hebt geopend ?
Alles wat ik hier deel, weten zij ook. Maar ik laat ze niet bewust mijn topics lezen natuurlijk, tenzij ze een fok account hebben zonder dat ik het weet. Mijn vader heeft wel mijn topics gelezen en ik hou fok niet geheim van de mensen die ik ken. Ik weet niet of er mensen zijn in mijn echte omgeving die ook mijn fok topics lezen, maar ik heb vaak genoeg mensen mijn topics laten lezen in het verleden. Ik ben ook bekend op TV geweest in de documentaire Blue Monday. Heb je die gezien?
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  zondag 22 maart 2026 @ 23:13:10 #267
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220409646
Afgelopen november heeft een hele goede vriend van mij zelfmoord gepleegd die dichtbij mij woonde. Hij had ook last van psychoses en verslaving en ik heb hem leren kennen in het ABC huis van Altrecht. Zijn naam was Paul en hij en ik waren heel close. Hij geloofde in telepathie en had last van psychische aanvallen van zijn omgeving, heeft hij mij verteld. Een paar dagen nadat hij zelfmoord heeft gepleegd, hoorde ik zijn stem fluisteren in mijn oor dat hij in de hiernamaals was en mijn hulp nodig heeft omdat hij in de slechte plek zit. Dit hoorde ik toen ik in bed lag en ik zag hem ook in mijn dromen.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_220409698
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 23:13 schreef Keep_Walking het volgende:
Een paar dagen nadat hij zelfmoord heeft gepleegd, hoorde ik zijn stem fluisteren in mijn oor dat hij in de hiernamaals was en mijn hulp nodig heeft omdat hij in de slechte plek zit. Dit hoorde ik toen ik in bed lag en ik zag hem ook in mijn dromen.
En nu het volgens jouwzelf en je behandelaars psychisch oke met je gaat: denk je dat het werkelijk zo kan zijn dat jouw overleden vriend vanuit het hiernamaals met jou contact opnam?
  Moderator / Miss SHO zondag 22 maart 2026 @ 23:23:50 #269
22592 crew  Ole
pi_220409700
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 23:13 schreef Keep_Walking het volgende:
Afgelopen november heeft een hele goede vriend van mij zelfmoord gepleegd die dichtbij mij woonde. Hij had ook last van psychoses en verslaving en ik heb hem leren kennen in het ABC huis van Altrecht. Zijn naam was Paul en hij en ik waren heel close. Hij geloofde in telepathie en had last van psychische aanvallen van zijn omgeving, heeft hij mij verteld. Een paar dagen nadat hij zelfmoord heeft gepleegd, hoorde ik zijn stem fluisteren in mijn oor dat hij in de hiernamaals was en mijn hulp nodig heeft omdat hij in de slechte plek zit. Dit hoorde ik toen ik in bed lag en ik zag hem ook in mijn dromen.
Ok. Waarom vertel je dit?
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_220409717
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 23:03 schreef Keep_Walking het volgende:
Blue Monday
Ik heb gezocht met google algemeen en op youtube. Enige wat ik zie is trailers van 1 minuut en als ik een link zie naar de volledige doc krijg ik niet beschikbaar op jouw locatie (Spanje nu) of website niet gevonden (404) of video does not exist.

dus nee niet gezien en lukt nu ook niet. ook gezocht op Ingrid kamerling ook geen resultaat.
  zondag 22 maart 2026 @ 23:30:15 #271
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220409722
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 23:23 schreef Ole het volgende:

[..]
Ok. Waarom vertel je dit?
Ik zit er nog mee en deze ervaringen hebben bijgedragen aan de redenen waarom ik geloof in paranormale begaafdheid en dat psychoses ook bovennatuurlijke kenmerken kunnen hebben.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_220409729
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 23:30 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Ik zit er nog mee en deze ervaringen hebben bijgedragen aan de redenen waarom ik geloof in paranormale begaafdheid en dat psychoses ook bovennatuurlijke kenmerken kunnen hebben.
Ja, gezien je eerdere reacties daarover verwachtte ik al zoiets. Weten je behandelaars ook dat je hiervan overtuigd bent?
  zondag 22 maart 2026 @ 23:42:21 #273
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220409770
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 23:03 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Alles wat ik hier deel, weten zij ook. Maar ik laat ze niet bewust mijn topics lezen natuurlijk, tenzij ze een fok account hebben zonder dat ik het weet. Mijn vader heeft wel mijn topics gelezen en ik hou fok niet geheim van de mensen die ik ken. Ik weet niet of er mensen zijn in mijn echte omgeving die ook mijn fok topics lezen, maar ik heb vaak genoeg mensen mijn topics laten lezen in het verleden. Ik ben ook bekend op TV geweest in de documentaire Blue Monday. Heb je die gezien?
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 23:28 schreef Iceage het volgende:

[..]
Ik heb gezocht met google algemeen en op youtube. Enige wat ik zie is trailers van 1 minuut en als ik een link zie naar de volledige doc krijg ik niet beschikbaar op jouw locatie (Spanje nu) of website niet gevonden (404) of video does not exist.

dus nee niet gezien en lukt nu ook niet. ook gezocht op Ingrid kamerling ook geen resultaat.
Blue Monday van Ingrid Kamerling. Kijk maar op NPO doc uitzending gemist als je terug bent in Nederland.🇳🇱
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  zondag 22 maart 2026 @ 23:44:06 #274
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220409778
quote:
5s.gif Op zondag 22 maart 2026 23:22 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
En nu het volgens jouwzelf en je behandelaars psychisch oke met je gaat: denk je dat het werkelijk zo kan zijn dat jouw overleden vriend vanuit het hiernamaals met jou contact opnam?
Ja, er zijn veel mensen die ik paranormale ervaringen en spiritualiteit geloven, ook zonder psychoses. Clairvoyance, telepathie, enzovoorts. Ik geloof in het hiernamaals en dat het leven doorgaat na de dood, dus het kan zeker.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  zondag 22 maart 2026 @ 23:44:44 #275
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220409782
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 23:31 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Ja, gezien je eerdere reacties daarover verwachtte ik al zoiets. Weten je behandelaars ook dat je hiervan overtuigd bent?
Ja, ze weten het en ik spreek ook een GGZ psycholoog over deze ervaringen.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  zondag 22 maart 2026 @ 23:49:12 #276
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220409801
Ik heb bijvoorbeeld een paar weken geleden het gezicht van een demoon met kromme tanden zien verschijnen terwijl ik in bed lag en ik voelde tegelijkertijd een sterke energie mijn lichaam en geest hard trekken en drukken op mijn bed en tegen mijn muur. Ik was zo geschrokken dat ik 112 heb gebeld. Ik heb vaak meegemaakt dat ik de geesten van de dodenrijk in mijn huis opeens zie en hoor, na een paar seconden verdwijnen ze weer. Ik heb ook Engelen gesproken en gezien, en visioenen gehad van God en de hogere realiën die waar zijn gekomen. Deze ervaringen staan ook geschreven in mijn autobiografische roman. Weet je dat ik een boek heb geschreven? Stamgenoten
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_220410071
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 22:30 schreef Keep_Walking het volgende:
Ik weet zeker dat ik nu geen psychose heb
Ehm .... :{

quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 23:49 schreef Keep_Walking het volgende:
Ik heb bijvoorbeeld een paar weken geleden het gezicht van een demoon met kromme tanden zien verschijnen terwijl ik in bed lag en ik voelde tegelijkertijd een sterke energie mijn lichaam en geest hard trekken en drukken op mijn bed en tegen mijn muur. Ik was zo geschrokken dat ik 112 heb gebeld. Ik heb vaak meegemaakt dat ik de geesten van de dodenrijk in mijn huis opeens zie en hoor, na een paar seconden verdwijnen ze weer. Ik heb ook Engelen gesproken en gezien, en visioenen gehad van God en de hogere realiën die waar zijn gekomen.
Weet je het écht zeker?
pi_220410158
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 23:49 schreef Keep_Walking het volgende:
Ik heb bijvoorbeeld een paar weken geleden het gezicht van een demoon met kromme tanden zien verschijnen terwijl ik in bed lag en ik voelde tegelijkertijd een sterke energie mijn lichaam en geest hard trekken en drukken op mijn bed en tegen mijn muur. Ik was zo geschrokken dat ik 112 heb gebeld. Ik heb vaak meegemaakt dat ik de geesten van de dodenrijk in mijn huis opeens zie en hoor, na een paar seconden verdwijnen ze weer. Ik heb ook Engelen gesproken en gezien, en visioenen gehad van God en de hogere realiën die waar zijn gekomen. Deze ervaringen staan ook geschreven in mijn autobiografische roman. Weet je dat ik een boek heb geschreven? Stamgenoten
Pffff
Echt
En de boekpromotie is ook weer begonnen

Je zou nog reageren op mensen hier dit weekend in plaats van je dat doet krijgen we dit verhaal , de omgang met een crimineel en een zelfmoord
Ik zie dat het een dagboek is geworden
Ik haak af
pi_220410274
Natuurlijk moet je hem helpen, dat is een noodzakelijke stap om dit verhaal in de tweede acte te krijgen. In de derde acte kan je dan weer finaal uit elkaar vallen als gevolg daarvan.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_220410377
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 23:49 schreef Keep_Walking het volgende:
Ik heb bijvoorbeeld een paar weken geleden het gezicht van een demoon met kromme tanden zien verschijnen terwijl ik in bed lag en ik voelde tegelijkertijd een sterke energie mijn lichaam en geest hard trekken en drukken op mijn bed en tegen mijn muur. Ik was zo geschrokken dat ik 112 heb gebeld. Ik heb vaak meegemaakt dat ik de geesten van de dodenrijk in mijn huis opeens zie en hoor, na een paar seconden verdwijnen ze weer. Ik heb ook Engelen gesproken en gezien, en visioenen gehad van God en de hogere realiën die waar zijn gekomen. Deze ervaringen staan ook geschreven in mijn autobiografische roman. Weet je dat ik een boek heb geschreven? Stamgenoten
Bekijk deze YouTube-video
Mankind is poised midway between the gods and the beasts
pi_220410405
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 23:23 schreef Ole het volgende:

[..]
Ok. Waarom vertel je dit?
telkens als de aandacht iets verslapt, wordt er een verhaal uit de hoge hoed getoverd dat nog extremer is.
Dit is eigenlijk wel een patroon dat telkens terugkeert is alle jaren dat TS hier komt
  Moderator / Miss SHO maandag 23 maart 2026 @ 08:10:44 #282
22592 crew  Ole
pi_220410454
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 07:58 schreef gianni61 het volgende:

[..]
telkens als de aandacht iets verslapt, wordt er een verhaal uit de hoge hoed getoverd dat nog extremer is.
Dit is eigenlijk wel een patroon dat telkens terugkeert is alle jaren dat TS hier komt
TS zit in zijn eigen wereldje. Wat er ook gezegd wordt, het dringt niet door.
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_220410514
Wel grappig, een dagboek wat terugschrijft :D
Ik kan me nog een film herinneren waarin een kwaadaardig dagboek een klein meisje aanzette tot allemaal vreselijke daden :o gelukkig was er zo'n irritant puberaal jochie wat met een basilisk-tand het dagboek van kant maakte O+

Misschien zijn wij wel allemaal de real-life-variant van dat dagboek, en praten wij als Engeltjes en Duiveltjes in het oor van K_W.

In dat geval fluister ik zachtjes: "in je volgende verhaal moet die dame weer terug komen in je leven".
  maandag 23 maart 2026 @ 09:40:01 #284
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220410836
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 07:58 schreef gianni61 het volgende:

[..]
telkens als de aandacht iets verslapt, wordt er een verhaal uit de hoge hoed getoverd dat nog extremer is.
Dit is eigenlijk wel een patroon dat telkens terugkeert is alle jaren dat TS hier komt
Ik vertel gewoon de waarheid, alles wat ik zeg heb ik echt meegemaakt. Misschien geloof je niet dat het demonen en geesten waren, maar restverschijnselen van een psychose. Maar ik heb het wel meegemaakt al jaren.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_220411054
Bij iemand met een voorgeschiedenis van meerdere psychoses is de kans zeer groot dat het claimen in contact te staan met God een teken is van een nieuwe psychotische episode (terugval). Religieuze wanen behoren tot de meest voorkomende inhoudelijke thema's bij psychotische stoornissen, waarbij patiënten geloven dat ze een speciale missie hebben of goddelijke stemmen horen.
Een losse opmerking
glijdt als schaduw door het draad —
stilte wordt onrust
pi_220411276
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 17:56 schreef Keep_Walking het volgende:
Zoals ik in een andere topic heb aangegeven, vanwege mijn psychose en verslaving raakte ik betrokken bij duisternis en malifide zaken. Zo werd ik bevriend met Antilliaan die ik ken vanuit mijn middelbare schooltijd in Curacao. Hij heeft Rechten en Economie gestudeerd, maar ook nauw betrokken geweest bij de georganiseerde drugshandel en witwassen van geld. Hij heeft ook een psychose gehad en zit nu in de TBS kliniek. Hij heeft zelfs Ridiouan Taghi gekend voordat hij gepakt werd. Deze Antilliaanse man belt mij elke dag van de gevangenis/TBS omdat hij momenteel niemand anders meer heeft. In het verleden heb ik gunsten voor hem gedaan in ruil voor geld of drugs. Toen hij TBS kreeg, heeft een ex-vriendin van mij hem opgezocht en mijn nummer gegeven aan hem. Omdat ik medelijden met hem hebt en omdat ik weet dat hij niemand anders heeft, laat ik hem mij bellen en help hem waar het kan zolang het mij niet in de problemen brengt.

Deze Antilliaanse man is hoogbegaafd en heeft twee bachelors van de Universiteit Utrecht en bijna zijn Masters, helaas is dat niet doorgegaan omdat hij veroordeeld werd voor brandstichting tijdens een psychose. Wat vinden jullie hiervan? Ben ik goed bezig door een jeugdvriend te steunen door zijn moeilijke tijd of ben ik juist dom bezig door met hem te associëren terwijl ik zelf niet mijn leven op orde heb?
In het kader van dingen die nooit gebeurd zijn...
  maandag 23 maart 2026 @ 11:03:00 #287
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220411377
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 10:42 schreef Alloch87 het volgende:

[..]
In het kader van dingen die nooit gebeurd zijn...
Hoezo is dit nooit gebeurd? Ik heb letterlijk gisteren met hem gesproken op de telefoon.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  maandag 23 maart 2026 @ 11:09:44 #288
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220411411
quote:
99s.gif Op maandag 23 maart 2026 10:17 schreef greysbones het volgende:
Bij iemand met een voorgeschiedenis van meerdere psychoses is de kans zeer groot dat het claimen in contact te staan met God een teken is van een nieuwe psychotische episode (terugval). Religieuze wanen behoren tot de meest voorkomende inhoudelijke thema's bij psychotische stoornissen, waarbij patiënten geloven dat ze een speciale missie hebben of goddelijke stemmen horen.
Ik hoor momenteel geen stemmen en heb nu geen wanen of hallucinaties. Ik heb ze wel meegemaakt en heb af en toe nog steeds intense dromen en soms hoor of zie ik paranormale dingen vaak voor het slapen gaan. Vroeger geloofde ik dat het niet klopte en dat ik gewoon gek was, maar nu geloof ik dat de spirituele kant van psychoses ook echt waarheid zijn. Dat kan zonder dat ik nu in acute gevaar voor psychose zit.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_220411441
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 11:09 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Ik hoor momenteel geen stemmen en heb nu geen wanen of hallucinaties. Ik heb ze wel meegemaakt en heb af en toe nog steeds intense dromen en soms hoor of zie ik paranormale dingen vaak voor het slapen gaan. Vroeger geloofde ik dat het niet klopte en dat ik gewoon gek was, maar nu geloof ik dat de spirituele kant van psychoses ook echt waarheid zijn. Dat kan zonder dat ik nu in acute gevaar voor psychose zit.
Of je inderdaad niet weer richting psychose gaat is iets wat niet wij maar de experts die in werkelijkheid met je omgaan moeten bepalen, maar regelmatig paranormale dingen menen te zien en ze voor waarheid aannemen zijn echt niet deel van een gezond psychisch welzijn hoor.
pi_220411500
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 11:09 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Ik hoor momenteel geen stemmen en heb nu geen wanen of hallucinaties. Ik heb ze wel meegemaakt en heb af en toe nog steeds intense dromen en soms hoor of zie ik paranormale dingen vaak voor het slapen gaan. Vroeger geloofde ik dat het niet klopte en dat ik gewoon gek was, maar nu geloof ik dat de spirituele kant van psychoses ook echt waarheid zijn. Dat kan zonder dat ik nu in acute gevaar voor psychose zit.
Je neemt paranormale dingen waar? Dat lijkt me nou echt iets om met je psychiater te bespreken, want heel eerlijk, dat klinkt niet erg gezond.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  maandag 23 maart 2026 @ 11:26:11 #291
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220411507
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 11:25 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Je neemt paranormale dingen waar? Dat lijkt me nou echt iets om met je psychiater te bespreken, want heel eerlijk, dat klinkt niet erg gezond.
Ik heb dit allang met mijn psychiater en hulpverleners besproken. Wat dacht je dan? Dat ik het hier voor het eerst deel met jullie?
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_220411521
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 11:26 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Ik heb dit allang met mijn psychiater en hulpverleners besproken. Wat dacht je dan? Dat ik het hier voor het eerst deel met jullie?
Ik kijk met jou eerlijk gezegd nergens van op.
Maar je psychiater zei dat het gezond was?
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_220411555
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 11:29 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Ik kijk met jou eerlijk gezegd nergens van op.
Maar je psychiater zei dat het gezond was?
Volgens K_W wel, heel gezond allemaal ja :Y


(als hij net zo selectief luistert en doorbrieft als hier, dan ...)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 18% gewijzigd door #ANONIEM op 23-03-2026 11:40:18 ]
pi_220411566
Als je in God en in het hiernamaals gelooft, bekijk dan deze video maar eens:

Bekijk deze YouTube-video
  maandag 23 maart 2026 @ 11:45:23 #295
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220411611
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 11:29 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Ik kijk met jou eerlijk gezegd nergens van op.
Maar je psychiater zei dat het gezond was?
Het is geen psychose, ik ben nu stabiel en dat vind mijn psychiater ook. Ik ben niet de enige mens op aarde die in spirituele wereld en paranormale ervaringen gelooft toch? Als je op YouTube zoekt naar psychics en clairvoyance dan zie je talloze video’s van mensen die beweren dat ze het kunnen. Omdat ik toevallig Psychosegevoeligheid heb betekent niet dat ik nu gek wordt omdat ik geloof dat ik ook paranormale ervaringen heb gehad. Snap je dat?
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_220411629
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 11:45 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Het is geen psychose, ik ben nu stabiel en dat vind mijn psychiater ook. Ik ben niet de enige mens op aarde die in spirituele wereld en paranormale ervaringen gelooft toch? Als je op YouTube zoekt naar psychics en clairvoyance dan zie je talloze video’s van mensen die beweren dat ze het kunnen. Omdat ik toevallig Psychosegevoeligheid heb betekent niet dat ik nu gek wordt omdat ik geloof dat ik ook paranormale ervaringen heb gehad. Snap je dat?
Ja dat geloof ik.

Dat gezegd hebbende, als iemand met een zware historie van psychoses zegt dat hij paranormale zaken waarneemt gaan bij mij alle alarmbellen af eerlijk gezegd. Of eigenlijk, dan weet ik alweer genoeg.

Stabiel is natuurlijk een breed begrip. Stabiel en helemaal gezond zijn twee verschillende dingen.

Maar goed, bespreek het met je psychiater zodat die het in ieder geval weet.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_220411632
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 11:45 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Het is geen psychose, ik ben nu stabiel en dat vind mijn psychiater ook. Ik ben niet de enige mens op aarde die in spirituele wereld en paranormale ervaringen gelooft toch? Als je op YouTube zoekt naar psychics en clairvoyance dan zie je talloze video’s van mensen die beweren dat ze het kunnen. Omdat ik toevallig Psychosegevoeligheid heb betekent niet dat ik nu gek wordt omdat ik geloof dat ik ook paranormale ervaringen heb gehad. Snap je dat?
Jij bent ook niet de enige mens op aarde waar ik heel erg grote vraagtekens bij zet.

Dus dat kan kloppen
  maandag 23 maart 2026 @ 12:34:17 #298
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220412018
quote:
1s.gif Op maandag 23 maart 2026 11:48 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Ja dat geloof ik.

Dat gezegd hebbende, als iemand met een zware historie van psychoses zegt dat hij paranormale zaken waarneemt gaan bij mij alle alarmbellen af eerlijk gezegd. Of eigenlijk, dan weet ik alweer genoeg.

Stabiel is natuurlijk een breed begrip. Stabiel en helemaal gezond zijn twee verschillende dingen.

Maar goed, bespreek het met je psychiater zodat die het in ieder geval weet.
Misschien zijn psychoses een onderdeel van paranormale begaafdheid of zijn spirituele psychoses een soort overstroming van spirituele ervaringen in mijn leven? Ik geloof oprecht dat psychoses niet alleen een medische ziekte is, maar dat het een spirituele ontwaking is.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  maandag 23 maart 2026 @ 12:36:01 #299
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220412033
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 11:38 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Als je in God en in het hiernamaals gelooft, bekijk dan deze video maar eens:

Bekijk deze YouTube-video
Bedankt voor deze video, het is zeer toepasselijk op mijn levensverhaal.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_220412051
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 11:45 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Het is geen psychose, ik ben nu stabiel en dat vind mijn psychiater ook. Ik ben niet de enige mens op aarde die in spirituele wereld en paranormale ervaringen gelooft toch? Als je op YouTube zoekt naar psychics en clairvoyance dan zie je talloze video’s van mensen die beweren dat ze het kunnen. Omdat ik toevallig Psychosegevoeligheid heb betekent niet dat ik nu gek wordt omdat ik geloof dat ik ook paranormale ervaringen heb gehad. Snap je dat?
Dat maakt jouw paranormale ervaringen er niet automatisch plausibeler op he, de conclusie kan dan ook zijn dat die mensen ook in lariekoek geloven (of, in het geval van youtube eveneens een reeele optie: dat ze proberen te verdienen aan de bijgelovigheid van kijkers). Ik zou niet willen beweren dat geloven in paranormale zaken per definitie gekoppeld is aan een (beginnende) psychose, maar zoals @greysbones al terecht schreef is het wel vaak een typische manifestatie bij mensen die psychosegevoelig zijn. Ik hoop dat je psychiater het een beetje in de gaten houdt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')