abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 17 maart 2026 @ 18:46:01 #1
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220366551
Hallo, Ik ben gestopt met harddrugs met behulp van Narcotica Anonymous (NA). Ik ga meerdere keren per week naar bijeenkomsten in Utrecht en ik ben nu bezig met stap vier van hun 12 stappen programma. Ik heb gisteren en lijst van namen opgeschreven van mensen bij wie ik nog wrok koester. Deze zaterdag komt mijn sponsor bij mij langs om deze namen te bespreken met mij.

Wie heeft ervaring met NA en de 12 stappen programma? Heeft het je geholpen om af te kicken en clean te blijven van drugs en alcohol?
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_220366982
Is dat schrijven wat je mensen hier graag wil laten lezen ook onderdeel van stap 4 voor jou?

Want stap 4 gaat wel heel wat verder dan alleen wat namen opschrijven van mensen waar je nog wrok tegen koestert.

In Stap Vier beginnen we contact te krijgen met onszelf. We schrijven over onze minpunten zoals schuld, schaamte, wroeging, zelfmedelijden, wrok, woede, depressiviteit, frustratie, verwarring, eenzaamheid, bezorgdheid, verraad, hopeloosheid, falen, angst en ontkenning.
  Moderator dinsdag 17 maart 2026 @ 19:33:47 #3
441859 crew  Lenny77
pi_220366996
Gaat het niet net over vergeving ipv wrok? :?
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  Moderator dinsdag 17 maart 2026 @ 19:34:17 #4
441859 crew  Lenny77
pi_220367008
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 19:33 schreef R_Nest het volgende:
Is dat schrijven wat je mensen hier graag wil laten lezen ook onderdeel van stap 4 voor jou?

Want stap 4 gaat wel heel wat verder dan alleen wat namen opschrijven van mensen waar je nog wrok tegen koestert.

In Stap Vier beginnen we contact te krijgen met onszelf. We schrijven over onze minpunten zoals schuld, schaamte, wroeging, zelfmedelijden, wrok, woede, depressiviteit, frustratie, verwarring, eenzaamheid, bezorgdheid, verraad, hopeloosheid, falen, angst en ontkenning.
Ow ok ik was te snel :@
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_220367049
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 19:34 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Was best een goede vraag denk ik. Maar die stappen zijn best interessant om te lezen.
pi_220367625
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 19:36 schreef R_Nest het volgende:

[..]
Was best een goede vraag denk ik. Maar die stappen zijn best interessant om te lezen.
Het opmaken van de balans van ons drank verleden met alle ellende en mislukkingen van dien.
Eerlijkheid staat voorop. Een zware klus. Denk nog eens aan stap drie: verstoppen, verzwijgen, ontkennen, verdraaien. Allemaal typerend voor het gedrag van veel verslaafden.
Nu is het tijd om alles eens op een rij te krijgen. Volledig en eerlijk. Zonder weglatingen, zonder trucjes. Het opmaken van je eigen verhaal is moeilijk en ingewikkeld. Je verslaving is daar zo’n verschrikkelijk groot deel van. En dat deel is bijna allemaal negativiteit: gemaakte schulden, ruzies, oplichterijen, gemiste kansen, vluchtgedrag, schaamteloze toestanden, verwaarlozing. Eenzaamheid, koppigheid, angsten. Gezwalk, ongelukjes en ongelukken. Afscheid, verlies, ruzie. Een oneindige optocht van narigheid. Die laat je het liefst zo snel mogelijk achter je. Maar het werkt nu eenmaal anders. De wekelijkse groepsgesprekken leren ons eerlijk en nuchter naar onszelf te kijken. Zonder zelfmedelijden, zonder rechtvaardiging. Dat is een zware klus. Oorzaak en gevolg lopen door elkaar heen. Maar kijk allereerst maar eens heel goed naar je eigen aandeel in je problemen. Het opmaken van de balans is in alle opzichten een lastige opdracht. Juist ook vanwege de enorme omvang die onze verslaving heeft genomen. De gevolgen ervan. Het leed dat we anderen aangedaan hebben. Vaak juist bij degenen die zich het meest om ons bekommerden. Het is uitermate belangrijk dat je terugkijkt en zonder enig pardon je verleden goed voor ogen houdt. Bedenk wat er achter je ligt en waar je vandaan komt. Zonder dat besef zal je verslaafde brein het op een gegeven moment weer onherroepelijk overnemen. Schrijf je levensverhaal desnoods op en bewaar het, zodat je later aanvullingen erbij kunt zetten en al die details goed vasthoudt. Want die zijn vaak zo belangrijk. Troost je: je krijgt de ruimte. Die heb je ook nodig. Eén doel van het opmaken van je levensverhaal is het besef dat dit in het verleden ligt. En dat het daar blijft. Dat je eigen hier en nu en uiteraard je toekomst hier los van staan. Met gevolgen zul je moeten omgaan. Daar komen we nog op terug. Maar de feiten zijn verleden tijd.

Het opmaken van deze balans stelt je in staat om eens goed naar jezelf te kijken. Wat zijn je goede en welke je slechte eigenschappen? Wat zijn je zwakke, maar vooral ook je sterke punten? Uiteindelijk zul je aan het werk moeten gaan om je te wapenen tegen verleidingen en zucht. Maar dan moet je wel weten waar de valkuilen liggen. En je moet wijs en sterk genoeg zijn om die te kunnen vermijden. Flarden herinnering kunnen je nog jaren overvallen. Dat kan spontaan gebeuren, omdat iemand je eraan herinnert. Omdat iets in je omgeving de herinnering oproept. Het liefst maak je je balans ineens op. Maar je levensverhaal is in de praktijk een proces van jaren. Het opmaken van je balans heb je nodig om waar mogelijk het verleden af te scheiden van het nu. Je moet dingen op een gegeven moment loslaten. Het opmaken van je balans heb je nodig zodat je inziet dat er tegenover de passiva evenveel duidelijke activa staan. Alleen al de moed die je nodig hebt voor het opmaken van deze diepgaande en morele balans van je leven, getuigt van de kracht waarmee je nu en voortaan in het leven staat.
(100x excuus voor de opmaak, https://aadordrecht.wordp(...)1/werkboekv50web.pdf hier wat beter te lezen)

[ Bericht 15% gewijzigd door Droopie op 17-03-2026 20:21:01 ]
Hell To The Liars
  Moderator dinsdag 17 maart 2026 @ 20:29:23 #7
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_220367888
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 19:34 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Nou, ik vind het wel interessant om te lezen, dus te snel of niet, dat doet er niet toe, en ik vind de toevoeging van @R_Nest dus ook erg waardevol.

Maar tegelijkertijd denk ik dan ook....R_Nest zal dit niet verzinnen, dit staat ergens, en dús zal die informatie ook in zijn volledigheid met K_W gedeeld zijn door NA-omgeving.

Ik vind het dan wel erg toevallig (lees; helemaal niet) dat alleen 'wrok' aan bod komt bij K_W. Dit is nu al de 2e keer in 2 of 3 dagen dat hij refereert aan stap 4, en beide keren heeft hij het alleen over 'wrok', iets wat één van de onderwerpen is die door (vrijwel) al zijn topics heen terug komen. Maar de rest heeft hij het niet over.

Ik weet het niet, ik krijg toch echt het gevoel dat er eigenlijk gewoon niks verandert is. Als je bij stap 4 er iets uit pikt wat een hot topic is voor je, en de rest doe je niks mee, dan vraag ik me automatisch ook af hoe serieus dit dan wordt genomen door K_W.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_220367942
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 20:29 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nou, ik vind het wel interessant om te lezen, dus te snel of niet, dat doet er niet toe, en ik vind de toevoeging van @:R_Nest dus ook erg waardevol.

Maar tegelijkertijd denk ik dan ook....R_Nest zal dit niet verzinnen, dit staat ergens, en dús zal die informatie ook in zijn volledigheid met K_W gedeeld zijn door NA-omgeving.

Ik vind het dan wel erg toevallig (lees; helemaal niet) dat alleen 'wrok' aan bod komt bij K_W. Dit is nu al de 2e keer in 2 of 3 dagen dat hij refereert aan stap 4, en beide keren heeft hij het alleen over 'wrok', iets wat één van de onderwerpen is die door al zijn topics heen terug komen. Maar de rest heeft hij het niet over.

Ik weet het niet, ik krijg toch echt het gevoel dat er eigenlijk gewoon niks verandert is. Als je bij stap 4 er iets uit pikt wat een hot topic is voor je, en de rest doe je niks mee, dan vraag ik me automatisch ook af hoe serieus dit dan wordt genomen door K_W.
Klopt, staat hier allemaal. Had het linkje er gelijk wel bij kunnen zetten.

https://www.nanederland.n(...)e-12-stappen-van-na/
  Moderator dinsdag 17 maart 2026 @ 20:34:08 #9
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_220367951
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 20:33 schreef R_Nest het volgende:

[..]
Klopt, staat hier allemaal. Had het linkje er gelijk wel bij kunnen zetten.

https://www.nanederland.n(...)e-12-stappen-van-na/
Dat is een beste lap tekst. Dat gaat echt wel wat verder dan alleen 'wrok'.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_220367962
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 18:46 schreef Keep_Walking het volgende:
Hallo, Ik ben gestopt met harddrugs met behulp van Narcotica Anonymous (NA). Ik ga meerdere keren per week naar bijeenkomsten in Utrecht en ik ben nu bezig met stap vier van hun 12 stappen programma. Ik heb gisteren en lijst van namen opgeschreven van mensen bij wie ik nog wrok koester. Deze zaterdag komt mijn sponsor bij mij langs om deze namen te bespreken met mij.

Wie heeft ervaring met NA en de 12 stappen programma? Heeft het je geholpen om af te kicken en clean te blijven van drugs en alcohol?
Komen childofthestars en coolguy ook op je lijstje?
pi_220368027
quote:

[..]
Nou, ik vind het wel interessant om te lezen, dus te snel of niet, dat doet er niet toe, en ik vind de toevoeging van @:R_Nest dus ook erg waardevol.

Ik vind het dan wel erg toevallig (lees; helemaal niet) dat alleen 'wrok' aan bod komt bij K_W. Dit is nu al de 2e keer in 2 of 3 dagen dat hij refereert aan stap 4, en beide keren heeft hij het alleen over 'wrok', iets wat één van de onderwerpen is die door al zijn topics heen terug komen. Maar de rest heeft hij het niet over.

Mede daarom plaats ik ook alleen stap 4 in tekst.
Kan mijn ervaring erover delen, maar dat is voor iedereen ook een eigen reis.

De tekst die ik gedeeld heb komt van de werkgroep Dordrecht, daar zat ik niet, maar mijn groep gebruikte een variant van dit boekje.
Gelukkig meer leesbaar, compacter dan de big book.
Iedere week deden we 12 stappen en na 4 rondes ben ik ermee gestopt.

Ik denk dat je na 1 jaar nog geen balans kan opmaken, het is een jarenlang traject.
Mensen die geloven in een Quick Fix komen altijd bedrogen uit.

quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 20:34 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat is een beste lap tekst. Dat gaat echt wel wat verder dan alleen 'wrok'.
Het is ook geen quick fix he ;)
Ik heb 4 rondes van 12 stappen doorgelopen..

Met een ronde bedoel ik, per week behandel je een stap..
De tekst wordt opgelezen door iemand, die mag er wat over zeggen en dan mag de volgende iets zeggen.
Dat mag over de stap zijn, maar ook over zijn eigen gevoel of ervaring van die week.

Dan is het de bedoeling dat je die stap thuis nog een keer leest (je ziet het, het is niet megaveel) maar je moet er wel wat mee doen.
Wat ik fijn vond, je herkent jezelf in verhalen van anderen en nog fijner, na een tijdje gingen nieuwe mensen zich herkennen in mijn verhaal.

Als jij iedere keer het onderdeel wrok wilt benadrukken, dan is dat je eigen keus.
Dan hoop ik wel, dat iemand (eventueel je sponsor) je erop wijst dat wrok slechts een onderdeel van Stap 4 is en je daarna wijst dat het wijzen naar wrok misschien wel een trucje is van je hoofd om de ware oorzaak niet onder ogen te willen komen.

Ik vond in het begin ook dat mijn verslaving begon door het gen in de familie.
Dat werd met liefde, maar in duidelijke taal, uit mijn hoofd gepraat door de AA leden haha.

Die wrok die ik meende te hebben (of voelen) vonden ze niet terecht naar mijn familie toe, er was namelijk niemand in mijn familie die mij dwongen om te gaan drinken..
Hell To The Liars
pi_220368053
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 20:10 schreef Droopie het volgende:

[..]
Het opmaken van de balans van ons drank verleden met alle ellende en mislukkingen van dien.
Eerlijkheid staat voorop. Een zware klus. Denk nog eens aan stap drie: verstoppen, verzwijgen, ontkennen, verdraaien. Allemaal typerend voor het gedrag van veel verslaafden.
Nu is het tijd om alles eens op een rij te krijgen. Volledig en eerlijk. Zonder weglatingen, zonder trucjes. Het opmaken van je eigen verhaal is moeilijk en ingewikkeld. Je verslaving is daar zo’n verschrikkelijk groot deel van. En dat deel is bijna allemaal negativiteit: gemaakte schulden, ruzies, oplichterijen, gemiste kansen, vluchtgedrag, schaamteloze toestanden, verwaarlozing. Eenzaamheid, koppigheid, angsten. Gezwalk, ongelukjes en ongelukken. Afscheid, verlies, ruzie. Een oneindige optocht van narigheid. Die laat je het liefst zo snel mogelijk achter je. Maar het werkt nu eenmaal anders. De wekelijkse groepsgesprekken leren ons eerlijk en nuchter naar onszelf te kijken. Zonder zelfmedelijden, zonder rechtvaardiging. Dat is een zware klus. Oorzaak en gevolg lopen door elkaar heen. Maar kijk allereerst maar eens heel goed naar je eigen aandeel in je problemen. Het opmaken van de balans is in alle opzichten een lastige opdracht. Juist ook vanwege de enorme omvang die onze verslaving heeft genomen. De gevolgen ervan. Het leed dat we anderen aangedaan hebben. Vaak juist bij degenen die zich het meest om ons bekommerden. Het is uitermate belangrijk dat je terugkijkt en zonder enig pardon je verleden goed voor ogen houdt. Bedenk wat er achter je ligt en waar je vandaan komt. Zonder dat besef zal je verslaafde brein het op een gegeven moment weer onherroepelijk overnemen. Schrijf je levensverhaal desnoods op en bewaar het, zodat je later aanvullingen erbij kunt zetten en al die details goed vasthoudt. Want die zijn vaak zo belangrijk. Troost je: je krijgt de ruimte. Die heb je ook nodig. Eén doel van het opmaken van je levensverhaal is het besef dat dit in het verleden ligt. En dat het daar blijft. Dat je eigen hier en nu en uiteraard je toekomst hier los van staan. Met gevolgen zul je moeten omgaan. Daar komen we nog op terug. Maar de feiten zijn verleden tijd.

Het opmaken van deze balans stelt je in staat om eens goed naar jezelf te kijken. Wat zijn je goede en welke je slechte eigenschappen? Wat zijn je zwakke, maar vooral ook je sterke punten? Uiteindelijk zul je aan het werk moeten gaan om je te wapenen tegen verleidingen en zucht. Maar dan moet je wel weten waar de valkuilen liggen. En je moet wijs en sterk genoeg zijn om die te kunnen vermijden. Flarden herinnering kunnen je nog jaren overvallen. Dat kan spontaan gebeuren, omdat iemand je eraan herinnert. Omdat iets in je omgeving de herinnering oproept. Het liefst maak je je balans ineens op. Maar je levensverhaal is in de praktijk een proces van jaren. Het opmaken van je balans heb je nodig om waar mogelijk het verleden af te scheiden van het nu. Je moet dingen op een gegeven moment loslaten. Het opmaken van je balans heb je nodig zodat je inziet dat er tegenover de passiva evenveel duidelijke activa staan. Alleen al de moed die je nodig hebt voor het opmaken van deze diepgaande en morele balans van je leven, getuigt van de kracht waarmee je nu en voortaan in het leven staat.
(100x excuus voor de opmaak, https://aadordrecht.wordp(...)1/werkboekv50web.pdf hier wat beter te lezen)
Dat vetgedrukte, ga je daar ook met je coach naar kijken binnenkort @Keep_Walking ?
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  dinsdag 17 maart 2026 @ 21:04:35 #13
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220368208
quote:

[..]

Ik vind het dan wel erg toevallig (lees; helemaal niet) dat alleen 'wrok' aan bod komt bij K_W. Dit is nu al de 2e keer in 2 of 3 dagen dat hij refereert aan stap 4, en beide keren heeft hij het alleen over 'wrok', iets wat één van de onderwerpen is die door (vrijwel) al zijn topics heen terug komen. Maar de rest heeft hij het niet over.

De eerste wat ik moet doen volgens de stappenwerkboek is een lijst met namen opschrijven van de mensen tegen wie ik wrok koester, gekoppeld met de situatie eromheen. Dat heb ik gisteren zitten doen, morgen ga ik door met de volgende vraag.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  dinsdag 17 maart 2026 @ 21:06:34 #14
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220368231
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 20:35 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
Komen childofthestars en coolguy ook op je lijstje?
Ik vind childofthestars juist heel lief en sympathiek, en volgens mij vind zij mij ook sympathiek. CoolGuy bots ik mee af en toe, maar hij komt niet op mijn lijst nee.
  dinsdag 17 maart 2026 @ 21:07:19 #15
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220368236
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 20:47 schreef Cat-astrophe het volgende:

[..]
Dat vetgedrukte, ga je daar ook met je coach naar kijken binnenkort @:Keep_Walking ?
Ja 🙂↕. Ik ben pas begonnen met stap 4 en ik ben nog lang niet zo ver gekomen.
pi_220368857
quote:

Als-ie een goede sponsor heeft, dan ramt die dat er wel uit. Of niet en kapt er dan mee.
It is not from the benevolence of the butcher, the brewer, or the baker, that we expect our dinner, but from their regard to their own interest.
Visions of greed you wallow
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')