Ja dat kan, maar reflecteer dit topic nu eventjes. Tel tot 10..quote:Op woensdag 18 maart 2026 13:44 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Wat ik niet leuk vond is dat Cat en anderen zeggen dat ik hier niet moet zijn en dat fok slecht voor me is. Ik ben een volwassen man en bepaal zelf wel of een forum goed voor me is of niet. Ik zit op fok al sinds 2008 en heb veel bijgedragen aan de forum.
Je topic loopt goed en veel mensen zijn mee aan het praten. Veel vragen en heel veel uitlegquote:Op woensdag 18 maart 2026 13:31 schreef Keep_Walking het volgende:
Mag ik gewoon rustig mijn topics openen op dit forum zonder dat ik aangevallen wordt of verwijten krijg dat het slecht voor me is? Volgens mij doe ik niks verkeerd in dit topic en ik ben op de goede weg met mijn herstel. 17 april ben ik een jaar clean van alle verdovende middelen, daar mag ik trots op zijn toch?
Het is goed zo. Ga zo door 👍🏿quote:Op woensdag 18 maart 2026 14:08 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Je topic loopt goed en veel mensen zijn mee aan het praten. Veel vragen en heel veel uitlegEigenlijk gewoon perfect zoals een topic hoort te zijn.
En dan zie jij alleen aanvallen en verwijten??
Zonde...
Moet het alleen over jou gaan?
Zit je te diep in een defensieve spiraal om het mooie niet te zien?
Ik ga zo weer verder met stap 4 als ik thuis ben. Als ik klaar ben laat ik weten wat ik heb gedaan.quote:Op woensdag 18 maart 2026 13:56 schreef Droopie het volgende:
[..]
Ja dat kan, maar reflecteer dit topic nu eventjes. Tel tot 10..
Jij vraagt om een discussie over de NA en de twaalf stappen.
OLE, Bloempjuh, Nostra, CotS en ik doen dat en delen onze vragen en ervaringen..
Wat ga jij doen? Focussen op het negatieve, wat niet relevant is voor dit topic, en zegt dat je dat niet leuk vindt
Dan is mijn vraag aan jou, mag je ook aan jezelf beantwoorden.
Is dit jouw topic waar het over jou moet gaan en je alleen antwoorden wilt horen die je als prettig ervaart.. Had je niet beter een TR kunnen zetten bij hun reacties, als je sinds 2008 op Fok! zit weet je dat dat de gang van zaken is.
Of, negeer die berichten die je niet aanstaan en ga verder over de stappen, stel je vragen aan mensen die er ervaring mee hebben of leg uit waarom jij wrok zo belangerijk onderwerp vindt uit stap 4 (zoals ze ook bij de NA of AA doen)..
Dat laatste was bij mijn groep wel het geval, dan gingen de voorzitters of andere mensen soms dieper op andermans verhaal in.
Uiteraard stond het jezelf vrij om daarop te reageren.
Snap je
Dat hebben we inderdaad gemerkt. En het is het forum.quote:Op woensdag 18 maart 2026 13:44 schreef Keep_Walking het volgende:
Ik zit op fok al sinds 2008 en heb veel bijgedragen aan de forum.
we dragen allemaal iets bij, jij bent niet specialer dan ieder ander die hier post en bijdraagt.quote:Op woensdag 18 maart 2026 13:44 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Wat ik niet leuk vond is dat Cat en anderen zeggen dat ik hier niet moet zijn en dat fok slecht voor me is. Ik ben een volwassen man en bepaal zelf wel of een forum goed voor me is of niet. Ik zit op fok al sinds 2008 en heb veel bijgedragen aan de forum.
Ik voel me niet verheven boven de rest, maar ik zijn allemaal gelijk.quote:Op woensdag 18 maart 2026 15:24 schreef Puzzie het volgende:
[..]
we dragen allemaal iets bij, jij bent niet specialer dan ieder ander die hier post en bijdraagt.
Dat is wel een Antillaans dingetje he, ik had groepstherapie (schema) en daar was een grote antilliaan.quote:Op woensdag 18 maart 2026 16:14 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Ik voel me niet verheven boven de rest, maar ik zijn allemaal gelijk.
Ik heb vandaag verder gewerkt aan stap 4. Ik moest opschrijven hoe mijn gedrag en oneerlijkheid heeft bijgedragen aan mijn wrokgevoelens over de situaties die mij boos maken. Ik heb opgeschreven dat ik heel lang geen verdriet heb toegelaten omdat ik daar geen ruimte voor had, nu wel. Ik laat mijn boosheid steeds meer los en in plaats daarvan voel ik verdriet en pijn.🤕
Klopt, in de Antilliaanse cultuur zit veel machisme. Dat herken ik terug in de TS. Zo heb ik bijvoorbeeld geen kinderen en ik kreeg regelmatig de vraag "Mariku b'a bira?" (Ben je homo geworden?). En bij een toko (naast dat dat een kruidenier is op Curacao, is het ook een ontmoetingsplek. Daar kwam eens een jonge jongen die zei dat hij op sollicitatiegesprek ging en zijn stropdas zat helemaal scheef. Dus ik dacht hem te helpen en zei, laat me je stropdas even goed knopen. Oei, dat was tegen het verkeerde been.quote:Op woensdag 18 maart 2026 18:33 schreef Droopie het volgende:
[..]
Dat is wel een Antillaans dingetje he,
Ja Antilliaanse cultuur heeft veel toxic masculinity mentaliteit en gedrag, zowel bij de mannen als de vrouwen. Ik denk dat dat te maken heeft met de slavernijverleden. Wat denk jij, Sigaartje?quote:Op woensdag 18 maart 2026 20:48 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Klopt, in de Antilliaanse cultuur zit veel machisme. Dat herken ik terug in de TS. Zo heb ik bijvoorbeeld geen kinderen en ik kreeg regelmatig de vraag "Mariku b'a bira?" (Ben je homo geworden?). En bij een toko (naast dat dat een kruidenier is op Curacao, is het ook een ontmoetingsplek. Daar kwam eens een jonge jongen die zei dat hij op sollicitatiegesprek ging en zijn stropdas zat helemaal scheef. Dus ik dacht hem te helpen en zei, laat me je stropdas even goed knopen. Oei, dat was tegen het verkeerde been.
Wat is het verband tussen toxic masculinity en de slavernij?quote:Op woensdag 18 maart 2026 21:21 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Ja Antilliaanse cultuur heeft veel toxic masculinity mentaliteit en gedrag, zowel bij de mannen als de vrouwen. Ik denk dat dat te maken heeft met de slavernijverleden. Wat denk jij, Sigaartje?
Nee hoor, ik denk van niet. Dat is gewoon een smoes. Jezelf clean praten. Je bent zelf verantwoordelijk voor wat je doet, niet het verleden.quote:Op woensdag 18 maart 2026 21:21 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Ja Antilliaanse cultuur heeft veel toxic masculinity mentaliteit en gedrag, zowel bij de mannen als de vrouwen. Ik denk dat dat te maken heeft met de slavernijverleden. Wat denk jij, Sigaartje?
Verleden speelt wel degelijk een rol en er bestaat echt iets zoals intergenerationele trauma. Ik zeg niet dat Antilliaan daardoor vrijgepleit worden voor hun daden of dat ze geen verantwoordelijkheid hoeven te dragen voor slechte gedrag, maar de slavernijverleden heeft weldegelijk een nare vervelende manier invloed op hoe zwarte mensen in Nederland en de koloniale samenleving zich hebben ontwikkeld. Niet alleen op Curaçao maar ook in Suriname en zwarte mensen hier in Nederland. Dit moeten wij erkennen en wat aan doen.quote:Op woensdag 18 maart 2026 21:27 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Nee hoor, ik denk van niet. Dat is gewoon een smoes. Jezelf clean praten. Je bent zelf verantwoordelijk voor wat je doet, niet het verleden.
Vertel. Leg eens uit.quote:Op woensdag 18 maart 2026 21:58 schreef Keep_Walking het volgende:
de het slavernijverleden heeft weldegelijk een nare vervelende manier invloed op hoe zwarte mensen in Nederland
Denk je niet dat jij wel wat meer persoonlijke dingen hebt om je druk over te maken dan het slavernijverleden en invloed daarvan op de zwarte medemens?quote:Op woensdag 18 maart 2026 21:58 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Dit moeten wij erkennen en wat aan doen.
De sterkste mannen werden gefokt als dieren met alle vrouwen. Er is iets in de cultuur dat veel Antillianen geloven dat de echte man veel vrouwen heeft en vrouwen hebben geen empathie voor mannen daar. Veel vechten en stoer doen, statusgericht gedrag en keuzes die de tegenovergestelde zijn van goed of verstandig.quote:Op woensdag 18 maart 2026 21:27 schreef Mike-The-Situation het volgende:
[..]
Wat is het verband tussen toxic masculinity en de slavernij?
quote:Op woensdag 18 maart 2026 21:21 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Oké sorry dan. Ik heb veel nare shit gemaakt op Curaçao in mijn jeugd. Toen ik 14 jaar oud was heb ik gezien hoe een andere 14 jarige jeugdvriend smeken voor zijn leven toch doodgeschoten werd.quote:Op woensdag 18 maart 2026 22:20 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Denk je niet dat jij wel wat meer persoonlijke dingen hebt om je druk over te maken dan het slavernijverleden en invloed daarvan op de zwarte medemens?
Want in mijn optiek, wat je nu doet, is dat je moeilijkheden hebt in je leven, zoals je hier beschreven hebt, maar die probeer je deels, op z'n minst gevoelsmatig te ontlopen door een pseudo-moralistisch standpunt in te nemen over een situatie op globaal niveau en dat positioneer je als een issue waar iets mee gedaan zou moeten worden, maar dat heeft niets te maken met het grootste deel van de issues die jij als persoon hebt, want die zijn niet allemaal gestoeld op 'slavernijverleden', maar het leidt wél de aandacht daar van af.
Als jij drugs gebruikt en een verleden van psychoses hebt en je valt mensen lastig en je bedreigd mensen (of jij dat nu bedreigen noemt of lastig vallen/heel veel berichten sturen), dat zijn allemaal dingen die met JOU te maken hebben. Niet met de zwarte medemens of het slavernijverleden dat een intergenerationeel trauma heeft veroorzaakt.
Volgens mij is dat niet het eerste waar jij je druk over zou moeten maken voor jouw persoonlijke herstel.
Dat heeft niks met het slavernijverleden te maken. Dat was gewoon een klootzak. En het levert hooguit een trauma op.quote:Op woensdag 18 maart 2026 22:27 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Oké sorry dan. Ik heb veel nare shit gemaakt op Curaçao in mijn jeugd. Toen ik 14 jaar oud was heb ik gezien hoe een andere 14 jarige jeugdvriend smeken voor zijn leven toch doodgeschoten werd.
Die slavernijverleden heeft een collectieve trauma achtergelaten in de cultuur van Antillianen (en Surinamers). Zie je dat zelf niet in? Jij bent zelf ook een zwarte Antilliaan toch? Hoe lang woon je in Nederland?quote:Op woensdag 18 maart 2026 22:29 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Dat heeft niks met het slavernijverleden te maken. Dat was gewoon een klootzak. En het levert hooguit een trauma op.
quote:Op woensdag 18 maart 2026 22:27 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Oké sorry dan. Ik heb veel nare shit gemaakt op Curaçao in mijn jeugd. Toen ik 14 jaar oud was heb ik gezien hoe een andere 14 jarige jeugdvriend smeken voor zijn leven toch doodgeschoten werd.
bron: https://www.rijnmond.nl/n(...)een-slachtoffer-zijn en deze jongen dan? waarom is hij een ander pad gaan bewandelen?quote:Toch is Danny vandaag de dag een optimistische, krachtige man. Hij wil zich bovenal geen slachtoffer voelen. "Mensen behandelden me erna soms als zielig jochie, in plaats van dat de situatie waar ik onderdeel van was, treurig was. Ik ben me ervan bewust geraakt dat ik me zo niet meer wilde voelen. Ik ben niet mijn verhaal. Ik wil wat ik heb ervaren meegeven aan andere mensen en zo mijn persoonlijkheid in positieve zin vormen."
Ik vind dat verhaal heel indrukwekkend en inspirerend, maar je beseft dat hij ook psychiatrische problematiek heeft ontwikkeld en jaren heeft gewerkt om zijn leven op orde te krijgen? Ik ben ook hard bezig met mijn leven goed te krijgen. Het is geen wedstrijd toch?quote:Op woensdag 18 maart 2026 22:31 schreef Droopie het volgende:
[..]
[..]
bron: https://www.rijnmond.nl/n(...)een-slachtoffer-zijn en deze jongen dan? waarom is hij een ander pad gaan bewandelen?
komt dat alleen door zijn pleegouders? ja je hebt het moeilijk gehad, maar is dat een excuus om te leven en te kwetsen wat jij hebt gedaan.
moet een hoer in jouw huis uitgebuit worden omdat jij iets hebt meegemaakt toen je 14 was.
dingen gebeuren, en helaas heb je een verslaving gehad en zeg je nu stabiel te zijn.
maar ga in godsnaam niet de slachtofferrol aannemen, de kans dat jij meer mensen pijn hebt gedaan dan andersom sluit ik niet uit.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |