Omgekeerd gebeurd dat niet, wilde je zeggen?quote:Op maandag 5 januari 2026 21:15 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Hun regering geeft letterlijk toe zich te bemoeien met onze politiek.
Nee dat gebeurt inderdaad niet. Of vertel mij welke oppositieleider in Amerika heeft Schoof specifiek gesproken toen hij in Amerika was. Of misschien heb je voorbeelden van hoe de EU, Amerikaanse wetgeving probeert te beinvloeden door bijvoorbeeld dreigementen van tarieven. Of misschien heb je een voorbeeld van Amerikaans grondgebied dat wij claimen alsof het van ons is?quote:Op maandag 5 januari 2026 21:20 schreef KvanG het volgende:
[..]
Omgekeerd gebeurd dat niet, wilde je zeggen?
Ik doelde niet specifiek op Schoof in persoon. Maar zat Europese (en dus ook Nederlandse) politici die zich in de Amerikaanse politiek roeren.quote:Op maandag 5 januari 2026 21:27 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Nee dat gebeurt inderdaad niet. Of vertel mij welke oppositieleider in Amerika heeft Schoof specifiek gesproken toen hij in Amerika was.
Mag hopen dat de EU ook tariefinstrumenten inzet om hun buitenlandse beleid kracht bij te zetten. Als ze dat niet doen, toont dat vooral minachting naar de eigen burgers.quote:Of misschien heb je voorbeelden van hoe de EU, Amerikaanse wetgeving probeert te beinvloeden door bijvoorbeeld dreigementen van tarieven.
Dat misschien niet, maar de EU heeft geen militaire middelen om dergelijke claims kracht bij te zetten en zou zich belachelijk maken als ze het wel zouden doen.quote:Of misschien heb je een voorbeeld van Amerikaans grondgebied dat wij claimen alsof het van ons is?
Dat is natuurlijk wel gigantische valse equivalantie. Dus je vergelijkt een privé persoon die iets doet als privé persoon. Met een politieke doctrine van een land.quote:Op maandag 5 januari 2026 21:36 schreef KvanG het volgende:
[..]
Ik doelde niet specifiek op Schoof in persoon. Maar zat Europese (en dus ook Nederlandse) politici die zich in de Amerikaanse politiek roeren.
Voorbeeld: Kirsten Verdel van de PvdA en haar deelname aan de campagne van obama:
https://www.locuta.nl/de-(...)-militaire-operatie/
https://www.theguardian.c(...)heories-about-europequote:Billed as “a roadmap to ensure America remains the greatest and most successful nation in human history and the home of freedom on earth”, the US National Security Strategy makes explicit Washington’s support for Europe’s nationalist far-right parties.
US policies must therefore include “cultivating resistance to Europe’s current trajectory within European nations”
https://www.theguardian.c(...)-on-attack-on-europequote:The US has repeatedly threatened not to lift 50% steel tariffs on the EU if the bloc does not roll back on tech legislation hitting its billionaires including Elon Musk.
Ik weet niet of er minachting uit blijkt maar het lijkt er niet op dat onze diplomaten op dezelfde manier in de wedstrijd staan als de Amerikaanse. Wat ik erover lees proberen wij tot een oplossing te komen die voor beide positief is. Amerika voor oplossingen die voor hen positief zijn. Dat gebeurt natuurlijk ook niet in de laatste plaats omdat veel rechtse politici Amerika toch als bondgenoot willen blijven zien. Misschien ook niet gek nu ze de voorkeur krijgen van het regime daar.quote:Mag hopen dat de EU ook tariefinstrumenten inzet om hun buitenlandse beleid kracht bij te zetten. Als ze dat niet doen, toont dat vooral minachting naar de eigen burgers.
Dat is natuurlijk totale complete waanzin. Kijk naar een land als Rusland dat totale schijt heeft aan de internationale regels, of neem Israel. Beide zijn landen met een legermacht waar Europa zich makkelijk mee kan meten. Dus waarom Europa voor schut zou staan terwijl zwakkere landen als Israel en Rusland dat niet doen geen idee.quote:Dat misschien niet, maar de EU heeft geen militaire middelen om dergelijke claims kracht bij te zetten en zou zich belachelijk maken als ze het wel zouden doen.
Zou kunnen dat weet ik niet. Als je het mij vraagt is het eerder zo dat landjes als Servië zich al snel ondermijnd voelen. Zie je bij Orban ook altijd. In geval Orban is de EU eerder wat het mogelijk maakt dat hij toch aan de macht kan blijven, zonder de EU gelden was die vent al lang afgeserveerd.quote:Overigens respecteren de meeste EU landen de territoriale integriteit van Servie niet en vind er ondermijning van Servische belangen met EU geld plaats.
Niet direct een prive persoon, als wel een partijlid. Het is algemeen bekend dat jongerenbewegingen van Nederlandse politieke partijen op dergelijke manier zich inmengen in de Amerikaanse politiek.quote:Op maandag 5 januari 2026 21:59 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk wel gigantische valse equivalantie. Dus je vergelijkt een privé persoon die iets doet als privé persoon.
Het is niet 1 PvdA'er, dit was slechts een willekeurig voorbeeld. Er zijn tal van politieke partijen in Nederland die nauwe banden onderhouden met de Democratische partij in de VS.quote:Maar jij doet net alsof 1 PvdA'er die stage loopt bij een verkiezing in Amerika vergelijkbaar is met beleid.
Dat laatste zullen ze niet direct zeggen, maar lees de tweets van VDL na het afloop van de eerste termijn van Trump en het begin van de Biden tijd er nog maar eens op na.quote:Daarom vroeg ik je al kom eens met wat quotes dan dat Europa duidelijk zegt eigenlijk vooral in te zetten op specifiek de Democratische partij en dat de Republikeinse partij eigenlijk maar een waardeloze teringzooi is.
Het probleem is dat ze het laatste geen kracht bij kunnen zetten en dat het altijd bij felle bewoordingen en retoriek blijft.quote:Of dat Europa zegt, Amerika jullie moeten dit soort beleid voeren anders gaan we het jullie laten voelen.
Niet op dezelfde manier, omdat de machtbalans anders ligt. Maar in de interne poltiek van landen aan de oostgrens proberen ze zich net zo goed in te mengen. Het is stikken of slikken voor nieuwe kandidaat lidstaten.quote:[..]
Ik weet niet of er minachting uit blijkt maar het lijkt er niet op dat onze diplomaten op dezelfde manier in de wedstrijd staan als de Amerikaanse.
Landen moeten zelf bepalen wat voor hun positief is, het is erg hoogmoedig om te denken dat de EU kan bepalen wat positief is voor andere souvereine landen.quote:Wat ik erover lees proberen wij tot een oplossing te komen die voor beide positief is.
Dat is hun goed recht in overeenstemming met het mandaat dat ze van het electoraat hebben gekregen.quote:Amerika voor oplossingen die voor hen positief zijn.
quote:Dat is natuurlijk totale complete waanzin. Kijk naar een land als Rusland dat totale schijt heeft aan de internationale regels, of neem Israel. Beide zijn landen met een legermacht waar Europa zich makkelijk mee kan meten.
Europa is hier het zwakkere land. Israel wordt door de VS gesteund en Rusland weet vele malen meer mensen te mobiliseren, dan waar de EU tot in staat is.quote:Dus waarom Europa voor schut zou staan terwijl zwakkere landen als Israel en Rusland dat niet doen geen idee.
Misschien moet je eens even de kaart van Servie opzoeken en kijken welk deel van het land door piraten wordt ondersteund met hulp van KFOR. Als Spanje niet dwars zou liggen, dan zou die hele missie door EUFOR worden geleid.quote:[..]
Zou kunnen dat weet ik niet.
Als je grond illegaal wordt bezet door piraten met EU steun, dan voel je je niet alleen ondermijnd, dan ben je het ook daadwerkelijk.quote:Als je het mij vraagt is het eerder zo dat landjes als Servië zich al snel ondermijnd voelen.
Algemeen bekendquote:Op maandag 5 januari 2026 22:21 schreef KvanG het volgende:
[..]
Niet direct een prive persoon, als wel een partijlid. Het is algemeen bekend dat jongerenbewegingen van Nederlandse politieke partijen op dergelijke manier zich inmengen in de Amerikaanse politiek.
Het is niet 1 PvdA'er, dit was slechts een willekeurig voorbeeld. Er zijn tal van politieke partijen in Nederland die nauwe banden onderhouden met de Democratische partij in de VS.
Nee je mag zelf je argumenten onderbouwen.quote:Dat laatste zullen ze niet direct zeggen, maar lees de tweets van VDL na het afloop van de eerste termijn van Trump en het begin van de Biden tijd er nog maar eens op na.
Hoe zouden de Russische vliegtuigjes het doen tegen de JSF's die we bijvoorbeeld voor miljarden hebben aangeschaft? Zijn die JSF's een soort Fyra ofzo? Voor zover ik kan nagaan heeft Europa veel beter spul dan Rusland.quote:Enkel Frankrijk heeft kernwapens, zou niet weten hoe de rest van de Europese landen zich met Rusland alleen op dat vlak kan meten.
Oh dus wij worden niet gesteund door de VS? Ik zeg toch dat de VS onze bondgenoot niet zijn. Hoe is dit een argument tegen wat ik zeg.quote:Europa is hier het zwakkere land. Israel wordt door de VS gesteund en Rusland weet vele malen meer mensen te mobiliseren, dan waar de EU tot in staat is.
Geen idee wat dit moet zeggen. Misschien moet je gewoon met een bron komen of op een normale manier je argument uitleggen. Ik weet prima waar Servië is heb bijvoorbeeld wel eens mijn vrienden meegesleept naar Exit festival in Novi Sad. Kom ook met aardige regelmaat in de landen van wat voormalig Joegoslavië was. Ik krijg het idee dat je iets op facebook heb gelezen en dat voor waar aanneemt.quote:Misschien moet je eens even de kaart van Servie opzoeken en kijken welk deel van het land door piraten wordt ondersteund met hulp van KFOR. Als Spanje niet dwars zou liggen, dan zou die hele missie door EUFOR worden geleid.
Als je grond illegaal wordt bezet door piraten met EU steun, dan voel je je niet alleen ondermijnd, dan ben je het ook daadwerkelijk.
De discussie gaat niet over schaalgroote, maar over het feit dat landen zich in elkaars politiek inmengen. Je kunt krampachtig gaan lopen ontkennen dat dergelijke dingen gebeuren, feit is dat dit iets is van alle tijden en volken. Politieke belangen stoppen niet aan een landsgrens, mensen zijn onderling verbonden en leven niet op een eiland. Dit kun je niet tegenhouden zonder jezelf compleet te isoleren.quote:Op maandag 5 januari 2026 23:12 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Algemeen bekendHet is gewoon totaal niet te vergelijken dat jongeren uit Europese landen zich politiek inzetten buiten de landsgrenzen. Mijn nichtjes doen graag ontwikkelingswerk in Malawi. Dat is totaal een andere orde van grote vergeleken met Amerika dat zich beleidsmatig bemoeit met onze politiek.
Dan test Europa toch even haar JSF'jes tegen het Russische luchtafweergeschut. Als het allemaal zo succesvol is, als jij het wil doen laten overkomen, dan kan de EU volgend weekend toch zeker wel eens Poetin van zijn bed lichten?quote:Hoe zouden de Russische vliegtuigjes het doen tegen de JSF's die we bijvoorbeeld voor miljarden hebben aangeschaft? Zijn die JSF's een soort Fyra ofzo? Voor zover ik kan nagaan heeft Europa veel beter spul dan Rusland.
Leuke draai, maar jij claimt dus dat Europa zonder de VS sterk staat en veel sterker is dan Israel of Rusland?quote:[..]
Oh dus wij worden niet gesteund door de VS? Ik zeg toch dat de VS onze bondgenoot niet zijn. Hoe is dit een argument tegen wat ik zeg.
Ik wil niet claimen dat de Russische aanval een groot succes is. Maar als hun positie zo slecht was, dan zouden ze het toch nooit vier jaar volhouden? Dan zou VDL en co hun toch binnen een weekend weg vegen?quote:Dat Rusland meer mensen ertegenaan kan gooien lijkt toch niet voldoende om succesvol oorlog te voeren. Voorlopig maken ze bijna geen voortgang tegen enkel Oekraine,
Oekraine was niet meer gevaarlijk voor Europa na het opgeven van kernwapens in ruil voor veiligheidsgaranties van het Westen die niets waard bleken te zijn. Als Oekraine haar kernwapens had gehouden, dan zouden ze serieus genomen zijn door zowel Rusland als Europa.quote:dat uiteraard minder mensen heeft. Oekraine dat militair ook niet sterker is dan heel Europa samen. Of ben je van mening dat Oekraine eigenlijk net als Rusland ook best gevaarlijk was voor Europa?
Dat Amerika sterk staat is niet iets is dat ter discussie stond. De discussie was of Europa sterk stond.quote:Zoals ik het zie zijn Rusland en Oekraine al redelijk aan elkaar gewaagd. Dat houdt dus in veel en veel zwakker dan bijvoorbeeld Amerika.
Nee, maar Europa heeft ook de (kern)wapens grotendeels niet.quote:Volgens mij is Amerika ook niet het sterkste land omdat ze het meeste mensen kunnen mobiliseren.
Daarom dat de VS en China wereldmachten zijn en de EU niet. Zelfs Rusland heeft op de middenlange termijn meer potentie op het wereldtoneel, dan de EU, ondanks haar kleine economie.quote:Europa's grootste zwakte is de interne verdeeldheid en geen enkele bereidheid om onze principes ook militaire kracht bij te zetten.
Waar heb ik dat gezegd?quote:Je hebt in die zin gelijk dat militaire macht gebruiken altijd een soort zwaktebod is,
Voorbeelden? Waar is de EU actief buiten de eigen geografische regio? En dan wel op een manier die bijdraagt aan de macht van Europa, niet met het uitdelen van ontwikkelingshulp in landen die alle grondstoffen goedkoop aan de Chinezen weggeven?quote:uiteindelijk is soft power veel cooler dan hard power. Zie wat pax Americana, Amerika voor voordelen op heeft geleverd veel meer dan de rest van de wereld. Of zie hoe China grondstoffen in Afrika veiligstelt. Je hebt echt niet altijd boots on the ground nodig om je macht te laten gelden. Europa kan zeker economisch en politiek zeker wel een deuk in een pakje boter slaan.
Hoe realistisch is het om dat te bereiken? Zou het niet beter zijn om in een nieuwe configuratie met een beperkter aantal landen samen te werken?quote:Dan is er wel meer eenheid en hoop lef en durf nodig.
Maar van de Servische provincie Kosovo heb je zeker nog nooit gehoord?quote:[..]
Geen idee wat dit moet zeggen. Misschien moet je gewoon met een bron komen of op een normale manier je argument uitleggen. Ik weet prima waar Servië
quote:Ik krijg het idee dat je iets op facebook heb gelezen en dat voor waar aanneemt.
Persoonlijk ken ik niemand die een studiekeuze heeft laten afhangen obv het collegegeld.quote:Op maandag 5 januari 2026 19:56 schreef Hanca het volgende:
Dit idee van de VVD klinkt op het eerste gezicht logisch en ik zou het zelf kunnen voorstellen :
https://www.trouw.nl/onde(...)loopt-vast~b87897c0/
Maar aan de andere kant, als ik dan naar mijn kinderen kijk... die moeten wel hun wel zelf hun studie kunnen kiezen, niet op basis van studiekosten. Het klinkt op de totaalpopulatie dus misschien wel aardig, maar als je het op personen gaat toepassen is het een stuk minder.
Dat gaat bij met name MBO'ers natuurlijk regelmatig gewoon niet lukken zolang je met 'bij blijven leren' schoolbanken bedoelt. En ook lang niet alle HBO'ers zitten op dergelijk theoretisch leren waar je in de praktijk weinig aan hebt te wachten.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 07:37 schreef KareldeStoute het volgende:
Het aantrekkelijker maken om bij te blijven leren voegt dan meer toe.
Dat bij blijven leren moet wat mij betreft zeker ook op de werkplek kunnen en gebeuren.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 07:51 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat gaat bij met name MBO'ers natuurlijk regelmatig gewoon niet lukken zolang je met 'bij blijven leren' schoolbanken bedoelt. En ook lang niet alle HBO'ers zitten op dergelijk theoretisch leren waar je in de praktijk weinig aan hebt te wachten.
Ik zou graag veel meer aandacht vanuit de overheid voor werk-leer-trajecten zien. Veel mensen willen helemaal niet tot hun 20e hun leven doorbrengen in schoolbanken, laat staan daarna nog. Wat mij betreft moet het ook makkelijker worden om binnen een bedrijf/werkplek met een minimum aan schooltijd ook erkende diploma's te halen.
Waarom zou iemand met 20 jaar ervaring als MBO'er in de zorg een complete HBO opleiding moeten doen, inclusief allerlei theorie die je nooit nodig hebt, voor je een verpleegkundige kunt worden? De beste verpleegkundigen zijn waarschijnlijk helemaal niet zo theorie gericht.
Dat 'een leven lang leren' gaat ook veel te veel uit van dat je het beste kunt leren uit een theorieboek.
Ik kan eigenlijk geen enkel 'trucje' verzinnen dat je beter in een schoolbank dan op de werkvloer kunt leren... noem eens een voorbeeld?quote:Op dinsdag 6 januari 2026 08:01 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dat bij blijven leren moet wat mij betreft zeker ook op de werkplek kunnen en gebeuren.
Maar als je bijvoorbeeld ziet hoeveel mensen er nu nog vooral administratieve taken doen die ook goed geautomatiseerd kunnen worden, dan moeten die ook een nieuw ‘trucje’ leren en dat kan vermoedelijk niet alleen op de werkvloer…
Amerika gaat terecht vooral voor zijn eigen belang, en tot op heden is wat Amerika doet ook grotendeels in ons belang.quote:Op maandag 5 januari 2026 21:15 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[ x ]
Maarja hier heb je al die verstokte trans atlanticisten die graag het evangelie vertellen dat Amerika onze grote broer is en dat vrijwel alles wat ze doen uiteindelijk in ons belang is.
Dat is het al niet meer wat mij betreft. En deze ontwikkelingen gaan helaas steeds sneller. Men moet hier in Europa gvd echt even snel wakker worden. Die halfzachte shit die ik van onze politiek leiders hoor en dat op de rug met de pootjes omhoog liggen is echt om te huilen zo slap. Wanneer gaan ze het snappen?quote:Op dinsdag 6 januari 2026 08:13 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Amerika gaat terecht vooral voor zijn eigen belang, en tot op heden is wat Amerika doet ook grotendeels in ons belang.
Dat wilt overigens niet zeggen dat dat altijd zo zou blijven.
Wat er misschien wel op de achtergrond speelt is wat "europa" als tegenprestatie heeft om belangrijk te zijn voor amerika.
Een handelspartner zijn we zeker, maar dat lijkt op de achtergrond te verdwijnen bij Trump omdat het vooral om macht/uitstraling gaat.
De VS is uiteraard nog altijd een bondgenoot van Nederland. Maar in de kringen waar men het doorgeslagen Europeanisme omarmd en ook politiek zeer tribaal is, wordt dit sinds de overwinning van Trump ineens anders bekeken.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 09:06 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Dat is het al niet meer wat mij betreft. En deze ontwikkelingen gaan helaas steeds sneller. Men moet hier in Europa gvd echt even snel wakker worden. Die halfzachte shit die ik van onze politiek leiders hoor en dat op de rug met de pootjes omhoog liggen is echt om te huilen zo slap. Wanneer gaan ze het snappen?
De VS is niet meer onze vriend. Allebehalve.
Wat vind je van de opmerkingen van Trump en zijn regering in de richting van Groenland? Is dat passend bij een bondgenoot?quote:Op dinsdag 6 januari 2026 09:33 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
De VS is uiteraard nog altijd een bondgenoot van Nederland. Maar in de kringen waar men het doorgeslagen Europeanisme omarmd en ook politiek zeer tribaal is, wordt dit sinds de overwinning van Trump ineens anders bekeken.
Dit terwijl als Harris nu de verkiezingen daar had gewonnen in de VS en bijvoorbeeld Poilievre in Canada, dan was Canada ineens geen bondgenoot meer en de VS juist wel.
Het is een uiterst simplistische en tribale manier om naar politiek te kijken. De VS is een bondgenoot, ongeacht de politieke van het poppetje in het Witte Huis (net zoals Canada trouwens).
Dan zul je eerst moeten concretiseren over welke opmerkingen je het hebt. En wat zeggen opmerkingen over Groenland door een Amerikaanse president eigenlijk over de band tussen Nederland en de VS?quote:Op dinsdag 6 januari 2026 09:38 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Wat vind je van de opmerkingen van Trump en zijn regering in de richting van Groenland? Is dat passend bij een bondgenoot?
Als mijn tante 2 wielen had, was ze een racefiets.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 09:33 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
De VS is uiteraard nog altijd een bondgenoot van Nederland. Maar in de kringen waar men het doorgeslagen Europeanisme omarmd en ook politiek zeer tribaal is, wordt dit sinds de overwinning van Trump ineens anders bekeken.
Dit terwijl als Harris nu de verkiezingen daar had gewonnen in de VS en bijvoorbeeld Poilievre in Canada, dan was Canada ineens geen bondgenoot meer en de VS juist wel.
Het is een uiterst simplistische en tribale manier om naar politiek te kijken. De VS is een bondgenoot, ongeacht de politieke van het poppetje in het Witte Huis (net zoals Canada trouwens).
Het meeste wat Amerika doet is totaal niet in ons belang de afgelopen decennia. Het gaat juist recht tegen ons belang in hoe ze de rijksten rijker maken ten opzichte van de rest. Hoe ze een gigantische schuld opbouwen die ze nooit gaan afbetalen. Hoe ze internationaal recht afbreken. Hoe ze wereldpolitie spelen en ons opzadelen met vluchtelingenstromen of aanslagen.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 08:13 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Amerika gaat terecht vooral voor zijn eigen belang, en tot op heden is wat Amerika doet ook grotendeels in ons belang.
Wat krijgen wij eigenlijk als tegenprestatie dat we ons al 80 jaar slaafs opstellen naar Amerika? Gedoe over veiligheid is natuurlijk grotendeels een wassen neus. Alsof Europa vijanden heeft die we zonder Amerika niet de baas kunnen. Oh ja mensen doen alsof Rusland met de economie van de Benelux of kleiner dan Duitsland een wereldmacht zou zijn...quote:Dat wilt overigens niet zeggen dat dat altijd zo zou blijven.
Wat er misschien wel op de achtergrond speelt is wat "europa" als tegenprestatie heeft om belangrijk te zijn voor amerika.
Europa doet in handel niet onder voor Amerika. Amerika heeft als grote voordeel dat de dollar de reserve munt is, we zouden vol in moeten zetten om dat te veranderen, de Euro is veel beter geschikt.quote:Een handelspartner zijn we zeker, maar dat lijkt op de achtergrond te verdwijnen bij Trump omdat het vooral om macht/uitstraling gaat.
Oh die heb je niet meegekregen? Hier even een recente:quote:Op dinsdag 6 januari 2026 09:42 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dan zul je eerst moeten concretiseren over welke opmerkingen je het hebt. En wat zeggen opmerkingen over Groenland door een Amerikaanse president eigenlijk over de band tussen Nederland en de VS?
Waarom het relevant is voor Nederland lijkt me duidelijk. Groenland valt onder het koninkrijk van Denemarken, Denemarken is onderdeel van de EU, Nederland is onderdeel van de EU. Als de VS geen bondgenoot meer is van de EU, zijn ze dan nog wel een bondgenoot van Nederland? Wat doet dat met Nederland binnen de EU?quote:Trump says he's 'very serious' about taking Greenland - despite warnings it will end NATO
The US president has been vocal about his desire to take control of the self-governing, mineral-rich Arctic island since returning to the White House, despite America and Denmark being NATO allies.
Speaking after a US raid captured Venezuelan leader Nicolas Maduro, he told The Atlantic "we need it for defence".
Maduro in court: Latest updates on Venezuela
Danish Prime Minister Mette Frederiksen has since warned that, in the event of a US invasion of the territory, "everything stops… including NATO".
Sir Keir Starmer has sided with his Danish counterpart, but Mr Trump has refused to back down, insisting he needs the island "right now".
Nederland is als eerste een onafhankelijk land dat lid is van de EU. Binnen bepaalde contreien wordt dit omgedraaid. Daar ziet men ons als eerste als Europa, waar Nederland slechts een soort provinciale rol heeft. Niets is minder waar. En daarnaast valt Groenland niet onder de EU, ondanks dat het een kolonie van Denemarken is.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 09:47 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Oh die heb je niet meegekregen? Hier even een recente:
[..]
Waarom het relevant is voor Nederland lijkt me duidelijk. Groenland valt onder het koninkrijk van Denemarken, Denemarken is onderdeel van de EU, Nederland is onderdeel van de EU. Als de VS geen bondgenoot meer is van de EU, zijn ze dan nog wel een bondgenoot van Nederland? Wat doet dat met Nederland binnen de EU?
Groenland valt gewoon onder NAVO-paraplu.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 09:56 schreef HowardRoark het volgende:
Nederland is als eerste een onafhankelijk land dat lid is van de EU. Binnen bepaalde contreien wordt dit omgedraaid. Daar ziet men ons als eerste als Europa, waar Nederland slechts een soort provinciale rol heeft. Niets is minder waar. En daarnaast valt Groenland niet onder de EU, ondanks dat het een kolonie van Denemarken is.
Verder heb ik weinig moeite met de uitspraken van Trump, ik denk namelijk dat het uitstekend zou zijn als de VS, Groenland in het bezit krijgt. De VS is in tegenstelling tot Denemarken namelijk wél in staat om Groenland te verdedigen.
Als de VS het niet wordt, dan gaat Rusland of China wel een poging wagen in de toekomst. Moeten we dat dan willen?
Nile Gardiner van de Heritage Foundation zegt dat “Western Civilization Can Only Be Saved if the EU Is Abolished”quote:Op dinsdag 6 januari 2026 09:33 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat zijn zowel Groenland als Denemarken niet met je eens. Volgens beiden zijn ze onderdeel van de NAVO. Overigens zijn ze geen kolonie van Denemarken, maar een land binnen het koninkrijk van Denemarken. Kolonie is zo'n mooi woord om acties zoals het annexeren van Groenland te vergoeilijken.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 09:56 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Nederland is als eerste een onafhankelijk land dat lid is van de EU. Binnen bepaalde contreien wordt dit omgedraaid. Daar ziet men ons als eerste als Europa, waar Nederland slechts een soort provinciale rol heeft. Niets is minder waar. En daarnaast valt Groenland niet onder de EU, ondanks dat het een kolonie van Denemarken is.
Nogmaals: Denemarken is onderdeel van de NAVO, Groenland is onderdeel van de NAVO. Een aanval op Groenland is een aanval op de NAVO, dat is wat artikel 5 is. Dat Trump daar zijn reet mee afveegt is zijn ding, maar dat doet niets af aan de rest van de NAVO landen.quote:Verder heb ik weinig moeite met de uitspraken van Trump, ik denk namelijk dat het uitstekend zou zijn als de VS, Groenland in het bezit krijgt. De VS is in tegenstelling tot Denemarken namelijk wél in staat om Groenland te verdedigen.
Hebben wij de VS als "grote broer" nodig? Wij moeten ons laten overheersen door de VS omdat we anders overheerst worden door Rusland of China?quote:Als de VS het niet wordt, dan gaat Rusland of China wel een poging wagen in de toekomst. Moeten we dat dan willen?
quote:Op dinsdag 6 januari 2026 09:56 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Verder heb ik weinig moeite met de uitspraken van Trump, ik denk namelijk dat het uitstekend zou zijn als de VS, Groenland in het bezit krijgt. De VS is in tegenstelling tot Denemarken namelijk wél in staat om Groenland te verdedigen.
Als de VS het niet wordt, dan gaat Rusland of China wel een poging wagen in de toekomst. Moeten we dat dan willen?
Wat een dom gelul. Groenland wordt al verdedigd door de NAVO, waar zowel Denemarken als de VS inzitten. Denemarken staat de VS toe daar allerlei militair materieel te plaatsen. Dus militair gezien is er geen enkele reden om Groenland in te lijven.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 09:56 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Rusland dat de EU overheerst is als Drenthe dat de baas is in heel Nederland. Je moet wel sterker zijn om controle te kunnen afdwingen.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 10:08 schreef beefkeek het volgende:
Hebben wij de VS als "grote broer" nodig? Wij moeten ons laten overheersen door de VS omdat we anders overheerst worden door Rusland of China?
Groenland heeft veel juicy grondstoffen die de VS wel wil hebben. Het ligt strategisch. En met klimaatverandering wordt het heerlijk leefbaar. Ik snap wel dat Trump daar kansen voor extra lebensraum ziet.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 10:09 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Wat een dom gelul. Groenland wordt al verdedigd door de NAVO, waar zowel Denemarken als de VS inzitten. Denemarken staat de VS toe daar allerlei militair materieel te plaatsen. Dus militair gezien is er geen enkele reden om Groenland in te lijven.
https://en.wikipedia.org/wiki/Pituffik_Space_Base
Worden we nu overheerst door de VS, dan? Volgens mij wordt dat 'in de zak zitten van de VS' hier enorm overdreven. Ja, regelmatig hebben we dezelfde belangen en trekken we dus samen op, maar de grootste boetes die de EU ooit heeft uitgeschreven waren voor Amerikaanse bedrijven. Dat doe je niet als je 'slaafs volgt'.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 10:08 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Dat zijn zowel Groenland als Denemarken niet met je eens. Volgens beiden zijn ze onderdeel van de NAVO. Overigens zijn ze geen kolonie van Denemarken, maar een land binnen het koninkrijk van Denemarken. Kolonie is zo'n mooi woord om acties zoals het annexeren van Groenland te vergoeilijken.
Ja, Nederland is een onafhankelijk land dat lid is van de EU. Hoe denk je dat het laten vallen van een bondgenoot (Denemarken) ten faveure van een bondgenoot die zich als een tiran gedraagt (de VS) zal worden gezien? Helpt niet echt voor het vertrouwen binnen de EU, denk je ook niet?
[..]
Nogmaals: Denemarken is onderdeel van de NAVO, Groenland is onderdeel van de NAVO. Een aanval op Groenland is een aanval op de NAVO, dat is wat artikel 5 is. Dat Trump daar zijn reet mee afveegt is zijn ding, maar dat doet niets af aan de rest van de NAVO landen.
Als Denemarken en Groenland democratisch besluiten dat het beter is dat ze onderdeel van de VS worden kunnen we daar heel veel van vinden, maar dan is het hun keus. Het is niet aan de VS om Groenland te annexeren, of een bondgenoot te bedreigen.
[..]
Hebben wij de VS als "grote broer" nodig? Wij moeten ons laten overheersen door de VS omdat we anders overheerst worden door Rusland of China?
Dat was een vraag aan @HowardRoark die van mening is dat Groenland bij de VS hoort omdat anders Rusland of China het kan proberen.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 10:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
Worden we nu overheerst door de VS, dan? Volgens mij wordt dat 'in de zak zitten van de VS' hier enorm overdreven. Ja, regelmatig hebben we dezelfde belangen en trekken we dus samen op, maar de grootste boetes die de EU ooit heeft uitgeschreven waren voor Amerikaanse bedrijven. Dat doe je niet als je 'slaafs volgt'.
We sputteren af en toe een beetje tegen. Je moet die schijn een beetje ophouden. Verder lopen we kwispelend achter onze Oranje chef aan.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 10:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
Worden we nu overheerst door de VS, dan? Volgens mij wordt dat 'in de zak zitten van de VS' hier enorm overdreven. Ja, regelmatig hebben we dezelfde belangen en trekken we dus samen op, maar de grootste boetes die de EU ooit heeft uitgeschreven waren voor Amerikaanse bedrijven. Dat doe je niet als je 'slaafs volgt'.
Sinds wanneer "hebben wij Oekraïne"? Oekraïne is een onafhankelijk land, geen EU, geen NAVO.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 10:16 schreef Perrin het volgende:
[..]
Groenland heeft veel juicy grondstoffen die de VS wel wil hebben. Het ligt strategisch. En met klimaatverandering wordt het heerlijk leefbaar. Ik snap wel dat Trump daar kansen voor extra lebensraum ziet.
Zonde om die buit in handen van de Europeanen te laten. Tenslotte doen we ook weinig als Rusland de grondstoffen van Oekraïne inpikt. Als je niet kunt of wil verdedigen wat je hebt, dan raak je het kwijt.
Dit is echt een karikatuur maken van de werkelijkheid.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 10:21 schreef Perrin het volgende:
[..]
We sputteren af en toe een beetje tegen. Je moet die schijn een beetje ophouden. Verder lopen we kwispelend achter onze Oranje chef aan.
Landen eens over aanpassing afspraak van 15 procent belasting voor multinationalsquote:Op dinsdag 6 januari 2026 10:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
https://nos.nl/artikel/25(...)-voor-multinationalsquote:Met de wijziging komen de landen tegemoet aan een eis van de Verenigde Staten. De regering-Trump had gedreigd dat landen die de belastingafspraken zouden handhaven, met extra Amerikaanse heffingen te maken zouden krijgen.
Regels vereenvoudigd
De 15 procent belasting voor multinationals blijft staan, maar om aan de kritiek van de regering-Trump tegemoet te komen zijn de regels nu vereenvoudigd en is onder meer afgesproken dat Amerikaanse belastingvoordelen blijven gelden. Daarmee hebben de Verenigde Staten een uitzonderingspositie gekregen en is de originele regeling afgezwakt.
Groenland is simpelweg een kolonie van Denemarken. Daar kunnen dan allemaal eufemismes tegenaan worden gegooid, maar dit doet niets af aan de realiteit. Dit is ook hoe Denemarken de controle kreeg over Groenland, dat behoorde eerst aan de Noren en toen de Denen vervolgens Noorwegen in het bezit kregen, kreeg men ook controle over Groenland en via het Verdrag van Kiel (waarbij Noorwegen naar Zweden ging) kreeg Denemarken volledige zeggenschap over Groenland.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 10:08 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Dat zijn zowel Groenland als Denemarken niet met je eens. Volgens beiden zijn ze onderdeel van de NAVO. Overigens zijn ze geen kolonie van Denemarken, maar een land binnen het koninkrijk van Denemarken. Kolonie is zo'n mooi woord om acties zoals het annexeren van Groenland te vergoeilijken.
Jij (en geestverwanten) vinden dat de VS zich als een tiran gedraagt. Dat is iets anders. Dit voornamelijk voortkomende uit politiek tribalisme en een enorme afkeer van de persoon Trump.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 10:08 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Ja, Nederland is een onafhankelijk land dat lid is van de EU. Hoe denk je dat het laten vallen van een bondgenoot (Denemarken) ten faveure van een bondgenoot die zich als een tiran gedraagt (de VS) zal worden gezien? Helpt niet echt voor het vertrouwen binnen de EU, denk je ook niet?
De realiteit is dat niemand Groenland zal verdedigen, ook de rest van de NAVO niet. Trouwens ook niet als Rusland of China het zouden annexeren.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 10:08 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Nogmaals: Denemarken is onderdeel van de NAVO, Groenland is onderdeel van de NAVO. Een aanval op Groenland is een aanval op de NAVO, dat is wat artikel 5 is. Dat Trump daar zijn reet mee afveegt is zijn ding, maar dat doet niets af aan de rest van de NAVO landen.
Dat zou alsnog voor zeer veel gefoeter en gestampvoet leiden binnen bepaalde kringen en eigenlijk niets veranderen als de toon die op dit moment al is gezet.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 10:08 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Als Denemarken en Groenland democratisch besluiten dat het beter is dat ze onderdeel van de VS worden kunnen we daar heel veel van vinden, maar dan is het hun keus. Het is niet aan de VS om Groenland te annexeren, of een bondgenoot te bedreigen.
Jazeker, zonder de VS hadden we nu Duits gesproken en de VS is een belangrijke bondgenoot op vele gebieden, denk aan veiligheid en economie. Alleen omdat sommigen iets te veel zijn gaan geloven in de EU, en ook het karakter van de EU als een soort progressief liberale tot progressief linkse unie zijn gaan zien, past het conservatieve Amerika hier steeds minder goed bij, helemaal als er een Republikein in het Witte Huis zit. Maar dit politieke tribalisme doet niets af aan de realiteit: de VS is een bondgenoot van zo ongeveer alle Europese landen en veel landen zijn ook zeer afhankelijk van de VS.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 10:08 schreef beefkeek het volgende:
[..]
De EU wil het ook gewoon niet. We hebben praktisch in alle landen op Spanje na te maken met rechtseconomische meerderheden. Dat komt niet door de VS, dat is gewoon de Europese burger.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 10:27 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Landen eens over aanpassing afspraak van 15 procent belasting voor multinationals
[..]
https://nos.nl/artikel/25(...)-voor-multinationals
De boetes die tech monopsonisten krijgen zijn peanuts dankzij de Amerikaanse druk. Als we een beetje soevereiniteit hadden zouden we die bedrijven dwingen op te splitsen als ze in onze markt willen opereren. Maarja anti-trust is dood want Amerika wil het niet.
Wat een complete onzin. Ook de rechtse stemmers zien graag dat bedrijven hun deel betalen.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 10:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
De EU wil het ook gewoon niet. We hebben praktisch in alle landen op Spanje na te maken met rechtseconomische meerderheden. Dat komt niet door de VS, dat is gewoon de Europese burger.
Groenland is een autonoom gebied in het koninkrijk van Denemarken. Dat is wel iets anders.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 10:28 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Groenland is simpelweg een kolonie van Denemarken. Daar kunnen dan allemaal eufemismes tegenaan worden gegooid, maar dit doet niets af aan de realiteit. Dit is ook hoe Denemarken de controle kreeg over Groenland, dat behoorde eerst aan de Noren en toen de Denen vervolgens Noorwegen in het bezit kregen, kreeg men ook controle over Groenland en via het Verdrag van Kiel (waarbij Noorwegen naar Zweden ging) kreeg Denemarken volledige zeggenschap over Groenland.
Dat heeft niets te maken met mijn mening over de persoon Trump. Het grootste deel van de wereld is het overigens met me eens.quote:Jij (en geestverwanten) vinden dat de VS zich als een tiran gedraagt. Dat is iets anders. Dit voornamelijk voortkomende uit politiek tribalisme en een enorme afkeer van de persoon Trump.
Dat is niet wat gezegd wordt door een aantal landen in de EU.quote:De realiteit is dat niemand Groenland zal verdedigen, ook de rest van de NAVO niet. Trouwens ook niet als Rusland of China het zouden annexeren.
Maar het is iets heel anders dan de VS die gewoon roeptoetert dat ze Groenland in zullen nemen, op welke manier ook.quote:Dat zou alsnog voor zeer veel gefoeter en gestampvoet leiden binnen bepaalde kringen en eigenlijk niets veranderen als de toon die op dit moment al is gezet.
Canada en Australië zitten nu huilend in een hoekje omdat je hun inbreng vergeet. Dat onderdanige richting de VS vind ik zoiets droevigs, alsof wij niets zijn zonder de VS.quote:Jazeker, zonder de VS hadden we nu Duits gesproken en de VS is een belangrijke bondgenoot op vele gebieden, denk aan veiligheid en economie. Alleen omdat sommigen iets te veel zijn gaan geloven in de EU, en ook het karakter van de EU als een soort progressief liberale tot progressief linkse unie zijn gaan zien, past het conservatieve Amerika hier steeds minder goed bij, helemaal als er een Republikein in het Witte Huis zit. Maar dit politieke tribalisme doet niets af aan de realiteit: de VS is een bondgenoot van zo ongeveer alle Europese landen en veel landen zijn ook zeer afhankelijk van de VS.
Als Groenland van dermate strategisch belang is voor de VS waarom zouden ze het dan niet als onderdeel van de NAVO verdedigen terwijl ze daar alle ruimte voor krijgen, maar wel als ze het zelf hebben geannexeerd?quote:Op dinsdag 6 januari 2026 10:28 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Groenland is simpelweg een kolonie van Denemarken. Daar kunnen dan allemaal eufemismes tegenaan worden gegooid, maar dit doet niets af aan de realiteit. Dit is ook hoe Denemarken de controle kreeg over Groenland, dat behoorde eerst aan de Noren en toen de Denen vervolgens Noorwegen in het bezit kregen, kreeg men ook controle over Groenland en via het Verdrag van Kiel (waarbij Noorwegen naar Zweden ging) kreeg Denemarken volledige zeggenschap over Groenland.
[..]
Jij (en geestverwanten) vinden dat de VS zich als een tiran gedraagt. Dat is iets anders. Dit voornamelijk voortkomende uit politiek tribalisme en een enorme afkeer van de persoon Trump.
[..]
De realiteit is dat niemand Groenland zal verdedigen, ook de rest van de NAVO niet. Trouwens ook niet als Rusland of China het zouden annexeren.
[..]
Dat zou alsnog voor zeer veel gefoeter en gestampvoet leiden binnen bepaalde kringen en eigenlijk niets veranderen als de toon die op dit moment al is gezet.
[..]
Jazeker, zonder de VS hadden we nu Duits gesproken en de VS is een belangrijke bondgenoot op vele gebieden, denk aan veiligheid en economie. Alleen omdat sommigen iets te veel zijn gaan geloven in de EU, en ook het karakter van de EU als een soort progressief liberale tot progressief linkse unie zijn gaan zien, past het conservatieve Amerika hier steeds minder goed bij, helemaal als er een Republikein in het Witte Huis zit. Maar dit politieke tribalisme doet niets af aan de realiteit: de VS is een bondgenoot van zo ongeveer alle Europese landen en veel landen zijn ook zeer afhankelijk van de VS.
Jij noemt het als voorbeeld waarin we als EU slaafs de VS volgen. Nee, dus. Want het is gewoon ook de wens van de Europese stemmers. En jij kunt dat aangepraat noemen, maar dat lijkt me lastig te bewijzen.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 10:36 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Wat een complete onzin. Ook de rechtse stemmers zien graag dat bedrijven hun deel betalen.
Daarbij als rechtse stemmers dat niet willen is het ze natuurlijk aangepraat. Ik hoor die stemmers namelijk ook nooit postief over zelf meer belasting ophoesten om multinationals te ontzien.
Hoe haal je dit trouwens uit het bericht wat ik plaats, de EU wordt niet eens genoemd.
Waar baseer je je uitspraken op. Niet op het artikel dat ik deel.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 10:43 schreef Hanca het volgende:
[..]
Jij noemt het als voorbeeld waarin we als EU slaafs de VS volgen. Nee, dus. Want het is gewoon ook de wens van de Europese stemmers. En jij kunt dat aangepraat noemen, maar dat lijkt me lastig te bewijzen.
En jij noemde dus de EU. Als jij vindt dat dit niks te maken heeft met de EU, heb je een erg slecht voorbeeld aangehaald.
Jij kunt ook zetels tellen in zowel het EP als de landelijke parlementen. En dan zijn rechtseconomische partijen die pleiten voor minder belasting voor bedrijven ver in de meerderheid.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 10:47 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Waar baseer je je uitspraken op. Niet op het artikel dat ik deel.
Je claimt dat de Europese stemmer voor lage belasting op multinationals is; onderbouw dat eens met een bron.
Je claimt dat de EU dit ook zo wil; onderbouw dat eens met een bron.
Groenland valt weldegelijk onder NAVO-artikel-5-protectie, maar niet onder art. 42 EU-verdrag:quote:Op dinsdag 6 januari 2026 10:37 schreef Hanca het volgende:
Groenland zit trouwens qua positie een beetje tussen Curaçao (apart land) en Bonaire (bijzondere gemeente) in, maar lijkt meer op Curaçao dan op Bonaire qua status. Curaçao valt expliciet niet onder de NAVO (een aanval op Curaçao is geen artikel 5), maar aangezien Groenland al decennia een militaire NAVO post heeft is die status waarschijnlijk anders.
Maar juridisch is het allemaal niet zo heel zwart-wit. Neemt niet weg dat als Groenland onze hulp vraagt, we het wat mij betreft zeker moreel verplicht zijn die te bieden. Meer nog dan bij Oekraïne.
quote:Institutionally, Denmark is the official member of the North Atlantic Treaty Organization (NATO), but the whole Kingdom is covered by the alliance's security guarantees, while membership of the European Union (EU) is Danish only, but both Greenland and the Faroes maintain close relations to the Union, secured in a number of bilateral agreements.
Daar dus wel het hele koninkrijk, maar het koninkrijk van Nederland niet compleet.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 10:51 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Groenland valt weldegelijk onder NAVO-artikel-5-protectie, maar niet onder art. 42 EU-verdrag:
diis.dk/en/research/spotlighting-the-kingdom-greenland-denmark-and-the-arctic-turns-of-the-eu-and-nato
[..]
Ok dus je zoog het uit je duim. Dat burgers in de EU dit zouden willen.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 10:50 schreef Hanca het volgende:
[..]
Jij kunt ook zetels tellen in zowel het EP als de landelijke parlementen. En dan zijn rechtseconomische partijen die pleiten voor minder belasting voor bedrijven ver in de meerderheid.
Als je rechts stemt, krijg je het hele plaatje. Dat is kennelijk wat die kiezers willen.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 11:31 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ok dus je zoog het uit je duim. Dat burgers in de EU dit zouden willen.
Je claimt nu dus niet meer dat de stemmers dat willen maar dat ze op rechtse partijen hebben gestemd.
En omdat ze op die rechtse partijen gestemd hebben zijn ze volgens jou voor lage belastingen voor multinationals.
Alsof niet hele zeeën van die rechtse stemmers op rechts stemmen omdat ze bang zijn voor asielzoekers of omdat ze hypotheekrenteaftrek willen. Dat rechts stemmen betekend minimale belasting op multinationals voor de meeste rechtse kiezers is jouw invulling van rechts Hanca.
Dat de EU dit zou willen probeer je niet eens meer te onderbouwen blijkbaar.
Nou ja, de VVD heeft een zeteltje of twintig nu, dat is nou niet bepaald enorm groot (ondanks al mijn canvassenquote:Op dinsdag 6 januari 2026 12:00 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Als je rechts stemt, krijg je het hele plaatje. Dat is kennelijk wat die kiezers willen.
En ja, dus ook lagere belastingen voor ondernemers.
Waarom denk jij dat de VVD hier al jaren zo groot is? Dat komt niet door hun antimigratie-beleid hoor.
Al jaren zijn ze groot.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 12:03 schreef nostra het volgende:
[..]
Nou ja, de VVD heeft een zeteltje of twintig nu, dat is nou niet bepaald enorm groot (ondanks al mijn canvassen). Het is dat ze een (gepercipieerde) spilfunctie in elke formatie hebben, anders waren ze allang een keer op een zijspoor gezet.
Totale onzin natuurlijk. Veel rechtse kiezers bijvoorbeeld PVV'ers willen links beleid. Die stemmen omdat Wilders eigen risico op 0 belooft nu. Of omdat ze beloven te investeren in de zorg, streekziekenhuizen open te houden.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 12:00 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Als je rechts stemt, krijg je het hele plaatje. Dat is kennelijk wat die kiezers willen.
En ja, dus ook lagere belastingen voor ondernemers.
Waarom denk jij dat de VVD hier al jaren zo groot is? Dat komt niet door hun antimigratie-beleid hoor.
Europa is gewoon steeds rechtser aan het stemmen. En daar horen lagere belastingen voor ondernemers ook bij.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 12:08 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Totale onzin natuurlijk. Veel rechtse kiezers bijvoorbeeld PVV'ers willen links beleid. Die stemmen omdat Wilders eigen risico op 0 belooft nu. Of omdat ze beloven te investeren in de zorg, streekziekenhuizen open te houden.
De VVD is zo groot omdat we een hele hardleerse bevolking hebben die doodsbenauwd is dat de hypotheekrenteaftrek wordt afgeschaft.
Als we toch kiezers uit onze duim zuigen zou ik zeggen dat misschien 5% van de VVD stemmers lage belasting op multinationals een belangrijk punt vind.
Van de VVD donoren zal misschien 99% dat belangrijk vinden.
Ageren tegen asielzoekers is natuurlijk een kernpunt voor VVD. Niet voor niets dat ze een kabinet opbliezen met de nareis op nareis leugen.
Nee dat hoort er niet bij en het is ook niet eens waar. Europa is steeds meer op partijen die de democratie willen slopen aan het stemmen. Misschien hoort daar inderdaad het verlagen van belastingen op bedrijven bij en het ontmantelen van de democratie. Het is echt niet de enige smaak op rechts die mogelijk is.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 12:10 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Europa is gewoon steeds rechtser aan het stemmen. En daar horen lagere belastingen voor ondernemers ook bij.
Kun je wel niet leuk vinden, maar is gewoon de realiteit.
Dank je.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 12:14 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Nee dat hoort er niet bij en het is ook niet eens waar. Europa is steeds meer op partijen die de democratie willen slopen aan het stemmen. Misschien hoort daar inderdaad het verlagen van belastingen op bedrijven bij en het ontmantelen van de democratie. Het is echt niet de enige smaak op rechts die mogelijk is.
Je kunt best willen dat rechts precies zou willen wat jij graag ziet. Dat is geen realiteit.
De werkelijkheid is tegenwoordig helaas behoorlijk belachelijk. Erom lachen helpt.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 10:25 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit is echt een karikatuur maken van de werkelijkheid.
Dus volgens jou willen de meeste burgers stoppen met democratie en teruggaan naar autokratie?quote:
Ten tijde van de koude oorlog en daarna hebben wij natuurlijk enorm geprofiteerd van de veiligheid/Navo welke voornamelijk door de VS werd gegarandeerd (incl al het dirty work wat is gedaan in die tijd).quote:Op dinsdag 6 januari 2026 09:44 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Het meeste wat Amerika doet is totaal niet in ons belang de afgelopen decennia. Het gaat juist recht tegen ons belang in hoe ze de rijksten rijker maken ten opzichte van de rest. Hoe ze een gigantische schuld opbouwen die ze nooit gaan afbetalen. Hoe ze internationaal recht afbreken. Hoe ze wereldpolitie spelen en ons opzadelen met vluchtelingenstromen of aanslagen.
[..]
Wat krijgen wij eigenlijk als tegenprestatie dat we ons al 80 jaar slaafs opstellen naar Amerika? Gedoe over veiligheid is natuurlijk grotendeels een wassen neus. Alsof Europa vijanden heeft die we zonder Amerika niet de baas kunnen. Oh ja mensen doen alsof Rusland met de economie van de Benelux of kleiner dan Duitsland een wereldmacht zou zijn...
[..]
Europa doet in handel niet onder voor Amerika. Amerika heeft als grote voordeel dat de dollar de reserve munt is, we zouden vol in moeten zetten om dat te veranderen, de Euro is veel beter geschikt.
Helemaal niet, ten tijde van de koude oorlog investeerde Europa ook gigantisch in nodeloos veel wapentroep. De red scare die niet in het minst aangewakkerd werd door Amerika heeft ons weinig tot niets gebracht.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 12:24 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ten tijde van de koude oorlog en daarna hebben wij natuurlijk enorm geprofiteerd van de veiligheid/Navo welke voornamelijk door de VS werd gegarandeerd (incl al het dirty work wat is gedaan in die tijd).
Amerika bewapent Oekraine niet omdat het in ons voordeel is. Ze doen dat omdat het in hun eigen voordeel is. Ze doen het nu ook tegen betaling, oftewel dat is weinig anders dan dat Iran bijvoorbeeld Rusland bewapend.quote:In de periode van 9/11 war on terror is dat zeker niet altijd het geval.
Aan de andere kant heeft de VS Isis verslagen en leveren ze op dit moment de bulk van onze it infrastructuur/militaire hardware.
Het feit dat ze Oekraïne bewapenen is ook in ons voordeel.
Zelfs het veiligstellen van grondstoffen in Venezuela ipv dat ze uiteindelijk naar Rusland/China gaan is voor ons een voordeel.
Qua Venezuala moet het voorlopig nog blijken, maar ik zie ook niet direct een nadeel.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 12:40 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Helemaal niet, ten tijde van de koude oorlog investeerde Europa ook gigantisch in nodeloos veel wapentroep. De red scare die niet in het minst aangewakkerd werd door Amerika heeft ons weinig tot niets gebracht.
[..]
Amerika bewapent Oekraine niet omdat het in ons voordeel is. Ze doen dat omdat het in hun eigen voordeel is. Ze doen het nu ook tegen betaling, oftewel dat is weinig anders dan dat Iran bijvoorbeeld Rusland bewapend.
Dat Amerika een zeer groot aandeel heeft in het verslaan van ISIS klopt, maar dat is natuurlijk meer hun eigen rommel opruimen. Dat ISIS heeft kunnen ontstaan komt ook vooral door Amerikaanse interventies in die regio.
Dat het ontvoeren van de regeringsleider van Venezuela goed voor ons zou zijn daar geloof ik niets van. Rusland heeft zelf olie die ze verkopen. Die hebben de Venezuelaanse olie dus niet nodig. Amerika onze belangrijkste tegenspeler heeft de olie blijkbaar wel nodig. Dat is in ons nadeel als ze dat op deze manier verkrijgen ten koste van de Venezuelaanse bevolking. Bijvoorbeeld de antillen krijgen de vluchtelingen op hun dak die dit type beleid oplevert. De Amerikaanse interventies in Zuid-Amerika zijn ook vrijwel allemaal historisch gezien zeer onsuccesvol geweest.
Een president van een ander land ontvoeren en gevangen zetten is gewoon not done of je nu de VS bent of Luxemburgquote:Op dinsdag 6 januari 2026 13:57 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Qua Venezuala moet het voorlopig nog blijken, maar ik zie ook niet direct een nadeel.
Oekraine is weliswaar in eigen belang van de VS, maar in dit geval ook ons belang.
Of anders geformuleerd, in mijn ogen zijn de acties van de VS de afgelopen decennia voornamelijk positief geweest voor nederland, deels neutraal en maar een klein deel negatief.
Groenland is daarom wel een interessante casus, want daar is het direct negatief.
Waarom is Groenland direct negatief? Mij lijkt eerlijk gezegd met hoe je deze zaken ziet dat het niet in ons nadeel hoeft te zijn. Of Denemarken de baas is in Groenland of Amerika is voor ons toch vrijwel volstrekt irrelevant. Boeit ons het welke bondgenoot daar de scepter zwaait?quote:Op dinsdag 6 januari 2026 13:57 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Qua Venezuala moet het voorlopig nog blijken, maar ik zie ook niet direct een nadeel.
Oekraine is weliswaar in eigen belang van de VS, maar in dit geval ook ons belang.
Of anders geformuleerd, in mijn ogen zijn de acties van de VS de afgelopen decennia voornamelijk positief geweest voor nederland, deels neutraal en maar een klein deel negatief.
Groenland is daarom wel een interessante casus, want daar is het direct negatief.
Eens.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 13:57 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Dan klinkt nu heel boos worden op Trump omdat hij op een illegale manier een man uit een paleis haalt die daar zijn plek op een illegale manier veroverd had erg stoer, maar als je daarmee Zelensky voor de voeten rijdt en de internationale troepenmacht die er in Oekraïne moet komen kwetsbaarder maakt, dan ben je gewoon dom bezig.quote:Van Weel sprak gisteravond nog met de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Rubio, ook over Oekraïne. En premier Schoof is vandaag naar Parijs om met de VS en Oekraïne te praten over de inzet van een internationale troepenmacht, als gevolg van de gesprekken over vrede, tussen Trump en de Oekraïnse president Zelensky.
ja.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 17:07 schreef Hanca het volgende:
Dit is gewoon de achtergrond:
[..]
Dan klinkt nu heel boos worden op Trump omdat hij op een illegale manier een man uit een paleis haalt die daar zijn plek op een illegale manier veroverd had erg stoer, maar als je daarmee Zelensky voor de voeten rijdt en de internationale troepenmacht die er in Oekraïne moet komen kwetsbaarder maakt, dan ben je gewoon dom bezig.
Bij diplomatie en internationale betrekkingen is het vooral:
- welk resultaat kun je bereiken: het stevig veroordelen van Trump levert niks op, Maduro wordt echt niet vrijgelaten en we willen niet eens dat Maduro terug gaat naar Venezuela.
- wat zijn de gevolgen op andere gebieden: dat is hier belangrijker, met name over Oekraïne, maar ook op andere gebieden. Dingen waar wel relevante resultaten kunnen worden behaald.
Tuurlijk, maar tegelijk wil je ook voorkomen dat je in een positie gemanouvreerd wordt waar je niet in wil zitten. Als er militair ingrijpen komt in Venezuela (waar het wel de schijn naar heeft), wat gaan andere NAVO landen dan doen? Maar ook de dreigementen richting Groenland, het is wel goed daar in elk geval duidelijk over te zijn.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 17:07 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dan klinkt nu heel boos worden op Trump omdat hij op een illegale manier een man uit een paleis haalt die daar zijn plek op een illegale manier veroverd had erg stoer, maar als je daarmee Zelensky voor de voeten rijdt en de internationale troepenmacht die er in Oekraïne moet komen kwetsbaarder maakt, dan ben je gewoon dom bezig.
- welk resultaat kun je bereiken: het stevig veroordelen van Trump levert niks op, Maduro wordt echt niet vrijgelaten en we willen niet eens dat Maduro terug gaat naar Venezuela.
- wat zijn de gevolgen op andere gebieden: dat is hier belangrijker, met name over Oekraïne, maar ook op andere gebieden. Dingen waar wel relevante resultaten kunnen worden behaald.
Hoezo heeft het er schijn van dat er militair ingrijpen komt in Venezuela? Alle nationale en internationale pers die ik er over lees vinden dat juist eerder zeer onwaarschijnlijk.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 17:22 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Tuurlijk, maar tegelijk wil je ook voorkomen dat je in een positie gemanouvreerd wordt waar je niet in wil zitten. Als er militair ingrijpen komt in Venezuela (waar het wel de schijn naar heeft), wat gaan andere NAVO landen dan doen? Maar ook de dreigementen richting Groenland, het is wel goed daar in elk geval duidelijk over te zijn.
Op ‘t moment dat zeggen dat je het ergens niet mee eens bent leidt tot grote issues is er veel meer mis dan alleen dat.
Trumps opmerkingen tot nu toe, dat er een tweede “wave” klaarstaat, en dat “boots on ground” zeker een optie is. Ik acht het ook niet onmogelijk (maar uiteraard hoop ik het niet) dat dit voor meer onrust in de VS zorgt, zeker als doorgepakt wordt naar Colombia/Cuba.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 18:02 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hoezo heeft het er schijn van dat er militair ingrijpen komt in Venezuela? Alle nationale en internationale pers die ik er over lees vinden dat juist eerder zeer onwaarschijnlijk.
Verder heeft een aanval door een NAVO lidstaat (en niet op een NAVO lidstaat) niet zo veel met de NAVO te maken, dat is de afgelopen decennia vaak genoeg gebleken.
Over Groenland: duidelijk uitspreken. Zo nodig, als Groenland en Denemarken dat willen (in die volgorde) nadenken over een soort Europese vredesmacht daar stationeren.
Een vredesmacht? Er is geen oorlog of opstand daar he. Je kan het beter een anti-invasiemacht noemen.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 18:09 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Trumps opmerkingen tot nu toe, dat er een tweede “wave” klaarstaat, en dat “boots on ground” zeker een optie is. Ik acht het ook niet onmogelijk (maar uiteraard hoop ik het niet) dat dit voor meer onrust in de VS zorgt, zeker als doorgepakt wordt naar Colombia/Cuba.
Dat duidelijk uitspreken hebben ze nu (een beetje) gedaan met zijn allen inderdaad, een vredesmacht stationeren in Groenland zou wel een duidelijk signaal afgeven.
Groenland heeft belachelijke hoeveelheden grondstoffen onder het ijs liggen. Die wil je in Europese handen houden. Het zal een stuk makkelijker zijn deze te handelen binnen de EU dan van rivaal VS te moeten kopen. Tevens is Groenland een peiler in de strijd om de Noordpool e.d. Ook daar wil je als Europa een dikke vinger in de pap houden. Geef je Groenland weg, dan is dat geo-strategisch niet handig lijkt me. En al helemaal niet aan de VS anno 2025.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 14:44 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Waarom is Groenland direct negatief? Mij lijkt eerlijk gezegd met hoe je deze zaken ziet dat het niet in ons nadeel hoeft te zijn. Of Denemarken de baas is in Groenland of Amerika is voor ons toch vrijwel volstrekt irrelevant. Boeit ons het welke bondgenoot daar de scepter zwaait?
Ik snap niet hoe je de acties als voornamelijk positief kan omschrijven. Ik denk aan Irak, Afghanistan, Syrië, Gaza, Libië allemaal door Amerikaan imperialisme nog slechter gemaakt dan het daar al was.
Dan hebben we het er nog niet over dat we allemaal last hebben van de paar tech bedrijven die hun regulatoren hebben overgenomen. Bedrijven als Google en Amazon bepalen voor een groot deel wat de regels zijn waar ze zich aan moeten houden. We zijn allemaal meer kwijt aan onze tech omdat de Amerikanen hun bedrijven op deze manier ons laten uitzuigen. De Amerikanen hebben daar zelf nog meer last van, zij hebben ook niet de bescherming van de GDPR die Europa heeft ingevoerd.
Oh ja. Geef het beestje een naampje, ik reageerde op het noemen van een vredesmacht van Hanca. Wat mij betreft noem je ‘t de teletubbies, als ‘t maar dezelfde boodschap uitstraalt.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 18:15 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Een vredesmacht? Er is geen oorlog of opstand daar he. Je kan het beter een anti-invasiemacht noemen.
Wat mij betreft noem je het een trainingslocatie voor trainen in de sneeuw, het gaat er om dat het een optie is daar troepen neer te zetten.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 18:15 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Een vredesmacht? Er is geen oorlog of opstand daar he. Je kan het beter een anti-invasiemacht noemen.
Het zou wat zijn als we straks de dienstplicht ingerommeld worden om te eindigen als een ijspegel in een loopgraaf in fokkin Groenland terwijl we Amerikaanse bommen koppen.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 18:15 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Een risico dat ik wel wil nemen.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 18:26 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Het zou wat zijn als we straks de dienstplicht ingerommeld worden om te eindigen als een ijspegel in een loopgraaf in fokkin Groenland terwijl we Amerikaanse bommen koppen.
Welke resultaten wil je bereiken, dat is inderdaad belangrijk. Onze huidige strategie van Trumps reet kussen en diep buigen levert niets op. Dus is het belangrijk om een andere koers in te zetten. Als je gepest wordt, moet je de pester op zijn muil slaan. De Amerikanen bedreigen ons dat we hun tech giganten niet mogen reguleren, dus we zullen ze juist flink in de weg moeten zitten. Bijvoorbeeld als jij of ik een geweldige App ontwikkelen en die willen verkopen aan Iphone gebruikers eist Apple 30% commissie, dat is natuurlijk van de zotten Europa moet zorgen dat iedereen een App store voor Apple producten op kan zetten.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 17:07 schreef Hanca het volgende:
[..]
Volledig eens hoor, maar ik volgde even de denktrant van de poster waar ik op reageerde. Die zegt zoiets als; wat nu Venezuela overkomen is, is ver van ons bed dus niet de moeite om ons druk over te maken. Dat geldt dan ook voor Groenland, ook best ver weg. Dat is niet mijn argument.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 18:16 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Groenland heeft belachelijke hoeveelheden grondstoffen onder het ijs liggen. Die wil je in Europese handen houden. Het zal een stuk makkelijker zijn deze te handelen binnen de EU dan van rivaal VS te moeten kopen. Tevens is Groenland een peiler in de strijd om de Noordpool e.d. Ook daar wil je als Europa een dikke vinger in de pap houden. Geef je Groenland weg, dan is dat geo-strategisch niet handig lijkt me. En al helemaal niet aan de VS anno 2025.
Nou, "we"... de dienstplicht geldt niet voor 45+ers, hequote:Op dinsdag 6 januari 2026 18:26 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Het zou wat zijn als we straks de dienstplicht ingerommeld worden om te eindigen als een ijspegel in een loopgraaf in fokkin Groenland terwijl we Amerikaanse bommen koppen.
quote:Op dinsdag 6 januari 2026 18:26 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
3 jaar lang de BBB aanpak (traineren traineren traineren, met heel veel slijmen en naar de mond praten) onder leiding van onze Mark?quote:Op dinsdag 6 januari 2026 20:03 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Welke resultaten wil je bereiken, dat is inderdaad belangrijk. Onze huidige strategie van Trumps reet kussen en diep buigen levert niets op. Dus is het belangrijk om een andere koers in te zetten. Als je gepest wordt, moet je de pester op zijn muil slaan. De Amerikanen bedreigen ons dat we hun tech giganten niet mogen reguleren, dus we zullen ze juist flink in de weg moeten zitten. Bijvoorbeeld als jij of ik een geweldige App ontwikkelen en die willen verkopen aan Iphone gebruikers eist Apple 30% commissie, dat is natuurlijk van de zotten Europa moet zorgen dat iedereen een App store voor Apple producten op kan zetten.
Wat zijn de gevolgen op andere gebieden is inderaad ook relevant, we zien dat de huidige strategie niet oplevert voor Oekraine wat we willen. Als we naar de Amerikaanse pijpen blijven dansen moet alleen Oekraine concessies leveren, ook dan geldt we zullen het dus anders aan moeten pakken. Laat Europa maar met Rusland onderhandelen en laat Europa die onderhandelingen ook kracht bij zetten door legers te mobiliseren en richting het probleemgebied te sturen. Het is tijd om te stoppen met de afwachtende houding, we zijn het blijkbaar eens dat onze veiligheid in het geding is, daar mag voor gevochten worden. Zelfs een linkse partij als PvdD wil meer defensiebudget, iets wat nutteloos is zonder enige strijdlust om die defensie ook in te zetten op het moment dat het nodig is.
Het domste om te doen is wat we nu doen, gewoon doorgaan op de oude en vertrouwde weg waar we internationaal recht alleen belangrijk vinden op het moment dat het opportuun is. We verliezen zo meer en meer van onze soft-power wat nou juist een van de sterke punten van Europa was. Als we inderdaad naar een wereldorde gaan met weer invloedsferen en de machtigen pakken wat ze willen zullen wij daarin mee moeten.
Dat doen we niet door braaf Amerika's schoothondje te blijven.
Maargoed blijkbaar is het populairder om hetzelfde te doen als Chamberlain. Gewoon Groenland aan Amerika doneren omdat hun zucht naar meer dan gestild gaat zijn. Uiteraard is dat niet zo, met de huidige strategie worden ze enkel brutaler omdat het succes boekt.
De Deense prinsessen aanbieden als hofdames in Mar-a-Lago?quote:Op woensdag 7 januari 2026 01:07 schreef probeer het volgende:
Maar eh .. ja, wat zijn dan de opties? Naast een "nee, krijg je niet"?
Militaire oefeningen in Groenland door EU landen?
Daar heb je wel een geweldig idee, Trump had het toch super naar zijn zin op het logeerpartijtje bij de koning.quote:Op woensdag 7 januari 2026 01:12 schreef Perrin het volgende:
[..]
De Deense prinsessen aanbieden als hofdames in Mar-a-Lago?
Als we toch naar de wereld van keizers en koningen terugkeren, waarom dan niet ook naar de dynastieke huwelijken?quote:Op woensdag 7 januari 2026 01:50 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Daar heb je wel een geweldig idee, Trump had het toch super naar zijn zin op het logeerpartijtje bij de koning.
Onze koning heeft toch dochters waarmee we Trump jr. met een prachtig huwelijk aan ons koninkrijk kunnen verbinden. De koning geeft ook altijd aan Oekraine zo belangrijk te vinden, dan kan hij die verbentenis toch wel zegenen zodat Trump zijn best gaat doen voor een goed deal met Rusland.
Daar sta je dan als Chamberlain, met je verzwakte militaire apparaat tegenover een ideologisch gedreven tegenstander die de bewapening veel beter op orde heeft. Welke opties had Chamberlain nu echt behalve empeachment en de voorwaarde scheppen waardoor Churchill weerstand kon bieden (Spitfire, Hurricane, Radar)? Misschien was het een hondenbaan, maar misschien heeft Chamberlain het juist best goed gedaan?quote:Op dinsdag 6 januari 2026 20:03 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Welke resultaten wil je bereiken, dat is inderdaad belangrijk. Onze huidige strategie van Trumps reet kussen en diep buigen levert niets op. Dus is het belangrijk om een andere koers in te zetten. Als je gepest wordt, moet je de pester op zijn muil slaan. De Amerikanen bedreigen ons dat we hun tech giganten niet mogen reguleren, dus we zullen ze juist flink in de weg moeten zitten. Bijvoorbeeld als jij of ik een geweldige App ontwikkelen en die willen verkopen aan Iphone gebruikers eist Apple 30% commissie, dat is natuurlijk van de zotten Europa moet zorgen dat iedereen een App store voor Apple producten op kan zetten.
Wat zijn de gevolgen op andere gebieden is inderaad ook relevant, we zien dat de huidige strategie niet oplevert voor Oekraine wat we willen. Als we naar de Amerikaanse pijpen blijven dansen moet alleen Oekraine concessies leveren, ook dan geldt we zullen het dus anders aan moeten pakken. Laat Europa maar met Rusland onderhandelen en laat Europa die onderhandelingen ook kracht bij zetten door legers te mobiliseren en richting het probleemgebied te sturen. Het is tijd om te stoppen met de afwachtende houding, we zijn het blijkbaar eens dat onze veiligheid in het geding is, daar mag voor gevochten worden. Zelfs een linkse partij als PvdD wil meer defensiebudget, iets wat nutteloos is zonder enige strijdlust om die defensie ook in te zetten op het moment dat het nodig is.
Het domste om te doen is wat we nu doen, gewoon doorgaan op de oude en vertrouwde weg waar we internationaal recht alleen belangrijk vinden op het moment dat het opportuun is. We verliezen zo meer en meer van onze soft-power wat nou juist een van de sterke punten van Europa was. Als we inderdaad naar een wereldorde gaan met weer invloedsferen en de machtigen pakken wat ze willen zullen wij daarin mee moeten.
Dat doen we niet door braaf Amerika's schoothondje te blijven.
Maargoed blijkbaar is het populairder om hetzelfde te doen als Chamberlain. Gewoon Groenland aan Amerika doneren omdat hun zucht naar meer dan gestild gaat zijn. Uiteraard is dat niet zo, met de huidige strategie worden ze enkel brutaler omdat het succes boekt.
Chamberlain kocht tijd om zin apparatus op orde te brengen. Die tijd hebben wij alleen niet.quote:Op woensdag 7 januari 2026 07:11 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Daar sta je dan als Chamberlain, met je verzwakte militaire apparaat tegenover een ideologisch gedreven tegenstander die de bewapening veel beter op orde heeft. Welke opties had Chamberlain nu echt behalve empeachment en de voorwaarde scheppen waardoor Churchill weerstand kon bieden (Spitfire, Hurricane, Radar)? Misschien was het een hondenbaan, maar misschien heeft Chamberlain het juist best goed gedaan?
Of wij dat ook moeten doen met betrekking tot Groenland, dat is een afweging die mensen met meer informatie zullen moeten maken.
Gelukkig is ons land de één van de grootste partijen altijd meer begaan geweest met aandeelhouders en ondernemers dan met de nationale veiligheid. Dat gaat ons wel redden!quote:Op woensdag 7 januari 2026 07:17 schreef nostra het volgende:
[..]
Chamberlain kocht tijd om zin apparatus op orde te brengen. Die tijd hebben wij alleen niet.
We zijn volgens mij wel één van de grootste munitieleveranciers ter wereld. Alleen hebben we daar zelf niet zoveel aan.quote:Op woensdag 7 januari 2026 07:20 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Gelukkig is ons land de één van de grootste partijen altijd meer begaan geweest met aandeelhouders en ondernemers dan met de nationale veiligheid. Dat gaat ons wel redden!
Of is dat het achteraf goedpraten van Chamberlain?quote:Op woensdag 7 januari 2026 07:17 schreef nostra het volgende:
[..]
Chamberlain kocht tijd om zin apparatus op orde te brengen. Die tijd hebben wij alleen niet.
Dat zullen we nooit weten natuurlijk.quote:Op woensdag 7 januari 2026 07:39 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Of is dat het achteraf goedpraten van Chamberlain?
Als Chamberlain's Tsjecho-Slowakije gelijk staat aan Venezuela, dan zouden we ook nog twee jaar kunnen hebben.quote:Op woensdag 7 januari 2026 07:17 schreef nostra het volgende:
[..]
Waar is de maatschappelijke en politieke discussie over hoe onze briljante bestuurders en wijze elites ons land, ons continent in deze positie hebben gebracht?quote:Op woensdag 7 januari 2026 07:11 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Daar sta je dan als Chamberlain, met je verzwakte militaire apparaat tegenover een ideologisch gedreven tegenstander die de bewapening veel beter op orde heeft. Welke opties had Chamberlain nu echt behalve empeachment en de voorwaarde scheppen waardoor Churchill weerstand kon bieden (Spitfire, Hurricane, Radar)? Misschien was het een hondenbaan, maar misschien heeft Chamberlain het juist best goed gedaan?
Of wij dat ook moeten doen met betrekking tot Groenland, dat is een afweging die mensen met meer informatie zullen moeten maken.
In alle gevallen loop je gewoon veel te veel achter bij de VS om op overzichtelijke termijn ook maar enig serieus militair tegenwicht aan hen te bieden. Als die lui besluiten om militair in te grijpen in Groenland, dan is er geen flikker wat we daar tegenover kunnen zetten, laat staan of je dat überhaupt wil. Wat dat betreft is het gewoon een fait accomplis en kan je hooguit de fallout zien te managen (geen idee hoe, volgens mij heeft niemand in de EU daar ook een concreet idee bij).quote:Op woensdag 7 januari 2026 09:12 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Als Chamberlain's Tsjecho-Slowakije gelijk staat aan Venezuela, dan zouden we ook nog twee jaar kunnen hebben.
Als Chamberlain's Tsjecho-Slowakije gelijk staat aan Taiwan, dan weten we niet hoe lang we nog hebben.
Als Chamberlain's Tsjecho-Slowakije gelijk staat aan Oekraïne, dan zijn we al een behoorlijke tijd over datum.
Als je veiligheid hoog in het vaandel hebt en stilstaat bij oorlog op het continent, dan is dit misschien wel het moment om niet te hoog van de toren te blazen over Eurobonds en te werken aan een brede coalitie met steun in beide kamers.
Dus je zegt eerst dat Chamberrlain tijd kocht en dat wij die tijd niet hebben. Daarna zeg je dat we nu nog niet zo ver zijn dat we iets kunnen uithalen. Oftewel we moeten tijd kopen en ons inzetten op minder afhankelijkheid? Strategische autonomie is met onze welvaart en in deze globalistische wereld in mijn optiek een illusie.quote:Op woensdag 7 januari 2026 09:43 schreef nostra het volgende:
[..]
In alle gevallen loop je gewoon veel te veel achter bij de VS om op overzichtelijke termijn ook maar enig serieus militair tegenwicht aan hen te bieden. Als die lui besluiten om militair in te grijpen in Groenland, dan is er geen flikker wat we daar tegenover kunnen zetten, laat staan of je dat überhaupt wil. Wat dat betreft is het gewoon een fait accomplis en kan je hooguit de fallout zien te managen (geen idee hoe, volgens mij heeft niemand in de EU daar ook een concreet idee bij).
Ik zou zeggen: maak in elk geval heel duidelijk dat we een aanval op Groenland niet accepteren. Voor de grote Amerikaanse bedrijven is de rijke Europese markt vaak zelfs belangrijker dan de Amerikaanse markt, dus die bedrijven zullen wel druk zetten dat ze geen oorlog met ons willen. Als je er dan een trainingslocatie neer zet met wat troepen van diverse Europese landen, dan snapt zelfs Trump dat hij niet moet aanvallen.quote:Op woensdag 7 januari 2026 09:43 schreef nostra het volgende:
[..]
In alle gevallen loop je gewoon veel te veel achter bij de VS om op overzichtelijke termijn ook maar enig serieus militair tegenwicht aan hen te bieden. Als die lui besluiten om militair in te grijpen in Groenland, dan is er geen flikker wat we daar tegenover kunnen zetten, laat staan of je dat überhaupt wil. Wat dat betreft is het gewoon een fait accomplis en kan je hooguit de fallout zien te managen (geen idee hoe, volgens mij heeft niemand in de EU daar ook een concreet idee bij).
Wordt die zetel dan tijdelijk door een partijgenoot opgevuld of blijft Baudet die lekkere vergoeding zelf krijgen?quote:Op woensdag 7 januari 2026 10:48 schreef nostra het volgende:
Thierry Baudet verlaat tijdelijk Tweede Kamer om groei Forum voor Democratie te begeleiden
Thierry Baudet trekt zich tijdelijk terug uit de Tweede Kamer. De voorman van Forum voor Democratie doet dat om de snelle groei van zijn partij organisatorisch in goede banen te leiden. Dat maakt Baudet bekend op woensdag.
Baudet zegt geen wachtgeld te krijgen en Tom Russcher (de persvoorlichter) neemt zijn plek in.quote:Op woensdag 7 januari 2026 11:00 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Wordt die zetel dan tijdelijk door een partijgenoot opgevuld of blijft Baudet die lekkere vergoeding zelf krijgen?
De UK kon toen nog als een malle gaan bouwen (pure oorlogsindustrie), maar de oorlogsvoering was toen natuurlijk aanmerkelijk verschillend ten opzichte van nu. We lopen digitaal aan het bandje van de VS en hebben na 1989 geen enkele aandacht aan defensie in de breedste zin des woords besteed. Dat haal je niet meer in door Rheinmetall op volle toeren te laten draaien. Ook economisch heb je theoretisch wel de mogelijkheid om te dreigen met algehele of gedeeltelijke afsluiting tot de Europese markt, maar daar heb je ook jezelf mee tot op het niveau van een enorme economische crisis, terwijl draaglanden als Duitsland en Frankrijk financieel-economisch al tot op het bot zijn leeggezogen. Meer doen dan toekijken en een briefje schrijven waarin je met enorme omwegen iets van een veroordeling laat blijken zit er gewoonweg niet in.quote:Op woensdag 7 januari 2026 10:49 schreef KaheemSaid het volgende:
Dus je zegt eerst dat Chamberrlain tijd kocht en dat wij die tijd niet hebben. Daarna zeg je dat we nu nog niet zo ver zijn dat we iets kunnen uithalen. Oftewel we moeten tijd kopen en ons inzetten op minder afhankelijkheid? Strategische autonomie is met onze welvaart en in deze globalistische wereld in mijn optiek een illusie.
Ja echt hoor. Het is op een punt dat we letterlijk bang zijn dat onze bondgenoot grondgebied afpakt van een andere bondgenoot. Maar de discussie is voor een groot deel nog alsof het pais en vree is.quote:Op woensdag 7 januari 2026 09:41 schreef Perrin het volgende:
[..]
Waar is de maatschappelijke en politieke discussie over hoe onze briljante bestuurders en wijze elites ons land, ons continent in deze positie hebben gebracht?
Hoe we de afgelopen decennia geheel visieloos en strategieloos onszelf steeds strategisch afhankelijker maakten? Hoe we meerdere innovatiegolven geheel misten? Hoe we ons leger wegbezuinigden?
Ze blijven doen wat ze altijd deden. Tijdrekken. De boel vooruitschuiven. Een schijnvoorstelling geven van competentie. Moeilijke keuzes vermijden. Een eerlijke, open discussie over hoe we als maatschappij verder moeten uit de weg gaan.
Met de lui die nu de boel besturen, zetten we de verbetering niet in. Pappen, nathouden, de schijn ophouden. Dat is alles wat ze kunnen.
Lijkt me nogal defaitistisch. Amerika is toch ook een land dat overladen is met schulden. Hoezo kunnen ze ons dan zo onder druk zetten economisch? Als meer in de wereld bij Amerika opeisen dat ze hun schulden terugbetalen zitten die toch ook met een gigantisch probleem?quote:Op woensdag 7 januari 2026 11:05 schreef nostra het volgende:
[..]
De UK kon toen nog als een malle gaan bouwen (pure oorlogsindustrie), maar de oorlogsvoering was toen natuurlijk aanmerkelijk verschillend ten opzichte van nu. We lopen digitaal aan het bandje van de VS en hebben na 1989 geen enkele aandacht aan defensie in de breedste zin des woords besteed. Dat haal je niet meer in door Rheinmetall op volle toeren te laten draaien. Ook economisch heb je theoretisch wel de mogelijkheid om te dreigen met algehele of gedeeltelijke afsluiting tot de Europese markt, maar daar heb je ook jezelf mee tot op het niveau van een enorme economische crisis, terwijl draaglanden als Duitsland en Frankrijk financieel-economisch al tot op het bot zijn leeggezogen. Meer doen dan toekijken en een briefje schrijven waarin je met enorme omwegen iets van een veroordeling laat blijken zit er gewoonweg niet in.
Aan de andere kan dat natuurlijk ook een (onderhandelings)tactiek zijn om europa zogenaamd gerust te stellen / zorgen dat er geen actie komt.quote:Op woensdag 7 januari 2026 10:54 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar wat ik in de pers lees zijn zelfs zijn ministers tegen militairen inzetten voor Groenland, dus ik denk nog steeds dat het zorgen zijn voor zaken die nooit gaan gebeuren.
Voor zower wij in Nederland er al iets over te zeggen hebben zal het toch voornamelijk vanuit Schoof/het kabinet moeten komen.quote:Op woensdag 7 januari 2026 11:15 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ja echt hoor. Het is op een punt dat we letterlijk bang zijn dat onze bondgenoot grondgebied afpakt van een andere bondgenoot. Maar de discussie is voor een groot deel nog alsof het pais en vree is.
Ik vond Bontebal in veel debatten een redelijk geluid. Maar dat hij grote terughoudendendheid nog reeel vind, dat vind ik nou illustrerend voor hoe weinig ze lijken te snappen dat het 2 voor 12 is.
Gaat dat iets worden dan? Lijkt me dat ze beter kunnen inzetten op de kiezer nog maar eens te vragen dit keer wel een werkbare verkiezingsuitslag af te leveren.quote:Op woensdag 7 januari 2026 11:39 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Voor zower wij in Nederland er al iets over te zeggen hebben zal het toch voornamelijk vanuit Schoof/het kabinet moeten komen.
Bontebal (en Jetten/Dilan) zullen nu toch voornamelijk hun prio moeten leggen bij de formatie.
En dan? Wat wijst we op dat de uitslag anders gaat worden? Ja, wellicht dat JA21 nog iets groter gaat worden, maar verder zie ik niet veel verschuivingen.quote:Op woensdag 7 januari 2026 14:37 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Gaat dat iets worden dan? Lijkt me dat ze beter kunnen inzetten op de kiezer nog maar eens te vragen dit keer wel een werkbare verkiezingsuitslag af te leveren.
goede zaak, er zijn zeker veel kansen voor FVD , gelijk aan JA21quote:Op woensdag 7 januari 2026 10:48 schreef nostra het volgende:
Thierry Baudet verlaat tijdelijk Tweede Kamer om groei Forum voor Democratie te begeleiden
Thierry Baudet trekt zich tijdelijk terug uit de Tweede Kamer. De voorman van Forum voor Democratie doet dat om de snelle groei van zijn partij organisatorisch in goede banen te leiden. Dat maakt Baudet bekend op woensdag.
ja misschien is dat beter eeen ruime meerderheid is beterquote:Op woensdag 7 januari 2026 14:37 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Gaat dat iets worden dan? Lijkt me dat ze beter kunnen inzetten op de kiezer nog maar eens te vragen dit keer wel een werkbare verkiezingsuitslag af te leveren.
kom ik weer met mijn stokpaardje aan. Maar ik heb nog liever dat ze de volle vier jaar blijven zitten, de leden van de tweede kamer.quote:Op woensdag 7 januari 2026 16:21 schreef Hanca het volgende:
[..]
En dan? Wat wijst we op dat de uitslag anders gaat worden? Ja, wellicht dat JA21 nog iets groter gaat worden, maar verder zie ik niet veel verschuivingen.
Wel nog weer meer dan een half jaar vertraging. Verkiezingen kunnen nu op zijn vroegst eind april/begin mei, aangezien je niet binnen 5 weken van de gemeenteraadsverkiezingen wil zitten. Is het nog krap om prinsjesdag 2026 te halen met coalitievorming.
Ze moeten het hier mee doen en dit is ook een prima werkende samenstelling. Kan zowel over rechts als over links. Beter dan dit gaat het voorlopig niet meer worden (en het is veel beter dan de samenstelling onder Schoof). En dat plan van Jetten en Bontenbal zag er prima uit.
Edit: en Wiersma is dan nog langer minister...![]()
Ze willen in een redelijk groot aantal gemeenten meedoen aan de verkiezingen (hier in de de provincie in een derde van de gemeenten). Dat gaat natuurlijk een grote bende worden, dus dit snap ik wel.quote:Op woensdag 7 januari 2026 10:48 schreef nostra het volgende:
Er is geen enkele partij die met FvD wil samenwerken, ook PVV en JA21 niet.quote:Op woensdag 7 januari 2026 18:34 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja misschien is dat beter eeen ruime meerderheid is beter
een minderheidskabinet ie niet echt werkbaar, en dan kan misschien de FVD ook mee doen in een coalitie
Modelpartij.quote:Op woensdag 7 januari 2026 18:27 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
goede zaak, er zijn zeker veel kansen voor FVD , gelijk aan JA21
FVD heeft een groot aantal leden en een ledenraad
dat hangt er van af , ze doen het goed JA 21 ookquote:Op woensdag 7 januari 2026 19:01 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er is geen enkele partij die met FvD wil samenwerken, ook PVV en JA21 niet.
Gelukkig maar.
Al haalt FVD 30 zetels, de rest v/d partijen heeft er geen zin in met ze samen te werken.quote:Op woensdag 7 januari 2026 19:15 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
dat hangt er van af , ze doen het goed JA 21 ook
[ afbeelding ]
Gezellig samen met de armpjes omhoog.quote:Op woensdag 7 januari 2026 19:15 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Dat hangt er niet vanaf, met een pro-Russische, tegen fascistisch aanzittende, klimaatontkennende en complottheorie omarmende partij wil gewoon niemand samenwerken, al halen ze 15 zetels.quote:Op woensdag 7 januari 2026 19:15 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Tja, kan je in je eentje de span of control hebben om dat allemaal aan te sturen? Het is ook nog eens gemeentepolitiek, dus je kan niet echt een generiek framework neerleggen, misschien wel deels, maar toch.quote:Op woensdag 7 januari 2026 19:00 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ze willen in een redelijk groot aantal gemeenten meedoen aan de verkiezingen (hier in de de provincie in een derde van de gemeenten). Dat gaat natuurlijk een grote bende worden, dus dit snap ik wel.
Bijzonder wel, echt in het nieuws zijn ze niet gekomen en Baudet is ook al een tijdje van het toneel verdwenen (alhoewel hij in die tijd dan wel redelijk normaliseerde, misschien toch wat minder gesnoven).quote:Op woensdag 7 januari 2026 19:15 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Oh, totaal niet. Die bende wordt het sowieso.quote:Op woensdag 7 januari 2026 19:20 schreef nostra het volgende:
[..]
Tja, kan je in je eentje de span of control hebben om dat allemaal aan te sturen? Het is ook nog eens gemeentepolitiek, dus je kan niet echt een generiek framework neerleggen, misschien wel deels, maar toch.
Ja en dat laatste doet men maar in beperkte mate, omdat het ook macht koopt. Als je dat pressiemiddel eenmaal hebt weggegeven, is het ook weg.quote:Op woensdag 7 januari 2026 11:18 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Lijkt me nogal defaitistisch. Amerika is toch ook een land dat overladen is met schulden. Hoezo kunnen ze ons dan zo onder druk zetten economisch? Als meer in de wereld bij Amerika opeisen dat ze hun schulden terugbetalen zitten die toch ook met een gigantisch probleem?
Ach, uiteindelijk scheelt dat ook weer niet alles met de PVV en die waren afgelopen periode ook gewoon de favoriet…quote:Op woensdag 7 januari 2026 19:17 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat hangt er niet vanaf, met een pro-Russische, tegen fascistisch aanzittende, klimaatontkennende en complottheorie omarmende partij wil gewoon niemand samenwerken, al halen ze 15 zetels.
Je kunt wel behoorlijk wat. Wij krijgen ook allerlei cursussen aangeboden vanuit het landelijk bureau en er is een model-verkiezingsprogramma uitgedeeld, aan te passen aan lokale omstandigheden. Allemaal uiteraard niet verplicht.quote:Op woensdag 7 januari 2026 19:20 schreef nostra het volgende:
[..]
Tja, kan je in je eentje de span of control hebben om dat allemaal aan te sturen? Het is ook nog eens gemeentepolitiek, dus je kan niet echt een generiek framework neerleggen, misschien wel deels, maar toch.
Ik zei ook bewust 15 zetels, bij 40 wordt het wellicht wat anders. Een partij met 40 zetels is gewoon lastig te negeren.quote:Op woensdag 7 januari 2026 19:24 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ach, uiteindelijk scheelt dat ook weer niet alles met de PVV en die waren afgelopen periode ook gewoon de favoriet…
Ja, maar daar zit natuurlijk wel een heel kader achter, niet één man of vrouw. Iemand met verstand van gemeentefinanciën, iemand voor een eenduidig taalgebruik, iemand voor de styling, het geven van cursussen en ga zo maar door. Dat zet je inderdaad nu niet meer neer. Sterker nog, de meeste vkp's zijn al geschreven en goedgekeurd door de leden.quote:Op woensdag 7 januari 2026 19:26 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je kunt wel behoorlijk wat. Wij krijgen ook behoorlijk wat cursussen aangeboden vanuit het landelijk bureau en er is een model-verkiezingsprogramma uitgedeeld, aan te passen aan lokale omstandigheden. Allemaal uiteraard niet verplicht.
Maar nu nog beginnen lijkt me te laat daar voor.
of we gaan voor het scandinavische model van minderheidsregeringen ,, dan kan iedereen meestemmen ook PVV , FVD, JA21 , BBB en de SGPquote:Op woensdag 7 januari 2026 19:27 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik zei ook bewust 15 zetels, bij 40 wordt het wellicht wat anders. Een partij met 40 zetels is gewoon lastig te negeren.
Haha, het was ook maar een long shot dat dit de reden kan zijn omdat ik vandaag ook een nieuwsberichtjes over deelname in een aantal gemeenten. Voor hetzelfde geld gaat hij gewoon voor de snuifhonderddaagse.quote:Op woensdag 7 januari 2026 19:29 schreef nostra het volgende:
[..]
Ja, maar daar zit natuurlijk wel een heel kader achter, niet één man of vrouw. Iemand met verstand van gemeentefinanciën, iemand voor een eenduidig taalgebruik, iemand voor de styling, het geven van cursussen en ga zo maar door. Dat zet je inderdaad nu niet meer neer. Sterker nog, de meeste vkp's zijn al geschreven en goedgekeurd door de leden.
Dat vraagt nogal een stelselwijziging en heel veel oefenen. Leuk idee maar voor de komende tien jaar compleet nutteloos.quote:Op woensdag 7 januari 2026 19:31 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
of we gaan voor het scandinavische model van minderheidsregeringen ,, dan kan iedereen meestemmen ook PVV , FVD, JA21 , BBB en de SGP
Schaffen we dan eerst even de eerste kamer af?quote:Op woensdag 7 januari 2026 19:31 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
of we gaan voor het scandinavische model van minderheidsregeringen ,, dan kan iedereen meestemmen ook PVV , FVD, JA21 , BBB en de SGP
Januari is wel dé maand om depressief te worden, dus wie weet.quote:Op woensdag 7 januari 2026 19:31 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Haha, het was ook maar een long shot dat dit de reden kan zijn omdat ik vandaag ook een nieuwsberichtjes over deelname in een aantal gemeenten. Voor hetzelfde geld gaat hij gewoon voor de snuifhonderddaagse.
Dat is leuk als alles redelijk koek en ei is, niet als je op zo ongeveer alles behalve defensie moet bezuinigen.quote:Op woensdag 7 januari 2026 19:31 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Met een wereld waarin zoveel fundamenteels verschuift, kun je toch niet depressief in een hoekje zitten?quote:Op woensdag 7 januari 2026 19:36 schreef nostra het volgende:
[..]
Januari is wel dé maand om depressief te worden, dus wie weet.
Dat klinkt natuurlijk mooi, maar het Scandinavische model kent geen eerste kamer en het halen van een meerderheid in de tweede kamer is ook geen vereiste voor wetgeving.quote:Op woensdag 7 januari 2026 19:31 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Nou ja, als je écht depressief bent, heb je daar niet zoveel over te zeggen natuurlijk. Maar ik sleep het er ook maar bij de haren bij, geen idee wat er echt speelt.quote:Op woensdag 7 januari 2026 19:43 schreef Perrin het volgende:
[..]
Met een wereld waarin zoveel fundamenteels verschuift, kun je toch niet depressief in een hoekje zitten?
Dat is alleen zo in jouw fantasie. Ga wat meer naar buiten.quote:Op woensdag 7 januari 2026 19:43 schreef Perrin het volgende:
[..]
Met een wereld waarin zoveel fundamenteels verschuift
Heerlijk daar nu idd.quote:Op woensdag 7 januari 2026 19:49 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat is alleen zo in jouw fantasie. Ga wat meer naar buiten.
Hij noemde zelf de campagne en daarna de opstart van de fracties in de gemeentes wel als reden om er even uit te stappen.quote:Op woensdag 7 januari 2026 19:31 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Haha, het was ook maar een long shot dat dit de reden kan zijn omdat ik vandaag ook een nieuwsberichtjes over deelname in een aantal gemeenten. Voor hetzelfde geld gaat hij gewoon voor de snuifhonderddaagse.
dat zou een goed plan zijnquote:Op woensdag 7 januari 2026 19:32 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Schaffen we dan eerst even de eerste kamer af?
Betere besluitvorming op een meer democratische manier. De EK wordt nu ingezet als verlengde van fracties in de TK en dat maakt besluitvorming onmogelijk.quote:Op woensdag 7 januari 2026 20:15 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Waarom? Wat wordt NL er beter van als de eerste kamer afgeschaft wordt?
Ik zie niet helemaal hoe de eerste kamer afschaffen zorgt voor een meer democratische situatie in de tweede kamer. Dat zorgt ervoor dat een meerderheid meer macht krijgt dan nu, en eigenlijk ongecontroleerd zijn gang kan gaan.quote:Op woensdag 7 januari 2026 20:38 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Betere besluitvorming op een meer democratische manier. De EK wordt nu ingezet als verlengde van fracties in de TK en dat maakt besluitvorming onmogelijk.
Omdat de TK daadwerkelijk democratisch gekozen wordt. Het direct gekozen democratisch orgaan heeft daardoor meer macht en dat is een goede uitkomst. Je zou ook de EK kunnen vervangen door een ander direct gekozen orgaan, bijvoorbeeld een ander model van senaat met direct gekozen vertegenwoordigers uit regio's.quote:Op woensdag 7 januari 2026 20:50 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Ik zie niet helemaal hoe de eerste kamer afschaffen zorgt voor een meer democratische situatie in de tweede kamer. Dat zorgt ervoor dat een meerderheid meer macht krijgt dan nu, en eigenlijk ongecontroleerd zijn gang kan gaan.
Het is ook weg op het moment dat het niet meer terug gaat komen omdat er op deze manier ook een moment komt dat Amerika zegt, die schulden die gaan we helemaal niet meer terugbetalen kom het maar halen. Of als je het wil hebben mag je tegen een hoge prijs wat van onze troep kopen.quote:Op woensdag 7 januari 2026 19:24 schreef nostra het volgende:
[..]
Ja en dat laatste doet men maar in beperkte mate, omdat het ook macht koopt. Als je dat pressiemiddel eenmaal hebt weggegeven, is het ook weg.
de RVS kan de rol van de eerste kamer overnemenquote:Op woensdag 7 januari 2026 20:56 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Omdat de TK daadwerkelijk democratisch gekozen wordt. Het direct gekozen democratisch orgaan heeft daardoor meer macht en dat is een goede uitkomst. Je zou ook de EK kunnen vervangen door een ander direct gekozen orgaan, bijvoorbeeld een ander model van senaat met direct gekozen vertegenwoordigers uit regio's.
Schulden hebben een looptijd he, en wanneer die is afgelopen en opeisbaar zijn kan dat worden opgevuld met nieuw aan te gane schulden. De oplossing zou dan zijn geen Amerikaans schuldpapier meer te kopen.quote:Op woensdag 7 januari 2026 20:58 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Het is ook weg op het moment dat het niet meer terug gaat komen omdat er op deze manier ook een moment komt dat Amerika zegt, die schulden die gaan we helemaal niet meer terugbetalen kom het maar halen. Of als je het wil hebben mag je tegen een hoge prijs wat van onze troep kopen.
Dan had je het toch beter als pressiemiddel kunnen inzetten.
Als je invloed wil kopen hoeft dat toch ook helemaal niet met de dollar, daar heeft Trump toch letterlijk zijn eigen munt voor....
Anders kunnen we ook gewoon een of ander gigantisch jacht aan Trump doneren. Dat ligt vast binnen de Nederlandse expertise.
Ja okay daar heb je gelijk in. Als je dat coordineert met de EU, liever nog in combinatie met China gaan ze echt wel peentjes zweten in de USA. Er zijn op die manier natuurlijk veel meer middelen die je in kan zetten. Ja dat zal ook voor ons in elk geval tijdelijk pijnlijk zijn. Mijn voornaamste punt is dat niets doen en met het opgeheven vingertje blijven benadrukken hoe we het liever zouden zien niet meer werkt.quote:Op woensdag 7 januari 2026 21:04 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Schulden hebben een looptijd he, en wanneer die is afgelopen en opeisbaar zijn kan dat worden opgevuld met nieuw aan te gane schulden. De oplossing zou dan zijn geen Amerikaans schuldpapier meer te kopen.
Ik ken wat mensen die zelf “wakker” geworden zijn, als je daar de social media van ziet is het één grote FvD echo kamer.quote:Op woensdag 7 januari 2026 19:22 schreef nostra het volgende:
[..]
Bijzonder wel, echt in het nieuws zijn ze niet gekomen en Baudet is ook al een tijdje van het toneel verdwenen (alhoewel hij in die tijd dan wel redelijk normaliseerde, misschien toch wat minder gesnoven).
Een minderheidskabinet is in geval van bezuinigingen een slecht idee.quote:Op donderdag 8 januari 2026 09:35 schreef Kickinalfa het volgende:
https://www.nu.nl/formati(...)itnodiging-ja21.html
Minderheidskabinet incoming.
Weet niet of dit nu zo een goed idee is met alles wat veranderd moet worden.
Ik denk dat dit slecht gaat uitpakken voor het CDA en met name D66.quote:Op donderdag 8 januari 2026 09:35 schreef Kickinalfa het volgende:
Dat wil de CDA en de VVD nietquote:Op donderdag 8 januari 2026 10:38 schreef Frozen-assassin het volgende:
Toch mooi weer gespind dat het alleen maar over JA21 gaat en niet over samenwerken met GL/PvdA. Want die route is gewoon veel stabieler en heeft betere aantallen.
waarom ??quote:Op donderdag 8 januari 2026 10:25 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ik denk dat dit slecht gaat uitpakken voor het CDA en met name D66.
quote:Omdat je met JA21 geen minderheid én geen meerderheid hebt en vanwege het tekort aan zetels in de Eerste Kamer, gaan ze er bij D66 sowieso "voor 99,9 procent" van uit dat het uitdraait op een minderheidskabinet.
De VVD respecteert de bezwaren van D66 voor samenwerking met JA21. Als het bij de huidige samenstelling blijft, en een minderheidskabinet echt onvermijdelijk is, dan wordt dat door de liberalen geaccepteerd.
Voorlopig weigert de VVD nog altijd uit de campagnemodus te komen…quote:Op donderdag 8 januari 2026 10:38 schreef Frozen-assassin het volgende:
Toch mooi weer gespind dat het alleen maar over JA21 gaat en niet over samenwerken met GL/PvdA. Want die route is gewoon veel stabieler en heeft betere aantallen.
D66, CDA en VVD willen ook de spreidingswet (allemaal voor gestemd in de Eerste Kamer) en willen dat ook niet met containers in weilanden.quote:Op donderdag 8 januari 2026 10:59 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dat wil de CDA en de VVD niet
het is tijd voor realistische politiek
Groen Links wil persee de spreidingswet , dus het spreiden van asielzoekers.
Maar ze wil geen containers plaatsen in weilanden , wel 40 man hier in de sportzaal en 60 man in een bioscoop en 65 in een bollenschuur , dat is allemaal geknoei, als het gaat om 20.000 personen
jawel VVD en CDA willen dat welquote:Op donderdag 8 januari 2026 11:21 schreef Hanca het volgende:
[..]
D66, CDA en VVD willen ook de spreidingswet (allemaal voor gestemd in de Eerste Kamer) en willen dat ook niet met containers in weilanden.
Waarom praat jij altijd zonder enige kennis?
quote:AI-overzicht
Containerwoningen zijn een populaire, snelle oplossing voor asielzoekershuisvesting, bieden basisvoorzieningen zoals keuken/badkamer, zijn modulair (stapelbaar/koppelbaar) voor snel plaatsen en kunnen zowel tijdelijk als langer worden ingezet, maar vereisen vaak een vergunning en houden rekening met locatie en benodigde ruimte.
Bedrijven zoals Voordeelunits.nl, Karmod, Chaletcraft en TheNewMakers leveren dit soort flexibele huisvesting voor gemeenten en het COA, met opties voor maatwerk en leasing.
.Kenmerken van Containerwoningen voor Asielzoekers:
Snel en Flexibel: Ze zijn snel te plaatsen en verplaatsbaar, ideaal voor noodopvang en situaties met woningtekorten.
Volledig Uitgerust: Kan voorzien zijn van keuken, badkamer en slaapgedeelte.
Modulair: Units kunnen gekoppeld en gestapeld worden om grotere woningen of complexen te vormen.
Geïsoleerd: Goede isolatie voor gebruik in alle seizoenen, vaak met materialen zoals steenwol.
Duurzaam & Betaalbaar: Bieden een kosteneffectieve oplossing vergeleken met traditionele bouw.
Toepassingen en Gebruik:
Noodopvang: Snelle oplossing voor gemeenten en het COA.
Tijdelijke huisvesting: Geschikt voor asielzoekers en statushouders, en kunnen later door anderen worden gebruikt (bijv. starters).
AI-overzichtquote:Op donderdag 8 januari 2026 11:26 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
jawel VVD en CDA willen dat wel
Zonder tijdelijke locaties gaat de spreidingswet absoluut niet lukken
er is nog steeds NIETS van gerealiseerd
[..]
GLPvdA wil ook containerwoningen hier voor gebruiken. En geen enkele partij wil ze in een weiland. Gewoon 0. Al is het maar omdat infrastructuur aanleggen en gas/water/licht dan veel te lang duurt.quote:Op donderdag 8 januari 2026 11:26 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
jawel VVD en CDA willen dat wel
Zonder tijdelijke locaties gaat de spreidingswet absoluut niet lukken
er is nog steeds NIETS van gerealiseerd
[..]
wel distributiecentra en data centraquote:Op donderdag 8 januari 2026 11:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
GLPvdA wil ook containerwoningen hier voor gebruiken. En geen enkele partij wil ze in een weiland. Gewoon 0.
bouwrijp maken van weilanden dat zal met 2 maand klaar zijn en hooguit wat schapen laten protesterenquote:Op donderdag 8 januari 2026 11:33 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik ben voor de spreidingswet, ik ben voor het gebruik van containerwoningen als tijdelijke woningen als het nodig is.
En ik ben voor snelheid, dus tegen het wachten op het bouwrijp maken van weilanden.
Dat is weer een vertragingstactiek, dat voorstellen.
Er zijn duizenden statushouders in Nederland die wachten op een woning, met recente cijfers van het COA die spreken over ongeveer 19.000 statushouders in de opvang en ruim 13.000 die wachten op een woning (begin 2025), bovenop de vele duizenden die al in de opvang zitten en zelfstandig willen wonen.
Hoewel een deel (ongeveer 7-8%) van de vrijgekomen corporatiewoningen naar statushouders gaat, is de woningnood hoog, waardoor zij vaak langer moeten wachten en vastzitten in opvanglocaties.
Cijfers en context:
COA-cijfers: In begin 2025 waren er ongeveer 19.000 statushouders in opvang en ruim 13.000 bewoners wachtend op huisvesting (dit zijn mensen die al een verblijfsvergunning hebben).
Begin 2025 wachten ruim 20.000 statushouders op woonruimte bij hun toegewezen gemeente, naast de circa 19.000 statushouders die nog in asielopvang verblijven en wachten op huisvesting.
Dit alles in de context van een groot woningtekort en een landelijke wachtlijst van bijna 200.000 huishoudens voor een sociale huurwoning.
Het exacte aantal fluctueert en hangt af van de definitie (wachtend op een toegewezen gemeente vs. in opvang) en de doorlooptijd van toewijzing, met het doel dat gemeenten hen vlot huisvesten om opvangplekken vrij te maken.
Een rechts minderheidskabinet is niet waar een groot deel van de aanwas van de CDA en D66 kiezers voor hebben gekozen. Zowel het CDA als D66 heeft behoorlijk wat centrumlinkse kiezers aangetrokken en die zijn bij een rechts minderheidskabinet ook zo weer vertrokken natuurlijk.quote:
ep andere locaties moet ook een weg aangelegd en riolering gemaakt worden en water en electra getrokkenquote:Op donderdag 8 januari 2026 11:33 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik ben voor de spreidingswet, ik ben voor het gebruik van containerwoningen als tijdelijke woningen als het nodig is. En ik ben voor snelheid, dus tegen het wachten op het bouwrijp maken van weilanden. Dat is weer een vertragingstactiek, dat voorstellen.
als je de tekst opzoekt dan geeft AI de bron erbij probeer maarquote:
Dit is een VNO-NCW-kabinet en bezittende-klasse-coalitie. Er wordt door de VVD alles aan gedaan om maar zoveel mogelijk de werknemersorganisaties en belangenbehartigers voor de minder gefortuneerden van de overlegtafels te weren, om zo de bezuinigingen zo veel en zo hard mogelijk af te kunnen wentelen op de armste 40% van de samenleving en het kunnen graaien van het bedrijfsleven ten koste van al het andere. PvdAGL moet daarop gewoon keihard oppositie voeren, daar bestaan ze voor.quote:Op donderdag 8 januari 2026 09:42 schreef Hanca het volgende:
[..]
Een minderheidskabinet is in geval van bezuinigingen een slecht idee.
Een deel van de veranderingen die nodig zijn, zijn echter echt lange termijn en die worden vaak toch meer kamerbreed aangepakt. Een stelselherziening voor de belastingen doen ze toch meestal niet met de helft+1.
Ik ben vooral benieuwd hoe constructief GLPvdA gaat zijn, als die steeds nee zeggen drijven ze dit kabinet het eerste jaar in de handen van BBB. En als ze eenmaal gewend zijn alles over rechts te doen, dan is de vraag of dat nog gaat veranderen. Ik hoop dus op een open houding vanaf links. Ja, het is onzinnig en kinderachtig wat VVD deed, maar probeer nu alsnog het beste te maken van de huidige situatie, wat mij betreft.
Dat is nogal een aanname.quote:Op donderdag 8 januari 2026 11:51 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Een rechts minderheidskabinet is niet waar een groot deel van de aanwas van de CDA en D66 kiezers voor hebben gekozen. Zowel het CDA als D66 heeft behoorlijk wat centrumlinkse kiezers aangetrokken en die zijn bij een rechts minderheidskabinet ook zo weer vertrokken natuurlijk.
Ik snap dat je met 20 centra met 1000 mensen sneller klaar bent dan met 1000 locaties met 20 personen.quote:Op donderdag 8 januari 2026 11:53 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ep andere locaties moet ook een weg aangelegd en riolering gemaakt worden en water en electra getrokken
er is geen verschil tussen weiland naast of in de stad
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Vooral benieuwd naar de financiële keuzes.quote:Op donderdag 8 januari 2026 09:35 schreef Kickinalfa het volgende:
jawel het woonoorden syndroomquote:Op donderdag 8 januari 2026 12:28 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Ik snap dat je met 20 centra met 1000 mensen sneller klaar bent dan met 1000 locaties met 20 personen.
Zie jij ook nadelen bij 20 centra met 1000 mensen?
D66en CDA en VVD is geen rechts minderheid kabinet, maar een midden minderheidskabnietquote:Op donderdag 8 januari 2026 11:51 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Een rechts minderheidskabinet is niet waar een groot deel van de aanwas van de CDA en D66 kiezers voor hebben gekozen. Zowel het CDA als D66 heeft behoorlijk wat centrumlinkse kiezers aangetrokken en die zijn bij een rechts minderheidskabinet ook zo weer vertrokken natuurlijk.
Was dit de reden dat bijvoorbeeld het Molukkenkamp in Vaassen met geweld ontruimt moest worden? Zie je verder nog nadelen van 10 van die grootte locaties?quote:Op donderdag 8 januari 2026 12:44 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
jawel het woonoorden syndroom
dat deze woonoorden zo geliefd worden dat sommigen niet meer in een gewoon huis wil wonen vanweg de onderlinge verbondenheid
sommigen hadden zelfs een molukse burgemeester en moluks politie en kerk
Dat deed zich voor met de molukkers
sommigen moesten met geweld ontruimd worden
verder zie ik geen nadelen alleen heeel erg veel voordelen, zeker organisatorisch en financieel en beheersbaarheidquote:Op donderdag 8 januari 2026 12:48 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Was dit de reden dat bijvoorbeeld het Molukkenkamp in Vaassen met geweld ontruimt moest worden? Zie je verder nog nadelen van 10 van die grootte locaties?
Volkomen terecht ook natuurlijk, zij zijn zo dom geweest mee te gaan met het narratief van de VVD.quote:Op donderdag 8 januari 2026 10:25 schreef Tomatenboer het volgende:
Ik denk dat dit slecht gaat uitpakken voor het CDA en met name D66.
Als dat het beleid wordt (en dat verwacht ik niet, zie document van Bontenbal en Jetten), dan kan GLPvdA daar moeilijk mee instemmen idd. Maar ik hoop wel dat als het beleid enigszins redelijk is en ze nog wat kunnen bijsturen, dat ze daar open voor staan. Anders geven ze het kabinet geen andere optie dan naar BBB kijken.quote:Op donderdag 8 januari 2026 12:20 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dit is een VNO-NCW-kabinet en bezittende-klasse-coalitie. Er wordt door de VVD alles aan gedaan om maar zoveel mogelijk de werknemersorganisaties en belangenbehartigers voor de minder gefortuneerden van de overlegtafels te weren, om zo de bezuinigingen zo veel en zo hard mogelijk af te kunnen wentelen op de armste 40% van de samenleving en het kunnen graaien van het bedrijfsleven ten koste van al het andere. PvdAGL moet daarop gewoon keihard oppositie voeren, daar bestaan ze voor.
Er zijn honderden kleine AZC's in het land en die geven stuk voor stuk geen enkele overlast. Er zijn een paar grote AZC's en die geven wel overlast. Verstandige mensen zeggen dan: doe liever veel kleine dan een paar grote.quote:Op donderdag 8 januari 2026 12:49 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
verder zie ik geen nadelen alleen heeel erg veel voordelen, zeker organisatorisch en financieel en beheersbaarheid
Dat moeten die kiezers zichzelf ook aanrekenen. Al tijdens de campagne kon je aan zien komen dat de beste manier om Yeşilgöz’ uitsluitcircus te breken een stem op PvdA/GL zou zijn.quote:Op donderdag 8 januari 2026 11:51 schreef Tomatenboer het volgende:
Ik niet. Ik zie een kabinet vergelijkbaar met Rutte III en IV komen en die waren helemaal niet zo slecht. Is het ideaal? Nee, wat mij betreft niet. Ik wilde een kabinet met GL-PvdA, zonder VVD (en als we dan toch wensenlijstjes indienen, ook D66 niet als grootste). Maar is het iets om somber van te worden? Dat dan ook weer niet.quote:
uiteraard, maar laat ze dan zorgen dat ze op totaalpakketten kunnen bijsturen, dus niet: Plan op thema A is voor PvdAGL onverkwikkelijk, maar voor Plan op thema B is PvdAGL nodig dus daarop een waterig compromis waar ook PvdAGL mee kan leven dus op thema A lijdzaam toezien en op thema B voor het waterige compromis stemmen maar totaalpakketten afdwingen.quote:Op donderdag 8 januari 2026 12:52 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als dat het beleid wordt (en dat verwacht ik niet, zie document van Bontenbal en Jetten), dan kan GLPvdA daar moeilijk mee instemmen idd. Maar ik hoop wel dat als het beleid enigszins redelijk is en ze nog wat kunnen bijsturen, dat ze daar open voor staan. Anders geven ze het kabinet geen andere optie dan naar BBB kijken.
maar dat zet geen zoden aan den dijkquote:Op donderdag 8 januari 2026 12:54 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er zijn honderden kleine AZC's in het land en die geven stuk voor stuk geen enkele overlast. Er zijn een paar grote AZC's en die geven wel overlast. Verstandige mensen zeggen dan: doe liever veel kleine dan een paar grote.
https://zoek.officielebek(...)24%25%20naar%2026%25.quote:Begin 2025 wachten ruim 20.000 statushouders op woonruimte bij hun toegewezen gemeente, naast de circa 19.000 statushouders die nog in asielopvang verblijven en wachten op huisvesting; dit alles in de context van een groot woningtekort en een landelijke wachtlijst van bijna 200.000 huishoudens voor een sociale huurwoning.
Het exacte aantal fluctueert en hangt af van de definitie (wachtend op een toegewezen gemeente vs. in opvang) en de doorlooptijd van toewijzing, met het doel dat gemeenten hen vlot huisvesten om opvangplekken vrij te maken.
Per begin 2025 zijn er ongeveer 263.000 vluchtelingen in Nederland (inclusief Oekraïne), waaronder zo'n 120.000 Oekraïners en circa 73.000 mensen bij het COA (Centraal Orgaan opvang Asielzoekers) die wachten op een beslissing of statushouders zijn die nog opvangplek zoeken.
Het aantal asielaanvragen daalde in 2024 ten opzichte van 2023, maar de totale instroom blijft significant, met Syrië, Irak en Turkije als belangrijkste herkomstlanden.
Totaal aantal vluchtelingen:
Begin 2025: Ongeveer 263.411 vluchtelingen in totaal, inclusief Oekraïense vluchtelingen.
Inclusief Oekraïne:
Eind 2023 waren er ongeveer 105.000 Oekraïense vluchtelingen, een aantal dat rond de 120.000 ligt per begin 2025.
Opvang via COA:
Begin 2025: Zo'n 72.680 personen verbleven bij het COA, bestaande uit ongeveer 53.800 asielzoekers en 18.870 statushouders.
Begin 2025 (VluchtelingenWerk): 72.504 mensen op COA-locaties (regulier/nood).
Heb je nooit de behoefte om eens breder na te denken over bijvoorbeeld zo'n probleem of om bijvoorbeeld AI daar voor in te zetten in plaats van als bron voor informatie wat je ook heel snel kan googlen. Gewoon leuk om je eigen mening eens te beproeven en je eigen gelijk eens te beproeven?quote:Op donderdag 8 januari 2026 12:49 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
verder zie ik geen nadelen alleen heeel erg veel voordelen, zeker organisatorisch en financieel en beheersbaarheid
quote:Grote locaties:
Voordeel: snel te plaatsen, efficiënt te beheren en politiek en bestuurlijk gemakkelijker te verwezelijken.
Nadeel: integratieproblemen, sociale spanningen, maatschappelijk stigma
Geschikter voor: crisisopvang, tijdelijke verblijfsduur en snelle doorstroom
Kleine locaties:
Voordeel: betere integratie, minder zichtbare impact en flexibeler
Nadeel: trager en complexer, hogere kosten en ongelijke kwaliteit
Geschikter voor: integratie, werkparticipatie en taalontwikkeling
maar al die hokjes dat zet geen zoden aan den dijkquote:Op donderdag 8 januari 2026 13:04 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Heb je nooit de behoefte om eens breder na te denken over bijvoorbeeld zo'n probleem of om bijvoorbeeld AI daar voor in te zetten in plaats van als bron voor informatie wat je ook heel snel kan googlen. Gewoon leuk om je eigen mening eens te beproeven en je eigen gelijk eens te beproeven?
Op dit onderwerp zegt AI tegen mij:
[..]
quote:Antwoord 5 en 6
De verwachte ontwikkelingen van het aantal asielzoekers en aantal statushouders dat verblijft op de COA-locaties kunnen worden geschetst op basis van de uitkomsten van de Meerjaren Productie Prognose 2024-II, die eerder met uw Kamer is gedeeld.
De verwachting is dat er eind 2025 ca. 106.700 asielzoekers door het COA zullen worden opgevangen. Voor eind 2026 verwacht men een bezetting van ca. 135.800 asielzoekers en voor eind 2027 ca. 166.000 asielzoekers.
Wat betreft de ontwikkelingen van het aantal statushouders wordt verwacht dat er op 1 januari 2026 ongeveer 1 op de 2 COA-bewoners statushouder is. Hierbij is bij de totstandkoming van de MPP 2024-II rekening gehouden met een hogere instroom statushouders (o.a. vanwege de instroom van nareizigers) en een achterblijvende uitstroom naar gemeenten. Daardoor neemt in de verwachting van de MPP 2024-II het aantal statushouders in de opvang toe.
Bovenstaande verwachte ontwikkelingen zijn gebaseerd op het medio scenario van de MPP, 2024-II tot het met gegevens van het eerste half jaar van 20024. De maatregelen uit het regeerakkoord zijn niet meegenomen in de MPP 2024-II evenals de recente trendmatige ontwikkelingen van de afgelopen maanden.
Ja, dat vind ik ook. In het document van Jetten en Bontenbal bezuinigen ze bijvoorbeeld al op het arbeidsongeschiktheidsstelsel (terwijl onderzoek laat zien dat er juist meer geld nodig is om de inmiddels gapende gaten te dichten), en dat is dan nog zonder de VVD-inbreng. Als PvdA/GL daar in mee gaat maken ze dezelfde fout als de PvdA tijdens Rutte II, wat, mijns inziens, effectief tot de ondergang van de PvdA leidde.quote:Op donderdag 8 januari 2026 12:20 schreef -XOR- het volgende:
Dit is een VNO-NCW-kabinet en bezittende-klasse-coalitie. Er wordt door de VVD alles aan gedaan om maar zoveel mogelijk de werknemersorganisaties en belangenbehartigers voor de minder gefortuneerden van de overlegtafels te weren, om zo de bezuinigingen zo veel en zo hard mogelijk af te kunnen wentelen op de armste 40% van de samenleving en het kunnen graaien van het bedrijfsleven ten koste van al het andere. PvdAGL moet daarop gewoon keihard oppositie voeren, daar bestaan ze voor.
Jawel, want als elke gemeente 100 man op vangt zijn we er al ruim. Dus het zet juist wel zoden aan de dijk.quote:Op donderdag 8 januari 2026 13:05 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
maar al die hokjes dat zet geen zoden aan den dijk
https://zoek.officielebek(...)24%25%20naar%2026%25.
[..]
Dat PvdA zo is afgerekend op Rutte II is natuurlijk ook gewoon zwaar onterecht. Puur op beeldvorming en niet op daadwerkelijke resultaten.quote:Op donderdag 8 januari 2026 13:07 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Ja, dat vind ik ook. In het document van Jetten en Bontenbal bezuinigen ze bijvoorbeeld al op het arbeidsongeschiktheidsstelsel (terwijl onderzoek laat zien dat er juist meer geld nodig is om de inmiddels gapende gaten te dichten), en dat is dan nog zonder de VVD-inbreng. Als PvdA/GL daar in mee gaat maken ze dezelfde fout als de PvdA tijdens Rutte II, wat, mijns inziens, effectief tot de ondergang van de PvdA leidde.
Dit kan natuurlijk een beleidskeuze zijn omdat het probleem nu te groot, te acuut of te kostbaar is.quote:Op donderdag 8 januari 2026 13:05 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
maar al die hokjes dat zet geen zoden aan den dijk
Ik vind het juist volkomen terecht. Rutte II heeft ongekend ruig de zeis door het arbeidsongeschiktheidsstelsel gehaald. Grote groepen (tegen de honderdduizend mensen inmiddels) mensen met een arbeidsbeperking zijn daardoor aangewezen op een Bijstandsuitkering. Een uitkering die een zodanig streng regime kent dat deze het onmogelijk maakt om een zelfstandig leven op te bouwen.quote:Op donderdag 8 januari 2026 13:10 schreef Hanca het volgende:
Dat PvdA zo is afgerekend op Rutte II is natuurlijk ook gewoon zwaar onterecht. Puur op beeldvorming en niet op daadwerkelijke resultaten.
Gewoon alles waar je perse GLpvda voor nodig hebt, als eerste oppakken. Heb je ook je meerderheid in de eerste Kamer.quote:Op donderdag 8 januari 2026 12:58 schreef -XOR- het volgende:
[..]
uiteraard, maar laat ze dan zorgen dat ze op totaalpakketten kunnen bijsturen, dus niet: Plan op thema A is voor PvdAGL onverkwikkelijk, maar voor Plan op thema B is PvdAGL nodig dus daarop een waterig compromis waar ook PvdAGL mee kan leven dus op thema A lijdzaam toezien en op thema B voor het waterige compromis stemmen maar totaalpakketten afdwingen.
JA dat kan zijn maar als je grote stappen wil zetten dan is grote locaties een hele grote stapquote:Op donderdag 8 januari 2026 13:12 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Dit kan natuurlijk een beleidskeuze zijn omdat het probleem nu te groot, te acuut of te kostbaar is.
Maar erken je dan ook dat partijen die tegen de spreindingswet zijn integratie en taalontwikkeling vermoeilijken en sociale spanningen vergroten?
quote:Gebrek aan doorstroom
Opvallend is dat bijna een derde van alle opvangbewoners (20.360 mensen) al een verblijfsvergunning heeft en recht heeft op een woning. Door achterstanden bij de IND en een gebrek aan doorstroom vanuit opvanglocaties blijft de druk op de opvang hoog.
Daar zat ik inderdaad ook aan te denken, dat de volgorde van legislatie van beleidsvoorstellen heel erg belangrijk gaat worden in de komende kabinetsperiode.quote:Op donderdag 8 januari 2026 13:18 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Gewoon alles waar je perse GLpvda voor nodig hebt, als eerste oppakken. Heb je ook je meerderheid in de eerste Kamer.
Die kamer gaat toch snel genoeg van zetels wijzigen, en dan kun je daarna de rest doorvoeren.
ik geloof niet dat het de bedoeling is om dit middenkabinet te laten vallenquote:Op donderdag 8 januari 2026 13:38 schreef Hanca het volgende:
Als ze eerst alles doen waar je GLPvdA voor nodig hebt, wordt het daarna wel heel aantrekkelijk voor D66 om de boel te laten vallen. Eerst het zoet, dan het zuur, betekent dat het kabinet valt na het zoet en ze nooit aan het zuur toe komen.
Zie je die grote locaties dan als iets tijdelijks om tijd te winnen voor finesses? Of is dit wat het is?quote:Op donderdag 8 januari 2026 13:27 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
JA dat kan zijn maar als je grote stappen wil zetten dan is grote locaties een hele grote stap
voor finesses is nu ff geen tijd , de huisvestingsnood is te hoog
https://www.vluchtelingen(...)0van%20vluchtelingen
[..]
containerslocaties die zuillen geen 30 jaar blijven staan hopelijkquote:Op donderdag 8 januari 2026 13:47 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Zie je die grote locaties dan als iets tijdelijks om tijd te winnen voor finesses? Of is dit wat het is?
Sorry maar ik ben het dit keer niet eens met je, de kabinetten Rutte vond ik niet geweldig, teveel dingen op deze manier geschoven en te weinig oog voor de kwetsbare mensen en lage inkomens pluspunt was dat toen de CU er nog bij zat die sociale inbreng had, nu zitten die er niet bij en krijg je misschien Ja21 er nog bij ookquote:Op donderdag 8 januari 2026 12:57 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik niet. Ik zie een kabinet vergelijkbaar met Rutte III en IV komen en die waren helemaal niet zo slecht. Is het ideaal? Nee, wat mij betreft niet. Ik wilde een kabinet met GL-PvdA, zonder VVD (en als we dan toch wensenlijstjes indienen, ook D66 niet als grootste). Maar is het iets om somber van te worden? Dat dan ook weer niet.
met een minderheidskabinet is de invloed van VVD beperkt , er zal niets in het torentje bekonkeld gaan wordenquote:Op donderdag 8 januari 2026 14:04 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Sorry maar ik ben het dit keer niet eens met je, de kabinetten Rutte vond ik niet geweldig, teveel dingen op deze manier geschoven en te weinig oog voor de kwetsbare mensen en lage in komen, pluspunt was dat toen de CU er nog bij zat die sociale inbreng had, nu zitten die er niet bij en krijg je misschien Ja21 er nog bij ook
Weer een VVD in een kabinet is naar mijn inzien niet goed voor het land
Natuurlijk had ik er het liefst minstens 1 linkse partij bij (en ja, het liefst ook CU, uiteraard). Maar CDA is linkser dan toen. Ik vond het document van Bontenbal en Jetten echt niet slecht. En ik neem aan dat VVD moet betalen voor het buiten houden van GLPvdA, zo werkt het meestal wel (D66 kreeg bij Rutte IV enorm veel in ruil voor het toelaten van CU).quote:Op donderdag 8 januari 2026 14:04 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Sorry maar ik ben het dit keer niet eens met je, de kabinetten Rutte vond ik niet geweldig, teveel dingen op deze manier geschoven en te weinig oog voor de kwetsbare mensen en lage inkomens pluspunt was dat toen de CU er nog bij zat die sociale inbreng had, nu zitten die er niet bij en krijg je misschien Ja21 er nog bij ook
Je had het eerst over AZC's en nu plots over woningen, dat zijn totaal onvergelijkbare zaken. Verzin even over welk onderwerp je nu praat...quote:Op donderdag 8 januari 2026 14:00 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
containerslocaties die zuillen geen 30 jaar blijven staan hopelijk
Maaar het zijn toch woonlocaties
tzt moeten ze toch naar huurwoningen of koopwoningen, die nog gebouwd gaan worden ,daar kunnen we niet op wachten
ja er MOET heel snel grote woon locaties komen
dit kan nog in 2026 geregeld zijn zonder grote problemen , geen gezeur met stikstof
maakt niet uit waarvoor eigenlijk, het snelste en meest efficient is grote container locaties
di ezien er ook nog wel wat christelijk uit en zijn vooral humane locaties, waar men desnoods 10 jaar kan wonen
Het CDA is inderdaad nu linkser dan onder Hoekstra, we zullen moeten afwachten maar ik ben niet enthousiastquote:Op donderdag 8 januari 2026 14:07 schreef Hanca het volgende:
[..]
Natuurlijk had ik er het liefst minstens 1 linkse partij bij (en ja, het liefst ook CU, uiteraard). Maar CDA is linkser dan toen. Ik vond het document van Bontenbal en Jetten echt niet slecht. En ik neem aan dat VVD moet betalen voor het buiten houden van GLPvdA, zo werkt het meestal wel (D66 kreeg bij Rutte IV enorm veel in ruil voor het toelaten van CU).
over container huisvesting buiten de dorpen en stedenquote:Op donderdag 8 januari 2026 14:08 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je had het eerst over AZC's en nu plots over woningen, dat zijn totaal onvergelijkbare zaken. Verzin even over welk onderwerp je nu praat...
quote:Ouderenhuisvesting
Nederland heeft ruim 3,5 miljoen 55+-huishoudens, en dat aantal blijft de komende tijd groeien.
In deze groep is de woonvraag ook constant in beweging, onder meer door een flinke toename van huishoudens met een ADL-beperking..
Maar hoeveel procent van deze groep heeft daadwerkelijk een geschikte woning?
Waarom noem je dan de spreidingswet?quote:Op donderdag 8 januari 2026 14:11 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
over container huisvesting buiten de dorpen en steden
https://www.volkshuisvest(...)ing-woningbouwopgave
er staat ook nog een 400.000 woningen voor nederlanders op het programma en een 130.000 oekrainers
Nu blokkeren de asiel zoekers en statushouders de woonruimte planning
https://www.volkshuisvestingnederland.nl/woontop/alle-afspraken
[..]
Die is onderdeel van de woonvraag problematiek , die zit als een kurk in de wegquote:Op donderdag 8 januari 2026 14:17 schreef Hanca het volgende:
[..]
Waarom noem je dan de spreidingswet?
quote:Belangrijkste Groepen met Woonbehoefte
Ouderen: Een groeiende groep van 55+-huishoudens, vaak met specifieke eisen (toegankelijkheid, ADL-beperkingen), zorgt voor constante druk.
Jongeren & Starters: Hebben moeite met doorstromen en vinden een betaalbare plek in de middenhuursector, zegt Volkshuisvesting Nederland.
Middeninkomens: Kunnen vaak net niet in de sociale huur, maar vinden ook moeilijk een betaalbare woning in de vrije sector.
Dak- en thuislozen: Een kwetsbare groep jongeren, vrouwen, migranten en mensen na scheiding, waarvoor specifieke actieplannen nodig zijn.
Statushouders (Vluchtelingen): Vereisen ook passende huisvesting, wat bijdraagt aan de vraag naar sociale huur.
Wat een totale onzin... de spreidingswet gaat over AZC's, niet over woningen. De spreidingswet gaat over asielzoekers, niet over statushouders.quote:Op donderdag 8 januari 2026 14:23 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Die is onderdeel van de woonvraag problematiek , die zit als een kurk in de weg
als die weg is dan komt er ruimte voor de kamertjesbewoners die een gezin willen stichten
Nog steeds is die kurk aanwezig ondanks de 100 kleine locaties met 60 of 80 of 135 mensen
[..]
Je bedoelt meer tijdelijke plekken , die niet tijdelijk zijnquote:Op donderdag 8 januari 2026 14:26 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wat een totale onzin... de spreidingswet gaat over AZC's, niet over woningen. De spreidingswet gaat over asielzoekers, niet over statushouders.
Alweer: lees je eens in...
Ja, een asielzoekerscentrum (azc) is woonruimte voor asielzoekers, maar het is tijdelijke opvang waar men zelfstandig woont, kookt en huishoudt, en waar statushouders (met verblijfsvergunning) wachten op een reguliere woning in een gemeente, wat vaak lang kan duren.
Het COA (Centraal Orgaan opvang asielzoekers) biedt deze onderdak, wat naast een bed ook begeleiding en middelen voor levensonderhoud omvat.
Wat een azc is:
Tijdelijke woonplek: Een azc is een opvanglocatie voor asielzoekers tijdens de asielprocedure en voor statushouders die wachten op een huis.
Zelfstandig wonen: Bewoners doen zelf hun huishouden, doen boodschappen en koken hun maaltijden met geld dat ze wekelijks krijgen.
Dorpsgevoel: Het voelt soms als een klein dorp, met een school, speelplekken en gemeenschappelijke voorzieningen.
Nee, ik bedoel de spreidingswet en dus AZC's.quote:Op donderdag 8 januari 2026 14:28 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Je bedoelt meer tijdelijke plekken , die niet tijdelijk zijn
[..]
quote:Op donderdag 8 januari 2026 14:30 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, ik bedoel de spreidingswet en dus AZC's.
Een AZC is geen woning. Een asielzoeker is geen statushouder.
Jij kijkt naar de lucht en roept: wat is die groen!
Echt, je hebt totaal geen enkel benul.
quote:asielzoekerscentrum (azc) is woonruimte voor asielzoekers
Ja, zoals een gehandicapteninstelling woonruimte is voor gehandicapten.quote:
kloptquote:Op donderdag 8 januari 2026 14:33 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, zoals een gehandicapteninstelling woonruimte is voor gehandicapten.
Kom op, gooi alsjeblieft AI (waar je alleen maar dommer van wordt) weg en ga eens echt wat lezen over politiek. Of blijf hier gewoon weg.
Ik geef het op, je bent jezelf bewust dom aan het maken.quote:Op donderdag 8 januari 2026 14:34 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
klopt
net als een kamertje van 12m2 is woonruimte voor jonge mensen is die een gezin willen stichten
nou ik heb er hier twee van een ander op kamers die ik graag kwijt wilquote:Op donderdag 8 januari 2026 14:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik geef het op, je bent jezelf bewust dom aan het maken.
Je hoeft geen containers te bouwen voor statushouders als je de spreidingswet uitvoert, want dan hoeven die niet meer met voorrang een woning te krijgen omdat er ruimte is in de AZC's.quote:Op donderdag 8 januari 2026 14:45 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nou ik heb er hier twee van een ander op kamers die ik graag kwijt wil
dat heeft niets met domheid te maken maar wel met het massaal plaatsen van containers voor statushouders , zodat ze misschien woonruimte krijgen
of misschien ook een container
Alle huisvesting heeft met elkaar te maken of het nu oekrainers , vluchtelingen , jonge kinderen , statushouders , zwangere vrouwen , doorstroom ouderen of andere daklozen zijn , doet er niet zo heel veel toequote:Op donderdag 8 januari 2026 14:55 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je hoeft geen containers te bouwen voor statushouders als je de spreidingswet uitvoert, want dan hoeven die niet meer met voorrang een woning te krijgen omdat er ruimte is in de AZC's.
Met containers woningen bouwen is dus voor woningzoekenden, niet voor statushouders. En heeft dus niets met de spreidingswet te maken.
Voor AZC's wil iedereen kleine locaties, rond de 100 tot max 150 man.
Voor woningbouw wil iedereen grootschaligheid. Maar liefst niet meer met containers, wat er tot nu toe is gedaan valt toch tegen.
Mag ik vragen wat je haalt uit je manier van posten hier op het internet, wat voor voldoening geeft het je om nooit echt het gesprek over een onderwerp aan te gaan maar telkens weer net een ander stokpaardje van je erbij te halen?quote:Op donderdag 8 januari 2026 15:15 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Alle huisvesting heeft met elkaar te maken of het nu oekrainers , vluchtelingen , jonge kinderen , statushouders , zwangere vrouwen , doorstroom ouderen of andere daklozen zijn , doet er niet zo heel veel toe
En of het er heel mooi uit ziet ook niet
grootschalig kun je zo wel bereiken
de politiek krijgt de eigen problemen niet opgelost en dat wil men ook niet is mijn indrukquote:Op donderdag 8 januari 2026 15:19 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Mag ik vragen wat je haalt uit je manier van posten hier op het internet, wat voor voldoening geeft het je om nooit echt het gesprek over een onderwerp aan te gaan maar telkens weer net een ander stokpaardje van je erbij te halen?
Mag ik vragen wat je haalt uit je manier van posten hier op het internet, wat voor voldoening geeft het je om nooit echt het gesprek over een onderwerp aan te gaan maar telkens weer net een ander stokpaardje van je erbij te halen?quote:Op donderdag 8 januari 2026 15:26 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
de politiek krijgt de eigen problemen niet opgelost en dat wil men ook niet is mijn indruk
Het is begonnen met het sluiten van de bejaardenwoningen en het binnenstedelijk wilen bouwen en de huishoudensverdunning, de vluchtelingen huisvesting komt er bovenop
Den Uyl had dit in notime geregeld
het is de leeftijd hequote:Op donderdag 8 januari 2026 15:32 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Mag ik vragen wat je haalt uit je manier van posten hier op het internet, wat voor voldoening geeft het je om nooit echt het gesprek over een onderwerp aan te gaan maar telkens weer net een ander stokpaardje van je erbij te halen?
Dan houd ik eerst weer op met op je reageren.quote:Op donderdag 8 januari 2026 15:36 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
het is de leeftijd he
damantie heet dat dacht ik of niet ?
Als je niet serieus op je mede users in kan gaan, verwijs ik je toch echt door naar een minder serieus subforum.quote:Op donderdag 8 januari 2026 15:36 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
het is de leeftijd he
damantie heet dat dacht ik of was het korsiekov ?
Daar komt ook nog eens bij dat heel wat beleid van de kabinetten Rutte geen stand heeft gehouden bij de rechter of uiteindelijk bij de politiek zelf. Steevast zijn Rutte’s geitenpaadjes doodlopend gebleken waardoor de knellende dossiers zich inmiddels torenhoog hebben opgestapeld.quote:Op donderdag 8 januari 2026 14:04 schreef Cupfighter het volgende:
Sorry maar ik ben het dit keer niet eens met je, de kabinetten Rutte vond ik niet geweldig, teveel dingen op deze manier geschoven en te weinig oog voor de kwetsbare mensen en lage inkomens pluspunt was dat toen de CU er nog bij zat die sociale inbreng had, nu zitten die er niet bij en krijg je misschien Ja21 er nog bij ook
er zijn een aantal zaken die door Rutte bekokstoofd zijn, die echt niet deugenquote:Op donderdag 8 januari 2026 17:53 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Daar komt ook nog eens bij dat heel wat beleid van de kabinetten Rutte geen stand heeft gehouden bij de rechter of uiteindelijk bij de politiek zelf. Steevast zijn Rutte’s geitenpaadjes doodlopend gebleken waardoor de knellende dossiers zich inmiddels torenhoog hebben opgestapeld.
De VVD is zo incapabel dat ze op bijna al het beleid dat ze hebben geprobeerd uit te voeren hebben moeten terugkomen.quote:Op donderdag 8 januari 2026 17:53 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Daar komt ook nog eens bij dat heel wat beleid van de kabinetten Rutte geen stand heeft gehouden bij de rechter of uiteindelijk bij de politiek zelf. Steevast zijn Rutte’s geitenpaadjes doodlopend gebleken waardoor de knellende dossiers zich inmiddels torenhoog hebben opgestapeld.
Dat was in 2009 toen heeft men Stef Blok aangesteld om de huizenprijzen op te vijzelen , die wilde op een gegeven moment zelfs huurhuizen gaan slopenquote:Op donderdag 8 januari 2026 19:00 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
De VVD is zo incapabel dat ze op bijna al het beleid dat ze hebben geprobeerd uit te voeren hebben moeten terugkomen.
De woningmarkt was af volgens de VVD en nu hebben we een huizencrisis.
Eens, maarja hoe zie je dat voor je zo'n stabiel meerderheidskabinet. Hoe komen we daaraan?quote:Op donderdag 8 januari 2026 19:50 schreef Pegos het volgende:
In een min of meer stabiele geopolitieke situatie in Europa en in de wereld zou een minderheidskabinet een voor Nederlandse begrippen experimentele mogelijkheid zijn.
In de huidige volkomen instabiele en onveilige situatie is een krachtig meerderheidskabinet noodzakelijk om snel en duidelijk te kunnen handelen als dat nodig is.
Het is in deze situatie feitelijk onverantwoord om dit spel te spelen. Er is volstrekt onvoldoende tijdsruimte om met de 2e kamer te gaan soebatten om tot een meerderheid voor 2e en 1e kamer te komen.
In de gegeven situatie is dat gewoon spelen met vuur, met de veiligheid van het land en de inwoners.
Fvd , ok maar de JA21 is dan ook een goede keusquote:Op vrijdag 9 januari 2026 00:01 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
https://nos.nl/artikel/25(...)narcostaat-venezuela
Jup dat had ik goed ingeschat, rechts Nederland ziet ons graag als vazal van Amerika. Putin en Xi doen het ook dus moeten wij het van Amerika ook maar goed vinden. Voor onze veiligheid, want we zijn super veilig als we braaf de Amerikaanse bevelen opvolgen.
FvD die ook echt de enige redelijke stem is op rechts in dezeAlleen maar omdat dat Kremlin trolls zijn
Het is lastig de moed er in te houden met ons huidige politieke landschap idd.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 00:01 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Jup dat had ik goed ingeschat, rechts Nederland ziet ons graag als vazal van Amerika. Putin en Xi doen het ook dus moeten wij het van Amerika ook maar goed vinden. Voor onze veiligheid, want we zijn super veilig als we braaf de Amerikaanse bevelen opvolgen.
FvD die ook echt de enige redelijke stem is op rechts in dezeAlleen maar omdat dat Kremlin trolls zijn
FvD de redelijke stem? Die zijn pro-Maduro...quote:Op vrijdag 9 januari 2026 00:01 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Dat was niet zo een beste coalitie met al dat torenkamertjes gekonkel , dan maar beter een minderheidskabinetquote:Op donderdag 8 januari 2026 20:01 schreef Perrin het volgende:
Wanneer hadden we voor het laatst een krachtig meerderheidskabinet? Rutte 2?
Is alweer 9 jaar geleden. Tegenwoordig doen we daar niet meer aan.
Dakloosheid is inderdaad een groter probleem geworden waar iets gedaan mee moet worden, hier in Nijmegen stonden midden op het Keizer Karelplein waar een parkje is allemaal tenten, zo erg is het nog nooit geweestquote:Op vrijdag 9 januari 2026 15:34 schreef Pegos het volgende:
Ik Ik heb ook nog wat ideeën voor een nieuw kabinet:
Het eerste en belangrijkste is dat er een gigantische gezondheidscrisis zit aan te komen bij onze Nederlandse bevolking. Dit heeft alles te maken met een volkomen ongezonde levensstijl, een verkeerd voedingspatroon, volslagen onvoldoende beweging en onvoldoende buitenleven.
Dit gaat de Nederlandse samenleving tientallen miljarden kosten als het niet nog meer is.
Daarom is een serieus en ingrijpend Deltaplan noodzakelijk om deze ongezonde levenswijze te keren.
Het is onverantwoord om hierbij weg te kijken.
Verder is het noodzakelijk dat er een algeheel verbod komt op dakloosheid, op straat leven of hoe je het ook noemen wilt.
Er zullen overal voldoende zeer eenvoudige kleine voorzieningen getroffen moeten worden om daklozen (tijdelijk) in onder te brengen. Dat kunnen cellen zijn voor alleenstaanden en wat grotere cellen voor moeders met kinderen.
Dat zijn dan overdekte en verwarmde plaatsen waar geslapen kan worden, waar een kast staat waar hun spullen in kunnen en een mini-tafeltje en een wc.
In het betreffende gebouw zullen verder douches, wasmachines en drogers aanwezig moeten zijn, een groeps-ontmoetingsruimte met wat voorzieningen voor ontspanning. recreatie e.d.
Iedere cel heeft een eigen nummer en de bewoners hebben dan een adres, van waaruit er mogelijkheden komen om ze o.a.aan werk en een echt onderdak te helpen.
Iedereen die op straat of onder een brug wordt aangetroffen wordt naar deze voorziening gebracht.
misschien moet de politiek wat meer woningen gaan boiuwenquote:Op vrijdag 9 januari 2026 15:53 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Dakloosheid is inderdaad een groter probleem geworden waar iets gedaan mee moet worden, hier in Nijmegen stonden midden op het Keizer Karelplein waar een parkje is allemaal tenten, zo erg is het nog nooit geweest
Dakloosheid verbieden is niet zo zinvolquote:Op vrijdag 9 januari 2026 15:34 schreef Pegos het volgende:
Verder is het noodzakelijk dat er een algeheel verbod komt op dakloosheid, op straat leven of hoe je het ook noemen wilt.
Ja, en meer voorzieningen voor daklozenquote:Op vrijdag 9 januari 2026 15:53 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
misschien moet de politiek wat meer woningen gaan boiuwen
Juist en dan ook de Pauluskerk sluiten , want daar gaan ze altijd heen gelokt worden die daklozen, terwijl ze het juist lekker vinden om buiten te slapenquote:Op vrijdag 9 januari 2026 16:03 schreef Hanca het volgende:
Sommige mensen kiezen voor dakloosheid. Klinkt absurd, maar blijkt wel waar. Dus ja, er moeten meer maatregelen zijn om dakloosheid op te lossen, maar wat mij betreft wijzen gemeentes ook plekken aan waar daklozen mogen overnachten. Plekken waar niemand er last van heeft. Dakloosheid verbieden vind ik echt onzin, als je er niemand lastig mee valt vind ik het een keus die moet kunnen.
Welke consequenties verbinden ze daaraan? Echt helemaal niets, 0,0. Kortom er is volstrekt niets redelijks aan. Ook als je kijkt naar wat er nu in de VS zelf aan de hand is. Maar wel als de kippen erbij om achterlijkheden in Iran te veroordelen en sanctioneren. Echt, al die lui vallen door de mand. Heel West-Europa wordt door niemand meer serieus genomen op deze manier.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 05:40 schreef Hanca het volgende:
[..]
FvD de redelijke stem? Die zijn pro-Maduro...
Echt, soms verbaas ik me hier enorm over wat er hier geschreven wordt.
De meeste partijen waren juist heel redelijk: ze veroordeelden de VS, waren niet rouwig om het verdwijnen van Maduro van het toneel en hadden vooral oog voor de ABC-eilanden. Zelfs JA21 deed duidelijk haar best en veroordeelde Trump ("ze lappen de internationale regels aan haar laars") zeer duidelijk. CDA, VVD, en D66 noemden de actie van Trump zeer duidelijk een schending van het internationale recht. Dat is het redelijke geluid.
Ik denk dat dit de enige oplossing bleek. Want met JA21 moet D66 echt niet willen en VVD bleef natuurlijk vasthouden aan de 'nee tegen GL/PvdA'.quote:D66, CDA en VVD kiezen voor minderheidskabinet, uitzonderlijk in Nederland
Deel dit artikel
D66, CDA en VVD willen samen een minderheidskabinet vormen. Dat is de belangrijkste conclusie die de onderhandelaars met informateur Letschert hebben getrokken bij hun gesprekken in De Zwaluwenberg, zo is zojuist bekendgemaakt.
Het minderheidskabinet van D66, VVD en CDA heeft zowel in de Tweede als Eerste Kamer bij lange na geen meerderheid. Bewindslieden kunnen vooraf niet rekenen op steun voor hun plannen en moeten bij elk wetsvoorstel steun zoeken bij een of meer oppositiepartijen.
De drie partijen hebben samen 66 zetels in de Tweede Kamer en dat zijn 10 zetels te weinig. In de Eerste Kamer komen ze zelfs 16 zetels te kort.
Uitzonderlijk
Het is zeer uitzonderlijk dat politieke partijen ervoor kiezen om het vanaf de start van hun coalitie zonder meerderheidssteun te doen. De VVD was er ook zeker geen voorstander van en wilde tot het laatst proberen JA21 erbij te krijgen. Maar dat stuitte om politiek inhoudelijke redenen op verzet van D66.
In tegenstelling tot Denemarken en Zweden kent Nederland geen traditie van minderheidskabinetten. Er zijn wel zulke kabinetten geweest, bijvoorbeeld Rutte I, maar dat kabinet kreeg vanaf het begin gedoogsteun van de PVV.
Vorm
D66, VVD en het CDA onderhandelen al enige weken met elkaar en na een korte onderbreking rondom de feestdagen hoopte informateur Letschert dat deze week een besluit zou vallen over in welke vorm de drie partijen verder zouden gaan. Letschert sprak over een "cruciale week".
De VVD hoopte op aansluiting van JA21, zo maakte partijleider Yesilgöz keer op keer duidelijk. De partij van Joost Eerdmans heeft negen zetels, waarmee deze coalitie op 75 zetels zou komen. Er hoeft dan maar één zetel gevonden worden bij de oppositie om een meerderheid in de Tweede Kamer te hebben. Verder krijgt het kabinet een duidelijkere centrumrechtse signatuur en dat wilde de VVD graag.
Gebrek
Maar D66 heeft grote bezwaren tegen de toetreding van JA21 tot een kabinet waarvan partijleider Jetten de premier zal worden. Op allerlei onderwerpen verschillen D66 en JA21 behoorlijk van elkaar, zoals bij klimaat, stikstof, asiel en Europese samenwerking. Verder voelt D66 er weinig voor als progressief-liberale partij in een kabinet met twee rechtse partijen te zitten.
Jetten zei donderdag bij aankomst op landgoed De Zwaluwenberg dat Nederland een kabinet nodig heeft dat "breed" kan samenwerken, ook met veel maatschappelijke organisaties. "We moeten bereid zijn om met links én rechts samen te werken", aldus Jetten. "Het kabinet zal altijd de hand moeten willen reiken." En gezien de oplopende internationale spanningen is zo'n kabinet nog noodzakelijker, zo maakte hij duidelijk.
Het standpunt van het CDA bleef nog onduidelijk. CDA-leider Bontenbal zei bij de herstart van de besprekingen deze week dat hij al wel een keuze had gemaakt, maar dat nog niet aan de pers wilde vertellen.
De komende tijd gaan de onderhandelingen gaan verder over de inhoudelijke dossiers. Volgens demissionair minister van Financiën Heinen zijn de partijen al een heel eind, en moet er voor de plannen veel geld gereserveerd worden.
Ben wel benieuwd naar de keuze van het CDA die ze niet willen vertellen.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 16:51 schreef miss_sly het volgende:
https://nos.nl/artikel/25(...)derlijk-in-nederland
[..]
Ik denk dat dit de enige oplossing bleek. Want met JA21 moet D66 echt niet willen en VVD bleef natuurlijk vasthouden aan de 'nee tegen GL/PvdA'.
Dan is dit de enige uitkomst. Ik ben benieuwd hoe dit verder gaat lopen.
Wat had jij gewild, als het aan jou gelegen had, welke partijen erbij?quote:Op vrijdag 9 januari 2026 17:02 schreef cherrycoke het volgende:
Lekker ad hoc compromisen sluiten,
Wanneer staan we weer bij de stembus? Dit is gedoemd te mislukken.
Ik voel mij als kiezer behoorlijk in de kleren gezet.
Als de hele volksvertegenwoordiging ergens voorstemt dan heeft het geen nut om uit te stappen he ,quote:Op vrijdag 9 januari 2026 17:02 schreef cherrycoke het volgende:
Misschien naïef vanuit mijn kant maar ik denk juist dat het tot sterkere samenwerking kan leiden. Het geeft de oppositie ook sterkere invloed, voor klimaatbeleid zoek je dan steun bij GL-PvdA, voor een betere bedrijfscultuur weer meer bij de rechtsere partijen.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 17:02 schreef cherrycoke het volgende:
En hoe zorg er dan voor dat het beleid ook samenhangend is? Lijkt me compleet onmogelijk.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 17:22 schreef Nexum het volgende:
[..]
Misschien naïef vanuit mijn kant maar ik denk juist dat het tot sterkere samenwerking kan leiden. Het geeft de oppositie ook sterkere invloed, voor klimaatbeleid zoek je dan steun bij GL-PvdA, voor een betere bedrijfscultuur weer meer bij de rechtsere partijen.
D66 en CDA hebben toch ook experts uitgenodigd op elk front om te kijken waar de beste aanpak zit? Ik denk dat je dat op beleidsmatig niveau ook best voor elkaar kunt krijgen.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 17:25 schreef Tijn het volgende:
[..]
En hoe zorg er dan voor dat het beleid ook samenhangend is? Lijkt me compleet onmogelijk.
Dat moet het kabinet bewaken, Jetten heeft natuurlijk wel een eigen mandaat anders dan Schoof.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 17:25 schreef Tijn het volgende:
[..]
En hoe zorg er dan voor dat het beleid ook samenhangend is? Lijkt me compleet onmogelijk.
Het blijft politiek. Als je steun zoekt bij GL/PvdA gaan die ook voorwaarden stellen aan hoe dingen betaald gaan worden. Je kunt ze meekrijgen met goed klimaatbeleid maar niet als dat betaald wordt door belasting te verhogen op werk of door AOW nog verder af te knijpen of te snijden in sociale zekerheid.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 17:29 schreef Nexum het volgende:
[..]
D66 en CDA hebben toch ook experts uitgenodigd op elk front om te kijken waar de beste aanpak zit? Ik denk dat je dat op beleidsmatig niveau ook best voor elkaar kunt krijgen.
Tja maar als je dit zegt ben je anti-Westers ofzo.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 16:19 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Welke consequenties verbinden ze daaraan? Echt helemaal niets, 0,0. Kortom er is volstrekt niets redelijks aan. Ook als je kijkt naar wat er nu in de VS zelf aan de hand is. Maar wel als de kippen erbij om achterlijkheden in Iran te veroordelen en sanctioneren. Echt, al die lui vallen door de mand. Heel West-Europa wordt door niemand meer serieus genomen op deze manier.
Leuk experiment voor een goed jaar gok ik.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 16:51 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik denk dat dit de enige oplossing bleek. Want met JA21 moet D66 echt niet willen en VVD bleef natuurlijk vasthouden aan de 'nee tegen GL/PvdA'.
AOW is nog nooit afgeknepen en dat gaat ook niet gebeuren,quote:Op vrijdag 9 januari 2026 17:36 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Het blijft politiek.
f door AOW nog verder af te knijpen of te snijden in sociale zekerheid.
Ik vind het wel redelijk teleurstellend, zeker nu er geen vaste "gedoog partner" is.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 16:51 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Kiesdrempel is erin zetten, dan was dit minderheidskabinet niet nodig geweest.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 17:18 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Als de hele volksvertegenwoordiging ergens voorstemt dan heeft het geen nut om uit te stappen he ,
Nieuwe verkiezingen zullen hetzelfde resultaat hebben , namelijk, de wil van het volk
Wil jij graag iets wat niet de wil van het volk is ?/
Overal voedselbossen en schipholkrimp ofzo
jawel mede door internet stemt men veel extremer dan vroegerquote:Op vrijdag 9 januari 2026 17:48 schreef cherrycoke het volgende:
[..]
Kiesdrempel is erin zetten, dan was dit minderheidskabinet niet nodig geweest.
het vertrouwen in het systeem is net zo belangrijk als de uitkomst van de stem zelf. Als kiezers denken dat hun stem niets betekent, is het voor populistische partijen een voedingsbodem.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 17:54 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
jawel mede door internet stemt men veel extremer dan vroeger
toen stemde niemand Woke GL of PVV , hooguit CPN of SGP en dat waren mini partijtjes
nu zijn dat de buitenkanten van het kiezers publiekm, dus een minderheidskabinet dan kunnen ze beiden meestemmen
ja of Sjerriequote:Op vrijdag 9 januari 2026 17:56 schreef Immerdebestebob het volgende:
Ik neem aan dat Klaver de schuld krijgt van de aankomende mislukking.
Ik denk dat dit de correcte samenvatting is.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 16:51 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Lijkt me eerder een no brainer/makkelijke zet voor Jetten?quote:Op vrijdag 9 januari 2026 18:02 schreef -XOR- het volgende:
Knap en dapper van Jetten dat hij zijn poot stijf heeft weten te houden.
Tja, de laatste rationele VVD-stemmers weten ook wel dat je al die uiterst rechtse clubjes niet kan vertrouwen als het land daadwerkelijk bestuurd moet worden…quote:Op vrijdag 9 januari 2026 18:06 schreef quo_ het volgende:
[..]
Ik denk dat dit de correcte samenvatting is.
Voor het merendeel van de VVD stemmers zal het wel een hele koude kermis zijn, een parlement dat duidelijk naar rechts overhelt en dan zien dat je partij aanschuift in een links georienteerde regering.
Dan moeten ze geen rare premiers maken zoals schoofquote:Op vrijdag 9 januari 2026 18:08 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Tja, de laatste rationele VVD-stemmers weten ook wel dat je al die uiterst rechtse clubjes niet kan vertrouwen als het land daadwerkelijk bestuurd moet worden…
En nu staan we na de zomer weer bij de stembus.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 18:08 schreef -XOR- het volgende:
[..]
En we weten allemaal hoe strontvervelend die zijn, ik gok zomaar dat die minstens één keer hebben gedreigd van tafel te lopen en Jetten flink hebben ingepeperd dat zijn hoofd op het hakblok ligt als dit minderheidskabinet faalt. De veilige weg op korte termijn was een vierpartijenkabinet vormen, maar die verleiding heeft hij kunnen weerstaan.
Dat is altijd zo tochquote:Op vrijdag 9 januari 2026 18:02 schreef cherrycoke het volgende:
[..]
Wat je krijgt is geen pluralisme dat verrijkt, maar polarisatie die verlamt.
Iedere partij spreekt haar eigen niche aan, maar niemand voelt zich verantwoordelijk voor het geheel.
Jetten is de nieuwe MPquote:Op vrijdag 9 januari 2026 18:14 schreef cherrycoke het volgende:
[..]
Dan moeten ze geen rare premiers maken zoals schoof
Hou eens op met het eindeloos herhalen van je stokpaardjes.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 17:18 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Als de hele volksvertegenwoordiging ergens voorstemt dan heeft het geen nut om uit te stappen he ,
Nieuwe verkiezingen zullen hetzelfde resultaat hebben , namelijk, de wil van het volk
Wil jij graag iets wat niet de wil van het volk is ?/
Overal voedselbossen en schipholkrimp ofzo
JA21 was toch nooit een optie voor serieuze partijen als D66 en CDA?quote:Op vrijdag 9 januari 2026 18:20 schreef nostra het volgende:
Jammer dat JA21 er niet bij zit, maar zo heel veel verschil maakt dat technisch ook weer niet. We gaan het zien, een wat raar moment om te experimenteren, maar bon.
Dan had er niet twee dagen over gepraat hoeven worden.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 18:28 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
JA21 was toch nooit een optie voor serieuze partijen als D66 en CDA?
Voor het CDA waarschijnlijk wel, voor D66 eigenlijk niet.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 18:28 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
JA21 was toch nooit een optie voor serieuze partijen als D66 en CDA?
Heb het niet over nuquote:
Is dat niet vooral omdat de VVD tegenstribbelde vanuit hun campagnemodus?quote:Op vrijdag 9 januari 2026 18:30 schreef nostra het volgende:
[..]
Dan had er niet twee dagen over gepraat hoeven worden.
Uiteraard, die wilden JA21 er graag bij, maar uiteindelijk bleek het verzet te groot. Maar als het a priori al niet mogelijk zou zijn voor CDA en D66, dan had het daar verder ook niet over hoeven gaan.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 18:49 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Is dat niet vooral omdat de VVD tegenstribbelde vanuit hun campagnemodus?
quote:Deze week zijn de formatie besprekingen weer gestart. Gisteren en vandaag is lang gesproken over de samenwerking tussen partijen in en buiten de coalitie. Zoals jullie weten had een samenwerking in een coalitie met JA21 de nadrukkelijke voorkeur van de VVD. Dat hebben wij uitgebreid en expliciet op tafel gelegd.
De andere twee partijen hebben echter gezegd alleen door te willen spreken over een minderheidskabinet.
Dat stelt de VVD voor de vraag of wij de minderheidsvariant verder willen gaan uitlopen. Hoewel dit niet onze eerste voorkeur had, hebben wij als VVD besloten dit pad nu wel verder in te zetten. Er speelt te veel in de wereld en in ons land, om nu geen verantwoordelijkheid te nemen voor ons landsbestuur.
We zullen de komende weken met al onze inhoudelijke plannen voor Nederland aan de onderhandelingstafel verder spreken om een goed akkoord te kunnen sluiten, dat echt verschil gaat maken voor Nederland. Dat zal dan op wisselende meerderheden in de Kamer moeten kunnen rekenen.
De VVD onderhandelt scherp en constructief. Voor veiligheid, een sterke economie, oog voor harde werkers en grip op migratie. Aan dat soort afspraken leveren onze kundige politici en bestuurders graag een bijdrage.
Zodra er resultaten van de besprekingen te melden zijn informeren we jullie uiteraard nader!
Als het tegenvalt dan kan men later altijd JA21 en 50Plus er nog bij halenquote:Op vrijdag 9 januari 2026 18:51 schreef nostra het volgende:
[..]
Uiteraard, die wilden JA21 er graag bij, maar uiteindelijk bleek het verzet te groot. Maar als het a priori al niet mogelijk zou zijn voor CDA en D66, dan had het daar verder ook niet over hoeven gaan.
[..]
Nee, dat kan niet.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 18:56 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Als het tegenvalt dan kan men later altijd JA21 en 50Plus er nog bij halen
Ja nee, zo werkt het niet.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 18:56 schreef michaelmoore het volgende:
Als het tegenvalt dan kan men later altijd JA21 en 50Plus er nog bij halen
of weer nieuwe verkiezingen en dan met de FVD ook erbijquote:
quote:'JA21 buiten kabinet doet geen recht aan verkiezingsuitslag!'
De formerende partijen D66, VVD en CDA hebben het besluit laten vallen op een minderheidscoalitie.
Dat kwam vrijdagmiddag naar buiten tijdens een persmoment.
Het bleef nog de vraag of JA21 bij de partijen zou aansluiten, maar dat bleek niet het geval te zijn.
In Nieuws van de dag praten Wierd Duk en politiek verslaggever Jeanneau van Beurden over het laatste nieuws.
Ik denk dat die partijen nog niet echt harde grenzen durfden te stellen. Wat gelijk ook hunnzwakte zal blijken…quote:Op vrijdag 9 januari 2026 18:51 schreef nostra het volgende:
[..]
Uiteraard, die wilden JA21 er graag bij, maar uiteindelijk bleek het verzet te groot. Maar als het a priori al niet mogelijk zou zijn voor CDA en D66, dan had het daar verder ook niet over hoeven gaan.
[..]
Ik zie het pluspunt van JA21 niet? Je zal voor de eerste kamer altijd nog andere partijen nodig hebben, wat is het voordeel dan om dit gesprek aan te gaan met 75 zetels tweede kamer?quote:Op vrijdag 9 januari 2026 18:20 schreef nostra het volgende:
Jammer dat JA21 er niet bij zit, maar zo heel veel verschil maakt dat technisch ook weer niet. We gaan het zien, een wat raar moment om te experimenteren, maar bon.
En of het met wisselende gedoogpartners gaat werken vraag ik me ook af.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 17:48 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ik vind het wel redelijk teleurstellend, zeker nu er geen vaste "gedoog partner" is.
Rechtser programma, met name economisch (daar kan D66 nog wel een eind mee gaan), meer zie ik er ook niet in.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 19:01 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Ik zie het pluspunt van JA21 niet? Je zal voor de eerste kamer altijd nog andere partijen nodig hebben, wat is het voordeel dan om dit gesprek aan te gaan met 75 zetels tweede kamer?
Helpt met het boos doen tegen buitenlanders.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 19:01 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Ik zie het pluspunt van JA21 niet?
Is JA21 daadwerkelijk economisch rechts? Die gaat het toch ook puur om boos doen over asielzoekers e.d.?quote:Op vrijdag 9 januari 2026 19:04 schreef nostra het volgende:
[..]
Rechtser programma, met name economisch (daar kan D66 nog wel een eind mee gaan), meer zie ik er ook niet in.
JA21 biedt volgens mij vooral ook wat ingangen voor minarchistisch ingestelden en voor middenstandsliberalisme.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 19:25 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Is JA21 daadwerkelijk economisch rechts? Die gaat het toch ook puur om boos doen over asielzoekers e.d.?
AI weet niet wat minarchistisch is ,en ik weet het ook nietquote:Op vrijdag 9 januari 2026 19:45 schreef -XOR- het volgende:
[..]
JA21 biedt volgens mij vooral ook wat ingangen voor minarchistisch ingestelden en voor middenstandsliberalisme.
Middenstand liberalisme combineert liberalisme's nadruk op individuele vrijheid, vrije markt en kleine overheid met aandacht voor de middenstand, vaak door steun voor ondernemerschap en een evenwicht tussen economische vrijheid en sociale zekerheid, waarbij progressief liberalisme links van het midden staat en conservatief liberalisme rechts, maar beide vaak de middenstand (zzp'ers, MKB) willen versterken.
Het focust op het creëren van een economisch klimaat waarin ondernemers kunnen groeien, maar ook op het beschermen van hun bestaanszekerheid.
Ach, dat is zelden of nooit meer dan een heel dun laagje chroom over allerlei racistische drek.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 19:45 schreef -XOR- het volgende:
[..]
JA21 biedt volgens mij vooral ook wat ingangen voor minarchistisch ingestelden en voor middenstandsliberalisme.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |